Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Com Hem + TIVO = sant!

2093 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 29 januari 2014 - 08:23

Dockland
  • Dockland
  • Lärjunge

• 318 inlägg
  • 0

Fler än jag som får ej med hela program vid inspelning? Sist nu var det , det största äventyret som strulade.

Comedy Central klipper ibland, men annars inga avbrutna eller missade tider, om vi inte öst på och saker lappar över varandra med automatik baserat på manuell/automatisk inspelning. Finns med om det i manualen.

Postad 29 januari 2014 - 09:05

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1 877 inlägg
  • 0

Fler än jag som får ej med hela program vid inspelning? Sist nu var det , det största äventyret som strulade.

Jag har inte själv TiVo men väl ComHem-abonnemang sedan länge.
Vet inte om du kollar ComHems Facebooksida men där finns många vittnesmål om problem just med att få hela program inspelade. Verkar som de ofta klipps av några minuter från slutet. Jag har ibland samma problem med mina två digitalboxar dvs att slutet på inspelningar försvinner om man inte lägger till marginal. Kan vara informationen i EPG som är felaktig och då brukar ComHem skylla på underleverantören av programdata. Praktiskt.
På Facebooksidan finns även andra problem med TiVo-inspelning anmälda bl a serieinspelning som inte fungerar och inspelning av HD-kanaler som inte heller tycks fungera ok.
Just den intelligenta bakgrundsinspelningen av serier, favoriter och önskemål är ju en av TiVos främsta egenskaper jämfört med andra PVR. Det är den finessen som ska låta användaren "leva livet" och förse tittaren med enbart "bra tv". Hittills verkar det inte vara en klockrent fungerande egenskap dock.

Postad 29 januari 2014 - 09:16

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1 877 inlägg
  • 0

Comedy Central klipper ibland, men annars inga avbrutna eller missade tider, om vi inte öst på och saker lappar över varandra med automatik baserat på manuell/automatisk inspelning. Finns med om det i manualen.

Förmodar att TiVo har samma restriktioner när det gäller överlappning som andra PVR med den skillnaden att TiVo har tre tuners och alltså kan spela in från tre muxfrekvenser samtidigt. Det innebär att man samtidigt kan spela in flera program än tre om programmen ligger på någon av dessa tre muxfrekvenser. Kan i bästa fall bli upp till 10-12 inspelningar samtidigt men det är sällsynt.
Boxen ska väl själv tala om om det blir programkonflikter när man manuellt lägger in inspelning.
Men vid automatisk inspelning måste det väl ske en prioritering av boxen själv?
Vad gör TiVo-boxen om en automatisk serieinspelning t ex kolliderar med en annan inspelning man lagt in manuellt? Eller om inspelningen av en film med en skådespelare man lagt in i önskelistan kolliderar med andra inspelningar? Är inspelningar av TiVoTips lågprioriterat i förhållande till de inspelningar man själv lägger in i EPG?
De som saknar inspelningar har förmodligen råkat ut för konflikter då boxen helt enkelt inte spelat in därför att alla tre tuners varit upptagna med annat.
Eftersom jag inte har någon TiVo men väl två andra HDPVR kan jag inte testa fram allt detta men jag förmodar att ni som har TiVo redan fått uppleva en del av dessa problem.

Postad 29 januari 2014 - 09:17

Dockland
  • Dockland
  • Lärjunge

• 318 inlägg
  • 0

Jag har inte själv TiVo men väl ComHem-abonnemang sedan länge.
Vet inte om du kollar ComHems Facebooksida men där finns många vittnesmål om problem just med att få hela program inspelade. Verkar som de ofta klipps av några minuter från slutet. Jag har ibland samma problem med mina två digitalboxar dvs att slutet på inspelningar försvinner om man inte lägger till marginal. Kan vara informationen i EPG som är felaktig och då brukar ComHem skylla på underleverantören av programdata. Praktiskt.
På Facebooksidan finns även andra problem med TiVo-inspelning anmälda bl a serieinspelning som inte fungerar och inspelning av HD-kanaler som inte heller tycks fungera ok.
Just den intelligenta bakgrundsinspelningen av serier, favoriter och önskemål är ju en av TiVos främsta egenskaper jämfört med andra PVR. Det är den finessen som ska låta användaren "leva livet" och förse tittaren med enbart "bra tv". Hittills verkar det inte vara en klockrent fungerande egenskap dock.

