Problem med att koppla ihop allt i din anläggning?
Onkyo TX-SR875
(Förstärkare)
|
0
|
(39)
|
Inga priser | |
Vantage Digital HD 8000S Twin PVR
(Digitalboxar)
|
1
|
(3)
|
3 998:- |
Effektförstärkare till Onkyo 1009 (2 inlägg)
|
12 år sedan |
Onkyo TX-SR875 eller en ny Yamaha RX-V773? (4 inlägg)
|
12 år sedan |
* Officiell Tråd - Onkyo TX-SR **6 * (1307 inlägg)
|
13 år sedan |
Vantage HD 8000S (465 inlägg)
|
14 år sedan |
ONKYO TX-SR805 (131 inlägg)
|
14 år sedan |
* Officiell Tråd - Onkyo TX-SR **5 * (1805 inlägg)
|
14 år sedan |
Kontrollera din reciever via RS232 (107 inlägg)
|
15 år sedan |
Onkyo TX-SR875 (143 inlägg)
|
15 år sedan |
tips och tankar runt Surroundförstärkare (14 inlägg)
|
16 år sedan |
Bra 7.1 förstärkare till klipsch rf-62 (5 inlägg)
|
17 år sedan |
Min Ljudresa (121 inlägg)
|
17 år sedan |
Svenska manualer till Onkyo HÄR. (2 inlägg)
|
17 år sedan |
Bästa HDboxen för sattelit (7 inlägg)
|
17 år sedan |
Beställa Onkyo från tyskland (174 inlägg)
|
17 år sedan |
H/K Avr 355 vs Onkyo 875 (2 inlägg)
|
17 år sedan |
Nad C372 vs Onkyo TX-SR875 i 2-kanal (30 inlägg)
|
17 år sedan |
Gruppköp av A/V receiver ONKYO TX-SR875 (44 inlägg)
|
18 år sedan |
Förstärkare med HDMI-upscale (1 inlägg)
|
18 år sedan |
Postad 20 March 2008 - 05:19
Postad 21 March 2008 - 19:20
Jag har en SONY STR-DG910 förstärkare (fraktas just nu) och ganska gamla högtalare. På min subwoofer, som är passiv, finns bara högnivå-ingång. Alltså ingen högnivå-utgång och inga lågnivåanslutningar. Kan jag på något sätt koppla in subwoofern till förstärkaren eller måste jag köpa en ny, aktiv subwoofer.
Ytterligare en fråga. Jag läste runt lite i den här tråden och på ett ställe stod det att en förstärkare inte kan ta upp ljud genom HDMI, stämer det? Jag ska koppla ihop min Bluray till förstärkaren, är det då så att förstärkaren inte kan hantera ljudet från Blurayen? Utan jag måste komplettera med andra kablar?
Vore mycket tacksam för svar.
MVH Simma
Redigerat av Simma21, 21 March 2008 - 19:38.
Postad 22 March 2008 - 08:55
1) ställ in förstärkaren på bi-amp (samt subbas off/no, front large) och sedan koppla högtalarkabel till antingen surround rear eller front B, jag är inte riktigt säker på vilket, men gissningsvis front B och spela A+B.
2) köp ett extra slutsteg och koppla in via förstärkarens lågnivåutgång till slutstegets högnivåingång.
Koppla enl 2) du om du kör 7.1-system eller behöver mer effekt än förstärkaren kan tillhandahålla.
Om förstärkaren kan ta emot ljud via HDMI skiljer från modell till modell.
Jag tror din receiver kan ta ljud (PCM) via HDMI men inte några kodade HD-strömmar.
Redigerat av mikeett, 22 March 2008 - 08:56.
Postad 22 March 2008 - 09:43
En liten dum fråga till då, vad är HD-strömmar?
MVH Simma
Postad 23 March 2008 - 09:27
Postad 06 April 2008 - 15:55
Jag har en Sony Bravia KLD-32S210, en Sony STR-DG510 receiver, en billig dvdspelare (tillåter HDMI) och 5 högtalare +sub.
Först och främst, räcker det inte med att koppla med HDMI-kabel dvd --> reciever --> TV? I receiverns instruktionsbok står det att man också behöver en coaxial kabel mellan dvdn och receivern?
Och sen, vad behöver jag för att kunna lyssna på TV'ns ljud i högtalarna (ej TV'ns)? Räcker det inte här heller bara med en HDMI-kabel? Jag trodde att hdmi var både ljud och bild.. men när jag surfat runt och googlat problemet så förstår jag att detta var lite mer avancerat än jag trott.
Just nu fungerar bara mitt hemmabiosystemet till receiverns radio-funktion
tusen tack för hjälp!
Postad 08 April 2008 - 22:21
Nej! TV:n skickar inget via HDMI, tar bara emot bild och ev. ljud, det enda den skickar är HDMI-handskakningen.
Om tv:n har L/R out så kan du koppla dessa till förstärkaren, annars om TV:n har en digital ljudutgång samt att du tittar via TV:ns inbyggda digitalmottagare kan du koppla en digital ljudkabel mellan TV och receiver...
Postad 23 April 2008 - 16:39
Ska införskaffa en DVD inspelare med hårddisk till en kompis.
Han har cd och viasat mottagare. Både inkopplade med scart.
Hur ska jag koppla?
-Kör man bilden genom den från resp. digitalmottagare och sedan kopplar från dvd inspelaren till tvn med tex hdmi?
-eller måste man koppla mottagarna var för sig till tvn och till dvdn?
Kan man spela in på en sådan inspelare från cd medans man tittar på viasat. Alt. Spela in cd medans man tittar på cd?
Tips och ideer mottages gärna på spelare. Hårddisk storlekar är ovidkommande för tillfället. En bra teknisk lösning är prio 1. Den ska helst vara väldigt användarevänlig med.
Postad 27 April 2008 - 09:42
Om dvd-inspelaren klarar av att skicka HDMI ut från Scart in, troligtvis klarar den det men kontrollera i manualen.Kör man bilden genom den från resp. digitalmottagare och sedan kopplar från dvd inspelaren till tvn med tex hdmi
Jag tror inte det om det är kopplat som ovan,men det står säkert i manualen till dvd-inspelaren om den klarar av det.Kan man spela in på en sådan inspelare från cd medans man tittar på viasat. Alt. Spela in cd medans man tittar på cd?
Om mottagarna även är direktkopplade till TV:n så går det så klart, det är bara att välja ingång på TV:n...
Postad 27 April 2008 - 09:54
Köpte min BD-Spelare igår och den ska ju självklart kopplas tll min projektor med och för att slippa dra en 15m HDMI från den med till projektorn så låter jag nu den inbyggda HDMI-växlaren sköta det i min reciver.
Nu till problemet
Kopplar:
HDMI ut till Projektorn
HDMI in 1 Kommer från BD-Spelaren
HDMI in 2 Kommer från PCH
Allt där är rätt och klart, sedan ställer jag in Källa att DVD ska vara till HDMI in 1 osv osv. Ingen fara där heller, men problemet kommer nu. FÖr att BD-Spelaren fungerar allt bra, det kommer bilder och ljudet fungerar, men får inte den att ge bild från min PCH. Testar ställa in så att den har precis samma inställningar som BD-Spelaren men kommer inget. Testade då att starta om min PCH när allt var inkopplat med BP-Spelarens instllningar och med det jag testade först på den och då ser jag att startskärmen kommer med "Loading" kommer upp. Men sedan försvinner allt igen och den får ingen bild.
Men kör jag kabel direkt från min PCH till projektorn som jag körde på innan så fungerar den prima, vad är fel? någon som har tips? för lite jobbigt att byta kabel på baksidan om man vill se på sin BD-Spelare eller PCH.
MVH
Postad 28 April 2008 - 08:15
Harman Kardon AVR 245 + Harman Kardon HKTS11 (förstärkare + högtalare)
Playstation 3
Samsung LE-40F86BD
DViCO TViX HD M-4100SH
Så hur ska jag koppla ihop allt för att verkligen få ut det maximala av mina prylar. Guida mig gärna genom att skriva (ex: HDMI från PS3 till TV:n) ja ni fattar Som sagt behöver verkligen hjälp!
Postad 28 April 2008 - 19:50
Har då Wii -> komponent -> Onkyo 805 -> HDMI -> Pioneer 508XD
DVD-spelaren funkar fast då med HDMI till förstärkaren. Den står på ingång 1 på förstärkaren, men kommer upp på ingång 4 på TVn. Lite skumt, fast hur jag får igång mitt Wii vet jag inte. Har testat alla ingångar och tryckt på alla knappar jag tycks hitta
Nån som vet?
Postad 29 April 2008 - 16:31
Det kan vara kabeln mellan PCH och förstärkarens som spökar, Prova att byta mot en annan kabel (PS3:ans t.ex.)
Det kan vara HDMI-handskakningen som inte är 100% (dvs apparaterna gillar inte varandra), i så fall finns det tyvärr inte så mycket att göra.
Om du har 24Hz aktiverat prova att deaktivera den.
Du kan prova att ställa in en lägre upplösning i PCH (720p, 480p eller så för att prova, i så fall är det antingen kablarna eller förstärkaren som spökar)
Bingob3rra >>
PS3 -> HDMI -> TV
PS3 -> Toslink -> förstärkare
Tvix -> HDMI -> TV
Tvix -> Toslink (eller digital coax, spelar ingen större roll) -> förstärkare
Perkey >>
Ställ in förstärkaren på att uppkonvertera analoga ingångar till HDMI
Postad 30 April 2008 - 06:02
Postad 30 April 2008 - 15:31
Det trpr jag jag har gjort faktiskt
Du kanske inte kan en Onkyo 805 så bra men vet du hur man gör det exakt? Tack för snabbt svar
Postad 01 May 2008 - 07:14
Du kan använda förstärkaren som bildväxel för HDMI, (dvs koppla PS3 + Tvix till receiver, sedan 1 HDMI till TV:n)
HK:n klara ej att ta ljud från HDMI, Ingen On Screen Display, ingen uppkonvertering från analoga ingångar, den är en passiv HDMI-växel, inget mer.
Perkey >>
Vad jag kan se i manualen skall det räcka med att ställa in HDMI Monitor -> Yes...
Och självklaret ställa in t.ex.
Component Video Input:
Game/TV -> in1 (om du kopplat in wii:t på component in1) eller vilken knapp du nu vill koppla den till...
Redigerat av mikeett, 01 May 2008 - 07:17.
Postad 01 May 2008 - 20:56
Så kan jag få 5.1 Ljud på andra sätt eller jag köpte en HDMI version av xbox utan att kunna använda HDMI nu?
Postad 02 May 2008 - 07:25
Surfa runt i manualerna eller menyerna i Xboxen. Nu är jag inte bekant med Xbox, men det finns en spelkonsolavdelning här på forumet också
Redigerat av mikeett, 02 May 2008 - 07:25.
Postad 02 May 2008 - 07:58
Lite osäker var man ska koppla in de två "ljudkablarna" där bak på receivern. För om jag fattat det rätt när det gäller komponent så är det tre för bild och två för ljud.
Just nu har jag de tre på komponent in 1 men sen finns det ju för ljudet att välja mellan "phono" "CD" osv...
Hjälp.
Postad 04 May 2008 - 07:53
Postad 06 May 2008 - 20:54
Har en Optoma HD65 som jag tänkte koppla med Philips DVD-hemmabiosystem HTS-3357... har givetvis tänkt köra många filmer osv från datorn... är det möjligt att köra HDMI från ljudsystemet till projektorn och sen dra en ,5 mm stereopropp från datorn till 2 st RCA-hankontakter i dvdn?... jag har en bärbar, så det är inget fancy ljud, men huvudsaken det funkar
Postad 11 May 2008 - 07:56
Ljudet från datorn kan du koppla med en stereopropp - 2xRCA till DVD-splearens analoga ljudingång.
Bild från datorn får du koppla direkt mot projektorn.
Postad 11 May 2008 - 21:27
Postad 15 May 2008 - 20:37
Sedan för att utnyttja subben fullt ut behöver du göra lite olika inställningar i receivern beroende på om du väljer högnivå eller lågnivåkoppling.
Postad 16 May 2008 - 22:42
Nej! Sony STR-DG510 hanterar ej emot ljud via HDMI, därför behövs en separat digitalkabel mellan DVD och receiver.
Intressant, jag försöker nämligen koppla min VAIO FZ31M till min STR-DG510 men får bara ljud genom tvhögtalarna.
Har kopplat hdmi från datorn, till förstärkaren och vidare till tv'n. Problemet är alltså att datorn inte har någon vettig ljudutgång.
Så vad jag behöver är en bättre förstärkare som klarar ljud via hdmi, då kan jag koppla som jag har gjort nu och få ut 5.1 när jag slänger upp blu-ray filmer från datorn på tv'n om jag har förstått det rätt?
Sony STR-DG910, vet du om den klarar det?
Är så ###### kass och vet inte riktigt vad jag ska titta efter
Vore guld med lite hjälp.
Postad 17 May 2008 - 01:20
Postad 17 May 2008 - 15:34
Jo, byter du till en receiver som klarar ljud via HDMI så kan du koppla som du har gjort, dock kan jag itne på rak arm säga vilken receiver som klarar det. Brukar stå i manualen, eller i forumstrådar för aktuell receiver.
CGD >
RCA är kontakten, sedan kan du ha vilken sorts 2-ledare som helst, högtalarkablar, coaxkablar, skärmad, oskärmad, ståltråd, guldtråd, ren koppar i stort sett vad som helst som är elektriskt ledande. Dock brukar man ha isolerad koaxialkabel (typ RG62) med RCA-kontakter på.
Postad 17 May 2008 - 22:45
Har följande hemmabiosystem: http://www.inwarehou...03-39D3E33C33C7
Har nu köpt en Optoma HD65 och vill ju gärna spela Xbox360 på denna. Hur tusan ska jag koppla? Går det ens?
Postad 18 May 2008 - 15:38
Postad 18 May 2008 - 15:51
Postad 19 May 2008 - 19:16
Postad 19 May 2008 - 22:45
Skiljer sig koaxialkabel RG62 från vanlig TV antennkabel?
Tack för din hjälp.
Postad 21 May 2008 - 21:03
CGD >> Det skiljer i Ohm-tal, övrigt vet jag ej. Fungerar gör det men kanske inte bästa lösningen...
Postad 22 May 2008 - 15:14
Hoppas någon vill hjälpa en riktig färsking här. Jag har läst igenom några trådar, men hittar inte något svar som jag förstår mig på :/
Hur som helst så undrar jag hur jag ska koppla ihop min gamla utrustning.
TV: Sharp 32GA8E
DVD: Luxor DV-705
Digitalbox: Kommer troligen att köpa en billig (utan HDMI och HD) till comhems digitalnät.
Ska jag köra SCART rakt av eller
DVD->HDMI->TV och sedan TV->Scart->Digitalbox?
Några extrafrågor:
Vilken kvalitet bör jag ha på kablarna med tankte på utrustning? Om jag kör blandvarianten, kommer jag att behöva ändra bildinställningarna när jag växlar mellan TV och DVD?
Tacksam för hjälp
Postad 22 May 2008 - 20:26
Postad 22 May 2008 - 20:47
Den kopplingen blir bra (DVD-HDMI-TV, oslagbart), ställ in boxen på RGB för bästa bild bara.
Jag gissar att du inte har apparaterna så långt ifrån TV:n så du behöver inte så väldigt hög kvalitet, undvik det billigaste skräpet bara så blir du nöjd.
Ställ in DVD:n på 576p alt 720p i upplösning.
Postad 01 June 2008 - 23:54
Det löste sig utan någon bild inkopplad i slutändan
Vet inte varför men efter lite knappande i någon timme och provande så hörde jag helt plötsligt ett svagt ljud, jag misstänker att jag har haft volymen lite för lågt för att kunna höra något när jag har varit rätt.
Redigerat av Unregistered1374, 02 June 2008 - 08:53.
Postad 08 June 2008 - 17:40
Har väntat med den automatiska högtalarkonfigureringen därför att jag inte fått fram osd menyn på tv´n.
I vilket fall så får jag inte någon OSD (on screen display). Har testat med flera olika kablar. Läst tvn´s manual. Testat på olika scart ingångar. Men ingen meny. Fungerar klockrent att koppla PS3 via scart adapter. Vad tusan kan vara problemet? Om det har någon som helst betydelse. S-video kabeln har svarta kontakter, har sett till gula, någon skillnad där annat än färgen?
Är hyfsat teknisk kunnig men novis när det kommer till kablar och hemmabio så jag tar som ödmjukast emot goda råd.
Postad 08 June 2008 - 17:52
Men, har du kollat att du trycker i kabeln i en utgång bak på förstärkaren? Tex monitor-utgången torde väl leverera OSD. Ingen knapp på fjärren för att aktivera OSD ut?
Postad 08 June 2008 - 22:58
Postad 09 June 2008 - 13:46
tack på förhand killar..
Postad 09 June 2008 - 17:40
Jag vill koppla ihop min dator med min analoga förstärkare.
Hur gör jag detta? Vill inte använda 3.5mm -> 2stRCA. (coax)
Jag har alla utgångar inkl optisk-ut från ljudkortet så det är mindre viktigt.
mvh
Redigerat av Kniff, 09 June 2008 - 17:41.
Postad 09 June 2008 - 19:28
DVD-> HDMI ->receiver
Receiver -> HDMI -> TV
VHS->SCART +2xRCA -> TV (Scart)
-> Receiver (2xRCA)
Digitalbox -> Scart -> TV
Didigtalbox -> digitalkabel (optisk el. koax) -> Receiver
FlesHunter >>
Du får en signalloop, går att åtgärda med lite tejp (tejpa pinne 19 på kontakten som går in i TV:n) Se Wikipedia: Scartkontakt för att hitta pinne 19. Jag har haft samma problem. Alternativt skaffar du en dyrare scartkabel med individuelt skärmade ledare.
Kniff >>
Blir svårt att koppla med något annat än 3,5mm -> 2xRCA då förstärkaren bara tar RCA....
edit: Såg i andra tråden att du var soäker på potentialskillnader. Kopplar du in datorn i samma vägguttag som receivern så är du safe. Samma jordpotential, nolla å fas
Redigerat av mikeett, 09 June 2008 - 19:37.
Postad 09 June 2008 - 19:37
madkow >>
DVD-> HDMI ->receiver
Receiver -> HDMI -> TV
-> Receiver (2xRCA)
FlesHunter >>
Du får en signalloop, går att åtgärda med lite tejp (tejpa pinne 19 på kontakten som går in i TV:n) Se Wikipedia: Scartkontakt för att hitta pinne 19. Jag har haft samma problem. Alternativt skaffar du en dyrare scartkabel med individuelt skärmade ledare.
Kniff >>
Blir svårt att koppla med något annat än 3,5mm -> 2xRCA då förstärkaren bara tar RCA....
Jo det är ju problemet. Alternativet är ju en DAC, eller skaffa sig en mediaextender.
Får se vad det blir!
Postad 09 June 2008 - 20:34
madkow >>
DVD-> HDMI ->receiver
Receiver -> HDMI -> TV
-> Receiver (2xRCA)
FlesHunter >>
Kniff >>
edit: Såg i andra tråden att du var soäker på potentialskillnader. Kopplar du in datorn i samma vägguttag som receivern så är du safe. Samma jordpotential, nolla å fas
Tackar, jag testade en annan scart förut å de löste problemet för mig.
Postad 11 June 2008 - 22:29
PS3:an har bl.a. HDMI UT samt optisk digital ljudutgång.
TV:n har bl.a. HDMI IN samt optisk digital ljudutgång.
Ljudprojektorn har bl.a. optisk digital ljudingång samt avkodare för Dolby Digital, DTS och Dolby Prologic II.
Så här har jag gjort:
PS3 -> HDMI -> TV
TV -> Optisk digital kabel -> Ljudprojektor
Detta upplever jag som problem:
Ljudprojektorn indikerar bara Stereo eller Dolby Prologic II oavsett om jag tittar på TV, DVD eller Blueray, trots att den kan avkoda både DTS och Dolby Digital. Jag upplever också att surroundeffekterna är lite för snåla (ja, jag vet att det inte är "äkta" surround men i butik så upplevde jag avsevärt bättre surroundeffekter och misstänker att det har att göra med att den "bara" går på Dolby Prologic II.
Detta vill jag uppnå:
Ljudprojektorn skall spela upp både DTS och Dolby Digital-ljud när källan så medger, och inte bara Dolby Prologic II eller vanlig stereo.
Detta misstänker jag är problemet och ev. lösning:
TV:n kan inte "transportera" DTS eller Dolby Digitalljud från PS3:an till Ljudprojektorn från det att den tar in ljudet via HDMI och vidare till optiska utgången till Ljudprojektorn. Ljudprojektorn tror att TV:n är källan och därmed bara indikerar/hanterar Dolby Prologic II.
Lösningen skulle då vara att ta ljudet direkt från PS3:ans optiska utgång till Ljudprojektorn och bara låta bilden gå via HDMI. Problemet med detta är dock vad som händer när jag vill titta på TV-sändningar med PS3:an avstängd, då får jag ju inget ljud alls.
Snälla hjälp mig på traven någon.
Edit 1: Att testa att använda den optiska utgången direkt från PS3:an har jag inte testat ännu eftersom jag då måste plocka ner hela tv:n + ett massa bök så jag tänkte få någon input från forumet innan jag ger mig på det.
Edit 2: Nu har jag det, eller??? Jag införskaffar helt enkelt en optisk kabel till så att både PS3 och TV har varsin optisk kabel till ljudprojektorn (som har två optiska ingångar). Då borde det väl funka?
Redigerat av prefab, 12 June 2008 - 22:26.
Postad 12 June 2008 - 18:37
Jag har lite problem med min nyligen inkopplade utrustning. Nu ser det ut på följande sätt:
Ljud dator, vanlig röd/vit ljudkabel -> förstärkare.
Bild dator, VGA -> TV
Ljud TV, vanlig röd/vit -> förstärkaren
Problemen med detta är:
1. Kan inte ha ljud från TVn och Datorn samtidigt.
2. När man spelar upp ljud från datorn (oavsett vilken ingång som är vald på förstärkaren), så blir det störningar i bilden på TVn. Detta är för mig lite av ett mysterium :S
Någon som har nån idé om vad man skulle kunna göra åt detta?
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
0
Effektförstärkare till Onkyo 1009
18 bilder
166 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?