Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vinyltillbehör

4965 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Denon DP-47F (Skivspelare) 1 8.2 (4) Inga priser
Simply Black Magic RIAA-Dynavox-TPR-2 (Försteg) 0 (0) Inga priser

Postad 13 April 2010 - 19:08

Vobbe
  • Vobbe
  • Forumräv

• 556 inlägg
  • 0
Fick hem lite vinylskivor idag och upptäckte att några stycken var 180g Audiophile Quality, vad tusan väger en vanlig vinyl? Är det bättre med tyngre skivor eller är det marknadsföring trick A inom vinylvärlden?

Postad 13 April 2010 - 22:09

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

• 784 inlägg
  • 0

Fick hem lite vinylskivor idag och upptäckte att några stycken var 180g Audiophile Quality, vad tusan väger en vanlig vinyl? Är det bättre med tyngre skivor eller är det marknadsföring trick A inom vinylvärlden?

En normal skiva väger enligt uppgift 120 - 140 gr. En känd och viktig faktor är att det är god kvalité på vinylen. Det har förekommit bl a återvunnit material.

Det är mycket svårt att hitta något bra skrivit om 180 g. Men lite allmänna erfarenheter och resonemang går ju att göra. 180 g eller 200g är säkert ingen universiell garanti för att en skiva låter bra men jag kan inte komma från att jag har några tyngre skivor som låter rikgtigt bra. Att en 180 g vinyl låter bra bevisar dock mycket lite. PRoduktion,pressning och kvalitetsgranskning kan ju vara god vilket harmkt lite med tyngden.

Men en tyngre skiva står bättre mot vibrationer som uppstår genom akustisk återkoppling genom luften samt vibrerar också mindre på grund av nålens påverkan. Samtidigt ändras tyvärr höjden och därmed också vinklar som nålen möter skivan och nåltryck.OK detta är finlir.

Men det bästa sättet är att lyssna på skivorna.

Postad 16 April 2010 - 11:44

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Har läst en del om Ortofons 2M Black.

Jag vet att flertalet väljer Blue som är billigare, men det vore trevligt om någon har utvärderat storebroderns "Black" som fått så fina omdömen överallt. I recensionen som jag läst rekommenderas man att använda en spelare med justerbar VTA-vinkel, men frågan är hur mycket av detta som återspeglas på ljudkvaliten?

http://www.soundstag...nyl20080601.htm

Redigerat av Glidtassen, 16 April 2010 - 11:47.

Postad 16 April 2010 - 12:15

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1813 inlägg
  • 0
Välkommen ut till Ingarö framöver, Tassen! Jag kan dema vad det gör för skillnad med både
min VPI och Technics 1200á. Med VPI´n kan jag tom justera armhöjden medans
skivan spelar. Sen har jag ett ess i ärmen iform av fasvändning on the fly som kan
få hakor att ramla av. :blink:

Redigerat av Bongo_Mongo, 16 April 2010 - 12:16.

Postad 18 April 2010 - 08:08

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Tack för inbjudan till Ingarö.

Jag har lite fotoprojekt på gång i skolan, så det måste komma i första hand. Jag var hos min vän och monterade min gamla puppa "Rega Super Bias" och den matchade hans spelare fint. Jag tog mig tiden att fota om hans album och färgbehandla bilderna. Trodde först att man inte kunde justera placeringen av puppan på Debut 3, men man såg att
utfräsningen i tonarmen sitter under det lilla handtaget ovanför puppan. Vi hade ingen pro-tractor med oss, men det gick bra ändå.

Jag tyckte att Regas puppa gjorde bra ifrån sig, men den har ett tjcokare och rundare ljud. Den är absolut inte ljus i tonen, raka motsatsen. Bytet gjorde ett litet lyft för hans anläggning, men om hans skulle ha ett större så blir det
nog ett inköp av en dyrare puppa några klasser upp.

Mr.Bungles nya puppa

Redigerat av Glidtassen, 18 April 2010 - 08:12.

Postad 21 April 2010 - 07:36

Malbo
  • Malbo
  • Lärjunge

• 260 inlägg
  • 0
Hej!

Har dammat av min gamla Thorens TD 166 MK II. Den har säkert legat nerpackad 10-13 år, kopplade in den
i min nyinköpta NAD/B&W-kombo och j-vlar bra det lät! Varit orörd så länge och bara startar och låter hur
bra som helst, det är kvalitet!

Hur som helst känner jag att den behöver lite omvårdnad och kanske jag kan få den att låta ännu bättre?
Jag har beställt en ny drivrem, finns det något mer man kan göra? Har läst på diverse forum att man bör
smörja sin vinylspelare med olja. Är det någon som vet hur jag skall göra detta på min Thorens?

Postad 21 April 2010 - 08:44

paul_on_fuzz_bass
  • paul_on_fuzz_bass
  • Lärjunge

• 281 inlägg
  • 0
Kul med TD 166an!

Gjorde ordning en sådan själv (TD166MKVI) i vintras och använde symaskinsolja från Clas Ohlson. Du drar helt enkelt upp
tallriken ur lagret, rengör lagerhuset med luddfri duk (Biltema) och iso. Gör samma sak med lagerpinnen, droppa i olja
i lagerhuset. Du får höfta. Lite oljespill blir det allt.

Rembyte på min gjorde väldigt mycket för ljudet.

Postad 21 April 2010 - 08:52

Malbo
  • Malbo
  • Lärjunge

• 260 inlägg
  • 0

Kul med TD 166an!

Gjorde ordning en sådan själv (TD166MKVI) i vintras och använde symaskinsolja från Clas Ohlson. Du drar helt enkelt upp
tallriken ur lagret, rengör lagerhuset med luddfri duk (Biltema) och iso. Gör samma sak med lagerpinnen, droppa i olja
i lagerhuset. Du får höfta. Lite oljespill blir det allt.

Rembyte på min gjorde väldigt mycket för ljudet.

Man tackar! Då får man ta sig till Clas Ohlson till helgen ;)

Postad 21 April 2010 - 19:34

Malbo
  • Malbo
  • Lärjunge

• 260 inlägg
  • 0
Har botaniserat lite i min vinylsamling... En del skivor har levt ett tufft liv, lite för mycket fest om man säger så...
Dock är det inga repor, mest är det fettfläckar från fingrar. Hur tar man bäst bort dessa fläckar?

Postad 27 April 2010 - 15:38

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1813 inlägg
  • 0
Jag begår ett medvetet regelbrott och undrar om någon har en
Goldring 1042 eller 1012 liggandes? Jag köper gärna! (till min 1200á).

Postad 27 April 2010 - 16:33

paul_on_fuzz_bass
  • paul_on_fuzz_bass
  • Lärjunge

• 281 inlägg
  • 0

Har botaniserat lite i min vinylsamling... En del skivor har levt ett tufft liv, lite för mycket fest om man säger så...
Dock är det inga repor, mest är det fettfläckar från fingrar. Hur tar man bäst bort dessa fläckar?

Blanda 50/50 iso och destvatten + några droppar vätmedel (Kodak photo-floo, t ex). Lägg skivan på en gammal värdelös skivspelare. Snurra skivan, häll på blandningen och borsta med en gammal skivborste (om du inte köper en hårdare från Svalander, t ex Moth) i spårens riktning. Låt verka någon minut. Borsta igen på samma sätt. Vänd skivan och upprepa proceduren.
Spola i kallt vatten med stråle med hårt tryck. De flesta inneretiketter klarar spolning (ej Warner Bros). Låt torka i diskställ. Eller torka med absolut ren mirakeltrasa. Obs - en del säger att om vattnet är hårt, lämnas små partiklar i spåren. Jag vet inte. Själv har jag byggt en loricraft-variant (googla loricraft) som suger upp vätskan. Det viktiga är att suga eller skölja bort lösgjord smuts. Blandningen ovan är beprövad. Man kan köpa special blandningar från t ex Svalander.

Eller köper du en skivtvätt.

@bongo: Några ytterligare intryck av T12an? :)

Redigerat av paul_on_fuzz_bass, 27 April 2010 - 17:43.

Postad 27 April 2010 - 17:19

isopaistiainen
  • isopaistiainen
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0
Hejsansvejsan igen! var ett tag sen sist, har dock följt tråden intensivt och förstorat skivsamlingen ytterligare sen sist! senaste tillskotten är Mastodon - Blood Mountain 180g 45rpm 2LP och Pantera - Vulgar Display of Power, Cowboys from Hell och Far Beyond Driven, alla tre reissues i 180g tagna direkt från "hi-def mastern" som de så vackert står på stickern till omslagen :)

För att fira min nya inköp så har jag åter igen varit på jakt efter en ny svarv för att kunna ge min samling ett lyft i ljudet! Så idag, äntligen vann jag en auktion på Tradera! Det blev en Akai AP-002 med en Ortofon VMS 20 MKII jag rodde hem. Har inte hunnit (läs orkat) googla pinalerna riktigt ännu, så är det någon som har någon erfarenhet av dessa delar eller bara vet något intressant viktigt om dem?

Linus

Postad 28 April 2010 - 08:37

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1813 inlägg
  • 0
Fuzz-Paul: Nej, 1200án måste få chansen med en annan pickup. Jag var på
väg till Moskva för att hälsa på en polare. Skulle låna hans gamla Goldring Eroica.
Men ett isländskt rökmonster var i vägen. En Goldring 1012/1042 skulle passa
min övriga setup bra tror jag. För Ortofonen var hemsk i mina öron.

Hur som helst blir den kvar över sommaren i alla fall, då ett punksingelmöte
är aviserat i Augusti med en del norska konnässörer inblandade. :)

Redigerat av Bongo_Mongo, 28 April 2010 - 08:39.

Postad 28 April 2010 - 08:53

Unregisteredb27a28b7
  • Unregisteredb27a28b7
  • Veteran

• 2307 inlägg
  • 0
Det börjar det dra ihop sig till ett pu byte på min spelare. Har aldrig gjort detta förut. Så några tips är välkomna. Jag har en Nad 552 spelare. Någon som har några tips? Kan väl sträcka mig till 2500:-
En till sak som jag tänkt på..
Jag måste dra på volymen mer när jag spelar vinyl. Har detta med pu signal att göra eller har det med riia att göra? (Nad pp2)
Jag är faktiskt nöjd med vinylljudet idag men som alla vet, det kan bli bättre!
Har även funderat på att skaffa ett finare riiasteg. Tips mottas gärna om det med. Gärna rör.

Jag har fått bra hjälp via pm. Tips mottages dock här med.

Redigerat av Unregisteredb27a28b7, 28 April 2010 - 13:05.

Postad 29 April 2010 - 15:47

Ar@b
  • Ar@b
  • Lärjunge

• 349 inlägg
  • 0

Jag begår ett medvetet regelbrott och undrar om någon har en
Goldring 1042 eller 1012 liggandes? Jag köper gärna! (till min 1200á).

Jag har en 1042'a som jag inte använder mycket, är osäker på om jag vill sälja den men får jag ett bra pris så kan jag tänka på det, ska kolla skicket på nålen (med mikroskop) innan jag tar något vidare beslut.

Det börjar det dra ihop sig till ett pu byte på min spelare. Har aldrig gjort detta förut. Så några tips är välkomna. Jag har en Nad 552 spelare. Någon som har några tips? Kan väl sträcka mig till 2500:-
En till sak som jag tänkt på..
Jag måste dra på volymen mer när jag spelar vinyl. Har detta med pu signal att göra eller har det med riia att göra? (Nad pp2)
Jag är faktiskt nöjd med vinylljudet idag men som alla vet, det kan bli bättre!
Har även funderat på att skaffa ett finare riiasteg. Tips mottas gärna om det med. Gärna rör.

Jag har fått bra hjälp via pm. Tips mottages dock här med.

Jag förslår Goldring 2xxx/1xxx, Sumiko Blue Point och Denon DL160

Postad 29 April 2010 - 17:09

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1813 inlägg
  • 0
]Strålande! Hör av dig Ar@b.

Här är de två senaste veckornas skörd som ska avlyssnas ikväll:

[attachment=89252:zz_001.jpg

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  zz_001.jpg   130.35K   0 Antal nerladdningar

Postad 30 April 2010 - 17:04

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1813 inlägg
  • 0
Det var länge sen jag skäggsatte vinylinköpen:

TT Reuters gröna:
Låter huggorm. Får ses som en kuriosa för diehard fansen (såna som mig). 2 skägg.

