* Officiell Tråd - Navigon 8110 *
1217 svar till detta ämne
Postad 29 August 2008 - 08:37
Kuenring
-
Kuenring
-
Lärjunge
-
-
418 inlägg
Tack, det är jag som är puckad.. får du upp en blå färje linje? /Emil
Blåa linjen är gömd under den gula (zooma in). Om du - utan att planera en resväg - går till ....visa karta och zoomar in Tyskland nära Kiel, så kommer den blåa linjen till Göteborg fram. Vissa detaljer syns bara vid en viss förstoringsgrad. /Franz
Redigerat av Kuenring, 29 August 2008 - 08:38.
Postad 29 August 2008 - 13:05
Ume-Anders
-
Ume-Anders
-
Användare
-
-
105 inlägg
Köpte mig en 8110 igår. Uppdateringar gick probemfritt, synka med outlook inga problem heller. Kört runt lit erunt i Umeå för skojs skull nu, enda felet jag har sett är kameravarningen, men det kanske ska vara så? När den kom upp så var det bara ett utropstecken i skylten. I 7110 jag hade tidigare så stod hastigheten, underlättade rätt mycket när man såg vid vilken hastighet som gällde.
Sen är det en del felaktiga hastigetsskyltar också, framförallt på småvägar dock. Det går väl inte lasta Navigon för det heller.
Sen saknar jag knappen på sidan som fanns på 7110, så man kom till kartan direkt, nu är det ett par tryckningar på skärmen innan man får upp den.
Så som sagt, jag är helnöjd med den här  Vädigt mycket snabbare än 7110 på reseberäkningar.
Lättanvänd, bara packa upp den från kartongen så funkar det.
Postad 29 August 2008 - 14:09
Pirelli
-
Pirelli
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
PS. Man hittar ju bara sugiga Macdonalds bland restauranger!!
Åker du till Lysekil så visas en restaurang som heter Colosseo. Det var stans första pizzeria en gång i tiden och hade ett riktigt bra kök i övrigt. En av ägarna av Colosseo tog över Pråmen för kanske 10 år sedan och efter ett tag så blev det Lottas krog och numera ligger där en kinakrog. Så POI-datan verkar ibland ha fler år på nacken än vad GPS-systemet har. Hade gärna haft MacDonalds där istället. Men jag vet att Burger King i Laxå är med för dit har jag åkt.
Postad 29 August 2008 - 14:21
biex
-
biex
-
Amatör
-
-
66 inlägg
Åker du till Lysekil så visas en restaurang som heter Colosseo. Det var stans första pizzeria en gång i tiden och hade ett riktigt bra kök i övrigt. En av ägarna av Colosseo tog över Pråmen för kanske 10 år sedan och efter ett tag så blev det Lottas krog och numera ligger där en kinakrog. Så POI-datan verkar ibland ha fler år på nacken än vad GPS-systemet har.
Hade gärna haft MacDonalds där istället.
Men jag vet att Burger King i Laxå är med för dit har jag åkt.
Appråpå BurgerKing i Laxå så har jag slaggat i bilen på deras parkering
Postad 30 August 2008 - 09:35
Ume-Anders
-
Ume-Anders
-
Användare
-
-
105 inlägg
Om vägen är blå, har ingen resväg planerat. Är det motorväg eller nåt liknande? Såg det på E4:an vid Sundsvall.
Fartkameravarningen, när varningen kommer upp, ska skylten bara visa ett utropstecken och ínte hastigheten på varningen?
GPS:8110 med senaste uppdatering och kartan
Postad 30 August 2008 - 13:06
Dolittle
-
Dolittle
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
Om vägen är blå, har ingen resväg planerat. Är det motorväg eller nåt liknande? Såg det på E4:an vid Sundsvall.
Ja motorväg Fartkameravarningen, när varningen kommer upp, ska skylten bara visa ett utropstecken och ínte hastigheten på varningen?
Hastigheten visas om det finns info om det i kartan, annars inte
Postad 30 August 2008 - 13:56
Ume-Anders
-
Ume-Anders
-
Användare
-
-
105 inlägg
När det gäller fartkameran så vet ju GPS:en det, för att kunna varna om den. På 7110 så stod det jämnt vilken hastighet fartkameran har, på 8110 är det bara utropstecken.
Postad 30 August 2008 - 19:23
ktmlc40
-
ktmlc40
-
Rookie
-
2 inlägg
Postad 31 August 2008 - 09:42
Minglarn
-
Minglarn
-
Forumräv
-
-
510 inlägg
Jag ser bara en Garmin Nuvi...
Postad 31 August 2008 - 10:34
ktmlc40
-
ktmlc40
-
Rookie
-
2 inlägg
Sorry länken var tydligen bara för medlemmar. Testa denna länk till GPS koll http://www.gpskoll.s...210-snyggt-gps/
Postad 31 August 2008 - 11:36
aspire
-
aspire
-
Amatör
-
-
83 inlägg
Jag är en sedan tidigare nöjd ägare av en Navigon 2100 (ej max) Jag har ägt denna i cirka ett år och det är först nu som den har börjat kännas lite ouppdaterad vad det gäller kartor, kameror och funktioner. Jag är mycket sugen på en Navigon 8110 men är fortfarande inte 100% övertygad, mycket pga felen som har raporterats i denna eminenta tråd. Nu så fick jag ju ännu mer att tänka över när Navigon 7210 är precis på G ut i butkerna, med en del unika funktioner som faktiskt 8110 saknar (bland annat möjligheten att lägga till favoriter PÅ kartan(!) ) Men om man kunde få bekräftat att "Top of the line"-modellen 8110 kommer att uppgraderas framöver med kommande uppdateringar så skulle nog ett köp kännas ännu mer nära än vad de är just precis idag. Jag har också övervägt att gå över till TomTom, Garmin eller Mio men jag känner att jag inte vill lämna alla unika funktioner som enbart Navigon tillhandahåller. Min 2100 har aldrig hängt sig under ett års tid och om jag byter upp mig mot en "värsting" så vill jag ju ej ha fler problem än en billigare version som jag sitter på i dagsläget! Sen ställer jag mig lite frågande till den aktiva hållarens livslängd då jag alltid kopplar loss GPS:en när jag lämnar bilen. Det blir några hundra gånger per år som den ska hakas loss och tillbaka. Är det någon som kan göra en bedömning på hållbarheten på hållaren.
En avslutande fråga. Kan du som 8110-ägare rekommendera mig att köpa den produkt idag? Eller bör jag vänta in 7210, välja ett annat märke rentav?
// Aspire
Postad 31 August 2008 - 12:04
Ume-Anders
-
Ume-Anders
-
Användare
-
-
105 inlägg
Jag satt i samma sits som dig, aspire. Hade en 7110 tidigare och var tvungen att köpa en ny efter bilinbrott.
Funderade på 7210 men valde 8110 som jag nu har köpt.
Andledningen till det var bla FM-sändaren, som fungerar bra för mig.
Något större skärm.
Att 8110 läser upp gatunamnen man ska svänga in på, TTS.
Panorama view, snyggt men kanske inte så mycket här i Sverige som visas så...
7210 kommer med Landmark view, rolig och snygg sak, dock undrar jag lite över hur många byggnader som jag skulle få se...
Har för mig att det ska vara en något snabbare proccessor i 7210.
Sen så skulle man kunna lägga in egna POI, det skulle vara den stora fördelen med 7210.
Frågan är bara om man kommer kunna uppdatera fartkamerorna på det sättet?
Eller om man lägger in det som egna POI, får man varning för dom?
Hur som helst är jag helnöjd med 8110, inga problem som har rapporterat här på forumet, uppdateringen av programvaran och kartorna tog bara dryga halvtimmen.
Har inte heller haft några problem att 8110 hängt sig.
Körtiden som har diskuterats flitigt här, att den ska misstämma stort kan jag inte riktigt utala mig om, har bara kört kortare svängar, 5 mil. Efter beräkningen var klar så var det en tid, efter ha kört kanske någon mil så har den räknat ner med 10 minuter så tiden har diffat med bara nån minut.
Upplever beräkningen som väldigt snabb jämfört med 7110.
Röststyrningen fungerar bättre än jag hade förväntat mig.
Lite buggar i kartmatrialet, kan inte lasta Navigon för det.
Det är lite av vad jag har upplevt med 8110 under tiden jag har haft den.
Väldigt lätt att komma igång med, eftersom jag var van med 7110 innan.
Enda jag saknar på 8110 är knappen på sidan som fanns på 7110, så man kom direkt till kartan. Nu är det ett par tryckningar på skärmen.
aspire, hoppas att du blev lite klokare och hjälpt av mitt intryckt av 8110
Postad 31 August 2008 - 13:52
onecloud
-
onecloud
-
Rookie
-
5 inlägg
Tack, det är jag som är puckad.. får du upp en blå färje linje? /Emil
Hej. Min kommentar till resvägsplaneringen Borås - Kiel: Korrigeringspunkten (POI, Göteborgs hamn) behöver inte läggas in i detta fall. Det räcker med angiven startpunkt, slutpunkt och profilen. (Jag har karta Q108. Filnamnet anger Q3 men revisionsdata inuti filen anger Q108!!! Jag återkommer till detta i en egen tråd) /onecloud
Postad 31 August 2008 - 13:56
onecloud
-
onecloud
-
Rookie
-
5 inlägg
Hej på er alla.
Har med intresse läst inläggen angående glädjen och bedrövelsen med
Navigon 8110:s navigeringsförmåga.
Varför?
Jo, jag köpte en sådan 2008-07 för yrkesmässig användning i Stockholm.
Efter en hel del "forskning", avgjordes resultatet av M3:s tester. Såväl apparaten
som Naviq-kartan lyftes till skyarna. Så här, efter några 100 mil, funderar jag
på att M3:s testgrupp måste vara mutade ELLER att alla andra apparater måste
vara rena rama lurendrejerier.
För att avsluta den här "egen terapin" måste jag ändock säga att den har hjälp
mig fler ggr än den har stjälpt. Men när den stjälper, så föjer den alltid
Murphys lag till det yttersta. Därför kallar jag min navigator för "Doris"
Min första "Doris"-historia är följande:
Uppgift: Resa i Stockholm från Farstaplan till Gröndalsvägen 169
För att förstå hur jag tycker att resan SKALL utföras, så måste en
korrigeringspunkt läggas in.
Resvägsplaneringen se då ut så här:
pkt 0: Farstaplan
pkt 1: Årstabergsvägen (korr punkt)
pkt 2: Gröndalsvägen 169
Profil: Normalt fordon, Snabb väg.
Estimata: 14 km, 20 min
Tag nu bort korrigeringspunkten och testa med olika resvägstyper.
JEEEZZZ säger jag. Hon har rökt för mycket, igen!
1. Hon kör norrut för att göra en U-sväng (en "förmildrande" omständighet
hade varit om hon gjort den redan på Lilla Essingen)
2. Bästa vägen rakt in i bilgettot på Kungsholmen? Men för h#&¤@..!!!
/onecloud
Postad 31 August 2008 - 15:01
Minglarn
-
Minglarn
-
Forumräv
-
-
510 inlägg
Sorry länken var tydligen bara för medlemmar. Testa denna länk till GPS koll http://www.gpskoll.s...210-snyggt-gps/
Den ser riktigt bra ut... Dock så står jag med ena foten i en 7110 och väntar på att 8110 skall sjunka lite i pris. Men när man ser denna så är leendet på topp igen. Är det verkligen värt att vänta på denna? Jag menar 8110 har inte stöd för POIS eller POIWarner som jag har i dag (oumbärligt med fartkameror och rastställen). Om nya 7210:an stödjer egna POIS så blir den ett självklart köp, men pryl-tarmen säger 8110. Skulle vara skönt om Navigon gick ut med att samtliga funktioner som kommer finns i 7210 även kommer i 8110... Då blir ju valet lätt. Pryl-tarmen vinner då..
Postad 31 August 2008 - 15:47
onecloud
-
onecloud
-
Rookie
-
5 inlägg
Min andra "Doris"-historia är följande:
Uppgift;
Resa i Stockholm:
från Folkungagatan (Södermalm)
till Värmdö ridklubb (Evlingevägen) för att hämta
till Mamsellstigen (Sundbyberg) för att lämna.
När denna resa gjordes i Juli-08 så hade jag karta Q208.
Utresan spikades.
Men observera det totalt vilseledda förslaget på Returresan.
Nu har jag den s.k Q308 kartan.
Den distributionen är totalt fucked-up (filnamnet anger Q3, men
revisionsinfo inne i filen anger Q1 ??!!). För att visa hur det
såg ut med Q2, så måste jag lägga in en korr punkt.
Resvägsplaneringen se då ut så här:
pkt 0: Folkungagatan (Södermalm)
pkt 1: Fagerdalavägen (korr punkt Värmndö)
pkt 2: Evlingevägen (Värmndö)
pkt 3: Mamsellstigen (Sundbyberg)
Profil: Normalt fordon, Snabb väg.
Estimata: 86 km, 1:31 tim
Profilen har ingen avgörande inverkan här MEN...
Observera det sjuka vägvalet för återresan.
Istället för att ta till höger vid T-korsningen Saltarövägen/Fagerdalavägen
så skall kära "Doris" till vänster och sedan över stock och sten genom
skogen på en traktorstig. Ett vägval som är 10km längre än det nödvändiga.
Ja ######r, vilka historier man har att berätta på festen och vid lägerelden.
Postad 31 August 2008 - 16:41
aspire
-
aspire
-
Amatör
-
-
83 inlägg
Enligt 8110:ans specifikationer (hos Siba.se) så ska det medfölja en fjärrkontroll? Detta har jag inte sett någon uppgift om innan och ingen som har nämnt detta i en tråd åp 24 sidor  Så, är det någon som kan bekräfta, följer det med en fjärrkontroll om inte finns det överhuvudtaget någon sådan till denna modell?
// Aspire
Redigerat av aspire, 31 August 2008 - 16:42.
Postad 31 August 2008 - 16:44
New Player
-
New Player
-
Veteran
-
-
1586 inlägg
Det följer inte med nån fjärrkontroll till 8110:an.
Postad 31 August 2008 - 18:04
onecloud
-
onecloud
-
Rookie
-
5 inlägg
Här kommer mitt bevis för att min Q308-uppdatering inte fungerade trots att Navigon Fresh
avslutades med ett OK.
Min första kontroll att apparaten visade rätt, gav mig tvivel:
När jag via menyvalen Navigation-Alternativ-Inställningar-Karta såg:
Länder i
Europa
istället för:
Länder i
Europa Q3 2008 (eller något liknande)
(när jag hade Q2, så stod det: Europa Q2 2008 eller något liknande)
Min andra kontroll av några väl valda resvägar, gav mig hjärmaskar.
Altså djupdykning. Hur såg det ut på kortet egentligen?
Så här ser det ut i mappen NAVIGON\map:
Navigon8110Cardfolder.jpg 99.52K
0 Antal nerladdningar
...ser bra ut, alla kartfiler (.map) är märkta .._Q3_..
Då tittar jag in i den svenska kart-filen.. och vad får jag läsa..?
mapversion Q108 !!!!
Navigon8110Maprev.jpg 153.73K
0 Antal nerladdningar
Jag hoppas verkligen att supporten har ett godtagbart svar och lösning till detta.
/onecloud
Postad 31 August 2008 - 19:51
Kuenring
-
Kuenring
-
Lärjunge
-
-
418 inlägg
Här kommer mitt bevis för att min Q308-uppdatering inte fungerade trots att Navigon Fresh avslutades med ett OK. Min första kontroll att apparaten visade rätt, gav mig tvivel: När jag via menyvalen Navigation-Alternativ-Inställningar-Karta såg: Länder i Europa
istället för: Länder i Europa Q3 2008 (eller något liknande)
(när jag hade Q2, så stod det: Europa Q2 2008 eller något liknande)
Min andra kontroll av några väl valda resvägar, gav mig hjärmaskar.
Altså djupdykning. Hur såg det ut på kortet egentligen? Så här ser det ut i mappen NAVIGON\map:
Navigon8110Cardfolder.jpg 99.52K
0 Antal nerladdningar
...ser bra ut, alla kartfiler (.map) är märkta .._Q3_..
Då tittar jag in i den svenska kart-filen.. och vad får jag läsa..? mapversion Q108 !!!!
Navigon8110Maprev.jpg 153.73K
0 Antal nerladdningar
Jag hoppas verkligen att supporten har ett godtagbart svar och lösning till detta.
/onecloud
det är nytt att Q3-uppdateringen visas endast som "Europa" och det är ingenting märkvärdigt. Version Q2...Q3 är Navigon's egna beteckningar av kartmaterialet och har ingenting med Navteqs interna kartversion att göra. Däremot kan Navigon endast leverara det nya kartmaterial som Navteq ställer till förfogande. Avvakta och kolla Q4... /Franz
Redigerat av Kuenring, 31 August 2008 - 19:55.
Postad 02 September 2008 - 08:54
Unregistered242b20f0
-
Unregistered242b20f0
-
Forumräv
-
-
686 inlägg
Vad kul !
Navigon 8110 fick EISA priset och blev utnämd som bästa GPS 2008...skönt att jag satsade på den,alltid roligt att äga en grej som är utnämd som den bästa!Nu blir TomTom ägare och andra säkert rasande.....
Postad 02 September 2008 - 11:53
aspire
-
aspire
-
Amatör
-
-
83 inlägg
Efter mycket om och men så beställde jag ett exemplar idag (8110) Jag hoppas att jag kommer bli nöjd och belåten. Jag har min Navigon 2100 ute på tradera (högsta bud just nu 939kr) så det blev en uppgradering för min del. Det enda som jag är lite orolig för är ifall jag får ett exemplar som hänger sig osv. Sådant är jag skapligt allergisk emot och då blir det ett ###### "DOA:nde" från min sida  Jag beställde från cdon (3999 fraktfritt) då jag vet att dom har bra kundservice vid eventuella fel.
Jag hoppas ha min navigator hemma inom ett par dagar. Jag återkommer med mina åsikter efter provkörning!
// Aspire
Postad 02 September 2008 - 12:09
vejbymats
-
vejbymats
-
Rookie
-
5 inlägg
Jag ledsnade tyvärr på min 8110 och sålde den igår.
Orsakerna till försäljningen:
Taskig färgprofil. Jag kör mycket med bara karta (utan navigering) och grått, ljusgrått och vitt är inte färger som är idealiska att skilja.
Egna POI. Jag hoppades på en uppgradering av mjukvara men vill inte vänta längre. Ett krav (för mig) att det fungerar.
Konstiga vägbeskrivningar. Vid flera tillfällen har stopp vid T-korsning och sväng i 90 grader ut på annan väg betraktats som "rakt fram".
Felaktiga hastighetsnoteringar. Enastående uselt att det inte fixats!
En bit väg jag kör ibland visas endast i 2D, i 3D finns inte vägen!
Många plus finns ändå, det ska inte jag förneka:
Snabb
snygg
sober
Röststyrningen fungerar kanon!
Infästningen likaså, hur enkelt som helst med en hand.
Postad 04 September 2008 - 06:41
chtulu69
-
chtulu69
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Har haft min 8110 i en dryg vecka och jag är i det stora hela mycket nöjd än sålänge.
Snygg, både på utsidan och gränssnittet/kartor
Välbyggd
Enkel att använda(jämfört med alla tidigare navigatorer jag haft)
Röststyrning funkar klockrent
Har bytt till 4Gb SD-kort. funkar utan problem.
Uppdaterat till nytt Firmware och nya kartor utan problem.
Bra skärm - laddat några bilder och skärmen är kanon på bildvisning också.
mp3 och körinstruktioner genom FM-sändaren funkar bra - brusar dock lite
Hållaren är kanon.
MEN jag saknar som alla andra att kunna lägga in egna POIs. Visste inte detta innan köp  Hade tänkt mig för både en och två gånger om jag vetat det. Har dock inte saknat det ännu.
Har inte åkt på nån väg med fartkameror så jag vet inte hur det funkar.
Min P1 bråkar så jag har inte heller kunnat testa handsfree, testat med en SE K530i(?) och där kom telefonboken upp direkt så det verkar funka, dock nyfiken på att testa ljudet vid handsfreefunktionen.
Har råkat ut för 2 konstiga vägval på en resa; från Globen till Uppsala. Norrut på centralbron efter söderledstunneln var den föreslagna vägen höger in i stan vid Centralen istället för Klarastransleden. Kändes inte helt rätt men inget stort fel heller. Nästa konstighet tror jag nån annan skrivit om. På E4 norrut var instruktionen att ta av vid Sollentuna-avfarten när jag bara ska fortsätta flera mil norrut på E4. skumt. Hoppas dessa konstigheter blir lösta för 8110 har potential att vara den bästa navigatorn på marknaden.
Postad 04 September 2008 - 09:10
Kuenring
-
Kuenring
-
Lärjunge
-
-
418 inlägg
..... Har råkat ut för 2 konstiga vägval på en resa; från Globen till Uppsala. Norrut på centralbron efter söderledstunneln var den föreslagna vägen höger in i stan vid Centralen istället för Klarastransleden. Kändes inte helt rätt men inget stort fel heller. Nästa konstighet tror jag nån annan skrivit om. På E4 norrut var instruktionen att ta av vid Sollentuna-avfarten när jag bara ska fortsätta flera mil norrut på E4. skumt. Hoppas dessa konstigheter blir lösta för 8110 har potential att vara den bästa navigatorn på marknaden.
Hej, kolla resvägsprofilen för sträckan. Jag planerade samma rutt. Väljer jag normalt fordon och snabb resväg, så hamnar man på Klarastrandsleden. Med normalt fordon och kort resväg vill den att du kör till höger in i stan. Men med både kort/snabb resväg stannar jag på E4 vid Sollentuna. Om man av misstag (knappt möjligt) spärrar en sträcka så kan det naturligtvis resultera i att man leds bort från E4. /Franz
Redigerat av Kuenring, 04 September 2008 - 09:12.
Postad 04 September 2008 - 12:49
cas
-
cas
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
1)
När det gäller brus i FM-sändaren så har jag märkt att detta är så gott som ohörbart när jag ansluter 8110-an med sladden till cigarrettändaren men klart störande när jag använder apparatens inbyggda batteri.
2)
Varningen för fartkameror fungerar men är lika tillbakadragen som den vanliga för hastighetsbegränsning. Om man överskrider hastighetsbegränsningen på en väg utanför tätort med 15 km/h så säger damen "Observera" och när man närmar sig en fartkamera så tillägger hon "Kontroll". Det dyker också upp små ikoner på skärmen.
Jag föredrar systemet på min gamla Mio C710, där en arg röst ryter "Du har överskridit hastighetsbegränsningen!!" när man gör detta och att det börjar tjuta intensivt när man närmar sig en fartkamera samtidigt som man på skärmen får tydlig information om vilken hastighet kameran reagerar för. Det sista kan verka onödigt, men på en väg från Kungsbacka mot Särö söder om Göteborg finns i en korsning en 90-kamera på en 70-väg(!?) Jag vet egentligen inte varför, men det kan vara så att trafikanterna på just denna väg kör ovanligt vårdslöst - antalet kameror på en kort vägsträcka antyder detta.
Postad 05 September 2008 - 09:04
Zakath
-
Zakath
-
Amatör
-
-
72 inlägg
Hej hopp Mr Navigon Sverige ---
Om ni på Navigon inte helt vill tappa alla era kunder så får ni allt ta o rappa på med mjukvaru-uppdatering för användarens tillgång till inläggning av egna POI:s - köper jag en topoftheline GPS så förväntar jag mig som kund inte en "Kommuniststyrd-förbuds-hinder-att-hantera-GPS"
Mr Navigon - ta och lär er av Tomtom som har användarforum just för inriktning mot kundens önskemål om hur GPS:n ska fungera.
Är just nu hederligt irritertad på min 8110 och kommer omgående istället att köpa en TomTom eller en Garmin - där man slipper senildement topstyrning från en Tysk företagsledning som inte verkar lyssna på sina kunders önskemål!
