Låter verkligen cd-spelare så olika?
Startad av
Gäst_mankesaz_*
, Oct 02 2005 11:30
905 svar till detta ämne
Postad 16 February 2009 - 13:32
sometimestheycomeback
-
sometimestheycomeback
-
Forumräv
-
-
901 inlägg
Hur som haver 3 olika skivor spelades och det blev 8 lyssningtillfällen och min Kompis plockade 8av8 supra kabeln alltså 100% ! Supran har ett lite finare/finkorningare ljud . Så , jag menar en Cd-Spelare då snackar vi skillnader 
Jo, vi kan ju göra testet igen under kontrollerade forumer så får vi se.
Postad 17 February 2009 - 09:42
Unregistered52a88696
-
Unregistered52a88696
-
Veteran
-
-
2049 inlägg
och vem bestämmer vad som är kontrollerade former? Samt hur vet du personligen, vad just detta test som nämns här i tråden, hade för setup? Var du där själv och deltog? Eller är det helt enkelt så att det var detta som du inte ville höra, just att "killen" kunde urskilja 8 utav 8, och därför måste det ju bara vara ngt mysko/fel på testet i fråga? (Yes, believe it or not, but sometimes they do in fact come back...  )
Postad 17 February 2009 - 10:55
waconda
-
waconda
-
Beroende
-
-
1026 inlägg
Var smackmans blindtest nivåmatchat på så bra sätt som möjligt och det var omöjligt att se grejerna så är det ju en helt ok utvärdering
Ofta kan det vara problem att verkligen få till det där med nivåreglering eftesom än en så liten nivåhöjning med en apparat hörs direkt och oftast tas emot positiv och då fungerar inte blindtesten som den ska.
Oavsett så är jag imponerad av Smackmans polare. Jag tror nog inte jag hade klarat det vid samma tillfälle. Kablar har jag oerhört svårt att höra någon som helst skillnad på i ett rätt utfört blindtest
Vill bara nämna att jag varit hemma hos en kille och blindtestat (nivåmatchat korrekt) 3 olika cdspelare i prisklasserna 4000:-, 6000:- (beg), och 24000:-
Killen jag var hemma hos kommer nog att redogöra för resultatet på något fora tror jag. Jag kan avslöja att jag i alla fall inte kunde höra någon som helst skillnad mellan cdspelarna. Det är frivilligt att tolka det hur man vill
Postad 17 February 2009 - 12:21
sometimestheycomeback
-
sometimestheycomeback
-
Forumräv
-
-
901 inlägg
och vem bestämmer vad som är kontrollerade former? Samt hur vet du personligen, vad just detta test som nämns här i tråden, hade för setup? Var du där själv och deltog?
Eller är det helt enkelt så att det var detta som du inte ville höra, just att "killen" kunde urskilja 8 utav 8, och därför måste det ju bara vara ngt mysko/fel på testet i fråga?
Därför kablar KAN påverkar. Ja, just det, det vanliga, längd, diameter, etc. Jag skulle kunna ställa upp två st EKK som upplevs olika, på grund av dessa simpla saker. Men gör man rätt så är det ingen skillnad. Därför man bör vara lite försiktigt när det inte är kontrollerat, speciellt inte när det är ett kommersiellt bolag bakom det hela.
Postad 17 February 2009 - 16:42
Unregistered96bcffe5
-
Unregistered96bcffe5
-
Forumräv
-
-
719 inlägg
Så typiskt
Postad 17 February 2009 - 21:37
sometimestheycomeback
-
sometimestheycomeback
-
Forumräv
-
-
901 inlägg
Vad säger ni om mr-välljuds CD spelar test?
Postad 17 February 2009 - 22:59
jonasprivate
-
jonasprivate
-
Über-Guru
-
-
11286 inlägg
Han har så grymt mycket spelare och högtalare,värsta jag sett.
