Spel och konsolförsäljning världen runt
4660 svar till detta ämne
Postad 14 March 2008 - 19:50
Zoiler
-
Zoiler
-
Transform
-
-
38134 inlägg
Visst är det lite märkligt att inte fler speltillverkare passar på att släppa bra spel till Wii med tanke på att den säljer så bra? Visst är det lite märkligt att inte 360 säljer bäst då den har flest bra titlar?
Första frågan är befogad, men jag tror som sagt bara det dröjer lite som med DS. Andra frågan får man ta priset i beaktning. Wii har varit billigare. Dock kan det mycket väl vara så att spel inte framförallt säljer Wii, utan kontrollen/det nya spelsättet in general. Edit: Andra frågan är såklart befogad också men lättare att förklara
Redigerat av Zoiler, 14 March 2008 - 20:45.
Postad 14 March 2008 - 20:10
Unregistered5120ea9a
-
Unregistered5120ea9a
-
Forumräv
-
-
841 inlägg
Japp... även min teori är att situationen beror på att Nintendo har gjort något nytt som har tagit alla på soffan. Precis som du sa tidigare så hade ju inte heller DS den raka enkla väg till en början som man kan tänka sig i dagsläget.
Det tar lite tid för speltillverkarna att tänka nytt. Man kan ju dock bara spekulera i vilket monster Wii blir med eventuell bra mjukvarusupport från 3rd parties och större tillverkningsvolymer.
Postad 14 March 2008 - 20:47
Zoiler
-
Zoiler
-
Transform
-
-
38134 inlägg
Javisst, som DS. DS är sjukt. 600k på en månad är galet. Och att det säljer så konstant högt.
Wii har potential att komma dit eftersom den går bra över alla regioner.
Postad 18 March 2008 - 16:22
Unregisteredf64a5233
-
Unregisteredf64a5233
-
Über-Guru
-
-
14825 inlägg
UK Xbox 360 sales up 40% --------------------------------------------------------------------------------
Price cut spurs significant response over the weekend
The Xbox 360 enjoyed a 40 per cent spike in UK sales over the weekend following the Europe-wide price cut, according to Chart-Track.
The leap was welcomed by retail and will serve as a timely boost for Microsoft's platform in the build up to the busy Easter period, as its bitter rival Sony prepares a new PlayStation 3 hardware bundle to support the arrival of Gran Turismo 5: Prologue Edition.
Speaking to GamesIndustry.biz, Chart-Track director Dorian Bloch revealed: "Xbox 360 is up 35-40 percent - that's from Friday, when the price cut came into effect, up to midnight Saturday.
"Now it's a question of Easter," he added. "The real litmus test will be over the next three to four weeks – it's too early to read too much into it at this stage."
But while Xbox hardware was up, software did not enjoy an attendant rise. "That's mainly because the week prior there were big new 360 releases like Army of Two, Bully and MX vs ATV," Bloch noted, explaining that a drop-off in the following week is typical.
http://www.gamesindu...e.php?aid=34274
Postad 18 March 2008 - 22:52
LillKille
-
LillKille
-
Veteran
-
-
1680 inlägg
UK Xbox 360 sales up 40% http://www.gamesindu...e.php?aid=34274
Läste denna med; tyckte dock det var roligt att det lite senare i artiklen står: Meanwhile, pleased by the weekend uplift, UK retail is confident that 360 will continue to gain momentum in the coming weeks. "Generally the market as a whole lifted between 35-40 per cent and we were in line with that," offered HMV spokesperson Gennaro Castaldo.
Jag tolkar det som att 360 ökade försäljningen med 40% och att marknaden i helhet också ökade med 40%. Vilket ger att 360 ökade alltså i linje med den övriga marknaden. WOW !  Jag kanske tolkar det helt fel, men hade trott att 360 skulle öka mer än den övriga marknaden med tanke på prissänkningen. Får se hur det går i påsk, är ju lilla julafton i England då. Vet inte riktigt hur det är med spenderarbyxorna i resten av Europa? -lk
Postad 18 March 2008 - 22:59
Zoiler
-
Zoiler
-
Transform
-
-
38134 inlägg
Det låter underligt ja. Något fel säkerligen, klart de köper den.
Fast tveksamt hur mycket man kan mäta på 2-3 dagar.
Postad 18 March 2008 - 23:16
LillKille
-
LillKille
-
Veteran
-
-
1680 inlägg
Det låter underligt ja. Något fel säkerligen, klart de köper den.
Fast tveksamt hur mycket man kan mäta på 2-3 dagar.
Jepp ... fattar ingenting ja ... fattar inte alls hur de räknat. 40% ökning från en dag till en annan? Säger ju inget egentligen. Man får ju räkna in att många troligtvis väntat in att köpa en 360 tills prissänkningen skedde. Lite som att jämföra dagen efter försäljning med en dag då alla butiker har stängt eller nåt. Sen har ju det varit dålig tillgång (eller säger de iaf) på 360 vilket gör det ytterligare lite svårare att räkna på hur mycket prissänkningen gagnat försäljningen. Detta är svårt för en 360-boy att säga men tycker att artiklen är lite väl xbox-propaganda för att komma från en oberoende(?) källa som Chart-track och gamesindustry.biz -lk
Postad 18 March 2008 - 23:33
PalmiNio
-
PalmiNio
-
Mega-Guru
-
-
8074 inlägg
Läste denna med; tyckte dock det var roligt att det lite senare i artiklen står: Meanwhile, pleased by the weekend uplift, UK retail is confident that 360 will continue to gain momentum in the coming weeks. "Generally the market as a whole lifted between 35-40 per cent and we were in line with that," offered HMV spokesperson Gennaro Castaldo. Jag tolkar det som att 360 ökade försäljningen med 40% och att marknaden i helhet också ökade med 40%. Vilket ger att 360 ökade alltså i linje med den övriga marknaden. WOW ! Jag kanske tolkar det helt fel, men hade trott att 360 skulle öka mer än den övriga marknaden med tanke på prissänkningen. Får se hur det går i påsk, är ju lilla julafton i England då. Vet inte riktigt hur det är med spenderarbyxorna i resten av Europa?
-lk
Du tänker helt fel där. Man delar inte upp marknaden på 360 och sen övriga. Stiger 360 så stiger marknaden då den är en del av det. Hur stor del av denna ökning som just 360 stod för vet man inte men man ska som sagt räkna in 360 konsoler + spel + tillbehör. Jepp ... fattar ingenting ja ... fattar inte alls hur de räknat. 40% ökning från en dag till en annan? Säger ju inget egentligen. Man får ju räkna in att många troligtvis väntat in att köpa en 360 tills prissänkningen skedde. Lite som att jämföra dagen efter försäljning med en dag då alla butiker har stängt eller nåt. Sen har ju det varit dålig tillgång (eller säger de iaf) på 360 vilket gör det ytterligare lite svårare att räkna på hur mycket prissänkningen gagnat försäljningen.
Detta är svårt för en 360-boy att säga men tycker att artiklen är lite väl xbox-propaganda för att komma från en oberoende(?) källa som Chart-track och gamesindustry.biz
-lk
Läser det såhär. 360 ökade med 35%+ deras ökning lär ha bidragit till ökningen av hela marknaden då de är en del av marknaden. Se där till att folk lär ha köpt en hel del tillbehör och spel samtidigt så är det rätt logiskt att ökningen av 360 också medfört en ökning av marknaden. Ökningen brukar vara sett mot samma tid förra året. Detta kan vara logiskt då PS3 under samma tid förra året knappast var något som flög.
Redigerat av PalmiNio, 18 March 2008 - 23:36.
Postad 19 March 2008 - 00:01
Zoiler
-
Zoiler
-
Transform
-
-
38134 inlägg
Sen sålde den iofs redan bra i UK innan prisdroppet. Jag förväntar mig en högre ökning än 40% i hela EU.
Postad 19 March 2008 - 01:04
Unregistered6fb5a100
-
Unregistered6fb5a100
-
Mästare
-
-
2517 inlägg
Sen sålde den iofs redan bra i UK innan prisdroppet. Jag förväntar mig en högre ökning än 40% i hela EU.
Jao nu i en månad. Men sen bör det lugna sig lite.
Postad 19 March 2008 - 08:59
LillKille
-
LillKille
-
Veteran
-
-
1680 inlägg
Du tänker helt fel där. Man delar inte upp marknaden på 360 och sen övriga. Stiger 360 så stiger marknaden då den är en del av det. Hur stor del av denna ökning som just 360 stod för vet man inte men man ska som sagt räkna in 360 konsoler + spel + tillbehör.
Du säger " Stiger 360 så stiger marknaden då den är en del av det". Men betänk då att den totala marknaden måste öka med betydligt större absoluta belopp för att kunna motsvara i princip samma procentuella ökning som 360 hade. Allt hänger på om merförsäljningen till 360 (alltså 360 spel och tillbehör) hade samma procentuella ökning som försäljningen av 360 konsoller. Om det nu gjorde det måste även den övriga (allt som inte är 360 relaterat) marknaden även sett samma procentuella ökning för att den totala marknaden kunde uppnå en total ökning på 40% (35-40% enligt artikeln, men det är lättare att räkna om den totala ökningen och en delmängds (360 konsollers) ökning är samma). Skulle däremot merförsäljningen av 360 spel och tillbehör inte vara en 40%-ig ökning så beror allt på hur stor del av den totala försälningen som är 360 tillbehör och spel för att kunna beräkna den övriga marknadens uppgång (eller nedgång beroendes på om 360tillbehör/spel andelen är hög och/eller den procentuella ökningen är hög eller ej). Allt som allt för många okända faktorer för att kunna säga något annat än att 360 konsoller sålde 40% mer från dag 1 till dag 2 och att marknaden i helhet sålde för 35-40% mer. Men i mitt antagande antog jag att av den totala marknaden så innehar sony, pc, nintendo + deras spel och tillbehör en betydligt högre andel än vad 360 spel och tillbehör har. Vilket ger att sony, pc, nintendo åtnjöt en nästan lika stor ökning i försäljning som 360 gjorde. Vilket gjorde att 40% siffran inte är så WOW sett från en 360 f-boys ögon. Med detta säger jag inte att det är himla kul med en 40%-ig total ökning men varför särskilja ut 360? Det osar sensationsjournalism och gör att jag ifrågasatte gamesindustries och chart tracks objektivitet. Ökningen brukar vara sett mot samma tid förra året. Detta kan vara logiskt då PS3 under samma tid förra året knappast var något som flög.
Nu står det iofs klart och tydligt: Speaking to GamesIndustry.biz, Chart-Track director Dorian Bloch revealed: "Xbox 360 is up 35-40 percent - that's from Friday, when the price cut came into effect, up to midnight Saturday.
En oerhört kort tidsperiod, inga jämförelser med förra året precis. -lk
Redigerat av LillKille, 19 March 2008 - 10:48.
Postad 19 March 2008 - 10:34
PalmiNio
-
PalmiNio
-
Mega-Guru
-
-
8074 inlägg
Du tänker helt fel där. Man delar inte upp marknaden på 360 och sen övriga. Stiger 360 så stiger marknaden då den är en del av det. Hur stor del av denna ökning som just 360 stod för vet man inte men man ska som sagt räkna in 360 konsoler + spel + tillbehör. Du säger " Stiger 360 så stiger marknaden då den är en del av det". Men betänk då att den totala marknaden måste öka med betydligt större absoluta belopp för att kunna motsvara i princip samma procentuella ökning som 360 hade. Allt hänger på andelar av total marknad varje enhet hade under tidsperioden som det räknas på. Och där kan bara du och jag anta. Inga rätt eller fel.
Ökningen brukar vara sett mot samma tid förra året. Detta kan vara logiskt då PS3 under samma tid förra året knappast var något som flög. Nu står det iofs klart och tydligt:
Speaking to GamesIndustry.biz, Chart-Track director Dorian Bloch revealed: "Xbox 360 is up 35-40 percent - that's from Friday, when the price cut came into effect, up to midnight Saturday. En oerhört kort tidsperiod, inga jämförelser med förra året precis.
-lk
Nu missförstår du mig. Jag menade att ökningen av 360 var inom det korta loppet men hela marknaden brukar man jämföra mot förra året. Och som jag sa, bara för att antalet konsoler som sälj ökat med 40% så måste du lägga till spel och tillbehör då vi vet att 360 har den största attach. raten. Och som jag också sa så står man såklart inte för hela ökningen men man kan står för den största delen. * Läst den nu 3 ggr, blir inte klok riktigt på vad båda säger så vi får väl helt enkelt vänta till efter påsk och se om det gav något.
Redigerat av PalmiNio, 19 March 2008 - 10:37.
Postad 19 March 2008 - 11:44
Unregistered35722960
-
Unregistered35722960
-
Användare
-
-
152 inlägg
Hmm, PS3 har sålt bättre än 360 i UK varenda vecka sedan årsskiftet. Linjerna korsades väl i november, när SCEE sänkte? PS3 verkar för den delen ha sålt bättre än 360 även efter prissäkningen. (Det som tyder på det är väl mest avsaknaden av PR-utskick från MS europa...) Vet inte varför 360 skulle öka mer i övriga Europa, konsollen är väl i princip lika död som i Japan i hela EU undantaget Storbritannien och Skandinavien?
Postad 19 March 2008 - 12:59
Zoiler
-
Zoiler
-
Transform
-
-
38134 inlägg
Hmm, PS3 har sålt bättre än 360 i UK varenda vecka sedan årsskiftet. Linjerna korsades väl i november, när SCEE sänkte? PS3 verkar för den delen ha sålt bättre än 360 även efter prissäkningen. (Det som tyder på det är väl mest avsaknaden av PR-utskick från MS europa...)
Vet inte riktigt vad PS3 har att göra med att 360 sålt bra i UK. UK är det land som det säljs klart mest 360 av i EU. Vet inte varför 360 skulle öka mer i övriga Europa, konsollen är väl i princip lika död som i Japan i hela EU undantaget Storbritannien och Skandinavien?
Jag antar att du utgår från VGChartz siffror? Om du tittar på dem indelat i HW-regioner och sedan tittar på Japan och jämför med PS3, PSP, Wii och/eller PS2. Sedan tar du ut procentandelen 360 har mot dessa i EU och jämför med JP. Det är långt ifrån samma sak. Anyway, just därför anser jag att det finns rum/potential för större ökningar i övriga EU.
Postad 19 March 2008 - 14:02
LillKille
-
LillKille
-
Veteran
-
-
1680 inlägg
Nu missförstår du mig. Jag menade att ökningen av 360 var inom det korta loppet men hela marknaden brukar man jämföra mot förra året.
Meanwhile, pleased by the weekend uplift, UK retail is confident that 360 will continue to gain momentum in the coming weeks. "Generally the market as a whole lifted between 35-40 per cent and we were in line with that," offered HMV spokesperson Gennaro Castaldo.
Vilket tolkas som att "the weekend uplift" var tidsperioden för vilken man mätte ökningen. Men jag kan förstå att du missförstod texten och drog en egen slutsats baserat på hur det brukar vara. Men jag tycker skribenten ovan klart och tydligt säger att det handlar om den korta tidsperioden av en helg. Och som jag sa, bara för att antalet konsoler som sälj ökat med 40% så måste du lägga till spel och tillbehör då vi vet att 360 har den största attach. raten.
Jag la till en ytterligare förklaring ovan så det kanske klarnar för dig kring matematiken medans du skrev ditt svar. Om Xbox relaterad försäljning skall stå för den största delen av den totala ökningen måste antingen andelen merförsäljning till 360 (360 spel och tillbehör) vara den största delen av övrig försäljning (total försäljning minus 360 konsoller) eller så måste den procentuella ökningen i försäljningen av 360 spel och tillbehör vara högre; tom mycket högre, än 40%. Själv tror jag varken att 360 spel och tillbehörsförsäljning översteg den totala försäljning av DS, Wii,PSP, PS3, PS2, dess spel och tillbehör+ PC spel (vilket jag antar är den totala marknaden som HMV chefen menar). Ej heller tror jag att 360 spel och tillbehör hade mycket mer ökad försäljning än 40%. Vilket ger att allt hade en 40% ökning i helgen i UK. * påbörjade ett räkneexempel men insåg att det blev lite för mycket geek'r'us över hela inlägget. mer än det redan är  * * Läst den nu 3 ggr, blir inte klok riktigt på vad båda säger så vi får väl helt enkelt vänta till efter påsk och se om det gav något.
Jepp, när man väl läser vad som står står det egentligen ingenting (som vanligt) och bara tomma rubriker utan substans. Det blir bättre när man ser ABSOLUTA siffror. % tecken använder man bara när man vill förvirra allmänheten. Typ. GRATTIS ! du fick mest procent i löneökning av ALLA på företaget tolkar jag bara som att jag var den som tjänade minst av alla till att börja med. Inget att glädjas åt precis. -lk
Redigerat av LillKille, 19 March 2008 - 14:05.
Postad 20 March 2008 - 09:42
Unregistered35722960
-
Unregistered35722960
-
Användare
-
-
152 inlägg
Hmm, PS3 har sålt bättre än 360 i UK varenda vecka sedan årsskiftet. Linjerna korsades väl i november, när SCEE sänkte? PS3 verkar för den delen ha sålt bättre än 360 även efter prissäkningen. (Det som tyder på det är väl mest avsaknaden av PR-utskick från MS europa...) Vet inte riktigt vad PS3 har att göra med att 360 sålt bra i UK. UK är det land som det säljs klart mest 360 av i EU.
Vet inte varför 360 skulle öka mer i övriga Europa, konsollen är väl i princip lika död som i Japan i hela EU undantaget Storbritannien och Skandinavien? Jag antar att du utgår från VGChartz siffror? Om du tittar på dem indelat i HW-regioner och sedan tittar på Japan och jämför med PS3, PSP, Wii och/eller PS2. Sedan tar du ut procentandelen 360 har mot dessa i EU och jämför med JP. Det är långt ifrån samma sak.
Anyway, just därför anser jag att det finns rum/potential för större ökningar i övriga EU.
Alltså, det har väl inte direkt med PS3/Wii att göra. Men du sa att 360'n säljer bra i UK. Gör den verkligen det? Den HAR sålt bra där, men nu verkar det som att den kostar mindre än en Wii i england och ändå säljer mindre än konkurrenterna. Vi får väl se, jag tycker inte att en 40% ökning under en så kort period och dessutom begränsat till den "bästa" regionen inom EU är bra nyheter efter en prissänkning. Det borde varit mer! (VGChartz har helt påhittade siffror så nej, det är inte det jag utgår ifrån på något sätt.)
Postad 20 March 2008 - 13:33
Zoiler
-
Zoiler
-
Transform
-
-
38134 inlägg
Den HAR sålt bra där, men nu verkar det som att den kostar mindre än en Wii i england och ändå säljer mindre än konkurrenterna.
Tja, jag tror knappast den säljer sämre efter en prissänkning. Hur vet du om den säljer mindre förresten? Mig veterligen har vi inga siffror ännu och du kan väl inte, som du sa tidigare, basera det på avsaknad av PR-utskick från MS =P? Inte för att jag tror på något sätt att 360 kommer överta Wii i EU. Det blir för svårt. Det borde varit mer!
Håller med. Men jag tror inte att det här är en "launcheffekt" så att säga utan någonting som kommer hålla i sig. Det har ju lite med marknadsföring att göra också som de säger, alla får inte reda på prissänkningen direkt. Du såg t ex vad som hände när PS3 sänkte priset i EU och det gav övertaget för dem där. (VGChartz har helt påhittade siffror så nej, det är inte det jag utgår ifrån på något sätt.)
Men du pratade ju om att PS3 utsålt 360 under alla veckor sedan årsskiftet. Får du det från UK Charts isåfall? Tydligen så kopierar VGChartz dessa.
Postad 20 March 2008 - 16:22
PalmiNio
-
PalmiNio
-
Mega-Guru
-
-
8074 inlägg
Alltså, det har väl inte direkt med PS3/Wii att göra. Men du sa att 360'n säljer bra i UK. Gör den verkligen det? Den HAR sålt bra där, men nu verkar det som att den kostar mindre än en Wii i england och ändå säljer mindre än konkurrenterna. Vi får väl se, jag tycker inte att en 40% ökning under en så kort period och dessutom begränsat till den "bästa" regionen inom EU är bra nyheter efter en prissänkning. Det borde varit mer!
Borde varit mer? Det var inte precis så att Microsoft skickade ut parader av folk som stod och sjöng ut det nya priset vid varje hörn. Jag vet inte hur det är i UK men i Sverige så var det Elgiganten som kom ut med priset först, andra butiker tog upp till 1 vecka för att ändra och då var det inte alla som ändrades direkt. Dessutom så när jag sprang runt och letade efter en Arcade i Göteborg till en polare så var det helt plötsligt mycket vsårt att få tag i en. Så 40% på 1 vecka från att de släppte pressreleasen tycker jag är bra då den riktiga effekten lär komma några veckor efter när alla har anpassat sig. Annonser och tidiningar planeras lite längre i förväg samt att spridningen av ordet bland folk tar sin tid. Dessutom var det sådär lagom i mitten av månaden, nu den kommande veckan trillar det in pengar på folks konto. Ska inte säga att det är dundersuccé men att mäta på första vecka är lite snålt även om vi inte har så mycket annat nu. 1 till 1 o 1/2 månad är en lagom period att se den riktiga ökningen.
Postad 20 March 2008 - 19:29
Zoiler
-
Zoiler
-
Transform
-
-
38134 inlägg
Ska inte säga att det är dundersuccé men att mäta på första vecka är lite snålt även om vi inte har så mycket annat nu. 1 till 1 o 1/2 månad är en lagom period att se den riktiga ökningen.
Det är 2-3 dagar de mätte på som tidigare sagt. Fick det bekräftat här om inte annat. Retail rakes it in after 360 cut
Neil Long Today, 1:11pm
Gamestation and Amazon celebrate Xbox console’s ‘fresh sales impetus’
Retail has hailed Microsoft’s mission to hit the mainstream after dropping its entry-level SKU to under £160 – and stores have seen sales rocket following the cut.
MCVUK.com revealed this week (via ChartTrack figures) that the console enjoyed a 36 per cent rise in sales after three days at its new price – which has seen the lower-spec Arcade machine sell for just £159.99.
“The recent Xbox 360 price drop has certainly brought about an immediate increase in sales within the first weekend,” Gamestation head of product Anna Downing told MCV. “The market has been very active in promoting the new pricing, which has prompted an immediate reaction from consumers.
“There’s a great range of new titles available immediately with Rainbow Six Vegas 2 and Sega Superstar Tennis catering for both ends of the market, and of course with the additional footfall coming from the Easter period and subsequent school holidays, there’s every reason for strong sales to continue over the coming weeks”.
Amazon’s Graham Chambers was also pleased with the cut, stressing that the new price point has re-invigorated the market for 360. “We have seen a real lift in sales since the price drop last week,” he said.
“Microsoft’s price change across all three of its SKUs has injected fresh impetus into what was an already strong Xbox 360 market.”
Microsoft UK’s head of gaming and entertainment Stephen McGill added that this was just the beginning for 360, thanks to a certain Rockstar title: “We’re extremely pleased with the uptake of 360 at our new price point, and look forward to a very exciting period as we ramp up to the launch of GTA IV,” he told MCV. http://www.mcvuk.com...n-after-360-cut
Postad 20 March 2008 - 21:29
rayko
-
rayko
-
Mästare
-
-
3653 inlägg
Xbox 360 kommer ta upp kampen med wii rejält nu tror jag, medans PS3an kommer tappa om dom inte gör något som får en att sukta efter en PS3a, blu-ray(film) är ju faktiskt PS3ans starkaste vapen än så länge, inte spelen.
Postad 25 March 2008 - 08:17
Unregistered1014
-
Unregistered1014
-
Forumräv
-
-
530 inlägg
"Let’s talk about numbers, shall we? Not just any numbers mind you, but sales numbers. Sales numbers that show Microsoft sold 7.73m Xbox 360’s in calendar 2007. While Sony sold 8.83m PS3s during that same period. The sources of these numbers are Microsoft and Sony and so far out on “teh interwebs,” nobody’s denying any of these sales numbers… but for the sake of this article, I’ll spell them out and cite sources." Källa : http://sarcasticgame...screwed-up.html
Redigerat av Unregistered1014, 25 March 2008 - 08:19.
Postad 25 March 2008 - 08:38
PalmiNio
-
PalmiNio
-
Mega-Guru
-
-
8074 inlägg
"Let’s talk about numbers, shall we? Not just any numbers mind you, but sales numbers. Sales numbers that show Microsoft sold 7.73m Xbox 360’s in calendar 2007. While Sony sold 8.83m PS3s during that same period. The sources of these numbers are Microsoft and Sony and so far out on “teh interwebs,” nobody’s denying any of these sales numbers… but for the sake of this article, I’ll spell them out and cite sources."
Källa : http://sarcasticgame...screwed-up.html
Är det något nytt? Eller du ville bara posta en känd ps3 älskares kommentar? En viktig faktor som han, såklart, inte tar upp är premiären i Europa. Även om man missade försäljning av PS3 i Europa de först månaderna så var peaken man fick vid lanseringen i Europa mer än 6 månaders totalförsäljning i Europa, nästan 1 miljon extra direkt vid lanseringen för att senare återgå till en nivå under 100 000 fram till julen. Detta i kombination med Japans enorma klyfta är för mig förklaringen. Så om PS3 hade lanserats samtidigt i Europa vinter 2006 så hade PS3 inte sålt 1 miljon mer än 360 år 2007, vem som sålts mest isf blir svårare att räkna ut men klyftan hade ej varit lika stor.
Redigerat av PalmiNio, 25 March 2008 - 08:42.
Postad 25 March 2008 - 08:58
Unregistered1014
-
Unregistered1014
-
Forumräv
-
-
530 inlägg
"Let’s talk about numbers, shall we? Not just any numbers mind you, but sales numbers. Sales numbers that show Microsoft sold 7.73m Xbox 360’s in calendar 2007. While Sony sold 8.83m PS3s during that same period. The sources of these numbers are Microsoft and Sony and so far out on “teh interwebs,” nobody’s denying any of these sales numbers… but for the sake of this article, I’ll spell them out and cite sources."
Är det något nytt? Eller du ville bara posta en känd ps3 älskares kommentar?
Har inte sett att dessa siffror har tagits upp här tidigare. Oavsett lanseringar så är siffrorna intressanta, eftersom siffrorna är officiella. Vilken tolkning man sedan gör är upp till var och en.
Postad 25 March 2008 - 09:12
PalmiNio
-
PalmiNio
-
Mega-Guru
-
-
8074 inlägg
Är det något nytt? Eller du ville bara posta en känd ps3 älskares kommentar?
Har inte sett att dessa siffror har tagits upp här tidigare.
Oavsett lanseringar så är siffrorna intressanta, eftersom siffrorna är officiella.
Vilken tolkning man sedan gör är upp till var och en.
Det har tagits upp innan, de är från slutet av januari när julförsäljningen är klar och alla siffror officiella. Artikeln du postad är själv från februari. Var mest eftersom du postade ju den artikeln jag undrade. Men som sagt, dessa siffror har funnits i tråden innan.
Postad 26 March 2008 - 11:01
Unregistered35722960
-
Unregistered35722960
-
Användare
-
-
152 inlägg
Den HAR sålt bra där, men nu verkar det som att den kostar mindre än en Wii i england och ändå säljer mindre än konkurrenterna. Tja, jag tror knappast den säljer sämre efter en prissänkning. Hur vet du om den säljer mindre förresten? Mig veterligen har vi inga siffror ännu och du kan väl inte, som du sa tidigare, basera det på avsaknad av PR-utskick från MS =P?
Inte för att jag tror på något sätt att 360 kommer överta Wii i EU. Det blir för svårt.
Det borde varit mer! Håller med. Men jag tror inte att det här är en "launcheffekt" så att säga utan någonting som kommer hålla i sig. Det har ju lite med marknadsföring att göra också som de säger, alla får inte reda på prissänkningen direkt. Du såg t ex vad som hände när PS3 sänkte priset i EU och det gav övertaget för dem där.
(VGChartz har helt påhittade siffror så nej, det är inte det jag utgår ifrån på något sätt.) Men du pratade ju om att PS3 utsålt 360 under alla veckor sedan årsskiftet. Får du det från UK Charts isåfall? Tydligen så kopierar VGChartz dessa.
Well kollar man topplistor för EU nu så ser det ju faktiskt bättre ut än på väldigt länge, så det kanske blev en liten effekt ändå! Rainbow 6 2 sålde 77% av kopiorna till 360 -versionen i UK enligt chart-track. Men iaf - folk som har tillgång till chart-tracksiffror har antytt det. Mer än så har jag inte att komma med tyvärr, så du får tolka det som du vill =)
Postad 28 March 2008 - 17:33
Unregistered35722960
-
Unregistered35722960
-
Användare
-
-
152 inlägg
http://www.mcvuk.com...g-bumper-Easter“The release of GT5 Prologue and its bundle will see a further rise on PS3 after its release. PS3 has been outselling Xbox 360 for some time, but last week they were pretty close. In terms of sales so far this year, PS3 is ahead.” Nu fick jag åtminstone något konkret att hänvisa till..=)
Postad 28 March 2008 - 17:58
Zoiler
-
Zoiler
-
Transform
-
-
38134 inlägg
http://www.mcvuk.com...g-bumper-Easter
“The release of GT5 Prologue and its bundle will see a further rise on PS3 after its release. PS3 has been outselling Xbox 360 for some time, but last week they were pretty close. In terms of sales so far this year, PS3 is ahead.”
Nu fick jag åtminstone något konkret att hänvisa till..=)
Ja, men att PS3 utsålt 360 i EU i år tror jag på. Det kan man se på VGchartz och eftersom de tydligen tar sina EU-siffror från olika charttrackers i olika länder så ska det väl gå att lita på. Dock, enligt dem så ökade 360 mycket mer än 5% mer än PS3. Veckan som slutade 8:e Mars sålde 360 41 000 och PS3 67 000. 22 Mars sålde 360 69k och PS3 75k. Så det är en mycket högre ökning hos 360. Enligt den artikeln du länkar till så har de höjts lika mycket, vilket jag då inte tror på eftersom det vore som att prissänkningen inte hade någon effekt alls. Fast iofs, det är inte helt klart vilken region de talar om. Globalt, EU, UK?
Postad 28 March 2008 - 18:42
Unregistered35722960
-
Unregistered35722960
-
Användare
-
-
152 inlägg
http://www.mcvuk.com...g-bumper-Easter
“The release of GT5 Prologue and its bundle will see a further rise on PS3 after its release. PS3 has been outselling Xbox 360 for some time, but last week they were pretty close. In terms of sales so far this year, PS3 is ahead.”
Nu fick jag åtminstone något konkret att hänvisa till..=) Ja, men att PS3 utsålt 360 i EU i år tror jag på. Det kan man se på VGchartz och eftersom de tydligen tar sina EU-siffror från olika charttrackers i olika länder så ska det väl gå att lita på.
Dock, enligt dem så ökade 360 mycket mer än 5% mer än PS3. Veckan som slutade 8:e Mars sålde 360 41 000 och PS3 67 000. 22 Mars sålde 360 69k och PS3 75k. Så det är en mycket högre ökning hos 360.
Enligt den artikeln du länkar till så har de höjts lika mycket, vilket jag då inte tror på eftersom det vore som att prissänkningen inte hade någon effekt alls.
Fast iofs, det är inte helt klart vilken region de talar om. Globalt, EU, UK?
Alltså, nej. Artikeln avser siffror från ChartTrack, ett företag som mäter siffror i UK. Det är alltså riktiga siffror som citeras, jämför NPD-siffror. VGChartz har inte samma tyngd.
Postad 28 March 2008 - 19:01
Zoiler
-
Zoiler
-
Transform
-
-
38134 inlägg
Alltså, nej. Artikeln avser siffror från ChartTrack, ett företag som mäter siffror i UK. Det är alltså riktiga siffror som citeras, jämför NPD-siffror.
VGChartz har inte samma tyngd.
Jag vet. Men VG-charts plockar siffrorna från Chartrack. NPD har inga veckliga siffror (de kommer varje månad), därför har VGchartz problem med att de gissar fram sina veckliga siffror. EU-siffrorna bör däremot vara mer akkurata eftersom de bara kopierar. Anyway, det här är tydligen siffror från UK. Då stämmer det säkert. Jag trodde de snackade om hela Europa och där är ökningen mycket större.
Postad 28 March 2008 - 19:35
Unregistered35722960
-
Unregistered35722960
-
Användare
-
-
152 inlägg
Alltså, nej. Artikeln avser siffror från ChartTrack, ett företag som mäter siffror i UK. Det är alltså riktiga siffror som citeras, jämför NPD-siffror.
VGChartz har inte samma tyngd. Jag vet. Men VG-charts plockar siffrorna från Chartrack.
NPD har inga veckliga siffror (de kommer varje månad), därför har VGchartz problem med att de gissar fram sina veckliga siffror. EU-siffrorna bör däremot vara mer akkurata eftersom de bara kopierar.
Anyway, det här är tydligen siffror från UK. Då stämmer det säkert. Jag trodde de snackade om hela Europa och där är ökningen mycket större.
Nej, VGchartz har inte tillgång till Charttracks siffror.
Postad 28 March 2008 - 20:06
Zoiler
-
Zoiler
-
Transform
-
-
38134 inlägg
http://www.chart-tra...dware/index.jspChart-Track monitors sales each week of all the major games consoles: Sony Playstation, Sony Playstation 2, Sony Playstation 3, Sony PSP, Sony PSP Slim & Lite, Nintendo Wii, Nintendo DS, Nintendo DS Lite, Nintendo Gamecube, Gameboy Advance, Microsoft XBox and Microsoft Xbox 360. Data is available to subscribers every Monday afternoon on the previous week's UK sales (via email).
Postad 29 March 2008 - 19:13
Unregistered5120ea9a
-
Unregistered5120ea9a
-
Forumräv
-
-
841 inlägg
Så VGChartz plockar alltså sina siffror direkt från Chart Track? Plockar de siffror från kontintenten från Gfk också då?
Så vitt jag har förstått så är både Chart Tracks och Gfks siffror (för sina respektive marknader) bättre än NPDs. Med detta menar jag att de har en större andel butiker som rapporterar in sina siffror.
Postad 29 March 2008 - 19:18
Zoiler
-
Zoiler
-
Transform
-
-
38134 inlägg
Så VGChartz plockar alltså sina siffror direkt från Chart Track? Plockar de siffror från kontintenten från Gfk också då?
Det trodde jag du visste som "hänger" där Det var trots allt du som påpekade det till mig i en tidigare diskussion.
Postad 29 March 2008 - 19:36
Unregistered5120ea9a
-
Unregistered5120ea9a
-
Forumräv
-
-
841 inlägg
Nejdå.. jag hänger inte där så speciellt mycket.
Jag trodde att Vgchartz fixade egna siffror och sedan fixade till dem med officiellt underlag från Chart Track, Gfk osv. inte att de "stal" dem rent av.
Men om det nu går att göra veckoprenumerationer på siffrorna så finns det naturligtvis ingen anledning att hitta på egna siffror, förutom stolthet då kanske.
Redigerat av Unregistered5120ea9a, 29 March 2008 - 19:36.
Postad 31 March 2008 - 10:28
Unregistered35722960
-
Unregistered35722960
-
Användare
-
-
152 inlägg
http://www.chart-tra...dware/index.jsp
Chart-Track monitors sales each week of all the major games consoles: Sony Playstation, Sony Playstation 2, Sony Playstation 3, Sony PSP, Sony PSP Slim & Lite, Nintendo Wii, Nintendo DS, Nintendo DS Lite, Nintendo Gamecube, Gameboy Advance, Microsoft XBox and Microsoft Xbox 360. Data is available to subscribers every Monday afternoon on the previous week's UK sales (via email).
Nej men sluta. Chart Track, Mediacreate, NPD - de tar alla väldigt mycket betalt för sina siffror, som dessutom säljs med icke vidare-befordringsklausuler. Det finns inte en sportmössa att Vgchartz har tillgång till dessa siffror och kan lägga ut dem på sin hemsida. Det är helt otänkbart. Hur landet ligger är att charttrack pollar ungefär 80% av retailbutikerna och beräknar (extrapolerar) marknaden utifrån dessa siffror. Vgchartz kanske har 5% täckning och beräknar sina siffror utifrån dessa 5%. Det säger sig självt att deras siffror inte är särskilt pålitilga.
Postad 31 March 2008 - 11:26
Unregistered5120ea9a
-
Unregistered5120ea9a
-
Forumräv
-
-
841 inlägg
Charttracks siffror brukar citeras på VGChartz forum i efterhand. Om de betalar för siffrorna låter jag vara osagt, men det är bara att surfa in på VGChartz och titta på fina tabeller från Chart Track, Gfk, NPD, Famitsu och Media Create.
Redigerat av Unregistered5120ea9a, 31 March 2008 - 11:27.
Postad 31 March 2008 - 11:31
PalmiNio
-
PalmiNio
-
Mega-Guru
-
-
8074 inlägg
Nej men sluta. Chart Track, Mediacreate, NPD - de tar alla väldigt mycket betalt för sina siffror, som dessutom säljs med icke vidare-befordringsklausuler. Det finns inte en sportmössa att Vgchartz har tillgång till dessa siffror och kan lägga ut dem på sin hemsida. Det är helt otänkbart.
Hur landet ligger är att charttrack pollar ungefär 80% av retailbutikerna och beräknar (extrapolerar) marknaden utifrån dessa siffror. Vgchartz kanske har 5% täckning och beräknar sina siffror utifrån dessa 5%. Det säger sig självt att deras siffror inte är särskilt pålitilga.
Ja det tar betalt för siffror men den datan är inte skyddat med bomber som utlöses och spränger personer som sprider informationen vidare. Det är klart att ovasett vilka klausuler som firmorna har så kommer denna information ut. Du säger det ju själv, NDP tar också ut avgift men ändå kommer den infon ut hela tiden. Så att VGchartz inte skulle kunna komma över dessa siffror är ju inte tänkbart.
Postad 31 March 2008 - 11:53
Unregistered35722960
-
Unregistered35722960
-
Användare
-
-
152 inlägg
Charttracks siffror brukar citeras på VGChartz forum i efterhand. Om de betalar för siffrorna låter jag vara osagt, men det är bara att surfa in på VGChartz och titta på fina tabeller från Chart Track, Gfk, NPD, Famitsu och Media Create.
intressant! länk till chart tracks siffror? Uppdaterar de sina egna påhittade siffror i efterhand med de riktiga siffrorna sen då?
Postad 31 March 2008 - 12:05
Unregistered5120ea9a
-
Unregistered5120ea9a
-
Forumräv
-
-
841 inlägg
Jag har redan antytt att jag inte har en aning om hur VGChartz hanterar officiell information. Den brukar dock dyka upp på VGChartz forum så vill du hitta siffror så är det bara att surfa in och börja leta.
Precis som Palminio säger... så fort statistik finns ute så spelar det ingen roll hur många icke vidarebefodringsklausuler den är belagd med.
Någon som har informationen kan lätt posta den anonymt på ett forum och vips så är den ute och allmän för alla.
Att informationen inte skulle läcka är väl snarare det otänkbara.
Postad 31 March 2008 - 12:09
Unregistered35722960
-
Unregistered35722960
-
Användare
-
-
152 inlägg
Jag har redan antytt att jag inte har en aning om hur VGChartz hanterar officiell information. Den brukar dock dyka upp på VGChartz forum så vill du hitta siffror så är det bara att surfa in och börja leta.
Precis som Palminio säger... så fort statistik finns ute så spelar det ingen roll hur många icke vidarebefodringsklausuler den är belagd med. Någon som har informationen kan lätt posta den anonymt på ett forum och vips så är den ute och allmän för alla.
Att informationen inte skulle läcka är väl snarare det otänkbara.
Skicka en länk gärna. Jag hittar inga charttrack-siffror öht.
Postad 31 March 2008 - 13:06
Unregistered5120ea9a
-
Unregistered5120ea9a
-
Forumräv
-
-
841 inlägg
Orkar inte göra en djupdykning i VGChartz, men den som söker skall finnas. En enkel google-sökning gav ett snabbt resultat iaf. http://www.vgchartz....ad.php?id=14245"Chart Track perform the UK research project on behalf of the Entertainment and Leisure Software Publishers Association (ELSPA)" - http://www.gamedevel...php?story=12763Angående upptagning - http://www.vgchartz....ad.php?id=14517 http://www.chart-tra...etail/index.jsp (Chart Track 90%)
Postad 31 March 2008 - 13:40
Unregistered35722960
-
Unregistered35722960
-
Användare
-
-
152 inlägg
Orkar inte göra en djupdykning i VGChartz, men den som söker skall finnas. En enkel google-sökning gav ett snabbt resultat iaf.
http://www.vgchartz....ad.php?id=14245 "Chart Track perform the UK research project on behalf of the Entertainment and Leisure Software Publishers Association (ELSPA)" - http://www.gamedevel...php?story=12763
Angående upptagning - http://www.vgchartz....ad.php?id=14517 http://www.chart-tra...etail/index.jsp (Chart Track 90%)
Okej. Innan jag börjar läsa då - innehåller nån av länkarna veckosiffror på konsolförsäljning som är estimerad av ChartTrack? Skulle gärna vilja läsa en av de trådarna där du beskrev hur Charttracks siffror redovisades veckovis.
Redigerat av Unregistered35722960, 31 March 2008 - 13:43.
Postad 31 March 2008 - 13:42
Unregistered5120ea9a
-
Unregistered5120ea9a
-
Forumräv
-
-
841 inlägg
Hehe.. du kräver verkligen service.
Håll till godo med länkarna och surfa vidare själv efter den information du vill hitta.
Postad 31 March 2008 - 13:53
Unregistered35722960
-
Unregistered35722960
-
Användare
-
-
152 inlägg
Hehe.. du kräver verkligen service. Håll till godo med länkarna och surfa vidare själv efter den information du vill hitta.
Du kommer med påståenden som du inte kan backa upp nämligen. INGEN av de trådarna innehöll något annat än information som visar hur rätt jag har. Du skrev ju att charttracks siffror brukar dyka upp på vgcharts forum och att det bara var att surfa in och läsa? Well det är vad jag gjorde och hittade ingenting som ens var i närheten. Charttrack har 85-95% av retailkanalerna som de extrapolerar från - vgchartz extrapolerar från 2-3%, max 5%. Det säger sig självt att vgcharts veckosiffror därmed inte går att hänvisa till. Särskilt inte på mjukvara.Deras historiska NA/Japan-siffror är dock antagligen korrigerade efter NPD/MC och stämmer förmodligen bättre.
Postad 31 March 2008 - 15:15
Zoiler
-
Zoiler
-
Transform
-
-
38134 inlägg
Du kommer med påståenden som du inte kan backa upp nämligen.
Nu ska vi inte kasta sten i glashus Du inledde hela diskussionen med följande: Hmm, PS3 har sålt bättre än 360 i UK varenda vecka sedan årsskiftet. Linjerna korsades väl i november, när SCEE sänkte?
Detta har jag inte sett uppbackat. Varenda vecka? Linjerna korsades? Den källan har jag inte fått, utan jag fick att "folk som har tillgång till siffrorna har sagt det, håll till godo". Struntade dock i att korsförhöra dig eller kräva länkar. Fick en senare, dock inte en som bevisade det du sa om varenda vecka. Du fortsatte med: PS3 verkar för den delen ha sålt bättre än 360 även efter prissäkningen. (Det som tyder på det är väl mest avsaknaden av PR-utskick från MS europa...)
Jag menar.. inte den mest stabila uppbackningen. Vet inte varför 360 skulle öka mer i övriga Europa, konsollen är väl i princip lika död som i Japan i hela EU undantaget Storbritannien och Skandinavien?
Det här kan man ta som en fråga, men det stämmer ju givetvis inte. Nej, VGchartz har inte tillgång till Charttracks siffror.
Hur kan du vara så säker på det, och sedan tvivlar du när tonne säger att det går att läsa om dem på forumet? Nu säger inte jag att man kan läsa om dem på forumet, men enligt citatet nedan verkar ioi (skaparen av sidan) ha tillgång till dem. Om inte direkt, så via kontakter. Han känner folk på MS/Sony/Nintendo och andra företag. If these bans do occur, I'm going to make sure they aren't applied for at least a few weeks. Ioi has changed his data before for various reasons; new data, NPD, Chart Track, etc. http://www.vgchartz....ad.php?id=21851Om du dessutom går in på sidan och tittar på siffrorna för t ex UK (som jag gjorde när jag hörde talas om att PS3 utsålt 360 varje vecka) så indikerar VG Chartz siffror precis samma sak! Antingen ändrar han i efterhand, eller så är han bara väldigt skicklig på att extrapolera. Så vad är det att inte lita på, om de säger precis vad Chartrack säger? Med det sagt, hittade även följande tidbits: http://vgchartz.com/...news.php?id=740En intervju med en före detta NPD-anställd. Han säger så här om VG Chartz siffror: I heard about it from a fellow analyst who was using it to do some statistical modeling. I was curious and so started poking around for use as another source in my own forecast models. The data looked consistent with NPD and provided a lot for free so it made sense to use it. My questions about the data all along though were why it looked so much like NPD, since mirroring them really isn't the goal. In fact, with their data being way too low to my mind, you should probably be higher. However, it's tough to argue with free. That alone makes me keep going back to see how your data is comparing to others that I'm seeing. Ultimately it is another input. To become the standard would require some positive PR, such as getting your data quoted by one of the console manufacturers or publishers.
Ioi själv säger så här: I don’t really disagree with anything you say.
I am not sitting here and saying VG Chartz data is perfect and a 100% representation of what is going on. It is an estimate, a very good one considering the situation, but an estimate none the less. It gives a rough indication of how consoles and software are performing relative to one another and over time. I fully accept and push on people that there is a margin of error you should all consider when looking at that data and that figures will in reality be higher or lower. I do the best with what I get and better than anyone else I can think of apart from tracking services who obviously operate on a completely different level.
What I am trying to do with our data is make it internally consistent. I could keep fiddling and playing with our extrapolation factors and sampling each week / month to try to copy NPD or copy whoever but that isn’t the aim of what I am trying to do. Over long periods the data we get and put out is very good. Month to month it may fluctuate based on variances in which stores are sold out, where people buy certain games and so on, but over time hardware in particular is very consistent with the figures put out by manufacturers and that is what matters most to me. Nintendo know as of a set date how many Wiis they shipped to the “Americas”. If our sell through is close to that, with a reasonable margin for units in transit etc (bearing in mind that Wii is essentially sold out) then I am happy. This is how I calibrate our data, not to NPD or other tracking services. Like I said, if I keep adjusting to track alongside NPD we just end up chasing them up and down all the time, over and under tracking, over compensating. I have no desire to do that, it would be totally pointless. As I have stated many times in the past, data is constantly adjusted and updated so as to be as accurate as possible – but over time and with the right information to adjust to. Hopefully most of you understand this approach and can see the long term merit in doing things like this, even if some months we get data that disagrees with other data more than you would like.
The bottom line is this – take VGC data for what it is. A good estimate of how the market is performing in every region around the world for free on a weekly basis. It’s not perfect, but when we are definitely wrong on something data does get adjusted in good time. Being 30-40k different over a month to another data source is not what I would consider being definitely wrong, especially when their data is subject to a fair error margin as well.
I hope not to keep going over this every month, I am happy to explain what we do and how it works and hopefully at least some of it is sinking in with people!
Jag har bashat VG Chartz tidigare, precis som du gör nu. Men som databas till att hitta historisk information är den väldigt bra, mest för att de ändrar ifall de ser att de avviker för mycket mot andra trackers. Den är inte lika bra som ordentliga trackers, självklart inte med 2-3% vs 90% av marknaden.. men ett gratis alternativ. Och som sagt, UK-siffrorna stämde med Charttracks. Kort sagt, om jag får välja mellan riktiga trackers och VG Chartz så tar jag trackers, men eftersom de justerar data så tycker jag det fungerar som en slags vägledning när man ska kolla på dåtida siffror. Europeiska siffror verkar de dessutom ha ganska bra koll på. Läste att de samlade information från Norska trackers i min jakt på information nyss, och eftersom UK datan är konsistent så... I brist på annat fungerar det. Sålänge man fattar att det kan och med största sannolikhet varierar till viss grad mot de sanna siffrorna.
Redigerat av Zoiler, 31 March 2008 - 15:16.
Postad 01 April 2008 - 08:24
Unregistered35722960
-
Unregistered35722960
-
Användare
-
-
152 inlägg
Zoiler: Jag backade upp mitt uttalande senare i tråden. Jag har däremot fortfarande inte sett en enda indikation på att vgchartz har tillgång till charttracks siffror. Och i pressmeddelandet står det ju svart på vitt att PS3 sålt bättre än 360 sen jul. Eller åtminstone "for some time". Läs dessutom vad jag skrev om vgchartz - deras historiska data är ju korrigerad i efterhand så den är säkert okej. Deras veckodata är ju dock rena gissningar, det kan ju inte bli annat med så dåligt underlag... Och hela diskussionen om VGchartz började med att någon presenterade veckosiffror från vgchartz för att visa att pressmeddelandet från Charttrack förmodligen inte kunde stämma, det kändes snett tyckte jag. Det var allt. "Hur kan du vara så säker på det, och sedan tvivlar du när tonne säger att det går att läsa om dem på forumet? Nu säger inte jag att man kan läsa om dem på forumet, men enligt citatet nedan verkar ioi (skaparen av sidan) ha tillgång till dem. Om inte direkt, så via kontakter. Han känner folk på MS/Sony/Nintendo och andra företag." Jag tvivlade enbart för att jag själv loggade in och letade febrilt efter charttracksiffror utan att hitta några.
Postad 01 April 2008 - 15:05
Unregistered5120ea9a
-
Unregistered5120ea9a
-
Forumräv
-
-
841 inlägg
Du kommer med påståenden som du inte kan backa upp nämligen. INGEN av de trådarna innehöll något annat än information som visar hur rätt jag har. Du skrev ju att charttracks siffror brukar dyka upp på vgcharts forum och att det bara var att surfa in och läsa? Well det är vad jag gjorde och hittade ingenting som ens var i närheten.
Vilka påståenden har jag kommit med som jag inte har backat upp? Citera gärna. Min översta länk citerar ju just Chart Track-siffror.
Redigerat av Unregistered5120ea9a, 01 April 2008 - 15:06.
Postad 01 April 2008 - 16:26
Zoiler
-
Zoiler
-
Transform
-
-
38134 inlägg
Zoiler: Jag backade upp mitt uttalande senare i tråden. Jag har däremot fortfarande inte sett en enda indikation på att vgchartz har tillgång till charttracks siffror. Och i pressmeddelandet står det ju svart på vitt att PS3 sålt bättre än 360 sen jul. Eller åtminstone "for some time".
Du måste ju hålla med om att "for some time" inte är riktigt samma sak som "varenda vecka" sedan året började.. Och hela diskussionen om VGchartz började med att någon presenterade veckosiffror från vgchartz för att visa att pressmeddelandet från Charttrack förmodligen inte kunde stämma, det kändes snett tyckte jag.
Nja.. det gör det också (känns snett alltså) om man inte beaktar min sista mening i det inlägget. Jag trodde de möjligtvis menade hela EU, men de menade såklart bara UK. Då är det lättare att förstå siffrorna i länken. Men vi kan nog båda enas om att 360 gått mycket bättre i EU sedan prissänkningen. Egentligen är det ett under att den inte säljer bättre än PS3 (någorlunda lika bör de väl ligga nu) med tanke på både priset och spelutbudet  . Sony sponsrar Champions Leauge = Instant Win  Här är för övrigt ny info från Chart-Track. The Xbox 360 is on course to record 2 million sales in the UK next week, according to Chart-Track.
Boosted by the recent official price cut and bumper Easter sales period, Microsoft's console hits the milestone in the midst of a fierce scrap with Sony's rival PlayStation 3 in the key European territory.
Speaking to GamesIndustry.biz, Dorian Bloch, director of UK sales monitor Chart-Track, said: "We are very close to clocking through 2 million 360s in the UK. It should be next week."
The Xbox 360 launched in the UK in December 2005 and reached 1 million sales after 60 weeks. Sony announced that PlayStation 3, which launched in the UK last March, had sold through 1 million units by February of this year. According to Microsoft, the Xbox 360 has sold around 18 million units worldwide since launch.
Following price reductions to all three models of the Xbox 360 across Europe, GamesIndustry.biz revealed that 360 enjoyed a 40 per cent uplift in sales within the first weekend after the cut.
After a further leap over the Easter weekend, Bloch said sales dropped by 11 per cent for week 13, while PS3 enjoyed a jump of 14 per cent, coinciding with the launch of the heavily advertised Gran Turismo 5: Prologue hardware bundle. Microsoft was unavailable for comment at the time of writing.
"The Xbox 360 is extremely well liked in the UK and very strong," added Bloch. "Sony has a long way to go to overtake it in the UK."
Där sista meningen bevisar att 360 säljer starkt i UK, förut som nu
Postad 04 April 2008 - 16:12
Unregisteredf64a5233
-
Unregisteredf64a5233
-
Über-Guru
-
-
14825 inlägg
Pachters analys om antalet sålda maskiner totalt vid 08as utgång-. "Speaking to videogaming247, Wedbush Morgan’s Michael Pachter has predicted year-end console sales figures that will serve as a sobering reminder to Microsoft that Xbox 360 sales appear to be slowing.
“We expect Sony to have an installed base of 16.3 million PS3s by year end, and Microsoft to have an installed base of 21.3 million Xbox 360s (both figures are U.S. and Europe only, not counting Japan),” he said" http://www.videogami...pe-by-year-end/
Postad 10 April 2008 - 17:02
Zoiler
-
Zoiler
-
Transform
-
-
38134 inlägg
Top 100 bäst säljande spelen i USA och EU över de senaste 12 månaderna: http://next-gen.biz/...c...39&Itemid=2Intressant lista. Tråkigt att se att vissa veritabla skitspel på DS slår spel som t ex Ratchet och Uncharted. Folk måste se mer till kvalité när de köper
Redigerat av Zoiler, 10 April 2008 - 19:34.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
Spelkonsoler & PC-spel
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|