Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Nokia N900 *

7894 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 12 oktober 2009 - 10:44

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11 727 inlägg
  • 0
Gissas vilt på maemo.org

Men ingen vet säkert..

V44 till å med början av nov gissas de mest på

Postad 12 oktober 2009 - 10:52

vikeskar
  • vikeskar
  • Lärjunge

• 438 inlägg
  • 0
har en känsla av i mitten/slutet av Nov.
Tanke på julklappar bland bratsen =P

Postad 12 oktober 2009 - 11:08

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11 727 inlägg
  • 0
Känns som att jag kommer att dö om de drar ut ändå in i november,men bara för det så gör de säkert det..

Hur brukar Nokia hålla sina tider ?

Postad 12 oktober 2009 - 11:15

m1cke
  • m1cke
  • Lärjunge

• 317 inlägg
  • 0
Min uppfattning är att de brukar hålla tiderna ganska bra, men då har de ju utannonserat modellen typ 9 månader tidigare. Nu kommer de med en avancerad modell med nytt operativ och annonserar den betydligt närmare release än vanligt.
Jag hade tänkt att avakta några veckor efter release, men kommer ju inte stå ut.
Önskar att jag avaktat med N97 så kanske jag insett att jag inte skulle köpa den, igår krashade den som vanligt under löprundan med SportsTracker och musikuppspelning på, glömde ju att starta om den precis innan jag stack ut....

Postad 12 oktober 2009 - 11:24

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11 727 inlägg
  • 0
Finns tydligen nått liknande program som SportsTracker på g till N900 om man gillar sånt..

Inte mycket annat att göra annat än att vänta ..

Inte kul att du han köpa N97 <_<

Postad 12 oktober 2009 - 12:22

Alien08
  • Alien08
  • Lärjunge

• 268 inlägg
  • 0
Tycker att releasen känns längre och längre bort istället för tvärtom HTC HD2 lär ju hinna komma ut innan och den presenterades för bara ett par dagar sen, sjukt detta ju :-(

Redigerat av Alien08, 12 oktober 2009 - 12:25.

Postad 12 oktober 2009 - 12:44

slotrat
  • slotrat
  • Lärjunge

• 356 inlägg
  • 0
Videocast ikväll vid 20.00 om n900...
http://www.umpcporta...ideocast-today/

Postad 12 oktober 2009 - 12:54

pko
  • pko
  • Användare

• 212 inlägg
  • 0

Mycket velande iphone 3gs vs Hero. Och så fick man läsa lite om n900 och man var såld. nu är bara frågan om dom kommit med nått datum när den kan tänkas komma? Nokia store sa vecka44 nu är den infon tydligen bort tagen. är fan sugen nu

Nej, Nokia har inte alls tagit bort den infon.

Finns det nåt överhuvudtaget som pekar på att den _inte_ kommer den veckan? OnOff och Netonnet verkar ju ha samma info t.ex

Postad 12 oktober 2009 - 12:55

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11 727 inlägg
  • 0
Från maemo.org

I just called the German Nokia shop here like 5 mins ago. Why did I call? Because I was informed Sept. 30 when I pre-ordered that on October 13 the N900 would be shipped to their distribution center in the Netherlands. Today I was told it will not be until October 30th. If I'm not mistaken, Italy and Germany were going to be the first markets to receive the N900. I asked to speak to someone higher up than just a call associate and a manager informed me that Oct 30 is a "set in stone" date for shipment to the distribution center, then 3-5 business days for it to reach me here in Berlin. Not holding my breath, but silently praying very hard it is true.

Skulle inte bli förvånad om vi också får vänta tills början av Nov

Postad 12 oktober 2009 - 14:16

Unregistereddacb5a1e
  • Unregistereddacb5a1e
  • Användare

• 118 inlägg
  • 0
Vänta...!! Vänta...!! Vänta...!! Vänta...!! Vänta...!! Vänta...!! Vänta...!! Vänta...!! Vänta...!! Vänta...!! Vänta...!! Vänta...!! Vänta...!! Vänta...!! Vänta...!! Vänta...!! Vänta...!! Vänta...!! Vänta...!! Vänta...!! Vänta...!! Vänta...!! Vänta...!! Vänta...!! Vänta...!! Vänta...!! Vänta...!! Vänta...!! Vänta...!! Vänta...!! Vänta...!! Vänta...!! Vänta...!! Vänta...!! Vänta...!! Vänta...!! Vänta...!! Vänta...!! Vänta...!! Vänta...!! Vänta...!! Vänta...!! Vänta...!! Vänta...!! Vänta...!! Vänta...!! Vänta...!! Vänta...!! Vänta...!! Vänta...!! Vänta...!! Vänta...!! Vänta...!! Vänta...!! Vänta...!!

KSH20841 Nokia N900 Black (3G)
Plats i kön: 32
------------------------

Postad 12 oktober 2009 - 16:07

Gurra101
  • Gurra101
  • Veteran

• 1 891 inlägg
  • 0
mm vet!!!! VÄNTA. Jag är på plats 51 nu på katching och slår vad om att dom får in 50 så jag får vänta ännu längre <_<

Postad 12 oktober 2009 - 16:23

Alien08
  • Alien08
  • Lärjunge

• 268 inlägg
  • 0
Jag är rätt övertygad av att vi får vänta in i November säkert till mitten av månaden också.

Tänk på att de inte ens fått ut den till de marknader där den skulle lanseras först vilket skulle vara Tyskland och Italien. Tror inte lilla Sverige har så jätte hög prioritet i jämförelse hoppas nu bara att inte alla lurar de släpper i första omgången går till de marknaderna orkar f-n inte vänta längre nu :-(

Redigerat av Alien08, 12 oktober 2009 - 17:42.

Postad 12 oktober 2009 - 17:49

slotrat
  • slotrat
  • Lärjunge

• 356 inlägg
  • 0
För att öka på vårt ha-begär lite...
http://www.youtube.c...h?v=tHSZfhY25Jc
Quake III Arena på N900! <_<

Postad 12 oktober 2009 - 18:06

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11 727 inlägg
  • 0
Synd det ser så fult ut <_<

Postad 12 oktober 2009 - 18:10

slotrat
  • slotrat
  • Lärjunge

• 356 inlägg
  • 0
jag tyckte det var riktigt tufft att den gick över huvud taget, bryr mig inte så mycket hur det ser ut. Det var ju dessutom uppblåst på en stor TV, lär nog duga på den 3,5"-skärmen. Sen lär jag inte spela det ändå... Det var mest ett exempel på vad den klarar av, och att det portas grejer på löpande band...

Postad 12 oktober 2009 - 18:29

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11 727 inlägg
  • 0
Sant....längtar ner till att spela monkey island å klassiska peka klicka spel

Postad 12 oktober 2009 - 18:48

Alien08
  • Alien08
  • Lärjunge

• 268 inlägg
  • 0
Tycker att super nintendo spel ska bli jäkligt kul hehe är ju ett par år sedan :-)

Postad 12 oktober 2009 - 18:55

tedin
  • tedin
  • Användare

• 142 inlägg
  • 0
Den är fan coooooooooool! Så man svimmar!

Men hur är det i jämförelse, vilken är snabbast? Iphone eller 900?

I vardagligt använande, finns de inga jämförselser på nätet?

Postad 12 oktober 2009 - 19:12

Alien08
  • Alien08
  • Lärjunge

• 268 inlägg
  • 0

Den är fan coooooooooool! Så man svimmar!

Men hur är det i jämförelse, vilken är snabbast? Iphone eller 900?

I vardagligt använande, finns de inga jämförselser på nätet?

Iphone är snabbare hårdvarumässigt (iaf GPUn dvs grafiken), men troligtvist inget som kommer märkas i vardagligt användande.

Postad 12 oktober 2009 - 19:31

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11 727 inlägg
  • 0
Angående Quake 3 kvalite

On the display, it's in really magnificient quality. 800x480 pixels, very high pixel density.

The blur-fest of the video is due to the following factors reducing that resolution:

* TV-Out is PAL (720×576)
* I filmed in 640x480
* I filmed a wider area than just the TV screen so that you can see the Nokia screen in parallel with the TV and get some of the accelerometer action
* Youtube resolution is 480x360

Postad 12 oktober 2009 - 21:22

tedin
  • tedin
  • Användare

• 142 inlägg
  • 0

Iphone är snabbare hårdvarumässigt (iaf GPUn dvs grafiken), men troligtvist inget som kommer märkas i vardagligt användande.

De gör ju valet bra mycket svårare. Med tanke på hur mycket enklare iPhones gränssnitt plus att de inte stödjer riktigt multitouch så måste de flyta bättre. Eller tänker jag fel?

Postad 12 oktober 2009 - 21:42

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11 727 inlägg
  • 0
Njaa...Nu är de ju svårt att säga utan att ha jämfört både sida vid sida...

Och N900 har ju mycket högre upplösning..

Nu har du nog blandat ihop lite...Iphone har multitouch..inte N900 ..

Tror inte att det kommer att vara nån större skillnad mellan dom

Postad 12 oktober 2009 - 22:05

maccis
  • maccis
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0
Tror han tänkte på multitasking, vet inte hur mkt bakgrundsprocesser tar utav cpu på maemo men är de helt idle så borde det inte vara någon direkt prestandaskillnad där väl?

Skitsamma hur snabb den är :P Jag vill inte ha iPhone jag vill ha min N900 nyss :D

Postad 12 oktober 2009 - 23:06

tuffodum
  • tuffodum
  • Lärjunge

• 404 inlägg
  • 0
Slänger upp en fråga till disskusion...N-Gage på N900...Ja Nej Kanske? Nåt säger mig Nokia sagt att N-Gage ska funka på ALLA N-telefoner...?!

Postad 12 oktober 2009 - 23:25

maccis
  • maccis
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0

Slänger upp en fråga till disskusion...N-Gage på N900...Ja Nej Kanske? Nåt säger mig Nokia sagt att N-Gage ska funka på ALLA N-telefoner...?!

Eftersom N-gage idag körs på Symbian så tror jag inte det kommet fungera "out of the box" men kanske i framtiden?

Postad 13 oktober 2009 - 01:47

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11 727 inlägg
  • 0
Nope n-gage runs on symbian OS and requires DRM

actually i think there is no need for N-Gage on the N900, coz the N900 is capable of much better quality games than N-Gage level..

Postad 13 oktober 2009 - 08:59

slotrat
  • slotrat
  • Lärjunge

• 356 inlägg
  • 0
Google Wave på N900 :P
http://qik.com/video/3183935
(går ju inte se att han faktiskt kör det, kan ju vara en stillbild med?)

Postad 13 oktober 2009 - 09:19

Alien08
  • Alien08
  • Lärjunge

• 268 inlägg
  • 0

De gör ju valet bra mycket svårare. Med tanke på hur mycket enklare iPhones gränssnitt plus att de inte stödjer riktigt multitouch så måste de flyta bättre. Eller tänker jag fel?

Som jag sa, troligtvist inget som kommer att märkas i vardagligt användande (du kan inte ens multitaska på IPhone så orättvis jämförelse bara där) dock kanske om man spelar ett väldigt krävande 3D spel (utan andra processer igång i bakgrunden) då är nog IPhonen lite snabbare där, blir även extra påfrestande för Nokian då den även har högre upplösning. Den riktiga frågan är vad du ska ha telefonen till :-)

För om man bortser från det så är N900 totalt överlägsen Iphonen på så många punkter att det inte ens är någon mening att rabbla upp de du har väl läst hela tråden finns massor med info där som ökar köplusten.

Redigerat av Alien08, 13 oktober 2009 - 09:26.

Postad 13 oktober 2009 - 10:00

elk
  • elk
  • Användare

• 162 inlägg
  • 0

Äpplen och päron.

Iphone Mp3spelare med tele funktioner känns även mer som en leksak efter nån månad visst den funkar och är snabb och så men ack så tråkig den blir när man lekt klart.

N900 Tabletdator med tele funktioner. Som man troligen kommer ha mycket kul med under många långa vinterdagar.

Många har nog olika favorit funktioner på n900. en av minna är tv out. då jag har små barn så är det guld att kunna mosa in massa xvid rullar åt dom när man åker bort och bara plugga in i en tv när man är framme. iställe för att bära med sig xboxen eller popcornen.

Postad 13 oktober 2009 - 15:11

Gurra101
  • Gurra101
  • Veteran

• 1 891 inlägg
  • 0
Någon som hittat en bilhållare för denna? Gärna så man kan ha telefonen vågrätt. Och om det går så att man kan ladda mobilen samtidigt :P

Postad 13 oktober 2009 - 15:41

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11 727 inlägg
  • 0
Flera som ringt Nokia å frågat om när den ska börja säljas och flera har fått till svar att det kommer att ske den här veckan :P

Tyvärr var det inte i sverige

Skulle dö av glädje heh

Ingen som ringt till Nokia å frågat här ?

Postad 13 oktober 2009 - 16:13

vikeskar
  • vikeskar
  • Lärjunge

• 438 inlägg
  • 0

Flera som ringt Nokia å frågat om när den ska börja säljas och flera har fått till svar att det kommer att ske den här veckan :P

Tyvärr var det inte i sverige

Skulle dö av glädje heh

Ingen som ringt till Nokia å frågat här ?

Kan nog ringa imorgon och kolla.
Även om nokia börjar kränga denna vecka(?!) så när kommer återförsäljarna få sina leveranser.

Postad 13 oktober 2009 - 16:31

Lullenn
  • Lullenn
  • Amatör

• 62 inlägg
  • 0
Verkar inte som att någon ringt men om jag hade förbeställt så skulle jag ju inte ringt iaf.
Jämför glädjen med att den helt plötsligt kommit på posten med att den kommer precis utsatt datum eller nån dag senare! Oj så mycket roligare det är att bli överraskad! =)

Bara jag som blivit lite avtänd på denna mobil? Speciellt nu efter maemo summit, skulle nokia sätta en varningsskylt på förpackningen så hade jag typ inte blivit förvånad. Verkar ju som de inte vill att folk ska köpa mobilen :P
Ja menar varför börjar de visa upp(eller iaf prata om) maemo 6 redan innan maemo 5 är släppt. Okej om det kommer nån ut officiellt nån månad efter men tanken om att nokia inte tycker 5an är något att satsa går inte att komma förbi.

Tänk om mobilen med maemo 6 kommer med riktig blixt, smalare, snabbare cpu/gpu, bättre batteritid och usb-host. Sen sakerna som de redan sagt så som multi-touch och sakerna N900 redan har tex ir (med/utan riktigt tbord). Skulle allt detta vara officiellt redan nu så hade jag troligtvis väntat ett år. Speciellt då maemo 6 bör vara steget för att göra den mainstream... Om appsen redan nu är många och bra lär de inte bli färre när fler skaffar sig det!

bilhållare:
http://cgi.ebay.co.u...011137002r26786

Tog det inte dig längre tid att skriva din fråga än att söka själv? Menar det var ju nästan lika svårt som att hitta specsen på mobilen

Postad 13 oktober 2009 - 16:39

Gurra101
  • Gurra101
  • Veteran

• 1 891 inlägg
  • 0

bilhållare:
http://cgi.ebay.co.u...011137002r26786

Tog det inte dig längre tid att skriva din fråga än att söka själv? Menar det var ju nästan lika svårt som att hitta specsen på mobilen

Jaha! Trodde forum var till för att fråga olika saker? Sen att du va diktig att hitta det fort jippie till dig!
Sen skulle jag inte vilja ha en sådan man sätter på rutan hmm lite sol och den lossnar var roligt :P Oj undra om jag ska fråga mer nu eller jag ska söka all infon själv?

Postad 13 oktober 2009 - 16:46

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11 727 inlägg
  • 0
Kommer ju alltid nya modeller..Så jag förstår inte riktigt vitsen med att haka upp sig på det...
Så länge man köper det värsta som finns när man köper kan man ju inte göra så mycket mer.

Postad 13 oktober 2009 - 16:48

Mofaza
  • Mofaza
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0
Hittat på mobil.se + 10 kr

Nokia och Google må vara två av mobilvärldens största konkurrenter just nu. Men båda satsar de på Linux som framtidens system för smarta mobiler. Nokia började med sitt Linux-system Maemo redan 2005. Google drog igång mobilsystemet Android först två år senare, 2007 – men har satsat desto hårdare sedan dess.
Likheterna mellan Googles Android och hur Nokias Maemo fungerar är i praktiken ganska stor. Åtminstone om man ser till själva startskärmen och hur enkelt det är att växla mellan program, och har flera program igång samtidigt. Sedan finns också skillnader.

I Nokia N900 har man, precis som i Android, ett antal startskärmar som man kan bläddra mellan genom att dra med fingret över skärmen. På startskärmarna kan man placera exempelvis widgets och genvägar till webbsidor och program. Man kan också lägga upp sina ”favoritkontakter” med bild, och då visas en liten grön prick vid kontakten om personen är online och kan kontaktas via någon chatt-klient, exempelvis Google Talk eller Skype.

Skrivbordet möblerar man helt själv och N900 kan ha upp till fyra skrivbord med genvägar parallellt, vilket känns välbehövligt för sådana som mig som vill ha många funktioner lättillgängliga. Själv lade jag till exempel, förutom ett antal kontakter, in en widget med väderprognoser och en widget till musikspelaren. För att göra musiklyssnandet lite roligare lade jag också in ”Tunewiki” som är en skrivbords-widget som automatiskt laddar ner låttexten till låten man lyssnar på – och låter texten rulla fram i en ruta medan musiken spelas.

Snabbväxlat

N900 liknar inte Nokias tidigare Linux-produkter. Det här känns som en betydligt mer komplett produkt. Allt från menyer och navigering till nyttofunktioner och mediaspelare känns genomtänkta. Vad är det då som gör N900 så speciell? Till det yttre kan man tycka att N900 liknar en annan ny dyrgrip från Nokia: telefonen N97 – som också har ett utdragbart tangentbord. Jag gillar N97 för lättåtkomliga funktioner på startskärmen, till exempel Facebook-widgeten. Men N97 har inte samma sköna användarupplevelse som N900.

Med ett par program igång samtidigt kan N97 lätt börja klaga på brist på minne, och telefonens funktioner börjat gå segt (”lagga”). Det sker inte på N900, även om man har ett tiotal program och funktioner igång parallellt. Det är det här som gör N900 så behaglig, för den som vill ha en riktigt kraftfull mobil. Jag kan ha en bunt webbsidor igång samtidigt, word-dokument, musikspelaren, ett grafiktungt spel och därutöver ett pågående schackparti med N900 som motståndare… Och ändå går det riktigt snabbt att växla mellan alla programmen, funktionerna och startskärmarna.

Genom att klicka på en programväxlar-ikon i skärmens övre vänstra hörn dyker samtliga program och webbfönster som är igång upp i ett rutnät av små ikoner. Sedan är det bara att klicka med fingret på programmet eller webbsidan man vill växla till.
Tangentbordet är en av styrkorna med N900. Dels är knapparnas slaglängd bra, bättre än på exempelvis Nokias nuvarande toppmodell N97. Knapparna är också hyggligt stora. Framför allt slipper man hålla inne funktionstangenten för att få fram de svenska bokstäverna Å, Ä och Ö. N900 har nämligen ett fullständigt svenskt tangentbord med separata knappar för Å Ä Ö på de enheter som säljs i Sverige (och på den som jag testat).

Chattkonversationer

Genom att klicka i skärmens hörn (programväxlar-ikonen) två gånger får man upp telefonens huvudmeny med alla program. Där ligger bland annat mediaspelaren, kartprogrammet, kalender, bildalbum, e-post och en meddelandemeny med konversationer. Sist samlas de ikoner som jag själv tankat in i telefonen.
Under menyvalet ”konversationer” ligger både diskussioner jag har via sms/mms – men där finns också en flik med konversationer som jag har via chattprogram som Google Talk och Skype.

Mediaspelaren samlar funktionerna musik, video och radio. Direkt i startskärmen för mediaspelaren kan man också välja ”blanda alla låtar” för att akut vill köra igång vilken som helst av musiken som ligger på telefonen. Vill man ha lite mer precision i sitt lyssnande kan man plocka fram musikspelaren och bläddra mellan artister eller albumomslag. N900 har för övrigt ett 3,5-millimetersuttag, en vanlig hörlurskontakt helt enkelt. Musik, bilder med mera lagras på telefonens 32 GB stora lagringsminne (plats för minneskort finns också).

Skärmen känns verkligen bra. storleken på skärmen är samma som den på exempelvis Iphone, men upplösningen på N900-skärmen är mer än dubbelt så bra som upplösningen på Iphones skärm (384000 bildpunkter mot Iphones 154000 bildpunkter). Det ger effekt, bland annat på upplevelsen när man tittar på film. Vad som också är bra är att man inte behöver konvertera filmer för att titta på dem i N900. Det är bara att lägga över exempelvis divx-filmer till telefonens minne.

Den kraftfulla skärmen visar också vad den kan när jag kör det medföljande spelet ”Bounce” som nu finns i ny 3D-version för Nokia N900. Här känner man verkligen att skärmen bjuder på något extra. N900 har också stöd för standarden OpenGL ES 2.0 – vilket kan låta som rena grekiskan, men i klartext är det den typ av mer kraftfull spelgrafik som det finns stöd för i exempelvis nya Iphone 3GS.

Att grafiken är kraftfull märks inte bara i spel, utan också i hela systemet där grafiska animationer flyter på snyggt och snabbt när man bläddrar sig fram (vilket väl i och för sig också beror på att telefonen utrustats med en bra processor).
Det finns förstås också en hel del andra spel till Nokia N900 att ladda ner, men utbudet av spel och program är ännu inte i närheten av vad som finns till exempelvis mobiler med Android eller Iphone. Nokias Linux-system Maemo är inte tillräckligt stort i nuläget.

Smarta uppdateringar

Under en programkatalog i telefonen går det att ladda ner ett par hundra extraprogram och spel. För närvarande hämtas dessa från Nokias programarkiv för Linux-mobiler (maemo.org), men inom kort kommer programarkivet att kopplas till Nokias ”Ovi Store”. Bland de program som redan nu kan laddas ner hittar man bland annat Skype och Officeprogram i gratisversion (Quickoffice).

Jag ska fortsätta mina lovord till Nokias Linux-system med att skriva lite om hur uppdateringar av system och program fungerar. Nya versionen av Linux-systemet Maemo har nämligen en funktion som sköter uppdateringar av systemet och programmen väldigt mycket smidigare än vi är vana vid i mobiltelefoner. När det väl kommit en förbättrad mjukvara till din mobil har du behövt uppdatera den manuellt.

I N900 kommer det i stället upp ett litet diskret utropstecken i statusraden i skärmens topp. Klickar jag där får jag veta till exempel att det finns en ny uppdatering till systemet – eller till något visst program som jag har installerat, till exempel en ny bana till något spel, eller nya dokumentformat i Officeprogrammet. Godkänner jag att telefonen gör uppdateringen så sker det en enklare uppdatering i bakgrunden. Oftast tar det bara några sekunder. Hela programmen eller systemet behöver inte installeras om, utan bara det som ska ändras i systemet eller programmet laddas ner och uppdateras (så kallad inkrementell uppdatering). Det känns verkligen smidigt.

Förutom att det går att ladda ner program och spel så följer det också med en hel del funktioner från start i själva N900. Jag har redan nämnt mediaspelarfunktionerna. Adressboken är lite smartare än de flesta vanliga mobil-adressböcker. Till exempel kan man använda den så att man lägger in Skype-användarnamn på sina kontakter, och när man plockar upp en kontakt för att ringa ett samtal får man då välja om man vill ringa via Skype eller via vanligt mobilsamtal.

Ovi Maps är ett annat program som följer med, och den här nya versionen känns mer snabbstartad än den som suttit i tidigare Nokiatelefoner. N900 har inte bara inbyggd gps, utan också inbyggd ”digital kompass” så att man lättare kan hålla reda på kartans riktning.

Snurr-zoom

Webbläsaren i N900 känns betydligt bättre än den som sitter i Nokias tidigare smarta mobiler. Bland annat fungerar specialfunktioner på webbsidor (ajax, flash m.m.) precis som i en vanlig dator. Att kolla på tv i SVT Play på en N900 är ett exempel på något som faktiskt funkade bra.

Att zooma in och ut och navigera på webben känns lätt gjort, liksom att ha flera sidor öppna samtidigt. Genvägarna lagras snyggt med miniatyrer av själva webbsajterna – samma sak när man lägger en genväg på bordet. Zoomar gör man enklast med telefonens volymknappar, eller genom att snurra med fingret på skärmen medsols eller motsols. Själva webbläsaren i sig är i grunden samma webbläsare som Firefox i vanliga datorer (Mozilla).

Kameran i N900 är en 5-megapixelkamera med autofokus och Carl Zeiss-optik. Den ska alltså på pappret vara en av Nokias lite bättre mobilkameror. Men stillbilderna känns i praktiken inte som om de kan mäta sig med bilder från marknadens allra bästa kameramobiler. Den där riktiga skärpan i bilderna infinner sig bara när man fotar stillastående objekt, och kameran reagerar lite väl långsamt när jag försöker ta en bild. Men bildkvaliteten får ändå godkänt.

Mer än godkänt får däremot videoinspelningen – N900 är en bra videomobil, både när man vill titta och spela in. Upplösningen när man spelar in video är på hela 840 x 480 med 25 bildrutor per sekund, vilket innebär ungefär 30 procent mer högupplöst film än vad man brukar få med marknadens bästa kameramobiler idag.

Att bläddra bland sina bilder med telefonens fotoalbum gör man genom att svepa med fingret på skärmen (som vanligt på pekskärmstelefoner). Jag brukar testa den typen av funktioner på min 2-åring, och N900 tillhör den kategorin telefoner som uppenbarligen har en barnsligt enkel navigering i telefonens fotoalbum. En annan trevlig sak är den inbyggda funktionen för att tagga bilder. Dels geotaggas bilderna med geografisk position. Man kan också lägga in beskrivande bildtaggar för exempelvis midsommarbilderna till ”midsommar” ”2009” och ”alholmen”. När man sedan laddar upp bilderna till sitt konto på någon bildsajt, exempelvis Flickr, så sorteras bilderna efter dessa taggar. Man kan också bläddra bland bilder med vissa taggar i själva telefonen. Än så länge finns dock inget stöd för mms implementerat till N900, och enligt Nokia väntar man bara på att någon Maemo-utvecklare nu ska ta fram det.

Fullt Linux-stöd

Jag nämnde inledningsvis att både Nokia och Google nu satsar på Linux-mobiler. Likheterna mellan N900 och mobiler med Googles Android-system (till exempel telefonen HTC Hero). Men det är värt att nämna skillnaderna också: Android är mer ett eget operativsystem, som i och för sig baseras på Linux, men där programmens menyer är specialgjorda i java. Nokias Maemo-system är däremot helt enkelt en vidareutveckling av Linux-distributionen Debian. Nokia N900 kör helt enkelt Linux mer ”på riktigt” i N900. Det innebär att vanliga Linux-program paketerade för Debian faktiskt kan installeras på Nokia N900. De programmen kan förstås vara lite dåligt anpassade för mobilskärmen, men det kan ge en förhoppning om att Linux-utvecklare kan tänkas skaka fram en hel del bra Maemo-program nu när Nokia N900 kommer ut.

Om man nu ska nämna ett par punkter där N900 kan kännas svag är kanske ändå batteritiden den första. Nokia arbetar på att förbättra telefonens mjukvara för att få till en hygglig batteritid, men man vågar ändå bara lova en dags normalt användande innan batteriet måste laddas. Det är inte för att batteriet är klent egentligen (N900 har ett rejält batteri) utan för att det här är den typ av telefon som hela tiden är online och används med en rejäl färgskärm och kraftfull processor. Räkna med att ladda N900 en gång per dygn alltså.

N900 är onekligen en mobil som passar den som verkligen vill ha mycket mobilkraft i fickan. Andra blir nog lätt avskräckta av formatet. 181 gram känns definitivt tyngre än en ”vanlig” mobil. Å andra sidan får man en väldigt kompetent lur och fickdator om man är beredd att bära med sig denna kluns i fickan.

Linus Brohult

Tack för mig!

Postad 13 oktober 2009 - 16:52

Mofaza
  • Mofaza
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0
Plus och minus

Plus
Skärmen
Menysystemet
Surfupplevelsen
Tangentbordet

Minus
Inget mms-stöd ännu
Stor och tung
Laddas dagligen

Fakta
Typ
3G med Turbo-3G, GSM fyrband, edge, smartphone
Mått
110,9x59,8x18mm
Vikt
181 gram
3G-kamera (upplösning)
VGA
Batteri
Li-Ion 1320 mAh
Bluetooth-version
2.1
Datahastighet
10,2 Mbit/sek via 3G, 54 Mbit/sek via wlan
Datakommunikation
USB, Bluetooth
Display
TFT resistive touchscreen
Display (antal färger)
1 600 000 0
Display (mått)
3,5 tum
Display (upplösning)
800x480
Epost-protokoll
Mail for Exchange, IMAP, POP3, SMTP
Färg(er)
Svart
GPRS-klass
Klass 32
Inbyggt minne (MB)
3 200 0
Java-version
MIDP 2.1
Kameraupplösning (megapixel)
5
Videokamera (upplösning)
848x480
Musikformat
MP3/WMA/WAV/eAAC+
Pris vid testtillfället (SEK)
5 500
Ringsignaler
Polyfoniska, mp3
Röststyrning
Röstuppringning, röstkommandon
Spel
Bounce + nedladdningsbara
System
Maemo 5
Taltid (tillverkarens uppgift)
5 tim
Passningstid
48 tim
Telefonbok
Obegränsad
Textinmatning
QWERTY
USB-version
2.0
WLAN (version)
802.11b/g
Övriga funktioner
Kalender, väckarklocka, mediaspelare, miniräknare, TV-utgång (NTSC/PAL), dokumentläsare för Word, Excel, PowerPoint, PDF, samt hundratals nedladdningsbara program och spel.

Egenskaper
3G
3G-kamera
Autofokus
Bluetooth
A2DP
Dokumentläsare
EDGE
Epost
Flygplansläge
Färgskärm
GPRS
GPS-mottagare
HSPA
HTML
XHTML
Java
Kamera
Bildredigerare
Fotolampa
Linsskydd (kamera)
Medfölj. headset
Mediaspelare
Minneskort
Minneskort (typ)
microSD
Radio
RSS-läsare
Rörelsesensor
Tryckkänslig skärm
USB
Vibrator
WLAN
VoIP

Betyg
Användarupplevelse 9
Material & kvalitet 9
Multimedia 7
System & program 9
Telefoni & data 9
Totalbetyg 86%

Alternativen
Nokia N97 liknar N900 till skalet – med bred skärm och utdragbart tangentbord – men den är inte lika kraftfull (bygger inte på Linux). Den har dock fler fiffiga widgets för startskärmen än N900 än så länge. HTC Hero är en snabb och smart mobil som bygger på Linux, dock med Googles operativsystem Android.

Bifogad fil  toppbetyg.gif   2,21K   0 Antal nerladdningar
Bifogad fil  rekommenderar.gif   2,26K   0 Antal nerladdningar

Postad 13 oktober 2009 - 17:50

Gilbss
  • Gilbss
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Nice =D Den tackar vi för :P

Postad 13 oktober 2009 - 18:14

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11 727 inlägg
  • 0
Mm...Inte blir man ju direkt mindre sugen :D

Edit
my buy.com states:

Nokia N900 Unlocked Maemo Internet Tablet/3G Phone, Panoramic Desktop, 32GB + 16GB slot, Nokia Messa

Qty: 1 Price: $559.99
Status: Processing
Pre-Order Now: Get Yours First!
Sent to warehouse
Request to cancel
Show related items

the Sent to warehouse part is new for me.

now it is saying In the shipping process

and I have been billed.

listed in BOA acct.: Pending CHECKCARD 10/13 BUY.CO
M WWW.BUY.COM CA Debit Pending
-$565.48

Redigerat av moparman, 13 oktober 2009 - 18:19.

Postad 13 oktober 2009 - 18:29

Lullenn
  • Lullenn
  • Amatör

• 62 inlägg
  • 0

Jaha! Trodde forum var till för att fråga olika saker? Sen att du va diktig att hitta det fort jippie till dig!
Sen skulle jag inte vilja ha en sådan man sätter på rutan hmm lite sol och den lossnar var roligt :) Oj undra om jag ska fråga mer nu eller jag ska söka all infon själv?

Inte för att vara otrevlig men det är stor skillnad på att fråga och att hoppas folk slavar för en.
Eftersom du inte verkar ha sökt en sekund själv så hoppas jag ingen svarar på din fråga :D

Kommer ju alltid nya modeller..Så jag förstår inte riktigt vitsen med att haka upp sig på det...
Så länge man köper det värsta som finns när man köper kan man ju inte göra så mycket mer.

Självklart så kommer det nya mobiler hela tiden. N900s storlek lär ju bli något man stör sig på. Om vi däremot kollar på ett tydligt exempel gällande lite samma sak så tog det bra lång tid innan änns Microsoft tänkte tanken om att säga att Vista inte var en succé. Nokia ratar ju redan sin egen produkt innan släpp, förstår du skillnaden?

Postad 13 oktober 2009 - 18:34

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11 727 inlägg
  • 0
Njaa...Men ratar är inte det ett väl starkt ord ?

Postad 13 oktober 2009 - 18:36

Gurra101
  • Gurra101
  • Veteran

• 1 891 inlägg
  • 0

Inte för att vara otrevlig men det är stor skillnad på att fråga och att hoppas folk slavar för en.
Eftersom du inte verkar ha sökt en sekund själv så hoppas jag ingen svarar på din fråga :D

jo det hade jag visst! men inte på engelska utan på svenska vill ha en svensk butik! om där fanns en universal som funkar. Som sagt slava hmm nä det e ju roligt att leta men ibland så har ju folk hittat på sidor som man själv inte kommer in på och kanske hittar bättre grejor än det man hittat själv!

Postad 13 oktober 2009 - 18:49

Nemerick
  • Nemerick
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0

Måste bara få flika in att nu är du redigt orättvis Lullenn, Han frågade ju faktiskt bara om någon hittat en bra hållare, han ville helt enkelt se om någon hade någon att rekommendera. Detta är ju inte så konstigt, eller? "Mun-till-mun marknadsföring" är ju dessutom ett av de bästa sätten att få mer eller mindre trovärdig info om en produkt, att bitcha som du gör är dock inte okej på ett forum (anser jag).

Ledsen för Off-Topic men vissa människor behöver en tillrättavisning när de vandrat fel...

Postad 13 oktober 2009 - 18:58

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11 727 inlägg
  • 0
Från denna tråd

MrPersson

Du verkar lite insatt,kan du fylla i lite om vad kommentarerna nedan handlar om

"This sounds 99% “I want one” but the fact that Maemo 6 will be Qt based really kills the deal for me, sorry"

"Of course the announced switch to Qt will mean saying good bye to lots of well known tools. But hey, it’s all Free software in the end."

"No way I can still justify spending time on Maemo as an app developer. The experience with the 770 already put me off, but even disregarding that – it’s difficult to spend time developing software for a platform that will be dumped in the release just after. It’s a shame really, because it’s a nice looking phone otherwise."

Gissar att det har nå att göra med utveckling av appz och att det blir svårare att ta med sig appz från Maemo 5?

Och har detta inverkan på antal appz som kommer att släppas nu ?
Känns ju som att det kan det...

Nokia kommer gå över till QT-toolkitet i framtiden både för Maemo, S60 och deras windows applikationer, dels för att de köpte utvecklaren Trolltech och dels för att det helt enkelt är bättre än GTK+ som de använder nu.

Han som skrev det där har missförstått en del. Maemo 6 kommer att ha QT som primärt toolkit men fortfarande ha GTK+ stöd så alla äldre apps kommer att funka. Med Maemo 5 är det tvärtom QT-stöd finns men GTK+ är fortfarande default. Slutsatsen är att ska man utveckla något idag så är det bättre att använda QT så slipper man porta det senare när GTK+ fasas ut helt(vilket det kanske aldrig kommer att göra, går ju att installera det om man vill).

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Från maemo.org

Developers will be able to target the Nokia N900 and upcoming Maemo and Symbian devices.

Espoo, Finland - Nokia today announced the creation of the official Qt port to Maemo 5 and published an initial Technology Preview release. This port to Maemo 5 means that developers can now use Qt to target the upcoming Nokia N900 device and also ensures that applications can be easily ported to all Qt's supported platforms including the next Maemo 6 release as well as Symbian and Windows Mobile.

The Qt port to Maemo 5 is designed specifically to work within the Maemo 5 environment, which will power the upcoming Nokia N900 device. The port itself will be based on Qt's upcoming version 4.6 and is scheduled for final release in Q1 of 2010.

"With this announcement and our upcoming port of Qt to the Symbian platform, we will quickly see Qt established as a leading framework for mobile application development. Developers will be able to use Qt as a framework to create powerful native applications and with Qt's Webkit integration, it also provides them with a platform for creating web applications and services," said Sebastian Nyström, Vice President of Application Services and Frameworks at Nokia. "Qt's support for Maemo 5, Maemo 6, Symbian, as well as Windows Mobile makes Qt the most sensible choice for developers looking to target multiple devices and achieve the broadest reach with their innovations."

This port of Qt will incorporate the community-driven 'Qt for Maemo' project that was created as result of substantial contributions and enhancements. The community project provided a strong foundation for building the official port, and because of the open nature of the project, Nokia was able to base the official port on this code. The change from a community port to an official port was necessary to ensure that applications developed with Qt will be compatible with both future versions of Qt, future versions of Maemo, as well as Symbian and the other platforms Qt supports.

Developers looking to support the Qt port Maemo to Maemo 5 are encouraged to visit http://qt.gitorious.org and participate in its further development. Since May 2009, Nokia has received over 400 contributions into Qt and Qt-related projects, which has helped ensure that Qt remains a stable, robust framework for developers to innovate on.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

I'm a bit surprised that this hasn't received a bit more hubbub over here. For all the complaining that folks did when they were told that Qt would be pretty much Maemo 6 and beyond, I would think that many of the more vocal developers would just be here yelling and whooping.

Then again, I'm no developer, they could all be head-down playing with the port, seeing how much it will take for their apps to come over. Which would be my reason to whoop
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sen att man stör sig på storleken är ju extremt individuellt.
Har en TyTn 2 som är lite större än N900 och jag har aldrig stört mig på storleken..
Går ner i jeansfickan.

Klagar man på storleken ska man inte ha en sån här telefon.
Då köper man en puckofon med 2tums skärm å 5mm tjock

Redigerat av moparman, 13 oktober 2009 - 19:07.

Postad 13 oktober 2009 - 19:45

theclone
  • theclone
  • Forumräv

• 831 inlägg
  • 0
Mycket snack och lite hockey. Men endå endel intressant. finns 2 delar till, men de hittar ni s######. hehe

http://www.youtube.c...h?v=XfTUEDUjKLo

Postad 13 oktober 2009 - 20:00

molm
  • molm
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
Tjena!

Jag satt och kollade på denna genomgång: First Impressions och ungefär 2:50 in i videon så vägrar den acceptera killens 3 (tre) sim-kort. Han säger att den inte vill ha ett USIM utan stoppar i sitt Vodafone istället. Nu blir jag lite orolig; jag har 3 som operatör och tänkte ju som så många andra här köpa en N900 när den kommer. Men om den inte fungerar med 3 så blir det ju 'no go' för min del. Jag har aldrig varit med om att den 3G-telefon skulle neka ett SIM-kort från 3, dock så fungerar det ju inte i en GSM-lur av förklarliga skäl. Finns det någon här som kan(vill klargöra för mig hur det ligger till med SIM-/USIM-kort? Jag har sökt på wikipedia, google och tittat i N900 manualen men inte funnit något svar.

Tacksam för svar!

//Martin

Postad 13 oktober 2009 - 20:08

LinusNilsson
  • LinusNilsson
  • Användare

• 115 inlägg
  • 0
En sak som gör mig lite orolig är allt snack om Maemo 6 samt en ny modell utan t-bord Q1 2010. Visst är det bara rykten men man blir ju ändå lite fundersam : (

Postad 13 oktober 2009 - 20:11

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11 727 inlägg
  • 0
Är väl rätt logiskt att det lär komma en utan t-bord...

Vill du ha en sån är de ju bara att vänta :D

Postad 13 oktober 2009 - 20:25

ake1010
  • ake1010
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
"Maemo 5 is step four of five five for Maemo. Step five, achieved by Maemo 6, will take Maemo to a mainstream audience. In order to facilitate this it will include add platform security to support commercial enablers (e.g. DRM for Comes with Music). It will also add additional language support and local content support. It will become a key platform for Nokia devices targeting early adopters (technology leaders)."

http://www.allaboutm..._the_Maemo_.php

Kan vara därför det känns som att Nokia inte riktigt satsar fullt ut på denna...
Mer info finns i länken.

Redigerat av ake1010, 13 oktober 2009 - 20:26.

Postad 13 oktober 2009 - 20:31

ojva
  • ojva
  • Lärjunge

• 370 inlägg
  • 0
Så om man har Maemo5 går det inte uppgradera till Maemo6 då?

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:29:53
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:13:49
  • Ny surround JTR Noesis 110HT
    mange87a
    2025-05-14 12:44:27
  • Nya versionen av bion med nya surroundhögtalare och akustik från vicoustic
    mange87a
    2025-05-14 12:39:27
  • mange87a
    2025-05-14 11:21:14
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.