* Officiell tråd - Windows Home Server *
1845 svar till detta ämne
Postad 13 May 2009 - 11:37
Unregisteredc96d6be8
-
Unregisteredc96d6be8
-
Mega-Guru
-
-
7392 inlägg
Om man jämför med Scaleo 2205 så kostar bara diskarna och WHS 3000:-. Sen behövs allt annat.... Så jämfört med det blir väl allt dyrt?
Vad är det för grejer du har plockat ihop då? Vore kul att se vad folk väljer för hårdvara. Så kanske man bli lockad av det istället.
Är uppe i 2972kr utan diskar Moderkort som nämnts ovan S-ata kortChassie Gott om plats för diskar Minne 2GB Whs förståss Men den klarar jag mig utan egentligen, bara det att en polare vill köpa min gamla server som den står dock med bara 2 av diskarna Resten av prylarna har jag liggande på hyllan, som nätdel och diskar
Redigerat av Unregisteredc96d6be8, 13 May 2009 - 11:38.
Postad 13 May 2009 - 15:46
Unregisteredbcf42efe
-
Unregisteredbcf42efe
-
Forumräv
-
-
878 inlägg
Får väl i ärlighetens namn rätta mig själv lite. I de 3000 kr jag tänkt mig på mitt bygge ingår inte WHS programvaran. Så det blir ju såklart en lusentapp till.
Funderar på att använda följande prylar. Tillkommer 2Gb minne och programvara. DVD-spelare går ju att välja bort men jag tycker det kan vara bra att ha.
Redigerat av Unregisteredbcf42efe, 13 May 2009 - 15:51.
Postad 13 May 2009 - 17:26
Daniel.N
-
Daniel.N
-
Lärjunge
-
-
334 inlägg
För mig är det värt pengar med smidigheten i ROM-restore, för sen jag började jobba med datorer har meck&piller-peppen på fritiden nästan försvunnit. Tänk så skönt ifall man installerar nån galen drivis som kvaddar hela installationen, hålla in reset en stund åsså kablamm är en restore från ROM igång. Samma tänk som varför jag väljer WHS framför RAID och annan servermjukvara. Och förstår varför det är så galet skönt med hårdvara sammansatt av någon annan som redan tänkt igenom kylning och ljudnivå, så jag VET att kylningen räcker till för hårdvaran som sitter i, utan att behöva bemöda mig med att monitorera temperaturer och justera fläktvarv. Så för mig skulle egenbyggt behöva vara ordentligt billigare än Intel-designade Fujitsu-varianten för att jag skulle överväga det. Faktum är att jag nog inte ens skulle överväga det. Sen jag sist bytte arbetsstation till för första gången en fabriksbyggd färdiginstallerad har jag svårt se mig själv bygga datorer igen. Guuud så skönt.
Kände det fanns utrymme för en röst från de som tycker det är skönt köpa färdiga grejer också :-)
Redigerat av Dreadlock, 13 May 2009 - 17:55.
Editerade bort lite nedsättande uttryck som inte hade med saken att göra
Postad 13 May 2009 - 17:56
Dreadlock
-
Dreadlock
-
HEMI Powered
-
-
14172 inlägg
Tycker den verkar riktigt smutt, och som sagt ROM-restore är riktigt riktigt skönt, tyvärr är 2tb lite kort om plats + jag vet inte hur mycket externa anslutningsmöjligheter man har med den.
Postad 13 May 2009 - 17:58
Daniel.N
-
Daniel.N
-
Lärjunge
-
-
334 inlägg
2st esata, 2st usb2 (hoppas på varsin kontroller)
Postad 13 May 2009 - 18:04
Daniel.N
-
Daniel.N
-
Lärjunge
-
-
334 inlägg
nej fel, 4st usb2. Sitter två på framsidan också. Men expansionsmässigt är ju inte antalet portar intressant antar jag, går ju hubba upp, utan antalet kontrollers. Såg Microsofts Drive Extender-whitepaper tyckte max 1 disk per controller om man kör USB-diskar.
Postad 13 May 2009 - 18:08
Dreadlock
-
Dreadlock
-
HEMI Powered
-
-
14172 inlägg
Esata med en 1-5 splitt i skulle funka.
Postad 13 May 2009 - 18:12
Daniel.N
-
Daniel.N
-
Lärjunge
-
-
334 inlägg
Är ju dock 4 interna platser så man behöver ju inte börja bygga externt direkt de 2x1TB är fyllda.
Postad 13 May 2009 - 18:33
Unregisteredc96d6be8
-
Unregisteredc96d6be8
-
Mega-Guru
-
-
7392 inlägg
Är ju dock 4 interna platser så man behöver ju inte börja bygga externt direkt de 2x1TB är fyllda.
Ju mer man kan ha inne i chassit desto bättre, hittade för övrigt ett bättre controlerkort med 4 sata och 2 esata för ett par hundringar mer, det innebär i parktiken att jag kan koppla in 8 diskar eftersom att jag redan har ett par ide-diskar som jag kan använda. Det får plats 7 i chassit direkt och sen 1 med adapter på en 5,25plats
Redigerat av Unregisteredc96d6be8, 13 May 2009 - 18:35.
Postad 13 May 2009 - 18:49
Dreadlock
-
Dreadlock
-
HEMI Powered
-
-
14172 inlägg
Och så är vi tillbaka till diskussionen om hur många diskar man behöver. Sjukt med 2tb diskar nu, 5 sådana och du har 10tb... Nu kör jag som sagt 18 diskar och det är frågan om jag kommer byta dem mot större och gå ner i antal när de går sönder, eller om det kommer bli en större och större pool. Jag gissar på det sista. 100mb tiff-filer som min kamera producerar steker rätt bra plats...
Postad 13 May 2009 - 19:49
Unregisteredc96d6be8
-
Unregisteredc96d6be8
-
Mega-Guru
-
-
7392 inlägg
Och så är vi tillbaka till diskussionen om hur många diskar man behöver. Sjukt med 2tb diskar nu, 5 sådana och du har 10tb... Nu kör jag som sagt 18 diskar och det är frågan om jag kommer byta dem mot större och gå ner i antal när de går sönder, eller om det kommer bli en större och större pool. Jag gissar på det sista. 100mb tiff-filer som min kamera producerar steker rätt bra plats...
Förmodligen så skulle jag klara mig med 4 diskar ett bra tag, men man vet aldrig iom att jag köper en hel del film på nerladdning sen nån vecka tillbaka så kan det ju öka snabbt, köper inte de bästa filmer men iaf sånna som jag vill spara, och lite för att stödja det och därigenom bidra till att visa filmbolagen att det går att sälja film via nätet och förhoppningsvis få dem till att gå med på att det säljs hd-film vilket de motsätter sig idag. 100mb tiff är ju inte det optimala i lagrings-synpunkt
Postad 13 May 2009 - 19:51
Dreadlock
-
Dreadlock
-
HEMI Powered
-
-
14172 inlägg
Så snart nedladdningsboomen av lagligt material via p2p slår igenom kommer hårddiskbehovet att explodera - det gäller att vara med från början
Postad 13 May 2009 - 20:03
Unregisteredc96d6be8
-
Unregisteredc96d6be8
-
Mega-Guru
-
-
7392 inlägg
Så snart nedladdningsboomen av lagligt material via p2p slår igenom kommer hårddiskbehovet att explodera - det gäller att vara med från början 
Jo, man vill ju ha ett så skalbart system som möjligt, helst utan ännu en extern låda, har idag whs-server, en Nas och 2 usb-diskar stående i en skrubb, usb-diskarna används iofs inte så frekvent, mest om jag behöver ta med mig filer nånstans, de innehåller alla verktyg och program man behöver för att lösa olika datorproblem och de gratisprogram som finns för att sätta upp en htpc osv. Edit/ glömde ju min kära linux-burk med ftp, ventrilo och webbserver
Redigerat av Unregisteredc96d6be8, 13 May 2009 - 20:05.
Postad 14 May 2009 - 06:54
sunscreen
-
sunscreen
-
Användare
-
-
169 inlägg
För mig är det värt pengar med smidigheten i ROM-restore, för sen jag började jobba med datorer har meck&piller-peppen på fritiden nästan försvunnit. Tänk så skönt ifall man installerar nån galen drivis som kvaddar hela installationen, hålla in reset en stund åsså kablamm är en restore från ROM igång. Samma tänk som varför jag väljer WHS framför RAID och annan servermjukvara. Och förstår varför det är så galet skönt med hårdvara sammansatt av någon annan som redan tänkt igenom kylning och ljudnivå, så jag VET att kylningen räcker till för hårdvaran som sitter i, utan att behöva bemöda mig med att monitorera temperaturer och justera fläktvarv. Så för mig skulle egenbyggt behöva vara ordentligt billigare än Intel-designade Fujitsu-varianten för att jag skulle överväga det. Faktum är att jag nog inte ens skulle överväga det. Sen jag sist bytte arbetsstation till för första gången en fabriksbyggd färdiginstallerad har jag svårt se mig själv bygga datorer igen. Guuud så skönt.
Kände det fanns utrymme för en röst från de som tycker det är skönt köpa färdiga grejer också :-)
Jag säger bara Amen to that.... Sitter just nu vid den första fabriksbyggda datorn på många år jag anser vara SKIT, en DELL Optiplex 755 som har fläktljud som en hårtork. (plus att de sitter 10,000rpm Raptordiskar i) Bortsett från denna skräpprodukt så generellt är saker jävligt välbyggda nuförtiden, och billiga. Så bygga själv är onödigt.
Postad 14 May 2009 - 09:01
Unregisteredc96d6be8
-
Unregisteredc96d6be8
-
Mega-Guru
-
-
7392 inlägg
Jag säger bara Amen to that....
Sitter just nu vid den första fabriksbyggda datorn på många år jag anser vara SKIT, en DELL Optiplex 755 som har fläktljud som en hårtork. (plus att de sitter 10,000rpm Raptordiskar i)
Bortsett från denna skräpprodukt så generellt är saker jävligt välbyggda nuförtiden, och billiga. Så bygga själv är onödigt.
Har inget emot att köpa färdigt, är inne på min 3:e färdigbyggda jobb/speldator, men alla 3 har varit av olika märken och alla har haft problem med att de låter som tusan, men byta fläktar går ju rätt fort
Postad 14 May 2009 - 09:07
Dreadlock
-
Dreadlock
-
HEMI Powered
-
-
14172 inlägg
Rörande diskussionen bygga själv kontra fabriksbyggda:
Den största nackdelen i mina ögon är att det tyvärr är ett rätt smalt område vi rör oss i med HTPC, då det aldrig tog den försäljningsfart som många trodde skulle komma för några år sedan. Varför det är så kan man spekulera i, men en orsak tror jag är att priset på mediaextenders har fallit samtidigt som funktionerna i dessa blivit fler och bättre.
Följden är att all hårdvara vi vill ha i våra HTPC inte finns tillgängliga i fabriksbyggda datorer, och om det nu skulle dyka upp en modell med de specifikationer vi önskar är detta flera kvartal efter hårdvaran fanns tillgänglig för hemmabygge.
Så kommer det en burk med dxva stöd, en sval tyst cpu med ssd och rom-based mjukvara som klarar bitstream av hd-ljud eller output av icke nedsamplat LPCM via HDMI samt 1080p24 stöd och som inte ser ut som en östtysk skrivmaskin från 1976 så hade jag helt klart kunnat tänka mig att köpa den.
Postad 14 May 2009 - 10:07
Daniel.N
-
Daniel.N
-
Lärjunge
-
-
334 inlägg
Enligt beskriven linje skrotade jag förstås min HTPC efter åratal av hyttande med näven och svordomar, kör nu en Tvix 7000 och det är såå sköönt  . Det PCn kunde den inte kan, det får jag vara utan. Lätt värt för mig.
Körde linuxburk med 4 nics några år som router också eftersom det inte fanns routers att köpa som dög till att routa i anständig fart, men dagen det fanns på marknaden skrotade jag linuxburken. Såå sköönt.
Färdiga burkar är gött.
Postad 14 May 2009 - 11:34
Dreadlock
-
Dreadlock
-
HEMI Powered
-
-
14172 inlägg
Men som sagt - hitta en färdig burk som klarar det jag beskrev ovan
Postad 14 May 2009 - 13:42
sunscreen
-
sunscreen
-
Användare
-
-
169 inlägg
Men som sagt - hitta en färdig burk som klarar det jag beskrev ovan 
Tvix? (hurvida den ser gammal och kommunistisk ut är inte upp till mig...) Allt annat du beskrev klarar den DXVA = check (behöver den inte ha, då den har eget chip) en sval tyst cpu = check med ssd = check (om du vill köra SSD går de bra) och rom-based mjukvara = check som klarar bitstream av hd-ljud = check eller output av icke nedsamplat LPCM = check via HDMI = check samt 1080p24 stöd = check och som inte ser ut som en östtysk skrivmaskin från 1976 = check så hade jag helt klart kunnat tänka mig att köpa den. = köp en om du vill 6500a och 7000 klarar ovanstående ....MEN för att vara OnTopic, endast en disk går att montera i den (Frånsett USB), så ett NAS á la WHS bör man även ha. Vilket mitt gallery visar hur man kör dessa ihop.
Redigerat av sunscreen, 14 May 2009 - 13:46.
Postad 14 May 2009 - 14:33
Unregisteredc96d6be8
-
Unregisteredc96d6be8
-
Mega-Guru
-
-
7392 inlägg
Tvix? (hurvida den ser gammal och kommunistisk ut är inte upp till mig...) Allt annat du beskrev klarar den
DXVA = check (behöver den inte ha, då den har eget chip) en sval tyst cpu = check med ssd = check (om du vill köra SSD går de bra) och rom-based mjukvara = check som klarar bitstream av hd-ljud = check eller output av icke nedsamplat LPCM = check via HDMI = check samt 1080p24 stöd = check
och som inte ser ut som en östtysk skrivmaskin från 1976 = check
så hade jag helt klart kunnat tänka mig att köpa den. = köp en om du vill 6500a och 7000 klarar ovanstående
....MEN för att vara OnTopic, endast en disk går att montera i den (Frånsett USB), så ett NAS á la WHS bör man även ha. Vilket mitt gallery visar hur man kör dessa ihop.
Men du kan varken spela upp blu-ray i den eller spela in tv, dessutom använder jag mig ofta av tex svt play och liknande tjänster i min htpc. Plus att jag inte till fullo kan styra min WHS-server från en mediaspelare utan måste i sånna fall gå till min stationära dator eller ta fram en laptop för att göra ändringar och liknande. Lite offtopic
Postad 14 May 2009 - 14:43
Daniel.N
-
Daniel.N
-
Lärjunge
-
-
334 inlägg
Skulle jag börja göra sånt från vardagsrummet fick jag en fjärrkontroll i skallen  En server man måste pillra på hela tiden är ju värdelös server. Den skulle jag skrota direkt. Blu-Ray kan du lösa med en Tvix-aktig burk med optisk läsare, Dune? Finns ett par alternativ vid det här laget tror jag. Men vill man pillra och gillar att pillra kommer inget som inte går pillra på någonsin kännas kul.
Redigerat av Daniel.N, 14 May 2009 - 14:46.
Postad 14 May 2009 - 14:59
Unregisteredc96d6be8
-
Unregisteredc96d6be8
-
Mega-Guru
-
-
7392 inlägg
Skulle jag börja göra sånt från vardagsrummet fick jag en fjärrkontroll i skallen En server man måste pillra på hela tiden är ju värdelös server. Den skulle jag skrota direkt. Blu-Ray kan du lösa med en Tvix-aktig burk med optisk läsare, Dune? Finns ett par alternativ vid det här laget tror jag. Men vill man pillra och gillar att pillra kommer inget som inte går pillra på någonsin kännas kul.
Menar givetvis inte att man ska sitta och pilla i onödan, men har hänt att tex filer har hängt sig och liknande och då är det skönt att kunna fixa det utan att lyfta ändan  Och inspelning av tv-program ser jag som en grundläggande funktion.
Postad 14 May 2009 - 16:03
Dreadlock
-
Dreadlock
-
HEMI Powered
-
-
14172 inlägg
Jag har kört tvix och popcorn och slängt ut båda - jag vill ha en färdig HTPC som klarar enligt ovan...
Postad 15 May 2009 - 07:28
Unregisteredcc6f3e01
-
Unregisteredcc6f3e01
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
Tjena,
Höll på att tappa hakan igår kväll när jag kollade priset på Fujitsu Scaleo Home Server 2205 2TB, 3000 kr för en färdig home server produkt inklusive 2tb??
Köpte såklart en direkt på dustin, leverans om två veckor. Men är det någon som har koll på varför den har blivit så sanslöst billig? Har för mig att den låg minst runt 5000 för någon vecka sedan.
Postad 15 May 2009 - 08:14
Dreadlock
-
Dreadlock
-
HEMI Powered
-
-
14172 inlägg
Ny version på g som jag har förstått det
Fota gärna när den kommer och se om det går att öppna den så vi kan se hur den ser ut innuti?
Postad 15 May 2009 - 08:55
Danne
-
Danne
-
Forumräv
-
-
515 inlägg
Den har väl samma design, båte yttre och inre som den tidigare modellen. Finns bra recension och bilder här
Redigerat av Danne, 15 May 2009 - 09:02.
Postad 15 May 2009 - 10:02
Unregisteredc96d6be8
-
Unregisteredc96d6be8
-
Mega-Guru
-
-
7392 inlägg
Om man nu istället för att bygga eget skulle köpa scaleon finns det då nån e-sata enhet med gott om diskplatser eller kan man bara ha en disk per e-sata?
Postad 15 May 2009 - 18:25
Unregisteredcc6f3e01
-
Unregisteredcc6f3e01
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
Ny version på g som jag har förstått det
Fota gärna när den kommer och se om det går att öppna den så vi kan se hur den ser ut innuti?
Ok, jag offrar mig gärna på den gamla versionen till det priset  Några foton kommer när jag får hem den.
Postad 15 May 2009 - 20:33
Dreadlock
-
Dreadlock
-
HEMI Powered
-
-
14172 inlägg
Om man nu istället för att bygga eget skulle köpa scaleon finns det då nån e-sata enhet med gott om diskplatser eller kan man bara ha en disk per e-sata?
Går att grena e-sata till fler med en replikator.
Postad 15 May 2009 - 20:43
Videoten
-
Videoten
-
Användare
-
-
104 inlägg
Tror Scaleon blir perfekt osså sätter man en EEE-Box B206 med extern DVD-läsare vid TV´n.
Borde väl klara en hel del?
Postad 15 May 2009 - 20:47
Dreadlock
-
Dreadlock
-
HEMI Powered
-
-
14172 inlägg
Absolut. Då får du mycket "pulver" för pengarna.
Postad 15 May 2009 - 20:52
Videoten
-
Videoten
-
Användare
-
-
104 inlägg
Är det XBMC man skall sätta upp på EEE-Boxen för att få hela familjen att klara av att sköta det eller finns det något lättare för en 5-åring, 7-åring och en tekniknovis till fruga?
Postad 16 May 2009 - 05:08
maxxess
-
maxxess
-
Beroende
-
-
1160 inlägg
Du kommer att byta... :-) Jag har "bara" 5 Tb på fem diskar (0.5, 0.5, 1.5, 1.5, 1.0) men det räcker faktiskt riktigt bra, och just nu har jag plats att ha duplicering på rubbet! Ofantligt skönt att gå från 12 (eller var det 13?) diskar till 5 och nästan fördubbla utrymmet. Man gör ofta misstaget att inte vilja radera - men handen på hjärtat hur många *.iso/img har inte många som aldrig kommer att öppnas igen? Aldrig öppnas. Förutom att slänga ut en stor binge pengar på disk så kan jag rekommendera att slänga ut lite pengar på en ny kamera. För 100 mb/bild låter ju helt... omöjligt?! Och TIFF? Jag fotar i RAW på min D90 och 11-14 mb blir en bild normalt. Sen kan ju en RAW växa rätt bra när man editerar kraftigt (typ till 50 mb) men då kompromissar man och kör ut en jpg (100% på kvalitet - omöjlig att skilja från original) som originalkälla för webalbumet/originalkällan när man är nöjd. De flesta fotobutiker kan ändå inte processa RAW i sina automater så en jpg i 100% när man är klar är perfekt. Och den blir aldrig större än 10 mb. WHS inbjuder till ekorrlagring men man skjuter bara sig själv i foten genom att lagra saker man egentligen inte behöver. IMHO.
Redigerat av maxxess, 16 May 2009 - 05:17.
Postad 16 May 2009 - 05:34
maxxess
-
maxxess
-
Beroende
-
-
1160 inlägg
nej fel, 4st usb2. Sitter två på framsidan också. Men expansionsmässigt är ju inte antalet portar intressant antar jag, går ju hubba upp, utan antalet kontrollers. Såg Microsofts Drive Extender-whitepaper tyckte max 1 disk per controller om man kör USB-diskar.
USB <-> WHS == värdelöst. Det blir totalt hopplöst (även med varje disk på separat USB controller) när WHS skall balancera USB <-> USB. Firewire funkar lite bättre, men tro en som testat under en längre tid när jag säger att eSATA är det enda externa man bör koppla in om man vill ha en smidig WHS. Allt annat är nödlösning. Detta är inte WHS fel utan saker och ting är som de är helt enkelt.
Postad 16 May 2009 - 12:51
Danne
-
Danne
-
Forumräv
-
-
515 inlägg
Hur fungerar det förresten med Squeezecenter på WHS?
Hur gör man för att installera olika program?
Postad 16 May 2009 - 13:36
maxxess
-
maxxess
-
Beroende
-
-
1160 inlägg
Hur fungerar det förresten med Squeezecenter på WHS?
Hur gör man för att installera olika program?
Squeezecenter (sqz) fungerar utmärkt. Min musik har path:en \\server\music på servern (vilken disk filerna finns på vill jag inte veta). Du installerar lättast sqz genom att RDP:a till server och ladda ner/köra setupen där. Välj att installera sqz som service så går det igång även om ingen är inloggad på servern. Svar på andra frågan: RDP:a till servern och installera som på vilken Server 2003 som helst. XP: start -> run > mstsc /console Vista: start -> run > mstsc /admin Med ovan kommando säkerställer du att du alltid RDP:ar till samma session, nämligen "console". Om du inte är specifik kan du snabbt hamna i läget där du är inloggad dubbelt (WHS medger två inloggningar via RDP) och då kan det bli lite krångligt... EDIT: Plugin-ins / add-ons för WHS installeras via WHS Console, antingen via RDP och WHS Console på servern eller från en klient. som kör WHS Console.
Redigerat av maxxess, 16 May 2009 - 13:42.
Postad 17 May 2009 - 07:54
maxxess
-
maxxess
-
Beroende
-
-
1160 inlägg
Tryckte precis på IE8 på min WHS härom veckan. Först nu upptäcker jag att det inte riktigt stämmer..
Var det bara jag som fick helt nya säkerhetsinställningar på burken? Som default kunde jag inte köra program från \\server\share och exempelvis setup till Avast! som laddats ned till c:\down gick inte att köra ("error executing program", tydligare än så blev inte meddelandet). När jag försökte ladda ned det på nytt gick det inte ens att spara filen i c:\down.
När jag justerade nivån till "medium" i IE8 funkade allt igen.
Postad 17 May 2009 - 21:47
sunscreen
-
sunscreen
-
Användare
-
-
169 inlägg
Jag har haft det så länge, kanske jag uppdaterat / kört på något långt innan någon annan. Jag har undvikit problemet med att ibland göra en shortcut och öppna de som admin, men enklaste sättet att göra en installation är att gå till Add/Remove programs och köra "add program", sedan peka till .MSI eller .EXE Spara ner filer brukar jag inte ha problem med, kopierar oftast upp de till Software-sharet från annan burk. Dock KAN problem uppstå när du laddat ner något. Du måste ta fram Properties på det nedladdade och bock bort "Blocken" som finns på nedlannade filer. En säkerhetsgrej som hängt med till och från i olika IE och windows, och nu nått även serversidan. Tryckte precis på IE8 på min WHS härom veckan. Först nu upptäcker jag att det inte riktigt stämmer..
Var det bara jag som fick helt nya säkerhetsinställningar på burken? Som default kunde jag inte köra program från \\server\share och exempelvis setup till Avast! som laddats ned till c:\down gick inte att köra ("error executing program", tydligare än så blev inte meddelandet). När jag försökte ladda ned det på nytt gick det inte ens att spara filen i c:\down.
När jag justerade nivån till "medium" i IE8 funkade allt igen.
Postad 18 May 2009 - 05:44
Dreadlock
-
Dreadlock
-
HEMI Powered
-
-
14172 inlägg
Maxxess, mer pengar än denna kamera menar du?
Den producerar .cr2 filer som snittar runt 28 megg styck, men så fort jag vill editera dem (vilket jag ofta vill) och inte vill tappa kvaliteten - ja då blir det 100 meggs tiff-filer
Postad 18 May 2009 - 06:38
maxxess
-
maxxess
-
Beroende
-
-
1160 inlägg
Dreadlock, den får väl duga den där kameran :-) hehe
Som sagt, när jag har editerat klart så har jag editerat klart. Jag sparar inte de gigantiska raw-filerna utan kör ut jpg vilket ändå blir ett måste om jag tar mig till fotobutiken för ett 30x40 eller liknande.
Jag tycker att jag fått till det riktigt fiffigt och effektivt avseende plats som går åt med JAlbum på min WHS. Jag har lagt en IIS-web på en share (10 gb ledigt på C: räcker ju inte långt..) I denna share hamnar mina "original" (jpg) och så får JAlbum som kör på en klient automatgenerera rubbet utifrån min filstruktur på serven och producera thumbs och 1280-bilder som passar bra för att glo via webben. Samtidigt länkas det till originalen som aldrig rörs så att jag enkelt kan klicka upp den fulla bilden om jag vill beställa nån förstoring/tavla/poster.
Postad 18 May 2009 - 06:43
maxxess
-
maxxess
-
Beroende
-
-
1160 inlägg
Jag har haft det så länge, kanske jag uppdaterat / kört på något långt innan någon annan.
bort "Blocken" som finns på nedlannade filer. En säkerhetsgrej som hängt med till och från i olika IE och windows, och nu nått även serversidan.
Det märkliga var som sagt att jag inte ens fick lagra ned setup för Avast! i c:\down\ Det var först i Firefox som jag faktiskt såg att det var något med säkerhet och zoner som spökade, explorer rapporterade bara "error executing" när jag försökte köra något. Inte särskilt pedagogiskt. Jag gjorde på det lätta sättet och satte zonen internet till medium-nivån så blev allt som vanligt igen.
Postad 18 May 2009 - 12:51
Dreadlock
-
Dreadlock
-
HEMI Powered
-
-
14172 inlägg
Udda beteende från WHS:
En av mina trotjänare Western Digital 200Gb tillverkade i Januari 2004 beslöt sig för att lämna mig idag. Kontrollerkortet började pipa vilket indikerar diskfel, kollade på framsidan på mina backplanes vilken som var trasig, och kollade i adminpanelen innan jag ryckte den. Då rapporterade den helt riktigt att en disk var failing men dessutom att vissa kataloger med bilder numera hade conistancy fel på sig - trots att jag duplicerat hela mappen??
Ryckte disken och valde 'delete' på den (den är så död att den inte går ens att försöka få ut någon data ur så att ta bort den ur poolen medan den är ikopplad är bara att glömma) och nu har den stått och tickat i en timme... För att ta bort en disk som inte finns? Vad gör den? Äter den upp min pool? Kollar den consistancy på alla kataloger? Någon som vet?
Edit: Mer udda. Nu är disken ute ur systemet även ur WHS synvinkel. Då har jag conflicts på mappen där den säger att 'A device attached to thesystem is not functioning' och sen 'The system cannot find the drive specified'
Men när jag kollar den filen som den säger att den inte kan hitta så går den alldeles utmärkt att kolla på om man går via \\shares\pictures\raw\2009\fil.cr2
Hmm, får prova en omstart av först adminpanelen, sen av whs?
Postad 18 May 2009 - 15:42
sjostrand
-
sjostrand
-
Användare
-
-
188 inlägg
Har en fråga om backupen som jag inte riktigt fått till än.
Jag har två diskar i min pool och de viktigaste sharesen har jag satt folder duplication på. Har även en extern disk som jag lagt in utanför poolen (eller hur man nu förklarar det) som det är tänkt att jag ska göra backup av mina shares till. Det går även bra att göra backup, jag får välja vilka shares som ska backupas och de hamnar på den externa disken. Men nästa gång jag gör en backup så skapas en ny mapp döpt efter datum och tid dit all data kopieras in igen. Jag vill bara ha en mirror, jag behöver ingen versionshantering så när jag gör en backup från servern vill jag att nya och ändrade filer kopieras över till den externa och filer som tagits bort tas bort även från den externa. Går det att göra? Jag skulle även vilja tidsstyra detta, alternativt köra den automatiskt varje gång jag kopplar in den externa disken.
Har kollat lite på 3e parts program som teoretiskt borde funka som jag vill men som inte verkar gilla WHS. Det enda jag får är mappstrukturen, filerna kommer inte med. Men om jag väljer mappar på C som inte har med shares att göra så funkar det.
Postad 18 May 2009 - 18:05
Unregistered0d49e295
-
Unregistered0d49e295
-
Wannabe
-
-
32 inlägg
Hej.
Jag har fixat en gammal P III (700GHz, 1Gb ram) Och det var tänkt att jag skulle ha den till W H S och lära mig lite om WHS.
Men, jag har en "speldator"(AMD 4800+, 2gb ram) som bara står, då jag har tappat mitt spelintresse helt har jag fått en ide att göra om den till server istället.Ta bort grafikkort (8800GT) och byta nätagg etc etc.
Min fråga är: hur hade ni gjort ? Räcker det med P III eller ska jag slakta speldatorn ? i speldatorn finns det SATA kontakter i P III finns bara IDE....
Beslutsångest har jag till max och det skulle vara intressant att höra er åsikt ! ! !
Postad 18 May 2009 - 18:12
Dreadlock
-
Dreadlock
-
HEMI Powered
-
-
14172 inlägg
P3an räcker - stoppa in ett sata-kontrollerkort och ryck diskar från speldatorn
Postad 18 May 2009 - 18:28
Morn
-
Morn
-
Amatör
-
-
86 inlägg
Edit: Mer udda. Nu är disken ute ur systemet även ur WHS synvinkel. Då har jag conflicts på mappen där den säger att 'A device attached to thesystem is not functioning' och sen 'The system cannot find the drive specified'
Men när jag kollar den filen som den säger att den inte kan hitta så går den alldeles utmärkt att kolla på om man går via \\shares\pictures\raw\2009\fil.cr2
Hmm, får prova en omstart av först adminpanelen, sen av whs?
Jag upplevde något liknande för bara några dagar sen när WHS reagerade med att frysa och jag tappade kontakten med hela servern. Efter omstart lyckades jag ta reda på att det fanns bad blocks på en disk och ryckte ur den. Filer som jag duplicerat sedan länge rapporterades som felaktiga trots att de fanns kvar. Jag deletade filerna då jag ändå kunde undvara dem. Men det dröjde ett tag innan felmeddelandet försvann, jag antar att den måste gå igenom allt och fixa lite.
Postad 18 May 2009 - 19:07
Dreadlock
-
Dreadlock
-
HEMI Powered
-
-
14172 inlägg
En omstart fixade mitt problem
Postad 18 May 2009 - 20:58
sunscreen
-
sunscreen
-
Användare
-
-
169 inlägg
Jag har två diskar i min pool och de viktigaste sharesen har jag satt folder duplication på. Har även en extern disk som jag lagt in utanför poolen (eller hur man nu förklarar det) som det är tänkt att jag ska göra backup av mina shares till. Det går även bra att göra backup, jag får välja vilka shares som ska backupas och de hamnar på den externa disken. Men nästa gång jag gör en backup så skapas en ny mapp döpt efter datum och tid dit all data kopieras in igen. Jag vill bara ha en mirror, jag behöver ingen versionshantering så när jag gör en backup från servern vill jag att nya och ändrade filer kopieras över till den externa och filer som tagits bort tas bort även från den externa. Går det att göra? Jag skulle även vilja tidsstyra detta, alternativt köra den automatiskt varje gång jag kopplar in den externa disken.
Har kollat lite på 3e parts program som teoretiskt borde funka som jag vill men som inte verkar gilla WHS. Det enda jag får är mappstrukturen, filerna kommer inte med. Men om jag väljer mappar på C som inte har med shares att göra så funkar det.
Kan vara så att WHS saknar inkrementiell backup, har den däremot det så skall du välja just INCREMENTIELL/INCREMENTIAL (vad de nu stavas) Antagligen har du använt dig av någon backuplösning och kört "Full backup".... vilket tar just precis det. Hej. Jag har fixat en gammal P III (700GHz, 1Gb ram) Och det var tänkt att jag skulle ha den till W H S och lära mig lite om WHS. Men, jag har en "speldator"(AMD 4800+, 2gb ram) som bara står, då jag har tappat mitt spelintresse helt har jag fått en ide att göra om den till server istället.Ta bort grafikkort (8800GT) och byta nätagg etc etc.
Min fråga är: hur hade ni gjort ? Räcker det med P III eller ska jag slakta speldatorn ? i speldatorn finns det SATA kontakter i P III finns bara IDE....
Beslutsångest har jag till max och det skulle vara intressant att höra er åsikt ! ! !
När du lekt färdigt kommer du vilja köra på den andra datorn ändå, du vill ha minnet (2GB är aldrig fel, jag kör MASSOR på min server men 1GB är helt enkelt i minsta laget då). Och CPU är defenitivt inte fel om du tänkt låta servern göra mycket arbete åt dig, och stänga av den är inget jag vill göra direkt ofta. P3an duger däremot fint till att lattja lite på.
Postad 18 May 2009 - 21:15
sjostrand
-
sjostrand
-
Användare
-
-
188 inlägg
Kan vara så att WHS saknar inkrementiell backup, har den däremot det så skall du välja just INCREMENTIELL/INCREMENTIAL (vad de nu stavas)
Antagligen har du använt dig av någon backuplösning och kört "Full backup".... vilket tar just precis det.
Problemet är att jag inte hittat några som helst inställningar för det, det enda jag kan göra är att högerklicka på servern under "Computers and Backup" och välja Backup now. Configure Backup är dimmat. Läser man däremot hjälptexterna så står det så här: You can back up your home server to ensure that you have backup copies of important files that are located in your Windows Home Server shared folders and application folders.
You can add hard drives to your home server to use for server backups by using the Server Storage console tab. Then from the Computers & Backup console tab, you can select which Server Backup Hard Drive you want to use to back up your shared folders and application folders.
For subsequent server backups, only changed files are backed up to the same hard drive, which saves hard drive space.
Men så verkar det inte vara för mig. Någon som vet mer om detta?
Postad 20 May 2009 - 23:01
maxxess
-
maxxess
-
Beroende
-
-
1160 inlägg
Jag har två diskar i min pool och de viktigaste sharesen har jag satt folder duplication på. Har även en extern disk som jag lagt in utanför poolen (eller hur man nu förklarar det) som det är tänkt att jag ska göra backup av mina shares till. Det går även bra att göra backup, jag får välja vilka shares som ska backupas och de hamnar på den
Du har lagt till den som en "backup disk" i WHS? Då skall inkrementiella backups funka (det blir mest som en synkronisering åt ett håll). Och disken känns igen vid varje inkoppling (dvs., du behöver inte add:a den förutom när den kopplades in första gången)? Jag har en extern trasig LaCie-(no surprise...) disk med e-sata som skall bli min off-site backup. Så snart den är fixad så skall jag posta tillbaka. Det lilla jag hann testa av backup disks/off-site backup funkade dock perfekt.. Mig veterligen finns inget tool/utility som backup:ar shares så som som WHS backupfunktion, den inbyggda skall ju funka. Vi pratar ibland om Syncback men det är en helt femma som man har upp till en ev. off-site backup som ingår i WHS. Jag kanske har uppfunnit uttrycket off-site backup helt själv i WHS-sammanhang... men det jag menar är backupen av shares från WHS till extern media som kan lyftas iväg till ett ställe som inte är detsamma som där servern står. Dvs den nya funktionen som kom i PP1.
Redigerat av maxxess, 21 May 2009 - 12:21.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
HTPC
-
→
Hemmalagring
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|