Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Marantz SR7002/8002 *

1089 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 10 July 2008 - 14:08

Unregisteredb4745633
  • Unregisteredb4745633
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Jobbigt när man köper saker som inte fungerar som de ska från start... >;)

Någon som vet om 4002/5002 lider av samma "sjukdomar" (LFE-bugg, etc)?

/M

Postad 10 July 2008 - 14:17

shuriken
  • shuriken
  • Forumräv

• 851 inlägg
  • 0
Är jag den enda som klarade mig med en buggfri Marantz 8002? Steppvaran, vad har du för FW info och när köpte du din? Har du den svarta modellen förresten!?

Postad 10 July 2008 - 19:19

ajzman
  • ajzman
  • Forumräv

• 957 inlägg
  • 0
Jaha, nu har jag testat i ett antal timmar... Omdömen nedan:

1. Audyssey-buggen är fixad och man behöver inte längre justera subben med +9 db efter mätning! Efter lite trixande (6 olika mätpunkter etc) är därför stärkaren nu inställd på "EQ=Flat" för allt multichannel-material (DVD, HD DVD och BD), vilket ger en mkt trevlig dynamik och ljudbild! Flat-läget bidrar också till att center-speakern låter mkt klarare = tal och röster i filmer framträder oerhört mkt tydligare! Kan vara ett tips för er som tycker centern låter aningen "burkigt" och upplever låg volym för tal/röster, som kommit på tal tidigare i tråden.

TIll stereomusik fungerar dock inte Flat (eller ngt sorts annat EQ-läge från Åddy) eftersom det låter alldeles för "diskantigt" (imho), så för CD- och radio gäller helt enkelt "EQ=off" (har t o m ställt in min universal-kontroller så att den, via automatik, byter till "Flat" för Xboxen, PS3an, HD DVD och digitalboxen -- > OCH samtidigt byter tillbaka till "EQ=off" för CD och Radio). Frågan är dock om man ska slå på "Re-EQ" också, som tydligen ska fungera bra för Flat-läget, får testa lite fram och tillbaka innan jag bestämmer mig...

Anyway, riktigt najz att buggen nu är fixad och att man äntligen kan använda Audyssey till fullo (+ slippa burkig center vid 5.1-ljud!)

2. Dolby True HD "popparna" är fixade! Bitstreamade flera Dolby True HD filmer (Harry Potter, Bladerunner m fl) från min Toshiba EP 35 och hörde inte ett enda "pop". Har dock inte testat ngn bitstreamad DTS HD Master film ännu (har enbart Pans Labyrinth där detta fungerar), men felet bör naturligtvis vara fixat även där. Tror dock inte jag kommer bitstreama några fler filmer öht i framtiden, eftersom Audyssey och Flat endast fungerar på PCM-ljud, och jag fr o m nu föredrar Flat-läget över bitstream!

Summa summarum: jag rekommenderar er (som har 7002/8002 med gammal firmware) att uppgradera era respektive stärkare å det varmaste! Det tar inte speciellt lång tid (två veckor för mig, dörr till dörr) och fixar som sagt en rad jobbiga buggar!
Hade givetvis föredragit en firmware-uppgradering över USB eller liknande, så man kunde gjort detta själv i st f att skicka iväg stärkaren, men eftersom 7002/8002 inte innehåller några sådana portar har man ju tyvärr inget val... Men som sagt, två veckor är inte speciellt lång tid (och det kan ju t o m gå snabbare än så, kolla på OlJensa t ex! :) ), så personligen tycker jag definitivt det var värt det!

En mkt nöjd Marantz-ägare! ;) :(

Postad 10 July 2008 - 19:45

Unregistered7212f739
  • Unregistered7212f739
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0

Kort fråga till andra 7002/8002-ägare, vad tycker ni om THX re-eq funktionen? Personligen tycker jag den funkar bra till vissa filmer (tar bort för "höga/skarpa" ljud) men till vissa låter den mer "burkigt"... Så, bra eller anus, det är frågan...? :(

Edit: Hmm, verkar som att THX Re-EQ endast ska användas tillsammans med Audysseys "Flat"-läge (alltså inte Re-eq OCH Audyssey-läget som jag kört på några dagar)? Intressant läsning!
Frågan är dock vad som låter bäst: Endbart Audyssey-läget (med Re-Eq OFF) eller Flat + Re-Eq...?
För min lilla lya borde det (om man utgår från texten nedan), vara Flat + Re-Eq, men det är säkert högst indivudellt oxå! Eller? Jaja, får testa vidare imorgon! ;)

Editorial Note on Choosing the Correct Audyssey EQ Mode

When enabling the EQ it’s important to select the proper type for your system. The “Audyssey” EQ mode introduces a slight high frequency roll-off to restore the balance between direct and reflected sound while the “Flat” setting still uses the MultEQ filters in the same way as the “Audyssey” curve, but it does not apply a high frequency roll-off. The “Flat” setting is more appropriate for small or highly treated rooms in which the listener is seated in close proximity to the loudspeakers while the “Audyssey” mode is more appropriate for lively large open rooms. It is recommended for all rooms when the receiver is in “Cinema” THX processing mode to use the “Flat” setting as it allows THX re-equalization to operate exactly as it was intended. If you instead use “Audyssey” in conjuncture with THX re-EQ, than you will essentially be rolling off the high frequencies twice causing too much attenuation and potentially compromising sound quality.

http://www.audioholi...ci-system-setup

Gammalt jag vet, men måste fråga om en sak jag inte förstår här...

Betyder detta

1) att man INTE skall köra EQ:Audyssey plus THX

eller 2) att man kan köra EQ:Audyssey plus THX men att man i menyn under "surr setup" ser till att RE-EQ=off

????????

Hoppas ni förstår min fråga!

Tacksam för teorier...

Postad 10 July 2008 - 19:55

Unregistered7212f739
  • Unregistered7212f739
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0

1. Audyssey-buggen är fixad och man behöver inte längre justera subben med +9 db efter mätning! Efter lite trixande (6 olika mätpunkter etc) är därför stärkaren nu inställd på "EQ=Flat" för allt multichannel-material (DVD, HD DVD och BD), vilket ger en mkt trevlig dynamik och ljudbild! Flat-läget bidrar också till att center-speakern låter mkt klarare = tal och röster i filmer framträder oerhört mkt tydligare! Kan vara ett tips för er som tycker centern låter aningen "burkigt" och upplever låg volym för tal/röster, som kommit på tal tidigare i tråden.

TIll stereomusik fungerar dock inte Flat (eller ngt sorts annat EQ-läge från Åddy) eftersom det låter alldeles för "diskantigt" (imho), så för CD- och radio gäller helt enkelt "EQ=off" (har t o m ställt in min universal-kontroller så att den, via automatik, byter till "Flat" för Xboxen, PS3an, HD DVD och digitalboxen -- > OCH samtidigt byter tillbaka till "EQ=off" för CD och Radio). Frågan är dock om man ska slå på "Re-EQ" också, som tydligen ska fungera bra för Flat-läget, får testa lite fram och tillbaka innan jag bestämmer mig...

Anyway, riktigt najz att buggen nu är fixad och att man äntligen kan använda Audyssey till fullo (+ slippa burkig center vid 5.1-ljud!

Ajzman>> Håller också på och testar vilka lägen jag skall ha till olika avspelningar, har än så länge kommit fram till lite andra resultat än du. Ska testa lite till så ska jag skriva vad jag kommit fram till här.

Men, jag undrar, när du kör multikanalsljud med EQ:Flat kör du THX då också, och hur har du ställt in i menyn RE-EQ? (Se mitt inlägg ovan)

Postad 10 July 2008 - 20:35

_FredriK_
  • _FredriK_
  • Beroende

• 1377 inlägg
  • 0
Skickade min 3/7 o ska få den i morgon 11/7 hehe fort det gick. Dom kan ju aldrig lödig om något.
Tänk vad bra det hade varit om dom släppt uppdateringen på nätet så man kan göra det själv.

Redigerat av _FredriK_, 11 July 2008 - 14:34.

Postad 10 July 2008 - 23:09

ajzman
  • ajzman
  • Forumräv

• 957 inlägg
  • 0

Ajzman>> Håller också på och testar vilka lägen jag skall ha till olika avspelningar, har än så länge kommit fram till lite andra resultat än du. Ska testa lite till så ska jag skriva vad jag kommit fram till här.

Men, jag undrar, när du kör multikanalsljud med EQ:Flat kör du THX då också, och hur har du ställt in i menyn RE-EQ? (Se mitt inlägg ovan)

Yes, jag kör EQ=Flat och Re-EQ=On vid flerkanalsljud, tyckte att ljudet blev för skarpt annars... Men som sagt, det beror ju mkt på vilka högtalare man har också (jag har t ex endast satelliter, inga golvare...).

Postad 11 July 2008 - 01:37

ajzman
  • ajzman
  • Forumräv

• 957 inlägg
  • 0
Hmm, har ändrat om i mina inställningar återigen...!! Fan, man ändrar ju mer än vad man lyssnar på skiten tycker jag!! Urk... ;)
Hursomhelst, har kopplat bort Re-EQ läget för det mesta materialet nu, lät inte bra när jag lyssnade på streamad musik eller film på PS3an och den lät heller inte bra när jag körde Guitar Hero på Xboxen. Därför är läget nu följande:
* För all 2-kanals/stereo-material, inkl "visst" multichannel (t ex Guitar Hero): Re-EQ = OFF + Audyssey EQ = OFF
* Filmer i multichannel: Re-EQ = On (men kanske blir Off så snåmingom) + Audyssey EQ = FLAT

Redigerat av ajzman, 11 July 2008 - 01:38.

Postad 11 July 2008 - 11:38

Unregistered7212f739
  • Unregistered7212f739
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0

Yes, jag kör EQ=Flat och Re-EQ=On vid flerkanalsljud, tyckte att ljudet blev för skarpt annars... Men som sagt, det beror ju mkt på vilka högtalare man har också (jag har t ex endast satelliter, inga golvare...).

Men min fundering var också om du någon gång använder THX? Alltså trycker på knappen THX på stärkaren eller fjärren. Enligt manualen så slår man ju då på ReEQ, tonklangsmatcning samt avkorrelation... Vilket väl gör att man alltid kan köra med Re-EQ =off i menyn och i så fall slå på THX när man kör EQ=flat.

Krångligt detta...

Postad 11 July 2008 - 13:06

ajzman
  • ajzman
  • Forumräv

• 957 inlägg
  • 0

Men min fundering var också om du någon gång använder THX? Alltså trycker på knappen THX på stärkaren eller fjärren. Enligt manualen så slår man ju då på ReEQ, tonklangsmatcning samt avkorrelation... Vilket väl gör att man alltid kan köra med Re-EQ =off i menyn och i så fall slå på THX när man kör EQ=flat.

Krångligt detta...

Aha, då är jag med... Well, jag måste testa THX-funktionen lite noggrannare först, men det låter ju trevligt att slippa gå in i menyn och slå på Re-EQ om man tycker att Flat-läget låter för skarpt... Hur går det med dina tester föresten, vilka inställningar kör du på nu? :)

Edit: hmm, det finns ju en knapp på fjärren märkt "Surr" som ger "Thx Auto" inställning också (tryck THX + Surr), kanske borde prova den tillsammans med "Flat-läget"? Då borde den väl stänga av Re-EQ etc när man kör stereomaterial och känna av vilken THX-teknik den borde använda vid multichannel? Ngn som vet? Manualen beskriver inte detta öht... :) Nåväl, jag testar...

Redigerat av ajzman, 11 July 2008 - 13:27.

Postad 11 July 2008 - 14:48

blodapelsin
  • blodapelsin
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0
-jag har två frågor, Dels varför de löder om hdmi-kontakterna? Vad är det som har varit fel på dem? Och dels Hur ni skickade iväg era förstärkare till Septon, tog ni kontakt med Septon direkt eller genom er återförsäljare.

Postad 11 July 2008 - 15:05

Unregistered4dae1519
  • Unregistered4dae1519
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0

Hej!
Har nu kört min Marantz 8002 + Canton Chrono 509DC i snart ett år och jag kan bara säga att ljudet är kalas.
Men man är ju en mixtrare och därför testade jag att biampa, allt enligt manualen, och döm om min förvåning när resultatet blev ett sämre ljud. Sämre bas, hårdare ljud! Har jag gjort något fel? Någon annan som upplevt detta?
/Handfaste

efter att ha läst ditt inlägg så provade jag att koppla om min bi-ampning (har kört bi-ampat hela tiden) till att köra utan biampning.

kör nu bas-kablarna från speakers A och diskant kablarna från speakers B . detta borde dock vara samma som att köra allt direkt från speakers A. (orkar ej göra nya kablar igen;-)

Nu sitter jag här och är ännu mer nöjd med ljudet :-) skumt... trodde också det skulle bli bättre bi-ampat. Tycker skillnaden är väldigt stor! med biampat låter det väldigt tunt och stereo-perspektivet försvinner påtagligt, så skall det väll inte vara, ?

Någon annan som testat?

Redigerat av Unregistered4dae1519, 11 July 2008 - 15:08.

Postad 11 July 2008 - 15:18

Unregistered0d88e7f5
  • Unregistered0d88e7f5
  • Användare

• 143 inlägg
  • 0

efter att ha läst ditt inlägg så provade jag att koppla om min bi-ampning (har kört bi-ampat hela tiden) till att köra utan biampning.

kör nu bas-kablarna från speakers A och diskant kablarna från speakers B . detta borde dock vara samma som att köra allt direkt från speakers A. (orkar ej göra nya kablar igen;-)

Nu sitter jag här och är ännu mer nöjd med ljudet :-) skumt... trodde också det skulle bli bättre bi-ampat. Tycker skillnaden är väldigt stor! med biampat låter det väldigt tunt och stereo-perspektivet försvinner påtagligt, så skall det väll inte vara, ?

Någon annan som testat?

hmm, det här måste jag testa i helgen..

Postad 11 July 2008 - 16:05

ajzman
  • ajzman
  • Forumräv

• 957 inlägg
  • 0
Fan va svårt detta skulle va då! Kör nu på "THX auto"-funktionen tillsammans med "EQ=Flat" för multichannel-ljud och för det mesta låter det skitbra (för t e x Moulin Rouge och Pirates of The Caribbean), men ibland, som när man lirar Guitar Hero, så blir det kanske aningen för skarpt ljud (för mkt diskant), även om det låter mer "dynamiskt" och "levande" än EQ=off. Sen slipper man ju dålig volym på centern också vid Flat-läget, men jaa, jisses det var inte lätt grejer det här...!!

Ibland tycker jag dock att EQ=Off / THX = off fungerar klart bäst för mestadelen av materialet (stereo samt, trot eller ej - multichannel), men sekunden efteråt testar jag en svensk film där det plöstligt blir "burkigt/odynamiskt ljud" i centern och man får svårt att höra vad skådisarna säger --> byter då till Flat och Thx Auto (har fixat snabbkommandon från multifjärren), som fixar biffen! Håhåjaja, vilket meck...

Men nu nöjer jag mig för idag, blir inte roligare än såhär helt enkelt... :) Kommer trots allt köra Flat + THX Auto för min Xbox, digitalbox, PS3 och HD DVD, samt EQ=Off + Thx = Off för CD och radio. När jag streamar två-kanalig musik till PS3an byter jag helt enkelt på fjärren och trycker bort Flat/THX...

Man kanske skulle köpa sig en mini-hifi-anläggning istället, så man slipper allt detta joxxande?!?! :P :D :D

-jag har två frågor, Dels varför de löder om hdmi-kontakterna? Vad är det som har varit fel på dem? Och dels Hur ni skickade iväg era förstärkare till Septon, tog ni kontakt med Septon direkt eller genom er återförsäljare.

Ingen aning om varför de löder om HDMI-kontakterna, osäker på om de gjort detta på min enhet (står ingenting om det på "verifikationen" iaf...). Och jag hade aldrig några problem med de gamla HDMI-kontakterna, så jag vet faktiskt inte...

Jag tog först kontakt med min ÅF, men det gick så segt, så därför kontaktade jag Septon direkt. Mkt bra service därifrån måste jag säga, credd till dem! :)

Redigerat av ajzman, 11 July 2008 - 17:49.

Postad 11 July 2008 - 17:17

Handfaste
  • Handfaste
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0

Någon annan som testat?

Intressant att du fick samma resultat. Det tyder kanske på att det finns en biampnings-bugg, för det borde väl bli minst lika mycket bättre som det nu blev sämre..., och då kan man ju bara längta efter det ljud som en fungerande biampning borde kunna leverera.
Vore intressant att höra om fler har samma resultat på biampning. Kanske är det nå´t som vi borde få fixat på våra maskiner.
/Handfaste

Postad 12 July 2008 - 08:54

Svensson199
  • Svensson199
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0
Min sevice gick också väldigt snabbt.
Skickade den i måndags och fick tillbaka den i fredags.
Dvs 4 - 5 dagar

Nu återstår lite test...

// Svensson199

Postad 12 July 2008 - 09:46

Unregistered7212f739
  • Unregistered7212f739
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0
Ska sammanfatta läget så här långt...

Har hunnit plöja igenom en hel del information på nätet om Audyssey, 7002:an och en del allmänna diskusioner om ljud. man blir ju snudd på yrslig i huvudet av all information så därför har jag bestämt mig för att inte läsa så mycket mer just nu utan istället försöka sammanfatta vad jag har kommit fram till.

Observera att detta är MINA sanningar, så som jag tolkat informationen av det jag har läst på nätet och i manualen eller lyssnat mig fram till. Detta har JAG funnit passar MIG och MITT rum. För dig kan det säkert se helt annorlunda ut.

Audyssey

Autosetupen fungerar klockrent för mig, får lite för långt avstånd till subben (detta har jag justerat i efterhand utan problem, tvärtemot vad som sagts på vissa forum att en bugg skulle göra att alla värden nollställdes om man ändrade här), annars perfekt.

Viktiga saker att tänka på:
1) Ha ingenting i vägen för mic:en, alltså rensa bort soffbord, porslinskatten, frugan, jycken och vad annat för jox du har mellan högtalaren och lyssnarpositionen innan du gör mätningarna.
2) Suben skall sättas på halv volym, noll fasförskjutning samt max delningsfrekvens. Skall inte ändras sen heller.
3) Mic:en SKALL fästas på stativ i öronhöjd och peka upåt på taket, och nej en låda att ställa den på fungerar INTE lika bra i de flesta fall.
4) Alla sex mätningar skall göras, nej det räcker alltså inte med tre bara för att du inte har fler sittplatser. Första mätningen görs på huvudlyssnarplatsen, andra och tredje 30-50cm vänster höger om första, fjärde till sjätte samma sak men en halvmeter framför de tidigare.
5) När mätningarna är klara skall fronthögtalarna sättas till small oavsett om du har små högtalare eller högtalare stora som mammutar. Om du ändå envisas med att ha dom satta som stora (skyll dig själv) skall bass mix sättas=both.
6) Högtalarna kan justeras manuellt efteråt. Jag har till exempel dragit upp basen någon dB för jag ville ha lite mer bastryck.
7) Du kan höja delningsfrekvensen om du vill, men absolut inte sänka den om EQ:lägena skall fungera optimalt.

Lyssna

Högst subjektivt, men några grundregler:
1) I små rum där man sitter nära högtalarna bör man använda EQ=Flat (ej EQ=Audyssey). Kan då kombineras med THX-lägena på eller ReEQ=on i menyn.
2) I stora öppna rum kan EQ=Audyssey ge ett "bätre" ljud. Men observera att du då EJ skall ha THX-lägena på eller RE-EQ=on i menyn.
3) Har man burkigt ljud eller ingen bas kan det bero på att man inte läst på hur man skall göra mätningarna (se ovan) eller en bugg i de tidigare versionerna på 7002/8002:orna. Alternativt kan man behöva flytta om något i rummet (sub:en) för att få det där riktiga trycket.

Så här har jag valt att köra, än så länge i alla fall, kanske byter när jag testat ytterligare lite:

CD-musik, radio: Stereo-läget, EQ=Flat, THX=off, ReEQ=off
MP3: Stereo-läget, EQ=Flat, THX=off, ReEQ=off, eventuellt M-DAX=low
Film med digitalt ljud: Auto-läget, EQ=Flat (jag har ett litet biorum), THX=on
Film 2-kanals/analog från TV: Neo6 Cinema EQ Flat
TV pratprogram: Inte hunnit testa detta riktigt ännu, men tror att det blir typ Stereo-läget, EQ=Flat.

Ljudformat funktioner

Tyckte att manualen var rörig så jag sammanfattade i nedanstående exceldokument (kan inte bifoga exceldokument så det fick bli en bild), hoppas det går att läsa och är till någon nytta.

Bifogad fil  Marantz_sammanfattning.jpg   301.6K   0 Antal nerladdningar

Sååå, hoppas att detta varit till någon nytta för er andra. Det viktigaste är nog att lyssna, testa, och lyssna igen. Kom ihåg, det finns inga genvägar till det perfekta ljudet.

PS Misstänker att jag glömt en del nu så jag går in o editerar detta inlägg när jag kommer på mer kommentera också gärna om felaktigheter eller förslag. Fett! :)

Redigerat av Unregistered7212f739, 12 July 2008 - 09:53.

Postad 12 July 2008 - 09:51

Unregistered7212f739
  • Unregistered7212f739
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0

Aha, då är jag med... Well, jag måste testa THX-funktionen lite noggrannare först, men det låter ju trevligt att slippa gå in i menyn och slå på Re-EQ om man tycker att Flat-läget låter för skarpt... Hur går det med dina tester föresten, vilka inställningar kör du på nu? :)

Edit: hmm, det finns ju en knapp på fjärren märkt "Surr" som ger "Thx Auto" inställning också (tryck THX + Surr), kanske borde prova den tillsammans med "Flat-läget"? Då borde den väl stänga av Re-EQ etc när man kör stereomaterial och känna av vilken THX-teknik den borde använda vid multichannel? Ngn som vet? Manualen beskriver inte detta öht... :) Nåväl, jag testar...

1) Se mitt inlägg ovan.
2) Japp så borde det bli (nästan säker :P ), om ReEQ=off imenyn så är det på i alla fall när du kör THX (plus några andra funktioner), växlar du till stereo så har du inte THX längre o då blir det också utan ReEQ o då är det fritt fram att köra EQ=Audyssey om du vill.

Postad 12 July 2008 - 11:12

ajzman
  • ajzman
  • Forumräv

• 957 inlägg
  • 0
Grymt inlägg OlJensa!! Riktigt fett med credd till dig för denna sammanställning!! :D

Jag har faktiskt kommit fram till i princip exakt_likadana_värden som du, vilket faktiskt känns riktigt kul och ett bevis på att man iaf gör någonting rätt med denna stärkare! :D Men visst är det en djungel av inställningar, man får ju nästan panik efter ett tag...?! ;) ;)
Tack som tusan för tipset angående THX=Auto föresten, fungerar ju klockrent och så mycket smidigare än att behöva gå in i menyn och ändra RE=EQ hela tiden (som numera står på OFF 100% av tiden)!

Min Audyssey-mätning gjorde jag mha micstativ, på 6 olika mätpunkter i rummet (1:a punkten vid "öronhöjd" i "sweetspot"; punkt 2 - en halvmeter (ca) åt höger; punkt 3 - en halvmeter åt vänster. Punkter 4, 5, 6 en halvmeter (ca) framåt i rummet + lite högre höjd på micken, annars samma värden som de första punkterna (Sweetspot, halvmeter höger respektive vänster)... Fick riktigt bra värden via detta, förutom subben då som diffar lite (men det ska den tydligen göra enligt Audyssey, så ingen fara på taket där...) och kör nu på följande inställningar:

CD-musik, radio: Auto/Stereo-läget, EQ=Off, THX=Off, ReEQ=Off
MP3 (streamat via PS3): Auto/Stereo-läget, EQ=Flat, THX=Auto (Off), ReEQ=Off
Film med digitalt ljud/multichannel (DVD, HD DVD, Blu-ray): Auto-läget, EQ=Flat, THX=Auto, ReEQ=Off
Film 2-kanals/digital från TV: Auto-läget, EQ=Flat, THX=Auto, ReEQ=Off
TV pratprogram: Auto-läget, EQ=Flat, THX=Auto, ReEQ=Off
Spel (X360, PS3), multichannel: Auto-läget, EQ=Flat, THX=Auto, ReEQ=Off

Observera att man ibland får göra vissa justeringar, testade t ex Guitar Hero på Xboxen som lät aningen för skarpt med EQ=Flat + THX=Auto och körde därför på EQ=Off + THX=Off istället. Singstar på PS3an lät däremot SJUKT bra med EQ=Flat + THX=Auto, otroligt lyft på ljudbilden där!! Kanske är så att EQ-lägena och THX fungerar lite sämre för "tyngre- och rockmusik" eftersom det blir lite mer diskant och större ljudbild...?

Sammanfattningsvis kan jag dock säga att jag är GRYMT nöjd just nu!! Flat-läget och THX=Auto lyfter verkligen de filmer jag testat till klart högre nivår + att man slipper lågt "röst/prat-ljud" från center-speakern, vilket underlättar en hel del (alltid en fördel att höra vad skådespelarena säger i en schysst rulle ;) )! Så nu kommer jag behålla dessa inställningar för en bra tid framöver!! :)

Redigerat av ajzman, 12 July 2008 - 11:16.

Postad 12 July 2008 - 21:14

Unregisteredd2619a18
  • Unregisteredd2619a18
  • Lärjunge

• 403 inlägg
  • 0
Håller med , grymt inlägg, låter bra fast jag inte fixat min bugg.
måste ringa septon på mån för att se om jag kan åka till dom .

har fasen hdmi v30.

Postad 14 July 2008 - 14:02

Handfaste
  • Handfaste
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0

hmm, det här måste jag testa i helgen..

Har du testat Zeeken?

Postad 14 July 2008 - 15:24

Fredrik4xxxx
  • Fredrik4xxxx
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0
Är också tacksam för "OlJensa" inlägg. Alltid intressant att läsa vad andra initierade användare har för erfarenheter. Har dock en liten fråga eller snarare kommentar:

Själv har jag ännu inte testat THX. Har för övrigt ett system med Audiovector S3 Super högtalare. Satt länge och mixtrade med hur jag skulle ha de inställda på 8002:an, bl a SMALL/LARGE. Skickade slutligen ett mail till Audiovector och undrade hur jag skulle göra. Deras klara rekommendation var att ställa frontarna till Large och Center samt Surround till Small. Så min fråga till OlJensa är, vad gör dig så säker på att man bör använda SMALL på alla högtalare?

Sedan vet jag inte om det fungerar att blanda SMALL/LARGE tillsammans med THX, har inte kommit så långt i testandet. Har heller inte blivit övertygad om att THX skulle lyfta ljudet så markant jmf med utan THX.

Håller med om att det är så himla mycket inställningar att testa och justera så man blir helt matt i kroppen. Undrar om man någonsin hittar "de rätta inställningarna" eller om det ens finns några generella sådana. La t ex en hel helg på att testa cd musik med endast frontar och därefter tillsammans med sub genom "both-inställning i 8002:an". Vad kom jag fram till, jo med sub blev vissa skivor bättre och utan sub blev andra bättre. Puuu, hopplöst!

Postad 14 July 2008 - 17:04

Unregistered0d88e7f5
  • Unregistered0d88e7f5
  • Användare

• 143 inlägg
  • 0

Har du testat Zeeken?

Nej och ja, jag har konstaterat att Audyssey mätningarna funkar rätt dåligt i mitt rum, fyra betongväggar och enbart ett fåtal absorbenter. Jag tappar stereoperspektivet rätt ordentligt tack vare att olika ställda avstånd till frontarna.

Frugan jobbar nästa helg och jag har äntligen semester så det finns nog med tid att testa då. Ska ta och leta fram stativet till ljudmätaren och göra ordentliga inställningar.

Postad 15 July 2008 - 07:00

Unregistered4dae1519
  • Unregistered4dae1519
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
Bara jag som tycker stärkaren låter bra med alla tonkontroller och humbojumbo finesser avslagna? Känns som att det är bättre att lämna signalen oförstörd hela vägen till högtalarna...

Visst det är kul och häftigt att testa alla finesser men till slut går i alla fall jag tillbaka till att stänga av allt sådant... det låter annorlunda, kanske mera. Men inte bättre helt enkelt... (enligt mig iaf. ;-) )

Postad 15 July 2008 - 07:58

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2498 inlägg
  • 0

Deras klara rekommendation var att ställa frontarna till Large och Center samt Surround till Small. Så min fråga till OlJensa är, vad gör dig så säker på att man bör använda SMALL på alla högtalare?

Audiovector har ingen aning om vad du har för in-room frekvensrespons vid lyssningsplatsen, men det har Audyssey. Det är den enkla förklaringen till varför du ska ignorera deras rekomendationer.

Audyssey väljer delningefrevensen efter mätningar och sätter den där du har -3dB (enkelt uttryckt). Att Audiovector tycker att man ska ha sina högtalare på LARGE är inget unikt, det tycker nog majoriteten av alla tillverkare, men tyvärr ger det inte det bästa resultatet då endast mycket få huvudhögtalare har dels kapaciteten och dels placeringsmöjligheterna att nå speciellt djupt.

MVH
/Chuck

Postad 15 July 2008 - 09:40

Fredrik4xxxx
  • Fredrik4xxxx
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0

Audiovector har ingen aning om vad du har för in-room frekvensrespons vid lyssningsplatsen, men det har Audyssey. Det är den enkla förklaringen till varför du ska ignorera deras rekomendationer.

Audyssey väljer delningefrevensen efter mätningar och sätter den där du har -3dB (enkelt uttryckt). Att Audiovector tycker att man ska ha sina högtalare på LARGE är inget unikt, det tycker nog majoriteten av alla tillverkare, men tyvärr ger det inte det bästa resultatet då endast mycket få huvudhögtalare har dels kapaciteten och dels placeringsmöjligheterna att nå speciellt djupt.

MVH
/Chuck

Tack för förklaringen. Då mina frontar går ner till 30 htz och även på egen hand ger en bra subbaskänsla kändes det spontant synd att ställa in SMALL och inte utnyttja de resurser som finns. När jag precis fått hem min 8002 och körde Audyssey så försvann subben helt och centern började låta som en transistorradio från 60-talet :) trots flera försök och många mätpunkter. Enda sättet för mig att få ordning på systemet blev att nollställa och själv ställa in avstånd och db lämpligt samt låta bli att sälla in delningfrekvenzer mellan högtalarna. Har det så fortfarande och tycker att det nu låter mycket bra. Skall dock lämna in min reciever i veckan och få firmwaren uppdaterad. Får se om det löser mina problem.

Passar på och ställa min tidigare fråga på nytt. Finns det någon som kan förklara (inte bara teoretiskt) på vilket sätt ni upplever ljudet bättre med THX på än av? Själv har jag närmare 5 m fr duk till soffan, vilket skall innebära (enl THX själva) att jag har ett för stort rum för min THX select2 funktion.

Känner idag ungefär samma sak som vad som sägs i förra upplägget, nämligen att bäst resultat nås när så lite funktioner som möjligt kopplas in.

Redigerat av Fredrik4xxxx, 15 July 2008 - 15:16.

Postad 15 July 2008 - 17:15

_FredriK_
  • _FredriK_
  • Beroende

• 1377 inlägg
  • 0

Bara jag som tycker stärkaren låter bra med alla tonkontroller och humbojumbo finesser avslagna? Känns som att det är bättre att lämna signalen oförstörd hela vägen till högtalarna...

Visst det är kul och häftigt att testa alla finesser men till slut går i alla fall jag tillbaka till att stänga av allt sådant... det låter annorlunda, kanske mera. Men inte bättre helt enkelt... (enligt mig iaf. ;-) )

Kör också utan allt jumbo jumbo. Kan ju inte vara bra ;)

Postad 16 July 2008 - 13:00

handsomedevil
  • handsomedevil
  • Amatör

• 89 inlägg
  • 0
Raderat av mig Handsomedevil....

Redigerat av handsomedevil, 16 July 2008 - 20:50.

Postad 16 July 2008 - 15:39

Unregistered0d88e7f5
  • Unregistered0d88e7f5
  • Användare

• 143 inlägg
  • 0
Jag måste hålla med grabbarna (och/eller flickorna) ovan och hålla med om att stänga av "korrigeringarna". De funktioner jag använder är Night mode på kvällarna och mina normala inställningar för film och sedan Pure Direct för musik.

Audyssey ger jag, som jag skrev i tidigare inlägg, inte mycket för..

Postad 16 July 2008 - 17:10

pettersson72
  • pettersson72
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Hej
Har bytt bort mitt Parasound försteg/processor

edit: Ingen försäljning i trådarna, använd marknaden // Mvh Martin

och jag är sugen på Marantz SR8002. Problemet är att den kostar ca 16 000kr medans Marantz SR7002 kostar lite under 10 000. Mjukvarumässigt (dvs avkodning och andra funktioner) är de närmast identiska (?) medans SR8002 har mera "flås" både enligt specen och åsikter i div tester.

Jag har en fundering och den är att skaffa SR7002, koppla på Parasound slutsteget och bi-ampa frontarna. Skillnaden i pris är ju ungefär det jag skulle få ut för mitt slutsteg. Skulle detta funka tror ni? Vinner jag mycket på detta?

Finns det bra lågnivå RCA-kablar för detta?

Jag utnyttjar iofs bara fyra kanaler i slutsteget, men jag tror detta kan bli bra. Kan kanske hitta ett stereo slutsteg så jag kan bi-ampa centern också, problemet att Parasound inte förekommer så ofta här i Sverige så vad kan passa istället?

Se min tråd om mitt system här: http://www.hififorum...?TOPIC_ID=67691

Mvh

Redigerat av Martin, 16 July 2008 - 17:14.

Postad 16 July 2008 - 17:18

pettersson72
  • pettersson72
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Det var inte riktigt menat som en annons men ok ... alltså jag har ett Parasound HCA-855A (5-kanals slutsteg)
85 watts RMS x 5, 20 Hz-20 kHz, 8 ohm http://www.parasound...age/hca855a.php

Postad 16 July 2008 - 18:11

ljudnisse
  • ljudnisse
  • Veteran

• 2129 inlägg
  • 0
oj oj vad det har hänt mycket i tråden, har bara varit borta en vecka.

Vill bara påpeka att HDMI ver. inte säger så mycket om SW läget, utan de officiella namnet på den bugg fria SW
är:
Ref No: MZ08-23.

Postad 16 July 2008 - 21:00

Advance Acoustic
  • Advance Acoustic
  • Amatör

• 75 inlägg
  • 0
Hej.

Jag har kollat upp min.. och tyvärr så har jag gamla FW... Jag har 7002 svart... Dock så kommer jag att vänta med att lämna in min då jag tänkte göra det i morgon men de som fixar det har semester samtidigt som jag ska bort.. Hade varit skönt att få det fixat när man ändå inte använder den. Men jag känner att jag vill inte vara utan den i en vecka utan väntar tills nästa gång man ska bort..

Är jag den enda som klarade mig med en buggfri Marantz 8002? Steppvaran, vad har du för FW info och när köpte du din? Har du den svarta modellen förresten!?

Postad 16 July 2008 - 23:27

Unregisteredece11c0b
  • Unregisteredece11c0b
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Sitter med en ny fräsch 7002a som jag matar tvn och projektorn med. Men jag har stora problem med det hela eftersom den "tappar" bilden när man tex byter kanal eller output. Det verkar som om hdmi switchen inte fungerar som den ska, det känns som om den försöker få kontakt med digitalboxen men misslyckas. Och sen fortsätter den försöka. Jag måste stänga av förstärkaren för att få tillbaka bilden.

Jag har den senaste FW versionen iaf.

Någon som känner igen detta problem och kan komma med några bra tips?

Postad 17 July 2008 - 09:37

ljudnisse
  • ljudnisse
  • Veteran

• 2129 inlägg
  • 0
Kung nicke, Du får ge oss mer info, vad är det för box, har du kanske billiga / långa HDMI kablar osv ...

Postad 17 July 2008 - 12:06

Unregisteredece11c0b
  • Unregisteredece11c0b
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
tvn är en pioneer 50" plasma, digitalvboxen är en humax (comhems hdbox) och kabeln mellan digitalboxen och marantzen är en 1m guldpl hdmi som kostade närmare 1000 spänn så där är det nog inga problem. Däremot är det en "medföljande" kabel mellan marantzen och tvn just nu. Men det är inte det som är problemet som jag ser det eftersom jag inte har några som helst problem om jag kopplar utan marantzen.

Testade och slog på I/P convertern och då verkar den ha det jobbigare ändå, den ändrar signalen hela tiden precis som om den letar efter något som passar, speciellt jobbigt har den med hdkanaler. Finns det något sätt att låsa marantzen så att den alltid skickar tex 720p?

Postad 17 July 2008 - 14:06

ljudnisse
  • ljudnisse
  • Veteran

• 2129 inlägg
  • 0
Marantz skickar bara vad den får rakt igenom.

Kör själv, Sony DVD+Dreambox DM800+dator med HDMI utan problem.

Kan du låsa boxen så den alltid skickar 1080i eller 576i för att testa, misstänker att felet ligger i boxen ?

Har du vart på config för HDMI ing. och gjort ändringar HDMI port 1-4 ), isf bör du göra en factory reset, det är bättre att köra default setting på de 1-4 HDMI ing.

Om det inte hjälper ställ frågan i någon Humax tråd.

Redigerat av ljudnisse, 17 July 2008 - 14:09.

Postad 17 July 2008 - 17:59

Unregisteredece11c0b
  • Unregisteredece11c0b
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
jag har nu testat att återställa den helt och det sket sig ju det med.

efterlite efterforskningar hos comhem så hittade jag denna uppmuntrande text i informationen om senaste mjukvaran till boxen.

"HDMI-switchning.
Vissa hemmabioförstärkare kan inte växla HDMI-signalen från boxen. Den tillfälliga lösningen då detta inträffar är tyvärr att koppla förbi hemmabioförstärkaren. Arbete pågår för att kunna förbättra detta i en framtida mjukvara."

SUCK
Är det någon annan här som använder comhems hdbox?

fråga två: är det någon som har en logitechkontroll och fått den att fungera bra med marantzen. Iom att den ska vara i AMP läge för att sköta volymen och jag hittar ingen IRkod för AMPknappen på den stora fjärren.

Förutom att inget fungerar som jag vill så funkar det bra :)

Postad 17 July 2008 - 20:56

Unregistered0d88e7f5
  • Unregistered0d88e7f5
  • Användare

• 143 inlägg
  • 0

Sitter med en ny fräsch 7002a som jag matar tvn och projektorn med. Men jag har stora problem med det hela eftersom den "tappar" bilden när man tex byter kanal eller output. Det verkar som om hdmi switchen inte fungerar som den ska, det känns som om den försöker få kontakt med digitalboxen men misslyckas. Och sen fortsätter den försöka. Jag måste stänga av förstärkaren för att få tillbaka bilden.

Jag har den senaste FW versionen iaf.

Någon som känner igen detta problem och kan komma med några bra tips?

Jag har samma bekymmer med bild från HTPCn, det har tydligen att göra med HDMI-handskakningen. Jag brukar lösa med att hoppa mellan HDMI-1 och HDMI-2. Bilden kommer oftast tillbaks på andra/tredje försöket.

Postad 17 July 2008 - 21:07

Unregisteredece11c0b
  • Unregisteredece11c0b
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
ja i bästa fall och det duger inte om man ska få fröken i huset nöjd, jag testade nu att koppla komponentkabel istället för hdmi från boxen och då är det inga problem längre.

jag har också skickat ett "glatt" mail till comhem för att få svar på när det kommer en box som fungerar.

Postad 17 July 2008 - 21:13

Unregistered0d88e7f5
  • Unregistered0d88e7f5
  • Användare

• 143 inlägg
  • 0
Det har inte med Comhem boxen att göra utan det har med kopplingen mellan TVn och boxen och projjen och boxen. Du kan tacka HDMI-protokollet för "hur enkelt det är"

Postad 17 July 2008 - 22:21

Biohazard
  • Biohazard
  • Lärjunge

• 300 inlägg
  • 0

fråga två: är det någon som har en logitechkontroll och fått den att fungera bra med marantzen. Iom att den ska vara i AMP läge för att sköta volymen och jag hittar ingen IRkod för AMPknappen på den stora fjärren.

Har en Harmony 885 & försökte som en tok att få in AMP-knappen utan att lyckas. Visade sig att man inte behöver det, volymen funkar fast man byter bild-ingång, motför originalfjärren där man behövde trycka in AMP för att få volymen att funka.

Postad 18 July 2008 - 00:05

jimpa_84
  • jimpa_84
  • Användare

• 243 inlägg
  • 0

jag har nu testat att återställa den helt och det sket sig ju det med.

efterlite efterforskningar hos comhem så hittade jag denna uppmuntrande text i informationen om senaste mjukvaran till boxen.

"HDMI-switchning.
Vissa hemmabioförstärkare kan inte växla HDMI-signalen från boxen. Den tillfälliga lösningen då detta inträffar är tyvärr att koppla förbi hemmabioförstärkaren. Arbete pågår för att kunna förbättra detta i en framtida mjukvara."

SUCK
Är det någon annan här som använder comhems hdbox?

Förutom att inget fungerar som jag vill så funkar det bra ;)

Använder också comhems hdbox men har som tur är inte uppdaterad boxen från .15 versionen då jag avvaktade för att se kommentarerna från användarna här på forumet och jag har inga som helst problem.
Det ända jobbiga är att när man startar digitalboxen måste man varje gång välja mellan att uppgradera omedelbart eller senare.

Postad 24 July 2008 - 07:20

Spygg
  • Spygg
  • Forumräv

• 542 inlägg
  • 0
Köpte en svart 7002 idag, och den verkar funka perfekt bortsett från en grej: Jag får inget ljud från min dators HDMI-utgång. Bilden funkar perfekt, men ljudet funkar inte . Tilläggas bör kanske att jag har ett Radeon 2600XT kopplat med DVI till dataskärmen och HDMI till receivern. Följande är gjort:
-Jag har assignat datoringången (vcr1) till HDMI-3 och döpt om VCR1 till "Dator"
-Jag har valt "Digital output device (HDMI) High definition audio" som uppspelningsenhet på datorn.
Resultat: Bra bild, men inget ljud.

Kopplar jag den direkt till min plasma så får jag däremot ljud.

Vadan detta?

Och en annan sak - är det inte extremt jobbigt att behöva trycka två gånger på varje ingångsväljarknapp på fjärren för att välja ingång på stärkaren? Och blir inte detta extra krångligt om man har exempelvis en Philips Pronto som man vill lära ut Marantzens koder till via fjärr-mot-fjärr-inlärning?

Postad 24 July 2008 - 13:04

Svensson199
  • Svensson199
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0

Köpte en svart 7002 idag, och den verkar funka perfekt bortsett från en grej: Jag får inget ljud från min dators HDMI-utgång. Bilden funkar perfekt, men ljudet funkar inte . Tilläggas bör kanske att jag har ett Radeon 2600XT kopplat med DVI till dataskärmen och HDMI till receivern. Följande är gjort:
-Jag har assignat datoringången (vcr1) till HDMI-3 och döpt om VCR1 till "Dator"
-Jag har valt "Digital output device (HDMI) High definition audio" som uppspelningsenhet på datorn.

Vadan detta?

Och en annan sak - är det inte extremt jobbigt att behöva trycka två gånger på varje ingångsväljarknapp på fjärren för att välja ingång på stärkaren? Och blir inte detta extra krångligt om man har exempelvis en Philips Pronto som man vill lära ut Marantzens koder till via fjärr-mot-fjärr-inlärning?

Har du gått in i förstärkarkarens setup och ändrat så även ljudet skall tas från HDMI?

// Svensson199

Postad 24 July 2008 - 16:08

Reference audio
  • Reference audio
  • Forumräv

• 969 inlägg
  • 0
Märkligt det där med comhem boxen... Jag var ute hos kund idag och installerade en SR-7002 med humax boxen.
Tankade in nya mjukvaran och slog igång bilden - pang, bild DIREKT. Ljud hängde också med.

//Erik

Postad 24 July 2008 - 16:19

Spygg
  • Spygg
  • Forumräv

• 542 inlägg
  • 0

Har du gått in i förstärkarkarens setup och ändrat så även ljudet skall tas från HDMI?

// Svensson199

Självklart har jag det. Har nu också sett att tidigare användare här i tråden haft samma problem, och undrar således om någon av dessa hittat en lösning? Just nu kör jag ljudet från datorn med vanlig röd-vit stereokabel, och det är ju lite trist...

Postad 24 July 2008 - 18:41

Merkurius
  • Merkurius
  • Användare

• 150 inlägg
  • 0
Att receivern ska funka med PCn känns víktigt. Är själv på jakt efter ny, och en sak jag kollar efter är just detta. Marantz har tydligen vissa problem här.

Läste om någon receiver, tror det var en Onkyo, där endast HDMI ingång 1 fungerade med både bild och ljud från PC. Känns långsökt, men kan kanske vara värt ett försök.

Postad 24 July 2008 - 18:48

Unregistered0d88e7f5
  • Unregistered0d88e7f5
  • Användare

• 143 inlägg
  • 0

Självklart har jag det. Har nu också sett att tidigare användare här i tråden haft samma problem, och undrar således om någon av dessa hittat en lösning? Just nu kör jag ljudet från datorn med vanlig röd-vit stereokabel, och det är ju lite trist...

Jag har samma problem med både Sapphire Radeon HD 2600xt, har testat med ett 2400 PRO med, samma problem. Går att få ljud via HDMI till TVn men inte när jag kopplar till stärkaren. Det funkar dock klockrent från PS3an.

Jag hoppas lite på nya Intel G45 chipsetet, tänkte byta moderkort i HTPCn så fort det blir tillgängligt, men här av dig om du hittar en lösning.

Postad 27 July 2008 - 20:44

Unregistered7212f739
  • Unregistered7212f739
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0

Vadan detta?

Antar att du är SÄKER på att din dator verkligen skickar ljudet via HDMI, hade ett grafikkort med HDMI ut ett tag som faktiskt bara skickade bild (blev inte lite besviken när jag fattade det... ).

Okej, okej.. inte vad du vill höra, men du kan ju alltid fixa ljudkort med utgång för digitalt ljud optisk eller coax och koppla ljudet separat om inget annat funkar.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.