Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

LG B7, C7, E7, G7 och W7 2017

5776 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
LG B7 55" 4K Ultra HD OLED Smart TV - OLED55B7V (TV) 8 9.537036 (53) Inga priser
LG B7 65" 4K Ultra HD OLED Smart TV - OLED65B7V (TV) 9 8.53846 (38) Inga priser
LG C7 55" OLED (TV) 8 9.166666 (29) Inga priser
LG C7 65" 4K Ultra HD OLED Smart TV - OLED65C7V (TV) 8 8.681818 (21) Inga priser
LG E7 55" OLED (TV) 9 (0) Inga priser
LG E7 65" 4K Ultra HD OLED Smart TV - OLED65E7V (TV) 7 7.4 (4) Inga priser
LG G7 65" 4K Ultra HD OLED Smart TV - OLED65G7V (TV) 9 (0) Inga priser
LG G7 77" OLED TV - OLED77G7V (TV) 9 (0) Inga priser
LG OLED W7 65" OLED - OLED65W7V (TV) 5 7.666666 (2) Inga priser
LG OLED W7 77" OLED - OLED77W7V (TV) 7 (0) Inga priser
LG 55" Full HD - 55EG9A7V (TV) 4 (0) Inga priser
56 relaterade trådar
LG OLED65C7V startar ej (oftast), klickande ljud (2 inlägg) 1 år sedan
OLED-tv (4912 inlägg) 2 år sedan
75"+ (1660 inlägg) 3 år sedan
TV vs projektor (16 inlägg) 5 år sedan
Kanalkartan har ändrats (1 inlägg) 5 år sedan
Märkligt problem med LG OLED 65B7 (25 inlägg) 6 år sedan
Allt om Dolby Vision (101 inlägg) 6 år sedan
LG oled 55B7V Smart TV eller inte (3 inlägg) 6 år sedan
Lång tid att växla till/från TV-Guide på LG OLED (1 inlägg) 6 år sedan
LG OLED 65C7V defekt bild (7 inlägg) 7 år sedan
55" för max 15 000 kr? (8 inlägg) 7 år sedan
OLED 65", QLED 75" eller LED 85"? (17 inlägg) 7 år sedan
rådgiving av ev köpa av tv oled (5 inlägg) 7 år sedan
TV-Köp - 55-65" - Budget - max ~25k. (16 inlägg) 7 år sedan
Vilken LG enbart för att spela på? (2 inlägg) 7 år sedan
Hjälp, vilken TV av dessa skulle ni köpa? (11 inlägg) 7 år sedan
65" Sony/LG/Samsung LCD eller Oled? (6 inlägg) 7 år sedan
Liknande LG OLED 55” (10 inlägg) 7 år sedan
Lite frågor kring ny tv. (4 inlägg) 7 år sedan
Ny 55:a- samsung Q6F eller NU7455 (10 inlägg) 7 år sedan
Kan man acceptera denna grad av banding OLED? (32 inlägg) 7 år sedan
Problem LG OLED55B7V (13 inlägg) 7 år sedan
LG OLED55B7V hittar bara analoga kanaler (12 inlägg) 8 år sedan
OLED55B7V tappar bild vid HDR (3 inlägg) 8 år sedan
Ojämn ljusstyrka på pixlar - OLED65C7V (6 inlägg) 8 år sedan
Hjälp mig att välja 65 tums. Oled vs LCD LG OLED65C7V vs Sony 65XE9305 (7 inlägg) 8 år sedan
LG 65SK8500 vs Samsung QE65Q7F (5 inlägg) 8 år sedan
Sony KD-65ZD9 eller LG OLED65C7V (7 inlägg) 8 år sedan
LG OLED55B7V eller Sony KD-65XE9005 (30 inlägg) 8 år sedan
Ny tv... LG OLED? Eller LCD? (9 inlägg) 8 år sedan
LG B7,C7,E7 inställningar och bildkalibrering (71 inlägg) 8 år sedan
Samsung QE55Q7F vs. LG OLED55B7V (2 inlägg) 8 år sedan
OLED65B7V, 65XE9305 el. 65DX900E. Vilken skall jag köpa? (41 inlägg) 8 år sedan
Dags att slå till? (23 inlägg) 8 år sedan
Köpråd Receiver? - 4K från dator till TV (1 inlägg) 8 år sedan
LG Oled 55 c7v slocknar när man släcker ljus i huset (7 inlägg) 8 år sedan
Bästa 65" LED max 20K (2 inlägg) 8 år sedan
LG OLED55B7V och Plex via iPhone? (7 inlägg) 8 år sedan
Pristråd OLED (288 inlägg) 8 år sedan
sony 75xe 9405 vs sony kd65 A1 (17 inlägg) 8 år sedan
Tjejkompis behöver ny TV (5 inlägg) 8 år sedan
Köpråd på high-end TV - LG OLED 65" eller Sony LCD 75" (3 inlägg) 8 år sedan
LG 55EG9A7V eller LG 55B7V? (18 inlägg) 8 år sedan
Vilken 65" tv under black friday? (33 inlägg) 8 år sedan
Sony A1 55" eller LG C7V 65" (1 inlägg) 8 år sedan
LG 65E6V eller LG 55B7V (11 inlägg) 8 år sedan
Sony A1 el LGB7 - Black friday och Singles Day (14 inlägg) 8 år sedan
LG OLED55B7V eller Philips 55POS9002 (20 inlägg) 8 år sedan
Lurigt problem med satellitmottagning med LG OLED65C7V smart TV (6 inlägg) 8 år sedan
LG OLED C7V - Sony Bravia A1 (8 inlägg) 8 år sedan
Hjälp vid val av ny TV. (7 inlägg) 8 år sedan
LG OLED55B7 / 65B7 (72 inlägg) 8 år sedan
1080p LG oled vs 4k LG oled (10 inlägg) 8 år sedan
OLED55B6V Bytesråd (6 inlägg) 8 år sedan
LG OLED65B6V LG OLED65B7V Skillnad ? (2 inlägg) 8 år sedan
köpa 2017 års OLED ... (2 inlägg) 9 år sedan

Postad 19 October 2017 - 07:26

Chamber
  • Chamber
  • Forumräv

• 840 inlägg
  • 0

Hoppas du blir nöjd med köpet! Netonnet har ingen prisgaranti men har öppet köp i 30 dagar.
5veckor kvar till Black Friday och priset är redan nere i 26,990... Hur långt kan det sjunka på fem veckor :-$

Jag fick tillbaka 3k från Netonnet när jag köpte min E6, hade typ ett par dagar kvar på öppet köp när priset sänktes och ringde in och de sa att de hade prisgaranti och jag fick tillbaka mellanskillnaden.

Postad 19 October 2017 - 07:31

Ironse
  • Ironse
  • Mästare

• 2953 inlägg
  • 0

Blir mer intresserad av att köpa 65" BV7 Problemet är jag har inte sett tillräckligt med uppskalning på vanlig TV som jag gjort med SONY 9005 ZD9 A1 där jag var riktigt nöjd med uppskalningen med SD kanaler och 720P på A1 - men nu skiljer det 11000 kr mellan BV7 och A1

Förra årets LG OLED 65" ligger på 24000 - skiljer 2-3000 kr tror inte det blir mycket billigare på BV7

Min 10 åriga plasma slår fortfarande många LCD i svärta man är skraj byta upp sig bli besviken där

https://youtu.be/eoxsZbk8K-A

Varför jag tvekat på LG är lite pga detta - vet inte vad dynamic mode säger men det skiljer i detaljer

Redigerat av Ironse, 19 October 2017 - 07:51.

Postad 19 October 2017 - 08:04

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

Varför jag tvekat på LG är lite pga detta - vet inte vad dynamic mode säger men det skiljer i detaljer

Den där videon är givetvis inte användbar för några som helst jämförelser så jag hoppas du inte sitter och drar några slutsatser utifrån den.

Postad 19 October 2017 - 08:16

Ironse
  • Ironse
  • Mästare

• 2953 inlägg
  • 0

Den där videon är givetvis inte användbar för några som helst jämförelser så jag hoppas du inte sitter och drar några slutsatser utifrån den.

Nä jag vet youtube video oftast inte är användbar oftast ser man ingen skillnad men där ser man men då vet man inte vilka inställningar som gjorts

Om jag skulle ha samma inställningar på min plasma skulle jag ha högsta inställningar på färg bla

Postad 19 October 2017 - 08:25

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

• 1185 inlägg
  • 0

Hoppas du blir nöjd med köpet! Netonnet har ingen prisgaranti men har öppet köp i 30 dagar.
5veckor kvar till Black Friday och priset är redan nere i 26,990... Hur långt kan det sjunka på fem veckor :-$
Nu uppe i ordinarie 29,990 igen ;-)

Nere på 26990kr på prisjakt igen :)

Postad 19 October 2017 - 08:42

little_mac
  • little_mac
  • Forumräv

• 525 inlägg
  • 0

Power matchade Netonnet men även dom är uppe på 29 990 igen. 

Postad 19 October 2017 - 09:02

Unregistered0a756c1f
  • Unregistered0a756c1f
  • Lärjunge

• 344 inlägg
  • 0
Hejsan
Finns funktionen pip ( bild i bild) på Oled55b7v att man kan dela bilden och ha 2 tv program samtidigt eller ett tv program och en annan ingångs källa och se båda samtidigt?? Har sökt på många ställen men hittar ingen info om tv:n klarar det.eller finns funktionen på någon annan Lg oled?

Postad 19 October 2017 - 09:04

nrmm
  • nrmm
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0

Nä jag vet youtube video oftast inte är användbar oftast ser man ingen skillnad men där ser man men då vet man inte vilka inställningar som gjorts

Om jag skulle ha samma inställningar på min plasma skulle jag ha högsta inställningar på färg bla

Ja problemet med en riktigt bra bildskärm, oavsett teknik är ju att den visar hur bra eller dålig materialet är :). Sen kan man ju ha förlåtande filter m.m. men då ser man ju en förvrängd bild. OLED har ju grym färg, och du kan ha låg bitrate, låg upplösning, och t.o.m lite blockig bild, om färgen och rörelse flyter på så blir det bra. Det jag är osäker på är hur rörelse är på dessa OLEDS. Jag är hyperallergisk mot ryckighet i bilden, ryckighet som uppstår för att processorn/tekniken inte hänger med. Min gamla plasma löser färg och rörelse galant. Så jag måste testa ett par mkv'er. Kanske i helgen.

Postad 19 October 2017 - 09:26

wesslan
  • wesslan
  • Beroende

• 1438 inlägg
  • 1

Ja problemet med en riktigt bra bildskärm, oavsett teknik är ju att den visar hur bra eller dålig materialet är :). Sen kan man ju ha förlåtande filter m.m. men då ser man ju en förvrängd bild. OLED har ju grym färg, och du kan ha låg bitrate, låg upplösning, och t.o.m lite blockig bild, om färgen och rörelse flyter på så blir det bra. Det jag är osäker på är hur rörelse är på dessa OLEDS. Jag är hyperallergisk mot ryckighet i bilden, ryckighet som uppstår för att processorn/tekniken inte hänger med. Min gamla plasma löser färg och rörelse galant. Så jag måste testa ett par mkv'er. Kanske i helgen.

Som jag skrev tidigare, jag upplevde B7 i butik som riktigt jobbig vad gäller just ryckighet. Ska testa lite mer och olika material och dubbelkolla så rätt inställningar är på plats. För att få korrekt 24hz från blu-ray/UHD och vissa serier behöver Real Cinema (heter nåt annan i svenska menyer) vara på.

Redigerat av wesslan, 19 October 2017 - 09:27.

Postad 19 October 2017 - 09:41

nrmm
  • nrmm
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0

Som jag skrev tidigare, jag upplevde B7 i butik som riktigt jobbig vad gäller just ryckighet. Ska testa lite mer och olika material och dubbelkolla så rätt inställningar är på plats. För att få korrekt 24hz från blu-ray/UHD och vissa serier behöver Real Cinema (heter nåt annan i svenska menyer) vara på.

Får ju hoppas att den funktionen inte sabbar något annat. Idag kör jag Kodi på htpc och den ställer om TV'n korrekt efter materialets hz. 24,25,30,50 och 60. Spelar ingen roll. Alla blir bra då den switchar till rätt hz.

Postad 19 October 2017 - 09:44

Barsk
  • Barsk
  • Lärjunge

• 493 inlägg
  • 0

Du kan inte se en video på hur en viss display funkar - i en annan display. Det enda sättet att se hur det funkar är IRL.

Postad 19 October 2017 - 09:50

Barsk
  • Barsk
  • Lärjunge

• 493 inlägg
  • 0

Biosalong tror jag inställningen heter på svenska.
Sen att dra slutsatser från nån sunkigt inställd videofeed/bluray som du inte har koll på är också vanskligt. Finns en sammanställning över 24p-hantering på olika TV här: http://www.rtings.co...ests/motion/24p

LG 2017 kommer ut med toppresultat. Ska dock tilläggas att det är en amerikansk sajt som inte testar i 50Hz (PAL).

Postad 19 October 2017 - 09:56

wesslan
  • wesslan
  • Beroende

• 1438 inlägg
  • 0

Barsk: tack men har koll på det mesta och om du kallar revenant UHD för sunkigt inställd videofeed så visst då får du tro det. Enda jag inte ställde in "kanske" korrekt var just att dubbelchecka real cinema/biosalsong när jag kikade. Just därför jag skrev att jag skulle kolla fler gånger.

Möjligt att den har toppresultat med personligen tycker jag rörelser inte kommer i närheten (av ett test hittills) av en toppplasma som jag har hemma nu så vi utgår alla från olika preferenser.

Har redan diskuterats i forum om att rtings settings inte stämmer 100% på just 24p då D-nice (hyffsat välkänd kille i kaliberarvärlden). Det sas att man endast behöver sätta on på real cinema och inte allt detta. Har inte testat själv...

To be able to display 24p content without judder, the 'Real cinema' option must be turned on 
and the 'TruMotion' option must be set to 'User' and both the 'De-Judder' and 'De-Blur' sliders set to zero 
(when set to 0, no soap opera effect will be added).

Postad 19 October 2017 - 10:06

Ironse
  • Ironse
  • Mästare

• 2953 inlägg
  • 0

Du kan inte se en video på hur en viss display funkar - i en annan display. Det enda sättet att se hur det funkar är IRL.

Har varit på HIFI Stockholm där har de bv7 a1 man kan se på vanliga kanaler

Jag såg ingen direkt skillnad i varken svärta eller detaljer på det som visades

Tyvärr visar de flesta butiker bara loop på samma demos för att maxa intrycket på tv

Jag ska byta från en tv jag haft 10 år och varit nöjd med är fortfarande nöjd med

Har en butik där jag bor som har 10 tv apparater i butiken - det var 1-2 man kände sig nöjd med som skulle kunna ersätta

Jag blir nästan rädd att byta upp mig med tanke på alla skavanker nya tv har med bloming clouding bleeding

Redigerat av Ironse, 19 October 2017 - 10:06.

Postad 19 October 2017 - 11:44

Barsk
  • Barsk
  • Lärjunge

• 493 inlägg
  • 1

Barsk: tack men har koll på det mesta och om du kallar revenant UHD för sunkigt inställd videofeed så visst då får du tro det. Enda jag inte ställde in "kanske" korrekt var just att dubbelchecka real cinema/biosalsong när jag kikade. Just därför jag skrev att jag skulle kolla fler gånger.

Möjligt att den har toppresultat med personligen tycker jag rörelser inte kommer i närheten (av ett test hittills) av en toppplasma som jag har hemma nu så vi utgår alla från olika preferenser.

Har redan diskuterats i forum om att rtings settings inte stämmer 100% på just 24p då D-nice (hyffsat välkänd kille i kaliberarvärlden). Det sas att man endast behöver sätta on på real cinema och inte allt detta. Har inte testat själv...

To be able to display 24p content without judder, the 'Real cinema' option must be turned on 
and the 'TruMotion' option must be set to 'User' and both the 'De-Judder' and 'De-Blur' sliders set to zero 
(when set to 0, no soap opera effect will be added).

Vad jag menade med sunkigt inställd var att du ev inte har koll på hur 4K Bluray-spelaren är inställd. Den behöver vara inställd på att mata ut 24p för att vara relevant. LG'n klarar sen (även konfirmerat av Laxpudding/Tomas Ytterberg) av 24p utan fel.

Att se på 24p är sen en individuell upplevelse hur man uppfattar film. Det blir ju ryckigt i stora panoreringar just pga bildfrekvensen som är låg. Detta är ju lika om du sitter i biograf och mer eller mindre lika på alla TV som hanterar 24p korrekt och har motion interpolation avstängd. Alla gillar ju inte det och därför existerar rörelsehantering (motion interpolation) för att försöka jämna till flytet. Där försöker man skapa extra bildrutor som egentligen inte finns - med mer eller mindre bra resultat (såpa, artefakter m.m.). Men detta har ingen med judder att göra!

Judder är något helt annat och beror på olika bildfrekvens i videon jämfört med panelen. Exempelvis om panelen jobbar med 60hz och videon med 24hz. Det går inte jämnt upp och för att då kunna visa film på en 60Hz display så gör man en 3:2 telecine. Dvs om videon har bildrutona a,b,c.. osv i 24hz så får man upprepa dom som: a,a,a,b,b,c,c,c...i 60 hz. Då går det jämnt upp, men blir ju ojämnt i tid som a resp b visas. Därav judder.

En smart TV eller mediaspelare kan ta en 60hz filmvideo och göra en inverse telecine på den och få ut orginal-bildrutorna i orginalfrekvensen 24hz. Det är det som LG enligt uppgift gör med läget Biosalong på.

Nån som har en LG får rätta mig här om jag säger fel.

Personligen hoppas jag på att man i framtiden gör film med högre bildfrekvens (HFR). The Hobbit filmades ju i 48hz t.ex. Om man filmade i 100Hz så skulle motion interpolation inte behövas alls, och panoreringar skulle gå silkesmjukt. Men gamla rävar kommer säkert tycka att det inte längre känns "film". Suck.

Postad 19 October 2017 - 11:50

wesslan
  • wesslan
  • Beroende

• 1438 inlägg
  • 0

Spelaren var korrekt inställd garanterat då det var hifiklubben men kommer såklart checka det också vid nästa besök och ta med lite olika material. Och ja LGn ska visa korrekt "om" den är inställd rätt. Här tror jag Biosalong/real cinema är det viktiga om jag fattat rätt. (LG'n klarar sen (även konfirmerat av Laxpudding/Tomas Ytterberg) av 24p utan fel.)

Tekniken i sig visar det olika i mitt tycke, 24p korrekt inställd på plasma ser inte ut som 24p korrekt inställd på LGs oled. Det är något med det där "plasmaflytet" som är svårt att bortse från men säkert en vanesak. Nu tittade jag 10-15min bara.

Cameron vill ju ha 60fps på sina Avatar just för att komma från gamla skolan, får se om biografägarna är sugna att uppgradera ;) Blev ju dyrt med all ny hårdvara för Hobbit HFR hehe.

Postad 19 October 2017 - 12:03

Ironse
  • Ironse
  • Mästare

• 2953 inlägg
  • 0

4 timmar färskt betyg på BV7

Inga störningar ännu och bilden är perfekt :) Sitter på ca 2,5 -3m så sändningar i bara HD= DVD kvalitet är lite grynig. Tv:n är bara ca 10h så bilden borde bli bättre och bättre.
Blue-ray och UHD är grymt bra, tycker dock att tv:ns inbyggda uppskalning är lite dålig så jag väntar nu spänt på min UHD spelare som ska vara grymt bra på detta, kanske till och med DVD filmerna får ett fortsatt liv genom denna, om någon undrar så är det en Panasonic DMP-UB700 som kommer.

Som sagt detta jag är osäker på ett köp på LG men som jag är väldigt nöjd sett på SONY a1

Men tyvärr visar knappt några butiker sändningar i HD bara samma demo loops

För min del kommer jag se mer på TV än  dvd spel

Postad 19 October 2017 - 12:15

Barsk
  • Barsk
  • Lärjunge

• 493 inlägg
  • 0

Tekniken i sig visar det olika i mitt tycke, 24p korrekt inställd på plasma ser inte ut som 24p korrekt inställd på LGs oled. Det är något med det där "plasmaflytet" som är svårt att bortse från men säkert en vanesak. Nu tittade jag 10-15min bara.

Cameron vill ju ha 60fps på sina Avatar just för att komma från gamla skolan, får se om biografägarna är sugna att uppgradera ;) Blev ju dyrt med all ny hårdvara för Hobbit HFR hehe.

Ok. Jag har inte sett 24p på OLED själv så jag vet inte. Har en VT30-plasma och en Epson-projektor där jag tycker bilden är helt ok utan nån motion interpolation. Man plasman byter väl inte hela bilden i ett svep utan lite "interlaced". Kanske det som gör det mjukare för ögat? Men jag är ute på tunn is och spekulerar här.

Jag hejjar på Cameron!

Postad 19 October 2017 - 12:29

nrmm
  • nrmm
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0

Jag ska byta från en tv jag haft 10 år och varit nöjd med är fortfarande nöjd med

Har en butik där jag bor som har 10 tv apparater i butiken - det var 1-2 man kände sig nöjd med som skulle kunna ersätta

Jag blir nästan rädd att byta upp mig med tanke på alla skavanker nya tv har med bloming clouding bleeding

Är i exakt samma position. 9 år gammal plasma som jag är jättenöjd med. Men den har börjat krångla lite. Man vill ju inte börja med några problem som vissa verkar ha. Men jag är positiv. :)

Postad 19 October 2017 - 12:42

Ironse
  • Ironse
  • Mästare

• 2953 inlägg
  • 0

Är i exakt samma position. 9 år gammal plasma som jag är jättenöjd med. Men den har börjat krångla lite. Man vill ju inte börja med några problem som vissa verkar ha. Men jag är positiv. :)

Det enda som kommer närheten svärta på min plasma är LG SONY Panasonic OLED

Jag har sett sorgkanterna på vissa lcd de är alltså ljusare än på min tv - man ser den där gråaktiga fläckarna nyanserna det som är clouding?

Problemet är min tv är inbränd man ser en grön missfärgning vid ljusa bilder

Redigerat av Ironse, 19 October 2017 - 12:43.

Postad 19 October 2017 - 12:53

mrchisholm
  • mrchisholm
  • Forumräv

• 859 inlägg
  • 0

Butiksinställda TV har säkert rätt inställningar  ;) ... LGn står säkert på Eco eller Vivid eller nån annan hemsk preset ..

sluta vela, köp en OLEDn och var glad .. den kommer vara klasser bättre än din plasma eller vilken LCD som helst i den prisklassen.

Det enda som kommer närheten svärta på min plasma är LG SONY Panasonic OLED

Jag har sett sorgkanterna på vissa lcd de är alltså ljusare än på min tv - man ser den där gråaktiga fläckarna nyanserna det som är clouding?

Problemet är min tv är inbränd man ser en grön missfärgning vid ljusa bilder

i närheten? påstår du på fullaste allvar att din plasma skulle ha svartare svart än valfri OLED? 

Postad 19 October 2017 - 13:21

Ironse
  • Ironse
  • Mästare

• 2953 inlägg
  • 0

Butiksinställda TV har säkert rätt inställningar  ;) ... LGn står säkert på Eco eller Vivid eller nån annan hemsk preset ..

sluta vela, köp en OLEDn och var glad .. den kommer vara klasser bättre än din plasma eller vilken LCD som helst i den prisklassen.

i närheten? påstår du på fullaste allvar att din plasma skulle ha svartare svart än valfri OLED? 

Om du läser om texten kommenterar jag LCD svärta jag sa ALDRIG att min plasma skulle ha svartare än OLED jag skrev det ENDA som kommer i närheten!

Postad 19 October 2017 - 13:47

little_mac
  • little_mac
  • Forumräv

• 525 inlägg
  • 0

Du skrev: "Det enda som kommer närheten svärta på min plasma är LG SONY Panasonic OLED". Du menade alltså: "Det enda som kommer i närheten av LG:s, Sonys och Panasonics OLEDs när det gäller svärta är min plasma". 

Jag tycker att det är fascinerande att plasma fortfarande hålls så högt. Personligen så sålde jag min plasma för 10 år sedan.

Redigerat av little_mac, 19 October 2017 - 13:50.

Postad 19 October 2017 - 14:32

wesslan
  • wesslan
  • Beroende

• 1438 inlägg
  • 0

Inte alls så konstigt alls tycker jag. Inte ännu sett en vettig LCD som klår en bra inställd plasma för användning i mörkt rum om man är ute efter en mjukare filmisk bild eller vad man nu vill kalla det och ser primärt på serier/film i 720p-1080p. Oled är det steg som äntligen är närmast i mina ögon med respektive fördelar och vissa nackdelar. 

Att LG jobbar så tätt med Dolby är spännande. Alla årets modeller använder Dolbys AC-4 och nyss släppte de lossless internt stöd. Gissar att det kommer kunna funka tex på de nya Denon som snart kommer få en e-ARC uppdatering som också innebär möjlighet till Dolby TrueHD och DTS-HD MA från tv till receivern vilket idag endast ger Dolby digital från tvns appar.

Sen att LG är längst fram gällande Dolby Vision som de redan hunnit uppdatera är ett stort plus för mig som vill ha DV som framtidssäkring på min nästa tv. Nyfiken dock hur Sonys DV bild kommer jämföra sig men det verkar dröja.

Postad 19 October 2017 - 15:29

Foxxy
  • Foxxy
  • Forumräv

• 595 inlägg
  • 0

Du skrev: "Det enda som kommer närheten svärta på min plasma är LG SONY Panasonic OLED". Du menade alltså: "Det enda som kommer i närheten av LG:s, Sonys och Panasonics OLEDs när det gäller svärta är min plasma". 

Jag tycker att det är fascinerande att plasma fortfarande hålls så högt. Personligen så sålde jag min plasma för 10 år sedan.

Jag har aldrig varit så nöjd med ett köp som jag är med min plasma, Panasonic VT50. Enda jag ångrar är att jag valde 50" och inte 55" eller 65". Får nästan lite ont i ögonen när jag kollar på andras LCD-skärmar och bilden ser helt förvrängd ut. Men finns säkert dåliga plasma-tvs också såklart. Enligt mig är Oled uppföljaren till Plasma även om den kanske tekniskt inte är det i verkligheten. Men så som jag upplever det.

Är ingen bildguru direkt men ser snabbt när något ser fel ut. 

Redigerat av Foxxy, 19 October 2017 - 15:31.

Postad 19 October 2017 - 15:49

Barsk
  • Barsk
  • Lärjunge

• 493 inlägg
  • 0

Intressant är också att LG jobbar med Technicolor och via ny firmware öppnar upp ett nytt bildläge (Technicolor) som ska vara justerat efter Technicolors specificationer. Vad detta innebär i praktiken har jag dock inte hittat något om på nätet än. Förhoppningsvis ett fabrikskaliberat läge  som är mer exakt mot standards än LG's. Vilket ju då innebär att LG's läge skulle va sämre? Ja, nån som kan kalibrera får mäta och återkomma i frågan.

Jag har en VT30, och var aldrig riktigt nöjd med den. Den är t.ex helt omöjlig att kalibera då den uppträder olinjärt. Man kan kalibrera den till perfektion på en intensitet - då är den helt off på andra intensiteter och färgmättnader. Dessutom har den blivit grå i svärtan nu. Tror dock att efterföljande modeller var mycket bättre. Och i USA släpptes en firmware som justerade just olinjäriteter. Den släpptes inte i Europa och jag misstänker att problemet låg i det...

Redigerat av Barsk, 19 October 2017 - 15:54.

Postad 19 October 2017 - 18:14

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

Och det är alltså helt oanvändbart även denna gång. Borde vara rätt enkelt att förhålla sig till. :)

Postad 19 October 2017 - 18:37

wesslan
  • wesslan
  • Beroende

• 1438 inlägg
  • 0

Och det är alltså helt oanvändbart även denna gång. Borde vara rätt enkelt att förhålla sig till. :)

Haha du är så positiv, berätta gärna lite mer varför det är dåligt. Lilla jag läst på forum är att de tycker det är samma som ISF läget som utgångsläge. Klart udda marknadsföringsgrej att köra detta när de är i knät på dolby och nu vill ha ännu mer HDR lägen från technicolor :/

Edit: du kanske inte pratade technicolor ens pacman, då ber jag om ursäkt :)

Redigerat av wesslan, 19 October 2017 - 18:38.

Postad 19 October 2017 - 19:17

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0
Haha, nej jag pratade inte om technicolor. :)

Redigerat av pacman, 19 October 2017 - 19:18.

Postad 19 October 2017 - 20:27

Naxila_
  • Naxila_
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 1

Jag hämtade ut min 65b7 idag och har nu kört igenom ett flertal tester på testufo.com. Kan såhär långt säga att det är en sjukt bra tv på många sätt men inte utan brister. Har påtaglig banding på min när man tittar på vissa mörka bilder och särskilt grått/nära svart. Upscaling från 1080p från en dator lämnar en del att önska men i övrigt väldigt bra tv. Jag jämför nu med min 10 år gamla Panasonic plasma och jag är VÄLDIGT nöjd med denna trots ovannämnda brister.

Edit:

Uppskalningen för datortext går att finjustera ganska bra genom att reglera horisontell och vertikal skärpa i menyerna. Det går faktiskt att få det att se riktigt bra ut med lite justeringar. Jag tyckte text på datorn såg suddigt ut innan men efter några justeringar ser det mycket bättre ut.

Kan nämna att jag kör 1080p@120Hz från datorn, funkar finfint och det blir nästan magiskt att se hur bra resultaten blir på ufotest.com. Ska även testa köra 4K@60Hz med en annan dator strax!

Redigerat av Naxila_, 19 October 2017 - 21:11.

Postad 19 October 2017 - 21:34

Ironse
  • Ironse
  • Mästare

• 2953 inlägg
  • 0

Jag hämtade ut min 65b7 idag och har nu kört igenom ett flertal tester på testufo.com. Kan såhär långt säga att det är en sjukt bra tv på många sätt men inte utan brister. Har påtaglig banding på min när man tittar på vissa mörka bilder och särskilt grått/nära svart. Upscaling från 1080p från en dator lämnar en del att önska men i övrigt väldigt bra tv. Jag jämför nu med min 10 år gamla Panasonic plasma och jag är VÄLDIGT nöjd med denna trots ovannämnda brister.

Hade du samma panna? :)

https://www.prisjakt...p?o=160374&s=50

Skönt man inte är ensam göra bytet :)

Postad 19 October 2017 - 22:43

Naxila_
  • Naxila_
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Tror inte det, jag köpte den billigaste plasman då. :)

Postad 19 October 2017 - 22:56

axion84
  • axion84
  • Forumräv

• 748 inlägg
  • 0

Ok. Jag har inte sett 24p på OLED själv så jag vet inte. Har en VT30-plasma och en Epson-projektor där jag tycker bilden är helt ok utan nån motion interpolation. Man plasman byter väl inte hela bilden i ett svep utan lite "interlaced". Kanske det som gör det mjukare för ögat? Men jag är ute på tunn is och spekulerar här.

Jag hejjar på Cameron!

Kanske är den snabba respons tiden på oled 0,1ms, det är också kanske det du menar vet inte hur snabb respons tid plasma har dock. Vad jag förstår det som, matas lgn med 24hz material visas enbart bio läget inställningen och den ska vara på, annars är den ut gråad och ej klickbar med tex 60hz singnal.

Har en b6 och har börjat lära mig se skillnad på 60 hz judder från chromecast och 24 hz uppspelning från b6 inbyggda netflix app (bioläget aktiveras).
Ser att 24 hz flyter på bättre men man kan se dallrande linjer konturer mer tycker jag än på 60hz och ibland på 24hz netflix ser jag det rycka till då och då ojämnt större hack, men det är en annan sak som jag inte kan förklara. Men om jag bort ser från det och när det väl flyter så flyter 24hz bättre.

På 60 hz med 24hz material liksom hackar det fram mer men i jämna hack hela tiden. Kör med tru motion av.

https://youtu.be/1AHDZqMuvgM

Redigerat av axion84, 20 October 2017 - 22:51.

Postad 20 October 2017 - 06:51

Naxila_
  • Naxila_
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Jag testade se på den nya star trek serien på Netflix-appen i b7 och det första min sambo sa var att det var väldigt mycket judder vid panoreringar. Då var true cinema på. Det krävdes att jag maxade true motion innan det försvann.

Postad 20 October 2017 - 06:53

mrchisholm
  • mrchisholm
  • Forumräv

• 859 inlägg
  • 0

maxar du true motion får du andra bieffekter som såpoperaeffekt och artifakter i bilden. Jag skulle rekommendera max 3 på judder-reglaget i user mode, detta gäller iof förra årets modeller kanske är lite annorlunda på årets  :)

Postad 20 October 2017 - 07:23

Naxila_
  • Naxila_
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0

maxar du true motion får du andra bieffekter som såpoperaeffekt och artifakter i bilden. Jag skulle rekommendera max 3 på judder-reglaget i user mode, detta gäller iof förra årets modeller kanske är lite annorlunda på årets  :)

Ja, jag är inte helt nöjd med det som det är. Ska testa köra netflix från PS4 Pro och datorn och se om jag på något sätt kan lösa det bättre. Om ni har tips på andra tester jag kan köra så mottages dessa varmt! :)

Postad 20 October 2017 - 07:27

nrmm
  • nrmm
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 1

Alltså man måste skilja på saker som nämnts tidigare.

Ju långsammare hz på källmaterialet desto mer ryckningar finns INBRÄNT i materialet per design, och skall visas så. En snabb panorering över ett landskap SKALL rycka lite, för det är 24 stillbilder per sekund och det är för lite för att det skall kännas jämt. Det SKALL vara så. Sen kan man ogilla det förstås men det är inte "fel".

Det som ÄR FEL däremot är när man man t.ex. sätter en dator att köra på en tv i 60 hz och sen visar en film med 24 hz eller 25 hz. Då blir det en ANNAN typ av ojämna ryck i bilden. Och det är helt olidligt. Eller vilken mediaspelare som helst för den delen som inte kan anpassa utsignal efter källmaterial

Ett annat FEL är att vissa tv's klarar inte att gå ned och köra äkta 24hz, eller ens en multipel av det så som 48 eller 72 hz. Och tro mig, det tog många år innan tv's kunde visa äkta 24hz. Därav att jag köpt den jag har idag.

Så när ni säger att bilden hackar, försäkra er om att materialet + sändaren + mottagaren kör i samma hz. Alla tre parametrarna måste uppfyllas.

Sorry på förhand för lite morgonaggro. Har inte fått mitt kaffe ännu ;)

Redigerat av nrmm, 20 October 2017 - 07:30.

Postad 20 October 2017 - 08:20

Barsk
  • Barsk
  • Lärjunge

• 493 inlägg
  • 0
En snabb panorering över ett landskap SKALL rycka lite, för det är 24 stillbilder per sekund och det är för lite för att det skall kännas jämt. Det SKALL vara så. Sen kan man ogilla det förstås men det är inte "fel".

Ett annat FEL är att vissa tv's klarar inte att gå ned och köra äkta 24hz, eller ens en multipel av det så som 48 eller 72 hz. Och tro mig, det tog många år innan tv's kunde visa äkta 24hz. Därav att jag köpt den jag har idag.

Panorering i 24p blir lite ryckig ja. Det är bildfrekvensen som är ett arv från filmerans början då filmkameror och projektorer inte klarade högre. Men om rycken kommer ojämnt så är det judder. Judder beror på olikheter i bildfrekvens mellan källa och visning. Det är väl en bra sammanfattning.

Men det har funnits TV som klarat 24p i hyffsat många år. Min VT30 som är 6 år klarar det.

Redigerat av Barsk, 20 October 2017 - 08:20.

Postad 20 October 2017 - 08:25

Barsk
  • Barsk
  • Lärjunge

• 493 inlägg
  • 0

Jag testade se på den nya star trek serien på Netflix-appen i b7 och det första min sambo sa var att det var väldigt mycket judder vid panoreringar. Då var true cinema på. Det krävdes att jag maxade true motion innan det försvann.

Hmm. Apple TV 4K kan man ställa in för 24p. Då blir Netflix korrekt med 24p ut. Likaså med Sonys 4K Blurayspelare.
Låter trist om det inte går i LG's interna app, eller att Biosalong-läget inte kan göra en inverse telecine på videon.

Postad 20 October 2017 - 08:38

nrmm
  • nrmm
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 1

Panorering i 24p blir lite ryckig ja. Det är bildfrekvensen som är ett arv från filmerans början då filmkameror och projektorer inte klarade högre. Men om rycken kommer ojämnt så är det judder. Judder beror på olikheter i bildfrekvens mellan källa och visning. Det är väl en bra sammanfattning.

Men det har funnits TV som klarat 24p i hyffsat många år. Min VT30 som är 6 år klarar det.

Japp, så är det. Bra sammanfattning :) . Ville bara poängtera att ibland klagas det över något, som egentligen är handhavandefel eller oförståelse. Om någon säger "jag spelade upp material A och det ryckte i bilden" i en köprådstråd för TV så är det väldigt destruktivt, om man inte säkerställt att man gjort rätt först.
Hade man sagt "Jag spelade upp 24p material med 24hz utsignal och TV'n visar 24hz och jag upplever fortfarande judder!". Då har vi en konstruktiv tråd som kan hjälpa en fatta ett köpbeslut ;)

Postad 20 October 2017 - 08:40

wesslan
  • wesslan
  • Beroende

• 1438 inlägg
  • 0

Risken är väl just det att inbyggda netflix appen kör allt i 60hz även om materialet är 24? Tycker Netflix borde bli bättre på det där. Deras app i min Oppo 103D kan tex köra 24hz ut korrekt så fattar inte varför inte alla versioner skulle kunna det. 

Postad 20 October 2017 - 11:33

Naxila_
  • Naxila_
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0

Alltså man måste skilja på saker som nämnts tidigare.

Ju långsammare hz på källmaterialet desto mer ryckningar finns INBRÄNT i materialet per design, och skall visas så. En snabb panorering över ett landskap SKALL rycka lite, för det är 24 stillbilder per sekund och det är för lite för att det skall kännas jämt. Det SKALL vara så. Sen kan man ogilla det förstås men det är inte "fel".

Det som ÄR FEL däremot är när man man t.ex. sätter en dator att köra på en tv i 60 hz och sen visar en film med 24 hz eller 25 hz. Då blir det en ANNAN typ av ojämna ryck i bilden. Och det är helt olidligt. Eller vilken mediaspelare som helst för den delen som inte kan anpassa utsignal efter källmaterial

Ja, absolut, men det juddret jag nämnde var inget jag upplevde vare sig på min gamla TV som körde i 60Hz eller på mina datorskärmar. Men jag ska undersöka saken närmare i helgen och se om jag kan lösa det eller får samma resultat vid strömning via datorn/PS4 Pro.

Postad 20 October 2017 - 23:10

Chamber
  • Chamber
  • Forumräv

• 840 inlägg
  • 0
https://www.komplett...rt-tv-oled65c7v

Kan tänka mig att några slår till nu. LG 65C7 för 26990!

Postad 21 October 2017 - 01:19

Ironse
  • Ironse
  • Mästare

• 2953 inlägg
  • 0

OJ undrar om andra kommer haka på?

Detta var mitt alternativ till A1

Tror knappast det blir billigare på BF

EDIT:

Nu har POWER hakat på! :D

Redigerat av Ironse, 21 October 2017 - 05:08.

Postad 21 October 2017 - 05:54

Mr Fabio
  • Mr Fabio
  • Lärjunge

• 304 inlägg
  • 0
Det enda som får mig att inte köpa är den nämnda bandingproblematiken. Hur allvarlig är den egentligen? Hur tänker ni andra?

Postad 21 October 2017 - 06:00

Ironse
  • Ironse
  • Mästare

• 2953 inlägg
  • 0

Det enda som får mig att inte köpa är den nämnda bandingproblematiken. Hur allvarlig är den egentligen? Hur tänker ni andra?

Som betyder?

På LCD vet jag clouding bloming bleeding men det säger man ska slippa med OLED?

Postad 21 October 2017 - 06:11

Mr Fabio
  • Mr Fabio
  • Lärjunge

• 304 inlägg
  • 0
Finns en hel tråd på AVS forum: http://www.avsforum..../topics/2896737

Postad 21 October 2017 - 06:24

Chamber
  • Chamber
  • Forumräv

• 840 inlägg
  • 0

OJ undrar om andra kommer haka på?

Detta var mitt alternativ till A1

Tror knappast det blir billigare på BF

EDIT:

Nu har POWER hakat på! :D

Power hakar bara på eftersom de prismatchar konkurrenter = när erbjudandet från Komplett tar slut imorgon höjs priserna igen så om man vill ha denna modellen är det bäst att passa på. Det är en grym deal.

Redigerat av Chamber, 21 October 2017 - 06:24.

Postad 21 October 2017 - 06:57

Foxxy
  • Foxxy
  • Forumräv

• 595 inlägg
  • 0

Herrej*vlar... Nu kom pristappet. Sambon vill vänta till BF men jag vill.. Köpa. Tror inte denna modell går ner mer än så här. Iaf inte I Sverige.

Postad 21 October 2017 - 07:18

Chamber
  • Chamber
  • Forumräv

• 840 inlägg
  • 0

Herrej*vlar... Nu kom pristappet. Sambon vill vänta till BF men jag vill.. Köpa. Tror inte denna modell går ner mer än så här. Iaf inte I Sverige.

Tror heller inte det, kanske med en tusenlapp eller så men det är ju inte hela världen för det är fortfarande ett grymt pris.

Nu får jag vänta tålmodigt på någon fin prissänkning på 55C7/55E7/55A1. :D

Redigerat av Chamber, 21 October 2017 - 07:19.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.