8110:an må vara hur flashig, snabb och cool som helst men öppnar man inte upp för kunden att kunna göra egna mer personliga modifieringar/tillägg i GPS:n, som en så självklar sak som att kunna lägga in egna POI:s då skjuter man sig själv bara i "foten" - Navigon - DET FINNS ANDRA BOLAG SOM ÄR MER TILLMÖTESGÅENDE ÄN ER!!!
PS. Kommer mest troligt att använda min 8110 som måltavla vid inskjutningen av min "bysse" inför årets älgjakt!
Tack för mig!
/Zakath
Redigerat av Zakath, 05 September 2008 - 09:07.
Postad 05 September 2008 - 09:37
aspire
-
aspire
-
Amatör
-
-
83 inlägg
Jag väntar forfarande på min beställda 8110. Jag beställde i TIsdags morsse och har inte fått den levererad ännu?! Riktigt svagt av CDON och detta är sista gången som jag köper hemelektronik utav dom! Hade Dustinhome haft min GPS i lager så hade jag givetvis köpt den utav dom, då det är Sveriges i särklass bästa webbbutik, iallafall vad det gäller leveranstid! Förhoppningsvis så kommer jag få den idag. Får jag vänta tills på måndag så vet jag inte vad jag tar mig till!
Jag återkommer iallafall som sagt med lite synpunkter efter första åkturen.
// en småbitter Aspire
Postad 05 September 2008 - 13:40
cinemax
-
cinemax
-
Forumräv
-
-
625 inlägg
Zakath:
en stilla undran bara, varför köpte du en 8110 om du nu är i så stort behov av att lägga in egna POI?
Och istället för att skjuta på den får du gärna skicka den till mig
Postad 06 September 2008 - 23:19
ansgar
-
ansgar
-
Beroende
-
-
1257 inlägg
Varför handlar ni inte direkt från Navigon?
POI: Till min lite äldre modell, 3110, finns 3-partsprogramvara för inlägg av egna (och andras) POIs. Det borde finnas för denna modell också. Kolla t.ex. in www.nav-user.com
Surt 1: Navigon har inte levererat vare sig ny mjukvara eller kartor till min över ett år gamla modell. Det tycker jag är dåligt.
Jag har tjatat på supporten och kanske vi får nåt snart. Om inte så är detta väldigt dålig reklam för dem.
Konstiga Navigeringar: Från Borgholm till Möckelmossen var den föreslagna resrutten tor över Ölandsbron.
Surt 2: TMC har väldigt dålig inrapportering, speciellt i Stockholm. Jag har sett månge exempel där info saknades i TMC som avstängda motorvägar m.m. Värst var nog vid snökaoset i södra Stockholm förra hösten där VV inte la ut nåt förrän efter ca ett halvt dygn. Vägverket lägger bara ut vägarbeten och sånt som går genom SOS alarm och knappt det.
Postad 07 September 2008 - 00:19
aspire
-
aspire
-
Amatör
-
-
83 inlägg
Varför handlar ni inte direkt från Navigon?
På grund av 500 kronor differens för samma vara // Aspire
Postad 07 September 2008 - 20:30
aspire
-
aspire
-
Amatör
-
-
83 inlägg
Idag så uppdaterade jag min nya Navigon 8110 med ny programvara och färskaste kartorna. Det tog flera timmar, mycket pga seg internetuppkoppling. Hur det gick? Det gick fint, förrutom att den hängde sig en gång och vägrade att starta utan en restart med "pinnen" Jag hoppas att det var en engångsföreteélse pga hård belastning pga flera timmars uppdatering. Jag har provkört några varv på stan och jag måste säga att jag är lite smått förälskad  Den är ruskigt snabb, jag älskar menyerna, kartorna och kvalitetskänslan. Hållaren är otroligt bra den med och andas kvalitet. Skärmen är perfekt både vad det gäller storlek och skärpa. Touchkänslan är bra den med. Några minus som jag upptäckt hittills. FM-sändaren brusar en del och BlueTooth-handsfreen är i stort sett oanvändbar under körning. Det fungerade jättebra att synka den med mobilen (Nokia 6120) men den du pratar med hör inte vad du säger. Men i övrigt så fungerar det klockrent. Jag har också installerat om kartorna på ett 4gb minneskort och det fungerar optimalt. En lite kul grej var att jag ställde in den för att hitta till närmsta OKQ8. Då ledde den mig till en sedan flera år tillbaka stängd mack. Med färskaste kartmaterialet inlagt..
Jag kan inte göra annat än rekommendera er till ett köp. Med viss reservation ifall handsfreen är något som du har tänkt att använda när du är ute och kör. Att den hittar fel ibland har ju inget med hårdvaran att göra, och det är likadant för alla modeller på marknaden.
// Aspire
Postad 08 September 2008 - 07:59
Kuenring
-
Kuenring
-
Lärjunge
-
-
418 inlägg
....... FM-sändaren brusar en del och BlueTooth-handsfreen är i stort sett oanvändbar under körning. Det fungerade jättebra att synka den med mobilen (Nokia 6120) men den du pratar med hör inte vad du säger Jag kan inte göra annat än rekommendera er till ett köp. Med viss reservation ifall handsfreen är något som du har tänkt att använda när du är ute och kör. Att den hittar fel ibland har ju inget med hårdvaran att göra, och det är likadant för alla modeller på marknaden.
// Aspire
Apropå Bluetooth. Tänk på att Bluetooth äter mycket ström. Glöm inte att stänga av den när du inte använder funktionen. /Franz
Postad 08 September 2008 - 10:21
aspire
-
aspire
-
Amatör
-
-
83 inlägg
Tack för tipset. Det märks direkt när man har bluetooth aktiverad på mobilen. Batteriet sugs ut snabbare än aldrig förr.
// Aspire
Postad 09 September 2008 - 16:10
aspire
-
aspire
-
Amatör
-
-
83 inlägg
Är det någon som har tips på väska till 8110:an? Jag vet att det finns en originalversion på navigon.com men dom tar 369 spänn för den och det tycker jag är lite i saftigaste laget. Jag har kollat runt lite och det verkar som att den är lite stor för de flesta väskorna. Men är det någon som har tips på en väska och också inköpsställe så vore jag tacksam!
Sen undrar jag också, finns det displayskyddsfilm för displayer på 4,8"? Jag har bara hittat i storleken 3,5", och det blir ju inget snyggt alls att skarva. Det är bra att skydda den mot repor osv och eftersom det är en pekskärm som man använder fingarna till så är ju repor något som kommer med tiden.
// Aspire
Postad 10 September 2008 - 14:58
Flintstone
-
Flintstone
-
Lärjunge
-
-
276 inlägg
Jaha, nu följer den inte speciellt roliga fortsättningen av min historia:
Som jag tidigare skrivit så fick jag problem med min navigator efter bara fyra dagars användande. Den skickades ned till Tyskland och kom tillbaka efter drygt en vecka. Omedelbart blev det problem igen, den fungerade men det gick inte att göra backup.
Efter två samtal till Hotline fick jag beskedet att jag skulle skicka ned minneskortet till Tyskland igen!! Detta efter att navigatorn inte ens lämnat min lägenhet efter att jag fått tillbaka den från service!!!  Jag föreslog att Navigon skulle skicka ett nytt minneskort till mig så kunde jag skicka in mitt gamla så fick de göra vad de ville med det, vilket tjejen på Hotline skulle föreslå för "Navigon centralt" (vad nu det är för något) och att jag skulle avvakta besked. Efter det har det varit helt tyst...
Därför ringde jag idag upp Hotline igen, och fick tala med en dansk. Hans besked var att jag skulle skicka in minneskortet så att de fick titta på det...ja, jo men jag hade ju föreslagit till tjejen som jag pratade med tidigare att de skulle skicka ut ett ersättningskort varpå han svarade: "Du får skicka in ditt kort så vi kan titta på det." Jag frågade då vad som hänt med förfrågan till "Navigon centralt" sa han att de hade svarat att de inte kunde skicka ut något kort. Svaret hade kommit den 22:a augusti!!!  Varför hade ingen hört av sig till mig?!!! Det är ju 20 dagar sedan!!!
Jag sa då att jag tyckte att det var väldigt dåligt att jag skulle tvingas bli av med min navigator igen, när den precis kommit tillbaka från service, svarade han: "Det du kan göra är att skicka in ditt kort så vi kan titta på det".
Jag försökte förklara att navigatorn fungerar och att jag vill fortsätta använda den, men att jag vill kunna göra backup sa han: "Det du kan göra är att skicka in kortet så vi kan titta på det".
Jag försökte förklara att det är otroligt dåligt att en sak som precis kommit tillbaka från service inte fungerar, och att det minsta man kan förvänta sig av en kundservice är att de så fort och så smidigt som möjligt löser problemet för kunden sa han: "Det du kan göra är att skicka in kortet så får vi titta på det".
Denna fras upprepade han minst femton gånger under vårt samtal, och då överdriver jag inte! Maken till stelhet i en kundservicefråga har jag aldrig varit med om!!!
Till slut bad jag att få prata med hans chef, men det sa han att han inte hade någon utan: "Det du kan göra är att...", resten vet ni redan...
Förrut var jag irriterad på inWarehouse för deras brist på kundservice...nu är jag FÖRBANNAD på Navigon!!
Mitt tips till alla er som funderar på att skaffa en navigator: VÄLJ ETT ANNAT MÄRKE!!!!! Navigon har jättestora problem med sina produkter och deras standardlösning (och enda lösning) på alla problem är "Skicka in till oss så får vi titta på det". Detta innebär att kunden blir av med det han/hon köpt under långa perioder. Man köper en sak när man behöver den, inte för att vara försökskanin på ofärdiga lösningar som kräver service i tid och otid så att tillverkaren får utvärdera alla buggar!!
Jag är så otroligt besviken! Jag gillar verkligen 8110:an men nu känner jag att jag bara vill slänga den i soporna för det skräp den är...
Mitt sista hopp är nu att inWarehouse ändå tar sitt ansvar och ger mig ett nytt minneskort...annars kommer jag kräva att få häva köpet och se mig om efter en Tom-Tom, Garmin eller något annat märke som man kan lita på!
Med otroligt besvikna hälsningar
/Fred
Postad 10 September 2008 - 17:11
Kuenring
-
Kuenring
-
Lärjunge
-
-
418 inlägg
Jaha, nu följer den inte speciellt roliga fortsättningen av min historia:
Som jag tidigare skrivit så fick jag problem med min navigator efter bara fyra dagars användande. Den skickades ned till Tyskland och kom tillbaka efter drygt en vecka. Omedelbart blev det problem igen, den fungerade men det gick inte att göra backup..................
Med otroligt besvikna hälsningar /Fred
Hej, det är tråkigt med problem och jag förstår att du är irriterad. Men det är ingenting konstigt, att Navigon vill kontrollera ditt kort innan de skickar ut ett nytt. Det är ju ett komplett program på kortet. Jag tror inte att Garmin eller TomTom har en annan policy. Du skriver att navigatorn fungerar, men du kan inte göra backup. Hur försöker du göra backup? Genom "Navigon Fresh" eller explorer? Med kortet i navigatorn eller i kortläsaren? Har du inte ett backup med en tidigare programversion som du kan spela tillbaka efter en formatering av ditt felaktiga?? kort. Sedan kunde du uppdatera igen till senaste version. Dessutom kan man också kolla kortet i PC om det är skadat. /Franz
Redigerat av Kuenring, 10 September 2008 - 17:24.
Postad 11 September 2008 - 08:43
Flintstone
-
Flintstone
-
Lärjunge
-
-
276 inlägg
Hej,
det är tråkigt med problem och jag förstår att du är irriterad. Men det är ingenting konstigt, att Navigon vill kontrollera ditt kort innan de skickar ut ett nytt. Det är ju ett komplett program på kortet. Jag tror inte att Garmin eller TomTom har en annan policy.
Givetvis förstår jag att, i normalfallet, ett felaktigt kort ska skickas in men nu handlar det om att jag inte ens kört fem meter med navigatorn efter att den varit inne på service! Det handlar också om en produkt som bara är några månader gammal. När man köper en så pass dyr produkt ska man väl kunna förvänta sig att den ska fungera ett bra tag innan den ska gå sönder? Du skriver att navigatorn fungerar, men du kan inte göra backup. Hur försöker du göra backup? Genom "Navigon Fresh" eller explorer? Med kortet i navigatorn eller i kortläsaren? Har du inte ett backup med en tidigare programversion som du kan spela tillbaka efter en formatering av ditt felaktiga?? kort. Sedan kunde du uppdatera igen till senaste version. Dessutom kan man också kolla kortet i PC om det är skadat.
Jag har testat alla sätt att göra backup, inget fungerar. Jag har gamla backuper men jag vågar inte använda dem eftersom dessa givetvis är från innan navigatorn skickades till Tyskland så jag är rädd att det första felet ska "infektera" maskinen igen. Hela systemet i Navigon 8110 verkar vara så otroligt känsligt att jag håller andan varje gång jag ska göra något. Jag har aldrig varit med om ett mer instabilt system. Det jag dock är mest besviken på är den usla kundservicen! Om Navigon brydde sig om min upplevelse av köpet av deras produkt så borde de ställt upp med ett totalt byte av min maskin så fort de blivit informerade om att det dykt upp nya problem efter att den precis kommit tillbaka från service! Istället väljer supporten att vara överlägsna och upprepa sitt mantra att prylarna ska skickas in. Resultatet av mina upplevelser blir ju nu att jag kommer varna alla jag känner för att skaffa en Navigon med motiveringen att systemet är för känsligt och kundservicen är usel med arrogant attityd. Jag kommer tala om att, köper du en Navigon så får du räkna med att den kommer vara inne på service mer än du kommer kunna använda den! Återigen, jag är så ledsen för att det blivit så här. Jag hoppades verkligen att mitt köp av Navigon skulle vara glädjefyllt. Det hade det varit om supporten agerat på ett bättre sätt, för navigatorn är underbar när den fungerar!
Postad 11 September 2008 - 09:48
Gut
-
Gut
-
Rookie
-
2 inlägg
Köp ingen navigator direkt från Navigon! Jag beställde och fick en navigon 8110 i början på maj.Inbillade mig att
den beställdes i Stockholm eftersom jag ringde ett 08-nummer ,men insåg senare att vidarekoppling gjordes till
Tyskland.Efter byte av hållaren som inte gav någon ström(nej jag hade inte vridit den) fungerade navigatorn riktigt
bra.Problemen var att den låste sig i flera olika funktioner bl.a frysningen av kartan och den sporadiska vägran
att återansluta mobilen( Ericsson K800i) i handsfreefunktionen.
JAg sände tillbaka apparaten med begäran om en ny.DEt fick jag inte! Den gamla kom tillbaka lagom till bilsemestern.
NU VAR DEN GALEN! Efter 50m fullständig låsning. Därefter "reset" och 50m till, gång på gång.
Skickade in apparaten en gång till (med begära om en ny) . Resultat se ovan.EN gång till .REsultat se ovan.
En gång till! MED kraftfullt krav på en ny navigator8110.Det var den gamla apparaten som kom tillbaka och det
skylldes på något missförstånd
Nu gjorde jag " FULLSTÄNDIGT KLART" att lösningen är en ny apparat eller pengarna tillbaka.Detta förstod
supporten och jag fick en annan adress att sända in apparaten till.I går den 9/9 KOM DEN GAMLA NAVIGATORN
hem till mig i Örebro! Kanske Gabriel eller någon annan kan hjälpa mig ur denna mardröm?
Sedan början på maj har jag kunnat använda navigatorn i 8 dagar.Resten av tiden har navigatorn varit trasig
eller på resa t.o.r Tyskland.
med vänliga hälsningar Gut
Redigerat av Gut, 15 September 2008 - 07:22.
Postad 11 September 2008 - 11:38
Flintstone
-
Flintstone
-
Lärjunge
-
-
276 inlägg
När jag läser det Gut skriver inser jag att jag ändå har haft relativ tur...men det är SKANDAL!! Jag börjar luta åt att ta kontakt med Sverker och Plus-redaktionen...ett så pass stort företag som Navigon ska inte behandla sina kunder på detta sätt! Jag kan se framför mig hur en 8110 skramlar ned i den röda soptunnan...
Att Navigon inte själva förstår hur snabb marknaden är att döma ut ett märke i dagens läge gör att de riskerar att bli hopplöst efter sina konkurrenter! Historierna hopar sig här på detta forum och man kan bara gissa hur stort mörkertalet är...bara Navigon själva vet hur många av deras kunder som är missnöjda.
Jag väntar med spänning på en reaktion från "Navigon Sverige" här, samt ett svar på mitt mail till supporten...i mina ögon är tystnad det samma som ett erkännande att de inte kan hantera problemet.
Postad 11 September 2008 - 12:44
sm6rrp
-
sm6rrp
-
Amatör
-
-
66 inlägg
Hej jag undrar hur det är med fästet som är med 8110an, går det att leda hur som helst?
Mvh Crister
Redigerat av sm6rrp, 11 September 2008 - 12:45.
Postad 11 September 2008 - 23:27
aspire
-
aspire
-
Amatör
-
-
83 inlägg
Nu känner jag att jag måste ta tillfället i akt och berätta nått positivt om 8110:an. Jag har nu använt den i flertalet dagar utan några som helst problem .Den har inte hängts sig, fryst eller så. Jag körde idag 60 mil genom Sverige och kartmaterialet var i stort sett helt korrekt (missade ett par nybyggda rondeller..) Den hittade alla fartkameror mellan Linköping - Sundsvall och den har fungerar klockrent. Det är bara för min del att hålla tummarna för att det forstätter i samma stil. För man bli ju inte direkt munter när man ser alla problem som folk har med maskinen. Jag lider verkligen med er och jag hade varit minst lika besviken om det var samma läge för mig
// Aspire
Postad 14 September 2008 - 08:58
olanbi
-
olanbi
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
Nu har jag tröttnat ordentligt på skiten som kallas 8110. Garmin var bättre för 4-5 år sedan och min Garmin 760 är ljusår bättre än 8110. Lägger ut den på Tradera och hoppas någon annan vill ha den sämsta gps jag skådat!
Postad 14 September 2008 - 11:27
kbremer
-
kbremer
-
Rookie
-
1 inlägg
Är det någon som provat blåtandshandsfree mellan HTC Touch Diamond och Navigon 8110? Fungerar det? Jag har en 8110 och funderar på att köpa en HTC Diamond.
Postad 14 September 2008 - 13:46
mrbister
-
mrbister
-
Amatör
-
-
69 inlägg
Hej Finns några poster tidigare i den här tråden som beskriver fästet. -Jonas Hej jag undrar hur det är med fästet som är med 8110an, går det att leda hur som helst? Mvh Crister
Postad 15 September 2008 - 07:15
Gut
-
Gut
-
Rookie
-
2 inlägg
Svar till Jonas och Crister
Hållaren och kulleden beskrivs på sidan 6 o 7 i denna tråd.
Mvh Gut
Postad 15 September 2008 - 16:10
Pirelli
-
Pirelli
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Är det någon som provat blåtandshandsfree mellan HTC Touch Diamond och Navigon 8110? Fungerar det? Jag har en 8110 och funderar på att köpa en HTC Diamond.
Jag har en Touch Pro men dom är ju praktiskt taget identiska i funktion. Det fungerar, nästan faktiskt t.o.m. lite bättre än med HTC s730, men det fungerar inte fullt ut. Det är näst intill omöjligt att para dom utan att få nån form av meddelande om att det lyckats, men det verkar ändå som att det går vägen. Att synca telefonboken med s730 gjorde att jag fick in allt fram till bokstaven K. TP låter mig få första posten och sen får jag ett felmeddelande om att det misslyckats. Och det tar ungefär 4-5 minuter innan syncen är klar. Att plocka upp samtalslistan tar väl någon minut. Att ringa för övrigt funkar kanon, det enda är väl att ibland klagar folk på att dom inte hör vad jag säger, men det är oftast när jag åker motorväg. Ljudet ut i bilstereon tycker jag är kanon. Jag har tyvärr inte prövat något av detta med någon annan telefon än dom här 2 men ingen av dom är ju listad som att den supporteras. /L-I
Postad 16 September 2008 - 12:11
Lauris_Sweden
-
Lauris_Sweden
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Så, jag kontaktade Navigon idag, pga POI, så vet ni svaret... "Hej, jag har köpt Navigon 8110, men jag saknar att lägga in POI eller koordinater... Har ni lösning på dem funktionerna? Kommer de kanske i form av software uppgraderingar eller via POI-Warner program? Och om funktionerna är på väg hem, så när kommer de då? " Fick svar efter 2 timmar: Tack för ditt email. Tyvärr kan man inte knappa in kordinater själv i våra system, men det kommer komma uppdateringar för detta i framtiden. Vi jobbar med det men vet inte exakt när det kommer ut. Med vänliga hälsningar, Asma Det kan vara om 5 år också, vem vet? Igentligen, jag har ingen Navigon 8110, men tänker att köpa den och det kan vara min första GPS ever. Jag tänker resa till Norge från Södertälje, ca 200mil, 8-de oktober, då skulle vara bra att ha GPS i bilen. Läste hela den här forum inlägg om 8110 och undrar fortfarande om jag vill köpa den... Vet någon vad kostar kartuppdateringar hos Garmin och Tomtom? Är det varje kvartal? Navigon har ju 2år gratis kartuppdateringar med 8110.
Postad 16 September 2008 - 16:57
olanbi
-
olanbi
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
Så, jag kontaktade Navigon idag, pga POI, så vet ni svaret...
"Hej, jag har köpt Navigon 8110, men jag saknar att lägga in POI eller koordinater... Har ni lösning på dem funktionerna? Kommer de kanske i form av software uppgraderingar eller via POI-Warner program? Och om funktionerna är på väg hem, så när kommer de då? "
Fick svar efter 2 timmar:
Tack för ditt email.
Tyvärr kan man inte knappa in kordinater själv i våra system, men det kommer komma uppdateringar för detta i framtiden. Vi jobbar med det men vet inte exakt när det kommer ut.
Med vänliga hälsningar,
Asma
Det kan vara om 5 år också, vem vet? Igentligen, jag har ingen Navigon 8110, men tänker att köpa den och det kan vara min första GPS ever. Jag tänker resa till Norge från Södertälje, ca 200mil, 8-de oktober, då skulle vara bra att ha GPS i bilen. Läste hela den här forum inlägg om 8110 och undrar fortfarande om jag vill köpa den...
Vet någon vad kostar kartuppdateringar hos Garmin och Tomtom? Är det varje kvartal? Navigon har ju 2år gratis kartuppdateringar med 8110.
Vad hjälper det att ha nyare kartor när inte resten fungerar? Köper du en Garmin idag så har du samma kartor men en fungerande maskin med funktion för att ladda in egna pois. De få uppdateringarna som görs i kartmaterialet på två år kan man klara sig utan men frågan är vad man ska med en apparat som inte funkar i två år?
Redigerat av olanbi, 16 September 2008 - 16:58.
Postad 16 September 2008 - 21:19
eztoril
-
eztoril
-
Lärjunge
-
-
354 inlägg
Nu har jag tröttnat ordentligt på skiten som kallas 8110. Garmin var bättre för 4-5 år sedan och min Garmin 760 är ljusår bättre än 8110. Lägger ut den på Tradera och hoppas någon annan vill ha den sämsta gps jag skådat!
olanbi, Förstår din kritik ang. POI:s och tidsangivelser, men varför har du fortfarande kvar din 8110:a? Du har ju haft en Garmin 760 parallellt hela tiden (som du tydligen är nöjd med). Redan för mer än 3 månader sedan, den 10 juni, nämnde du att du tänkte byta ut 8110:an. Anar att du finner 8110:an tillräckligt mycket bättre än 760:n på några punkter då du fortsätter att äga din 8110:a. /Martin
Redigerat av eztoril, 16 September 2008 - 21:23.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Mobiltelefoni & GPS
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|