Där finns också en funktion att välja om man vill att tivo skall klippa i pågående inspelning eller avbryta möjligheten till hela programmet spelas in om fler inspelningar krockar. Vi har den inställd på att klippa de lågprioriterade inspelningarna (upp till 5 minuter tror jag det är). Ett tips kan vara att kolla inställningarna. Har man marginaltid innan och/eller efter programmen så kan man ibland bara spela in 2 program, då den spelar in ett par minuter eller vad man ställt in före och/eller efter programtiden.

Postad 29 januari 2014 - 11:31

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Provade netflix appen nu den är ju så hackig att den är oanvändbar har en oppo som också matar ut i 50 hz och där ser det helt annorlunda ut...

Vad matar Tivo ut för signal? Klarar den 1080p? 24/50/60hz?

Postad 29 januari 2014 - 11:33

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1 877 inlägg
  • 0

Där finns också en funktion att välja om man vill att tivo skall klippa i pågående inspelning eller avbryta möjligheten till hela programmet spelas in om fler inspelningar krockar. Vi har den inställd på att klippa de lågprioriterade inspelningarna (upp till 5 minuter tror jag det är). Ett tips kan vara att kolla inställningarna. Har man marginaltid innan och/eller efter programmen så kan man ibland bara spela in 2 program, då den spelar in ett par minuter eller vad man ställt in före och/eller efter programtiden.

Precis så - det är problemet med marginal före och efter.
I min Motorola och i Humaxen har jag en minut före och tre minuter efter programguidens tid vilket gör att har jag två inspelningar som slutar kl 21:00 dvs 21:03 kan jag inte starta ytterligare en med starttid 21:00 (egentligen 20:59) eftersom den skapar konflikt med de två som rullar 19:59-21:03.
Likaså begränsas möjligheten att titta på en tredje kanal när två inspelningar pågår om två tuners redan är upptagna på varsin muxfrekvens. Allt beror på vilka kanaler man vill se resp spela in från.
Som du skriver så blir det lätt konflikter när man lägger till inspelningsmarginaler. Jag brukar i så fall antingen ställa exakt start- och/eller sluttid eller använda två boxar. Med två boxar har jag ju fyra tuners totalt (plus två hårddiskar varav en på 2TB i Humaxen) så på så sätt har jag lättare att få inspelningarna att fungera än med bara en TiVo.
Skulle jag inte tappa on demand- och play-funktionaliteten i Motorolaboxen skulle jag dock teckna ett Max-abonnemang istället för mitt nuvarande Extra Large. Det är så retfullt att det inte kommer några nya kanaler till de gamla programpaketen. Men TiVo-boxen tycker jag behöver ytterligare tid på sig för att bli något som jag vill ge mig på.

Redigerat av Unregistered558ade6e, 29 januari 2014 - 11:35.

Postad 29 januari 2014 - 11:48

Dockland
  • Dockland
  • Lärjunge

• 318 inlägg
  • 0

Precis så - det är problemet med marginal före och efter.
I min Motorola och i Humaxen har jag en minut före och tre minuter efter programguidens tid vilket gör att har jag två inspelningar som slutar kl 21:00 dvs 21:03 kan jag inte starta ytterligare en med starttid 21:00 (egentligen 20:59) eftersom den skapar konflikt med de två som rullar 19:59-21:03.
Likaså begränsas möjligheten att titta på en tredje kanal när två inspelningar pågår om två tuners redan är upptagna på varsin muxfrekvens. Allt beror på vilka kanaler man vill se resp spela in från.
Som du skriver så blir det lätt konflikter när man lägger till inspelningsmarginaler. Jag brukar i så fall antingen ställa exakt start- och/eller sluttid eller använda två boxar. Med två boxar har jag ju fyra tuners totalt (plus två hårddiskar varav en på 2TB i Humaxen) så på så sätt har jag lättare att få inspelningarna att fungera än med bara en TiVo.
Skulle jag inte tappa on demand- och play-funktionaliteten i Motorolaboxen skulle jag dock teckna ett Max-abonnemang istället för mitt nuvarande Extra Large. Det är så retfullt att det inte kommer några nya kanaler till de gamla programpaketen. Men TiVo-boxen tycker jag behöver ytterligare tid på sig för att bli något som jag vill ge mig på.

Precis. Efter ett tag som nöjd tivo-kund så räcker ibland inte ens tre samtidiga inspelningar till. Drömmer mig bort en stund till tivo-boxen med 6 tuners. :)

Postad 29 januari 2014 - 14:03

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

• 3 659 inlägg
  • 0

Vad matar Tivo ut för signal? Klarar den 1080p? 24/50/60hz?

