Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Problem med att koppla ihop allt i din anläggning?

1292 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 20 March 2008 - 03:23

Unregistered24c8b9de
  • Unregistered24c8b9de
  • Beroende

• 1450 inlägg
  • 0
Om det är en subwoofer du vill koppla så kan du gå hit för info.

Postad 20 March 2008 - 05:19

bisebusen
  • bisebusen
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0
Ok med subwoffer så förstår jag nog hur man ska göra, om vi leker med tanken att jag inte vill ha en subwoffer utan bara en bashögtalare? ex MDS Fanatic FS200 8" bashögtalare

Postad 21 March 2008 - 19:20

Simma21
  • Simma21
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Jag har en förmodligen ganska korkad fråga och kommer troligtvis att få ett svar som kostar mig mycket pengar.

Jag har en SONY STR-DG910 förstärkare (fraktas just nu) och ganska gamla högtalare. På min subwoofer, som är passiv, finns bara högnivå-ingång. Alltså ingen högnivå-utgång och inga lågnivåanslutningar. Kan jag på något sätt koppla in subwoofern till förstärkaren eller måste jag köpa en ny, aktiv subwoofer.

Ytterligare en fråga. Jag läste runt lite i den här tråden och på ett ställe stod det att en förstärkare inte kan ta upp ljud genom HDMI, stämer det? Jag ska koppla ihop min Bluray till förstärkaren, är det då så att förstärkaren inte kan hantera ljudet från Blurayen? Utan jag måste komplettera med andra kablar?

Vore mycket tacksam för svar.

MVH Simma

Redigerat av Simma21, 21 March 2008 - 19:38.

Postad 22 March 2008 - 08:55

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

• 1825 inlägg
  • 0
Det finns 2 sätt att koppla in din subwoofer på.
1) ställ in förstärkaren på bi-amp (samt subbas off/no, front large) och sedan koppla högtalarkabel till antingen surround rear eller front B, jag är inte riktigt säker på vilket, men gissningsvis front B och spela A+B.
2) köp ett extra slutsteg och koppla in via förstärkarens lågnivåutgång till slutstegets högnivåingång.

Koppla enl 2) du om du kör 7.1-system eller behöver mer effekt än förstärkaren kan tillhandahålla.

Om förstärkaren kan ta emot ljud via HDMI skiljer från modell till modell.
Jag tror din receiver kan ta ljud (PCM) via HDMI men inte några kodade HD-strömmar.

Redigerat av mikeett, 22 March 2008 - 08:56.

Postad 22 March 2008 - 09:43

Simma21
  • Simma21
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Tack Mike, det var trevlig lördagsläsning.
En liten dum fråga till då, vad är HD-strömmar?
MVH Simma

Postad 23 March 2008 - 09:27

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

• 1825 inlägg
  • 0
Jag menade ljudformat såsom DD true HD, DTS HD(MA), dessa måste avkodas i blu-rayspelare och skickas som PCM till förstärkaren.

Postad 06 April 2008 - 15:55

malmöiten
  • malmöiten
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Hejsan! Har snickrat ihop en hyfsat billig hemmabio här hemma, och nu ska det ju gärna funka också.
Jag har en Sony Bravia KLD-32S210, en Sony STR-DG510 receiver, en billig dvdspelare (tillåter HDMI) och 5 högtalare +sub.

Först och främst, räcker det inte med att koppla med HDMI-kabel dvd --> reciever --> TV? I receiverns instruktionsbok står det att man också behöver en coaxial kabel mellan dvdn och receivern?

Och sen, vad behöver jag för att kunna lyssna på TV'ns ljud i högtalarna (ej TV'ns)? Räcker det inte här heller bara med en HDMI-kabel? Jag trodde att hdmi var både ljud och bild.. men när jag surfat runt och googlat problemet så förstår jag att detta var lite mer avancerat än jag trott.

Just nu fungerar bara mitt hemmabiosystemet till receiverns radio-funktion :)

tusen tack för hjälp!