Postad 17 February 2009 - 23:24
Tompasten
-
Tompasten
-
Användare
-
-
169 inlägg
Därför kablar KAN påverkar. Ja, just det, det vanliga, längd, diameter, etc. Jag skulle kunna ställa upp två st EKK som upplevs olika, på grund av dessa simpla saker. Men gör man rätt så är det ingen skillnad. Därför man bör vara lite försiktigt när det inte är kontrollerat, speciellt inte när det är ett kommersiellt bolag bakom det hela.
Gäsp, ge dig!? Sluta hitta på massa skit för att du vägrar acceptera eller för den delen verkar inte förstå att andra kan höra sådant du uppenbarligen inte kan. Testet i fråga var uppsatt med tesen att det inte finns några skillnader, dvs redan från början så var "oddsen" emot de som testades. Vi hade inte en blekaste aning om vilka kablar det var, jag trodde det var den leverantörens 2 modeller eller liknande som testades. Det var en anläggning som de flesta av oss var obekanta med, i ett rum vi aldrig varit i förr. Med andra ord så var så gott som alla variabler obekanta för oss. Trots detta så lyckades en person pricka alla rätt , o råge på allt till den dyrare kabelns fördel. Din värld måste rasa samman.....
Postad 17 February 2009 - 23:34
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Det var en anläggning som de flesta av oss var obekanta med, i ett rum vi aldrig varit i förr. Med andra ord så var så gott som alla variabler obekanta för oss. Trots detta så lyckades en person pricka alla rätt , o råge på allt till den dyrare kabelns fördel. Din värld måste rasa samman.....
1 av 50? Folk vinner på lotto med.
Postad 17 February 2009 - 23:38
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Han har så grymt mycket spelare och högtalare,värsta jag sett.  mr-väljud är det värsta jag har sett...  (och ändå har jag aldrig sett honom.. de ni!  ) Större hängivenhet till elektronikens och ljudets underbara värd får man nog leta efter, sjukt kul att följa hans tester och hans album är klart intressantast och massivast på hela forumet
Redigerat av DVD-ai, 17 February 2009 - 23:39.
Postad 17 February 2009 - 23:39
sometimestheycomeback
-
sometimestheycomeback
-
Forumräv
-
-
901 inlägg
Sluta hitta på massa skit för att du vägrar acceptera eller för den delen verkar inte förstå att andra kan höra sådant du uppenbarligen inte kan.
Hittar inte på något, det är ren fysik. Återkom när du läst på.
Postad 17 February 2009 - 23:53
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
Hittar inte på något, det är ren fysik. Återkom när du läst på.
Typiskt en NiN/Subjektivisten kommentar Han börjar nå den låga nivå som han tidigare förpestade forumet med Maveric Ps. Elakt barn har många namn
Redigerat av Unregistered1103, 17 February 2009 - 23:55.
Postad 17 February 2009 - 23:58
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Sedan är ju detta en ganska het debatt ( i alla fall delar av den) som just nu håller på/ har hållit på simultant i 3st trådar samtidigt med mycket laddade argument från alla parter. så trötthet från alla inblandade är förståeligt..
Tycker vi alla skulle bara släppa detta och vila ett tag, fortsätta om några dagar med nya krafter och ett godare humör
Redigerat av DVD-ai, 17 February 2009 - 23:59.
Postad 18 February 2009 - 00:05
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
Jag har inte hängt med, sedan tidigare nämnd person började få sina återfall. Tänkte bättre fly än fäkta mot någon som fäktas illa  Men vad gäller kablar och allt annat ljudförstörande, så har jag givit upp. Dels för att det inte finns något bra forum att diskutera sina upplevelser med likasinnade personer utan att diskussionen förstörs av "elaka barn" och dels för att jag inte orkar lyssna på mina anläggningar längre. Nu ägnar jag mig att enbart lyssna till musik. Utan någon som helst tanke använder jag mig av den utrustning jag har hemma ( på lager ) I vardagsrummet har jag bara min Denon stärkare att driva bio och 2 kanalanläggning I sov/musik rummet har jag satt upp min 2 kanalare som bara har squeezboxen som källa och nu direkt kopplad från dess analoga utgångar. Dvs ingen extern DAC. Jag njuter istället av musiken och det låter faktiskt ganska bra. Vet att jag genom olika kablar, DAC och annat kan få ett bättre ljud men jag orkar fan inte bry mig längre. Satsar istället på MER MUSIK ! Maveric
Postad 18 February 2009 - 00:16
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Jag har inte hängt med, sedan tidigare nämnd person började få sina återfall. Tänkte bättre fly än fäkta mot någon som fäktas illa
Men vad gäller kablar och allt annat ljudförstörande, så har jag givit upp. Dels för att det inte finns något bra forum att diskutera sina upplevelser med likasinnade personer utan att diskussionen förstörs av "elaka barn" och dels för att jag inte orkar lyssna på mina anläggningar längre.
Nu ägnar jag mig att enbart lyssna till musik.
Utan någon som helst tanke använder jag mig av den utrustning jag har hemma ( på lager )
I vardagsrummet har jag bara min Denon stärkare att driva bio och 2 kanalanläggning I sov/musik rummet har jag satt upp min 2 kanalare som bara har squeezboxen som källa och nu direkt kopplad från dess analoga utgångar. Dvs ingen extern DAC.
Jag njuter istället av musiken och det låter faktiskt ganska bra. Vet att jag genom olika kablar, DAC och annat kan få ett bättre ljud men jag orkar fan inte bry mig längre.
Satsar istället på MER MUSIK !
Maveric
Jepp, mer musik va det ! precis varit med om något som snarast kan beskrivas som en "uppenbarelse": https://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=219223&pid=2321553&st=160&#entry2321553Säger bara att Trends TA-10,1 moddad på rätt sätt "is the chitt" !! Denna i kombination med mina mycket bra och kompetenta QRS500 blev en helt oväntat lyckad "budget Bomd" (finns inget som låter budget över dem, ren musik glädje!) gällande ljudkvalitet och det e löjligt kul att lyssna på musik... (går att spela så pass högt att man känner basen i soffan utan det låter dåligt...  ) Har suttit nu i 6 h och har svårt att gå och lägga mig för det e så fruktansvärt kul att lyssna på musiken
Redigerat av DVD-ai, 18 February 2009 - 00:19.
Postad 18 February 2009 - 06:37
waconda
-
waconda
-
Beroende
-
-
1026 inlägg
Pågår det en stor cdspelar test?? va kul Var?
Länka gärna
Postad 18 February 2009 - 06:55
Erik_a80
-
Erik_a80
-
Forumräv
-
-
838 inlägg
Pågår det en stor cdspelar test?? va kul Var?
Länka gärna  https://www.minhembio.com/mr-välljud
Postad 18 February 2009 - 08:50
joakim99
-
joakim99
-
Mästare
-
-
3433 inlägg
Jag har också kommit till denna insikt. För mig är musiken viktigare än apparaterna och möjligheten att krama ut det där allra sista.
Postad 18 February 2009 - 09:08
Erik_a80
-
Erik_a80
-
Forumräv
-
-
838 inlägg
Jag har också kommit till denna insikt. För mig är musiken viktigare än apparaterna och möjligheten att krama ut det där allra sista.
Fast för de flesta rum+anläggningar är det inte det allra sista man kan kräma ur. Håller dock med om att man ska lyssna på mycket musik, det är bra för humöret.
Postad 18 February 2009 - 09:12
Unregistered52a88696
-
Unregistered52a88696
-
Veteran
-
-
2049 inlägg
Nog för att jag visste att MR-V var en samlare av gedigna mått, men den här bilden säger väl allt! (ser för övrigt nästan ut som när jag är nere och botaniserar hos handlarna i Hong-Kong. Finns vissa här i Shanghai som oxå kommer upp i denna klass, men inte alls lika många. Då är detta trots handlare.  ) https://www.minhembi...c_id=280115.jpgHåller för övrigt med Maveric. Mer MUSIK och mindre letande efter fel. Ska förövrigt i dagarna beställa en ny liten T-amp från min kontakt i Hong-Kong. En Poppulse Class-T Amplifier 2024 får det bli att koppla ihop med S.boxen och DAC;en. Cirka $100 känns som ett vettigt pris.