1080i 50hz eller 720p 50hz

Postad 29 januari 2014 - 14:33

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1 877 inlägg
  • 0
Update idag på Facebook ang Android-appen för TiVoToGo:
"Hej,
Jag tänkte låna lite utrymme här för att beskriva vad som händer med Android-appen för TiVoToGo, den app genom vilken du kan titta på tv och styra din TiVo-box var du än befinner dig. Självklart undgår det inte mig eller någon annan på Com Hem att ni är många som väntar på denna tjänst. Vid lanseringen av TiVo gjorde vi ett val att börja med att släppa TiVoToGo för iOS då den var först klar av våra appar. Att man börjar med att lansera en app för en plattform är i sig ...inget ovanligt. Däremot hade vi då ambitionen att ganska snabbt följa upp med appen för Android. Av olika skäl var vi dock inte helt nöjda och jobbade under hösten vidare med Android-appen. Under senare delen av december började alla bitar falla på plats. Faktum var att vi i princip var redo att trycka på startknappen innan jul – men precis dagarna innan dök ett allvarligt fel upp. Felet gör att när man har tittat på ett program i runt 45 minuter så börjar appen gå långsammare, en stark påverkan på funktionalitet och inte acceptabelt. Jag förstår att det kan låta konstigt, både att det dyker upp fel så nära en lansering, liksom att det ska ta sådan tid att lösa. Jag ska inte gå in på alla led och detaljer här, men garanterar att vi gör vårt absolut yttersta för att lansera TiVoToGo för Android så snart som möjligt. Vi vet att ni väntar, och vi är uppriktigt ledsna för att det dröjer. Vi ska hålla er uppdaterade om vad som händer och jag hoppas att vi nu är nära en lösning.

Förutsatt att man har TiVo Mellan, Plus eller Max så kan man sedan en tid tillbaka logga in på https://tivotogo.comhem.se/tve/login genom en dator vilket vi hoppas kan vara en lösning i vissa tillfällen.

Tack för ert tålamod.
Vänligen, Oskar Lampel, produktchef för TiVo på Com Hem"

Postad 29 januari 2014 - 14:39

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1 877 inlägg
  • 0

Precis. Efter ett tag som nöjd tivo-kund så räcker ibland inte ens tre samtidiga inspelningar till. Drömmer mig bort en stund till tivo-boxen med 6 tuners. :)

TiVo Roamio med sex tuners och 3TB hårddisk vore ju ett verkligt lyft för TiVo. Finns i USA sedan augusti förra året.
Synd bara att Virgin Media inte har denna box och innan den kommer till Storbritannien lär den inte komma till Sverige. Men förr eller senare måste naturligtvis även ComHem lansera en bättre box.
TiVo Mini däremot tror jag ComHem tänker sig ha ersatt med TiVoToGo.

Postad 29 januari 2014 - 14:40

Dockland
  • Dockland
  • Lärjunge

• 318 inlägg
  • 0

TiVo Roamio med sex tuners och 3TB hårddisk vore ju ett verkligt lyft för TiVo. Finns i USA sedan augusti förra året.
Synd bara att Virgin Media inte har denna box och innan den kommer till Storbritannien lär den inte komma till Sverige. Men förr eller senare måste naturligtvis även ComHem lansera en bättre box.
TiVo Mini däremot tror jag ComHem tänker sig ha ersatt med TiVoToGo.

Sant, fast intern hårddisk tycker jag är onödigt, i förlängningen. Den där har en eSATA-kontakt som jag kan koppla valfritt NAS till. Det vore ändå bättre :)

Postad 29 januari 2014 - 15:47

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1 877 inlägg
  • 0

Sant, fast intern hårddisk tycker jag är onödigt, i förlängningen. Den där har en eSATA-kontakt som jag kan koppla valfritt NAS till. Det vore ändå bättre :)

Visst, så kan man tycka. Men kopieringsskyddet sätter nog stopp för lagring enbart utanför TiVo-boxen. Uppspelning måste ske från boxens hårddisk.
Vad jag har förstått efter att ha kollat lite ang TiVo Roamio så kan den externa hårddisken bara användas för lagring, inte för uppspelning. Filerna ligger krypterade på den externa hårddisken och måste skickas tillbaka till TiVo-boxen om man vill kika på dem. Detta är ett krav från upphovsrättsinnehavarna.
Precis samma förhållande gäller för min Humax HDPVR när jag lagrar en fil på extern hårddisk via USB. Är det inte en av de fria digitala kanalerna t ex en SVT-kanal måste jag läsa tillbaka till boxen om jag vill se på inspelningen igen.

Postad 29 januari 2014 - 15:49

Dockland
  • Dockland
  • Lärjunge

• 318 inlägg
  • 0

Visst, så kan man tycka. Men kopieringsskyddet sätter nog stopp för lagring enbart utanför TiVo-boxen. Uppspelning måste ske från boxens hårddisk.
Vad jag har förstått efter att ha kollat lite ang TiVo Roamio så kan den externa hårddisken bara användas för lagring, inte för uppspelning. Filerna ligger krypterade på den externa hårddisken och måste skickas tillbaka till TiVo-boxen om man vill kika på dem. Detta är ett krav från upphovsrättsinnehavarna.
Precis samma förhållande gäller för min Humax HDPVR när jag lagrar en fil på extern hårddisk via USB. Är det inte en av de fria digitala kanalerna t ex en SVT-kanal måste jag läsa tillbaka till boxen om jag vill se på inspelningen igen.

Absolut, filerna är ju värdelösa utan tivo-box. Nu skulle väl tivo sluta tillverka digitalboxar helt läste jag någonstans och allt kommer således lagras i "molnet". Så de har väl löst det där på något sätt. Men som sagt, är inte säker. Det dröjer innan något sådant finns för Com Hem-kunder i vilket fall.

Postad 29 januari 2014 - 17:12

improwise
  • improwise
  • Mästare

• 3 696 inlägg
  • 0
Är det inte så enkelt att vid inspelning så sparas bara strömmen precis som den kommer utan avkodning/dekryptering som sedan appliceras vid uppspelning? Nu verkar väl iof inte Tivo boxen ha programkort som jag förstått det till skillnad från vanliga boxar, men man kanske löst det på något motsvarande sätt med mjukvara.

Postad 30 januari 2014 - 08:54

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

1080i 50hz eller 720p 50hz

Där har du nog förklaringen till att Netflix inte ser bra ut. Om 1080p ska göras om till 1080i av Tivo.

Postad 30 januari 2014 - 08:57

Dockland
  • Dockland
  • Lärjunge

• 318 inlägg
  • 0

Där har du nog förklaringen till att Netflix inte ser bra ut. Om 1080p ska göras om till 1080i av Tivo.

Virtuellt ingen skillnad. Jag har testat och kan inte för mitt liv se någon som helst skillnad. Jag är kritisk till att inte TiVo-boxen levererar full hd dock. Det tycker man ju en premiumtjänst år 2014 skall göra. Men som sagt, gör ett blindtest med grannen/sambon eller en vän och jag svär att ingen kommer märka skillnad.

Redigerat av Dockland, 30 januari 2014 - 08:58.

Postad 30 januari 2014 - 09:12

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1 877 inlägg
  • 0

Kanske av intresse:
http://forums.digita....php?p=69666632
Vet inte om detta har relevans även för ComHem. Man diskuterar även UnblockUS i tråden.
Rent allmänt verkar det finnas en hel del att läsa om TiVo i brittiska forum som digitalspy.co.uk och cableforum.co.uk. Misstänker att de har större relevans för Sverige än de amerikanska.

Postad 30 januari 2014 - 09:19

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Virtuellt ingen skillnad. Jag har testat och kan inte för mitt liv se någon som helst skillnad. Jag är kritisk till att inte TiVo-boxen levererar full hd dock. Det tycker man ju en premiumtjänst år 2014 skall göra. Men som sagt, gör ett blindtest med grannen/sambon eller en vän och jag svär att ingen kommer märka skillnad.

Fast nu handlade frågan om att Netflix såg sämre ut på Tivo än på appen som finns på en Oppo och då föreslog jag en förklaring.

Postad 30 januari 2014 - 09:26

Dockland
  • Dockland
  • Lärjunge

• 318 inlägg
  • 0

Fast nu handlade frågan om att Netflix såg sämre ut på Tivo än på appen som finns på en Oppo och då föreslog jag en förklaring.

Okej, jag förstår. Oppo vet jag inte vad det är, men på vår Samsung 46" inbyggda Netflix-app i 1080p och TiVo-appen 1080i så märks ingen skillnad.

Postad 30 januari 2014 - 09:30

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1 877 inlägg
  • 0
Här är de trådar som är aktuella för tillfället i brittiska forum om TiVo:
http://www.cableforum.co.uk/board/11/
http://forums.digita...splay.php?f=246
http://forums.digita...isplay.php?f=48

Postad 30 januari 2014 - 10:01

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Okej, jag förstår. Oppo vet jag inte vad det är, men på vår Samsung 46" inbyggda Netflix-app i 1080p och TiVo-appen 1080i så märks ingen skillnad.

Oppos Blu Ray-spelare har en Netflix-app.

Postad 30 januari 2014 - 10:06

Dockland
  • Dockland
  • Lärjunge

• 318 inlägg
  • 0

Oppos Blu Ray-spelare har en Netflix-app.

Aha, visste inte det fanns "smart" BlueRay-spelare. Kul att det finns.

Postad 30 januari 2014 - 10:39

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Aha, visste inte det fanns "smart" BlueRay-spelare. Kul att det finns.

Samsungs Blu Ray-spelare har samma Smart gränssnitt och appar som deras TV tex.

Postad 30 januari 2014 - 10:43

Christopher_A
  • Christopher_A
  • Veteran

• 1 590 inlägg
  • 0
vänta nu...

klarar inte Tivoboxen av 1080p?!

Postad 30 januari 2014 - 10:49

Dockland
  • Dockland
  • Lärjunge

• 318 inlägg
  • 0

vänta nu...

Nej, konstigt nog.

Samsungs Blu Ray-spelare har samma Smart gränssnitt och appar som deras TV tex.

Sweet. Har ingen DVD eller blue-rayspelare alls. Har inte känt att jag behöver det riktigt. Trots min Alien Quadrology-box som ligger där hemma och samlar damm. :)

Postad 30 januari 2014 - 10:56

Christopher_A
  • Christopher_A
  • Veteran

• 1 590 inlägg
  • 0
herrejävlar....

det är verkligen 10 år gammal teknologi även i boxen.....

Postad 30 januari 2014 - 11:18

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1 877 inlägg
  • 0

vänta nu...

TiVo och Netflix verkar vara ett udda par. Virgin Medias TiVo fick Netflix hösten 2013 och hittills har detta genererat 66 sidor inlägg här:
http://www.cableforu...te-netflix.html
Det står en hel del fram och tillbaka om 1080i och 1080p. Någon med TiVo kanske kan försöka få fram om det går att få Netflix att visas i 1080p via TiVo-appen. verkar dessutom beroende av vilken tv man har. Glad att jag varken har TiVo eller Netflix ännu...

Postad 30 januari 2014 - 14:21

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

• 3 659 inlägg
  • 0

ser lika dåligt ut i 720p

Postad 30 januari 2014 - 14:25

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

• 3 659 inlägg
  • 0

TiVo och Netflix verkar vara ett udda par. Virgin Medias TiVo fick Netflix hösten 2013 och hittills har detta genererat 66 sidor inlägg här:
http://www.cableforu...te-netflix.html
Det står en hel del fram och tillbaka om 1080i och 1080p. Någon med TiVo kanske kan försöka få fram om det går att få Netflix att visas i 1080p via TiVo-appen. verkar dessutom beroende av vilken tv man har. Glad att jag varken har TiVo eller Netflix ännu...

Netflix har något som kalls super hd och det är 1080p och är mycket högre upplösning än 1080i. Men det är som sagt inte det jag stör mig på utan ryckigheten i bilden kör upp bilden på projektor så alla fel i en bild syns mycket tydligare i 100 tum än i 50 tum.

Postad 30 januari 2014 - 20:47

Unregistered0b419999
  • Unregistered0b419999
  • Användare

• 145 inlägg
  • 0
En smula OT: Nu är det väl ändå så att 1080i och 1080p är en och samma upplösning... 1080 är ju antalet linjer och bokstaven i och p endast en indikation på hur bilden ritas upp på skärmen. "i" (interlaced) betyder väl att bilden ritas upp (under varje svep - t ex 50 eller 60 Hz) genom ojämna linjer först (1, 3, 5 osv) och sedan jämna (2, 4, 6 osv). Eller om det var tvärt om... "p" (progressive) ritar hela bilden (eller om det var 1, 2, 3 osv). Om jag inte minns fel så är väl Hz ett mått på antalet cykler (uppritningar) per tidsenhet?

Således bör ju det att kalla 1080i och 1080p olika upplösningar, inte vara riktigt korrekt... Snarare bör man väl tala om 480, 576, 720 eller 1080 som olika upplösningar istället? Där 576i är SD och 720p/1080i är HD i TV-världen...

//Stefan

Redigerat av Unregistered0b419999, 30 januari 2014 - 20:48.

Postad 31 januari 2014 - 02:52

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

• 3 659 inlägg
  • 0

En smula OT: Nu är det väl ändå så att 1080i och 1080p är en och samma upplösning... 1080 är ju antalet linjer och bokstaven i och p endast en indikation på hur bilden ritas upp på skärmen. "i" (interlaced) betyder väl att bilden ritas upp (under varje svep - t ex 50 eller 60 Hz) genom ojämna linjer först (1, 3, 5 osv) och sedan jämna (2, 4, 6 osv). Eller om det var tvärt om... "p" (progressive) ritar hela bilden (eller om det var 1, 2, 3 osv). Om jag inte minns fel så är väl Hz ett mått på antalet cykler (uppritningar) per tidsenhet?

Således bör ju det att kalla 1080i och 1080p olika upplösningar, inte vara riktigt korrekt... Snarare bör man väl tala om 480, 576, 720 eller 1080 som olika upplösningar istället? Där 576i är SD och 720p/1080i är HD i TV-världen...

//Stefan

Sant jag var för snabb där, men oftast brukar du få mer problem med 1080i pga av att det är två bilder som skall ritas upp som en frame och bilden har en tendens att bli flimmra. Men som sagt det som stör mig när det gäller netflix appen är att bilden hackar för och känns inte som vanligt judder.

Postad 31 januari 2014 - 08:41

Dockland
  • Dockland
  • Lärjunge

• 318 inlägg
  • 0
I sverige har vi inga kanaler som sänder i 1080p, dock i och med Netflix-appen borde boxen ha varit förberedd på det. Tycker jag.

Postad 31 januari 2014 - 21:28

Unregistered4bb67943
  • Unregistered4bb67943
  • Forumräv

• 649 inlägg
  • 0

vänta nu...

Finns 1080p genomsläpp under inställningar om man väljer manuellt istället för auto. :)

Postad 31 januari 2014 - 21:46

Dockland
  • Dockland
  • Lärjunge

• 318 inlägg
  • 0

Finns 1080p genomsläpp under inställningar om man väljer manuellt istället för auto. :)

Det har jag missat. Vad är "genomsläpp"?

Postad 31 januari 2014 - 22:14

Unregistered4bb67943
  • Unregistered4bb67943
  • Forumräv

• 649 inlägg
  • 0

Det har jag missat. Vad är "genomsläpp"?

Kan tänka mig att det innebär att den släpper igenom 1080p signaler till tvn som från tex Netflix och andra strömmande media som sänder i 1080p istället för att skalas ner. :)

Postad 31 januari 2014 - 23:11

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1 877 inlägg
  • 0

Kan tänka mig att det innebär att den släpper igenom 1080p signaler till tvn som från tex Netflix och andra strömmande media som sänder i 1080p istället för att skalas ner. :)

Verkar som det är tv-apparaten som bestämmer vilken upplösning som boxen ska släppa igenom:
http://support.tivo....detail/a_id/130
"...go to Home>Apps & Settings>Settings>Video Output>Video Output Format>Test Formats. That'll test each format on your telly and then, if supported, allow you to select the passthrough option."
http://www.cableforu...hd-out-put.html

Postad 01 februari 2014 - 08:08

Tumme
  • Tumme
  • Lärjunge

• 279 inlägg
  • 0
Får man ut 5.1 ljud på netflix från Tivon?

Thomas

Postad 01 februari 2014 - 10:55

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1 877 inlägg
  • 0

Får man ut 5.1 ljud på netflix från Tivon?
Thomas

Verkar som det ska fungera åtminstone med direkt optiskt ljud från TiVon men kanske inte via HDMI:
http://www.cableforu...hd-out-put.html

Någon med TiVo och Netflix-appen kanske kan testa?

Postad 02 februari 2014 - 14:10

improwise
  • improwise
  • Mästare

• 3 696 inlägg
  • 0
Funderade lite på detta med Tivo ihop med DNS tjänster som t.ex. unblockus. Vad som borde fungera är att i sin router ställa in UnblockUs (eller motsvarande) som DNS och sen på de datorer osv. man inte vill ska ta den vägen så specar man hårt en alternativ DNS, normalt den hos sin bredbandsleverantör. Då borde man kunna komma runt problemet med begränsningen hos Tivo att inte kunna speca DNS.

Eller så slänger man Tivoboxen åt h-e och skaffar en bättre lösning där man slipper detta trams :)

Postad 02 februari 2014 - 14:54

Unregisteredeaa43a8e
  • Unregisteredeaa43a8e
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Är tivo boxen låst till adressen? Eftersom man inte använder sig av programkort som tidigare har fungerat i andra hushåll

Postad 02 februari 2014 - 15:21

improwise
  • improwise
  • Mästare

• 3 696 inlägg
  • 0

Är tivo boxen låst till adressen? Eftersom man inte använder sig av programkort som tidigare har fungerat i andra hushåll

Vad menar du med adressen, postadressen? Gissar att varje Tivo har ett unikt nummer (kanske MAC-adressen) som alla tjänster är knutna mot, ung som ett inbyggt programkort. Men det är bara min gissning som sagt.

Postad 02 februari 2014 - 16:46

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1 877 inlägg
  • 0

TiVo använder inte Conax CA kryptering utan Verimatrix CA. En fördel för ComHem med ett kortlöst system likt ip-tv är naturligtvis att möjligheten till cardsharing försvinner.
Dock kan man beställa syskonkort till TiVo-abonnemanget och man får då ett programkort. Jag har inte sett att det skulle behövas någon annan CA-modul än den som Conax TV Modul HD CI+ som ComHem har haft tidigare. Syskonkortet ska för övrigt fungera med äldre digitalboxar också så jag antar att det fortfarande finns risk/möjlighet för att användare utnyttjar syskonkortet för cardsharing.

Postad 06 februari 2014 - 10:08

Unregistered706504e9
  • Unregistered706504e9
  • Beroende

• 1 012 inlägg
  • 0
Nu finns webgränssnittet till TiVo, men jag kommer inte ihåg länken. (Tror man surfar till comhem för att styra sin burk märkligt nog).
Man har fortfarande inte fått ordning på android-appen. Har ingen aning om varför den strular så kopiöst.

Postad 06 februari 2014 - 10:18

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Enligt spec hos Comhem:
576i
576p
720p
1080i
1080p25 (pass-through)
Netflix kan nog inte räknas som "pass-thorugh" då det är en inbyggd bildkälla. Eller?

Noterade dessutom när jag läste teknikspecen att den inte har wifi, utan då får man snällt be ComHem om att få en trådlös brygga! Enligt vad de skriver så "fungerar det bäst med kabel ansluten". Ja? Vad skulle alternativet vara om det inte finns wifi?
Det har ju varenda TV eller Blu Ray-spelare numera.

Redigerat av agpath, 06 februari 2014 - 10:20.

Postad 06 februari 2014 - 10:25

Dockland
  • Dockland
  • Lärjunge

• 318 inlägg
  • 0

Nu finns webgränssnittet till TiVo, men jag kommer inte ihåg länken. (Tror man surfar till comhem för att styra sin burk märkligt nog).
Man har fortfarande inte fått ordning på android-appen. Har ingen aning om varför den strular så kopiöst.

https://tivotogo.comhem.se/tve/login

Postad 06 februari 2014 - 10:30

Dockland
  • Dockland
  • Lärjunge

• 318 inlägg
  • 0

Enligt spec hos Comhem:
576i
576p
720p
1080i
1080p25 (pass-through)
Netflix kan nog inte räknas som "pass-thorugh" då det är en inbyggd bildkälla. Eller?

Noterade dessutom när jag läste teknikspecen att den inte har wifi, utan då får man snällt be ComHem om att få en trådlös brygga! Enligt vad de skriver så "fungerar det bäst med kabel ansluten". Ja? Vad skulle alternativet vara om det inte finns wifi?

Sedan är det konstigt och motsägelsefullt.

Com Hem säger att kabel fungerar bäst. De levereras samtidigt en router/modem (Compal) som bara har 2 Ethernet-uttag. Hur många hushåll har bara TiVo och en dator? Vi, som ett exempel, har tio enheter. Fem enheter på trådat via en switch och fem enheter på WiFi. Funkar jättebra.
Då säger Com Hem att man kan brygga Compal-routern/modemet och använda en egen router eller switch, vilket gör att support för nätverksrelaterade problem från Com Hem är kört. De säger att de bara supporterar bredbandsproblem när de är direkt anslutna via kabel till deras egna routrar/modem.

Visst går det att koppla bort alla switchar och routrar man själv har, slå på NAT i Com Hem-routern/modemet och starta om för att felsöka. Men det är inte direkt optimalt.
De borde ha 8 RJ45-portar direkt på Compal-routern/modemet.

Redigerat av Dockland, 06 februari 2014 - 10:31.

Postad 06 februari 2014 - 11:38

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1 877 inlägg
  • 0
ComHem skickar fortfarande ut Netgear CG3100 till kunder som har behov av två telefonanslutningar - Netgear CG3700 har bara uttag för en telefonlinje. Netgear CG3100 klarar alla hastigheter utom 500 Mbit/s.
Med Netgear CG3100 har man alltså fyra Ethernet RJ45-uttag mot två på Netgear CG3700. Kan vara bra att veta för den som vill ansluta flera trådade enheter än två och inte köra med NAT avstängt.
Det är nog inte så märkligt att ComHem inte kan supporta annat än en trådad direktanslutning till deras modem/router. Redan då finns ju möjligheten att problemet inte sitter i ComHems modem/router eller i deras tjänst utan i den dator som man anslutit eller i kablage osv.
Skulle man sedan gå längre och låta Comhems support felsöka kundens egen router/switch eller problematiken med WiFi-anslutna enheter av olika slag skulle det självklart bli alltför komplicerat och dessutom säkert kräva hembesök till höga kostnader för alla kunder.
Felet är väl att ComHem levererar ett modem med inbyggd router som verkar fungera ganska dåligt och dessutom saknar support för den trådlösa funktionaliteten. Vore faktiskt rakare att ställa ut ett renodlat modem utan router till bredbandstjänsten och sedan låta de kunder som har behov av WiFi lösa problemet på egen hand och på egen bekostnad. Det är ju redan idag så det i princip fungerar med ComHems bredband.

Postad 06 februari 2014 - 13:29

Dockland
  • Dockland
  • Lärjunge

• 318 inlägg
  • 0

ComHem skickar fortfarande ut Netgear CG3100 till kunder som har behov av två telefonanslutningar - Netgear CG3700 har bara uttag för en telefonlinje. Netgear CG3100 klarar alla hastigheter utom 500 Mbit/s.
Med Netgear CG3100 har man alltså fyra Ethernet RJ45-uttag mot två på Netgear CG3700. Kan vara bra att veta för den som vill ansluta flera trådade enheter än två och inte köra med NAT avstängt.
Det är nog inte så märkligt att ComHem inte kan supporta annat än en trådad direktanslutning till deras modem/router. Redan då finns ju möjligheten att problemet inte sitter i ComHems modem/router eller i deras tjänst utan i den dator som man anslutit eller i kablage osv.
Skulle man sedan gå längre och låta Comhems support felsöka kundens egen router/switch eller problematiken med WiFi-anslutna enheter av olika slag skulle det självklart bli alltför komplicerat och dessutom säkert kräva hembesök till höga kostnader för alla kunder.
Felet är väl att ComHem levererar ett modem med inbyggd router som verkar fungera ganska dåligt och dessutom saknar support för den trådlösa funktionaliteten. Vore faktiskt rakare att ställa ut ett renodlat modem utan router till bredbandstjänsten och sedan låta de kunder som har behov av WiFi lösa problemet på egen hand och på egen bekostnad. Det är ju redan idag så det i princip fungerar med ComHems bredband.

3100 har inte stöd för 5GHz bandet på trådlöst. Klart de inte kan supportera alla möjliga routrar och switchar. Däremot skulle de ha en de kunde rekommendera och supportera. Ungefär som Bredbandsbolaget gör.

Redigerat av Dockland, 06 februari 2014 - 13:31.

Postad 06 februari 2014 - 13:56

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

• 3 659 inlägg
  • 0

Enligt spec hos Comhem:
576i
576p
720p
1080i
1080p25 (pass-through)

Ja netflix matas ut i 1080i och går inte via nån pass-through.

Redigerat av jimjans, 06 februari 2014 - 13:58.

Postad 06 februari 2014 - 13:57

Unregisteredc431bc4a
  • Unregisteredc431bc4a
  • Användare

• 152 inlägg
  • 0
Ska man ställa in Tivo på pass-through rent generellt (jag har inte ens fått min, men den kommer vilken dag som helst)?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Pioneer CMX-3000
    Anton
    2025-05-06 19:28:59
  • Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.