* Officiell tråd - Pentax K-7 *
1249 svar till detta ämne
Postad 01 December 2009 - 15:19
Supernaut77
-
Supernaut77
-
Guru
-
-
4148 inlägg
Elelr kanske nån av dessa auktioner... Tycker dom verkar prisvärda..(även fast objektiven är gamla otäta eller?!? ) /R
http://global.ebay.c...0211137519/item
http://global.ebay.c...0405076361/item
Tänk på att objektiven i det första fallet är skräp. Det andra objektivet 18-250 är en Pentax rebadge av tamrons 18-250. Bra för att vara superzoom, men lär begränsa K-7:an även det och du kommer troligen vilja ha nya och bättre snart (vilket säkert händer iaf, genom sig själv känner man andra  ). Har du inte råd med bra objektiv tycker jag att det är värt att kika på K-x och lägga lite mer på gluggar du blir nöjd med. I all välmening  Tänk också på att moms tillkommer vid gränsen.
Postad 01 December 2009 - 15:52
Hamsteren
-
Hamsteren
-
Veteran
-
-
1697 inlägg
Postad 01 December 2009 - 16:09
Supernaut77
-
Supernaut77
-
Guru
-
-
4148 inlägg
Och tullavgift på 6-7%
Det också.. Tur vi får världens bästa sjukvård och skola för de pengarna
Postad 01 December 2009 - 20:02
Knegarn
-
Knegarn
-
Wannabe
-
-
37 inlägg
Tänk på att objektiven i det första fallet är skräp. Det andra objektivet 18-250 är en Pentax rebadge av tamrons 18-250. Bra för att vara superzoom, men lär begränsa K-7:an även det och du kommer troligen vilja ha nya och bättre snart (vilket säkert händer iaf, genom sig själv känner man andra ).
Har du inte råd med bra objektiv tycker jag att det är värt att kika på K-x och lägga lite mer på gluggar du blir nöjd med. I all välmening 
Tänk också på att moms tillkommer vid gränsen.
Vad är det som är dåligt på dessa objektiv då och som kommer begränsa kamrahuset?? Det också.. Tur vi får världens bästa sjukvård och skola för de pengarna 
Klagar inte, har 2st döttrar på dagis och vart hemma över 2,5 år som Pappa"ledig" så några kronor hittar tillbaks allt... /R
Postad 01 December 2009 - 20:19
RedMarathon
-
RedMarathon
-
Veteran
-
-
1883 inlägg
Tänk på att objektiven i det första fallet är skräp. Det andra objektivet 18-250 är en Pentax rebadge av tamrons 18-250. Bra för att vara superzoom, men lär begränsa K-7:an även det och du kommer troligen vilja ha nya och bättre snart (vilket säkert händer iaf, genom sig själv känner man andra ).
Har du inte råd med bra objektiv tycker jag att det är värt att kika på K-x och lägga lite mer på gluggar du blir nöjd med. I all välmening 
Vad är dåligt objektiv? Tänker främst på deras väderskyddade SMC-DA 18-55/3,5-5,6 AL WR är detta också ett skräp objektiv?
Postad 01 December 2009 - 20:29
Supernaut77
-
Supernaut77
-
Guru
-
-
4148 inlägg
Vad är det som är dåligt på dessa objektiv då och som kommer begränsa kamrahuset??
Klagar inte, har 2st döttrar på dagis och vart hemma över 2,5 år som Pappa"ledig" så några kronor hittar tillbaks allt... /R
Jag drar den slutsatsen av att det är ett gammalt tredjepartsobjektiv av billigaste klass (28-80) gjort för fullframe, eller snarare film då det börjar på 28mm. Du går helt miste om vidvinkel på K-7. Telet är i samma klass antar jag, du borde kunna hitta för runt 1500 nytt i sverige. Med devisen "du får vad du betalar för" får du inte mkt tyvärr  Upplösning på 14 mpix på en aps-c sensor kräver ganska mkt för att kunna utnyttjas till fullo. Nya objektiv i rimlig prisklass levererar klart bättre än billigast möjliga från filmtiden. Paketet ger som jag ser det (för ~13.5kkr inkl moms & frakt): K-7 utan större chans till smidig garanti, billigast möjliga plastgluggar utan någon vidvinkel, ett batteri och ett minneskort. Resten är inget speciellt att ha imo. Finns säkert en paragraf att tidningen bara är i USA, väskan vill man gärna välja själv så det blir som man tänkt, osv..  Ledsen för att vara negativ men det är min syn på saken. Vad är dåligt objektiv? Tänker främst på deras väderskyddade SMC-DA 18-55/3,5-5,6 AL WR är detta också ett skräp objektiv?
Nä, men det "riktiga" kitobjektivet 18-55 WR är konstigt nog aldrig med i dessa "TV-shopsliknande" ebayannonser. Med skräp menade jag de två tamrongluggarna.
Postad 01 December 2009 - 21:51
Knegarn
-
Knegarn
-
Wannabe
-
-
37 inlägg
Hur säkert är det? Om man blir "blåst" så kan man väl hälsa hem, att bedriva en process i utlandet måste ju vara en mardröm!
För nåt år sen var det väl en större känd Svensk firma som blåste massa kunder alldeles vid jul så..lika illa överallt.. Jag drar den slutsatsen av att det är ett gammalt tredjepartsobjektiv av billigaste klass (28-80) gjort för fullframe, eller snarare film då det börjar på 28mm. Du går helt miste om vidvinkel på K-7. Telet är i samma klass antar jag, du borde kunna hitta för runt 1500 nytt i sverige. Med devisen "du får vad du betalar för" får du inte mkt tyvärr 
Upplösning på 14 mpix på en aps-c sensor kräver ganska mkt för att kunna utnyttjas till fullo. Nya objektiv i rimlig prisklass levererar klart bättre än billigast möjliga från filmtiden.
Paketet ger som jag ser det (för ~13.5kkr inkl moms & frakt): K-7 utan större chans till smidig garanti, billigast möjliga plastgluggar utan någon vidvinkel, ett batteri och ett minneskort. Resten är inget speciellt att ha imo. Finns säkert en paragraf att tidningen bara är i USA, väskan vill man gärna välja själv så det blir som man tänkt, osv..
Nä, men det "riktiga" kitobjektivet 18-55 WR är konstigt nog aldrig med i dessa "TV-shopsliknande" ebayannonser. Med skräp menade jag de två tamrongluggarna. http://global.ebay.c...0405076361/itemDenna är det väl ett bra objektiv då eller vad jhar jag missat här?!? "Ledsen för att vara negativ men det är min syn på saken." Du är inte negativ..du är vänlig som hjälper en köpkåt dåre som mig att få bort det rosa skimret från ögonen och slippa bli blåst och besviken och sen börja tala skit om sakerna och beklaga sig pga sin egen okunnighet!! Tar det bara positivt och blir tacksam så!! :-) /R
Postad 01 December 2009 - 22:57
Supernaut77
-
Supernaut77
-
Guru
-
-
4148 inlägg
Denna är det väl ett bra objektiv då eller vad jhar jag missat här?!?
För att vara en superzoom är den ganska bra vad jag förstår. En sån är smidig men inte jättebra optiskt. Ett bra kit att börja med tycker jag är dels 18-55 WR som ofta följer med i kit. Jag hade nog sedan köpt till:
Sedan kännt av läget och funderat över nästa steg (om alls). Kanske en rejäl vidvinkel, macro eller en ljusstark sak som t.ex en 50/1.4. När du kommit igång och låtit det sjunka in tror jag du har börjat kolla begagnatmarknaden och håller nere kostnaden på så vis. Jag har köpt nästan alla bättre objektiv begagnade t.ex. Hade det varit jag hade ett sånt superpaket som du länkar till gett alla prylarna samtidigt, men inte varit det jag helst ville ha (objektiv, väska osv.) och intresset kanske dött ut. Jag förstår att du vill gapa över mkt på en gång, men är det inte att kolla in prylarna innan köp en del av grejen?
