Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Marantz SR7002/8002 *

1089 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 27 June 2008 - 08:55

ljudnisse
  • ljudnisse
  • Veteran

• 2129 inlägg
  • 0
Citera(OLJensa @ Jun 26 2008, 21:49 )
Döm om min förvåning över att upptäcka att jag har ver 071010 1N, betyder det att jag har trubbel? Köpte den på reference idag så det borde ju ha gått iväg en jäkla massa innan min... Hmmm...

Hmmm Ref har ju tidigare här på forumet sagt att alla maskiner som säljs har garanterat senaste FW ;)

Postad 27 June 2008 - 09:39

ljudnisse
  • ljudnisse
  • Veteran

• 2129 inlägg
  • 0

Vi har fått informationen från Septon att buggen inte finns på de maskiner vi beställer idag. Vi har väl dragit iväg 10-12st sista månaden och inte hört någon anmärka på LFE.

//Erik S
Reference audio

Från den 22 Maj ;)

Postad 27 June 2008 - 10:07

ajzman
  • ajzman
  • Forumräv

• 957 inlägg
  • 0

Döm om min förvåning över att upptäcka att jag har ver 071010 1N, betyder det att jag har trubbel? ;) Köpte den på reference idag så det borde ju ha gått iväg en jäkla massa innan min... Hmmm...

Verkar tyvärr som att du fått en äldre firmware-version, iaf om man kollar tidigare inlägg i tråden:

Gammal version (postat av Infotizer):
V 071010 1N
MZ ******
B1 10708201
B2 20708231
Hdmi h33

Ny uppdaterad version (postat av ljudnisse):
Code: MZ06
Ref No: MZ08-23
Date: 2008-04-11
Main: V080313
HDMI: h35

Och precis som ljudnisse skriver, så verkar det ju helskumt om detta inte är fixat på nya enheter som säljs nu?! :)

Skulle råda dig att kontakta Ref Audio och höra vad som gäller egentligen, man vill ju att en helt ny enhet ska vara uppgraderad och klar liksom...

Redigerat av ajzman, 27 June 2008 - 10:08.

Postad 29 June 2008 - 00:34

jensmag
  • jensmag
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0

Om man kör de nya ljudformaten kan man då se detta på recivern? Typ DTS Master eller står det bara DTS.

Japp det står DTS HD MSTR i så fall.

Postad 29 June 2008 - 14:10

Unregistered18d17182
  • Unregistered18d17182
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
Tjenare!

Efter vad jag har förstått så skall DTS-HD MSTR visas i displayen på SR7002 om den matas med sådan signal.
Jag har en PS3:a kopplad till min SR7002:a. Kör jag PCM signal så visas PCM och Multi channel 5.1 i displayen på SR7002:an. Kollar jag sedan på PS3:an ser jag att ljudet ligger runt 4.5 MBps vilket borde stämma.
Kör jag Bitstream indikerar SR7002 DTS i displayen, men inget om HD MSTR Audio. PS3:an visar då 1.5 MBps för ljudet.
Summan av det hela är att jag inte får min förstärkare att visa i displayen att det är dts hd master audio som spelas. Jag kör över HDMI och PS3:an har senaste firmware. Hittar heller inget i manulen om att dts hd master audio kommer att visas i displayen, men har sett andra som fått ut det på displayen.
Vad kan vara fel?

Edit: Problem solved: PS3:an kan inte skicka HD formaten via bitstream utan får koda av det själv och skicka det som PCM. Dvs med PS3:an blir det inget DTS-HD MSTR i displayen på SR7002:an B)

Redigerat av Unregistered18d17182, 29 June 2008 - 14:19.

Postad 29 June 2008 - 14:14

pajax
  • pajax
  • Lärjunge

• 442 inlägg
  • 0

Tjenare!

Efter vad jag har förstått så skall DTS-HD MSTR visas i displayen på SR7002 om den matas med sådan signal.
Jag har en PS3:a kopplad till min SR7002:a. Kör jag PCM signal så visas PCM och Multi channel 5.1 i displayen på SR7002:an. Kollar jag sedan på PS3:an ser jag att ljudet ligger runt 4.5 MBps vilket borde stämma.
Kör jag Bitstream indikerar SR7002 DTS i displayen, men inget om HD MSTR Audio. PS3:an visar då 1.5 MBps för ljudet.
Summan av det hela är att jag inte får min förstärkare att visa i displayen att det är dts hd master audio som spelas. Jag kör över HDMI och PS3:an har senaste firmware. Hittar heller inget i manulen om att dts hd master audio kommer att visas i displayen, men har sett andra som fått ut det på displayen.
Vad kan vara fel?