Redigerat av Unregistered52a88696, 18 February 2009 - 09:31.
Postad 18 February 2009 - 17:02
Unregistered96bcffe5
-
Unregistered96bcffe5
-
Forumräv
-
-
719 inlägg
Citera(sometimestheycomeback @ Feb 17 2009, 23:39 ) Hittar inte på något, det är ren fysik. Återkom när du läst på.
Typiskt en NiN/Subjektivisten kommentar
Han börjar nå den låga nivå som han tidigare förpestade forumet med
Maveric
Ps. Elakt barn har många namn
Jaoo . ändrar lite , jag va lite väl hård mot Sometimes ,sorry .. men han kan få en att bli lite grining ..hehe
Redigerat av Unregistered96bcffe5, 19 February 2009 - 14:21.
Postad 18 February 2009 - 19:16
shifts
-
shifts
-
Veteran
-
-
1684 inlägg
Det får tydligen gå riktigt långt med uttalade personangrepp på detta forum. Tappar verkligen lusten att vara medlem mer och mer för var dag.
Postad 18 February 2009 - 19:34
Mr_Tom
-
Mr_Tom
-
Forumräv
-
-
785 inlägg
...... och dels för att jag inte orkar lyssna på mina anläggningar längre.
Nu ägnar jag mig att enbart lyssna till musik.
Mycket kloka ord. Jag har min anläggning för att lyssna på musik och se på film.
Postad 18 February 2009 - 19:54
jonasprivate
-
jonasprivate
-
Über-Guru
-
-
11286 inlägg
Japp det är syftet med hela anläggningen.
Postad 19 February 2009 - 01:44
JayAreSeven
-
JayAreSeven
-
Användare
-
-
213 inlägg
Va det jag misstänkte Finns inte många som är lika spydiga och okunniga som han ... Ligger i gör han me snart 1000inlägg på drygt 3 månader , urrrk.
Förstår att sometimestheycomeback har hängt här på forumet förut under namnet NiN och att många tyckte väldigt illa om honom, hittade till och med klagomål om NiN på ett annat forum. Vad jag inte förstår är detta gnäll och snyftande. Är det så himla farligt?? Hans trådar är ofta väldigt roliga och att folk diskuterar och har olika åsikter är väl hela vitsen med ett forum? Men jag var inte här när hans nick va NiN så jag vet ju inte vad han gjorde då men det var då och nu är nu. Din kommentar är ganska elak och nu får ni lägga av för det är helt enkelt inte schysst. Att säga lite för mycket när man argumenterar för sin syn är ju en sak men att bara släppa en kommentar om hur dum och okunnig man tycker någon är är en annan. Jag gillar det inte.
Postad 19 February 2009 - 07:14
waconda
-
waconda
-
Beroende
-
-
1026 inlägg
Det där säger mer om herr Smackman än om något annat...
Tack Mr väljud för en mycket intressant läsning. Du har lagt ner ett hiskeligt jobb på all lyssning. Roligt med lyssningar mellan cdspelare från olika "epoker" också. Dessutom har du efter dom förutsättningar du haft verkligen försökt att göra lyssningarna så objektiva som möjligt. Dessutom helt prestigelöst. Mer sånt och STOR respekt
Redigerat av waconda, 19 February 2009 - 07:16.
Postad 19 February 2009 - 12:54
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Va det jag misstänkte Finns inte många som är lika spydiga och okunniga som han ... Ligger i gör han me snart 1000inlägg på drygt 3 månader , urrrk.
Trevligt sagt... För mig del så har jag absolut inget mot "NIN/SomTimesThey..." och har alldrig haft.... Men vist, alla kan inte komma överense och gällande att komma med spydiga kommentarar och visa på ren okunnighet så tycker jag verkligen inte att "NIN/SomtimesThey..." ens liggar nära toppen... Tråkig kommentar som sagt, men kan förstå om ni två inte direkt "fungerar ihopp" aja, som vanligt så slutar dessa heta debatter i tråkigheter...
Postad 19 February 2009 - 13:31
robert293
-
robert293
-
Guru
-
-
4533 inlägg
nu till ämnet...läste igenom hifisnubbens recension om olika cd uppspelare och blev smått chockad....
har själv testat olika cd/dvd..
arcam cd-62 delta sigma 24/196... år 2005
marantz cd-17 1bit med välfyllt innehåll bla en fet ringkärne trafo mm.... år 1999
pioneer dv656a sacd-dvd a.... år 2005
thule dvd 250b digit ll uppsamplingskort.... år 2004
marantz dv4001...år 2006
arcam-thule-marantz cd-17 var hörbart bättre än övriga...hörbart.
thulen är helt klart ett par nivåer över resten ljudmässigt och jag upplevde ljudet som mer rytmiskt-bättre punch i basen(särskilt hörbart vid hög volym) och en mer "mys pys" känsla i diskanten vid normalt lyssnande....och thulen gjorde mer för ljudet än alla div dyr kablar jag testat...vad det beror på vet jag inte riktigt men det kan ha att göra med att- uppsamplingskortet får vanliga cd att låta som sacd-dvd-a (102-104db) vad vet jag... men hörbar förbättring är det....
arcamen lät bra den med men jag upplevde den som lite oren i ljudet ibland...
marantz cd-17 lät kliniskt rent i röster och instrument.....men var lite fattig i dom lägre frekvenserna (1bit dac)
pioneer dv656a... lät hyffsat med vanlig cd skiva...men det blev betydligt bättre med sacd-dvd-a men det nådde inte upp till marantz-thule-arcam.
marantz dv 4001... lät hyffsat bra..kunde inte riktigt skillja på den och pioneeren...
tilägg: innan jag köpte thulen kollade jag på en primare v-20 dvd...efter det jag såg på hifisnubbens sida...vilken jä... tur att jag inte köpte primaren....vilken vikt bluff...8kg chassie....  man blir ju mörkrädd....gick genast och öppnade upp thulen efter den läsningen...phhhuee det var välfyllt med dubbla trafo och massa godis....Men det sitter en vanlig dvd-rom läsare i den...ok den läser väl minst lika bra som en dyr...men ändå....
Postad 19 February 2009 - 13:52
Erik_a80
-
Erik_a80
-
Forumräv
-
-
838 inlägg
Robert: Var dessa tester blinda? (Eller mer generellt; hur testade du?)
Postad 19 February 2009 - 13:54
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
nu till ämnet...läste igenom hifisnubbens recension om olika cd uppspelare och blev smått chockad.... har själv testat olika cd/dvd..
arcam cd-62 delta sigma 24/196... år 2005 marantz cd-17 1bit med välfyllt innehåll bla en fet ringkärne trafo mm.... år 1999 pioneer dv656a sacd-dvd a.... år 2005 thule dvd 250b digit ll uppsamplingskort.... år 2004 marantz dv4001...år 2006
arcam-thule-marantz cd-17 var hörbart bättre än övriga...hörbart.
thulen är helt klart ett par nivåer över resten ljudmässigt och jag upplevde ljudet som mer rytmiskt-bättre punch i basen(särskilt hörbart vid hög volym) och en mer "mys pys" känsla i diskanten vid normalt lyssnande....och thulen gjorde mer för ljudet än alla div dyr kablar jag testat...vad det beror på vet jag inte riktigt men det kan ha att göra med att- uppsamplingskortet får vanliga cd att låta som sacd-dvd-a (102-104db) vad vet jag... men hörbar förbättring är det....
arcamen lät bra den med men jag upplevde den som lite oren i ljudet ibland...
marantz cd-17 lät kliniskt rent i röster och instrument.....men var lite fattig i dom lägre frekvenserna (1bit dac)
pioneer dv656a... lät hyffsat med vanlig cd skiva...men det blev betydligt bättre med sacd-dvd-a men det nådde inte upp till marantz-thule-arcam.
marantz dv 4001... lät hyffsat bra..kunde inte riktigt skillja på den och pioneeren...
tilägg: innan jag köpte thulen kollade jag på en primare v-20 dvd...efter det jag såg på hifisnubbens sida...vilken jä... tur att jag inte köpte primaren....vilken vikt bluff...8kg chassie.... man blir ju mörkrädd....gick genast och öppnade upp thulen efter den läsningen...phhhuee det var välfyllt med dubbla trafo och massa godis....Men det sitter en vanlig dvd-rom läsare i den...ok den läser väl minst lika bra som en dyr...men ändå....
Det va väll mr-välljud och inte hifisnubben som gjorde testet
Postad 19 February 2009 - 14:24
Unregistered96bcffe5
-
Unregistered96bcffe5
-
Forumräv
-
-
719 inlägg
Hej , Jag ändrade på mitt inlägg angående Somthimes ... Jag håller med om att det va otrevligt och för hårt , sorry  Det kommer ej att upprepas .
Ps, hade in riktigt dålig dag på jobbet igår ..
Mvh
Redigerat av Unregistered96bcffe5, 19 February 2009 - 14:25.
Postad 19 February 2009 - 14:33
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlägg
nu till ämnet...läste igenom hifisnubbens recension om olika cd uppspelare och blev smått chockad.... har själv testat olika cd/dvd..
Jag kan inte ta åt mig äran för den testen.
Postad 19 February 2009 - 15:20
mr-välljud
-
mr-välljud
-
Mästare
-
-
3700 inlägg
HEj vänner! Har just mycket noga lyssnat och undersökt mellan Bow Zz8 och Sony scd-940qs SACD... Resultat kommer under kvällen. Roligt kommer det att bli hoppas och tror jag.  Det är om inte Roligt med att undersöka på detta vis och otroligt lärorikt. Har även just as we speak plockat ner Wadia 12 (dac a 25kkr) och dokumenterat denna för ett framtida repotage. Kan nämna att det är... Nä säger inget än.
Postad 19 February 2009 - 16:33
Satsvear
-
Satsvear
-
Mästare
-
-
3067 inlägg
HEj vänner! Har just mycket noga lyssnat och undersökt mellan Bow Zz8 och Sony scd-940qs SACD... Resultat kommer under kvällen. Roligt kommer det att bli hoppas och tror jag. Det är om inte Roligt med att undersöka på detta vis och otroligt lärorikt. Har även just as we speak plockat ner Wadia 12 (dac a 25kkr) och dokumenterat denna för ett framtida repotage. Kan nämna att det är... Nä säger inget än.
Gah, nu kommer man på varför man börjar vara inloggad här fler gånger än man pratar med frugan // Sat
Postad 19 February 2009 - 17:47
Unregistered96bcffe5
-
Unregistered96bcffe5
-
Forumräv
-
-
719 inlägg
Gah, nu kommer man på varför man börjar vara inloggad här fler gånger än man pratar med frugan
Den va bra Mr Väljud Intressant det du håller på med , väntar med spänning på få höra ditt utlåtande
Postad 19 February 2009 - 18:37
Unregisteredc786ddee
-
Unregisteredc786ddee
-
Användare
-
-
163 inlägg
Kul med dina tester Mr-välljud
Själv har jag genomfört en veckas tester mellan tre spelare men finner det helt onödigt att delge resultatet eftersom ingen av oss som var där hörde någon som helst skillnad mellan spelarna när vi lyssnade blint. En av spelarna var dessutom ca 10år gammal.
Postad 19 February 2009 - 18:41
shifts
-
shifts
-
Veteran
-
-
1684 inlägg
Jag tycker sådana här rapporter är attans trevligt. För i tiden var jag mer pressad över att jag inte hade råd med så mycket mer än instegsmodeller. Nu har jag visserligen det, men känner ett mycket större lugn kring intresset. Hetsar inte så mycket när det kommer till att finna defekter och hitta förbättringar för dessa. Jag tar det hela med lite godan ro helt enkelt, det känns skönt.
Då är ju sådana här rapporter mig helt i fatet så att säga. Jag sätter på en skivan till tror jag...
Postad 19 February 2009 - 18:57
Unregistered96bcffe5
-
Unregistered96bcffe5
-
Forumräv
-
-
719 inlägg
Jao, jag läste nyss MR väljuds tester . Är testet gjort under kontrollerade former skulle nog vissa ha sagt om utgången vart annorlunda
Men det säger inte jag , jag respekterar Mr välljuds resultat .
Det jag undrar över är kanske om han haft tillräckligt med tid att lyssna in sig på spelarna var för sig sas ..
Sen att skilladerna va så små är förvånande för mig
Synd att det inte fanns en rör-cd med i testen dock ..
Postad 19 February 2009 - 19:55
mikaels
-
mikaels
-
Veteran
-
-
1514 inlägg
Hej , Jag ändrade på mitt inlägg angående Somthimes ... Jag håller med om att det va otrevligt och för hårt , sorry Det kommer ej att upprepas . Ps, hade in riktigt dålig dag på jobbet igår .. Mvh
Hehe, det var ju QFT (quoted for truth) i ett par inlägg efteråt, så det finns ju fortfarande kvar, inget försvinner ju på teh interwebs  Man har inte levt förrän man haft en redig diskussion med NIN
Postad 19 February 2009 - 19:57
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Japp, då hade kanske en spelare stuckit ut ur mängden, med sämre ljud än övriga
Postad 19 February 2009 - 20:40
Unregistered96bcffe5
-
Unregistered96bcffe5
-
Forumräv
-
-
719 inlägg
Japp, då hade kanske en spelare stuckit ut ur mängden, med sämre ljud än övriga
Mja, Troligen tvärtom , helt beroende på smak förstås . Vissa tycker ofärgat ljud är färglöst
Postad 19 February 2009 - 20:48
mikaels
-
mikaels
-
Veteran
-
-
1514 inlägg
Mja, Troligen tvärtom , helt beroende på smak förstås . Vissa tycker ofärgat ljud är färglöst 
Vissa tycker det är transparent
Postad 19 February 2009 - 22:04
mr-välljud
-
mr-välljud
-
Mästare
-
-
3700 inlägg
Låt det stanna vid att det var synd att det inte fanns någon med. Men! Det går ju att PMa mig om man bor i Umeå och vill låna ut eller hälsa på med en Rörbestyckad CD!  Så kan även denna få bli nagelfard.
Postad 19 February 2009 - 23:44
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Fick inspiration av dina tester och har suttit och jämfört några spelare ikväll. Det får väl bli en blåkopia av din test i galleriet sen Har dock jämfört lite annorlunda. Hembioförstärkaren finns också med som en "referens" och sedan är två spelare inkopplade samtidigt. Förstärkaren har nämligen dubbel uppsättning med "multi channel in" vars signal inte A/D-omvandlas eller processas på något annat sätt. Om någon har synpunkter på valet av förstärkare, så har förstegsdelen (via just ext in) likställts med diverse highendgrunkor i hifiblaskor (när modellen var aktuell) och lovordats för transparensen (tyvärr inte av LTS, de har inte testat den  ) Hursomhelst, de två första testade spelarna är: Rotel RDV-1050E (4000kr) Toshiba HD-E1 (2000kr) Den senare är extra intressant att testa, med tanke på det här omdömet i Bild & Ljud Hemma: http://www.bildochlj...611&testid=3042Ingenting avslöjar ljudkvalitet som en bra CD-skiva. Jämfört med min något föråldrande Pioneer DV-688, som kostade 8 000 kronor på sin tid, har Toshiba HD-E1 en del brister. Den låter mer instängd i toppen och basen är mer monoton. Basgitarren låter mer syntetisk och känns inte lika storvuxen. Samtidigt saknar manliga röster energi och upplösning i toppen. Musiken låter ganska så matt och inte speciellt engagerande. Ljudbildens bredd är ganska så snäv och något större djup finns inte heller. Den som har en bra förstärkare rekommenderas använda en digital förbindelse.
Betyg ljud: 2 av 6Körde testen halvblint, displayen på förstärkaren professionellt dold med ett Bluray-fodral. Jämförde de båda spelarna med hembioförstärkarens D/A-omvandlare (spelarna var anslutna både med analog RCA och Toslink). Jag visste alltså hela tiden vilken som var hembioförstärkaren (dvs digital anslutning) men inte vilken som var vilken av de båda spelarna (dvs analog anslutning). Körde lite olika skivor, bland annat Mark Knopfler - Sailing to Philadelphia och Jennifer Warnes - Famous Blue Raincoat. Efter många växlanden fram och tillbaks kunde jag urskilja att den ena spelaren färgade lite i basområdet. När den spelade blev det helt enkelt en aning suddigare/mindre precist längst ner. Skillnaden var inte stor, och på ett flertal inspelningar inte alls hörbar. Det visade sig vara Toshiban som inte hade riktigt samma kontroll i djupbasen som Rotel och Denon. Var skillnaderna stora? Nej. Fick anstränga mig i två timmar för att hitta de, så jag skulle inte ge Toshibaspelaren det kassa betyget som den fick i Bild & Ljud. Den låter helt okej, bortsett från i djupbasen då, där den inte riktigt hänger med de två motståndarna. Tror inte att denna skillnaden hade märkts med stativare som sällan har någon bas under 40Hz. Testen är dock långt ifrån klar. Återkommer troligtvis med bilder osv i galleriet om Mr-välljud tillåter plagiat
Redigerat av Ageve, 20 February 2009 - 09:07.
Postad 20 February 2009 - 01:35
robert293
-
robert293
-
Guru
-
-
4533 inlägg
Robert: Var dessa tester blinda? (Eller mer generellt; hur testade du?)
Nix tyvärr körde jag ej blindtest själv då men nyligen bjöd jag över en polare och han testade jag blint mellan marantz reciverns dacar och marantz cd-17 och till sist thulen....resultatet blev thulen alla gånger...polaren är ej särskilt insatt i välljud kan tilläggas och ja han tycker jag e sjuk i huvudet som lägger så mkt pengar o tid på bio/hifi..då han ansåg att cerwin vega dunk var det bästa som fanns....han har ändrat sig nu kan tillägas hehe. så 8 av 10 gånger prickade han rätt typ....kanske för att just basen blev rappare och mer punchig...eller så kanske akustiken spelar in på resultatet....alltså att akustiken framhäver skillnaderna bättre hos mig än hos mr välljud??? ähh jag bara svammlar....jag är ingen expert på området men thulen har ett dynamik omfång på 104db obalanserat..kanske det spelar roll? Det va väll mr-välljud och inte hifisnubben som gjorde testet 
sorry va ganska trött  när jag skrev detta (jobbar natt) blandar ihop folk ibland
Postad 20 February 2009 - 08:08
Unregistered96bcffe5
-
Unregistered96bcffe5
-
Forumräv
-
-
719 inlägg
Jämförde de båda spelarna med hembioförstärkarens D/A-omvandlare
Du bör väl ändå köra analogt  Kör du digitalt så kan jag förstå att den är väldigt små skillnader om några .. Men Kul att ni testar
Postad 20 February 2009 - 09:04
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Du bör väl ändå köra analogt Kör du digitalt så kan jag förstå att den är väldigt små skillnader om några .. Men Kul att ni testar 
Jag körde inte bara digitalt från spelarna. Läs igen.
Postad 20 February 2009 - 09:07
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlägg
Låt det stanna vid att det var synd att det inte fanns någon med. Men! Det går ju att PMa mig om man bor i Umeå och vill låna ut eller hälsa på med en Rörbestyckad CD! Så kan även denna få bli nagelfard. 
Bor du i Umeåtrakten?
Postad 20 February 2009 - 13:33
mr-välljud
-
mr-välljud
-
Mästare
-
-
3700 inlägg
Postad 20 February 2009 - 15:24
jonasprivate
-
jonasprivate
-
Über-Guru
-
-
11286 inlägg
Vore intressant o jämför obalanserat mot balanserat.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
Bild/Ljuduppspelning (Övriga format & Vintage)
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|