Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

XTZ Sub xx.17

1072 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 30 October 2017 - 19:45

mongo
  • mongo
  • Forumräv

• 872 inlägg
  • 0
Någon vänlig själ som skulle vilja redogöra skillnaderna mellan 12.17 och cinema-subben?
Ljudmässigt då menar jag.
Inställningsmöjligheterna för anpassning är ju betydligt fler på 12.17.

Postad 31 October 2017 - 09:37

R3C0
  • R3C0
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0

Hej,

Söker lite mer tryck (djupbas) via min subwoofers och undrar om jag kan få det. Listar lite inställningar nedan om jag ska ändra något. 

Har 2 stycken XTZ 8.17 basar med inställningarna:

Volym: ca 50-60%

Crossover: 40Hz

Phase: 0 grader

Eq: 1 

Höger port öppen, vänster port stängd på båda.

Använder en DSPeaker Anti-Mode 8033 Cinema med inställningarna PWR, svagt ljus LIFT 25 och svagt ljus LIFT 35 dvs båda aktiva.

Förstärkare Yamaha A-860 där volym på basen är ställd på +7,5.

Övriga högtalare ligger på 80 Hz.

Varför vill du har crossover på 40hz på subben? Skulle höja denna även om du bara är ute efter "djupbas", om jag inte har fel så är det -24db filter när man har crossovern igång, frekvenserna under 40hz blir alltså också påverkade lite. 

På 12.17 ska man ha höger port stängd och vänster öppen för att få mest tryck i de lägre tonerna, antar att det är samma på 8:an. 

EQ REF ger mer tryck i de lägre regionerna enligt graferna i manualen på 12.17, testa det? 

Höj även gain på subben till max och dra ner på förstärkaren och testa om du hör skillnad.

Phase har jag lärt mig spelar ganska stor roll också, be någon justera phase medan du lyssnar på något med mycket bas.

Sen går inte 8.17 ner lika djupt som varken 10.17 eller 12.17, 12an går ner till 19hz och 8an stannar på 29.

Det är mina tips från subwoofer träsket :)

Postad 03 November 2017 - 19:31

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10990 inlägg
  • 0
12.17 för 5290kr genom...

https://www.fyndbors...12-17-mattsvart

Postad 05 November 2017 - 20:03

m4x
  • m4x
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0

Vad skulle ni rekommendera till ett rum på 4,7 x 4m (18,8m²) med 2,5m i takhöjd.

2x10" eller 2x12"?  Är lite rädd att 12:orna kommer mörda min lägenhet.

Vilken lämpar sig bäst till film? Kommer använda subbarna till det också.

Redigerat av m4x, 05 November 2017 - 20:04.

Postad 05 November 2017 - 20:16

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

• 3257 inlägg
  • 0

haha, mörda ditt rum, näääää.... 8st möjligtvis hade varit lite för mycket.

Köp du 2st 12.17 och njut, de spelar bättre än 10.17 i allt. och kommer bara ge dig mer jämn bas än 1st gör

Postad 05 November 2017 - 21:22

m4x
  • m4x
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0

haha, mörda ditt rum, näääää.... 8st möjligtvis hade varit lite för mycket.

Köp du 2st 12.17 och njut, de spelar bättre än 10.17 i allt. och kommer bara ge dig mer jämn bas än 1st gör

Ok! Ja jäklar vilka pjäser de kommer stå hos mig då.. :-)

Jag skrev lite fel där på slutet. Jag menade, vilken av dem hänger med till musik bäst då?

Postad 06 November 2017 - 14:51

BadkarsPiraten
  • BadkarsPiraten
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0

Jag skrev lite fel där på slutet. Jag menade, vilken av dem hänger med till musik bäst då?

Jag har enbart hört 12.17 för det är den jag har men den saknar ingenting till musik hittills vad jag märkt. Kanske dessa sub-25hz som ibland kan vara riktigt fina, och svåra att få till.
Men det kan nog likaväl vara min rumsplacering som gjort det. Men jag lider inte, min musik innehåller inte de frekvenserna ändå.

Postad 06 November 2017 - 18:29

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

• 3257 inlägg
  • 0

jag ha hört 10.17 och tycker den spelar lika bra som 12.17 till musik, men jag anser ändå att 12.17 har mer djup/spelar högre och djupare till film, men ändå är lika snabb och musikalisk som sin lillebror, kör på 12.17 helt klart..

Mina 12,17 spelar riktigt riktigt bra till musik, är förvånad varje gång jag drar igång musiken, de är rappa, djupa och låter aldrig mullriga och trötta..

Jag har enbart hört 12.17 för det är den jag har men den saknar ingenting till musik hittills vad jag märkt. Kanske dessa sub-25hz som ibland kan vara riktigt fina, och svåra att få till.
Men det kan nog likaväl vara min rumsplacering som gjort det. Men jag lider inte, min musik innehåller inte de frekvenserna ändå.

Mina 12.17 går djuupt, för 12" finns de absolut inget att klaga på, visst rummet har en stor påverkan där som jag märker. jag känner neråt 10hz, och full kraft ner till i alla falla 16hz, men sen har jag stor hjälp av mitt rum samt placering där jag sitter..

De jag gillar mest är hur snabba de är, perfekt till musik.. :)

Postad 06 November 2017 - 20:42

BadkarsPiraten
  • BadkarsPiraten
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0

jag ha hört 10.17 och tycker den spelar lika bra som 12.17 till musik, men jag anser ändå att 12.17 har mer djup/spelar högre och djupare till film, men ändå är lika snabb och musikalisk som sin lillebror, kör på 12.17 helt klart..

Mina 12,17 spelar riktigt riktigt bra till musik, är förvånad varje gång jag drar igång musiken, de är rappa, djupa och låter aldrig mullriga och trötta..

Mina 12.17 går djuupt, för 12" finns de absolut inget att klaga på, visst rummet har en stor påverkan där som jag märker. jag känner neråt 10hz, och full kraft ner till i alla falla 16hz, men sen har jag stor hjälp av mitt rum samt placering där jag sitter..

De jag gillar mest är hur snabba de är, perfekt till musik.. :)

Som sagt, troligtvis mitt rum. Tycker det är riktigt bra kraft ned till cirka 25hz (ej mätt, enbart estimerat av en amatör) men sen dör den ut lite grann.
Men som du säger, den är helt fantastisk till musik! Därför jag bara kör 2.1 system för jag älskar musik. Och hög volym.

Postad 07 November 2017 - 21:37

Danke
  • Danke
  • Forumräv

• 735 inlägg
  • 0

Jeg er veldig nøjd med 10.17, hadde 12.16 før..

10.17 er klart mer musikalsk og lett å plassere i rom.

et 12 element er nok å foretrekke, siden 10.17 er så grym, så er nok 12.17 igjen enda bedre...

Men både jeg og WAFen vil nok bare ha en sub av estetiske årsaker...

Redigerat av Danke, 07 November 2017 - 21:37.

Postad 10 December 2017 - 09:49

Stefan S
  • Stefan S
  • Forumräv

• 684 inlägg
  • 0
Nu har steget pajat för 3e gången...:(

Postad 10 December 2017 - 19:03

Danke
  • Danke
  • Forumräv

• 735 inlägg
  • 0

Nu har steget pajat för 3e gången... :(

Hvilken versjon?

Postad 10 December 2017 - 22:44

Stefan S
  • Stefan S
  • Forumräv

• 684 inlägg
  • 0

Hvilken versjon?

Vet inte riktigt,bytte det i april

Postad 11 December 2017 - 20:55

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

• 3257 inlägg
  • 0

säkert de gamla 1 gång o de nya 2 ggr då.... jag behåller nog mina gamla steg i mina subbar ett tag till, är inte säker att de nya är så mycket bättre måste jag säga.....  även om man får byta ut de gamla mot de nya kostnadsfritt, är jag osäker på om det är de smartaste valet......

Postad 11 December 2017 - 21:01

erikjonathan
  • erikjonathan
  • Lärjunge

• 347 inlägg
  • 0
Mitt gick sönder för ett par veckor sen. Fyndbörsen måste dock ha oslagbar kundservice. Satte i ett nytt steg ett två dagar efter.

Postad 11 December 2017 - 21:23

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

• 3257 inlägg
  • 0

jo, kundservicen är de inget fel på, man hoppades mest på att de "nya" stegen var mycket bättre, men de vet man inte, man ska i alla fall nog inte byta förrän de gamla går i sönder, nog bäst så..

undrar hur de går med deras bättre serie av steg som skulle dyka upp nu, ej hört nåt än om den biten, de skulle komma med nya steg man kunde byta ut mot reducerat/bättre pris som var bättre än de de har nu, skulle vara både bättre och kraftfullare, om jag minns rätt,,,, vore kul och de kunde bekräfta om de blir nåt eller inte med den biten?

men sen å andra sidan, att "byta upp sig" och betala ett antal tusenlappar per steg som man säkert får göra då, hur ska man veta att dessa håller bättre......

Postad 12 December 2017 - 07:28

BadkarsPiraten
  • BadkarsPiraten
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0

Ett sådant problem till varför ett slutsteg bara dör helt random är nog inte helt lätt att finna.

Dock efter såhär lång tid, och så många återkallade, så bör dom ha hittat det tycker man. Eller åtminstånde är på spår.

Att det kom ut en version 2 är nog att man trodde att man löst det, och det fungerade i labbet och tester att flertal slutsteg, men väl hos kund i massproduktion visade det sig inte vara lösningen. Enbart min teori då.

Postad 12 December 2017 - 11:47

Danke
  • Danke
  • Forumräv

• 735 inlägg
  • 0

merkelig at en sub skal bli så varm uten at den er fysisk i bruk, ICE er vel ikke kjent for å bli varm, trodde det var motsatt.

Vet jo ikke om det er årsaken, men hører at folk i Norge med ødelagte steg sier at forsterkeren er svidd innvendig..... 

Jeg kontrollerte igår at jeg hadde min kvittering... Fra Digitalbutikken, har ikke bil heller, men er vel lettest å slepe det med til butiken som er i nærheten om noe skulle hende.

Redigerat av Danke, 12 December 2017 - 15:54.

Postad 17 December 2017 - 23:25

m4x
  • m4x
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0
Nu har jag äntligen fått en XTZ 12.17 sub till min lägenhet. Den var mycket större än vad jag hade väntat mig!
Köpte samtidigt en dspeaker. Så nu har jag legat i soffan halva kvällen och trixat med inställningar för att få till det i musikläge. Först och främst måste jag säga att trycket i filmer är brutalt! Blir svårt att gå till mindre framöver om man nu blir tvungen.

Nu undrar jag lite hur ni har fått till det i inställningar? Jag har ju bara en sub och det blir ju aldrig perfekt känns det som, det saknas en tvilling (som jag tänker skaffa när ekonomin tillåter). De här med crossover på 80hz, jag har fått för mig av allt jag läst är någon slags gyllene regel? Jag testade att köra frontarna på large med sub igång och det låter fötvånadsvärt mycket bra. Bäst av alla inställningar. Känns som frontarna och subben komplementerar varandra kanonbra. Är det någon nackdel att köra så? Dvs front på large med sub.

Postad 18 December 2017 - 08:14

Danke
  • Danke
  • Forumräv

• 735 inlägg
  • 0

Ifølge esperter så er det alltid best med Small... Men det som funker best for deg er sef det riktige.

THX deler vel på 80 feks.

Postad 18 December 2017 - 09:12

m4x
  • m4x
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0

Ifølge esperter så er det alltid best med Small... Men det som funker best for deg er sef det riktige.

THX deler vel på 80 feks.

Jo jag misstänker väl att de kan vara svårt att integrera en sub med frontarnas basar varför man väljer att deta på 80Hz? det är väl det enda anledningen jag kan komma på nu. I mitt fall så flyter de ihop väldigt bra (Har B&W 683s2).

I filmtittande så föredrar jag dock att subben tar hand om allt i de lägre registret. Blir det så även om Large är inställt?

Postad 18 December 2017 - 10:06

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

• 3257 inlägg
  • 0

Nu har jag äntligen fått en XTZ 12.17 sub till min lägenhet. Den var mycket större än vad jag hade väntat mig!
Köpte samtidigt en dspeaker. Så nu har jag legat i soffan halva kvällen och trixat med inställningar för att få till det i musikläge. Först och främst måste jag säga att trycket i filmer är brutalt! Blir svårt att gå till mindre framöver om man nu blir tvungen.

Nu undrar jag lite hur ni har fått till det i inställningar? Jag har ju bara en sub och det blir ju aldrig perfekt känns det som, det saknas en tvilling (som jag tänker skaffa när ekonomin tillåter). De här med crossover på 80hz, jag har fått för mig av allt jag läst är någon slags gyllene regel? Jag testade att köra frontarna på large med sub igång och det låter fötvånadsvärt mycket bra. Bäst av alla inställningar. Känns som frontarna och subben komplementerar varandra kanonbra. Är det någon nackdel att köra så? Dvs front på large med sub.

Jo jag misstänker väl att de kan vara svårt att integrera en sub med frontarnas basar varför man väljer att deta på 80Hz? det är väl det enda anledningen jag kan komma på nu. I mitt fall så flyter de ihop väldigt bra (Har B&W 683s2).

I filmtittande så föredrar jag dock att subben tar hand om allt i de lägre registret. Blir det så även om Large är inställt?

njaa, att mäta är att veta, men att lyssna sig till saker är ju egentligen de som gäller, är man nöjd så är man, men att lyssna sig till kan vara svårt då man ej kan lyssna vad som händer vid alla frekvenser..

Att köra front large kan var en fördel om de samspelar med subben bra, MEN de kanske bara gör det i ett viss frekvensspann som just du lyssnade på då, sen i en annan film kanske de inte samspelar bra..

Jag hade mätt och jämfört.. så VET du istället för att tycka...

Postad 18 December 2017 - 10:18

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

• 3257 inlägg
  • 0

det är väldigt sällan basen från fronthögtalarna spelar i fas med subben hela registret, de man vinner i en ända förlorar man i andra ändan, i värsta fall får du vrida på fasratten på subben i små steg och jämföra, även om man ska ha den (helst) på 0 grader, så kan de i vissa fall gynna dig mer att vrida den, speciellt om du vill samspela med front som Large..

Redigerat av hundrakg, 18 December 2017 - 10:19.

Postad 18 December 2017 - 10:24

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

• 3257 inlägg
  • 0

de finns ett enkelt sätt du kan testa på om du har en mobil + en dator(laptop)/eller en mobil till, där du kan jämföra samaspelet mellan front+subb och jämför att ha front small eller large...  tar någon timme att mäta, men sen vet du..

Postad 18 December 2017 - 11:42

m4x
  • m4x
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0

de finns ett enkelt sätt du kan testa på om du har en mobil + en dator(laptop)/eller en mobil till, där du kan jämföra samaspelet mellan front+subb och jämför att ha front small eller large...  tar någon timme att mäta, men sen vet du..

Smart! Det ska jag faktiskt testa.

Det som egentligen händer, enligt örat, är att subben täcker av det som frontarna inte lyckas göra och tvärt om. Kör man på small och subben igång saknas det något i de lite högre lågfrekvenserna (förmodligen rumsnoder) vilken jag vill tro att en tvilling kommer hjälpa till och jämna ut. 

Postad 18 December 2017 - 12:12

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

• 3257 inlägg
  • 0

jo, men testa, spela upp sinustoner från receivern, via laptop, finns på http://www.szynalski...tone-generator/

kör 20hz, 22hz, 24hz..... osv till 80 hz, mät med mobilen vid lyssningsplatsen med en spl/db app, mest så di kan se skillnad mellan large och small på front tillsammans med subben, gör sedan en graf på papper, och jämför, ibland blir man förvånad... och man lär sig mycket, på detta sätt kan du också se om det blir fördelaktigt att flytta subben lite och mäta igen, kan göra stora skillnader.... är lärorikt som fasiken.... 

glöm ej att ha samma volym på receivern och datorn när du testar på alla frekvenser, annars kan man ej jämföra...

nu visar inte detta hur DU upplever det att de ska låta som bäst för dina öron, men kan vara ett bra sätt att se vad dina frontar tillför och förlorar mellan Large/small   

du har många parametrar att ändra på, tänk sedan att du har fasen du kan skruva på, samt ändra eq , samt prova olika basreflexportar osv..... måååååånga möjligheter som kan förbättra...

Postad 02 January 2018 - 12:58

Unregistered070ce687
  • Unregistered070ce687
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0

Vi beklagar igen till alla som råkat ut för detta problem!

I första tillverkningsbatchen har vi haft oturen att några har ett problem/fel som tyvärr ställt till problem för oss och er kunder. Eftersom felet först visat sig efter flera veckor eller flera månader, så har det varit mycket svårt att upptäcka felet i produktion. Fabriken testar alltid produkterna. Vissa i några timmar och  några långtidstestas. Och där har vi ej upptäckt felet och därför har tyvärr en del gått ut på marknaden. Det faktum att felet visar sig efter så lång tid har dessutom gjort det mycket svårt och upptäcka vad som är orsaken till felet. Så vi har råkat ut för den värsta sortens fel, tyvärr.
Lösningen blev att vi designade om den del som har orsakat problem och så långt så har denna design visat sig stabil.

Men för att ge er extra trygghet så ger vi er dessa alternativa lösningar:

1. Ni som har första generationen förstärkare (Serienummer SXXXBG15XXXX) 
Kontakta oss så skickar vi ett nytt steg av nya modifierade modellen. Skicka bild på slutstegets serienummer till : [email protected]  så ser vi till och byta de som är från första batchen.

2. Vi ger full 3 års garanti på dem.

3. Vi jobbar redan med en ny plattform av förstärkare och vi kommer anpassa dessa denna nya till både nuvarande  .17 subbarna och de gamla .16 subbarna.

Måtten på bakplattan kommer bli exakt samma som vår gamla 10.16 och 12.16 som är upp till 7-8 år och de ca 1 år gamla 10.17 och 12.17 och därmed passar de nya på gamla modellerna och tvärtom. Så fullt ut kompatibla vilken ger er både en trygghet att det finns reservdelar långt in i framtiden, men också chansen att kunna uppdatera subwoofern senare.

Vi erbjuder er som har den första generationen att till förmånligt pris kunna uppdatera till denna nya sub-förstärkare.

Den nya kan vi inte avslöja några specar/priser på än eftersom vi är i process att lägga grunden nu och de kommer vara klara i slutet på detta året eller början på nästa. Men denna plattform är för den lite högre serien så de kommer vara högt specade.

Tack för er förståelse !

Olle Eliasson
CEO XTZ Group AB

Var ett tag sen man hörde av er på XTZ i den här tråden :) .

Hur har det gått med ovanstående, handlar det om helt nya subbar eller bara en modifiering av slutstegsdesign?

Kanske någon annan än XTZ vet?

Postad 02 January 2018 - 13:05

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

• 3257 inlägg
  • 0

jag skulle också veta, som sitter med ett gäng 12.17 version 1 steg, men de funkar fint.... så egentligen vet jag inte om jag vågar byta ut dom,,, även om nya steg kommer.... If it aint broken, dont fix it..... 

Postad 03 January 2018 - 16:44

XTZ AB
  • XTZ AB
  • Lärjunge

• 496 inlägg
  • 2

Hej!
Vi jobbar på för fullt med nya förstärkaren och vi siktar på att bli färdiga om ca 3 månader!

Slutsteget är helt nytt (men passar i .17 och .16 samt Spirit-subbarna) och vi kan avslöja att vi använder ICEpower-förstärkare så det kommer bli en förstärkare med väldigt bra specar.

Vi kommer att återkomma med mer info när det börjar närma sig lansering, håll utkik på vår hemsida.

Vi hörs!

Mvh
XTZ team!

Redigerat av XTZ AB, 03 January 2018 - 17:07.

Postad 03 January 2018 - 21:10

Unregistered070ce687
  • Unregistered070ce687
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Tack för svar! :)

Postad 05 January 2018 - 17:21

Unregistered3891e39c
  • Unregistered3891e39c
  • Lärjunge

• 429 inlägg
  • 0

dags för en ny demo-kväll tycker jag också ;-)

Postad 05 January 2018 - 23:52

Peterwallbom
  • Peterwallbom
  • Lärjunge

• 429 inlägg
  • 0

Om nån vill sälja sin 12.17 så är det bara att skicka ett PM till mig :)

Postad 08 January 2018 - 04:14

Stefan S
  • Stefan S
  • Forumräv

• 684 inlägg
  • 0
...

Redigerat av Stefan S, 08 January 2018 - 13:12.

Postad 21 January 2018 - 18:59

Peterwallbom
  • Peterwallbom
  • Lärjunge

• 429 inlägg
  • 0
Hann äga min 12.17 fyra dagar innan den börja strula. Nu kan jag inte stänga av den på strömbrytaren, den är på oavsett läge. Nån som varit med om samma fel?

Postad 22 January 2018 - 23:05

Unregistered070ce687
  • Unregistered070ce687
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Saker kan alltid gå sönder. Kontakta inköpsstället för garanti..

Postad 23 January 2018 - 15:24

Peterwallbom
  • Peterwallbom
  • Lärjunge

• 429 inlägg
  • 0

Saker kan alltid gå sönder. Kontakta inköpsstället för garanti..

Visst kan dom det,kontaktade Fyndbörsen så nu är ett nytt steg påväg hem till mig, strålande support.

Postad 31 January 2018 - 12:23

Danke
  • Danke
  • Forumräv

• 735 inlägg
  • 0

Hann äga min 12.17 fyra dagar innan den börja strula. Nu kan jag inte stänga av den på strömbrytaren, den är på oavsett läge. Nån som varit med om samma fel?

Det beror nok bare på forstørd strømbrytare..

Bra du fikk nytt steg..

Postad 04 February 2018 - 16:31

Kalleputs
  • Kalleputs
  • Användare

• 108 inlägg
  • 0
Har en 10.17 som börjat strula.Fick nytt slutsteg dec.-16 och efter det har allt vart bra tills nu.Har nu sett en film o den får tuppjuck ibland o fladdrar fulla slag,det håller på sådär en halv minut.Kommer lite närsom.
Vad göra?

Postad 04 February 2018 - 16:59

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

• 3257 inlägg
  • 0

Har en 10.17 som börjat strula.Fick nytt slutsteg dec.-16 och efter det har allt vart bra tills nu.Har nu sett en film o den får tuppjuck ibland o fladdrar fulla slag,det håller på sådär en halv minut.Kommer lite närsom.
Vad göra?

de där låter definitivt inte bra,,,,, BYT... innan nåt annat pajar...  

Så där ja, dom nya stegen för med sig lite annat skoj  :unsure:

"kan" ju vara att receivern eller kabeln är kass, dock nog mycket större chans att det är steget i subben så klart..

Jag hade bett om nytt steg.... de borde du få kvickt..

Postad 07 February 2018 - 22:24

Unregistered3891e39c
  • Unregistered3891e39c
  • Lärjunge

• 429 inlägg
  • 0

Att folk ens orkar köpa.... :-)
Med det sagt, ser fram emot nästa att nästa steg kommer.

Postad 10 February 2018 - 16:23

Stefan S
  • Stefan S
  • Forumräv

• 684 inlägg
  • 0
Kommer ni ihåg om era luktade i början?
Har kört min andra 12.17 i 3v nu och den luktar illa än vid belastning, funderar om elementet är defekt

Postad 10 February 2018 - 17:54

Danke
  • Danke
  • Forumräv

• 735 inlägg
  • 0

Kommer ni ihåg om era luktade i början?
Har kört min andra 12.17 i 3v nu och den luktar illa än vid belastning, funderar om elementet är defekt

Det er ikke det at den blir så varm da, sånn at dette frigir noen svake gasser lukter?  

Min synes jeg også lukter litt innimellom, altså dersom jeg går helt nærme subben, men jeg har aldri tenkt noe over det før du nevnte det..

Lukten minner litt om ny bil eller varm gummi.... Er det dette du mener?

Det er nok klart forskjell/skillnad fra forrige 12.16 som ikke hadde lukt ved bruk...  Den ble jo heller ikke varm da.... Så det er nok forklaringen.

Redigerat av Danke, 10 February 2018 - 17:58.

Postad 10 February 2018 - 18:09

Stefan S
  • Stefan S
  • Forumräv

• 684 inlägg
  • 0
Att det luktar i början är jag med på men jag kan tycka att efter 3v så borde det ge med sig, min första luktade inte såhär mycke och länge.

Varmt blir stegen men min första tycker jag blir varmare

Postad 10 February 2018 - 19:09

Kalleputs
  • Kalleputs
  • Användare

• 108 inlägg
  • 0
Slog igång min 12.17 igår o här luktar det inget annat whisky av god kvalite.

Postad 10 February 2018 - 20:17

Danke
  • Danke
  • Forumräv

• 735 inlägg
  • 0

Om jeg går helt inntil sub når den har stått på en stund så er det en varm gummi lukt.

Jeg har en god nese da 😉, og både Xtz, whisky og nye biler lukter godt.

Men wunderbaum liker jeg ikke..😊

Postad 10 February 2018 - 20:59

Stefan S
  • Stefan S
  • Forumräv

• 684 inlägg
  • 0

Min börjar lukta när den får bekänna färg

Postad 18 February 2018 - 13:18

Unregistered3e6a86c0
  • Unregistered3e6a86c0
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0

Hej!
Vi jobbar på för fullt med nya förstärkaren och vi siktar på att bli färdiga om ca 3 månader!

Slutsteget är helt nytt (men passar i .17 och .16 samt Spirit-subbarna) och vi kan avslöja att vi använder ICEpower-förstärkare så det kommer bli en förstärkare med väldigt bra specar.

Vi kommer att återkomma med mer info när det börjar närma sig lansering, håll utkik på vår hemsida.

Vi hörs!

Mvh
XTZ team!

Tjena!

Jag har lite funderingar här på 12.17 som ni kanske kan svara på.

Nya förstärkaren, hur mycket mer på priset kommer det lägga till?

Vad är slaglängden på elementet?

Vibrerar basen mycket vid tungt spelande, tänkte använda dem som högtalarstativ och vill hitta en bra lösning där.

Jag bor i en studentlya på ca 26kvm, tror ni 2st 12or kommer räcka för att markera dominans bland grannarna och visa vem som bestämmer?

Redigerat av Unregistered3e6a86c0, 19 February 2018 - 09:28.

Postad 18 March 2018 - 17:03

Caper
  • Caper
  • Användare

• 215 inlägg
  • 0

Jaha. nu är jag j*vla less på XTZ.

Min första 10.16 brann steget på relativt snabbt.

Köpte en 10.17 eftersom de skulle hålla bättre.

Steget brann inom ett år.

Bytte steg och det höll några månader.

Nu har jag just satt in tredje steget i subwoofern och gröna lampan lyser fint men inte ett ljud ur den.

Vilken dynga!

Postad 18 March 2018 - 17:39

Danke
  • Danke
  • Forumräv

• 735 inlägg
  • 0
Enten er du uheldig, ellers så bruker du de feil.

Har hatt Xtz ca 10 år, aldri noe som har dødd.

Postad 18 March 2018 - 20:20

Caper
  • Caper
  • Användare

• 215 inlägg
  • 0

Är du helt dum i huvudet?

Läs i tråden hur många slutsteg i 16 och 17 serien som brunnit.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.