ps3 kan inte skicka det bitstream, den kan bara avkoda det i spelaren

Thomas

Postad 30 June 2008 - 07:55

Unregistered7212f739
  • Unregistered7212f739
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0

Hmmm, vad står det att du har för HDMI-version? Själv hade jag den äldsta, dvs "HDMI Ver. h30", men får väl "HDMI Ver. h35" (eller h38) efter nya firmware uppgraderingen (vilket ska fixa Audyssey och DTS HD Master buggarna). Skickade iväg spelaren igår, så det ska bli spännande att få tillbaka den inom 10 dagar och testa järnet! B)

FW enligt följande:

SR7002
V071010 1N
MZ 810001603
B1 10708201
B2 20708231
HDMI Ver. h33

Så av detta blev det ju inte klarare direkt.

Skrev till reference i fredags, önskar en garanti från dem att det är åtgärdat, har varken en sub eller blu-ray-spelare ännu - sub köper jag snart o blu-ray:en om ett tag - så jag kan inte riktigt testa själv. Men vill gärna ha det utrett innan jag bygger in o kopplar ihop allt, det blir så mycket krångligare då...

Har inte fått svar av ref ännu, men dom har ju varit riktigt bra och servicevänliga än så länge så det kommer nog... Väntar med spänning...

Postad 30 June 2008 - 09:14

ajzman
  • ajzman
  • Forumräv

• 957 inlägg
  • 0

FW enligt följande:

SR7002
V071010 1N
MZ 810001603
B1 10708201
B2 20708231
HDMI Ver. h33

Så av detta blev det ju inte klarare direkt.

Skrev till reference i fredags, önskar en garanti från dem att det är åtgärdat, har varken en sub eller blu-ray-spelare ännu - sub köper jag snart o blu-ray:en om ett tag - så jag kan inte riktigt testa själv. Men vill gärna ha det utrett innan jag bygger in o kopplar ihop allt, det blir så mycket krångligare då...

Har inte fått svar av ref ännu, men dom har ju varit riktigt bra och servicevänliga än så länge så det kommer nog... Väntar med spänning...

Tyvärr ser det som sagt ut som att du har en äldre firmware version (HDMI ver. h33) där dessa buggar inte har fixats (måste upp till HDMI Ver. h35 för fix av dessa)... Hoppas du får hjälp av Ref Audio asap!

Postad 30 June 2008 - 13:52

Unregistered7212f739
  • Unregistered7212f739
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0

Tyvärr ser det som sagt ut som att du har en äldre firmware version (HDMI ver. h33) där dessa buggar inte har fixats (måste upp till HDMI Ver. h35 för fix av dessa)... Hoppas du får hjälp av Ref Audio asap!

I så fall blir jag ju inte direkt nöjd! Eftersom jag visste om problemet innan så frågade jag TRE gånger om detta var åtgärdat - första gången när jag var där o kollade, andra gången när jag beställde och tredje gången när jag hämtade den, fick samma svar som "ljudnisse" citerade några inlägg ovanför samt att de sålt en massa apparater sedan den här buggen och att ingen klagat sen dess...

Jaha bara att släpa med sig klumpen upp till Stockholm igen och börja om från början då verkar det som... Suck...

Postad 30 June 2008 - 14:26

ajzman
  • ajzman
  • Forumräv

• 957 inlägg
  • 0

I så fall blir jag ju inte direkt nöjd! Eftersom jag visste om problemet innan så frågade jag TRE gånger om detta var åtgärdat - första gången när jag var där o kollade, andra gången när jag beställde och tredje gången när jag hämtade den, fick samma svar som "ljudnisse" citerade några inlägg ovanför samt att de sålt en massa apparater sedan den här buggen och att ingen klagat sen dess...

Jaha bara att släpa med sig klumpen upp till Stockholm igen och börja om från början då verkar det som... Suck...

Det förstår jag verkligen!

Men du, testa att mejla Septons support och kolla läget med dem också (www.septon.se)! Jag vet tyvärr inte exakt vad som gäller för din firmware-version (HDMI h33) VS nya uppdaterade versionen (HDMI h35), men det jag sett och hört på diverse forum pekar på att "h33" dessvärre lider av både Audyssey-och DTS HD Master-buggen. Men kan alltid vara bra att kolla med experterna på Septon! Hoppas de kan hjälpa dig! :)

Postad 30 June 2008 - 18:51

Unregistered7212f739
  • Unregistered7212f739
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0

Det förstår jag verkligen!

Men du, testa att mejla Septons support och kolla läget med dem också (www.septon.se)! Jag vet tyvärr inte exakt vad som gäller för din firmware-version (HDMI h33) VS nya uppdaterade versionen (HDMI h35), men det jag sett och hört på diverse forum pekar på att "h33" dessvärre lider av både Audyssey-och DTS HD Master-buggen. Men kan alltid vara bra att kolla med experterna på Septon! Hoppas de kan hjälpa dig! :)

Septons är mailade, imorgon ringer jag till reference...

Postad 30 June 2008 - 21:18

Svensson199
  • Svensson199
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0
Jag köpte min 7002 för ca en månad sedan och undrade också då om jag fått en med gammal firmware.
Men la ner, när jag inte märkte några större problem.
- Använder ej EQ
- DTS HD MA - Hör inget konstigt... Hur märker man det? Märker man det i Bitstream eller PCM läge? Vad händer?

7002 låter förövrigt bra i mina öron.

Har också denna firmware
V0710101N
B1 10708201
B2 20708231
HDMI v33

Kanske Referance Audio har rätt när det säjer att de som säljs nu är bugg fria.
Kanske denna fimware ändå är buggfri?

Kom med input.
Är det fler som faktiskt är nöjda och inte uppleverer dessa buggar och har ovan firmware?

Ni som har problem kan väl än en gång förtydliga vad som händer eller hur det låter...

/ Svensson199

Postad 30 June 2008 - 22:05

Unregistered7212f739
  • Unregistered7212f739
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0

Jag köpte min 7002 för ca en månad sedan och undrade också då om jag fått en med gammal firmware.
Men la ner, när jag inte märkte några större problem.
- Använder ej EQ
- DTS HD MA - Hör inget konstigt... Hur märker man det? Märker man det i Bitstream eller PCM läge? Vad händer?

7002 låter förövrigt bra i mina öron.

Har också denna firmware
V0710101N
B1 10708201
B2 20708231
HDMI v33

Kanske Referance Audio har rätt när det säjer att de som säljs nu är bugg fria.
Kanske denna fimware ändå är buggfri?

Kom med input.
Är det fler som faktiskt är nöjda och inte uppleverer dessa buggar och har ovan firmware?

Ni som har problem kan väl än en gång förtydliga vad som händer eller hur det låter...

/ Svensson199

Japp så kan det ju naturligtvis vara att det är åtgärdat men att FW är den gamla, uppdaterar så fort jag vet mer...

Gissar för övrigt på att det är med bitstream, kör du PCM så är ju avkodningen redan klar och då är det väl som att skicka in vilken multikanals pcm som helst - alltså inte specifik för DTS HD MA utan borde då också gälla typ Dolby True HD via PCM. Rätta mig om jag har fel...

Redigerat av Unregistered7212f739, 30 June 2008 - 22:06.

Postad 01 July 2008 - 08:59

Svensson199
  • Svensson199
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0
Vill bara förtydliga mitt tidigare inlägg.

Jag har inga problem när jag kör DTS-HD-MA ljudet via Bitsteam... (Och även PCM)
Låter kalas.
Men som sagt var, är det något speciellt ljud eller situation som krävs för att höra buggen?

Ja, OLjensa, skriv gärna mer när du får mer info.

/ Svensson199

Postad 01 July 2008 - 09:28

Unregistered43c9c403
  • Unregistered43c9c403
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0

Men som sagt var, är det något speciellt ljud eller situation som krävs för att höra buggen?
/ Svensson199

Buggen uppstår bara när man kör bitstream eftersom det är dekodningen som falerar. (Vid PCM har redan spelaren dekodat signalen)

Ljudet som uppstår låter helt enkelt som en smäll, det går inte att missa. Hur högt det låter beror på vilken volym man lyssnar på, dvs det låter aldrig högre än t ex en explosion i filmen. (I vissa filmer kan man faktiskt missta det för en explosion ;)

Om jag kör en film med DTS HD MA så uppstår buggen kanske 4-5 gånger på hela filmen. Med andra ord uppstår det inte hela tiden, men tillräckligt ofta för att uppstå precis när man trott att det försvunnit ;)

Postad 01 July 2008 - 10:22

ajzman
  • ajzman
  • Forumräv

• 957 inlägg
  • 0
Grejen är att jag faktiskt hör "poppande/smällande" ljud även när jag bitstreamar Dolby True HD, dvs inte enbart DTS HD Master...?? "Popparna" uppkommer dock extremt sällan (max 1-2 ggr/film, oftast inte alls) och låter absolut inte högt (dvs det rör sig inte om ngn "BOMB-bugg"), men de är trots allt hörbara och hyffsat irriterande, framförallt vid lite mer lugna och tysta filmscener.

Hoppas dock att firmware-uppgraderingen ska lösa även detta, hoppas få tillbaka min 7002:a i slutet av veckan, så att jag kan testa grundligt!

Postad 01 July 2008 - 10:56

Unregistered43c9c403
  • Unregistered43c9c403
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0

Grejen är att jag faktiskt hör "poppande/smällande" ljud även när jag bitstreamar Dolby True HD, dvs inte enbart DTS HD Master...??

Glömde säga det, det är samma här, kvittar om det är TrueHD eller DTS HD Ma, jag har samma fel vid båda. Så antar det är nån generell "lossless" algoritm som räknar fel. ;)

Postad 01 July 2008 - 12:01

Svensson199
  • Svensson199
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0
Ok, jag förstår.
Jag har bara haft min Samsung blu-ray ett par dagar nu. Så det är möjligt att jag missat Bom ljudet.

Om jag fattar rätt uppstår bom ljudet även vid tysta partier?

Jag får se till att plöja ett antal filmer med DTS-HD och Dolby-HD....

Jag hoppas naturligtvis att det inte skall vara några problem...

Burbo och Ajsman, vilka firmware har ni och när köpte ni era 7002 ?

/ Svensson199

Redigerat av Svensson199, 01 July 2008 - 12:02.

Postad 01 July 2008 - 15:31

ajzman
  • ajzman
  • Forumräv

• 957 inlägg
  • 0

Ok, jag förstår.
Jag har bara haft min Samsung blu-ray ett par dagar nu. Så det är möjligt att jag missat Bom ljudet.

Om jag fattar rätt uppstår bom ljudet även vid tysta partier?

Jag får se till att plöja ett antal filmer med DTS-HD och Dolby-HD....

Jag hoppas naturligtvis att det inte skall vara några problem...

Burbo och Ajsman, vilka firmware har ni och när köpte ni era 7002 ?

/ Svensson199

Yes, ljudet kan uppstå vid vilka scener/partier som helst i en film (senast det hände mig var i mitten av Harry Potter & Fenixorden). Men som sagt - buggen inträffar ENBART om du kör bitstreamat Dolby True HD eller DTS HD Master till en kompatibel HDMI 1.3 förstärkare. Låter du Blu-ray (eller HD DVD)-spelaren först avkoda ljudet till PCM, så försvinner buggen...

Och sen är det inget "bom"-ljud heller, utan ett ganska svagt "pop", dvs inget som kan skada högtalarna (och därför tvivlar jag på att det faktiskt rör sig om DTS Master HD bomben öht, eftersom den - enligt uppgift från AVS Forum, ska låta bra mkt högre!), men som ändå kan kännas irriterande vid tystare partier i en schysst rulle! Men som sagt, om du kör PCM-ljud så ska det inte vara någon fara! ;)

Jag köpte fö min 7002:a i mitten av december och fick således den "äldsta" firmware (HDMI ver. h30), som har både Audysse-y och de "poppande"-ljudbuggarna. Men hoppas naturligtvis på bättring när nu spelaren uppgraderas av Septon! ;)

Redigerat av ajzman, 01 July 2008 - 15:32.

Postad 01 July 2008 - 17:04

Svensson199
  • Svensson199
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0
Jag kontaktade Referance Audio som meddelade mig att den firmwaren jag har är trots allt gammal och innehåller troligtvis de buggar som diskutaras här.
De rekommenderar mig att skicka in 7002 på service. Antar att de menar att de då skall uppgradera firmwaren.
Så det blir till att vara utan stärkare en tid....
Lite surt eftersom den bara är 30 dagar + en dag.
Men vill man vara fin måste man lida pin.
Jag är trots allt nöjd med 7002.
Men vill att den ska innehålla senaste bugg fria programvaran. Vilket man tycker det borde varit från början...

PS det jag inte skrivit förut, är att jag haft problem att få till det mellan min digitalbox och HDMI switch i 7002.
Nu borde även det fixa sig. Samt som sagt var SW skillnaden mellan med resp utan EQ.
Jag har säkert även DTS-HD buggen, men har inte märk den ännu....

// Svenssin199

Redigerat av Svensson199, 01 July 2008 - 17:55.

Postad 01 July 2008 - 18:05

Unregistered7212f739
  • Unregistered7212f739
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0
Japp, även jag ringde till reference idag!

Fick ett mycket bra bemötande, inget snicksnack, bad om ursäkt för att de inte hunnit kontakta mig ännu. Ska åka in med recievern imorgon så skickar dom den direkt till Septon för fix av de tre problemen: DTS HD MA, LFE samt omlödning av HDMI-växeln...

J-igt surt att få ha recievern hemma i typ fem dagar innan man skickar den på service, särskilt när jag tyckte jag var så noga med att kolla innan, men så kan det vara ibland...

Postad 01 July 2008 - 19:17

ajzman
  • ajzman
  • Forumräv

• 957 inlägg
  • 0

Japp, även jag ringde till reference idag!

Fick ett mycket bra bemötande, inget snicksnack, bad om ursäkt för att de inte hunnit kontakta mig ännu. Ska åka in med recievern imorgon så skickar dom den direkt till Septon för fix av de tre problemen: DTS HD MA, LFE samt omlödning av HDMI-växeln...

J-igt surt att få ha recievern hemma i typ fem dagar innan man skickar den på service, särskilt när jag tyckte jag var så noga med att kolla innan, men så kan det vara ibland...

Hmmm, varför kan du inte bara få en ny reciever om du bara haft den i fem dagar? Känns ju lite surt att behöva skicka iväg den då...? Eller har inte Ref Audio några uppdaterade 7002/8002:or? :)

Postad 01 July 2008 - 19:22

Unregistered7212f739
  • Unregistered7212f739
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0

Hmmm, varför kan du inte bara få en ny reciever om du bara haft den i fem dagar? Känns ju lite surt att behöva skicka iväg den då...? Eller har inte Ref Audio några uppdaterade 7002/8002:or? :)

Intressant fråga!

Jag antar att alla borde vara med samma FW, orkar inte trixa mer med detta nu. Får klara mig utan ett tag - det är ju ändå en värmebölja på väg o vem vill sitta inne o lyssna då??!! Dock kan dom få ge mig ett sjukt bra pris på den subbas jag tänkte köpa samtidigt som jag lämnar in 7002:an.

Måste bara säga att jag är sjukt imponerad av det väljlud som strömmar ut ur denna ljuva maskin. Äntligen kommer mina Dali 808:or till sin fulla rätt :D

Postad 03 July 2008 - 13:06

Unregistered7212f739
  • Unregistered7212f739
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0
Var inne hos reference igår och lämnade 7002:an. De ville ge mig en ny, men det var samma version på den så jag valde att ta servicen istället.

Trots allt strul, stor Cred till Reference som hanterat det riktgt bra...

Nu är det bara till att vänta...suck...

Postad 03 July 2008 - 18:35

Svensson199
  • Svensson199
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0
Jag hörde igår det berömda plopp ljudet när jag kollade på film med DTS-HD.
Det hände ca 4-5 gånger under filmen.
Det skall ändå fixas när jag lämnar in min 7002 på service.

Jag vill ha kvar den under helgen...

På måndag åker den på sevice.

// Svensson199

Redigerat av Svensson199, 03 July 2008 - 18:35.

Postad 04 July 2008 - 21:26

_FredriK_
  • _FredriK_
  • Beroende

• 1377 inlägg
  • 0
Skickade iväg min 8002 till Göteborg igår :o

Postad 04 July 2008 - 22:57

Unregisteredc11b0b65
  • Unregisteredc11b0b65
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0
Någon som vet hur man får subben att fungera med large front speakers.?

Spelar jag musik genom PS3 eller Xbox360 så spelar subben absolut ingenting om man har front som large..spelar ingen roll om man har sub på mix eller both..enda som får igång subben är om man sätter front speakers som small...verkar ju konstigt om det är menat att vara så.

/mvh Kenneth

Postad 06 July 2008 - 12:10

Spygg
  • Spygg
  • Forumräv

• 542 inlägg
  • 0
Är väldigt sugen på en SR7002, men reagerar lite när jag läser att Audyssey-kalibreringen inte är ikopplad när man lyssnar på högupplösta ljudformat som Dolby TrueHD och DTS-HD MA. Är inte det väldigt korkat? Jag menar - man kalibrerar stärkaren med mätmikrofon på sex olika ställen för att få ljudet så bra och anpassat till rummet som möjligt, och sedan - när man kör de absolut bästa ljudformaten - så är all denna kalibrering urkopplad? Det låter ju helknäppt, så jag hoppas verkligen det är jag som fattat fel här...?

Postad 06 July 2008 - 12:38

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2498 inlägg
  • 0
Spygg, det är inte riktigt så enkelt.

Det som inte kan göras är att samtidigt avkoda HD-ljuden och applicera tex Audyssey eller varför inte DPLIIx (för att få 7.1 av 5.1-spår). Däremot går det tydligen bra att använda dessa funktioner om förstärkaren slipper avkoda, och ljudet skickas som LPCM från en spelare.

Men visst är det en klar begränsning (om det nu är så). Det har helt enkelt med att det antagligen inte finns tillräckligt med processorkraft att göra både och. Samma fenomen ska också eventuellt vara att bittert faktum för den nya processorn 8003 om man får tro bruksanvisningen.

Betänk också att Marantz inte har den högupplösta versionen av MultEQ, som har tillägget XT som konkurrenterna Onkyo och Denon har på sina finare modeller. Det behöver ju inte betyda något för ljudet, men visar på att Marantz inte har lika kraftig hårdvara när det kommer till processorkraft som de andra har. Det är för övrigt något som i princip alla tillverkare väntar på just nu, det finns en stor flaskhals eftersom avkodningen av framförallt DTS-HD Master Audio tar så otroligt med kraft, något som avspeklar sig i varför mycket få spelare idag klarar att avkoda formatet.

Texas Instruments kommer dock med värre chip vad det lider, och det lär bli huggsexa om dem.

MVH
/Chuck

Postad 06 July 2008 - 14:01

Spygg
  • Spygg
  • Forumräv

• 542 inlägg
  • 0
Chuck: Tack för svaret, men jag fattar inte helt ännu... Om vi säger så här: Har man någon som helst nytta av kalibreringen när det gäller HD-ljudformaten?

Postad 06 July 2008 - 16:19

Advance Acoustic
  • Advance Acoustic
  • Amatör

• 75 inlägg
  • 0
Jag har en dum fråga... Har en 7002:a och undrar över om det är ok att ställa en cd spelare ( oxå marantz ) direkt ovanpå stärkaren eller blir det för varmt?

Tacksam för svar...

Postad 06 July 2008 - 18:32

Unregistered7212f739
  • Unregistered7212f739
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0

Jag har en dum fråga... Har en 7002:a och undrar över om det är ok att ställa en cd spelare ( oxå marantz ) direkt ovanpå stärkaren eller blir det för varmt?

Tacksam för svar...

Om man kollar manualen så är det inte alls okej, den ska ha 20 cm i alla(!) riktningar utom framåt och nedåt. Klart man kan ju alltid chansa om den annars står luftigt, men under den korta tiden som jag hann testa 7002:an innan den åkte iväg på service så märkte jag att den genererar en hel del värme... Om något placeras ovanpå apparaten kan det orsaka funktionsfel eller olycksfall (brand?) står det också i manualen.

Jaja, jag vet jag är en manualnörd, jag hade plöjt hela manualen innan jag ens fick hem apparaten :D

Postad 06 July 2008 - 19:05

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2498 inlägg
  • 0

Chuck: Tack för svaret, men jag fattar inte helt ännu... Om vi säger så här: Har man någon som helst nytta av kalibreringen när det gäller HD-ljudformaten?

Ja, men då måste en spelare avkoda signalen så att den anländer som LPCM till 7002, så den slipper göra avkodningen och "bara" kan processa signalen.

Notera dock att jag inte sitter på 100% uppgifter i den här frågan, jag tror dock att det jag skriver är riktigt.

MVH
/Chuck

Postad 06 July 2008 - 20:35

ajzman
  • ajzman
  • Forumräv

• 957 inlägg
  • 0

Ja, men då måste en spelare avkoda signalen så att den anländer som LPCM till 7002, så den slipper göra avkodningen och "bara" kan processa signalen.

Notera dock att jag inte sitter på 100% uppgifter i den här frågan, jag tror dock att det jag skriver är riktigt.

MVH
/Chuck

Det är helt riktigt det du skriver, för att kunna använda ngt av Audysseys EQ-lägen på HD-ljud, måste HD DVD- eller BD-spelaren först ha kodat om signalen till LPCM, innan denna skickas till Marantzen.

På rent bitstreamat HD-ljud funkar (som sagt) inte Audyssey EQ öht...

Redigerat av ajzman, 06 July 2008 - 20:35.

Postad 07 July 2008 - 09:50

Spygg
  • Spygg
  • Forumräv

• 542 inlägg
  • 0
...så det innebär alltså att HD-ljud har riskerar att låta sämre än vanliga surroundljud, om man matar dem via bitstream (som jag tänkte göra, i och med att jag har en Samsung BD1400 som inte kan leverera DTS-HD MA på något annat sätt än just via bitstream), om man har ett rum som kräver kalibrering för att få ljudet att bli riktigt bra? Dessutom har jag läst att det oftast låter bättre om man låter förstärkaren/receivern koda HD-ljudformaten istället för att låta spelaren göra det (precis som är fallet med DVD-spelare överlag), och då är det ju också lite trist att behöva skicka en färdigkodad LPCM-signal till en mer kompetent omkodare som hade gjort kodningen bättre...

Har ni provat skillnaden i ljud mellan TrueHD och DTS-HD MA när ni skickat signalen via bitstream gentemot när ni skickat den som multikanals PCM från spelaren? Och vad blir då bäst: Att låta spelaren koda om formatet och utnyttja Audysseys EQ, eller att låta receivern koda upp bitstreamsignalen och köra utan Audyssey?

Postad 07 July 2008 - 10:04

ajzman
  • ajzman
  • Forumräv

• 957 inlägg
  • 0

...så det innebär alltså att HD-ljud har riskerar att låta sämre än vanliga surroundljud, om man matar dem via bitstream (som jag tänkte göra, i och med att jag har en Samsung BD1400 som inte kan leverera DTS-HD MA på något annat sätt än just via bitstream), om man har ett rum som kräver kalibrering för att få ljudet att bli riktigt bra? Dessutom har jag läst att det oftast låter bättre om man låter förstärkaren/receivern koda HD-ljudformaten istället för att låta spelaren göra det (precis som är fallet med DVD-spelare överlag), och då är det ju också lite trist att behöva skicka en färdigkodad LPCM-signal till en mer kompetent omkodare som hade gjort kodningen bättre...

Har ni provat skillnaden i ljud mellan TrueHD och DTS-HD MA när ni skickat signalen via bitstream gentemot när ni skickat den som multikanals PCM från spelaren? Och vad blir då bäst: Att låta spelaren koda om formatet och utnyttja Audysseys EQ, eller att låta receivern koda upp bitstreamsignalen och köra utan Audyssey?

Förstår vad du menar, men jag tror inte du behöver vara orolig. Bitstreamat HD-ljud låter helt fantastiskt och jag har svårt att tro att detta skulle bli så mkt bättre mha Audysseys olika EQ-lägen...
Har faktiskt försökt att jämföra de två metoderna ett antal ggr (dvs bitstream vs lpcm + eq), men eftersom min 7002:a hade LFE-buggen (gammal firmware, som dock rättas till av Septon i Gbg "as we speak"), blev detta en ganska omöjlig uppgift (Audyssey ljudet innehöll alldeles för mkt diskant, trots att jag drog upp subben med +10db), så jag får helt enkelt göra en ny jämförelse när jag får tillbaka stärkaren med ny firmware-version senare i veckan!

Postad 07 July 2008 - 13:43

Unregistered7212f739
  • Unregistered7212f739
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0
Wow, ibland blir man glatt överraskad! Fick ett telefonsamtal från reference idag, och tänkte genast - oj nu har något gåt snett. Istället visade det sig att 7002:an redan är tillbaka från service. Sex dagar inklusive en helg, det kallar jag snabbt jobbat!!! Hade väntat mig minst tre veckor. ;) :) :unsure:

Postad 07 July 2008 - 14:51

ajzman
  • ajzman
  • Forumräv

• 957 inlägg
  • 0

Wow, ibland blir man glatt överraskad! Fick ett telefonsamtal från reference idag, och tänkte genast - oj nu har något gåt snett. Istället visade det sig att 7002:an redan är tillbaka från service. Sex dagar inklusive en helg, det kallar jag snabbt jobbat!!! Hade väntat mig minst tre veckor. :unsure: :P :D

Grattis! Antar att du blev prioriterad före vissa andra då (läs= mig... snyft), eftersom jag ringde Septon idag och de hade inte ens börjat med min enhet!? :) ;) Men killen på supporten var iaf säker på att jag skulle få den senare i veckan, vilket ju lät OK trots allt...

Postad 08 July 2008 - 15:51

Advance Acoustic
  • Advance Acoustic
  • Amatör

• 75 inlägg
  • 0
Hej.

Undrar om någon har haft problem med ljudet? Rösterna hörs dåligt! Medans ljudeffekterna hörs perfekt?

Finns det någon inställning jag har missat eller något annat enkelt??

Tacksam för hjälp!

Postad 08 July 2008 - 21:07

_FredriK_
  • _FredriK_
  • Beroende

• 1377 inlägg
  • 0

Hej.

Undrar om någon har haft problem med ljudet? Rösterna hörs dåligt! Medans ljudeffekterna hörs perfekt?

Finns det någon inställning jag har missat eller något annat enkelt??

Tacksam för hjälp!

Har märkt samma sak. o jag har inte använt något eq läge o centern har varit uppställd.

Postad 08 July 2008 - 23:05

Advance Acoustic
  • Advance Acoustic
  • Amatör

• 75 inlägg
  • 0
Då är frågan om det finns någon som har något svar på vad man kan göra eller om det har med att man har fel firmware........

hjälp...

Postad 09 July 2008 - 01:14

ajzman
  • ajzman
  • Forumräv

• 957 inlägg
  • 0

Då är frågan om det finns någon som har något svar på vad man kan göra eller om det har med att man har fel firmware........

hjälp...

Intressant, har också tyckt att min 7002 ibland ger ifrån sig lite klent "röst-ljud" från center-speakern vid 5.1-surround, men har hela tiden tänkt att det berott på mina högtalare. En slags "quick-fix" som jag gjorde dock var helt enkelt att höja centern några DB, vilket hjälpte hyffsat...

I Audyssey-lägena blir dock center-speakern och allt tal/röst-ljud MKT tydligare, så jag får testa detta igen senare i veckan!

Postad 09 July 2008 - 10:26

Handfaste
  • Handfaste
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Hej!
Har nu kört min Marantz 8002 + Canton Chrono 509DC i snart ett år och jag kan bara säga att ljudet är kalas.
Men man är ju en mixtrare och därför testade jag att biampa, allt enligt manualen, och döm om min förvåning när resultatet blev ett sämre ljud. Sämre bas, hårdare ljud! Har jag gjort något fel? Någon annan som upplevt detta?
/Handfaste

Postad 09 July 2008 - 10:32

Handfaste
  • Handfaste
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Tog bort dublett.
/Handfaste

Redigerat av Handfaste, 09 July 2008 - 10:40.

Postad 09 July 2008 - 13:46

Svensson199
  • Svensson199
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0

Wow, ibland blir man glatt överraskad! Fick ett telefonsamtal från reference idag, och tänkte genast - oj nu har något gåt snett. Istället visade det sig att 7002:an redan är tillbaka från service. Sex dagar inklusive en helg, det kallar jag snabbt jobbat!!! Hade väntat mig minst tre veckor. :) :) :angry:

Har du hämtat din 7002?
Är allt ok nu? Ny firmware mm

//Svensson199

Postad 09 July 2008 - 14:00

ajzman
  • ajzman
  • Forumräv

• 957 inlägg
  • 0
Ahh, nu ringde de äntligen från Schenker och meddelade att min 7002:a levereras imorgon fm! Återkommer med rapport efter jag testat den grundligt (DTS HD Master/Dolby True HD "popparna" och framförallt Audyssey kalibreringen)!! :)

Postad 09 July 2008 - 14:17

Advance Acoustic
  • Advance Acoustic
  • Amatör

• 75 inlägg
  • 0
F*n... Kollade upp min och jag måste lämna in min oxå..

Trodde jag klarat med men så i en film så började det knäppande ljudet.

Postad 09 July 2008 - 19:50

Unregistered7212f739
  • Unregistered7212f739
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0

Grattis! Antar att du blev prioriterad före vissa andra då (läs= mig... snyft), eftersom jag ringde Septon idag och de hade inte ens börjat med min enhet!? :) :) Men killen på supporten var iaf säker på att jag skulle få den senare i veckan, vilket ju lät OK trots allt...

Tror att dom inte lödde om mina HDMI-kontakter och det var därför det gick med raketfart. Antagligen bara att plugga in o uppdatera FW o så ut igen...

Misstänker att HDMI-problemet kanske bara var på de allra första enheterna.

Har du hämtat din 7002?
Är allt ok nu? Ny firmware mm

//Svensson199

Japp, hämtade idag. FW är upgraderad. Nya siffror i displayen. Passade på att köpa en sub också så jag ska försöka testa så att problemet inte återstår i alla fall. Återkommer....

Postad 09 July 2008 - 21:13

ajzman
  • ajzman
  • Forumräv

• 957 inlägg
  • 0

Tror att dom inte lödde om mina HDMI-kontakter och det var därför det gick med raketfart. Antagligen bara att plugga in o uppdatera FW o så ut igen...

Misstänker att HDMI-problemet kanske bara var på de allra första enheterna.

Ahh, såklart att det var så! Undrar varför HDMI-kontakterna behövdes löda om dock, har aldrig haft några problem med mina...?

Anyway, blir spännande imorgon, ska dra igång en jäkla massa filmer efter kalibreringen och verkligen testa subben till max! ;)

Postad 10 July 2008 - 11:21

ajzman
  • ajzman
  • Forumräv

• 957 inlägg
  • 0
Alrighty then, har fått tillbaka min uppdaterade 7002:a (HDMI ver. h35) och håller nu på att autokalibrera den mha Audyssey! Lite trist att sitta och göra detta inomhus när solen skiner för fullt ute, men vafan jag måste testa surroundet ju!! ;) :blush:

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.