TT Reuters svarta:
Sanslöst bra. Jag får illusionen av att sitta bakom mixerbordet i studion. Rått
oförvanskat och helt underbart ljud. Köp den om Ni hittar den. (inte lätt). Även
om Ni inte uppskattar musiken så är den ett exempel på hur en analog okomprimerad
inspelning låter. 5 skägg

Audioslave:
Helt golvad. Det var alltså så här den helt underbara skivan ska låta. Man slås av
hur cdn förstörde en i grunden bra inspelning. Rekommenderas å det grövsta. 5 skägg+

Sade:
Hångelmusik. I mina öron inte en av hennes bästa. 4 skägg-

Vampire Weekend:
Intelligent pop med öppet och luftigt ljud. Mkt snott från Paul Simon. Jag misstänker
dock att cdn är minst lika bra. 4 skägg

Siouxie and The Banshees:
Varierande då skivan består av hennes singlar. Från huggorm till Ok. 3 skägg
I pojkrummet trånade man efter henne. S.R; kommer du ihåg Siouxiekopian
från Borlänge som var så sexig så klockorna stannade? Tror vi bland annat
träffade henne på en Hanoi Rocks konsert på Ritz. B)

MVH/Broman
Ordförande/Barmästare/Säkerhetsansvarig
Ingarö Vinylklubb.

Redigerat av Bongo_Mongo, 30 April 2010 - 17:07.

Postad 30 April 2010 - 17:15

Sidelakebob
  • Sidelakebob
  • Forumräv

• 967 inlägg
  • 0
Siouxie kopia från Borlänge? Vad har jag nu missat?? B)

Postad 30 April 2010 - 17:24

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1813 inlägg
  • 0
Hehe,
Det här var 1980-84 ungefär.

Bifogad fil  siouxsie_764392.jpg   66.48K   0 Antal nerladdningar

MVH/Gubbdjäveln

Postad 04 May 2010 - 12:55

isopaistiainen
  • isopaistiainen
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0

Hejsansvejsan igen! var ett tag sen sist, har dock följt tråden intensivt och förstorat skivsamlingen ytterligare sen sist! senaste tillskotten är Mastodon - Blood Mountain 180g 45rpm 2LP och Pantera - Vulgar Display of Power, Cowboys from Hell och Far Beyond Driven, alla tre reissues i 180g tagna direkt från "hi-def mastern" som de så vackert står på stickern till omslagen :)

För att fira min nya inköp så har jag åter igen varit på jakt efter en ny svarv för att kunna ge min samling ett lyft i ljudet! Så idag, äntligen vann jag en auktion på Tradera! Det blev en Akai AP-002 med en Ortofon VMS 20 MKII jag rodde hem. Har inte hunnit (läs orkat) googla pinalerna riktigt ännu, så är det någon som har någon erfarenhet av dessa delar eller bara vet något intressant viktigt om dem?

Linus

Har äntligen fått hem denna skönhet! Känns riktigt gedigen och framförallt vacker att titta på då! Dock så blev det ett litet missöde under transport, tonarmen hade hamnat under skivtallriken och nålens skydd verkade ha slunkit undan så nålen låg helt oskyddat och blottad samt att tonarmselevationen har gått sönder lite grann...

Det kommer trots allt ljud ur spelaren men det låter inte riktigt som det ska, har försökt ställa in nåltrycket så gott jag kunnat genom att hitta nollpunkten och sen utgå ifrån det tryck som anges till PU´n från Vinylengine´s sida.

Jag är inte säker på om det är jag som gjort något fel eller om det är nålen som är kaputt, hur som haver så låter de som oftast bra, bortsett från de gånger S-ljud sjungs/spelas, ett hissande ljud är den bästa beskrivning jag kan ge, även hi-hat-ljud låter inte som det ska.
Som jag då förstått det, så kan det bero på för lågt nåltryck? Trots att jag provat med att höja trycket ända upp till 2,5g från rekommenderade 0,8-1,2g så tycker jag mig inte höra någon markant förändring. Det blir bättre, men det är marginellt.

Så, är det någon som varit med om ngt liknande eller helt enkelt kan råda bot på mitt problem?

Har googlat mig mer eller mindre frustrerad i letan efter handböcker eller andra som har denna spelare som kan ge mig tips utan den allra minsta framgång, lyckades enbart med att bränna 120 spänn på en service-manual som inte gjorde mig ett dugg klokare!

Linus

Postad 04 May 2010 - 15:43

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1813 inlägg
  • 0
Nålen fick väl för mkt stryk i transporten. Har du möjlighet att låna och prova
med någon annan pickup?

Postad 04 May 2010 - 18:07

isopaistiainen
  • isopaistiainen
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0
Jorå, jag har en OM5E från den gamla spelaren, får ta och testa med den imorrn när jag är ledig (ska slita på jobbet fram till 23 ikväll). Är det något jag behöver tänka på när jag byter? Gick i de tankarna imorrse men kunde då konstatera att OM5'an verkade vara en aning högre än VMS'en, är det någon fara på något vis? Tänker då mest på om det skulle generera ett betydligt sämre ljud?

Har skrivit ut den protractor som rekommenderas för novicer av vinylengine. Hur pass viktigt är det att jag ställer in efter den vid en "testspelning"?

Det vore ganska småbittert att behöva köpa en ny PU, så vad skulle vara smartast? Köpa ny nål för 5-600 och chansa på att PU'n klarat sig eller köpa en ny PU i stil med Ortofon 2M Red eller Grado Red för 7-900? 2M Red kan jag ju så småningom byta upp mig till Blue. Hur står sig dessa PU's mot VMS'en?

Nu blev det visst en del skrivet, men ni kanske har överseende ;-)

EDIT: Nu har jag testat att byta till OM5´an, lät betydligt mycket bättre! Testade även VMS´en på min gamla svarv och den lät lika uselt där, så det verkar uteslutande vara VMS´en som är paj.

Men vad tror ni om att skaffa någon av ovan nämnda PU´s istället för OM5E, skulle det ge ett bra lyft för ljudet?

Redigerat av isopaistiainen, 05 May 2010 - 12:47.

Postad 05 May 2010 - 17:21

Fisher_king
  • Fisher_king
  • Lärjunge

• 442 inlägg
  • 0
Har precis beställt en Goldring 2400 till LP12:an. ;)
Har fortfarande inte hängt på Lingon men det blir väl tillfälle för det också så småningom.

Postad 10 May 2010 - 09:30

Fisher_king
  • Fisher_king
  • Lärjunge

• 442 inlägg
  • 0
Det har kommit en ny utgåva av Jennifer Warnes - Famous blue raincoat på trippel 45rpm vinyl. Min vanliga på cypress records är den mest väljudande skivan i samlingen så den kan vara värd att kolla upp.

Postad 10 May 2010 - 13:34

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1813 inlägg
  • 0
Hmm, 2200 Kr med Infinty Black Widow arm:

http://www.hifimagas...p?annonsID=4846

Postad 10 May 2010 - 14:02

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3281 inlägg
  • 0

Hmm, 2200 Kr med Infinty Black Widow arm:

http://www.hifimagas...p?annonsID=4846

Den har legat ett tag på blocket. Lite sugen är man allt...

Postad 14 May 2010 - 09:34

Fisher_king
  • Fisher_king
  • Lärjunge

• 442 inlägg
  • 0
Så har jag monterat och provspelat Goldring 2400:an. Tycker att den direkt ur kartongen spöar Ortofon MC10:an på alla parametrar så än så länge är jag jättenöjd. Synd bara att man jobbar hela kvällen och helgen. Får spela mer nästa vecka.

Postad 14 May 2010 - 12:47

Unregisteredb27a28b7
  • Unregisteredb27a28b7
  • Veteran

• 2307 inlägg
  • 0
Visst kan jobb vara ivägen, ska göra 40h under helgen.

Postad 21 May 2010 - 15:54

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1813 inlägg
  • 0
Veckans köp:

Bifogad fil  zz_003.jpg   64.68K   0 Antal nerladdningar

Massive Attack Heligoland. 350 kr på Mediamarkt. 3 LP + Cd + Konst

Postad 22 May 2010 - 15:46

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1813 inlägg
  • 0
5 skägg till Massive Attack. Lite ojämn men det finns låtar som gör
den värd varje krona. Och som vanligt med MA är det omöjligt att
se vilken sida man spelar. Man får märka konvolutet.

Postad 22 May 2010 - 18:10

Unregistered85f16d8f
  • Unregistered85f16d8f
  • Forumräv

• 540 inlägg
  • 0
Massive använder ordførkortningar på titlarna. safe from harm (SFH) Mongo!!!

Postad 22 May 2010 - 18:35

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1813 inlägg
  • 0
Ser så j**vla glest, broder! Såg det nu med läsglasögona på. :angry:
Igår var det bara svart om man säger så....

Snackade nyss med vår medmissbrukare i Moskva. Rådde honom att
ge sig ut på stan. Skivan börjar ta slut.

Postad 22 May 2010 - 20:15

Ar@b
  • Ar@b
  • Lärjunge

• 349 inlägg
  • 0
Spelat på denna i en vecka nu, behöver jag säga att jag är mycket nöjd? :)

Bifogad fil(er)

Redigerat av Ar@b, 22 May 2010 - 20:16.

Postad 23 May 2010 - 15:14

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1813 inlägg
  • 0
Ja, den Sumikon har jag läst ska vara riktigt bra.

Jag får skaffa mig en antstatpickadoll. Nu när det är ljust
på kvällarna ser man vad skivorna drar åt sig damm. Det
blir gärna dammigt när man har grejjerna i ett rum man
tillbringar mkt tid i = vardagsrummet.

Postad 24 May 2010 - 18:11

kungzlatan
  • kungzlatan
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0
Hej alla

Som nyligen vinylfrälst har jag plöjt genom tråden som är väldigt intressant och underhållande. Mycket hifi!

Har inte för så längesedan köpt en Pioneer PL-516 med en Grado pick-up. Har utöver spelaren följande:

Jag är helnöjd med spelaren som jag fick för en billig peng. Köpte den egentligen bara för att testa, men blev hooked!

Det enda jag reflekterat över är att det spelar väldigt lågt. Jag kan i princip maxa förstärkaren (då är det iofs jävligt högt).

Jag är inne på att byta puppa till en Ortofon Blue. Kommer det funka bra med min setup? Tanken är att jag ska ta med mig puppan när jag eventuellt byter till en bättre spelare.

Tacksam för input då jag är ny i vinylsvängen :(

Redigerat av kungzlatan, 24 May 2010 - 18:11.

Postad 24 May 2010 - 20:22

Ar@b
  • Ar@b
  • Lärjunge

• 349 inlägg
  • 0
Helt optimalt är det inte då nålfjädringen på Ortofonen är ganska mjuk och tonarmen är ganska tung, problemen som kan uppstå är att pickupen kan slå i skivan om den är bucklig, på sikt kan fjädringen kollapsa, sen är det div andra saker, risken för detta är iofs ganska liten.
Nu vet jag inte vilken Grado pickup du har men dom brukar vara lovordade så börja med att köpa ett separat RIAA steg, då behöver du med all sannolikhet inte vrida upp volymkontrollen lika mycket.

Byt sedan spelare och köp en pickup som går bra ihop med den

Postad 24 May 2010 - 20:45

kungzlatan
  • kungzlatan
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0

Helt optimalt är det inte då nålfjädringen på Ortofonen är ganska mjuk och tonarmen är ganska tung, problemen som kan uppstå är att pickupen kan slå i skivan om den är bucklig, på sikt kan fjädringen kollapsa, sen är det div andra saker, risken för detta är iofs ganska liten.
Nu vet jag inte vilken Grado pickup du har men dom brukar vara lovordade så börja med att köpa ett separat RIAA steg, då behöver du med all sannolikhet inte vrida upp volymkontrollen lika mycket.

Byt sedan spelare och köp en pickup som går bra ihop med den

Grado pickupen ska vara en F3. Hittar inte så mycket info om den... Jag har läst mycket bra om Ortofon pupporna och konstaterade snabbt att Blå är inte så mycket dyrare än Röd men har fått klart bättre recensioner. Så jag slår till så har jag en bra puppa när det blir dags att köpa nyare spelare.

Får hoppas det inte blir några praktiska problem som du nämner. Det är beställt och klart hur som helst :(

Har du tips på seperat steg som skulle funka?

Postad 24 May 2010 - 22:08

Ar@b
  • Ar@b
  • Lärjunge

• 349 inlägg
  • 0
Gött, läste lite och ser att Blue har ungefär dubbla utnivån mot din nuvarande, så du kommer inte behöva vrida upp volymen så mycket :(

Jag fick lite problem när jag hade Ortofon OM serien, både den och Red/Blue osv är "lowrider" pickuper (dvs nålen sticker ut väldigt lite från pickupen höjdmässigt) problemet jag fick var att pickupen tog i skivan vilket skapade ett skrapande ljud, fick köra under rekommenderat nåltryck för att lösa det, eller skippa vågiga skivor :D

Är inte så insatt i separata riaa-steg, men Cambridge, Pro-ject och Vincent's RIAA får mycket lovord, det finns ett steg som brukar säljas under modellnamnet TC750 som jag läst en del gott om, finns på tradera, och även på Kjell.com för 499kr

Postad 24 May 2010 - 22:40

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1813 inlägg
  • 0
Med mer output på pickupen, så funkar nog det Cambridgesteg du
har, Zlatan. Googlade på Grado F3, och du verkar inte vara ensam om
att tycke den är lite väl låg i "volymen".

Välkommen till den svarta världen!

Postad 26 May 2010 - 15:29

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1813 inlägg
  • 0
O/T:
Sitter och pdf-bläddrar gamla hifibroschyrer mm..

Måste bara dela med mig denna bild :(
En 20 åring som 1969 hade en anläggning för 100 000 Danska.
Vad är inte det i dagens pengar???

Bifogad fil  1969.jpg   118.02K   0 Antal nerladdningar

Postad 28 May 2010 - 16:55

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1813 inlägg
  • 0
Här är en talande bild:

Bifogad fil  xx_001.jpg   105.08K   0 Antal nerladdningar

Nålen i själv är den som står för den mesta rengöringen av en platta.
Nu är förvisso XX-2 en erkänt bra "spårare" men jag läste en intressant
artikel från 1969. Redan då tyckte vissa att antiskating var trams.
Konstruktören av VPI tycker detsamma. Hans råd är att ta det högsta
nåltrycet pupptillverkaren rekommenderar och öka med 0,1 gram.

Prova!

Postad 29 May 2010 - 19:44

Fisher_king
  • Fisher_king
  • Lärjunge

• 442 inlägg
  • 0
Var hemma hos Far och fick med mig lite vinyl hem. 15st Van Morrisson, Clannad, Sarah McLachlan, U2 samt Miles Davis - Some kind of blue på orginalpressning. Eurovisionsschlagerfestival, Trams!!! här skall lyssnas på Van the man vare sig familjen vill eller inte! :)

Postad 08 June 2010 - 16:55

kungzlatan
  • kungzlatan
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0

Hej alla

Som nyligen vinylfrälst har jag plöjt genom tråden som är väldigt intressant och underhållande. Mycket hifi!

Har inte för så längesedan köpt en Pioneer PL-516 med en Grado pick-up. Har utöver spelaren följande:

Jag är helnöjd med spelaren som jag fick för en billig peng. Köpte den egentligen bara för att testa, men blev hooked!

Det enda jag reflekterat över är att det spelar väldigt lågt. Jag kan i princip maxa förstärkaren (då är det iofs jävligt högt).

Jag är inne på att byta puppa till en Ortofon Blue. Kommer det funka bra med min setup? Tanken är att jag ska ta med mig puppan när jag eventuellt byter till en bättre spelare.

Tacksam för input då jag är ny i vinylsvängen :)

Jag bumpar mig själv här.

Jag har kompletterat med följande

Tycker det låter riktigt riktigt bra.

Tänkte att jag skulle köpa en slightly bättre kabel från RIAAt till förstäkaren också. Eftersom jag kör XTZ rakt igenom så köpte jag denna:

Hade tidigare

Har precis pluggat in och märker att det knastrar väldigt mycket mer än tidigare, märker det såklart främst på äldre plattor. Är det så enkelt att kabeln är bättre och återger alla ljud bättre?

När jag slänger på en platta med bra kvalitet så tycker jag nya kabeln låter bättre, men det är ingen chockerande skillnad.

Är medveten om att kabeln inte är top of the line på något sätt, men passar min budget :)

Stämmer påståendet?

Funderar isåfall på att byta mellan kablarna. Köra gamla kabeln när jag lirar gamla plattor och nya vid nya plattor.

Mvh Andreas

EDIT Fick hem en sprajlans ny platta som jag slängde på. Bon Iver - For Emma. Upplever att nya kabeln väsnas i diskanten. Var helt annat med gamla klabeln. Är det då mina högtalare som inte fixar ljudet kablarna återger?

Redigerat av kungzlatan, 08 June 2010 - 18:39.

Postad 10 June 2010 - 15:14

Malbo
  • Malbo
  • Lärjunge

• 260 inlägg
  • 0
Har en Thorens TD 166 mk II med en Ortofon OM30 PU på. Nålen är ganska sliten och behöver bytas, frågan
är hur jag skall göra... Skall jag bara byta nålen eller skall jag passa på och byta hela PU? Om byta PU,
vad skall jag välja? Någon som har tips på en bra PU som inte kostar skjortan...

//Mats

Postad 10 June 2010 - 16:57

Ar@b
  • Ar@b
  • Lärjunge

• 349 inlägg
  • 0
En ny OM30 nål kostar ca 1600 på svalander.se, vad kan du tänka dig lägga på en ny PU? för runt tusenlappen finns Denon DL110/160, Shure M97 xE, AT95E, Sumiko Pearl, Nagaoka MP110 och fler

Postad 10 June 2010 - 19:19

ericmoberg86
  • ericmoberg86
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
En pickup som som tillför lite värme och bas? Lyssnar på skränig punk och ibland blir vissa partier lite stickande att lyssna på med min nuvarande Ortofon OM5. Har rb250 arm (tror den heter det, P1 orginal). PU bör heller inte vara överdrivet känslig mot repor och skevhet då många skivor visar tecken efter ålder.

Vad rekommenderar Ni som har större koll än mig? Vart ska jag börja leta? Hade tänkt mig en prislapp på runt 0-2000:-

Postad 10 June 2010 - 20:24

Unregistered7b85be38
  • Unregistered7b85be38
  • Forumräv

• 509 inlägg
  • 0
AT-95 skulle nog kunna passa. Den passar bra till rock/hårdrock enligt min erfarenhet och är långt ifrån vass. Den är lite lätt avrullad i toppen vilket kan vara behagligt ibland.

Postad 10 June 2010 - 21:04

Ar@b
  • Ar@b
  • Lärjunge

• 349 inlägg
  • 0

En pickup som som tillför lite värme och bas? Lyssnar på skränig punk och ibland blir vissa partier lite stickande att lyssna på med min nuvarande Ortofon OM5. Har rb250 arm (tror den heter det, P1 orginal). PU bör heller inte vara överdrivet känslig mot repor och skevhet då många skivor visar tecken efter ålder.

Vad rekommenderar Ni som har större koll än mig? Vart ska jag börja leta? Hade tänkt mig en prislapp på runt 0-2000:-

Dom pickuper jag tipsade Malbo om drar alla åt det varmare hållet, så dom kanske skulle vara intressanta? Denon DL160 har dessutom fått bra kritik för att vara okänslig mot repor, slitage o dylikt då nålspetsen är väldigt liten och når längre ner i spåret än dom flesta andra
AT95'an är ju en riktigt prisvärd pickup, fungerar utmärkt till din musiksmak

Postad 10 June 2010 - 21:47

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Blir snart ägare till en Pro-Ject RPM5.1 :)
Undrar om ni som har skivspelare kör med någon dämpplattform under spelaren ?

Postad 11 June 2010 - 07:35

Malbo
  • Malbo
  • Lärjunge

• 260 inlägg
  • 0

En ny OM30 nål kostar ca 1600 på svalander.se, vad kan du tänka dig lägga på en ny PU? för runt tusenlappen finns Denon DL110/160, Shure M97 xE, AT95E, Sumiko Pearl, Nagaoka MP110 och fler

Budgeten ligger väl på max 1500 kr. Vilken lösning är ljudmässigt bäst, ny nål eller t.ex en Denon DL110/160?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.