Gör mig kvitt min DM 2/6 via blocket, för de som är intresserade
Såg detta. Får man fråga varför?
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Ny serie från Dynaudio, Excite
Startad av
Unregistered9b54f378
, Apr 11 2008 09:36
1002 svar till detta ämne
32 relaterade trådar
Postad 22 July 2015 - 12:09
Såg detta. Får man fråga varför? Postad 22 July 2015 - 18:21 Den enda anledningen är att:
Jag har redan ett par Focus 140 plus Hegeln.
På jobbet har jag haft ett par DM 2/6 tillsammans med min NAD C316BEE. Jag arbetar som lärare och har klassrummet bredvid mitt kontor. Eleverna är alltför nyfikna och skall komma in och ratta på förstärkaren. Vidare blir det inte alltför ofta som jag har en lugn stund att sitta och lyssna på musik på jobbet. Redigerat av Glidtassen, 22 July 2015 - 18:22. Postad 22 July 2015 - 19:16
Skaffa en Sonos Connect: AMP istället till dom så kan ingen ratta på någonting. Allt styrs ju enbart via mobilen eller datorn Postad 22 July 2015 - 22:27
Nej, nu tänkte jag nog lite galet. Glöm ovanstående. Redigerat av Unregistered2294, 22 July 2015 - 22:28. Postad 02 August 2015 - 19:38 Sitter idag med CERWIN-VEGA SL-5M ( https://www.hifiklub...win-vega-sl-5m/ ) och vill uppgradera mig till något bättre. Skulle ni rekommendera ett par Dynaudio Excite X14 för mig som lyssnar riktigt mycket på DnB,Dubstep och EDM musik i allmänhet.
Har en Denon MA-510AE Stereoförstärkare och ska uppgradera mig till något värre där också. Funderar på en Rotel RA-12 eller gå lite overkill och köpa Rotel RA-1570 för att ha något framtidsäkert! Vad säger ni?
Tackar! Redigerat av tyvar1, 02 August 2015 - 19:43. Postad 02 August 2015 - 21:39 Dynaudio X14 är en relativt liten men kompetent högtalare. Den har låg känslighet (84dB) och tål inte jätte höga effekter. Det är därför inte den högtalare jag först kommer att tänka på när jag hör vad du brukar lyssna på.
Kanske kan fungera om du lägger till en vettig bas och inte tänker dig att spela på extrema ljudnivåer. Känsligheten och effekttåligheten är båda avsevärt mycket högre liksom konarean. De är på 4 Ohm men en bra integrerad förstärkare så lär du få både högkvalitativt och mäktigt ljud som passa nämnd musik. Postad 05 August 2015 - 14:24
Hur mycket plats har du Tyvar1? Vilken budget har du? Om stativhögtalare är enda alternativet tror jag att ett par begagnade X16, Focus 140 eller Focus 160 skulle passa bättre i ditt fall. Även om jag ofta blir förvånad över mina X14's basförmåga i förhållande till sin storlek.
X14 kan nog, som Blåtand skriver, funka ihop med en subbas. Min erfarenhet av X38 är att de kräver ett ganska stort rum för att komma till sin rätt. Jag fick själv ta ett par X34 till min huvudanläggning av den anledning. Både X38 och Focus 260 blev för mycket i mitt lilla rum. Redigerat av Fredrik_A, 24 December 2015 - 22:58. Postad 07 August 2015 - 18:53 Focus serien är helt suverän, men den kräver lite rum.
Älskar fortfarande mina Focus och har inte saknat någonting sedan 2005. Möjligtvis kan man tycka att Focus blir lite tjocka i botten, men å andra sidan är det ett ljud som jag trivs med. Efter vad jag hört i jämförelser med billigare serier är har Focus ett större ljud, en rundare men mer upplöst diskant.
Bästa basen jag har hört med Dynaudio har varit Bladelius Tyr, järnfast och krossande bas Postad 07 August 2015 - 21:06 Vad förstärkare till Dynaudio beträffar så måste råden anpassas till valet av serie och modell. Håller du dig till Excite så kan du komma billigare undan än om du väljer något från de högre serierna.
Smaken är ju som ..... och till skillnad mod Glidtassen så älskar jag det Bladelius gör med mina Focus 160 Men det är skillnad på olika Bladelius och Tyr & Tyr 2 är inte samma sak varken till utseende eller beteende. En begagnad Tyr2 är enligt mig ett kanonköp till samtliga Excite och de mindre modellerna i Focus serien. Såg en häromdagen på Hifimagasinet för 8500:- Hade jag inte haft någon förstärkare skulle jag slått till direkt.
Själv hade jag först Tyr1 till mina Focus och det fungerade jätter bra men nyfiken som man är så bytte jag för en tid sedan till Thor3. Bladelius ger enligt mig den extra energi och spelglädje som Dynaudio behöver för att blomma ut till fullo. Visst finns det andra förstärkare som gör detta lika bra men då till en helt annan kostnad. Postad 08 August 2015 - 11:10 Jag skulle nog varit glad i Bladelius också, och hade definitivt inte varit missnöjd med Tyr.
Om man tittar på spec på den äldre Hegel H1 och Tyr så var de ganska snarlika. Liknande effekt, pre-outs kanske hade Hegeln ytterligare en RCA ingång? På pappret var Hegeln starkare, men vid tester visade Hegeln 2x110 istället för angivet 2x120watt.
Större Dynaudio högtalare har en mörkare klang, och kanske kan vara betjänta av Tyrens lite ljusare spelstil. Om man häktar på en för klen förstärkare på ett par trögare Dynaudio blir ljudet följaktligen slappt och trubbigt, lyssnaren lämnas uttråkad. Dynaudio behöver en fast hand och en rak spelstil.
Kompisen driver ett par Audience 42 med en Marantz 7001KI, och får ett lite snällare ljud med mkt mellanregister. Postad 13 August 2015 - 18:33 Håller helt med när det kommer till hur en för klen förstärkare får ljudet att låta från Dynaudio generellt.
Angående watt på olika förstärkare så var Tyr1 specad till 2*100W i 8 ohm, men test visade 2*120W i 8 Ohm och dubbelt upp i 4. Tyr mk2 skall enligt spec ge 2*115W, vad den lämnar i praktiken är oklart men allt talar väl för att det snarare är mer än mindre. Redigerat av Blåtand, 13 August 2015 - 18:33. Postad 12 November 2015 - 23:26
Dynaudio har lanserat två nya modeller i Excite-serien, X44 & X18. Kolla på Dynaudios hemsida.
Postad 14 November 2015 - 15:52
Ser fina ut, frågan är om grunden i Excite serien håller för att matcha andra produkter ända upp till 40 ksek klassen. Det finns ju rätt mycket bra högtalare som konkurrerar i detta prissegment. Däremot tror jag att X18 kan vara huvudet på spiken och tilltala många. Postad 27 November 2015 - 14:51 Någon här som har direkt erfarenhet av golvmodellen X34 ihop med förstärkeri fabrikat NAD, Rotel eller Primare och kan säga något om upplevda skillnader? Postad 30 November 2015 - 12:31 Jag hittade lite Svensk info om Excite X18 och X44.
http://www.hifiexper...mpaign=prisjakt
"Dynaudio Excite X18 är deras största stativhögtalare av deras Excite serie. X18 är en stativhögtalare med mycket bra dynamik och ett öppet ljud och bra bas för sin storlek, ett lite mer fylligare ljud än sin mindre modell X14. 1st 17cm bas/mellanregistervilket ger en stark grund för mycket bra ljud. Diskanten från Dynaudio, vilket ger en otroligt detaljerad och autentiskt ljud utan att man blir lyssningstrött. Oavsett om du vill lyssna på techno eller klassisk eller något däremellan, är denna högtalare redo att tackla alla utmaningar. ----------------------------------------------------------------------- Den nya Excite serien gjorde Dynaudio ett mål att skapa en serie av avancerade egenskaper som skulle ge det bästa ljudet i sin prisklass, allt detta förpackat i en elegant och modern design som kan integreras i ett modernt vardagsrum. Bland annat fäst gallret med magneter och 4 nya typer finish är tillgängliga: matt vit, matt svart, valnöt och en ny typ av rosenträ. Enheterna är alla utformade och optimerade specifikt för varje modell för att ge bästa ljudkvalitet. Dessutom handbyggd i Skanderborg att erhålla ett aggregat kvalitet och toleranser, som saknar motstycke i branschen. En del av hemligheten är att Dynaudio bygger på erfarenheter från sina Super High End högtalare som kostar upp till DKK 600.000 för en uppsättning och studio monitorer som många stora stjärnor spelar in sin musik och filmer. Resultatet är den nya Excite-serien som ger mer High End Audio per. krona än någonsin tidigare." EGENSKAPER
http://www.hifiexper...dio-excite-x-44
"Dynaudio Excite X 44 är deras största modell av deras Excite serie. X44 är en golvhögtalare med mycket bra dynamik och ett öppet ljud med en bra pondus i basen. 1st 14cm mellanregister, 2st 20cm basar vilket ger en stark grund för mycket bra ljud. Diskanten från Dynaudio, vilket ger en otroligt detaljerad och autentiskt ljud utan att man blir lyssningstrött. Oavsett om du vill lyssna på techno eller klassisk eller något däremellan, är denna högtalare redo att tackla alla utmaningar. Fötter på högtalaren som är en intelligent design med integrerade spikar, vilka kan skruvas ner från toppen ner i golvet. Om du har trägolv så kan du låta högtalaren stå på gummit." EGENSKAPER
Redigerat av Unregistered2294, 30 November 2015 - 13:47. Postad 30 November 2015 - 12:44 Om jag inte minns fel så står 14 i Excite X14 för 5,6 tum vilket bör stämma när man räknar ut det. X18 är alltså 7.2 tum. 14cm / 2.5 = 5.6 tum. 18cm / 2.5 = 7.2 = avrundat till 7 tum
Rätta mig om jag har fel Redigerat av Unregistered2294, 30 November 2015 - 13:34. Postad 22 December 2015 - 23:04 Någon här som har lyssnat på nya X18? Funderar på att slå till på ett par efter nyår Någon som har nåt att säga om den vs Focus 160? kanske? Eller Emit Postad 23 December 2015 - 09:51
Jag var på en demo av X44 & X18 för några veckor sedan. Båda lät mycket bra. Tyvärr var det ingen A-B jämförelse mellan X18 & Focus 160 men min upplevelse var att skillnaden är mycket liten. Enligt Dynaudios hemsida så har både X18 & X44 Esotec+ element, samma nivå/serie som Focus. Kanske inte exakt samma element som Focus men jag gissar att skillnaden är mycket liten. X44 & X18 har även uppgraderat internkablage mot övriga Excite (samma som Focus kanske...). Min gissning är att X18 i princip är en Focus 160 i enklare låda, helt parallella väggar till skillnad mot Focus, och eventuellt något mindre påkostat delningsfilter. Postad 23 December 2015 - 11:46
Skall snart be att få lyssna på X18 hos min närmsta handlare men tyvärr blir det ingen riktig jämförelse (A- Skall ändå dit för att lyssna på Contour serien. Vad man sa sist jag var där var att X18 skulle vara en så gott som värdig efterföljare till F.160 och att den har lite mindre basförmåga men bättre detaljering i diskanten. Nu har man ingen egen erfarenhet av Focus (enligt vad man själv säger) så jag är rätt säker på att detta endast är tolkning av någon annans utsago. Får väl lyssna själv mao. Skulle den vara lika bra som F.160 så är det ju bara att gratulera alla köpare för då är den mycket prisvärd. Postad 24 December 2015 - 00:03
Focus 160 har Esotar2 diskanter. Personligen upplever jag Focus 160 som mer öppen än mina förra Excite Mk2. Med det menar jag att den spelar snyggare mer åt Contour LE hållet och basen gick även djupare men kul att även höra andras upplevelser. Jag har lyssnat på X14 i ca: 1000 timmar, och Focus 160 har jag lyssnat på i (4 timmar totalt sett vid samma tillfälle), inspelade sådana. Redigerat av Unregistered2294, 24 December 2015 - 00:09. Postad 24 December 2015 - 22:53 Focus 380 har Esotar2 diskanter enligt Dynaudios hemsida men då det endast står "Coated 28 mm soft dome tweeter with Precision Coating" på övriga högtalare i Focus-serien så tror jag inte att Focus 160 har det. Har läst på andra ställen att det är en Esotec-diskant. Redigerat av Fredrik_A, 24 December 2015 - 22:54. Postad 25 December 2015 - 01:54
Tror ja.. Har kollat så du behöver inte vara orolig. Redigerat av Unregistered2294, 25 December 2015 - 02:47. Postad 26 December 2015 - 19:55
Kan väl bero på olika saker. Ingen som har lagt märke till dom. Få som har bra med pengar efter jul. Ingen som vill ha just ett par X-38:or osv Postad 04 January 2016 - 22:47 Jag har också kollat. Har för mig att Hifi & Musik skrev någon formulering om "mini-Esotar2" i sitt test av Focus 160 förut, men modellen är en version av T380 (dessa kallas så vitt jag vet för "Esotec+"). De enda högtalarna i Focus- och Focus XD-serierna som är/var försedda med versioner av Esotar2-diskanter är Focus 360 och 380. Källa: Dynaudios kundservicechef som svar på direkt fråga. Postad 04 January 2016 - 23:20 Frågan är väl vad som skiljer dessa diskanter åt. När jag kollat på deras hemsida verkar det bara sitta Esotar2 i toppmodellena i de olika serierna alltså inte alls i någon av de nya Contour LE modellerna, om detta beror på att just dessa diskanter är extra påkostade eller om det har att göra med delning och effekttålighet framgår inte. Postad 05 January 2016 - 09:13 Hur stor är skillnaden mellan X18 och M20 måntro? Ganska stor skillnad i basdjupet 44Hz vs 50 trots liknande bestyckning och storlek. Lika stor skillnad på resten också? Postad 05 January 2016 - 23:00 Lyssnade på X38 idag och jodå, dom skulle nog passa finfint i mitt stora vardagsrum. 28k är dock väldigt svettigt Kanske X14/18+ nån liten fin baslåda istället kanske? Gaaah va svårt det är att bestämma sig.
Edit: Beställde X38 idag. Äntligen ska jag få lite vettigt ljud här hemma. Från Dynavoice Challenger S-5 EX till dessa blir ett fint lyftRedigerat av LLL_Växjö, 16 January 2016 - 16:23. Postad 30 January 2016 - 08:55 Läste att det är en ny större center på g i denna serie för att bättre matcha tex X38 och X44. Har ingen mer info tyvärr.
Vad kan den isåfall tänkas komma att kosta? 8000 , 10000?
Har kört 38:orna ett antal timmar, mestadels på ganska hög volym och det är verkligen stor skillnad från när de var nya. Behöver jobba en del med rummet så jag kommer inte att recensera i detta läget Grymt snygga är dom iaf Postad 30 January 2016 - 09:15 Angående ny center, om det kommer någon så tror jag att den snarare kommer kosta 10.000:- eller mer. Men det kan väl bero lite på elementbestyckningen. Man får hoppas att de inser att bredden på centern inte skall bli för stor. De har ju annars en tradition i att ofta göra sina centrar breda. Postad 30 January 2016 - 10:15 Om det är 5tummare i den så tycker man ju att det gott kunde räcka med 8k med tanke på att x14 kostar 9k., men det kanske blir större element... Postad 30 January 2016 - 10:59
Skall den matcha stora golvare är det väl mer roligt att den blir i storlek som Focus center. En liten center finns det ju redan i Excite serien. Postad 30 January 2016 - 11:03 Jo det blir nog för liten skillnad mellan 4,5" och 5,5" element. Den som lever får se Postad 31 January 2016 - 15:49 Har lånat hem ett par Excite x34. Till min förvåning har de bättre botten än vad mina tidigare Canton Chrono 509.2 DC hade. Väldigt mycket bättre bas överlag också. En mycket balanserad högtalare som tar fram det mesta ur musiken. Det som förvånat mig mest dock är att det går inte att spela alls lika högt som med Canton. Diskanten blir skrikig. Receivern visar ca -10db och mätte med en app o den påstod ca 80db. Det märks också att den behöver mer effekt än Canton eftersom man måste skruva upp mer för att nå samma volymer. Drivs med ett C275BEE slutsteg, borde inte det räcka?
Vad tror ni det är som sätter gränsen, diskanten eller slutsteget? Postad 31 January 2016 - 18:02 Vad har du innan slutsteget? Hemmabioreciever? Slutsteget borde räcka till kan man ju tycka. Är dom inspelade? Hade ett par X16 tidigare och jag fick spela bra högt, betydligt högre än jag pallar med, för att det skulle börja låta illa. Postad 31 January 2016 - 18:40
Jag tror de är inspelade, kommer självklart fråga butiken det senare. Innan slutsteget är det en NAD T777 som jag kör analog bypass på. Postad 01 February 2016 - 08:35 Även om Excite numera är 8 ohm har jag hört att de fortfarande kräver en del av förstärkaren. Men om inte ett NAD C275BEE räcker för att driva X34 till schyssta nivåer är det minsann konstigt... Postad 01 February 2016 - 08:38
Rummet är ju inte särskilt akustikbehandlat. Allt jag har att jämföra med är ju mina fd Chrono. Postad 01 February 2016 - 11:16 Akustikbehandlat rum i all ära (det har jag själv), men inte bör den detaljen skapa dilemmat...? Dina förra högtalare var kanske betydligt mer lättdrivna. Excite är en tyngre 'belastning', kraften i din NAD till trots. Postad 01 February 2016 - 11:21
Jo det märkte jag på volymkontrollen, behövde vrida på mer. Jag har ju tankar på ett 5.1 system, men blir lite osäker nu eftersom diskanten blev lite skrikig vid högre volymer, man vill ju inte centern ska låta illa när man höjer. Center o surround var o tänkt o drivas med slutsteget i T777. Postad 01 February 2016 - 11:25 Låter kanske lite tokigt, men måste ändå kolla - har du testat att enbart köra dem med T777?
Har du talat med handlaren som lånat ut X34 till dig? Vad driver de själva dem med?
Jag har hört olika rekommendationer till just Excite (beroende på modell) men tyvärr ingen som nämnt NAD hittills. Själv har jag NAD Master Series M27 flerkanalsslutsteg och skulle gärna testa hänga på X34 på skoj. NAD är ju överlag kända för strömstarka slutsteg så jag har fortfarande svårt att tro att det brister på just den punkten. Postad 01 February 2016 - 11:35
Vi spelade i butiken med dem först o de var kopplade till en marantz sr7010. Vi spelade nog inte lika högt där. Jämförde mot System Audio Mantra 50 o där gav diskanten upp tidigare än excite, i butik alltså. Postad 01 February 2016 - 13:47
Ska testa ikväll Postad 01 February 2016 - 13:49 Kör du med eller utan Audyssey? Testa gärna också 'Direct' helt utan något "pålägg". Postad 01 February 2016 - 22:44
Kör självklart analog bypass. Orkade inte koppla om ikväll. Har istället lyssnat hela tiden. Fan vad bra det låter så länge man håller sig under rejäla volymer :-) Postad 02 February 2016 - 09:21 Kanon! Det kanske bara är så att du gärna fläskar på för mycket volym! Men svänger det så gör man ju gärna det...
Återkom när/om du testar med enbart T777 (bör teoretiskt bli "sämre/annorlunda" men kan vara kul att testa). Postad 02 February 2016 - 22:49
Har ännu ej testat T777 slutsteget ;-)
Vid högre volymer gör diskanten från denna låt lite ont i öronen: https://open.spotify...fMF5rGQWKRhyt5M Vill tillägga att det hände inte med Canton Chrono. Kan det vara tygdiskantens akilleshäl? Postad 02 February 2016 - 23:16
aj då.. Tänkte på 275bee till mina x38.. Tänker nu på 2st nad 275bee ..
Inte bekantat mig med det ngt men kan det kanske vara så att "input select" står på "var" och kanske ställd lågt? Ngn skillnad med lr utan soft clipping? Ska tydligen dra ner effekten lite med den funktionen på. 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |