Postad 25 september 2010 - 15:09
Postad 25 september 2010 - 15:31
Jag förstår inte varför man ska dissa någon bara för att den personen anser att ljudupplevelsen är precis lika viktig, om inte viktigare, än bildupplevelsen. Uppenbarligen tycker du att bildupplevelsen är viktigare, så varför får man inte tycka tvärtom?
Men visst, om det aldrig kommer finnas något bättre så tar man väl vad man kan få. Det lär ju inte hjälpa att bojkotta filmen, men att det inte skulle vara en nyhet håller jag inte alls med om. Som sagt, ljudet är väldigt viktigt för många personer; att ljudet inte är lossless är definitivt en nyhet anser jag.
Redigerat av Unregistered47763974, 25 september 2010 - 15:35.
Postad 25 september 2010 - 15:35
Redigerat av Svante Skoog, 25 september 2010 - 15:41.
Postad 25 september 2010 - 15:40
Postad 25 september 2010 - 15:44

Men visst jag förstår hur du menar

Edit: Sorry för att jag gått ur topic genom att ha gjort en diskissionstråd av det hela.
Och JA, jag är nog kanske mer för bilden

MEN, hur många här kommer att avbeställa den nu tack vare bristen på lossless?
Då Vivendi är ett litet bolag, typ Noble, så lär inte en ny version komma ut på bra länge.
Redigerat av Svante Skoog, 25 september 2010 - 15:47.
Postad 25 september 2010 - 16:55
Postad 26 september 2010 - 09:37
Det jag menar är att om man nöjde sig med hur du tänker Svante så hade vi inte fått någon ny version av gladiator, 5e elementet osv. Är upp till bolagen att göra kunderna nöjda och det är vi som betalar premium pris för detta och då bör vi förvänta oss bra grejer som att lossless ljud på nya filmer är självklart, OAR bild, 1080p osv och sen om det behövs en extra skiva för att få allt rätt, do it säger jag bara!
Det enda jag som kund kan göra är att låta bli o köpa, men det känns lite surt att vara begränsad till ett litet utbud på BD som faktiskt "håller måttet" när man ändå investerat kanske tiotusentals kronor i hemmabioutrustning.
Det släpps mycket på BD just nu, vilket är roligt, men tyvärr verkar mycket inte riktigt bra gjort framför allt vad gäller bilden. Hade själv tänkt skaffa American Beauty som släpptes på BD ett tag sedan, en i raden av "Sapphire Series" som ju inte har något bra "track reckord" med Gladiator bl a. Så fick A.B. inte heller ngt särskilt bra betyg på bilden enligt rec hos både HighDef Digest o Blu-ray.com. Bättre bild än på DVD lär det väl vara, men tråkigt att veta att det kunde varit mkt bättre. Vänta på ev remastered utgåva ? Mycket osannolikt... Synd att inte Criterion har rättigheter ge ut den, de är de enda som konsekvent gjort ett bra jobb med deras BD-släpp, även om ljudspåret många gånger är bara LPCM mono.
Redigerat av Unregistered4e1812ee, 26 september 2010 - 09:39.
Postad 26 september 2010 - 15:13
Postad 26 september 2010 - 19:02
Postad 27 september 2010 - 21:00
* * Widescreen Director's Definitive Cut (117min)
* * Commentary by Director Michael Mann
* * Making of The Last of the Mohicans
Audio: English: 5.1 DTS HD Master Audio
Language: Dubbed: English / Subtitled: English, French & Spanish
Theatrical Aspect Ratio: Widescreen: 2.40:1
Postad 29 september 2010 - 00:45
Även Lost in Translation nästa år mfl.
http://thedigitalbits.com/#mytwocents
Bifogad fil(er)
Redigerat av Lion_Paw, 29 september 2010 - 00:54.
Postad 29 september 2010 - 07:59

Redigerat av hassesolo, 29 september 2010 - 08:14.
Postad 29 september 2010 - 09:41
Postad 29 september 2010 - 11:29
Postad 29 september 2010 - 12:15
skulle mycket gärna vilja ha samurajerna. Kommer den nånsin i Reg B?
Den kommer aldrig komma som Criterion iaf. vilket är grymt synd, men man får väl helt enkelt skaffa en spelare som klarar region A enbart för Criterions utgåvor, finns en hel del av dem jag skulle vilja ha.
Postad 29 september 2010 - 15:33
skulle mycket gärna vilja ha samurajerna. Kommer den nånsin i Reg B?
BFI ska visst släppa den nästa år.
Knappast värd 300kr dock! Redigt överpris.
Jo! En av få filmer som faktiskt är värd premiumpris.
Postad 29 september 2010 - 15:44
Highdefdigest skriver t.ex om videokvaliten,
"I'm feeling a little bold today, so I'm going to go ahead and say it: 'The Thin Red Line's' 1080p AVC MPEG-4 transfer (aspect ratio: 2.35:1) is the single greatest high definition transfer I have ever seen. I mean that. The bar has been raised. And now there's something to compare all other releases against. "
Postad 29 september 2010 - 17:53

Postad 29 september 2010 - 18:20
Mentos: Den är låst till region A, precis som alla Criterions utgåvor. En fantastisk film som man bara måste se
Har dragit en beställning på den och den är påväg hem till mig nu
Trevligt

Funderar starkt på att skicka in min blu-ray spelare till DVDirect och låta dom chipmodda den till regionsfri, kostar typ 1200:- men det kan det vara värt. Har hittat flera Reg-A titlar på sistone som man så gärna skulle vilja ha men som tyvärr gått bort på grund av låsningen.
Postad 29 september 2010 - 19:45
De visade bara halva serien, resten skulle komma "i höst". Så de väntar nog på att släppa den på disc till hela serien är visad. Och på något sätt känns det som att ju längre de väntar desto troligare att den kommer på BD.Någon som vet om Sveriges Historia som sändes på tv4 kommer ut på bluray?
Postad 29 september 2010 - 22:57
http://shop.onoff.co...px?prd=23415781
Självklart är det ju en film som jag mer än gärna skulle vilja se på BD, men jag hittar ingen info om BD-utgåvan alls när jag gräver runt på internet. Någon som vet något om denna utgåva? Om den ens finns, det vill säga.
Postad 29 september 2010 - 23:42
De visade bara halva serien, resten skulle komma "i höst". Så de väntar nog på att släppa den på disc till hela serien är visad. Och på något sätt känns det som att ju längre de väntar desto troligare att den kommer på BD.
Kanske det, anledningen till att jag frågar är för att första halvan ska snart släppas på DVD.
Postad 30 september 2010 - 11:24
Det kan ju vara så att Studio Ghibli håller på att lägga ut Hayao Miyazaki's filmer på BD. Discshop har ju föraviserat "Nausicaä of the Valley of the Wind" till 22 oktober.Alltså, är detta på riktigt?
http://shop.onoff.co...px?prd=23415781
Självklart är det ju en film som jag mer än gärna skulle vilja se på BD, men jag hittar ingen info om BD-utgåvan alls när jag gräver runt på internet. Någon som vet något om denna utgåva? Om den ens finns, det vill säga.
Det låter ju underbart även om det inte är m svensk text.
Sedan väntar vi på "Sprited away" och "Det levande slottet" framöver.
Edit: Nu såg jag att Miyasaki´s "Ponyo" också är aviserad på BD hos Discshop under hösten.
Redigerat av 50plus, 30 september 2010 - 12:53.
Postad 30 september 2010 - 12:25
11 november släpps schweiziska Cargo på svensk Blu Ray.
Förbokningar från 149 kronor.
https://www.prisjakt...kt.php?p=697264
Har filmen verkligen bara 2.0 ljud?
Postad 30 september 2010 - 12:54
Det tror jag inte. Det är ju fortfarande ett tag kvar innan den släpps, så man kan ju inte veta säkert. CDON listar iallafall DTS 5.1.Har filmen verkligen bara 2.0 ljud?
Fast man vet ju aldrig, den brittiska utgåvan hade ju bara 2.0 om jag inte minns fel. Den tyska har iallafall garanterat 5.1.
Redigerat av papperskatt, 30 september 2010 - 12:55.
Postad 30 september 2010 - 13:23
Jo det måste jag hålla med om, föredrar att köra engelsk textning när det gäller anime. Nästan så att man lägger en beställning på Mononoke nu direkt även om det inte är lätt att hitta fakta om utgåvan. Spirited Away såg jag förra veckan, annars var det runt 6-7 år sedan jag såg den sist. Kan tänka mig att den gör bra ifrån sig på BD.Det låter ju underbart även om det inte är m svensk text.
Postad 30 september 2010 - 14:39
Okay... the following should be considered VERY tentative. However, we've now heard it from multiple independent sources, including reliable industry insiders, so.... Sources are telling us that director James Cameron has been (or it about to begin) working on a new high-def transfer and master of The Abyss, presumably for eventual Blu-ray Disc release. As many of you know, The Abyss is a title that doesn't even have an anamorphic widescreen DVD release (neither does True Lies for that matter) so it's LONG overdue. We've been hearing this might soon happen from industry insiders for a couple of months now, but the most recent report on this comes from a longtime Bits reader (thank you, Jon H!) who actually had the chance to meet Cameron a few weeks ago. He asked specifically about the possibility of The Abyss coming to Blu-ray, and Cameron said that he was about to start work on a new transfer using the same process he did with the Aliens Blu-ray. Cameron then proceeded to say that he was really excited about how good Aliens looks on the format. So... fingers crossed... maybe we'll finally see those remaining Cameron titles on Blu-ray in the next 12 months or so...
As always, none of this should be considered official until the studios make their official yadda, yadda... You all know the drill by now. Stay tuned!
http://www.thedigita.../rumormill.html
Postad 30 september 2010 - 18:57

Postad 01 oktober 2010 - 21:13
Till er som har problem med att spela Red Heat, Red Sonja & Raw Deal på era Pioneer BD spelare, jag har nu kontaktat Pioneer support ang. detta eftersom flera andra också tydligen har samma problem med just de här 3 filmerna, dom ville jag skulle skicka nån EAN-kod från fodralet på filmen så jag återkommer när jag fått nåt svar från dom.
Hoppas på en snabb lösning.
Har nu fått svar från Pioneer support om problemet ovan, dom har fixat en firmware som ska göra att de aktuella filmerna ska gå att spela igen. Den är inte släppt ännu men ska finnas på hemsidan i början på november.
Hoppas nu bara att det fungerar också

Postad 02 oktober 2010 - 11:06
Jag har då två frågor:
1. Hur är det med den svenska utgåvan som finns att köpa? Är det fortfarande den gamla kassa överföringen?
2. Annars står det ju på Axelmusic att den amerikanska remastrade utgåvan har svensk text. Kan detta stämma, det står ju inget på omslaget om detta? Någon som har denna remastrade utgåva från USA som kan berätta om det finns svensk text?
Redigerat av Agaton, 02 oktober 2010 - 11:29.
Postad 02 oktober 2010 - 11:42
Den svenska är kass. Den amerikanska har svensk text.
Okej, bra att den amerikanska har svensk text.
Dock funderar jag över en sak, om man läser recensionen på remastrade versionen på highdefdigest.com så står det följande:
"The first Blu-ray had an uncompressed PCM 5.1 soundtrack. For the remaster, Buena Vista has re-encoded the audio into lossless DTS-HD Master Audio 5.1 format."
Jag har den svenska Blu-ray utgåvan av filmen hemma i hyllan och den har - enligt omslaget - DTS HD Master Audio 5.1. Jag köpte denna nu i dagarna, kan det vara så att detta är remastrade utgåvan som nu diskret har släppts i Sverige också? Eller har det alltid varit DTS på svenska Blu-ray utgåvan?
Redigerat av Agaton, 02 oktober 2010 - 11:50.
Postad 02 oktober 2010 - 11:46
Edit: då har inte DS uppdaterat bilden på sidan då om Agaton fick en DTS HD MA därifrån!! Sjukt pris isf 99 kr på Rean!!
Redigerat av henke007, 02 oktober 2010 - 11:55.
Postad 02 oktober 2010 - 11:49
Postad 02 oktober 2010 - 12:42
Jag var hos en kompis igår och såg då lite på hans svenska utgåva av Femte Elementet och tyckte spontant att det inte var den bildkvalité jag var van vid. När jag kom hem så kollade jag direkt på min amerikanska (regionfria) remastrade utgåva från Axelmusic. Den var både betydligt skarpare och hade bättre svärta. Den svenska utgåvan (SF) var "OK" men inte mer heller. Hur kommer detta sig? Såldes den första dåliga utgåvan även här i Sverige så det var den han hade?
Jag funderade nämligen på att köpa den svenska för att få svensk text men det får nog vara.
Postad 02 oktober 2010 - 12:52
Det verkar faktiskt som att det är den nya remastrade dom har på på Discshop nu (där jag köpte den), för enligt baksidan på deras sida så är det PCM på utgåvan men på min köpta står det DTS HD Master Audio 5.1. Kan man ha sån tur?
Nepp.
Postad 02 oktober 2010 - 13:12
Nepp.
Men den har ju DTS HD Master Audio 5.1 istället för PCM som på första utgåvan!
Postad 02 oktober 2010 - 13:15
Nepp.
Där kan du nog ha fel med tanke på DTS HD MA spåret, varför skulle inte Sverige kunnat fått den remastrade??
Men den har ju DTS HD Master Audio 5.1 istället för PCM som på första utgåvan!
Kan du fota din utgåva, fram och baksida??
Postad 02 oktober 2010 - 14:05

Edit: Hittade en jämförelse.
Den första framsida:

Den andra framsida:

Den första baksida:

Den andra baksida:

Redigerat av Kalekulan, 02 oktober 2010 - 14:10.
Postad 02 oktober 2010 - 15:12
det är krångligare än så. den skandinaviska är från en ny transfer, "förbättrad" enl det klassiska Besson-konceptet (dra upp kontrasten till max så den bildar ordet flax). vilken som är bäst? well, om man INTE vill veta kan man ju lägga ner tid på att läsa den personangreppsfyllda tråden på avsforum... själv lutar jag mot att köpa den svenska också och jämföra själv.Appropå svenska mot andra utgåvor.
Jag var hos en kompis igår och såg då lite på hans svenska utgåva av Femte Elementet och tyckte spontant att det inte var den bildkvalité jag var van vid. När jag kom hem så kollade jag direkt på min amerikanska (regionfria) remastrade utgåva från Axelmusic. Den var både betydligt skarpare och hade bättre svärta. Den svenska utgåvan (SF) var "OK" men inte mer heller. Hur kommer detta sig? Såldes den första dåliga utgåvan även här i Sverige så det var den han hade?
Jag funderade nämligen på att köpa den svenska för att få svensk text men det får nog vara.
Postad 02 oktober 2010 - 16:28
"Besson-versionen" = skandinaviska tyckte jag var softare och verkade tvättad och därmed lite livlös. I stort sett allt filmgrain är borta.
Men en del verkar ju vilja ha det så. *Var och en får bli salig på sin tro*.

outdoor_miner Tack för info!
Postad 02 oktober 2010 - 16:32
Like Leon the contrast is heavily boosted with a push towards the yellow tones.
Usch jag hatade verkligen vad de hade gjort med Leon så jag ska nog hålla mig borta från denna.
3 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 3 gäster, 0 anonyma medlemmar