Uselt intresse för bluray?
1237 svar till detta ämne
Postad 26 October 2008 - 10:14
Rabalder
-
Rabalder
-
Beroende
-
-
1235 inlägg
Kikade lite på viasats VOD och det är ett samarbete med cdon.com, hittade dock inga filmer i hd där, det går inte heller att ladda hem nått i förväg då det är en helt streamad tjänst, men min bandbredd räcker visserligen till deras utbud, en nackdel var dock att jag inte kunde ta in det i varken htpcn eller speldatorn då det kräver IE6.0 och uppåt, dem har jag tagit bort med vLite eftersom att jag inte gillar ie.
Det var snarare detta jag tänkte på: "Viasat förbättrar sin on demand-tjänst. Nu kan du tanka hem filmer och tv-serier direkt till din digitalbox och spara dem på hårddisken." KällaMen om man som jag inte vill ha ViaSat så faller detta, men jag räknar helt kallt med att tex CD kommer med en liknande tjänst snart. Att dom ännu inte har HD är tråkigt men det kommer. För mig personligen så har jag inte brottom, jag hinner knappt med att se allt jag plockat hem till HD-PVR boxen då utbudet är större än min tid.
Postad 26 October 2008 - 13:11
fattaren
-
fattaren
-
Amatör
-
-
55 inlägg
från lp till cd, sen dess har det vart cd inga andra format har slagit den
från bandspelare till mp3 spelare
från vhs till dvd
detta är de större förändringar som skett och som verkligen slagit igenom totalt.
någon fler än jag som ser samhanget.... återkommer till saken om ett par inlägg, så ni får suga på karamellen.
Postad 26 October 2008 - 13:40
Unregisteredc96d6be8
-
Unregisteredc96d6be8
-
Mega-Guru
-
-
7392 inlägg
Det var snarare detta jag tänkte på: "Viasat förbättrar sin on demand-tjänst. Nu kan du tanka hem filmer och tv-serier direkt till din digitalbox och spara dem på hårddisken." Källa
Men om man som jag inte vill ha ViaSat så faller detta, men jag räknar helt kallt med att tex CD kommer med en liknande tjänst snart. Att dom ännu inte har HD är tråkigt men det kommer. För mig personligen så har jag inte brottom, jag hinner knappt med att se allt jag plockat hem till HD-PVR boxen då utbudet är större än min tid.
Men anser inte att det är relevant att komma dragandes med ett format som inte i dagsläget levererar HD, för det är väl HD tråden trots allt handlar om, att det kommer att finnas hd via VOD i en framtid är solklart, men när kan ingen säga och fortfarande kommer det att vara begränsat till dem som har hög bandbredd iaf om det ska i en kvalite som håller samma klass på ljud och bild som blu-ray, att vänta i timmar på att få en film nedladdad tilltalar mig inte heller särskilt mycket när det tar mig högst en h i dagsläget att åka och köpa/hyra film på blu-ray, fick dessutom reda på att jag snart kan hyra blu-ray hos den lokala uthyraren, då tar det mig 10min att hyra film.
Postad 26 October 2008 - 15:26
jonasprivate
-
jonasprivate
-
Über-Guru
-
-
11286 inlägg
Men anser inte att det är relevant att komma dragandes med ett format som inte i dagsläget levererar HD, för det är väl HD tråden trots allt handlar om, att det kommer att finnas hd via VOD i en framtid är solklart, men när kan ingen säga och fortfarande kommer det att vara begränsat till dem som har hög bandbredd iaf om det ska i en kvalite som håller samma klass på ljud och bild som blu-ray, att vänta i timmar på att få en film nedladdad tilltalar mig inte heller särskilt mycket när det tar mig högst en h i dagsläget att åka och köpa/hyra film på blu-ray, fick dessutom reda på att jag snart kan hyra blu-ray hos den lokala uthyraren, då tar det mig 10min att hyra film.
Precis vad jag också tycker.
Postad 26 October 2008 - 15:52
Johan78
-
Johan78
-
Beroende
-
-
1419 inlägg
Jag tror ingen HD-fantast här vill byta ut sin Blu-ray mot en nedladdningstjänst med sämre bild och ljudkvalité. Visst är det så att "den stora massan" ser ingen skillnad på streamad 720p/DD vs 1080p/HD-ljud men det skulle vara en stor förlust för oss hembiofans om filmbolagen avvecklade Blu-ray och började satsa på nedladdning.
Visst förstår jag också att nedladdning kommer ta över i framtiden men jag är rädd för att det blir ett övergångsgap med färre och färre Blu-ray-releaser och nedladdningstjänster som håller usel bild/ljud-kvalité
Postad 26 October 2008 - 17:01
Rabalder
-
Rabalder
-
Beroende
-
-
1235 inlägg
Men anser inte att det är relevant att komma dragandes med ett format som inte i dagsläget levererar HD, för det är väl HD tråden trots allt handlar om
Om jag inte är helt analfabet så handlar tråden om varför det almänna intresset för BD är så lågt. Finns tom en omröstning om det. Så naturligtvis spelar video som inte är på oljeplatta samt inte har 1080p upplösning en betydande roll i frågeställningen. Visst voe det kul att få uppleva den svunna tid då man kunde dra ner till den lokala Videobutiken och stå där o glutta på hundratals filmer innan man med stor vånda kunde bestämma sig vad man skulle hyra/köpa inför lördagskvällen. Hyresbutiken har ersastts med din lokala stormarknad där du får 2 för 99, minst lika billigt som det vara att hyra så ner i kundvagnen med dom. I bästa fall så tattas det på filmen en gång innan den packas ned i en låda någonstans o glöms bort i videobruset. Jag tror inte att det är någon här eg som vill att BD skall gå samma öde tillmötes utan vore bättre om det kunde hålla sig till ett premium format för att säkra kvaliteten , exakt som klassiska SACD/DVD-Audio utgåvor. Låt masskonsumtionen stanna hos DVD, TV och streaming. Betalar jag 1a klass vill jag f...n i mig åka första klass åxå.
Postad 26 October 2008 - 18:41
Unregisteredc96d6be8
-
Unregisteredc96d6be8
-
Mega-Guru
-
-
7392 inlägg
Om jag inte är helt analfabet så handlar tråden om varför det almänna intresset för BD är så lågt. Finns tom en omröstning om det. Så naturligtvis spelar video som inte är på oljeplatta samt inte har 1080p upplösning en betydande roll i frågeställningen. Visst voe det kul att få uppleva den svunna tid då man kunde dra ner till den lokala Videobutiken och stå där o glutta på hundratals filmer innan man med stor vånda kunde bestämma sig vad man skulle hyra/köpa inför lördagskvällen. Hyresbutiken har ersastts med din lokala stormarknad där du får 2 för 99, minst lika billigt som det vara att hyra så ner i kundvagnen med dom. I bästa fall så tattas det på filmen en gång innan den packas ned i en låda någonstans o glöms bort i videobruset. