Canal Digital boxen (HDTV box med hårddisk)
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
4 år sedan |
![]() |
11 år sedan |
![]() |
13 år sedan |
![]() |
13 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
Postad 14 september 2010 - 18:39
Postad 14 september 2010 - 18:43
Min funkar ok just nu, har inga större problem med den förutom att bilden nog är sämre, men generellt skulle jag säga att deras eget nätagg är skit.
Postad 14 september 2010 - 18:45
Kan de vara så otroligt korkade att de börjar pair:a sina kort med boxar av den här kvalitén?... Bättre då att köpa box på öppna marknaden, iofs med vetskapen att dom kan sluta funka om CD
skulle få för sig att byta kryptering som kräver parning mellan box & kort.

I och för sig, kan de släppa en sån här mjukvara så kan de väl få för sig vad som helst... *suck*
Postad 14 september 2010 - 18:51
Var noga med att förtydliga att du är sarkastisk/ironisk, Tänk på att det kräver ett viss mån av förståelse och självinsikt att förstå sig på sarkasm.
Är rädd att du annars får svaret:
"Åhh, du tycker alltså vi är bättre än självaste gud, va glada vi blev.
Tack och vänliga hälsningar
Canal digital, kundservice. "
Vid närmare tanke kanske det är bäst att du länkar till betydelsen av orden sarkasm och ironi på Wikipedia också, för säkerhet skull.
Jag skickade in det, men fick standardsvaret, ny nätdel... Jag ska fila på det ännu mer, för är det något jag kan så är det ironi och sarkasm. Något bara smarta människor förstår, så det blir nog svårt att få igenom något hos CD...
Postad 14 september 2010 - 19:08
Kan de vara så otroligt korkade att de börjar pair:a sina kort med boxar av den här kvalitén?
![]()
I och för sig, kan de släppa en sån här mjukvara så kan de väl få för sig vad som helst... *suck*
fast nu ska vi inte diskutera det i denna tråd.. pls. (men det finns CA-moduler som är godkända av Canal Digital)
samt ska jag döda en myt?
Sagem är inte ute ur leken, de har i högsta grad varit med vid utvecklingen av även denna version av mjukvaran.
Samt det där med nätadapter. När jag ringde och beställde en frågade jag om jag kunde få en av dem eller om jag var tvungen och gå och köpa en av Kjell&Co för 350 kr. Svaret var i princip
"Oj, den tjänar de pengar på".
75 kr tar Canal Digital för en ny adapter. Man får den dan efter man beställt den. I brevlådan. De som ännu har garanti behöver givetvis inget betala.
Redigerat av Monshi, 14 september 2010 - 19:12.
Postad 14 september 2010 - 19:34
Testade att formatera min 500gb disk i datorn och stoppa i den men boxen initierar nya mjukvaran.
Man borde kunna nollställa eprom eller vad det nu heter.
//Jörgen
Postad 14 september 2010 - 19:50
Annars tror jag den nya mjukvaran är det värsta fiaskot i svensk TV-historia om vi bortser från fria TV3 och Sverigeparabolen (om ni minns). Fast det var ju mer bedrägeri från Viasats än fiasko.
Postad 14 september 2010 - 20:00
Samt det där med nätadapter. När jag ringde och beställde en frågade jag om jag kunde få en av dem eller om jag var tvungen och gå och köpa en av Kjell&Co för 350 kr. Svaret var i princip
75 kr tar Canal Digital för en ny adapter. Man får den dan efter man beställt den. I brevlådan. De som ännu har garanti behöver givetvis inget betala.
75 kr eller gratis från CD, men kanske en box som inte funkar optimalt?
Eller att den ska stå still i ett par dar till 1 vecka i väntan på lev. från CD.
En del berättar ju att dom är inne på både tredje fjärde agget osv.
Vissa här har ju dessutom fått rekommendationen att köpa ny box när dom är utanför garanti.
Om då ett kraftigare nättagg kan få igång grejerna så måste väll det va att föredra?
Cd's box är ju inte den enda manicken som från början har levererats med ett svagt agg.
Finns många saker som har blivit bättre / stabilare med ett agg med mer kräm.
Postad 14 september 2010 - 20:14
fast nu ska vi inte diskutera det i denna tråd.. pls. (men det finns CA-moduler som är godkända av Canal Digital)
samt ska jag döda en myt?
Sagem är inte ute ur leken, de har i högsta grad varit med vid utvecklingen av även denna version av mjukvaran.
Var stenhårda i telefonen så behöver ni inte betala ett öre för adaptern, så gjorde jag. Men inte kommer den fixa mina problem, och det vet CD om. Fult spel bakom galleriet i 3 år snart...
Postad 14 september 2010 - 20:20
Ni som har problem med boxen, har någon av er både hdmi och scart kopplat mellan box o tv ??
Själv har jag haft det hela tiden och boxen har fungerat relativt hyfsat.
Tycker det skulle vara intressant att veta.
Postad 14 september 2010 - 20:22

Postad 14 september 2010 - 20:45
Annars är det enbart de vanliga felen med mute, rec vid start och seg och oprecis snabbspolning mm, men den går i alla fall att använda
Har nog nu förstått vad skylten i MyTV om uppdatera lista betyder, den flyttar program som hör ihop med serieinspelning till den mapp som ligger inom varje serie
Postad 14 september 2010 - 21:07
Jag måste fråga en gång till eftersom ingen har gett mig svar på min fråga!
Ni som har problem med boxen, har någon av er både hdmi och scart kopplat mellan box o tv ??
Min fungerar också hyfsat, muteproblem och fjärr bara, och jag har enbart hdmikabel inkopplad
Tobbe
Postad 14 september 2010 - 21:27
Yes jag har både HDMI och Scart inkopplad, men får ingen bild via HDMI...Jag måste fråga en gång till eftersom ingen har gett mig svar på min fråga!
Och min box är riktgt ohyfsad, till och med oförskämd

/Håkan
Postad 14 september 2010 - 21:47
Jag använder HDMI till min TV samt scart till en RF-modulator för att följa programmen i köket och det fungerar.Jag måste fråga en gång till eftersom ingen har gett mig svar på min fråga!
Postad 14 september 2010 - 21:56
Har nog nu förstått vad skylten i MyTV om uppdatera lista betyder, den flyttar program som hör ihop med serieinspelning till den mapp som ligger inom varje serie
Hur får man upp den? Kan man sortera gamla inspelningar i mappar som nya serie inspelningar blir? Hade varit ganska bra då jag har flera sidor med avsnitt som hade varit smidigt att slänga in i en mapp istället.
Postad 15 september 2010 - 05:07
Man kan inte själv göra det, utan det gör mjukvaran. Först trodde jag det var en vanlig bugg för det gick inte att komma åt MyTV för det kom upp en text om uppdatera listan och det tog väl en 10-20 sekunder. Men såg sedan att två program hade blivit instoppade i den seriemapp jag hade för det programmet, dessa låg tidigare som rader i huvudlistan. Hade nog kört dessa som serie tidigare men efter fabriksrest mm så får man göra om serieinställningrna, och därefter städer väl MyTVHur får man upp den? Kan man sortera gamla inspelningar i mappar som nya serie inspelningar blir? Hade varit ganska bra då jag har flera sidor med avsnitt som hade varit smidigt att slänga in i en mapp istället.
Kunde var intressant att veta vilka som har problem "över vanligt", och där klassar jag de som inte har någon bild eller inte har något ljud som inte går att lösa med mute/volymknapparna och de som inte har någon HD bild och de som inte längre kan ta alla kanaler. Övriga fel verkar vara mera generellt och gälla alla boxar, men dessa fel sticker ut. Kunde vara intressant vad som gäller dessa fel. Tex används enbart en antennkabel, är det en viss TV som har kompabiltetsproblem med boxen nu, eller annat, någon röd trådOch min box är riktgt ohyfsad, till och med oförskämd
Postad 15 september 2010 - 05:31
Jag får ibland problemet med att ljudet är borta på vissa kanaler, inte alla. Då hjälper inget utom en reboot.
Min är kopplad via hembion och det är bara så jag kör systemet.
Uppenbarligen har boxen ngn form av HDMI handskakningsproblem efter uppdateringen för det blinkar i tv'n innan den har ställt in sig på 1080i. Detta fanns inte innan nämligen.
Förstärkaren är en HK AVR 255.
Postad 15 september 2010 - 05:47
Skandal att släppa en release som inte ens är beta-version.
Någon som har gamla programvaran? Isåfall please lägg ut den så den går att ladda hem.
Postad 15 september 2010 - 06:19
Testade att titta på en film via VOD => boxen stänger av sig efter ca 5 min.
Tog litet data för hur det ser ut när boxen visar en hd-kanal igår:
T0: HD-temp 37 grader
T+10 min: HD-temp 46 grader
T+20: 49
T+30: 51
T+40: 54 => Strax efter första meddelande om att boxen är överhettad
T+50 56
T+60 57
T+70 59
Ca T+71 => Meddelande två om att boxen är överhettad. Stängde av sig innan jag kunde kolla tempen.
De flesta buggarna jag har, har alla eminenta medlemmar hittat workarounds på, även om det är absurt att det är här den enda verkliga supporten för boxen finns! CD tyckte att du skulle skicka mig en tidigare trasig, nu genomgången box som ersättning för min (den är inom garantin). Jag är väldigt skeptisk, med tanke på de många revisionerna av hårdvaran som finns och deras generellt rappliga kvalitet. Bortsett från principen att jag ändå betalade ganska mycket pengar för en ny box för mindre än två år sedan och nu ska få någon annans beg, så ser jag det som en risk att boxen de skickar fungerar värre än den jag har (och den kommer ju definitivt inte lösa buggarna i mjukvaran).
Som jag ser det har jag köpt ett paket med box/abg som ska erbjuda mig vissa tjänster såsom PVR-funktioner osv. Därför tycker jag att det mest naturliga är att CD får ta in min box, reparera den tills dess att den fungerar som aviserat i produktblad, etc.
Är det någon som har den nya mjukvaran och är "buggfri", åtminstone så att boxen går att använda på det viset det nu står på CDs webb? Om inte är det ju ganska oetiskt att inte informera tydligare att boxarna fn inte alls går att använda som de säger. Och den mycket magra problemlistan som är insmugen i en undermeny till infosidan om on-demand är ju inte så smidigt placerad. Den innehåller ju å andra sidan ingen vettig information, så det kanske spelar mindre roll.
Jag har rekommenderat CD pga utbud och HD-kanaler, men nu känner jag mig ganska skyldig. Det är alltså så här den operatören jag har pushat för beter sig när saker träffar den berömda fläkten.
Jag har lagt upp en tråd på Fairshopping, så dialogen mellan mig och CD blir mer publik. Då kan förhoppningsvis andra göra en bra bedömning om de vill ha dem som leverantör beroende på hur de agerar.
Postad 15 september 2010 - 07:03
Fick följande från CD (några work arounds ligger på CD's hemsida och i inlägg ovan). Det nedan tycker ju jag skulle också lagts ut på hemsidan, inte bara listan på tillfälliga åtgärder
*/
Vi testar sedan några veckor tillbaka en mjukvara som först och främst innehåller en del stabilitetsfixar, men tyvärr inte rättar till flera av de saker som ni har sett i denna mjukvara. Vi ska vara klara med denna mjukvara den här veckan och sedan ska man planera in en lansering, men det finns ju vissa saker man måste säkra innan man lanserar denna pga att en del kunder fick sin HDMI utgång avslagen vid uppgradering och att man där måste aktivera den igen.
Man har också en lanseringsplan som skapad av de buggar vi har rapporterat in i samband med testet av den mjukvara vi nu lanserade. I planen ligger den att vi skall få ytterligare en mjukvara för test under nästa vecka som då skall börja rätta till en del buggar. Exakt vad, vet jag inte förrän jag får se planen eller helst dokumentet som följer med mjukvaran som berättar vad den skall åtgärda.
Vi har en avsikt att leverera mjukvaror mer kontinuerligt än tidigare och med detta så önskar jag att vi också ska vara öppna och tydliga med sånt på t.ex hemsidan. Det är ju alltid känsligt att gå ut med exakt information om lanseringar, men är man öppen i sin kommunikation så tror jag att man har större förståelse hos kunderna.
Sedan kring att det kommenteras en del kring GUI så kan jag säga att det kommer åka ner en person som ansvarar för det från vårat HK till Sagem under nästa vecka och då diskutera olika möjligheter med fonter och liknande så får vi se om det kanske inte kan komma en förbättring på det området också framöver.
/*
Postad 15 september 2010 - 07:06
Är det någon som har den nya mjukvaran och är "buggfri", åtminstone så att boxen går att använda på det viset det nu står på CDs webb?
Vi är en brokig samling (från 3år och uppåt) i hemmet som använder boxen ganska flitigt och upplever bortsett från "Mute & snabbspolning" att boxen är helt OK med nya SW.
PS. Boxen är snart 2 år gammal
Redigerat av matshansson, 15 september 2010 - 13:08.
Postad 15 september 2010 - 07:21
Vi är en brokig samling (från 3år och uppåt) i hemmet som använder boxen ganska flitigt och upplever bortsett från "Mute & snabbspolning" att boxen är helt OK med nya SW.
Jag har också en gammelbox, och den funkar också i vanligt bruk (förutom "standardbuggarna), men som CD skriver ovan så är det några som har blivt drabbade att ha HDMI utgången avslagen eller att handskakningen inte fungerar. Om detta beror på visa typer av boxar eller kompabiltetsproblem med kringutrustning vet jag inte, det är troligen något i koden för HDMI interfacet som behöver justeras, sedan undrar man varför skulle de där in och röra?
Postad 15 september 2010 - 07:24
Den hamnade även i Mute-läge en gång när inspelning pågick och boxen startades men det har dock inte upprepats. Jag upplever också att HD-kanalerna har betydligt fler "Jaggies".
Men annars tuggar den på som vanligt.
Postad 15 september 2010 - 07:37
Sen har jag problem när jag byter till min popcorn hour som sitter kopplad på HDMI2 fungerar fint när logitech fjärren byter till den aktiviteten och stänger av boxen. Men när jag sedan byter tillbaks till boxen så får jag ingen bild, tvn byter till HDMI1 som den ska och boxen startas. Har fungerat fint innan den här dåliga uppdateringen, men nu blir det som sagt ingen bild, boxen startar som den ska och ljudet fungerar till recivern. Så det är nog något med med deras petande i HDMI handskakningen som saboterat detta. För att få bild så måste jag stänga av boxen och starta den igen.
Postad 15 september 2010 - 07:39
Konstigt att boxar beter sig så olika.Är trött på den här skitmjukvaran, (..snip..)
Jag har inte märkt någon bildförsämring med HDMI (fast bara 37" TV att titta på, kanske inte ser allt) dock verkar flera här uppleva det.
EPGn är mer lättanvänd nu än tidigare även om den kan bli snabbare
Fonten - instämmer men det har de lovat att titta på.
Sämre funktioner? Nja, ta bara inspelning. Nu kan du skrolla med kanalinfon till en kanal, trycka på spela in och det programmet kanalinfon är inställd på spelas in. Du kan tillochmed ställa in serieinspelningar på detta vis.
Likaså i MyTV får man nu serier grupperade, datumstämplade och betydligt enklare hantering där.
Mycket kan förbättras och det finns saker jag är irriterad på jag men nog är denna mjukvara ett steg i rätt riktning? Visst, för många buggar för att vara en skarp version men intentionerna - de är på rätt väg!
nop4e71
Är det där hårddiskens temperatur? Känns nästan som om något är galet med avläsningen!?! En hårddisk som når 70 grader mår inte bra på något vis och det tyder på att kylningen är helt galet dålig eller att avläsningen av temperaturen fallerar.
Rör sig verkligen fläkten? Om garanti - reklamera! om inte, öppna upp och kontrollera temperaturen förhand. Om HD 70 grader borde du kunna känna det med handen.
50 grader är en bra övre temperatur för en hårddisk, det som främst skadar en hårddisk (enligt Googles stora hårddiskkoll) är egentligen inte temperaturen, om den är under 55-60 grader, utan gradienten på temperaturstegringen. Vill minnas att en hårddisks temperatur inte ska stiga med mer än 5-10 grader per timma under användning.
Min hårddisk ligger på 36 grader cirka vid start och 30-32 efter en tid användning.
Originaldisken låg på cirka 40-45 grader om jag minns rätt.
Den box jag har är nog 2,5-3 år gammal.
Postad 15 september 2010 - 08:04
Precis!Förstår inte frågan, menar du att om du har ljudet på min så kommer mutesymbolen upp, och du vill inte ha den symbolen på skärmen?
Så var det i gamla mjukvaran, sänkte jag ljudet, eller muteade så visade symbolen för att efter någon sekund försvinna.
Nu ligger den kvar uppe i högra hörnet.
Och den är inte så diskret heller.

Postad 15 september 2010 - 08:14
Det är alltså hd-temp enligt nya mjukvarans avläsning. Boxen står helt fritt, på ett plant underlag, med gott om luft på alla sidor. Fläkten går definitivt. Jag kanske var litet otydlig i uppställningen, men den når alltså ca 60 grader innan den stänger av sig, inte 70.
Eftersom den är inom garanti så blir det reklamation. Fnurran mellan mig och CD består nu i att de har för avsikt att skicka mig någon annans trasiga box, som de ska ha gått igenom. Jag har inget förtroende kvar för dem i det här läget, och per telefon höll de också med om att de inte kunde garantera att den boxen skulle fungera.
-"Men den _ska_ ju göra det..."
Skönt att höra att det finns några som boxar som fungerar någorlunda.
Redigerat av Unregistered4eff8a47, 15 september 2010 - 08:38.
Postad 15 september 2010 - 08:40
Tack för input.
Det är alltså hd-temp enligt nya mjukvarans avläsning. Boxen står helt fritt, på ett plant underlag, med gott om luft på alla sidor.
Om du har någon liten fläkt som du kan placera vid vänsterkant av lådan vore det intressant vad det skulle ge. Helt enkelt en stödfläkt som blåser in luft i lådan där fläkten sitter och hjälper den.
Att öppna boxen antar jag att du inte är intresserad av?
Jag skulle faktiskt gissa på att fläkten inte snurrar alls i din box.
Postad 15 september 2010 - 08:48

Bedömt av hur boxen låter tror jag fläkten går. Alternativt att det finns fler och någon inte går. Men den är inte särskilt tyst som det är.
Jag tänkte testa med forcerat luftflöde också, för att se vad som händer. Eventuellt lägga en bit kolsyreis på chassit.

(Och det sista var ett skämt om någon från CD läser här...)
Redigerat av Unregistered4eff8a47, 15 september 2010 - 08:49.
Postad 15 september 2010 - 08:56
[quote name='nop4e71' date='Sep 15 2010, 09:48 ' post='3015474']
Det är inte utan att vi borde ta kontrollen över den här boxen. Disassembla mjukvara och fixa en open source.

Bedömt av hur boxen låter tror jag fläkten går. Alternativt att det finns fler och någon inte går. Men den är inte särskilt tyst som det är.
Postad 15 september 2010 - 09:09
Spolningen suger, det tycker jag med. Annars är jag rätt nöjd med den nya mjukvaran.
Fattar däremot inte varför de ska ha "5.1" i info-raden om progrmammet, den indikerar ju aldrig rätt. "HD# funkar däremot.
Postad 15 september 2010 - 09:17
Postad 15 september 2010 - 09:32
EPG är ju helt kass, klockan saknas så att man inte ser på tidslinjen var man är, dessutom växlar den inte hela bilden när man når nedersta raden, blir bara en rad i taget.
Dessutom verkar den inte alls vara avstängd i standby, är precis lika varm som när den är i drift efter att ha varit avstängd i 12tim, är bara en fint med displayen som indikerar standby.
Läppsynkning är fördröjd och inte riktigt 100.
Textning är irrationell ibland kommer textremsorna på helt annat språk och vid fel tidpunkt.
Inforemsorna i grått/svart suddiga och har knappt någon kontrast.
Den som tycker detta är accetabelt får gärna göra det, jag ska iaf ha tillbaka min gamla SW som CD snodde utan lov.
Går det att lägga in gamla mjukvaran via usb-uttaget?
Någon som vet var man kan få tag på den, vi är 5 familjer i bekantskapskretsen som är villiga att betala en slant till den som kan fixa det.
Postad 15 september 2010 - 09:43
Jag använder HDMI till min TV samt scart till en RF-modulator för att följa programmen i köket och det fungerar.
Jag kör exakt samma, HDMI till min TV samt scart till en RF-modulator, det funkar bra även efter uppdat
Postad 15 september 2010 - 10:12

Postad 15 september 2010 - 10:40
Jag har skickat ett sakligt och bestämt mail till CD, att jag vill inte ha den här nya programvaran, jag vill veta hur man gör för att få tillbaka den gamla, att detta måste vara ett val för kunden. Annars blir mitt val ViaSat som man ändå sneglat på då de har Premier League.
