* Officiell Tråd - Nokia N900 *
7894 svar till detta ämne
Postad 28 June 2010 - 21:01
Eminem
-
Eminem
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Jag får inte heller fMMS att fungera med Telenor. Ni som fått det att fungera snälla skriv hur Ni gjort när Ni fått det att fungera samt vilka inställningar Ni har. Det är ju konstigt om det fungerar för vissa... Min står på "Skickar" hela tiden och sedan får jag felmeddelandet: Åtgärden misslyckades, timed out, Var god kontrollera dina inställningar...
Kopplar du upp dig med Mms uppkopplingen innan du börjar skicka?
Postad 30 June 2010 - 07:27
Unregistered6144aa51
-
Unregistered6144aa51
-
Användare
-
-
242 inlägg
Kopplar du upp dig med Mms uppkopplingen innan du börjar skicka?
Nej det ser ut som att fMMS kopplar upp den automatiskt. Ska jag aktivera denna själv först?
Postad 30 June 2010 - 07:38
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11727 inlägg
Med nyaste fmms behövs inget fapn och man behöver inte välja att koppla upp själv...
Det gör den automagiskt..Funkar då när jag valt kaos iaf..
Kolla att du inte skrivit yes under inställningar i fmms under http proxy...
Nu ska det stå annat.. i mitt fall mmsproxy.tre.se
Höll på att bli galen innan jag såg felet..
För tidigare ska man ha skrivit yes där
Postad 01 July 2010 - 09:56
Unregistered6144aa51
-
Unregistered6144aa51
-
Användare
-
-
242 inlägg
Nix det hade jag inte gjort. Jag hade skrivit in IP-adressen för telenor där...
Vilket skräp det är alltså...
Ingen som har Telenor som orkar en ordentlig steg- för steg guide?...
Postad 01 July 2010 - 10:54
x.sivan
-
x.sivan
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Har letat efter detta "problem" som jag stött på men hittar ingen lösning.
Hur kan man radera sparade kontakter på simkortet och hur kan man spara nuvarande kontakter på simkortet? Detta borde ju vara en grundläggande funktion enligt mig.
Postad 01 July 2010 - 13:21
Unregisteredbaa7fc0d
-
Unregisteredbaa7fc0d
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
Jag får inte heller fMMS att fungera med Telenor. Ni som fått det att fungera snälla skriv hur Ni gjort när Ni fått det att fungera samt vilka inställningar Ni har. Det är ju konstigt om det fungerar för vissa... Min står på "Skickar" hela tiden och sedan får jag felmeddelandet: Åtgärden misslyckades, timed out, Var god kontrollera dina inställningar...
Helt klart SBS......;-)
Postad 02 July 2010 - 22:44
thompalainen
-
thompalainen
-
Amatör
-
-
89 inlägg
Heh, såg att det kommit ett "program" nu i Ovi Store som håller koll på spelschemat för fotbolls-VM. Känns som att det hade varit mer praktiskt lite tidigare än nu när det snart är slut. Förresten så är jag så ###### less på hur förbannat usel den inbyggda webbläsaren är. Ofta ritar den inte upp hela sidor, eller laddar om sidor när man trycker på bakåtknappen. Relativt ofta ser sidorna ut såhär när de laddat klart och man scrollar på sidan  Och ofta måste läsaren ladda bitar av sidan igen när man börjar att scrolla. Det händer aldrig när jag kör Opera på telefonen. Den läsaren är nästan perfekt, med undantaget att man inte kan zooma ut och in lika smidigt som standardläsaren. Sedan drabbas jag av och till av att skrivbordet själv plockar bort widgets. När jag väljer att lägga till dem igen så placeras de mycket riktigt på de platser där de ursprungligen placerades. Och försvinner de så försvinner alla samtidigt, utan att jag ibland ens rört telefonen, eller medan jag surfar eller bläddrar i mediespelaren.
Postad 03 July 2010 - 11:23
Unregistered6144aa51
-
Unregistered6144aa51
-
Användare
-
-
242 inlägg
Jaha.... Nu går det inte att spela upp webbradio från sr.se längre heller... Tidigare så har det fungerat att gå in på: http://sverigesradio.se/webradio/ och lyssna men nu fungerar inte det längre. Istället så får jag gå in på: http://mobil.sr.se/ och där "hackar" ljudet till ibland men värst av allt är att det inte går att "multitaska" med telefonen när jag använder detta. Så fort jag försöker gå till ett annat fönster eller ta mig ur från uppspelningen så stoppas ljudet. Är det någon som har en lösning? Jag börjar bli sjukt trött på att saker fungerar ett kortare tag och sedan ändrar någon något också är allt förstört. Om någon redan har en bra lösning eller förslag på lösning så skriv!!!! Tack på förhand  EDIT: Tog direktströmmarna och la in i webbradion så nu funkar det ok men det är sjukt tråkigt att det hela tiden blir massa skitfel (var väl iof kanske SR:s fel nu men ändå). OCH VART ÄR FLASH 10??!!!!
Redigerat av Unregistered6144aa51, 03 July 2010 - 11:58.
Postad 05 July 2010 - 15:06
e_kjellgren
-
e_kjellgren
-
Lärjunge
-
-
313 inlägg
Tips för er som vill använda OVI Suite (för support av bla Office 2010): http://www.nokian900...rts-nokia-n900//Evert
Postad 11 July 2010 - 11:42
Poka64
-
Poka64
-
Användare
-
-
213 inlägg
OCH VART ÄR FLASH 10??!!!!
Det mesta tyder på att Flash 10.1 inte kommer till n900, spekulationerna på maemo.org lutar åt att enbart Meego får det och Nokia har tröttnat på att ge support till n900. Dessutom så ska det enligt adobes egna specifikationer inte vara "tillåtet" att köra flash 10.1 på den typen av hårdvara n900 har, upplösningen är för hög när man tar i beaktande hur pass "svag" processorn och gpu:n är. Informationen finns längst nere på denna sida: http://www.adobe.com...yer/systemreqs/
Postad 12 July 2010 - 07:44
Unregistered6144aa51
-
Unregistered6144aa51
-
Användare
-
-
242 inlägg
Det mesta tyder på att Flash 10.1 inte kommer till n900, spekulationerna på maemo.org lutar åt att enbart Meego får det och Nokia har tröttnat på att ge support till n900.
Dessutom så ska det enligt adobes egna specifikationer inte vara "tillåtet" att köra flash 10.1 på den typen av hårdvara n900 har, upplösningen är för hög när man tar i beaktande hur pass "svag" processorn och gpu:n är.
Informationen finns längst nere på denna sida: http://www.adobe.com...yer/systemreqs/
Då är vi körda med andra ord. Ingen mer webb-tv, icke fungerande hemsidor etc... Att Nokia bara tycker att vi som är N900 ägare är jobbiga det har vi vetat ganska länge men det vore ju fint om telefonen hade någon framtid. Aldrig mer Nokia för min del.
Postad 12 July 2010 - 12:40
thompalainen
-
thompalainen
-
Amatör
-
-
89 inlägg
Postad 12 July 2010 - 13:25
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11727 inlägg
+1
Vad..Nog fungerar min webbläsare..
Fortfarande bättre än de flesta andra.
Å vad yrar du om att telefonen inte har nån framtid ?
Klart den har en framtid.
Så mycket framtid nu en mobil kan ha med sin korta livslängd på max 1.5 år.
Postad 12 July 2010 - 21:53
theclone
-
theclone
-
Forumräv
-
-
831 inlägg
Då är vi körda med andra ord. Ingen mer webb-tv, icke fungerande hemsidor etc... Att Nokia bara tycker att vi som är N900 ägare är jobbiga det har vi vetat ganska länge men det vore ju fint om telefonen hade någon framtid. Aldrig mer Nokia för min del.
Dude, finns flera modeller som inte ens visar flash, och utan att nämna några namn kan jag säga att det går ganska bra för dem  Är flash 10.x viktigt för sig är det ju bara att köpa googles mobil så är du hemma. Men då mister du n900:ans fördelar. Man får aldrig allt... Sälj n900:an och köp en nexus...varför ha en nalle du inte tror på
Postad 13 July 2010 - 07:24
Unregistered6144aa51
-
Unregistered6144aa51
-
Användare
-
-
242 inlägg
Dude, finns flera modeller som inte ens visar flash, och utan att nämna några namn kan jag säga att det går ganska bra för dem  Är flash 10.x viktigt för sig är det ju bara att köpa googles mobil så är du hemma. Men då mister du n900:ans fördelar. Man får aldrig allt...
Sälj n900:an och köp en nexus...varför ha en nalle du inte tror på 
När vi köpte N900 så var det så gott som klart att den skulle få flash 10 men detta är sedan något som har runnit ut i sanden tack vare Nokia. Sedan är det bara att kolla på saker som OVI Maps, Meego etc. för att se att N900:an har blivit Nokias fula ankunge. När vi fick mobilen i december så kunde man kolla webb-tv från Svt och många andra utan problem medan man idag nästan får vara glad om youtube rullar utan lagg. Jag menar bara att det är konstigt att Nokia inte bryr sig om sitt flaggskepp (det är en N:modell) och så har det varit från början där N900 har blivit utesluten från de flesta tjänster, OVI Store, Maps etc. från Nokia. När den officiellt inte heller ska få Meego, Flash 10 etc. så känns det inte direkt att det satsas på N900 eller oss som har köpt den. Därav den sura minen
Redigerat av Unregistered6144aa51, 13 July 2010 - 07:25.
Postad 13 July 2010 - 14:15
MFelix
-
MFelix
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
@ MFelix Jag har fMMS 1.1.8 på min N900 med PR 1.2 och jag har Telenor. Jag kan både skicka och ta emot MMS och mina inställningar är: Starta upp fMMS och tryck på fMMS intill nedåt pilen Ändra storlek till: Stor Nätläge: Kaos Under Internetanslutning Åtkomstpunktens namn: services.telenor.se MMSC: http://mms/ HTTP-proxy: 173.30.253.241 Portnummer: 8799 Under Avancerat IP-adress: 173.30.253.241
Hoppas detta hjälper dig
Tack så mycket! Har varit lite frustrerande med detta. Noterade att det fungerade att ta emot MMS när jag var uppkopplad med t.e.x Telenor Mobilsurf , men om jag inte var uppkopplad när jag fick ett MMS så fungerade det inte. Fick meddelande om att jag fått ett push meddelande och när jag sen försökte ladda ner detta så stod det "Hämtar MMS" men sen hände inget. Laddade ner pAPN igen och deletade alla som dök upp där i. Gick in i fMMS igen och la in den info du skrivit , hade iof samma tidigare med undantag för namnet, och efter det så verkar det som att det fungerar som det ska igen!
Postad 14 July 2010 - 21:26
Icee
-
Icee
-
Användare
-
-
207 inlägg
När vi köpte N900 så var det så gott som klart att den skulle få flash 10 men detta är sedan något som har runnit ut i sanden tack vare Nokia. Sedan är det bara att kolla på saker som OVI Maps, Meego etc. för att se att N900:an har blivit Nokias fula ankunge. När vi fick mobilen i december så kunde man kolla webb-tv från Svt och många andra utan problem medan man idag nästan får vara glad om youtube rullar utan lagg. Jag menar bara att det är konstigt att Nokia inte bryr sig om sitt flaggskepp (det är en N:modell) och så har det varit från början där N900 har blivit utesluten från de flesta tjänster, OVI Store, Maps etc. från Nokia. När den officiellt inte heller ska få Meego, Flash 10 etc. så känns det inte direkt att det satsas på N900 eller oss som har köpt den. Därav den sura minen 
Sälj den då. Jag har faktiskt aldrig riktigt förståt mig på folk som vill ha en massa applikationer. Det är kul de första dagrna sedan årkar man bara inte mera. Själv använder jag den för att surfa (funkar fint, årkar ändå aldrig kolla tv klipp), okej youtube kan jag kolla någon serie ibland. Där funkar den fin finemang. Navigation, Sygic har väldigt fina kartor som stämmer väldigt bra och det är verkligen ingen dålig navigator, många gånger den visa bättre än Garmin (kör lastbil så den används en del)). Kolla olika serier gör man oxå, bara ansluta kabeln och föra över, har inte något problem med de format jag har prova hittills. Sedan FM sändaren används flittigt ihop med webradio (lade in länkar i media spelarn till alla mina favoriter då jag skaffa den, sedan har det bara funkat) + FM Boost så signalen räcker någon stans. SÅ man årkar faktiskt inte bry sig om att de inte kommer program. Den funkar till det jag vill ha så. Kan hända att man lite nu som då kikar på olika forums för att få sig en kort uppdatering. En sak har jag dock lärt mig med maemotalk, det snackas så tusans mycket skit där och nästan alltid om det råkar stå var dom bor så är de någon Jänkare som sitter och gnäller. Bara mina små tankar.
Postad 15 July 2010 - 00:33
thompalainen
-
thompalainen
-
Amatör
-
-
89 inlägg
Ett tips; Orkar stavas med O, inte Å.
Postad 15 July 2010 - 08:48
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11727 inlägg
Patrikrickfors
Håller med till viss del..
Nu vet jag inte vad som är problemet med flash eller om ens Nokia gått ut och sagt att det kommer Flash 10 till N900..
N900 känns som ett experiment inför MeeGo..
Men på det stora hela struntar jag i det..
Den fungerar utmärkt till det jag behöver den..
Bättre än nån annan mobil.
Sen vet jag att inom ett år byter jag mobil igen så då bör det väl ha kommit ut nån fin MeeGo kanske
Postad 15 July 2010 - 15:28
Unregistered6144aa51
-
Unregistered6144aa51
-
Användare
-
-
242 inlägg
Jag blir bara frustrerad då telefonen skulle kunna vara allt (hårdvaran finns ju där!) men tyvärr inte är det då det kvarstående intrycket nästan från början varit att Nokia valt att nonchalera telefonen och oss som äger den och istället satsa på Meego. Det som behövs är att dom lägger ner lite tid på den och fixar flash och vips så är den vassare än de flesta andra modeller.
Det är det som stör mig.
Postad 15 July 2010 - 18:00
theclone
-
theclone
-
Forumräv
-
-
831 inlägg
Jag blir bara frustrerad då telefonen skulle kunna vara allt (hårdvaran finns ju där!) men tyvärr inte är det då det kvarstående intrycket nästan från början varit att Nokia valt att nonchalera telefonen och oss som äger den och istället satsa på Meego. Det som behövs är att dom lägger ner lite tid på den och fixar flash och vips så är den vassare än de flesta andra modeller. Det är det som stör mig.
tänk då på de som köpte n97...så kommer n900:an...sedan massa x- modeller...sedan kommer n8 och några månader senare kommer n9 och därimellan eller samtidigt kommer kanske någon E modell också. Så nokias affärside är inte som andra tillverkas. De kör på mängd och kommer forsätta med det. Bara att leva med det eller byta märke.
Postad 16 July 2010 - 18:02
JonssonSWE
-
JonssonSWE
-
Användare
-
-
141 inlägg
Kan väll säga jag oxå att jag håller till stor del med Patrikrickfors jag med.
Telefonen har potential det är det inget snack om, kollar men på något officiellt klipp från Nokia så lanseras den fortfarande som en prestanda mobil.
Verkligheten är dock lite annorlunda(vad tänker jag då på här?):
1: När man ringer till Nokia så har dom inte en ###### aning om att det knappt finns en lur som heter N900, än mindre kul är det om man har någon lite knivigare fråga. Detta spelar ingen som helst roll om man pratar med folk på vanliga supporten eller ÅF-supporten där det ändå skall sitta personer med mer kunskap.
2: Flash stödet är något som jag anser är en otrolig viktig att det uppdateras av en ganska enkel anledning, den lanseras som bl.a en surfplatta.
3: Nivån av information är ju helt och hållet galet dålig. Så fort det är något nytt får man slå sig blodig för att få fram något.
4: Att behandla N900 kunder som skräp känns för mig helt främmande då denna kundgrupp är förmodligen mycket heta kunder på nästkommande flaggskepp. Att skita i en ändå relativt stor kundgrupp är inget annat än långsiktigt ta död på sig själva.
Skulle kunna fortsätta men då blir man bara mindre glad. Missförstå mig rätt nu jag älskar min N900 och vill absolut inte ha något annat idag, MEN det finns så jäkla mycket som Nokia bör bättra sig på(stort ex: sätt realistiska release datum) och som man brukar säga "många bäckar små"
Mvh
/Peter
Postad 16 July 2010 - 18:58
theclone
-
theclone
-
Forumräv
-
-
831 inlägg
.
Redigerat av theclone, 16 July 2010 - 20:51.
Postad 17 July 2010 - 20:35
PixelPatrik
-
PixelPatrik
-
Wannabe
-
-
41 inlägg
Jag har ett udda problem.
Det gäller fmms.
Problemet är som så att jag kan skicka och ta emot mms som vanligt o allt, med ett litet undantag.
Skickar jag mms till tjejen som har Sony Ericsson, så kan hon bara se bilderna, men inte se texten. Drygt att behöva lösa det genom att skicka en bild i ett mms och texten i ett sms.
Hon hade en äldre modell tidigare, minns inte vad den heter, men den är väl likvärdig med K800i typ. Nu har hon en X10 Mini Pro.
Några förslag?
Postad 19 July 2010 - 14:06
Mortensen
-
Mortensen
-
Lärjunge
-
-
328 inlägg
Hej
Vet inte om det har tagits upp tidigare. Men jag hat ett problem med min N900. När det ringer så råkar jag ganska ofta avvisa samtalet. antingen att man råkar ta upp den ur fickan fel, eller för att "call-screenen" ändrar på sej.
Är på jakt efter något som kan avhjälpa dessa bekymmer antingen genom en ommöblering av "knapparna" när det ringer, eller att den blir mer Iphone lik, dvs att man svarar/avvisar genom att dra något över skärmen.
Tar tacksamt emot tips om detta..
Postad 19 July 2010 - 14:11
pl1sk3n
-
pl1sk3n
-
Lärjunge
-
-
399 inlägg
lol känner igen det där...
Så +1
Postad 19 July 2010 - 21:14
Unregistered6144aa51
-
Unregistered6144aa51
-
Användare
-
-
242 inlägg
Kan väll säga jag oxå att jag håller till stor del med Patrikrickfors jag med.
Telefonen har potential det är det inget snack om, kollar men på något officiellt klipp från Nokia så lanseras den fortfarande som en prestanda mobil.
Verkligheten är dock lite annorlunda(vad tänker jag då på här?): 1: När man ringer till Nokia så har dom inte en ###### aning om att det knappt finns en lur som heter N900, än mindre kul är det om man har någon lite knivigare fråga. Detta spelar ingen som helst roll om man pratar med folk på vanliga supporten eller ÅF-supporten där det ändå skall sitta personer med mer kunskap.
2: Flash stödet är något som jag anser är en otrolig viktig att det uppdateras av en ganska enkel anledning, den lanseras som bl.a en surfplatta.
3: Nivån av information är ju helt och hållet galet dålig. Så fort det är något nytt får man slå sig blodig för att få fram något.
4: Att behandla N900 kunder som skräp känns för mig helt främmande då denna kundgrupp är förmodligen mycket heta kunder på nästkommande flaggskepp. Att skita i en ändå relativt stor kundgrupp är inget annat än långsiktigt ta död på sig själva.
Skulle kunna fortsätta men då blir man bara mindre glad. Missförstå mig rätt nu jag älskar min N900 och vill absolut inte ha något annat idag, MEN det finns så jäkla mycket som Nokia bör bättra sig på(stort ex: sätt realistiska release datum) och som man brukar säga "många bäckar små"
Mvh /Peter
Skönt att någon förstår vad jag menar...
Postad 19 July 2010 - 22:55
Unregisteredbaa7fc0d
-
Unregisteredbaa7fc0d
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
Skönt att någon förstår vad jag menar... 
Jag förstår också vad du menar. 6000 spänn är rätt mycket pengar och då SKA självklara funktioner finnas i en "dator". Det är ju en ###### tur man inte gett det för den, så ###### rolig är den ju inte om man jämför med vad man kan få för 6000. Och ja, jag kan köpa en annan "dator" eller blir det mobil istället för N900an. Jag vet, det har nämnts tidigare. Var är förresten tönten från Nokia som ni höjde till skyarna i början på tråden? Han som skulle komma med tips dagligen?
Postad 20 July 2010 - 16:26
theclone
-
theclone
-
Forumräv
-
-
831 inlägg
Visst. Du kan ju få en iphone för den summan om du lägger på lite till. Men då missar du flera saker som finns i n900:an. främst valfrihet. Eller kan du välja någon google lur. Men då ger du upp lite av din firhet då google lagar så mycket data om dig som de kan.
Visst, behöver man flashiga program så är kanske inte n900 att föredra, men den är bara mycket roligare att använda än någon annan lura som finns just nu. Dock får man krånga lite mer(som med en dator). Men det är ju halva nöjet!
Nokia-klas menar du. Att kalla honom tönt är ju direkt löjligt och omoget. Tycker det var stort av honom att registerar sig här om än lite lamt att han skulle komma med råd. Han jobbar förmodligen mycket med att försäljning/marknadsföring kommande produkter så jag skulle gissa att han pysslar med n8:an kanske och förmodligen glömt n900:an för länge sedan.
Postad 22 July 2010 - 00:00
Unregisteredbaa7fc0d
-
Unregisteredbaa7fc0d
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
Glömt var ordet! Rövslickeri är ett annat ord. Tönt är rätt benämning. Ordet är fritt i Sverige. Hahahaha.
Postad 22 July 2010 - 13:18
robertdamberg
-
robertdamberg
-
Rookie
-
1 inlägg
Nu har min N900 fått en spricka i vänstra övre hörnet på den inre displayen. Har läst inlägg från ytterligare en person här som fått samma fel. Hur man åstadkommer ett sådant fel är för mig en gåta, så självklart kommer jag att hävda att garantin ska gälla.
Är det några fler som råkat ut för detta?
Återkommer med mer info...suger att vara utan mobilen!
/Robert
Redigerat av robertdamberg, 22 July 2010 - 13:18.
Postad 22 July 2010 - 15:43
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2741 inlägg
Köpte en N900 för några månader sedan mest för att jag är telefonnörd och var nyfiken, kan inte påstå att jag hade några större förväntningar faktiskt och måste tyvärr säga att dessa infriades. N900 är en kul teknikpryl men absolut inget jag skulle drömma om att använda som primärtelefon pga av den är för klumpig och omständig, men heller inget som jag skulle använda isf för min laptop då den är för begränsad för det. Måste erkänna att jag inte alls kan förstå varför så många är så entusiastiska över N900an, annat än som ett "teknikexperiment", och jag skulle inte kunna rekommendera några vänner och bekanta att köpa en N900 för annat än just som ett kul experiment...
Kanske borde nämna att jag i övrigt är extremt märkesotrogen, har en iPhone 3GS, en HTC Desire, ett antal Windows Mobile lurar, några symbian osv. och alla har sina för och nackdelar, så jag är knappast att betrakta som en ****** för ett visst märke/OS...
Redigerat av Unregistered1413, 22 July 2010 - 15:45.
Postad 22 July 2010 - 17:59
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11727 inlägg
improwise2
Vilken mobil gillar du mest som har testat en del?
Vad jag an säga efter att ha använt N900 några månader är.
Fantastisk att surfa med.
Fin skärm.
Underbart UI.Bara att klicka "utanför" skärmen när man vill gå bakåt..
Orginal är den på tok för slö stundvis..
Samma när jag surfar.
32 gig inbyggt minne å plats för lika stort minneskort
Fantastiskt tangentbord.
Gillar pennan på ett sätt MEN jag kommer nog aldrig mer köpa en mobil med samma typ av skärm .
För okänslig och ett dammkorn å skärmen repas.
Älskar att alla program och konversationer ligger samlade som de gör.
Ingen usb host .
Vars är flash 10?
Ovistore är ju bara *suck*
Fattar inte va Nokia pysslar med
Terminalen är ju riktigt trevligt.
Linux i mobilen är ju bara guld.
Ej porträttläge i sms och kalender är ju kasst.
Väldigt bra kvalitet på telefonen..
På det stora hela är jag väldigt nöjd.
Fast de finns en del jobb än ....Känns lite beta än
Dock är de ju inte en mobil som passar alla
Postad 22 July 2010 - 18:16
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2741 inlägg
improwise2
Vilken mobil gillar du mest som har testat en del?
Låt säga så här, mitt SIM-kort har en tendens att alltid leta sig tillbaks in i iPhonen efter ett tag, trots att det inte på något sätt är att betrakta som en perfekt plattform/telefon. Som runner upp skulle jag nog säga att HTC Desire kommer, Android har en hel del potential men är ännu inte helt klart känns det som. Som jag nämnt i någon annan tråd, iPhonen största fördel är alla dess applikationer, applikationer som ironiskt nog i många fall lika väl skulle kunnat vara t.ex. flashobject inbäddade i webbsidor, och därmed plattformsneutrala. Just därför är det märkligt att det sker så lite fokusering på Flashstöd på mobilerna, om det nu inte är hårdvaran som begränsar. Inte för att jag i sig är någon större fantast av just Flash i sig, men för att det i många fall skulle erbjuda ett bättre sätt att implementera t.ex. SVT Play osv än en massa lokala applikationer, som i många fall bara är wrappers känns det som. På N900an är tangentbordet ok, men jag skulle inte sträcka mig så långt som att säga att det är fantastiskt, t.ex. Xperia X1 och Touch Pro 2 upplever jag har bättre tangentbord (ja, även X10 Mini Pro, som jag till min förvåning upptäckte har ett riktigt bra tangentbord). Gränssnittet kanske fungerar när man sitter vid ett skrivbord eller nåt, men känns på tok för omständigt för att använda "on the fly". Ovistore ja....håller med, känns mest som ett skämt och visar eg bara hur långt efter Nokia eg är just nu upplever jag...
Redigerat av Unregistered1413, 22 July 2010 - 18:19.
Postad 22 July 2010 - 21:27
e_kjellgren
-
e_kjellgren
-
Lärjunge
-
-
313 inlägg
@ MFelix Jag har fMMS 1.1.8 på min N900 med PR 1.2 och jag har Telenor. Jag kan både skicka och ta emot MMS och mina inställningar är: Starta upp fMMS och tryck på fMMS intill nedåt pilen Ändra storlek till: Stor Nätläge: Kaos Under Internetanslutning Åtkomstpunktens namn: services.telenor.se MMSC: http://mms/ HTTP-proxy: 173.30.253.241 Portnummer: 8799 Under Avancerat IP-adress: 173.30.253.241
Hoppas detta hjälper dig
Ingen DNS-server? /Evert
Postad 22 July 2010 - 22:29
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11727 inlägg
Jo..Gränssnittet har ju en bit kvar..
Men en bättre samtalslogg och porträttläge i kalender och sms/mms skulle göra en hel del.
Tjejen har en Desire och vist är en ok men.
Hennes är grymt buggig...Får min N900 att verka rock solid
Nu kan hon ju ha fått ett dåligt ex..Ska testa att göra en återställning på den .
Vissa dagar blir jag verkligen sugen på en Iphone 4.
Ibland vill jag bara att allt ska fungera snabbt,enkelt.
Tror nog att jag kanske skulle bli less i längden men..
Ungefär som att jag just nu vill ha Windows 7 efter att i 3 dagar där mååånga timmar gått åt till att googla/läsa/testa för att få en sån enkel sak som ljud via HDMI kabel utan att lyckas.
Postad 23 July 2010 - 09:02
samot62
-
samot62
-
Rookie
-
8 inlägg
hejsan!
jag är inne på min andra N900, då den första blev stulen under ett rån i barcelona tidigare i sommar. Det jag har gjort på båda är att klistra på ett "copter skydd" på skärmen, min fru har ett likadant på sin iphone. På så sätt skyddar jag min skärm.
Jag var väldigt besviken på Nokia, för att Ovi suite inte funkade till N900, men den senaste uppdateringen för Ovi siute gör att nu funkar det. Sedan var jag lite irriterad att det inte gick att få in något riktigt redigerbart och läsbart program för office, men en kompis med kunskaper i Linux, tipsade mig om "abiword" så nu funkar N900 precis som jag vill, och jag är jättenöjd med den. Hade Nokia E90 före, vilken jag också var jättenöjd med.
Tomas
Postad 23 July 2010 - 09:15
samot62
-
samot62
-
Rookie
-
8 inlägg
""Jo..Gränssnittet har ju en bit kvar..
Men en bättre samtalslogg och porträttläge i kalender och sms/mms skulle göra en hel del.
Tjejen har en Desire och vist är en ok men.
Hennes är grymt buggig...Får min N900 att verka rock solid
Nu kan hon ju ha fått ett dåligt ex..Ska testa att göra en återställning på den .
Vissa dagar blir jag verkligen sugen på en Iphone 4.
Ibland vill jag bara att allt ska fungera snabbt,enkelt.
Tror nog att jag kanske skulle bli less i längden men..
Ungefär som att jag just nu vill ha Windows 7 efter att i 3 dagar där mååånga timmar gått åt till att googla/läsa/testa för att få en sån enkel sak som ljud via HDMI kabel utan att lyckas.""
Jag hade samma problem med HDMI kabeln, jag prövade med att koppla en ljudkabel från ljudkortet till grafikkortet, men ljudet blev för dåligt, men det visade sig att jag hade en SPDIF utgång på mitt ljudkort, och då köpte jag en kabel till den, och kopplade in den i recivern till mitt hemmabiopaket, och helt plötsligt hade jag surrond ljud, vill oclså tipsa om programmet "XBMC" som är gratis, och är ett suveränt program att visa filmer via datorn till TVn, då du inte ens behöver packa upp filmerna om de är rarade, för det klarar detta program att göra själv, den packar upp och visar filmen direkt.
Tomas
Redigerat av samot62, 23 July 2010 - 10:34.
Postad 06 August 2010 - 08:52
Unregistered6144aa51
-
Unregistered6144aa51
-
Användare
-
-
242 inlägg
Ingen som kan berätta om något kul program eller något smart ni kommit på med telefonen?
Postad 06 August 2010 - 09:47
Eminem
-
Eminem
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Ingen som kan berätta om något kul program eller något smart ni kommit på med telefonen? AlarmedScoutRemove shadows under iconsJpeg compressionChange fonts
Postad 06 August 2010 - 15:41
Unregistereddf947b5b
-
Unregistereddf947b5b
-
Wannabe
-
-
43 inlägg
Finns det någon chans att flasha N900 med Windows 7 Home Premium.
Har ej tillgång till windows xp eller windows 7 ultimate med windows xp mode.
Mobilen är död just nu. Den startar om sig själv hela tiden. SÅ jag måste flasha den.
Postad 08 August 2010 - 22:11
Unregistered6144aa51
-
Unregistered6144aa51
-
Användare
-
-
242 inlägg
Postad 09 August 2010 - 11:48
atroxa
-
atroxa
-
Amatör
-
-
92 inlägg
Funderar på att inhandla en N900, men kanske ska vänta tills N8 har kommit in i leken så den sjunker lite mer i pris bara...
Några frågor;
1. Såg en notis i prisjakts egenskaper att den saknar stöd för vsync och detta medför att det blir tearing i scrollningarna. Stämmer detta och stör man sig på det mycket? Kanske är en smaksak iofs...
1b. Påverkar detta uppspelning av film/serier? Lagg?
2. Uppdateras maemo fortfarande? Försöker få ett hum om hur länge uppdateringar osv kommer att finns till.
3. Jag är en van datoranvändare men har knappt använt Linux, bara Ubuntu litegrann... Kommer jag vara "lost"?
MVH
Postad 09 August 2010 - 15:11
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11727 inlägg
Varför skulle du vilja ha en N900 och vad ska du göra med den?
En mycket viktig fråga
1a.När man scrollar var?
Om du menar när man öppnar en internetsida så måste sidan ladda smycket innan man kan börja tänka på att scrolla..
Däremot fungerar opera mycket bättre .
1b.Ser mycket xvid/divx utan problem.Bara lägga över till mobilen.
2.Tja..Vet faktiskt inte när det kommer nån ny uppdatering.
Nokia har ju gått från Maemo till Megoo och det kan hända att det kommer att gå att köra nån sorts version ..
Android fungerar ju att boota upp på en N900 nu..Fast mycket fungerar ej.
jag hade aldrig använt Linux innan jag köpte min N900.
Så för dagligt användande så är det nog inga problem.
Men med N900 finns ju alla möjligheter att mixtra om man vill.
Postad 09 August 2010 - 16:06
atroxa
-
atroxa
-
Amatör
-
-
92 inlägg
Tack för svar!
Jag vill ha en för att jag vill ha en rätt stor skärm, mycket lagringsutrymme och ett "riktigt" tangentbord. Sen gillar jag att det är i princip en fickdator.
Enligt tråden jag läste skulle det vara scrollning i typ menyerna som t.ex. kontakter osv som skulle ha lite tearing. Man skulle åtminstone kunna se att det inte flyter på fullt...
Postad 09 August 2010 - 16:45
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11727 inlägg
Testade just och det hackar till lite men inget som jag stört mig på men då är inte ringa prio1 för mig.
Den har riktigt fin skärm.
Jämför jag mot tjejens Desire så känns N900 skarpare när de gäller text.
Sen älskar jag att man kan använda penna men samtidigt så är skärmen på tok för känslig för repor.
Jämför jag med Desires skärm så är den mycket skönare liksom Iphone.
Det optimala var om de kom en sån skärm som är lika tålig och känslig för fingrarna men med samma sorts penna som till N900
Sen har N900 enligt mig riktigt bra kvalitet och helt ok tangentbord.
Har säker skickat 6000 sms med den och knapparna känns som då den var ny.
Dock är den lite slö orginal så en överclockning är ju inte alls tokigt.
För att få ut det mesta av en N900 tycker jag att man bör ha rätt stort intresse av att läsa olika forum som meegosweden.com och maemo.org
Eller så väntar du tills Meego telefoner kommer ut ..
Postad 10 August 2010 - 07:41
samot62
-
samot62
-
Rookie
-
8 inlägg
angående känslig skärm
själv har jag köpt ett "copter skydd" till min N900
finns bland annat på cyberphoto, till ett bra pris, då slipper du risken att repa skärmen
och den är mycket lätt att sätta dit
Postad 11 August 2010 - 12:05
Unregistered520d6ffc
-
Unregistered520d6ffc
-
Rookie
-
7 inlägg
"XXX är inte en av dina kontakter"
Någon som har detta problem när man skickar sms till flera personer? Ibland får man upp detta felmeddelande, ungefär som att en eller ett par av de valda kontakterna inte "hänger med" när man klickar på ok efter att ha valt kontakter i kontaktlistan. När man kommer tillbaks till sms-fönstret så är dessa kontakter inte understrukna och då går det inte att skicka smset. Om man suddar dessa kontakter och provar att välja dem igen så brukar det funka.
Postad 11 August 2010 - 13:09
Eminem
-
Eminem
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
"XXX är inte en av dina kontakter"
Någon som har detta problem när man skickar sms till flera personer? Ibland får man upp detta felmeddelande, ungefär som att en eller ett par av de valda kontakterna inte "hänger med" när man klickar på ok efter att ha valt kontakter i kontaktlistan. När man kommer tillbaks till sms-fönstret så är dessa kontakter inte understrukna och då går det inte att skicka smset. Om man suddar dessa kontakter och provar att välja dem igen så brukar det funka.
Du kanske har samma nummer sparat på fler än en kontakt?
Postad 13 August 2010 - 06:25
Ironse
-
Ironse
-
Mästare
-
-
2953 inlägg
Ni som gnäller på flash
Finns ju ett flashprogram som lurar webbsidorna att tro den kör flash 10
Grooveshark funkar åter för mig
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Mobiltelefoni & GPS
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|