Mike Leigh´s DVD picks:
https://www.youtube.com/watch?v=f31TXhdC-Ps
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
|
Postad 16 December 2014 - 23:34
Har nu sett om Ansiktet och ger den fortsatt betyget 7/10 även om den växte något vid en andra titt.
Mike Leigh´s DVD picks: https://www.youtube.com/watch?v=f31TXhdC-Ps Postad 18 December 2014 - 23:25
Såg att B&N hade 40% på Blu-Rays nu så jag kunde inte hålla mig från att göra en beställning. Det blev "My Darling Clementine", "The Vanishing" samt "The Shooting/Ride in the Whirlwind". Ett par westernfilmer är aldrig fel!
Postad 18 December 2014 - 23:59
Amazon ser också ut att köra nån form av Criterion rea: http://www.blu-ray.c...audiorating=all
Har bara hunnit se My Darling Clementine av dom du nämner men den var riktigt bra. Redigerat av Dr. Zaius, 19 December 2014 - 00:02. Postad 19 December 2014 - 00:23
Minns den vagt från när jag var liten, gick över julhelgerna. Såg om den för några år sedan. Har för mig att den var bra fortfarande
Postad 19 December 2014 - 18:28
Kände inte till My Darling Clementine förren Criterion utannonserade den och är nu min favorit västern av John Ford. Var evigheter sedan jag såg The Searchers sist men beställde den nyligen på Blu-ray och får väl se om jag står fast vid den åsikten efter att jag sett om den igen. En sak är i alla fall säker och det är att jag aldrig kommer tröttna på att se Monument Valley användas som bakgrund i västernfilmer som Ford flitigt gjorde och var först med.
Monumentvalley.jpg 264.99K
13 Antal nerladdningar
Postad 19 December 2014 - 20:03
Det sägs att Orson Welles Othello kommer att släppas av Criterion under hösten 2015: http://www.wellesnet.com/?p=11748
Postad 19 December 2014 - 22:30
Man tröttnar inte på att åka igenom heller.
Gillar att dom använde den som bakgrund i Lone Ranger och att det var i Texas som den utspelades? Precis som i en del av Ford's filmer. Det tog ett bra tag att åka igenom New Mexico och in i sydvästa Colorado i utkanten av The Rockies innan vi gled ner i Utah och in till Monument valley ;-) Redigerat av budwhite, 19 December 2014 - 22:33. Postad 19 December 2014 - 22:34
Mäktigaste Monument valley i film är nog från 1968 annars. Också en western
Postad 20 December 2014 - 00:09 Nu blev man inte lite avundsjuk, måste ha varit en mäktig känsla. Stället verkar inte heller blivit alltför överexploaterat vilket känns bra, var det din uppfattning också? Ja den kan det mycket väl vara. Har inte sett den på evigheter och är på tiden att se om den igen snart. Ledtrådsbilden i senaste nyhetsbrevet från Criterion kan ju inte vara mycket annat än för Chaplin's Limelight: Bifogad fil(er)Redigerat av Dr. Zaius, 20 December 2014 - 00:38. Postad 20 December 2014 - 01:22
Nej det finns ingenting förutom att indinanerna(Monument valley ligger i reservat) som driver stället har en trading post med diverse sovenirer och så finns det ett stort hotell på området där man ser solen går upp och ner från balkongen(ska vara väldigt episkt), men jag har själv inte sett det. Hela området ligger ute i öken, klassisk karg vildmark men med mycket färger. När man sedan åker sydväst in i Arizona på väg mot Grand canyon så åker man igenom fantastiska painted desert, som känns igen från Easy Rider bl.a. . Ja, jag tänkte på Leone's film! Redigerat av budwhite, 20 December 2014 - 01:25. Postad 20 December 2014 - 12:45
Det blev "Bigger Than Life" nu på förmiddagen. Riktigt bra film, har faktiskt aldrig sett speciellt många filmer med Mason. Tycker han passar mycket bra i rollen. Betyg: 9/10.
Nästa film på tur blev "Riot In Cell Block 11". Jag har alltid gillat fängelsefilmer. Don Siegel och ett visst annat fängelse blev ju en riktigt lyckad kombination 1976. Den här filmen är inte riktigt lika bra enligt min mening men jag ger den ändå betyget 7/10. Avslutningen på dagens filmtittande, "Pickpocket" är också den av dagens tre filmer som jag tyckte minst om. Samtidigt som den inte kändes sådär jätteintressant finns det ändå något där. Den här filmen kommer nog få en ny chans vid ett annat tillfälle. Betyg 6/10. Redigerat av Bananklasen, 20 December 2014 - 19:01. Postad 20 December 2014 - 21:05
Härlig blandning filmer du hunnit med under dagen. Själv tänkte jag ikväll som ett svar på att det troligtvis snart kommer släppas ytterligare en Chaplin ta och se City Lights.
Det var skönt att höra och får hoppas att det förblir så. Postad 24 December 2014 - 19:51
God jul på dig Bananklasen och alla andra.
Hämtade i morse ut den sista beställningen från B&N rean. Tog en bild på vilka det blev totalt från rean, plus The Night Porter som kom med posten igår:
IMG_1601.JPG 2.13MB
14 Antal nerladdningar
Postad 24 December 2014 - 22:12
Intressanta nytillskott! Har du sett 12 Angry Men sen tidigare? Det är ett riktigt guldkorn.
Postad 25 December 2014 - 02:08
Nej, har av någon anledning aldrig blivit av. Är ingen rättegångsdrama fantast direkt men såg tidigare i år Anatomy of a Murder som var rätt bra, och tänkte efter det att det var dax att ta och se den.
Redigerat av Dr. Zaius, 25 December 2014 - 02:13. Postad 25 December 2014 - 16:19
Anatomy of a Murder är svinbra, för fasiken! En av Stewarts bästa roller. 12 Angry Men är inget vanligt rättegångsdrama, se den snarast och skriv sen ner dina tankar här: https://www.minhembi...howtopic=320279
Postad 25 December 2014 - 16:22
Storm över Ryssland, som ingår i Eisenstein-boxen, är en av mina absoluta favoritfilmer. Men det är jag nog ganska ensam om.
Postad 25 December 2014 - 19:50 Är väl lite det jag hoppas på även med 12 Angry Men, att det ska vara nåt ut över det vanliga man brukar se när det gäller rättegångsdrama. Får återkomma när jag väl sett den. Just Storm över Ryssland har jag ett svagt minne av att jag sett, i alla fall delvis men är väldigt länge sedan. Ska hur som helst bli mycket intressant att se filmerna. Postad 26 December 2014 - 17:20
Det kliade i fingrarna för mycket nu, så jag var tvungen att beställa från Amazon nu när dom har nedsatta priser. Denna gången blev det Ace in the Hole, Rosemary's Baby samt Summer Interlude. Kanske slänger iväg en beställning till. Någon som vet hur länge rean gäller?
Postad 26 December 2014 - 19:34
Försöker köpa så lite film som möjligt, men den här gången kunde jag inte hålla mig och beställde Criterions komboutgåva av A Hard Day's Night på Amazon. Köpte den på DVD för en herrans många år sedan och när den kom fram så visade det sig vara en bootleg och det har alltid skurit lite inombords att se den i hyllan (ffa för att jag älskar Beatles). Men snart kan jag slänga den.
Redigerat av Unregisteredc49a1f15, 26 December 2014 - 19:36. Postad 27 December 2014 - 14:52
Hehe ja bootlegs är aldrig kul. Var rädd när jag köpte The Third Man att det skulle vara en sådan men så var inte fallet.
Såg för övrigt Persona igår. Som vanligt med Bergman kan man fundera och analysera hur mycket som helst, det är få filmer som får mig att fundera vad som egentligen hände dagen efter jag sett den. Jag ger den en 7:a såhär vid första titten. Ni som har sett den kan gärna skriva era tankar om den.
Spoiler
Postad 27 December 2014 - 17:22
Jaha men då är det inget konstigt, kan ta upp till 6 veckor har jag för mig.
Postad 27 December 2014 - 18:00
Precis som Bananklasen skriver kan det ta några veckor: http://www.barnesand...p#International
Så skulle det kunna vara. Nu var det ett tag sedan jag såg den och vågar mig inte på någon djupare analys. Får återkomma i frågan efter jag sett den fler gånger men klart intressant och snyggt filmad var den och tåls att ses flera gånger. Postad 30 December 2014 - 13:51
Jag fick mitt paket idag. Beställningen lades den sista dagen på rean. Paketet verkar vara öppnat av tull eller liknande men inga extra avgifter. Jaques Tati boxen var innehållet i paketet Postad 30 December 2014 - 16:17
Brukar gilla Fransk film och var nära det blev Jacques Tati boxen vid senaste rean men backade ur då jag aldrig sett någon av hans filmer tidigare och är fortfarande lite osäker på om det är något for mig.
Jean-Pierre Melville är annars min favorit när det kommer till Franska regissörer men har på senare tid fått upp ögonen för Francois Truffaut. Nu har jag bara sett The 400 Blows och nu senast i helgen The Last Metro, som båda är riktigt bra och passade därför på att beställa Jules and Jim nu när ändå Amazon har den till bra pris. Edit: Sajbot du måste ha växt ur filmhyllan som du har på bild i ditt galleri. En ny bild på din kompletta samling och hur du löst det skulle uppskattas. Redigerat av Dr. Zaius, 30 December 2014 - 16:26. Postad 31 December 2014 - 01:15
Såg ikväll It Happened One Night och igår Band of Outsiders. Inte för att det var direkt överaskande men j*vlar snacka om kontraster i sättet att berätta en historia på. Gillar och uppskattar i stora delar Godard's sätt att göra det på men kan samtidigt tycka att han ibland går lite väl långt vilket sänker mitt betyg på hans filmer något. Får väl se vad jag tycker efterhand jag ser om hans filmer för det finns fortfarande mycket som är bra i dom.
Postad 01 January 2015 - 18:15
Blev sugen och såg om Le Morin, Priest igår. Tyckte den var lättare att ta till sig denna gång även om jag fortfarande hade lite svårt att hänga med i dialogen emellanåt.
Får hoppas Criterion snart släpper Le Samourai och Le deuxième souffle som dom fortfarande har rättigheterna till innan det är försent. Vad tror ni andra? Har som alltid svårt att lista ut vilka filmer som döljer sig i nyårsteckningen:
Wacky_New_Year_2015_large.jpg 219.62K
1 Antal nerladdningarhttp://www.criterion...-happy-new-year Postad 01 January 2015 - 20:40
Lite lättare: http://criterioncast...ns-2015-line-up Postad 01 January 2015 - 21:17
Jo, det blir ju det. Vi får väl se hur många rätt dom får denna gång för dom brukar vara rätt duktiga på att pricka rätt.
sajbot: Har du lust får du gärna ta en ny uppdaterad bild på din samling. Tänkte i kväll/natt ta och se The Shooting / Ride in The Whirlwind . Är det någon annan som har hunnit med att se dom än? Postad 02 January 2015 - 13:04
Tyckte båda filmerna var bra. Gillar man västern i allmänhet så gillar man nog det här med även om dom är något okonventionella mot man är van vid, vilket jag uppskattade och bara tyckte var positivt. Den tekniska kvaliteten på utgåvan var annars riktigt bra, bonusmaterialet har jag däremot inte hunnit se ännu.
Har fått hem den här trevliga boken:
IMG_1754.JPG 1.95MB
19 Antal nerladdningar
IMG_1547.jpg 3.5MB
16 Antal nerladdningar
Postad 05 January 2015 - 17:31
Fick Complete Monterey idag. beställd 28nov.
Har sett den innan som sagt men ser fram emot HD-ljudet och så får jag kolla igenom hela Otis, inte säker på att jag har sett hela Postad 11 January 2015 - 20:54
Fick dom övriga filmerna för några dagar sedan.
Hittade CC DVD box av Fanny&Alexander i en flyttlåda. Köpte den efter jag såg den långa version på SVT under någon jul för 10 år sedan kanske. Men har inte sett den sedan dess och har inte lust att se på DVD heller. En så vacker film kräver HD. Hur är BDn? Om jag minns rätt så har jag sett bio versionen en gång före jag såg den TV versionen. Blev trollbunden av den långa. Går det sälja DVDn föresten? Redigerat av budwhite, 11 January 2015 - 21:00. Postad 12 January 2015 - 00:17
Har bara sett bio versionen hittills och den ser riktigt bra ut. Den längre TV versionen håller tydligen inte riktigt samma kvalitet men sägs ändå se väldigt bra ut.
Nu ska man inte förlita sig på screenshots alltför mycket men det kan ändå ge en hint om hur det kan tänkas se ut. Bio versionen V.S. TV versionen: http://caps-a-holic....tiID=85#auswahl Redigerat av Dr. Zaius, 12 January 2015 - 00:19. Postad 12 January 2015 - 00:45
Har som sagt inte sett TV versionen än och vågar inte säga nåt om bildkvalliten förrän jag sett den, men det hade nog inte skadat om man delat upp och släppt den långa versionen på två discar istället för på en.
Postad 13 January 2015 - 06:40
Fick The Vanishing med posten från B&N igår. Den är jag väldigt sugen på att se. Någon som hunnit göra det?
Postad 13 January 2015 - 18:30
Nej, har inte hunnit med det ännu men ser fram emot att göra det för den verkar bra.
Fick idag hem mina ersättnings fodral till The Last Metro och The Last Emperor. Beställde från bluraysforeveryone.com och är mycket nöjd med hur fodralen var förpackade. Kom på efter att fodralen redan var skickade att det blir billigare om man beställer direkt ifrån Criterion som du "Bananklasen tidigare tipsade om och ska försöka komma ihåg det till nästa gång det blir aktuellt. Postad 15 January 2015 - 01:06
Håller sakta men säkert på och betar av Zatoichi filmerna och har hunnit med dom första 12 än så länge. Alla har väl inte varit jättebra men tycker ändå dom varit värda att se och tycker Shintaro Katsu spelar rollen som den blinde massören på ett bra och underhållande sätt. Bästa hittills tycker jag nog är Zatoichi and the Chess Master som jag såg nu senast och ser fram emot att se dom resterande 13.
Postad 15 January 2015 - 08:01
Kom på nu att jag glömde köpa two lane blacktop på rean. Inte sett den på 10år när SVT visade den någon natt.
Dennis Wilson och James Taylor i huvudrollerna. Sånt hände bara på den tiden med start av Eady rider... Fråga: Är Thin red line värt en uppgradering? Har för mig att jag läste att det är bättre bild på Criterion's Postad 15 January 2015 - 10:57
Vad har du för utgåva? Blu-Rayutgåvan från Fox har samma källa men komprimeringen är snäppet sämre verkar det som. Vet inte hur märkbart det är i rörelse dock och alla scener verkar inte skilja sig lika mycket.
http://caps-a-holic....ess=1#vergleich Postad 15 January 2015 - 11:02
Ja det gjordes mycket bra inom Amerikansk film under den tidsperioden, från mitten av 60 fram till slutet av 70-talet rent allmänt och som var klart inspirerad av den franska nya vågen får man anta. Just Two-Lane Blacktop blev jag sugen på efter att ha sett The Shooting/Ride in the Whirlwind och beställde den strax därefter.
Har själv bara sett Criterion´s utgåva av The Thing Red Line och rent bildmässigt lär det inte vara någon större skillnad. Ser däremot till helheten så är svaret ganska enkelt, det är bara att jämföra omslagen:
11300_large.jpg 23.03K
2 Antal nerladdningar
88431_large.jpg 42.76K
3 Antal nerladdningar
2 användare läser detta ämne0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |