Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

BIL-tråden!

7547 svar till detta ämne Bilar Bil Car Cars
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 11 February 2022 - 09:24

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0

Tänkte köpa ny(begagnad) bil så fort som möjligt.

Kollar blocket varje dag. Men hittar typ ingenting av det jag vill ha. Filtrerar efter mina kriterier och det kanske dyker upp nån eller ett par som är "perfekta"

Men då finns dom oftast 150 mil bort typ.

Annars får man promissa och välja en med annan färg som man egentligen inte gillar så mycket, eller välja en som inte har det utrustningspaketet till exempel.

Störande.

Hur tänker ni kring allt sånt när ni ska köpa bil? 

Har också märkt att merparten av bilhandlare som säljer begagnade bilar nästan aldrig skickar med sommar och vinterdäck längre. Utan bara dom som sitter på bilen just vid säljtillfället.

Helt värdelöst att köpa en bil med enbart vinterhjul.

Postad 11 February 2022 - 13:03

HenkeEdge
  • HenkeEdge
  • Veteran

• 1863 inlägg
  • 0

Kollar blocket varje dag. Men hittar typ ingenting av det jag vill ha. Filtrerar efter mina kriterier och det kanske dyker upp nån eller ett par som är "perfekta"

Annars får man promissa och välja en med annan färg som man egentligen inte gillar så mycket, eller välja en som inte har det utrustningspaketet till exempel.

Störande.

Har också märkt att merparten av bilhandlare som säljer begagnade bilar nästan aldrig skickar med sommar och vinterdäck längre. Utan bara dom som sitter på bilen just vid säljtillfället.

Det använder man som pruttaktik om dom gör så. Är ju minst 20000:- för 4st hyfsade alufälgar + däck. Men ja fult att dom försöker så, särskilt om det var några speciella fälgar "original" som dom tror dom skall kunna göra pengar på sidan av.

150mil låter ju lite långt enkel resa. Men 50-60mil drar då inte jag mig alls för att åka iaf om man skall göra något sådant stort inköp och sist jag bytte någon bil så väntade jag in tills jag hittade den som var perfekt (mil, utrustning, färg etc.).

Redigerat av HenkeEdge, 11 February 2022 - 13:10.

Postad 11 February 2022 - 15:15

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

• 5020 inlägg
  • 0

Störande.

De bilköp jag gjort har inte gått speciellt fort och att hitta den perfekta bilen lite snabbt tror jag är svårt.

Skapa bra filter där bilarna innehar det du vill inom ditt område sen kan du kolla varje dag eller lägga in en push om de har det på siten.

Min v70 filtrerade jag på sakerna som jag måste ha, ökade maxprisen lite för att folk ofta lägger in lite prutmån så jag får med de också i söket, och skickade sms med tilbud till 10stk. Det var 1 som nappade och då åkte jag dit dagen efter.

Generellt så vill jag alltid ha största motorn och max utrustad i den modell jag ser på, och kan ofta se på dom som gått en smula längre men som fortfarande är fina och allt ser ut att vara taget hand om. Färg är en sak jag tummar på om den har stor motor och bra utrustning. Ljud ska helst vara bästa paketet då det är ett litet **** att uppgradera, nästan lättare att foliera bilen än att byta dessa egna lösningarna i media-paketen de har med fiber och speciell software.

Postad 11 February 2022 - 17:37

junkan
  • junkan
  • Guru

• 5321 inlägg
  • 0

Som marknaden är just nu så är nog prutmånerna nästan borta. Begagnade bilar närmar sig nypris eftersom nya inte kan levereras osv

Postad 11 February 2022 - 19:02

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

• 1571 inlägg
  • 0

Jag har lite svårt att se hur bilen kan bli värdelös bara för att den inte har två omgångar hjul. :)

Möjligtvis lite mindre värd, men det beror förstås på vilket pris man begär (i förhållande till andra motsvarande bilar).

Min förrförra bil köpte jag som ny lagerbil på våren 2009, så den kom med bara sommarhjul. Jag frågade säljaren vad de erbjöd för vinterhjul och fick ett förslag som passade mig. Sen ville jag ha elektrisk motorvärmare, stänkskydd och bagagerumsmatta och bad därför om en offert på allt. Det skulle kosta nästan 35 kkr extra, men efter en hård förhandling så betalade jag det de begärde för bilen utan tillbehören. Detta var dock efter krisen 2008 då försäljningen gick dåligt, lagerbilen var redan nedsatt 30 %. Som junkan skriver ovan så bli det nog svårt i dag...

Nästa bil köpte jag begagnad 2015. Den som bytt in den köpte en nyare av samma modell och behöll därför sina vinterhjul, så de hade inga begagnade att erbjuda. Originalhjulen med sommardäck som satt på var lite kantstötta, i synnerhet en. Jag bad om en offert på en omgång likadana nya med sommardäcken från de gamla och vinterdäck på den gamla fälgarna. Dessutom ville jag ha elektrisk motorvärmare, ny vindruta och en service. Det slutade med att jag betalade 21 kkr mer än begärt pris, men det jag fick med kostade nästan 60 kkr.

När jag bytte in den bilen i maj förra året så fick de med både sommarhjul och vinterhjul. När de annonserade ut bilen senare så såg jag att bara sommarhjulen ingick i deras pris. En spekulant blev förmodligen erbjuden att lägga till för vinterhjulen, och kunde sen kanske förhandla lite om de. Jag har sett att den firman ofta har annonser på bara hjul, så de som blir över säljer de nog vid sidan om. Jag har dock inte sett att de annonserat ut mina gamla, så de behåller dem nog tills bilen är såld.

Har hört att en del andra bilfirmor säljer ev. extra hjul direkt till firmor som bara handlar med hjul. Sen erbjuder de att köpa nya till bilen istället, eller att köpa från "partnern" som de sålt till. Lite tråkigt kan man tycka, men det är deras affärer.

Bilen som jag har nu satt det vinterdäck på i annonsen, men när jag tittade på den hade de satt sommardäck på samma fälgar. De anpassar sig väl så att bilen ska vara laglig att köra hem. De hade inga vinterhjul att erbjuda till den. Jag köpte senare en omgång begagnade fälgar och satte nya däck på dem.

Så jag har lite svårt att se som värdelöst utan två omgångar hjul till en begagnad bil. Det är bara en fråga om pris. Det kan även medföra att man får välja en omgång hjul själv. :)

Postad 11 February 2022 - 20:19

matså
  • matså
  • Beroende

• 1037 inlägg
  • 0
En annan har köpt en Fiat Tipo kombi pop 95 Hk 2018, endast 3800 mil, för 109000. Är så nöjd.

Postad 13 February 2022 - 10:35

midsommarfiraren
  • midsommarfiraren
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0

Är du säker på det?
Har en kollega som bytte bort sin Merca pga alla problem.
Nu kör han en Ford Mustang Mach E.  :) 
Men visar sig väl om han får mindre problem nu.
Han kan ju ha haft otur med Mercan.

Jag har nog haft de allra flesta bilmärken från de större europeiska och asiatiska tillverkarna och har väl rejält med ris och ros för alla.  Ingen biltillverkare är felfri och man ska aldrig förvänta sig att bilen aldrig går sönder. Då syftar jag naturligtvis inte på rena slitagedelar. Men MB har klarat sig "hyfsat" bra åtminstone de bilar jag haft. Dessutom ett bra till "mycket bra" andrahandsvärde.
De två största problemen idag är dels rostskyddet i kombination med att alla "gör-det-själv-lyftar" i kombo med högtryckstvätt är bortplockade sedan drygt 20 år i Sverige på alla GDS-anläggningar. Vilket innebär att man inte kan högtrycksspola underredet på bilen på ett smidigt sätt. Biltillverkarens rostskyddsgaranti är dessvärre inte vatten värd och alla bilar rostar på vårt saltälskande vintervägnät. Åtminstone i södra Sverige.
Det andra stora problemet idag är elektronikfel på bilarna. Dessvärre drabbar även dessa fel MB. :angry:

Får man inte ett måndagsexemplar så brukar bilarna hänga med bättre än genomsnittsbilen enl mig. Dessutom håller de andrahandsvärdet bättre än så gott som samtliga andra märken. Åtminstone enl en artikel i Vi Bilägare som var publicerad i höstas 2021.

Personligen har jag inget emot att köpa premiumbilar eller "lyxbilar". Men jag föredrar att köpa dom begagnade då det inte irriterar mig lika mycket när fel uppstår på en beg bil än när felen uppstår på en fabriksny bil. :angry:  ... :angry:

Postad 15 February 2022 - 12:20

K1M
  • K1M
  • Lärjunge

• 298 inlägg
  • 0

De två största problemen idag är dels rostskyddet i kombination med att alla "gör-det-själv-lyftar" i kombo med högtryckstvätt är bortplockade sedan drygt 20 år i Sverige på alla GDS-anläggningar. Vilket innebär att man inte kan högtrycksspola underredet på bilen på ett smidigt sätt.

