Yamaha RX-V1400RDS
(Förstärkare)
|
1
|
(58)
|
Inga priser | |
Yamaha RX-V2400RDS
(Förstärkare)
|
1
|
(13)
|
Inga priser |
Yamaha-klubben (160 inlägg)
|
13 år sedan |
Yamaha rx-v1400 eller en rx-v659 för samma pris? (3 inlägg)
|
18 år sedan |
yamaha 1400 vs pioneer 1014 vs hk 430 ? (11 inlägg)
|
20 år sedan |
yamaha 1500 vs 1400 ? (18 inlägg)
|
21 år sedan |
yamaha 1400 vs hk 230 ? (12 inlägg)
|
21 år sedan |
Postad 03 September 2004 - 09:46
Postad 03 September 2004 - 10:00
Om man endast använder förstärkaren till att driva tex surroundhögtalarna (2 st) och kör externa slutsteg till resten (via preout).. får surroundhögtalarna "mer kräm" då pga att förstärkaren ej belastas av andra högtalare? Jag vill minnas att förstärkare brukar vara specade till en viss effekt om dom bara driver 2 högtalare och en annan (lägre) effekt om dom driver 7 högtalare.
För om det är så så är ju ändå tanken att bi-ampa mha av kanaler som "blivit över" lite meningslös?
Men som sagt, det kanske inte är som jag tänker..
Postad 06 September 2004 - 10:50
Förstår att svaret säkert finns ngnstans i denna tråd, men herre min Jesus vad lång den var (tråden alltså).
Postad 06 September 2004 - 11:01
Hittade detta på annat ställe i trådenJag har en ny fråga gällande min 1400. Jag ska skaffa nya högtalare och dessa har 4 ohm (frontar, center) och 8ohm (surround). Vad ska jag ställa in förstärkaren på? Jag kan ju bara välja mellan 8 ohm eller 6 ohm. Jag måste erkänna att jag fortfarande inte riktigt har förstått vad ohm egentligen innebär, jag fattar att det har med motstånd att göra och huruvida de kräver mer ström eller inte, men om jag kör med 4 ohms högtalare, ska jag försöka komma så nära som möjligt i inställningen (i detta fall 6 ohm) eller går det att köra på 8 ohm också?
Så här skriver man i Audioholics.com recension av Yamaha- RX2400:
"I recommend the "Minimum 8 ohms" setting even for 4 ohm speakers of moderate efficiency (>89dB SPL). Yamaha includes a" 6 ohm" setting to satisfy UL as well as easing consumer concerns about driving low impedance loads. These switches step down voltage feed to the power sections which can limit dynamics and overall fidelity. My advice is to keep the switch set to "Minimum 8 ohms" regardless of the impedance of your speakers and ensure proper ventilation of the Receiver."
Håller ni med om detta?
Högtalarna jag funderar på att köpa är Dali Suite 1.7 (front: 4 ohm, 89dB, center: 4 ohm, 90dB, surround: 8 ohm, 86dB).
Postad 06 September 2004 - 20:00
vad tror ni fungerar bäst
rgds
matte
Postad 06 September 2004 - 20:03
Ja, NAD:en är ju en mycket bra "basdrivare" så det ska gå bra. Precis som jag tänkte mig, men eftersom jag har Canton Ergo RC-L frontar med aktivt delningsfilter (som ska kopplas in mellan försteget och slutsteget) så kanske jag måste driva alla elementen i frontarna via NAD:en och låta min Denon enbart driva center + surrar.bara en fundering nu kör jag med Nad 218 thx till fronthögtalarna, skulle det fungera att bara ha naden till basen i frontarna (dubbla 8:or i varje) och låta min 1400 driva mellanregister och diskant
vad tror ni fungerar bäst
rgds
matte
Postad 09 September 2004 - 12:21
Redigerat av stelin, 09 September 2004 - 12:23.
Postad 10 September 2004 - 08:22
http://www.yamaha.co...4/04090901.html
Det går ju att se en del data i alla fall...
När det gäller inkl eller exkl tuner så brukar japaner och europeer anse att tunern försämrar ljudkvaliteten på dyrare förstärkare. Amerikaner däremot har inga invändningar...
Just DSP-AX1500/2500 har dock inbyggd radio (syns i specarna ovanför).
Postad 11 September 2004 - 11:05
Postad 11 September 2004 - 12:09
698444 Yamaha RX-V 2500 titan 9820,52 kr
Ser att även technikdirekt har lagt upp dom med pris och ordernummer men det finns ingen bild eller någon spec på dom men det kommer väl när dom börjar säljas.
Postad 11 September 2004 - 16:04
Om detta stämmer blir denna förstärkare en gudagåva!
Postad 11 September 2004 - 20:26
Ja, fast jag tror inte 1500 är värd det högre priset än 2400, kan vara värt att vänta ett tag...Ser att även technikdirekt har lagt upp dom med pris och ordernummer men det finns ingen bild eller någon spec på dom men det kommer väl när dom börjar säljas.
Postad 12 September 2004 - 01:27
Biamping grejen spelar inte så stor roll när jag har ett slutsteg eller integrerad förstärkare till frontarna.
Det skulle däremot vara helt okej om priset sjönk på 1400 nu när dom nya kommer men det kanske inte är så säkert, jaja det är bara att vänta och se
Vill ha en ny reciever nu
Postad 13 September 2004 - 19:22
Postad 13 September 2004 - 21:24
Min Yamaha rxv 1400 i titan är nu till salu om någon är sugen.
Postad 14 September 2004 - 11:16
Om du bara vill ha subben till film så ska du ställa in den på swfr!Hur ska man egentligen ställa in LFE:n? Det finns ju alternativ att välja mellan Subwoofer, Front eller Both. Om jag har frontar och center = Large och surround = small med en delningsfrekvens på 100hz, vad ska jag då välja för alternativ. Eftersom jag har en gammal och ganska usle subba (åtminstone usel till musik) så vill jag inte använda den till vanligt CD-lyssnande, men jag vill ha den till filmer. Ska jag köra på Subwoofer-alternativet då? Ser i manualen att det är vad THX rekommenderar.
Postad 16 September 2004 - 21:24
Stämmer. Om du vill kan du sedan välja 7-channel (via stereo knappen [1] ) så spelar subban med i 2-kanalsläge. Om du inte vill att 2-kanalsljudet skallmixas till center och bakkanalerna (bara front+sub) så editerar du 7-channel programmet, c=0%, sb=0%, sr=0%, eller hur du nu vill ha det. På detta sätt får du full flexibilitet, du kan lyssna på stereo 2-channel utan subba, stereo-7 channel för front + sub.
Lycka till
MVH
Per
Postad 16 September 2004 - 21:41
Det var ett bra tips!"Om du bara vill ha subben till film så ska du ställa in den på swfr!"
Stämmer. Om du vill kan du sedan välja 7-channel (via stereo knappen [1] ) så spelar subban med i 2-kanalsläge. Om du inte vill att 2-kanalsljudet skallmixas till center och bakkanalerna (bara front+sub) så editerar du 7-channel programmet, c=0%, sb=0%, sr=0%, eller hur du nu vill ha det. På detta sätt får du full flexibilitet, du kan lyssna på stereo 2-channel utan subba, stereo-7 channel för front + sub.
Lycka till
MVH
Per
Och välkommen till prisjakt
Postad 21 September 2004 - 11:08
På Yamahas US-site under Software&Utilities finns det information om EXTENDED IR CODES samt RS232 Protocols.
Detta är superintressant för er som har Pronto, men det går även att använda Yammas egna fjärrar + 1 extra lärbar fjärr.
Bl.a. kan man styra Högtalarpar A resp. B På/Av.
Ställa in fasta volymnivåer, ex.vis när man startar receivern (via makron)
Det finns även en HOME inställning som gör att man kan förinställa de flesta inställningar, såsom subnivå, Optimizer på/av, m.m. OCH lagra dessa inställningar i 6 (sex) olika minnen.
Själv har jag tänkt att justera in min lilla 8-tums sub för stereo, dvs lite högre delningsfrekvens, lägre nivå och slå på den via en separat fjärrstyrd brytare.
Och sedan min större sub (10") till bion med lägre delningsfrekvens, högre nivå och optimizer för front.
Ställer in detta för minne A resp. B, och sen finns det 4 minnen till
Se bara till att ladda ner Yamaha's "Customer Installation Handbook" från denna sida, där finns mycket info
Edit: Bifogar min senaste Pronto CCF där de flesta koderna finns inlagda, under Amp-Extended (Inputs-Volume-Home)
Bifogad fil(er)
Redigerat av klp, 21 September 2004 - 11:14.
Postad 25 September 2004 - 08:46
Nu till problemen: Det ör ju 4 ohms högtalare, men som jag har förstått det ska jag bara ställa in förstärkaren på 8 ohm. Jag läste tidigare i tråden att man i en recension rekommenderat att de som hade 4 Ohm högtalare med >89 dB SPL kan ta det lugnt. Vad innebär det? Är jag en av dem som kan ta det lugnt? Bifogar en spec till de största högtalarna: Spec.
Tjänar jag då någonting på att Bi-wira frontarna, eftersom de är rätt stora? För man kan väl bi-wira med hjälp av Yamahan? Mår min förstärkare bättre om jag använder bananer istället för att bara sticka in sladden i högtalaren nu? Jag vill liksom inte sabba förstärkaren.
Tack på förhand.
Redigerat av Unregistered3e850eca, 25 September 2004 - 13:01.
Postad 25 September 2004 - 11:28
När man ställer in basen i menyn på receivern, ska man ställa in så både basen i högtalarna och i subwoofern är på eller ska man bara köra med endast subwoofern?
Hur kör ni för att få den bästa ljudupplevelsen? Vilket låter bäst?
MVH / Per
Postad 25 September 2004 - 13:27
Postad 27 September 2004 - 13:58
Postad 27 September 2004 - 14:08
Man pillar bort plastskräpet i mitten så bananerna får plats.Dum fråga: Hur gör man för att ansluta bananer till sin förstärkare? Går det inte?
Postad 27 September 2004 - 14:21
Använd en lite kniv och skär bort plasten i mitten.
De översta kontakterna på bilden är "omskurna" de undre inte.
Bifogad fil(er)
Postad 27 September 2004 - 14:47
Redigerat av Unregistered3e850eca, 27 September 2004 - 14:53.
Postad 27 September 2004 - 15:05
Postad 29 September 2004 - 10:50
låter den dåligt ?
eller ok
eller bra
eller riktigt bra ?
har hört och läst att yamaha är lite dåliga på musik
de enda jag har att jämföra med just nu är en gammal prologic förstärkare säkert 10 år gammal, men den måste väl ändå låta bättre än den ?
tacksam för svar
Postad 29 September 2004 - 11:10
Den låter okej/ bra, bättre än så kommer man knappast med en reciever i stereoåtergivning. Inte i dessa prisklasser i alla falljag undrar bara hur yamaha 1400 låter i stereo med musik ?
låter den dåligt ?
eller ok
eller bra
eller riktigt bra ?
har hört och läst att yamaha är lite dåliga på musik
de enda jag har att jämföra med just nu är en gammal prologic förstärkare säkert 10 år gammal, men den måste väl ändå låta bättre än den ?
tacksam för svar
För oinvigda vänner så låter mitt stereoljud fantastiskt bra, bättre än dom
någonsin hört..
Har man lyssnat på ett fint 2-kanalssteg nån gång, då låter det inte lika
fantastiskt, men helt okej.
Postad 29 September 2004 - 11:30
de borde väl gå att kräma på en del ... borde räcka för en nybörjare som mig ... och ett rum på 20 kvadrat
Postad 29 September 2004 - 14:48
Biljudet är inget jag klagar på iaf, mycket bra!hur e de med bio ljudet då ?
de borde väl gå att kräma på en del ... borde räcka för en nybörjare som mig ... och ett rum på 20 kvadrat
Postad 29 September 2004 - 15:48
Jag har nu kört min Yamaha 1400 icirka en månad med ett par jäkligt snygga och bra concept 6:or från Dali. Min åsikt vad gäller skillnaden mellan de båda modellerna är att du betalar mer för egentligen ingenting. Jag menar, 232C porten är väl ingen vanlig entusiast som använder den heller för att styra din mellanklassreceiver i ett förbannat avancerat datorprogram? Satsa på 1400 så blir du nöjd. Jag fick ett rejält lyft för mina små dali högtalare efter YPAOns inställningar så den finns inte mycket att klanka ner på för. Lycka till!Tack för recencionen LORDX!
![]()
Jag funderar själv på att köpa en 1400/2400 inom kort men jag har en fundering.
Vad är en REC-OUT väljare, vad har den för funktion och är det värt att betala extra för detta, RS232:an och 10W/kanal?
Vad tycker ni?
Detta verkar vara den enda skillnaden mellan förstärkarna.
//nakos
Postad 01 October 2004 - 07:38
Mycket intressant att läsa ditt inlägg. Själv har jag nämligen beställt ett par Dali Concept 6:or, center o Concept 2:or. Har lyssnat på dessa o gillade ljudet. Dock var det inte en Yamahaförstärkare som drev dessa utan en NAD.
Har nu en 430 som ska uppgraderas och har då just funderat på en 1400!
Vissa säger att 1400:an drar åt det ljusa hållet i ljudväg, stämmer det?
Hur är ljudet i rent stereoläge? Vilken dvd/cdspelare använder du?
Mkt tacksam för lite erfarenheter av denna kombination Concept/1400
Mvh Tommy
Postad 01 October 2004 - 10:53
Stopp och belägg!Man pillar bort plastskräpet i mitten så bananerna får plats.Dum fråga: Hur gör man för att ansluta bananer till sin förstärkare? Går det inte?
Man behöver inte pilla bort eller skära sönder något!
Pressa in bananpluggen i hålet, det ska ta emot för att det ska sitta säkrare sedan!
Det vill säga om du dammar den så ska inte bananerna lossna!
Om du behöver använd lite 2.26 kontaktspray som glidmedel..
(Ja,ja jag skrev "glidmedel" jättekul höhöhö!!
kom inte med oskuldsfulla liknelser det kan vi ta på ett annat forum!
Postad 01 October 2004 - 11:34
han slutade när alla terminalerna började släppa från chassit.
Räcker att skära lite längs kanterna med exempelvis en skalpell eller
mattkniv, sen slå till lite så lossnar hela ringen.
Om bananerna åker ut måste det vara något fel på dom.
Att man ska låta det sitta kvar, nja.
Plupparna sitter ju där för att bananer inte får användas.
I tex Usa finns dom inte och bananerna ramlar ju inte ut där
Vet inte om jag nämnt det tidigare, anledningen till att man inte
ska använda bananer är ju att man kan pilla in dom i eluttagen.
Postad 06 October 2004 - 08:49
Postad 06 October 2004 - 12:02
Trodde det var så jag med, men inte på varken min eller någon av mina kompisar som har Yamaha gick det att skruva av plasthöljena.Det behöver varken skäras eller tryckas, höljet går helt enkelt att skruva av. Skruva ut så mycket det går och dra sista biten så kommer höljet av av sig självt. Sen är det bara att plugga in bananerna och höljet kan man spara och sätta tillbaka om man senare vill. Läser man manualen står där hur man gör detta.
Kanske gick det på nån äldre modell?!
Postad 06 October 2004 - 12:10
Det behöver varken skäras eller tryckas, höljet går helt enkelt att skruva av. Skruva ut så mycket det går och dra sista biten så kommer höljet av av sig självt. Sen är det bara att plugga in bananerna och höljet kan man spara och sätta tillbaka om man senare vill. Läser man manualen står där hur man gör detta.
Det funkar inte på min heller (1400 som kom från Yamaha förra veckan)...
Postad 10 October 2004 - 18:59
Rum1: 5.1 högtalarsystem med component projekter
Rum2: 2.0 högtalarsystem med s-video TV
I manualen låter det som om 2400 klarar av detta. Någon som kan bekräfta/dementera det?
Annars kan jag rapportera så fort jag hittar en butik med 2400:an för demo!
/Peter
Postad 11 October 2004 - 07:11
De versionerna som vi har här i Sverige har strippats på denna funktionalitet.
Kanske kommer 1500/2500 att ha detta?
Multiroom finns på i stort sett alla andra marknader, men som asgt inte hos oss
Postad 11 October 2004 - 12:19
Hur ska man göra när man bi-wirar med hjälp av A + B. Ska A till diskant osv. och B till Bas? Eller det kvittar?
Redigerat av Unregistered3e850eca, 11 October 2004 - 12:21.
Postad 11 October 2004 - 12:29
Det kvittar eftersom det är samma signal i A & BEftersom det finns en halv miljon inlägg i denna tråd så ställer jag frågan, även om den nog blivit ställd tidigare.
Hur ska man göra när man bi-wirar med hjälp av A + B. Ska A till diskant osv. och B till Bas? Eller det kvittar?
Postad 11 October 2004 - 12:45
Jag letar med ljus och lykta efter en receiver som klarar två olika rum samtidigt.
Rum1: 5.1 högtalarsystem med component projekter
Rum2: 2.0 högtalarsystem med s-video TV
I manualen låter det som om 2400 klarar av detta. Någon som kan bekräfta/dementera det?
Annars kan jag rapportera så fort jag hittar en butik med 2400:an för demo!
/Peter
Det är inte en Yamaha men ta en titt på Denon 3805.
Den har lite multi room funktioner.
Postad 11 October 2004 - 13:43
Tack!Det kvittar eftersom det är samma signal i A & B
Men då kan jag alltså bara dra lite hur jag vill och få ut bästa möjliga bi-wire resultat? A till diskant och B till Bas? Finns det kanske ett bättre sätt än att koppla såhär?
Postad 11 October 2004 - 13:53
Det skulle vara att bi-ampa då!Tack!
Det kvittar eftersom det är samma signal i A & B
Men då kan jag alltså bara dra lite hur jag vill och få ut bästa möjliga bi-wire resultat? A till diskant och B till Bas? Finns det kanske ett bättre sätt än att koppla såhär?
Men det är inte alls säkert att det blir bättre av att köra bi-wire.
En del låter bäst kopplat med single-wire.. bara att testa och se!
Postad 13 October 2004 - 20:23
Jag har nyligen skaffat nya, stora högtalare, och besluta mig för att kolla lite och använde YPAO. Nu får jag noll bas till subwoofern vid stereoavspelning, fast att den är inställd vid subwoofer och inte exempelvis front. Om jag däremot sätter den till both så blir det en ###### massa bas... Fattar det inte riktigt vad kan vara fel? Kan man ha råkat stänga av basen vid stereoavspelning. Går det då att lösa?
Postad 13 October 2004 - 22:13
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
Yamaha-klubben
22 bilder
374 filmer

Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?