Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Epson lanserar nya projektorer

1011 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Digital Video Essentials (US) (Blu-ray) (Blu-ray-filmer) 2 8,39 (43) Inga priser
Epson EH-TW5900 (Projektorer) 5 8,91 (22) Inga priser
Epson EH-TW6000 (Projektorer) 8 8,06 (15) Inga priser
Epson EH-TW9000 (Projektorer) 5 9 (16) Inga priser
Epson EH-TW9000W (Projektorer) 4 7,25 (3) Inga priser
Epson EH-TW6000W (Projektorer) 5 8,33 (2) Inga priser
38 relaterade trådar
Bildkalibrering (3789 inlägg) 9 mån sedan
Samsung PS50B551 (613 inlägg) 4 år sedan
EPSON EH-TW9000 (271 inlägg) 6 år sedan
Telia digital-tv genom Receiver fungerar plötsligt inte... (gul bild) (3 inlägg) 8 år sedan
Epson TW5900 (200 inlägg) 8 år sedan
* Officiell Tråd - Panasonic PT-AE4000 * (811 inlägg) 9 år sedan
Digital Video Essentials HD Basics ? (43 inlägg) 9 år sedan
Ljudkvaliten i filmmusiken & konsärerna på Ultra HD Blu-ray skivor? (6 inlägg) 9 år sedan
Epson TW9100W (7 inlägg) 9 år sedan
Faktatråd (193 inlägg) 10 år sedan
TW6000W ljud vid Autoiris aktiverat? (1 inlägg) 10 år sedan
Problem med trådlöst till Epson EH-TW6000W (15 inlägg) 11 år sedan
Projektor epson tw5900 blinkar rött??? (3 inlägg) 11 år sedan
Panasonic PT-AT5000E (163 inlägg) 11 år sedan
3D glasögon alternativ till Epson tw5900/tw6000 (52 inlägg) 11 år sedan
Någon med en Epson TW5900? (71 inlägg) 11 år sedan
Val av projektor, mindre biorum källare (8 inlägg) 12 år sedan
Biorum (25 inlägg) 12 år sedan
Kommer det ngn mellandagsrea för projektorer? (11 inlägg) 12 år sedan
Kommentarer till Mitt hembiobygge. av Drejaregatan (13 inlägg) 12 år sedan
Tw3200 vs Hw30 (3 inlägg) 12 år sedan
Köpa 3D Projektor (28 inlägg) 12 år sedan
Optoma HD23 & HD230X (17 inlägg) 12 år sedan
Projektor med hög max zoom (2 inlägg) 12 år sedan
JVC DLA-X30 vs Epson EH-TW9000 (323 inlägg) 12 år sedan
TW5900 2-2 eller 2-3 pulldown (nerdragning) vad ska man välja? (19 inlägg) 12 år sedan
126 timmar på ny epson tw6000w?! (6 inlägg) 12 år sedan
Kalibreringsvideo ? (19 inlägg) 12 år sedan
PS3(tjock) 3D (4 inlägg) 13 år sedan
LG AF115 vs Epson EH-TW5900 (10 inlägg) 13 år sedan
Projektorer utan buggar och med lugn/behaglig bild (49 inlägg) 13 år sedan
Hemmabioplanering i ett vardagsrum (10 inlägg) 13 år sedan
Kalibrera bilden - klarar man detta som glad amatör? (2 inlägg) 13 år sedan
Någon som prövat netonnets dukar? (5 inlägg) 13 år sedan
Hur kalibrerar man på bästa sätt? (5 inlägg) 14 år sedan
Hur svårt ska det vara.. tusan.. (32 inlägg) 14 år sedan
Inställningar för LG 50" Plasma 50PK350N (5 inlägg) 14 år sedan
DVE (Digital Video Essentials) på blueray eller dvd ? (41 inlägg) 15 år sedan

Postad 06 februari 2012 - 14:40

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18 233 inlägg
  • 0
Självklart så borde den inte lagga, men tyvärr så har vi iaf en användare som fått kraftig lagg på sin 9000. varför vet nog ganska få på det här forumet, men projektorerna ska inte lagga iaf :)

Postad 06 februari 2012 - 15:18

Unregistered5bf71094
  • Unregistered5bf71094
  • Amatör

• 77 inlägg
  • 0

http://s1236.photobu...06-11-18-46.mp4
vassego.
här *tror* jag att man kan se att det inte finns någon som helst input lag på min tw5900. det är med andra ord precis ALLA andra som gjort fel, och jag som gjort helt rätt.
... det måste vara den absolut första gången i världshistorien det händer *asg*
kör dessutom en lite längre väg iom att jag kör pc -> receiver -> projektor.
Jag kommer dubbelposta det här också så att folk i den andra tw5900-tråden ser att det kan vara helt laggfritt =)

Kollade på din film och jag ser helt klart lite lagg. Det är ju inte 0 direkt. Tar en stund innan musmarkeringen flyttar sig och ikonen blir vald. Såvida du inte har en seg dator vill säga :)

Postad 06 februari 2012 - 15:29

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18 233 inlägg
  • 0
nej, det är inte lagg. det du ska kolla efter och lyssna är mellan klicket och när markeringen är på skrivbordet. jag klickar medvetet högt eftersom man ska höra när klicket kommer samtidigt som man ser när ikonen markeras. detta är inget lagg alls. Det är lika snabbt som på en konvensionell dataskärm.

Postad 06 februari 2012 - 15:56

Unregistered5bf71094
  • Unregistered5bf71094
  • Amatör

• 77 inlägg
  • 0
Kolla in detta
http://www.avsforum....d.php?t=1377652

Fifan. Nu gick TW9000 fetbort för mig tror jag..

TW3600 hade 18ms. TW9000 har 80ms..

Hur kan man misslyckas så?
Epson borde fixa detta om det går vilket det antagligen inte gör..

Redigerat av Unregistered5bf71094, 06 februari 2012 - 20:12.

Postad 06 februari 2012 - 16:12

B8
  • B8
  • Guru

• 4 536 inlägg
  • 0

TW5500 hade 18ms.

Fast det är inte TW5500, det är TW3600. Bara så att rätt blir rätt. :)

Postad 06 februari 2012 - 18:24

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18 233 inlägg
  • 0
Hur kan det komma sig att 9000 har så mycket högre lagg än 5900?

Postad 06 februari 2012 - 21:05

Björn_S
  • Björn_S
  • Användare

• 183 inlägg
  • 0

Hur kan det komma sig att 9000 har så mycket högre lagg än 5900?

Jag litar mer på någon som faktiskt mätt "input lag" än vad andra upplevt. Kolla länken ovan till avsforum, 3200 = ~20ms, 5900/6000 = ~100ms och 9000 = 80ms. Har någon sett en annan källa, som faktiskt mätt som visar annorlunda?

Postad 06 februari 2012 - 22:01

tsartiis
  • tsartiis
  • Forumräv

• 659 inlägg
  • 0

Jag litar mer på någon som faktiskt mätt "input lag" än vad andra upplevt. Kolla länken ovan till avsforum, 3200 = ~20ms, 5900/6000 = ~100ms och 9000 = 80ms. Har någon sett en annan källa, som faktiskt mätt som visar annorlunda?

Dessa siffror är de jag sett oxo. Från två olika ställen.

Är fort farande ruggigt orolig för lagget på tw9000, har prövat två spel men är svårt att känna efter på riktigt i butiksmiljö osv. Men det kändes helt ok tyckte jag då, Kanske kändes Uncharted något skumt, men det är ju rätt svampig kontroll allmänt i det spelet.
Men goddamn it. TW9000 är typ den enda projektorn som finns kvar, de andra i samma prisklass har försvunnit en efter en pga en massa andra saker.

Postad 06 februari 2012 - 22:36

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18 233 inlägg
  • 0

jag har själv postat en video där man tydligt ser att jag har noll lagg medans en annan användare här med en tw 9000 under samma förhållanden gjort en video och påvisat massor av lagg. jag har upplevt och sen filmat, och filmbevis är empirisk data, det slår all kunskap! =D
skämt åsido, jag kan garantera att jag har lika lite lagg som på någon av mina datorskärmar, det märker man ju när man skriver här på forumet exempelvis. skulle det lagga en massa så skulle man ju bli galen eftersom texten skulle komma så långt efter knapptrycket, men det gör inte det.

jag tror att det har att göra med hur ens uppsättning annars ser ut, det kan inte finnas någon annan bra förklaring till det hela. om du kollar på min video som finns i någon tråd här så kommer du att höra klicket och se ikonen flytta sig när du hör klicket. jag sitter dessutom inte så långt bort från skärmen så att ljusets överlägsna hastighet över ljudet inverkar =D

Postad 06 februari 2012 - 22:47

yrrol2
  • yrrol2
  • Lärjunge

• 437 inlägg
  • 0
Fast...(Nu lär jag väl bli jagad med eldfacklor och högafflar) När jag såg det filmklippet så vet jag ju inte ifall jag tyckte det var så laggfritt pangande men...

du får göra filmklipp där du drar muspekare över skrivbordet, det var det andra pekade ut var riktigt stort släp i. ;)

Postad 06 februari 2012 - 22:58

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18 233 inlägg
  • 0
Det är ju ingen skillnad i signal på ett klick och en rörelse med musen, eller hur? När en signal sänds från musen så kommer signalen att gå precis lika lång väg innan den når duken (så att skriva) och därför är det helt onödigt att börja filma missvisande musrörelser. Det är medvetet att göra klick eftersom man då tydligt hör när signalen skickas samtidigt som man ser när den kommer fram.

Eller för att ställa en fråga på påståendet: Varför skulle det lagga när man flyttar musen, men inte när man klickar med den? Har du eller någon annan en förklaring på det som jag inte kan förklara nedan så blir jag djupt imponerad. Här kommer min förklaring:

En dragrörelse gör att vi måste hålla koll på flera olika saker samtidigt med blicken och som psykologstudent kan jag säga att det kan ge rätt mycket felmarginal bara sådär.
Det jag kan göra imorgon är att göra en film där man ser mig klicka lite på min ps3, det skulle ge en bild av hur lite det laggar när man kör bilden den vägen. Jag kanske tom kan göra på samma sätt som individen innan gjorde för att demonstrera att under exakt samma förhållanden så laggar inte min modell. Jag tror inte att jag fått någon speciell variant av den heller.

Däremot så kommer ingen jagas med högafflar här inte =D

Postad 06 februari 2012 - 23:18

tsartiis
  • tsartiis
  • Forumräv

• 659 inlägg
  • 0

Det är ju ingen skillnad i signal på ett klick och en rörelse med musen, eller hur? När en signal sänds från musen så kommer signalen att gå precis lika lång väg innan den når duken (så att skriva) och därför är det helt onödigt att börja filma missvisande musrörelser. Det är medvetet att göra klick eftersom man då tydligt hör när signalen skickas samtidigt som man ser när den kommer fram.

Eller för att ställa en fråga på påståendet: Varför skulle det lagga när man flyttar musen, men inte när man klickar med den? Har du eller någon annan en förklaring på det som jag inte kan förklara nedan så blir jag djupt imponerad. Här kommer min förklaring:

En dragrörelse gör att vi måste hålla koll på flera olika saker samtidigt med blicken och som psykologstudent kan jag säga att det kan ge rätt mycket felmarginal bara sådär.
Det jag kan göra imorgon är att göra en film där man ser mig klicka lite på min ps3, det skulle ge en bild av hur lite det laggar när man kör bilden den vägen. Jag kanske tom kan göra på samma sätt som individen innan gjorde för att demonstrera att under exakt samma förhållanden så laggar inte min modell. Jag tror inte att jag fått någon speciell variant av den heller.

Däremot så kommer ingen jagas med högafflar här inte =D

Nu är det ju faktiskt dock så att vissa har mätt lagget med crt-monitorer/tidsprogram/kameror och det visar sig i TVÅ oberoende tester att epson 5900 laggar 100ms och tw9000 80ms.

Sen om inte du känner det, så är det ju utmärkt. Men många andra verkar ju helt klart känna det.

Redigerat av tsartiis, 06 februari 2012 - 23:19.

Postad 06 februari 2012 - 23:28

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18 233 inlägg
  • 0
Aye, och jag gör en ny film för att motbevisa dessa mätningar. jag har nog som sagt en annan koppling.

Hur förklarar du att ljudet på klicket i min video synkroniserar så bra med ikonmarkeringen? Det ser man att det är lååångt ifrån en tiondel det rör sig om.

Postad 07 februari 2012 - 06:53

Björn_S
  • Björn_S
  • Användare

• 183 inlägg
  • 0

Aye, och jag gör en ny film för att motbevisa dessa mätningar. jag har nog som sagt en annan koppling.

Hur förklarar du att ljudet på klicket i min video synkroniserar så bra med ikonmarkeringen? Det ser man att det är lååångt ifrån en tiondel det rör sig om.

Skulle vara mycket uppskattat om du kunde visa en film utan lagg, både av oss på forumet och epson :)
Kolla dessa länkar: http://tft.vanity.dk/inputlag.html
http://www.flatpanel...l&id=1229335064
Kan du få det på film samtidigt som en annan LCD skärm (antar att du inte har en CRT) så vore det guld värt!
Tack på förhand.
*EDIT*
Skrev film men menade foto, på film hinner vi inte se något :)

Redigerat av Björn_S, 07 februari 2012 - 06:54.

Postad 07 februari 2012 - 08:43

Frux
  • Frux
  • Forumräv

• 970 inlägg
  • 0

Jag ser en tydlig fördröjning i bilden? Men det är ändå tyvärr inget bra test i vilket fall som helst. Dels är det inte så lätt att se, och dels vet vi ju inget om hur lång tid Windows självt tar på sig att rita om markeringen, högst troligt sker det inte med 0 fördröjning.

Det bästa manuella testet är rörelser, allra bäst är att personligen spela ett snabbt FPS med mus. Men även upplevelsen i ett sådant test är ju rätt personlig. Det allra bästa testet är en jämförelse med CRT där man får helt objektiva siffror i millisekunder.

Jättekul för dig att du är nöjd med din projektor och att du inte märker av någon input lag. Men det är inte samma sak som att den inte har någon input lag. :)

Postad 07 februari 2012 - 11:23

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

• 2 602 inlägg
  • 0
Jag är nog tyvärr tvungen att välja Epson TW9000 trotts inputlagg då jag inte har så stort biorum, annars hade jag alla dagar i veckan valt en JVC X30 istället. Men tror jag kommer bli nöjd ändå, med tanke på att jag hoppar från en instegs proje till ett flaggskepp innom samma märke mvh

Postad 07 februari 2012 - 11:36

Loud
  • Loud
  • Beroende

• 1 462 inlägg
  • 0

Jag är nog tyvärr tvungen att välja Epson TW9000 trotts inputlagg då jag inte har så stort biorum, annars hade jag alla dagar i veckan valt en JVC X30 istället. Men tror jag kommer bli nöjd ändå, med tanke på att jag hoppar från en instegs proje till ett flaggskepp innom samma märke mvh

Varför väljer du bort X30? har du kort kastavstånd så TW9000 passar sig bättre?
Och hur ser rummet ut?

Postad 07 februari 2012 - 14:50

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18 233 inlägg
  • 0
tyvärr så kan jag inte påvisa en crt då jag inte har en sådan hemma, men jag ska försöka hinna göra en film på min ps3 där man kommer se samma sak, dvs att när jag klickar så dyker en sak upp direkt. som sagt, folk som ser filmen upplever lagg på musrörelsen men inte på klicket, och då det är samma signal så säger det emot varandra. när man hör klicket så ser man direkt att ikonen markeras och den andra ikonen avmarkeras. jag tror som sagt att det finns en förklaring i våra hjärnor som förklarar det här fenomenet framför att det på något sätt är ett tekniskt vidkommande att rörelser laggar medans klick inte gör det.

men som sagt, vi återkommer med en film till så går det att disskutera utifrån det.
vem minns vart laggfilmen på tw9000 fanns? det hade varit kul att göra en direkt jämförelse.

EDIT: jag vill även skriva att jag inte på något sätt försöker att boosta min egen projektor någon anledning. jag är väl medveten om dess brister och har ex skrivit flera gånger att svärtan är sämre än på min gamla benq 8720. men rätt ska vara rätt.

Redigerat av Zartok, 07 februari 2012 - 14:51.

Postad 07 februari 2012 - 15:06

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

• 2 602 inlägg
  • 0

Varför väljer du bort X30? har du kort kastavstånd så TW9000 passar sig bättre?
Och hur ser rummet ut?

Bilder finns i mitt galleri på hur rummet ser ut i stora drag. Nja det är väldigt litet=9.24m2 (330*280cm). Mellan vägg till vägg, där duk och proje sitter är det 330cm. Sen utav att jag har kurvad duk så går det bort ca 20cm där och resten går bort pågrundav projens storlek, därav kan jag inte ha JVC X30 tyvärr.

Postad 07 februari 2012 - 16:39

Loud
  • Loud
  • Beroende

• 1 462 inlägg
  • 0

Bilder finns i mitt galleri på hur rummet ser ut i stora drag. Nja det är väldigt litet=9.24m2 (330*280cm). Mellan vägg till vägg, där duk och proje sitter är det 330cm. Sen utav att jag har kurvad duk så går det bort ca 20cm där och resten går bort pågrundav projens storlek, därav kan jag inte ha JVC X30 tyvärr.

Ok, har sett X30 på demo på kastavstånd av 2.5m såg inte några problem med det.. Beroende på storlek på duken såklart..

Postad 07 februari 2012 - 16:43

Björn_S
  • Björn_S
  • Användare

• 183 inlägg
  • 0

tyvärr så kan jag inte påvisa en crt då jag inte har en sådan hemma, men jag ska försöka hinna göra en film på min ps3 där man kommer se samma sak, dvs att när jag klickar så dyker en sak upp direkt. som sagt, folk som ser filmen upplever lagg på musrörelsen men inte på klicket, och då det är samma signal så säger det emot varandra. när man hör klicket så ser man direkt att ikonen markeras och den andra ikonen avmarkeras. jag tror som sagt att det finns en förklaring i våra hjärnor som förklarar det här fenomenet framför att det på något sätt är ett tekniskt vidkommande att rörelser laggar medans klick inte gör det.

men som sagt, vi återkommer med en film till så går det att disskutera utifrån det.
vem minns vart laggfilmen på tw9000 fanns? det hade varit kul att göra en direkt jämförelse.

EDIT: jag vill även skriva att jag inte på något sätt försöker att boosta min egen projektor någon anledning. jag är väl medveten om dess brister och har ex skrivit flera gånger att svärtan är sämre än på min gamla benq 8720. men rätt ska vara rätt.

Du behöver ingen CRT för att göra testet jag nämnde ovan, går bra med LCD också. Man får dock tänka på att en vanlig LCD har en viss mängd input lag men man kan ju då se om din projektor har mer lag än din LCD monitor och i så fall hur mycket. Detta test säger mycket mer än andra varianter med PS3 spel, musklick osv.

Postad 07 februari 2012 - 16:46

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

• 2 602 inlägg
  • 0
Den är 92", så misstänker att duken är lite för stor för att JVC X30 ska kunna fylla hela duken, på de lilla utrymme som återstår tyvärr :(

Hur stor var duken de körde på med så kort avstånd mellen lins o duk?

Postad 07 februari 2012 - 16:48

Loud
  • Loud
  • Beroende

• 1 462 inlägg
  • 0

Den är 92", så misstänker att duken är lite för stor för att JVC X30 ska kunna fylla hela duken, på de lilla utrymme som återstår tyvärr :(

Hur stor var duken de körde på med så kort avstånd mellen lins o duk?

Har för mig att den var strax under hundra.
Jag själv kommer att ha lite drygt 3m från lins till duk.
Titta upp det, jag får bilden av att 92" är lugnt.
Det var på HBB i Sthlm, ring och fråga vilken tum de har på skärmen i det rummet med x30.
2.5m där var enligt försäljaren, så förutsatt att han sa rätt då..

Postad 07 februari 2012 - 17:12

Unregistered68eeb4be
  • Unregistered68eeb4be
  • Forumräv

• 518 inlägg
  • 0
Vill att ngn testar inputlag på tw9000, ska testa på min gamla tw700 för skoj skull

Ser ut att ha 20ms mer på tw700 än på min asus lcd....

Nu vill jag se lite siffror på tw9000....ni kan använda http://tft.vanity.dk/

Redigerat av Unregistered68eeb4be, 07 februari 2012 - 17:32.

Postad 07 februari 2012 - 17:37

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18 233 inlägg
  • 0

Du behöver ingen CRT för att göra testet jag nämnde ovan, går bra med LCD också. Man får dock tänka på att en vanlig LCD har en viss mängd input lag men man kan ju då se om din projektor har mer lag än din LCD monitor och i så fall hur mycket. Detta test säger mycket mer än andra varianter med PS3 spel, musklick osv.

ok. eh... då får jag väl erkänna att den enda lcd'n som finns här är min projektor :D nu har jag iaf en video från mw3 och jag ser eller märker ändå inget lagg av det henska slaget som den tidigare användaren hade. den laddad just upp från mobilen

Postad 07 februari 2012 - 17:45

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18 233 inlägg
  • 0
http://s1236.photobu...07-17-33-09.mp4
här har vi den nya videon.
det som jag märkte av var att även fast jag inte märker av lagg vid hoppen så märker jag av att det går lite långsammare att ducka, det sker inte direkt, vilket man märker i videon.
eftersom hoppen är laggfria och duckningarna laggar så har det mer att göra med spelmekaniken, inte att det laggar pga vissa kommandon.

nu får jag väl skäll för det här också, men ärligt talat, när jag trycker på x så hoppar jag. direkt. blunda för siffror och se resultat, jag kan ärligt säga att jag inte hinner uppfatta något lagg. det var samma som på min plasma. när man ser till mina klick så är det tydligt att det sker snabbare reaktion än när man kollar på videon på tw9000. hur det här kommer sig jag har ingen aning om, men så är det.

Postad 07 februari 2012 - 19:35

Björn_S
  • Björn_S
  • Användare

• 183 inlägg
  • 0

blunda för siffror och se resultat, jag kan ärligt säga att jag inte hinner uppfatta något lagg.

Jo men det är ju tyvärr så att siffrorna är det ENDA som är relevant, hur det ser ut och upplevs för dig är ju självklart det enda som är relevant för dig, helt rätt, så ska det vara. Faktum kvarstår dock att de enda riktiga mätningar jag sett visar att TW-5900 har mycket input lag, runt 100ms.
Jag vill gärna ha fel, letar själv efter ny projektor. Har du ingen annan skärm än projektorn? Kollar du forumet på storbild? :D
Sen att 100ms lag inte är hela världen är ju en annan sak, spelar man mest single player spel eller spel där reaktionsfömåga inte är superviktigt gör ju 100ms ingen skillnad.
Tack för din input i tråden iaf, vill verkligen inte klaga på dig, vore fint med en mätning men går det inte att ordna är det ju mitt bekymmer, inte ditt :D

Postad 07 februari 2012 - 19:52

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18 233 inlägg
  • 0
alltså... jag kan väl inte vara den enda som kollar forumet i storbild. eller? *asg*
eh... undrar hur tusan jag ska grejja en till skärm då? jag behöver ju en med hdmi, ett uppdrag som bara där blir jobbigt. jag har ju bara hdmi på utgångarna på receivern.

jag tycker tvärt om. anledningen till varför jag tycker tvärt om är att olika kopplingar och sådant säkert kan påverka endel. jag har sett massor av lagg på tw 9000, min 5900 har inget sådant lagg. därav att jag skriver det. jag litar på att dom mätt rätt när dom fått lagg på 5900, men frågan borde då ställas hur det kommer sig att jag inte har lagg på min projektor. i senaste filmen anser jag själv att man ser rätt tydligt att när jag trycker ner hoppknappen så hoppar hela bilden till =)

Postad 07 februari 2012 - 20:20

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

• 2 602 inlägg
  • 0

alltså... jag kan väl inte vara den enda som kollar forumet i storbild. eller? *asg*
eh... undrar hur tusan jag ska grejja en till skärm då? jag behöver ju en med hdmi, ett uppdrag som bara där blir jobbigt. jag har ju bara hdmi på utgångarna på receivern.

jag tycker tvärt om. anledningen till varför jag tycker tvärt om är att olika kopplingar och sådant säkert kan påverka endel. jag har sett massor av lagg på tw 9000, min 5900 har inget sådant lagg. därav att jag skriver det. jag litar på att dom mätt rätt när dom fått lagg på 5900, men frågan borde då ställas hur det kommer sig att jag inte har lagg på min projektor. i senaste filmen anser jag själv att man ser rätt tydligt att när jag trycker ner hoppknappen så hoppar hela bilden till =)

Du är inte ensam om att kolla nätet på storskärm ;) jag gör de dagligen, och speciellt minhembio.com

mvh

Postad 07 februari 2012 - 20:24

NiKeMaN
  • NiKeMaN
  • Användare

• 193 inlägg
  • 0
Undrar återigen om det är någon slags rengöring man behöver göra med sin nya EH-TW6000 proj? Snurrat 170 timmar nu i min lägenhet där projjen hänger ovanför sängen...

Läst något nånstans om något filter?

Postad 07 februari 2012 - 21:12

Frux
  • Frux
  • Forumräv

• 970 inlägg
  • 0

eh... undrar hur tusan jag ska grejja en till skärm då? jag behöver ju en med hdmi, ett uppdrag som bara där blir jobbigt.

Jag tycker iofs inte att du egentligen behöver bevisa nåt för folk på ett forum ifall du inte upplever några problem. Spela och var nöjd med ditt köp tycker jag. :) Har andra åsikter om lagg så är det ju deras problem.

Postad 07 februari 2012 - 21:19

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18 233 inlägg
  • 0
nej, jag försöker inte bevisa något på det sättet. jag är rätt nöjd med mitt köp och det är ju det som är det viktiga för mig. det jag försöker få fram är att *jag* inte har något lagg, så det är något som är fel på antingen min projektor eller mätmetoderna som använts i testet. för om jag i två videos nu kunnat påvisa en laggfri bild, hur kommer det sig då att andra har en laggning på en tiondel?

att säga att det kommer att lagga är det som jag klickar lite på, just eftersom jag inte har mer lagg än nu när jag sitter vid en vanlig dator. jag vet, det är skandal att inte sitta på forumet med stor bild, men så kan det vara ibland =)

Postad 07 februari 2012 - 21:44

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2 741 inlägg
  • 0

nej, jag försöker inte bevisa något på det sättet. jag är rätt nöjd med mitt köp och det är ju det som är det viktiga för mig. det jag försöker få fram är att *jag* inte har något lagg, så det är något som är fel på antingen min projektor eller mätmetoderna som använts i testet. för om jag i två videos nu kunnat påvisa en laggfri bild, hur kommer det sig då att andra har en laggning på en tiondel?

att säga att det kommer att lagga är det som jag klickar lite på, just eftersom jag inte har mer lagg än nu när jag sitter vid en vanlig dator. jag vet, det är skandal att inte sitta på forumet med stor bild, men så kan det vara ibland =)

Sorry att behöva säga det, men dina mätmetoder antyder nog mer att du inte har riktig koll på hur lag fungerar och hur man mäter det, att dessutom påstå att du tom har lagfri bild stärker inte direkt ditt case :D Jag är tveksam om någon hårdvara oavsett pris kan erbjuda en lagfri bild, däremot finns det säkert sån med så pass lite lag att det mänskliga ögat inte kan uppfatta det. Tom de som säljer/tillverkar skärmar för riktiga FPS freaks gör det ju genom att skryta med hur lite lag de har, genom att tala om vilken lag de har.

Vill absolut inte racka ner på dig, är du nöjd med din bild så är det ju bara bra, och många överdriver säkert problemet. Men att påstå att det skulle vara lagfritt riskerar bara lura andra som kanske tycker lag är en väldigt viktig egenskap. Som psykologistudernade är du säkert bekant med att man ibland ser det man vill se :D

Lite mer fakta kring input lag och hur det testas http://en.wikipedia....iki/Display_lag

Redigerat av Unregistered1413, 07 februari 2012 - 21:46.

Postad 07 februari 2012 - 21:55

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18 233 inlägg
  • 0
ursäkta mig om jag uttryckt mig laggfritt. med laggfritt menar jag naturligtvis inte att det går på 0 ms, det är en omöjlighet. det jag menar är att du inte kan se lagg med ett vanligt öga.
jag vill uppmärksamma er som tvivlar att jag har två videos som ni bör kolla på. den ena där man har ljud som ska inträffa samtidigt som en ikon markeras och det andra när man ser en knapp tryckas ner och sen se bilden hoppa till.

man hör klicket och ser att ikonen reagerar direkt.
på den andra bilden så ser man exakt när jag trycker ner knappen och när bilden hoppar till. där har jag även skrivit att det "laggar" när man duckar, vilket är något som jag var väldigt tydlig med i texten under videon. som man ser på klockan så hade jag redan testat i fem minuter för att få fram vilka rörelser som ger bäst visningsresultat för att visa min poäng.

om någon vill köra videoklippet genom ett program som markerar klicket och mäta fram tills det att man ser ikonen ändras så hade det varit jättebra. då ser man att det inte rör sig om en tiondels sekund mellan ljudets utslag och rörelse på skärmen.

jag förstår verkligen inte hur ni kan säga emot rena filmbevis. det är ungefär som att jag skulle säga att jag kan flyga och ni säger att jag inte kan det. om jag sen visar att jag kan flyga med filmer som inte är trickfilmade sååå... nej, då tar ni fortfarande inte in det helt otroliga att jag kan flyga, utan struntar helt och hållet i bevisen och istället går på er egen kunskap som dateras tillbaka till newtons naturlagar.

need i remind you of poppers statement that noting can be proven, just proven wrong? vi kan aldrig bevisa att människor inte kan flyga, bara att vi hittills inte har sett någon människa flyga för egen maskin så att skriva. jag ser inte det jag vill se, det är just därför jag tog med duckandet. där märker man med blotta ögat att det är skillnad i rörelse på att ducka och att hoppa. om man märker skillnad dom två emellan, innebär inte det att lagg är spelmekaniskt snarare än lagg i själva projektorn?

nej, tro inte på allt ni läser. himmelen är blå, även om någon har undersökt den och säger att den är grön.

EDIT: jag ska på något sätt grejja en till skärm så att jag kan visa en tredje video där man ser att det inte är skillnad på skärmarna, OM det får alla nejsägare att bli ja-sägare om det påvisas att det inte är skillnad på skärmen och projektorn. fast jag har fått en liten hum om att det då kommer att höras att lagget är 100ms på min skärm också. mätningarna på hemsidan där kan ju omöjligen ha fel.

Redigerat av Zartok, 07 februari 2012 - 21:58.

Postad 07 februari 2012 - 22:24

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2 741 inlägg
  • 0

EDIT: jag ska på något sätt grejja en till skärm så att jag kan visa en tredje video där man ser att det inte är skillnad på skärmarna, OM det får alla nejsägare att bli ja-sägare om det påvisas att det inte är skillnad på skärmen och projektorn. fast jag har fått en liten hum om att det då kommer att höras att lagget är 100ms på min skärm också. mätningarna på hemsidan där kan ju omöjligen ha fel.

När de tunga killarna borta på AVS forum hävdar nåt så räcker det för mig. Ifall du inte vet vilka det är så är det ung som Freud och Jung...ihop. Jag tycker du ska lägga den tiden på något annat, om du inte är ute efter att bevisa att den vanligaste fördomen om varför folk egentligen läser psykologi :D

Redigerat av Unregistered1413, 07 februari 2012 - 22:25.

Postad 07 februari 2012 - 22:26

B8
  • B8
  • Guru

• 4 536 inlägg
  • 0

Undrar återigen om det är någon slags rengöring man behöver göra med sin nya EH-TW6000 proj? Snurrat 170 timmar nu i min lägenhet där projjen hänger ovanför sängen...

Läst något nånstans om något filter?

Att kolla manualen är inte din grej eller? ;)

Ur manualen iaf:

Rengör luftfiltret om damm har samlats på luftfiltret eller när följande meddelande visas.
"Projektorn överhettas. Kontrollera att ventilationshålen inte har blockerats, och rengör eller byt luftfiltret."

Postad 07 februari 2012 - 22:35

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18 233 inlägg
  • 0

När de tunga killarna borta på AVS forum hävdar nåt så räcker det för mig. Ifall du inte vet vilka det är så är det ung som Freud och Jung...ihop. Jag tycker du ska lägga den tiden på något annat, om du inte är ute efter att bevisa att den vanligaste fördomen om varför folk egentligen läser psykologi :D

när jag har bildbevis på att något som jag påstår stämmer, varför skulle jag då lyssna till andra människors mätningar?
kolla det första klippet. tror du verkligen att det är en tiondels sekund mellan smällen i klicket (högsta lätet när musens knapp slår i botten) och när du ser ikonen markeras? ärligt talat, utan att tänka på någons mätningar. det är uppenbart för mig att det inte räcker att påvisa att jag inte har 100ms lagg som det påstås att jag ska ha, därav att jag vill grejja en skärm för att påvisa min poäng.

så jag frågar istället detta: om jag kan få fram en skärm, köra den sida vid sida med min projektor och påvisa att det "laggar lika mycket" på skärmen och projektorn, litar ni mer på mig då, eller är det skärmen som även den har 100 ms lagg?

Postad 07 februari 2012 - 23:39

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2 741 inlägg
  • 0

när jag har bildbevis på att något som jag påstår stämmer, varför skulle jag då lyssna till andra människors mätningar?
kolla det första klippet. tror du verkligen att det är en tiondels sekund mellan smällen i klicket (högsta lätet när musens knapp slår i botten) och när du ser ikonen markeras? ärligt talat, utan att tänka på någons mätningar. det är uppenbart för mig att det inte räcker att påvisa att jag inte har 100ms lagg som det påstås att jag ska ha, därav att jag vill grejja en skärm för att påvisa min poäng.

Jag har inte tittat på dina videoklipp och måste vara ärlig att säga att jag inte ser någon större vits i att göra det i framtiden heller. Det kommer inte påverka min personliga uppfattning. Men om du eller någon annan får ut något av det är det bara glädjande. För vad det är värt, jag skulle gärna själv se att du hade rätt i det du säger, men för stunden finns det allt för mkt som talar emot.

Var många år sedan jag själv försökte testa lag iom att de flesta skärmar idag är så pass bra jämfört med de i LCDns barndom, men jag minns att det ofta var svårt att se lag om den inte var väldigt hög (tänk typ dåligt dubbade tyska James Bond filmer). Däremot kunde man känna det. t.ex. genom att hastigt köra en datormus i cirklar och kolla på muspekaren på skärmen, då kunde man känna att man låg fel mellan hand och bild. Länken jag la in ovan innehåller en beskrivning om hur proffsen testar lag, men då snackar vi genast rätt dyra grejer. Ett kanske mer vetenskapligt sätt att testa om du har tillgång till en skärm med betydligt mindre lag än projektorn är t.ex. att köra denna http://www.flatpanel...l&id=1229335064. Är skillnden tillräckligt stor borde du kunna se den själv, men annars lär du behöva en snabb kamera.

Redigerat av Unregistered1413, 07 februari 2012 - 23:45.

Postad 08 februari 2012 - 06:50

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18 233 inlägg
  • 0
Så du säger att jag har lagg utan att ha sett mina videor? Om du väljer att se dom och jämför med videon på tw9000 så kommer du också se skillnad, stor sådan. jag garanterar det. Annars är jag ju ärligt talat lite i copernicus situation. jag har bevis men ingen lyssnar då någon sagt något annat.

Igen, jag har kopplat om signalen, kanske därför det synkar?

Postad 08 februari 2012 - 07:09

Björn_S
  • Björn_S
  • Användare

• 183 inlägg
  • 0

...
så jag frågar istället detta: om jag kan få fram en skärm, köra den sida vid sida med min projektor och påvisa att det "laggar lika mycket" på skärmen och projektorn, litar ni mer på mig då, eller är det skärmen som även den har 100 ms lagg?

Fast... :P De bildbevisen jag sett (avs forum som länkats tidigare, samt även projectorreviews recensionen http://www.projector...-projector.html , läs även kommentarerna till projectorcentrals recension http://www.projector...ctor_review.htm samt ett annat test av en annan avs forum medlem http://www.avsforum.....php?p=21106275) ger alla samma resultat. Dina filmer mäter inte input lag, är inte så säker på att du skulle märka 80-100ms lag med dina metoder).

Många LCD skärmars input lag finns dokumenterat på nätet i recensioner så är det inget "udda" med skärmen kan vi nog hitta den informationen och brukar som sagt vara klart under 80-100ms så det bör gå att se en klar skillnad om din projektor har samma lag som påvisats i andra mätningar.

Postad 08 februari 2012 - 07:36

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18 233 inlägg
  • 0
Går det att mäta med en plasmaskärm också eller godkänner ni inte det? Får för mig att jag har närmare till en sån än en lcd. tror tyvärr inte att jag kan få fram en lcd med hdmi ^^

Postad 08 februari 2012 - 08:27

Unregistered5bf71094
  • Unregistered5bf71094
  • Amatör

• 77 inlägg
  • 0

Går det att mäta med en plasmaskärm också eller godkänner ni inte det? Får för mig att jag har närmare till en sån än en lcd. tror tyvärr inte att jag kan få fram en lcd med hdmi ^^

Tror inte du kan mäta lagg med din videokamera. Du behöver en klart snabbare slutartid för att få en mer exakt bild av lagget.
Vad har din kamera för bilder per sekund?
De som mätt gör det med en kamera där du kan tex ställa slutartiden på säg 1/500 eller ännu kortare?
En film som går i 30 FPS kan ju inte mäta så exakt, det går 33,3 millisekunder mellan varje bildruta. Du skulle behöva mycket snabbare filmkamera (höghastighetskamera?) och sedan kolla på filmen ruta för ruta för att se hur många bilder det tar från ditt tryck tills gubben tex hoppar.
Men bättre är ju tex det testet med klockan som rullar på 2 olika skärmar och som sedan fotograferas med så kort slutartid att siffrorna inte blir "suddiga" pga att flera hunnits visas medans bilden togs.
Sedan så är väl den metoden i heller så super exakt, skulle gissa att skärmarnas uppdateringsfrekvens kan spela in det med. Bilden kan ju bara ändras tex 60 gånger per sekund (60hz), vilken jag gissar skulle ge en marginal på +- 16,6 millisekunder. Men på AVS forumet så hade han ju gjort flera mätningar och alla visade ungefär samma.

Postad 08 februari 2012 - 09:27

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18 233 inlägg
  • 0
vet inte vad den gör faktiskt. dock så ska jag nog ta upp utmaningen att köra en plasma i ena kontakten och projektorn i andra, fota med vanlig kamera med förkortad slutartid och ladda upp bilderna. direktkoppling via datorn och sen kopplingar där ena kör via datorn och andra via receivern. sen byta och köra tvärt om. efter det kan jag även ta en bild där båda körs via receivern. då har jag alla kombinationer.

blir det med plasma så blir det en med 600hz subfield, vet inte om det kommer påverka det hela eller inte, men den har alltså ingen 3d-drivning.
jag ser framför mig att jag kommer att kunna göra experimentet ett tag in i framtiden, jag väntar på en skärm från netonnet som skickats på reklamation.

... jag har ju iofs en datorskärm som man kan ansluta via dvi. då kan det bli hdmi vs dvi på datorn och dvi (datorskärm) mot hdmi via receivern (projektorn).
skulle ett sådant test accepteras av er här inne, tillsammans med foto av en digitalkamera med inställningsbar slutartid, nerkortad till max naturligtvis. då borde det ju teoretiskt påvisa skillnader i siffror och då får ju mer bildbevis på antingen det ena eller det andra.

modell på datorskärmen ska jag kolla upp senare, men det är ju en lcd och den har jag för mig var ok att köra då den ligger på... vadå, 5 ms?

Postad 08 februari 2012 - 10:00

Björn_S
  • Björn_S
  • Användare

• 183 inlägg
  • 0
Har datorn 2st DVI utgångar? kan du köra dvi-dvi mot skärm och dvi-hdmi till projektorn med klonad desktop? Det vore det bästa.
5ms låter som responstid, inte samma sak som input lag, skriv gärna modell på skärmen så kanske google kan hitta input lag, men runt 10-40ms är vanligt.

Postad 08 februari 2012 - 10:47

ippo
  • ippo
  • Beroende

• 1 267 inlägg
  • 0
Känns som om det skulle behövas en egen tråd för den där lagg-diskussionen, hyffsat OT! :blink:

Postad 08 februari 2012 - 12:23

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18 233 inlägg
  • 0
det stämmer faktiskt ippo =)
björn: tyvärr, mitt grafikkort har, såvitt jag kommer ihåg, två hdmi och en dvi. kommer det här att påverka resultatet så pass mycket så att resultat ej kommer att godtas?

Postad 08 februari 2012 - 14:14

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2 741 inlägg
  • 0

det stämmer faktiskt ippo =)
björn: tyvärr, mitt grafikkort har, såvitt jag kommer ihåg, två hdmi och en dvi. kommer det här att påverka resultatet så pass mycket så att resultat ej kommer att godtas?

Antagligen inte :D

Postad 08 februari 2012 - 16:42

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18 233 inlägg
  • 0
det betyder att oavsett hur mycket jag än gör så kommer mina bevis inte att räcka till, ty ett orakel har sagt annat ^^ nej, skämt åsido, jag ser ingen anledning att göra testet med varken plasma eller datorskärm då problemet ligger i att ingen anser att jag kan göra en tillförlitlig egen mätning.

Postad 08 februari 2012 - 17:44

Björn_S
  • Björn_S
  • Användare

• 183 inlägg
  • 0

det betyder att oavsett hur mycket jag än gör så kommer mina bevis inte att räcka till, ty ett orakel har sagt annat ^^ nej, skämt åsido, jag ser ingen anledning att göra testet med varken plasma eller datorskärm då problemet ligger i att ingen anser att jag kan göra en tillförlitlig egen mätning.

Nejdå, det kommer funka fint, kör hdmi till projektorn och en hdmi-dvi kabel till skärmen. Då kommer vi att se ev skillnad i input lag och har vi tur finns din model redan uppmät så vi kan dra slutsatser om ev input lag hos projektorn.

Postad 08 februari 2012 - 18:10

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

• 2 602 inlägg
  • 0
Nu är en Epson eh-tw9000 beställd iallafall, kollade upp avstånd med jvc x30, och hade rummet vart ca 20cm längre så hade den funkat.

Nu en konstig fråga, vad i hela friden ska jag göra av med min gamla fina Epson eh-tw2900 nu då?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Pioneer CMX-3000
    Anton
    2025-05-06 19:28:59
  • Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.