Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Mac Mini som mediacenter

1765 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Apple Mac Mini (2005) - 1,42GHz 512MB 80GB DVD±RW (Stationära datorer) 1 6.5 (1) Inga priser
Apple Mac Mini (2006) - 1,66GHz DC 2GB 80GB DVD±RW (Stationära datorer) 0 9 (4) Inga priser
Apple Mac Mini (2006) - 1,66GHz DC 2GB 100GB DVD±RW (Stationära datorer) 0 (0) Inga priser
Apple Mac Mini (2006) - 1,66GHz DC 512MB 80GB DVD/CD-RW (Stationära datorer) 1 (0) Inga priser
Apple Mac Mini (2006) - 1,66GHz DC 512MB 60GB DVD/CD-RW (Stationära datorer) 1 9 (4) Inga priser
Apple Mac Mini (2006) - 1,83GHz DC 512MB 80GB DVD±RW (Stationära datorer) 1 (0) Inga priser
Apple Mac Mini (2006) - 1,66GHz DC 2GB 120GB DVD±RW (Stationära datorer) 0 (0) Inga priser
Apple Mac Mini (2007) - 1,83GHz DC 1GB 80GB DVD/CD-RW (Stationära datorer) 1 8.866666 (14) Inga priser
Apple Mac Mini (2007) - 2,0GHz DC 1GB 120GB DVD±RW (Stationära datorer) 1 9.307692 (12) Inga priser
Apple Mac Mini (2009) - 2,0GHz DC 1GB 120GB DVD±RW (Stationära datorer) 4 9.363636 (10) Inga priser
Apple Mac Mini (2009) - 2,0GHz DC 2GB 320GB DVD±RW (Stationära datorer) 4 8.999998 (6) Inga priser
Apple Mac Mini (2009) - 2,0GHz DC 4GB 120GB DVD±RW (Stationära datorer) 0 (0) Inga priser
Apple Mac Mini (2009) - 2,0GHz DC 4GB 320GB DVD±RW (Stationära datorer) 1 8.333332 (2) Inga priser
Apple Mac Mini (2009) - 2,26GHz DC 2GB 160GB DVD±RW (Stationära datorer) 1 9.461538 (12) Inga priser
Apple Mac Mini (2009) - 2,53GHz DC 4GB 320GB DVD±RW (Stationära datorer) 1 9.5 (9) Inga priser
Apple Mac Mini (2010) - 2,4GHz DC 2GB 320GB DVD±RW (Stationära datorer) 9 9.423076 (25) Inga priser
Apple Mac Mini Server (2010) - 2,66GHz DC 4GB 1TB (Stationära datorer) 4 8.249998 (3) Inga priser
Apple Mac Mini (2011) - 2,3GHz DC 2GB 500GB (Stationära datorer) 7 8.913042 (22) Inga priser
Apple Mac Mini (2011) - 2,5GHz DC 4GB 500GB (Stationära datorer) 4 8.374998 (7) Inga priser
12 relaterade trådar

Postad 14 January 2008 - 20:47

troutbum
  • troutbum
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0
Hej

Jag är väldigt ny på Mac och ligger i groparna för att införskaffa en mac mini.

Jag har Tele2visions digitaltv via kabel-tv nätet med programkort. Jag har kollat på elgato EyeTV, men vilken modell ska jag köpa för att kunna programkortet?. Jag har kollat på Elgato EyeTV 610 DVB-C med CAM-adapter, kan det vara rätt köp för detta?.
Hur fungerar elgato EyeTV med Front Row?, finns det stöd för tv funktion i front row?.

MVH

Eric, Örebro

Postad 14 January 2008 - 21:42

Phindus
  • Phindus
  • Mästare

• 2854 inlägg
  • 0

Hej

Jag är väldigt ny på Mac och ligger i groparna för att införskaffa en mac mini.

Jag har Tele2visions digitaltv via kabel-tv nätet med programkort. Jag har kollat på elgato EyeTV, men vilken modell ska jag köpa för att kunna programkortet?. Jag har kollat på Elgato EyeTV 610 DVB-C med CAM-adapter, kan det vara rätt köp för detta?.
Hur fungerar elgato EyeTV med Front Row?, finns det stöd för tv funktion i front row?.

MVH

Eric, Örebro

Elgato fungerar väl lite sisådär. Det ryktas att de skall släppa EyeTV3 i veckan. Kanske det blir bättre då.

Postad 14 January 2008 - 22:40

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24891 inlägg
  • 0

Med OSX kommer du att ha svårt att streama 720p mkv oavsett hastighet på nätverket. It just works (not.)

Det tycker jag var ett litet konstigt påstående. Nu har jag ju inte testat att streama just mkv men jag streamar lite h.264 i 720p mellan mina Mac OS X datorer utan problem. Förstår inte varför du anser att OSX skulle slöa ned nätverket.

Eller det kanske var mkv specifikt du syftade på... Har aldrig stött på formatet så jag har ingen koll på hur det fungerar på Mac.

I Tiger så laggade 720p hur mycket som helst genom att streama från min server, men i Leopard fungerar det hur bra som helst :) måste vara fixat !!

Jo det funkar bra sålänge man undviker trådlöst.

Postad 14 January 2008 - 23:14

valmont74
  • valmont74
  • Användare

• 108 inlägg
  • 0

Med OSX kommer du att ha svårt att streama 720p mkv oavsett hastighet på nätverket. It just works (not.)

Det tycker jag var ett litet konstigt påstående. Nu har jag ju inte testat att streama just mkv men jag streamar lite h.264 i 720p mellan mina Mac OS X datorer utan problem. Förstår inte varför du anser att OSX skulle slöa ned nätverket.

Eller det kanske var mkv specifikt du syftade på... Har aldrig stött på formatet så jag har ingen koll på hur det fungerar på Mac.

I Tiger så laggade 720p hur mycket som helst genom att streama från min server, men i Leopard fungerar det hur bra som helst :) måste vara fixat !!

Jo det funkar bra sålänge man undviker trådlöst.

Jag tycker det hackade att streama tv-serier i mkv format i Leopard, inte hela tiden, men ibland så ryckte det till. Jag kör däremot mest i Media Center (installerade Windows med Bootcamp) och där funkar det riktigt bra. Bästa resultat är dock att lägga över filen lokalt och köra i Media Center. Lokalt i Leopard med VLC är fortfarande inte lika bra som stream med WMC. Vet inte om det är minin som inte har tillräckligt med processorkraft (har en 2.0 Ghz)... Väntar ju fortfarande med spänning på XBMC Leopard. Då blir det grejer förhoppningsvis :blink:

Edit: Jag kör allt trådlöst med en D-link DIR 655.

Redigerat av valmont74, 14 January 2008 - 23:15.

Postad 15 January 2008 - 09:24

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24891 inlägg
  • 0
Jo VLC är ingen höjdare. Det fixar inte DTS i över 1500Kbit så mkv går inte att köra ordentligt. Mplayer funkar strålande dock som sagt.
Jag är rätt säker på att det är den slöa inbyggda disken som gör att den inte orkar med 1080p ordentligt. CPUn maxar nämligen aldrig ut hos mig och minne finns det gott om. Verkar inte som disken är tillräckligt snabb för att hantera filmer på 8-10Mbit. Det märks också tydligt när jag laddar hem ngt snabbt. Då sackar hela systemet.
Har beställt en extern disk som är betydligt snabbare. Det borde lösa problemet.

Postad 15 January 2008 - 22:13

Unregistered45e7a0dc
  • Unregistered45e7a0dc
  • Lärjunge

• 281 inlägg
  • 0
Tjo, har en fråga: Är det möjligt att spela upp *.IMG (dvd filmer) i front row?, har perian installerat för tillfället men den stödjer "endast" AVI, FLV, and MKV file formats.

Postad 15 January 2008 - 22:43

Unregistered4eba3a31
  • Unregistered4eba3a31
  • Lärjunge

• 359 inlägg
  • 0
http://www.blocket.s...344.htm?ca=11_s

:)

Vad tror ni om denna...kanske en svensk släkting till Steve ?

Postad 16 January 2008 - 09:27

edvardwendelin
  • edvardwendelin
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0

Tjo, har en fråga: Är det möjligt att spela upp *.IMG (dvd filmer) i front row?, har perian installerat för tillfället men den stödjer "endast" AVI, FLV, and MKV file formats.

Front row klarar inte av .IMG tyvärr men den spelar video_ts mappar så vad du kan göra är att skapa en mapp med filmnamnet på och i den lägger du video_ts och ev. audio_ts mapp. Då kommer den att visas fint i front row sen. Du kan dessutom lägga en bild med DVD-cover som heter preview.jpg så blir det lite vackrare :) I Tiger kunde man ha ett program igång som heter DVD Assist som grejjade img filer.

Så mapp strukturen ska se ut så här:

Filmensnamn
|
- Preview.jpg (DVD-cover)
- VIDEO_TS
- AUDIO_TS

mvh,
Edvard

Postad 16 January 2008 - 09:31

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24891 inlägg
  • 0

http://www.blocket.s...344.htm?ca=11_s

:)

Vad tror ni om denna...kanske en svensk släkting till Steve ?

Hahaha. De har ju inte börjat levereras än. Säkert nån dom är dum nog att gå på det.

Postad 16 January 2008 - 16:10

tord00
  • tord00
  • Användare

• 100 inlägg
  • 0
Det va ju synd att dom inte upgradera HW på Mac Mini igår. Hade gärna sett en lite kraftigare burk eller en ny modell som man kan upgardera. Snart kommer ju XBMC (dom släppte 0.01 :-) i förrigår)

Postad 16 January 2008 - 16:41

Phindus
  • Phindus
  • Mästare

• 2854 inlägg
  • 0
Någon som testat MythTV för Mac OS X?

Postad 16 January 2008 - 17:06

Unregistered45e7a0dc
  • Unregistered45e7a0dc
  • Lärjunge

• 281 inlägg
  • 0

Front row klarar inte av .IMG tyvärr men den spelar video_ts mappar så vad du kan göra är att skapa en mapp med filmnamnet på och i den lägger du video_ts och ev. audio_ts mapp. Då kommer den att visas fint i front row sen. Du kan dessutom lägga en bild med DVD-cover som heter preview.jpg så blir det lite vackrare :) I Tiger kunde man ha ett program igång som heter DVD Assist som grejjade img filer.

Så mapp strukturen ska se ut så här:

Filmensnamn
|
- Preview.jpg (DVD-cover)
- VIDEO_TS
- AUDIO_TS

mvh,
Edvard

Tackar för svaret :), men:

AJ då :o, jag som tänkt att streama dem från servern precis som de är , FILMNAMN -> FILMNAMN.IMG, Känns som detta borde finnas?

Redigerat av Unregistered45e7a0dc, 16 January 2008 - 18:32.

Postad 17 January 2008 - 09:31

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24891 inlägg
  • 0

Det va ju synd att dom inte upgradera HW på Mac Mini igår. Hade gärna sett en lite kraftigare burk eller en ny modell som man kan upgardera. Snart kommer ju XBMC (dom släppte 0.01 :-) i förrigår)

Har du ngn länk till det?

Postad 17 January 2008 - 12:47

Mr_Empa
  • Mr_Empa
  • Veteran

• 1742 inlägg
  • 0

Har du ngn länk till det?

Det är ju en tidig version, så det är inte så mycket som fungerar, mer att läsa på http://www.osxbmc.com/ :)

Postad 18 January 2008 - 15:30

• Amatör

• 71 inlägg
  • 0
Hej!
Jag har just införskaffat min första Mac och det blev en mini som står i tv-bänken. Macen är kopplad med dvi-hdmi in i min förstärkare (onkyo 605) och vidare till tv´n (Pioneer 508xd). Ljudet är kopplat via optiskt till förstärkaren. Allt fungerar ypperligt förutom en grej.

1. Ibland när jag ska använda macen efter att tv´n och förstärkaren varit avstängda så kommer den inte igång riktigt. Det verkar nästan som om macen har hängt sig. Den svarar inte på fjärrkontrollen och visar ingen bild. Jag har ställt in på macen så att skärmen aldrig ska slås av eller att systemet ska hamna i vila. Skärmsläckare har jag aktiverat. Det hela avhjälps bäst med en omstart av minin. Jag har försökt komma åt den via vnc från min pc, men oftast funkar det inte i det här läget.

Min fråga är om någon vet vad detta kan bero på, alternativt om ni har någon lösning. T.ex stänga av och sätta på minin via fjärr.

Tacksam för all hjälp.

Postad 18 January 2008 - 15:46

Phindus
  • Phindus
  • Mästare

• 2854 inlägg
  • 0

Hej!
Jag har just införskaffat min första Mac och det blev en mini som står i tv-bänken. Macen är kopplad med dvi-hdmi in i min förstärkare (onkyo 605) och vidare till tv´n (Pioneer 508xd). Ljudet är kopplat via optiskt till förstärkaren. Allt fungerar ypperligt förutom en grej.

1. Ibland när jag ska använda macen efter att tv´n och förstärkaren varit avstängda så kommer den inte igång riktigt. Det verkar nästan som om macen har hängt sig. Den svarar inte på fjärrkontrollen och visar ingen bild. Jag har ställt in på macen så att skärmen aldrig ska slås av eller att systemet ska hamna i vila. Skärmsläckare har jag aktiverat. Det hela avhjälps bäst med en omstart av minin. Jag har försökt komma åt den via vnc från min pc, men oftast funkar det inte i det här läget.

Min fråga är om någon vet vad detta kan bero på, alternativt om ni har någon lösning. T.ex stänga av och sätta på minin via fjärr.

Tacksam för all hjälp.

Har också haft sådan problem. Dock har jag aldrig problem om jag försätter den i vila med fjärren genom att hålla nere play i ca 5 sek. Då kommer den igång igen direkt när jag trycker på play igen.

Postad 18 January 2008 - 16:42

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24891 inlägg
  • 0
Märkligt. Det problemet har jag inte stött på. Min har varit igång 24/7 sen jag fick den förra veckan och den funkar klockrent. Webserver, torrents och lite annat rullar på utan problem ;) Om jag bara kunde få min externa disk nångång så jag kan göra lite backup på min data så blir jag riktigt nöjd.
Har inte ens haft igång min PC denna veckan. Känns som den bara kommer användas för spel i förtsättningen samt när jag behöver bränna nån dvd.

Postad 18 January 2008 - 17:10

• Amatör

• 71 inlägg
  • 0

Hej!

Tacksam för all hjälp.

Har också haft sådan problem. Dock har jag aldrig problem om jag försätter den i vila med fjärren genom att hålla nere play i ca 5 sek. Då kommer den igång igen direkt när jag trycker på play igen.

Titta där.. bara en sån grej att jag kan sätta den i vila med playknappen. Jag ska genast säga till min harmony fjärr att fixa det när jag stänger av systemet. Hoppas det funkar. Återkommer med svar.

Redigerat av Post, 18 January 2008 - 17:11.

Postad 20 January 2008 - 12:47

Nimr()d
  • Nimr()d
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0
Har fått hem min mac mini från usa och nätaggregatet stödjer 110 till 220 volt!
så det enda jag behöver är en sådan HÄR??

Postad 20 January 2008 - 13:37

Phindus
  • Phindus
  • Mästare

• 2854 inlägg
  • 0

Enligt Apple.com stödjer den 110-240V, så det borde ju bara vara att ta en sladd med svensk stickkontakt och stoppa in i väggen.

Postad 20 January 2008 - 15:29

m-i-c-k-e
  • m-i-c-k-e
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

Det du behöver är ju, som någon sa, en stockpropp som omvandlar usa kontaktens flata stift till våra runda: http://www.autemasho...L-produkter.JPG (längst upp till vänster på bilden) Jag köpte en till min ipod här: http://www.autemasho...erbjudanden.htm (scrolla lååångt ner på sidan) . Kostade 10 spänn + lika mycket i frakt. Hittade den efter att har varit runt i varenda elbutik i stan utan resultat...

Redigerat av m-i-c-k-e, 20 January 2008 - 15:33.

Postad 20 January 2008 - 22:18

edvardwendelin
  • edvardwendelin
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0

Bara att klippa av kontakten och sätta på en vanlig stickkontakt för svenska uttag. Så gjorde jag i alla fall :)

mvh,
Ëdvard

Postad 21 January 2008 - 06:32

Unregistered951ada42
  • Unregistered951ada42
  • Lärjunge

• 439 inlägg
  • 0
Hej allihopa, vad är bästa dvd-spelarmjukvaran till mac ? Dvs vilken programvara erbjuder bäst uppskalning etc? Vore kungligt ifall någon som undersökt kunde dela med sig av sina inställningar samt vad de använder. Kollade med VLC igår med defaultIinställningar och det såg inte så skarpt ut.. rätt dassigt via HDMI till min pio. pdp-sx4280D.

Postad 21 January 2008 - 14:39

Nimr()d
  • Nimr()d
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0

Det du behöver är ju, som någon sa, en stockpropp som omvandlar usa kontaktens flata stift till våra runda: http://www.autemasho...L-produkter.JPG (längst upp till vänster på bilden) Jag köpte en till min ipod här: http://www.autemasho...erbjudanden.htm (scrolla lååångt ner på sidan) . Kostade 10 spänn + lika mycket i frakt. Hittade den efter att har varit runt i varenda elbutik i stan utan resultat...

Tack så mycket för svaren har beställt en sådan nu! återkommer om den fungerar!
mvh

Postad 22 January 2008 - 12:15

wolf
  • wolf
  • Lärjunge

• 482 inlägg
  • 0

Hej allihopa, vad är bästa dvd-spelarmjukvaran till mac ? Dvs vilken programvara erbjuder bäst uppskalning etc? Vore kungligt ifall någon som undersökt kunde dela med sig av sina inställningar samt vad de använder. Kollade med VLC igår med defaultIinställningar och det såg inte så skarpt ut.. rätt dassigt via HDMI till min pio. pdp-sx4280D.

De tre vanligaste: DVD-spelare, FrontRow, VLC

Bara att testa, finns inte så mycket inställningar, datorn ska ju vara inställd på samma upplösning som din TV (pixelmappat).

Postad 22 January 2008 - 13:40

edvardwendelin
  • edvardwendelin
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0

Prova Mplayer och läs manual-sidorna upp o ner flera varv tillbaka så hittar du en hel del olika post-processing filter, olika uppskalningsmetoder etc. Nackdelen med Mplayer är att det är en hel del läsande över vilka parametrar man kan sätta men det brukar ofta löna sig att sätta sig ner o gå igenom det ordentligt.

På tal om mplayer så märkte jag igår att uppspelningen blev märkbart snabbare på min mac mini om jag använde flaggan -vo quartz istället för -vo macosx (som är default). Kan va värt för andra att testa om man tycker att den tappar frames! På min Power Mac var det motsatt så det kan variera lite med vad man har för hårdvara.

mvh,
Edvard

Postad 22 January 2008 - 14:29

Mr_Empa
  • Mr_Empa
  • Veteran

• 1742 inlägg
  • 0
Någon som kan prova senaste versionen? http://www.osxbmc.com/
Nu med AC3 och DTS passthrough och Mac Mini stöd.

Det ser ut att bli mycket bra det här ;)

Postad 22 January 2008 - 15:30

Unregistered0455b57b
  • Unregistered0455b57b
  • Användare

• 214 inlägg
  • 0
Mycket intressant att xbmc håller på att fixas till för mac! Vad tror ni, kommer Apple göra en ny Mac Mini? Är sugen på att använda en mini som htpc, men skulle vilja att det var lite mer kräm i den. Det verkar som om 1080p funkar, men att det ändå är lite problem i vissa filmer och sekvenser.

Postad 22 January 2008 - 15:37

yaneku
  • yaneku
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0

Någon som kan prova senaste versionen? http://www.osxbmc.com/
Nu med AC3 och DTS passthrough och Mac Mini stöd.

Det ser ut att bli mycket bra det här ;)

Oooh! Ska testa det ikväll efter jobbet. Har testat förra versionen (0.01) och
där fungerade bild och musik väldigt bra. Jag tror detta kommer bli riktigt fint.

Postad 22 January 2008 - 15:45

yaneku
  • yaneku
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0

Mycket intressant att xbmc håller på att fixas till för mac! Vad tror ni, kommer Apple göra en ny Mac Mini? Är sugen på att använda en mini som htpc, men skulle vilja att det var lite mer kräm i den. Det verkar som om 1080p funkar, men att det ändå är lite problem i vissa filmer och sekvenser.

Jag är i samma situation som dig, vill ha en mini men gärna en så uppdaterad version som möjligt. Dock så har min plasma bara 1024x768 så jag klarar mig på 720p men man vet ju aldrig. Tror nog att det lutar åt köp av en 1.86ghz mini nu.

Postad 22 January 2008 - 18:50

Aggro
  • Aggro
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0
XBMC verkar väldigt intressant. Det går att få det att se ut som Front Row med, åtminstone på xbox, har osx-versionen stöd för skins med?

http://www.youtube.c...h?v=0gZg3bh8_3o

http://savvygeek.com/xbmc_xtv/

Postad 22 January 2008 - 20:02

yaneku
  • yaneku
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0
Ja osxversionen har stöd för skins också.

Postad 22 January 2008 - 20:06

yaneku
  • yaneku
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0
Nu har jag testat senaste xbmc till osx (1.0.2) och det fungerar verkligen bra om man tar hänsyn till hur lite tid som lagts på den här osx-porten än så länge. Jag har testat 720p x264 mkv:er och de fungerar kanon. Har inte fått DTS/AC3 passthrough att fungera ännu. Musik och bildvisning fungerar klockrent. Lite buggar här och där men detta ser mycket lovande ut! Eftersom det kan finjusteras och anpassas efter en specific platform (t.ex. mac mini) så tror jag att det kan bli ett stabilt media center!

Säg till om det är något speciellt ni undrar över.

Postad 22 January 2008 - 21:29

Aggro
  • Aggro
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0
Kan man dela ut itunes-bibliotek eller allra helst spellistor? Har du testat att streama över nätverket ifrån nätverksdisk, i sådana fall vilket filsystem kör du på nätverksdisken och hur fungerar det?

Funkade skinet förresten? :D

Postad 22 January 2008 - 22:25

yaneku
  • yaneku
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0
Det skinnet funkar ja!

Vet inte om man kan koppla upp sig mot itunes i nuläget men med xbmc till xbox så tror jag att det går så det borde iaf. komma till linux/osx med tiden, googla på "xbmc itunes".

Jag har inte testat att streama över nätverket ännu. Det finns inget inbyggt nätverksstöd i xbmc för osx ännu men man kan ju alltid mounta en nätverksenhet i osx.

Postad 22 January 2008 - 23:32

valmont74
  • valmont74
  • Användare

• 108 inlägg
  • 0
Jag installerade den senaste uppgraderingen på Front row men nu blir det varken bild eller ljud. Jag startar en filmfil och det blir svart, förut blev det bara kolsvart om jag hade textning som en .srt fil, men ljudet spelades.

Dessutom blir det ingen textning när jag kör Quick time direkt med .srt text, men bild och ljud funkar. Jag har installerat Perian 1.0, och klickat för "multi channel", tyvärr blir det bara stereo ljud. När jag kör motsvarande film i VLC så blir det 5.1 ljud och text.

Vad har hänt? Har de nya uppgraderingarna nedgraderat mitt system?!

Postad 23 January 2008 - 21:06

Unregistered91069091
  • Unregistered91069091
  • Användare

• 249 inlägg
  • 0
Jag söker efter en liten smidig HTPC och blev tipsad att kolla in MacMini.

Är MacMini verkligen lämpad som HTPC och vad krävs för att köra den som en sådan fullt ut?
Eftersom det skulle bli den första Mac'en jag använt undrar jag om man kan köra Vista MCE i den utan större
bekymmer såsom oändligt letande efter drivrutiner osv.
Klarar dom HD, och är dom fullt bestyckade redan från början?

Många frågor kanske men vore bra med en kort resume' på denna tråd.

Postad 25 January 2008 - 09:07

NiklasK
  • NiklasK
  • Lärjunge

• 452 inlägg
  • 0
Testade nya Front Row i Leopard igår. Märkte att det funkar ganska sådär med DVD. Om man går in i DVD menyn så går det bara att navigera sig i den "övre" menyn. Om man t ex går in och vill välja språk/subtitles, då funkar fjärren inte att den styr navigeringen i menyn utan då styr den bara ljudet i Front Row om man trycker upp eller ner. Mycket tråkigt.

Postad 25 January 2008 - 13:26

Unregistered0455b57b
  • Unregistered0455b57b
  • Användare

• 214 inlägg
  • 0
Det kommer en uppdatering av Leopard snart, och jag tror jag såg något om att dvd-funktionerna skulle vara uppdaterade då. Vi kan hoppas :)

Postad 26 January 2008 - 18:03

gusax
  • gusax
  • Beroende

• 1425 inlägg
  • 0
Spela dvd utan front row istället. Stäng av front row och sätt i dvdn så startar Dvd-spelaren automatiskt. Fjärren funkar där också, men du kan behöva gå in i inställningarna med mus & tangentbord första gången för att ställa in så att den alltid startar i fullskärm samt skickar ut dolby igital/dts korrekt i fortsättningen. (För att få ändra ljudet måste du se till att filmen är stoppad genom att trycka på stopp-knappen.)

Postad 26 January 2008 - 22:33

Unregistered951ada42
  • Unregistered951ada42
  • Lärjunge

• 439 inlägg
  • 0
En nybörjarfråga om DVDuppspelning på mac med VLC...

Sitter med en Batman returns DVD och undrar hur jag ska kunna veta vilken frekvens filmen ska optimalt visas i?

Jag vill ju ge tvn en 50Hz signal om det ska vara det och en 60 Hz signal om det ska vara det. Skivan är region 2, kan man då automatiskt anta att det är en 50Hz? Hmm, detta svararde nog på sig själv ser jag men jag laddade även ner en trailer från apple om roboten wall*E i 720p, hur vet jag vilken frekvens jag ska mata tv:n med för att detta ska bli rätt? 24/50/60 Hz?

Finns det någon programvara som kan ge mig denna info om filerna/dvd-filmen eller hur gör ni andra när ni inte vet? Kollar efter judder o chansar o ändrar därefter?

Postad 27 January 2008 - 10:50

gusax
  • gusax
  • Beroende

• 1425 inlägg
  • 0

En nybörjarfråga om DVDuppspelning på mac med VLC...

Sitter med en Batman returns DVD och undrar hur jag ska kunna veta vilken frekvens filmen ska optimalt visas i?

Jag vill ju ge tvn en 50Hz signal om det ska vara det och en 60 Hz signal om det ska vara det. Skivan är region 2, kan man då automatiskt anta att det är en 50Hz? Hmm, detta svararde nog på sig själv ser jag men jag laddade även ner en trailer från apple om roboten wall*E i 720p, hur vet jag vilken frekvens jag ska mata tv:n med för att detta ska bli rätt? 24/50/60 Hz?

Finns det någon programvara som kan ge mig denna info om filerna/dvd-filmen eller hur gör ni andra när ni inte vet? Kollar efter judder o chansar o ändrar därefter?

Trailers från apple har 24 bilder per sekund, dina dvdskivor har 25. Ställ in datorn på 50Hz så borde det bli bra. Alternativt 75 eller 100 Hz (multiplar av 25) om du upplever att 50Hz flimrar.

Postad 30 January 2008 - 08:43

Yog-Sothoth
  • Yog-Sothoth
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
Har suttit med min Mac Mini och slitit mitt hår i ett par veckor nu (inte bokstavligt talat, jag är flintskallig), då jag inte har lyckats åstadkomma en vettig upplösning. Jag har en 42" plasma, Panasonic TH-42PV60. Först testade jag med DVI->HDMI men det blev massa overscan och annat strul, dock såg man att macen i alla fall skickade ut en bild i 16:9.

Nu kör jag med VGA, dock finns det inga widescreen-upplösningar att välja på som funkar för TV:n. Den som kommer närmast sanningen är 1024x768 (vilket enligt Panasonic ska vara TV:ns upplösning, men hur går det till, förhållandet är ju 4:3 i den upplösningen?). Jag vågar inte testa DisplayConfigX / SwitchResX, sist jag gjorde det fick jag en flimrande bild som jag inte blev av med och fick installera om OS:et.

Ett annat problem är ju att dessa program är betalprogram, hur gör alla ni som använder dem, piratkopierat?

I VLC kan man ställa in ration och komma runt upplösningen, men det vore ju fint att ha det rätt från början. Himla dåligt att Mac OS X inte stöder 1366x768. Alla tips är välkomna... jag har frågat om detta tidigare och fick en screenshot med inställningar i SwitchResX, tänkte bara kolla först ifall någon har något bättre tips, den typ av TV jag har är inte direkt ovanlig och det känns sannolikt att någon har råkat ut för liknande.

Postad 30 January 2008 - 08:48

edvardwendelin
  • edvardwendelin
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0

Har suttit med min Mac Mini och slitit mitt hår i ett par veckor nu (inte bokstavligt talat, jag är flintskallig), då jag inte har lyckats åstadkomma en vettig upplösning. Jag har en 42" plasma, Panasonic TH-42PV60. Först testade jag med DVI->HDMI men det blev massa overscan och annat strul, dock såg man att macen i alla fall skickade ut en bild i 16:9.

Nu kör jag med VGA, dock finns det inga widescreen-upplösningar att välja på som funkar för TV:n. Den som kommer närmast sanningen är 1024x768 (vilket enligt Panasonic ska vara TV:ns upplösning, men hur går det till, förhållandet är ju 4:3 i den upplösningen?). Jag vågar inte testa DisplayConfigX / SwitchResX, sist jag gjorde det fick jag en flimrande bild som jag inte blev av med och fick installera om OS:et.

Ett annat problem är ju att dessa program är betalprogram, hur gör alla ni som använder dem, piratkopierat?

I VLC kan man ställa in ration och komma runt upplösningen, men det vore ju fint att ha det rätt från början. Himla dåligt att Mac OS X inte stöder 1366x768. Alla tips är välkomna... jag har frågat om detta tidigare och fick en screenshot med inställningar i SwitchResX, tänkte bara kolla först ifall någon har något bättre tips, den typ av TV jag har är inte direkt ovanlig och det känns sannolikt att någon har råkat ut för liknande.

Nu kan inte jag allt för mycket om plasma skall erkännas men är inte pixlarna bredare än de är höga? Tycker alltid jag läser mig till att plasma skärmar har t.ex. 1024x768 upplösning. Mac Minin känner av/gissar vilka upplösningar din TV kan ta emot och det är bara dessa alternativ som dyker upp i listan. På min LCD har jag t.ex. 1360x768. Visst saknas det några pixlar men det kan man ju leva med.

Pröva labba med TVns zoom och overscan inställningar o se om du får det att fungera.

mvh,
Edvard

Postad 30 January 2008 - 08:59

Mr_Empa
  • Mr_Empa
  • Veteran

• 1742 inlägg
  • 0
Jag går på Edvard's linje, OS X ska känna igen vilka upplösningar som stödjs av TV:n, min skickar ut 1360x768 utan problem. Med VGA kan jag tillägga.

Redigerat av Mr_Empa, 30 January 2008 - 08:59.

Postad 30 January 2008 - 09:18

Phindus
  • Phindus
  • Mästare

• 2854 inlägg
  • 0
Det finns många plasmor som har rektangulära pixlars. Jag matar min display med 1360x768 via VGA utan problem, men det gäller ju att skärmen har så många pixlar. Panasonic TH-42PV60 har 1024x768 pixlar, rektangulära, så det är ju inte så konstigt att macen vill mata den med det.

Postad 30 January 2008 - 09:18

Unregistered56e968a9
  • Unregistered56e968a9
  • Beroende

• 1431 inlägg
  • 0
Det är för att din plasma har rektangulära pixlar... därför som 1024x768 blir 16:9 ändå.
Så det är inget fel på macen.

Postad 30 January 2008 - 13:40

Yog-Sothoth
  • Yog-Sothoth
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0

Det är för att din plasma har rektangulära pixlar... därför som 1024x768 blir 16:9 ändå.
Så det är inget fel på macen.

Tack för alla svar! Att plasman har rektangulära pixlar känns som en vettig förklaring.

Men... varför är bilden då "stretchad"? Dvs det ser ut som en 4:3-bild som är utdragen till att passa 16:9. Kan man få macen att fatta hur den ska göra med pixlarna?

Postad 30 January 2008 - 14:26

Unregistered18799eb1
  • Unregistered18799eb1
  • Lärjunge

• 381 inlägg
  • 0

Men... varför är bilden då "stretchad"? Dvs det ser ut som en 4:3-bild som är utdragen till att passa 16:9. Kan man få macen att fatta hur den ska göra med pixlarna?

Det är nog just det som gör att bilden blir "stretchad".. för att Minin inte förstår att pixlarna är avlånga. Tyvärr har jag inte en aning om hur man ska fixa det.

Postad 30 January 2008 - 14:31

Yog-Sothoth
  • Yog-Sothoth
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0

Det är nog just det som gör att bilden blir "stretchad".. för att Minin inte förstår att pixlarna är avlånga. Tyvärr har jag inte en aning om hur man ska fixa det.

Men eftersom 1024x768 verkar vara så vanligt på plasma bör fler människor ha fått det här problemet.

Som sagt kan man ju ställa in aspect ratio i VLC och därmed fixa videon, men det vore trevligt om OS:et fick rätt proportioner också.

Med DVI->HDMI blev bilden i widescreen, men med kraftig overscan. :/

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.