Jag gick in på denna sidan, och fyllde i deras formulär där:
http://www.canaldigi...knik---Parabol/
Postad 15 september 2010 - 10:48
Efter att ha följt denna tråd genom "åren" så tror jag vi är flera stycken (10 – 20st) som faktiskt skulle kunna tänka oss att testa ny mjukvara innan release och sedan komma med feedback och förslag på buggfixar mm till CD. Jag skulle i alla fall kunna tänka mig att testa.
För att kunna lösa det så måste boxen öppnas upp för uppgradering via USB eller Ethernet. Det är ju inte alla (via satellit) som skall få ny mjukvara för test, utan bara ”de utvalda”. Vilka som skall kunna testa styrs utifrån boxens serienummer. Det borde inte vara så svårt att ha ett extra menyalternativ där man kan hämta nya uppdateringar via nätet, men att bara boxar med godkända serienummer kan logga in och hämta nya testversioner. Sedan måste möjligheten finnas att backa tillbaka till en tidigare fungerande version för dessa testare. De använder ju trots allt boxen för sitt vanliga tv- tittande när de inte testar (och övriga familjen kanske skulle ha synpunkter…)
Sedan borde man sprida ut dessa testare mellan olika versioner och åldrar på hårdvaran för att fånga upp så många fel som möjligt.
Vidare borde de som testar ha en direktkanal till CD där man kan kommunicera direkt med teknisk personal, utan omvägen via kundsupporten.
Kompensation – Jag har inga höga krav på kompensation för att göra det jobbet. Någon gratismånad i samband med att man testat ny mjukvara inför en release skulle räcka för mig.
//Dauzz
Postad 15 september 2010 - 10:55
Varför i helvet kan de int fixa en text-tv som är använbar? Den är lite snabbare nu, men man kan fortfarande inte hoppa framåt på sidor med flera undersidor! Det är helt värdelöst!
Spolningen suger, det tycker jag med. Annars är jag rätt nöjd med den nya mjukvaran.
Fattar däremot inte varför de ska ha "5.1" i info-raden om progrmammet, den indikerar ju aldrig rätt. "HD# funkar däremot.
För min del så tycker jag att text-tv fungerar långsammare, samt att jag ser tv-bilden i ytterkanterna nån millimeter.
HD indikeringen funkar inte på SVT HD, Tv4 HD, Nat Geo Wild HD, däremot spelar jag in på dessa kanaler så indikerar den HD vid uppspelning.
//Leif
Postad 15 september 2010 - 11:00
Jag uppmanar alla att skriva till CD och kräva att man ska kunna få välja tillbaka den gamla programvaran.
Jag har skickat ett sakligt och bestämt mail till CD, att jag vill inte ha den här nya programvaran, jag vill veta hur man gör för att få tillbaka den gamla, att detta måste vara ett val för kunden. Annars blir mitt val ViaSat som man ändå sneglat på då de har Premier League.
Postad 15 september 2010 - 11:52
Jag uppmanar alla att skriva till CD och kräva att man ska kunna få välja tillbaka den gamla programvaran.
URKLIPPT FRÅN NÅGRA SIDOR TILLBAKA FRÅN LABAN V.s INLÄGG..
Citera(LabanV @ Sep 13 2010, 16:24 )
Fick svar från Canal Digital om att återställa till version 2.3.8:
"Vi kommer inte att gå tillbaka till förra mjukvaran då detta innebär att Video On Demand tjänsten skulle försvinna."
Canal Digital tycker tydligen att Video On Demand tjänsten är viktigare än digital tv tjänsten.
Canal Digital har ingått ett avtal med SF-Anytime att leverera deras filmer
Kanske inte helt lätt att bryta det,men å andra sidan så kanske inte det hyrs så mycket när boxen bara strular
Det här inlägget har ändrats av lindo Sep 13 2010, 17:36
Postad 15 september 2010 - 11:55
Jag har lagt upp en tråd på Fairshopping, så dialogen mellan mig och CD blir mer publik. Då kan förhoppningsvis andra göra en bra bedömning om de vill ha dem som leverantör beroende på hur de agerar.
Tog mig friheten att länka till den "nya" tråden på Fairshoppning
http://www.fairshopp...?opinionid=7272
/Mattias
Postad 15 september 2010 - 12:09
Postad 15 september 2010 - 12:14
Är det någon som har den nya mjukvaran och är "buggfri", åtminstone så att boxen går att använda på det viset det nu står på CDs webb? Om inte är det ju ganska oetiskt att inte informera tydligare att boxarna fn inte alls går att använda som de säger. Och den mycket magra problemlistan som är insmugen i en undermeny till infosidan om on-demand är ju inte så smidigt placerad. Den innehåller ju å andra sidan ingen vettig information, så det kanske spelar mindre roll.
Jag har rekommenderat CD pga utbud och HD-kanaler, men nu känner jag mig ganska skyldig. Det är alltså så här den operatören jag har pushat för beter sig när saker träffar den berömda fläkten.
Min box är köpt för 2,5 år sen, och jag har aldrig haft några större problem med den trotts att den används flitigt av hela familjen, och det är sällan man ser på live tv eftersom det är smidigare att spela in, spola förbi reklamen så att man slipper ett par timmars reklam varje dag.
Efter förra uppdateringen var den i stort sätt problemfri. kanske bara ett par hängningar i månaden om man var för snabb med knapparna i "my tv".
Efter den här senaste uppdateringen fungera den med dom problem som beskrivs på CDs webb + att ljudet ur hdmi bara är i PCM format och att bilden är betydligt sämre, Läppsynk och textning funkar också skit dåligt. Jag har bara TVn kopplad med HDMI via en reciver.
Så jag har klarat mig bra men kan inte begripa hur man kan släppa en uppdatering som är så ofärdig som denna.
Sen kan jag inte fatta att inte CD använder sin hemsida mer för att upplysa sina kunder, dom måste gilla att ha långa telefonköer, förtvivlade och arga kunder.
Varför kan dom inte byta tillbaka till den gamla programvaran nu när dom vad och hur mycket problem alla har, och vilka fel dom måste rätta till.
Jag hör också till dom som har rekomenderat CDs utbud och framförallt bild och ljudkvalitet till alla jag känner, det är inget jag vågar göra igen nu när man ser hur CD behandlar sina kunder.
Postad 15 september 2010 - 12:18
Om bara Canal Digital kunde erkänna att de har problem och vara öppna med det så skulle jag som kund få mer förtroende för dem. Uppdatera oss kunder regelbundet med vad ni gör, hur ni gör det och varför, varför inte låta teknikavdelningen ha en blogg där de kan skriva korta inlägg om statusen för mjukvaran. Att ha ett problem och inte tala om det är MYCKET värre än att faktiskt erkänna problemen och öppet visa att man jobbar på att lösa dem.
Mycket bra skrivet, att använda sig av "stoppa huvet i sanden taktiken" gör att man tvivlar på om dom har någon lösning eller äns försöker.
Postad 15 september 2010 - 12:32
Tog mig friheten att länka till den "nya" tråden på Fairshoppning
Tack Mattias. Den hade inte kommit upp på FS när jag skrev mitt inlägg. Ser att den är uppe nu.

Postad 15 september 2010 - 12:38
BRA LÄNKTog mig friheten att länka till den "nya" tråden på Fairshoppning
http://www.fairshopp...?opinionid=7272
/Mattias
första inlägget är bra kopia nedan,, VÄRT ATT TÄNKA PÅ " ANAL DIGITAL"
Om vi alla säger upp våra abonnemang,så kanske det blir annat ljud i skällan?
Vi betalar 229kr för familjepaketet x 24månader :5496kr + kortavgift 59kr mån x 24 :1416kr (tar inte med startavgiften)=6912 kr
136st kunder x 6912kr = 940 032kr =nästa en jä..vla miljon kan ni missa p g a eran flathet.
Hoppas att mer än 136st kunder säger upp sina abonnemang och går till någon som bryr sig om sina kunder.
All Canaldigital Are Bastards!!
Postad 15 september 2010 - 12:46
Postad 15 september 2010 - 15:07
Så hör lyder svaret till CD:
Hej på dig! (Ännu ett svar på mailet ni skickade innan)
Nu skriver jag till er på CD, igen, inte till den som öppnar det här mailet personligen. CD börjar bli mer och mer oseriöst, och allt ska fixas med ny nätdel... Nätdelen kom och gick, som jag sa till er innan det kommer inte att hjälpa till sådan undermålig hårdvara och mjukvara, jag hoppas ni på CD kan ta in det? Det är inte nätdelen det är fel på, det är som sagt var hårdvaran och mjukvaran. Speciellt olycklig verkar den nya mjukvaran för oss med äldre boxar från Sagems HDD linje.
https://www.minhembi...s...163&st=7560
Där kan ni läsa om alla problem vi ”tekniker” anser att eran produkt har, eller mycket mer än anser, det är fel på era produkter, eras dyraste produkter! Jag hoppas ni vill ha kvar kunniga tekniker som oss hos er?
Jag är trött på eran extremt dåliga box, den blev ännu sämre med den nya FW, helt otroligt! Och erat svar är som till alla: Det låter som nätdelen är sönder! Nä det är den inte, det är eran box och eran uppdatering, en uppdatering som i princip har gjort min box helt värdelös, den går i princip inte använda. Knapptryckningar på fjärren ger ibland en seghet som måste vara oslagbart dålig, eller så kommer alla knapptryckningar jag gjort på samma gång... Väldigt irriterande. Jag ser att knapptryckningen går fram, en led-lampa i eran display blinkar till då, sedan kan knapptryckningen ta flera sekunder på sig att utföra det jag ber den göra, ibland utför den inget alls. Sedan alla andra problem, men mitt brev blir för långt om jag ska räkna upp dessa, jag hänvisar er till vårt forum.
Så det går knappt byta kanal på eran box, ska ni inte då ta bort alla kanaler utom en? Då kan jag nästan säga att min box fungerar... Förutom att den låter som en helikopter.
Sedan alla felmeddelanden när man startar boxen (nute - off -on -Pb03 - on Er07 - on - Er01 - on - 00:-- 01-- 02-- - Pb04), kan ta 20 minuter innan bild återuppstår ibland, ni slår dock Gud här med 5 dagar, 23 timmar och 40 minuter, den sista dagen vilade han...
Och jag har verkligen försökt, ett antal fabriksåterställningar, ett par formateringar av hårddisken. Men boxen har samma tecken på att dö som innan, när tänker ni avliva den?
Hur ska ni kompensera mig för att ha gjort boxen i princip oanvändbar? Det är eran sista FW som dödat den helt, erat fel! Ni hänvisar vissa på vårat forum att köpa en ny, herregud, det är inte respektfullt att säga så till kunder. Boxen var inte bra innan den senaste FW, nu är den en katastrof!
Med vänlig hälsning
Jag
PS
Tack för en positiv sak med er nya nätdel, den har en strömbrytare, den kommer till användning med en sådan box…
DS
Jag vill inte ha eran andra fix ni ger vissa, en manual i pappersform...
Tror ni de är så korkade att de skickar en pappersmanual till mig?
Postad 15 september 2010 - 15:48
Har precis pratat med supporten då min box blivit oanvändbar sedan uppdateringen. Innan uppdateringen hade jag kanske en hängning i månaden och några enstaka missade inspelningar. Inget som man reagerade speciellt mycket på.
Nu crashar den om man går in i EPG.
Vid uppstart står det pb03, 01-- eller mute. Oftast när det står mute bootar den om själv.
Så uppstart tar nu cirak 5-10min med att stänga av och starta, dra ur ström mm.
Inspelat material går inte att nå "vänligen vänta, spelar in listkontrol"
Ibland stänger den även inte av sig korrekt.
Supporten (Nicklas) var mycket trevlig och hjälpsam. Sista utvägen var en återställning från inställningsmenyn. Vilket jag redan gjort tre stycken. Så nu skickar dom en ny trafo. Om inte det hjälper så?
Hämtade ut ny trafo idag. Kollade stömstyrka på den gamla och den nya. Samma. 12V 3.8A.
Ingen förändring med boxen. Första uppstart med nya trafo. pb03. Omstart. mute, startar om själv. Hänger sig. Omstart. Sedan igång.
Då ringer jag kundtjänst. Dom ber mig göra en komplett fabriksåterställning. Vilket bara resulterade i svart bild och dialogrutan att jag har problem med mottagningen.
Så dom skickar mig en ny box.
Hoppas den är bättre än denna jag har nu. *håller tummarna*
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar