* Officiell Tråd - Navigon 8110 *
1217 svar till detta ämne
Postad 17 September 2008 - 10:48
taz79
-
taz79
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Är det nån som har en mailadress till supporten?
Vill inte behöva ringa deras support utan vill kunna maila lite screenshots osv.. Har lite problem med uppdateringen med nya kartor Q3 2008.. Har försökt 3-4 gånger nu .. Testar igen nu, har tagit bort alla kartor på gps:en.. Verkar som nån fil är låst på gps:en och därför misslyckas uppdateringen.. Det irriterande är ju att programmet måste ladda hem ALLT varje gång man försöker!! Tar ju 1h varje gång ...
Är det fler än jag som har problem att installera Navigon Fresh? Har lyckats på en dator av 5st som jag har försökt på.. På de andra (Windows XP, Windows 2003 Server, Windows Vista) så får jag bara olika typer av felmeddelanden.. Datorn det trots allt fungerade att installera på var en Windows XP...
Redigerat av taz79, 17 September 2008 - 10:49.
Postad 17 September 2008 - 11:12
Lauris_Sweden
-
Lauris_Sweden
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Vill inte behöva ringa deras support utan vill kunna maila lite screenshots osv.. Har lite problem med uppdateringen med nya kartor Q3 2008.. Har försökt 3-4 gånger nu .. Testar igen nu, har tagit bort alla kartor på gps:en.. Verkar som nån fil är låst på gps:en och därför misslyckas uppdateringen.. Det irriterande är ju att programmet måste ladda hem ALLT varje gång man försöker!! Tar ju 1h varje gång ...
Är det fler än jag som har problem att installera Navigon Fresh? Har lyckats på en dator av 5st som jag har försökt på.. På de andra (Windows XP, Windows 2003 Server, Windows Vista) så får jag bara olika typer av felmeddelanden.. Datorn det trots allt fungerade att installera på var en Windows XP...
gå dit: http://navigonse.cus...php?p_faqid=444sen väljer du fliken Fråga oss längst upp i fönstret.. Sen får du fylla i formulär och du kan bifoga dokument till frågan också.
Postad 17 September 2008 - 11:13
taz79
-
taz79
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
gå dit: http://navigonse.cus...php?p_faqid=444
sen väljer du fliken Fråga oss längst upp i fönstret.. Sen får du fylla i formulär och du kan bifoga dokument till frågan också.
tackar, kan inte förstå hur jag har missat den.. Kikade runt på sidan som bara den utan att hitta nån kontakta oss... då så... 66% av installationen för de nya kartorna e klar nu.. få hoppas de går vägen... Äntligen! nu gick installationen bra! Vet inte vad som var fel innan riktigt.. Om det var utrymmesbrist på kortet, men jag har ju ändå ett 4gb kort med plats över på... så det borde inte ha varit något sådant... Men tog bort lite mp3:or innan uppdateringen för säkerhets skull.. nu skall jag ut o testa min goa GPS igen!
Redigerat av taz79, 17 September 2008 - 11:21.
Postad 17 September 2008 - 11:47
Lauris_Sweden
-
Lauris_Sweden
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
jag ska beställa en 8110 ändå, trots att det var några här som hade problem. Jag har inget stort behov att lägga in POI eller koordinater (som kommer bli tillgängliga i närmaste framtiden ändå), viktigast att den navigerar bra och har nyaste kartor i minst 2år. Som jag kollat igår på Tomtom och Garmins hemsida om kartuppdateringar, så märkte att Tomtom tar minst 1000kr för att uppdatera kartor för ett år - då ingår Mapshare för 12mån också, vilket innebär att köper du t.ex. Tomtom GO 730T för 3000kr, då får du en gångs aktuella kartor (men inte för 12mån) och Mapshare i 12 månader. Efter ett år, du har 3 kvartals gamla kartor och ingen Mapshare. Kollade Garmins hemsida, så känns att den jätte jobbigt bara att hitta vad den kostar att uppdatera osv... Läste på många ställen att Garmin är kas på kartuppdateringar. Har några kompisar som har Garmin navigatörer och de är inte så glada som du olanbi
Jag brukar inte ha problem med elektroniska prylar, eller jag har bara tur
Postad 17 September 2008 - 12:45
Kuenring
-
Kuenring
-
Lärjunge
-
-
418 inlägg
Hej, det lönar sig oftast att läsa igenom olika inlägg i både 8110-och 2110 max forum. Jag har postat en hel del när det gäller problem med både hård- och mjukvaran. Har man problem med Navigon Fresh - t ex uppdatering av programmet "Navigon Fresh", så hjälper det för det mesta om man laddar hem Fresh som zip-fil och installerar programmet efter man har tagit bort den tidigare versionen. Använd helst kortläsare vid besök hos Navigon Fresh Har du ett fungerande system, så ta det lugnt när det kommer en ny MN7 uppdatering. Se till att du gör en backup av programversioner med tillhörande "updateme.exe" -fil Vid uppdatering av kartor finns vissa krav som gäller ledig plats på hårddisken. En download på 2 Gb behöver 4 Gb fri plats. Du behöver det dubbla, eftersom allt mellanlagras först i temp-filen Om du inte kan radera något på hårddisken, så kan du flytta temp-mappen till en annan partition . (...system...avancerat...miljövariabler) Att flytta växlingsfilen (virtuellt minne) kan också vara ett alternativ om den är tillräcklig stor (...system...avancerat...prestanda/inställningar...avancerat) Ha du möjlighet att öka partitionens storlek så är det naturligtvis den bästa lösningen. /Franz
Postad 17 September 2008 - 13:15
Unregisteredbf364490
-
Unregisteredbf364490
-
Veteran
-
-
1887 inlägg
Jag har nu kört 8110an över sommaren och en bit in på hösten nu och har faktiskt inget att klaga på (förutom detta med att lägga in egna POIs förstås.)
Den har funkat kanon, inte låst sig eller nåt.
Det enda är att den räknar ca 10-15 min fel rörande ETA, men det kan man leva med.
Postad 17 September 2008 - 15:51
olanbi
-
olanbi
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
jag ska beställa en 8110 ändå, trots att det var några här som hade problem. Jag har inget stort behov att lägga in POI eller koordinater (som kommer bli tillgängliga i närmaste framtiden ändå), viktigast att den navigerar bra och har nyaste kartor i minst 2år. Som jag kollat igår på Tomtom och Garmins hemsida om kartuppdateringar, så märkte att Tomtom tar minst 1000kr för att uppdatera kartor för ett år - då ingår Mapshare för 12mån också, vilket innebär att köper du t.ex. Tomtom GO 730T för 3000kr, då får du en gångs aktuella kartor (men inte för 12mån) och Mapshare i 12 månader. Efter ett år, du har 3 kvartals gamla kartor och ingen Mapshare. Kollade Garmins hemsida, så känns att den jätte jobbigt bara att hitta vad den kostar att uppdatera osv... Läste på många ställen att Garmin är kas på kartuppdateringar. Har några kompisar som har Garmin navigatörer och de är inte så glada som du olanbi
Jag brukar inte ha problem med elektroniska prylar, eller jag har bara tur 
Jag är en uppdaterad "tekniknörd" med allt vad teknisa prylar heter och har i stort sett aldrig otur med några trasiga prylar och har heller inte haft problemen med låsningar mm på 8110 som många har men funktionerna i 8110 lovar mer än vad de kan. Tom Nokia Maps i min Nokia N95 navigerar bättre än 8110. Det är för övrigt samma kartleverantör på Garmin och Navigon så kartmaterialet är ju ok men sättet att använda det på skiljer sig ju brutalt. Där ligger Navigon några år efter och att sedan missa funktioner som ankomsttider och poi säger ju en hel del.... Jag bor i Gbg och har ju kört med både Garmin 760 och Navigon 8110 ett tag och idagsläget har jag då inte märkt av kartuppdateringarna någonstans. Det är ju inte så att Navigons uppdatering varje kvartal är dagsfärsk utan den släpar ju ca ett år så helt nya kartor kommer man aldrig ha vilket man ju förstår. Men det är ju upp till var och en att testa sig fram vilket även jag gjorde och vill man bara ha en gps för att det är kul så kanske man nöjer sig med 8110 men vill man ha en modell "bättre" så finns det många bättre alternativ hos både Garmin och TomTom.
Redigerat av olanbi, 17 September 2008 - 15:56.
Postad 18 September 2008 - 08:56
Lauris_Sweden
-
Lauris_Sweden
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Så, jag kontaktade Navigon idag, pga POI, så vet ni svaret...
"Hej, jag har köpt Navigon 8110, men jag saknar att lägga in POI eller koordinater... Har ni lösning på dem funktionerna? Kommer de kanske i form av software uppgraderingar eller via POI-Warner program? Och om funktionerna är på väg hem, så när kommer de då? "
Fick svar efter 2 timmar:
Tack för ditt email.
Tyvärr kan man inte knappa in kordinater själv i våra system, men det kommer komma uppdateringar för detta i framtiden. Vi jobbar med det men vet inte exakt när det kommer ut.
Med vänliga hälsningar,
Asma
Samma dag kontaktade jag www.navigating.de, vilka är ansvariga för POI warner. "I have Navigon 8110 with MN7 and I wonder if You'll make POI warner even for MN7?" "Unfortunately POI-Warner will not be compatible with the first release of MN7. We are hoping to offer a functioning POI-Warner for later versions though. If you would like to use POI-Warner with MN7, please contact the Navigon support stating your wish as this is likely to speed up the process. Regards/Cordialement/Yn ddiffuant/Mit freundlichen Grüßen, ..~U. Waller~. Support Team / Public Relations" Så grabbar och tjejer, om POI är viktigt för er, gnälla lite till Navigon support
Postad 18 September 2008 - 12:14
taz79
-
taz79
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Samma dag kontaktade jag www.navigating.de, vilka är ansvariga för POI warner.
"I have Navigon 8110 with MN7 and I wonder if You'll make POI warner even for MN7?"
"Unfortunately POI-Warner will not be compatible with the first release of MN7. We are hoping to offer a functioning POI-Warner for later versions though. If you would like to use POI-Warner with MN7, please contact the Navigon support stating your wish as this is likely to speed up the process.
Regards/Cordialement/Yn ddiffuant/Mit freundlichen Grüßen,
..~U. Waller~. Support Team / Public Relations"
Så grabbar och tjejer, om POI är viktigt för er, gnälla lite till Navigon support 
Ok, jag mailar dem nu
Postad 18 September 2008 - 13:41
Old Painless
-
Old Painless
-
Användare
-
-
111 inlägg
Jag har nu kört 8110an över sommaren och en bit in på hösten nu och har faktiskt inget att klaga på (förutom detta med att lägga in egna POIs förstås.)
Den har funkat kanon, inte låst sig eller nåt.
Det enda är att den räknar ca 10-15 min fel rörande ETA, men det kan man leva med.
Jag är en uppdaterad "tekniknörd" med allt vad teknisa prylar heter och har i stort sett aldrig otur med några trasiga prylar och har heller inte haft problemen med låsningar mm på 8110 som många har men funktionerna i 8110 lovar mer än vad de kan. Tom Nokia Maps i min Nokia N95 navigerar bättre än 8110. Det är för övrigt samma kartleverantör på Garmin och Navigon så kartmaterialet är ju ok men sättet att använda det på skiljer sig ju brutalt. Där ligger Navigon några år efter och att sedan missa funktioner som ankomsttider och poi säger ju en hel del.... Jag bor i Gbg och har ju kört med både Garmin 760 och Navigon 8110 ett tag och idagsläget har jag då inte märkt av kartuppdateringarna någonstans. Det är ju inte så att Navigons uppdatering varje kvartal är dagsfärsk utan den släpar ju ca ett år så helt nya kartor kommer man aldrig ha vilket man ju förstår. Men det är ju upp till var och en att testa sig fram vilket även jag gjorde och vill man bara ha en gps för att det är kul så kanske man nöjer sig med 8110 men vill man ha en modell "bättre" så finns det många bättre alternativ hos både Garmin och TomTom.
Min räknar ETA nästan på minuten rätt. Detta gjorde den inte från början. Tydligen innehåller den någon algoritm som kollar på de senaste avslutade rutterna och använder det för att räkna. Verkar mysko att den visar rätt för en del och för andra inte.
Postad 18 September 2008 - 17:08
Kuenring
-
Kuenring
-
Lärjunge
-
-
418 inlägg
Min räknar ETA nästan på minuten rätt. Detta gjorde den inte från början. Tydligen innehåller den någon algoritm som kollar på de senaste avslutade rutterna och använder det för att räkna. Verkar mysko att den visar rätt för en del och för andra inte.
Hej, användare med problem kommer alltid att finnas och många gånger är det inte apparatens fel Du gissar alldeles rätt att MN7 har en "läraktig modus" för beräkning av den sannolika ankomsttiden, men det förutsätter att man alltid avslutar sina rutter på rätt sätt (rösten säger att du är framme vid målet) Annars beräknas ankomsttiden enl. den hastighet som ligger i just den vägprofil som du använder. Det kan naturligtvis hända att man gör sin första rutt enl. "mallen" och allt är OK, men under normala förhållanden blir tidsvisningen bättre och bättre. Jag har en 2110 max sedan 5 månader och jag kan inte klaga på mina ankomsttider. Det talas ibland om "konstiga rutter". Man ska helst undvika en resvägsplanering som består av en lång rutt, det är bättre att stycka den i mindre bitar. Efter många mil på kontinenten både på landsvägar och i städerna kan jag säga att jag är mycket nöjd med navigatorn. /Franz
Redigerat av Kuenring, 18 September 2008 - 17:37.
Postad 18 September 2008 - 20:48
mrbister
-
mrbister
-
Amatör
-
-
69 inlägg
En stilla undran:
letat igenom manualen, men hittar inget ställe där man förklar hur man stänger av enheten så att den inte drar ur batteriet. Varje gång jag skall ha den så är batteriet slut...
Provade även att hålla powerknappen inne en längre stund (~5-7s) men resultatet är alltid detsamma: Tomt batteri nästa gång jag behöver GPS:en.
Någon här som har ett bra tips om man "stänger av" enheten. av- och på-knappen verkar mest finnas där för syns skull...
Postad 19 September 2008 - 00:10
Kuenring
-
Kuenring
-
Lärjunge
-
-
418 inlägg
En stilla undran: letat igenom manualen, men hittar inget ställe där man förklar hur man stänger av enheten så att den inte drar ur batteriet. Varje gång jag skall ha den så är batteriet slut... Provade även att hålla powerknappen inne en längre stund (~5-7s) men resultatet är alltid detsamma: Tomt batteri nästa gång jag behöver GPS:en. Någon här som har ett bra tips om man "stänger av" enheten. av- och på-knappen verkar mest finnas där för syns skull...
Hej, det finns en möjlighet att "nästan" stänga av den helt, om du trycker samtidigt till/från knappen och resetknappen. GPS'n drar fortfarande ström, en nackdel är att arbetsminnet töms, men batteriet håller kanske dubbelt så länge. Du får räkna med att det tar mera tid att komma igång - ca. 30 sekunder. Liknar en hårdreset. Jag tror inte, att det är den bästa lösningen. Egentligen är det inte meningen att man ska kunna stänga av den helt. Därför finns det inte någon knapp. GPS'n behöver inte många minuter för att "vakna" när du ansluter den till en strömkälla. Glöm inte att stänga av Bluetooth, när du inte använder den, eftersom den drar mycket ström. Det bästa är att köpa en nätadapter. /Franz
Postad 19 September 2008 - 18:07
Unregistered0a4024d8
-
Unregistered0a4024d8
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
Kom nyss hem från en t.o.r resa till Ungern på 410mil med min 8110, den klarade att åka båt och komma iland. Men när jag hamnade i Kiel och hon började "rabbla" vägar och svängar fick jag full upp med att hinna svänga.(är inte så van att köra efter en navigator) Men efter ett tag blev det autobahn och lugnt, lite ris ska "hon" ha iallafall: väldigt många SVÄNG HÖGER/VÄNSTER när hon visade tvärtom, en liten "omdirigering av färdvägen" på 2 timmar för att en fil av autobahn var avstängd känndes surt, men vi fick ju sen lite Tyska små byar iaf. Väl nere i Ungern "missade hon att berätta vilken fil i korsningar och rondeller jag skulle ta (tur att hon visade och att jag var vaken och läste på skyltarna oxå). Jag skulle vilja varna dem som åker dit att inte lita 100% på navigatorn för mycket, jag hade den inställd på Bästa väg och Normalt fordon, då vi skulle från Szeged till en lite by som heter Kunagota(har åkt förr men för länge sen) hon guidade hon oss nästan runt i "hela södra Ungern" på de sämsta J#%&!!%*^ vägarna jag åkt.(lagom stora för en hästdroska, i 10km/h) Kom fram efter mycket om och men, åkte samma rutt några dagar senare med "kortaste" profilen och fick en helt "vanlig" och bra väg, som till längden bara var 1 mil närmre.(på landsbyggden är vägarn av ojämn kvalite, en del rent farliga.) Fick kolla rutterna noga varje gång för många vägar var inte ens asfalterade eller färdbara. Kanske vanligt men jag blev förbryllad, för på landsbyggden har haft asfalterade vägar sen 10 år tillbaka, men det kanske inte Navteq kollar upp innan dem tar med alla tänkbara vägar i ett kartregister. Jag må vara korkad eller nybörjare, men jag har sett mer fina majsfält på 2 timmar än de flesta...  Displayen gav vad jag anser fantastiska bildupplevelser i södra Tyskland och Österike, och höjd mätaren var en kul sak. Fick bara reseta en gång och det blev först när vi var tillbaka i Gbg. "Fatal error" och någon avstängnings anledning. Sak samma jag tycker den gjorde sitt jobb och hjälpte oss på en trevlig resa.
Tack för mig, Emil.
Postad 20 September 2008 - 06:04
Kuenring
-
Kuenring
-
Lärjunge
-
-
418 inlägg
Kom nyss hem från en t.o.r resa till Ungern..... ............. Jag må vara korkad eller nybörjare, men jag har sett mer fina majsfält på 2 timmar än de flesta...
Tack för mig, Emil.
Hej Emil, du må vara nybörjare, men korkad är du säkert inte.... det är alltid roligt att läsa ett inlägg om en resa till ett ställe som heter Kunágota. Det ligger verkligen "lite vid sidan om". Eftersom jag körde en del i Ungarn när vägarna var ännu sämre, så förstår jag ditt resonemang. Med inställningen "normal bil" och "snabb väg" borde du fått den bästa rutten över Orosháza. För övrigt ett gott råd vid resor till mindre kända områden är att gå in på Navteq's sida och kolla vägarna, på datorskärmen syns allt bra mycket bättre än på navigatorns resvägsplanering. http://www.navteq.co...verage_map.htmlIdag finns många hjälpmedel när man vill ge sig ut på en resa och det är just planeringen som är en rolig del av det hela. "Google Earth" kan vara perfekt för vissa länder. Jag var alltid intresserad i kartografi och använder också en ruttplanerare i datorn. Naturligtvis blev jag fascinerad när GPS kom in i bilden, men en färsk karta är en bra försäkring. Även i bilen gäller "både hängsle och livrem". Hälsninng Franz
Redigerat av Kuenring, 20 September 2008 - 06:23.
Postad 21 September 2008 - 17:35
Lauris_Sweden
-
Lauris_Sweden
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Nu har jag beställt min 8110:an, från PC City för 3695:- och 0 för frakt, samt 8gb Transcend sdch minneskort från ClickOk för 213kr inkl leverans. Behöver bara vänta och se hur de funkar
Postad 21 September 2008 - 22:45
jocke919
-
jocke919
-
Rookie
-
8 inlägg
Jag hade också problem med att batteriet drog ur sig fort, varje morgon var den död spelade ingen roll hur mycket jag laddade den. Så jag bytte till en ny och den har jag inte haft något problem med när det gäller batteriet. Jag har väl som längst haft den avstäng utan ström i en vecka och det var inga som helst problem men jag vet faktiskt inte hur länge den ska hålla. En stilla undran: letat igenom manualen, men hittar inget ställe där man förklar hur man stänger av enheten så att den inte drar ur batteriet. Varje gång jag skall ha den så är batteriet slut... Provade även att hålla powerknappen inne en längre stund (~5-7s) men resultatet är alltid detsamma: Tomt batteri nästa gång jag behöver GPS:en. Någon här som har ett bra tips om man "stänger av" enheten. av- och på-knappen verkar mest finnas där för syns skull...
Postad 23 September 2008 - 19:38
kjellkri
-
kjellkri
-
Rookie
-
8 inlägg
Jag har haft min 8110 i en vecka nu och bara hunnit med en del enkla tester. Tidigare har jag haft navigatorer från Navman och nu senast från Garmin C550.
Jämfört med Garmin är 8110 mycket mer omständlig att programmera. Framför allt när man söker POI. Alldeles för många kategorier. Man borde göra som Garmin och ha underkategorier.
Navigeringen är många gånger riktigt dålig. Främst verkar det bero på dåliga hastighetsklasser på vägsegmenten. I ett läge går en 30-väg parallell med en 70-väg. Garmin gör korrekt och väljer 709-vägen. Navigon tar den något kortare, men tidsmässigt betydligt längre, 30-vägen även vid inställningen "snabbaste". Hittills har jag hittat åtminstone tre olika situationer där Navigon väljer "fel väg". (Under testerna har jag kört med bägge Navigatorerna sida vid sida i bilen).
Jag har också noterat att 8110 ofta saknar hastigheten eftersom "vägmärket" saknas.
Däremot är grafiken strålande, mycket snyggare än på mina tidigare navigatorer.
Jag hittade också "ini-filen" så jag skall leka lite med inställningarna där. Där fann bland annat en inställning för att visa gatunamn i 3D. Skall bli intressant att se om den fungerar eller om det är något som kommer senare.
Uppdatering av programvara och kartor kar fungerat som väntat. Det tog lite tid att ladda ner kartorna, men funktionen är fantastisk. Ett avskälen till bytet, förutom det nedan, var att processen för kartuppdateringar var omständlig hos Garmin. Funktionen skall vara som här hos Navigon.
Skälet till att jag köpte in en Navigon var funktionen med Excel-filen för reseräkningar. Funktionen fungerar men är för omständlig för att vara praktiskt användbar för de flesta. Några av nackdelarna här är:
- man kan inte programmera in en t.o.r. resa - då är man redan vid starten vid målet ;-)
- man kan inte göra en "fri" resa. T.ex. skall jag till flera kunder vars adress jag inte har men jag kan vägen dit.
Det kan också gälla småresor som att lägga på ett brev (vad är adressen till brevlådan?)
Då vill jag kunna säga jag startar tjänsteresa med syfte att lägga på brev.
När jag är vid brevlådan vill jag kunna säga "framme" och sedan t.ex. trycka på "tillbaka hem/kontoret"
- Navigon kommer inte "ihåg" mätarställningen vid förra resans slut. Varje gång måste jag knappa in den igen.
Default borde vara mätrställningen när förra resan avslutades - åtminstone om koordinaterna är (nästan) samma.
Vi hade planerat att köpa in ett antal navigatorer till våra säljare men funktionen är för dålig för att vi skall göra det.
Jag återkommer med ytterligare information senare.
Postad 25 September 2008 - 11:10
NAVIGON Sverige
-
NAVIGON Sverige
-
Användare
-
-
190 inlägg
Hej Kjell,
Några kommentarer från mig på ditt inlägg.
"Navigeringen är många gånger riktigt dålig. Främst verkar det bero på dåliga hastighetsklasser på vägsegmenten. I ett läge går en 30-väg parallell med en 70-väg. Garmin gör korrekt och väljer 709-vägen. Navigon tar den något kortare, men tidsmässigt betydligt längre, 30-vägen även vid inställningen "snabbaste". Hittills har jag hittat åtminstone tre olika situationer där Navigon väljer "fel väg". (Under testerna har jag kört med bägge Navigatorerna sida vid sida i bilen)."
Kan inte svära på detta men jag är ganska säker på att det har med vilken kartuppdatering du har. I 8110:an har du förmodligen en senare karta från NT än i din C550. Och NT har haft vissa problem i årets uppdatering just vad gäller hastighetsklassificeringar. Många av de undderliga val jag fått in från Er användare har Vi analyserat och delvis hittat felaktigfheter i NT materialet. Vad jag förstår kommer många dessa felaktigheter att rättas till i NT release Q4-2008.
Vad gäller avsaknaden av hastiughetsskyltar ligger denna info i NTs kartmaterial och är inget som Vi påverkar.
Ang. .ini filen så skall du inte rota i denna filen. Just deninställningen om att visa gatunamn i 3D-läget hittar du under inställingar i navigatorn. Är övertygad om att allt du hittar i -ini filen är en spegling av vad du ändrari inställningar. Bara så du vet. Synd om du mekcar sönder mjukvaran och blir stående när du ändå kan göra inställningarna direkt i navigatorn..
Dina synpunkter på körjournals funktionen tar jag till mig och vidarebefordrar till Tyskland. Tack för din feedback och dina idéer om att göra funktionen meranpassad till verkliga livet.
Mvh
Gabriel
Postad 28 September 2008 - 12:37
Zakath
-
Zakath
-
Amatör
-
-
72 inlägg
Slutsats:
Navigon 8110 kul o titta på men fungerar skit och har 0 valmöjlighter!
Helst inte om du vill kunna planera din resa och lägga in egna POI:s.
Själv efter ha ägt denna miserabla gps från Navigon så köpte jag mig en Garmin! - Aldrig mer Navigon!
Redigerat av Zakath, 29 September 2008 - 10:36.
Postad 28 September 2008 - 21:48
Minglarn
-
Minglarn
-
Forumräv
-
-
510 inlägg
Väldigt proffsigt inlägg...
Varför är den som du själv nämner "miserabla gps" så dålig?
Postad 29 September 2008 - 08:37
cinemax
-
cinemax
-
Forumräv
-
-
625 inlägg
Håller med, nästan "sandlådenivå"
Postad 29 September 2008 - 10:46
Zakath
-
Zakath
-
Amatör
-
-
72 inlägg
Håller med, nästan "sandlådenivå"
Sorry om mina "Raka" repliker förnärmar era finkänsliga ögon - men jag kommer inte sitta här och låtsas om en produkt som inte lever upp till den topoftheline status den ska eller borde ha. För er som funderar på att köpa Navigon 8110 - bör få veta om att valmöjligheterna är VÄLDIGT begränsade av Navigon plus att de hela tiden vid problem skyller på karttillverkaren - DETTA HÅLLER INTE Navigon!
Postad 29 September 2008 - 15:43
Kuenring
-
Kuenring
-
Lärjunge
-
-
418 inlägg
Sorry om mina "Raka" repliker förnärmar era finkänsliga ögon - men jag kommer inte sitta här och låtsas om en produkt som inte lever upp till den topoftheline status den ska eller borde ha.
För er som funderar på att köpa Navigon 8110 - bör få veta om att valmöjligheterna är VÄLDIGT begränsade av Navigon plus att de hela tiden vid problem skyller på karttillverkaren - DETTA HÅLLER INTE Navigon!
...att Navigon är botten må vara din åsikt, men när man behöver en funktion för hantering av POI:s så väljer man ett annat fabrikat. Det bör man veta när man planerar att köpa en 8110. Buggar finns i alla nya produkter. Det händer mycket med kartmaterialet och det byggs många nya vägar, speciellt i öststaterna. Rapporteringen är inte alltid den bästa, samtidigt som kunderna kräver en avancerad programvara i nya navigatorer. Hur ofta gör inte användaren fel och skyller på produkten?! Därför gör ett sådant forum stor nytta och många kan få hjälp med vissa problem. Det gäller bara att kommunicera på ett lämpligt sätt. Jag hoppas du blir nöjd med din Garmin. /Franz
Redigerat av Kuenring, 29 September 2008 - 16:40.
Postad 03 October 2008 - 08:10
Lauris_Sweden
-
Lauris_Sweden
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
I onsdags fick jag 8110:an. Jag hann inte testa den ordentligt, bara lite och jag är mycket nöjd med den.  Vad jag har hunnit göra är uppdateringar och har anslutet min Nokia N95. Uppdateringar gick nästan utan problem, jätte enkelt och använda Navigon Fresh. Kartuppdateringar har tagit totalt 32min (jag har 100mb/s internet). Bara hände konstigt sak en gång att efter uppdateringar så enheten kunde inte hitta Sveriges karta, men jag har gjort backup direkt efter Q3 kartuppdateringar så jag kopierad bara över Sveriges karta och andra filer och mappar (ej andra länders kartor) + soft reset och allt har blivit perfekt  Hoppas det hjälper till andra om ni skulle ha samma problem.
Jag har 93 kontakter i min N95:an. Att kopiera telefonboken till 8110:an har tagit mellan 1min30sek och 2min.
Ska testa GPS ordentligt redan på onsdag nästa vecka när jag resar till Norge cirka 210mil.
Postad 05 October 2008 - 11:51
palleo
-
palleo
-
Wannabe
-
-
35 inlägg
Jag är helnojd med min 8110:a. Men saknar en programvara för att lägga till poi´s. Jag tankar på såifa/preem, och dom gömmer sig lite var stans i skogen  Så lite tråkigt om en sån sak som att vara begränsad i användningen ska avgöra om jag måste skaffa en annan gps. Jag vill helst inte. Men ha en snygg, läcker grafik gps som man ändå inte har någon hjälp av med sig i bilen, eller en tråkig, ful som gör sitt jobb, hjälper mig med det som jag vill den ska göra ?. Ja det är frågan!
Postad 05 October 2008 - 14:25
Kuenring
-
Kuenring
-
Lärjunge
-
-
418 inlägg
Jag är helnojd med min 8110:a. Men saknar en programvara för att lägga till poi´s. Jag tankar på såifa/preem, och dom gömmer sig lite var stans i skogen Så lite tråkigt om en sån sak som att vara begränsad i användningen ska avgöra om jag måste skaffa en annan gps. Jag vill helst inte. Men ha en snygg, läcker grafik gps som man ändå inte har någon hjälp av med sig i bilen, eller en tråkig, ful som gör sitt jobb, hjälper mig med det som jag vill den ska göra ?. Ja det är frågan!
Hej, jag ser att du har haft din 8110 sedan maj - rätta mig om jag har fel - och du har klarat dig utan Preem-ikoner i snart fem månader. Om du annars är nöjd, så tycker jag du skall vänta och se på vilket sätt nya 7210's MN7-software hanterar POI:s och hur bra det fungerar. Många ägare av 8110 och 2110 max förväntar sig en uppdatering av MN7 för att kunna använda den här funktionen. Sedan är det upp till Navigon's policy.................. /Franz
Redigerat av Kuenring, 05 October 2008 - 14:35.
Postad 05 October 2008 - 15:42
palleo
-
palleo
-
Wannabe
-
-
35 inlägg
Hej,
jag ser att du har haft din 8110 sedan maj - rätta mig om jag har fel - och du har klarat dig utan Preem-ikoner i snart fem månader. Om du annars är nöjd, så tycker jag du skall vänta och se på vilket sätt nya 7210's MN7-software hanterar POI:s och hur bra det fungerar. Många ägare av 8110 och 2110 max förväntar sig en uppdatering av MN7 för att kunna använda den här funktionen. Sedan är det upp till Navigon's policy..................
/Franz
Ja det stämmer. Vad menar du med preem ikoner. Vart kan jag läsa om MN7 som du nämner. Det låter intressant. / PalleO
Postad 06 October 2008 - 09:05
Kuenring
-
Kuenring
-
Lärjunge
-
-
418 inlägg
Ja det stämmer. Vad menar du med preem ikoner. Vart kan jag läsa om MN7 som du nämner. Det låter intressant. / PalleO
Hej, jag menar naturligtvis visning av Preem's stationer (POI's som visas som små ikoner på skärmen). MN7 är Navigon's nya program som ligger i 2110 max, 8110 osv. MN7 gör snabba ruttberäkningar och har andra fördelar om man jämför med MN6 men saknar i nuvarande version hantering av POI's. Annars finns inte så mycket att läsa om programvaran. Kanske bäst att googla lite. På MN6.x och tidigare versioner har man öppnat gränssnittet för tredje parts software och då kan man hantera POI's. Men nu tillverkar Navigon egna apparater och då har man inte samma policy.... /Franz
Redigerat av Kuenring, 06 October 2008 - 12:53.
Postad 06 October 2008 - 13:33
olanbi
-
olanbi
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
Slutsats: Navigon 8110 kul o titta på men fungerar skit och har 0 valmöjlighter! Helst inte om du vill kunna planera din resa och lägga in egna POI:s.
Själv efter ha ägt denna miserabla gps från Navigon så köpte jag mig en Garmin! - Aldrig mer Navigon!
Samma här !!!! Använder Garmin 760 när det behövs men oftast klarar jag mig med Nokia N95 och Nokia Maps eller Garmin XT som navigerar bra mycket bättre än vad min nu sålda Navigon 8110 gjorde. Den var en stor besvikelse från början till slut.
Postad 07 October 2008 - 13:48
kylis
-
kylis
-
Rookie
-
5 inlägg
Köpte ny gps (8110) pga jobb i Norge,
fungerade sådär se tidigare inlägg men gps'n i sig är ju fin och se på och adressinmatningen fungerar super.
Finns ju en hel del som inte fungerar lika bra, men nog om det finns inlägg så det räcker...
Då tmc ej fungerar så fort jag kommer in i Norge (och det âr en funktion jag krävde i mitt val av gps) kontaktade jag supporten. Jag blev då ombedd att göra en fabriksåterställning mm mm då det fortsatt inte fungerade trots att det skulle funka i Oslo där jag var vid tilfället lade killen på supporten upp ett case.
Efter en vecka kom det mail.
TMC i Norge er bare tilgjengelig i Oslo, Akershus og Østfold.
Med vänliga hälsningar
Det verker ej vara fel på enheten då den tar upp signal så snart man närmar sig svenska gränsen.
Navigon-
takk for din mail.
Du har ogsä aktivert TMC pä menuen av GPSén?
Jag-
Naturligtvis är tmc aktiverat annars skulle det inte fungera I Sverige se tidigare mail.
Navigon-
takk for din mail og beklager seint svar.
Har du prövd en RESET pä GPS´en? Fordi hvis det inte hjelper heller mä vi sende det inn til service slik at dei kan skjekke problemet
Jag-
Det vore nog lämpligt om ni dokmuenterade vad som blev sagt I telefonsupporten!!
Jag ringde support och förklarade att tmc fungerar klanderfritt i sverige men ej i norge, fick besked om
att resetta enheten och låta den stå på 20min medan bilen stod still för att söka in.
Detta fungerade ej, supporten la då upp ett serviceärende och jag skulle bli kontaktad via mail
Vilket jag också blev men bara för att få samma förslag som jag redan fått via telefon.
I telefon med supporten medelade jag att jag jobbade mestadels i Oslo och Akershus läs de tidigare
mailen så förstår ni nog att jag börjar tröttna på detta.
Nu har ni skickat meningslösa mail i en månads tid lös problemet.
Navigon- vi kan tilbyr deg ä sende GPSén inn pä service, sjölvsagt uten kostnader
Nu började jag å bli lite trött på detta och ringde supporten igen pratade med en ny handläggare och nu skulle det hända grejer...
Hade deutom hittat lite intresant information på navigons egen norska hemsida.
"1Gratis TMC-mottak er mulig i disse landene: A, B, CH, CZ, D, DK, E, F, I, N, NL, S TMC er ikke tilgjengelig i Norge pr.d.d. I D, GB, FIN og F gratis TMC Pro-mottak."
Efter en vecka kom ett mail från navigon-
Hejsan,
nu fick jag svaret att TMC endast fungerar i regionerna Ostfeld, Akershus och Oslo i Norge.
Men vad i h... på telefon igen och ringde supporten hon ursäktade sig och skulle genast kontakta tyskland direkt och denna gång ringa upp mig- det var två veckor sedan....
Ringde idag igen pratade med ny handläggare den jag pratat med jobbade em men hon skulle genast kolla detta och kontakta mig per tel, vilket hon också gjorde men tyvärr utan vidare besked skulle återkomma med mail på fredag jag kan ju bar gissa vad det kommer att stå i det.
Ni får ursäkta att det blev lite långt..
Nån som har kört i Norge och vet om tmc fungerade?
Man kan ju dra slutsatsen att navigon ej abbonerar på den tjänsten här efter som det står som det gör på deras norska sida.
Kan ju också tilläggas att denna fantastiska brevväxling har pågått i ca tre månader å då är det inte jag som segar med och svara....
Köpte ny gps (8110) pga jobb i Norge,
fungerade sådär se tidigare inlägg men gps'n i sig är ju fin och se på och adressinmatningen fungerar super.
Finns ju en hel del som inte fungerar lika bra, men nog om det finns inlägg så det räcker...
Då tmc ej fungerar så fort jag kommer in i Norge (och det âr en funktion jag krävde i mitt val av gps) kontaktade jag supporten. Jag blev då ombedd att göra en fabriksåterställning mm mm då det fortsatt inte fungerade trots att det skulle funka i Oslo där jag var vid tilfället lade killen på supporten upp ett case.
Efter en vecka kom det mail.
TMC i Norge er bare tilgjengelig i Oslo, Akershus og Østfold.
Med vänliga hälsningar
Det verker ej vara fel på enheten då den tar upp signal så snart man närmar sig svenska gränsen.
Navigon-
takk for din mail.
Du har ogsä aktivert TMC pä menuen av GPSén?
Jag-
Naturligtvis är tmc aktiverat annars skulle det inte fungera I Sverige se tidigare mail.
Navigon-
takk for din mail og beklager seint svar.
Har du prövd en RESET pä GPS´en? Fordi hvis det inte hjelper heller mä vi sende det inn til service slik at dei kan skjekke problemet
Jag-
Det vore nog lämpligt om ni dokmuenterade vad som blev sagt I telefonsupporten!!
Jag ringde support och förklarade att tmc fungerar klanderfritt i sverige men ej i norge, fick besked om
att resetta enheten och låta den stå på 20min medan bilen stod still för att söka in.
Detta fungerade ej, supporten la då upp ett serviceärende och jag skulle bli kontaktad via mail
Vilket jag också blev men bara för att få samma förslag som jag redan fått via telefon.
I telefon med supporten medelade jag att jag jobbade mestadels i Oslo och Akershus läs de tidigare
mailen så förstår ni nog att jag börjar tröttna på detta.
Nu har ni skickat meningslösa mail i en månads tid lös problemet.
Navigon- vi kan tilbyr deg ä sende GPSén inn pä service, sjölvsagt uten kostnader
Nu började jag å bli lite trött på detta och ringde supporten igen pratade med en ny handläggare och nu skulle det hända grejer...
Hade deutom hittat lite intresant information på navigons egen norska hemsida.
"1Gratis TMC-mottak er mulig i disse landene: A, B, CH, CZ, D, DK, E, F, I, N, NL, S TMC er ikke tilgjengelig i Norge pr.d.d. I D, GB, FIN og F gratis TMC Pro-mottak."
Efter en vecka kom ett mail från navigon-
Hejsan,
nu fick jag svaret att TMC endast fungerar i regionerna Ostfeld, Akershus och Oslo i Norge.
Men vad i h... på telefon igen och ringde supporten hon ursäktade sig och skulle genast kontakta tyskland direkt och denna gång ringa upp mig- det var två veckor sedan....
Ringde idag igen pratade med ny handläggare den jag pratat med jobbade em men hon skulle genast kolla detta och kontakta mig per tel, vilket hon också gjorde men tyvärr utan vidare besked skulle återkomma med mail på fredag jag kan ju bar gissa vad det kommer att stå i det.
Ni får ursäkta att det blev lite långt..
Nån som har kört i Norge och vet om tmc fungerade?
Man kan ju dra slutsatsen att navigon ej abbonerar på den tjänsten här efter som det står som det gör på deras norska sida.
Kan ju också tilläggas att denna fantastiska brevväxling har pågått i ca tre månader å då är det inte jag som segar med och svara....
Postad 07 October 2008 - 22:17
kjellkri
-
kjellkri
-
Rookie
-
8 inlägg
Har nu använt min Navigon 8110 i tre veckor så här kommer en utlovad uppföljning till mitt förra inlägg. I hela perioden har jag kört med två navigatorer i rutan. Den 8110 och dels en Garmin C550 (med en ett år gammal karta). I övrigt senaste programvaran i båda och Q3-kartan i 8110. Nagigon har den absolut snyggaste bilden och är den som är absolut lättast att köra efter. Fantasisk bra körfältsinformation. I det här området är jag lyrisk. Det är en fröjd att använda den. Även röstinmatningen fungerar otroligt bra - bara jag har motorn i gång. Nästan varje gång blir allt rätt. Har jag däremot motorn avstängd eller testar den hemma får jag många problem. Dessutom är det idiotiskt att man inte kan använda den över allt. Skall jag göra en avstickare så måste jag mata in för hand. Navigon har kommenterat mina synpunkter på ruttberäkningen tidigare och hänvisar till dåligt kartmaterial från Navtec i Q3-releasen. Som ruttberäkningen är just nu är navigatorn näst intill oanvändbar. I dag körde jag Falkenberg - Älmhult t.o.r. - en resa på normat ca 1:45. Garmin gav mig en restid som var två minuter längre än det verkligen tog och reslängen var också korrekt (trots att nya vägar byggts på rutten). Navigons rutt var 30 km längre och restiden 32 minuter längre. Garmins rutt var också den som jag själv mätte upp var den snabbaste långt innan vi hade GPS:er. Andra saker som inte är bra programmerat är att de POI-symboler som visas i 3D-kartan dyker upp väldigt sent. Här på västkusten dyker t.ex. bensinstationen i Björkäng upp sekunden efter det att man passerat avfarten. Menyhanteringen och skärmknapparna är ett riktigt sorgebarn. Plocka bort onödiga knappar från displayen och skapa en hierarki med stora knappar i stället. Viss, man skall inte knappa när man kör, det kan vi hålla med oom. Men att göra en design som gör det omöjligt är dumheter. Eftersom jag inte kan mata in en ny adress med voice måste jag göra det för hand. Det alfanumeriska skärmtangentbordet är mycket bra som släcker ut ej användbara tangenter. Men en skall jag tycka på en litet litet fält för att komma till nästa inmatning. Ännu värre blir det när jag vill söka efter en POI. Då måste jag skrolla. Helt idiotiskt. Nä Navigon, titta på hur Garmin har löst sina menyer mm. Ta in en usabilitykonsult. Vill jag inte navigera utan bara ha upp kartan. Vad gör man då? Jo då måste man gå till Alternativ och sedan en liten ikon med Visa kartan. Med den här stora skämen finns det plats för mer än fyra knappar. Varför skall man ha en lite liten knapp för telefon, för musik och för högtalare på normala skärmbilden. I stället för alldelses för små knappar som nu - flytta bak knapparna till en menysida. Man använder dom så säälan att de inte har där att göra. Allra värst är back funktionen eller bakåt om du så vill. Oftast trycker man på en liten, och jag menar liten, triangel längst ner till vänster. Har jag gått in i sök funktionen längst ner till höger och trycker på triangel som jag normalt backar med så frågar den om jag vill avsluta rutten. Nej här skall man backa genom att tycka på samma knapp som man gick in i sökfunktionen. Dvs i stället för att trycka längts ner till vänster skall jag trycka längst ner till höger. Det finns massor att kritisera när det gäller användarvänlighet. Ett ytterligare exempel är när man har kommit in i vissa inmatning finns ingen backknapp osv. osv osv. På hemvägen i dag var E6 stängd på min rutt. Meddelandet fanns där när jag klickade in på trafik. Där, under trafik, såg man också att det fanns på min rutt och jag hörde att den räknade om rutten pga TMC. Eftersom meddelandet var att vägen var avstängd - vilket också visades under "trafik" gjorde att jag förutsatte att den räknade om. Det gjorde den inte - så jag satt rätt länge i kö - och rutten gick rakt fram där vägen var avstängd. Grrr. Tyvärr har jag bara ett elurtag så Garmin hade fått gå på batteri hela dagen. Nu var batteriet slut så jag fick ingen varning där. På Garmin får man upp en klickbar symbol att det finns en (TMC-)störning på resan. Klickar man på den får du upp var och vad störningen innbär. Dessutom får du upp en knapp - undvik. Här på Navigon fick jag ingen förvarning alls. Så jag instämmer med tidigare inlägg - något är sjukt med Navigons TMC hantering. Slutligen lite beröm. Att trafikkamerorna följde med kom som en glad överraskning. Ingen av alla mina tidigare navigatorer har varit i närheten av så bra som Navigon var. Sammanfattning: Vad skulle jag välja i dag. Tveklöst skulle jag välja Navigon om tre saker blir fixade: - en fungerande ruttberäkning. I dag är den i princip oanvändbar som navigator. Felen är för stora. - helt omgjord menyhantering. Bort med skrollning och små knappar. Fram med konsistent back - fungerande TMC Innan detta är löst kan jag inte rekommendera Navigon. Vad skulle jag välja? Garmin? Kanske. Den är som en gammal Volvo. Den fungerar i alla lägen - men där är ganska tråkig, för att inte säga väldigt tråkig. De nyare modellerna börjar dock att ta sig. Tomtom? Sannolikt. På ryktet. Holländarna lär ju vara duktiga på det här. Jag har för lite erfarenhet. Med lite tur kan jag sätta också en 730 på rutan om några veckor. Då kan det komma fler jämförelser. Mio? Tveksamt. Har haft flera generationer av Navmans programvara och inte varit imponerad.
Postad 08 October 2008 - 15:01
Unregistered33f99b3b
-
Unregistered33f99b3b
-
Rookie
-
8 inlägg
Tomtom? Sannolikt. På ryktet. Holländarna lär ju vara duktiga på det här. Jag har för lite erfarenhet. Med lite tur kan jag sätta också en 730 på rutan om några veckor. Då kan det komma fler jämförelser.
TomTom? Provade en One v3. Oanvändbar vid mörkerkörning då den inte går att dimma ens i närheten av tillräckligt (till skillnad från t ex Garmin och åtminstone äldre Mio) och det verkar också gälla flera modeller. TMC:n oanvändbar. Vid beräkning av en rutt Stockholm-Haparanda la TMC:n på 17 timmars restid pga 8-9 vägarbeten (som knappast påverkade särskilt mycket, om ens nåt). Om man sen tyckte på "Minimera förseningar" så blev det ingen skillnad, vilket väl var rätt såtillvida att det knappast fanns anledning att undvika dessa, men om den nu tyckte att det skulle ta 17 tim extra så borde den väl ha kunnat minimera detta? Man kan väl då också misstänka att den inte klarar av att undvika stillastående trafik heller genom tryck på densamma. Gick ju att undvika varje hinder manuellt, men man hann aldrig bläddra igenom ett antal hinder då det kom ett meddelande om att TMC-info mottages och den gick tillbaka till första. Vill man se beräknad ankomsttid kan man alltså inte ha TMC:n inkopplad. Finns dock nyare mjukvara, men man kan väl aldrig hoppas på att den funkar bättre? Garmin Nuvi 255T. TMC:n funkar kanske i praktiken, men värdelöst att det inte går att stänga av automatisk beräkning och knappen "Undvik" är alltid aktiv för ett visst hinder oavsett om den redan beräknat om eller man redan tryckt på den. Borde ju ändras till ångra omräkning eller åtminstone bli inaktiv/grå. Vet inte hur den tillagda tiden funkar vid köbildning, men annars står det alltid 1-2 min oavsett händelse eller hur lång omvägen är. Finns kanske nyare programvara. Varför är TMC rena skämtet på apparaterna? Det klagas också på att TMC uppdateras dåligt från centralt håll, men det är inte så att det är apparaterna som inte rensar eller klarar av tidskodning?
Postad 08 October 2008 - 15:11
Unregistered33f99b3b
-
Unregistered33f99b3b
-
Rookie
-
8 inlägg
Det värsta är ju att det överallt är så att ingen kan nåt (ens om de frågar sin kollega som de alltid måste göra) om man ringer och när det gäller mejl så är det alltid goddag yxskaft och förhalning som gäller. Åtminstone hos elektronikleverantörer och teleoperatörer.
Postad 09 October 2008 - 14:08
Kuenring
-
Kuenring
-
Lärjunge
-
-
418 inlägg
......Navigon har kommenterat mina synpunkter på ruttberäkningen tidigare och hänvisar till dåligt kartmaterial från Navtec i Q3-releasen. Som ruttberäkningen är just nu är navigatorn näst intill oanvändbar. I dag körde jag Falkenberg - Älmhult t.o.r. - en resa på normat ca 1:45. Garmin gav mig en restid som var två minuter längre än det verkligen tog och reslängen var också korrekt (trots att nya vägar byggts på rutten). Navigons rutt var 30 km längre och restiden 32 minuter längre. Garmins rutt var också den som jag själv mätte upp var den snabbaste långt innan vi hade GPS:er. ........
Hej, ......... du skriver om en bilresa från Falkenberg till Älmhult, beräknad ankomsttid mm. Det finns många "?" i din jämförelse och det vore nog rätt så intressant att veta lite mera, för att resultatet blir schysst. Vilket vägalternativ valde du och Garmin?. (var någonstans lämnade du E6...) Hur beräknar C550 den sannolika ankomsttiden, eftersom det skiljer endast 2 minuter från din verkliga körtid. Håller du hastighetsgränserna? Vilka resvägsprofiler valde du? Navigon har en läraktig modus som visar en schysst ankomsttid efter några avslutade resor. Din egen genomsnittshastighet för de olika vägtyper sparas i filen DD_car.ini. Ankomsttiderna förbättras därefter. Att det fungerar så, kan man se, om man skulle döpa om filen. Då beräknar programmet ankomsttiden endast efter det värde som är angivet för respektive vägtyp. /Franz
Redigerat av Kuenring, 11 October 2008 - 09:42.
Postad 21 October 2008 - 19:44
n@bboR
-
n@bboR
-
Amatör
-
-
90 inlägg
Är i stort sett nöjd med min 8110'a.
Lite knäpp är den ibland då den lurat ut mig på rena kostigar här i Dalarna
Lite konstigt tycker jag oxå att det är när jag via röststyrningen vill Navigera till Norge, DÅ, helt plötsligt talar den om att den inte stödjer röststyrning i det valda landet... Men va fasen, JAG pratar ju fortfarande SVENSKA?!?!
Nån som vet när Q4 uppdateringen släpps? Jag menar, vi är ju snart inne i November...
Ha en trevlig vinter på er allihop
Postad 24 October 2008 - 13:10
NAVIGON Sverige
-
NAVIGON Sverige
-
Användare
-
-
190 inlägg
Är i stort sett nöjd med min 8110'a.
Lite knäpp är den ibland då den lurat ut mig på rena kostigar här i Dalarna
Lite konstigt tycker jag oxå att det är när jag via röststyrningen vill Navigera till Norge, DÅ, helt plötsligt talar den om att den inte stödjer röststyrning i det valda landet... Men va fasen, JAG pratar ju fortfarande SVENSKA?!?!
Nån som vet när Q4 uppdateringen släpps? Jag menar, vi är ju snart inne i November...
Ha en trevlig vinter på er allihop 
Hej 'n@bboR' Ang Röststyrning PRO. Det har inget med att göra vilket språk du talar. Röststyrning PRO måste ha röstfiler för respektive land. Den måste alltså ha en "grundkurs" i landets alla uttal osv på vägar och husnummer. Allt bygger på fonetisk information. Och fram tills idag finns inte denna info för Norge att tillgå. Vi skall vara mycket lyckliga att den finns på Svenska, då det är en mikroskopisk marknad som inte många tillverkare lägger ned extra kraft på. Det är ju endast tillgängligt på de stora Europeiska språken i övrigt. Så att Svenska stöds är näst intill ett under. Och ettmycket positivt sådant... Vad gäller nästa kartuppdatering av Fresh Maps så är planen om ca 14 dagar. Kör försiktigt! Mvh Gabriel
Postad 24 October 2008 - 13:18
Flintstone
-
Flintstone
-
Lärjunge
-
-
276 inlägg
Jag tycker att det är makalöst att Navigon är så anpassad till den svenska marknaden!  Kan det månne bero på att majoriteten av våra turister är tyskar...? Tyskar som dessutom ofta tar bilen hit!
Grymt för oss är det hur som helst!
Mvh
/Fred
Postad 25 October 2008 - 18:35
kjellkri
-
kjellkri
-
Rookie
-
8 inlägg
Hej,
......... du skriver om en bilresa från Falkenberg till Älmhult, beräknad ankomsttid mm. Det finns många "?" i din jämförelse och det vore nog rätt så intressant att veta lite mera, för att resultatet blir schysst. Vilket vägalternativ valde du och Garmin?. (var någonstans lämnade du E6...)
/Franz
Som svar på din fråga: Garmin visar den väg som jag själv skulle välja - E6 till Halmstad Syd (Eurostop) - sedan Veinge, Knäred, Markaryd osv. Jag har kört sträckan många hundra gånger och prövat olika alternativa vägar. Det här är den korrekta. Navigons rutt lämnar E6 betydligt senare, efter Laholm, och går ner till Örkeljunga. Därefter går den upp på E4:an förbi Markaryd. En helt vansinnig väg. ca 3 mil längre på såpass kort sträcka. Min kritik när det gäller ruttlängder behöver korrigeras. Ju mer jag kör med navigatorn desto korrektare blir den körtid som beräknas - då navigatorn väljer rätt väg vill säga. I fallet Falkenberg - Älmhult är är tiden fortfarande fel genom att fel väg väljs. Däremot stämmer tidsuppskattningen när jag reser till Volvo i Torslanda numera hyggligt bra. Vad jag inte förstår är varför man har så väldigt dåliga defaultvärden för hastighetsklasserna. Resan Falkenberg - Torslanda slog initialt fel på, om jag minns rätt, nästan en halv timma. Jag håller (numera) i princip hastighetsgränsen. Grundinställningen borde väl för resor i Sverige inte avvika så mycket från skyltad hastighet. Fast personligen tror jag att felet är att väldigt få sträckor har korrekt hastighetsklass. Åtminstone är det på väldigt få sträckor som den visar hastighet. Dessutom har jag sett relativt många fel på den hastighet som 8110 visar. Om möjligt har jag försökt rätta till detta på NavTeq webb. Jag blir mer och mer förtjust i min Navigon 8110. Så om Navigon (och NavTeq) bara rättar till de värsta grodorna så har man snart världens utan tvekan bästa och snyggaste navigator. Men då måste man börja tänka användarvänlighet. Jag kan nog ta fram en lista på 20 punkter som behöver förbättras varav flera är rena skräckexempel. Det verkliga skräckexemplet är nog det här: Jag använder navigatorn som loggbok för mina tjänsteresor. Det var därför jag valde Navigon. Jag matar in en ny destination, ofta via det fantastiska röstinterfacet. När jag sedan trycker på Starta navigation får jag nästan undantagslöst upp GPS-signal saknas (fast jag kanske bara haft navigatorn gömd i den parkerade bilen en stund). Nu får jag sitta och vänta och vänta och vänta tills satelliterna är hittade - innan jag kan börja köra. För inte förrän satelliterna är hittade kan jag mata in syftet med resan och aktuell mätarställning. Det är så dumt att det inte är sant. Självklart skall jag kunna mata in de uppgifterna direkt utan att behöva vänta på satelliterna. Det verkar som Navigon saknar förståelse för hur produkten används praktiskt. Inte har känsla för användarfall och användarvänlighet. Det är synd - för hade man bara gjort en del självklara ändringar, som borde vara enkla att genomföra - hade man haft värden absolut bästa produkt (tror jag - fast jag har ju inte testat alla fabrikat).
Redigerat av kjellkri, 25 October 2008 - 18:48.
Postad 25 October 2008 - 21:51
Kuenring
-
Kuenring
-
Lärjunge
-
-
418 inlägg
Som svar på din fråga: Garmin visar den väg som jag själv skulle välja - E6 till Halmstad Syd (Eurostop) - sedan Veinge, Knäred, Markaryd osv. Jag har kört sträckan många hundra gånger och prövat olika alternativa vägar. Det här är den korrekta.
Navigons rutt lämnar E6 betydligt senare, efter Laholm, och går ner till Örkeljunga. Därefter går den upp på E4:an förbi Markaryd. En helt vansinnig väg. ca 3 mil längre på såpass kort sträcka.
Min kritik när det gäller ruttlängder behöver korrigeras. Ju mer jag kör med navigatorn desto korrektare blir den körtid som beräknas - då navigatorn väljer rätt väg vill säga. I fallet Falkenberg - Älmhult är är tiden fortfarande fel genom att fel väg väljs. Däremot stämmer tidsuppskattningen när jag reser till Volvo i Torslanda numera hyggligt bra.
Vad jag inte förstår är varför man har så väldigt dåliga defaultvärden för hastighetsklasserna. Resan Falkenberg - Torslanda slog initialt fel på, om jag minns rätt, nästan en halv timma. Jag håller (numera) i princip hastighetsgränsen. Grundinställningen borde väl för resor i Sverige inte avvika så mycket från skyltad hastighet. Fast personligen tror jag att felet är att väldigt få sträckor har korrekt hastighetsklass. Åtminstone är det på väldigt få sträckor som den visar hastighet. Dessutom har jag sett relativt många fel på den hastighet som 8110 visar. Om möjligt har jag försökt rätta till detta på NavTeq webb.
Jag blir mer och mer förtjust i min Navigon 8110. Så om Navigon (och NavTeq) bara rättar till de värsta grodorna så har man snart världens utan tvekan bästa och snyggaste navigator.
Men då måste man börja tänka användarvänlighet. Jag kan nog ta fram en lista på 20 punkter som behöver förbättras varav flera är rena skräckexempel.
Det verkliga skräckexemplet är nog det här: Jag använder navigatorn som loggbok för mina tjänsteresor. Det var därför jag valde Navigon. Jag matar in en ny destination, ofta via det fantastiska röstinterfacet. När jag sedan trycker på Starta navigation får jag nästan undantagslöst upp GPS-signal saknas (fast jag kanske bara haft navigatorn gömd i den parkerade bilen en stund).
Nu får jag sitta och vänta och vänta och vänta tills satelliterna är hittade - innan jag kan börja köra. För inte förrän satelliterna är hittade kan jag mata in syftet med resan och aktuell mätarställning. Det är så dumt att det inte är sant. Självklart skall jag kunna mata in de uppgifterna direkt utan att behöva vänta på satelliterna.
Det verkar som Navigon saknar förståelse för hur produkten används praktiskt. Inte har känsla för användarfall och användarvänlighet. Det är synd - för hade man bara gjort en del självklara ändringar, som borde vara enkla att genomföra - hade man haft värden absolut bästa produkt (tror jag - fast jag har ju inte testat alla fabrikat).
Tack för ditt var. Eftersom jag körde ofta den sträckan var jag nyfiken vilken resväg du valde. Intressant är naturligtvis att Garmin föreslår "din" väg och Navigon lyckas inte med någon resvägsprofil. Man skall nog inte använda GPSen på vägar som man känner så väl. Navigon har fått viss kritik för sitt vägval och man kan förvänta sig en modifiering på den punkten. Det är bara frågan om alla modeller som kör med MN7 kommer att få nytta av den. Jag har själv lekt en del med default-värdena för "optimal resväg" men blev inte nöjd med resultatet och kör igen med originalet. Problemet finns också - som du antyder - i klassificeringen av vägarna, både vad gäller typ av väg och hastighet för respektive vägklass. På Navteqs kartor finns grusvägar som är avstängda för motorfordon, men man vägrar - trots rapportering - att plocka bort dem. Jag använder inte varning av hastighetsbegränsningar eftersom det fungerar dåligt i Sverige. Däremot är visningen mycket bättre på kontinenten, främst i Tyskland. Annars är jag mycket nöjd med min Navigon. Har haft den i fem månader och körde en hel del på kontinenten. Perfekt i storstäder. Med rätt profil hittar man till och med vackra resvägar i alpländerna och mysiga restauranger. Tyvärr kan jag inte yttra mig beträffande problemet med loggboken. /Franz
Postad 04 November 2008 - 01:19
n@bboR
-
n@bboR
-
Amatör
-
-
90 inlägg
Hej 'n@bboR'
Ang Röststyrning PRO. Det har inget med att göra vilket språk du talar. Röststyrning PRO måste ha röstfiler för respektive land. Den måste alltså ha en "grundkurs" i landets alla uttal osv på vägar och husnummer. Allt bygger på fonetisk information. Och fram tills idag finns inte denna info för Norge att tillgå. Vi skall vara mycket lyckliga att den finns på Svenska, då det är en mikroskopisk marknad som inte många tillverkare lägger ned extra kraft på. Det är ju endast tillgängligt på de stora Europeiska språken i övrigt. Så att Svenska stöds är näst intill ett under. Och ettmycket positivt sådant...
Vad gäller nästa kartuppdatering av Fresh Maps så är planen om ca 14 dagar.
Kör försiktigt!
Mvh
Gabriel
Hej Gabriel! Jodå, jag förstod det där med röststyrningen, ville bara ha det bekräftat... Är det "bara" kartuppdatering som kommer nu om en vecka? Funderade på mjukvara med nya knep å knåp, du vet vad vi vill ha med egna POI Osv. Om det inte kommer nu snart, vet du om det är nåt som ligger i pipelinen? Som typ TOMTOM's Mapshare el. dyligt, vore ju kul om man kunde korrigera sin enhet då den på vissa ställen väljer att köra mot enkelriktat Osv. /Robban
Postad 06 November 2008 - 22:41
GPS99
-
GPS99
-
Rookie
-
3 inlägg
Hej,
Kommer nya väghastigheterna med på kommande Navigon Freshmap uppdatering??
Grannen har en TomTom och använder Mapshare för att ta del av nya vägnätet -känns fortfarande som TomTom är storebror (vill ju visa grannen att Navigon är minst lika bra!!) :-)
Postad 10 November 2008 - 17:39
mihes
-
mihes
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Hej,
Jag har en Navigon 7110 och till den har uppdateringen Q4 kommit. Jag har testat den idag när jag kört på E4.
Tyvärr så visar den fortfarande hastigheten 110 km/h där det är 120 km/h. Vi får nog vänta på nästa uppdatering innan
hastigheterna är korrekta.
/Mikael
Postad 10 November 2008 - 17:48
Niskalaukaus
-
Niskalaukaus
-
Lärjunge
-
-
258 inlägg
Funderar på att köpa Navigon 7210 men den har väl samma programvara i sig som 8110 så det jag undrar har det hänt nått vad gäller egna POIs?
Postad 10 November 2008 - 18:22
Unregisteredbf364490
-
Unregisteredbf364490
-
Veteran
-
-
1887 inlägg
Är det inte så att tillverkarna av Navigatorer ligger två kvartal efter? Dvs Q4-uppdateringen är egentligen de saker som man ändrade i det andra kvartalet i år.
Postad 11 November 2008 - 00:04
shapic
-
shapic
-
Beroende
-
-
1446 inlägg
Är det inte så att tillverkarna av Navigatorer ligger två kvartal efter? Dvs Q4-uppdateringen är egentligen de saker som man ändrade i det andra kvartalet i år.
Jo, visst är det så. Men man kan ju alltid hoppas (och nästintill kräva?) att karttillverkarna har lite framförhållning och lägger in sånt som med säkerhet kommer att ändras, i förväg... Vägverket borde ju ha bestämt vilka sträckor som ska få ändrad sträcka långt innan de genomför ändringarna.. Samma sak med utbyggnaden av större vägar..
Postad 11 November 2008 - 21:27
Unregistered234d7a4f
-
Unregistered234d7a4f
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Jag måste säga att jag i början var nöjd med min Navigon 8110, tycker fortfarande att gränsnitet och snabbheten är verkligen bra men programmet Navigon Fresh är rena rama skräp, och jag är verkligen trött. Sedan jag har köpt GPS-en för 3 veckor sedan lyckades synkronisera denna hela två ggr. Testade två olika datorer både kopplade direkt till Navigon och via minneskortet. JAg får bara hela tiden "Det finns inga filer för NAVIGON-programmet på detta kort. Lägg in ett kort med MN-programmet" och detta verkligen inte stämmer eftersom man kan se filer via utforskaren. Vad ska man göra? Ska det verkligen vara så här att GPS som kostar 4500:- går inte synkronisera? Dessutom för det priset borde man faktiskt även få ett program som fungerar på Macintosh.
HAr någon upplevt likadana problem som jag? Ska man bara lämna tillbaka skiten och köpa TomTom som är billigare, som ger användaren större frihet när det gäller lägga in POI och som dessutom har ett Mac variant av sitt program.
//Tomas
Postad 12 November 2008 - 12:15
n@bboR
-
n@bboR
-
Amatör
-
-
90 inlägg
Jag måste säga att jag i början var nöjd med min Navigon 8110, tycker fortfarande att gränsnitet och snabbheten är verkligen bra men programmet Navigon Fresh är rena rama skräp, och jag är verkligen trött. Sedan jag har köpt GPS-en för 3 veckor sedan lyckades synkronisera denna hela två ggr. Testade två olika datorer både kopplade direkt till Navigon och via minneskortet. JAg får bara hela tiden "Det finns inga filer för NAVIGON-programmet på detta kort. Lägg in ett kort med MN-programmet" och detta verkligen inte stämmer eftersom man kan se filer via utforskaren. Vad ska man göra? Ska det verkligen vara så här att GPS som kostar 4500:- går inte synkronisera? Dessutom för det priset borde man faktiskt även få ett program som fungerar på Macintosh. HAr någon upplevt likadana problem som jag? Ska man bara lämna tillbaka skiten och köpa TomTom som är billigare, som ger användaren större frihet när det gäller lägga in POI och som dessutom har ett Mac variant av sitt program.
//Tomas
Har för mig jag hade liknande problem i början med min 8110'a, till slut så avinstallerade jag programmen som följde med på skivan å tankade hem dom istället från Navigon, å vips så började det att fungera som det skulle. Vet inte säkert om det var det som avgjorde, men det kan vara värt ett försök. Hoppas att det funkar för dig, jag vet hur jäkla frustrerad man blir blir, speciellt när splitt nya prylar krånglar... Mvh. Robban
Postad 13 November 2008 - 16:04
Unregistered234d7a4f
-
Unregistered234d7a4f
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Tack, ska kolla om det hjälper, här får man svar iaf . Jag har skrivit till supporten men tror ni att fick något svar ...
JAg undrar även varför de andra modeller har redan fått uppdatering av Q4/2008 men inte vi?
MAn kan tycka att när man köper så pass så dyr modell borde man få alla uppdateringar före andra eller?
Usch vad jag gnäller :-)) men jag är verkligen besviken ...
Postad 13 November 2008 - 16:42
Kuenring
-
Kuenring
-
Lärjunge
-
-
418 inlägg
Tack, ska kolla om det hjälper, här får man svar iaf . Jag har skrivit till supporten men tror ni att fick något svar ... JAg undrar även varför de andra modeller har redan fått uppdatering av Q4/2008 men inte vi? MAn kan tycka att när man köper så pass så dyr modell borde man få alla uppdateringar före andra eller? Usch vad jag gnäller :-)) men jag är verkligen besviken ...
Hej, om du läser igenom trådarna för 8110 och för 2110max (bygger också MN7) så hittar man oftast ett svar som löser dina problem snabbare än supporten. Det gäller även förfarandet vid uppdateringar genom FRESH Att vissa modeller får nya kartor tidigare än andra beror också på vilken programversion som finns i apparaten. Dessutom kan Navigon inte bara "slänga in" kartmaterialet utan man måste också "testköra" innan vi kan hämta filerna. /Franz
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Mobiltelefoni & GPS
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|