Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - InFocus SP4805 *

1993 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 15 juli 2004 - 21:50

Pepper
  • Pepper
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Hej !

En fråga till Fredrik efter mycket noga övertänkande så bestämde jag mig
för en 4805 i hifiaffären.Kom hem o började titta.Efter en 1 timme fick jag en
död pixel mitt i bilden ! :) .Jätte störande uppe i bergen på LOTR.
Villken Pixel policy har Infocus och ska jag oroa mig för fler döda pixlar?

Mvh Pepper

Ps supernöjd med projektorn annars, men man stör sig på småsaker
speciellt när grejerna e nya.

Postad 16 juli 2004 - 07:52

bigbadboogie
  • bigbadboogie
  • Forumräv

• 819 inlägg
  • 0

Har ett låneex hemma nu, och som jag misstänkte så kommer jag få kapa dukens bredd med ca 5 cm och sedan även höjden då naturligtvis.

Detta är inte det stora problemet, det är pixelbortfallet som ja nämnde tidigare. Har som sagt bara ett låne-ex hemma just nu, och dessutom samma som jag såg pixelbortfall på i butik. Det som händer är iaf att 15 pixlerrader ovan och under bilden släcks, samt kanske 10 stycken på vardera sida om bilden. DVD-spelaren är Philips 963SA, ansluten med komponent och interlaced signal.

Vad kan va fel? Är det bara på att hoppas att de bli bättre när jag får min egna, kanske är fel på just det exet jag har nu ?

Lustigt att du nämner det där med släckta pixelrader.
Jag har nämligen en Philips DVD963SA fast en InFocus SP110 (LS110) istället för SP4805 (har även testat med en Toshiba SD220E DVD spelare - samt en Yamaha DVD-S796)
Men jag har exakt samma problem (kör jag NTSC progressive får jag ett pixelnedsläck, interlaced ett annat och PAL pogressive ett tredje och interlaced ett fjärde).
Prova att slå till "overscan" på min SP110 (inga val zoom eller crop - det är default zoom på min) så fyller den dock ut hela panelen.

Jag anmärkte på det ett antal gånger när jag hade köpt min LS110 men ingenting har gjorts åt det så jag antar att det är en "finess" som de vill ha i sin mjukvara (och eftersom de var VÄLDIGT tillmötesgående med övrig service så tror jag faktiskt det är något som anses vara rätt - synda att servicen flyttade från Sverige till ?Holland? bara B) ).
Inget har heller hänt i mjukvauupdateringarna (v.4.6 senaste) så jag hade inte räknat med att det skall försvinna på "dagens" projar.

Detta verkar vara "typiskt" en InFocus grej - jag har sett det på fler InFocus projar i alla fall.
Jag hade en InFocus SP7205 på lån hemma igår och där var det likadant.
Overscan till (zoom läge) = utfylld panel.
Overscan från = ej utfylld panel.
Overscan till (crop) = ännu mindre utnyttjad panel.

Det lustiga på 7205 var att i läge Overscan till (zoom läge) så blev detaljskärpan bättre (givetvis tappade jag lite bildinfo då den zoomar in en aning). Jag trodde först att mina ögon spelade trick med mig då bilden blir "inzoomad", men när jag kikade närmare så var det inget snack - detaljer kom fram tydligare och konturer kändes "skarpare" - mindre "artificiella". Mkt konstigt. Kan det vara så att iverscan zoom = ingen skalning medan Overscan off är med skalning? Varför skulle det vara så i så fall?
Det kan nämnas att jag körde en NTSC i 480P matat vid komonentingång 3 på 7205 - dvs jag använde min Philips DVD963SA för att mata med dess progressive omvanldare - det gav bäst bild enl min åsikt (även om man tycker att den i 7205 inbyggda scalern borde vara vassare - testade alla läge i interlaced - 2:2 pulldown / 48Hz (då försvann bilden helt via komponent men det funkade via SVHS?).

Anyway - nu ska jag sluta snacka om andra projar här - ville bara kommentera pixelbortfallet då jag också (fortfarande) tycker det är konstigt.
Har man en panel som är 480 hög och matar den med 480p eller i så skall hela panelen vara utfylld tycker jag annars så innebär det att man skalar.
Matar man däremot med 576p eller 576i (PAL) så kan jag förstå att man behöver skala för att komma ner från 576 linjer till 480 och då kan det möjligtvis vara tillåtet att tappat någon pixelrad i höjdled (MEN INTE I HORISONTELLT) - om det ger förbättrad bildkvalitet mot att fylla ut hela chipet. Om man skalar bort horisontellt innebär det att dukens svarta kanter inte avgränsar bilden på något håll om man skalar ner en true 16:9 (2.25:1 fyller ju aldrig ut full höjd så där kvittar skalning i höjdled).
Det blir väldigt tydligt att det faller bort pixlar då man kör en ramspänd duk med svarta kanter för att höja biokänslan.

Ibland har jag även sett att bilden "flyttar sig" i sidled - dvs ena filmen kan bilden ligga 1-2 cm från vänstra ramkanten på duken, nästa gång kan den ligga kant i kant. VÄLDIGT irriterande då man måste gå in och justera in synchen så man får den i rätt läge.

Någon som har sett detta fenomen på andra projar än InFocus?
Lovar återkomma när jag lånat hem Sharpen (XVZ201) om jag ser samma fenomen där.

Ska nu flytta mig till 7205 tråden och skriva lite om mina upplevelser om denna proj mot min nuvarande SP110 - bl.a. undrar jag varför absolute black är bättre på SP110 än på SP7205 även i "lågintesive lampläge". En så pass ny och dyr proj SKALL ha bättre svärta än en 2 år gammal (min) proj.

Nästa steg blir att låna hem en (billigare modell men sägs ha bättre svärta) SP5700 och en Sharp XVZ201 (ännu bättre svärta än ovan) för att jämföra dessa mot min nuvarande och se om det är lönt att byta över huvud taget?

Regards
Boogie

Postad 16 juli 2004 - 08:36

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3 247 inlägg
  • 0

Nu har jag fått flera uträkningar på var projektorn ska sitta dock....kan nån hjälpa mig EN sista gång, skulle bli SÅ glad B).

Offset är 127.3%, jag har 105cm upp till dukens början, 4 cm maskning sen 82cm duk, 4cm maskning och sen upp till taket (250cm golv till tak). 265-268 cm från duken till linsen.

Hur långt ned ska då projektorn hänga från taket då?

Offset är 27.8 %.

Om du har en bildhöjd på 82 cm, så hamnar bilden ~ 28 cm nedanför mitten på linsen om du har projektorn upp och ner.
Utifrån nedan siffror skulle detta betyda att mitten på projektorns lins skall hamna ~ 27 cm från taket (takhöjd var 250 cm - 28 - 4 - 82 - 4 - 105 = 27 cm).

Denna bildhöjd får du på ~ 2.6 - 3.1 meters avstånd lins till duk.

Fredrik
InFocus

Postad 16 juli 2004 - 09:10

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3 247 inlägg
  • 0

Ska nu flytta mig till 7205 tråden och skriva lite om mina upplevelser om denna proj mot min nuvarande SP110 - bl.a. undrar jag varför absolute black är bättre på SP110 än på SP7205 även i "lågintesive lampläge". En så pass ny och dyr proj SKALL ha bättre svärta än en 2 år gammal (min) proj.

Nästa steg blir att låna hem en (billigare modell men sägs ha bättre svärta) SP5700 och en Sharp XVZ201 (ännu bättre svärta än ovan) för att jämföra dessa mot min nuvarande och se om det är lönt att byta över huvud taget?

Hur menar du med "absolute black"?

7205 är den ljusstarkaste av de fyra du nämner här ovan (SHARP 201, LS/SP110, SP5700 och SP7205), så teoretiskt skall 7205 ge sämst svärta.

Dock ligger inte t ex 848x600 panelen i LS/SP110 i samma liga som de andra (800x600, 1024x576 och 1280x720) vad gäller kontrast/svärta, 600:1 mot 2200:1.
T ex så tycker jag 4805 ger klart mycket bättre svärta än 7205, tills jag sätter på ett ND filter. Då kan jag få det samma som på 7205, som fortfarande får fram lite mer detaljer i de mörkaste partierna. Men med den högre ljusstyrkan i 7205 kan jag ju köra större bilder, som då äter upp ljuset (på samma sätt som ND filtret).

Om du verkligen ställer in de fyra ovan projektorerna korrekt, så skall 7205 (2200:1 video optimerad kontrast) teoretiskt ge mest detaljer, medan LS/SP110 sämst (600:1 video optimerad kontrast) i mörka partier. Svärtan behöver dock inte följa denna uppfattning, beroende på bildstorlek, duk etc.

Fredrik
InFocus

Postad 16 juli 2004 - 10:31

Unregistered9f972b61
  • Unregistered9f972b61
  • Lärjunge

• 259 inlägg
  • 0
BigBadBoogie: Ok det var intressant. Men tyvärr hjälper det inte mig B) Kör jag med overscan på får jag ENORMT mycket nedsläcka pixlar, kör jag utan overscan får jag kanske 20 pixlar i höjdled och 10 i bredd på varje sida. Riktigt jobbigt. Har ju en duk med svarta kanter, så det ser ju helt mongo ut när den inte fyller ut till kanterna :D

Detta fenomen inträffade även med butikens sony-dvdspelare, samt min egen xbox kopplad via komponent. Vad kan va fel? Tips på andra inställningar?

Detta är ju dock bara ett låne-ex, så man får väl hoppas att min egna inte är sån sen när den väl kommer.

Fredrik, har du upplevt något liknande? Den borde väl fylla hela panelen?

Postad 16 juli 2004 - 10:59

bigbadboogie
  • bigbadboogie
  • Forumräv

• 819 inlägg
  • 0

Hur menar du med "absolute black"?

Jag menar det svartaste projeckotorn kan levera - dvs spegeln "släckt".

7205 är den ljusstarkaste av de fyra du nämner här ovan (SHARP 201, LS/SP110, SP5700 och SP7205), så teoretiskt skall 7205 ge sämst svärta.

1. Är den det - SP110 är på 1000 ANSI och jag körde SP7205 i "lågenergi" och den ger ju max 1100 så jag antar att lågenergi är 1000 eller mindre till och med?
2. Det borde ju inte behöva vara så oavsett - är spegeln "av" - dvs vinklad bort från bilden så beror det ju på hur vinklingen / släckningen sker och jag antar att detta är en del av utvecklingen av panelerna - för att i en perfekt värld kunna släcka dem helt så att svart blir svart.
Kontrasten är en annan femma

Dock ligger inte t ex 848x600 panelen i LS/SP110 i samma liga som de andra (800x600, 1024x576 och 1280x720) vad gäller kontrast/svärta, 600:1 mot 2200:1.
T ex så tycker jag 4805 ger klart mycket bättre svärta än 7205, tills jag sätter på ett ND filter. Då kan jag få det samma som på 7205, som fortfarande får fram lite mer detaljer i de mörkaste partierna. Men med den högre ljusstyrkan i 7205 kan jag ju köra större bilder, som då äter upp ljuset (på samma sätt som ND filtret).

Jag körde SP110 och SP7205 bredvid varandra med samma bildstorlek.
Kontrasten på 7205 är ju KLART bättre - detaljer och färger kommer som du säger fram bättre i mörka partier - men det svartaste i bilden, tex svart hår eller svart stjärnhimmel är inte lika mörkt. Och 7205 har ju högst 1100 ANSI så i lågenergi gissar jag att det inte är mer än 1000 ANSI och det har SP110 också så det kan ju bara bero på panelen eller färghjulet?
Det är det som gör mig så bekymrad - varför ger en gammal proj bättre "bas svärta" / Real black ?
Alla strävar ju efter CRT svärta för att få en bredare gråskala och bättre kontrast på köpet (eller borde i alla fall tycker jag).

Om du verkligen ställer in de fyra ovan projektorerna korrekt, så skall 7205 (2200:1 video optimerad kontrast) teoretiskt ge mest detaljer, medan LS/SP110 sämst (600:1 video optimerad kontrast) i mörka partier. Svärtan behöver dock inte följa denna uppfattning, beroende på bildstorlek, duk etc.

Fredrik
InFocus

Precis - mest detaljer ger den - men det svarta är gråare på 7205 tyvärr.
Jag har förhoppningar om 5700 och 3805 som skall matchas mot sharpen och du säger ju att 3805 ger bättre svärta än 7205 så - och vad jag har hört så även 5700. Vilken av 5700 / 3805 har svartast svärta?
Kan bli ett jämnt race men från vad jag har läst så skall sharpen vara grym på svärta - frågan är hur det är med kontrasten då den är ljussvagare - vi får se B)
Ett bra parti att kolla detaljer är "Femte elementet" i tunneln där poliserna jagar "leeloo" ut på huskanten (innan hon hoppar ner i bruces taxi) - den förgyllda skölden de bär över axlarna. Färgerna skall synas igenom gråskalan på hela skölden vilket det verkligen inte gör på alla projar :D

Mvh
Boogie

Postad 16 juli 2004 - 11:20

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3 247 inlägg
  • 0
Jag utgår också fran lågenergiläget när jag kollar i dessa fall. Vet dock inte säkert om SHARPs läge är låg, hög eller enda läget.

Dock fortfarande måste jag nog se med egna ögon för att tro att LS/SP110 ger bättre svärta än en 7205.
Hur många timmar har din LS/SP110 gått. Kanske är lampan nere på låg nivå, och då kan det ju vara orättvist att jämföra med en relativt ny 7205 lampa. Vad som händer exakt med en lampa vid en viss brinntid, är dock väldigt svårt att säga specifikt.

Tittar man bara efter svärta, så följer det ljusstyrkan ganska generellt, oavsett om det är lampan som brunnit ner i en modell, eller tillverkarens specifikation för att få fram densamma.

Det svåra är nog dock ända att hitta en kombination av bra tryck i bilden och kontrast/svärta. Det är det vi försöker göra med InFocus ScreenPlay serie.
Jag är säker på att om du hade kombinerat 7205 med ett HOYA HMC ND 2X filter, så hade du nog kommit fram till att den ljusstarka 7205 har bäst detaljrikedom/kontrast/svärta när man tyglar ljusstyrkan lite, även om den körs i lågläget, vilket fortfarande ger högst styrka av ovan nämnda (med reseravtion för om SHARP körs i låg- eller högläge). Tillverkarna brukar dock uppge högsta lumen läget, om inget annat anges.

Som sagt igen, 4805 (750 lumens spec) har bättre svärta än 7205 (1100 lumens spec) i lägläget på båda, men med HOYA HMC ND 2X filter på 7205 (50 % minskning av ljusstyrka teoretiskt), så uppfattar jag dem lika i svärtan, men 7205 får fram lite mer detaljer (2200:1 kontrast mot 2000:1 kontrast).

Fredrik
InFocus

Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 16 juli 2004 - 11:25.

Postad 16 juli 2004 - 14:20

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

• 1 741 inlägg
  • 0

Nu har jag fått flera uträkningar på var projektorn ska sitta dock....kan nån hjälpa mig EN sista gång, skulle bli SÅ glad B).

Offset är 127.3%, jag har 105cm upp till dukens början, 4 cm maskning sen 82cm duk, 4cm maskning och sen upp till taket (250cm golv till tak). 265-268 cm från duken till linsen.

Offset är 27.8 %.

Om du har en bildhöjd på 82 cm, så hamnar bilden ~ 28 cm nedanför mitten på linsen om du har projektorn upp och ner.
Utifrån nedan siffror skulle detta betyda att mitten på projektorns lins skall hamna ~ 27 cm från taket (takhöjd var 250 cm - 28 - 4 - 82 - 4 - 105 = 27 cm).

Fredrik
InFocus

I manualen står det 27.3% offset?

Edit: Glömde säga tack! :D :D

Redigerat av Jonas__W, 16 juli 2004 - 14:41.

Postad 16 juli 2004 - 20:36

sunqan
  • sunqan
  • Lärjunge

• 299 inlägg
  • 0
QUOTE (AAKEE @ Jul 14 2004, 21:23 )
Textremsor bör man undvika helt att titta på när man väljer projje....eftersom många filmer kommer med en oerhört taggig text som inte har med projjens pixlighet att göra.(textens taggighet varierar från film till film).

Då fick man det bekräftat också.

[/QUOTE]
om samma dvd spelad på samma dvd via samma typ av anslutning visar pixellerad text på 4805 men inte på en tx100, dår ska det vara f*n om det är kvaliteten på fonten i textningen... eller har jag missat nåt B)
-anders

Postad 16 juli 2004 - 20:40

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

• 1 741 inlägg
  • 0
Vet nån om det finns ND filter som man kan fästa på 4805:an?

Postad 16 juli 2004 - 22:58

silikonviktor
  • silikonviktor
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0
Jag är också nyfiken på Infocus pixelpolicy? Byter ni ut prollarna för en död pixel mitt i allt eller?

Postad 17 juli 2004 - 11:02

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3 247 inlägg
  • 0

Offset är 27.8 %.

Fredrik
InFocus

Edit: Glömde säga tack! :D B)

Feltryck. :D

Skall vara 0.278. Fast skillnaden är då 0.5 % av bildhöjden, så det är inte så kritiskt.

Gör för övrigt aldrig din projektorinstallation 100 % efter en matematisk beräkning. Ha det som en indikation.

Fredrik
InFocus

Postad 17 juli 2004 - 19:56

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

• 1 741 inlägg
  • 0

Offset är 27.8 %.

Fredrik
InFocus

Edit: Glömde säga tack! :D B)

Skall vara 0.278. Fast skillnaden är då 0.5 % av bildhöjden, så det är inte så kritiskt.

Gör för övrigt aldrig din projektorinstallation 100 % efter en matematisk beräkning. Ha det som en indikation.

Fredrik
InFocus

Gjorde den 100% efter beräkningar och den blev perfekt! B)
Riktigt nöjd blev jag. Kör 160cm bred (146 aktiv) duk på 2.9 meters avstånd. Riktigt bra bild, synd bara att jag inte kan mörklägga än, blir lite grådassigt när det är svart. Men men, det kommer mörkläggningsgardiner snart!

Postad 18 juli 2004 - 00:14

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

• 1 741 inlägg
  • 0
Nån som har nå tips på hur jag kan få bilden från TV:n till projektorn? Har en Philips 32PW6006.

Postad 18 juli 2004 - 00:30

Unregisteredab1514eb
  • Unregisteredab1514eb
  • Användare

• 113 inlägg
  • 0

Jag är  också nyfiken på Infocus pixelpolicy? Byter ni ut prollarna för en död pixel mitt i allt eller?

Om jeg ikke tar feil hjelper Infocus deg kun om du:

a) har minst 1 død hvit pixel
eller
b) har minst 2 døde mørke pixler innenfor en sone som går 70% ut fra senter
eller
c) har minst 5 døde pixler totalt

Robert-

Redigerat av Unregisteredab1514eb, 18 juli 2004 - 00:31.

Postad 18 juli 2004 - 23:06

Unregistered2e7a4186
  • Unregistered2e7a4186
  • Användare

• 161 inlägg
  • 0

Textremsor bör man undvika helt att titta på när man väljer projje....eftersom många filmer kommer med en oerhört taggig text som inte har med projjens pixlighet att göra.(textens taggighet varierar från film till film).

Jag hade för mig att texten ligger sparad på skivan separat och att det är spelaren som ritar upp texten. Vilket skulle innebära att taggig text helt beror på spelaren.

Är jag helt ute och cyklar nu????? :)

Jag måste testa, låt mig återkomma......

Bekräfta eller dementera gärna om Ni vet (vet sa jag - inte tror)

Postad 18 juli 2004 - 23:47

Fletcher
  • Fletcher
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0
stenson: Ja du är ute och cyklar. :) I alla fall om du menar att texten ligger sparad som text och att spelaren ritar upp texten. Texten ligger lagrad som bilder.

Postad 19 juli 2004 - 07:12

Unregistered1586716f
  • Unregistered1586716f
  • Beroende

• 1 209 inlägg
  • 0
Fletcher jo så är det!

Ett exempel är ju att vissa filmer (underworld reg1, mission impossible 2) har gul text..Det läggs ju på filmen!

Postad 19 juli 2004 - 13:24

Unregistered9f972b61
  • Unregistered9f972b61
  • Lärjunge

• 259 inlägg
  • 0
Har nu testat mitt låne-ex en del och kan säga att jag är mycket nöjd, förutom med ovan nämnda pixelbortfall. De enda problem jag har är att högdagrar fräter ut, trots att jag kör gamma-inställningen "CRT" samt har kontrast och brightness på 50 (standard). Ska kalibrera sen när jag får min egen, får hoppas på att jag får bukt med det. Några tips någon?

Dessutom upplevs projektorn för ljusstark. Kör endast en pluttig liten 180 cm bred duk, vilket borde ge runt 36 lamberts. Vad är bäst för att få bukt med ljusstyrkan? Finns det nåt välanpassat ND-filter som endast sänker ljusstyrkan lite grann (vill inte direkt halvera) eller borde man satsa på en färg på duken med lite gråare nyans? Har en hemmagjord MDF då det är inte så jobbigt att måla om. Va blir bäst tror ni, ND-filter eller grått? Hur påverkar det gråa färgerna? Eller påverkas färgerna likadant av ND-filtret tro? Vill absolut inte ha sämre färger, då de är en av anledningarna till att ja köpte denna projektor.

Postad 19 juli 2004 - 19:10

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3 247 inlägg
  • 0

Hej !

En fråga till Fredrik efter mycket noga övertänkande så bestämde jag mig
för en 4805 i hifiaffären.Kom hem o började titta.Efter en 1 timme fick jag en
död pixel mitt i bilden ! :) .Jätte störande uppe i bergen på LOTR.
Villken Pixel policy har Infocus och ska jag oroa mig för fler döda pixlar?

Mvh Pepper

Ps supernöjd med projektorn annars, men man stör sig på småsaker 
speciellt när grejerna e nya.

Är den vit (on) eller svart (off)?

Fredrik
InFocus

Postad 19 juli 2004 - 19:49

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

• 1 741 inlägg
  • 0
Fredrik: Finns det ND-filter eller ska det komma till 4805:an? Är rätt ljusstark så det svarta blir grått. Skulle ha strypt ljusflödet lite.

Postad 19 juli 2004 - 21:35

Pepper
  • Pepper
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Fredrik
Den e svart off !

Postad 19 juli 2004 - 21:43

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3 247 inlägg
  • 0

Har nu testat mitt låne-ex en del och kan säga att jag är mycket nöjd, förutom med ovan nämnda pixelbortfall.

Problemet verkar onekligen ligga i DVD mediet, och har tydligen med signaltiming att göra:

http://www.hometheat...deo-9-2000.html

"Pixel Cropping

The Pixel Cropping (Title 5, Chapter 89) pattern on Avia was used to see how much of the DVD image the player is delivering. To measure the pixel cropping of a DVD player, a display device is needed that has no overscan. This is a visual verification test.

In the NTSC system, it takes 52.65 µs (microseconds) to draw a scan line. It just so happens that it takes approximately 0.07407 µs to draw a single pixel. If you multiply 0.07407 µs by 720 pixels you end up with 53.3304 µs, which is 0.6804 µs more than the time it takes to draw a scan line. If you divide 0.6804 µs by 0.07407 µs, you end up with 9.19 pixels less than 720 pixels, or approximately 711 pixels.

Those extra pixels will be cropped from the sides, and there is no hard and fast rule where they come from. They can all come from one side or the other, or even be cropped from both sides. The degree of cropping will vary from player to player, and some players are even cropping from the top and bottom.

It is also possible for a DVD player to output all of the pixels. Computer DVD players usually do this because they do not have to conform to NTSC timing. This also would not be a problem if they followed BT.601 vs. SMPTE 170M timing.

We measured the cropping from all four sides of each player. We only counted the pixels using the YC output, and we made the assumption that both the YC and CAV outputs were the same."

Vet inte exakt vad som gäller för PAL, men det vet säkert någon annan här på forumet. :)

Jag vågar för övrigt påstå att mer eller mindre alla projektorer i så fall har detta problem, så om någon kan säga vilken projektor som vid en given scen visar absolut allt som verkligen finns på skivan - pixel per pixel, så låt mig veta. :)

Fredrik
InFocus

Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 19 juli 2004 - 22:09.

Postad 19 juli 2004 - 21:58

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3 247 inlägg
  • 0

Fredrik
Den e svart off !

Ligger den längre ut än 25 % räknat från mitten på matris upp, ner, höger eller vänster?

Fredrik
InFocus

Postad 19 juli 2004 - 22:56

Pepper
  • Pepper
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0

Fredrik
Den e svart off !

Ligger den längre ut än 25 % räknat från mitten på matris upp, ner, höger eller vänster?

Fredrik
InFocus

Fredrik
Den ligger nästan exakt i mitten på matrisen,när Infocus "bakgrunden"
är på så ligger den snett ovanför det andra eet i screenplay.

Postad 20 juli 2004 - 08:01

Unregisteredab1514eb
  • Unregisteredab1514eb
  • Användare

• 113 inlägg
  • 0

Fredrik
Den e svart off !

Fredrik
InFocus

25%? Tidligere brukte dere 70%. Hva er egentlig den nye "pixelgarantien"?

Robert-

Postad 20 juli 2004 - 10:16

Unregistered9f972b61
  • Unregistered9f972b61
  • Lärjunge

• 259 inlägg
  • 0
Fredrik:

Jo, det där har jag läst lite om tidigare. Men jag hade ändå aldrig detta problem med min Sanyo PLV-Z1 projektor, där var alla pixlar i användning hela tiden. Dessutom har jag fått exakt samma antal pixlar som fallit bort på 3 olika DVD-spelare. En Philips 963SA, en Xbox och en Sony 5999 nånting. Tror knappast att alla spelare skalar bort samma antal pixlar.

Börjar bli trött på detta nu, funderar på att byta till en spelare med DVI-utgång. Har någon upplevt pixelbortfall med DVI? Har fått för mig att det ska hjälpa.

Postad 21 juli 2004 - 09:34

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3 247 inlägg
  • 0

Fredrik
Den e svart off !

Fredrik
InFocus

Fredrik
Den ligger nästan exakt i mitten på matrisen,när Infocus "bakgrunden"
är på så ligger den snett ovanför det andra eet i screenplay.

Texas Instruments godkänner upp till 3 mörka (off), men inga ljusa (on) pixlar inom denna aktiva matris, 854x480.

Fredrik
InFocus

Postad 21 juli 2004 - 09:45

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3 247 inlägg
  • 0

Fredrik: Finns det ND-filter eller ska det komma till 4805:an? Är rätt ljusstark så det svarta blir grått. Skulle ha strypt ljusflödet lite.

Finns ingen filtergänga (som på 7205, 72 mm) på 4805.

Dock borde du kunna hänga/tejpa på ett filter på focusringen. Borde fungera med 62 mm, 67 mm eller 72 mm HOYA HMC 2X varianterna.

2X är den svagaste styrkan, och minskar ljusstyrkan till hälften. 4X och 8X tycker jag är för starka, såvida du inte skall köra minimal bild.

Fredrik
InFocus

Postad 21 juli 2004 - 10:49

Unregisteredab1514eb
  • Unregisteredab1514eb
  • Användare

• 113 inlägg
  • 0

Texas Instruments godkänner upp till 3 mörka (off), men inga ljusa (on) pixlar inom denna aktiva matris, 854x480.

Fredrik
InFocus

Det er InFocus som lager projektoren og det er InFocus som er ansvarlig for å hjelpe forbrukere som har kjøpt en defekt projektor. Dere kan ikke skylde på en underleverandør og vise til hvilken avtale dere har med denne underleverandøren.

Om jeg kjøpte en Toyota og et hjul falt av bilen straks jeg startet den kunne ikke Toyota henvist meg til en avtale de hadde med en underleverandør om at minst 3 av 4 hjulfester skulle fungere. Det er Toyota som har laget bilen og som må ta fullt ansvar for det de selger.

I motsetning til LCD så er døde pixler for DLP noe som oppstår under produksjonen så dette tyder også på veldig dårlig kvalitetskontroll. ;)

Om produktet er defekt så er det bare å gå tilbake til selger og kreve å et fungerende produkt eller pengene tilbake, så enkelt er det faktisk. I Norge har vi lover som beskytter forbrukernes rettigheter og det har dere sikkert i Sverige også.

Robert-

Redigerat av Unregisteredab1514eb, 21 juli 2004 - 10:56.

Postad 21 juli 2004 - 11:56

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3 247 inlägg
  • 0

Fredrik
InFocus

I motsetning til LCD så er døde pixler for DLP noe som oppstår under produksjonen så dette tyder også på veldig dårlig kvalitetskontroll. ;)

Kan man inte säga generellt.

Pixelbortfall hos DLP kan uppstå både under produktion, användning och i gränslandet däremellan.

Dock är det ju inte i närheten av LCD i fråga om dödligheten hos pixlar.

Fredrik
InFocus

Postad 21 juli 2004 - 14:20

Unregisteredfa53fb9a
  • Unregisteredfa53fb9a
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Tänkte bara dela med mig lite intryck efter jag jämfört infocus 4805 och hitachi pj-Tx100 sida vid sida, testade på en projecta high contrast duk med en pioneer 668av med Hdmi->dvi kabel.

Jag är ju inte så erfaren inom området men kan säga att det går inte att jämföra bildkvaliten, man kan säga vad man vill om antal pixlar och annat men när man ser dem så sida vid sida så är bilden på infocusen väldigt mycket bättre, att färgerna och svärtan på infocusen är grymmt mycket bättre gör bilden levande på ett helt annat sätt.

Några regnbågar såg jag faktist inte men däremot så såg jag tydligt VB på hitachin.

Jag hade inte sett någon utav dem innan men jag visste att infocusen skulle låta mer så jag var lite skeptisk till den på förhand, visst låter infocusen lite mer men bildkvaliten som jag prioriterar var så mycket bättre att dB argumentet inte kommer sådär jättelångt vid jämförelse.

Jag ska köpa projektor inom kort och blir det absolut en infocus 4805 trots att jag får gå ner i dukstorlek pga att projektorn måste stå längre ifrån duken än en lcd men det får man leva med.

-----------
Ahlberg

Postad 23 juli 2004 - 08:43

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3 247 inlägg
  • 0

Nu har jag fått flera uträkningar på var projektorn ska sitta dock....kan nån hjälpa mig EN sista gång, skulle bli SÅ glad :huh:.

Offset är 27.8 %.

Fredrik
InFocus

Edit: Glömde säga tack! :P :D

Fredrik
InFocus

Gjorde den 100% efter beräkningar och den blev perfekt! :D
Riktigt nöjd blev jag. Kör 160cm bred (146 aktiv) duk på 2.9 meters avstånd. Riktigt bra bild, synd bara att jag inte kan mörklägga än, blir lite grådassigt när det är svart. Men men, det kommer mörkläggningsgardiner snart!

Bra att det blev perfekt, ändå uppmärksammade en forumdeltagare att jag skrev 28 cm offset på din bildhöjd, medan det skall vara 23 cm (82 x 0.278).

Då borde beräkningen i ditt fall bli 250 cm - 23 cm - 4 cm - 82 cm - 4 cm - 105 cm = 32 cm skall optimalt mitten på linsen hamna från taket, och inte 27.
Antar att du vid 27 cm har fått tilta projektorn lite ner, eller så har du säkert haft finjusteringsmarginal på stativet.

Fredrik
InFocus

Postad 23 juli 2004 - 11:14

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

• 1 741 inlägg
  • 0

Nu har jag fått flera uträkningar på var projektorn ska sitta dock....kan nån hjälpa mig EN sista gång, skulle bli SÅ glad <_<.

Offset är 27.8 %.

Fredrik
InFocus

Edit: Glömde säga tack! :) ;)

Feltryck. :)

Fredrik
InFocus

Gjorde den 100% efter beräkningar och den blev perfekt! :)

Bra att det blev perfekt, ändå uppmärksammade en forumdeltagare att jag skrev 28 cm offset på din bildhöjd, medan det skall vara 23 cm (82 x 0.278).

Då borde beräkningen i ditt fall bli 250 cm - 23 cm - 4 cm - 82 cm - 4 cm - 105 cm = 32 cm skall optimalt mitten på linsen hamna från taket, och inte 27.
Antar att du vid 27 cm har fått tilta projektorn lite ner, eller så har du säkert haft finjusteringsmarginal på stativet.

Fredrik
InFocus

Hade en stång på 25cm, plus två skivor och sedan avståndet ned till linsen. Så den hänger nog på runt 30cm, inte så långt ifrån 32 :)

Postad 23 juli 2004 - 11:43

Hinken74
  • Hinken74
  • Veteran

• 2 346 inlägg
  • 0
Dags att bojkotta de firmor som inte kör med noll döda/llysande i pixelgaranti. Det är trots allt en hel del pengar produkten kostar. på så sät kommer tillverkarna bli tvungna att ge efter för konsumenterna.

Postad 23 juli 2004 - 11:46

Unregistered9f972b61
  • Unregistered9f972b61
  • Lärjunge

• 259 inlägg
  • 0
Skulle behöva ett snabbt svar på min fråga ang. ljusstyrka.

Bildbredden är nu bestämt till 180 cm, vilket på min vitmålade mdf med gain ca 1.0 ger en alldeles för ljusstark bild. Vill dessutom ha ut lite bättre svärta.

Bör jag använda ett ND-filter eller måla duken i en grå nyans för att få ner ljusstyrkan? Hur mkt gain får man med låt oss säga en S1500 färg?
Kommer jag ner till 0.8 gain får jag få ca 29 lamberts, vilket fortfarande är ganska mycket vad jag förstår? För mycket eller precis lagom? Gillar en hyffsat ljusstark bild.

Med ND-filter kan man som minst halvera ljusstyrkan va? Då får jag 19 lamberts ungefär. Tyvärr vet jag ju inte hur många lumens projektorn "egentligen" ger.. Vet bara maxvärdet på 750.

Så, grå duk eller ND-filter? Jag har aldrig provat något av det men ett 2x nd-filter låter i mina öron som en väldigt ljussvag bild?

Postad 23 juli 2004 - 17:22

merry
  • merry
  • Forumräv

• 682 inlägg
  • 0
nu går det inte att stänga av min 4805 påfjärren utan jag måste stänga av den på projjen.
det är väl inte så bra för lampen va ??

Postad 23 juli 2004 - 17:37

Unregistered7fb84d09
  • Unregistered7fb84d09
  • Veteran

• 1 770 inlägg
  • 0

Dags att bojkotta de firmor som inte kör med noll döda/llysande  i pixelgaranti. Det är trots allt en hel del pengar produkten kostar. på så sät kommer tillverkarna bli tvungna att ge efter för konsumenterna.

Finns det någon som har nolltolerans när det gäller döda/lysande pixlar?

Redigerat av Unregistered7fb84d09, 23 juli 2004 - 17:38.

Postad 23 juli 2004 - 18:25

Unregistered7fb84d09
  • Unregistered7fb84d09
  • Veteran

• 1 770 inlägg
  • 0
Någon som har någon uppfattning om hur denna 4805 står sig mot en Benq PE7800? Benqen har bättre upplösning (1024x576) och är runt 3000kr dyrare.
Någon som sett båda?

*Sorry för att det blev 2 inlägg efter varandra *

Redigerat av Unregistered7fb84d09, 23 juli 2004 - 18:27.

Postad 23 juli 2004 - 19:15

Casper
  • Casper
  • Användare

• 153 inlägg
  • 0
har köpt detta lilla underverk nu, är jätte nöjd
det är få projar under 30000.- som kan tävla med denna tycker jag (personlig åsikt och jag har inte sett alla men många) specielt inte lcd projar.

synd bara att det skalll vara så ljust i detta land :)

+
bra färger
bra kontrast och 3D känsla
inga konstiga band på någon av lädderna <_<
väldigt deskret screendoor

-
lite högt fläkt ljud
hade kunnat ha lite fler pixlar (men man får ju vad man betalar för)

Ps:har bara kört med s-video kabel av löjligt dålig kvaliet :)

Redigerat av Casper, 23 juli 2004 - 19:19.

Postad 23 juli 2004 - 22:49

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3 247 inlägg
  • 0

nu går det inte att stänga av min 4805 påfjärren utan jag måste stänga av den på projjen.

Denna kan direktavstängas.

Ta för all del inte ut den i -12º direkt efter att du stängt av den.. <_<

Fredrik
InFocus

Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 23 juli 2004 - 22:56.

Postad 23 juli 2004 - 22:51

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3 247 inlägg
  • 0

Dags att bojkotta de firmor som inte kör med noll döda/llysande  i pixelgaranti. Det är trots allt en hel del pengar produkten kostar. på så sät kommer tillverkarna bli tvungna att ge efter för konsumenterna.

Vilka tillverkare har 0 död pixel policy?
På DLP, och för all del LCD?

Fredrik
InFocus

Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 23 juli 2004 - 22:54.

Postad 23 juli 2004 - 23:15

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3 247 inlägg
  • 0

Ps:har bara kört med s-video kabel av löjligt dålig kvaliet <_<

Testa DVI.. :)

Fredrik
InFocus

Postad 24 juli 2004 - 00:07

merry
  • merry
  • Forumräv

• 682 inlägg
  • 0

Denna kan direktavstängas.

Ta för all del inte ut den i -12º direkt efter att du stängt av den.. <_<

Fredrik
InFocus

okej , då kan man pusta ut!!!!!!!

Postad 24 juli 2004 - 00:31

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

• 1 741 inlägg
  • 0
Lödde färdigt min VGA kabel idag och ställde in PC:n på 856x480 (gick inte med 854...?). Måste säga att jag blev besviken.

Färg, skärpa osv är bra, men vid panoreringar och ibland vid lugna scener så är bilden tydligt "streckad", som om den är uppdelad i ränder, vertikala sådana.
Jag som trodde VGA från PC:n skulle vara riktigt bra.

Vad kan detta bero på?

Postad 24 juli 2004 - 00:45

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3 247 inlägg
  • 0

Lödde färdigt min VGA kabel idag och ställde in PC:n på 856x480 (gick inte med 854...?). Måste säga att jag blev besviken.

Färg, skärpa osv är bra, men vid panoreringar och ibland vid lugna scener så är bilden tydligt "streckad", som om den är uppdelad i ränder, vertikala sådana.

Vad kan detta bero på?

Litar inte på vad grafikkort kan ställa till med.

Jämför gärna med "vanlig" DVD spelare också.

Fredrik
InFocus

Postad 24 juli 2004 - 08:32

Casper
  • Casper
  • Användare

• 153 inlägg
  • 0
undra varför infocus inte kunnat fixa så fläkten stängs av när man stänger av projen via fjären?
har för mig att det var samma sak med X1 lite ireterande måste jag säga.

blir bilden mycket bättre om man kör med dvi?
finns det någon dvd som sänder 854x480 via dvi?

oj det blide lite frågor <_<

Postad 24 juli 2004 - 12:55

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

• 1 741 inlägg
  • 0

Vad kan detta bero på?

Förstår varför bilden ser så dålig ut från PC:n nu....jag kör ju 856x480 i 50Hz, men i "About" så står det att den körs i 640x480 i 50Hz.

Beror nog kanske på att jag kör just i 856x480 och inte 854x480....Vetefan hur jag ska fixa den upplösningen!? Några tips???

Postad 24 juli 2004 - 13:33

merry
  • merry
  • Forumräv

• 682 inlägg
  • 0
jag måste bara berätta att jag spelar MX Unleashed på xboxen i 720p!!!
mumma sicken bild <_<

Postad 24 juli 2004 - 17:59

Hinken74
  • Hinken74
  • Veteran

• 2 346 inlägg
  • 0

Vilka tillverkare har 0 död pixel policy?
På DLP, och för all del LCD?

Fredrik
InFocus

Optoma bla. Och jag hoppas fler tar efter. Ja menar ta att man går och handlar en Infocus eller maranz förmellan 60-120 tkr då skall man inte acceptera nåt ända fel. Man lägger alldeles för mycket pengar för det.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:29:53
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:13:49
  • Ny surround JTR Noesis 110HT
    mange87a
    2025-05-14 12:44:27
  • Nya versionen av bion med nya surroundhögtalare och akustik från vicoustic
    mange87a
    2025-05-14 12:39:27
  • mange87a
    2025-05-14 11:21:14
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.