![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 01 april 2010 - 14:23
Postad 01 april 2010 - 14:42
Du har inte funderat på att dämpa lite vid högtalarna ser lite naket ut om man tittar i ditt galleri sen den som står till höger med en dörr invid inte bra ur ljudsynpunkt.Ja jag ska testa lite sånt i helgen. Jag måste flytta om högtalarna lite nu p.g.a. att basen helt har ändrat karaktär med XPA-2. En flytt längre från väggen kanske är bra. Samt en invinkling av högtalarna.
Postad 01 april 2010 - 15:15
Du har inte funderat på att dämpa lite vid högtalarna ser lite naket ut om man tittar i ditt galleri sen den som står till höger med en dörr invid inte bra ur ljudsynpunkt.
Det ska upp ett tjockt draperi inom kort! Det är redan inköpt!
Har vinklat in högtalarna fem grader till nu och det blev genast bättre 3D! Tack för tips!
Nu ska jag plugga igen två av de fyra basreflexportarna för att strama upp basen lite. Den är lite FÖR grym nu...
Postad 01 april 2010 - 15:32
det med basen beror på att du får för mycket av väggstödet då kan basen bli bumlig så prova med att dämpa lite bakom högtalaren .Det ska upp ett tjockt draperi inom kort! Det är redan inköpt!
Har vinklat in högtalarna fem grader till nu och det blev genast bättre 3D! Tack för tips!
Nu ska jag plugga igen två av de fyra basreflexportarna för att strama upp basen lite. Den är lite FÖR grym nu...
Postad 01 april 2010 - 15:57
Man får nog räkna med att dom är kanske bland dom bättre i 5-6000 kronors eller?
Postad 01 april 2010 - 16:36
Postad 01 april 2010 - 17:54
Hur dämpar man för att få ner basen lite, hänger upp tyg på väggen bakom högtalarna eller? Skulle behöva få ner basen litegrann jag också.Du har inte funderat på att dämpa lite vid högtalarna ser lite naket ut om man tittar i ditt galleri sen den som står till höger med en dörr invid inte bra ur ljudsynpunkt.
Redigerat av Micke_L, 01 april 2010 - 17:55.
Postad 01 april 2010 - 18:10
Redigerat av GhostX, 01 april 2010 - 19:01.
Postad 01 april 2010 - 18:37
Att basen bumlar kan bero på hur möblerna är uppbyggda jag har en soffa som orsakade bumlig bas men den är åt gärdad och all bumlighet är bortaHur dämpar man för att få ner basen lite, hänger upp tyg på väggen bakom högtalarna eller? Skulle behöva få ner basen litegrann jag också.
sen kan det bero på hur saker är uppställda det är svårt att avgöra vad som är bra eller dåligt om man inte har sett hur det ser ut i helhet.
Postad 01 april 2010 - 19:34
Postad 01 april 2010 - 20:38

Postad 01 april 2010 - 21:53

Postad 01 april 2010 - 23:09
Postad 02 april 2010 - 22:53
Min receiver är en Pioneer LX60 som för några år sedan kostade ca10000:- och spelar på duktigt tycker jag, har även kompletterat den med Hegels HD10 dac för att jag tyckte att med den fick jag ett rejält lyft i rymd och detaljer.
Nu ska jag inte göra reklam för något annat mer. Jag tyckte efter de första timmarna inte slutstegen gjorde den minsta skillnad, men.... lät anläggningen stå och spela ett dygn o efter det har det hänt saker till det positiva. Det är kanske ingen hak släpp skillnad men det är klart en trevlig förbättring som jag tycker var värd de 8500:- jag fick ge med frakt.
Intressant är att basen blev så pass "annorlunda", har alltid haft det väldigt "bummligt" och måste erkänna att där verkar slutstegen ge betydligt mer kontroll vilket förbättrar ljud upplevelsen en hel del (utan att trampa andra på fötterna vill jag nog påstå att den låter minst lika bra, eller bättre än Hegels H100 och definitivt Arcams AVR600).
Alltid svårt att bedöma ljud då det är så olika från rum till rum, hur högt man spelar, vad "öronen är på för humör"

Nu har jag nog svamlat tillräckligt och förstår knappt själv vad jag skrivit men slutstegen får iallafall klart tummen upp och om du anser dig behöva mer kraft är Emotivas UPA-1 väldigt prissvärd (säkert också deras andra slutsteg).
Vänliga hälsningar
Jonathan
Postad 02 april 2010 - 23:45
Jag fick hem mina 2 UPA-1:or i onsdags. Under ca 6månader har jag testat allt möjligt från Arcam AVR600 för 43000:- till Hegels H100 för ca 18000:-. Jag har efter varje test varit ganska besviken och insett att har man ett skaplig receiver eller förstärkare (skaplig är ju helt upp till var och en) så är det svårt att få hak släpp för en ny pryl i anläggningen.
Vänliga hälsningar
Jonathan
Riktigt skoj och intressant inlägg! Har precis som du ungefär samma erfarenhet med testande av olika märken! Själv höll jag på i c.a 2 år i upp till prisklassen +30 000:- utan att känna att jag fick ut speciellt mkt mer än vad min Yamaha levererade. Tog en stor chansning då jag efter mkt funderande och mejlande med Lonnie beställde 2 st UPA-1! Största oron var att det skulle spela för distinkt och ljust i övre mellanregister och diskant. Ingen tendens till det och sitter mkt nöjd idag och har aldrig lyssnat på så mkt musik som nu!! Vilka högtalare driver dina UPA-1or?
Postad 03 april 2010 - 06:54
Hänger nog inte på slutsteg/reviver.Riktigt skoj och intressant inlägg! Har precis som du ungefär samma erfarenhet med testande av olika märken! Själv höll jag på i c.a 2 år i upp till prisklassen +30 000:- utan att känna att jag fick ut speciellt mkt mer än vad min Yamaha levererade. Tog en stor chansning då jag efter mkt funderande och mejlande med Lonnie beställde 2 st UPA-1! Största oron var att det skulle spela för distinkt och ljust i övre mellanregister och diskant. Ingen tendens till det och sitter mkt nöjd idag och har aldrig lyssnat på så mkt musik som nu!! Vilka högtalare driver dina UPA-1or?
Postad 03 april 2010 - 07:39
Vänliga hälsningar
Jonathan
Postad 03 april 2010 - 09:22
Hänger nog inte på slutsteg/reviver.
Förklara gärna! Vill veta då 2 års testande av olika prylar förmodligen är fel?
Postad 03 april 2010 - 09:30
2år åt **** då och en massa kosing det är bara att titta i ditt galleri så ser man hur naket det är och det fixar inget slutsteg/reciver hård ek parkett inte bra ur ljudsynpunkt var är mattorna som skall dämpa reflexerna var har du dämp matrialet bakom högtalarna som också skall dämpa reflexerna så om en oberoende person hade lyssnat så har troligen han inte kunnat skilja dom olika stegen åt.Förklara gärna! Vill veta då 2 års testande av olika prylar förmodligen är fel?
Redigerat av Unregistered1728, 03 april 2010 - 09:32.
Postad 03 april 2010 - 10:15
2år åt **** då och en massa kosing det är bara att titta i ditt galleri så ser man hur naket det är och det fixar inget slutsteg/reciver hård ek parkett inte bra ur ljudsynpunkt var är mattorna som skall dämpa reflexerna var har du dämp matrialet bakom högtalarna som också skall dämpa reflexerna så om en oberoende person hade lyssnat så har troligen han inte kunnat skilja dom olika stegen åt.
Ok så dämpning är allt då?? Har du 2 uppsättningar i ett helt kalt rum och endast stärkare skiljer så hör man absolut ingen skillnad! Börjar man sen dämpa så kommer skillnaden mellan de olika uppsättningarna smygande? Och ja det är på gång med akustik men jag hör redan nu skillnader på vad som testats.
Nu är det min uppsättning, mitt rum, mina förutsättningar och mitt lyssnande jag pratar om! Inte några oberoende andra lyssnare! Dock så har jag hifi-intresserade kompisar hemma då och då som också hör och hört skillnad.
Hade dock en föraning om att bli tillrättavisad då jag råkade skriva att jag uppfattade skillnad på nåt!
Postad 03 april 2010 - 10:59
just nu är det kalt för alla mattor soffa allt är ut rivet utan dom akustik fix som skall vara och jag hör en stor skillnad eko kallas det visst.Ok så dämpning är allt då?? Har du 2 uppsättningar i ett helt kalt rum och endast stärkare skiljer så hör man absolut ingen skillnad! Börjar man sen dämpa så kommer skillnaden mellan de olika uppsättningarna smygande? Och ja det är på gång med akustik men jag hör redan nu skillnader på vad som testats.
Nu är det min uppsättning, mitt rum, mina förutsättningar och mitt lyssnande jag pratar om! Inte några oberoende andra lyssnare! Dock så har jag hifi-intresserade kompisar hemma då och då som också hör och hört skillnad.
Hade dock en föraning om att bli tillrättavisad då jag råkade skriva att jag uppfattade skillnad på nåt!
Och troligen så har du aldrig upplevt ett riktigt akustik fixat rum när du har gjort det så skriv i tråden igen för det som du upplever har ett namn placebo kallas det visst jag har upplevt betydligt bättre saker än vad du har som har låtit skit medans ägaren har tyckt något annat.
Det är hårda ord men det brukar vara den sanna saningen.
Postad 03 april 2010 - 12:17
Postad 03 april 2010 - 13:01
Tydligen får man inte höra skillnad på hifi såvida man inte har skumplast och isolering limmat på väggarna. Visst kan de göra skillnad men jag tror ändå de flesta vill ha ett vardagsrum till vilket man vågar bjuda in folk.
Jag tycker diskussionen kring akustik kan förpassas till den del av forumet som behandlar de ämnena så kan de som köpt emotiva produkter fortsätta prata här utan att bli påhoppade att allt de hör är placebo.
Mvh
Postad 03 april 2010 - 13:17
Många gånger så kan en ommöblering vara orsaken till att det blir bättre och inte elektroniken .Har följt denna tråden ett tag och den har varit väldigt intressant, tills nu...
Tydligen får man inte höra skillnad på hifi såvida man inte har skumplast och isolering limmat på väggarna. Visst kan de göra skillnad men jag tror ändå de flesta vill ha ett vardagsrum till vilket man vågar bjuda in folk.
Jag tycker diskussionen kring akustik kan förpassas till den del av forumet som behandlar de ämnena så kan de som köpt emotiva produkter fortsätta prata här utan att bli påhoppade att allt de hör är placebo.
Mvh
Postad 03 april 2010 - 15:45
Det är ett intressant ämne men det bör diskuteras i en annan tråd.
Sen är det nog bäst att låta folk ha sina åsikter och synpunkter på saker o ting utan att berätta för någon att det är fel eller rätt. Detta är ju ändå ett forum där vi delar åsikter och idéer inte sågar varandras tankar eller produkter man köpt.
Åter till ämnet!
Vänliga hälsningar
Jonathan
Postad 03 april 2010 - 15:59
Det är inte att såga någon emotiva är en bra produkt som jag nog skall köpa när den nya XMC1 kommer beroende på i vilket utförande men när man läser i var och varanan tråd vilka under verk vissa tillbehör gör så drar jag öronen åt migPrecis som Akheron säger är detta lite fel forum del och tråd för att diskutera akustik.
Det är ett intressant ämne men det bör diskuteras i en annan tråd.
Sen är det nog bäst att låta folk ha sina åsikter och synpunkter på saker o ting utan att berätta för någon att det är fel eller rätt. Detta är ju ändå ett forum där vi delar åsikter och idéer inte sågar varandras tankar eller produkter man köpt.
Åter till ämnet!
Vänliga hälsningar
Jonathan
och kallar det för vissa saker .
Postad 03 april 2010 - 18:21

Postad 03 april 2010 - 18:42
Men vi tar det i någon annan tråd tack.
Postad 03 april 2010 - 22:03
Postad 03 april 2010 - 22:44
Tyckte att tex Dac1 vart för krispig och klar, vilket gjorde att jag blev lyssnings trött ganska omgående, även flera daccar i 2000kr klassen gav mig detta problem.
säger inte att man inte ska köpa men vill bara berätta att en dac även kan påverka ljud till det negativa för visas öron och är därför svårt att köpa online olyssnat enligt mig.
Postad 05 april 2010 - 08:40
Tror säkert deras dac blir bra men jag vill lyfta lite varningens finger när det gäller daccar. Jag har testat alla möjliga daccar bland annat benchmark dac1, Hegel hd10 (äger den nu) mm, och vad det gäller daccar måste jag säga att de kan även få ljud att låta sämre enligt mig.
Tyckte att tex Dac1 vart för krispig och klar, vilket gjorde att jag blev lyssnings trött ganska omgående, även flera daccar i 2000kr klassen gav mig detta problem.
säger inte att man inte ska köpa men vill bara berätta att en dac även kan påverka ljud till det negativa för visas öron och är därför svårt att köpa online olyssnat enligt mig.
Klart att man ska lyssna innan köp, massor med folk köper hem Emotiva, men visst har även jag varit sugen på detta själv. Men bara för att dessa produkter tex XPA 3 eller XPA 5 har fått bra omdömen så kan ju dessa inte låta bra med allt, det handlar ju om att matcha så att man gillar det slutliga resultatet.
Så jag skulle inte beställa utan att ha lyssnat. Håller även med om dacarna du skriver om. Lyssna först köp sen.
Postad 05 april 2010 - 15:38
om jag är ute efter ett slutsteg man bara ska koppla till fronthögtalarna...är det en UPA-2,jag ska ha då?
den verkar ju inte va så fasligt dyr..299 dollar+ tull å frakt...vad blir det då tro?
å är det en sån man ska koppla in i preout,om man har det på sin förstärkare?
har beställt en denon 1610,vet inte om den har preout,har den det?
Postad 05 april 2010 - 15:46
Postad 05 april 2010 - 15:48
tänkte komma med lite frågor..
om jag är ute efter ett slutsteg man bara ska koppla till fronthögtalarna...är det en UPA-2,jag ska ha då?
den verkar ju inte va så fasligt dyr..299 dollar+ tull å frakt...vad blir det då tro?
Verkar inte ha pre out för de främre kanalerna
Postad 06 april 2010 - 06:34
Varför inte testa och se om du klarar dig med din receiver först?tänkte komma med lite frågor..
Postad 09 april 2010 - 11:38
vet att de ska hinna komma en till uppgradering till nästa vecka om man tror på dan laufman på emotiva lounge.
vet att i allafall att minst 1 person som sagt att han fått hem en.
Postad 09 april 2010 - 14:23
Någon som har någon erfarenhet av det?

Postad 09 april 2010 - 14:55
Kommer förhoppningsvis idag dock.
Genesis Torino motorn är ju en del i Faroudjas DCDi paket.
Tycker att den håller sig hyffsat bra men jag kör uteslutande Blu-ray material.
Postad 09 april 2010 - 21:26
Tolkar jag dig rätt att Genesis Torino är ett subset av Faroudjas DCDi alltså?Genesis Torino motorn är ju en del i Faroudjas DCDi paket.
Tycker att den håller sig hyffsat bra men jag kör uteslutande Blu-ray material.
Jag känner att jag verkligen inte vet vad jag pratar om egentligen, får försöka läsa på mer

Men nu kom vi lite off-topic tror jag, sorry för det!
