Jag är rejält skeptisk mot Nokia när det gäller PDA-segmentet. De har gjort alldeles för många misstag:
1. S90 lades ned när man hade Communicators redo för lansering. Istället släpptes det med 7700 som drogs tillbaka i sista stund "som testenhet för DVB-H" (istället för normal lansering).
2. Därefter kom 7710 och den dödade de direkt (S90) genom att meddela att plattformen inte skulle vidareutvecklas utan justeras in i S60.
3. S90 dog inte utan Hildon-gränsnittet portades till Linux och användes i Nokia 770-N810.
4. Med N900 kom man tillbaka till 2004 års nivå med 7710: alltså Hildongränsnitt (om än fördummat jämfört med N810) ihop med telefonstöd som de alltså lade ungefär fem år på att utveckla istället för att helt enkelt använda sig av S90 baserat på Symbian OS.
5. N900/Maemo misshandlar de till döds genom att annonsera att officiell MeeGo inte kommer till N900.
6. 2007 släppte de E90 med S60 utan att anpassa det till Communicator i tillräcklig grad.
7. 2010 vet ingen när en Communicator kan tänkas lanseras och Nokias hantering av PDA-segmentet är minst sagt osäkert.
Ser man hur Nokia felhanterat PDA-marknaden är det svårt att ha några höga förhoppningar om bättring.
Jag tror dock inte att PDA-marknaden i sig är helt död, däremot är det så att det bara finns två OS som är tänkbara:
*MeeGo - men då måste det även stödjas av andra än enbart Nokia/Intel. Nokia tror jag inte är kapabla att släppa en ersättare till E90 körandes MeeGo parat med adekvat support. Historien har inte visat att de lyckas göra en riktigt bra PDA-satsning - på den här sidan 9500/9300.
*Windows Embedded Handheld - nästa generations Windows Mobile. Alltså EJ att förväxla med Windows Phone 7. WEH kommer initialt att vara en vidareutvecklad 6.5 men senare kommer en nyutvecklad version baserad på samma CE-OS-version som WP 7. WEH är ett OS för företagsmarknaden men det lär även riktas mot de tillverkare som vill ha egna gränsnitt m.m.
Slutsatsen jag drar är att modeller med tangentbord m.m släpps även i framtiden men jag tror inte att en Touch Pro 3 t.ex dyker upp förrän någon gång under andra halvan av 2011. Detta då den kommer att köra WEH vilket inte släpps förrän sommaren 2011 enligt uppgifter.
Microsoft lär vara ganska tysta om WEH ett tag till - media skall få prisa det låsta Windows Phone 7 först några månader och ropa att "nu har MS lärt sig att ge folk vad de vill ha!" o.dyl dravel. Därefter släpps WEH på marknaden, då är det så uppenbart riktat till annat segment att gnällandet upphör. Då finns det redan ett antal WP 7-modeller på marknaden och det är fritt fram att släppa WEH.
Skulle de däremot släppt WEH FÖRE WP 7 kommer media att slakta dem direkt. Då blir det en massa gnäll.