Sagem DTR 94250 HD
834 svar till detta ämne
Postad 16 January 2010 - 12:19
-SWED-
-
-SWED-
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Har just fått min Sagem (1 vecka) tycker inte om den alls, har använt en Samsung men vill åt MPEG4 så det blev som sagt en Sagem 160 HD. Dilogen är aldelles för dålig i mitt tycke.
EPGen är svårläst, "leksaks färger i menyerna" = grälla färger
Går inte att ställa in hur långt innan den skall börja spela in och sluta på alla filmer ex 3 minuter.
fjuttig fjärr som inte använder navigations knaparna i mitten på ett tilltalande sett.
Snabbspolar 5 minuter i kaget när jag kanske bara vill köra bort reklam på 3.5 minuter
är instäld på 03 och låser den konstant filmkanaler i fabriks instälning, skit jobbigt, råka kolla här och ändrade till 18 och det fungerade, ska kolla så det inte låser några program, det skall vara jag som bestämmer vad som ska låsas och inte Boxen,, Trist
Usel överföring av filmer på USB tar tid och det går ej att titta på någon kanal mm.och att titta på det sen ska vi inte tala om, och filmen är då låst till boxen, Va uselt, Så om jag spelar in X-antal filmer på usb och Boxen går sönder är jag rökt och att se filmerna förbrukad,, nä så får det bara inte vara,,
Låter oerhört mycket mer en Samsung som också har HD..
Hur gör ni med detta ljud, går ju knapt att ha låg volym och titta på tvén.. Tipps tack..
Redigerat av -SWED-, 16 January 2010 - 12:28.
Postad 16 January 2010 - 13:47
PiZZaMaN
-
PiZZaMaN
-
Forumräv
-
-
614 inlägg
Har just fått min Sagem (1 vecka) tycker inte om den alls, har använt en Samsung men vill åt MPEG4 så det blev som sagt en Sagem 160 HD. Dilogen är aldelles för dålig i mitt tycke.
EPGen är svårläst, "leksaks färger i menyerna" = grälla färger Går inte att ställa in hur långt innan den skall börja spela in och sluta på alla filmer ex 3 minuter. fjuttig fjärr som inte använder navigations knaparna i mitten på ett tilltalande sett. Snabbspolar 5 minuter i kaget när jag kanske bara vill köra bort reklam på 3.5 minuter är instäld på 03 och låser den konstant filmkanaler i fabriks instälning, skit jobbigt, råka kolla här och ändrade till 18 och det fungerade, ska kolla så det inte låser några program, det skall vara jag som bestämmer vad som ska låsas och inte Boxen,, Trist Usel överföring av filmer på USB tar tid och det går ej att titta på någon kanal mm.och att titta på det sen ska vi inte tala om, och filmen är då låst till boxen, Va uselt, Så om jag spelar in X-antal filmer på usb och Boxen går sönder är jag rökt och att se filmerna förbrukad,, nä så får det bara inte vara,,
Låter oerhört mycket mer en Samsung som också har HD.. Hur gör ni med detta ljud, går ju knapt att ha låg volym och titta på tvén.. Tipps tack..
EPGn tycker jag inte är svårläst dock kunde dom valt bättre färger och utnyttjat utrymmet mkt bättre. Om du går in i på inställningarna kan du välja "timer" istället för "program" och då ställa in tiden den ska börja spela in innan och när den ska sluta. själv har jag valt 1 minut innan och 5 minuter efter tror jag. glöm inte att trycka OK efter varje ändring så det sparas. enda nackdelen är att man då när man programmerar inspelning via epgn inte får upp frågan "detta program ingår i en serie vill du spela in alla avsnitt"...typ. däremot om programmet går tex en gång i veckan på samma tid kan man ju när en programmering är satt gå in i listan över programmerade inspelningar och där välja tex måndagar istället för datumet. håller med om att pil upp/ned samt höger/vänster på fjärren även kunde användas till volym/kanal. däremot är den underbar då den inte är riktningskänslig och enl mig ligger ok i handen. ang låsningen av programmen är det under all kritik. 18 ska vara helt upplåst men så är det ju inte tyvärr =( dock är det enda som spärras snusk men sånt stör mig. ingen ska välja åt mig hur jag vill ha det. usbfunktionen är oxå igentligen meningslös då den är låst till boxen. det skulle väl bara om utrymmet skulle ta slut men känns som det är lättare att fixa dom filmerna på annat sätt om man vill spara dom. min box låter nått helt otroligt mkt och ska försöka returnera den. dom måste ju fan fixa det. man skulle säkert kunna modda den men det ska inte behövas. "Snabbspolar 5 minuter i kaget när jag kanske bara vill köra bort reklam på 3.5 minuter" tja du kan ju spola istället för att köra med skippknappen. kanalerna har ju olika lång reknam så det är väl omöjligt att få det bra. har ibland kört med ett tryck på skipp men ändå fått spola fram mera. synd att det inte är att bara skicka ett mail så lägger dom till funktioner och förbättringar som är mjukvarurelaterade. har inte testat iofs men lär ju vara omöjligt hehe
Postad 16 January 2010 - 14:29
-SWED-
-
-SWED-
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
EPGn tycker jag inte är svårläst dock kunde dom valt bättre färger och utnyttjat utrymmet mkt bättre. Om du går in i på inställningarna kan du välja "timer" istället för "program" och då ställa in tiden den ska börja spela in innan och när den ska sluta. själv har jag valt 1 minut innan och 5 minuter efter tror jag. glöm inte att trycka OK efter varje ändring så det sparas. enda nackdelen är att man då när man programmerar inspelning via epgn inte får upp frågan "detta program ingår i en serie vill du spela in alla avsnitt"...typ. däremot om programmet går tex en gång i veckan på samma tid kan man ju när en programmering är satt gå in i listan över programmerade inspelningar och där välja tex måndagar istället för datumet.
håller med om att pil upp/ned samt höger/vänster på fjärren även kunde användas till volym/kanal. däremot är den underbar då den inte är riktningskänslig och enl mig ligger ok i handen.
ang låsningen av programmen är det under all kritik. 18 ska vara helt upplåst men så är det ju inte tyvärr =( dock är det enda som spärras snusk men sånt stör mig. ingen ska välja åt mig hur jag vill ha det.
usbfunktionen är oxå igentligen meningslös då den är låst till boxen. det skulle väl bara om utrymmet skulle ta slut men känns som det är lättare att fixa dom filmerna på annat sätt om man vill spara dom.
min box låter nått helt otroligt mkt och ska försöka returnera den. dom måste ju fan fixa det. man skulle säkert kunna modda den men det ska inte behövas.
"Snabbspolar 5 minuter i kaget när jag kanske bara vill köra bort reklam på 3.5 minuter" tja du kan ju spola istället för att köra med skippknappen. kanalerna har ju olika lång reknam så det är väl omöjligt att få det bra. har ibland kört med ett tryck på skipp men ändå fått spola fram mera.
synd att det inte är att bara skicka ett mail så lägger dom till funktioner och förbättringar som är mjukvarurelaterade. har inte testat iofs men lär ju vara omöjligt hehe
Tackar för svar Jämför man EPGn med den gamla Samsung boxen så är Samsung kanon samma som på Samsung tv´n mot Sagem.. Sagems Färger gör den svårläst om man jämför. du ser inte om du redan spelar in en kanal om du inte har den i "bild" du kan inte tabort inspelning om den har börjat och man har klantat sig och tryckt fel ( trycker man på tv st kanaler och gör fel så sitter man där eller får dra ut sladden,, bra va,, nä hu). och som sagt går inte lätt att spela in en serie. Måste kolla detta med snuskspärras den skall bort om den finns. är otroligt ireterande om man sappar i EPG menyn och man råkar sappa dit (då min stod på 03) man kommer inte därifrån utan måste till med en massa knapptryckningar och då är man på att knappa in 1234 så gör man det vad är det då för mening då är man på snusk kanalen ändå......Uselt Här har du alldeles rätt Fjärren är inte riktningskänslig bra.. Håller med helt här*** usbfunktionen är oxå igentligen meningslös då den är låst till boxen.*** Samma här *** min box låter nått helt otroligt mkt***. Det går inte alls att ha det så frun blir vansinnig så gör de inget åt detta så dir det aldrig en Sagem och det ska alla få veta hur det låter Men att spola blir endera för snabbt (för många tryck) eller så för lite och då tar det lång tid ändå.. . Dom kan fixa det mesta om de vill, Det går att uppgradera via antennen (mjukvaruuppdatering) så att man får alla funktioner och förbättringar som är mjukvarurelaterade. Samsung va suverän på det,,,
Redigerat av -SWED-, 16 January 2010 - 14:34.
Postad 18 January 2010 - 15:11
discomega
-
discomega
-
Forumräv
-
-
715 inlägg
Min Samsung DTB-P850V var riktigt usel innan den stora fw uppdateringen som kom. När den väl kom (tog tid) så gick boxen att använda. Den lider fortfarande av massa buggar. Läs i systerboxens tråd Samsung DCB-P850Z. Där finns en diger lista av buggar som Samsung av någon anledning ignorerar...Bla, så om man tittar i chaseplay och programmet tar slut åker man ut till menyn och måste starta om programmet. Finnns massa såna småirriterande saker. Orkar inte lista alla. Tänkte köpa en 160gb av denna boxen. Hoppas att serieinspelningen fungerar på denna för det gör det inte på min samsungbox...
Postad 21 January 2010 - 13:14
MrAdis
-
MrAdis
-
Rookie
-
5 inlägg
Hej!
Mitt första inlägg här på minhembio. Verkar vara ett trevligt ställe.
Nu till min fråga.
Köpte mig Sagem DTR 94160TA HD boxen för ett tag sen. Har dock ett litet problem
med den. Jag får en svart rand i ovan kant på tvbilden den varierar i storlek beroende på vilken upplösning jag ställt in den på. Värst är de när jag kör ut 1080i från boxen. De blir bara rand där upp ingen nere på bilden. Verkar som de är nåt med skalningen som spökar. Har den inställd på 1080i. Kör den genom min Onkyo 607:a
Har även testat att koppla boxen direkt till tv:n (Samsung LE46A656) men samma fel även där.
Någon mer som upplevt detta. Kanske är ett handhavande fel. Har testat allt möjligt men inget verkar hjälpa.
Så nu hoppas de kanske finns någon här inne med någon idé. Annars blir de att gå och lämna tillbaka den.
/Adam
Redigerat av MrAdis, 21 January 2010 - 13:14.
Postad 24 January 2010 - 20:30
haboso
-
haboso
-
Användare
-
-
189 inlägg
Hej!
Nu till min fråga. Köpte mig Sagem DTR 94160TA HD boxen för ett tag sen. Har dock ett litet problem med den. Jag får en svart rand i ovan kant på tvbilden den varierar i storlek beroende på vilken upplösning jag ställt in den på. Värst är de när jag kör ut 1080i från boxen. De blir bara rand där upp ingen nere på bilden. Verkar som de är nåt med skalningen som spökar. Har den inställd på 1080i. Kör den genom min Onkyo 607:a Har även testat att koppla boxen direkt till tv:n (Samsung LE46A656) men samma fel även där. Någon mer som upplevt detta. Kanske är ett handhavande fel. Har testat allt möjligt men inget verkar hjälpa. Så nu hoppas de kanske finns någon här inne med någon idé. Annars blir de att gå och lämna tillbaka den.
/Adam
Jag brukar trycka på Text-TV knappen och sedan Exit för att lämna Text-TV då försvinner den..
Postad 24 January 2010 - 22:26
FatAgnus
-
FatAgnus
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
En fråga till er som bytt hårddisk, hur öppnar man en 94160/94250? Utan att ta sönder den alltså,.
Om någon har en länk till nån "guide" på nätet hur man byter disk så vore det välkommet.
Postad 24 January 2010 - 23:29
lolight
-
lolight
-
Amatör
-
-
70 inlägg
Hej!
Nu till min fråga. Köpte mig Sagem DTR 94160TA HD boxen för ett tag sen. Har dock ett litet problem med den. Jag får en svart rand i ovan kant på tvbilden den varierar i storlek beroende på vilken upplösning jag ställt in den på. Värst är de när jag kör ut 1080i från boxen. De blir bara rand där upp ingen nere på bilden. Verkar som de är nåt med skalningen som spökar. Har den inställd på 1080i. Kör den genom min Onkyo 607:a Har även testat att koppla boxen direkt till tv:n (Samsung LE46A656) men samma fel även där. Någon mer som upplevt detta. Kanske är ett handhavande fel. Har testat allt möjligt men inget verkar hjälpa. Så nu hoppas de kanske finns någon här inne med någon idé. Annars blir de att gå och lämna tillbaka den.
/Adam
Det kan vara din TV som inte skalar på ett bra sätt. Prova att fippla med skalning på TV dosan.
Postad 25 January 2010 - 11:56
ansgar
-
ansgar
-
Beroende
-
-
1257 inlägg
Kör boxen med HDMI nu, men kan man även koppla så att man kan köra med TVns inbyggda digitalmottagare, dem gånger man inte vill spela in och vill nyttja tv fjärren
Ja så gör jag, men det reglerar jag med TVn eller vad menade du?
Postad 25 January 2010 - 13:04
ansgar
-
ansgar
-
Beroende
-
-
1257 inlägg
.......... Ang. bildkvaliten, så tycker jag den är så bra med HDMI att jag inte vill titta via scart eller den inbyggda tunern, HDMI var ett rejält lyft. Skillnaden mellan denna bild och HD är inte så stor som det var mellan scart och HDMI.
Jag vill revidera mig själv, vid nämare eftertanke har jag nog inte bättre bild via HDMI än vad jag har med den inbyggda mottagaren på SD-kanaler. Däremot är den ofta bättre på HD-kanalen trots att det inte är en HD-sändning (SVT-HD)!? Hur har ni ställt in er box? Jag ändrade igår till 720P och testade colour YCbCr men bytte tillbaka till colour RGB. YCbCr tyckte jag var för mycket färg med röda ansikten mm. Jag har scarten inkopplad samtidigt. Påverkar det bilden negativt? Kanske på scarten som jag nu tycker är sämre än TVns inbyggda DTV. Har nån provat component. Jag har det på Telias box, med bra bild, då jag bara har 2 HDMI och en använder jag till min PC.
Postad 25 January 2010 - 13:15
tombox
-
tombox
-
Användare
-
-
110 inlägg
En fråga till er som bytt hårddisk, hur öppnar man en 94160/94250? Utan att ta sönder den alltså,. Om någon har en länk till nån "guide" på nätet hur man byter disk så vore det välkommet.
På undersidan under etiketten sitter en skruv. Resten är klämfästen.
Postad 25 January 2010 - 19:10
-SWED-
-
-SWED-
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Min samsung med 160 g hårdisk fungerar kanon, är väl 3 år men är mycket nöjd,
Har bara haft ett fel, alla lampor blinkar, men det fixade de på garantin.
Sagem DTR 94250 HD går inte att leva med, vilket HD ljud
Håller på att kolla in IPbox eller AZbox istället
Postad 26 January 2010 - 19:50
Unregisteredb33ec5bc
-
Unregisteredb33ec5bc
-
Användare
-
-
109 inlägg
Jag har haft denna box i ett par månader och har ungefär en hängning(bilden blir svart hel plötsligt) varannan dag. Vet inte om det har att göra med defekt box eller om det kan bero på hur man kopplar den mot tv:n. Jag har den kopplad via hdmi till min LG 37" lcd tv. Dit har jag också kopplat min Mac mini på den andra hdmi porten. Ibland när jag skiftat ingång på tv:n för att använda macen så blir bilden flimrig i alla möjliga färger när jag kopplar tillbaks till den hdmi port som Sagem boxen är kopplad till. Men detta händer inte varje gång. Oftast när jag använt macen en längre tid, dvs mer än 10 minuter.
Kan hängningarna i Sagem boxen bero på att macen står i sleep läge på något sätt?
Tips tas emot med öppna armar. Fler som haft liknande problem kanske?
Nu har jag skiftat på hdmi sladdarna bakpå tv:n för att se om det gör någon skillnad.
Postad 27 January 2010 - 13:21
Ante123
-
Ante123
-
Rookie
-
2 inlägg
Jag har samma problem med min box, det blir helt svart, måste starta om boxen, sen kan det funka nån minut, sen blir det svart igen, tv:n säger stödjer ej detta videoformat. Vad kan det vara för fel
Postad 27 January 2010 - 17:22
Ante123
-
Ante123
-
Rookie
-
2 inlägg
Nu har ju jag en Sagem med 500 gigabits hårddisk men det är kanske ingen större skillnad på dom
märkligt att senaste dagarna har det hänt oftare att bilden bara försvunnit, helt svart blir det.
Sladdarna sitter i ordentligt med HDMI har en Phillips 46 lcd som tur är har jag Canal Digital oxå
men tycker att Boxers box är bättre med dubbla tuners samt enkel inspelningsfunktion
sen har ju inte CD TV6 och TV8 samt 7 som kommer 1 februari.
Men blir lite galen när den bara lägger av hela tiden, omstart, funkar ett litet tag, sen svart ruta igen
Postad 27 January 2010 - 18:53
ansgar
-
ansgar
-
Beroende
-
-
1257 inlägg
Min samsung med 160 g hårdisk fungerar kanon, är väl 3 år men är mycket nöjd, Har bara haft ett fel, alla lampor blinkar, men det fixade de på garantin. Sagem DTR 94250 HD går inte att leva med, vilket HD ljud
Håller på att kolla in IPbox eller AZbox istället
Min är helt tyst! Det hörs ingenting och jag har kollat att fläkten går!
Postad 28 January 2010 - 09:50
PiZZaMaN
-
PiZZaMaN
-
Forumräv
-
-
614 inlägg
vet inte hur villiga dom är att byta ut boxen för att den låter och den är ju fylld med inspelningar. är teknisk nog att modda den typ byta fläkt och ev hänga upp hårddisken i någon gummiupphängning men det ska ju inte behövas.
i papperna vi alla fick från boxer nyss står det ju att man bla ska få 2st discoverykanaler till. hittar inget om det på hemsidan eller i kanallistan. får in BBC World News och Disney XD nu under test perioden så jag borde do på ett ställe där mpeg4 funkar iaf. nån som vet nått om det?
Postad 29 January 2010 - 11:45
Nightelf
-
Nightelf
-
Användare
-
-
148 inlägg
-"ditt serviceärende är nu klart,finns för avhämtning." Japp, så var det dags att hämta ut boxen från service - det bidde ännu ett utbyte! Vill gärna att denna nu ska vara en av de tysta och funktionellt felfria boxarna som en del har fått tag i här.I alla fall....har precis startat upp den och kan inget anmärka på funktionerna ännu men visst fasen låter den med det där föxxxxade surret/morret från fläkt/HDD.Från att ha haft en bra "ljudatmosfär" när boxarna varit på service märker man omgående vilket surr det blir med dom i vardagsrummet, och ja, jag vet att det är rörliga delar i den - men vad fasen -det måste väl gå att bygga den tystare från början utan att själv behöva modda den.Har ledsnat totalt på denna box.
Postad 30 January 2010 - 02:28
mickos
-
mickos
-
Rookie
-
6 inlägg
Köpte nyligen en 94500.
Idag kopplade jag om från Scart (RGB) till nyinköpt HDMI->DVI kabel, men har fått ett problem.
Varje gång jag startar TV:n så öppnas "Bildinställningar" vyn.
Detta är störande för hela familjen som förväntar sig att TV:n står på.
Ibland har den även hängt sig.
Behöver Scart kontakten ledig för att kunna köra ut Composit till en annan TV i annat rum.
Några idéer?
Postad 30 January 2010 - 22:37
mickos
-
mickos
-
Rookie
-
6 inlägg
Köpte nyligen en 94500. Idag kopplade jag om från Scart (RGB) till nyinköpt HDMI->DVI kabel, men har fått ett problem. Varje gång jag startar TV:n så öppnas "Bildinställningar" vyn. Detta är störande för hela familjen som förväntar sig att TV:n står på. Ibland har den även hängt sig. Behöver Scart kontakten ledig för att kunna köra ut Composit till en annan TV i annat rum.
Några idéer?
Lite förtydligande: TVn är en HD förberedd plattTV med DVI, men inte HDMI ingång. Familje förväntar sig att kunna slå på TVn och då ha en kanal igång. Vi stänger inte ner boxen över natten heller (borde man för att spara Hårddisken?).
Postad 30 January 2010 - 22:58
ponpolio
-
ponpolio
-
Användare
-
-
180 inlägg
Jag tror fasen jag behöver hjälp :-/
Köpte idag 94160-modellen (en med sata i om man söker hårddiskens modellbeteckning), fram tills nu har jag kört med kortet rätt i tv´n på en Panasonic PX70 med alldeles lysande bild. Men min tv saknar MPEG-4 och nu får man ju Discovery Sciense i MPEG-4 sändning.
Men hur fasen får man till en bra bild på denna? Det är ju en blek, tröstlös och utsmetad bild i jämförelse med Panasonicen´s inbyggda digitalmottagare.
Ägnat hela dagen åt att fippla med inställningarna, testat olika kablar och skalningar...jag får inte till det alls.
Är det verkligen så lam bild på denna?
Testat Clas Ohlson HDMI, Biltema HDMI, Supra Component och Supra HDMI. Componenten ger renare färger men då kan ju lådan inte skala vettigt. Signalerna är goda och antenkablarna jag testat har olika ohm och filter.
Bytte tillbaka en kortis till kortet i tv´n och det är sååå mycket bättre bild.
Vad tror ni....är det bara att bita i det sura äpplet och leva med det?
Kvittot säger att öppet köp inte gäller på abonnemangsboxar (färlängde), så jag är välldigt intresserad av en bra bild:-)
Postad 30 January 2010 - 23:14
bigwiz
-
bigwiz
-
Rookie
-
4 inlägg
Köpte nyligen en 94500. Idag kopplade jag om från Scart (RGB) till nyinköpt HDMI->DVI kabel, men har fått ett problem. Varje gång jag startar TV:n så öppnas "Bildinställningar" vyn. Detta är störande för hela familjen som förväntar sig att TV:n står på. Ibland har den även hängt sig. Behöver Scart kontakten ledig för att kunna köra ut Composit till en annan TV i annat rum.
Några idéer?
Hej, Det beror med all säkerhet på att när du slår på din TV så skickas det lite "skräp" från DVI-porten till din box in på HDMI-porten. Boxen går då in i "felsökert läge" (typ 576p) för att de som tex kopplar in en TV som inte klarar högre upplösningar ska få en bild över huvud taget. Därav anledningen till att du hamnar på boxens sida för inställning av upplösning. Kan möjligen finnas någon omvandlare att sätta emellan som filtrerar bort detta (DVI-HDMI) men det enklaste sättet är att du slår på TVn först och därefter Sagem-boxen. Då spar du även livslängd på fläktar, HDD, kondringar mm i boxen. Själv har jag en enkel multifjärr som gör allt detta i rätt sekvens med ett enda knapptryck. (Logitech Harmony 525) Hoppas det funkar även för dig! mvh /B
Postad 31 January 2010 - 12:17
harlosaboy
-
harlosaboy
-
Wannabe
-
-
36 inlägg
Köpte idag 94160-modellen (en med sata i om man söker hårddiskens modellbeteckning), fram tills nu har jag kört med kortet rätt i tv´n på en Panasonic PX70 med alldeles lysande bild. Men min tv saknar MPEG-4 och nu får man ju Discovery Sciense i MPEG-4 sändning. Men hur fasen får man till en bra bild på denna? Det är ju en blek, tröstlös och utsmetad bild i jämförelse med Panasonicen´s inbyggda digitalmottagare. Ägnat hela dagen åt att fippla med inställningarna, testat olika kablar och skalningar...jag får inte till det alls. Är det verkligen så lam bild på denna? Testat Clas Ohlson HDMI, Biltema HDMI, Supra Component och Supra HDMI. Componenten ger renare färger men då kan ju lådan inte skala vettigt. Signalerna är goda och antenkablarna jag testat har olika ohm och filter. Bytte tillbaka en kortis till kortet i tv´n och det är sååå mycket bättre bild.
Vad tror ni....är det bara att bita i det sura äpplet och leva med det? Kvittot säger att öppet köp inte gäller på abonnemangsboxar (färlängde), så jag är välldigt intresserad av en bra bild:-)
Även om DS sänds i mpeg4 behöver detta inte innebära att den sänds i HD (sammanblandning av begrepp). För mig vore det en nyhet om kanalen sänds i HD, det tror jag inte den gör. Finns det överhuvudtaget någon kanal utanför Sthlms-området som sänds i HD i Boxers marknät?
Postad 31 January 2010 - 14:34
ponpolio
-
ponpolio
-
Användare
-
-
180 inlägg
Även om DS sänds i mpeg4 behöver detta inte innebära att den sänds i HD (sammanblandning av begrepp). För mig vore det en nyhet om kanalen sänds i HD, det tror jag inte den gör. Finns det överhuvudtaget någon kanal utanför Sthlms-området som sänds i HD i Boxers marknät?
Nej nej, jag menar att jag köpte boxen för att komma åt de 5 mpeg4-kanalerna som sänds från och med 1 februari eftersom tv´n s lysande dekoder inte kan ta mpeg4. HD är inte strulet. Mitt strul är den sunkiga sagembilden i jämförelse med tv´ns inbygda dito. Och om det finns knep för att boosta bilden.
Postad 31 January 2010 - 17:11
harlosaboy
-
harlosaboy
-
Wannabe
-
-
36 inlägg
Nej nej, jag menar att jag köpte boxen för att komma åt de 5 mpeg4-kanalerna som sänds från och med 1 februari eftersom tv´n s lysande dekoder inte kan ta mpeg4. HD är inte strulet. Mitt strul är den sunkiga sagembilden i jämförelse med tv´ns inbygda dito. Och om det finns knep för att boosta bilden.
Ursäkta, jag missförstod dig. Jag tar emot ett antal danska kanaler i mpeg4, en HD-kanal och några SD.( Kommer inte åt Teracoms Mux6 så jag kan jämföra). Har aldrig haft problem med bildkvaliten, den är utmärkt på alla danska kanalerna utan några särskilda inställningar i boxen. Däremot har jag kunnat jämföra kvaliten på mpeg2 direkt via antennsladd in i TV:n contra via Sagem och den jämförelsen utfaller till Sagems fördel. Låter som ett fel i utsändningen, dom på Teracom kanske håller på med intrimning av kanalerna? Själv kör jag med HDMI via förstärkare (Marantz SR6004), 720p, RGB, aktiv utomhusantenn.
Postad 31 January 2010 - 18:39
ponpolio
-
ponpolio
-
Användare
-
-
180 inlägg
Ursäkta, jag missförstod dig. Jag tar emot ett antal danska kanaler i mpeg4, en HD-kanal och några SD.( Kommer inte åt Teracoms Mux6 så jag kan jämföra). Har aldrig haft problem med bildkvaliten, den är utmärkt på alla danska kanalerna utan några särskilda inställningar i boxen. Däremot har jag kunnat jämföra kvaliten på mpeg2 direkt via antennsladd in i TV:n contra via Sagem och den jämförelsen utfaller till Sagems fördel. Låter som ett fel i utsändningen, dom på Teracom kanske håller på med intrimning av kanalerna? Själv kör jag med HDMI via förstärkare (Marantz SR6004), 720p, RGB, aktiv utomhusantenn.
I mitt fall är det de redan befintliga kanalerna som fallerar i jämförelse, inte mpeg4...Discovery 1,2,3,4,5,6,. Well well, jag får väll konstatera att Panasonicen är betydligt bättre än Sagem på att generera bild helt enkelt:-/
Postad 02 February 2010 - 13:13
Unregistered629e3d05
-
Unregistered629e3d05
-
Användare
-
-
205 inlägg
Hmm, min box hittar inte de nya mpeg-4-kanalerna. Den hittar discoverykanalerna, men när jag läser i EPGn står där på danska, så jag undrar om jag inte fått in dem från Danmark (bor i Skåne).
Den verkar inte hitta Axess heller vid sökningen, men när jag går in på för att titta på den enligt min gamla kanalsökning (?? ja de gamla kalanerna ligger väl kvar i min favoritlista eller nåt?) får jag bara blåskärm som informerar mig om att det är en betalkanal som jag inte har tillgång till.
Sedan tidigare får jag in danska HD-/mpeg-4-kanalen.
På Boxers hemsida står att man måste registrera sig för att få tillgång till kanalerna, vad det nu innebär. Det står att man inte ska registrera kort som sitter i en mpeg-2-mottagare. Det spelar väl ingen roll. Jag kör med splitter som skickar signalen till både mpeg4-mottagare och mpeg-2-mottagare, men det spelar väl ingen roll?
Behöver jag byta antenn eller nåt?
Kön till Boxer är inte nådig, så jag frågar här istället.
På Boxers hemsida står att man måste registrera sig för att få tillgång till kanalerna, vad det nu innebär. Det står att man inte ska registrera kort som sitter i en mpeg-2-mottagare. Det spelar väl ingen roll. Jag kör med splitter som skickar signalen till både mpeg4-mottagare och mpeg-2-mottagare, men det spelar väl ingen roll? Registreringen har ju inget med ovanstående problem att göra. Kanalerna ska ju upptäckas ändå. Men vad gäller i denna frågeställning?
Postad 02 February 2010 - 13:46
alfista
-
alfista
-
Veteran
-
-
2230 inlägg
Får du in dansk TV så gissar jag att du bor i ett område där mux 6 (den med MPEG4) inte ännu byggts ut.
Postad 02 February 2010 - 14:07
Unregistered629e3d05
-
Unregistered629e3d05
-
Användare
-
-
205 inlägg
Tack alfista, det stämmer. Jag kollade täckningskarta för Skåne. Vet någon någonting om tidsplan eller så? Då är frågan;
1. varför fick jag informationsbrev från Boxer om att uppdatera min mottagare för att få nya mpeg-4-kanaler,
2. varför kan jag inte se Axess?
Postad 02 February 2010 - 14:15
alfista
-
alfista
-
Veteran
-
-
2230 inlägg
Om jag fattat rätt så är det problem att få in en mux till utan att hamna i "konflikt" med Danmarks nät. På något sätt borde det väl gå att lösa, men det lär i så fall kräva en samordnad insats.
Boxer var nog inte så petiga med att rikta sitt utskick. Axxess får du inte in längre för den har flyttat till den mux du inte kan ta in.
Postad 02 February 2010 - 14:19
Unregistered629e3d05
-
Unregistered629e3d05
-
Användare
-
-
205 inlägg
Om jag fattat rätt så är det problem att få in en mux till utan att hamna i "konflikt" med Danmarks nät. På något sätt borde det väl gå att lösa, men det lär i så fall kräva en samordnad insats. Boxer var nog inte så petiga med att rikta sitt utskick. Axxess får du inte in längre för den har flyttat till den mux du inte kan ta in.
Ok, men kan inte boxer "muxa" på olika sätt från olika sändare? Jaja, vi får hoppas de löser det snart - Axess gillar jag och såg fram emot BBC.
Postad 02 February 2010 - 16:12
frk gas
-
frk gas
-
Användare
-
-
136 inlägg
Enligt boxers hemsida Observera! Canal7 och Axess TV har full hushållstäckning
så ska alla med en mpeg4 box kunna se axess canal7 , vilket verkar stämma då jag bor i Umeå där inte mux 6 är utbyggt och jag har fått in kanalerna utan problem. Däremot ligger inte axess kvar som frikanal
Postad 02 February 2010 - 16:38
alfista
-
alfista
-
Veteran
-
-
2230 inlägg
Du har rätt, jag snurrade till det. Axxess skall ligga kvar på MUX5 men numer i MPEG4 samt som betalkanal.
BBC däremot ligger på den nya muxen.
Postad 02 February 2010 - 18:20
ansgar
-
ansgar
-
Beroende
-
-
1257 inlägg
Tack för tipset att registrera kortet på boxer. Nu får jag in de nya kanalerna!
Postad 02 February 2010 - 23:22
Nightelf
-
Nightelf
-
Användare
-
-
148 inlägg
Tack för tipset att registrera kortet på boxer. Nu får jag in de nya kanalerna!
Hej. Klippt från Boxer -" Här behöver du fylla i dina personuppgifter för att vi ska kunna registrera dig som MPEG-4-kund. Registrera inte kort som används med utrustning som inte är MPEG-4-förberedd" Av vilken anledning ska man ej registrera kort som används i "andra" boxar/mottagare? Mister de funktionen eller knyts de till boxen? Har du provat kortet i annan (MPEG2) mottagare igen? Eller är det i rent statistik-/marknadssyfte detta skrivs? Har ännu ej reggat mig då jag inte förstår syftet med det och ingen förklaring ges till "registrering av kort".
Postad 03 February 2010 - 07:37
anderswillhelmsson
-
anderswillhelmsson
-
Mästare
-
-
3945 inlägg
Registrera inte kort som används med utrustning som inte är MPEG-4-förberedd" Av vilken anledning ska man ej registrera kort som används i "andra" boxar/mottagare?
Har med stor sannolikhet bara med problemet att fördela de pengar Boxer får in, att göra. Dvs de kanaler folk inte kan se pga avsaknad av MPEG4-mottagare, ska heller inte ha del av de t ex 159:-/199:-/mån. Boxer får in på sina kort. Ju fler som kan se en kanal = ju mer pengar får den kanalen.
Postad 03 February 2010 - 20:08
PiZZaMaN
-
PiZZaMaN
-
Forumräv
-
-
614 inlägg
Jag har mitt kort i en kortdelare och har inget problem efter att reggat kortet på hemsidan. kör med en sony tv (mpeg2) och en philips (blä) med mpeg4 samt sagem boxen då. gjorde en kanalsökning och fick upp dom nya kanalerna dock försvann min favoritlista och jag hittar inte var man flyttar kanalerna. därför jag är här nu *söker lite* =) kom på att det kanske står på hemsidan oxå =D
Postad 04 February 2010 - 01:09
ansgar
-
ansgar
-
Beroende
-
-
1257 inlägg
Jag har mitt kort i en kortdelare och har inget problem efter att reggat kortet på hemsidan. kör med en sony tv (mpeg2) och en philips (blä) med mpeg4 samt sagem boxen då. gjorde en kanalsökning och fick upp dom nya kanalerna dock försvann min favoritlista och jag hittar inte var man flyttar kanalerna. därför jag är här nu *söker lite* =) kom på att det kanske står på hemsidan oxå =D
Favoritlista i Sagemboxen: välj M och sedan "hjärtat"
Postad 04 February 2010 - 11:13
Unregistered629e3d05
-
Unregistered629e3d05
-
Användare
-
-
205 inlägg
Nu har jag också reggat och har tillgång till Axess igen. Tack.
Det roliga är att om man går igenom Boxers frågor innan registrering kommer man fram till frågan "kan du se BBC?". Svarar man nej kan man inte regga kortet. Problemet är att jag bor i Skåne och ska ännu ej kunna se BBC, men dock Axess (efter registrering).
Postad 04 February 2010 - 14:01
PiZZaMaN
-
PiZZaMaN
-
Forumräv
-
-
614 inlägg
Favoritlista i Sagemboxen: välj M och sedan "hjärtat"
tack men så långt var jag med. däremot gick det inte att ändra i lista A men det kanske inte ska gå heller. därför jag trodde man skulle ändra nån annan stans. Funkade dock när jag valde B och sedan enter. missade att få in en kanal på plats 10 vilket jag upptäckte när jag var klar med alla 30 kanalen. blev irriterad först över att behöva göra om 2/3 av listan men gick att peta in kanelen i mellan dom andra i efterhand=) får jag ordning på oljudet är jag helnöjd. den har ju trots allt gjort att jag kunnat se på tv trots allt oväder. har störningar på dom andra apparaterna. funderar på att öppna upp den och modda lite. kommer aldrig orka skicka in den. kanske vattenkylning kopplad till akvariet som står brevid ?=) Kanske borde byta up 160gb mot en större oxå. då jag ställt in den att börja spela in 1 min innan och 5 efter hände det först att det döpte programmet efter det som var innan men nu verkar det funka som jag vill =)
Postad 04 February 2010 - 15:15
ansgar
-
ansgar
-
Beroende
-
-
1257 inlägg
tack men så långt var jag med. däremot gick det inte att ändra i lista A men det kanske inte ska gå heller. därför jag trodde man skulle ändra nån annan stans. Funkade dock när jag valde B och sedan enter. missade att få in en kanal på plats 10 vilket jag upptäckte när jag var klar med alla 30 kanalen. blev irriterad först över att behöva göra om 2/3 av listan men gick att peta in kanelen i mellan dom andra i efterhand=) får jag ordning på oljudet är jag helnöjd. den har ju trots allt gjort att jag kunnat se på tv trots allt oväder. har störningar på dom andra apparaterna.
funderar på att öppna upp den och modda lite. kommer aldrig orka skicka in den. kanske vattenkylning kopplad till akvariet som står brevid ?=) Kanske borde byta up 160gb mot en större oxå. då jag ställt in den att börja spela in 1 min innan och 5 efter hände det först att det döpte programmet efter det som var innan men nu verkar det funka som jag vill =)
Hej A-listan är den obligatoriska som man får med kanalsökningen. Min maskin är helt tyst, vi kan ju jämföra temperaturen på hårddisken innan du moddar. Min brukar ligga mellan 37 - 39 grader (välj M, I, håddiskinformation) De finns de som påstår att man inte behöver nån fläkt (tidigare i tråden)
Postad 04 February 2010 - 19:24
tombox
-
tombox
-
Användare
-
-
110 inlägg
H De finns de som påstår att man inte behöver nån fläkt (tidigare i tråden)
Utan fläkt förkortar du livslängden på hårddisken.
Redigerat av tombox, 04 February 2010 - 19:24.
Postad 04 February 2010 - 20:48
ponpolio
-
ponpolio
-
Användare
-
-
180 inlägg
Kört den några dagar nu och är väll ganska nöjd.
Kör den mot en Panasonic PX70 och jösses...jag får bra mycket bättre bild om jag kör genom SCART och låter TV´n skala upp än om jag kör genom HDMI...720p/10807, rgb/component, lite anmärkningsvärt måste jag säga.
Den ger dock inte alls lika bra bild som panasonicens interna box, men den saknar ju mpeg4 (som jag med facit i hand antagligen skulle klarat mig finfint utan).
Vad kör ni för settings?
Postad 05 February 2010 - 09:56
ansgar
-
ansgar
-
Beroende
-
-
1257 inlägg
- Jag skulle inte heller vilja plocka bort fläkten. Det skulle vara intressant om nån annan också kontrollerar temperaturen. Är de 37 - 39 grader jag har normaltemperatur?
- Jag testade i natt med olika inställningar och plockade till och med ur HDMI-kabeln men jag lyckas inte få till en bra bild via scart. Vad krävs för det? Min HDMI-ingång funkar ju i alla fall som tur är. Jag får väl nöja mig med den.
Postad 06 February 2010 - 21:44
PiZZaMaN
-
PiZZaMaN
-
Forumräv
-
-
614 inlägg
min ligger på 41grader nu.
vet inte hur den ser ut invändigt så hur den ska moddas åter står att se. vibrationsdämpning av hårddisk och skal samt om det går att byta ut fläkten eller peta i ett motstånd. om fläkten enbart är till för hårddisken kanske jag kopplar ur den och har disken utanför. maskinen står under tvn och då hamnar nog disken bakom tvn och syns inte.
men det återstår att se som sagt.
Postad 09 February 2010 - 11:02
Unregistered627b659e
-
Unregistered627b659e
-
Amatör
-
-
88 inlägg
Köpte idag 94160-modellen (en med sata i om man söker hårddiskens modellbeteckning), fram tills nu har jag kört med kortet rätt i tv´n på en Panasonic PX70 med alldeles lysande bild. Men min tv saknar MPEG-4 och nu får man ju Discovery Sciense i MPEG-4 sändning.
Vad har ni fått för erbjudande på denna box? När man ringer Boxers kundtjänst nu och vill förlänga 24mån på mix abb och ett extrakort så vill de ha 1995kr för den och det känns ju löjligt mycket, för 1,5år sedan köpte jag en 94250 för 995kr genom att förlänga på motsvarande sätt. Fick jag bara tag i fel säljare eller har Boxer snålat till sig?  /M
Postad 09 February 2010 - 19:56
AiR
-
AiR
-
Lärjunge
-
-
465 inlägg
Helt onödigt att köpa en box nu när DVB-T2 är precis runtom hörnet.
Postad 09 February 2010 - 21:52
ponpolio
-
ponpolio
-
Användare
-
-
180 inlägg
Vad har ni fått för erbjudande på denna box? När man ringer Boxers kundtjänst nu och vill förlänga 24mån på mix abb och ett extrakort så vill de ha 1995kr för den och det känns ju löjligt mycket, för 1,5år sedan köpte jag en 94250 för 995kr genom att förlänga på motsvarande sätt. Fick jag bara tag i fel säljare eller har Boxer snålat till sig? 
/M
Jag köpte min på Expert stormarknad, min var dock 94160 som de helt säkert vill rensa ut. Gav 899 för förlängning 24m, nu verkar det som att förlängning (inte nyteckning) egentligen skulle ha kostat mig 1495...men å andra sidan, hade jag gett 1495 för förlängning så hade jag varit besviken...tycker inte den är värd en krona mer än vad jag gav.
Postad 09 February 2010 - 21:55
ponpolio
-
ponpolio
-
Användare
-
-
180 inlägg
Helt onödigt att köpa en box nu när DVB-T2 är precis runtom hörnet.
Beror ju på hur långt det är till det där hörnet, det är ju inte direkt så att de bygger hela rasket samtidigt i hela sverige och folk kommer att få vänta rejält i många fall.
Postad 09 February 2010 - 22:18
lolight
-
lolight
-
Amatör
-
-
70 inlägg
min ligger på 41grader nu. vet inte hur den ser ut invändigt så hur den ska moddas åter står att se. vibrationsdämpning av hårddisk och skal samt om det går att byta ut fläkten eller peta i ett motstånd. om fläkten enbart är till för hårddisken kanske jag kopplar ur den och har disken utanför. maskinen står under tvn och då hamnar nog disken bakom tvn och syns inte. men det återstår att se som sagt.
Intressant projekt. Jag skulle nog ha valt en annan lösning. Brutalt med ändå.. Borra en massa ventilationshål i skalet. Men nu är min tyst så.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
genstruktur
2026-05-20 17:03:16
-
Projektorn uppe och allt verkar fungera
genstruktur
2026-05-20 17:02:29
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|