Jag försöker i alla fall komma fram till om jag skall skaffa en integrerad receiver som t.ex Onkyo TX-NR 1007/3007 eller kanske våga mig på steget att gå över till separat slutsteg för första gången... efter att ha läst den här tråden blir man ju sjukt sugen på att våga prova något från Emotiva

Postad 09 april 2010 - 21:31
Väntar bara på att den ska komma ut på sidan. Får förhoppningsvis lite tid över så att jag kan uppdatera den antingen i helgen eller till veckan.
Edit*
Verkar som att filerna kommer först på måndag/tisdag om jag tolkar Dan rätt. Pga arbetet med det nya loader programmet antar jag.
Redigerat av GhostX, 09 april 2010 - 21:34.
Postad 10 april 2010 - 07:02
Postad 10 april 2010 - 11:56
Ingvar var här för någon minut sedan och hämtade min XPA-2. Han(LTS) kommer att testa lite olika steg i helgen. De kommer bla att testa RS2000 - Morello och Lazyworms steg!
/Mikael
Postad 10 april 2010 - 12:02
Redan fixat!
Ingvar var här för någon minut sedan och hämtade min XPA-2. Han(LTS) kommer att testa lite olika steg i helgen. De kommer bla att testa RS2000 - Morello och Lazyworms steg!
/Mikael
Kul, är det enbart mätningar eller blir det lyssningsintryck också?
Postad 10 april 2010 - 12:11
Det blir nog bägge delarna och då har saningens stund kommit för emotiva då man får se vad det går för.Kul, är det enbart mätningar eller blir det lyssningsintryck också?
Postad 10 april 2010 - 12:13
Det blir nog bägge delarna och då har saningens stund kommit för emotiva då man får se vad det går för.
Bra, får se om man vågar köpa något sedan
Postad 10 april 2010 - 12:18
Det som är mest intressant är vad den distar och vid vilket watt tal sen får man väl se vad IÖ kommer fram till han brukar ha bra förslag på förbättringar om det behövs och då är det bara att försöka att få Emotiva att implantera den förbättringen.Bra, får se om man vågar köpa något sedan
Redigerat av Unregistered1728, 10 april 2010 - 12:19.
Postad 10 april 2010 - 17:28
Postad 11 april 2010 - 02:39

Idag beställde jag en Level Pilot, en balanserad volymkontroll.
http://www.tcelectro...ilotdetails.asp
http://www.youtube.c...h?v=IW2QeZ2wZbM
Har lärt mig genom förstärkarproffset Ola Abrahamsson att en passiv volymkontroll är mkt mer transparent än en aktiv sådan. På Olas förstärkare #3 sitter en passiv volymkontroll och den påverkar inte ljudet alls.
Level Pilot är dessutom helt balanserad och levereras med komplett XLR-kablage för under tusenlappen. Cirka 750 kr inkl. frakt hos Thomann.
Jag ska ha min mellan min Advance Acoustic MCD-203 mkII CD-spelare och mitt Emotiva XPA-2 slutsteg.
Vad tror ni andra, visst måste detta bli bra mkt mer transparent än att använda min hembiorecievers aktiva försteg? Jag är jättenöjd med ljudet jag har idag, men jag misstänker starkt att det kan bli ännu bättre med mindre "skit" i signalvägen!
Återkommer inom kort med intryck av den.
Redigerat av Audiovector, 11 april 2010 - 02:42.
Postad 11 april 2010 - 08:04
Tror inte IÖ håller på med kubmätning men dom tester dom gör är mera seriösa än en kubmätning och skulle tro att det kommer att publiceras i molt eller så läcker det ut på faktiskt men intressant är det och se vad steget kan prestera och inte prestera.SDX tror du man kan få se en kubmätning? Kanske inte för att den visar så mycket info för helheten men det hade varit lite kul att bara få se hur den blir.
Postad 11 april 2010 - 16:16
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar