Playstation 4
9134 svar till detta ämne
Postad 03 April 2014 - 21:02
Zerokelvin
-
Zerokelvin
-
Beroende
-
-
1358 inlägg
Jag upplevde mer att undersökningen handlade om digital handel. Priser, förbokningar, förbokningserbjudande mm. Kommer inte ihåg exakt vad alla frågor vad om, går inte gå in och kolla i efterhand.
Den du fått verkar ju vara en helt annan än den jag länkade till! I din står det tom "Din åskit om Playstation store" Medans den andra undersökningen verkar bara vara inriktad på just ev kommande funktioner för PS4:an.
Postad 03 April 2014 - 21:43
Zoiler
-
Zoiler
-
Transform
-
-
38134 inlägg
"Din åskit om Playstation store"
=P Ja det är två olika undersökningar.
Postad 04 April 2014 - 07:46
Zerokelvin
-
Zerokelvin
-
Beroende
-
-
1358 inlägg
Hehe..åskit  Skyller på att jag hade tumvantar på mig!
Postad 06 April 2014 - 08:13
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Håller fortfarande på att boosta upp min PS3 med ny HDD och ett trevligare skin till fronten.Den genomgående kritiken som PS4:an får är det begränsade utbudet, och att knapparna på handkontrollen tappar sitt hölje av gummi. Kanske det är bättre att vänta ett år till lite större titlar börja komma ut? Som det är nu har jag fullt upp med rätt trevliga spel på PS3:an. Men jag har sett jämförelser på spel som tex "Tomb Raider" mellan de två konsolerna, och då blir jag givetvis sugen på PS4:an. Vidare har jag läst att det saknas vissa stöd för film/musik, vet inte om det kommit en patch än?
Postad 06 April 2014 - 08:43
Unregistered17f9fb0d
-
Unregistered17f9fb0d
-
Forumräv
-
-
844 inlägg
Håller fortfarande på att boosta upp min PS3 med ny HDD och ett trevligare skin till fronten.
Den genomgående kritiken som PS4:an får är det begränsade utbudet, och att knapparna på handkontrollen tappar sitt hölje av gummi. Kanske det är bättre att vänta ett år till lite större titlar börja komma ut?
Som det är nu har jag fullt upp med rätt trevliga spel på PS3:an. Men jag har sett jämförelser på spel som tex "Tomb Raider" mellan de två konsolerna, och då blir jag givetvis sugen på PS4:an. Vidare har jag läst att det saknas vissa stöd för film/musik, vet inte om det kommit en patch än?
Jag har haft min ps4 sedan releasen och båda min ds4or är intakta. Inget gummi som släppt. Har väl närmare 300h BF4, några fyllekvällar med Fifa och en helnatt med Dead nation på spakarna. Brist på spel är inget problem än heller. Fullt upp med BF. De dagar man vill göra nått annat kör jag fifa eller assassins creed. Eller nåt av gratisliren från PS+. Händer dock inte ofta
Postad 06 April 2014 - 09:48
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Sitter just nu med AC3 på PS3Höll på att bli vansinnig på den nya Animus-menyn, upplevde den som ganska plottrig och det tog tid att bara lista ut hur jag sållar ut huvuduppdragen. Men nu, väl inne i Boston så börjar det klarna. Men blir helt galen på alla separata "små-menyer" över sido-uppdragen: jakt, skatter, hitta saker åt småben osv. Har köpt en Imac, och min förstärkare gick sönder för några månader sedan. Detta är utgifter som sätter några hål i plånboken. Hur fungerar det med Playstation Store och Plus, finns det någonting att tanka där än för PS4? Har inte sett många användare vara aktiva i Playstation + tråden? Jag vet inte om det skapats en tråd för Playstation Store enbart för PS4, eller om alla skriver under samma tråd?
Postad 07 April 2014 - 11:06
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Har Sony kommit tillrätta med alla brister som PS4:an hade vid release? Har de släppt nya uppdateringar för media osv?
Postad 07 April 2014 - 11:28
Unregistered9a177c31
-
Unregistered9a177c31
-
Veteran
-
-
1716 inlägg
Har Sony kommit tillrätta med alla brister som PS4:an hade vid release? Har de släppt nya uppdateringar för media osv?
Jag vet inte vad du menar med "alla brister", men i mitt tycke så har PS4:an fungerat finfint sedan release. Sony har släppt några uppdateringar, men det är mest mindre fixar och stabilitetsförbättringar det handlar om. Det enda jag saknar just nu är möjligheten att ladda över sina sparade videoklipp till ett USB-minne, men Sony har ju lovat att en uppdatering med den funktionen är på gång och den borde släppas snart.
Postad 07 April 2014 - 11:43
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Vad jag läst så har PS4:an saknat stöd för en del ljudformat: mp3 osv. Vidare så skall Bluray-spelaren varit ganska långsam?
Postad 07 April 2014 - 11:52
Unregisteredf64a5233
-
Unregisteredf64a5233
-
Über-Guru
-
-
14825 inlägg
Brukar köra BD filmer från PS3 men tänkte köra från PS4.
Problemet är bara att jag inte får PS4an att skicka 24p. Finns ej heller så många inställningar. Automatic eller av. Automatic fungerar inte från PS3 för mig utan där får jag ställa den i On läge för 24p.
PS3 får fortsättningsvis agera BD-spelare tills Sony fixat spelaren på PS4.
Postad 07 April 2014 - 11:58
Unregistered4b026b86
-
Unregistered4b026b86
-
Beroende
-
-
1292 inlägg
PS4 saknar fortfarande stöd för media.
Klarar inte musik eller film via sig varken USB eller streaming (ingen DLNA).
Bluray spelaren är inte långsam och den har bra bildkvalitet för 24fps material, däremot har den haft brister i uppspelning av video-baserat material och dvd film (för dom som ser på sånt).
Dessutom klarar den tex fortfarande inte av 3D alls (det har utlovats att det ska komma 3D stöd...så småningom).
De få uppdateringar som har kommit verkar ha gjort den stabilare iaf.
Morlock, PS4:an fixar 24fps så det borde inte vara något problem.
Har du problem med det? Med vilken display?
Redigerat av Unregistered4b026b86, 07 April 2014 - 11:59.
Postad 07 April 2014 - 12:02
Unregisteredf64a5233
-
Unregisteredf64a5233
-
Über-Guru
-
-
14825 inlägg
VPL-HW20. Skickar signalen genom en STR-DA5200. Auto fungerar inte från varkem PS3 eller PS4 utan måste tvinga 24p vilket inte går på PS4.
Postad 07 April 2014 - 12:07
Unregistered4b026b86
-
Unregistered4b026b86
-
Beroende
-
-
1292 inlägg
VPL-HW20. Skickar signalen genom en STR-DA5200. Auto fungerar inte från varkem PS3 eller PS4 utan måste tvinga 24p vilket inte går på PS4.
Surt, har du recievern bildmässigt inställd som through eller direkt eller liknande så det inte är den som spökar??
Postad 08 April 2014 - 12:19
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Kollade på deras hemsida "Store" och det finns inga spel för Playstation + användarna? Allt verkar vara fullt pris.
Postad 08 April 2014 - 21:14
Benkke
-
Benkke
-
Mega-Guru
-
-
7289 inlägg
Instant game collection har 19 spel
Postad 09 April 2014 - 07:48
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Hmmm, boostar upp min PS3:a idag med nya HDD, kommer nog att vänta minst ett halvår. Dels för att jag ansåg att det var surt att priset gick upp på PS4, men även för att jag önskar mig ett större utbud innan jag köper konsolen.
Postad 09 April 2014 - 08:06
what17ever
-
what17ever
-
Veteran
-
-
2416 inlägg
Njae, att priset gick upp med PS4 stämmer ju inte, eller vad menar du?
När jag köpte min PS3 på releasedagen så gick den loss på 6000 spänn.
Det var normalpriset. http://sv.wikipedia....iss.C3.A4ttning
Postad 09 April 2014 - 08:11
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Vad jag sett har sidor lagt ut PS4:an inför release för ca: 3800:- och numera kostar den runt 4500:-
Postad 09 April 2014 - 08:45
letmefly
-
letmefly
-
Veteran
-
-
2258 inlägg
Som sagt - vid min gamestop finns de i butik och kostar under 4000 SEK. Över 4K känns som ett stort nej med tanke på 399USD och en låg dollarkurs. (Det är väl iofs någon form av straffskatt på elektronik som gör att tillägget hamnar på närmare 40% om jag minns rätt).
Postad 09 April 2014 - 08:50
jimjans
-
jimjans
-
Mästare
-
-
3660 inlägg
Som sagt - vid min gamestop finns de i butik och kostar under 4000 SEK. Över 4K känns som ett stort nej med tanke på 399USD och en låg dollarkurs. (Det är väl iofs någon form av straffskatt på elektronik som gör att tillägget hamnar på närmare 40% om jag minns rätt).
dom där 399 dollarna är ju utan moms, och i USA har de flesta stater moms också...
Redigerat av jimjans, 09 April 2014 - 08:50.
Postad 09 April 2014 - 10:27
Kamui
-
Kamui
-
Beroende
-
-
1316 inlägg
dom där 399 dollarna är ju utan moms, och i USA har de flesta stater moms också...
399*7*1.25= 4300 kr? Nja...
Postad 09 April 2014 - 10:46
letmefly
-
letmefly
-
Veteran
-
-
2258 inlägg
Dessutom går det endast 6,6 dollar på en krona så någon tar ut fin vinst på vägen till konsument och det brukar inte vara i sista ledet den hamnar...
Postad 09 April 2014 - 11:32
Unregistereddc471864
-
Unregistereddc471864
-
Über-Guru
-
-
24891 inlägg
Dessutom går det endast 6,6 dollar på en krona så någon tar ut fin vinst på vägen till konsument och det brukar inte vara i sista ledet den hamnar...
Ja de kan ta lite mer när det är brist på dem. Vad jag sett har sidor lagt ut PS4:an inför release för ca: 3800:- och numera kostar den runt 4500:-
Jepp jag betalade 3800 eller om det var 3900 för min vid launch. Bristen har drivit upp priserna ngt.
Postad 09 April 2014 - 12:04
Jocce81
-
Jocce81
-
Forumräv
-
-
524 inlägg
För det finns inga omkostnader runt det hela? Tycker det är roligt med folk som gör en jämförelse med priser utomlands och i Sverige och tycker att folk tar ut en stor vinst osv på saker bara för att dom kostar mer... Oavsett om det sker via direktimport eller via vanliga kanaler så är det omkostnader runtomkring det hela, speciellt i Sverige där vi inte har lågavlönade i "ledet" som i andra länder. (Jämför lönekostnaden för lastbilschauffören och lagerkillen som hanterar varan på ETT ställe i Sverige mot t.ex. USA...) Sen tillkommer Sales tax (inte direkt samma sak som moms men enklast att jämföra den med just momsen...)på de flesta priser i USA dessutom, som inte framgår av hemsidornas priser...och den skiljer sig från stat till stat... Har jag plockat hem en hel del saker (Allt från Elektronik till Bilar) så vet att det tillkommer en del kostnader på många ställen (I Sverige är det ju bara titta på Tull+Moms t.ex.).. Sen OM det nu är så att någon tjänar en slant på produkten i fråga...ja absolut inget fel i det!  Man ska ju ha betalt för sina timmar man jobbar... /Jocce
Redigerat av Jocce81, 09 April 2014 - 12:06.
Postad 09 April 2014 - 12:30
letmefly
-
letmefly
-
Veteran
-
-
2258 inlägg
För det finns inga omkostnader runt det hela? Tycker det är roligt med folk som gör en jämförelse med priser utomlands och i Sverige och tycker att folk tar ut en stor vinst osv på saker bara för att dom kostar mer... Oavsett om det sker via direktimport eller via vanliga kanaler så är det omkostnader runtomkring det hela, speciellt i Sverige där vi inte har lågavlönade i "ledet" som i andra länder. (Jämför lönekostnaden för lastbilschauffören och lagerkillen som hanterar varan på ETT ställe i Sverige mot t.ex. USA...) Sen tillkommer Sales tax (inte direkt samma sak som moms men enklast att jämföra den med just momsen...)på de flesta priser i USA dessutom, som inte framgår av hemsidornas priser...och den skiljer sig från stat till stat... Har jag plockat hem en hel del saker (Allt från Elektronik till Bilar) så vet att det tillkommer en del kostnader på många ställen (I Sverige är det ju bara titta på Tull+Moms t.ex.).. Sen OM det nu är så att någon tjänar en slant på produkten i fråga...ja absolut inget fel i det!  Man ska ju ha betalt för sina timmar man jobbar... /Jocce
Jag har jobbat med att ta fram modeller för att på artikelnivå mäta distributionskostnader för ett av sveriges mest distributionsintensiva företag så jag kan med säkerhet säga att du är helt fel ute när det gäller hur stor inverkan distributionen har. Har dessutom importerat bilar från fyra olika marknader inkl USA samt en hel del elektronik (från ytterligare en drös marknader) så jag har rätt bra koll på vad för kostnader som tillkommer. Dessutom görs ju inte produkterna i USA utan i Japan eller Kina och priset 399 USD (+VAT) är ju inklusive vinst i staterna. Du har dock rätt i att någon gör sig en slant på det hela. I mina ögon en oskälig sådan. Att Gamestop i dagsläget är ensam under 4000 SEK i Sverige säger en hel del.
Redigerat av letmefly, 09 April 2014 - 12:31.
Postad 09 April 2014 - 12:38
beat_strandh
-
beat_strandh
-
Mästare
-
-
3846 inlägg
När kommer nästa patch???!!!!
Postad 09 April 2014 - 14:36
Zerokelvin
-
Zerokelvin
-
Beroende
-
-
1358 inlägg
När kommer nästa patch???!!!!
För nån vecka sen sa de "Inom några veckor"!
Redigerat av Zerokelvin, 09 April 2014 - 14:37.
Postad 09 April 2014 - 14:37
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
Postad 09 April 2014 - 15:15
Jocce81
-
Jocce81
-
Forumräv
-
-
524 inlägg
Jag har jobbat med att ta fram modeller för att på artikelnivå mäta distributionskostnader för ett av sveriges mest distributionsintensiva företag så jag kan med säkerhet säga att du är helt fel ute när det gäller hur stor inverkan distributionen har. Har dessutom importerat bilar från fyra olika marknader inkl USA samt en hel del elektronik (från ytterligare en drös marknader) så jag har rätt bra koll på vad för kostnader som tillkommer. Dessutom görs ju inte produkterna i USA utan i Japan eller Kina och priset 399 USD (+VAT) är ju inklusive vinst i staterna. Du har dock rätt i att någon gör sig en slant på det hela. I mina ögon en oskälig sådan. Att Gamestop i dagsläget är ensam under 4000 SEK i Sverige säger en hel del.
Syftade inte bara på distrubitionen. Talar hela kedjan osv. Detta gäller "allt" i Sverige. När det inte finns några lågavlönade (för det finns det inte i Sverige, titta som sagt på USA). Företaget som säljer den hyr lokaler av någon, på det företaget har alla "bra" lön. Inte ens städare är lågavlönade (under förutsättning att det är vit arbetskraft så klart...). Allt detta gör att ALLA kostnader blir dyrare (allt från lokalhyra till pennor att skriva ordrar med osv...) Då verkar du iallafall ha bra koll på det hela! Men vad är skälig vinst på en vara som ut till kund kostar runt 4000 kr enligt dig? Tänk på att det är ingen "volymvara" som man säljer sjukt många enheter av...och det som sagt skall betala både säljarens lön, hyran, transporter, lagerpersonalens, samt sociala avgifter + skatt osv... Har Gamestop några maskiner att leverera? /Jocce
Postad 09 April 2014 - 15:57
letmefly
-
letmefly
-
Veteran
-
-
2258 inlägg
Då verkar du iallafall ha bra koll på det hela! Men vad är skälig vinst på en vara som ut till kund kostar runt 4000 kr enligt dig? Tänk på att det är ingen "volymvara" som man säljer sjukt många enheter av...och det som sagt skall betala både säljarens lön, hyran, transporter, lagerpersonalens, samt sociala avgifter + skatt osv... Har Gamestop några maskiner att leverera? /Jocce
Om du inte tror Playstation 4 är en volymvara skulle du nog köpt en Xbox One istället för med det antagandet skulle Sony ha grövre problem än de har idag. Självfallet har gamestop maskiner att leverera. Stort tack för informationen om att det behövs lokaler och anställda för att driva företag.
Postad 09 April 2014 - 17:41
Kamui
-
Kamui
-
Beroende
-
-
1316 inlägg
Syftade inte bara på distrubitionen. Talar hela kedjan osv. Detta gäller "allt" i Sverige.
När det inte finns några lågavlönade (för det finns det inte i Sverige, titta som sagt på USA). Företaget som säljer den hyr lokaler av någon, på det företaget har alla "bra" lön. Inte ens städare är lågavlönade (under förutsättning att det är vit arbetskraft så klart...). Allt detta gör att ALLA kostnader blir dyrare (allt från lokalhyra till pennor att skriva ordrar med osv...)
Då verkar du iallafall ha bra koll på det hela! Men vad är skälig vinst på en vara som ut till kund kostar runt 4000 kr enligt dig? Tänk på att det är ingen "volymvara" som man säljer sjukt många enheter av...och det som sagt skall betala både säljarens lön, hyran, transporter, lagerpersonalens, samt sociala avgifter + skatt osv...
Har Gamestop några maskiner att leverera?
/Jocce
Har inte One varit prissatt $100 över PS4 i USA? Men ändå kostar den samma i Sverige som PS4? Det går bara inte ihop för mig. Har inte MS dessa sociala avgifter att tänka på?
Postad 09 April 2014 - 18:16
Unregistered5deb0b1d
-
Unregistered5deb0b1d
-
Guru
-
-
4329 inlägg
Vi har marknadsekonomi i Sverige. Alltså kostar en PS4 över 4000:- för att folk är villiga att betala det priset.
Postad 09 April 2014 - 19:51
SC-Zap
-
SC-Zap
-
Guru
-
-
6963 inlägg
399*7*1.25= 4300 kr? Nja...
Är faktiskt ännu värre: 399 x 6:50 x 1,25 = 4 300 kr? Väldigt mycket nja... Som vanligt läggs det på mycket när det säljs här i Sverige. Gäller alla produkter. Sedan ska vi ju klart för oss att företag INTE köper PS4 för de där 399 USD, långt därifrån.
Redigerat av SC-Zap, 09 April 2014 - 19:53.
Postad 09 April 2014 - 21:39
Kamui
-
Kamui
-
Beroende
-
-
1316 inlägg
Vi har marknadsekonomi i Sverige. Alltså kostar en PS4 över 4000:- för att folk är villiga att betala det priset.
Åh fan! Tack för infon.
Postad 10 April 2014 - 07:21
Jocce81
-
Jocce81
-
Forumräv
-
-
524 inlägg
Om du inte tror Playstation 4 är en volymvara skulle du nog köpt en Xbox One istället för med det antagandet skulle Sony ha grövre problem än de har idag. Självfallet har gamestop maskiner att leverera. Stort tack för informationen om att det behövs lokaler och anställda för att driva företag.
Inte för den enskilda butiken...hur många PS4 tror du säljs om dagen i varje enskild butik? Att lagerhålla en vara kostar också pengar... /Jocce
Postad 10 April 2014 - 07:24
Jocce81
-
Jocce81
-
Forumräv
-
-
524 inlägg
Inte för den enskilda butiken...hur många PS4 tror du säljs om dagen i varje enskild butik? Att lagerhålla en vara kostar också pengar... Bra om dom har det  Då borde väl i princip alla köpa maskinerna från dem? Har inte One varit prissatt $100 över PS4 i USA? Men ändå kostar den samma i Sverige som PS4? Det går bara inte ihop för mig. Har inte MS dessa sociala avgifter att tänka på?
Inte koll på hur de är prissatta mot varandra, men självklart har dom det. Men kan också vara så att MS själva går in och håller ner priset mot ÅF för att kunna konkurrera på vissa marknader... Och som nämns nedan: Vi har marknadsekonomi i Sverige. Alltså kostar en PS4 över 4000:- för att folk är villiga att betala det priset.
Precis...och som jag sa ovan, vill någon tjäna pengar på det så är det inte fel med det... /Jocce
Postad 10 April 2014 - 07:59
Unregistered5deb0b1d
-
Unregistered5deb0b1d
-
Guru
-
-
4329 inlägg
Åh fan! Tack för infon.
Det var så lite så. Jag finner diskussioner kring vad en PS4 "borde" kosta i Sverige baserat på en annan marknad ungefär lika spännande som du fann min kommentar. Som du skrev Xbox One är dyrare i USA men på samma pris i Sverige. Det är om något ett klockrent exempel på hur marknadsekonomin fungerar och varför man inte skall sitta och jämföra olika länder mot varandra. Sedan borde spelkonsoler vara varor som har ganska låg priselasticitet eftersom de är unika produkter, vilket ytterligare motiverar företagen att behålla priserna och inte sänka dem.
Redigerat av Unregistered5deb0b1d, 10 April 2014 - 07:59.
Postad 10 April 2014 - 08:55
letmefly
-
letmefly
-
Veteran
-
-
2258 inlägg
Som du skrev Xbox One är dyrare i USA men på samma pris i Sverige. Det är om något ett klockrent exempel på hur marknadsekonomin fungerar och varför man inte skall sitta och jämföra olika länder mot varandra. Sedan borde spelkonsoler vara varor som har ganska låg priselasticitet eftersom de är unika produkter, vilket ytterligare motiverar företagen att behålla priserna och inte sänka dem.
Fast frågan är om det inte var Nordisk film som bestämde sig för att dra in lite extra kulor på att de har ensamrätt på distributionen i Sverige? Det var samma brist i USA men där låg priserna kvar på 399 USD. Så exemplet PS4 är snarare ett exempel på hur det fungerar när en distributör har ensamrätt gällande prissättning på en viss marknad och bestämmer sig för att pressa båda kunder och butiker lite extra... Spekulation från min sida men ALLA butiker höjde priset mer eller mindre över en natt vilket inte skulla gå att förklara på annat sätt.
Postad 10 April 2014 - 09:03
Unregistered5deb0b1d
-
Unregistered5deb0b1d
-
Guru
-
-
4329 inlägg
Fast de gråimporterade konsoler som har funnits i butikerna har också sålts för samma pris. Sedan vet inte jag hur avtalet mellan Sony och NF ser ut eller vad som gäller för butikerna och varifrån de får köpa konsoler. Men tittar man på hemsidor så kostar en importerad konsol från Europa lika mycket som en konsol från NF. Och NF tar ut det priset för att de kan. Maskinerna är slutsålda nästan överallt så varför skulle de plötsligt ta ut ett lägre pris? Hade det varit så att de inte sålt några maskiner hade priset sjunkit snabbt i Sverige och NF hade anpassat priset efter marknaden.
Tar NF ut lite extra pengar för att de har ensamrätt? Med stor sannolikhet ja. Men bara för att marknaden tillåter dem att göra det.
Postad 10 April 2014 - 09:18
letmefly
-
letmefly
-
Veteran
-
-
2258 inlägg
Fast importerar du en själv så finns det en hel del pengar att spara. Billigast från Sydeuropa på cirka 3500 SEK levererat med UK ett antal hundralappar över det. Jag har alltså inga problem att förstå VARFÖR Nordisk film gör det men det är långt ifrån detsamma som att dra ned byxorna och tycka att det är ok...
Postad 10 April 2014 - 09:37
Kamui
-
Kamui
-
Beroende
-
-
1316 inlägg
Fast frågan är om det inte var Nordisk film som bestämde sig för att dra in lite extra kulor på att de har ensamrätt på distributionen i Sverige? Det var samma brist i USA men där låg priserna kvar på 399 USD. Så exemplet PS4 är snarare ett exempel på hur det fungerar när en distributör har ensamrätt gällande prissättning på en viss marknad och bestämmer sig för att pressa båda kunder och butiker lite extra... Spekulation från min sida men ALLA butiker höjde priset mer eller mindre över en natt vilket inte skulla gå att förklara på annat sätt.
Exakt. Diskussionen handlar inte om vi lever i en marknadsekonomi eller ej (duh), det handlar om att priset i vissa länder är orimligt högt jämfört med andra trots att det råder brist även i de länder där priset inte höjts. Det stör mig.
Postad 10 April 2014 - 12:17
Zoiler
-
Zoiler
-
Transform
-
-
38134 inlägg
Vi ska inte klaga allt för mycket, vi ska vara glad att vi inte bor i Brasilien
Postad 10 April 2014 - 12:20
Unregistereddc471864
-
Unregistereddc471864
-
Über-Guru
-
-
24891 inlägg
Galet höga straffskatter de har på en del utländska varor.
Postad 10 April 2014 - 12:40
Unregisterede32cf070
-
Unregisterede32cf070
-
Guru
-
-
5006 inlägg
De som bor i Brasilien har inte klagat tillräckligt mycket.
Postad 10 April 2014 - 13:19
letmefly
-
letmefly
-
Veteran
-
-
2258 inlägg
Hehe - det ligger inte i min mentalitet att vara nöjd bara för att någon annan har det värre...
Postad 10 April 2014 - 13:24
Zoiler
-
Zoiler
-
Transform
-
-
38134 inlägg
De som bor i Brasilien har inte klagat tillräckligt mycket.
Hade knappats hjälpt.
Postad 10 April 2014 - 13:29
letmefly
-
letmefly
-
Veteran
-
-
2258 inlägg
Känns som vi är lite off-topic men Brasilien är ett skapligt speciellt land när det gäller skatter så de är nog ganska härdade vid det här laget...
Postad 10 April 2014 - 14:15
Unregistered5deb0b1d
-
Unregistered5deb0b1d
-
Guru
-
-
4329 inlägg
Exakt. Diskussionen handlar inte om vi lever i en marknadsekonomi eller ej (duh), det handlar om att priset i vissa länder är orimligt högt jämfört med andra trots att det råder brist även i de länder där priset inte höjts. Det stör mig.
Fast priset är inte orimligt högt. Hade det varit orimligt högt hade marknaden justerat priset tills det att det låg på en nivå som folk ansåg att de var villiga att betala. Fast importerar du en själv så finns det en hel del pengar att spara. Billigast från Sydeuropa på cirka 3500 SEK levererat med UK ett antal hundralappar över det. Jag har alltså inga problem att förstå VARFÖR Nordisk film gör det men det är långt ifrån detsamma som att dra ned byxorna och tycka att det är ok...
Ja du kan importera själv, men det påverkar inte priselasticiteten tillräckligt mycket för att ändra priset i Sverige. Sedan förstår jag inte det sista du skriver. Så att om man inte tycker att det är konstigt att varan kostar över 4000:- för att marknaden fungerar så står man med byxorna nere? Vad menar du att man skall göra för att visa att det inte är ok? Mitt förslag är att köpa produkten till det pris anser sig vara beredd att betala. Om det sedan är genom att importera själv eller vänta tills priset sjunker i Sverige är egalt.
Redigerat av Unregistered5deb0b1d, 10 April 2014 - 14:15.
Postad 11 April 2014 - 06:57
ibeardtech
-
ibeardtech
-
Lärjunge
-
-
368 inlägg
Vad rekomenderas? Köpa spel på PS Store eller på skiva?
Postad 11 April 2014 - 07:16
Unregistered1384
-
Unregistered1384
-
Beroende
-
-
1199 inlägg
Ska den här tråden också bara handla om priser nu? Suck, tycker flesta trådarna på det här forumet till slut bara handlar om pengar.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
Spelkonsoler & PC-spel
-
→
Playstation
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|