Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Nikon D40/D40x *

1328 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 01 February 2008 - 15:46

Walkir
  • Walkir
  • Veteran

• 1812 inlägg
  • 0

Slutsats Det är inte lätt att hitta fokus med det oerhört korta skärpedjup som bjuds. Ett stativ hade säkert hjälpt en hel del. Men för 10 $ är ett väldigt billigt sätt att prova på macro.

Jo, känns som att det går att få till bra bilder med en liten närlins. Däremot så tror jag det "kan" få problem i starkt motljus etc.

Men jag har hellre en liten smidig närlins i kameraväskan, än saknar möjligheten till "macro" helt och hållet :)
Klart imponerande för $10 :blink: Kul att se bilderna!

Postad 01 February 2008 - 16:01

Walkir
  • Walkir
  • Veteran

• 1812 inlägg
  • 0
Veckans programtips!

Nikon Camera Control Pro v2 (trial)
Styr kameran från datorn via USB. Full kontroll av kamerans inställningar. Filerna kan sparas direkt på hårddisken. Perfekt om man vill ha en liten fotostudio hemma. Tycker det är ett väldigt smidigt sätt för att se hur olika inställningar påverkar bilden.
Postad bild

Mac OS X:
http://support.nikon...p?p_faqid=14454

Windows:
http://support.nikon...p?p_faqid=14428

OBS! För att få programmet att hitta kameran, så måste USB inställningarna vara satta till PTP. Mass Storage fungerar inte.

Postad 01 February 2008 - 16:24

cebonit
  • cebonit
  • Lärjunge

• 340 inlägg
  • 0

Verkar ju faktiskt funka rätt bra..
Men en riktig macroglugg tror jag helklart är att föredra..

Har du möjlighet att testa filtret på ett 55-200 VR objektiv?? Tänkte mest på hur fokusen hade funkat då.. :)

*edit: gillar bilden på nyckeln riktigt mycke.. ;)

Var rätt så mycket knepigare med 55-200 VR:

En blomma av något slag fick vara modell denna gången:
Bifogad fil  6.JPG   275.35K   0 Antal nerladdningar

55mm:
Bifogad fil  7_55mm.JPG   167.78K   0 Antal nerladdningar

200mm:
Bifogad fil  8_200mm.JPG   117.87K   0 Antal nerladdningar

Postad 01 February 2008 - 16:52

edde1
  • edde1
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0
Här är en jämförelse med en raynox dcr 250 med Nikkor 18-55 /55-200VR . Ta en till på killens macrobilder tagna med dom objektiven/macrolinsen.

Rätt imponerande

http://flickr.com/se...a...ynox&m=text

Postad 01 February 2008 - 17:20

Walkir
  • Walkir
  • Veteran

• 1812 inlägg
  • 0

Tror inte att ett +10 filter är riktigt anpassat för 55-200. Då bör man istället ha något med +2 till +4 istället.

EDIT:
Slänger med ett exempel på bilder med Canon 500D-linsen (tillsammans med 70-200 2.8);
http://flickr.com/ph...tags/canon500d/

Canon 500D:
http://flickr.com/ph...tags/canon500d/

Canon 250D:
http://flickr.com/ph...tags/canon250d/

Nikon T4 (som tyvärr inte finns längre :) ):
http://flickr.com/photos/tags/nikon4t/

Redigerat av Walkir, 01 February 2008 - 17:42.

Postad 01 February 2008 - 17:27

edde1
  • edde1
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0

Tror inte att ett 10x filter är riktigt anpassat för 55-200. Då bör man istället ha något med 2-4x istället.

Precis. Användaren jag snackade med som hade bilderna på länken ovan fick bäst reslutat med 18-55 sa han. Har även sätt ruskigt skarpa bilder med Nikkor 50 F/1.8 + raynox dcr250

Postad 01 February 2008 - 21:07

Darth Tojayz
  • Darth Tojayz
  • Den Lurvige!

• 2944 inlägg
  • 0

Verkar ju faktiskt funka rätt bra..
Men en riktig macroglugg tror jag helklart är att föredra..

Har du möjlighet att testa filtret på ett 55-200 VR objektiv?? Tänkte mest på hur fokusen hade funkat då.. :)

*edit: gillar bilden på nyckeln riktigt mycke.. ;)

En blomma av något slag fick vara modell denna gången:

Aahh.. Där ser man.. Tackar för bilderna. :D

Postad 05 February 2008 - 16:39

Forllin
  • Forllin
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Hejsan alla fotografer :)

Nu är det så här att jag är nybörjare på det här med fotografering. Och jag undrar varför alla bilder på Nikon D 40´s M,A,S,P program blir så gryniga?, får liksom inte den ultimata kvaliten jämfört med de förinställda programmen.
Hoppas att jag inte skämt ut mig allt för mycket nu :wacko:

Tack på förhand//Forllin

Postad 05 February 2008 - 16:51

ekke
  • ekke
  • Veteran

• 2466 inlägg
  • 0

Hejsan alla fotografer :wacko:

Nu är det så här att jag är nybörjare på det här med fotografering. Och jag undrar varför alla bilder på Nikon D 40´s M,A,S,P program blir så gryniga?, får liksom inte den ultimata kvaliten jämfört med de förinställda programmen.
Hoppas att jag inte skämt ut mig allt för mycket nu :rolleyes:

Tack på förhand//Forllin

För att du inte har lärt dig hur en systemkamera fungerar ännu :) Läs manualen noga! Den till d40 är faktiskt ganska bra...

Postad 05 February 2008 - 17:49

FEA
  • FEA
  • Guru

• 4200 inlägg
  • 0

jag undrar varför alla bilder på Nikon D 40´s M,A,S,P program blir så gryniga?

Ett bildexempel eller två vore toppen!

Kan du ha ställt in ett för högt ISO-tal på känsligheten, då blir bilderna gärna brusiga?

Postad 05 February 2008 - 18:00

Forllin
  • Forllin
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0

Hejsan alla fotografer :wacko:

Hoppas att jag inte skämt ut mig allt för mycket nu :rolleyes:

Tack på förhand//Forllin

För att du inte har lärt dig hur en systemkamera fungerar ännu :) Läs manualen noga! Den till d40 är faktiskt ganska bra...

Okey, tyckte jag läst manualen ganska noga men får ta en kik i den igen då.

Tack!

jag undrar varför alla bilder på Nikon D 40´s M,A,S,P program blir så gryniga?

Ett bildexempel eller två vore toppen!

Kan du ha ställt in ett för högt ISO-tal på känsligheten, då blir bilderna gärna brusiga?

Ja, har nog tyvärr slängt alla sådana bilder skall kolla om jag har något exempel.

Postad 05 February 2008 - 18:15

Forllin
  • Forllin
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Bifogad fil  DSC_0001.JPG   893.68K   1 Antal nerladdningar

Okey, här kommer en bild i programmet P, har ej ändrar något. Tror att FEA kan har rätt angående det där med ISO- talet. :wacko:
Men här är ett exempel i alla fall få se om det är nån som kan bekräfta att det är ISO eller nått annat :)

Redigerat av Forllin, 05 February 2008 - 18:16.

Postad 05 February 2008 - 18:27

BempaS
  • BempaS
  • Forumräv

• 611 inlägg
  • 0
Det är ISO 3200 på den du lagt upp därav mycket brus.

Postad 05 February 2008 - 18:31

FEA
  • FEA
  • Guru

• 4200 inlägg
  • 0
Du har en ISO-inställning på 3200 på den bilden!

Det är liksom väldigt högt :)

Prova att ställa in 400 ISO eller lägre så ska du se att det blir bra.

[edit: jag skriver så snabbt så...]

Redigerat av FEA, 05 February 2008 - 18:32.

Postad 05 February 2008 - 18:57

Forllin
  • Forllin
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Nu tog jag en ny bild och ändrade ISO- talet till 200. Och kolla resultatet! :)

Bifogad fil  DSC_0004.JPG   716.15K   1 Antal nerladdningar

F*n Va bra.
Tack för all hjälp, er fotografer kan man lita på :wacko:

Postad 05 February 2008 - 18:58

FEA
  • FEA
  • Guru

• 4200 inlägg
  • 0
Kul att det blev bra! :)

Postad 05 February 2008 - 21:53

edde1
  • edde1
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0
Var nog auto ISO på där skulle jag tippa. Det i sej är inte dåligt när man inte hinner ställa in det optimala. Vilken skillnad det blev hehe=)

Postad 06 February 2008 - 17:42

Forllin
  • Forllin
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0

Angående det där med stativ så letar jag också efter ett stativ till min Nikon D40, jag är studerande så jag försöker komma undan så billigt som möjligt men vill endå inte varar orolig att kamran skall farar i backen.

Om ni har några bra tips får ni gärna tipsa!?

Ang, det jag sa tidigare så har jag köpte ett stativ via en annons på Fotosidan :). Var faktiskt och hämtade ut det i går på posten :blink:är extremt nöjd betalade 300:- det var det lätt värt Det är ett Velbon VE-3

Det är ett mkt stabilt stativ kan näst in till hänga mig i det ^_^

Det är ett starkt tips från mig :rolleyes:

Postad 14 February 2008 - 23:01

Pierrelu
  • Pierrelu
  • Användare

• 179 inlägg
  • 0
Har börjat fundera på att bygga på min utrustning lite med ett Nikkor 55-200 VR objektiv. Problemet är att de inte verkar sälja det i Silver :/ Köpte en D40 i silver pga att alla svarta var slut nästan överallt i sthlm i juni förra året, och jag skulle ha kameran till semestern så jag kunde tyvärr inte vänta på en svart :)
Idag ångrar jag det lite eftersom alla tillbehör (Sb-400 som jag har, motljusskydd osv) är svarta.
Tror ni det finns någon möjlighet till att göra ett byte med någon (annonserar inte här) eller ska jag försöka sälja kameran för att sedan köpa en ny? Eller helt enkelt inte bråka med färgerna och köra på blandade färger :D
Är för övrigt riktigt nöjd med kameran :D

Redigerat av Pierrelu, 14 February 2008 - 23:02.

Postad 16 February 2008 - 21:38

Babelfish
  • Babelfish
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0

Tamron har äntligen börjat göra objektiv med autofokusmotor :D Deras första är Af 70-300/4,0-5,6DI med macro läge. Jag har beställt ett, är mest ute efter macro men det skadar ju inte med en rejäl zoom även om 300mm utan bildstabilisering lär kräva stativ. Riktigt billigt är det ju också så kvaliten kanske inte är den bästa men jag kan inte låta bli att testa.
Mer info om nyheten finns bla här.

Tjenare, undrar bara vart du beställde din glugg? :P

Postad 16 February 2008 - 22:20

cebonit
  • cebonit
  • Lärjunge

• 340 inlägg
  • 0
felpost, sorry

Redigerat av cebonit, 16 February 2008 - 22:22.

Postad 17 February 2008 - 20:46

Unregistered10f3c7fd
  • Unregistered10f3c7fd
  • Användare

• 161 inlägg
  • 0
Några frågor:

D40(x) saknar "DOF preview", vad innebär det? Att man inte ser skärpedjupet i sökaren när man fokuserar? Är det här något som upplevs som en begränsning av er som har D40(x)?

Jag har förstått att D40(x) har färre knappar än de flesta systemkameror och att t.ex. ISO osv finns i menyerna, är det krångligt att komma åt? En av fördelarna med en systemkamera är ju att det ska gå snabbt att ändra saker jämfört med en kompaktkamera. På 400D ändrar man ISO genom att trycka på en knapp och bläddra med pilknapparna, hur mycket krångligare är det på D40?

Finns något snabbhjul eller liknande för att t.ex. ändra bländare i bländarprioritetsläget?

Jag är lite intresserad av HDR, finns någon automatiserad funktion för att ta flera exponeringar med olika kompensation?

Finns det någon anledning att välja D40x idag, med en prislapp på ca 1 200 kr mer än D40? Är den extra upplösningen värd det?

Jag står i begrepp att köpa en ny DSLR och velar just nu mellan K100D Super och D40. De har ju samma sensor, men det verkar som Nikon har fått ut lite mer ur den och Nikonen verkar lite rappare och roligare att använda, men samtidigt har ju Pentaxen både antiskak och antidamm.

Postad 17 February 2008 - 21:24

cebonit
  • cebonit
  • Lärjunge

• 340 inlägg
  • 0
Några frågor:

D40(x) saknar "DOF preview", vad innebär det? Att man inte ser skärpedjupet i sökaren när man fokuserar? Är det här något som upplevs som en begränsning av er som har D40(x)?

Inget jag saknar än så länge. (kanske när jag fått mitt 50mm 1,8?)

Jag har förstått att D40(x) har färre knappar än de flesta systemkameror och att t.ex. ISO osv finns i menyerna, är det krångligt att komma åt? En av fördelarna med en systemkamera är ju att det ska gå snabbt att ändra saker jämfört med en kompaktkamera. På 400D ändrar man ISO genom att trycka på en knapp och bläddra med pilknapparna, hur mycket krångligare är det på D40?

Inte mycket krångligare, två tryck så har du en meny där du kan ändra de flesta inställningar.

Finns något snabbhjul eller liknande för att t.ex. ändra bländare i bländarprioritetsläget?

Ja.

Jag är lite intresserad av HDR, finns någon automatiserad funktion för att ta flera exponeringar med olika kompensation?

Nej.

Finns det någon anledning att välja D40x idag, med en prislapp på ca 1 200 kr mer än D40? Är den extra upplösningen värd det?

Om du inte ska göra väldigt stora utskrifter eller beskära bilden kraftigt, så nej. Faktiskt så verkar den allmäna uppfattningen vara att D40 är en bättre kamera.

Jag står i begrepp att köpa en ny DSLR och velar just nu mellan K100D Super och D40. De har ju samma sensor, men det verkar som Nikon har fått ut lite mer ur den och Nikonen verkar lite rappare och roligare att använda, men samtidigt har ju Pentaxen både antiskak och antidamm.

Har inte provet Pentaxen, men den är nog rätt likvärdig.

Redigerat av cebonit, 17 February 2008 - 21:26.

Postad 17 February 2008 - 22:17

FEA
  • FEA
  • Guru

• 4200 inlägg
  • 0

D40(x) saknar "DOF preview", vad innebär det? Att man inte ser skärpedjupet i sökaren när man fokuserar?

Ja, det innebär att man kan se skärpedjupet genom sökaren, eller i förekommande fall, genom Live View.

Funktionen består oftast i av att man trycker in en knapp och då bländas objektivet ner från full öppning till den bländaröppning man har valt, och då ser man skärpedjupet.

Om man är noga med skärpedjup är det givetvis en uppskattad funktion på en kamera, annars vet man inte hur skärpedjupet blir förrän man tagit bilden.

Redigerat av FEA, 17 February 2008 - 22:18.

Postad 17 February 2008 - 22:21

ekke
  • ekke
  • Veteran

• 2466 inlägg
  • 0

Ja, det innebär att man kan se skärpedjupet genom sökaren, eller i förekommande fall, genom Live View.

Funktionen består oftast i av att man trycker in en knapp och då bländas objektivet ner från full öppning till den bländaröppning man har valt, och då ser man skärpedjupet.

Om man är noga med skärpedjup är det givetvis en uppskattad funktion på en kamera, annars vet man inte hur skärpedjupet blir förrän man tagit bilden.

Fast DOF preview är inte så användbart som vissa vill tro, i lilla LCDn eller i sökaren motsvarar inte riktigt resultatet.

Redigerat av Joakim, 20 February 2008 - 14:32.
Rensade bort onödiga citat

Postad 17 February 2008 - 22:24

FEA
  • FEA
  • Guru

• 4200 inlägg
  • 0

Fast DOF preview är inte så användbart som vissa vill tro, i lilla LCDn eller i sökaren motsvarar inte riktigt resultatet.

Ja självklart vet jag inte hur det är i andra kameror, jag vet bara att det fungerar utmärkt i min, och är fullt användbart.

Så jag får väl ta tillbaka lite av det jag skrev...

Redigerat av FEA, 17 February 2008 - 22:25.

Postad 18 February 2008 - 00:24

ekke
  • ekke
  • Veteran

• 2466 inlägg
  • 0

Ja självklart vet jag inte hur det är i andra kameror, jag vet bara att det fungerar utmärkt i min, och är fullt användbart.

Så jag får väl ta tillbaka lite av det jag skrev...

Det är samma på alla kameror eftersom objektivets nerbländning fungerar likadant.

Redigerat av Joakim, 20 February 2008 - 14:32.
Rensade bort onödiga citat

Postad 18 February 2008 - 07:31

FEA
  • FEA
  • Guru

• 4200 inlägg
  • 0

Det är samma på alla kameror eftersom objektivets nerbländning fungerar likadant.

Ja? :blink:

Jag svarade faktiskt på ditt påstående att att funktionen inte är mycket att ha... och säger att det fungerar jättefint i min kamera, både i sökare och på Live View-skärmen.

I din kamera, ja.

Postad 19 February 2008 - 10:22

Unregistered10f3c7fd
  • Unregistered10f3c7fd
  • Användare

• 161 inlägg
  • 0
Jag beställde just en D40, jag velade länge mellan framför allt den och K100D, men det känns som att Nikon har kompromissat med rätt saker när det gäller att bygga en billig och enkel kamera. Istället för att försöka trycka in så mycket som möjligt och ändå hålla priset nere så har de valt att satsa på en god grundkvalitet och istället snåla in på de mer avancerade funktionerna. I och för sig en rätt subjektiv uppfattning, men jag hoppas att den stämmer. :)

Postad 19 February 2008 - 11:52

Walkir
  • Walkir
  • Veteran

• 1812 inlägg
  • 0

I och för sig en rätt subjektiv uppfattning, men jag hoppas att den stämmer. :)

Stämmer bra med min uppfattning också :) Samtidigt så har D40 många fiffiga finesser också som du kommer att uppskatta. Framför allt menysystemet som får D80 att skämmas.

Postad 19 February 2008 - 15:32

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

• 4148 inlägg
  • 0

I och för sig en rätt subjektiv uppfattning, men jag hoppas att den stämmer. :)

Stämmer bra med min uppfattning också :) Samtidigt så har D40 många fiffiga finesser också som du kommer att uppskatta. Framför allt menysystemet som får D80 att skämmas.

Här blir man nyfiken :) Vad saknar Pentaxen som Canonen har och fäller avgöranden för er?

Postad 19 February 2008 - 18:00

Unregistered05a7d42c
  • Unregistered05a7d42c
  • Beroende

• 1345 inlägg
  • 0

Här blir man nyfiken :) Vad saknar Pentaxen som Canonen har och fäller avgöranden för er?

Förmodligen är det för lite "bling" i Pentax menysystem. :)

Jag föredrar helt klart menysystemet på min K10D som jag använder privat jämfört med Nikon D40x som jag använder på jobbet. Däremot kan man kanske ha lite synpunkter på Pentax svenska översättning av menysystemet, men det är lite charmigt med ord som tex "annulera" istället för "avbryt". :)

Redigerat av Unregistered05a7d42c, 20 February 2008 - 14:31.

Postad 19 February 2008 - 20:05

Unregistered10f3c7fd
  • Unregistered10f3c7fd
  • Användare

• 161 inlägg
  • 0

Jag har inte använt någon av dem, så mitt intryck baserar sig på tester jag läst. Bägge kamerorna brukar få beröm (även om D40 tenderar att få lite högre betyg), men genomgående i testerna är att D40 beröms för att den är rapp och smidig att använda och har väldigt bra bildkvalitet "out of the box", vilket känns viktigt för mig.

Pentaxen har en del funktioner som Nikonen saknar, men det är inget som känns som en dealbreaker för mig. Det som fick mig att tveka längst är att det inte finns några fasta objektiv med AF till Nikon, men det kan jag leva med.

Postad 19 February 2008 - 20:13

edde1
  • edde1
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0
Alla tre klarar man sej bra med. Mycket smaksak dfedär . När jag kännde på Canon och Nikon i en butik så tyckte jag det var extrem skillnad för mej. Nikon kändes mer gedigen.

Det är som man brukar säga. En Nikon är ju en Nikon. Behöver man säga mer :)

Postad 19 February 2008 - 20:29

edde1
  • edde1
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0
Passar på att tipsa som lcd skyd som jag hittat. Är i glas och ser låvande ut. Man kanske skulle ta och beställa. Inte så dyrt heller.

Länk

http://cgi.ebay.com/...1QQcmdZViewItem

MVH

Postad 19 February 2008 - 22:26

ekke
  • ekke
  • Veteran

• 2466 inlägg
  • 0

Ja? :)

Jag svarade faktiskt på ditt påstående att att funktionen inte är mycket att ha... och säger att det fungerar jättefint i min kamera, både i sökare och på Live View-skärmen.

I din kamera, ja.

Nej, ner bländning av objektiv sker likadant! dvs f/1.4 är f/1.4 det är inte märkes beroende. Så det fungrear lika kasst på din kamera också.

Det jag menade var att DOF preview används inte av 99% av alla som kör systemare.... de flesta kommer alltså inte sakna det.

Postad 20 February 2008 - 07:39

FEA
  • FEA
  • Guru

• 4200 inlägg
  • 0
Snälla ekke, läs mina inlägg ordentligt innan du svarar, så slipper du bli så upprörd.

Jag har aldrig påstått att skärpedjupskontroll (DOF, Depth of Field = skärpedjup) fungerar på olika sätt i olika kameror.

Givetvis fungerar skärpdedjupskontrollen på samma sätt i alla kameror, jag har använt dussintals med systemkameror under åren. Jag vet :)

Det jag har skrivit är ett svar på ditt påstående att skärpedjupskontroll fungerar dåligt på alla kameror, och då svarade jag att det fungerar dåligt i din kamera, eftersom det är du som skriver att det fungerar dåligt så måste du väl mena din egen kamera; bara för att SONYs kameror har dålig skärpedjupskontroll (enligt dig, ekke), så behöver ju inte alla andra kameror ha problem med det. Du kan ju inte dra alla kameror över en kam, så att säga.

Så jag säger återigen: på min kamera fungerar skärpedjupskontrollen alldeles utmärkt, både i sökaren och på Live View-skärmen.

Redigerat av FEA, 20 February 2008 - 07:47.

Postad 20 February 2008 - 07:53

FEA
  • FEA
  • Guru

• 4200 inlägg
  • 0

Det jag menade var att DOF preview används inte av 99% av alla som kör systemare.... de flesta kommer alltså inte sakna det.

Källa till ditt påstående, ekke? (99% använder inte)

Jag tror att många vana, seriösa systemkameraägare använder skärpedjupskontrollen. Det är en mycket praktiskt funktion på en kamera.

I tester framhålls skärpedjupskontroll som en mycket bra funktion, så självklart är den efterfrågad.

Bara för att nybörjare inte alltid vet vad funktionen innebär, ska man inte nedvärdera dem, de lär sig.

Att ha koll på skärpedjupet när man fotograferar är en grundläggande lärdom, anser jag.

Redigerat av FEA, 20 February 2008 - 08:03.

Postad 20 February 2008 - 09:51

Walkir
  • Walkir
  • Veteran

• 1812 inlägg
  • 0

Källa till ditt påstående, ekke? (99% använder inte)

Jag tror att många vana, seriösa systemkameraägare använder skärpedjupskontrollen. Det är en mycket praktiskt funktion på en kamera.

Men nu är inte vi D40/D40x användare några seriösa fotografer :) Tycker inte att diskussionen hör hemma i denna tråden. Dock känner jag "ingen" D80/D200/D300 ägare som använder sig av skärpedjupskontrollen. De som testat den vet sällan vad de ska titta efter. Däremot så hjälper "skärpedjupet" mig att snabbt hitta rätt fokus med mitt 50mm 1.8 på min D40, eftersom bländaren alltid är vidöppen på kameran.

Redigerat av Walkir, 20 February 2008 - 09:52.

Postad 20 February 2008 - 09:55

FEA
  • FEA
  • Guru

• 4200 inlägg
  • 0

Tycker inte att diskussionen hör hemma i denna tråden.

Det var en D40-ägare som ställde frågan, ursprungligen :)

Att jag utvecklar, beror enbart på att jag vill bara vara tydlig, eftersom vissa missuppfattar mina inlägg, och drar felaktiga/förhastade slutsatser, och då kan de kommentarerna i sin tur missuppfattas av de andra i tråden.

Pust B)

Redigerat av FEA, 20 February 2008 - 09:57.

Postad 20 February 2008 - 09:58

Unregistered05a7d42c
  • Unregistered05a7d42c
  • Beroende

• 1345 inlägg
  • 0
I ärlighetens namn måsten jag säga att man klarare sig ganska bra utan optisk skärpedjupskontroll på en digital systemkamera, oftast ger en testbild tillräckligt information om skärpedjupet. Det krävs också ganska ljusstarka objektiv om den optiska skärpedjupskontrollen ska fungera bra, med ljussvaga objektiv blir oftast sökaren för mörk för att vara användbart.

Det var en annan sak med de analoga systemkamerorna där man fick vänta på framkallningen för att se bilden.

Postad 20 February 2008 - 10:21

Eufemism
  • Eufemism
  • Forumräv

• 861 inlägg
  • 0

I ärlighetens namn måsten jag säga att man klarare sig ganska bra utan optisk skärpedjupskontroll på en digital systemkamera, oftast ger en testbild tillräckligt information om skärpedjupet. Det krävs också ganska ljusstarka objektiv om den optiska skärpedjupskontrollen ska fungera bra, med ljussvaga objektiv blir oftast sökaren för mörk för att vara användbart.

Det var en annan sak med de analoga systemkamerorna där man fick vänta på framkallningen för att se bilden.

Ljusstyrkan på optiken spelar väl ingen roll när du använder skärpedjupskontroll? Ett 200mm 5,6 är ju lika ljusstarkt som ett 200mm 2,8 om båda när nerbländade till t.ex. 11.

Jag tycker att skärpedjupskontrollen är mycket användbar vid macrofotografering och när man vill verifiera hyperfokalavståndet på optiken. Även om det inte används varje dag av mig så skulle jag helt klart sakna det om det inte funnits på min kamera.

Postad 20 February 2008 - 10:23

FEA
  • FEA
  • Guru

• 4200 inlägg
  • 0

Jag tycker att skärpedjupskontrollen är mycket användbar vid macrofotografering och när man vill verifiera hyperfokalavståndet på optiken.

Jag håller med fullständigt; dessutom kombinerat med Live View så är skärpedjupskontroll vid makrofotografering guld värd :)

Postad 20 February 2008 - 12:55

Unregistered05a7d42c
  • Unregistered05a7d42c
  • Beroende

• 1345 inlägg
  • 0

Ljusstyrkan på optiken spelar väl ingen roll när du använder skärpedjupskontroll? Ett 200mm 5,6 är ju lika ljusstarkt som ett 200mm 2,8 om båda när nerbländade till t.ex. 11.

Jag tycker att skärpedjupskontrollen är mycket användbar vid macrofotografering och när man vill verifiera hyperfokalavståndet på optiken. Även om det inte används varje dag av mig så skulle jag helt klart sakna det om det inte funnits på min kamera.

Jag kanske skrev lite luddigt, men det jag merar är att en ljussvagt objektiven behövs inte bländas ner speciellt många steg innan sökaren blir väldigt mörk, dessutom ger de ljusvaga objektiven oftast så stora skärpedjup att man sällan behöver göra någon nogrann koll av skärpedjupet. Men på ljusstarkare objektiv där skärpedjupet är väldigt kort kan det vara viktigt att kontrollera att fokus hamnar på rätt ställe och att skärpedjupet är tillräckligt. Detsamma gäller även makro, men jag tror att för de flesta räcker det med att man kan ta en bild som man sen kan zooma in i för att kontrollera skärpedjup och var fokus ligger. Det kan också ger bättre koll än de oftast små sökarna som finns på många DSLR.

Men jag tror inte man kan prata om hyperfokalavstånd vid makrofotografering, dvs skärpedjup så går från oändligt till halva hyperfokalavståndet. Det är snarare ett alternativ till skärpedjupskontroll och var vanligt att man använde på analoga kameror med manuell fokus. Ställde man då in fokus på hyperfokalavståndet (som oftast var utmärkt på objektivet) visste man att allt från ett visst avstånd till oändligt avstånd blev skarp.

Redigerat av Unregistered05a7d42c, 20 February 2008 - 14:30.
Nu citerar ni er själva igen ;)

Postad 20 February 2008 - 14:12

Eufemism
  • Eufemism
  • Forumräv

• 861 inlägg
  • 0

Jag kanske skrev lite luddigt, men det jag merar är att en ljussvagt objektiven behövs inte bländas ner speciellt många steg innan sökaren blir väldigt mörk, dessutom ger de ljusvaga objektiven oftast så stora skärpedjup att man sällan behöver göra någon nogrann koll av skärpedjupet. Men på ljusstarkare objektiv där skärpedjupet är väldigt kort kan det vara viktigt att kontrollera att fokus hamnar på rätt ställe och att skärpedjupet är tillräckligt. Detsamma gäller även makro, men jag tror att för de flesta räcker det med att man kan ta en bild som man sen kan zooma in i för att kontrollera skärpedjup och var fokus ligger. Det kan också ger bättre koll än de oftast små sökarna som finns på många DSLR.

Men jag tror inte man kan prata om hyperfokalavstånd vid makrofotografering, dvs skärpedjup så går från oändligt till halva hyperfokalavståndet. Det är snarare ett alternativ till skärpedjupskontroll och var vanligt att man använde på analoga kameror med manuell fokus. Ställde man då in fokus på hyperfokalavståndet (som oftast var utmärkt på objektivet) visste man att allt från ett visst avstånd till oändligt avstånd blev skarp.

Om du menar att skärpedjupskontrollen är viktigare på ljusstarka objektiv så har du ju helt rätt. Jag talade inte om hyperfokalavstånd vid makrofotografering, snarare vid landskapsfotografering med vidvinkelobjektiv där hyperfokalavståndet inte är utskrivet på fokusskalan på objektivet.

Skärpedjupskontrollen är inte nödvändig, det håller jag med om, men om någon får för sig att den är onödig så håller jag inte med. När jag fotar makro så tycker jag det är otroligt mycket smidigare att använda skärpedjupskontrollen än att knäppa en bild för att sedan kontrollera skärpedjupet i displayen. Om man inte fotar makro så är det väl mycket möjligt att man inte använder skärpedjupskontrollen alls.

Redigerat av Joakim, 20 February 2008 - 14:30.
Nu citerar ni er själva igen ;)

Postad 21 February 2008 - 08:39

Unregistered10f3c7fd
  • Unregistered10f3c7fd
  • Användare

• 161 inlägg
  • 0
Jag köpte en D40 i förrgår, några snabba reflektioner:

• Greppet är bättre än på 400D, den enda kamera jag har lite mer erfarenhet av. D40 känns också något mer solid än 400D, trots att den är lättare.
  • Autofokusen känns snabb, men har en tendens att vilja välja någon av sidopunkterna om man har ett ansikte i mitten av sökaren.
  • Fokuslampan är irriterande kraftig om man fokuserar direkt på någon i halvdåligt ljus, jag tog ett par bilder på min dotter igår och hon grimascherade och blundade och hade sig.
  • Kameran känns ganska snabb i hanteringen, men det är irriterande att det dyker upp ett timglas under nån sekund varje gång man trycker på infoknappen för att tända skärmen.
  • Likaså så känns det som att skärmen inte alltid hänger med tumhjulet, man får inte snurra för snabbt.
  • En dedikerad ISO-knapp hade varit trevligt, nu får man ju trycka två ggr för att komma åt att ställa in ISO och även om två tryckningar inte är så mycket så blir det lätt irriterande när det är en liten fördröjning för varje tryckning.

Lite småirriterande saker alltså, men frågan är ju vad man kan begära för 3990 kr. Jag ska utvärdera den några dagar till tänkte jag, den är köpt hos en elektroniklada och de har ju rätt generösa returvillkor. Närmast till hands ligger väl en K100D Super annars, men frågan är hur mycket bättre den är på de punkter jag tagit upp, om den är det alls?

Chansen finns ju att 400D går ned i pris nu när 450D är på väg, men jag tycker att den är något plastig och rätt obekväm att hålla i.

Postad 21 February 2008 - 11:19

Unregistered05a7d42c
  • Unregistered05a7d42c
  • Beroende

• 1345 inlägg
  • 0

Jag köpte en D40 i förrgår, några snabba reflektioner:

• Autofokusen känns snabb, men har en tendens att vilja välja någon av sidopunkterna om man har ett ansikte i mitten av sökaren.
  • Fokuslampan är irriterande kraftig om man fokuserar direkt på någon i halvdåligt ljus, jag tog ett par bilder på min dotter igår och hon grimascherade och blundade och hade sig.
  • En dedikerad ISO-knapp hade varit trevligt, nu får man ju trycka två ggr för att komma åt att ställa in ISO och även om två tryckningar inte är så mycket så blir det lätt irriterande när det är en liten fördröjning för varje tryckning.

Detta är saker som du kan ändra i kamerans inställningar.
- Ändra så att bara mittenpunkten i autofokusen används.
- Slå av fokuslampan i isntällningarna, men det kan göra att autofokusen inte hittar fokus.
- Ändra inställningen för fn-knappen så att den styr ISO.

Du hittar säkert dessa funktioner när du plöjt igenom manulen ordentligt. Även om D40 är en väldigt enkel DSLR så finns det många inställningar som man kan vilja ändra för att få kameran att ska fungera på ett sätt man själv gillar.

Postad 21 February 2008 - 13:04

Walkir
  • Walkir
  • Veteran

• 1812 inlägg
  • 0

Jag köpte en D40 i förrgår, några snabba reflektioner

Autofokus
Jag har alltid min på centrumpunkten i AF-S läget. Ändrar självklart vid behov. Jag vill ha full kontroll över fokusen själv. Detta gör även fokusen ännu rappare.

Fokuslampan...
...går att stänga av. Jag har alltid min avstängd och tänder den i absoluta nödfall.

Skärmen...
Verkar som att du kör det grafiska läget i menyerna. Kör classic istället och allt kommer kännas rappare. Timglaset som du nämner har jag aldrig sett. Med classic blir även allt mer logiskt, då layouten är identisk för både infoskärmen och inställningarna.

Bild på classic läget (som många verkar missa?):
Postad bild

ISO-knapp
Du kan sätta Fn-knappen till att fungera som ISO-knapp. Håll bara inne och snurra på tumhjulet. Annars fungerar Auto-ISO perfekt på D40. Tänk även på att menyn på kameran kommer ihåg var du senast var. Själv tycker jag att menyn är väldigt lättarbetad pga detta.

Fotograferar du sedan i RAW, så behöver du inte tänka på vitbalansen.

Redigerat av Walkir, 21 February 2008 - 13:08.

Postad 21 February 2008 - 14:53

Unregistered10f3c7fd
  • Unregistered10f3c7fd
  • Användare

• 161 inlägg
  • 0
Classic-läget kör jag med, men du menar alltså att timglaset inte dyker upp om du trycker på i eller info för att tända skärmen? Märkligt, har jag fått nåt måndagsexemplar? Har du en D40 eller D40x?

Postad 21 February 2008 - 15:40

Walkir
  • Walkir
  • Veteran

• 1812 inlägg
  • 0

Märkligt, har jag fått nåt måndagsexemplar? Har du en D40 eller D40x?

Jag har en vanlig D40 med 1.10 firmware

Du kör inte med några andra krävande inställningar som exempelvis brusreducering?

Redigerat av Walkir, 21 February 2008 - 15:42.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.