Uselt intresse för bluray?
1237 svar till detta ämne
Postad 23 October 2008 - 15:50
Svante Skoog
-
Svante Skoog
-
Guru
-
-
6892 inlägg
Kan vi döpa om den här tråden till "gnäll på Bluray tråden" så jag inte råkar trycka på den av misstag framöver. 
Bra idé  hehe Jo detta är en spännande tråd.  Jag kollar Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull på Blu-ray istället. 
För min del double feature med Incredible Hulk och Transformers på polarens begäran
Postad 23 October 2008 - 15:54
Unregistereda398c9a6
-
Unregistereda398c9a6
-
Lärjunge
-
-
251 inlägg
Ingen här säger de ej ska inköpa BD? Jag ska nog också hoppa på det tåget, när det blir lämpligt. Mitt fall i NOV när gladiator släpps på BD. Då kommer jag nog inköpa en maskin.
Postad 23 October 2008 - 18:57
Rabalder
-
Rabalder
-
Beroende
-
-
1235 inlägg
så länge det finns tokstollar som glatt köper en massa BD för 250-300kr så finns det ingen anledning för utbudssidan att sänka priset. Detsamma gäller för hårdvaran (2000-4000).
Besta sättet att få ner priserna snabbt är att göra tvärt om
SLUTA KÖPA BD!
och låt marknadskrafterna styra.
Postad 23 October 2008 - 19:07
Unregisteredc96d6be8
-
Unregisteredc96d6be8
-
Mega-Guru
-
-
7392 inlägg
så länge det finns tokstollar som glatt köper en massa BD för 250-300kr så finns det ingen anledning för utbudssidan att sänka priset. Detsamma gäller för hårdvaran (2000-4000).
Besta sättet att få ner priserna snabbt är att göra tvärt om SLUTA KÖPA BD! och låt marknadskrafterna styra.
Priserna är på väg ner, har inte gett över 179kr för nån av de senaste jag köpt, iofs är inte det de nyaste filmerna heller, men ju fler som handlar reafilmer desto fler som visar vad man är beredd att betala, köper massor med folk filmer för 129:- och få köper för 245:- så kommer nya filmer att reas snabbare efter ett tag.
Postad 23 October 2008 - 19:55
Svante Skoog
-
Svante Skoog
-
Guru
-
-
6892 inlägg
Besta sättet att få ner priserna snabbt är att göra tvärt om SLUTA KÖPA BD! och låt marknadskrafterna styra.
Om vi skulle sluta köpa så skulle dom lägga ner formatet. Vem vill släppa filmer på ett format om ingen köper  Ju fler som köper desto snabbare går priserna neråt. Samma sak gällde när DVD kom. Först när folk började tokköpa film så gick priserna ner.
Postad 23 October 2008 - 19:57
ganja
-
ganja
-
Lärjunge
-
-
278 inlägg
Ju fler som köper desto snabbare går priserna neråt. Samma sak gällde när DVD kom. Först när folk började tokköpa film så gick priserna ner.
Frågan är väl om hönan eller ägget kom först?
Postad 23 October 2008 - 20:32
lirsa
-
lirsa
-
Beroende
-
-
1022 inlägg
Kan inte mer än hålla med dig ,Huddingebo. Det är att vara ekonomisk. Jag tro ingen av er skulle handla en 1 L mjölk för 20 kr om man kunde få den för 10.50 bara för det kan vara bättre mjölk. Innehållet är det samma. När är TV svindyra? de ju nere i BRA priser nu, kan få en bra runt 5 ooo. Om man inte gnäller så får man inget hihihi... laugh.gif Hade ej folk gnällt om priserna till platt TV så hade de knappast legat under 20 ooo. Hade ej folk gnällt om DVD maskinerna o DVD skivorna för 5 - 10 år sedan så hade man knappast kunnat köpa dem under 300 kr för en skiva. Hade folk nöjt sig med betala 300 kr så varför skulle de lägga sig under 50 kr för en DVD skiva? Jag ser ingen vits lägga ut 300 kr för en film som man ser en gång. De ska vara en favoritfilm i så fall. För mig får de väntas till runt högst 150 kr. Som Huddingebo säger finns andra saker man kan lägga pengar på.
Uräskta. Brukar vara rätt så sansad, men ditt inlägg är så korkat att jag bara måste kommentera. Så du tror på fullt allvar att du får en lika bra BD-spelare om du ger 1500 kr som 15000 kr? Då är du så oinsatt så det inte ens är lönt att kommentera. Likaså tror du att priser på platt-tv gått ner för att folk klagar? Hahaha. Så en allmän kommentar: Vill du inte lägga pengar skit i det då. Köp gamla DVDer på ICA. Det är mitt tips. OT: Ursälta inlägget gott folk, men man kan ju inte komma undan med hur kordkade inlägg som helst. Orkar inte ens gå in och förklara. Over and out.
Postad 23 October 2008 - 22:29
Rabalder
-
Rabalder
-
Beroende
-
-
1235 inlägg
Om vi skulle sluta köpa så skulle dom lägga ner formatet. Vem vill släppa filmer på ett format om ingen köper 
Ju fler som köper desto snabbare går priserna neråt. Samma sak gällde när DVD kom. Först när folk började tokköpa film så gick priserna ner.
Även i den lilla ekonomi man får lära sig på mellanstadiet så lär sig ungarna att om man försöker sälja en vara till för högt pris och ingen köper så 1. Man Ökar produktionen X. Man sänker priset till den nivån kunderna är villiga att betala 2. Man skrotar lagret Gott folk fundera på detta............................ Överkursen till frågan går ut på att spekulera runt kundbasen som sådan och om man vill ha en produkt med en smal nisch och hög marginal eller en massprodukt med nästan ingen marginal över huvud taget. I rena vinstkronor kanske det går jämt ut. Nu verkar det ju som om Warner o Sony börjar satsa på båda marknaderna, nedladdning/streaming/DVD för den stora massan och BD för den smala nischen. Dom är ju inte helt fel ute....