Finns på på de OKQ8 jag använder, dock inte på varje tvättplats. Nu finns ju den där "vagnen" också som man kan koppla till och rulla och spola under bilen.

Redigerat av K1M, 15 February 2022 - 12:24.

Postad 15 February 2022 - 12:23

K1M
  • K1M
  • Lärjunge

• 298 inlägg
  • 0

.

Redigerat av K1M, 15 February 2022 - 12:24.

Postad 15 February 2022 - 17:02

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

• 5020 inlägg
  • 0

Här finns ingen plats att lyfta upp bilen, så jag försöker spola lite under med högtryck, men kör också automattvätt ett par gånger på vintern mest för att få underspolning. Finns bortelös version.

Postad 15 February 2022 - 19:58

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

• 1571 inlägg
  • 0

På OK i Arvika fanns det förr fyra tvättplatser med enpelarlyft (och tre platser utan lyft), perfekt för att tvätta under. Jag brukade alltid ta en plats med lyft, för att få bekväm arbetshöjd när jag tvättade bilens sidor.

För ett antal år sen så tog de bort alla dessa lyftar och installerade en fyrpelarlyft, samt tog bort tvätten på den platsen. Så nu kan man inte tvätta under alls längre.

Det har dessutom blivit väldigt dyrt att tvätta där, tror det är 1:50 kr/min nu. Men, det finns inga alternativ om man tvätta själv här i byn. 

Postad 17 February 2022 - 08:25

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

• 3409 inlägg
  • 0

På tal om bilar, nu har det hänt igen....

https://www.fleetmon...doned-atlantic/
Obekräftade rykten säger 500 VWs, 950 Porsches, 2,100 Audis & 62 Bentleys.

Det kan bli dyrt att frakta bilar sjövägen, det här var för ett par år sedan.
GT2:an hade då precis utgått så dom fick dra igång produktionen igen.

https://www.thedrive...h-cars-on-board

Men även på landsväg kan det bli dyrt, fast i sammanhanget var det småpengar...

https://www.motor1.c...-7-cayman-gt4s/
porsche-cayman-gt4-truck-accident.jpg

Postad 17 February 2022 - 11:24

Beagle five
  • Beagle five
  • Mästare

• 2525 inlägg
  • 0
Ojojoj! Detta gör ont i ett porschehjärta! 😢

Glada porschenyheter:
Nu har sport turismo kommit i dess ultimata spec, RWD! Mumma!

Postad 18 February 2022 - 21:19

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0

äntligen dök den upp.

Rätt färg, rätt utrustning och rätt pris och rätt avstånd.

Kia ceed GT-line fullutrustad.

2019 med 2000 mil

1 ägare

nyservad idag. bes till oktober 2023

bra sommardäck på snygga alufälgar. 

i stort sett nya dubbdäck på lika snygga alufälgar.

är jättenöjd.

Hoppas bara det inte är ett måndagsex :)

Bifogad fil(er)

Postad 18 February 2022 - 21:30

junkan
  • junkan
  • Guru

• 5321 inlägg
  • 0

Äh, 7 års garanti. Mest problem med laddhybrider inte vanliga.

Postad 19 February 2022 - 10:29

MartinAberg
  • MartinAberg
  • Veteran

• 2318 inlägg
  • 0

äntligen dök den upp.

2019 med 2000 mil
1 ägare

är jättenöjd.

Bra köp 👍👍

Postad 19 February 2022 - 19:54

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0

Äh, 7 års garanti. Mest problem med laddhybrider inte vanliga.

ja det är ju en trygghet kanske. men när det väl kommer till kritan brukar sånt aldrig gälla ändå för då är det nåt dom hittar som inte är korrekt så garantin gäller :)

Bra köp

är sugen på att göra den snyggare på nåt sätt. guldiga fälgar eller nåt liknande vore snyggt. 

vet inte riktigt vad mer man kan göra med dom :)

Postad 19 February 2022 - 20:14

junkan
  • junkan
  • Guru

• 5321 inlägg
  • 0

Nja det är nog Proceed du skulle köpt om den skulle hottas.

Postad 19 February 2022 - 20:34

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0

Nja det är nog Proceed du skulle köpt om den skulle hottas.

nej varför det?

det är väl aldrig fel att sätta snyggare och större fälgar på en bil. och foliera bort chromet till exempel. 

kanske foliera svarta sidobackspeglar som dom nyare årsmodellerna har.  bara små grejer som gör den lite snyggare.

Redigerat av andreassofus, 19 February 2022 - 20:36.

Postad 20 February 2022 - 07:33

junkan
  • junkan
  • Guru

• 5321 inlägg
  • 0

Visst men Proceed är ju från början den betydligt snyggare varianten, min syster har en sådan och den är väldigt snygg.

Postad 20 February 2022 - 08:28

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10990 inlägg
  • 0

Har kört ca 150 mil nu! Kikade och har fått laddat för 96kr än så länge, skaplig låg milkostnad i det fallet.

Har kört ca 250 mil nu och laddkostnaden har ökat till 132kr😁 Snart dags att plocka fram fossilfordonen och bränslekostnaden lär skjuta i höjden.💯

Bifogad fil(er)

Redigerat av mcmike, 20 February 2022 - 08:30.

Postad 20 February 2022 - 15:58

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0

äntligen dök den upp.

2019 med 2000 mil
1 ägare

är jättenöjd.

Verkar fin 👍🏻

Postad 20 February 2022 - 19:18

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

• 3396 inlägg
  • 0

är sugen på att göra den snyggare på nåt sätt. guldiga fälgar eller nåt liknande vore snyggt.
vet inte riktigt vad mer man kan göra med dom :)

Byt namn till "A-sof" och börja gangsta-rappa när du ändå håller på ;)

Postad 20 February 2022 - 19:39

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0

Byt namn till "A-sof" och börja gangsta-rappa när du ändå håller på ;)

haha gangsta-rappa vore något det  :P

nej men jag menar ju inte blingbling-guld utan mer koppar/brons.

typ så här. det är ju snyggt till vita bilar.

Bifogad fil(er)

Postad 20 February 2022 - 19:59

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • Mästare

• 3637 inlägg
  • 0

det är väl aldrig fel att sätta snyggare och större fälgar på en bil. och foliera bort chromet till exempel. 

Smaksak men för mig är det alltid fel, hade det på förra bilen och tyckte inte om det alls, stötigt och man skadar fälgarna så jäkla enkelt. Nä lågprofildäck är ett minus i min bok då körkänslan går före i min bok men vi är alla olika

Postad 20 February 2022 - 20:10

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0

Smaksak men för mig är det alltid fel, hade det på förra bilen och tyckte inte om det alls, stötigt och man skadar fälgarna så jäkla enkelt. Nä lågprofildäck är ett minus i min bok då körkänslan går före i min bok men vi är alla olika

har 305/30/20" på mustangen och kan inte påstå att jag tycker det är så stötigt.

så att slänga på ett par 19" med typ 35/40 profil bör inte ställa till det så mycket  kan jag tycka. 

men det klart, som bruksbil vill man ju åka så bekvämt som möjligt kanske :)

Postad 20 February 2022 - 20:23

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • Mästare

• 3637 inlägg
  • 0
Nä alltså du slänger självklart på det om du vill, en annan negativ sak jag upplevt är också att bilen blir bullrigare av lägre profil och jag vet inte exakt hur bullrig din Kia är men de jag åkt har inte just den egenskapen varit den bästa. Visserligen tidigare årgångar en din så kanske något de har fixat till men kan vara något att ha i bakhuvudet i alla fall.

Jag vet inte hur stor skillnad det är i verkligheten och om mina öron spelar mig ett spratt och orkar inte googla på det så någon får gärna rätta mig om jag har fel :)

Förövrigt tycker jag fälgarna du visade var redigt vackra, tänker på subaru impreza när jag såg dem

Redigerat av Johan_i_burken, 20 February 2022 - 20:34.

Postad 20 February 2022 - 20:35

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0

Nä alltså du slänger självklart på det om du vill, en annan negativ sak jag upplevt är också att bilen blir bullrigare av lägre profil och jag vet inte exakt hur bullrig din Kia är men de jag åkt har inte just den egenskapen varit den bästa. Visserligen tidigare årgångar en din så kanske något de har fixat till men kan vara något att ha i bakhuvudet i alla fall.

Jag vet inte hur stor skillnad det är i verkligheten och om mina öron spelar mig ett spratt och orkar inte googla på det så någon får gärna rätta mig om jag har fel :)

Förövrigt tycker jag fälgarna du visade var redigt vackra

nej alltså kia är väl inte kända för tysta kupeer. 

stor skillnad på min andra bil. Ford focus från 2014.  den är typ helt tyst. motorljudet hörs aldrig. får sänka radion helt om man ska höra om bilen är igång eller inte.

sen går den helt mjukt och tyst på vägen. 

Ford är riktigt bra på den biten.

Vägbruset på kian med dessa vinterdäck som sitter på låter ganska mycket.  Det är grymt bra dubbdäck men det är dubb precis överallt.  ofta tycker jag det är mest dubb runt kanterna men dessa har lika mycket dubb hela vägen in i mitten.

tror det påverkar vägbruset en del också.

Postad 21 February 2022 - 00:36

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

• 3396 inlägg
  • 0

haha gangsta-rappa vore något det  :P

nej men jag menar ju inte blingbling-guld utan mer koppar/brons.

typ så här. det är ju snyggt till vita bilar.

Hur skulle det där inte vara bling bling? Det kommer bara se ut som om du inte hade råd att köpa bilen du egentligen ville ha (eller som jag skrev innan, att du har vulgär smak).

Postad 21 February 2022 - 05:42

MartinAberg
  • MartinAberg
  • Veteran

• 2318 inlägg
  • 1

Hur skulle det där inte vara bling bling? Det kommer bara se ut som om du inte hade råd att köpa bilen du egentligen ville ha (eller som jag skrev innan, att du har vulgär smak).

Eller så vill han bara ha andra fälgar än original?
Om du köper en Ferrari och sedan byter avgassystem (typ) är detta samma sak som att man bara vill bröta eller inte hade råd med en Koenigsegg?

Kopparfärgat är rätt snyggt mot vit bil, men jag hade nog personligen valt annan färg.
Vita fälgar är ju alltid snyggt, förutom på just vita bilar 😆

Postad 21 February 2022 - 09:23

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 1

vad snackar du om?

tror du det är ovanligt att man byter till snyggare fälgar istället för originalfälgarna som sitter på bilen ?

Kopparfärgat är rätt snyggt mot vit bil, men jag hade nog personligen valt annan färg.
Vita fälgar är ju alltid snyggt, förutom på just vita bilar

Svarta fälgar hade också funkat kanske. Jag får se. 

Postad 21 February 2022 - 13:51

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

• 3396 inlägg
  • 0

Eller så vill han bara ha andra fälgar än original?
Om du köper en Ferrari och sedan byter avgassystem (typ) är detta samma sak som att man bara vill bröta eller inte hade råd med en Koenigsegg?

Det går säkert att göra tvivelaktiga saker med dyra bilar också. Men om vi ska hålla oss till ämnet så pratar vi om att sätta orangea fälgar på en Kia ceed :)

Andreas gör så klart som han vill, jag gav bara min åsikt. Det är ok hoppas jag?

vad snackar du om?

tror du det är ovanligt att man byter till snyggare fälgar istället för originalfälgarna som sitter på bilen ?

Fast du vill ju byta till fulare ;)

Postad 21 February 2022 - 16:00

phil neal
  • phil neal
  • Mästare

• 2625 inlägg
  • 0

Fan vad ni gnäller. Var väl inget fel på dom fälgarna? Stötigt blir det ju alltid, men buller kan man ju dämpa genom att välja rätt däck.

Postad 21 February 2022 - 16:01

Pinnen
  • Pinnen
  • Forumräv

• 916 inlägg
  • 0

Jag hade hellre gått på en lite mer diskret variant o kört på svarta fälgar. Och som redan nämnts tidigare så kommer större fälgar inte precis göra underverk för komforten eller bränsleförbrukningen för den delen. Men visst, vill man vara fin så får man lida pin  :)

Postad 21 February 2022 - 18:08

junkan
  • junkan
  • Guru

• 5321 inlägg
  • 0

Istället för att lägga pengarna på fälgar och däck hade jag lagt dem på uppgradering till Kia Proceed.

Helst en svart Proceed

Bifogad fil  9C1F9700-8DB8-4844-9B01-C76076B75B0F.jpeg   217.79K   2 Antal nerladdningar

Bifogad fil  25C5D719-62F4-45EA-A40A-DE02AC8F08F0.jpeg   67.52K   3 Antal nerladdningar

Postad 21 February 2022 - 19:54

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0
Ja proceed är snygga. Sneglade allt på det också men valde ceed pga lastutrymmet.

Postad 21 February 2022 - 20:40

MartinAberg
  • MartinAberg
  • Veteran

• 2318 inlägg
  • 0

Istället för att lägga pengarna på fälgar och däck hade jag lagt dem på uppgradering till Kia Proceed.
Helst en svart Proceed

9C1F9700-8DB8-4844-9B01-C76076B75B0F.jpeg
25C5D719-62F4-45EA-A40A-DE02AC8F08F0.jpeg

…och ska man lägga pengarna på en ProCeed kan man lika väl lägga lite till lite till och köpa en Stinger istället, osv. osv.

Postad 23 February 2022 - 07:09

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0

Proceed är riktigt ful. Den som andreassofus köpte är mycket snyggare (så länge han avstår från de hemska guldfälgarna).

Postad 23 February 2022 - 09:06

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0

Proceed är riktigt ful. Den som andreassofus köpte är mycket snyggare (så länge han avstår från de hemska guldfälgarna).

mjo dom är nog lite för guldiga om jag tänker efter. 

Bronze är snyggare.

Typ så här.

Bifogad fil(er)

Postad 23 February 2022 - 09:18

erikjonathan
  • erikjonathan
  • Lärjunge

• 347 inlägg
  • 0

Tycker fälgarna som sitter på bilen du köpte är snygga.
De du vill byta till, otroligt fula. Känns även svårt att ta en bild på Audi S5 och förvänta sig att de ska se bra ut på en Kia Ceed. Får Volvoraggar- och pimpad V70-vibbar.

Postad 23 February 2022 - 10:20

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0

Tycker fälgarna som sitter på bilen du köpte är snygga.
De du vill byta till, otroligt fula. Känns även svårt att ta en bild på Audi S5 och förvänta sig att de ska se bra ut på en Kia Ceed. Får Volvoraggar- och pimpad V70-vibbar.

det var mer färgkombon jag ville visa. Bronze på vit bil :)

Varken fälgarna eller bilen är ju rätt.

Fälgarna på min bil är okej . men det är ju vinterhjulen.

Postad 23 February 2022 - 11:07

midsommarfiraren
  • midsommarfiraren
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0

Finns på på de OKQ8 jag använder, dock inte på varje tvättplats. Nu finns ju den där "vagnen" också som man kan koppla till och rulla och spola under bilen.

Jag trodde faktiskt att alla GDS-hallar i hela vårt avlånga land som erbjöd just kombon billyft och högtryckstvätt hade försvunnit. Anledningen till att de försvann för ca sådär 20 år sedan var att lyftarna inte tålde att ständigt bli bombarderade av högtrycksvatten vilket vid ett antal tillfällen förorsakade att lyfttrycket helt plötsligt gav vika. Helt plötsligt började bilen sänkas utan kontroll och "brakade ner" över personen som stod under bilen och högtrycksspolade bilens underrede.
Så därför plockades just den kombon bort av säkerhetsskäl i hela Sverige - billyft + högtryckstvätt = BORT BORT BORT!

Men det låter ju trevligt att de fixat problemet vilket naturligtvis inte borde varit en omöjlighet. Däremot tycker jag priset rent allmänt på OKs GDS-hallar är lite högt. "Från" 2,50 kr/min är i mina ögon lite högt.  :angry:

Postad 23 February 2022 - 12:19

phil neal
  • phil neal
  • Mästare

• 2625 inlägg
  • 0

Nån som kan tipsa om hjulbultshylsor med tunt gods? Som även håller, alltså modell krafthylsa. Köpt ABS-fälgar med ställbart mönster, och då centrerar ju inte bulthålet med hålet för bultskallen  <_< vilket gör att mina hylsor skaver i hålet....

Postad 24 February 2022 - 23:38

lobo
  • lobo
  • Mästare

• 2842 inlägg
  • 0
Nya bilen äntligen hemma, premiärturen (18 mil) avklarad utan några obehagliga överraskningar.

+ Härlig känsla, bra väghålllning, rolig att köra
+ Infotainment systemet ljusår bättre än vad som sitter i Volvo, känslan i touchen går inte att jämföra
+ Snygg på ett diskret sätt
+ Hey Google/röststyrningen funkar bra, inga problem att tala in tex. navigeringskommandon

- Trång, mer känsla av att sitta i en cockpit
- Upplevs känsligare än tidigare V90 CC vad gäller hur den reagerar på hur/var man håller handen på ratten (varnar tidigare vid pilot assist)
- 360 vyn är en bit i från de bättre/bästa
- Saknar Apple CarPlay, ska komma dock
- Appen är sämre än Volvos, sparsmakat med funktioner och istället hänvisas till att ladda hem appar till bilen (körjournal tex.)

+- ”Hygglig” räckvidd, med en temperatur på runt 3-4 grader och efter dryga 18 mil stod den på 43%. Snålkörde visserligen inte men höll mig inom laglig hastighet, accelererade något ”vårdslöst” nån enstaka gång och stereon gick på högvarv dock

Bifogad fil  A15B1729-E165-48F3-A711-610DE8043B85.jpeg   125.02K   1 Antal nerladdningar

Redigerat av lobo, 24 February 2022 - 23:44.

Postad 25 February 2022 - 08:10

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

• 4194 inlägg
  • 0

Längtar till maj månad då jag får min PS2, tack för bra input @lobo! Vilka tillvalspaket har du? 

Postad 25 February 2022 - 08:13

phil neal
  • phil neal
  • Mästare

• 2625 inlägg
  • 0

Nya bilen äntligen hemma, premiärturen (18 mil) avklarad utan några obehagliga överraskningar.

+ Härlig känsla, bra väghålllning, rolig att köra
+ Infotainment systemet ljusår bättre än vad som sitter i Volvo, känslan i touchen går inte att jämföra
+ Snygg på ett diskret sätt
+ Hey Google/röststyrningen funkar bra, inga problem att tala in tex. navigeringskommandon

- Trång, mer känsla av att sitta i en cockpit
- Upplevs känsligare än tidigare V90 CC vad gäller hur den reagerar på hur/var man håller handen på ratten (varnar tidigare vid pilot assist)
- 360 vyn är en bit i från de bättre/bästa
- Saknar Apple CarPlay, ska komma dock
- Appen är sämre än Volvos, sparsmakat med funktioner och istället hänvisas till att ladda hem appar till bilen (körjournal tex.)

+- ”Hygglig” räckvidd, med en temperatur på runt 3-4 grader och efter dryga 18 mil stod den på 43%. Snålkörde visserligen inte men höll mig inom laglig hastighet, accelererade något ”vårdslöst” nån enstaka gång och stereon gick på högvarv dock

attachicon.gifA15B1729-E165-48F3-A711-610DE8043B85.jpeg

Är den inte lite hög? Ett par cm sänkning skulle göra susen  :)

Postad 25 February 2022 - 08:27

Beagle five
  • Beagle five
  • Mästare

• 2525 inlägg
  • 0
Vilket motorpaket har du lobo? 408hk eller 231hk?
Jag tycker man ska ha styrningen i normal på 408 hk men i sport på 231hk, för max körupplevelse. 👍😃
Å ja de e en trevlig bil, gillar verkligen kvalitétskänslan i inredningen.

Postad 25 February 2022 - 08:52

lobo
  • lobo
  • Mästare

• 2842 inlägg
  • 0

Vilket motorpaket har du lobo? 408hk eller 231hk?
Jag tycker man ska ha styrningen i normal på 408 hk men i sport på 231hk, för max körupplevelse. 👍😃
Å ja de e en trevlig bil, gillar verkligen kvalitétskänslan i inredningen.

Det är snikvarianten, har inte pillat så mycket med inställningar än men skall prova sport (normal nu) 😊

Redigerat av lobo, 25 February 2022 - 08:58.

Postad 25 February 2022 - 08:57

lobo
  • lobo
  • Mästare

• 2842 inlägg
  • 0

Längtar till maj månad då jag får min PS2, tack för bra input @lobo! Vilka tillvalspaket har du?

Pilot, Plus och 20”

Är den inte lite hög? Ett par cm sänkning skulle göra susen :)

Det är den men skulle vilja påstå att den inte lider av det, ligger bra på vägen och i kurvorna. Identifierar sig väl dessutom som Crossover

Postad 25 February 2022 - 09:23

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 1

Pilot, Plus och 20”

Det är den men skulle vilja påstå att den inte lider av det, ligger bra på vägen och i kurvorna. Identifierar sig väl dessutom som Crossover

ett par guldiga fälgar hade gjort susen...

Även taggad med Bilar, Bil, Car, Cars

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.