Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Toshiba Z3030 - 37"-52"

1520 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 19 December 2007 - 15:40

ANSY
  • ANSY
  • Användare

• 134 inlägg
  • 0

Jag kollade på 47z3030 på media markt i norrköping.
Har för mig att den kostade 22 990 då, men det kan också ha varit 21 990...

-----

En egen fråga ang. pixelmappning:
Nu sitter jag med TV:n här hemma och försöker få till bilden från datorn. Den vill inte riktigt pixelmappa ordentligt när jag kopplat in datorn via HDMI... jag har ställt in 1920*1080... först skar den bilden, men det löste jag genom att ställa in "Exakt Scan". Men den vill ändå inte visa smala texter snyggt. osv.

Tror ni det är inställningar på datorn och grafikkortet? Eller finns det nån inställning i TV:n som jag har missat?

-----

Hej sawdustwilly

Jag hittade en inställning i kontrollpanelen för mitt Nvidia-kort som heter "Change flat panel scaling" där ställde jag in "Use NVIDIA scaling". Då blev de flesta texter bra.

Sen kan jag rekomendera att gå in i bildskärmsinställningar och utseende, där trycker du på Avancerat. Då kan du ändra bl.a. storlek på tekensnitt och ikoner i windows xp. Det behövs när man sitter på 1920x1080 för att man ska kunna läsa från soffan.
/ANDSY

Postad 19 December 2007 - 18:40

Blinded
  • Blinded
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Jag var i Oslo i måndags och köpte med Hjemmekino , nr 10 2007, Norska motsvarigheten till vår Hemmabio tidning.
Till min lycka kunde jag konstatera att däri fanns ett test på Toshiba 52z3030dg.Testet jämmförde z3030dg med Sony KDL 46W300 och Sharp LC52HD1E.

Kort och gott om testerna , så är dom på 5 sidor och där klarar sig Toshiban bra mot Sonyn och är lite bättre än Sharpen.

Jag har sneglat på en 52 Toshiba ett tag nu, det kanske är dags att göra slag i saken och köpa en.

Jag har soffan ca 4-5meter från platsen där tvn ska stå , då borde väll en 52 a bli bra rent storleksmässigt ? Eller ?

Här är adressen till tidningen.www.hjemmekino1.no

God Jul /Blinded

Postad 19 December 2007 - 19:26

ANSY
  • ANSY
  • Användare

• 134 inlägg
  • 0

Jag har sneglat på en 52 Toshiba ett tag nu, det kanske är dags att göra slag i saken och köpa en.

Jag har soffan ca 4-5meter från platsen där tvn ska stå , då borde väll en 52 a bli bra rent storleksmässigt ? Eller ?
God Jul /Blinded

Hej
Jag har iof. bara haft min 47:a i några timmar men helt klart ska du titta på 52:an. Jag har soffan på ca. 3 m avstånd och då känns 47 stor men jag är glad att jag inte valde 42:an.
/ANSY

Postad 19 December 2007 - 21:13

TheRoggan
  • TheRoggan
  • Användare

• 153 inlägg
  • 0

Jag var i Oslo i måndags och köpte med Hjemmekino , nr 10 2007, Norska motsvarigheten till vår Hemmabio tidning.
Till min lycka kunde jag konstatera att däri fanns ett test på Toshiba 52z3030dg.Testet jämmförde z3030dg med Sony KDL 46W300 och Sharp LC52HD1E.

Kort och gott om testerna , så är dom på 5 sidor och där klarar sig Toshiban bra mot Sonyn och är lite bättre än Sharpen.

God Jul /Blinded

Tack för denna feedback, har väntat på en test mellan dessa, speciellt W3000 och Z3030! Synd att dom inte har något om testet på deras hemsida.

Ser ut som det blir en beställning redan imorgon av ett antal Z3030 hehe, ser just nu ut som det blir en 37:a (köket), en 47:a (dator/spel skärm) och en 52:a (vardagsrum) för min del (plus en 32:a till badrummet).

/Roger

Postad 19 December 2007 - 22:05

Krokben
  • Krokben
  • Amatör

• 78 inlägg
  • 0
En sak som förbryllat mig lite angående 42Z3030 är testet på hdtvorg.co.uk (i och för sig bara ett enda litet subjektivt test, men ändå)... Där har den fått följande betyg:

Picture 4/5
Sound 3/5
Features 4/5
Usability 4/5
Value 4/5

Och det är inget så där suveränt betyg jämfört med en del andra apparater jag varit intreserad av i samma prisklass... Men sen avslutar de recensionen med att skriva att det mycket möjligt är det bästa 42"-köpet som finns på marknaden!

Vet inte riktigt vad jag ska tro, och jag hittar inte så många andra recensioner på den. Ni som har den (eller bara har kikat närmare på den), hur tycker ni att den är i förhållande till övriga utbudet idag (i denna prisklass)?

Postad 19 December 2007 - 22:57

Tomas L
  • Tomas L
  • Veteran

• 1561 inlägg
  • 0

God Jul /Blinded

Tack för denna feedback, har väntat på en test mellan dessa, speciellt W3000 och Z3030! Synd att dom inte har något om testet på deras hemsida.

Ser ut som det blir en beställning redan imorgon av ett antal Z3030 hehe, ser just nu ut som det blir en 37:a (köket), en 47:a (dator/spel skärm) och en 52:a (vardagsrum) för min del (plus en 32:a till badrummet).

/Roger

Observa bara att 52:an (och 57:an) har en S-PVA panel, medan de övriga har S-IPS. Jag vet inte om jag skulle köpa så många skärmar (fyra!?) på en gång, jag skulle kanske börja med en eller ett par av skärmarna för att se att de passar min smak. Men det är klart, om ekonomin tillåter så... :P

Postad 20 December 2007 - 03:44

TheRoggan
  • TheRoggan
  • Användare

• 153 inlägg
  • 0

Observa bara att 52:an (och 57:an) har en S-PVA panel, medan de övriga har S-IPS. Jag vet inte om jag skulle köpa så många skärmar (fyra!?) på en gång, jag skulle kanske börja med en eller ett par av skärmarna för att se att de passar min smak. Men det är klart, om ekonomin tillåter så... :P

Yes jag vet Tomas, det jag läst/förstått om S-PVA är att den ska generellt sett ha bättre kontrast/svärta än S-IPS men sämre responstider och aningen sämre färgåtergivning samt aspektvinklar. Ska bli intressant att se dom "side-by-side" och se hur stor skillnaden egentligen är, speciellt 47" vs 52".

Även om S-PVA panelen skulle vara aningen sämre så tror jag att det är marginellt, jag är tämligen säker på att bilden kommer vara bra och jag kommer bli nöjd. Jag tycker att det är bra bild på min Acer 37" som har 800:1 i kontrast och har en av dom absolut första full-HD panelerna som fanns på marknaden för nu snart 3 år sen, visst svart är ju inte riktigt svart och SD signaler ser ju lite sådär ut, men jag kör nästan bara data i 1920x1080 på den och då är det kanon bild.

Det är 52" som gäller i vardagsrummet då jag har byggt en pelarvägg med precis dom måtten (ursprungligen måttad efter en 52" Sharp XL1E och som tur är så har Z3030 ungefär samma). Dessutom så upplevs 52" märkbart större än 46/47", så det är värt dom extra slantarna. Ska köpa alla skärmar i samma serie och jag känner mig bekväm med at Z3030 är bästa serien att köpa nu. Bygger om hela huset och har gjort nedsänkningar i väggar och dragit kablar till alla skärmar (dubbla HDMI), har en obligatorisk del i husombyggnadsbudgeten för skärmar :)

/Roger

Postad 20 December 2007 - 08:20

Tomas L
  • Tomas L
  • Veteran

• 1561 inlägg
  • 0

Yes jag vet Tomas, det jag läst/förstått om S-PVA är att den ska generellt sett ha bättre kontrast/svärta än S-IPS men sämre responstider och aningen sämre färgåtergivning samt aspektvinklar. Ska bli intressant att se dom "side-by-side" och se hur stor skillnaden egentligen är, speciellt 47" vs 52".

Även om S-PVA panelen skulle vara aningen sämre så tror jag att det är marginellt, jag är tämligen säker på att bilden kommer vara bra och jag kommer bli nöjd. Jag tycker att det är bra bild på min Acer 37" som har 800:1 i kontrast och har en av dom absolut första full-HD panelerna som fanns på marknaden för nu snart 3 år sen, visst svart är ju inte riktigt svart och SD signaler ser ju lite sådär ut, men jag kör nästan bara data i 1920x1080 på den och då är det kanon bild.

Det är 52" som gäller i vardagsrummet då jag har byggt en pelarvägg med precis dom måtten (ursprungligen måttad efter en 52" Sharp XL1E och som tur är så har Z3030 ungefär samma). Dessutom så upplevs 52" märkbart större än 46/47", så det är värt dom extra slantarna. Ska köpa alla skärmar i samma serie och jag känner mig bekväm med at Z3030 är bästa serien att köpa nu. Bygger om hela huset och har gjort nedsänkningar i väggar och dragit kablar till alla skärmar (dubbla HDMI), har en obligatorisk del i husombyggnadsbudgeten för skärmar :)

/Roger

Jag tror också att det är marginell skillnad mellan de olika panelerna vid "normal" vardagsrumsanvändning, vad man föredrar är nog individuellt, ingen är "sämre". Om jag inte minns fel så har du placerat "hålet" för vardagsrums-TV:n ganska högt och då passar nog S-PVA bättre än S-IPS såvida man inte kan/vill tilta den ned mot tittarna. Hoppas bara det inte är "klämpassning", alla TV behöver ventilation och det gäller även Z3030. I kök och badrum är det av naturliga skäl inte lika kritiskt, men det är inte dumt kunna vrida/tilta TV:n. Vad har du tänkt använda för källa? Jag kan rekomendera Canal Digital med HD-paketet (sat). (Eller Viasats HD-paket om du föredrar det, men de har ganska få kanaler än så länge)

Redigerat av Tomas L, 20 December 2007 - 08:20.

Postad 20 December 2007 - 08:38

Unregistered86d65e0e
  • Unregistered86d65e0e
  • Användare

• 224 inlägg
  • 0
Nå har jeg mottatt min 47Z3030 fråa Pixmania. :-)
Jeg har så langt kun gjort en grovkalibrering basert på TomasL sine innstillinger. Det ser lovende ut. Om jeg får tid skal jeg ta ned min gamla 37" fra veggen og henge opp mitt nye vidunder i kveld. Er det M8 skruer på baksiden? Jeg kunne ikke finne dette i manualen...

Postad 20 December 2007 - 08:50

TheRoggan
  • TheRoggan
  • Användare

• 153 inlägg
  • 0

Jag tror också att det är marginell skillnad mellan de olika panelerna vid "normal" vardagsrumsanvändning, vad man föredrar är nog individuellt, ingen är "sämre". Om jag inte minns fel så har du placerat "hålet" för vardagsrums-TV:n ganska högt och då passar nog S-PVA bättre än S-IPS såvida man inte kan/vill tilta den ned mot tittarna. Hoppas bara det inte är "klämpassning", alla TV behöver ventilation och det gäller även Z3030. I kök och badrum är det av naturliga skäl inte lika kritiskt, men det är inte dumt kunna vrida/tilta TV:n. Vad har du tänkt använda för källa? Jag kan rekomendera Canal Digital med HD-paketet (sat). (Eller Viasats HD-paket om du föredrar det, men de har ganska få kanaler än så länge)

Ja så var det kanske ja, S-PVA är mindre kännslig på "tittvinkeln" vilket precis som du säger är bättre då min skärm kommer sitta aningen högre än optimalt. Kommer nog inte tilta skärmen något (om det inte är blir märkbar skillnad i kontrast/färg ifrån där jag sitter) då det är en del i husets design, skulle se lite konstigt ut om den var tiltad.

Det är aningen "tight" fit med ca 1cm spelrum på sidorna och 4cm ovanför skärmen för ventilation, dock så har jag tagit upp två 5" diameter hål i toppen på inbyggnaden för ventilation. Om det behövs så kommer jag även att ta hål inne i pelar upp mot vinden så det blir riktigt kalldrag (iallfall när det är under ~22 grader ute) bakom TV'n. Räcker inte det så kan jag sätta en fläkt på vinden som suger upp varmluften.

Har bifogat en bild jag tog igår (håller på och byggstädar och fixar till nu, dock skitigt som få fortfarande) där man ser passform samt höjden. I verkligheten så upplevs skärmen sitta lägre än vad det ser ut på bilden av någon anledning, dock så hade det nog varit bättre när man ser det i efterhand att haft den kanske en 10cm längre ner.

Har kanal digital sen ett antal år, beställde faktiskt igår HD paketet med den inspelningsbara boxen. Kommer köra allt via HDMI (PS3, HTPC, X-Box, HD-DVD, Digital-TV etc).

/Roger

Bifogad fil(er)

Redigerat av TheRoggan, 20 December 2007 - 09:01.

Postad 20 December 2007 - 09:27

freddan96
  • freddan96
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
Är det nån som spelar snabba skjut spel på nätet typ call of duty eller liknande med denna Lvd-tv?
Tänkte om det blir mkt lagg och så , men det kanske inte finns nån bra Lcd-tv till sånt än.

Postad 20 December 2007 - 11:44

TheRoggan
  • TheRoggan
  • Användare

• 153 inlägg
  • 0

Är det nån som spelar snabba skjut spel på nätet typ call of duty eller liknande med denna Lvd-tv?
Tänkte om det blir mkt lagg och så , men det kanske inte finns nån bra Lcd-tv till sånt än.

Jag kör idag på en 3 år gammal Acer 37" 1920x1080 LCD "TV", har för mig att den har 8ms refresh rate. Jag har spelat mycket Battlefield 2 och liknande på nätet, även mycket bilspel etc och det fungerar utmärkt utan någon märkbar "lagg" alls i bilden. Det är möjligt att man kan se nån lagg om man tittar specifikt efter det (jag har dock inte sett någon), men det upplevs inte alls som störande eller ens märkbart. Jag förväntar mig att Z3030 är enbart bättre i alla avseenden.

Jag kommer att använda en 47" Z3030 som "datorskärms" ersättare till min 37" Acer (som hamnar i sovrummet istället).

/Roger

Postad 20 December 2007 - 16:10

ANSY
  • ANSY
  • Användare

• 134 inlägg
  • 0
Hej
Jag håller som bäst på att trimma in min 47a.
Ett par frågor:

Går det att få en onscreen information om vilket format ingående signal, om det år 576i, 720p eller 1080i/p.

Hur vet man om man får in komposit eller RGB via SCART?

Jag försöker programmera in macron på min universalfjärrkontroll och skulle behöva lista ut hur jag ska kunna byta till en specifik ingång på TVn genom knapptrycknigar på fjärren. Har någo tips?

/Ansy

Postad 20 December 2007 - 21:48

kebabmannen
  • kebabmannen
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
Just tillbaka från inWarehouse-showrummet på Birger Jarlsgatan. Där har de en 42z3030 hängandes under en 40W3000. De körde en 1080p-källa (blueray) splittat på alla apparater; Fantastic Four.

Sonyn utklassade 42z3030 å det grövsta. 42z3030:an var grynig i bilden och färgerna såg väldigt onaturliga ut. Panelen hade också en lätt blåaktig ton, och svärtan på Toshiban var inte i närheten av Sonyns. Sonyn hade naturliga färger, följsammare panoreringar, mycket bättre svärta, allt var bättre helt enkelt. (för att inte tala om byggkvaliteten...)

Jag hade ju givetvis inte tillgång till några fjärrkontroller och så, och kanske var Toshiban konstigt inställd, men det var en häpnadsväckande skillnad! Är det en verklig skillnad eller bara en inställningsfråga?

Jag har nu svängt om mot en Sony 46w3000, trots merkostnaden...

Postad 20 December 2007 - 21:59

Unregistered5eeb5689
  • Unregistered5eeb5689
  • Användare

• 229 inlägg
  • 0

Hej
Jag håller som bäst på att trimma in min 47a.
Ett par frågor:

Går det att få en onscreen information om vilket format ingående signal, om det år 576i, 720p eller 1080i/p.

Hur vet man om man får in komposit eller RGB via SCART?

Jag försöker programmera in macron på min universalfjärrkontroll och skulle behöva lista ut hur jag ska kunna byta till en specifik ingång på TVn genom knapptrycknigar på fjärren. Har någo tips?

/Ansy

Om du har en harmany fjärr så ska det gå. Jag har i alla fall fått min harmany 525 att starta på scart 1.

Redigerat av Unregistered5eeb5689, 20 December 2007 - 21:59.

Postad 21 December 2007 - 00:23

suckerpunch
  • suckerpunch
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0

Just tillbaka från inWarehouse-showrummet på Birger Jarlsgatan. Där har de en 42z3030 hängandes under en 40W3000. De körde en 1080p-källa (blueray) splittat på alla apparater; Fantastic Four.

Sonyn utklassade 42z3030 å det grövsta. 42z3030:an var grynig i bilden och färgerna såg väldigt onaturliga ut. Panelen hade också en lätt blåaktig ton, och svärtan på Toshiban var inte i närheten av Sonyns. Sonyn hade naturliga färger, följsammare panoreringar, mycket bättre svärta, allt var bättre helt enkelt. (för att inte tala om byggkvaliteten...)

Jag hade ju givetvis inte tillgång till några fjärrkontroller och så, och kanske var Toshiban konstigt inställd, men det var en häpnadsväckande skillnad! Är det en verklig skillnad eller bara en inställningsfråga?

Vill minnas att det brukar vara de dyrare apparaterna som kallibreras, de billigare får inte den uppmärksamheten av personalen. Det kan ju vara en förklaring?

Postad 21 December 2007 - 00:39

Stefan Bäckman
  • Stefan Bäckman
  • Forumräv

• 976 inlägg
  • 0

Vill minnas att det brukar vara de dyrare apparaterna som kallibreras, de billigare får inte den uppmärksamheten av personalen. Det kan ju vara en förklaring?

Men det vet vi ju inte, så varför spekulera? Eller vet du att Inwearhouse har gjort så?

/Bäckman

Postad 21 December 2007 - 02:06

toler
  • toler
  • Veteran

• 1548 inlägg
  • 0

Märkligt att det var sån skillnad, kanske z3030 har bara IPS trots senaste "budet" om detta.

Om det är sån skillnad så borde inte z3030 sälja bra...den kan ju förståss av dolda skäl vara dåligt inställd,
men resultatet är att W3000 utan 100hz funkar bättre än z3030...jag vill inte tro det är så illa!
Snarare så borde butiken ägna mer tid att kalibrera z3030 så den kan mäta sig med w3000; så den säljs.
Omdömen är så subjektiva, så detta är inte mycke värt, men man vill ju tro på det som skrivs!
Har bara sett w3000 och sen är läcker. Men Tosh ska ju vara i närheten.
Det var ju nån här som skrev att han ansåg z3030 kunna ge x3000 en match.

OBS: det är tillfällighet jag skriver nu, jag har inte läst tråden och när jag slutade läsa hade jag mycket att besvara jag inte hinner, det är trådinfarkt hos mig. Så räkna inte med nån replik på detta inlägg. I'll be back med mer info med. Har dock läst att DrHD dissar z3030 nu och hyllar 40D3000, förut dissade han mig när jag gjorde det... hare bra och se er i annan tråd t.v.

Redigerat av toler, 21 December 2007 - 02:08.

Postad 21 December 2007 - 09:17

ANSY
  • ANSY
  • Användare

• 134 inlägg
  • 0
Jag har ingen aning om hur de har gjort på Inwarehouse.
Men jag har varit runt på väldigt många affärer och kollat TV innan jag slog till på Toshiban som jag köpte osedd!
Helt klart är att ingen butik jag har besökt (ca. 10-12st) har haft någon bra setup.
Ofta usel bildkvalité över lag. Försäljarna skyller på långa kablar, splittar och dålig mottagning.
Man hänger apparater brevid varandra som inte kan jämföras p.g.a. prestanda och pris.
På Elgiganten i Uppsala så hänger en Samsung LE-46M86 brevid en SONY 46:a (minns ej modell), och skillnaden mellan dessa skärmar är enorm i butiken. Jag slår vad om att 99% skulle välja Samsungen på stående fot i butiken då de skrikande färgerna och bländande ljuset får Sonyn att se grå, trist och oskarp ut. Men min gissning är att Sonyn visar den mest naturliga bilden.
Tänk på att godiset i ICA butiken hänger närmast kassan av en anledning....
Min kompis berättade precis om en affär där två TV som hängde brevid varandra visade samma bild, den ena såg bra ut och den andra såg förskräcklig ut. När min kompis tittade på baksidan var den ena TV:n kopplad till DVD:n med HDMI och den andra med komposit! Hur i hela friden ska man kunna göra ett bra konsumentval när det är så?

Jag är övertygad om att det är omöjligt att göra en ordentlig bedömning av en TV i en butik, det är precis lika mycket chansning som att köpa osett på internet.
Dessutom så är alla TV apparater så bra idag att tar du hem vilken som helst och pillar lite med inställningarna så kommer du att få en bild du är nöjd med. Detta eftersom du inte har tio andra skärmar att jämföra med hemma.

Mitt tips om du inte vill chansa är att gå till den dyra specialaffären som har en sjysst setup men kanske bara 4-5 st TV att välja på. Eller gå till din lilla lokala TV-handlare som gärna lånar ut TV:n till dig så du kan testa hemma och koppla till DIN utrustning, men han är också dyrare (vilket är helt ok).

Kebabmannen, köp Sonyn och du kommer att bli nöjd eller köp Toshiban och du kommer också att bli nöjd. Men du kommer alltid att undra om den andra hade varit bättre....
...och nästa år kommer en modell som är ännu bättre!

/ANSY

Redigerat av ANSY, 21 December 2007 - 09:21.

Postad 21 December 2007 - 09:34

kebabmannen
  • kebabmannen
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
Ja, sen gick jag ju till Sony Center på Regeringsgatan och tittade på 52X3500... :)

Men det är ett stort problem att det nästan är omöjligt att jämföra tv-apparater i butiken då det är så många variabler man inte har kontroll över. Men å andra sidan måste man ju titta på olika modeller innan man slår till :blink:

EDIT: 46w3000 för under 20k nu i Tyskland...i alla fall på papperet.

Redigerat av kebabmannen, 21 December 2007 - 09:37.

Postad 21 December 2007 - 09:38

Tomas L
  • Tomas L
  • Veteran

• 1561 inlägg
  • 0

Sony W3000 är utan tvekan en bra TV, HDTVtest gillade den skarpt trots medelmåttig skalning/deinterlacing, clouding, buzz och ungefär samma betraktningsvinkel som Z3030. Han gillade även Z3030 när han såg den på mässa, men har tyvärr ej testat den ännu. Jag känner inte igen beskrivningarna från min 47Z3030, den har inte "blåaktig svärta", "grynig bild" mm. Som jag skrivit tidigare i tråden så har Z3030 rätt konstiga fabriksinställningar, t ex så står backlight på 70 och Black stretch på "medel" med fabriksinställningarna. Just Backlight på 70 är förödande för svärtan, den bör minst halveras. Ser man dessutom Z3030 från ovan ("under en 40W3000") så tappar man ytterligare i svärta.

Ett av de tio budorden på detta forum och något som har upprepats i en mängd trådar är att man ska vara väldigt försiktig med att bedöma apparater på butiker, särskilt om man inte har någon som helst kontroll över inställningar, källa mm. Så var och en får själva dra sina egna slutsatser. Föredrar man S-PVA ska man kanske titta på 52Z3030 eller ZF355. För mig var snabb uppdateringstid, 100/120 Hz med 24p stöd och bra bildbehandling viktigt.

Märkligt att det var sån skillnad, kanske z3030 har bara IPS trots senaste "budet" om detta.

Please, dra inte upp den spekulationen igen, det var Du som mer eller mindre hittade på att det skulle vara en "gammal" IPS och jag har redan med logiskt resonemang visat varför du har fel och det har dessutom bekräftats av Toshiba som har angivit exakt paneltyp och t o m modellnummer på de olika storlekarna. Finns det någon annan apparat överhuvudtaget på marknaden där just denna fråga har blivit så genomlyst?

Snarare så borde butiken ägna mer tid att kalibrera z3030 så den kan mäta sig med w3000; så den säljs.
Omdömen är så subjektiva, så detta är inte mycke värt, men man vill ju tro på det som skrivs!
Har bara sett w3000 och sen är läcker. Men Tosh ska ju vara i närheten.

Inwarehouse har väl ingen regelrätt butik, det är väl bara ett Showroom? Finns det ö h personal som kan demonstrera apparaterna? Låter snarare som de bara har hängt upp dem på väggen.

Har dock läst att DrHD dissar z3030 nu och hyllar 40D3000, förut dissade han mig när jag gjorde det... hare bra och se er i annan tråd t.v.[/i]

Dr HD är ganska kategorisk av sig, antigen svart eller vitt. Det är inte bara Z3030 som dissas, det görs även Samsung F86, trots att D3000 har en gammal S-PVA (faktiskt) jämfört med F86. Men som jag har sagt tidigare så är bildbehandlingen idag viktigare än vilken paneltyp som används, det har större betydelse för bildkvaliteten. Mer intressant är varför det har varit så tyst angående din egen D3000, inte ett enda inlägg i D3000 tråden vad jag kan se. Låter inte som om du är helnöjd direkt...? Du behöver inte svara här, posta hellre dina intryck i D3000 tråden!

Postad 21 December 2007 - 09:42

Tomas L
  • Tomas L
  • Veteran

• 1561 inlägg
  • 0

På Elgiganten i Uppsala så hänger en Samsung LE-46M86 brevid en SONY 46:a (minns ej modell), och skillnaden mellan dessa skärmar är enorm i butiken. Jag slår vad om att 99% skulle välja Samsungen på stående fot i butiken då de skrikande färgerna och bländande ljuset får Sonyn att se grå, trist och oskarp ut. Men min gissning är att Sonyn visar den mest naturliga bilden.
/ANSY

Huvudet på spiken så att säga. För många blir det en överraskning när de kommer hem och upptäcker att bilden ser helt annorlunda ut än vad de kommer ihåg. Då börjar de skruva och justera tills bilden plötsligt börjar ser ut som på den där andra apparaten som såg så kass ut i butiken...

Postad 21 December 2007 - 09:45

freddan96
  • freddan96
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
he,he,he jaha ,, då var det igång igen ...... detta är en härlig tråd att följa ..

Postad 21 December 2007 - 10:01

Blinded
  • Blinded
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Har beställt mig en 52 tums Toshiba nu,har väntat tillräkligt .
Den skulle dyka upp strax efter nyår.

Känns bra att jag äntligen bestämmt mig,det var recensionen i Hjemmekino tidningen som blev avgörande.

Nu kommer snart tomten, hoppas på många hårda paket i år , men det blir väll som vanligt ett par strumpor och en whiskey.

God Jul/Blinded.

Redigerat av Blinded, 21 December 2007 - 10:03.

Postad 21 December 2007 - 10:55

kebabmannen
  • kebabmannen
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
Thomas L: Visst, men å andra sidan, vad är alternativet? Bara jämföra specifikationer?

En anledning att jag överhuvudtaget tog upp det här var om någon annan varit inne på inWarehouse showroom och tittat och har liknande uppfattning. Den upplevda skillnaden var så markant att jag helt enkelt undrade om deras z3030 är felinställd, medvetet eller inte, eller som du säger bara upphängd med usla grundinställningar.

En sak jag fastnade för var att z3030:s bild var tydligt "grynig" på ett sätt som jag inte sett 1080p-material uppvisa tidigare på någon TV, vilket kändes väldigt märkligt (kanske också pekar på brist i inställning?). Kontrasten verkade också vara alldeles för högt uppskruvad. Den mörkblå tonen kändes mörkblå jämfört med 40w3000 eftersom de hängde bredvid varandra, jämfört med något annat kanske den framstår som svart?

Förstår inte heller varför en del butiker envisas med att plocka bort fjärrkontrollerna? De ingår ju liksom i paketet. Dessutom kan man ju kolla direkt hur tv:n är inställd.

Eftersom jag inte köpt någon TV ännu har jag inget eget intresse i frågan, vill bara ha den bästa apparaten.

Redigerat av kebabmannen, 21 December 2007 - 10:56.

Postad 21 December 2007 - 11:16

Tomas L
  • Tomas L
  • Veteran

• 1561 inlägg
  • 0

Thomas L: Visst, men å andra sidan, vad är alternativet? Bara jämföra specifikationer?

En anledning att jag överhuvudtaget tog upp det här var om någon annan varit inne på inWarehouse showroom och tittat och har liknande uppfattning. Den upplevda skillnaden var så markant att jag helt enkelt undrade om deras z3030 är felinställd, medvetet eller inte, eller som du säger bara upphängd med usla grundinställningar.

En sak jag fastnade för var att z3030:s bild var tydligt "grynig" på ett sätt som jag inte sett 1080p-material uppvisa tidigare på någon TV, vilket kändes väldigt märkligt (kanske också pekar på brist i inställning?). Kontrasten verkade också vara alldeles för högt uppskruvad. Den mörkblå tonen kändes mörkblå jämfört med 40w3000 eftersom de hängde bredvid varandra, jämfört med något annat kanske den framstår som svart?

Förstår inte heller varför en del butiker envisas med att plocka bort fjärrkontrollerna? De ingår ju liksom i paketet. Dessutom kan man ju kolla direkt hur tv:n är inställd.

Eftersom jag inte köpt någon TV ännu har jag inget eget intresse i frågan, vill bara ha den bästa apparaten.

Jag håller med om att det är svårt att jämföra de apparater man är intresserad av, det är nästan omöjligt att hitta dem nära varandra, matade med bra källa och möjlighet att själv göra justeringar. Men om man gör det så kan man komma en bra bit på vägen. Sedan ska man naturligtvis gå på sina egna intryck, inte tro på andra. Du kanske gillar Sonys bildfilosofi och då är det Sony du ska köpa, oavsett vad alla andra säger/tycker/påstår/gissar!

Angående Inwarehouse: Även om "markant skillnad" är ett subjektivt begrepp så kan det peka på att något inte stämmer. Vad grynigheten beror på kan jag inte svara på, men jag ser ingen gryninghet på min 47:a med HD-material. Jag satt igår kväll och skruvade ihop min nya TV-bänk och tittade samtidigt med ena ögat på CD:s HD-kanaler, bl a ishockey. Jag satt på golvet på ca: en meters avstånd och det såg mycket bra ut, bättre än ishockey i SD från soffan. Jag har sett ett antal filmer i HD och "grynig" är inte ett ord jag skulle använda för att beskriva bildkvaliteten. Kanske för hög inställning på skärpa?

Att mörka fäger (blå i detta fall) blev mörkblå kan bero på att Black Stretch var på "medel" (fabriksinställning) vilket ger en artificiellt ökad kontrast, den gör ungefär samma sak som DNIe på Samsung.

Litet tips: på höger sida av Z3030 finns en panel med knappar, bl a "menu" som gör att du kan gå in i menyn och kolla/ändra instälningarna. Lycka till!

Postad 21 December 2007 - 11:53

Tomas L
  • Tomas L
  • Veteran

• 1561 inlägg
  • 0

....Panelen hade också en lätt blåaktig ton,....

Bål-lila-aktig ton är kännetecknet för en IPS-panel vilket just 42-tummarn av z3030 har.

M

Ja det stämmer att det är ett kännetecken på IPS, men man ska kanske lägga till att detta är från höga betraktningsvinklar, inte rakt frammifrån. Z3030 har dessutom en S-IPS och den har defitivt inte blåaktig svärta och jag tycker inte heller att den blir blå-lila från sidan, jag skulle vilja säga att Z3030 snarare tappar i svärta, d v s den blir grå med en svag lila tint när man ser den från höga vinklar. (Se bilder i mitt galleri som försöker illustrera detta)

Redigerat av Tomas L, 21 December 2007 - 11:59.

Postad 21 December 2007 - 11:53

Janne.G
  • Janne.G
  • Forumräv

• 735 inlägg
  • 0

Nu tror jag du har käkat för mycket kebab! Jag har själv varit där och tittat och upplevde förhållandet precis tvärtom. Citerar mig själv från tidigare i tråden (inlägg 585)

Nu har jag i alla fall sett en Z3030 live. Var på Inwarehouse Birger Jarlsgatan i veckan och de hade en 42" uppe. Den satt på en vägg med fem andra full HD bl a Samsung F8, M8 och Sony W3000. Tyvärr var det som vanligt i butik dåliga förhållanden. Mycket ljus och en signal som delas på ett antal skärmar. De körde en slinga via HTPC med Windows Media demofilmer i 720p. Det blev inget bra. Mycket folk i butiken med så jag fick inte möjlighet att be om fjärr för att kolla inställningar. Märkte också att alla sex skärmar småhackade lite vid panoreringar utom Samsung M8 som hackade rejält. Vet som sagt inte alls hur inställningarna påverkade det hela. Det jag fick ut av besöket var att designen i alla fall är riktigt snygg. Tycker generellt inte att man får ut så mycket av att titta på en tv i stora elektronikbutiker då förhållanderna ofta är dåliga. Såg att Hi-Fi Klubben har lagt upp XF355D i sortimentet så jag hoppas att de även tar in Z3030 snart. Dit kan man nog ta med sin PS3 och testa lite film i 1080p.

Nu verkar det som att de har bytt källa, du skriver om Blu-ray medan de körde HTPC när jag var där (eller om WMV filerna låg på en Blu-ray demoskiva?) Apparaterna visade i alla fall 720p när de olika demosnuttarna började.
Nu till kontentan, jag upplevde tvärtemot dig att Toshiban hade klart renare bild än Sonyn vid det tillfället. Speciellt tydligt var det på en demsnutt av ett undervattenslandskap. Stora blå vattenytor upplevde jag som klart renare och mer stabila hos Toshiban medan det hos Sonyn "sprakade" i bilden. Det var samma fenomen på en videosnutt med fallskärmshoppning där den blå himlen känndes klart renare och stabilare på Toshiban. Svärtan kan jag inte uttala mig om. Det var för dåliga ljusförhållanden i butiken och filmsnuttar med fokus på att visa fina färger så hur svärtan är vid en jämförelse vet jag inte.
Nu ska det sägas att de inte varkade ha gjort mycket med inställningarna. Exempelvis hade Sonyn en 2-3 cm svart sorgkant till vänster. Bilden var alltså inte helt centrerad. Man vet ju inte heller om någon potentiell kund precis varit och fipplat med inställningarna på apparaterna. Z3030 har ju då en menyknapp lätt tillgänglig vilket gör att det är enkelt för en kund att experimentera med inställningar.
Våra skillda uppfattningar visar ju i alla fall hur subjektivt sånt här är. Det en person tycker är bra finner en annan dåligt och vice versa.
Jag kan bara hålla med ANSY några poster upp. Det är riktigt svårt att få en bra demo i en butik. De stora elektronikkedjorna kan man glömma. Fick en mycket bra demo på Sony center med bra inställda skärmar och 1080p/24 men även där ställer ljusförhållanderna till det.

Noterar slutligen att Toler är igång igen med sina teorier om Toshibas gigantiska panelkonspiration. Mistänker att han nyligen plöjt igenom Arkiv X-boxen, "the truth is out there".

Redigerat av Janne.G, 21 December 2007 - 12:23.

Postad 21 December 2007 - 12:17

Tomas L
  • Tomas L
  • Veteran

• 1561 inlägg
  • 0

....Z3030 har dessutom en S-IPS och den har defitivt inte blåaktig svärta...

Blåaktig svärta är densamma varesig det är en IPS eller S-IPS. (bara snabbheten som skiljer panelerna åt)
Går du däremot upp en klass till H-IPS så har du reducerat detta avsevärt.

M

Nej, inte riktigt samma. Och du glömmer återigen att nämna att man bara ser det snett i en vinkel uppifrån/från sidan. S-PVA har får färgförändringar från sidan (gammaskiftning).

Här är några bilder som visar skillnaden mellan H-IPS (höger) och S-IPS:

Postad bild

Postad bild

Postad bild

...som ni ser så ser man ingen blå-lila svärta ens från sidan, inte förrän man tittar från extrema vinklar uppifrån/från sidan. Återigen: svärtan på Z3030 (iaf 47Z3030) är inte blå-, lila-, röd- eller grönaktig.

Redigerat av Tomas L, 21 December 2007 - 12:18.

Postad 21 December 2007 - 12:57

Janne.G
  • Janne.G
  • Forumräv

• 735 inlägg
  • 0
Tomas L > var har du fått bilderna från? Är H-IPS NEC:s paneler för datorskärmar?

Postad 21 December 2007 - 13:53

ANSY
  • ANSY
  • Användare

• 134 inlägg
  • 0
Efter att ha pillat lite med min installation av Toshiban kan jag konstatera att källan är A och O om man ska ha bra bild.
Jag körde RGB från min COMHEM-box och blev mycket besviken på resultatet, jag förbannade det faktum att man inte har separata bildinställningar för respektive ingång. Bilden via RGB blödde och frätte ut i det vita och hur mycket jag än pillade på TV:ns inställningar blev det inte bra. Men när jag provade att byta till en annan digitalbox blev bilden kanon. Så det var helt enkelt dålig bild från den första boxen.
Sen har vi min HTPC och det är ett helt annat kapitel. Det finns så många parametrar som påverkar bilden, grafikkort, drivrutiner, codecar, deinterlacing, kablar och framförallt kvalitén och kodningen på materialet man spelar upp. Så om dom kör HTPC på Inwarehouse så ska man nog dra öronen åt sig, ingen där har tid att lägga timmar/dagar på att få HTPC optimal.

Ska man kolla seriöst på en TV så se till att du ser HDMI kabeln hela vägen mellan DVD/BD-spelaren till TV:n (inga fördelare eller omkopplare mellan). Samt kolla SD bilden på den inbyggsa digitalmottagaren (nästan inga butiker har antennsladd inkopplad dock).

Men framförallt är det så att om du har en BD eller HD-DVD spelare av klass och tittar på HD material så kan du ha i princip vilken HD-ready TV som helst det blir grymmt bra bild ändå (ja visst små avviklelser kan förekomma).Det är på SD material de stora skillnaderna finns och det är där som dyr elektronik behövs för att få bilden bra och rätt deinterlacad.

/ANSY

Postad 21 December 2007 - 14:01

Tomas L
  • Tomas L
  • Veteran

• 1561 inlägg
  • 0

Tomas L > var har du fått bilderna från? Är H-IPS NEC:s paneler för datorskärmar?

Bilderna kommer härifrån (be inte om en översättning!). Ja, det är en NEC-skärm. Vad jag vet så finns det ännu inte några H-IPS i storlekar som passar TV, men jag kan ha fel. Jag sitter f ö med en 30" Dell CAD-skärm som också har en S-IPS panel och den svärtan på den blir varken blå eller lila när man ser den från sidan eller från ovan. Man kan inte generalisera utifrån en panel-typ.

Postad 21 December 2007 - 14:06

ANSY
  • ANSY
  • Användare

• 134 inlägg
  • 0

Om du har en harmany fjärr så ska det gå. Jag har i alla fall fått min harmany 525 att starta på scart 1.

Hej Foxn
Hur fungerar Harmonyn?
Har den förinställda funktioner eller måste man programera macron (d.v.s. en serie med knapptryckningar) själv?
Om det är så vilka knappar på orginalfjärren trycker man på för att få TVn att starta på scart 1?

/ANSY

Postad 21 December 2007 - 14:23

jwalker
  • jwalker
  • Användare

• 134 inlägg
  • 0

Hej Foxn
Hur fungerar Harmonyn?
Har den förinställda funktioner eller måste man programera macron (d.v.s. en serie med knapptryckningar) själv?
Om det är så vilka knappar på orginalfjärren trycker man på för att få TVn att starta på scart 1?

/ANSY

Den har en rätt stor databas..den tar uppgifter från andras inlagda setup så därför finns det MEGA många att ta av redan när du söker på din egen setup. Sen har den vanlig ir inlärning och , "aktiviteter" och "funktioner"...det fungerar ungefär som macro. Man kan få en akticitet att slå på tv och BD och ändra till rätt kanal på recievern som en "aktivitet" och sedan döpa den till "film" tex. Det fungerar klockrent när du är klar...men det tar ett tag att programmera, dator är nödvändigt !....blir en del spring. Jag har modellen 885.

Och jag har inga direktknappar till ingångar, utan uppger knapptryck i instänningar till harmonyn så att jag hamnar på rätt ingång vid start,film,boxer osv.

mvh

Redigerat av jwalker, 21 December 2007 - 14:39.

Postad 21 December 2007 - 15:03

Unregistered1b7717ae
  • Unregistered1b7717ae
  • Användare

• 133 inlägg
  • 0

En egen fråga ang. pixelmappning:
Nu sitter jag med TV:n här hemma och försöker få till bilden från datorn. Den vill inte riktigt pixelmappa ordentligt när jag kopplat in datorn via HDMI... jag har ställt in 1920*1080... först skar den bilden, men det löste jag genom att ställa in "Exakt Scan". Men den vill ändå inte visa smala texter snyggt. osv.

Tror ni det är inställningar på datorn och grafikkortet? Eller finns det nån inställning i TV:n som jag har missat?

Testa sänka skärpan till minus 15-20. Då blir texten i windows kanon!

Förövrigt så har jag stirrat mig blind på resultat av den något sämre responstiden som min 52" skulle ha. Hittade saker jag blivit missnöjd med fler gånger (vid vanlig digital tv) men vid kontroll mot en vanlig 100hz CRT så finns samma sudd och sånt där om man tittar lite närmare.
Så jag kan tillsist ordentlig konstatera att det inte är TV:ns fel!

(Vill bara påpeka att dessa eftersläpningar som jag "upptäckt" och avfärdat efter kontroll inte har uppmärksammats av min sambo eller någon annan som tittat på TV hos oss...)

Redigerat av Unregistered1b7717ae, 21 December 2007 - 15:07.

Postad 21 December 2007 - 16:35

hakan_lars
  • hakan_lars
  • Användare

• 130 inlägg
  • 0
Vet någon om det finns någon bra kalebrerings test på CD/DVD att få tag i :blink:

Sedan undar jag om man vill testa "Background bleed" vad är bäst.
Släcka TV signalen till TV eller bränna en svart bild på en CD skiva.

Tycker mig ibland se x2 ljus partier i storlek som en avbruten LP skiva i mitten samt högra hörnet.
Vill därför gärna få tips på bästa möjliga test miljö/inställningar för avgöra om jag skall slå på en retur.

Sist men inte minst finns det några demos för fullhd formatet som man kan bränna ?
Har en Denon 1940 DVD och den kan ju skicka 1080p till min Tosh men jag behöver något i FullHD som får plats på DVD :)

Redigerat av hakan_lars, 21 December 2007 - 16:43.

Postad 21 December 2007 - 17:32

Unregistered866066c7
  • Unregistered866066c7
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0

God Jul /Blinded

Jag var hemma hos en snubbe som hade sin 46" 4-5 meter från soffan och det kändes verkligen tveklöst som att man gärna hade sett på en 52" istället. Särskilt om man har PC eller spelar tv-spel på den. Jag har mindre än 3 meter till min tv-vägg och jag funderar fortfarande på om jag skall välja 47 eller 52".

Postad 21 December 2007 - 19:09

ANSY
  • ANSY
  • Användare

• 134 inlägg
  • 0

Sist men inte minst finns det några demos för fullhd formatet som man kan bränna ?
Har en Denon 1940 DVD och den kan ju skicka 1080p till min Tosh men jag behöver något i FullHD som får plats på DVD :)

Hej
Kan verkligen Denon 1940 köra HD-format? Har den inte bara uppskalning till 1080p?
/Ansy

Postad 21 December 2007 - 19:10

TheRoggan
  • TheRoggan
  • Användare

• 153 inlägg
  • 0

God Jul /Blinded

Jag var hemma hos en snubbe som hade sin 46" 4-5 meter från soffan och det kändes verkligen tveklöst som att man gärna hade sett på en 52" istället. Särskilt om man har PC eller spelar tv-spel på den. Jag har mindre än 3 meter till min tv-vägg och jag funderar fortfarande på om jag skall välja 47 eller 52".

Jag tycker i stort att större är alltid bättre, bara plånboken tillåter hehe, så länge upplösningen är tillräcklig. Kör man bra HD material eller pixelmappad data i 1920x1080 så är jag övertygad om att det ser klockrent ut på en 52" ifrån ca 1 meters avstånd och upp, kanske aningen mer för Full-HD filmer än för data om man är kinkig och vill ha det perfekt då det ändå är komprimerat material man tittar på. Jag sitter ca 50cm ifrån en halvbra 37 Full-HD och man ser väldigt knappt individuella pixlar ens om man kollar riktigt noga, normalt så ser man det inte alls. SD sändningar är ju en annan femma (kör även kanal digital via SCART / SVHS kabel ifrån Canaldigital satellit), då ser det rätt taskigt ut om man sitter närmre än 1½-2 meter men över det så är det helt okej. See bifogad bild på min nuvarande setup för data/spel.

Kommer nu byta ut min 37" mot en 47" Z3030 och sitta på ungefär samma avstånd, kommer ha skärmen på väggen istället för på skrivbordet som jag har nu så det blir kanske ca 70cm avstånd, är inte oroad att det blir grynigt. Riktigt schysst när man kör bilspel eller shooters! :unsure: Hehe i windows får man bra övning av nackmusklerna också när man måste titta runt när man kör i windows hehe :-)

Sammanfattningsvis av en som är van och föredrar att sitta nära så skulle jag rekomendera för bra HD källa 2 meter+ för en 52"a, aningen mindre för 46-47. SD ungefär det dubbla... Kommer ha ca 4 meter med min 52:a i vardagsrummet, skulle gärna suttit närmare om bästa bildkvalitee och upplevelse var mina enda prioriteringar i vardagsrummet. Till hösten så kommer jag bygga sepratat hemmabio där det ska vara optimalt, där blir det ca 3-4 meter ifrån 130" duk med Full-HD projje :)

Bifogad fil(er)

Postad 21 December 2007 - 21:05

ANSY
  • ANSY
  • Användare

• 134 inlägg
  • 0
Hej igen allihopa.

Jag försöker trimma in fördröjningen av digitalljudet från förstärkaren så att det ska synka med bilden på Toshiban.
Men jag har inget bra material för att göra detta, har någon tips på på sådant material?

Eller har någon ställt in detta och kan ge mig hur många milli sekunder som ljudet ska fördröjas?

/ANSY

Postad 21 December 2007 - 22:22

macke83
  • macke83
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0

Hej,
Jag har följt den här tråden med stort intresse och är nu väldigt nära att köpa en 42".
Jag har bara en fundering,jag kommer att spela en del spel på den, lider den av inputlag?
Har någon hunnit testa?

//Micke

Spelar själv väldigt mycket CoD4 på min tv, inte märkt av nåt inputlag eller nåt annat för den delen. Funkar väldigt bra och bilden blir ju äckligt snygg :) .

Hej!

Är väldigt sugen på en 47z3030, men har lite frågor:

1) Vad är det för skillnad på z3030D och z3030DG?
2) Fungerar 1080p via komponent (xbox360)?

har säkert fler frågor, men kommer inte på dem just nu...

/mad_cow

1. Vet ej
2. Ja, körde 1080p via komponent (den med 3 kablar för bild antar jag :unsure: ) från polarens xbox i förrgår.

Jag har ett annat problem gällande 1080p över komponent. Jag kan välja att xboxen skickar ut signalen men den blir inte bra. Blir alldeles blurrig och oskarp bild. 1080i ser ju bra ut men man vill ju ha det bästa. Vad beror detta på tro? Nån som har erfarenhet?

Postad 22 December 2007 - 18:28

ANSY
  • ANSY
  • Användare

• 134 inlägg
  • 0
Hej

Jag tycker att jag får en del interlaceränder i bilden när jag kör TV från min digitalbox.
Speciellt i snabba rörelser så ser man "taggigheten".

Är det någon annan som sett detta fenomen på sin Toshiba?
Är det någon inställning jag missat?
Jag kör SCART från ComHem-boxen.

/ANSY

Postad 22 December 2007 - 23:34

macke83
  • macke83
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0

Hej

Jag tycker att jag får en del interlaceränder i bilden när jag kör TV från min digitalbox.
Speciellt i snabba rörelser så ser man "taggigheten".

Är det någon annan som sett detta fenomen på sin Toshiba?
Är det någon inställning jag missat?
Jag kör SCART från ComHem-boxen.

/ANSY

Kör också scart från comhem boxen men detta fenomen har jag aldrig upplevt.
Sen är ju boxens bild ingen höjdare men det är en annan fråga.

ANSY: Har du fått svar på hur man kontrollerar vilken upplösning tv:n körs i?
Jag kan nämligen inte bli klok på varför bilden vid 1080p från boxen blir så blurrig och kass.

Postad 23 December 2007 - 01:08

toler
  • toler
  • Veteran

• 1548 inlägg
  • 0

Sony W3000 är utan tvekan en bra TV, HDTVtest gillade den skarpt trots medelmåttig skalning/deinterlacing, clouding, buzz och ungefär samma betraktningsvinkel som Z3030. Han gillade även Z3030 när han såg den på mässa, men har tyvärr ej testat den ännu. Jag känner inte igen beskrivningarna från min 47Z3030, den har inte "blåaktig svärta", "grynig bild" mm. Som jag skrivit tidigare i tråden så har Z3030 rätt konstiga fabriksinställningar, t ex så står backlight på 70 och Black stretch på "medel" med fabriksinställningarna. Just Backlight på 70 är förödande för svärtan, den bör minst halveras. Ser man dessutom Z3030 från ovan ("under en 40W3000") så tappar man ytterligare i svärta.

Ett av de tio budorden på detta forum och något som har upprepats i en mängd trådar är att man ska vara väldigt försiktig med att bedöma apparater på butiker, särskilt om man inte har någon som helst kontroll över inställningar, källa mm. Så var och en får själva dra sina egna slutsatser. Föredrar man S-PVA ska man kanske titta på 52Z3030 eller ZF355. För mig var snabb uppdateringstid, 100/120 Hz med 24p stöd och bra bildbehandling viktigt.

Just det jag såg nu 47z3030 på MM inför stägningsdags och den var mörkare bild, någon dragit ner backlight. Men om detta behövs för att fixa svärtan så är det negativt för mig som vill ha stark färg, och därför gillar jag inte plasma som brukar vara mörk. Jag får testa 47z3030 nästa gång.

W3000-ägarna har inte nämnt buzz på sina ex i den tråden. X3500 hade en del problem. Har bestämt mig för en kommande "smal" 52Sony.

Please, dra inte upp den spekulationen igen, det var Du som mer eller mindre hittade på att det skulle vara en "gammal" IPS och jag har redan med logiskt resonemang visat varför du har fel och det har dessutom bekräftats av Toshiba som har angivit exakt paneltyp och t o m modellnummer på de olika storlekarna. Finns det någon annan apparat överhuvudtaget på marknaden där just denna fråga har blivit så genomlyst?

Det är inte jag som skrivit (först iaf) att det är en "gammal IPS".
IPS är en äldre typ än S-IPS men den kan ju vara bra ändå - dock inte lika bra som S-IPS.

Vad jag vet är inte infon om panelen offentlig, det är alltså besked från support som publiceras.
Även om mail-beskedet är autentiskt, så krävs mer för att det är sant.

Varför skriver Tosh IPS när det är S-IPS, då borde de skriva PVA istället för S-PVA?
Eller har de bytt upp sig till S-IPS på de senaste exemplaren?

Frågan behöver mer belysning, helst att någon skruvar fram panelen och belyser så man ser vad det är för en.
Tosh support M.W gav mig besked tidigare det är IPS.
Och dina logiska resonemang hade jag motargumenterat bra både då och nu (man jag har ju missat en del emellan).
Finns dessutom zf355-tråden jag inte hunnit följa upp därefter.

Eftersom jag vet hur känslig & hård du är angående kritik vilket leder till att du går i skyttegravsställning,
så ska jag undvika kritik av din hantering av frågan, jag ska vara saklig.

Har dock läst att DrHD dissar z3030 nu och hyllar 40D3000, förut dissade han mig när jag gjorde det... hare bra och se er i annan tråd t.v.[/i]

Dr HD är ganska kategorisk av sig, antingen svart eller vitt. Det är inte bara Z3030 som dissas, det görs även Samsung F86, trots att D3000 har en gammal S-PVA (faktiskt) jämfört med F86. Men som jag har sagt tidigare så är bildbehandlingen idag viktigare än vilken paneltyp som används, det har större betydelse för bildkvaliteten. Mer intressant är varför det har varit så tyst angående din egen D3000, inte ett enda inlägg i D3000 tråden vad jag kan se. Låter inte som om du är helnöjd direkt...? Du behöver inte svara här, posta hellre dina intryck i D3000 tråden!

DrHDs omvändelse är uppseendeväckande, jag får läsa sedan vad som skett här. Du hade honom som referens tidigare.

Min 32D3000 var en nödlösning för jag hittade inte lämplig 46". Och den har funkat fint, och jag har skrivit en del utom i D3000-tråden som var min första tråd men som jag slutade läsa när jag fick andra intressen, men den ska jag följa upp och komplettera.

Tyvärr måste min D3000 in på lagning för hdmi-portar bak inte funkar - de tål ju inget. Tråkigt just till jul. Varnar er för att vicka på hdmi-portar, det är ömtåliga som baby, medan scart är hårding (som jag - och smart)! När jag får tillbaks 32D3000 (bästa 32") så kan jag testa den ordentligt och fota och kommentera och jämföra med LG LC3an. Ser knappt skillnad på 2m dock! Overkill - nej jag sitter nära vid datorn och behöver bästa bild under omständigheten, så trött på pixelringen svärm gryn.

Kommer inte replikera mer nu - har inte tid. Vore svek mot alla som vill "argumentera" (som de tror de gör så bra).

Redigerat av toler, 23 December 2007 - 01:14.

Postad 23 December 2007 - 01:56

macke83
  • macke83
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0
Nån som kan tala om för mig vilka anslutningar som tar 1080p?(Förutom hdmi) Gör både VGA och komponent det?
Tänker främst på 47Z3030 om det har nån betydelse.

Postad 23 December 2007 - 09:43

Tomas L
  • Tomas L
  • Veteran

• 1561 inlägg
  • 0

Det är inte jag som skrivit (först iaf) att det är en "gammal IPS".
IPS är en äldre typ än S-IPS men den kan ju vara bra ändå - dock inte lika bra som S-IPS.

Många undrade över att det stod "IPS" i specifikationen, det var dock du som skrev att det var en "gammal ips:are" och drog en massa slutsatser om skärmens egenskaper utifrån detta i en mängd inlägg och trådar, t ex om svärtan.

Vad jag vet är inte infon om panelen offentlig, det är alltså besked från support som publiceras.
Även om mail-beskedet är autentiskt, så krävs mer för att det är sant.

Jag har svarat på detta tidigare: Du ifrågasätter Toshibas specifikationer och hävdar t o m att de "ljuger", men när det gäller paneltypen så ifrågasätter du inte Toshiba när de skriver "IPS" och bara "IPS"?

Varför skriver Tosh IPS när det är S-IPS, då borde de skriva PVA istället för S-PVA?
Eller har de bytt upp sig till S-IPS på de senaste exemplaren?

Du påstår att du håller dig till "fakta", men då krävs det att du kommer med något som helst bevis, indikation eller indicier som pekar att den skulle ha en IPS. Men det enda som finns är dina (faktiskt) ogrundade spekulationer. Finns det ö h någon som tillverkar full HD IPS-paneler i 47" storlek? Enligt specifikationen en 10 bitars panel som klarar 120 Hz?

Frågan behöver mer belysning, helst att någon skruvar fram panelen och belyser så man ser vad det är för en.
Tosh support M.W gav mig besked tidigare det är IPS.
Och dina logiska resonemang hade jag motargumenterat bra både då och nu (man jag har ju missat en del emellan).
Finns dessutom zf355-tråden jag inte hunnit följa upp därefter.

Det behövs inte belysas mer, finns det någon TV där det är 100% säkerställt vilken panel det är? Toshiba har angivit modellnummer och tillverkare på panel, mer bevis behövs inte. Mitt logiska resonemang finns inte i denna tråd, jag postade det i ZF355 tråden eftersom du hävdade samma sak där. Jag citerar mig själv, men hela inlägget (#44) med bilder finns här.

Jag anser mig nu med citat av dig påvisat att du inte tål att jag tror att det är en IPS-panel. Jag hoppas jag har fel - men måste hålla mig till fakta - som hittils inte alls motbevisats. Finns ingen tendens bland 47z3030-ägare heller att det skulle vara en bättre panel (jämkat med IPS-tendensen). Men du kanske vet mer än mig?

OK, låt oss diskutera paneltyp igen, det blir lite av en repris från Z3030-tråden: IPS-paneln kom redan 1996 och har utvecklats under åren och de vidareutvecklade skärmarna har fått namn som S-IPS, AS-IPS. H-IPS och IPS-Alpha. Alla är dock IPS-paneler och det är inte fel att kalla en S-IPS panel för bara IPS. Vad skiljer IPS med S-IPS? Den största nackdelen med IPS var dålig responstid, upp mot 50 ms på första generationen, det ledde fram till utvecklingen av S-IPS 1998 som hade kraftigt förbättrad responstid. Tror du på att Z3030 har en 47" panel med teknik från 1996 eller ens en S-IPS från 1998? Jag tror inte det.

Vi går vidare: Vem står för tillverkningen av den 47" stora skärmen? Toshiba har ingen egen tillverkning utan köper in alla paneler från underleverantörer. Toshiba har köpt in paneler av Samsung/Sony, LG/Philips och kinesiska OEM-tillverkare. Kineserna tillverkar MVA-paneler så dem kan vi stryka, Samsung/Sony tillverkar S-PVA och leverar alltså till ZF355 och Z3030 i större storlekar. Då återstår alltså L/Philips som Toshiba har köpt paneler av förut. Vad tillverkar då dem för typ av skärm? S-IPS, inte IPS. Finns det någon tillverkare som tillverkar IPS i 47"? Tror inte det, men tipsa gärna om ni hittar någon sådan. Dessutom så är Toshiba delägare (20%) i LG/Philips Polska fabrik som förser den Europeiska marknaden med paneler för LCD-TV, paneler av S-IPS typ.

Föregångaren X3030 använde S-IPS från LG/Phillips. Z3030 och ZF355 har elektronik med 10 bits bildbehandling och även en 10 bit LCD panel. Det pekar också på att det är en panel av senaste modell. Har Toshiba nu valt en "sämre" IPS till sin senaste modell? Jag tror inte det.

Så jag ifrågasätter inte "grundlöst", all tillgänglig information och logisk slutledningsförmåga pekar på att det är en IPS-panel av senaste modell. Att säga att Toshiba har köpt in ett överskottslager av "gamla IPS:are" och monterat in dem i Z3030 görs i provkativt syfte eller visar att man inte förstår hur marknad och produktutveckling fungerar. Sedan hyllas S-PVA, trots att en modell i Z3030-serien som har just S-PVA har något sämre specifikation än IPS-versionen av Z3030. Så en "gammal IPS:are" är alltså bättre än en lovordade S-PVA? Nej, det kan inte stämma, eller hur?

Det står panel IPS i alla specs.....räcker läsa innantill. Dessutom har jag läst att z3030s betraktningsvinkel är inte lika bra som en SIPS-panel ska ha.

Var har du läst det? Du kanske har läst att betraktningsvinkel kan bli bättre och sedan dragit slutsatsen att det är inte kan vara en S-IPS. Jag har som sagt en 47Z3030 och vet hur den ser ut, här är en bild som visar skillnaden mellan en S-IPS och den allra senaste typen H-IPS (till höger). S-IPS stämmer väldigt bra överens med vad jag ser på min Z3030 när jag står upp vid sidan av TV:n. Det blir sämre, men inte uselt. Sätter man sig ned och har man ögonen i samma höjd som TV:n så blir det mycket bättre, även från sidan. (se bilder i mitt galleri)

Detta resonemang bekräftades senare när Toshiba tillkännagav panelmodell och tillverkare.

Eftersom jag vet hur känslig & hård du är angående kritik vilket leder till att du går i skyttegravsställning,
så ska jag undvika kritik av din hantering av frågan, jag ska vara saklig.

Jag vet inte om jag "går i skyttegravsställning", är det någon som inte tål att bli motbevisad så är det du, du fortsätter på samma linje trots att alla bevis och indikationer pekar på att du har fel. Jag tål kritik om den är välgrundad och bottnar i fakta eller egna erfarenheter.

Min 32D3000 var en nödlösning för jag hittade inte lämplig 46". Och den har funkat fint, och jag har skrivit en del utom i D3000-tråden som var min första tråd men som jag slutade läsa när jag fick andra intressen, men den ska jag följa upp och komplettera.

Tyvärr måste min D3000 in på lagning för hdmi-portar bak inte funkar - de tål ju inget. Tråkigt just till jul. Varnar er för att vicka på hdmi-portar, det är ömtåliga som baby, medan scart är hårding (som jag - och smart)! När jag får tillbaks 32D3000 (bästa 32") så kan jag testa den ordentligt och fota och kommentera och jämföra med LG LC3an. Ser knappt skillnad på 2m dock! Overkill - nej jag sitter nära vid datorn och behöver bästa bild under omständigheten, så trött på pixelringen svärm gryn.

Tråkigt att du har fått problem med din nya TV, det kan hända med alla märken. Extra tråkigt så här före storhelgerna! :(

Nån som kan tala om för mig vilka anslutningar som tar 1080p?(Förutom hdmi) Gör både VGA och komponent det?
Tänker främst på 47Z3030 om det har nån betydelse.

VGA klarar ej 1080p (eller 1080i), men det gör HDMI och komponent.

Redigerat av Tomas L, 23 December 2007 - 09:56.

Postad 23 December 2007 - 10:43

Unregistered5eeb5689
  • Unregistered5eeb5689
  • Användare

• 229 inlägg
  • 0
Är det någon som kontrollerat hur många döda pixlar de har på sin 47Z3030D?

Jag har faktiskt hittat hela 6st när jag visar en svart bild. Men längre bak än 1,5m så är det svårt att se dem, och från där jag sitter så ser man dem inte alls. På min datorskärm har jag en död pixel som lyser rött och den ser man hela tiden och är faktiskt rätt irreterande trots att det bara är en.

Redigerat av Unregistered5eeb5689, 23 December 2007 - 10:44.

Postad 23 December 2007 - 11:17

Mr_Iggy
  • Mr_Iggy
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0

Jag har faktiskt hittat hela 6st när jag visar en svart bild. Men längre bak än 1,5m så är det svårt att se dem, och från där jag sitter så ser man dem inte alls. På min datorskärm har jag en död pixel som lyser rött och den ser man hela tiden och är faktiskt rätt irreterande trots att det bara är en.

Tjena!

Jag kan inte hitta några på min, skall kolla igen vid tillflle nu när det är en del här som nämnt fenomenet.

/A

Postad 23 December 2007 - 12:10

Unregistered5eeb5689
  • Unregistered5eeb5689
  • Användare

• 229 inlägg
  • 0

Tjena!

Jag kan inte hitta några på min, skall kolla igen vid tillflle nu när det är en del här som nämnt fenomenet.

/A

Testa med en svart bild och ha huvudet ca 2dm från TVn när du söker efter de döda pixlarna.

Postad 23 December 2007 - 14:48

TheRoggan
  • TheRoggan
  • Användare

• 153 inlägg
  • 0

Tjena!

/A

Testa med en svart bild och ha huvudet ca 2dm från TVn när du söker efter de döda pixlarna.

Det är ju som lite av ett lotteri med döda pixlar... Jag har beställt 8st skärmar nu (varav 5st Z3030 och 3st 32" C3500), jag gissar på att det kommer att finnas döda pixlar på hälften av dom, och på minst en ett flertal... Får hålla tummarna att det är inga eller få döda pixlar, speciellt på 47" an som jag ska använda som datorskärm och sitta ca 70cm ifrån...

Någon som vet om det skiljer i sannolikhet för döda pixlar mellan paneltyperna?

I värsta fall så kan man ju hävda ångerrätten... Men den gäller nog inte om man har brutit förpackningen? (vilket blir svårt att undvika om man ska kolla döda pixlar hehe)

Enligt konsumentverket:
" Har jag alltid 14 dagars ångerrätt när jag handlar på Internet?

Det beror på var företaget som du handlar av finns. Om företaget marknadför sig på svenska till svenska konsumenter gäller 14 dagars ångerrätt. Finns företaget inom EU har du minst sju dagars ångerrätt. Säljaren är skyldig att informera om detta på sin hemsida. Handlar du av ett företag utanför EU gäller lagstiftningen i säljarens land."

/Roger

Redigerat av TheRoggan, 23 December 2007 - 14:52.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.