Postad 23 October 2008 - 23:06
jonasprivate
-
jonasprivate
-
Über-Guru
-
-
11286 inlägg
Nu verkar det ju som om Warner o Sony börjar satsa på båda marknaderna, nedladdning/streaming/DVD för den stora massan och BD för den smala nischen. Dom är ju inte helt fel ute....
Nedladdning/streaming är väl också tänkt för blu-ray ?
Postad 24 October 2008 - 00:04
Rabalder
-
Rabalder
-
Beroende
-
-
1235 inlägg
Nedladdning/streaming är väl också tänkt för blu-ray ?
Mina TP o Coax kablar är för smala för att klämma in en BD
Postad 24 October 2008 - 01:32
Unregistered81406615
-
Unregistered81406615
-
Forumräv
-
-
887 inlägg
Även i den lilla ekonomi man får lära sig på mellanstadiet så lär sig ungarna att om man försöker sälja en vara till för högt pris och ingen köper så
1. Man Ökar produktionen X. Man sänker priset till den nivån kunderna är villiga att betala 2. Man skrotar lagret
Gott folk fundera på detta............................
Överkursen till frågan går ut på att spekulera runt kundbasen som sådan och om man vill ha en produkt med en smal nisch och hög marginal eller en massprodukt med nästan ingen marginal över huvud taget. I rena vinstkronor kanske det går jämt ut.
Nu verkar det ju som om Warner o Sony börjar satsa på båda marknaderna, nedladdning/streaming/DVD för den stora massan och BD för den smala nischen. Dom är ju inte helt fel ute....
Synd att ekonomi utbildningen på mellanstadiet är lite väl förenklad bara. Annars ser jag fram mot att kunna köpa en ny Volvo för en hundring eller så nästa vecka.
Postad 24 October 2008 - 01:59
Great_Grumbledock
-
Great_Grumbledock
-
Forumräv
-
-
572 inlägg
Det är väl solklart, man köper en bra TV för att kunna njuta av vad man nu ska se, på ett bra sätt och även se HD (när det börjar sändas seriöst 2050  ). Att ge 5000kr för en blu-ray spelare kommer aldirg att vara 'prisvärt' för en svensson som köper sin hembio för 2500. Visst ger dyr blu-ray bättre bild, men å andra sidan kan man som konsument vänta lite, plågas av lågupplösta dvd-filmer för 20kr/styck tillls bra spelare finnns i låga prisklasser och filmerna börjar vara så 'gamla' att även de reas ut. När dvd var nytt köpte fortfarande många VHS för att de var 20-40kr billigare. Allt handlar om vad som känns 'värt' för tillfället, maffig tv och dålig spelare eller omvänt?
Gällande avbetalning så aktar jag mig för sådana köp efter juridikstudier
Postad 24 October 2008 - 03:01
Unregistereda398c9a6
-
Unregistereda398c9a6
-
Lärjunge
-
-
251 inlägg
Även i den lilla ekonomi man får lära sig på mellanstadiet så lär sig ungarna att om man försöker sälja en vara till för högt pris och ingen köper så
1. Man Ökar produktionen X. Man sänker priset till den nivån kunderna är villiga att betala 2. Man skrotar lagret
Gott folk fundera på detta............................
Överkursen till frågan går ut på att spekulera runt kundbasen som sådan och om man vill ha en produkt med en smal nisch och hög marginal eller en massprodukt med nästan ingen marginal över huvud taget. I rena vinstkronor kanske det går jämt ut.
Äntligen en som förstår  . Hur den fria marknaden ekonomi funkar. Klart ska utvecklingkostnaderna betalas vilken sony tar igen med höga licensavgifter. För närvarande så hög så folk backar med köpa in tillräcklig mängd. Så problemet med att öka försäljningmängd??? Jo sänka priserna!! Hur ska de sänka priserna ?? rationlisera, effektivisera. Bland annat har de fixat så producenterna kan tillverka sinna BD-filmer bättre o effektivt. Mindre krångel för dem, produktionkostnaderna minskar vilket gynnar priset på BD. Vilket ger effekt med folk är mer nöjd och köper in fler skivor. Sony ökar sinna intäkter  Hade inte folk gnä'llt för att de är för höga priser och vägra köpa, så hade inte knappast fått igen sinna pengar. Om de inte säljer rätt mängd o hittar rätt prisläge. Inte fabian tittar de bara på. De reagera utvecklar sinna produkter tills folk är nöjda och villiga betal de priset folk vill ge. Vilket sony börja närma sig, från 300 kr för en skiva ner till 149 kr :- . Men producera en grej billigare bruka oftast ge vika för något annat. Så de som har betalt 300 :- . är de som entusiasterna som fixar stor del av utvecklingskosnderna. De är jag tacksam för annars de gått åt pipan. En produkt är aldrig färdigutveklad de pågår ständigt med effektivera det gör det billigare. Bra exempel för högt pris, där de flesta backade var väl när plasmaskärmerna kostade runt 100 ooo kr. Hur många av er köpte en sådan?? Tro de flesta tyckte det var för högt pris. Varför då?? De var först runt 10 ooo - 20 ooo kr som folk började köpa varför då?? priset sågs vara rimligt. Dessa oftst minst lika bra som de som kostade 100 ooo några år tidigare. O. S . V ....... Så jag tänker ej betal 300 kr för en film som bara ser en gång. Men jag kan lätt betala 20 ooo för en BD spelare om jag känner för det. Den lär ju knappast användas bara en gång. Men de finns tillräckligt bra spelare i mindre prisklass. Så det lär bli en sådan
Postad 24 October 2008 - 03:31
Unregistereda398c9a6
-
Unregistereda398c9a6
-
Lärjunge
-
-
251 inlägg
Uräskta. Brukar vara rätt så sansad, men ditt inlägg är så korkat att jag bara måste kommentera. Så du tror på fullt allvar att du får en lika bra BD-spelare om du ger 1500 kr som 15000 kr? Då är du så oinsatt så det inte ens är lönt att kommentera. Likaså tror du att priser på platt-tv gått ner för att folk klagar? Hahaha.
Så en allmän kommentar: Vill du inte lägga pengar skit i det då. Köp gamla DVDer på ICA. Det är mitt tips.
OT: Ursälta inlägget gott folk, men man kan ju inte komma undan med hur kordkade inlägg som helst. Orkar inte ens gå in och förklara. Over and out.
hmmm du har nog ej läst tråden förstår jag. Så inte undran du skriver så dum kommentar. 1) Var skrev jag det är ej skillnad på 1500 kr o 15 ooo maskin? *suck* du får läsa på bättre. Vad jag kommenterade var. "Priset på en BRA TV är svindyra?". De som köper en BRA tv för 5 ooo lär köpa en BRA BD spelare för 1 ooo kr. De lär vara nöjd med det. Sedan lär vi andra som gillar bättre grejor tycker det är skit. Stället köpa en BRA TV för 20 ooo kr och en BRA BD spelare för 7 ooo kr. Sedan har vi de riktiga entusiasterna som tycker det är skit och istället köpa en BRA TV för 50 oooo kr och BRA BD spelare för 20 ooo kr. Sedan du ej förstår det kan jag ej hjälpa *suck* 2) Varför tro du TV priserna går ner?? Om det är inte för TV tillverkerna ej säljer tillräckligt mängd. Varför säljer de ej tillräckligt mängd?? Kanske prisnivån är ej rätt nivå, folk gnäller det är för "dyrt". Vad gör man åt det??? Fixar så grejorna ligger i rätt nivå. Tro du de gör det för att vara snälla?? De vill tjänna pengar så klart. På ett eller annat viss Sedan du ej förstår det kan jag ej hjälpa *suck* Man kan ej sälja en grej om priset ej i rätt nivå, är det inte det så får man fixa det. de trodde jag de flesta visste. Hur gör du när du ska sälja en grej ?? Tro du knappast kan sätta pris på en mille för en volvo. Ingen lär köpa den då. Hade priset varit 1 ooo kr så hade du sålt med rejäl förlust. jisses säger jag... 3) japp jag köper gamla filmer på ica om jag hittar någon. För en bra film är en bra film oavsett hur gamal den är eller? Ser inget fel på det. BD lär hamna där också då.
Postad 24 October 2008 - 05:46
vanka
-
vanka
-
Användare
-
-
207 inlägg
Jag tro ingen av er skulle handla en 1 L mjölk för 20 kr om man kunde få den för 10.50 bara för det kan vara bättre mjölk. Innehållet är det samma.
Dålig mjölk är inte samma sak som jättegod mjölk.
Postad 24 October 2008 - 09:08
Svante Skoog
-
Svante Skoog
-
Guru
-
-
6892 inlägg
Whohooo! Ska bli kul att se hur denna tråden kommer att balla ur TOTALT snart
Postad 24 October 2008 - 09:46
Andi_One
-
Andi_One
-
Mästare
-
-
3008 inlägg
Om man tycker att man får en "bra" tv för 5000kr så nöjer man sig säkert med VHS så varför ens köpa sig en BD spelare då?
Postad 24 October 2008 - 19:30
Mr_Tom
-
Mr_Tom
-
Forumräv
-
-
785 inlägg
Whohooo! Ska bli kul att se hur denna tråden kommer att balla ur TOTALT snart 
Var ett tag sedan jag var inne i tråden nu men kan bara instämma. Möjligen med reservationen att den redan spårat ur. VIssa resonemang är ju minst sagt halsbrytande. Men det är kul läsning, tack för stor underhållning  .
Postad 24 October 2008 - 20:43
Svante77
-
Svante77
-
Wannabe
-
-
33 inlägg
Har inte läst mer än denna sida men jag tycker det verkar vara en mycket konstig diskussion, vissa uppskattar bra bild och ljud och betalar för det, andra som inte bryr sig om det tittar på sina gamla VHS-kopior och är nöjd med det. Finns inget rätt eller fel i något av valen tycker jag. Jag föredrar dock bra bild och ljud och betalar gärna för det, tycker det nu är riktigt prisvärt. Som jämförelse köpte mina föräldrar en VHS-spelare i början 90-talet för ungefär 5000 kr vilket i dagens penningvärde är betydligt högre. Så jag tycker 3000 kr för en bra BD-spelare är mycket prisvärt. Men som sagt är man inte så noga med bild och ljud så duger väl DVD många år till.
Postad 24 October 2008 - 21:28
Unregisteredc96d6be8
-
Unregisteredc96d6be8
-
Mega-Guru
-
-
7392 inlägg
Jag förstår inte prisargumentet. Hembiofans spenderar glatt 20.000kr på en TV och lite högtaleri men gnäller som grisar när en Blu-ray-spelare kostar 2500kr? Detsamma gäller filmer. DVD-filmer har kostat 199kr ett bra tag nu och är det så jädra big deal om en Blu-ray-film kostar 249kr? Är ni hembio-fans eller bara snåla?
Skärpning!