Postad 08 April 2008 - 22:21

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

• 1825 inlägg
  • 0
Nej! Sony STR-DG510 hanterar ej emot ljud via HDMI, därför behövs en separat digitalkabel mellan DVD och receiver.

Nej! TV:n skickar inget via HDMI, tar bara emot bild och ev. ljud, det enda den skickar är HDMI-handskakningen.

Om tv:n har L/R out så kan du koppla dessa till förstärkaren, annars om TV:n har en digital ljudutgång samt att du tittar via TV:ns inbyggda digitalmottagare kan du koppla en digital ljudkabel mellan TV och receiver...

Postad 19 April 2008 - 16:22

malmöiten
  • malmöiten
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
tack för din hjälp.

Postad 23 April 2008 - 16:39

Joopy
  • Joopy
  • Lärjunge

• 342 inlägg
  • 0
Canal digital och viasat -----> dvdinspelare med hårddisk ------> LCD

Ska införskaffa en DVD inspelare med hårddisk till en kompis.

Han har cd och viasat mottagare. Både inkopplade med scart.
Hur ska jag koppla?

-Kör man bilden genom den från resp. digitalmottagare och sedan kopplar från dvd inspelaren till tvn med tex hdmi?
-eller måste man koppla mottagarna var för sig till tvn och till dvdn?

Kan man spela in på en sådan inspelare från cd medans man tittar på viasat. Alt. Spela in cd medans man tittar på cd?

Tips och ideer mottages gärna på spelare. Hårddisk storlekar är ovidkommande för tillfället. En bra teknisk lösning är prio 1. Den ska helst vara väldigt användarevänlig med.

Postad 27 April 2008 - 09:42

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

• 1825 inlägg
  • 0

Kör man bilden genom den från resp. digitalmottagare och sedan kopplar från dvd inspelaren till tvn med tex hdmi

Om dvd-inspelaren klarar av att skicka HDMI ut från Scart in, troligtvis klarar den det men kontrollera i manualen.

Kan man spela in på en sådan inspelare från cd medans man tittar på viasat. Alt. Spela in cd medans man tittar på cd?

Jag tror inte det om det är kopplat som ovan,men det står säkert i manualen till dvd-inspelaren om den klarar av det.
Om mottagarna även är direktkopplade till TV:n så går det så klart, det är bara att välja ingång på TV:n...

Postad 27 April 2008 - 09:54

auToeXeC
  • auToeXeC
  • Lärjunge

• 323 inlägg
  • 0
Hejsan, SKulle bli glad om någon visste vad som är fel här nu:

Köpte min BD-Spelare igår och den ska ju självklart kopplas tll min projektor med och för att slippa dra en 15m HDMI från den med till projektorn så låter jag nu den inbyggda HDMI-växlaren sköta det i min reciver.

Nu till problemet
Kopplar:
HDMI ut till Projektorn
HDMI in 1 Kommer från BD-Spelaren
HDMI in 2 Kommer från PCH

Allt där är rätt och klart, sedan ställer jag in Källa att DVD ska vara till HDMI in 1 osv osv. Ingen fara där heller, men problemet kommer nu. FÖr att BD-Spelaren fungerar allt bra, det kommer bilder och ljudet fungerar, men får inte den att ge bild från min PCH. Testar ställa in så att den har precis samma inställningar som BD-Spelaren men kommer inget. Testade då att starta om min PCH när allt var inkopplat med BP-Spelarens instllningar och med det jag testade först på den och då ser jag att startskärmen kommer med "Loading" kommer upp. Men sedan försvinner allt igen och den får ingen bild.

Men kör jag kabel direkt från min PCH till projektorn som jag körde på innan så fungerar den prima, vad är fel? någon som har tips? för lite jobbigt att byta kabel på baksidan om man vill se på sin BD-Spelare eller PCH.

MVH

Postad 28 April 2008 - 08:15

Bingob3rra
  • Bingob3rra
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
När man läser alla trådar som skrivs så blir man till slut dum i huvet och tappar helt och hållet vart man ska börja. HDMI hit, Optisk dit osv osv. Så efter ca 2h läsning är jag tillbaka på ruta 1 igen när det gäller hur jag ska koppla mina enheter för att få ut det maximala av mina prylar. Så nu vänder jag mig till er mer kunniga för att få ihop min anläggning. Jag sitter på följande prylar:

Harman Kardon AVR 245 + Harman Kardon HKTS11 (förstärkare + högtalare)
Playstation 3
Samsung LE-40F86BD
DViCO TViX HD M-4100SH

Så hur ska jag koppla ihop allt för att verkligen få ut det maximala av mina prylar. Guida mig gärna genom att skriva (ex: HDMI från PS3 till TV:n) ja ni fattar Som sagt behöver verkligen hjälp!

Postad 28 April 2008 - 19:50

Perkey
  • Perkey
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
Har lite problem och vill inte starta en ny tråd så jag tänkte att jag frågar här. Har fått upp min anläggning precis men vet inte hur man får in Wii på tvn när den är inkopplad till förstärkaren.

Har då Wii -> komponent -> Onkyo 805 -> HDMI -> Pioneer 508XD

DVD-spelaren funkar fast då med HDMI till förstärkaren. Den står på ingång 1 på förstärkaren, men kommer upp på ingång 4 på TVn. Lite skumt, fast hur jag får igång mitt Wii vet jag inte. Har testat alla ingångar och tryckt på alla knappar jag tycks hitta :(

Nån som vet?

Postad 29 April 2008 - 16:31

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

• 1825 inlägg
  • 0
auToeXeC >>
Det kan vara kabeln mellan PCH och förstärkarens som spökar, Prova att byta mot en annan kabel (PS3:ans t.ex.)

Det kan vara HDMI-handskakningen som inte är 100% (dvs apparaterna gillar inte varandra), i så fall finns det tyvärr inte så mycket att göra.
Om du har 24Hz aktiverat prova att deaktivera den.
Du kan prova att ställa in en lägre upplösning i PCH (720p, 480p eller så för att prova, i så fall är det antingen kablarna eller förstärkaren som spökar)

Bingob3rra >>
PS3 -> HDMI -> TV
PS3 -> Toslink -> förstärkare
Tvix -> HDMI -> TV
Tvix -> Toslink (eller digital coax, spelar ingen större roll) -> förstärkare

Perkey >>

Ställ in förstärkaren på att uppkonvertera analoga ingångar till HDMI :)

Postad 30 April 2008 - 06:02

Bingob3rra
  • Bingob3rra
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
tackar mickeett för det snabba svaret B) sen förmodar jag att ja kopplar förstärkaren till tv:n med ytterligare en HDMI eller? så man inte missar någon annan "super" kabel utan att jag kör HDMI.

Postad 30 April 2008 - 15:31

Perkey
  • Perkey
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
Mikett

Det trpr jag jag har gjort faktiskt :) Man ska ställa in förstärkaren på HDMI och sedan de andra utgångarna på streck så gör den det automatiskt. Eller är jag helt fel ute?

Du kanske inte kan en Onkyo 805 så bra men vet du hur man gör det exakt? Tack för snabbt svar B)

Postad 01 May 2008 - 07:14

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

• 1825 inlägg
  • 0
Bingob3rra >>
Du kan använda förstärkaren som bildväxel för HDMI, (dvs koppla PS3 + Tvix till receiver, sedan 1 HDMI till TV:n)
HK:n klara ej att ta ljud från HDMI, Ingen On Screen Display, ingen uppkonvertering från analoga ingångar, den är en passiv HDMI-växel, inget mer.

Perkey >>
Vad jag kan se i manualen skall det räcka med att ställa in HDMI Monitor -> Yes...
Och självklaret ställa in t.ex.
Component Video Input:
Game/TV -> in1 (om du kopplat in wii:t på component in1) eller vilken knapp du nu vill koppla den till...

Redigerat av mikeett, 01 May 2008 - 07:17.

Postad 01 May 2008 - 20:56

auToeXeC
  • auToeXeC
  • Lärjunge

• 323 inlägg
  • 0
Tack för svaren, men nu har jag annat problem då jag nu har min PCH till NAS only och BT-Nerladdning så är den bara kopplad till min TV. Men var nere och köpte min nya Xbox360 idag med HDMI då jag vill kunna koppla dena till projektorn via HDMI med. MEN det jag inte visst var att man inte kan koppla ljuder separat nu om man kör HDMI och min reciver har tyvärr inte HDMI 1.3 utan kan endast köra bilden i HDMI växlaren.

Så kan jag få 5.1 Ljud på andra sätt eller jag köpte en HDMI version av xbox utan att kunna använda HDMI nu?

Postad 02 May 2008 - 07:25

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

• 1825 inlägg
  • 0
Det tycker jag låter skumt, du borde kunna koppla ljudet via toslink eller digital koax till förstärkaren...
Surfa runt i manualerna eller menyerna i Xboxen. Nu är jag inte bekant med Xbox, men det finns en spelkonsolavdelning här på forumet också :unsure:

Redigerat av mikeett, 02 May 2008 - 07:25.

Postad 02 May 2008 - 07:58

Perkey
  • Perkey
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
Okej, efter lite trixande fick jag åtminstone bild med mitt Wii. Men inget ljud. Vad fan...

Lite osäker var man ska koppla in de två "ljudkablarna" där bak på receivern. För om jag fattat det rätt när det gäller komponent så är det tre för bild och två för ljud.

Just nu har jag de tre på komponent in 1 men sen finns det ju för ljudet att välja mellan "phono" "CD" osv...

Hjälp. :unsure:

Postad 04 May 2008 - 07:53

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

• 1825 inlägg
  • 0
Om du t.ex. valt Game/TV för wii komponent så är det i Game/TV di måste koppla in L/R, de går ej att 'assigna' via menyn, kontrollera att du inte valt någon digital ingång i menyn för aktuell 'funktionsknapp'...

Postad 06 May 2008 - 20:54

mebben
  • mebben
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
En fråga från en amatör :)

Har en Optoma HD65 som jag tänkte koppla med Philips DVD-hemmabiosystem HTS-3357... har givetvis tänkt köra många filmer osv från datorn... är det möjligt att köra HDMI från ljudsystemet till projektorn och sen dra en ,5 mm stereopropp från datorn till 2 st RCA-hankontakter i dvdn?... jag har en bärbar, så det är inget fancy ljud, men huvudsaken det funkar :P

Postad 11 May 2008 - 07:56

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

• 1825 inlägg
  • 0
Nu såg jag ite så mycket till spec. på HTS-3357, och jag kanske missförstår frågan lite men här kommer ett försök till svar.

Ljudet från datorn kan du koppla med en stereopropp - 2xRCA till DVD-splearens analoga ljudingång.
Bild från datorn får du koppla direkt mot projektorn.

Postad 11 May 2008 - 21:27

CGD
  • CGD
  • Användare

• 219 inlägg
  • 0
Jag har högtalarkabel 2,5 mm² köpta hos Clas Ohlson. Kan jag använda denna kabel tillsammans med RCA kontakter för att koppla in aktiv subbas?

Postad 15 May 2008 - 20:37

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

• 1825 inlägg
  • 0
Det är väldigt få märken på subbar som klarar både högnivå- (högtalarkablar till aktiv sub) och lågnivå (RCA-kabel) samtidigt. Klarar inte din sub både och samtidigt så får du välja att använda antingen lågnivå eller högnivåingång annars kan någonting gå sönder...

Sedan för att utnyttja subben fullt ut behöver du göra lite olika inställningar i receivern beroende på om du väljer högnivå eller lågnivåkoppling.

Postad 16 May 2008 - 22:42

nek
  • nek
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0

Nej! Sony STR-DG510 hanterar ej emot ljud via HDMI, därför behövs en separat digitalkabel mellan DVD och receiver.

Intressant, jag försöker nämligen koppla min VAIO FZ31M till min STR-DG510 men får bara ljud genom tvhögtalarna.
Har kopplat hdmi från datorn, till förstärkaren och vidare till tv'n. Problemet är alltså att datorn inte har någon vettig ljudutgång.
Så vad jag behöver är en bättre förstärkare som klarar ljud via hdmi, då kan jag koppla som jag har gjort nu och få ut 5.1 när jag slänger upp blu-ray filmer från datorn på tv'n om jag har förstått det rätt?

Sony STR-DG910, vet du om den klarar det?
Är så ###### kass och vet inte riktigt vad jag ska titta efter :)

Vore guld med lite hjälp.

Postad 17 May 2008 - 01:20

CGD
  • CGD
  • Användare

• 219 inlägg
  • 0
Jag hade inte tänkt använda båda samtidigt utan bara lågnivå. Lågnivån kopplas väl med RCA kontakter? Men kan jag använda vanlig högtalarkabel mellan subben och förstärkaren eller krävs det någon form utav specialkabel.

Postad 17 May 2008 - 15:34

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

• 1825 inlägg
  • 0
Nek>
Jo, byter du till en receiver som klarar ljud via HDMI så kan du koppla som du har gjort, dock kan jag itne på rak arm säga vilken receiver som klarar det. Brukar stå i manualen, eller i forumstrådar för aktuell receiver.

CGD >
RCA är kontakten, sedan kan du ha vilken sorts 2-ledare som helst, högtalarkablar, coaxkablar, skärmad, oskärmad, ståltråd, guldtråd, ren koppar i stort sett vad som helst som är elektriskt ledande. Dock brukar man ha isolerad koaxialkabel (typ RG62) med RCA-kontakter på.

Postad 17 May 2008 - 22:45

jefvul
  • jefvul
  • Användare

• 235 inlägg
  • 0
Jahopp. Dags för ännu en nybörjarfråga :)

Har följande hemmabiosystem: http://www.inwarehou...03-39D3E33C33C7

Har nu köpt en Optoma HD65 och vill ju gärna spela Xbox360 på denna. Hur tusan ska jag koppla? Går det ens? :) Testade att koppla från 360:n till DVD:n men då kunde jag inte spela med högupplöst. Blev bara svart när jag switchade över till HDTV på 360-kontakten...

Postad 18 May 2008 - 15:38

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

• 1825 inlägg
  • 0
Koppla med komponent direkt mellan 360 och projektorn så skall det fungera, samt en optisk digitalkabel mellan 360 och hemmabio.

Postad 18 May 2008 - 15:51

jefvul
  • jefvul
  • Användare

• 235 inlägg
  • 0
Måste man fixa någon slags skarv till boxens komponent då eller? Eftersom den optiska kabeln ju kopplas in i "klumpen" på 360:n? Tips på typ 10 meter komponentkabel?

Postad 19 May 2008 - 19:16

jefvul
  • jefvul
  • Användare

• 235 inlägg
  • 0
Funkar det att skarva med denna http://www.kjell.com/?item=37116 och sedan bara använda vanlig komponentvideokabel a la http://www.kjell.com/?item=37751 ?

Postad 19 May 2008 - 22:45

CGD
  • CGD
  • Användare

• 219 inlägg
  • 0
mikeett
Skiljer sig koaxialkabel RG62 från vanlig TV antennkabel?
Tack för din hjälp.

Postad 21 May 2008 - 21:03

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

• 1825 inlägg
  • 0
jefvul >> Borde fungera tillfredsställande, det bästa är iofs om man slipper skarvar men ibland får man tat ill nödlösningar.

CGD >> Det skiljer i Ohm-tal, övrigt vet jag ej. Fungerar gör det men kanske inte bästa lösningen...

Postad 22 May 2008 - 15:14

mr_chinaski
  • mr_chinaski
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Hej!

Hoppas någon vill hjälpa en riktig färsking här. Jag har läst igenom några trådar, men hittar inte något svar som jag förstår mig på :/

Hur som helst så undrar jag hur jag ska koppla ihop min gamla utrustning.

TV: Sharp 32GA8E
DVD: Luxor DV-705
Digitalbox: Kommer troligen att köpa en billig (utan HDMI och HD) till comhems digitalnät.

Ska jag köra SCART rakt av eller
DVD->HDMI->TV och sedan TV->Scart->Digitalbox?

Några extrafrågor:

Vilken kvalitet bör jag ha på kablarna med tankte på utrustning? Om jag kör blandvarianten, kommer jag att behöva ändra bildinställningarna när jag växlar mellan TV och DVD?

Tacksam för hjälp

Postad 22 May 2008 - 20:26

jefvul
  • jefvul
  • Användare

• 235 inlägg
  • 0
mikeett>> Jag är inte så kräsen ;) Tack så mycket för svaret iaf! Blir Clas Ohlsons variant imorrn.

Postad 22 May 2008 - 20:47

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

• 1825 inlägg
  • 0
mr_chinaski >>
Den kopplingen blir bra (DVD-HDMI-TV, oslagbart), ställ in boxen på RGB för bästa bild bara.
Jag gissar att du inte har apparaterna så långt ifrån TV:n så du behöver inte så väldigt hög kvalitet, undvik det billigaste skräpet bara så blir du nöjd.

Ställ in DVD:n på 576p alt 720p i upplösning.

Postad 23 May 2008 - 09:40

mr_chinaski
  • mr_chinaski
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
mikeett>> Tackar, tackar. Nu känner jag mig säker.

Postad 01 June 2008 - 23:54

Unregistered1374
  • Unregistered1374
  • Användare

• 137 inlägg
  • 0
Tjo, sitter här med en nyinköpt Pioneer VSX-416. en Epson EMP-tw700 och en xbox360. Jag kör bilden via komponent direkt till projektorn och ljudet via optisk till recivern. Problemet är att jag inte lyckas få något ljud ut i högtalarna. Behöver jag koppla bilden via recivern också?

Det löste sig utan någon bild inkopplad i slutändan :blink:
Vet inte varför men efter lite knappande i någon timme och provande så hörde jag helt plötsligt ett svagt ljud, jag misstänker att jag har haft volymen lite för lågt för att kunna höra något när jag har varit rätt.

Redigerat av Unregistered1374, 02 June 2008 - 08:53.

Postad 08 June 2008 - 17:40

Mr-mäcitaloo
  • Mr-mäcitaloo
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
En väldigt novis fråga som jag hoppas på svar på. Är så att jag har investerat i en Onkyo TX-SR606. Har anslutit högtalarna (gick av bara farten). Men sen tog det tvärstopp. Har tidigare alltid kopplat via scart (novis som man är). I alla fall. Så nu tänkte jag att jag kopplar via s-video kabel från förstärkaren sedan vidare till min tjock Panasonic tv (en adapter så den kopplas in på scartuttag). Det ska inhandlas ny lcd snart därför kopplingen.

Har väntat med den automatiska högtalarkonfigureringen därför att jag inte fått fram osd menyn på tv´n.

I vilket fall så får jag inte någon OSD (on screen display). Har testat med flera olika kablar. Läst tvn´s manual. Testat på olika scart ingångar. Men ingen meny. Fungerar klockrent att koppla PS3 via scart adapter. Vad tusan kan vara problemet? Om det har någon som helst betydelse. S-video kabeln har svarta kontakter, har sett till gula, någon skillnad där annat än färgen?

Är hyfsat teknisk kunnig men novis när det kommer till kablar och hemmabio så jag tar som ödmjukast emot goda råd.

Postad 08 June 2008 - 17:52

Dman
  • Dman
  • Lärjunge

• 427 inlägg
  • 0
Nu har jag ingen Onkyo, så det finns en risk att jag förvirrar mer än hjälper. :)

Men, har du kollat att du trycker i kabeln i en utgång bak på förstärkaren? Tex monitor-utgången torde väl leverera OSD. Ingen knapp på fjärren för att aktivera OSD ut?

Postad 08 June 2008 - 22:58

Unregisteredc299ea09
  • Unregisteredc299ea09
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Hej, är väldigt ny i det här med hemmabio. har köpt en onkyo 606 och en onkyo 405 dvd. Har 5.1 högtalare. Nu vill jag koppla ihop det här med tv, viasatbox, ps2 och vhs spelare. Ska köpa en panasonic px80. viasatboxen har 2 scart uttag och antenn uttag. vhs spelaren har 2 scart uttag. Vad ska jag ha för kablar för bästa ljud och bild? Och hur ska jag koppla ihop allting?

Postad 09 June 2008 - 13:46

FlesHunter
  • FlesHunter
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
hej, jag har ett litet problem som jag stör mig grymt mycket på. men jag vet inte vad felet är. för jag har en rätt gammal dvd spelare som jag har en scart kabel från dvd till tv. men saken är att på bilden när ja kollar på film och så. då kan jag se vanliga tv kanaler i tv rutan. varför blir det så?

tack på förhand killar..

Postad 09 June 2008 - 17:40

Kniff
  • Kniff
  • Lärjunge

• 309 inlägg
  • 0
Skrev frågan i en liknande tråd men här kommer den.

Jag vill koppla ihop min dator med min analoga förstärkare.

Hur gör jag detta? Vill inte använda 3.5mm -> 2stRCA. (coax)

Jag har alla utgångar inkl optisk-ut från ljudkortet så det är mindre viktigt.

mvh

Redigerat av Kniff, 09 June 2008 - 17:41.

Postad 09 June 2008 - 19:28

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

• 1825 inlägg
  • 0
madkow >>
DVD-> HDMI ->receiver
Receiver -> HDMI -> TV
VHS->SCART +2xRCA -> TV (Scart)
-> Receiver (2xRCA)
Digitalbox -> Scart -> TV
Didigtalbox -> digitalkabel (optisk el. koax) -> Receiver

FlesHunter >>
Du får en signalloop, går att åtgärda med lite tejp (tejpa pinne 19 på kontakten som går in i TV:n) Se Wikipedia: Scartkontakt för att hitta pinne 19. Jag har haft samma problem. Alternativt skaffar du en dyrare scartkabel med individuelt skärmade ledare.

Kniff >>
Blir svårt att koppla med något annat än 3,5mm -> 2xRCA då förstärkaren bara tar RCA....
edit: Såg i andra tråden att du var soäker på potentialskillnader. Kopplar du in datorn i samma vägguttag som receivern så är du safe. Samma jordpotential, nolla å fas :)

Redigerat av mikeett, 09 June 2008 - 19:37.

Postad 09 June 2008 - 19:37

Kniff
  • Kniff
  • Lärjunge

• 309 inlägg
  • 0

madkow >>
DVD-> HDMI ->receiver
Receiver -> HDMI -> TV
-> Receiver (2xRCA)

FlesHunter >>
Du får en signalloop, går att åtgärda med lite tejp (tejpa pinne 19 på kontakten som går in i TV:n) Se Wikipedia: Scartkontakt för att hitta pinne 19. Jag har haft samma problem. Alternativt skaffar du en dyrare scartkabel med individuelt skärmade ledare.

Kniff >>
Blir svårt att koppla med något annat än 3,5mm -> 2xRCA då förstärkaren bara tar RCA....

Jo det är ju problemet. Alternativet är ju en DAC, eller skaffa sig en mediaextender.

Får se vad det blir!

Postad 09 June 2008 - 20:34

FlesHunter
  • FlesHunter
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0

madkow >>
DVD-> HDMI ->receiver
Receiver -> HDMI -> TV
-> Receiver (2xRCA)

FlesHunter >>

Kniff >>
edit: Såg i andra tråden att du var soäker på potentialskillnader. Kopplar du in datorn i samma vägguttag som receivern så är du safe. Samma jordpotential, nolla å fas :)

Tackar, jag testade en annan scart förut å de löste problemet för mig. :rolleyes:

Postad 11 June 2008 - 22:29

prefab
  • prefab
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Hur koppla ihop PS3 med TV (Samsung F86 46'') och Ljudprojektor (Denon DHT-FS3)?

PS3:an har bl.a. HDMI UT samt optisk digital ljudutgång.
TV:n har bl.a. HDMI IN samt optisk digital ljudutgång.
Ljudprojektorn har bl.a. optisk digital ljudingång samt avkodare för Dolby Digital, DTS och Dolby Prologic II.

Så här har jag gjort:

PS3 -> HDMI -> TV
TV -> Optisk digital kabel -> Ljudprojektor

Detta upplever jag som problem:

Ljudprojektorn indikerar bara Stereo eller Dolby Prologic II oavsett om jag tittar på TV, DVD eller Blueray, trots att den kan avkoda både DTS och Dolby Digital. Jag upplever också att surroundeffekterna är lite för snåla (ja, jag vet att det inte är "äkta" surround men i butik så upplevde jag avsevärt bättre surroundeffekter och misstänker att det har att göra med att den "bara" går på Dolby Prologic II.

Detta vill jag uppnå:

Ljudprojektorn skall spela upp både DTS och Dolby Digital-ljud när källan så medger, och inte bara Dolby Prologic II eller vanlig stereo.

Detta misstänker jag är problemet och ev. lösning:

TV:n kan inte "transportera" DTS eller Dolby Digitalljud från PS3:an till Ljudprojektorn från det att den tar in ljudet via HDMI och vidare till optiska utgången till Ljudprojektorn. Ljudprojektorn tror att TV:n är källan och därmed bara indikerar/hanterar Dolby Prologic II.

Lösningen skulle då vara att ta ljudet direkt från PS3:ans optiska utgång till Ljudprojektorn och bara låta bilden gå via HDMI. Problemet med detta är dock vad som händer när jag vill titta på TV-sändningar med PS3:an avstängd, då får jag ju inget ljud alls.

Snälla hjälp mig på traven någon.

Edit 1: Att testa att använda den optiska utgången direkt från PS3:an har jag inte testat ännu eftersom jag då måste plocka ner hela tv:n + ett massa bök så jag tänkte få någon input från forumet innan jag ger mig på det.

Edit 2: Nu har jag det, eller??? Jag införskaffar helt enkelt en optisk kabel till så att både PS3 och TV har varsin optisk kabel till ljudprojektorn (som har två optiska ingångar). Då borde det väl funka?

Redigerat av prefab, 12 June 2008 - 22:26.

Postad 12 June 2008 - 18:37

oscars
  • oscars
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Hej,

Jag har lite problem med min nyligen inkopplade utrustning. Nu ser det ut på följande sätt:

Ljud dator, vanlig röd/vit ljudkabel -> förstärkare.
Bild dator, VGA -> TV
Ljud TV, vanlig röd/vit -> förstärkaren

Problemen med detta är:
1. Kan inte ha ljud från TVn och Datorn samtidigt.
2. När man spelar upp ljud från datorn (oavsett vilken ingång som är vald på förstärkaren), så blir det störningar i bilden på TVn. Detta är för mig lite av ett mysterium :S

Någon som har nån idé om vad man skulle kunna göra åt detta?

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.