Postad 01 December 2009 - 23:31
RedMarathon
-
RedMarathon
-
Veteran
-
-
1883 inlägg
När du kommit igång och låtit det sjunka in tror jag du har börjat kolla begagnatmarknaden och håller nere kostnaden på så vis. Jag har köpt nästan alla bättre objektiv begagnade t.ex.
Jag tycker det ligger lite smolk i bägaren det där med beg Pentaxobjektiv utbudet verkar skralt om man t.ex jämför med beg Canonobjektiv. Kanske beror det på min okunskap men du kanske kan tipsa om vilka sidor man kan finna dessa (Blocket är inte intressant då det är så mycket bedragarer som härjar där, talar om självupplevd händelse, tittar endel på fotosidan.se och tradera) Skulle vilja har ett ljusstarkt vidvinkelzoom till K7 som inte kostar skjortan men presterar bra (runt 5-6 papp). Pentax SMC-DA 12-24/4 ED AL IF med prislapp på 12000 kr är inte motiverat och den har ju bara 4 i ljusstyrka var hittas t.ex 2.8:or eller saknas dessa i Pentax sortiment eller från annan leverantör? Vill inte vara så negativ då K7:an är det bästa huset jag klämt på!
Redigerat av RedMarathon, 01 December 2009 - 23:45.
Postad 02 December 2009 - 00:00
access
-
access
-
Forumräv
-
-
512 inlägg
Jag tycker det ligger lite smolk i bägaren det där med beg Pentaxobjektiv utbudet verkar skralt om man t.ex jämför med beg Canonobjektiv. Kanske beror det på min okunskap men du kanske kan tipsa om vilka sidor man kan finna dessa (Blocket är inte intressant då det är så mycket bedragarer som härjar där, talar om självupplevd händelse, tittar endel på fotosidan.se och tradera)
Skulle vilja har ett ljusstarkt vidvinkelzoom till K7 som inte kostar skjortan men presterar bra (runt 5-6 papp). Pentax SMC-DA 12-24/4 ED AL IF med prislapp på 12000 kr är inte motiverat och den har ju bara 4 i ljusstyrka var hittas t.ex 2.8:or eller saknas dessa i Pentax sortiment eller från annan leverantör?
Vill inte vara så negativ då K7:an är det bästa huset jag klämt på!
Finns väl enormt få snabba vidvinkel-zoomar. Kommer bara på Nikons och Tokinas såhär på rak arm, och det är inga billiga leksaker.  Vill man ha snabb vidvinkel så tror jag man får klara sig med t.ex. DA 14 mm ƒ/2,8, vilken inte är så långt från 6k SEK. Inte fullt så snabbt, men zoomigt, är Sigmas 10-20 mm ƒ/3,5 som landar på strax över 6k nytt. Vad det gäller begagnatmarknaden här i landet, så verkar den gå i vågor. Ibland finns det mängder med roliga saker på Tradera och andra gånger så är det som en öken.
Postad 02 December 2009 - 00:03
Unregistered05a7d42c
-
Unregistered05a7d42c
-
Beroende
-
-
1345 inlägg
Jag tycker det ligger lite smolk i bägaren det där med beg Pentaxobjektiv utbudet verkar skralt om man t.ex jämför med beg Canonobjektiv.
Visst är begagnatmarkanden mindre för Pentax, men samtidigt är det ju betydligt färre som ska dela på den marknaden också Fotosidan och traderaNågon riktigt ljusstark vidvinbkelzoom till Pentax finns inte, men jag tror du kommer få det svårt att hitta det till någon tillverkare under 6000:-. Har själv inte sett något större behov av högre ljusstyrka än jag har på min Sigma 10-20/4-5.6, men prioriterar man vidvibkel och hög ljusstyrka så vill man nog i första hand satsa på fullformat. Fotosidan och tradera är nog de två största ställen om du vill leta efter begagnade Pentax objektiv, men det går också att söka sig utomlands på tex ebay och pentaxforum.
Postad 02 December 2009 - 07:59
overhard
-
overhard
-
Über-Guru
-
-
12974 inlägg
Den här sidan är mycket populär och där ramlar det in några nya gluggar om dagen. Brukar gå att fynda rätt bra där. Knegarn: Jag förstår ditt tänk att du är nybörjare och kanske inte behöver de bästa gluggarna och att det kan vara skönt att slippa köpa till väska, minneskort och alla tillbehör på en gång men jag tror faktiskt att det ligger någonting i det de andra säger. Vad tror du själv att du kommer vilja ta för typ av bilder? Kommer du smyga omkring utomhus och fota lite allmänt eller vill du ta landskapsbilder, eller porträttbilder, eller macro osv. Jag visste när jag skaffade min första systemare att jag skulle fota mest porträtt men även lite allround så jag köpte en kamera med kitobjektiv och ett ljusstarkt 50mm som porträttobjektiv. En sak till, om du köper en kamera eller vad som helst i sverige så har du 3 års reklamationsrätt enl konsumentköplagen så om kameran går sönder efter garantin så kan du endå få den lagad om det är ett tillverkningsfel. Har du kollat vad du får ge för ett standardpaket med k-7 och kitglugg i sverie + minneskort och kanske en begagnad väska?
Postad 02 December 2009 - 15:12
Unregistered0b884712
-
Unregistered0b884712
-
Veteran
-
-
1690 inlägg
Hur man rengör en pentax. Been there done that http://www.pentaxfor...871-post41.html
Postad 02 December 2009 - 16:23
access
-
access
-
Forumräv
-
-
512 inlägg
"Hoppsan" vad som dök upp på Posten idag. 
Postad 02 December 2009 - 17:01
Soyish
-
Soyish
-
Lärjunge
-
-
263 inlägg
"Hoppsan" vad som dök upp på Posten idag. 

Sexigt!
Postad 02 December 2009 - 17:16
Mikael_R
-
Mikael_R
-
Über-Guru
-
-
15622 inlägg
mmmmm......
Måste ta fram min och bara titta på den bara för det......
Edit: jaha......nu skrattar tjejen åt mig
"Vad gör du? Ska du inte knäppa på nåt?"
"Nej jag tittar bara på den"
Redigerat av Mikael_R, 02 December 2009 - 17:23.
Postad 02 December 2009 - 19:29
Unregistered0b884712
-
Unregistered0b884712
-
Veteran
-
-
1690 inlägg
mmmmm......
Måste ta fram min och bara titta på den bara för det......
Edit: jaha......nu skrattar tjejen åt mig "Vad gör du? Ska du inte knäppa på nåt?" "Nej jag tittar bara på den"
Hon behöver inte bekymmra sig över att du tittar på porr iallafall...
Postad 02 December 2009 - 20:07
Mikael_R
-
Mikael_R
-
Über-Guru
-
-
15622 inlägg
Hon behöver inte bekymmra sig över att du tittar på porr iallafall...
Postad 02 December 2009 - 21:08
Explorer45
-
Explorer45
-
Guru
-
-
4558 inlägg
Postad 03 December 2009 - 14:09
mayro
-
mayro
-
Mästare
-
-
3556 inlägg
Postad 03 December 2009 - 23:02
Knegarn
-
Knegarn
-
Wannabe
-
-
37 inlägg
Knegarn: Jag förstår ditt tänk att du är nybörjare och kanske inte behöver de bästa gluggarna och att det kan vara skönt att slippa köpa till väska, minneskort och alla tillbehör på en gång men jag tror faktiskt att det ligger någonting i det de andra säger. Vad tror du själv att du kommer vilja ta för typ av bilder? Kommer du smyga omkring utomhus och fota lite allmänt eller vill du ta landskapsbilder, eller porträttbilder, eller macro osv.
Jag visste när jag skaffade min första systemare att jag skulle fota mest porträtt men även lite allround så jag köpte en kamera med kitobjektiv och ett ljusstarkt 50mm som porträttobjektiv.
En sak till, om du köper en kamera eller vad som helst i sverige så har du 3 års reklamationsrätt enl konsumentköplagen så om kameran går sönder efter garantin så kan du endå få den lagad om det är ett tillverkningsfel.
Har du kollat vad du får ge för ett standardpaket med k-7 och kitglugg i sverie + minneskort och kanske en begagnad väska?
Har ju ett par saker jag tycker är "måsten"... 1=Extra batteri..(mitt i kamran lyckas JÄMNT va tomt då jag skall fota..) 2=Väska att ha kamran i.. 3= Minneskort..(Behöver jag säga nåt ang det ens?!?) 4=LCD-skyddsplast..(skönt mä repfri skärm...å "vanlig" fönsterplast går väl inte å sätta dit??) 5=Filter/Linsksydd (bra med skydd och så för optiken..) 6=Fjärris..kul/bra för Blub foton.. 7=rejäl nackrem..(många timmar hängandes blir kamran ofta..) Fotandet är väl ungefär som "vanlig" svensson och er... Kort på bilar/bågar och andra fordon,nån enstaka natur och djurbild blir det väl åxå men då mest hemma på tomten,på Barna i alla dess olika händelser..sovandes,tvtittandes,lekandes,dansandes,busandes,springandes osv osv osv... Rent porträtt är jag skitdålig på och inte riktigt min läggning..(tyvärr) Ingen fantasi och för blyg för att fixa uppgjorda bilder och poser.... Kommer smyga omkring utomhus och fota lite på allmänna platser på brudar och sen på grannen åxå naturligtvis!Dvs samma som er andra (utom Ida då förstås..) ;-) Nädå,men som ren livsdokumenterare bara.. Skulle vilja kunna och lära mig fota som dom visa i en fototidning,som jag fattade det så körde dom med nåt fish-eye så att om man inte fota rakt mot motivet så kunde bilderna bli helt förvridna....Hundar med långa jättenosar och långa smala bilar osv..(finns säket nå fin fack term för sånt sätt..) Har kollat massa paket i hela världen och tillbehören verkar bättre utomlands prismässigt men är väl åxå mer plastiga och mer no name tillbehör då..(kanske ren skit med andra ord..) Bara min lilla lista ovan brukar hamna på 2500SKr på dom ställerna jag har kollat i Sverige.. :-( /R
Postad 04 December 2009 - 21:35
Knegarn
-
Knegarn
-
Wannabe
-
-
37 inlägg
Lagt till ett kort i mitt Galleri men får det inte att synas för andra?!? :-( :-( :-(
/R
Postad 10 December 2009 - 20:17
Knegarn
-
Knegarn
-
Wannabe
-
-
37 inlägg
Har tråden dött eller är alla upptagna med at fota med sina fina kamror?!? :-(
/R
Postad 10 December 2009 - 21:51
Mikael_R
-
Mikael_R
-
Über-Guru
-
-
15622 inlägg
Har tråden dött eller är alla upptagna med at fota med sina fina kamror?!? :-( /R
Och allt annat runtomkring
Postad 11 December 2009 - 14:36
access
-
access
-
Forumräv
-
-
512 inlägg
Det här var ju ganska brutalt.  (hittat på pentax.ru)  
Redigerat av access, 11 December 2009 - 14:36.
Postad 12 December 2009 - 01:24
RedMarathon
-
RedMarathon
-
Veteran
-
-
1883 inlägg
Hittade denna annons på Tradera http://www.tradera.c...ktion_103153655Kan den vara seriös eller är det en lyckosökare? Känns lite tungt att "fläska dit" ev 9000 - 9500 kr på ett konto till Swebank och inte vara säker på att det överhuvudtaget kommer någon vara för dessa pengar!
Redigerat av RedMarathon, 12 December 2009 - 01:27.
Postad 12 December 2009 - 09:52
Mikael_R
-
Mikael_R
-
Über-Guru
-
-
15622 inlägg
Hittade denna annons på Tradera
http://www.tradera.c...ktion_103153655
Kan den vara seriös eller är det en lyckosökare? Känns lite tungt att "fläska dit" ev 9000 - 9500 kr på ett konto till Swebank och inte vara säker på att det överhuvudtaget kommer någon vara för dessa pengar!
JAG skulle inte köpa den av en ny tradera användare utan omdömmen.
Postad 12 December 2009 - 10:32
Joakim
-
Joakim
-
Mästare
-
-
3956 inlägg
Begär en bild på kameran och kvittot, och be om att använda en betalningstjänst med garanti (som Payson eller Internetgirot).
Postad 12 December 2009 - 11:24
RedMarathon
-
RedMarathon
-
Veteran
-
-
1883 inlägg
Saxat ur annonsen "Tillagt i objektsbeskrivningen
11 dec 16:30
Efter förfrågan vill jag göra följande förtydligande angående betalning till bankkonto.
Betalnig skall ske till konto i Swedbank senast en vecka efter att auktion är avslutad. När köpeskillingen kommit in på kontot skickas kameran väl emballerad till köparen."
Fick just detta personliga mail av säljaren:
Hej Förlåt dröjsmål med svar på ditt mail.Jag accepterar bara de betalningsalternativ som finns angivna i annonsen, således inte de som du angivit. De innebär en risk att köparen har sönder kameran under "testning", innan säljaren fått sina pengar, och sedan uppstår problem.Jag har gjort ett förtydligande i annonsen angående betalning till mitt bankkonto i förväg.Bara de betalningsvillkor som finns angivna i annonsen gäller!
Bara detta gör att man kan ana ugglor i mossen, med så stora pengar skulle ett Traderaproffs acceptera en betalmetod s.s payson el internetgirot!
Håller med dig Mikael R att med inga omdömen alls så är det en mycket stor risktagning, en av mina bekanta som är Traderaproffs sa likadant som du, nej det blir att avvakta pga av stora "BAD FEELINGS".
Redigerat av RedMarathon, 12 December 2009 - 11:32.
Postad 12 December 2009 - 14:06
Joakim
-
Joakim
-
Mästare
-
-
3956 inlägg
Nu ska man ju komma ihåg att det ju faktiskt finns nya, ärliga, användare som säljer kameror också. Huvudsaken är att man begär bilder på prylarna (i dag har de flesta någonting att fotografera med; mobil- webb- video- eller kompaktkamera) samt använder säkra betalningsalternativ, annars tycker jag att det är Nej även om användaren skulle ha några positiva omdömen. Jag har några hundratal begagnataffärer bakom mig, och jag har undvikit att bli bedragen genom att vara försiktig, imhämta tillräckligt med information från säljaren och använda sunt förnuft och inte minst magkänslan.
Postad 12 December 2009 - 17:49
Mikael_R
-
Mikael_R
-
Über-Guru
-
-
15622 inlägg
Ja, man ska inte dömma ut nån för att den är ny på tradera.
MEN, begär nån slags bild på kameran tillsammans med nån dagstidning eller nåt liknande.
Personligen hade jag inte köpt en så pass ny kamera över Tradera, men det är jag det
Jag är mycket försiktig......
Men däremot köpte jag ett FA 100 2,8 Macro från Hongkong på Ebay! Lite risk där också, men det gick strålande med en frakt som slår det mesta och en säljare med egen butik mm mm......
Som sagt. Sunt förnuft och lite magkänsla.
Postad 12 December 2009 - 18:01
Unregistered0b884712
-
Unregistered0b884712
-
Veteran
-
-
1690 inlägg
Jag finner att det är enklare och säkrare att köpa från utlandet istället för sverige. Allt är så besvärligt för svenskar medans man kan ställa vilka frågor man vill till någon stackars singaporean utan problem.
Postad 12 December 2009 - 18:25
Mikael_R
-
Mikael_R
-
Über-Guru
-
-
15622 inlägg
singaporean
Postad 12 December 2009 - 20:29
Unregistered0b884712
-
Unregistered0b884712
-
Veteran
-
-
1690 inlägg

Singaporines?? Jag har köpt mig två stycken kameror idag  Minoltan är i kanonskick, nu ska man bara fixa batteri och lite svartvit film
Postad 12 December 2009 - 21:13
Knegarn
-
Knegarn
-
Wannabe
-
-
37 inlägg
Tjabba.
Jag höll på å bli blåst på tradera. Fick ett vinnarmail med ett annat namn i än det som stod i annonsen,annars hade jag nog inte reagerat...
Kollade då upp adressen och namnet enl vinnarmailet som säljaren skulle ha och ringde på hans "fasta" telefonnr och pratade med en skittrevlig kille som inte visste nåt om vad det handlade om...så så nära kan det vara...handlade ju iof "bara" om 3600... ;-)
Så hade bedragarn haft en mail utan namn i det som mailadressen hette så hade jag torskat dit...
/R
Postad 12 December 2009 - 21:42
RedMarathon
-
RedMarathon
-
Veteran
-
-
1883 inlägg
Såg att den gick för 9600 kr!
Knegarn tur att du var uppmärksam, själv har jag ett ärende hos City Polisen för bedrägeri (med det var Blocket, fy f-n vilket skitställe).
Postad 13 December 2009 - 11:08
Knegarn
-
Knegarn
-
Wannabe
-
-
37 inlägg
Såg att den gick för 9600 kr!
Knegarn tur att du var uppmärksam, själv har jag ett ärende hos City Polisen för bedrägeri (med det var Blocket, fy f-n vilket skitställe).
Jaha..faaan va tråkigt..Hoppas det inte var mycket pengar inblandat..Å sen vilken tid det kommer ta inna du får svaret att ärendet är nerlagt säkert...:-( :-( Lycka till!! /R
Postad 17 December 2009 - 12:39
Soyish
-
Soyish
-
Lärjunge
-
-
263 inlägg
Har alla fullt upp med att fota i snön
Postad 17 December 2009 - 21:35
Mikael_R
-
Mikael_R
-
Über-Guru
-
-
15622 inlägg
Tänk om man hann med att fota alls
Postad 17 December 2009 - 22:58
Hamsteren
-
Hamsteren
-
Veteran
-
-
1697 inlägg
Nope att vänta på skit tåg som inte köra pga. 5cm snö
Postad 17 December 2009 - 23:51
Soyish
-
Soyish
-
Lärjunge
-
-
263 inlägg
Var ute nyss :S svinkallt, blåser och snöar ner som bara den. Får gå ut imorn istället.
Postad 17 December 2009 - 23:56
Unregistered05a7d42c
-
Unregistered05a7d42c
-
Beroende
-
-
1345 inlägg
Var ute nyss :S svinkallt, blåser och snöar ner som bara den. Får gå ut imorn istället.
Ja, det är lite synd att ha en vädertålig kamera, men inte vara vädertålig själv.
Postad 18 December 2009 - 21:50
Unregistered0b884712
-
Unregistered0b884712
-
Veteran
-
-
1690 inlägg
Det finns inga dåliga...
-26 ute idag när jag stannade till för att fota lite i vännäs utanför umeå, när jag gått mina 300 meter för att få en bra vy så kommer jag på att jag glömmt mössan i bilen >_< Snabbt fotande och sedan språngmarch till bilen
Dubbla långkallsånger och dubbla underställs tröjor hjälper verkligen när man är ute
Postad 18 December 2009 - 21:58
Mikael_R
-
Mikael_R
-
Über-Guru
-
-
15622 inlägg
*brrrrrr* -26!
Jag ska plocka ut min nu i helgen. Är -15 här i mitten av Dalarna. Den har svarat riktigt bra när jag varit ute i minusgrader.
Kastar in en fundering. Jag bor i lägenhet med trappshus. Där så är det lite kallare än i lägeheten men inte lika kallt som utomhus. Kan man använda det som "sluss" för kameran, innan man tar in den i värmen?
Tänkte att man kunde lämna kameran/väskan utanför lägenheten och ta in den efter nån timme. Jag har ett säkert trapphus så stöld behöver jag inte oroa mig för.
Postad 18 December 2009 - 22:49
Unregistered05a7d42c
-
Unregistered05a7d42c
-
Beroende
-
-
1345 inlägg
Har du utrustningen kvar i väskan bör det inte vara några problem med att ta in den i lägenheten, då kommer den värmas upp tillräckligt långsamt för att slippa kondens. Se bara till att ta ut minneskortet innan du kommer in så du slipper vänta.
Postad 19 December 2009 - 22:07
Mange76
-
Mange76
-
Forumräv
-
-
534 inlägg
Riktigt sugen på att uppgradera från min Panasonic TZ5 till systemkamera och då en K-7 men kan inte bestämma mig riktigt så vilket alternativ tycker ni?
Pentax K-7 + 18-55/3,5-5,6 WR + 50-200/4,0-5,6 WR
Eller endast Pentax K-7 + 18-55 och sedan uppgradera senare med t.ex. ett Pentax SMC-DA 55-300/4,0-5,8 ED eller lilknande?
Postad 19 December 2009 - 22:08
Supernaut77
-
Supernaut77
-
Guru
-
-
4148 inlägg
Eller endast Pentax K-7 + 18-55 och sedan uppgradera senare med t.ex. ett Pentax SMC-DA 55-300/4,0-5,8 ED eller lilknande?
Det hade varit mitt val. Dessutom kansked et hinner komma ut en WR på 55-300 medan du velar
Postad 19 December 2009 - 22:26
Mange76
-
Mange76
-
Forumräv
-
-
534 inlägg
Det hade varit mitt val. Dessutom kansked et hinner komma ut en WR på 55-300 medan du velar 
Jo en 55-300 WR skulle va riktigt intressant Vilka objektiv använder/gillar ni andra mest?
Postad 19 December 2009 - 22:42
access
-
access
-
Forumräv
-
-
512 inlägg
@Mange För tillfället är jag helt frälst i mitt DA 35 mm ƒ/2,8 Macro Limited. Förr har det varit ett M 50 mm ƒ/1,7, men det är aningen långt på en APS-C kamera, så använder det numera bara då jag måste ha ljusstyrkan. ——— Har fått springa runt i Tallin förra veckan i -15°C. Gäller att låta den ligga inne i kameraväskan ganska länge sen när man kommer inomhus om man vill slippa en massa kondens på objektivets frontelement.  Annars börjar jag bli van med kameran nu efter ~1000 exponeringar. … sen är det alltid behändigt att ha antiskak inbyggt. 
Redigerat av access, 19 December 2009 - 22:45.
Postad 19 December 2009 - 23:07
Unregistered05a7d42c
-
Unregistered05a7d42c
-
Beroende
-
-
1345 inlägg
Jo en 55-300 WR skulle va riktigt intressant
Vilka objektiv använder/gillar ni andra mest?
Av mina moderna Pentax-objektiv gillar jag mest DA 35/2.8 Macro Limited, DA 70/2.4 Limited. Små smidiga objektiv med mycket hög bildkvalitet och byggkvalitet. DA35 fungerar bra som normalobjektiv och dess korta närgräns gör det väldigt mångsidigt. Ett objektiv man alltid vill ha med sig. DA70 är inte riktigt lika månsigdigt men användbart för tex porträttbilder, och pga att det är så kompakt är det lätt att ha det med sig. Dessutoim väcker det inte så mycket uppmärksamhet som ett stort zoomobjektiv om man tex vill ägna sig åt gatufoto.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Digitalkameror & Videokameror
-
→
Specialämne: Systemkameror & Optik
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|