Nja det är inte riktigt så, 2500kr för en blu-rayspelare är helt ok pris för de flesta av oss på detta forum, många köper säkert betydligt dyrare också, det vi diskuterar mest är hur man får ner priset på filmer och för att de ska gå ner så måste det säljas filmer till fler än de som sitter på detta forum. Många av den stora massan tycker inte att 2500 är ok pris för spelaren när de kan köpa en dvd-spelare för 300kr på stormarknaden. Likadant kan du i dagsläget köpa dvd-filmer för 33kr st på ica eller konsum, tittar man som jag på ca 1 film om dagen så blir det en rejäl skillnad, köper mycket film på rea och nåra få filmer till fullpris, eller nästan fullpris. Skulle jag bara kolla på blu-ray så skulle jag få ge ca 70kkr om året idag det finns ju trots allt nåra som kostar runt 129kr, fullpris skulle bli 365*245= 89425 vilket iaf inte jag har råd med.
Redigerat av Unregisteredc96d6be8, 24 October 2008 - 21:28.
Postad 24 October 2008 - 21:36
Peken
-
Peken
-
Forumräv
-
-
675 inlägg
Ja, vad händer med BD? Jag har Euronics, Elgiganten och Onnoff i närheten och ingen av dessa kedjor har en en BD-spelare förutom PS3. På Elgiganten finns det ca: 10 titlar på BD. Håller det på att dö ut eller vad är det frågan om.
Inte så konstigt - en alldeles strålande spelare för det priset Få stationära diton bräcker denna...
Postad 24 October 2008 - 21:43
Audio Code 3
-
Audio Code 3
-
Über-Guru
-
-
12561 inlägg
Det är fortfarande för dyrt och förlorarna är inte vi konsumenterna. Nja det är inte riktigt så, 2500kr för en blu-rayspelare är helt ok pris för de flesta av oss på detta forum, många köper säkert betydligt dyrare också, det vi diskuterar mest är hur man får ner priset på filmer och för att de ska gå ner så måste det säljas filmer till fler än de som sitter på detta forum. Många av den stora massan tycker inte att 2500 är ok pris för spelaren när de kan köpa en dvd-spelare för 300kr på stormarknaden.
Likadant kan du i dagsläget köpa dvd-filmer för 33kr st på ica eller konsum, tittar man som jag på ca 1 film om dagen så blir det en rejäl skillnad, köper mycket film på rea och nåra få filmer till fullpris, eller nästan fullpris. Skulle jag bara kolla på blu-ray så skulle jag få ge ca 70kkr om året idag det finns ju trots allt nåra som kostar runt 129kr, fullpris skulle bli 365*245= 89425 vilket iaf inte jag har råd med.
I rest my case
Postad 24 October 2008 - 21:48
Unregistered828ccd15
-
Unregistered828ccd15
-
Forumräv
-
-
935 inlägg
Nja det är inte riktigt så, 2500kr för en blu-rayspelare är helt ok pris för de flesta av oss på detta forum, många köper säkert betydligt dyrare också, det vi diskuterar mest är hur man får ner priset på filmer och för att de ska gå ner så måste det säljas filmer till fler än de som sitter på detta forum. Många av den stora massan tycker inte att 2500 är ok pris för spelaren när de kan köpa en dvd-spelare för 300kr på stormarknaden.
Likadant kan du i dagsläget köpa dvd-filmer för 33kr st på ica eller konsum, tittar man som jag på ca 1 film om dagen så blir det en rejäl skillnad, köper mycket film på rea och nåra få filmer till fullpris, eller nästan fullpris. Skulle jag bara kolla på blu-ray så skulle jag få ge ca 70kkr om året idag det finns ju trots allt nåra som kostar runt 129kr, fullpris skulle bli 365*245= 89425 vilket iaf inte jag har råd med.
Så.... du köper 365 filmer (DVD) per år? Hur länge har du hållit på med det?
Postad 24 October 2008 - 22:04
Unregisteredc96d6be8
-
Unregisteredc96d6be8
-
Mega-Guru
-
-
7392 inlägg
Så.... du köper 365 filmer (DVD) per år? Hur länge har du hållit på med det?
Nja jag köper inte 365 filmer om året, utan jag hyr en del också, men där jag bor finns ingen som hyr ut blu-ray så då skulle jag ju få köpa de filmerna med  men förra året köpte jag ca 300 filmer i år är jag uppe i strax över 200
Postad 24 October 2008 - 23:21
Svante Skoog
-
Svante Skoog
-
Guru
-
-
6892 inlägg
Saken är det att det redan säljs BD filmer på bensinmacker och på Coop till folk som inte hänger på detta forum. Och KONSTIGT nog så försvinner filmerna från hyllorna trots priserna  Jag har en hel hög med vänner som INTE är hemmabio freaks eller hänger på detta forum som köpt BD pga att dom gillar den nya tekniken och den fina bilden. Man MÅSTE inte vara freak och hänga på detta forum för att gilla BD och köpa film till det trots att spelarna kostar 3 till 5 papp och filmerna ligge rpå 200-250 spänn. Det är så många som är instängda i denna ###### hembioforum bubblan och tror att vanligt folk inte är intresserade pga priset. Herregud!!!!!! Om det bara vore vi freaks på forum som köpte BD så vore formatet dött för länge sen  Bara för att just NI som gnäller inte vill lägga ut 3 papp på en spelare eller 200 spänn på en film betyder inte att resten av världen tänker så. Har ni inte råd att köpa BD så spara pengar till ni HAR råd istället för att gnälla! Var ett tag sedan jag var inne i tråden nu men kan bara instämma. Möjligen med reservationen att den redan spårat ur. VIssa resonemang är ju minst sagt halsbrytande. Men det är kul läsning, tack för stor underhållning .
Hahaha. Ja ibland är det som att diskutera med en 2 åring  Det lär bli ÄNNU roligare inom kort så, stay tuned
Redigerat av Svante Skoog, 24 October 2008 - 23:22.
Postad 24 October 2008 - 23:29
Rabalder
-
Rabalder
-
Beroende
-
-
1235 inlägg
Var ett tag sedan jag var inne i tråden nu men kan bara instämma. Möjligen med reservationen att den redan spårat ur. VIssa resonemang är ju minst sagt halsbrytande. Men det är kul läsning, tack för stor underhållning .
Javisst är det patetiskt o läsa om alla plastfodralskramare som ser alla sina allierade börja välja andra spår än oljeplattor. Som trådrubriken säger så är inte BD en mass produkt utan en fantastiskt högkvalitativ nischprodukt som tiden sprungit förbi. Personligen hade jag aldrig trott att alternativen för video konsumtion skulle komma så snabbt som det gjort men då det varje vecka kommer upp alternativa jättesatsningar som går tvär emot oljeplattorna så kan det ju bara sluta på ett sett....snyft....
Postad 24 October 2008 - 23:33
Unregisteredc96d6be8
-
Unregisteredc96d6be8
-
Mega-Guru
-
-
7392 inlägg
Låter bra Svante Skoog, bara hoppas att det snart börjar säljas i närheten av mig också så man slipper åka till stan, inte ens tvhandlaren här har nåra bd-filmer fastän de försöker kränga spelare
Och jag vet även att folk som inte är freak köper blu-ray, men jag känner fler som köper dvd-filmer än som köper blu-ray  Men det ökar ju dag för dag.
Postad 24 October 2008 - 23:36
Svante Skoog
-
Svante Skoog
-
Guru
-
-
6892 inlägg
Jepp alla vill sluta köpa olje plattor  Alla sitter med snabb uppkoppling och har en kraftfull dator nog att spela upp full HD  Är inte alla som är datornördar och orkar pilla och ladda ner filmer till datorn när man lätt kan gå ner till videouthyraren och plocka hem en hög med filmer som funkar direkt  KANSKE nån gång i framtiden när jag kan få en film i 1080p, DTS-HD MA ljud i en box som startar DIREKT jag trycker på en knapp utan att vänta i 5-6 timmar på nerladdning kan det bli intressant som HYR format  Dock är vi inte där än på MÅNGA år även om det börjar röra på sig lite nu i lågupplöst material, vilket inte är intressant för mig iallafall  DVD var också en nisch produkt dom första 4 åren  Låter bra Svante Skoog, bara hoppas att det snart börjar säljas i närheten av mig också så man slipper åka till stan, inte ens tvhandlaren här har nåra bd-filmer fastän de försöker kränga spelare 
Och jag vet även att folk som inte är freak köper blu-ray, men jag känner fler som köper dvd-filmer än som köper blu-ray Men det ökar ju dag för dag.
Jepp, precis som DVD var dyrt och svinsvårt att få tag på i vissa butiker i början så ökar det med tiden  Jag är skitnöjd att jag kan köpa med en film när jag tankar bilen och köper mat  T.ex. macken "OK/Q8" har 15-20 nya filmer att välja mellan på köp i Arvika. En bra början  Sen om Streaming/nerladdning blir vanligt om några år i framtiden så betyder det inte att fysiskt format kommer att försvinna. Lär finnas som alternativ. Alla de som köper DVD filmer idag, och det finns det gott om, lär det ju finnas en stor del av som vill fortsätta att samla på oljeplattor. Nej usch va hemskt att det finns folk som gillar att fortsätta samla på film som fysiskt format  hehe Samlare kommer det alltid att finnas
Redigerat av Svante Skoog, 24 October 2008 - 23:54.
Postad 25 October 2008 - 00:15
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
Tänkte först skriva en jäkla massa ... Men jag orkar inte .. Blu-Ray är här för att stanna, varesig man vill eller ej ...Köpte Gudfadern på Blu-Ray igår  Skall få hedersplats i hyllan  Maveric
Redigerat av Unregistered1103, 25 October 2008 - 00:15.
Postad 25 October 2008 - 10:12
Mr_Tom
-
Mr_Tom
-
Forumräv
-
-
785 inlägg
Javisst är det patetiskt o läsa om alla plastfodralskramare som ser alla sina allierade börja välja andra spår än oljeplattor.
Kort notering: Om du tolkar mitt inlägg som att jag har något emot det du kallar "oljeplattor" då är du helt fel ute.
Postad 25 October 2008 - 10:27
Audio Code 3
-
Audio Code 3
-
Über-Guru
-
-
12561 inlägg
Skillnaden mellan 200kr och +250kr är att man får 5 titlar för en tusenlapp. På ett år har man 12 titlar eller fler på hyllan än om man skulle betala det högre priset. Köpte förresten Iron Man för 199kr
Postad 25 October 2008 - 10:45
jonasprivate
-
jonasprivate
-
Über-Guru
-
-
11286 inlägg
Köpte förresten Iron Man för 199kr 
Släng in skivan dra för gardinerna,sätt dig bekvämt och njut.
Postad 25 October 2008 - 12:37
Rabalder
-
Rabalder
-
Beroende
-
-
1235 inlägg
Jepp alla vill sluta köpa olje plattor  . . Samlare kommer det alltid att finnas 
Överaskande bra inlägg 'Svante Skoog' som är värt några kommentarar: Jepp alla vill sluta köpa olje plattor 
Inte alla... men många, vi vet ju att totalmarknaden sjunker Alla sitter med snabb uppkoppling och har en kraftfull dator nog att spela upp full HD 
Vem behöver en dator för detta??? Det är ju lika absurt som att säga att du behöver en kraftfull dator för att titta på BD. Behöver alla fullHD? En snabb uppkoppling har många men det finns ju massa alternativ redan idag för 720p/1080i. Är inte alla som är datornördar och orkar pilla och ladda ner filmer till datorn när man lätt kan gå ner till videouthyraren och plocka hem en hög med filmer som funkar direkt 
Det främsta argumentet för att "ladda ner" brukar ju vara att det är bökigt att gå till en Videouthyrare om man nu överhuvudtaget hittar en sådan. (där jag bor har hyrvideoutbudet minskat med typ 95% dom senaste åren). Men åter igen, tanken är väl att man ska sköta allt med sin fjärrkontroll. KANSKE nån gång i framtiden när jag kan få en film i 1080p, DTS-HD MA ljud i en box som startar DIREKT jag trycker på en knapp utan att vänta i 5-6 timmar på nerladdning kan det bli intressant som HYR format 
Det är ju inte detta som efterfrågas av den stora videokonsumentgruppen, och därför håller jag med om att BD har sin starka om än lilla marknad inom just detta kundsegment som efterfrågar just detta. Dock är vi inte där än på MÅNGA år även om det börjar röra på sig lite nu i lågupplöst material, vilket inte är intressant för mig iallafall 
Det rör på sig ganska rejält just nu och prioriterar man innehåll före pixlar så är utbudet på SDTV formatet mycket mer intressant. DVD var också en nisch produkt dom första 4 åren 
Helt rätt! och det var ju eg ganska märkligt då den eg bara hade VHS att konkurrera med samt att det fanns sedan VHS tiden utbyggda distributionskanaler för tex uthyrning. BD har det ju mycket tuffare: - skillnaden mot DVD är inte lika stor som DVD-VHS, - TV utbudet är mycket större och PVR boxarnas intåg gör att folk kan dra nytta av TV utbudet - TPB spökar - Olika VOD alternativ poppar upp hela tiden - Videouthyrarna har försvunnit - Nya krav på ljudanläggningen krävs - Vi springer rätt in i en lågkonjuktur - etc etc Jepp, precis som DVD var dyrt och svinsvårt att få tag på i vissa butiker i början så ökar det med tiden  Jag är skitnöjd att jag kan köpa med en film när jag tankar bilen och köper mat  T.ex. macken "OK/Q8" har 15-20 nya filmer att välja mellan på köp i Arvika. En bra början 
Att en bensinmack har 15-20 nya BD titlar måste vara unikt, om det fanns på andra ställen åxå skulle det hjälpa till helt klart. Dom få gånger jag köper BD måste jag beställa på nätet alt köra 15 mil till Lund för att hitta något utbud att tala om. Sen om Streaming/nerladdning blir vanligt om några år i framtiden så betyder det inte att fysiskt format kommer att försvinna. Lär finnas som alternativ. Alla de som köper DVD filmer idag, och det finns det gott om, lär det ju finnas en stor del av som vill fortsätta att samla på oljeplattor.
Låter troligt. Nej usch va hemskt att det finns folk som gillar att fortsätta samla på film som fysiskt format hehe
Samlare kommer det alltid att finnas 
Exakt som det alltid kommer finnas en marknad för inbundna böcker, även med alt pocket, ljudbok och tom TPB. Själv så finns det 10-15 titlar som jag vill äga på BD.
Postad 25 October 2008 - 14:35
Unregisteredc96d6be8
-
Unregisteredc96d6be8
-
Mega-Guru
-
-
7392 inlägg
Citera Alla sitter med snabb uppkoppling och har en kraftfull dator nog att spela upp full HD wink.gif
Vem behöver en dator för detta??? Det är ju lika absurt som att säga att du behöver en kraftfull dator för att titta på BD. Behöver alla fullHD? En snabb uppkoppling har många men det finns ju massa alternativ redan idag för 720p/1080i.
Har fortfarande inte hittat ett enda alternativ idag där det räcker med 2-8mbit, sattelit ser jag inte ens som ett alternativ då det inte går att välja vad man vill se eller när man vill se det, dessutom måste man sätta upp en grymt ful parabol på väggen och får en låda till att hysa i bänken, dessutom får man betala för allt man inte tittar på också, typ sport och annat skit.
Redigerat av Unregisteredc96d6be8, 25 October 2008 - 14:36.
Postad 25 October 2008 - 14:38
Unregistered81406615
-
Unregistered81406615
-
Forumräv
-
-
887 inlägg
Själv så finns det 10-15 titlar som jag vill äga på BD.
Köper hälten av alla i världen 10-15 BD de närmaste säg 5 åren så är BD en jättesucce.
Postad 25 October 2008 - 14:56
Audio Code 3
-
Audio Code 3
-
Über-Guru
-
-
12561 inlägg
Köper hälten av alla i världen 10-15 BD de närmaste säg 5 åren så är BD en jättesucce.
Köpt 18 titlar på 2 månader, det är en succe' hos mig.
Postad 25 October 2008 - 14:59
lobo
-
lobo
-
Mästare
-
-
2842 inlägg
Tittar man på "20itopp" hos discshop som baseras på filmförsäljningen oavsett format så hittar vi 8st blu-ray filmer, bla Transformers på en 2:a plats. Topplistan baseras på försäljningen de 7 senaste dagarna på Discshops hemsida. Topplistan skapas varje tisdag/onsdag och ligger sedan fast till nästa vecka. Kan jag tolka som att bd försäljningen ökar till "Svenssons" och inte bara till "minhembiofolk". Ser vi på discshops lita för de mest förbokade filmerna så hittar vi tex. "Batman - The Dark Knight" på blu-ray på en 3:e plats, värt att notera är även att det enbart skiljer 20kr i pris mellan dvd och bd.
Postad 25 October 2008 - 15:00
Unregisteredd4f89b64
-
Unregisteredd4f89b64
-
Användare
-
-
140 inlägg
Det är här för att stanna, men det är dvd också. När bluray kostar 49 så köper jag. Dvd är fortfarande fantastisk bild.
Postad 25 October 2008 - 16:51
Rabalder
-
Rabalder
-
Beroende
-
-
1235 inlägg
Har fortfarande inte hittat ett enda alternativ idag där det räcker med 2-8mbit, sattelit ser jag inte ens som ett alternativ då det inte går att välja vad man vill se eller när man vill se det, dessutom måste man sätta upp en grymt ful parabol på väggen och får en låda till att hysa i bänken, dessutom får man betala för allt man inte tittar på också, typ sport och annat skit.
hmmm låt mig tänka....senast i raden var väl ViaSat som drog i gång, dom andra drakarna lär väl följa. Lådor i TV bänken e ju jobbigt, vilken tur då att PS3 o nya LGn klarar både BD o VOD och detsamma gäller för Drakarnas HD-PVR burkarna..... HD-PVR boxarna ger ju faktiskt redan idag en ganska stor frihet betr på vad o när man vill se saker, utbudet är ju iaf mycket större än på BD. Visst är det trist att man får betala för kanaler man inte vill se men det hör väl knappast till BD diskussionen Köper hälten av alla i världen 10-15 BD de närmaste säg 5 åren så är BD en jättesucce.
Matematiskt korrekt... realistiskt..nej.
Postad 25 October 2008 - 17:03
Rabalder
-
Rabalder
-
Beroende
-
-
1235 inlägg
Tittar man på "20itopp" hos discshop som baseras på filmförsäljningen oavsett format så hittar vi 8st blu-ray filmer, bla Transformers på en 2:a plats. Kan jag tolka som att bd försäljningen ökar till "Svenssons" och inte bara till "minhembiofolk". Ser vi på discshops lita för de mest förbokade filmerna så hittar vi tex. "Batman - The Dark Knight" på blu-ray på en 3:e plats, värt att notera är även att det enbart skiljer 20kr i pris mellan dvd och bd.
Äntligen säger finniga PS3 spelande fjortisar så finns det en film att köpa (Transformers). Nya batman filmen däremot kan jag tänka mig att nästan alla 10.000 (?) BD-spelar ägare kan tänka sig köpa, man måste ju få valuta för sin surt förvärvade och snart föråldrade spelare.
Postad 25 October 2008 - 18:22
Unregisteredc96d6be8
-
Unregisteredc96d6be8
-
Mega-Guru
-
-
7392 inlägg
hmmm låt mig tänka....senast i raden var väl ViaSat som drog i gång, dom andra drakarna lär väl följa. Lådor i TV bänken e ju jobbigt, vilken tur då att PS3 o nya LGn klarar både BD o VOD och detsamma gäller för Drakarnas HD-PVR burkarna..... HD-PVR boxarna ger ju faktiskt redan idag en ganska stor frihet betr på vad o när man vill se saker, utbudet är ju iaf mycket större än på BD. Visst är det trist att man får betala för kanaler man inte vill se men det hör väl knappast till BD diskussionen 
Viasat är om jag inte är helt felunderrättad också vi satelit  . och att hd-pvr boxarna ger stor frihet är inte helt sant, vill jag se Iron Man ikväll så är det inte säkert de sänder den eller har jag fel? Dessutom blir det iaf en box mer än vad jag har idag om man ska ta in satelitkanaler, då efter vad jag förstått det är knepigt och ostabilt att få in dem i htpcn. Mina erfarenheter av Canal Digital är inget vidare så de kommer aldrig att få mig som kund igen för övrigt. VOD över internet är betydligt mer tilltalande, bara de någonsin bygger ut nätet så det funkar bra, men det ligger rätt långt fram i tiden där jag bor.
Postad 25 October 2008 - 18:55
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Äntligen säger finniga PS3 spelande fjortisar så finns det en film att köpa (Transformers). Nya batman filmen däremot kan jag tänka mig att nästan alla 10.000 (?) BD-spelar ägare kan tänka sig köpa, man måste ju få valuta för sin surt förvärvade och snart föråldrade spelare.
Vet inte om det är lönt att svara på det, men: Varför skriver du det du skriver, när du vet att det är fel? Är du en bitter HD-DVD supporter eller jobbar du för ett företag som erbjuder lego-bild via internet?
Postad 25 October 2008 - 22:27
Rabalder
-
Rabalder
-
Beroende
-
-
1235 inlägg
Viasat är om jag inte är helt felunderrättad också vi satelit . och att hd-pvr boxarna ger stor frihet är inte helt sant, vill jag se Iron Man ikväll så är det inte säkert de sänder den eller har jag fel? Dessutom blir det iaf en box mer än vad jag har idag om man ska ta in satelitkanaler, då efter vad jag förstått det är knepigt och ostabilt att få in dem i htpcn. Mina erfarenheter av Canal Digital är inget vidare så de kommer aldrig att få mig som kund igen för övrigt. VOD över internet är betydligt mer tilltalande, bara de någonsin bygger ut nätet så det funkar bra, men det ligger rätt långt fram i tiden där jag bor.
Som jag har förstått det kör ViaSat tyvärr via Internet för sin VOD satsning. När det gäller Ironman så har du helt rätt, den finns nog inte via i Sverige streamade nätverk ännu, men utbudet genom en PVR är ändå så mycket större. OK, du måste planera lite och se till att ladda hem det du vill se men det gäller ju åxå om du vill köpa en Oljeplatta. tar jag in prisbilden i det hela så blir det nästan löjligt....
Postad 25 October 2008 - 22:33
Rabalder
-
Rabalder
-
Beroende
-
-
1235 inlägg
Vet inte om det är lönt att svara på det, men:
Varför skriver du det du skriver, när du vet att det är fel? Är du en bitter HD-DVD supporter eller jobbar du för ett företag som erbjuder lego-bild via internet?
Har aldrig haft och tänkte aldrig skaffa HD-DVD, har hatf BD sedan PS3 kom ut på marknaden. Vet inte vad du syftar som felaktigt, att 73% av intäkterna från Transformers är från målgruppen killar 13-17 år eller att BD branchen räknar med att sälja 10000 dedikerade BD spelare i Sverige 2008? Eller vad det att Nya Batman kommer att ha en bredare målgrupp??? Jag kanske skriver saker som du inte vill höra eller acceptera, men jag skriver medvetet inga felaktigheter.
Postad 26 October 2008 - 01:34
thetias
-
thetias
-
Mästare
-
-
2965 inlägg
Dvd är fortfarande fantastisk bild.
Not...
Postad 26 October 2008 - 01:53
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
Har hittat en Videouthyrare som har allt på Blu-Ray som kommit ut ! Kostar 30 kr filmen om man köper ett klippkort ( vilket man gör ) Samma pris för Blu-Ray som DVD Nu är det bara att hoppas på att alla videouthyrare kör så här - Då ser jag inga hinder för Blu-Ray som det media man hyr Jag hyr hellre 6 st filmer för priset av att köpa en. Man kan köpa de man gillar och "måste ha" om ett år eller så .. då har priset gått ner och man är sugen på att se den igen. Maveric
Redigerat av Unregistered1103, 26 October 2008 - 01:55.
Postad 26 October 2008 - 09:29
Unregisteredc96d6be8
-
Unregisteredc96d6be8
-
Mega-Guru
-
-
7392 inlägg
Som jag har förstått det kör ViaSat tyvärr via Internet för sin VOD satsning.
När det gäller Ironman så har du helt rätt, den finns nog inte via i Sverige streamade nätverk ännu, men utbudet genom en PVR är ändå så mycket större. OK, du måste planera lite och se till att ladda hem det du vill se men det gäller ju åxå om du vill köpa en Oljeplatta. tar jag in prisbilden i det hela så blir det nästan löjligt....
Kikade lite på viasats VOD och det är ett samarbete med cdon.com, hittade dock inga filmer i hd där, det går inte heller att ladda hem nått i förväg då det är en helt streamad tjänst, men min bandbredd räcker visserligen till deras utbud, en nackdel var dock att jag inte kunde ta in det i varken htpcn eller speldatorn då det kräver IE6.0 och uppåt, dem har jag tagit bort med vLite eftersom att jag inte gillar ie.
Postad 26 October 2008 - 09:43
Unregistereda398c9a6
-
Unregistereda398c9a6
-
Lärjunge
-
-
251 inlägg
Har hittat en Videouthyrare som har allt på Blu-Ray som kommit ut !
Kostar 30 kr filmen om man köper ett klippkort ( vilket man gör ) Samma pris för Blu-Ray som DVD
Nu är det bara att hoppas på att alla videouthyrare kör så här - Då ser jag inga hinder för Blu-Ray som det media man hyr
Jag hyr hellre 6 st filmer för priset av att köpa en. Man kan köpa de man gillar och "måste ha" om ett år eller så .. då har priset gått ner och man är sugen på att se den igen.
Maveric
Håller med dig fullständigt. Det är inget fel på BD, men folk blir så upprörda här för man är ekonomisk här lol. BD är heligt för dem så de tåler ej man är ekonomisk. Som man har sagt tusen gånger innan. Jag tänker ej lägga 300 pixs på en film som man ej ser mer EN gång. Finns andra sätt fixa det. Är den BRA så offrar jag gärna 300 kr. Är priserna runt de 100 - 150 kan jag lätt offra på en osäker film.
Postad 26 October 2008 - 09:46
Wolfy
-
Wolfy
-
Veteran
-
-
1667 inlägg
Har hittat en Videouthyrare som har allt på Blu-Ray som kommit ut !
Kostar 30 kr filmen om man köper ett klippkort ( vilket man gör ) Samma pris för Blu-Ray som DVD
Nu är det bara att hoppas på att alla videouthyrare kör så här - Då ser jag inga hinder för Blu-Ray som det media man hyr
Jag hyr hellre 6 st filmer för priset av att köpa en. Man kan köpa de man gillar och "måste ha" om ett år eller så .. då har priset gått ner och man är sugen på att se den igen.
Maveric
Enda problemet jag har med uthyrning är nötterna som misshandlar skivorna så in i h-vete när de hyr. Inte för att det är risk för annat än att skivan blir svårläst, men det gör ont i hjärtat att stoppa en dylik skiva i sin uppspelare. Går iofs att kolla i butik innan man hyr. Ville mest ventilera min irritation över att folk inte kan behandla saker de inte äger på ett bra sätt, om de låter ungarna sina leka frisbee med sina egna skivor eller använder sina egna skivor som underlägg rör mig inte i ryggen.  Trevligt med en uthyrare som har allt som kommit ut på BD, riktigt seriöst.
Postad 26 October 2008 - 09:54
Unregistereda398c9a6
-
Unregistereda398c9a6
-
Lärjunge
-
-
251 inlägg
Enda problemet jag har med uthyrning är nötterna som misshandlar skivorna så in i h-vete när de hyr. Inte för att det är risk för annat än att skivan blir svårläst, men det gör ont i hjärtat att stoppa en dylik skiva i sin uppspelare. Går iofs att kolla i butik innan man hyr. Ville mest ventilera min irritation över att folk inte kan behandla saker de inte äger på ett bra sätt, om de låter ungarna sina leka frisbee med sina egna skivor eller använder sina egna skivor som underlägg rör mig inte i ryggen. 
Trevligt med en uthyrare som har allt som kommit ut på BD, riktigt seriöst.
Faktiskt ej råkat ut för det mer än litte äldre filmer. Men även då har man svorit, gormat. Men oftast har man ej haft några problem med göra upp. Fått välja en "nyfilm" eller prova nästa kopia+ 1 st äldre film. Bd har ju den fördelen med den är så ny format, förhoppningviss har de ej blivit utlånad till "slarver" som ej bryr sig.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
High Definition
-
→
Blu-ray
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|