Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Canal Digital boxen (HDTV box med hårddisk)

12255 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 22 september 2010 - 10:01

Kurvis
  • Kurvis
  • Användare

• 112 inlägg
  • 0
Igår så drabbades man för tredje gången av en formattering av hårddisken....
Detta var med den nya mjukvaran och enligt Canal Digiatal så hade man inte fått in några rapporter på att detta inträffat med den nya mjukvaran.... eller hur?

Fick utföra en systemåterställning som inte hjälpte och därefter blev det en formattering av HD:n som lyckades få boxen funktionell igen men med resultatet att alla inspelningar återigen raderades. Börjar bli ganska trött på detta.

Under måndagen var utnyttjad kapacitet ca 25 procent.
Tisdag kväll var det plötsligt ca 55 procent och alla inspelningar som var gjorda var uppstyckade i 1 sekundersavsnitt.

Samtliga inspelningar visade upp "Ingen programinformation" samt gick inte att starta.

Efter systemåterställningen så var utnyttjad diskkapacitet plötsligt uppe i ca 98 procent.

Nu får CD börja fundera om... Det går inte att ha en box man inte kan lita på!
Släpp mjukvaran fri så att boxen kan få utvecklas genom typ "open source" eller nåt... Värre än detta kan det nog inte bli.

Postad 22 september 2010 - 11:14

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0
Kurvis
du har inte en hårddisk som håller på att kasta in handduken i din box? Det låter nästan som det.

IphoneApp

Två tankar, en app ska givetvis inte bara ge tablå, den ska även göra det möjligt att programmera boxen via nätet!
Samt den ska givetvis även släppas för Android. men om vi ska vara noga är det inte en fråga för denna tråd..

Postad 22 september 2010 - 11:30

bloodfire
  • bloodfire
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0

Såg förövrigt att de släppt en "Tv-guide" för iphone/ipod(http://www.canaldigi...de-iPad-iPhone/).

Härligt att de lägger tid och resurser på det, när de har en box/mjukvara som denna... ...

Saxat från sidan:
"Appen är under fortsatt utveckling och kommer att lanseras i nya versioner."

Känns på något sätt bekant va...?
Svart på vitt att CD hellre släpper sina grejjer tidigt än med bra kvalitet.
Installerade appen igår och tex. är merparten av programinfon på norska och det finns ingen möjlighet att välja språk :/

Skrev en review i AppStore, men den har inte publicerats ännu. Passade på att indikera missnöjje med HD-PVR'en där med... :)

Well, nu har jag gått OT både här och i AppStore, men tänkte bara dela med mig när det ändå togs upp..

//Bloodfaya

PS.
Tycker ändå appen har potential, fast det har å andra sidan boxen med. Vad som spelar roll är ju hur man som leverantör hanterar denna potential...(och där har de tyvärr en bit kvar på båda områdena).
DS.

PS2.
Tycker väl iofs inte det är konstigt att de lägger tid och resurser på annat, då jag inte kan se hur denna app skulle kunnat ta tid eller resurser från att få ordning på boxen. Har svårt att tänka mig att det finns något företag som stoppar samtliga sina pressar för att det kärvar i en, dessutom är den tekniska delen av detta projekt utlagt externt.
Men jag förstår och håller med om att en ny app är fullständigt ointressant när man sitter med problem upp över öronen med sin box. Som ett hån att göra det enklare för oss att se vad vi hade kunnat se eller spela in om vår box funkat som den skulle... :unsure:
DS2.

Redigerat av bloodfire, 22 september 2010 - 11:46.

Postad 22 september 2010 - 13:14

fremar-7
  • fremar-7
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0
Ja hade det kommit en app för Android som man kunde fixa sina inspelningslistor som boxen inte klarar av att komma ihåg själv numera så hade det ju varit ganska bra. Telia kom väl med en app som man kunde ställa in inspelningar på deras box nyligen.

Postad 22 september 2010 - 13:15

Kurvis
  • Kurvis
  • Användare

• 112 inlägg
  • 0
Monshi

Vet faktiskt inte hur disken mår. Den har uppfört sig bra hela tiden. Mina 2 andra formatteringar gjordes i samband med den förra buggen dom skcikade ut för 1 ett år sedan eller så ( det drabbade en hel del här på forumet)

Har du någon vettig metod som man kan kontrollera disken med?

Postad 22 september 2010 - 13:32

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0
Enda sättet att kontrollera diskens hälsa är att ta ur den ur boxen och ansluta den till en dator för kontroll där med lämpligt program:
http://www.tacktech....ay.cfm?ttid=287

Dock ska sägas, när jag anslöt en disk från boxen i datorn var den tom när den sattes tillbaka i boxen.

Postad 22 september 2010 - 16:48

Santa_Claus
  • Santa_Claus
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0

.....
Nu får CD börja fundera om... Det går inte att ha en box man inte kan lita på!
Släpp mjukvaran fri så att boxen kan få utvecklas genom typ "open source" eller nåt... Värre än detta kan det nog inte bli.

Sanningen är nog att varken CD eller bagett-gubbarna har någon aning om vilka olika hårvaruversioner av burken som de skickat ut. Det kan dom ju inte ha för då hade dom väl testat den nya programvaran på alla innan de släppt den. Förmodligen har dom gjort många olika versioner av hårdvaran för att förbilliga sin egen hårdvarukostnad eller för att chip-tillverkarna kommer med nya varianter.

Men att dom saknar koll är ju uppenbar, vilket i sig är ett bevis på deras inkompetens!!

Utan tillgång till alla hårdvaruvarianter går det nog inte att lösa problemet ens med open source.

Redigerat av Santa_Claus, 22 september 2010 - 16:51.

Postad 22 september 2010 - 18:34

BeastMaster
  • BeastMaster
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0

Jag är så djäkla förbannad på CD nu att jag håller på att explodera.
Min box "tidigare version" har funkat hyfsat bra hela tiden, fram tills denna uppdatering.
Det började bra, snyggare menyer mm, för att sedan stå "nute" men den startade upp med ett tryck till.
Nu är den helt kass! har hängt sig på kanal 18 "discovery HD" och reagerar inte alls på fjärrkontrollen, man ser att den tar emot IR signalen men ingen händer. Kan inte komma in i menyn, kan inte resetta boxen. Spelar ingen roll om jag trycker på powerknappen på boxen heller.
Ringde CD i dag och då sa en tjej att min garanti var ju ute, men att hon skulle skicka en nätdel som plåster på såren??? vad i helskotta hjälper det mig, min nätdel funkar perfekt.
Jag kommer aldrig att ge mig, deras uppdatering gjorde min box helt obrukbar, och så försöker de komma undan med sin usla service och vill ej ta på sig ansvaret. Hade den varit kass innan denna uppdatering så hade jag väl kontaktat dem då i stället.
Och ingen uppdatering är att vänta enligt henne, hon sa att den kommer nog att dröja ett tag, kanske till och med upp till 2mån.
Jag kan ju heller ej göra en reset med "röd + 353 + teletext + 1" eftersom detta skall man tydligen göra när boxen ha startat, men den är ju totalhäng! grrrrr jag finner inga ord för hur upprörd jag är, och då tillhör jag den skaran som nästan aldrig klagar på något.

Tacksam för alla former av tips som kanske skulle kunna hjälpa mig att resetta boxen. Fjärren funkar hela tiden ute i 8888 rutan, kan trycka OK + MENY för uppdatering mm, men sedan när den startat upp är det kört lopp.

Uppdatering!: I dag kom då den nya supernätdelen i brevlådan, och hör och häpna, det hjälpte.........inte!
Efter vidare analys av den bästa boxen genom tiderna så kan jag höra att hårddisken varvar ner direkt när boxen startat och låst sig på kanal 18, den somnar till, varvar ner ett par sekunder för att sedan varva upp igen, någon som råkat ut för detta?
Det kan vara anledningen till att den hänger sig.

Redigerat av BeastMaster, 22 september 2010 - 18:35.

Postad 22 september 2010 - 19:14

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0
Idag "startade" boxen på ett nytt sätt med att växla röd och grön prick samt att det var klocka på displayen. Bilden var svart och det gick inte att åtgärda detta genom att dra nätsladden. Åtgärden var samma som i en rec start att man via EPG'n kunde gå in och få på boxen. Troligen var det så att boxen hade en schemalagd inspelning som skulle starta 15 min senare så boxen var nog i inspelnings stand-by mode????

Postad 22 september 2010 - 19:39

JMKbiker
  • JMKbiker
  • Beroende

• 1 086 inlägg
  • 0

Stängde av boxen 22:47 igår kväll. I morse fick jag se att det fortfarande stod 22:47 i displayen och den röda standby lampan blinkade, fläkt och hårdisk surrade som om boxen var på. Boxade svarade inte på något utan blev tvungen att rycka sladden - omstart - mute - omstart igen för att få igång den.

Idag "startade" boxen på ett nytt sätt med att växla röd och grön prick samt att det var klocka på displayen. Bilden var svart och det gick inte att åtgärda detta genom att dra nätsladden. Åtgärden var samma som i en rec start att man via EPG'n kunde gå in och få på boxen. Troligen var det så att boxen hade en schemalagd inspelning som skulle starta 15 min senare så boxen var nog i inspelnings stand-by mode????

Låter som du har fått samma fel som mig och några till rapporterat. Intressant teori om stand-by mode.

Postad 22 september 2010 - 20:14

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0

Uppdatering!: I dag kom då den nya supernätdelen i brevlådan, och hör och häpna, det hjälpte.........inte!
Efter vidare analys av den bästa boxen genom tiderna så kan jag höra att hårddisken varvar ner direkt när boxen startat och låst sig på kanal 18, den somnar till, varvar ner ett par sekunder för att sedan varva upp igen, någon som råkat ut för detta?

Samma problem jag hade innan jag fick en ny nätdel.... kanske dax för en till ny nätdel? :)

Postad 22 september 2010 - 23:11

FocusST
  • FocusST
  • Lärjunge

• 311 inlägg
  • 0
Känner sig lite tveksam till köpet nu måste jag säga (nu när man läser tråden).
Får be till högre makter att boxen levereras med gamla mjukvaran!

Postad 23 september 2010 - 07:17

fremar-7
  • fremar-7
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0
"Då en programmerad inspelning är igång går det inte att starta boxen från standby läge
Starta boxen och gå in i EPGn och markera den kanal du vill titta på och tryck OK. "

Fungerar den där lösningen för någon? Igår så provade jag när boxen hade startat en inspelning, det där fungerade inte, fick upp EPG:n och kunde trycka OK, men inte fan bytte den till den kanalen ändå. Enda som gick att göra var att börja se på det jag spelade in. Sen hann en inspelning till starta innan jag hade sett klart och det enda som gick att se på då var tidigare inspelat eller den kanalen som jag hade tittat på inspelningen ifrån innan.

Postad 23 september 2010 - 07:30

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0

"Då en programmerad inspelning är igång går det inte att starta boxen från standby läge
Starta boxen och gå in i EPGn och markera den kanal du vill titta på och tryck OK. "

Fungerar den där lösningen för någon?

Ja, för mig fungerade det. Dvs upp med EPG, byt kanal och tryck OK.

Postad 23 september 2010 - 07:47

h_z
  • h_z
  • Beroende

• 1 112 inlägg
  • 0

Min boxen ändrar alltid tillbaka till 1080i vid omstart trots att jag ställt in den på 720P och sparat inställningen.

Nu har jag inte tänkt på det men med förra fw'n blev det så när jag bytt video-källa ut från förstärkaren.
Dvs om jag tittat på tv och sen ändrat på förstärkaren att jag ska ha på PS3:an tex då när man ändrade tillbaks till PVR'en så var alltid bildinställningsmenyn framme med 1080i förvalt istället för 720P som jag ställde in.

Postad 23 september 2010 - 07:52

knarrevik
  • knarrevik
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
Jag har fått en ny box där det mesta funkar, tack och lov. Men trots att jag ställer in på 720 eller 1080 och sparar går den tillbaka till upplösning 576. Vid jämförelse med min gamla HDbox (ej inspelningsbar) som jag fick använda under en vecka i väntan på ny box har skärpan blivit markant sämre i synnerhet vid HD-sändning.

Några fler med samma erfarenhet?

Postad 23 september 2010 - 07:53

h_z
  • h_z
  • Beroende

• 1 112 inlägg
  • 0
Är det någon som lyckats yta favoritlista genom att trycka "info" "blå knapp" när man tittar på tv?
Alltså inte genom att gå in i meny-> inställningar->favoriter->välja.

Det står ju att det ska gå men för mig så förvinner bara "info-rutan" så fort jag trycker på den blå knappen.

Postad 23 september 2010 - 07:58

Sripa
  • Sripa
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0

Är det någon som lyckats yta favoritlista genom att trycka "info" "blå knapp" när man tittar på tv?
Alltså inte genom att gå in i meny-> inställningar->favoriter->välja.

Det står ju att det ska gå men för mig så förvinner bara "info-rutan" så fort jag trycker på den blå knappen.

Tryck på OK och sen blå.
//Leif

Postad 23 september 2010 - 08:06

Kurvis
  • Kurvis
  • Användare

• 112 inlägg
  • 0
Vad jag har sett på sidor i övriga delar av världen så finns denna boxen med annan mjukvara än den vi har i våra boxar i Sverige.

Förmodligen är det Sagems originalmjukvara som förmodligen fungerar bättre än CD:s skräddarsydda mjukvara.
I den andra mjukvaran är dessutom både USB och RJ45 aktiverade. Uppspelning av film och musik på datorer i hemnätverket är dessutom möjligt.

Misstänker dessutom att det likt omformattering finns kommando för att göra andra åtgärder i boxen. Fast de sitter väl CD inne med och inte vill släppa till oss användare

Redigerat av Kurvis, 23 september 2010 - 08:08.

Postad 23 september 2010 - 08:32

seth72
  • seth72
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
I vilka länder då ?

Vad jag har sett på sidor i övriga delar av världen så finns denna boxen med annan mjukvara än den vi har i våra boxar i Sverige.

Förmodligen är det Sagems originalmjukvara som förmodligen fungerar bättre än CD:s skräddarsydda mjukvara.
I den andra mjukvaran är dessutom både USB och RJ45 aktiverade. Uppspelning av film och musik på datorer i hemnätverket är dessutom möjligt.

Misstänker dessutom att det likt omformattering finns kommando för att göra andra åtgärder i boxen. Fast de sitter väl CD inne med och inte vill släppa till oss användare

Redigerat av seth72, 23 september 2010 - 08:32.

Postad 23 september 2010 - 08:50

Senjin
  • Senjin
  • Lärjunge

• 295 inlägg
  • 0

Ja om det gick att ladda ner, appen är lika kass som CDs inspelningsbara hd-box. Jag har försökt ladda ner den flera gånger men den vill inte, står bara "väntar"!
Jag håller med till TV.nu appen :)

Att det står väntar bruka lösa sig med en omstart av telefonen, har hänt mig på flera andra appar.

Postad 23 september 2010 - 08:51

Kurvis
  • Kurvis
  • Användare

• 112 inlägg
  • 0
Bland annat England.

Här är en länk till vad jag kan tolka vara sammatyp av box...

Besök min webbsida

Redigerat av Kurvis, 23 september 2010 - 08:59.

Postad 23 september 2010 - 08:52

fremar-7
  • fremar-7
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0
Kan inte nån ta och hacka box****t då och få in en programvara som funkar i den och som man kan pilla med själv.

Postad 23 september 2010 - 09:07

h_z
  • h_z
  • Beroende

• 1 112 inlägg
  • 0

Tryck på OK och sen blå.
//Leif

Det ska jag testa!
Tack!

Postad 23 september 2010 - 14:55

Kurvis
  • Kurvis
  • Användare

• 112 inlägg
  • 0

Kan inte nån ta och hacka box****t då och få in en programvara som funkar i den och som man kan pilla med själv.

Någon med rätt kunskaper borde kunna göra detta.
Att CD har full kontroll över vilken mjukvara som ligger i en box som de inte ens äger har jag svårt att se som en hållbar lösning i längden.
Efter deras 2 års garanti så kan ju vad som helst hända med boxen när de gör mjukvaruuppdateringar och om det skiter sig så står man där med en obrukbar box som bara CD kan fixa ( och vad jag läst mig till här så är det bara till att köpa en ny box).

Postad 23 september 2010 - 15:28

Unregistered09e3ee1e
  • Unregistered09e3ee1e
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

jag har exakt samma problem som du, den har låst sig på en kanal och svarar varken på boxen eller med fjärren på kommandon, fick igång den genom att trycka "röd" 353, teletext, 1 , en oändligt massa ggr och till slut så tog det..
Jag stänger numer aldrig av boxen, kvalité??

Postad 23 september 2010 - 15:47

Unregistered4eff8a47
  • Unregistered4eff8a47
  • Amatör

• 93 inlägg
  • 0

Om du har otur så är disken rökt. Diskar som spinner upp/ned på det viset brukar inte må bra. Om du inte har garanti kvar kan du ju testa att följa guiderna i den här tråden och byta disk.

Postad 23 september 2010 - 18:24

seth72
  • seth72
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
hej en sak jag brukar göra gå till norska canaldigital och via deras kundservice chatta direkt om saker ibland måste man ha sitt kort nummer , bra raka svar och igår påståd dom att nästa vecka kommer en uppdatering i norge

Postad 23 september 2010 - 19:35

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0
Det var samma idag att den startar direkt med klocka grön diod och svart bild, så det beror på att det skulle starta en inspelning ung en kvart senare, går bra att går ur med EPG och OK.

Några bra saker har jag märkt med den nya mjukvaran (väl dolda dock)

- att man nu kan alltid ha den i dolby ljud och ändå få ljud till TV'n
- den hanterar information med för många satta inspelningar samt överlapp mycket snyggare, smart att man kan låta boxen klippa automatiskt. Har dock ingen aning ännu om den gör detta på ett bra sätt.
- att om man valt ha ha EPG i lista så kommer den alltid upp i lista
- MyTV listan har blivit betydligt bättre

Postad 23 september 2010 - 19:41

zitzo
  • zitzo
  • Lärjunge

• 301 inlägg
  • 0

Ringde CD nu och dom byter ut min box. Hopps hoppas att den gamla mjukvaran ligger på. . .

Fick hem nya boxen igår. Med gamla mjukvaran !! Fan, jämfört med den nya mjukvaran så är boxen underbar ju !! Försök för guds skull att få boxen utbytt allihop. Man ska fan inte behöva tåla detta. Får bara försöka se till så att ingen av de andra i familjen "råkar" uppdatera den. Synd att det inte går att stänga av sökningen efter uppdateringar vid omstart .

Postad 23 september 2010 - 21:14

knarrevik
  • knarrevik
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0

Synd att det inte går att stänga av sökningen efter uppdateringar vid omstart .

Jag fick ny box och tog chansen att uppdatera och det har gått bra hittills. Det enda som stör mig är att upplösningen blir 576 trots försök med 720 och 1080. Upplösningen och skärpan har alltså blivit sämre.

Postad 23 september 2010 - 21:15

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0
Det kommer en ny version av mjukvaran ganska snart kan jag tro. De har fullt upp hos CD att testa nya versioner av mjukvaran.

Ingen tröst för de som har boxar som bråkar nu men ändå ett hopp inför framtiden. vet dock inte när nya mjukvaran kan komma men det är nog inte så långt borta.

Postad 23 september 2010 - 21:48

Unregistered4eff8a47
  • Unregistered4eff8a47
  • Amatör

• 93 inlägg
  • 0
Efter att min box är bytt nu, så har jag bara småsaker till problem, som att boxen är svart om den startar medan inspelning, och att mute är satt vid uppstart. Inget som inte har workarounds, och den har inte missat några inspelningar hittills. Peppar, peppar. Ser fram emot kommande uppdateringar. Hoppas CD lyckas spåra några av problemen som ju klart verkar relaterade till hw-revisioner.

Postad 24 september 2010 - 07:17

Unregistereda4c12829
  • Unregistereda4c12829
  • Användare

• 171 inlägg
  • 0
Tja,

tänkte uppdatera vad som sker med min box. Efter att ha haft precis alla buggar exkl grön skärm kan jag nu till min förvåning rapportera att det enda jag har kvar är den infernaliska blinkningen vid HDMI handskakningen. Verkar som om den har problem att synka bild och ljud.

Nåväl.
Den spelar in som den skall, både serie och enskillt.
Den startar och stoppar som den skall.
Den svarar på fjärrkommandon (Harmony) som den skall, dock lite seg ibland. Får inte trycka för snabba sekv.
Den ger ut 1080i som den skall och håller kvar inställningarna i boxen som den skall.
Den blir inte för varm heller.

Nå, bara för att jag skriver detta så börjar den nog d######s igen idag :P

/HJ

Postad 24 september 2010 - 07:25

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

• 3 271 inlägg
  • 0
Testade VoD igår. Segt! Seg uppstart när boxen måste hämta IP nummer varenda gång den startar upp, det borde den kunna göra efter uppstart när kanalen har börjat visas.
Hela menysystemet blir segt, dålig fjärr-respond p.g.a segheten.

Sen att hela VoD är värdelöst ur min synpunkt i nuläget är en annan sak, det ska ju förhoppningsvis bli bättre. Trailers osv. Nyare filmer t.ex..

Telias VoD är bra tycker jag.

Är det någon som har hittat Inspelnings menyn? Altså den listan med alla programmerade inspelningar, den hetter väll Record innan?

Har de fimpat den?

Redigerat av Melmac, 24 september 2010 - 07:23.

Postad 24 september 2010 - 07:32

Unregistereda4c12829
  • Unregistereda4c12829
  • Användare

• 171 inlägg
  • 0
Hej,

Näe, du går in i "My TV" därefter trycker du pil höger på fjärren så är du inne i dina programmerade inspelningar om jag inte minns fel :P

TV'n är inte igång just nu.

Däremot kan jag inte hitta ngn funktion för att editera satta serieinspelninger längre. Vill du programmera en icke serie att upprepa sig kan du inte heller redigera din satta enkelinspelning utan får använda alternativet manuella inspelningar med en av färgknapparna.

//HJ

Postad 24 september 2010 - 09:14

micke_andersson
  • micke_andersson
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0
Hoppas den nya uppdateringen fixar problemet med att textningen är osynkad. Det gäller främst Canal+ -kanalerna (first, hits, series,action drama) Canal+ Film HD har en annan textremsa (som dessutom är större och tydligare) och där är texten i synk.
Vår andra box (standard-box) har inga problem med att texten är osynkad så det är uppenbart att problemet är relaterat till programvaran i Sagem-boxen. (var inte osynkat innan senaste programvara)

Tycker det är rätt bedrövligt att man år 2010 inte lyckas synka textning i filmer. Har ju för tusan funkat i alla tider... :P
Betalar ju trots allt en hel del pengar för att se dessa kanaler och då ska det fungera tillfredsställande!

Redigerat av micke_andersson, 24 september 2010 - 09:16.

Postad 24 september 2010 - 09:46

Senjin
  • Senjin
  • Lärjunge

• 295 inlägg
  • 0
Skickade ett mail med mina problem till deras kundservice igår, två timmar senare svarade de att jag skulle bli kompenserad med 1 månadsavgift, alltid något.

Postad 24 september 2010 - 12:32

korpen
  • korpen
  • Lärjunge

• 438 inlägg
  • 0
Hej,

Är det någon som har provat med en splitter för sat-ingångarna på HD boxen om det funkar med en kabel isället för 2 kablar. Via sat klarar av det på sina boxar, med en kabel och 2-vägs splitter.

Postad 24 september 2010 - 13:01

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0

Hej,

Är det någon som har provat med en splitter för sat-ingångarna på HD boxen om det funkar med en kabel isället för 2 kablar. Via sat klarar av det på sina boxar, med en kabel och 2-vägs splitter.

Det finns utrustning för det men det kräver ett speciellt LNB huvud med stöd för tekniken samt aktiv utrustning vid delningen av kabeln vilket totalt är en kostnad, om jag minns rätt, på kring 2 000 kr.

Det är inte "bara" att kombinera två LNB till en kabel, det krävs en aktiv teknik som modulerar ned eller upp ena LNB-signalen i frekvens.

Postad 24 september 2010 - 14:17

korpen
  • korpen
  • Lärjunge

• 438 inlägg
  • 0

Det finns utrustning för det men det kräver ett speciellt LNB huvud med stöd för tekniken samt aktiv utrustning vid delningen av kabeln vilket totalt är en kostnad, om jag minns rätt, på kring 2 000 kr.

Det är inte "bara" att kombinera två LNB till en kabel, det krävs en aktiv teknik som modulerar ned eller upp ena LNB-signalen i frekvens.

Vet du vilket LNB huvud man kan använda?

Postad 24 september 2010 - 14:22

Unregistered1573
  • Unregistered1573
  • Forumräv

• 900 inlägg
  • 0
Vilket antiklimax denna uppdatering blev!

Peppar peppar men före uppdateringen hade jag endast problem med timeshift-buggen (vilken senare åtgärdades).

NU har jag "mute-problemet", boxen startar om sig flera gånger och inte minst klagar den emellanåt på att den är överhettad (ca 10 sec efter man startad den). Bra jobbat CD!

Postad 24 september 2010 - 14:30

fremar-7
  • fremar-7
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0
De kanske är så de tänkte att energiförbrukningen sjunker med 35% för att man inte använder box****t då den är helt oanvändbar? :P

Postad 24 september 2010 - 14:45

Travolta
  • Travolta
  • Forumräv

• 556 inlägg
  • 0
Är det bara jag som har time-shift-buggen vid vissa tillfällen återigen nu med den senaste uppdateringen?

Postad 24 september 2010 - 14:48

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0

Vet du vilket LNB huvud man kan använda?

Söker.... söker....

ett paket som detta är nog vad du vill ha
http://www.satpro.se...amp;ucat_nr=103
http://www.digitaltv.../page.php?p=112

dvs en del i parabol som tar signalen från två LNB och mixar in i en kabel och en del vid boxen som tar en kabel och demodulerar till två kablar som boxen sedan tar emot.

men som du ser, 2 000 kr går kalaset på.
Frågan är om det då inte är lättare att dra två kablar in till boxen?

Erikhu
Överhettningsvarning bör man ta på allvar. Kontrollera att fläkten roterar som den ska, se om det blir bättre om du forcerar in luft i boxen.

Redigerat av Monshi, 24 september 2010 - 14:50.

Postad 24 september 2010 - 14:49

Malmsten
  • Malmsten
  • Amatör

• 78 inlägg
  • 0
Har även jag problem med att det står NUTE när boxen startar, sen stänger den av och jag får starta igen. Nån som pratat med CD om detta problem och fått nån förklaring?

Postad 24 september 2010 - 15:20

Biggles2002
  • Biggles2002
  • Beroende

• 1 276 inlägg
  • 0
Hade Superstars på inspelningslistan i form av "serie" och det har funkat att spela in de 3 första episoderna, skulle se på dem igår första löpte fint spolade som alltid förbi reklamen men de övriga 2 stannade efter ca 20min. tiden fortsatte med ingen bild... gjorde en del omstarter mm.. men inget hjälpte.

Någon mer som upplevt detta på sina inspelningar efter uppdateringen?

Postad 24 september 2010 - 15:44

DonFredo
  • DonFredo
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0

Jag har fått en ny box där det mesta funkar, tack och lov. Men trots att jag ställer in på 720 eller 1080 och sparar går den tillbaka till upplösning 576. Vid jämförelse med min gamla HDbox (ej inspelningsbar) som jag fick använda under en vecka i väntan på ny box har skärpan blivit markant sämre i synnerhet vid HD-sändning.

Några fler med samma erfarenhet?

När jag förutom HDMI-kabel har Scart-kabel inkopplad har detta hänt

Postad 24 september 2010 - 16:23

bloodfire
  • bloodfire
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0

Är det bara jag som har time-shift-buggen vid vissa tillfällen återigen nu med den senaste uppdateringen?

Trot bestämt att det inträffat en gång sedan nya versionen installerats...

Postad 24 september 2010 - 16:32

bloodfire
  • bloodfire
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0

Hade samma skit idag, händelseförlopp:

* Tänker titta på TV ca. 10-10:30 nån gång, men fjärren svarar inte. Ser att det står "rec" i displayen så jag antar att damen programerat något och väljer för husfridens skull att inte rycka strömmen. (Övertygad om att hon inte proggat två inspelningar så boxen borde svarat på fjärren ändå.)

* Kollar på lunchen med damen och visst var det så att days of our lives ligger på serieinspelning på vardagsförmiddagarna. (fortfarande sjukt att fjärren inte tog)

* gör nytt försök nu på eftermiddagen, står FORTFARANDE "rec", vilket är helt omöjligt!! Fortfarande ingen respons på fjärren (bara kanalen som var på i går kväll visades (stänger aldrig av boxen), likadant i förmiddags).
Boxen har alltså låst sig för actions (schemalagd avstängning av den pågående inspelningen, kanalbyte, platser etc.), och pumpar helt sonika bara på med inkommande på respektive kabel.
Håller inne knappen på boxen 3sec för att inga nerstängning vilket funkar.

* Startar upp med fjärren, funkar fint (förutom nute > automatisk omstart > uppstartad).

* Nu svarar fjärren fint, och är lite nyfiken på hur länge den spelat in egentligen. Kollar i mytv, och där finns ingen ny i spelning från idag!!! Tack och lov var det "bara" days of...men inte för att det inte kommer reta damen lite ändå. ;(

EXAKT samma sak hände idag, samma program tom.(!!!!!)
Skillnaden var att det inte var någon bild alls, bara svart...det var inte heller buggen med problem av uppstart under pågående inspelning, då jag aldrig stänger av boxen.
Suck...

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• JBL 705i Atmos
    Anton
    2025-05-20 10:45:14
  • Vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-16 13:46:51
  • Ny hifi-bänk - Jobb kvar
    joga
    2025-05-15 21:43:01
  • JBL M2 & BMS SUB
    Anton
    2025-05-15 16:51:15
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:29:53
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.