Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Humax BXR-HD

2479 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Humax BXR-HD (Digitalboxar) 3 7.307692 (12) Inga priser
Humax BXR-HD+ 500GB (Digitalboxar) 2 7.394736 (37) Inga priser
Humax BXR-HD2 (Digitalboxar) 2 3.416666 (11) Inga priser
Humax BXR-HD+2 500GB (Digitalboxar) 1 7.299998 (9) Inga priser
4 relaterade trådar

Postad 25 August 2011 - 06:52

DVBgeek
  • DVBgeek
  • Forumräv

• 531 inlägg
  • 0
Enligt specifikationerna jag hittar hos försäljarna så har även BXR-HD+ 1080p. Även HDR-FOX T2 är en MPEG4-box med stöd för CI+ och den tillåter inte att man kopierar ut HD-material till extern disk, men SD-material avkrypterar den vid kopiering.

Så hårdvarumässigt verkar det inte vara någon skillnad. Däremot verkar den svenska distributören ha tvingats strypa allt som är användbart i HDR-FOX T2, och den enda "kompensationen" för det skulle vara Boxer Navigator, som man ändå kan vara utan eftersom boxen har även sökordsbaserade timers.

Problemet som jag ser det är att den svenska Humax-boxen inte har firmware eller källkod tillgänglig (det är den enda box jag inte kan hitta det för på Humax hemsida).

Så det blir att avvakta med inköp tills jag får mer information.

Jag vet att även Miraclebox M9 lyder CI+-specen vad gäller avkryptering, men eftersom jag ändå inte har HD-sändningar i mitt område än så spelar det ingen större roll för mig just nu. Och HDR-FOX T2 kan avkryptera även HD-sändningar bara man tricksar lite (till och med utan tilläggsprogram eller andra hack), så just nu verkar BXR-HD+ ha större potential än Miraclebox om det är så att man kan koka ihop sin egen firmware och program till den så som man kan till HDR-FOX T2.

Postad 25 August 2011 - 07:24

anderswillhelmsson
  • anderswillhelmsson
  • Mästare

• 3945 inlägg
  • 0

Nu har jag förstått att Humax BXR-HD+ T2 har en hel del konstgjorda Boxer-pålagda strypningar i funktionaliteten, men jag undrar: ni som äger denna box, hur hårda är dessa strypningar?

Jag vet nämligen att BXR-HD+ T2 även säljs i England under namnet HDR-Fox T2 och den tycks inte vara lika begränsad från början samt att det finns en aktiv community runtomkring den som utvecklar plugins och annat kul.

Det vore jätteskoj om man kunde utnyttja dessa hack och plugins även på den svenska boxen (utan att förlora Boxers egna serieinspelningsfunktioner och sånt förstås).

Detta 'hack' för utkopiering har det skrivits om, och testats, i den här tråden, så leta bakåt - det var väl några månader sen kan jag tänka mig.

Ev. kan du använda Sök Inom Tråden nere till vänster.

Redigerat av anderswillhelmsson, 25 August 2011 - 07:25.

Postad 25 August 2011 - 09:53

DVBgeek
  • DVBgeek
  • Forumräv

• 531 inlägg
  • 0
OK, hittade det. Det var ju synd att det inte fungerar (än) men det är inte en dealbreaker för mig eftersom HD-kanalerna inte finns i mitt område än och tills dess kanske det finns en lösning. Däremot vill jag absolut kunna kopiera ut SD-material i okrypterad form, och det gick ju tydligen i tidigare firmware (varför finns förresten inga firmwares på deras hemsida om det nu kommit uppdateringar - det står ju i manualen att dom ska finnas där).

En annan sak som jag inte hittar i tråden - är det någon som har kollat om servicemenyn finns på den svenska versionen - man kommer i många andra Humax-boxar in i den genom att trycka
Menu > Settings > System > System Information > Red > Green > Yellow > Blue > Green > Yellow > Blue

Där finns till exempel nätverksinställningar och backup av inställningsdatabasen, och även lands- och operatörsinställningar.

Humax säljer även WiFi-stickor till den här boxen (den engelska HDR-FOX T2 alltså, men allt tyder på att det är samma box), är det nån som testat? Eftersom det är Linux som rullar i botten så borde det ju finnas ett antal standardstickor som funkar också.

EDIT: Är det förresten någon som vet var firmware till BXR-HD+ finns att ladda ner? Hittar den varken på humaxdigital.se eller humaxdigital.com...

Redigerat av DVBgeek, 25 August 2011 - 11:01.

Postad 25 August 2011 - 16:48

ljudnisse
  • ljudnisse
  • Veteran

• 2129 inlägg
  • 0
Sverige är för liten marknad för att det ska finnas några hack !
Låter som att du ska köpa dig en Dreambox :D

Postad 25 August 2011 - 16:59

Avicii
  • Avicii
  • Beroende

• 1168 inlägg
  • 0

En annan sak som jag inte hittar i tråden - är det någon som har kollat om servicemenyn finns på den svenska versionen - man kommer i många andra Humax-boxar in i den genom att trycka
Menu > Settings > System > System Information > Red > Green > Yellow > Blue > Green > Yellow > Blue

Där finns till exempel nätverksinställningar och backup av inställningsdatabasen, och även lands- och operatörsinställningar.

Man kommer till "Hidden settings" på den svenska versionen och ja, där finns en hel del inställningar.

Postad 25 August 2011 - 18:42

prelatur
  • prelatur
  • Lärjunge

• 367 inlägg
  • 0

Enligt specifikationerna jag hittar hos försäljarna så har även BXR-HD+ 1080p. Även HDR-FOX T2 är en MPEG4-box med stöd för CI+ och den tillåter inte att man kopierar ut HD-material till extern disk, men SD-material avkrypterar den vid kopiering.

Skulle sagt 1080p 50Hz. BXR-HD+ stödjer 1080p/24 för blue ray film uppspelning men inte 1080p/50.
Så det är lite bättre hårdvara i HDR-FOX T2, tror att 1080p/50 var ett krav på nåt sätt i England.

Postad 26 August 2011 - 07:50

DVBgeek
  • DVBgeek
  • Forumräv

• 531 inlägg
  • 0

Sverige är för liten marknad för att det ska finnas några hack !
Låter som att du ska köpa dig en Dreambox :P

Det fanns gott om hack till Topfield-modellerna, för att dom engelska och tyska användarna anpassade sina hack till även de svenska modellerna.
Dreambox är en onödigt högt prissatt produkt imho, och när man kan få en förhållandevis hackvänlig Linux-box (någon som testat om "serviceporten" ger telnet-access?) till ett subventionerat pris från Boxer, så är det ju ett alternativ till mindre än en fjärdedel av priset av en Dreambox (har Dreamboxarna CI+ förresten?). Nästa alternativ i prisstegen är ju en Miraclebox M9 då.

Postad 26 August 2011 - 10:39

DVBgeek
  • DVBgeek
  • Forumräv

• 531 inlägg
  • 0

Skulle sagt 1080p 50Hz. BXR-HD+ stödjer 1080p/24 för blue ray film uppspelning men inte 1080p/50.
Så det är lite bättre hårdvara i HDR-FOX T2, tror att 1080p/50 var ett krav på nåt sätt i England.

Med tanke på alla likheter så tror jag faktiskt snarare att det bara är lite förvirring hos dom som skrev specifikationerna, om vi inte vet att det faktiskt är olika chip i burkarna.

Postad 26 August 2011 - 13:34

prelatur
  • prelatur
  • Lärjunge

• 367 inlägg
  • 0

Med tanke på alla likheter så tror jag faktiskt snarare att det bara är lite förvirring hos dom som skrev specifikationerna, om vi inte vet att det faktiskt är olika chip i burkarna.

Från BBC Research & Development blog

The Freeview HD platform has always been specified to provide a 1080p25 capability. This is why STBs are mandated to have a 1080p50 output to enable seamless up-conversion to a mode which is guaranteed to be present in all display devices.

Det är alltså tvingande att klara av 1080p50 för att bli Freeview branded.
Du får inte ut 1080p50 från BXR-HD+. Kan ju iofs vara så att hårdvaran är mjukvarukompatibel ändå.

Att Topfield men sin öppenhet blev Boxer godkänd tror jag aldrig kommer att inträffa igen.

Finns ingen box med Enigma som har CI+ och kommer nog inte heller att komma någon (såvida inte CI+ knäcks på samma sätt som HDCP).

Postad 28 August 2011 - 07:50

***nicke69***
  • ***nicke69***
  • Lärjunge

• 321 inlägg
  • 0
hej!
Finns det någon programuppdatering till boxen. Såg att min var från aprill. Vad heter den senaste.
/Niklas

Postad 28 August 2011 - 15:58

DVBgeek
  • DVBgeek
  • Forumräv

• 531 inlägg
  • 0

Finns ingen box med Enigma som har CI+ och kommer nog inte heller att komma någon (såvida inte CI+ knäcks på samma sätt som HDCP).

Visserligen är det inte Enigma som rullar på Miracleboxen som standard, men det har ju börjat portas dit, och Miraclebox har ju, så vitt jag förstår, just fått stöd för CI+. Men på något sätt bär det emot att behöva köpa en icke-godkänd box om jag kan få en godkänd box med nära nog samma öppenhet och till nästan halva priset, så om det finns sätt att låsa upp Humaxen så vore det att föredra.

EDIT: Är det någon som kollat vad för kommunikation som går på Ethernet-porten (den som Humax Sverige kallar för "serviceport")? Telnet?

EDIT2: Hur är Humax:en i stabilitet i jämförelse med Miraclebox? Boxinköpet är till mina föräldrar som inte är tekniker men som absolut vill ha möjligheten att spara ut inspelat material till sina datorer för att slippa ta bort material helt och hållet efter ett tag för att få plats med nytt. Men Miraclebox verkar ju också ha sina (showstoppers?) problem. Hur knepigt är det att sätta upp en sådan box, nån här som vet och som jämfört boxarna?

Redigerat av DVBgeek, 28 August 2011 - 18:59.

Postad 28 August 2011 - 17:51

Avicii
  • Avicii
  • Beroende

• 1168 inlägg
  • 0

Finns det någon programuppdatering till boxen. Såg att min var från aprill. Vad heter den senaste.

Tror att 1.00.03 är den senaste för BXR-HD+.
Funkar den bra eller har du något problem med boxen?

Postad 28 August 2011 - 20:55

prelatur
  • prelatur
  • Lärjunge

• 367 inlägg
  • 0

EDIT2: Hur är Humax:en i stabilitet i jämförelse med Miraclebox? Boxinköpet är till mina föräldrar som inte är tekniker men som absolut vill ha möjligheten att spara ut inspelat material till sina datorer för att slippa ta bort material helt och hållet efter ett tag för att få plats med nytt. Men Miraclebox verkar ju också ha sina (showstoppers?) problem. Hur knepigt är det att sätta upp en sådan box, nån här som vet och som jämfört boxarna?

Skaffa en Humax. Den är Boxer godkänd och mycket lättare att sätta upp än MiracleBox.

CI+ till MiracleBox finns bara som beta och är inte stabil. Det är en stympad variant av MB orginal FW som innehåller CI+. Om man kör med den vanliga eller Enigma 2 så kan man inte få igång CI+.

Postad 30 August 2011 - 00:43

Quack2
  • Quack2
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Jag har problem med min nyinköpta Humax BXR HD 500.
Får inte upp HD-kanalerna vid auto- eller manuell sökning trots att HD.täckningen (sändare Falun) ska vara fullgod, och TV:n (Sharp) är ny och HD-ready! Boxer support kan ej hjälpa. Vad göra?

Postad 30 August 2011 - 00:49

Unregisterede8729a39
  • Unregisterede8729a39
  • Amatör

• 78 inlägg
  • 0
Suck, idag hängde sig boxen när den var igång (brukar bara hända när den vaknar från standby annars). Spelade in Robinson på TV4 HD med serieinspelning. Som tur var blev det inspelat, men boxen fick även för sig att spela in reprisen kl 00.00 och det var då den hängde sig. Tur att man var hemma så man upptäckte det och slapp missa kommande inspelningar. Har mest spelat in på SD-kanaler tidigare och det har funkat bra (så länge boxen är på när inspelningen ska starta). Är boxen buggigare vid inspelning av HD-kanaler? Fler som har liknande problem?

Postad 30 August 2011 - 06:27

Unregisteredcb3b891b
  • Unregisteredcb3b891b
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0

Är boxen buggigare vid inspelning av HD-kanaler? Fler som har liknande problem?

Kanske, den enda gång min Humax har hängt sig, var när jag hade
samtidig inspelning på SVT1 HD och SVT2 HD. Inget av programmen spelades in.

Per

Postad 30 August 2011 - 08:32

Unregistered508e5cf4
  • Unregistered508e5cf4
  • Användare

• 153 inlägg
  • 0

Får inte upp HD-kanalerna vid auto- eller manuell sökning trots att HD.täckningen (sändare Falun) ska vara fullgod, och TV:n (Sharp) är ny och HD-ready! Boxer support kan ej hjälpa. Vad göra?

Har du senaste versionen på programkortet? Har för mig att det skall vara ver. 4 eller senare. Tog mig 3 samtal till supporten innan de lyckades komma fram till det när jag hade samma problem.

Postad 30 August 2011 - 11:49

DVBgeek
  • DVBgeek
  • Forumräv

• 531 inlägg
  • 0

Skaffa en Humax. Den är Boxer godkänd och mycket lättare att sätta upp än MiracleBox.

CI+ till MiracleBox finns bara som beta och är inte stabil. Det är en stympad variant av MB orginal FW som innehåller CI+. Om man kör med den vanliga eller Enigma 2 så kan man inte få igång CI+.

Själva installationen av boxen skulle jag göra så där tror jag inte att Miraclebox vore nåt problem, men jag har hört att det är en hel del problem med stabiliteten vid dagligt bruk så som inspelningar etc, att dom inte blir avkodade, inte startar vid utsatt tid om det varit en inspelning direkt före och sånt. Det vore ju helt klart irritationsmoment för oerfarna användare.
CI+ är inte nödvändigt just nu då HD-kanalerna inte finns i vårt område, men det är klart att det vore trevligt, och där vet vi ju åtminstone att Humax:en går att kopiera ut även dom inspelningarna ifrån om man kan köra originalfirmware och inte den lemlästade Boxergodkända varianten.

Postad 30 August 2011 - 12:36

ljudnisse
  • ljudnisse
  • Veteran

• 2129 inlägg
  • 0

Har du kollat att du har rätt antenn ?
Vet att vissa områden kräver en kombinerad UHF/VHF antenn för HD-TV, kolla boxer.se för att se täckning/Muxar.

Postad 30 August 2011 - 13:38

Unregistered728f4f3b
  • Unregistered728f4f3b
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0
Nyligen införskaffat HD+ för att komma åt HD kanalerna, intryck:

- Zoomknappen funkar inte på många kanaler, 4:3 kan inte zoomas till 16:9. Trodde jag var basic.

- Man kan inte lista program på en kanal i taget (lista nedåt så att man kan läsa hela epg texten, bra på tex filmkanaler) utan är hänvisad till att rulla runt i EPG-griden. Ingen färgkodning av programtyp som i windows.

- HDn borde vara minst 2Tb. Radera en inspelning går trögt (3 s) och bara en i taget. Man borde kunna klicka i en hel radda på en gång. Ungar bryr sig inte om att radera det de sett.

- Bilden upplevs betydligt sämre än från min HTPC, även HD kanaler. Sänder 720P, är det lägre bitrate än gamla SVT HDs testsändningar som jag upplevde som skarpa? (man såg alla ansiktssrynkor och blemmor i all sin prakt, nu är alla rätt släthudade trots HD sändning)

- Drömboxen är en med kanske 4 tuners, lättöverskådlig EPG man kommer åt via fjärrdator/Ipad/Iphone, USB hub för inkoppling av valfritt antal HD, streaming av live och inspelad TV till tex Ipad, blåtand för inkoppling av styrdon samt lättöverskådligt inspelningsarkiv (kort sagt som en billig PC med W7)

- I förhållande till andra boxar är den säkert OK, men det verkar inte finnas ngn i alla instanser godkänd produkt som är byggd för att njuta inspelad TV med. (Sannolikt politiskt snare än tekniskt fenomen då inspelare slipper se ngn reklam överhuvudtaget) Detta rubbar grundvalen för kommersiell TV, endast produktplaceringar kvarstår som inkomstkälla. Nuvarande boxar är endast marginellt bättre än min gamla Force 80 Gb box jag använde för snart 10 år sedan, typ 2004. Live TV som nyheter kan man gärna se på ngn playkanal istället.

- Enl supporten (som var trevlig) var zoomfrågan okänd. I övrigt kanske ytterliggare finesser kan dyka upp, dock verkar inte mjukvaruuppdateringarna dugga speciellt tätt.

- Kunde man Boxergodkänna tex Anysee E7 T2c för CI+ vore alla problem lösta, det skulle bli en storsäljare och alla skulle skaffa 2-4 st med tvillingkort i för stabil funktion. Tex funkar ju nu Splashtop remote i det närmaste ryckfritt som fjärrskärm till media center i fullskärm och remote potato stabilt med fjärr epg och streaming, även över 3G.

Postad 30 August 2011 - 13:41

mangeP
  • mangeP
  • Lärjunge

• 369 inlägg
  • 0

Har boxen med hårddisk hemma sen några dar. Förlängde mitt abb med 24 mån och fick då köpa den för1995..super !

Var fick du den dealen????

Postad 30 August 2011 - 13:51

Andreas_73
  • Andreas_73
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0

Var fick du den dealen????

Jag fick samma deal. Det är bara ringa Boxers kundservice och säga att du är intresserad av den boxen. Då kommer de erbjuda dig den till 1995:- mot att du binder dig 24 månader.

Postad 30 August 2011 - 15:33

alfista
  • alfista
  • Veteran

• 2230 inlägg
  • 0

Nyligen införskaffat HD+ för att komma åt HD kanalerna, intryck:

- Zoomknappen funkar inte på många kanaler, 4:3 kan inte zoomas till 16:9. Trodde jag var basic.

Tippar att det var på HD-kanalerna. Om jag fattat rätt så sänds HD alltid i 16:9 (är ursprungsmaterialet i 4:3 så lägger man på svarta kanter vid sidan om i utsändningen) och därmed anses det inte finnas någon anledning att zooma. Funkar likadant på andra boxar så jag tror inte det går att få klassat som en bugg.

Postad 30 August 2011 - 17:58

ljudnisse
  • ljudnisse
  • Veteran

• 2129 inlägg
  • 0

- HDn borde vara minst 2Tb. Radera en inspelning går trögt (3 s) och bara en i taget. Man borde kunna klicka i en hel radda på en gång. Ungar bryr sig inte om att radera det de sett.

Lite gnäll utan koll ;-)

I media läget finns en knapp "Alla" som raderar alla inspelningar.

I övrigt tycker jag att bilden på Humaxen ibland överträffar bilden från min DM 800, och då jag kollar på min Panasonic AE4000 på 92" duk !

Redigerat av ljudnisse, 30 August 2011 - 18:22.

Postad 31 August 2011 - 12:32

mangeP
  • mangeP
  • Lärjunge

• 369 inlägg
  • 0

Jag fick samma deal. Det är bara ringa Boxers kundservice och säga att du är intresserad av den boxen. Då kommer de erbjuda dig den till 1995:- mot att du binder dig 24 månader.

Även om man redan är kund?

Postad 31 August 2011 - 17:44

ljudnisse
  • ljudnisse
  • Veteran

• 2129 inlägg
  • 0
Ja om du inte redan är inne i en "bunden period" pga tidigare köp/subvention.

Postad 01 September 2011 - 08:58

martinwahlstrom
  • martinwahlstrom
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0
Har testat med ett 16Gb USB-minne för att se om det går att spela in på boxen utan disk.
Men det funkar naturligtvis inte. Har läst tidigare inlägg och några av er har fått det att funka.
Har formaterat minnet och provat allt i menyerna där man anger vilket som ska användas för inspelning etc.
Jag kan se minnet och info om det, men inte välja det för inspelning då det valet är gråmarkerat.

Är det några speciella krav på minne/disk? Hastighet? Storlek?

Martin/

Postad 01 September 2011 - 09:19

mangeP
  • mangeP
  • Lärjunge

• 369 inlägg
  • 0

Ja om du inte redan är inne i en "bunden period" pga tidigare köp/subvention.

Nope, är inte bunden av något tidigare.

Då kanske man ska ta och slå till.....

Postad 01 September 2011 - 09:57

pjohansson
  • pjohansson
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0

Konstigt. Jag fick hem boxen (BXR-HD+) förra veckan och fick den för 1295:- mot att jag förlängde mitt Boxer Mix-abonnemang 24 månader. Var det nyteckning av abonnemang i ditt fall?

Postad 01 September 2011 - 10:20

chryllo
  • chryllo
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0

Har testat med ett 16Gb USB-minne för att se om det går att spela in på boxen utan disk.
Men det funkar naturligtvis inte. Har läst tidigare inlägg och några av er har fått det att funka.
Har formaterat minnet och provat allt i menyerna där man anger vilket som ska användas för inspelning etc.
Jag kan se minnet och info om det, men inte välja det för inspelning då det valet är gråmarkerat.

Är det några speciella krav på minne/disk? Hastighet? Storlek?

Martin/

Har för mig att jag sett att man måste ha en storlek på minst 32 Gb för att inspelningsfunktionen ska fungera.

Postad 01 September 2011 - 10:27

chryllo
  • chryllo
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
Hårddisk större än 1 Tb

Här finns en bra länk om hur man formatterar en extern hårddisk för inspelning som är större än 1 Tb vilket är max vad BXR-HD (versionen utan intern hårddisk) klarar. Notera också att du måste ha haft en annan hårddisk mellan 32 Gb och 1 Tb formaterad av boxen själv inkopplad som inspelningshårddisk innan den större hårddisken kan användas som inspelningshårddisk.

Redigerat av chryllo, 01 September 2011 - 10:27.

Postad 01 September 2011 - 13:51

Andreas_73
  • Andreas_73
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0

Konstigt. Jag fick hem boxen (BXR-HD+) förra veckan och fick den för 1295:- mot att jag förlängde mitt Boxer Mix-abonnemang 24 månader. Var det nyteckning av abonnemang i ditt fall?

Bara att gratulera till månadens klipp! :rolleyes: 1995:- var det som gällde för min del, också vid förlängning med 24 månader. Kanske har de en "super sale" för tillfället.

Postad 01 September 2011 - 18:32

ljudnisse
  • ljudnisse
  • Veteran

• 2129 inlägg
  • 0
SmartWi problem,

Har en Humax BXR HD+ och problem med att klient kortet inte uppdaterar mastern vid månadsskifte.
Kör smartwi ver 1 med blandade klient kort och Firmware version 2.53 r0.

Tips någon ?

Postad 02 September 2011 - 06:43

pjohansson
  • pjohansson
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0

Bara att gratulera till månadens klipp! :rolleyes: 1995:- var det som gällde för min del, också vid förlängning med 24 månader. Kanske har de en "super sale" för tillfället.

Möjligt att jag fick en bättre deal för att jag varit kund ganska många år vid det här laget eller för att jag kom in till deras kundtjänst via en uppsägning av Canal+ (som jag sedan backade på eftersom jag blev erbjuden 6 månader utan kostnad).

Postad 02 September 2011 - 11:46

samedi
  • samedi
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0

SmartWi problem,

Har en Humax BXR HD+ och problem med att klient kortet inte uppdaterar mastern vid månadsskifte.
Kör smartwi ver 1 med blandade klient kort och Firmware version 2.53 r0.

Tips någon ?

Har exakt samma problem, har dock inte varit tillräckligt smart för att klura ut att det var vid månadskiftet :lol:

Skulle gärna ta emot lite tips jag också!

Postad 02 September 2011 - 12:03

ljudnisse
  • ljudnisse
  • Veteran

• 2129 inlägg
  • 0
Aha, vilken FW kör du ?
Vart sitter ditt första klientkort ( det du först parad med mastern ), tror att det bara är första klienten som kan uppdatera mastern.

Postad 02 September 2011 - 15:57

samedi
  • samedi
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Kör också 2.53r0.

Har version 8 på klientkorten.

Har faktiskt inte en aning om vilket av korten jag parade först. Jag får väl para om dem och hålla reda på det. Men var ska det först kortet sitta för att bli uppdaterat då?

Korten sitter i alla fall i en sony tv, en gammal force 530T och i en BXR HD+.

Postad 02 September 2011 - 17:22

ljudnisse
  • ljudnisse
  • Veteran

• 2129 inlägg
  • 0
Första klienten bör sitta i den burk du har på mest, troligen TVn, då du kanske inte använder Humaxen varje dag ?
Ett tips är att märka klientkorten efter parning.

Jag ska själv test att swoppa klientkorten mella min TV och Humax, men måste vänta en månad för att se om det hjälper, enl Smartwi folk ska FW 2.53 klara uppdateringen.

Postad 02 September 2011 - 17:33

samedi
  • samedi
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Näe det första får nog sitta i Humaxen i så fall, tvn är bara en sovrums-tv.

Ungarna använder Humaxen varje dag så det är där den borde sitta. Är det för att Boxen/TVn måste vara på för att uppdatera som den ska sitta i den mest använda?

Om det är så verkar det ju dumt, det räckte inte riktigt med att sätta i originalkortet igår utan det tog ca en halvtimme innan vi fick bild igen (trötta ungar och inga kanaler var ingen lyckad combo). Även utan smartwi stänger man väl av boxen och då vill man väl inte gärna vänta en halvtimme.

Just nu har Humaxen inställd så att den stänger av sig själv när man inte kollar (stängde dock av energisparläget eftersom det sabbade smartwin), kanske borde ändra det så att den alltid är på.

Jag testar och para om och sätta 1:an i Humaxen så hörs vi efter nästa månadskifte.

Postad 02 September 2011 - 17:48

ljudnisse
  • ljudnisse
  • Veteran

• 2129 inlägg
  • 0
Ja jag tolkar det som att boxen/tv måste vara på för att uppdatering ska funka, men kan tänka mig att uppdatering startar låt säga 22:00 den sista i månaden, om då boxen/tv är på uppstår inte problemet.

Detta år inget jag är säker på om någon vet får ni gärna rätt mig.

I mitt fall när uppdatering strular får jag på Humaxen upp texten "bla bla bla låt boxen stå på upp till en timme för att uppdatera kortet............"

Postad 02 September 2011 - 18:21

pjohansson
  • pjohansson
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Någon mer som har problem med en seg uppdatering av EPG? Jag har haft BXR-HD+ i snart två veckor och börjat irritera mig lite på att EPG:n är seg på att uppdateras. Inte helt sällan när jag går in i guiden och ska schemalägga en inspelning senare på kvällen eller morgondagen är en del kanaler helt tomma. Just nu är t.ex. SVT1, TV3 och Kanal 5, för att nämna några, helt tomma hos mig. Finns det något sätt att ändra detta, eller något sätt att tvinga en uppdatering?

Redigerat av pjohansson, 02 September 2011 - 18:21.

Postad 03 September 2011 - 16:35

Unregisterede99262ea
  • Unregisterede99262ea
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Några funderingar kring humaxboxen som jag nu haft i ca två veckor.

*Vilken version är den senaste på mjukvaran och ska man uppdatera sånt själv eller skickas den senaste alltid ut automatiskt om man har det aktiverat i boxen?

*Måste man se ett avsnitt av en serieinspelning för att nästa ska kunna spelas in? Redan lyckats få den att låsa sig på serieinspelning, alltså den vill inte spela in kommande avsnitt. (bara provat på HD kanalerna)

*Är det bara 4an (HD) som sänder i 5.1 ljud? Kollade på CSI på 5an HD men där var det bara stereo trots att sändningen var i HD. Inte hittat något program på SVT HD heller som kör 5.1. De körde ju t.ex. Så ska det låta i 5.1 i SD sändningarna när det gick förut.

/Anders

Redigerat av Unregisterede99262ea, 03 September 2011 - 16:37.

Postad 03 September 2011 - 18:47

ljudnisse
  • ljudnisse
  • Veteran

• 2129 inlägg
  • 0

Några funderingar kring humaxboxen som jag nu haft i ca två veckor.

*Vilken version är den senaste på mjukvaran och ska man uppdatera sånt själv eller skickas den senaste alltid ut automatiskt om man har det aktiverat i boxen?

* 1.00.03 är den senaste, och ja den ska komma i luften, OTA

*Måste man se ett avsnitt av en serieinspelning för att nästa ska kunna spelas in? Redan lyckats få den att låsa sig på serieinspelning, alltså den vill inte spela in kommande avsnitt. (bara provat på HD kanalerna)

* Vet ej, undviker detta tills vidare lär komma en fix för problemet

*Är det bara 4an (HD) som sänder i 5.1 ljud? Kollade på CSI på 5an HD men där var det bara stereo trots att sändningen var i HD. Inte hittat något program på SVT HD heller som kör 5.1. De körde ju t.ex. Så ska det låta i 5.1 i SD sändningarna när det gick förut.

* All nyproduktion och nyare filmer/serier på t.ex. SVT har 5.1 men tror att 3 & 5 är lite dåliga på det

/Anders

Redigerat av ljudnisse, 03 September 2011 - 18:48.

Postad 04 September 2011 - 14:12

Unregisterede99262ea
  • Unregisterede99262ea
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Hur gör man lättast för att komma runt problemet med serieinspelning tills det kommer en fix (vilket jag tvivlar på att det kommer genom att det enda fel Boxer-support visste var om man försökte spela in en serie och markerade ett reprisavsnitt som första avsnitt att spela in så kunde det låsa sig. Något annat fel hade de inte hört om...)

Postad 05 September 2011 - 07:55

dalle
  • dalle
  • Forumräv

• 537 inlägg
  • 0

Hur gör man lättast för att komma runt problemet med serieinspelning tills det kommer en fix (vilket jag tvivlar på att det kommer genom att det enda fel Boxer-support visste var om man försökte spela in en serie och markerade ett reprisavsnitt som första avsnitt att spela in så kunde det låsa sig. Något annat fel hade de inte hört om...)

Ring Humax-supporten (tel. 0550-85527) och rapportera dina problem.

Tills det är fixat rekommenderar jag att du går över till timer-inspelning istället.

Postad 05 September 2011 - 10:08

Unregistered728f4f3b
  • Unregistered728f4f3b
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0
Enl Boxer support (som inte visste vad EPG var, behövde kolla upp det med en kollega) har Humax boxar problem med EPG/Boxer navigator, de höll på och felsökte. Trist när stabil EGP var något man sett fram emot och trodde skulle fungera klockrent på Boxergodkända boxar. Inte hittat ngt sätt att manuellt uppdatera EPG som i windows mc.

Postad 05 September 2011 - 11:13

jln
  • jln
  • Lärjunge

• 465 inlägg
  • 0
Jag fick min box för 1295:- med förlängning på 24 mån på mitt befintliga Mix abonnemang idag. Först frågade jag vad priset var vid 24 mån förlängning och då svarade tjejen på andra sidan 1995:-. Men jag sa att jag hört lite olika priser 1995:- och 1295:-. Då svarade hon kan jag får ditt personnummer och sedan sa hon att du har varit kund så länge så du får den för 1295:-.

Postad 05 September 2011 - 15:46

hardtaillars
  • hardtaillars
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Köpt precis en på expert för 1290:- med mix 24 månader

Postad 06 September 2011 - 17:41

Unregistered00b9a486
  • Unregistered00b9a486
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

Köpt precis en på expert för 1290:- med mix 24 månader

Vilken Expert butik då? På Mobila i Malmö skulle de ha 2500:- om jag förlängde mitt mix abon med 24 mån.

Postad 06 September 2011 - 18:26

Frestar
  • Frestar
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Hörde från en kompis ,som ville köpa 500gb-boxen av Boxer, att det är så mycket problem med den att Humax slutat tillverka den..Någon mer som hört det från Boxer? Själv är jag nöjd med min.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.