* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *
34702 svar till detta ämne
Postad 10 november 2009 - 00:45
Unregistered29650
-
Unregistered29650
-
Forumräv
-
-
701 inlägg
Det är ju upp till alla föreningar att förhandla fram ett avtal med Telia som passar deras medlemmar. Föreningen betalar ett pris där bland annat kanalpaket och krypteringsavgiften ingår.
Jag kan inte kommentera det som står i avtalen mellan olika föreningar och Telia då de normalt är hemliga.
Nu har din förening valt att bara ha lagom paketet när flera andra föreningar har det stora paketet istället. Det finns föreningar som har andra paket och priser för deras medlemmar så det är inte heller omöjligt att ha.
Markus Johansson Telia Kundservice
Exakt! Vi i föreningen betalar ett pris för ett kanalpaket inkl krypterings avgiften. Varför ska man då betala en gång till för detta om man vill uppgradera till ett större paket plus krypterings avgift en gång till? Som jag skrev tidigare så tog det mig 3 mån innan jag hittade en mycket kunnig person på FiberLan kundtjänsten som förstod problemet och visste hur man skulle hantera detta då det tydligen är olika system.
Postad 10 november 2009 - 08:19
Valken
-
Valken
-
Användare
-
-
111 inlägg
Detta är sjukt, ska bli spänande att se/om Telia svarar ... För löser man inte detta, är det flera BRF-föreningar som antagligen inte kommer tecknar sig för Telia, som ja talat med ...
Det är ju upp till alla föreningar att förhandla fram ett avtal med Telia som passar deras medlemmar. Föreningen betalar ett pris där bland annat kanalpaket och krypteringsavgiften ingår.
Jag kan inte kommentera det som står i avtalen mellan olika föreningar och Telia då de normalt är hemliga.
Nu har din förening valt att bara ha lagom paketet när flera andra föreningar har det stora paketet istället. Det finns föreningar som har andra paket och priser för deras medlemmar så det är inte heller omöjligt att ha.
Ja, men det är ju inte det faktum att min förening har valt lagompaketet jag klagar på utan att avtalet i sådan utsträckning motverkar att man utökar/anpassar sitt abbonemang. Det är ett bra avtal så länge hela föreningen är nöjd med lagompaketet men om man som enskild skulle vilja utöka abbonemanget på något sätt så hanteras man som en helt ny kund och då blir ju kostnaden ganska hög för något som kanske enbart är en liten anpassning. Det här har ju egentligen inte heller något med min specifika förenings avtal att göra. Ingen av de från Telia som jag talat med har tittat på det specifika avtalet utan det verkar vara någon form av standard. Jag tycker att det kostnadsmässigt blir för stort prismässigt steg att ta för att exempelvis utöka mitt avtal till stora abbonemanget då man får betala för hela stora (inte mellanskillnaden) plus en extra krypteringsavgift. Jag tycker också att det kanske kostar lite mer än det smakar att utöka mitt innehav med en extra box eftersom jag då får betala som en helt ny kund och inte kan få ett "tvillingabbonemang". Om jag utökar mitt innehav så kommer det troligtvis bli genom att vända mig till en annan leverantör och det är inte för att jag tycker att Telia är dåliga utan för att det känns som att jag får mer för pengarna, jag får extraboxen via annan teknik vilket gör totallösningen mer driftssäker. Det som brister i Telias avtal för gruppanslutna är helt enkelt ett tillägg som beskriver hur en eventuell utökning av befintlig gruppanslutens abbonemang skall hanteras. Inget konstigare än så. Sedan så tycker jag helt enkelt att det är konstigt att man inte kan få VoD på båda boxarna...
Postad 10 november 2009 - 08:42
hallberg
-
hallberg
-
Forumräv
-
-
741 inlägg
Sedan så tycker jag helt enkelt att det är konstigt att man inte kan få VoD på båda boxarna...
Jag pratade med min kompis igår och var rätt säker på att det skulle gå, men han skulle kolla upp det. Eftersom varje gruppansluten box har egna inloggningskoder så bör varje box också kunna få egna VoD-koder. Återkommer när jag fått svar från honom, om inte Markus eller någon annan på kundtjänsten hinner före. /A
Postad 10 november 2009 - 08:45
Unregistered2c1997ae
-
Unregistered2c1997ae
-
Beroende
-
-
1 163 inlägg
"Krypteringsfirmorna" , Conax, viaaccess och allt vad de heter som utvecklat krypteringsmetoderna och där Telia och andra får betala avgift för att nyttja metoderna. http://conax.com/en/ http://en.wikipedia.org/wiki/Conax http://en.wikipedia....ditional_access Vad det kostar lär vi väl aldrig få reda på, avtal och affärshemligheter ...
För att vara lite mer tydliga så bör det nog påpekas att Telia använder sig av ett system från Verimatrix vilket också kan bekräftas av denna pressrelease. /Peter Cigéhn
Postad 10 november 2009 - 09:05
Unregistered2c1997ae
-
Unregistered2c1997ae
-
Beroende
-
-
1 163 inlägg
Hallberg: "Jag vill minnas att Cigehn lyckades få in ett antal strömmar till sin PC när man körde okrypterat ett tag, så det finns säkert några små hackers där ute som innehållsleverantörerna är rädda för. "
Skulle Cigehn fått in några kanaler på PC som han inte hade abb på ?
Ja du har nog helt rätt i att det finns några som vill koppla in sig på Telias nät för att se ex TV3. Men jag är ju lite bekymrad över huruvida hackarna måste se den kanal jag vid tillfället tittar på : )
Är det nån som gnager dej ? Du kan sova lugnt och det tänker jag göra nu. Skulle kunna förklara, men orkar inte nu .... snarrrk ... Lika bra att en pigg Cigehn i original förklarar i morron .... 
Nu vet jag inte riktigt vad det är jag som jag förväntas förklara egentligen. Men att få in multicastströmmarna på sin dator är i princip väldigt enkelt. I och med att det är det helt vanliga IGMP protokollet som styr detta så finns det alltså ingen kontroll på vem som går med i en multicastgrupp eller inte. Men program som VLC och liknande så är det ju bara att mata in rätt multicastgrupp. Inte svårare än så. Dock så är det ju lite krångligare då man har VLAN-separering av de olika tjänsterna (bredband, TV och telefoni) såsom man har på dom flesta FiberLAN och ADSL-anslutningarna i och med att det inte bara är att koppla in datorn på porten för TV-tjänsten (den får helt enkelt ingen IP-adress på denna port och därmed så blir steget att gå med i multicastgruppen lite mer komplicerat). Men om man bortser från detta "lilla" problem så finns det ingenting i själva distributionen av multicastströmmar som hindrar obehöriga från att börja ta emot multicastströmmar som bär kanaler som inte ingår i sitt abonnemang. Visst, om du inte ens har TV-tjänsten överhuvudtaget så är det ju utspärrat att VLAN-et för TV-tjänsten inte ens är aktiv på anslutningar som inte har TV-tjänsten (vilket nog också är en av anledningarna till att man vill köra VLAN). Sedan att "hackaren" bara skulle kunna se den kanal som Latman tittar på just nu är väl inte riktigt det som man vill skydda sig mot. Det handlar väl lika mycket om att folk som har ett visst kanalpaket inte skall kunna titta på kanaler som inte ingår i sitt kanalpaket. Och det är ju där som krypteringen kommer in i bilden... Var det svar på frågan (en fråga som jag inte ens vet vilken den var)? /Peter Cigéhn
Postad 10 november 2009 - 11:24
hallberg
-
hallberg
-
Forumräv
-
-
741 inlägg
Jag pratade med min kompis igår och var rätt säker på att det skulle gå, men han skulle kolla upp det. Eftersom varje gruppansluten box har egna inloggningskoder så bör varje box också kunna få egna VoD-koder.
Återkommer när jag fått svar från honom, om inte Markus eller någon annan på kundtjänsten hinner före.
/A
Redigerat av hallberg, 10 november 2009 - 13:14.
Postad 10 november 2009 - 11:28
hallberg
-
hallberg
-
Forumräv
-
-
741 inlägg
Jag pratade med min kompis igår och var rätt säker på att det skulle gå, men han skulle kolla upp det. Eftersom varje gruppansluten box har egna inloggningskoder så bör varje box också kunna få egna VoD-koder.
Återkommer när jag fått svar från honom, om inte Markus eller någon annan på kundtjänsten hinner före.
/A
Om jag fattat rätt så verkar det finnas vissa stödsystemsbegränsningar som gör att man bara kan lägga till en uppsättning VoD-koder per kund. /A
Postad 10 november 2009 - 12:54
apanoladotcom
-
apanoladotcom
-
Användare
-
-
165 inlägg
/A
Är det kanske vissa stödsystemsbegränsningar som gör att man bara kan lägga till en uppsättning VoD-koder per kund?
Redigerat av apanoladotcom, 10 november 2009 - 12:54.
Postad 10 november 2009 - 14:46
freddan73
-
freddan73
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Nån som vet om det funkar att ha 3st boxar? Har tvillingabonnemang+adsl..
Tanken är att ha en box i sovrummet,stänga av ena boxen och logga in med dess koder på den i sovrummet..
Vore sweet om det funkade,kör med trådlös AV-sändare idag,men bildkvalitén är ju sådär...
Tacksam för svar//Freddan
Postad 10 november 2009 - 14:58
HemoWest
-
HemoWest
-
Användare
-
-
151 inlägg
Vore sweet om det funkade,kör med trådlös AV-sändare idag,men bildkvalitén är ju sådär... Tacksam för svar//Freddan
Du har inte möjlighet att dra Cat5e-kabel mellan? Då funkar Gefens eller Blackbox produkter sketabra...
Postad 10 november 2009 - 15:26
anderswillhelmsson
-
anderswillhelmsson
-
Mästare
-
-
3 945 inlägg
Det är ju ganska intressant hur Telia kan ta ut en Krypteringsavgift per halvår för abonnenter som har bara Must Carry utbudet, torde vara en ganska svår-försvarbar avgift iom att de kanalerna ju sänds helt gratis och okrypterade i marknätet...
Kan Telias personal här svara på hur Telia resonerat när de till sina Paket-erbjudanden à 339/359/379:-/mån. (Internet / Digital-Tv / IP-telefoni) sedan lägger till 249:-/halvår, som de dessutom har fräckheten att ta ut i FÖRSKOTT?
Sen undrar man om den nya 1903 boxen möjligen har en Timer, för det har ju inte 1910 boxen, som därmed är rätt så värdelös för de flesta - man kan ju inte ens använda den för att spela in till t ex en DVD-recorder.
Men eftersom 19x3-serien tekniskt sett lär ska ha samma innehåll - förutom hårddisken i 1963 - så borde väl 1903 kunna ha en Timer, frågan är om den har det?
/
Postad 10 november 2009 - 15:36
Unregistered2c1997ae
-
Unregistered2c1997ae
-
Beroende
-
-
1 163 inlägg
Sen undrar man om den nya 1903 boxen möjligen har en Timer, för det har ju inte 1910 boxen, som därmed är rätt så värdelös för de flesta - man kan ju inte ens använda den för att spela in till t ex en DVD-recorder.
Men eftersom 19x3-serien tekniskt sett lär ska ha samma innehåll - förutom hårddisken i 1963 - så borde väl 1903 kunna ha en Timer, frågan är om den har det?
Allting är ju en definitionsfråga om vad man menar med "timer" men du kan själv lösa följande svar på Telias egen supportsida angående detta. Under "Frågor och svar"-sektionen så öppnar du upp "Använda Digitial-tv" och läser fråga 1.3 och efterfäljande svar. Sedan om du tycker att detta är tillfredställande eller inte avgör du själv (med tanke på din upprördhet mot Telia så betvivlar jag att du finner svaret tillfredställande). För den som inte orkar klicka sig fram kommer ett citat: 1.3. Hur ställer jag in digitalboxen för att byta kanal automatiskt? Om du vill ställa in digitalboxen på att byta kanal automatiskt, t.ex. om du inte ska vara hemma men vill spela in program från olika kanaler, kan du använda mini-programguiden.
Tryck på Info-knappen två gånger för att få upp mini-programguiden. Tryck fram önskad kanal, genom att trycka högerpil på navigeringsknappen (pilarna runt OK-knappen), välj sedan önskat program via navigeringsknappen med neråtpil, tryck därefter på röd knapp för att aktivera påminnelsen för det aktuella programmet. Det kommer då en påminnelse 30 sekunder innan det valda programmet startar, och efter 30 sekunder växlar boxen kanal automatiskt. I mini-programguiden kan du aktivera påminnelser ett dygn framåt.
Det går även att ställa in påminnelse i den stora programguiden, som du når via Meny-knappen, men observera att du då själv måste trycka OK för att boxen ska växla kanal efter påminnelsen. I stora programguiden kan du aktivera påminnelse tre dagar framåt.
/Peter Cigéhn
Postad 10 november 2009 - 15:37
orkaorka
-
orkaorka
-
Wannabe
-
-
23 inlägg
När jag hade digital-tv via Telia så använde jag en timerfunktion med 1910. Nu vet jag inte om du menar en timer som slår av digital-tv boxen efter ett tag eller en sån som byter kanal åt dig automatiskt. Iaf den senare har jag använt, den funkar så att du ställer in via tvguiden en "programpåminnelse" (röd knapp på fjärren tror jag det var, på ett icke-startat program) och 30s innan programmet startar kommer det upp en fråga/varning på tvn att du har en påminnelse inlagd, du kan där välja att avbryta den. Gör du inget så kommer den byta till den kanal som programmet du har valt startar på. Jag ställde ibland in hela kvällar för inspelning, bara att lägga flera påminnelser så byter boxen automatiskt runt bland kanalerna (programmen) du valt sålänge du inte ställer två påminnelser som krockar med varandra.
Postad 10 november 2009 - 15:55
hallberg
-
hallberg
-
Forumräv
-
-
741 inlägg
Det är ju ganska intressant hur Telia kan ta ut en Krypteringsavgift per halvår för abonnenter som har bara Must Carry utbudet, torde vara en ganska svår-försvarbar avgift iom att de kanalerna ju sänds helt gratis och okrypterade i marknätet...
Nu ger ju inte jag något "officiellt" svar på din fråga, men som jag förstått det så hänger krypteringsavgiften för Start-paketet inte ihop med "kanalerna" utan med VoD, dvs att t ex SF Anytime inte gillar att deras filmer går okrypterade genom nätet. Kan Telias personal här svara på hur Telia resonerat när de till sina Paket-erbjudanden à 339/359/379:-/mån. (Internet / Digital-Tv / IP-telefoni) sedan lägger till 249:-/halvår, som de dessutom har fräckheten att ta ut i FÖRSKOTT?
Inget officiellt svar här heller, men som jag skrivit tidigare i tråden så har det blivit en branschstandard att särredovisa krypteringsavgiften och det var det inte Telia som införde. Vem det var, vet jag inte men det skedde innan Telia ens började debitera för krypteringen och orsaken till att någon började göra det är sannolikt att man i konkurrensens namn ville få sina kanalpaket att se så billiga ut som möjligt. Tyvärr följer de flesta andra efter för att man vet att kunden sällan jämför "the bottom line" utan endast paketpris mot paketpris och har man då bakat in krypteringen i priset så riskerar man ju att missa kunder eftersom ens eget erbjudande ser förhållandevis dyrt ut. Själv tycker jag att krypteringsavgiften borde vara inbakad i priset eftersom det är irrelevant att särredovisa eftersom den krävs för att tjänsten skall fungera. Om den kostnaden skall redovisas kan lika gärna kostnaden för inloggningsservern också redovisas osv. Men som sagt, börjar en så hänger de flesta efter och det är sedan svårt att komma ur. Spelar det någon egentlig roll om det faktureras i förskott eller efterskott? Pengarna skall ju ändå betalas... /A
Postad 10 november 2009 - 16:34
91robe
-
91robe
-
Forumräv
-
-
592 inlägg
Du finner all information om kanlpaketen på http://www.telia.se/.../tv/kanalutbud/
Om jag inte komme ihåg helt fel så ingår samtliga de kanalerna i lagom+viasat guld paketet.
Kan svara på min egen fråga: Viasat Nature/Crime, Viasat Explorer och Playhouse Disney ingår som bonus kanaler i Viasat Film  . Inget jag klagar på
Redigerat av 91robe, 10 november 2009 - 16:35.
Postad 10 november 2009 - 18:55
hallberg
-
hallberg
-
Forumräv
-
-
741 inlägg
Man kan ju hoppas på att den är åtminstone lika tyst som CanalDigitals inspelningsbara box... Annars vet jag inte hur intressant det är... Man vill ju inte sitta i en massa onödigt oväsen...
/Psy
Enligt min kompis som just nu testar 1963:an så är den helt ljudlös så det verkar ju lovande. Om jag förstod honom rätt så satt det ingen fläkt i. /A
Postad 10 november 2009 - 20:32
zizsf
-
zizsf
-
Wannabe
-
-
35 inlägg
Ja, men det är ju inte det faktum att min förening har valt lagompaketet jag klagar på utan att avtalet i sådan utsträckning motverkar att man utökar/anpassar sitt abbonemang.
Det är ett bra avtal så länge hela föreningen är nöjd med lagompaketet men om man som enskild skulle vilja utöka abbonemanget på något sätt så hanteras man som en helt ny kund och då blir ju kostnaden ganska hög för något som kanske enbart är en liten anpassning.
Det här har ju egentligen inte heller något med min specifika förenings avtal att göra. Ingen av de från Telia som jag talat med har tittat på det specifika avtalet utan det verkar vara någon form av standard.
Jag tycker att det kostnadsmässigt blir för stort prismässigt steg att ta för att exempelvis utöka mitt avtal till stora abbonemanget då man får betala för hela stora (inte mellanskillnaden) plus en extra krypteringsavgift. Jag tycker också att det kanske kostar lite mer än det smakar att utöka mitt innehav med en extra box eftersom jag då får betala som en helt ny kund och inte kan få ett "tvillingabbonemang". Om jag utökar mitt innehav så kommer det troligtvis bli genom att vända mig till en annan leverantör och det är inte för att jag tycker att Telia är dåliga utan för att det känns som att jag får mer för pengarna, jag får extraboxen via annan teknik vilket gör totallösningen mer driftssäker.
Det som brister i Telias avtal för gruppanslutna är helt enkelt ett tillägg som beskriver hur en eventuell utökning av befintlig gruppanslutens abbonemang skall hanteras. Inget konstigare än så.
Sedan så tycker jag helt enkelt att det är konstigt att man inte kan få VoD på båda boxarna...
Vad betalar ni per lägenhet för 2st Lagom abonnemang? Betala ni något för boxarna? Du som nyttjar avtalet har ingen uppsägningstid. Det finns många aspekter att ta in när man skriver ett sådant avtal. Vad har ni för hastighet på bredbandet? Ingår det i hyran? Jag har iofs inte orkat gå igenom alla sidor för att just se om du har skrivit något om detta tidigare.
Postad 11 november 2009 - 07:58
Valken
-
Valken
-
Användare
-
-
111 inlägg
Vad betalar ni per lägenhet för 2st Lagom abonnemang? Betala ni något för boxarna? Du som nyttjar avtalet har ingen uppsägningstid. Det finns många aspekter att ta in när man skriver ett sådant avtal. Vad har ni för hastighet på bredbandet? Ingår det i hyran? Jag har iofs inte orkat gå igenom alla sidor för att just se om du har skrivit något om detta tidigare.
Jag har för mig att vi betalar ca 300 kr/mån för hela paketet 10/10 bredband, ip-telefoni, 2 boxar med lagom, men är inte helt säker(vi har ännu inte börjat betala detta). Detta läggs på hyran och är knutet till lägenheten inte till mig som person. Föreningen är bundna till Telia i 10 år tror jag men då drog Telia fram fiber till lägenheterna. Jag tycker att det på det stora hela är ett riktigt bra upplägg, förstår inte riktigt anledningen till dina frågor. Det enda jag reagerar mot är att det saknar tänk för enskild medlems eventuella önskemål om uppgradering. Avtalet motverkar ju att man uppgraderar sitt abbonemang. Om man till exempel vill ha en tredje box så finns det inget incitament att välja Telia framför andra leverantörer och om man vill uppgradera till ett större abbonemang så är kostnaden för uppgraderingen ofta svår att motivera... och detta kunde Telia varit tydligare med när de sålde in lösningen. Och sedan så tycker jag ju såklart att de kunde sagt något om begränsningen med VoD...
Postad 11 november 2009 - 08:19
freddan73
-
freddan73
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Du har inte möjlighet att dra Cat5e-kabel mellan? Då funkar Gefens eller Blackbox produkter sketabra...
Det lät ju intressant! Vilka produkter är det? IR-förlängare till fjärren? Berätta gärna...Nåt du själv kör med? Får nog googla lite...
Postad 11 november 2009 - 09:13
Unregistered38610
-
Unregistered38610
-
Amatör
-
-
96 inlägg
Enligt min kompis som just nu testar 1963:an så är den helt ljudlös så det verkar ju lovande. Om jag förstod honom rätt så satt det ingen fläkt i.
/A
Ha, det låter ju positivt! (för en gångs skull!) Hoppas bara det stämmer... /P
Postad 11 november 2009 - 12:34
HemoWest
-
HemoWest
-
Användare
-
-
151 inlägg
Det lät ju intressant! Vilka produkter är det? IR-förlängare till fjärren? Berätta gärna...Nåt du själv kör med? Får nog googla lite...
På jobbet kör vi med ett antal Blackbox-lösningar (jag jobbar som nätverksadministratör/konstruktör) men jag har själv fått Gefens produkter demade och skulle eventuellt välja dem om jag köpte något hem (har en kompis som kör med en HDMI-extender från dem). Men det kostar ju en slant... fast prylarna är gudomligt bra och tillförlitliga, det gäller även Blackbox-lösningarna. Cat5e-kabel är allt som behövs för att flytta källa och bild/ljud vart som helst i nätverket (inte online dock utan kablarna används ENBART till att skicka ljud/bild-signaler). Det du vill ha är en HDMI Cat5e EXTENDER (de är i alla fall där jag kollat även kompatibla med Cat6-kabel). Vill du därtill kunna styra din box från sängen lär nog någon annan pryl få stå för den biten (det är varken Gefen eller Blackbox rätt leverantör av). Jag såg nu i dagarna att Logitech ska släppa en IR Extender som verkar bra. Nordic Hardware skriver mer >>. Den bör väl släppas snart. Länkar: Blackbox.se (HDMI 1.3-extender) >>Gefens produkter på Dustinhome.se >>Logitechs hemsida för IR Extender >>EDIT: Såg nu att Logitechs lösning kanske inte är HELT trådlöst (de lurade mig med att säga att den kan skicka signalerna RF). Det verkar fortfarande som om kablarna är kvar!?
Redigerat av HemoWest, 11 november 2009 - 12:38.
Postad 11 november 2009 - 18:50
Gurra72
-
Gurra72
-
Användare
-
-
100 inlägg
Har mailat Plus på SVT om dessa förbannade kortavgifter och krypteringsavgifter i flera år men han verkar inte vilja ta upp det. Om fler mailar Plus kanske så kanske det nångång i framtiden kan bli rättvisa prisjämförelser. Varsegod och hjälp till. Här är länk till Sverker
Redigerat av Gurra72, 11 november 2009 - 18:51.
Postad 11 november 2009 - 19:03
HemoWest
-
HemoWest
-
Användare
-
-
151 inlägg
Har mailat Plus på SVT om dessa förbannade kortavgifter och krypteringsavgifter i flera år men han verkar inte vilja ta upp det. Om fler mailar Plus kanske så kanske det nångång i framtiden kan bli rättvisa prisjämförelser.
Varsegod och hjälp till. Här är länk till Sverker
Nuså skickade jag in... bra idé!
Postad 11 november 2009 - 20:33
freddan73
-
freddan73
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
På jobbet kör vi med ett antal Blackbox-lösningar (jag jobbar som nätverksadministratör/konstruktör) men jag har själv fått Gefens produkter demade och skulle eventuellt välja dem om jag köpte något hem (har en kompis som kör med en HDMI-extender från dem). Men det kostar ju en slant... fast prylarna är gudomligt bra och tillförlitliga, det gäller även Blackbox-lösningarna. Cat5e-kabel är allt som behövs för att flytta källa och bild/ljud vart som helst i nätverket (inte online dock utan kablarna används ENBART till att skicka ljud/bild-signaler).
Det du vill ha är en HDMI Cat5e EXTENDER (de är i alla fall där jag kollat även kompatibla med Cat6-kabel).
Vill du därtill kunna styra din box från sängen lär nog någon annan pryl få stå för den biten (det är varken Gefen eller Blackbox rätt leverantör av). Jag såg nu i dagarna att Logitech ska släppa en IR Extender som verkar bra. Nordic Hardware skriver mer >>. Den bör väl släppas snart.
Länkar: Blackbox.se (HDMI 1.3-extender) >> Gefens produkter på Dustinhome.se >> Logitechs hemsida för IR Extender >>
EDIT: Såg nu att Logitechs lösning kanske inte är HELT trådlöst (de lurade mig med att säga att den kan skicka signalerna RF). Det verkar fortfarande som om kablarna är kvar!?
Superbra svar! Man tackar o bockar! Här ska kollas lite med kablar,switchar o extendrar! Synd bara att man inte är miljonär!
Postad 11 november 2009 - 20:51
HemoWest
-
HemoWest
-
Användare
-
-
151 inlägg
Har sedan igår fått tillbaka störningarna .... har provat byta tillbaka till kabel nummer 1 samt med en sprillans kabel direkt från Telia-switchen. Samma problem kvarstår.
Fler som har problem med störningar just nu?
Postad 12 november 2009 - 08:53
Unregistered31511
-
Unregistered31511
-
Forumräv
-
-
941 inlägg
Vi kanske får ny tillverkare till våra boxar snart...? Citat: "MOTOROLA LETAR SÄLJARE TILL VERKSAMHETER. Motorola håller på att leta efter köpare till verksamheten som tillverkar tv-boxar och nätverksutrustning, vilket skulle kunna tillföra bolaget mellan 4 och 5 miljarder dollar. (WSJ)" Källa http://di.se/Avdelni...an;Huvudnyheter
Postad 12 november 2009 - 10:04
Pettax
-
Pettax
-
Amatör
-
-
55 inlägg
Vi kanske får ny tillverkare till våra boxar snart...?
Citat: "MOTOROLA LETAR SÄLJARE TILL VERKSAMHETER. Motorola håller på att leta efter köpare till verksamheten som tillverkar tv-boxar och nätverksutrustning, vilket skulle kunna tillföra bolaget mellan 4 och 5 miljarder dollar. (WSJ)"
Källa http://di.se/Avdelni...an;Huvudnyheter
Letar de säljare eller köpare? :-)
Postad 13 november 2009 - 09:07
BioBerra
-
BioBerra
-
Guru
-
-
5 689 inlägg
Det var som jag trodde då, att vi ADSL kunder bara kommer kunna spela in och titta på samma kanal samtidigt. Inte helt oväntat även om jag hade hoppats på att iaf kunna spela in på en kanal och titta på en annan också. Det här avgör saken för min del iaf, jag kommer byta till sattelit TV nästa sommar då mitt avtal går ut. Dessutom kommer väl denna box kosta 3000kr vilket känns helt meningslöst, då laddar jag hellre ner avsnittet på nätet, via tex SVT play, TV3 play eller något annat. Men jag kommer förmodligen skaffa Dreambox med Viasat och Canal Digital nästa sommar
Har ändå varit hyfsat nöjd med Telia, men detta avgjorde saken på vad jag kommer använda i framtiden, IPTV via ADSL duger helt enkelt inte som tjänst.
Postad 13 november 2009 - 09:43
PBateman
-
PBateman
-
Forumräv
-
-
819 inlägg
Det var som jag trodde då, att vi ADSL kunder bara kommer kunna spela in och titta på samma kanal samtidigt. Inte helt oväntat även om jag hade hoppats på att iaf kunna spela in på en kanal och titta på en annan också. Det här avgör saken för min del iaf, jag kommer byta till sattelit TV nästa sommar då mitt avtal går ut. Dessutom kommer väl denna box kosta 3000kr vilket känns helt meningslöst, då laddar jag hellre ner avsnittet på nätet, via tex SVT play, TV3 play eller något annat. Men jag kommer förmodligen skaffa Dreambox med Viasat och Canal Digital nästa sommar Har ändå varit hyfsat nöjd med Telia, men detta avgjorde saken på vad jag kommer använda i framtiden, IPTV via ADSL duger helt enkelt inte som tjänst.
Exakt samma tankar som jag har! Ingen HD som utlovat och en PVR tjänst som är totalt meningslös om man inte kan spela in nått och kolla på en annan kanal samtidigt. Längtar tills mitt avtal går ut så att man kan byta bolag
Postad 13 november 2009 - 09:58
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3 281 inlägg
Exakt samma tankar som jag har! Ingen HD som utlovat och en PVR tjänst som är totalt meningslös om man inte kan spela in nått och kolla på en annan kanal samtidigt. Längtar tills mitt avtal går ut så att man kan byta bolag
HD har väl inte blivit utlovat än? Marknadsprov pågår ju November ut ( http://www.telia.se/...utbud/hdtv.page) och meningslös PVR-tjänst kan ju knappast Telia lastas för när det är adsl-tjänsten som sätter begränsningen. Lär inte vara bättre hos någon annan leverantör av iptv via adsl. Sitter man fast i adsl-träsket så är ju satellit ett klart bättre val oavsett leverantör.
Postad 13 november 2009 - 10:05
PBateman
-
PBateman
-
Forumräv
-
-
819 inlägg
När jag beställde IPTV i början på sommaren sa hon som sålde detta till mig i Telia butiken att HD skulle komma till hösten till samtliga.
Kan säga att jag är mycket nöjd med IPTV så här långt, bilden är mycket bra för min del.
Men PVR för mig är att man skall kunna se på en kanal och minst kunna spela in på en annan.
Annars känns det meningslöst att lägga runt 2000-3000 på en ny box.
Men det är kanske som du säger att det inte är Telias fel utan ADSL som inte klarar mer.
Postad 13 november 2009 - 10:07
echotuva
-
echotuva
-
Lärjunge
-
-
287 inlägg
DITO! Har förvisso redan Viasat via parabol. Men det blir nog ett nytt avtal med Canal Digital också. Parabolen sitter redan uppe och är riktad
Redigerat av echotuva, 13 november 2009 - 10:10.
Postad 13 november 2009 - 12:08
prylgalning
-
prylgalning
-
Amatör
-
-
52 inlägg
På jobbet kör vi med ett antal Blackbox-lösningar (jag jobbar som nätverksadministratör/konstruktör) men jag har själv fått Gefens produkter demade och skulle eventuellt välja dem om jag köpte något hem (har en kompis som kör med en HDMI-extender från dem). Men det kostar ju en slant... fast prylarna är gudomligt bra och tillförlitliga, det gäller även Blackbox-lösningarna. Cat5e-kabel är allt som behövs för att flytta källa och bild/ljud vart som helst i nätverket (inte online dock utan kablarna används ENBART till att skicka ljud/bild-signaler).
Det du vill ha är en HDMI Cat5e EXTENDER (de är i alla fall där jag kollat även kompatibla med Cat6-kabel).
Vill du därtill kunna styra din box från sängen lär nog någon annan pryl få stå för den biten (det är varken Gefen eller Blackbox rätt leverantör av). Jag såg nu i dagarna att Logitech ska släppa en IR Extender som verkar bra. Nordic Hardware skriver mer >>. Den bör väl släppas snart.
Länkar: Blackbox.se (HDMI 1.3-extender) >> Gefens produkter på Dustinhome.se >> Logitechs hemsida för IR Extender >>
EDIT: Såg nu att Logitechs lösning kanske inte är HELT trådlöst (de lurade mig med att säga att den kan skicka signalerna RF). Det verkar fortfarande som om kablarna är kvar!?
Hoppas att den där IR förlängaren från Logitech fungerar till Motorola boxen. Jag har testat tre olika IR förlängare till boxen och ingen fungerar. De jag har testat är IR bender, Sony IR blaster och Digialitys RF variant och ingen fungerar Man kan se att förlängaren tar emot signalen från fjärren men det skickas inte vidare till boxen. Jag har t.o.m. skruvat bort fronten på boxen utifall det var den svarta högblanka ytan som stör IR förlängaren men inte heller det löste problemet. IR förlängaren fungerar till de andra produkterna men inte till Telia boxen... Om man tittar på Motorloas Amerikanska sida ser man att de har en egen modell via USB, se här: USB120IRNågon som vet om den går att köpa i Sverige? Jag var in på Logitechs sida om deras IR förlängare och läste att den ska fungera på MOTOROLA VIP 19XX boxarna så det finns kanske en möjlighet att även denna kan fungera.
Postad 13 november 2009 - 13:28
MiWa
-
MiWa
-
Lärjunge
-
-
399 inlägg
Hoppas att den där IR förlängaren från Logitech fungerar till Motorola boxen. Jag har testat tre olika IR förlängare till boxen och ingen fungerar. De jag har testat är IR bender, Sony IR blaster och Digialitys RF variant och ingen fungerar
Man kan se att förlängaren tar emot signalen från fjärren men det skickas inte vidare till boxen. Jag har t.o.m. skruvat bort fronten på boxen utifall det var den svarta högblanka ytan som stör IR förlängaren men inte heller det löste problemet. IR förlängaren fungerar till de andra produkterna men inte till Telia boxen...
Om man tittar på Motorloas Amerikanska sida ser man att de har en egen modell via USB, se här: USB120IR
Någon som vet om den går att köpa i Sverige?
Jag var in på Logitechs sida om deras IR förlängare och läste att den ska fungera på MOTOROLA VIP 19XX boxarna så det finns kanske en möjlighet att även denna kan fungera.
Jag kör med en trådlös överföring av ljud och bild mellan nedervåningen och övervåningen. Fjärrkontrollsignalen skickas även den trådlöst så jag kan styra boxen från sovrummet även fast boxen är på nedervåningen. Använder nåt billitgt skit från Silvercrest som jag shoppa för nån hundring eller två för bra länge sen. Funkar ypperligt, om än lite känslig för störning i bild å ljud i vissa lägen, men helt klart värt pengarna. Kör med 1910-boxen. Mottagardelen för IR på Silvercrest-mojängen består av IR-dioder (finns 3 st tror jag) som klistras/tejpas (hua!  ) fast på/framför IR-mottagaren på apparaiten man vill styra. Funkar felfritt genom det svarta plasthöljet på 1910'an... EDIT: Ett tips för å kolla om IR-signalen går fram är att t ex via mobiltelefonkameran eller digitalkamera/videokamera titta på IR-mottagaren. Den utskickade IR-signal kommer synas i LCD-displayen på kameran. Det är ju lite svårt annars att "mäta" om man har signal eller inte... EDIT 2: Silvercrest-prylen kommer från the head office of låg budget, aka Lidl
Redigerat av MiWa, 13 november 2009 - 13:32.
Postad 13 november 2009 - 14:26
lindo
-
lindo
-
Veteran
-
-
1 853 inlägg
Det var som jag trodde då, att vi ADSL kunder bara kommer kunna spela in och titta på samma kanal samtidigt. Inte helt oväntat även om jag hade hoppats på att iaf kunna spela in på en kanal och titta på en annan också. Det här avgör saken för min del iaf, jag kommer byta till sattelit TV nästa sommar då mitt avtal går ut. Dessutom kommer väl denna box kosta 3000kr vilket känns helt meningslöst, då laddar jag hellre ner avsnittet på nätet, via tex SVT play, TV3 play eller något annat. Men jag kommer förmodligen skaffa Dreambox med Viasat och Canal Digital nästa sommar Har ändå varit hyfsat nöjd med Telia, men detta avgjorde saken på vad jag kommer använda i framtiden, IPTV via ADSL duger helt enkelt inte som tjänst.
Det är ju märkligt att inte möjligheten med att titta på en kanal och spela in en annan ska gå Vi med ADSL kan ju beställa ” Tvillingabonnemang” så två strömmar är ju inte något problem
Postad 13 november 2009 - 14:33
hallberg
-
hallberg
-
Forumräv
-
-
741 inlägg
Det är ju märkligt att inte möjligheten med att titta på en kanal och spela in en annan ska gå Vi med ADSL kan ju beställa ” Tvillingabonnemang” så två strömmar är ju inte något problem
Jo, men det är än så länge endast en begränsad andel av ADSL-kunderna som kan ha två strömmar, de flesta får tyvärr nöja sig med en. /A
Postad 13 november 2009 - 16:56
Unregistereda360a43b
-
Unregistereda360a43b
-
Forumräv
-
-
862 inlägg
Jag som har då ADSL och bor i villa och antar att det kommer att ta evigheter innan jag ska kunna titta på en kanal och spela in för en annan, börjar lite smått besviken titta på andra alternativ.
Jag har min 1903 kopplat till tv via en HDMI sladd. Sedan jag jag en DVD/förstärkare (ljudsystem) kopplat till TV och via HDMI sladd. Detta gör att jag har inga fler HDMI lediga på TV, men har scart.
Om jag köper en DVD med hårddisk, ska man koppla den direkt till TV via scart eller ska man koppla den till 1903 via scart. Jag vill kunna spela in till hårdisken. Jag förstår att en PVR skulle underlätta en hel del, men med min ADSL så känns det att jag får ut mer av att skaffa en DVD med hårddisk.
Hur fungerar det rent praktisk, egentligen? När jag tittar på TV idag så völjer jag HDMI 2 på TV som källa och jag använder 1903. När jag tittar på DVD så väljer jag HDMI 1, och så vidare. Om jag skaffar en DVD med hårddisk och trycker på knappen "spela in" hur vet DVD att han ska spela in från HDMI 2, är det nåt man väljer varje gång man ska spela in eller. Kan jag ställa in DVD att spela in en program från en kanal, vid en vis tidpunkt och från källa HDMI 2, om man inte är hemma.
Även tips på DVD med hårddisk skulle uppskattas.
Om ämnet anses off topic, skriv gärna en PM till mig då jag vill gärna ha kontakt med några som kan hjälpa mig.
Postad 13 november 2009 - 17:02
anderswillhelmsson
-
anderswillhelmsson
-
Mästare
-
-
3 945 inlägg
Jag som har då ADSL och bor i villa och antar att det kommer att ta evigheter innan jag ska kunna titta på en kanal och spela in för en annan, börjar lite smått besviken titta på andra alternativ.
Bor du i villa är det ju rätt oförståeligt att du inte bara sätter upp en egen antenn och tar emot marksänd Tv alldeles gratis! Åtta eller nio gratiskanaler beroende på var du bor. Du kan ju även ev. komplettera med ett Boxer-abonnemang för att få fler kanaler. Och till marksänd Tv finns det ju hur många billiga Boxar med dubbla mottagare som helst, och även Dvd/Hårddisk-inspelare med Digitalmottagare i, som oftast har mycket högre kvalité än vad Boxar har. Använd du din ADSL till Internet bara, och ta TVn från luften! /Hepp!
Postad 13 november 2009 - 17:11
Unregistereda360a43b
-
Unregistereda360a43b
-
Forumräv
-
-
862 inlägg
Bor du i villa är det ju rätt oförståeligt att du inte bara sätter upp en egen antenn och tar emot marksänd Tv alldeles gratis! Åtta eller nio gratiskanaler beroende på var du bor.
Du kan ju även ev. komplettera med ett Boxer-abonnemang för att få fler kanaler.
Och till marksänd Tv finns det ju hur många billiga Boxar med dubbla mottagare som helst, och även Dvd/Hårddisk-inspelare med Digitalmottagare i, som oftast har mycket högre kvalité än vad Boxar har.
Använd du din ADSL till Internet bara, och ta TVn från luften!
/Hepp!
Jag har TV via Telia också, alltså IP-TV via ADSL, därefter 1903 boxen (Motorola 1903) och har cirka 40 kanaler och vill komplettera med Canal+ och känner att en PVR box med alla dess begränsningar för oss med ADSL är inget alternativ. Marksänd TV finns hos mig via Tele2 och 8-9 kanaler ingår, men jag använder inte det alls då jag har IP-TV via Telia nu.
Redigerat av Unregistereda360a43b, 13 november 2009 - 17:23.
Postad 13 november 2009 - 17:25
kentrj
-
kentrj
-
Lärjunge
-
-
275 inlägg
Att TV4 (programbibliotek Anytime) inte ingår när man kan se kanalen är för mig oförklarligt ... då TV4 är gratis marksänt och Anytime kostnadsfritt på WEBen
Detta borde Telia verka för ...
Redigerat av kentrj, 13 november 2009 - 17:27.
Postad 13 november 2009 - 17:27
Latman
-
Latman
-
Forumräv
-
-
612 inlägg
Disk-o-tek
Igår programerade jag för inspelning kl. 21.00 av Aktuellt samt Plus från marknätet, samtidigt. Under inspelning tittade jag på tror det var Existens som gick kl 20.30.
På samma hårddisk finns ett antal rock-konserter från " rymdnätet ", bla från WDR, 3sat och Servus TV HD som tittades på därefter... från USB-hårddisken av storlek 1 TB.
Senare så kollade jag på Planet Earth som visades på SVT-HD kl 04.00 natten mot måndagen, från marknätet.
Postad 13 november 2009 - 17:43
echotuva
-
echotuva
-
Lärjunge
-
-
287 inlägg
Roligt att det finns dem som t.o.m. hinner se det som spelas in...
Postad 13 november 2009 - 17:52
Latman
-
Latman
-
Forumräv
-
-
612 inlägg
Roligt att det finns dem som t.o.m. hinner se det som spelas in...
Det fiffiga med inspelning på HDD är möjligheten att snabbspola med bild. Man stoppar vid början av alla inslag tex i Aktuellt...bla bla vaccinationer...bla bla Vattenfall..hela Aktuellt tog kanske fyra minuter. Samma gäller Plus...bla bla fifflande larmfirma...bla bla tillsatser i maten...bla bla hundfoder...kanske tre minuter. Man hinner med andra ord med att titta på något intressantare...eller hur ?
Redigerat av Latman, 13 november 2009 - 17:52.
Postad 13 november 2009 - 18:01
echotuva
-
echotuva
-
Lärjunge
-
-
287 inlägg
Själv brukar jag aldrig spela in nyheterna för att jag tycker att det är en färskvara. Däremot spolar jag mig igenom all reklam/reklamavbrott. Likaså ryker reklamen när jag spelar över filmer på DVD. Vilket nästan all film blir föremål för då jag inte hinner se allt jag spelar in förrän långt senare. Och nu när jag kan spela in till DVD med bibehållet 5.1-ljud så gör man ju inte avkall på ljudet längre som man i åratal har varit tvungen till...
Redigerat av echotuva, 13 november 2009 - 18:04.
Postad 13 november 2009 - 18:22
Unregistered31511
-
Unregistered31511
-
Forumräv
-
-
941 inlägg
Är väl rätt onödigt natt spela in både nyheter och Plus då de finns på SVT Play. Bara trycka på "Meny"
Postad 13 november 2009 - 18:27
Latman
-
Latman
-
Forumräv
-
-
612 inlägg
Är väl rätt onödigt natt spela in både nyheter och Plus då de finns på SVT Play. Bara trycka på "Meny"
Ja du är alltid så klok.... Men hörru, finns SVT-HD på SVT Play ? Jo Sötbegär du måste ge mig vägledning eftersom jag funderar att ansluta ytterligare en hårddisk till den lediga anlutningen för esata-hårddisk. Funderar handla en sådan esata-disk på 1,5 TB som numera kan fås för under 1300 kr. Har du något bättre förslag än den Werbatim-disk jag funderar på. Eller är det helt onödigt med två diskar anslutna samtidigt ? http://www.verbatim-...-2tb_16192.html
Redigerat av Latman, 13 november 2009 - 18:36.
Postad 13 november 2009 - 18:45
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3 281 inlägg
Ja du är alltid så klok....
Men hörru, finns SVT-HD på SVT Play ?
Jo Sötbegär du måste ge mig vägledning eftersom jag funderar att ansluta ytterligare en hårddisk till den lediga anlutningen för esata-hårddisk.
Funderar handla en sådan esata-disk på 1,5 TB som numera kan fås för under 1300 kr. Har du något bättre förslag än den Werbatim-disk jag funderar på. Eller är det helt onödigt med två diskar anslutna samtidigt ?
http://www.verbatim-...-2tb_16192.html
Sen kan man ju ställa sig frågan "Hur mycket inspelat material hinner man med att titta på egentligen"?
Postad 13 november 2009 - 19:00
Latman
-
Latman
-
Forumräv
-
-
612 inlägg
Sen kan man ju ställa sig frågan "Hur mycket inspelat material hinner man med att titta på egentligen"? 
Allvarligt talat så är faktiskt det primära hur mycket kan du spara/spela in från tex SVT-HD som tar 8,4 GB för en timmes inspelning..( via marknätet ) Skaffar du den kommande PVR från Motorola med 320 GB disk ges utrymme för 38 timmars inspelningstid med den angivna bithastigheten. En timmes HD-program tar faktiskt lika lång tid att se som en timmes SD-program...jo det är helt sant.
Redigerat av Latman, 13 november 2009 - 19:02.
Postad 13 november 2009 - 20:20
hallberg
-
hallberg
-
Forumräv
-
-
741 inlägg
Att TV4 (programbibliotek Anytime) inte ingår när man kan se kanalen är för mig oförklarligt ... då TV4 är gratis marksänt och Anytime kostnadsfritt på WEBen
Detta borde Telia verka för ...
TV4 tror tyvärr att deras kanaler och tjänster är fantastiskt värdefulla och vill därför ha fantasisummor för dessa, lite lika Viasat i det avseendet. /A Men hörru, finns SVT-HD på SVT Play ?
Snart. /A
Postad 13 november 2009 - 21:16
Cambo
-
Cambo
-
Användare
-
-
159 inlägg
Varför fungerar inte funktionen "Ta bort användarkoder"?Ser man på boxen under kvällen får räkna med att vänta till nästa dag innan man kan logga in på en annan box. Varför släpper inte Telias servrar inloggningen direkt eller inom 15 minuter som det står på den rosa skylt som dyker upp i samband att man försöker logga in på box nummer två. Samma resultat ges ju genom att dra ur strömsladden och x antal timmar senare logga in på nästa box. Med andra ord är ju funktionen värdelös. Ringer man supporten rensar dom inloggningen på någon sekund och man kan utan problem logga in på box nummer två. Ge oss kunder den möjligheten så slipper ni massa onödiga supportsamtal, det gynnar även er. Varför kan inte Telia ge oss kunder som betalar 700 kr/månad för olika kanalpaket möjlighet att välja vilken TV vi skall se våra dyra kanalpaket på?Är det en medveten strategi för att sälja tvilling/extraabonnemang så är det väldigt dåligt, då långt ifrån alla har tekniska möjligheter att köra dubbla strömmar men ändå vill ha möjlighet att titta på tv i olika rum (dock inte samtidigt givetvis). Jag har ställt fråga tidigare men är inte tillfreds med de svar jag fått så jag försöker igen, skicka gärna frågan vidare om ni inte kan svara på den.
Redigerat av Cambo, 13 november 2009 - 21:19.
3 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 3 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|