Ingen som vet mera om detta problem jag har tacksam för svar
Jag har löst problemet!!!!!!!!
Om andra får samma problem som du har haft så vore det kanske enklare om du skrev ut hur du löst det
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
* Officiell Tråd - Onkyo TX-NR1007, 3007, 5007 *
Startad av
hassesolo
, Aug 02 2009 09:03
1313 svar till detta ämne
32 relaterade trådar
Postad 17 May 2010 - 14:57
Om andra får samma problem som du har haft så vore det kanske enklare om du skrev ut hur du löst det Postad 17 May 2010 - 17:51
Jupp bara pilla bort pluggarna. Postad 21 May 2010 - 17:47
Har köpt en TX-NR1007, slog till och köpte ett ex. från en tysk firma. Har nu satt upp front height högtalarna så länge så det är klart när receivern anländer. Satte högtalarna ganska högt upp ca 2,2 m från golvet, tror det är en bra höjd.
Får fundera på hur jag ska dra kablarna till högtalarna, har betongvägg som jag hatar att borra i. Får försöka dölja dom så bra som möjligt. Postad 27 May 2010 - 08:30
Ja hade betongväggar i förra lägenheten, då gjorde ja som så att jag "sågade" (använde tigersåg med förstärkt klinga) upp ca 0,5 cm djup, ca 0,5 cm brett in i väggen, som ett rakt streck från högtalaren rakt ner mot golvet. Sedan lade jag högtalarkabeln i det ursågade utrymmet. Sedan spacklade jag över högtalarkabeln, samt målade i samma färg som väggen.....på så sätt blev ju kabeln "gömd". Sedan när ja flyttade från lägenheten hade man ju två val, låta det vara, eller "såga" upp igen och sedan ta ut kabeln, spackla igen och måla över på nytt....ja valde såklart det sistnämnda. Blev hur bra som helst Postad 27 May 2010 - 17:54
Fick till kabeldragningen var inte lika seriös som Ralle_81, drog kabel bakom bokhylla och en tavla så den syns ytterst lite. Nu väntar jag bara på att receivern ska komma den är skickad bör få den på måndag...
Ska bli kul att testa om front height tillför något när man ser på film. Redigerat av Unregisteredf7bba9d7, 27 May 2010 - 17:56. Postad 27 May 2010 - 23:15
Hej,
Kan någon hjälpa mig med detta nedan? Jag har ställt in att frontarna, surrarna och centern skall delas vid 80hz på min Onkyo 5007 samt ställt in att subborna skall gå upp till 80hz (märket på subban är XTZ 99 W12.16). Till min fråga: -Skall frekvensratten på Subban vara på max för att detta skall fungera korrekt, eller spelar det ingen roll vad frekvensen i subban ligger på då det är inställt i förstärkaren (var tvungen att ha frekvensratten på max då jag körde Audyssey för att Onkyon skulle hitta subborna i anläggningen)? Frekvensratten på subborna varierar mellan 40 - 250hz enligt manualen. Mvh Bigrauk Redigerat av Bigrauk, 27 May 2010 - 23:16. Postad 28 May 2010 - 06:34
[quote name='Bigrauk' date='May 28 2010, 00:15 ' post='2910840']
Hej, Kan någon hjälpa mig med detta nedan? Jag har ställt in att frontarna, surrarna och centern skall delas vid 80hz på min Onkyo 5007 samt ställt in att subborna skall gå upp till 80hz (märket på subban är XTZ 99 W12.16). Till min fråga: -Skall frekvensratten på Subban vara på max för att detta skall fungera korrekt, eller spelar det ingen roll vad frekvensen i subban ligger på då det är inställt i förstärkaren (var tvungen att ha frekvensratten på max då jag körde Audyssey för att Onkyon skulle hitta subborna i anläggningen)? Frekvensratten på subborna varierar mellan 40 - 250hz enligt manualen. Låt den stå på 250hz så tar förstärkaren hand om delningenn om du ändrar den efter audysssen så funkar inte rumskallibreringen som den ska Postad 28 May 2010 - 11:37
Har en fråga till er som har 5007:an. Tickar det i era subbor när ni höjer volumen på förstärkaren?
Postad 28 May 2010 - 14:05
Tack så mycket för snabbt svar!
Tickar inte i mina subbor iaf. Postad 28 May 2010 - 16:04
I mina låter det ett svagt ljud när man höjer och sänker. Postad 28 May 2010 - 18:55
Lite skumt att det inte är så på alla enheter, Nu har vi två st som tickar och en som inte gör det. Det är ju inget som låter som om det vore något galet, bara funderade på om det gjorde det hos andra med. Men nu när endel säger att det INTE gör det hos dom så börjar man ju fundera. Postad 28 May 2010 - 19:54
Jag kopplade in mitt Wii ikväll till Onkyo 1007an via komponent. Bildkällan är en plasma TV där har jag dragit en HDMI sladd emellan TV och HDMI ut från receivern. Nu till problemet. Jag kan inte sänka eller höja ljudnivån när jag kör via komponent, iaf har jag inte hittat något sätt att andra ljudnivån på. Oavsett om jag skruvar upp eller ner ljudet så är det olidligt högt. Bilden fungerar, men ljudet går inte reglera. Kanske har jag missat någon enkel knapp inställning ??
Postad 28 May 2010 - 20:18
Komponent överför inget ljud, så vad för kabel använder du till det? Postad 28 May 2010 - 20:53
Det är den röda och vita kabeln som följer med komponentkabeln. Postad 28 May 2010 - 21:02
Wow, har kopplat in min Onkyo 1007. Kan bara säga att det är ett lyft från mina tidigare receivers (Onkyo 805 och Yamaha 3900).
1007:an ger mera pondus iallafall när man ser på film och Dolby Pro Logic IIz gör nytta när man ser på film, jag har ett 9.1 system. Mycket nöjd med receivern och kan varmt rekommendera denna iallafall om man inte behöver ha hdmi 1.4 för att kunna se 3D-filmer... Postad 28 May 2010 - 21:10
Antar att du inte körde med dom förut, har inte Wii någon annan ljudutgång? Testa att använda den istället, eller så kontrollerar du ljudinställningarna i ditt Wii så att den matar ut rätt ljudformat. Postad 28 May 2010 - 21:37
Härligt!!! Kul med fler än mig som föredrar Onkyo före Yamaha. Själv bytte jag ju Yamaha 3800 till Onkyo 876 (motsvarar 3007)och redan det var ett jättelyft, främst kraftmässigt. Sedan kom ju en Onkyo 906 (motsvarar 5007) in i mitt hem och den var ännu mer detaljerad och kraftfull... Redigerat av Audiovector, 28 May 2010 - 21:38. Postad 31 May 2010 - 18:32
Några andra som har tickande enheter, eller är dom flesta tysta. Man vill ju veta om det är fel på den eller om det är så det skall vara. Postad 31 May 2010 - 19:18
Hur ger du signal till din subba? Kan kanske vara där det spökar (bör ju vara något med signalöverföringen). Själv kör jag med en sådan: https://www.prisjakt...kt.php?p=374608 Redigerat av Bigrauk, 31 May 2010 - 19:21. Postad 31 May 2010 - 20:01
kör supra Y link, och det tickar ju i båda, eller om det är ur frontarna med kanske.
Postad 31 May 2010 - 20:34
Hej,
Jag har en 1007:a som jag är väldigt nöjd med. Dock tycker jag att jag behöver skruva upp volymen rätt mycket för att mina hembiokvällar ska bli medryckande - och nej, jag hör inte dåligt. :-) Jag får, efter Audyssey-kalibrering, ligga på runt "60" i volym för att det ska bli nån tyngd i filmen. Den känns nästan klenare än min gamla "Sony STR DB925" (som jag hade innan) trots den massiva skillnaden i effekt mellan dessa. Jag kör samma högtalare, Avance Omega-serien + Dali-sub. För att motverka detta har jag manuellt offset-justerat det Audyssey-kalibreringen kommit fram till (dvs. ökat samtliga nivåer med +7), men det känns inte rätt. Ska det vara såhär? /M Postad 31 May 2010 - 20:59
När jag tittar på film HÖGT då är det minus 10 på förstärkaren, du har ju en bit kvar dit Postad 31 May 2010 - 21:10
Efter en Audyssey-kalibrering är det 0db som är referensvolym. Om du ligger på 60 i volym så kör du med absolut visning av volym, ändra till "relativ" så får du visning i db istället. 0db är som sagt referensvolymen, ingen förstärkning eller försvagning görs då av in-signalen, själv brukar jag ligga på runt -10db beroende på film.
Postad 31 May 2010 - 22:14
Jag brukar lira mellan -29 till - 26db beroende på film och då är det högt.
Postad 31 May 2010 - 22:36
Kollade just av med en bekant som har en 5007, han har med tickande i sin. Ett tick i för varje volumesteg på förstärkaren i sin sub med. Jag har väl känsliga öron, han hade inte tänkt/hört det innan jag sa det.
Inte med "0db som referensvolym" väl?? Postad 01 June 2010 - 01:08
Skumt, jag har lyssnat 2ggr med örat vid subborna nu men ej hört nåt när jag höjer och sänker volymen på min 5007.
Nu när jag tänker efter lite så har jag nog höjt intel volymen på Blu-ray utgången på min Onkyo, så det kan nog bero på det -Edit: Intelligensvolymen var inställd på +10db Redigerat av Bigrauk, 01 June 2010 - 01:30. Postad 01 June 2010 - 09:05
Hittade precis min intilligenta volume och den stod på +12, bör vara standard inställning? När du har gått över -00 på volumen så har du en bit till på + sidan med. Tycker det låter som du mesar lite med volumeratten jag Postad 01 June 2010 - 13:32
Hehe det kanske Redigerat av Bigrauk, 01 June 2010 - 13:33. Postad 01 June 2010 - 17:02 Om du har kalibrerat med Audyssey så har du samma volym som alla andra vid samma siffra på displayen 0db år rek volym för THX om Filmen är THX märkt Från bruksanvisningen Reference Level Filmer mixas i rum som kalibrerats för filmreferens. För att uppnå samma referensnivå i en hemmabio-anläggning måste varje högtalarnivå anpassas så att skärt brus med –30 dBFS bandsbegränsning (500 Hz till 2000 Hz) producerar 75 dB ljudtrycksnivå vid lyssningspositionen. En hemmabio-anläggning som automatiskt kalibrerats av Audyssey MultEQ® spelar på referensnivå när huvud-volymkontrollen är inställd på 0 dB positionen. På den nivån hör du mixen så som mixningsenheterna hörde den. Postad 01 June 2010 - 17:36
Du som verkar ha koll, vad skall intelligens volymen stå på som standard?
Skulle jag spela 0db på min förstärkare nu så skulle jag få j**ligt ont i öronen må jag säga (dvs alldeles för hög volym). Nu efter att ställt ner från +10db intelligens volym på Blu-ray utgången till 0db så kan jag kanske sträcka mig max till -10db på stora förstärkar ratten beroende på film, sedan låter det alldeles för högt för mig iaf. Redigerat av Bigrauk, 01 June 2010 - 17:41. Postad 01 June 2010 - 19:00 Från bruksanvisningen Intelligent volym Med Intelligent volym kan du ställa in ingångsnivån individuellt för varje enskild ingångsväljare. Detta är användbart om en av dina källkomponenter har högre eller lägre ljudnivå än de andra. Om en komponent har märkbart högre ljudnivå än de andra använder du vänsterknappen [] för att minska ingångsnivån. Om den är märkbart tystare använder du högerknappen [] för att öka dess ingångsnivå. Intelligent volym −12 dB to +12 dB (standard: 0 dB) Men om du tar ljudet digitalt så borde du få normal ljudvolym. Har du kollat i Blu-ray spelaren om du har någon konstig ljudinställning där Jag tycker att ljudet är för högt vid 0db -5- -6 db är lagom för mig Postad 01 June 2010 - 19:26
Det låter väldigt konstigt att referensvolymen enligt THX skall vara 0db på förstärkar ratten om jag nu förstått dig rätt!? Då jag, max kan ha -10db och sen blir det tok för högt. Jag skall kolla om det står på någon konstig inställning i min LG BD390. Postad 01 June 2010 - 20:51
Alltså tanken är inte att alla ska sitta och lyssna på 0db men det är referensen. Vi är alla olika och vad som är lagom för en annan kan vara för högt för dig.
Postad 01 June 2010 - 20:58
Jag brukar ligga på -30 till - 20 när jag har "hög" volym
1007 + B&W högtalare
Postad 01 June 2010 - 21:02
Fråga: när man kalibrerar, spelar det någon roll vilken volym man har ställt ratten på? eller sköter det sig självt
Postad 01 June 2010 - 22:04
Det var det ja reagerade lite på, för det verkar ju inte vara många här som närmar sig 0db (referens volymen) på volymratten på förstärkaren . Dem flesta verkar tycka det är för högt. Så det måste ju vara andra inställningar eller parametrar som ställer till det då? Man vill ju gärna höra det som var tänkt från början som ingetfunkar beskrev:
Redigerat av Bigrauk, 01 June 2010 - 22:10. Postad 01 June 2010 - 22:08
Volymreglage osv behöver du inte tänka på vid kalibrering, perreb.
Jag tycker 0db fungerar bra på vissa filmer, men det skiljer sig rätt så mycket. Oftast har jag som sagt runt -10db men det är för att jag tittar med tjejen som inte gillar högt ljud lika mycket som jag själv =) Postad 01 June 2010 - 22:19
Har testat köra på 0 men jäklar vad högt det blir.
Hela lägenheten skakar och köksluckorna skallrar. Postad 02 June 2010 - 05:53
Någon som provat kalibrera med Bi-Amp med med den "nya uppdateringen"
Funkar det som det ska dvs. inte bara bas på frontarna vid kalibrering. Postad 02 June 2010 - 09:03
Såg på Onkyos amerikanska hemsida att 1008 är lanserad där. Men det kanske ni redan har koll på?
Onkyo TX-NR1008 Postad 02 June 2010 - 21:43
Vågar man mjukvaruuppgradera? är det inte många som fått problem efteråt?
Jag har inte uppgraderat efter att jag köpte den i Oktober förra året borde jag göra det?
Postad 03 June 2010 - 05:44 Har inte haft några problem verken innan eller efter uppdatering. Det är bara att köra. Har dock inte provat kalibreringen med Bi-Amp, ingen som testat? Redigerat av Unregistered284c4ad1, 03 June 2010 - 05:56. Postad 03 June 2010 - 06:52
Jag har inte fått några problem, har inte läst/hört om några som har fått det heller. Postad 03 June 2010 - 07:45
Någon som provat kalibrera med Bi-Amp med med den "nya uppdateringen"
Funkar det som det ska dvs. inte bara bas på frontarna vid kalibrering. Jag har uppdaterat och kört autosetup med bi-ampade frontar, det verkar funka utmärkt. Jag har för övrigt uppdaterat både med mjukvaran på USB och direkt mot internet. Är det förresten någon som vet varför det inte går att skicka ut ljud på powered zone2,3 om ingångssignalen är digital, t.ex DVD, Blu-Ray, eller musik från mediaspelare via HDMI kontakterna. Det funkar ju faktiskt om man kör via ett usb eller nätverket direkt i förstärkarens ingångar och använder förstärkarens mediaspelare, det är väl ändå i högsta grad digitala signaler? Redigerat av benhem, 03 June 2010 - 07:46. Postad 03 June 2010 - 08:02
Jag har uppdaterat och kört autosetup med bi-ampade frontar, det verkar funka utmärkt. Jag har för övrigt uppdaterat både med mjukvaran på USB och direkt mot internet.
Tack för svar. då blir det en ny kalibrering i helgen. Har bara uppdaterat över nätet men det ska väl vara samma som att lägga det på USB? Postad 05 June 2010 - 10:10
Jag hade minsann fått för mig att det var individuell Eq på subkanalerna, varför annars ha .2 justera nivåerna kan man ju göra i bak på suben menar jag.
Är det någon inställning som skall aktiveras eller finns det helt enkelt inte? Postad 05 June 2010 - 14:08
Kul att så många skriver. Jag kan absolut få fram den volym jag vill, inga problem! Men det jag tänker på är hur förstärkaren hanterar förstärkning när man når de högre höjderna? Distortion och likn. otrevliga fenomen tenderar ju att öka ju mer du vrider på volymreglaget. Därför vill jag ju att man ska kunna få tyngd i ljudet så "tidigt" som möjligt och inte först när man närmar sig "0db". /M Postad 06 June 2010 - 18:29
En affär säljer silverfärgade Onkyo 3007 billigt (10000kr) och stämmer priset så är det ett fynd!
Själv så har jag sålt min silverfärgade 1007:a trodde jag kunde leva med en silverfärgad receiver men den passade inte in. Väntar nu på min svarta 3007 som jag har beställt istället. Redigerat av Unregisteredf7bba9d7, 06 June 2010 - 18:29. 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |