Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Blu-ray Filmer

9284 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 13 oktober 2010 - 07:42

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10 389 inlägg
  • 0

Hur vet man om det är hel skärm eller med svarta kanter på bluray ? Eller är alla filmer med svarta kanter ? Äger bara 2 och dom har då svarta kanter ;)

Mycket bra förklarat av daner 548.
Jag kan tillägga att på den gamla onda tiden när de alla satt med små lågupplösta TV:apparater med formatet 4:3 så skar man ofta bort lite av filmens kanter eftersom bilden blev väldigt detaljfattig när man försökte visa den som en smal remsa i mitten av skärmen och endast ett par hudra linjer i höjdled skulle återge filmen. Detta var klokt då men nu när vi kollar på stora högupplösta skärmar eller på dukar med HD-projektorer då finns det ingen anledning att skakta filmen genom att skära bort delar av den. Då är de svarta kanterna ett mycket bättre alternativ.

Mer läsning:

http://www.highdefdi...m/news/show/764

Postad 13 oktober 2010 - 08:25

Kalekulan
  • Kalekulan
  • Mästare

• 2 926 inlägg
  • 0
Hur kan Apocalypse Now se så dålig ut? Det ser ut som att den är filmad ur fokus rätt igenom.

Postad 13 oktober 2010 - 10:23

Movie_freaker_1
  • Movie_freaker_1
  • Lärjunge

• 479 inlägg
  • 0

Detta var klokt då

Jag tror faktiskt inte att Pan&Scan någonsin klassats som klokt. Anledningen till varför det användes var inte för att bilden inte blev lika detaljerad eftersom hela upplösningen inte användes utan för att inga småbarn skulle kunna stå ut med stora ränder i teven när de kollar på film. Prova att se Ben-hur eller En Ding, Ding, Ding, Ding Värld i rätt bildproportion på en 4.3-Tv, bilden är smal som en pinne. Jag tycker det är synd att många regissörer som till exempel Steven Spielberg och David Lynch slutade spela in filmer i Cinemascope eftersom det blev förstört när deras filmer släpptes på Vhs eller andra format som var överfyllda med Pan&Scan-utgåvor. Stanley Kubrick var mycket missnöjd med Pan&Scan och valde att spela in hans tre sista filmer i 1.37:1. Tänk om allt hade varit inspelat i Cinemascope, då hade vi levt i en bättre värld.

Core2: Var det inte så att bara bioversionen hade svensk text medan den förlängda versionen avsaknade det? Eller var det tvärt om?

Redigerat av Movie_freaker_1, 13 oktober 2010 - 10:39.

Postad 13 oktober 2010 - 16:18

Unregistered983
  • Unregistered983
  • Lärjunge

• 335 inlägg
  • 0
Är det någon som har hört något om Avatar kommer släppas i CinemaScope-format (2.35:1)?

Jag vill inte köpa filmen pga det fula 16:9-formatet, jag gillar det inte på denna typ av film. Det fungerar med komedier eller liknande filmer, men inte här. Jag blev åter igen besviken när den nya utgåvan saknade CinemaScope.

Om det inte kommer så får detta bli den första filmen som man får försöka få tag i en fulversion ;)

Jag väntar iof fortfarande på att Kill Bill skall släppas på DVD eller BD i färg, och jag har väntat många år nu haha, så visst kan jag vänta några år även på Avatar, men jag vill ju gärna veta att det iaf finns något hopp om en sådan version för Avatar så det är värt att vänta.

Redigerat av Unregistered983, 13 oktober 2010 - 16:20.

Postad 13 oktober 2010 - 16:29

Movie_freaker_1
  • Movie_freaker_1
  • Lärjunge

• 479 inlägg
  • 0
Avatar är inspelad i 1.78:1 (ungefärligen) men beskars till Cinemascope för de flesta biovisningarna inklusive 3D-versionen. Alla filmer av James Camereon är inspelade i 1.78:1 med Super 35 eftersom Pan&Scan var ett stort problem för honom och många andra regissörer. Fullskärmsutgåvorna av t.ex. Terminator 2, Titanic eller Avgrunden är egentligen beskurna från versioner av filmerna i 1.78:1 även om nyare släpp av filmerna är i Cinemascope. Om någon skulle få för sig att se en 1.78:1 version av Terminator 2 är det inte så mycket att förvänta sig egentligen. Scenen där John Connor pratar i telefon vid en telefonautomat och Arnold slår på telefonen för att få ut växel så ser man att det är fejkat i 1.78:1-versionen (och Pan&Scan-versionen) men det ser betydligt bättre ut i Cinemascope. Filmer som är inspelade i riktig Cinemascope (oftast Panavision) såsom Dirty Harry, Star Wars och Indiana Jones har betydligt högre upplösning och gör därför bättre av sig på Blu-Ray än många filmer som är inspelade i Super 35.

Scenen som gjordes svartvit i Kill Bill är, såvitt jag vet, i färg på den japanska Dvd-utgåvan. Kan dock inte garantera något eftersom jag bara har den svenska Blu-Ray utgåvan.

Postad 13 oktober 2010 - 16:37

bahama
  • bahama
  • Forumräv

• 977 inlägg
  • 0
Jag äger Japanska utgåvan av kill Bill på Dvd.
Den är helt i färg.

Postad 13 oktober 2010 - 16:52

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10 389 inlägg
  • 0
Inga filmer filmas ju i cinemascope utan beskärs ned till det formatet. Däremot brukar regissören ha den beskärningen i åtanke redan under filmingen. Jag läste en intervju med Cameron där han hävdade att filmern var tänkt som cinemascope från början men att han valde att öppna den till 1.78:1 på vissa biografer och även på BD-släppet. Detta enkom för att tillfredställa TV-ägarna.
Själv hade jag föredragit cinemascope eftersom det är mycket pampigare och jag har det hemma och dessutom eftersom det var så den var tänkt så från början...

Angående att de skar en del filmer på sidorna för att få bättre detaljupplösning tack vare den högre bildhöjden så vet jag att man gjorde så i vissa fall. Det påstår i alla fall branchfolk i intervjuer som jag har läst.

Postad 13 oktober 2010 - 17:32

Movie_freaker_1
  • Movie_freaker_1
  • Lärjunge

• 479 inlägg
  • 0

Inga filmer filmas ju i cinemascope

Öh, jo? Rätt många filmer är inspelade i Cinemascope och jag gav några exemplen. Det är när filmer spelas in i Super 35 som de skärs ner till Cinemascope, spelas filmen in med Panavision, Todd-AO, Agascope (en svensk (!) Cinemascope), JDC-Scope eller liknande är filmen inspelad i Cinemascope. Hur vanligt det är idag vet jag inte, bryr mig inte om den moderna filmindustrin, men det är inte alla regissörer som väljer Super 35 eftersom det bidrar till en sämre bild.

Postad 13 oktober 2010 - 17:38

Avicii
  • Avicii
  • Beroende

• 1 167 inlägg
  • 0

Core2: Var det inte så att bara bioversionen hade svensk text medan den förlängda versionen avsaknade det? Eller var det tvärt om?

Har inte sett filmen på bio. Både Extended Director´s Cut och Original Theatrical Version har svensk text på Blu-ray skivorna. Extended Director´s Cut erbjuder 29 olika språk att välja på för text.

Postad 13 oktober 2010 - 18:35

Unregistered983
  • Unregistered983
  • Lärjunge

• 335 inlägg
  • 0
Jättebra med Kill Bill, skall undersöka saken. Det ryktas ju att TWBA skall släppas inom en snar framtid på BD, och det skulle ju vara roligt att se filmen i rätt ordning också (som det var tänkt), så jag väntar eventuellt lite till på den.

Då är det iaf ingen som vet något om en bioversion av Avatar iaf.

Postad 13 oktober 2010 - 19:30

Movie_freaker_1
  • Movie_freaker_1
  • Lärjunge

• 479 inlägg
  • 0
Vet och vet, bioversionen är ju egentligen bara beskuren. Om man överför filmen till datorn kan man nu beskära den själv i något filmredigeringsprogram, men det är mindre intressant antagligen. Även om jag inte gillar Avatar så håller jag med om att den borde ha släppts på BD i Cinemascope.

Postad 13 oktober 2010 - 20:33

Unregistered983
  • Unregistered983
  • Lärjunge

• 335 inlägg
  • 0

Vet och vet, bioversionen är ju egentligen bara beskuren. Om man överför filmen till datorn kan man nu beskära den själv i något filmredigeringsprogram, men det är mindre intressant antagligen. Även om jag inte gillar Avatar så håller jag med om att den borde ha släppts på BD i Cinemascope.

Jaja, strunt samma om vem som vet, jag menade bara att ingen hade svarat om att de hade hört något om någon bioversion på BD.

Ja bioversionen är bara beskuren, precis som de flesta andra filmer i cinemascope, men det är helt enkelt så JAG vill ha det, och helst filmer som Avatar. Kommer det ingen utgåva så kommer jag beskära den själv eller hitta en version där någon gjort detta åt mig :) Jag tänker inte köpa den om jag inte får bioversionen.

Postad 13 oktober 2010 - 21:02

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

• 6 752 inlägg
  • 0

Hur kan Apocalypse Now se så dålig ut? Det ser ut som att den är filmad ur fokus rätt igenom.

Dom har kletat ut den med DNR och lagt på nya bildfilter vilket ger den en redigt ful digital look.
Jämfört med denna så ser Back To The Future HELT perfekt ut i jämförelse.
Fortsätter att se Apocalypse Now på DVD istället. Visst lägre upplösning, men den versionen har iallafall kvar filmkänslan över bilden, jämfört med videokamera looken den fått nu.

Vad fan gick fel? och Blu-Ray.com ger den självklart svin högt betyg utan att ens nämna DNR användandet.

Istället ger dom Mad Max, som har BETYDLIGT bättre bild UTAN DNR och elände ett lägre betyg.
http://www.blu-ray.c...49/#Screenshots

Postad 13 oktober 2010 - 21:10

Kalekulan
  • Kalekulan
  • Mästare

• 2 926 inlägg
  • 0
Ja, det är pinsamt dåligt. Dock så kommer det en visning av Redux:en på Cinemateket i Göteborg snart och då får man avnjuta den i äkta 8K-upplösning. :) Så jag känner mig räddad!

Postad 13 oktober 2010 - 21:15

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10 389 inlägg
  • 0

Öh, jo? Rätt många filmer är inspelade i Cinemascope och jag gav några exemplen. Det är när filmer spelas in i Super 35 som de skärs ner till Cinemascope, spelas filmen in med Panavision, Todd-AO, Agascope (en svensk (!) Cinemascope), JDC-Scope eller liknande är filmen inspelad i Cinemascope. Hur vanligt det är idag vet jag inte, bryr mig inte om den moderna filmindustrin, men det är inte alla regissörer som väljer Super 35 eftersom det bidrar till en sämre bild.

Du har så klart rätt.
Jag hade inte full koll på läget där. Jag trodde super 35 var standard numera.

Ang Apocalypse Now:
Bilderna ser ju suddiga ut men recensionen var positiv. Blu-ray.com har ju iofs gjorrt bort sig förut med bla Gladiatorrecension så man får vänta på fler recensioner.

Redigerat av hassesolo, 13 oktober 2010 - 21:15.

Postad 13 oktober 2010 - 21:17

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

• 6 752 inlägg
  • 0
Enligt folk på AVS så ska det tydligen variera mellan fult skrubbat och ganska snyggt.
EN fördel med denna jämfört med äldre utgåvor är att den är i 2.35:1, och det ska va en hel del nytt som syns i bilden på sidorna nu som varit croppat hittills. Men...nja....jag väntar ändå som sagt.

Kanske nån här som köper den och kan ge ett rättvist omdöme då jag inte litar helt på AVS :angry:

Hmmm...kanske skulle ta en tur till götet och se den på bio istället :)

Postad 13 oktober 2010 - 21:18

henke007
  • henke007
  • Guru

• 5 366 inlägg
  • 0
Paths of Glory ser rätt Ok ut!!
http://www.dvdbeaver...athsofglory.htm

Postad 13 oktober 2010 - 21:21

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

• 6 752 inlägg
  • 0

Ang Apocalypse Now:
Bilderna ser ju suddiga ut men recensionen var positiv. Blu-ray.com har ju iofs gjorrt bort sig förut med bla Gladiatorrecension så man får vänta på fler recensioner.

Dom är banne mig helt blinda för DNR på den sidan :angry:
Eller så fick dom bra pröjs och gratis filmer av Lionsgate ;)

Ser riktigt fint ut :)

Postad 14 oktober 2010 - 13:57

Lion_Paw
  • Lion_Paw
  • Forumräv

• 860 inlägg
  • 0
10 Nov släpps Johan Falk box för den som bryr sig! :)

http://www.discshop....t.php...y&&ref=

Redigerat av Lion_Paw, 14 oktober 2010 - 13:57.

Postad 14 oktober 2010 - 14:05

henke007
  • henke007
  • Guru

• 5 366 inlägg
  • 0

10 Nov släpps Johan Falk box för den som bryr sig! :)

http://www.discshop....t.php...y&&ref=

Sen släpps väl några hundra Wallander filmer med :angry:

Postad 14 oktober 2010 - 14:14

Lion_Paw
  • Lion_Paw
  • Forumräv

• 860 inlägg
  • 0

Sen släpps väl några hundra Wallander filmer med :lol:

Japp. :P

Postad 14 oktober 2010 - 14:18

RHellgren
  • RHellgren
  • Lärjunge

• 459 inlägg
  • 0

Sen släpps väl några hundra Wallander filmer med :lol:

26 åtminstone :P

Postad 14 oktober 2010 - 16:29

Movie_freaker_1
  • Movie_freaker_1
  • Lärjunge

• 479 inlägg
  • 0

Paths Of Glory är en av Kubricks finaste, men Criterion har beskurit bilden från 1.37:1 till 1.66:1 vilket gör att jag kommer skippa den utgåvan helt och hållet. Har redan Criterions LD-utgåva av den filmen och den får räcka tills det släpps en vettig utgåva av filmen på BD. Det är helt galet egentligen att Criterion släpper en utgåva av en film som inte är i rätt bildproportion, och de ska vara en av de få vettiga filmbolagen.

Postad 14 oktober 2010 - 17:32

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10 389 inlägg
  • 0

Paths Of Glory är en av Kubricks finaste, men Criterion har beskurit bilden från 1.37:1 till 1.66:1 vilket gör att jag kommer skippa den utgåvan helt och hållet. Har redan Criterions LD-utgåva av den filmen och den får räcka tills det släpps en vettig utgåva av filmen på BD. Det är helt galet egentligen att Criterion släpper en utgåva av en film som inte är i rätt bildproportion, och de ska vara en av de få vettiga filmbolagen.

Så denna texten är fel??

"Paths of Glory is now presented in its original aspect ratio of 1.66:1. The 1.33:1 MGM DVD was 'open-matte' showing more information in the frame. Stanley Kubrick's technical assistant Leon Vitali supervised this new high-definition digital transfer which was created from a 35mm fine-grain master positive from UCLA film archivist Robert Gitt's collection. It looks fabulous - plenty of film grain with gentle contrasts, superior detail and a very high bitrate."

Redigerat av hassesolo, 14 oktober 2010 - 17:32.

Postad 14 oktober 2010 - 18:32

Movie_freaker_1
  • Movie_freaker_1
  • Lärjunge

• 479 inlägg
  • 0
Man ser ju på jämförelserna att bilden på BD'n är beskuren. Ärans Väg spelades in i 1.37:1 och såvitt jag vet så är alla äldre släpp av filmen i den bildproportionen. Har den bara på LD och den är i 1.37:1

Redigerat av Movie_freaker_1, 14 oktober 2010 - 18:33.

Postad 14 oktober 2010 - 18:42

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10 389 inlägg
  • 0
Criterion verkar i alla fall övertygade om att de givit ut den i OAR och att tidigare utgåvor felaktigt varit utgivna i open matte.
Synd att rata utgåvan över en sådan tvist när den annars är så överlägsen tidigare utgåvor tycker jag. :P

Postad 14 oktober 2010 - 18:43

HD-Ready
  • HD-Ready
  • Forumräv

• 807 inlägg
  • 0

Så denna texten är fel??

[size=4]"Paths of Glory is now presented in its original aspect ratio of 1.66:1. The 1.33:1 MGM DVD was 'open-matte' showing more information in the frame.

Tveksam om den någonsin visats på bio i 1.66:1. Både SFI och BFI anger 1.33-37. IMDb säger visserligen 1.66 men de anser jag inte är tillförlitliga. Dock har Kubrick och filmformat alltid varit en källa till tveksamheter...

Fick dock filmen idag och den ser riktigt fin ut. Men jag behåller nog min gamla DVD också.

Postad 14 oktober 2010 - 18:51

Kalekulan
  • Kalekulan
  • Mästare

• 2 926 inlägg
  • 0
Movie_Freaker_1, har du ens en regionsfri spelare?

Jag tycker Paths of Glory ser fantastisk ut och är ett klart köp. Dock väntar jag lite och beställer den tillsammans med några andra Criterion-titlar (De Sju Samurajerna bl.a.) när B&N får en 50%-rea igen! :P

Postad 14 oktober 2010 - 18:59

Movie_freaker_1
  • Movie_freaker_1
  • Lärjunge

• 479 inlägg
  • 0
Jag har ingen regionsfri spelare, nej och jag är sedan länge medveten om att Criterions utgåvor är regionslåsta. Men grejen nu är ju att filmen är i fel bildproportion, jag kan hålla med om att bildkvalitén verkar bra men den kommer inte ersätta min nuvarande utgåva.

HD-Ready: Han varierade lite i bildproportioner, ja. Fast han hade ju ett öga som en fotograf så det är inte särskilt konstigt. Då jag själv är en äkta Kubrick-nörd kan jag räkna upp vilka format alla hans filmer är inspelade i.

1.37:1 = Fear And Desire, Dödande Kärlek, Spelet är förlorat, Ärans Väg, Dr. Strangelove (delvis), The Shining, Full Metal Jacket, Eyes Wide Shut.
1.66:1 = Lolita, Dr. Strangelove (delvis), A Clockwork Orange, Barry Lyndon
2.20:1 = Spartacus, 2001: Ett Rymdäventyr.

Svårare än så är det inte och jag fuskade inte. :P

Postad 14 oktober 2010 - 19:35

HD-Ready
  • HD-Ready
  • Forumräv

• 807 inlägg
  • 0

The Shining, Full Metal Jacket, Eyes Wide Shut.

På HD DVD och Blu-ray är dock dessa 1.78-1.85:1.

Postad 14 oktober 2010 - 20:26

Movie_freaker_1
  • Movie_freaker_1
  • Lärjunge

• 479 inlägg
  • 0
Tilt&Scan kallas det för.

Postad 15 oktober 2010 - 00:41

outdoor_miner
  • outdoor_miner
  • Beroende

• 1 470 inlägg
  • 0
[quote name='Movie_freaker_1' date='Oct 14 2010, 19:59 ' post='3048322'Han varierade lite i bildproportioner, ja. Fast han hade ju ett öga som en fotograf så det är inte särskilt konstigt. Då jag själv är en äkta Kubrick-nörd kan jag räkna upp vilka format alla hans filmer är inspelade i.

1.37:1 = Fear And Desire, Dödande Kärlek, Spelet är förlorat, Ärans Väg, Dr. Strangelove (delvis), The Shining, Full Metal Jacket, Eyes Wide Shut.
1.66:1 = Lolita, Dr. Strangelove (delvis), A Clockwork Orange, Barry Lyndon
2.20:1 = Spartacus, 2001: Ett Rymdäventyr.

Svårare än så är det inte och jag fuskade inte. :P
[/quote]
å andra sidan : "The Shining," Steadicam operator Garrett Brown has claimed that he was asked to frame for 1.85, but Kubrick since then has preferred that the home video versions be full-frame TV (basically Academy 1.37)." - så alltför säker kan man aldrig vara.

dessutom finns ju i detta fall definitionsfrågan vad OAR egentligen innebär - jag vet att Kubrick sägs ha använt hela sökaren i kompositionen, men om filmerna bara avsetts att visas på bio i widescreen (hemvideomarknaden var ju tämligen begränsad back then) och frameats därefter måste detta ju rimligen också kunna ses som OAR.

Postad 15 oktober 2010 - 11:10

TheJohan
  • TheJohan
  • Användare

• 204 inlägg
  • 0
Förresten, när får vi se Barry Lyndon på bluray?

Postad 15 oktober 2010 - 11:32

andersos
  • andersos
  • Mästare

• 3 199 inlägg
  • 0

Förresten, när får vi se Barry Lyndon på bluray?

Kanske nästa år : http://www.blu-ray.com/news/?id=5024

Postad 15 oktober 2010 - 13:10

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11 286 inlägg
  • 0
Battle Royale UK Blu-ray Coming Up. ;)

On November 29, Arrow Films will release the Japanese cult film Battle Royale, directed by Kinji Fukasaku. It will initially come in a three-disc edition, limited to 5,000 copies; a special edition will follow later. Both the theatrical cut and the director's cut of the movie will be included, from brand-new restorations.

Although this film has received a 3D conversion for theatrical re-release, there is no word of a 3D BD at this time.

Postad 15 oktober 2010 - 16:28

Unregistered983
  • Unregistered983
  • Lärjunge

• 335 inlägg
  • 0
En fråga angående den svenska utgåvan (UK är samma om jag förstått rätt) av Zodiac. Jag ser att vi tyvärr bara fått Dolby 5.1, men stämmer det som det står på fodralet att den även är kapad till 1.85:1, eller har de enbart tryckt fel på fodralet?

Postad 15 oktober 2010 - 16:49

Tomanista
  • Tomanista
  • Veteran

• 2 396 inlägg
  • 0

Då jag själv är en äkta Kubrick-nörd kan jag räkna upp vilka format alla hans filmer är inspelade i.

Då kan jag rekommendera boken "The Kubrick Archives" där det mesta klargörs tex att The Shinings OAR är 1.85:1.

Postad 15 oktober 2010 - 17:39

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10 389 inlägg
  • 0

Då kan jag rekommendera boken "The Kubrick Archives" där det mesta klargörs tex att The Shinings OAR är 1.85:1.

Står det vilken OAR Paths of Glory har?

Postad 15 oktober 2010 - 20:21

Movie_freaker_1
  • Movie_freaker_1
  • Lärjunge

• 479 inlägg
  • 0

Stämmer faktiskt inte. Den filmen är inspelad i 1.37:1, jämför själv om du inte tror mig.

Postad 15 oktober 2010 - 21:35

spuj
  • spuj
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 0
Hur funkar det med criterion nu för tiden, blir de alltid oop efter ett tag som på dvd?

Postad 16 oktober 2010 - 00:49

outdoor_miner
  • outdoor_miner
  • Beroende

• 1 470 inlägg
  • 0

En fråga angående den svenska utgåvan (UK är samma om jag förstått rätt) av Zodiac. Jag ser att vi tyvärr bara fått Dolby 5.1, men stämmer det som det står på fodralet att den även är kapad till 1.85:1, eller har de enbart tryckt fel på fodralet?

warner-versionen (exakt samma specar som den svenska) ser ut att ha exakt samma frame:ning som den amerikanska, så det måste vara ett tryckfel (det tillhör ju inte direkt ovanligheterna).

Stämmer faktiskt inte. Den filmen är inspelad i 1.37:1, jämför själv om du inte tror mig.

ursäkta om jag är dum, men jämför VAD?

Hur funkar det med criterion nu för tiden, blir de alltid oop efter ett tag som på dvd?

de löser bara rättigheterna för en viss tid ja, så det mesta kommer gå OOP. third man tex har redan ersatts av en sämre Studio Canal-utgåva, The Man Who Fell to Earth är OOP men finns fortf att köpa från tex Amazon.

Postad 16 oktober 2010 - 09:41

Movie_freaker_1
  • Movie_freaker_1
  • Lärjunge

• 479 inlägg
  • 0

ursäkta om jag är dum, men jämför VAD?

Det är väl rätt uppenbart att jag menar att jämföra en film i olika ratios. Jämför du t.ex. en Dvd-utgåva av The Shining i 1.37:1 mot BD-utgåvan av filmen så ser man klart och tydligt att BD'n är beskuren från en version av filmen i 4:3.

Postad 16 oktober 2010 - 09:55

Unregistered4e1812ee
  • Unregistered4e1812ee
  • Forumräv

• 889 inlägg
  • 0
Criterions BD-release av De Sju Samurajerna recenserad hosDVDBeaver ;)

Postad 16 oktober 2010 - 10:32

bahama
  • bahama
  • Forumräv

• 977 inlägg
  • 0
Jaaaaaaaaaaaaaa.

Jättegrattis.

Visuell censur på Robin Hood.

http://www.movie-cen...t.php?ID=760729

Vart är världen påväg.....

Postad 16 oktober 2010 - 11:53

wesslan
  • wesslan
  • Beroende

• 1 438 inlägg
  • 0
Helt otroligt, en sak om det var så på bioversionen då usa är så mjäkiga men att ta med samma version på dvd/blu-ray och ståta med en ny "directors cut" är ju pinsamt. Nästan så jag tänker skita i att köpa den i hopp om att fansens skrik får dem att ge ut en fixad utgåva. Trodde Ridley hade lärt sig vid detta laget av det dyra misstaget med Gladiator.

Postad 16 oktober 2010 - 12:07

henke007
  • henke007
  • Guru

• 5 366 inlägg
  • 0
Ja denna köper man ju ej, tack för varningen.

Postad 16 oktober 2010 - 13:51

Tomanista
  • Tomanista
  • Veteran

• 2 396 inlägg
  • 0

Det är väl rätt uppenbart att jag menar att jämföra en film i olika ratios. Jämför du t.ex. en Dvd-utgåva av The Shining i 1.37:1 mot BD-utgåvan av filmen så ser man klart och tydligt att BD'n är beskuren från en version av filmen i 4:3.

Likförbannat är bildkompositionen gjord för 1.85:1.

Postad bild

Postad 16 oktober 2010 - 13:53

Movie_freaker_1
  • Movie_freaker_1
  • Lärjunge

• 479 inlägg
  • 0
Fast filmen är fortfarande inspelad i 1.37:1, förstår din poäng dock.

Postad 16 oktober 2010 - 14:08

Tomanista
  • Tomanista
  • Veteran

• 2 396 inlägg
  • 0

Fast filmen är fortfarande inspelad i 1.37:1, förstår din poäng dock.

Jag förstår inte din för i så fall är kan OAR för 35mm film aldrig vara i widescreen eller 2.35:1 vilket betyder att majoriteten av alla släpp pä DVD och Blu-ray är fel enligt dig.

Postad 16 oktober 2010 - 14:33

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10 389 inlägg
  • 0

Criterions BD-release av De Sju Samurajerna recenserad hosDVDBeaver :blink:

Jo den är fin. Jag såg den igår. Riktigt bra bild men sämre ljud.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:29:53
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:13:49
  • Ny surround JTR Noesis 110HT
    mange87a
    2025-05-14 12:44:27
  • Nya versionen av bion med nya surroundhögtalare och akustik från vicoustic
    mange87a
    2025-05-14 12:39:27
  • mange87a
    2025-05-14 11:21:14
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.