Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *

34702 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Kreatel IP-STB 1510 (Digitalboxar) 1 6,15 (26) Inga priser
Motorola Home VIP 1510 (Digitalboxar) Rapporterad 1 4,62 (12) Inga priser
Motorola Home VIP 1910 (Digitalboxar) 1 6 (16) Inga priser
Motorola Home VIP 1910-9 (Digitalboxar) 1 6,07 (13) Inga priser
Motorola Home VIP 1960-9 (Digitalboxar) 0 (0) Inga priser
Motorola Home VIP 1903 (Digitalboxar) 1 4,33 (8) Inga priser
Motorola Home VIP 1963 (Digitalboxar) 1 6,1 (20) Inga priser
Motorola Home VIP 1003 (Digitalboxar) 1 4,91 (10) Inga priser
111 relaterade trådar
Telia IP-TV in i HTPC? (592 inlägg) 7 år sedan
Telia digital-tv genom Receiver fungerar plötsligt inte... (gul bild) (3 inlägg) 8 år sedan
ATV 4, Telia tvbox, Pioneer vsx 1021 missmatch?? (9 inlägg) 8 år sedan
Canal Digital IPTV (908 inlägg) 9 år sedan
Samsung 2013 Universal Remote + Motorola VIP1903? (4 inlägg) 10 år sedan
IPTV? Finns det vettiga boxar/system (16 inlägg) 11 år sedan
Bästa system för inspelning av TV-program? (5 inlägg) 11 år sedan
Motorola VIP 1910-9 Canal Digital (3 inlägg) 11 år sedan
Telia Digital TV & DVD Recorder (6 inlägg) 13 år sedan
Telias Motorola 1003 (1 inlägg) 13 år sedan
BBBs digitalbox och digitaltv (122 inlägg) 13 år sedan
Boxer IPTV -> tas över av Kramnet! (37 inlägg) 14 år sedan
Problem efter att jag kopplat till motorola-vip1910-9 till min router (16 inlägg) 14 år sedan
Problem, motorola Vip 1910/canaldigital (4 inlägg) 14 år sedan
Motorola VIP 1963 vs Humax HDPVR-1000C (7 inlägg) 14 år sedan
Inget ljud i HDMI med Motorola VIP1910-9 till Telia FiberLAN digitalTV (8 inlägg) 14 år sedan
Motorola VIP 1963 ADSL 24Mbit? (2 inlägg) 14 år sedan
IPTV - HD 'Öppen IPTV' (27 inlägg) 14 år sedan
Telia digitalboxar - VIP 1910-9 vs. VIP 1003 (4 inlägg) 14 år sedan
Motorola VIP1919-9 och Bose v30 (0 inlägg) 14 år sedan
Telia digital-TV VIP1963 boxen och ADSL (2 inlägg) 14 år sedan
Någon med erfarenheter av FastTV ? (27 inlägg) 14 år sedan
Olika storlekar på LG-tv med telia digitalbox (6 inlägg) 14 år sedan
Motorola 1963 HDMI trubbel (1 inlägg) 15 år sedan
Fjärren funkar ej... (18 inlägg) 15 år sedan
Dela inspelade program i nätverket (1 inlägg) 15 år sedan
spela in från en Motorola 1903 & telia (2 inlägg) 15 år sedan
installations problem (1 inlägg) 15 år sedan
Problem koppla in Digitalbox i Tv (5 inlägg) 15 år sedan
PM: Telias kunder först att testa hdtv i bredbandsnätet (34 inlägg) 15 år sedan
Motorola VIP 1963 Scart-RBG (3 inlägg) 15 år sedan
Kna man configurera Motorola 1910-9 box manuellt? (2 inlägg) 15 år sedan
vip 1963 som extern hdd via nätverket. (2 inlägg) 15 år sedan
Motorola 1963 YPbPr (1 inlägg) 15 år sedan
Motorola VIP1963 (5 inlägg) 15 år sedan
Vad göra med en MOTOROLA 1910 ? (1 inlägg) 15 år sedan
Kreatel IP-STB 1510 digitalbox (32 inlägg) 15 år sedan
Boxer IPTV (17 inlägg) 15 år sedan
Ingen bild med HDMI? (3 inlägg) 15 år sedan
1080i på Motorola 1910 (3 inlägg) 15 år sedan
Homeplug och Telia bredbands tv (7 inlägg) 15 år sedan
Dum fråga kanske! :-) (1 inlägg) 15 år sedan
Motorola 1910 digitalmottagare (12 inlägg) 15 år sedan
Homebase kommer till Sverige (2 inlägg) 15 år sedan
Motorola + teliafiber + vhs/dvd (0 inlägg) 15 år sedan
1510 som MediaExtender (52 inlägg) 15 år sedan
Telia digital bredband tv på flera box/tv? (5 inlägg) 15 år sedan
telia digitalbox till tv (fiber Lan) Scart eller Hdmi? (1 inlägg) 15 år sedan
Ny serie HD-boxar från Kreatel! IPTV/DVB-T/MPEG4 (22 inlägg) 15 år sedan
Kreatel 1510 (0 inlägg) 15 år sedan
Canal Digital IPTV - hur funkar det? Bra box? (4 inlägg) 15 år sedan
Streama/strömma från PC till motorola 1910 (3 inlägg) 15 år sedan
Motorola VIP 1510 med antenn? (3 inlägg) 15 år sedan
Bredbandsbolagets IPTV (5 inlägg) 15 år sedan
Problem med blinkade bild vid uppstart (0 inlägg) 15 år sedan
Telia STB (Motorola VIP 1910-9 (1 inlägg) 15 år sedan
Digital-TV,telefoni+bredband hos BBB? (2 inlägg) 15 år sedan
motorola 1510 -> digital coax (2 inlägg) 15 år sedan
Telia triple play - trådlös? (7 inlägg) 15 år sedan
Telia digital-tv via ADSL med HDMI (10 inlägg) 15 år sedan
Bild via HDMI Telia dig. TV (5 inlägg) 15 år sedan
Telia Digital TV Inspelning (2 inlägg) 15 år sedan
HDTV via bredbandet från Canal Digital (16 inlägg) 16 år sedan
Telia och Viasat (3 inlägg) 16 år sedan
Lundbergs byter comhem till telia i alla sina fastigheter (12 inlägg) 16 år sedan
Hur fungerar bbb iptv (3 inlägg) 16 år sedan
BBB IP-TV i HTPC (109 inlägg) 16 år sedan
Smart i datorn (0 inlägg) 16 år sedan
Inloggning (0 inlägg) 16 år sedan
Motorola VIP 1910 - fel programinfo (0 inlägg) 16 år sedan
Motorola hdmi box till lcd datorskärm (1 inlägg) 16 år sedan
Köpa egen box till Fast-TV (5 inlägg) 16 år sedan
Synpunkter på BBB:s ip-tv (8 inlägg) 16 år sedan
Fjärrontrollen till Motorola vip1510 (4 inlägg) 16 år sedan
Multifjärr till Samsung LE40R89 och Sony STR-DB940 samt Telias digitalbox (1 inlägg) 16 år sedan
iptv med HD (3 inlägg) 16 år sedan
Bredbandsbolagets tv i 2 apparater? (0 inlägg) 16 år sedan
PX80E och 1910 Box från Telia (1 inlägg) 16 år sedan
ip tv (1 inlägg) 16 år sedan
Problem med att ljudet hackar, Telia Digital TV (1 inlägg) 16 år sedan
trådlös TV? (4 inlägg) 16 år sedan
Bredbandsdbolaget (4 inlägg) 16 år sedan
Telia IP-Tv (3 inlägg) 16 år sedan
Telia digital tv kvalitet (1 inlägg) 16 år sedan
HDTV via bredband? (2 inlägg) 16 år sedan
SVT Play flyttar till tv:n och låter dig se OS på tider som passar dig (7 inlägg) 16 år sedan
teliatv (vip1510) till philips mdc988 (1 inlägg) 16 år sedan
Telia eller BBB? (1 inlägg) 16 år sedan
Motorola 1910 (2 inlägg) 16 år sedan
blå prickar i rutan (3 inlägg) 16 år sedan
Bildkvalitet på Telias bredbandstv jämfört med parabol (4 inlägg) 16 år sedan
Telia digital-TV (1 inlägg) 16 år sedan
Köp av platt tv för bästa bild (2 inlägg) 16 år sedan
bbb digitalbox (bredbandsbolaget) (8 inlägg) 16 år sedan
Telia digitalboxer (2 inlägg) 16 år sedan
Cardsplitter för Telia digital TV (1 inlägg) 16 år sedan
Telia IP-TV (5 inlägg) 16 år sedan
Viasats kanaler till Telias digital-tv-kunder (6 inlägg) 16 år sedan
Någon med Motorola 1910 och Toshiba Z3030? (0 inlägg) 17 år sedan
Manual 1910 (0 inlägg) 17 år sedan
Kreatel IP-STB & Logitech Harmony 525 (7 inlägg) 17 år sedan
Kreatel ipstb 1510/ Motorola vip1510 extender (0 inlägg) 17 år sedan
Fjärrkontroll till Kreatel-box för Viasat: Kod, tack! (0 inlägg) 17 år sedan
Koppla Kreatel stb-ip 1510 digitalbox till HP w2207h datorskärm (0 inlägg) 17 år sedan
Koder till universalkontroll för Andersson och Kreatel (0 inlägg) 17 år sedan
TV/Dator i stadsnät (0 inlägg) 17 år sedan
Telia Digital TV (1 inlägg) 17 år sedan
Bredbandsbolaget, vilken box? (5 inlägg) 17 år sedan
Trådlös inkoppling av Motorola VIP1510 (1 inlägg) 17 år sedan
Trådlös inkoppling av Motorola VIP1510 (0 inlägg) 17 år sedan
Kreatel Ipbox (2 inlägg) 17 år sedan

Postad 24 november 2009 - 23:57

kentrj
  • kentrj
  • Lärjunge

• 275 inlägg
  • 0

Detta är rätt intressant, för jag kan mycket väl tänka mig att Telia gör det. Men när Teracom går över till MPEG4, hur många boxar kommer de då att byta ut. Knappast en enda, utan Tant Agda får snällt gå ner till affären och köpa sig en ny, eller vad tror du?

Eftersom Motorola knappt verkar kunna leverera det antal som behövs för att släppa PVR, så kan du ju tänka dig hur lång tid ett utbyte av 1510-boxarna kommer att ta :(

/A

Telia vill byta ut alla1510 boxarna under 2010, enligt uppgift jag fått från Telia ...

Postad 25 november 2009 - 00:09

TeliaKundservice
  • TeliaKundservice
  • Telia kundservice

• 2 531 inlägg
  • 0
Jag ska bara säga att jag fortfarnde inte kan svara direkt på alla frågor ni skriver här eftersom att det ligger utanför det vi har support på.

Därmot har jag fått lite tråkigare infomration om 1963 boxarna. Nämnligen att de är leveransförsenade från leverantören och mest troligt kommer de första kunderna ha boxen i sin hand om knappt 2 veckor.

Följande information kan jag dela med mig om 1963 boxarna i dagsläget:

Det går bara att spela in från samtliga kanaler man abonnerar på.

Det går inte att spela in från VoD tjänsten.

Det går i dagsläget inte att spela PPV matcher. På sikt kommer det alltså att gå att spela in PPV.

Precis som med 1910 boxen kan man använda Ruckus om man vill ha trådlös överföring.

Inspelningstjänsten än gratis.

För kunder som ADSL heter tjänsten ”Telia inspelare” och för LAN under heter den ”Telia inspelare plus”. Vilken av tjänsterna man kan ha styrs av vad det är för typ av bärare för tjänsten man har. En LAN-kund kan se en kanal och spela in en annan. En ADSL-kund kommer inte vid lansering kunna se på en kanal och spela in en annan, förutsatt att kunden inte har Tvilling eller Extra Abonnemang.

Boxen kostar 18 x 100 kr eller ett fast pris på 2995 kr. Det påförs ingen bindningstid eller liknande på digital-tv kanalpaketen om man beställer boxen på avbetalning.

Boxen spelar in samma kvalité som orginalutsägningen. Är det en HD sändning man spelar in blir det således en HD inspelning. Materialet på hårddisken är skyddat. Det går inte att koppla in någon ytterligare hårddisk via t.ex. USB porten.

Boxen stödjer Time shift där upp till 2 timmar av det programmet man tittar på kan spelas in, inspelningen raderas när man byter kanal

Markus Johansson
Telia Kundservice

Postad 25 november 2009 - 00:46

kentrj
  • kentrj
  • Lärjunge

• 275 inlägg
  • 0
Markus, Att flera påtalat problem med att beställa 1963 via "Mina Sidor" är det ett känt problem?
"Fel som hittades: Den valda produkten Telia Inspelare i erbjudandet är inte tillgänglig."

Postad 25 november 2009 - 01:04

Home0303
  • Home0303
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0

Detta är rätt intressant, för jag kan mycket väl tänka mig att Telia gör det. Men när Teracom går över till MPEG4, hur många boxar kommer de då att byta ut. Knappast en enda, utan Tant Agda får snällt gå ner till affären och köpa sig en ny, eller vad tror du?

Eftersom Motorola knappt verkar kunna leverera det antal som behövs för att släppa PVR, så kan du ju tänka dig hur lång tid ett utbyte av 1510-boxarna kommer att ta :(

/A

När färg-TV kom fick man surt köpa sig en ny TV, samma sak när det analoga nätet släcktes, då var det digitalbox som gällde. Det kostar att hänga med. Ska man gå efter tant Agdas synsätt så skulle vi fortfarande ha svartvitt och 1 kanal. Telia tar väldigt god tid på sig för att göra någonting. Det ska helst inte kosta något heller. Man vill ha betalt men man vill inte riktigt leverera.

Ser inte riktigt kopplingen mellan hög omsättning och varför man skall byta boxar? Håller med Hallberg i den frågan - man måste tänka med och ta hänsyn till de kunder med äldre utrustning. Kan bara tänka hur det skulle låta om man blev tvingad att byta sin box man redan köpt...

Vidare är det ju alltid poppis att hacka ner på Telia pga sitt statliga arv, något som dock inte riktigt imo längre håller...

Kopplingen mellan hög omsättning och byte av boxar - man gör sina kunder nöjda och på så sätt kommer man i längden att höja sin omsättning.

Inget fel med att hacka på Telia då man ligger riktigt långt efter andra aktörer på många plan. Man släppte monopolet (läs tvingad) på fasta abonnemang så sent som i slutet av 2004.

Telias system "Megacall" (telefonröstning i TV-program som Schlagerfestivalen etc.) genererar årligen närmare 400 miljoner kronor rakt ner i Telias fickor och inte låter man andra aktörer vara med utan man kör sitt egna race med monopol, vilket inte är ovanligt när det gäller Telia. PTS ska/har undersökt detta (är inte riktigt säker på om det har skett ännu). Finns hur mycket som helst att skriva om Telia men vissa tror att det bara var dåligt förr och att allt monopol är borta.

Telia vill byta ut alla1510 boxarna under 2010, enligt uppgift jag fått från Telia ...

Bra om detta stämmer. Då kanske det börjar hända något... lagom till 2015.

Jag ska bara säga att jag fortfarnde inte kan svara direkt på alla frågor ni skriver här eftersom att det ligger utanför det vi har support på.

Därmot har jag fått lite tråkigare infomration om 1963 boxarna. Nämnligen att de är leveransförsenade från leverantören och mest troligt kommer de första kunderna ha boxen i sin hand om knappt 2 veckor.

Markus Johansson
Telia Kundservice

Men ni måste kunna svara på om man kan använda USB-kontakten på boxen så man kan nyttja Motorolas USB120IR IR Extender.

Angående 1963 (PVR) så har man sagt till mig (senast i dag) att jag ska ha paketet på Posten den 27:e...

Postad 25 november 2009 - 06:38

Unregistered192fdbd3
  • Unregistered192fdbd3
  • Amatör

• 96 inlägg
  • 0

När färg-TV ...

Vem blev tvingad till att köpa en färg-tv? Har fortfarande en svartvit i stugan och den fungerar alldeles utmärkt. Det är så mycket dumt och felaktigt i ditt påstånde så jag inte ens orkar kommentera allt.

Men du får gärna upplysa mig om vilket aktörer som leverar IP-TV via ADSL som ligger "riktigt" långt före Telia för då byter jag direkt?

Redigerat av Unregistered192fdbd3, 25 november 2009 - 15:19.
Tog bort ett kraftuttryck

Postad 25 november 2009 - 08:48

motif
  • motif
  • Lärjunge

• 461 inlägg
  • 0
PVR till ADSL, spela in endast på den kanalen du kollar men HALLÅ!!!

Vad är då syftet med skiten ? Man kan ju se program man missar på nätet SVT Play, TV4, TV3. Kanal 5 osv samt Telias skittröga gränssnitt om man så vill, se på TV när du vill eller hur var det nu!

Se på TV när Telia vill skulle jag kalla tjänsten, med tanke på att det fungerar lika bra som min mormors Fiat från 1967.
Har man tur finns det ju nästan det program man vill se i repris också beroende på vad Telia lägger ut!

Så vad skall jag nu med en PVR till ? det är ju att pissa på kunder, visst bra för Fiber men hade jag haft Fiber så hade jag nog ändå inte haft Telia utan Boxer eller ngn annan riktig leverantör!

Experten på Telia jag pratade med en medelålderskvinna i sina bästa år sa att det kommer ju framöver vi tar ett steg i taget jo det märker jag, väldigt små krypsteg min HDTV hinner ju bli gammal innan ni lanserar HDTV ens.

Vilket heller inte är möjligt för ADSL kunder som är Telias största % jämfört med Fiber.

Låter kanske väldigt negativ men det är ju inte lätt att vara positiv när det gäller Telia tyvärr, dags att flytta :/

Postad 25 november 2009 - 09:01

hallberg
  • hallberg
  • Forumräv

• 741 inlägg
  • 0

Har man tur finns det ju nästan det program man vill se i repris också beroende på vad Telia lägger ut!

Det har säkert sagts hundra gånger tidigare, men jag gör det igen. Det är inte Telia som bestämmer utbudet i "Play-tjänsterna" utan innehållsleverantören.

Så vad skall jag nu med en PVR till ? det är ju att pissa på kunder, visst bra för Fiber men hade jag haft Fiber så hade jag nog ändå inte haft Telia utan Boxer eller ngn annan riktig leverantör!

Hur många fiberanslutna hem tror du kan välja Boxer, som idag endast sänder i några olika stadsnät?

Experten på Telia jag pratade med en medelålderskvinna i sina bästa år sa att det kommer ju framöver vi tar ett steg i taget jo det märker jag, väldigt små krypsteg min HDTV hinner ju bli gammal innan ni lanserar HDTV ens.

Vilket heller inte är möjligt för ADSL kunder som är Telias största % jämfört med Fiber.

Min kompis kör HD på ADSL, 8,5 Mbit/s, fungerar alldeles utmärkt. Så HD på ADSL är nog ingen utopi.

/A

Postad 25 november 2009 - 09:09

motif
  • motif
  • Lärjunge

• 461 inlägg
  • 0

Det har säkert sagts hundra gånger tidigare, men jag gör det igen. Det är inte Telia som bestämmer utbudet i "Play-tjänsterna" utan innehållsleverantören.

Hur många fiberanslutna hem tror du kan välja Boxer, som idag endast sänder i några olika stadsnät?

Min kompis kör HD på ADSL, 8,5 Mbit/s, fungerar alldeles utmärkt. Så HD på ADSL är nog ingen utopi.

/A

Men nu pratar ju vi om Telia, de lär ju knappast hända med Telia och om de levererar HDTV via Adsl så är det så komprimerat att det inte är lönt!
Så kan vi inte köra mer än en Ström för spela in på PVR lär ju inte det finnas chans för HDTV på ett bra tag.

Postad 25 november 2009 - 09:21

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3 281 inlägg
  • 0

PVR till ADSL, spela in endast på den kanalen du kollar men HALLÅ!!!

Vad är då syftet med skiten ? Man kan ju se program man missar på nätet SVT Play, TV4, TV3. Kanal 5 osv samt Telias skittröga gränssnitt om man så vill, se på TV när du vill eller hur var det nu!

Låter kanske väldigt negativ men det är ju inte lätt att vara positiv när det gäller Telia tyvärr, dags att flytta :/

Du kan ju inte kalla det helt värdelöst. Du kan spela in program när du inte är hemma (allt finns inte på nätet och en del kostar dessutom pengar att se) plus att du har Time Shift om du behöver springa ner på tryckeriet mitt i ett program. Det lär heller inte vara mycket bättre för ADSL-kunder hos andra leverantörer.

Postad 25 november 2009 - 09:23

hallberg
  • hallberg
  • Forumräv

• 741 inlägg
  • 0

Men nu pratar ju vi om Telia, de lär ju knappast hända med Telia och om de levererar HDTV via Adsl så är det så komprimerat att det inte är lönt!
Så kan vi inte köra mer än en Ström för spela in på PVR lär ju inte det finnas chans för HDTV på ett bra tag.

Visst pratar vi Telia, annars hade det ju varit OT. Han kör HDTV på Telias Digital-TV via ADSL.

/A

Postad 25 november 2009 - 09:33

Fromberg
  • Fromberg
  • Användare

• 115 inlägg
  • 0

Men du får gärna upplysa mig om vilket aktörer som leverar IP-TV via ADSL som ligger "riktigt" långt före Telia för då byter jag direkt?

Det där är en intressant fråga.

Kanske lite OT men kan någon verkligen peka ut en leverantör som via ADSL kan leverera IP-tv och ligger "långt" före Telia i utvecklingen?

Postad 25 november 2009 - 09:41

motif
  • motif
  • Lärjunge

• 461 inlägg
  • 0

Visst pratar vi Telia, annars hade det ju varit OT. Han kör HDTV på Telias Digital-TV via ADSL.

/A

Jaha men det finns ju inte till oss andra 99,9% användare!

Är han ngn betatestare m.a.o? Vore kul att veta i så fall om det finns hopp för även oss med ADSL att kunna se på HDTV framöver!

Hur är bilden, hårt komprimerad ? måste man gå upp i bredband från 2Mb för att det skall fungera etc.. dela gärna med dig lite så kanske man kan få vara glad igen :(

Förövrigt så är jag inte missnöjd men där vi bor har vi inte tillgång till annat än crap via antennuttaget alternativt Boxer med egen antenn eller Telia!
Däremot har vi Fiber 100/100 bredband men ingen tjänst som är påkopplad för TV tjänster till detta så man sitter med dubbla bredband, för Fiber 100 är ju inget man tänker byta bort enda fördelen med dessa hus.

Kanske lite OT men kan någon verkligen peka ut en leverantör som via ADSL kan leverera IP-tv och ligger "långt" före Telia i utvecklingen?

Ingen leverantör som satsar på ett utdött ADSL nät så chansen är ju liten, det skall vi ju tacka Telia för men framtiden är ju knappast ADSL i mina ögon utan en begränsad utväg bara.

Postad 25 november 2009 - 09:52

hallberg
  • hallberg
  • Forumräv

• 741 inlägg
  • 0

Jaha men det finns ju inte till oss andra 99,9% användare!

Är han ngn betatestare m.a.o? Vore kul att veta i så fall om det finns hopp för även oss med ADSL att kunna se på HDTV framöver!

Hur är bilden, hårt komprimerad ? måste man gå upp i bredband från 2Mb för att det skall fungera etc.. dela gärna med dig lite så kanske man kan få vara glad igen :(

Förövrigt så är jag inte missnöjd men där vi bor har vi inte tillgång till annat än crap via antennuttaget alternativt Boxer med egen antenn eller Telia!
Däremot har vi Fiber 100/100 bredband men ingen tjänst som är påkopplad för TV tjänster till detta så man sitter med dubbla bredband, för Fiber 100 är ju inget man tänker byta bort enda fördelen med dessa hus.

Ingen leverantör som satsar på ett utdött ADSL nät så chansen är ju liten, det skall vi ju tacka Telia för men framtiden är ju knappast ADSL i mina ögon utan en begränsad utväg bara.

Japp, han jobbar med Telias Digital-TV. Vad jag förstått så skall det fungera alldeles utmärkt och även förstå sig påare har inte kunnat skilja på olika komprimeringsgrader som man testat.

När du menar bredband 2Mb så antar jag att du avser din Internetförbindelse och i så fall går den vid sidan om Digital-TV:n, så den påverkas inte av bandbredden på Digital-TV:n.

/A

Postad 25 november 2009 - 09:58

motif
  • motif
  • Lärjunge

• 461 inlägg
  • 0

Japp, han jobbar med Telias Digital-TV. Vad jag förstått så skall det fungera alldeles utmärkt och även förstå sig påare har inte kunnat skilja på olika komprimeringsgrader som man testat.

När du menar bredband 2Mb så antar jag att du avser din Internetförbindelse och i så fall går den vid sidan om Digital-TV:n, så den påverkas inte av bandbredden på Digital-TV:n.

/A

Alltså man måste ju ha ett bredband för kunna se på Digital Tv.. i dag så klarar man sig med det lägsta vad jag menar är om man måste höja sitt bredband för att få tillgång till HDTV.

Postad 25 november 2009 - 10:01

hallberg
  • hallberg
  • Forumräv

• 741 inlägg
  • 0

Alltså man måste ju ha ett bredband för kunna se på Digital Tv.. i dag så klarar man sig med det lägsta vad jag menar är om man måste höja sitt bredband för att få tillgång till HDTV.

Nej, Mb-siffran anger bara surf-hastigheten, så jag kan inte se varför det skulle behövas. Snarare tvärtom, ju mindre du tar i anspråk till Internet, ju mer finns över till Digital-TV.

/A

Postad 25 november 2009 - 10:18

Fromberg
  • Fromberg
  • Användare

• 115 inlägg
  • 0

Och ändå så hävdas det ideligen i tråden att Telia ligger LÅNGT efter.

Låter som att man jämför gocarts med F1. För det är ju den bistra verkligheten att de flesta av oss kör gocart (ADSL) och får nöja oss med utbud, kringutrustning å begränsningarna som finns till den "klassen".

Lite utsvävande kanske men ni förstår nog vad jag menar.

Postad 25 november 2009 - 10:59

Unregistered29650
  • Unregistered29650
  • Forumräv

• 701 inlägg
  • 0

Därmot har jag fått lite tråkigare information om 1963 boxarna. Nämnligen att de är leveransförsenade från leverantören och mest troligt kommer de första kunderna ha boxen i sin hand om knappt 2 veckor.

Markus Johansson
Telia Kundservice

Mer tekniska problem igen alltså...? Nåväl bra att det åtgärdas innan man skickar ut dem.

Postad 25 november 2009 - 11:19

motif
  • motif
  • Lärjunge

• 461 inlägg
  • 0
Ännu en komisk grej med Telia!

Jag har alltid fått höra att jag bor för långt ifrån station så jag kan inta ha tvilling abb.
idag chattade jag med Support för Digital Tv på Telias hemsida och fick prata med en väl inbiten teknikkunnig person, mkt trevlig dessutom!
Han gjorde en koll mot mitt modem och det låg på om jag minns rätt 10.000 kb i alla fall mkt bra enligt honom och han gjorde även en koll om jag kan ha tvilling abb och den får Yes!

Jag ringer kundtjänst för att beställa detta och får Nej du kan inte ha Tvilling... ??!!! Ruta 1

För deras datorprogram säger stopp och man bor längre från masten än 1500 meter jag bor 1600 meter och har enligt teknikern fullgod kvalité och bra kopparledning mm men nej jag får inte för kundtjänst!

Alla som älskar Telia ropar nu

Postad 25 november 2009 - 11:43

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3 281 inlägg
  • 0

Ännu en komisk grej med Telia!

Jag har alltid fått höra att jag bor för långt ifrån station så jag kan inta ha tvilling abb.
idag chattade jag med Support för Digital Tv på Telias hemsida och fick prata med en väl inbiten teknikkunnig person, mkt trevlig dessutom!
Han gjorde en koll mot mitt modem och det låg på om jag minns rätt 10.000 kb i alla fall mkt bra enligt honom och han gjorde även en koll om jag kan ha tvilling abb och den får Yes!

Jag ringer kundtjänst för att beställa detta och får Nej du kan inte ha Tvilling... ??!!! Ruta 1

För deras datorprogram säger stopp och man bor längre från masten än 1500 meter jag bor 1600 meter och har enligt teknikern fullgod kvalité och bra kopparledning mm men nej jag får inte för kundtjänst!

Alla som älskar Telia ropar nu

Otroligt korkat av kundtjänst. Tyvärr så törs dom nog inte frångå de regler som är uppsatta även om teknisk support säger att det fungerar i just ditt fall. Surt...

Postad 25 november 2009 - 11:58

allstars
  • allstars
  • Lärjunge

• 458 inlägg
  • 0
Kan inte alla sluta gnälla. (ni vet vilka ni är)

HD och PVR är ju på G nu. Allt kommer inte fungera smärtfritt för alla direkt just att det är beroende på uppkopplingskvalitet / bitrate.
Vad gäller tjänsterna som finns är det inte Telia som styr över hur allt fungerar utan leverantörerna.

Gå någon annanstans istället för att finna er i rådande situation, eller skaffa bättre uppkoppling.

Postad 25 november 2009 - 12:15

TeliaKundservice
  • TeliaKundservice
  • Telia kundservice

• 2 531 inlägg
  • 0

Det är bara att beklaga att handläggaren på supporten gjorde fel. Han borde precis som jag veta att det inte går att beställa tvilling för Telia kan inte garantera att tjänsten fungerar. Orsaken att man inte kan köra över systemet är at det så många som vill göra det och det i slutändan brukar sluta med att man får ta bort tvilling för att det inte fungerar.

Du kan skicka ett PM till mig med ditt perosnnummer eller telefonummer så kan jag titta på din synk för 10 Mbit låter lite konstigt. För att ha tvilling behöver man 16 mbit för digital-tv samt lika många Mbit som den bredbandstjänst man har. Nu pratar vi om verklig uppkopplingshastighet inte den teoretiska för tjänsten.

Markus Johansson
Telia Kundservice

Postad 25 november 2009 - 12:22

Home0303
  • Home0303
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0

Läs vad man skriver och inte vad ni vill att det ska stå. Jag nämnde inte någon specifik teknik utan skrev bara att många aktörer ligger långt före Telia.

Markus Johansson
Telia Kundservice

Vore trevligt om man kunde få svar på sitt PM.

Postad 25 november 2009 - 12:37

Kvalster
  • Kvalster
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0
Någon nämnde tidigare att det fanns filmer i HD att hyra videobutiken.
Jag var inne och hyrde film igår och kunde inte se något sådant. Är det något som inte finns hos alla ännu?

Postad 25 november 2009 - 12:40

motif
  • motif
  • Lärjunge

• 461 inlägg
  • 0
Jag skall bara säga att jag inte är så emot Telia men blir bara väldigt irriterad ibland och det behöver man inte skriva om här :(

Finns fördelar också och jag har slängt ut Boxer till förmån för Telia hoppas bara på HDTV i framtiden så är jag glad och ännu nöjdare kund.

Ber om ursäkt för mitt dåliga humör tidigar i tråden, skäms B)

Postad 25 november 2009 - 12:45

TeliaKundservice
  • TeliaKundservice
  • Telia kundservice

• 2 531 inlägg
  • 0

Vore trevligt om man kunde få svar på sitt PM.

Svaret finns redan i tråden, och då du bara upprepar en fråga från tråden för att du vill att jag ska svara på något jag redan svarat på prioriterar jag inte att svara på.

Det finns ingen anledning för mig att ta reda på mer information om man kan koppla in en specifik produt till USB portarna då jag redan konstaterat att Telia inte stödjer någon utrustning inkopplad i USB portarna.

Dettas skrev jag i mitt svar för ca 12 timmar sen fast jag var kanske inte tillräckligt tydlig så jag hoppas att jag är det nu?

Markus Johnasson
Telia Kundservice

Redigerat av TeliaKundservice, 25 november 2009 - 12:50.

Postad 25 november 2009 - 12:52

Fromberg
  • Fromberg
  • Användare

• 115 inlägg
  • 0

Läs vad man skriver och inte vad ni vill att det ska stå. Jag nämnde inte någon specifik teknik utan skrev bara att många aktörer ligger långt före Telia.

Jag läste vad där stod men du har nog inte läst ämnesraden i denna tråd.
Och denna tråden handlar om, just det, Telia IP-TV.
Som då erbjuds bla kunder som endast har tillgång till ADSL.

Att tex Mercedes har div funktioner på sina bilar disskuteras väl inte i en tråd om Skoda (Är inte helt säker på att det finns en sån tråd iofs ;-) )

Postad 25 november 2009 - 13:00

Home0303
  • Home0303
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0

Svaret finns redan i tråden, och då du bara upprepar en fråga från tråden för att du vill att jag ska svara på något jag redan svarat på prioriterar jag inte att svara på.

Det finns ingen anledning för mig att ta reda på mer ifnroamtion om man kan koppla in en specifik produtill USB portarna då jag redan konstaterat att Telia inte stödjer någon utrustning inkopplad i USB portarna.

Dettas skrev jag i mitt svar för ca 12 timmar sen fast jag var kanske inte tillräckligt tydlig så jag hoppas att jag är det nu?

Markus Johnasson
Telia Kundservice

Oj då, här har vi en attityd. Du behagar alltså att läsa PM:et man skickar men väljer att inte svara på det bara för att du redan har svarat på frågan i tråden. Jo då, där har vi Telias så kallade kundtjänst i ett nötskal. Aldrig tänkt på att alla inte har läst igenom hela tråden eller att man inte får fram det man vill ha svar på när man söker inom tråden? Ska man företräda ett företag på ett publikt forum gör man bäst i att inte ha någon attityd samt vara så tillmötesgående som möjligt.

Angående ditt svar så skrev du följande: "Det går inte att koppla in någon ytterligare hårddisk via t.ex. USB porten." Står inget i det svaret om att USB-porten är obrukbar för IR-extenders... eller annan utrustning mer än just för HDD's.

Sist men inte minst så frågade jag också om detta med leverensförsening utav PVR-boxen. Min box är satt att levereras den 27:e, dubbelkollade detta i dag igen.

Postad bild

Postad 25 november 2009 - 13:48

hallberg
  • hallberg
  • Forumräv

• 741 inlägg
  • 0

Någon nämnde tidigare att det fanns filmer i HD att hyra videobutiken.
Jag var inne och hyrde film igår och kunde inte se något sådant. Är det något som inte finns hos alla ännu?

Jag har inte provat själv men jag tolkade det som att du på de filmer som finns i båda upplösningarna, får välja vilken kvalitet du vill ha.

I informationen om filmen borde det framgå vilka alternativ på upplösning som finns och även om filmen sänds med 5.1-ljud. Informationen läggs dock in av leverantören så det är i så fall upp till dem att se till att även lägga in denna information.

Men jag har stött på min kompis att det vore önskvärt så får vi väl se om Telia kan ligga på filmleverantörerna...

/A

Postad 25 november 2009 - 14:11

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3 281 inlägg
  • 0

Jag har inte provat själv men jag tolkade det som att du på de filmer som finns i båda upplösningarna, får välja vilken kvalitet du vill ha.

I informationen om filmen borde det framgå vilka alternativ på upplösning som finns och även om filmen sänds med 5.1-ljud. Informationen läggs dock in av leverantören så det är i så fall upp till dem att se till att även lägga in denna information.

Men jag har stött på min kompis att det vore önskvärt så får vi väl se om Telia kan ligga på filmleverantörerna...

/A

Vissa titlar är listade som

<titel>
<titel> HD

Kommer dock inte ihåg vad jag sett. Tror Twilight är en av dem.

Postad 25 november 2009 - 15:03

Unregistered8c00bd99
  • Unregistered8c00bd99
  • Veteran

• 2 296 inlägg
  • 0
Bruno fanns väl i HD oxå?

Postad 25 november 2009 - 15:23

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14 172 inlägg
  • 0
Mycket snack om "Telia i ett nötskal" men jag har ännu inte sett något bra inlägg rörande bättre aktörer på ip-tv marknaden, och om sådana hade funnits finns de iallafall inte representerade på forumet?

Postad 25 november 2009 - 15:26

Unregistered41660
  • Unregistered41660
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0

Markus, Att flera påtalat problem med att beställa 1963 via "Mina Sidor" är det ett känt problem?
"Fel som hittades: Den valda produkten Telia Inspelare i erbjudandet är inte tillgänglig."

Jag har iaf ett svar på problemet (kan finnas flera)
Vår förening har ett avtal med telia och det är via detta jag har tv, jag har med andra ord inget eget avtal med telia. Detta medförde problem när jag skulle beställa boxen via mina sidor.
Det fanns för mig två lösningar (enligt kundtjänst via telefon), Alt 1: Köpa boxen direkt till en kostnad av 2995 eller vad det nu är eller Alt 2: Att teckna ett billigt kanalpaket t.ex disneypaketet eller discoverypaketet och därefter få boxen till 100 kr / mån i 18 månader.
Kan vara värt att nämna att teckna ett kanalpaket "start" som bekant kostar 0 kr var inte ett alternativ (enligt den trevlige och hjälpsamme killen jag pratade med på kundtjänst)

Kan också nämna att jag har telias VOD tjänst men tydligen gick det inte att lägga kostnaden på boxen på det (också detta enligt telia kundtjänst via telefon).

Min personliga åsikt är väl att jag tycker det är synd att jag "tvingas" teckna ett kanalpaket som jag inte hade tagit annars bara för att få boxen till reducerat pris men jag anser ändå att det är värt det i och med att det blir dyrare att köpa boxen till dess fulla pris.

Postad 25 november 2009 - 15:30

defiant
  • defiant
  • Forumräv

• 636 inlägg
  • 0
Med lösningen att teckna sig för ett kanalpaket tillkommer väl troligen även krypteringsavgiften på 249kr/halvår.

Postad 25 november 2009 - 15:42

Vrålapan
  • Vrålapan
  • Lärjunge

• 343 inlägg
  • 0

Min personliga åsikt är väl att jag tycker det är synd att jag "tvingas" teckna ett kanalpaket som jag inte hade tagit annars bara för att få boxen till reducerat pris men jag anser ändå att det är värt det i och med att det blir dyrare att köpa boxen till dess fulla pris.

Har de inte kvar de där "prova på-paketen"? I så fall skulle du helt enkelt kunna säga upp kanalpaketet efter 3 månader men behålla själva boxen.

Postad 25 november 2009 - 15:48

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3 281 inlägg
  • 0

Vår förening har ett avtal med telia och det är via detta jag har tv, jag har med andra ord inget eget avtal med telia. Detta medförde problem när jag skulle beställa boxen via mina sidor.
Det fanns för mig två lösningar (enligt kundtjänst via telefon), Alt 1: Köpa boxen direkt till en kostnad av 2995 eller vad det nu är eller Alt 2: Att teckna ett billigt kanalpaket t.ex disneypaketet eller discoverypaketet och därefter få boxen till 100 kr / mån i 18 månader.
Kan vara värt att nämna att teckna ett kanalpaket "start" som bekant kostar 0 kr var inte ett alternativ (enligt den trevlige och hjälpsamme killen jag pratade med på kundtjänst)

Kan också nämna att jag har telias VOD tjänst men tydligen gick det inte att lägga kostnaden på boxen på det (också detta enligt telia kundtjänst via telefon).

Måste ju gå att lösa. Verkar oerhört stelbent...

Postad 25 november 2009 - 15:56

Unregisteredcec18524
  • Unregisteredcec18524
  • Beroende

• 1 195 inlägg
  • 0

Vissa titlar är listade som

<titel>
<titel> HD

Kommer dock inte ihåg vad jag sett. Tror Twilight är en av dem.

Jag kollade i VOD menyn i gårkväll som hastigast, för filmen Bruno finns det två titlar, Bruno och Bruno, ingen HD prefix. Dock är det bara ena titeln som går att välja, den nedre av de två. Jag har IPTV över FiberLAN, HDMI 720p ut från boxen (uppskalat).

EK

Postad 25 november 2009 - 16:07

Unregistered948c54a3
  • Unregistered948c54a3
  • Lärjunge

• 334 inlägg
  • 0

Oj då, här har vi en attityd. Du behagar alltså att läsa PM:et man skickar men väljer att inte svara på det bara för att du redan har svarat på frågan i tråden. Jo då, där har vi Telias så kallade kundtjänst i ett nötskal. Aldrig tänkt på att alla inte har läst igenom hela tråden eller att man inte får fram det man vill ha svar på när man söker inom tråden? Ska man företräda ett företag på ett publikt forum gör man bäst i att inte ha någon attityd samt vara så tillmötesgående som möjligt.

Angående ditt svar så skrev du följande: "Det går inte att koppla in någon ytterligare hårddisk via t.ex. USB porten." Står inget i det svaret om att USB-porten är obrukbar för IR-extenders... eller annan utrustning mer än just för HDD's.

Sist men inte minst så frågade jag också om detta med leverensförsening utav PVR-boxen. Min box är satt att levereras den 27:e, dubbelkollade detta i dag igen.

Tycker det är riktigt bra av Telia att vi har en representant här på forumet. Tänk om alla företag hade det? Oavsett om man kommer från ett företag eller ej så bör man bemöta alla med en viss respekt. Tycker knappast de är värda att bli nerklankade på det sättet. Bättre attityd tack...

Postad 25 november 2009 - 16:20

Volvis
  • Volvis
  • Forumräv

• 707 inlägg
  • 0

Tycker det är riktigt bra av Telia att vi har en representant här på forumet. Tänk om alla företag hade det? Oavsett om man kommer från ett företag eller ej så bör man bemöta alla med en viss respekt. Tycker knappast de är värda att bli nerklankade på det sättet. Bättre attityd tack...

Håller med !

Tycker det är kanon att Telia har representanter i en sån här tråd.
Det gör ju att vi nås av tidig och bra information som vi annars hade varit utan.

Att dom inte svarar på frågor via PM har dom ju gått ut med tidigare i tråden.
Det vore ju inte bra för någon av oss om frågorna besvarades via PM, vi kan ju vara
fler som vill ta del av svaret och ha nytta av det.

Hoppas ni fortsätter vara aktiva Teliakundservice

Postad 25 november 2009 - 16:28

Valken
  • Valken
  • Användare

• 111 inlägg
  • 0
@Telia Kundtjänst

Vet ni om det finns några planer på att förbättra PVR-tjänsten (för oss fiberanslutna åtminstonde) så att man kan spela in två kanaler samtidigt precis som man kan med Boxers IP-TV?

Tacksam för svar!

Postad 25 november 2009 - 17:52

Unregistered920b735d
  • Unregistered920b735d
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0

Låter märkligt och det var inte det intrycket jag fick av TeliaKundservice tidigare inlägg:

Kollektivavtal syns inte på mina sidor då det inte är ett avtal mellan dig och Telia, utan ett avtal mellan din förening och Telia. Telia vet inte vilken/vilka koder du har fått till din box då det är din föreningen som hanterar det.

Du kan beställa VoD tjänsten från kundtjänst så lägger de upp ett abbonmeang på dig så kommer du att se det på mina sidor. Passa då även på att beställa boxen direkt från kundtjänsten så fixar de allt.

Du ska ringa kundtjänsten för fiberlan för att få rätt hjälp.

Markus Johansson
Telia Kundservice

Postad 25 november 2009 - 18:20

Unregistereda360a43b
  • Unregistereda360a43b
  • Forumräv

• 862 inlägg
  • 0

Håller med !

Tycker det är kanon att Telia har representanter i en sån här tråd.
Det gör ju att vi nås av tidig och bra information som vi annars hade varit utan.

Att dom inte svarar på frågor via PM har dom ju gått ut med tidigare i tråden.
Det vore ju inte bra för någon av oss om frågorna besvarades via PM, vi kan ju vara
fler som vill ta del av svaret och ha nytta av det.

Hoppas ni fortsätter vara aktiva Teliakundservice

Håller med er och jag hoppas att vi kan fortsätta ha denna tråd på ett mer civiliserad nivå.
Telias kundtjänst och dess närvarande på tråden visar ändå ganska tydligt att man bryr sig om kunden och vill veta vad vi tycker och även att vi får svar på många av våra frågor.

Lite OT men man hade önskat sig att flera andra företag gjorde som Telia. Om man ska önska sig lite inför jul nu så bör det vara att även Försäkringskassan, AF, Skatteverket och andra myndigheter som vi betalar skatt till vara mer aktiva på olika forum.

Fortsätt med det goda arbetet Telia.
Alla behöver inte vara nöjda med svaren alltid. Det är en utopi om vi tror att vi ska nå konsensus i allting.

Jag som i övrigt har ADSL och kommer inte i min livstid uppleva fiber där jag bor, trots att jag bor ganska centralt.

Postad 25 november 2009 - 18:42

Unregistered29650
  • Unregistered29650
  • Forumräv

• 701 inlägg
  • 0

@Telia Kundservice

Kan man använda Motorolas IR extender (USB120IR IR Extender) eller är USB portarna helt avstängda på alla Telia varianter av VIP19XX?

Motorola USB120IR IR Extender

Det finns ingen anledning för mig att ta reda på mer information om man kan koppla in en specifik produt till USB portarna då jag redan konstaterat att Telia inte stödjer någon utrustning inkopplad i USB portarna.

Markus Johnasson
Telia Kundservice

Ursäkta men det är fortfarande inte svar på frågan. Är USB portarna helt avstängda på alla Telia varianter av VIP19XX eller inte? Att Telia inte stödjer någon utrustning inkopplad i USB portarna är en helt annan sak.

Jag förstår att Telia inte har support på någon annan utrustning än den de själva säljer men Motorola USB120IR IR extender är faktiskt ett original tillbehör till VIP19xx boxar.

Enligt specifikationerna på Motorola IR extender så krävs programvara KreaTV 3.5.2 och framåt. Och vad jag kan se under "Teknisk information" i menyn "Om tjänsten" så är det version 3.8.1.16.

Att det inte finns stöd i programvaran för att koppla in en extern hårddisk att använda som PVR är en sak. Men varför skulle Telia ändra i programvaran för standard IR funktioner i boxen?

Förlåt att jag är lite envis men jag tror det är en fråga av stort allmän intresse. De flesta vill nog som jag att ha möjligheten att kunna gömma undan alla olika enheter man har.

Postad 25 november 2009 - 19:13

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

• 1 163 inlägg
  • 0

Ursäkta men det är fortfarande inte svar på frågan. Är USB portarna helt avstängda på alla Telia varianter av VIP19XX eller inte? Att Telia inte stödjer någon utrustning inkopplad i USB portarna är en helt annan sak.

Jag förstår att Telia inte har support på någon annan utrustning än den de själva säljer men Motorola USB120IR IR extender är faktiskt ett original tillbehör till VIP19xx boxar.

Enligt specifikationerna på Motorola IR extender så krävs programvara KreaTV 3.5.2 och framåt. Och vad jag kan se under "Teknisk information" i menyn "Om tjänsten" så är det version 3.8.1.16.

Att det inte finns stöd i programvaran för att koppla in en extern hårddisk att använda som PVR är en sak. Men varför skulle Telia ändra i programvaran för standard IR funktioner i boxen?

Förlåt att jag är lite envis men jag tror det är en fråga av stort allmän intresse. De flesta vill nog som jag att ha möjligheten att kunna gömma undan alla olika enheter man har.

Ponera att den skulle gå att koppla in, var hade du tänkt införskaffa den nånstans? Vem skulle isåfall sälja IR-extendern som alla så intresserad av?

/Peter Cigéhn

PS. Bara för att Telia faktiskt använder en version av KreaTV som kan stödja extendern så innebär det ju inte att Telia har plockat med funktionaliteten för den i just sin utgåva av programvaran. KreaTV är ju rimligtvis en plattform där man väljer att plocka med, eller inte plocka med, grundkomponenter från plattformen, beroende på vad väljer att implementera för tjänster. Och behagar man inte stödja utrustning inkopplad på USB-porten så skulle i alla fall jag (om jag jobbade på Telia) säkerställa att det inte heller fanns någon som helst programvara "inlänkad" för att stödja USB-porten. Allt för att minska strulet och risken för att behöva få supportsamtal för nånting som ändå inte supportar. Men det är ju bara hur jag hade gjort om jag var ansvarig för programvaran i Telias boxar. Hur Telia verkligen har valt att göra har jag ingen aning om. DS.

Postad 25 november 2009 - 19:14

modeselect
  • modeselect
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0

Motorolas (Telias) mjukvara är modulärt uppbyggt, vilket kräver att man aktivt väljer att baka in stöd för det man vill ha med. Skulle stöd för allt som mjukvaran klarar inkluderas så skulle t ex boot-tiden bli längre och det lediga minnet lägre, vilket man ju inte vill.

Så jag antar att stödet för IR via USB helt saknas eftersom Telia valt att inte stödja detta hittills. Det enda man kan göra är att se till att Telia förstår att önskemålet finns så kanske det kommer med framöver...?

Postad 25 november 2009 - 19:27

kentrj
  • kentrj
  • Lärjunge

• 275 inlägg
  • 0

Jag har både BRF abonemang och ett eget individuellt, fungerar likväl inte. Har beställt en via telefon istället!

Postad 25 november 2009 - 19:30

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

• 1 163 inlägg
  • 0

Om jag förstått det rätt så använder 1903 och 1963 WebKit men 1510 och 1910 använder Mozilla. Då GUI laddas vid start så kan man väl ha olika GUI för de olika boxarna eller? Då har man support för de gamla och kan använder ny design på GUI och utnyttjar prestandan i de nya boxarna. Framför allt programguiden som behöver förbättras nu med PVR funktionen.

Rent tekniskt är det nog inga som helst problem att anpassa GUI:t beroende på vilken box det körs på. Frågan är nog mer om Telia vill underhålla olika varianter av programvara för olika boxar. Det är ju resurs- och kostnadsfråga att underhålla flera olika varianter.

Redan i den nuvarande GUI-programvaran så är det smärre skillnader i beteende beroende på skillnader i hur Mozilla beter sig kontra WebKit. Men till att ta steget till två helt olika beteenden på boxarna är nog lite för kostnadskrävande. Ta bara alla manualer och information på webbsidor som måste dubbleras. För att inte tala om tekniska supporten som måste hålla koll på vilken box som just nu diskuteras med kunden.

Jag tror nog man vill sträva efter att det ser så likadant ut som det är möjligt mellan de olika boxarna av rena kostnadsskäl.

/Peter Cigéhn

Postad 25 november 2009 - 19:46

Hyenan
  • Hyenan
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0

Jag pratade med telias kuntjänst igår för att beställa PVR boxen och jag bor i en samfällighet där alla är kollektivt anslutna med kanalpaket lagom, alltså ej jag som person, och jag kunde beställa PVR boxen 100 kr / mån i 18 månader vilket jag gjorde.

Redigerat av Hyenan, 25 november 2009 - 19:50.

Postad 25 november 2009 - 20:04

Unregistered29650
  • Unregistered29650
  • Forumräv

• 701 inlägg
  • 0

Ponera att den skulle gå att koppla in, var hade du tänkt införskaffa den nånstans? Vem skulle isåfall sälja IR-extendern som alla så intresserad av?

Ja om den nu finns ska det väl gå att få tag på någonstans i världen. Men du verkar veta lite mer om det här. Säljer Motorola bara sina TV tillbehör via samma kanaler som säljer boxarna? De flesta tillverkare har ju andra kanaler för reservdelar och tillbehör.

PS. Bara för att Telia faktiskt använder en version av KreaTV som kan stödja extendern så innebär det ju inte att Telia har plockat med funktionaliteten för den i just sin utgåva av programvaran. KreaTV är ju rimligtvis en plattform där man väljer att plocka med, eller inte plocka med, grundkomponenter från plattformen, beroende på vad väljer att implementera för tjänster. Och behagar man inte stödja utrustning inkopplad på USB-porten så skulle i alla fall jag (om jag jobbade på Telia) säkerställa att det inte heller fanns någon som helst programvara "inlänkad" för att stödja USB-porten. Allt för att minska strulet och risken för att behöva få supportsamtal för nånting som ändå inte supportar. Men det är ju bara hur jag hade gjort om jag var ansvarig för programvaran i Telias boxar. Hur Telia verkligen har valt att göra har jag ingen aning om. DS.

Motorolas (Telias) mjukvara är modulärt uppbyggt, vilket kräver att man aktivt väljer att baka in stöd för det man vill ha med. Skulle stöd för allt som mjukvaran klarar inkluderas så skulle t ex boot-tiden bli längre och det lediga minnet lägre, vilket man ju inte vill. Så jag antar att stödet för IR via USB helt saknas eftersom Telia valt att inte stödja detta hittills. Det enda man kan göra är att se till att Telia förstår att önskemålet finns så kanske det kommer med framöver...?

Tack för två bra diskussions inlägg. Jodå så långt är jag med. Men jag tycker det låter konstigt att Telia skulle ta bort saker i programfaran som har med IR funktionerna att göra. Är inte IR funktionerna en enda grund komponent?

Två olika saker alltså. Att Telia inte stöder detta vet vi nu. Men finns programvaran där eller inte? Jag antar att bara Telia kan svara på frågan. Cigéhn, du verkar ha tillgång till programvaran och kunskap...?

Postad 25 november 2009 - 20:18

Unregistered29650
  • Unregistered29650
  • Forumräv

• 701 inlägg
  • 0

Rent tekniskt är det nog inga som helst problem att anpassa GUI:t beroende på vilken box det körs på. Frågan är nog mer om Telia vill underhålla olika varianter av programvara för olika boxar. Det är ju resurs- och kostnadsfråga att underhålla flera olika varianter.

Redan i den nuvarande GUI-programvaran så är det smärre skillnader i beteende beroende på skillnader i hur Mozilla beter sig kontra WebKit. Men till att ta steget till två helt olika beteenden på boxarna är nog lite för kostnadskrävande. Ta bara alla manualer och information på webbsidor som måste dubbleras. För att inte tala om tekniska supporten som måste hålla koll på vilken box som just nu diskuteras med kunden.

Jag tror nog man vill sträva efter att det ser så likadant ut som det är möjligt mellan de olika boxarna av rena kostnadsskäl.

/Peter Cigéhn

Ja det finns många olika aspekter, både tekniska och affärsmässiga. Men om man har den gamla 1510 som utgångspunkt så kan man aldrig dra nytta av nya funktioner och mer prestanda i de nya 19X3.

När Telia nu börjar med PVR så är det ju en helt ny programvara som krävs. Så varför inte då utnyttja alla nya möjligheter man har och uppdatera GUI. Och framför allt ta fram en användbar programguide.

Om jag varit ansvarig så hade jag sett 19X3 som en helt ny plattform med helt nytt GUI. Ibland måste man släppa kompatibiliteten bakåt för att kunna vidareutveckla tekniken.

Ingen kritik utan bara förslag till förbättringar.

Postad 25 november 2009 - 20:19

svesve
  • svesve
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Hej! Är som flera andra mycket tacksam att Telias kundtjänst svarar på massa frågor här i tråden. Tack för det!

En fråga: Med denna PVR box, kan man vid uppspelning av inspelat material -spela in detta till sin DVD recorder?

Har inte funnit svar på detta i tråden, ber om ursäkt om det har skrivits -och jag har missat det.

/H

3 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 3 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.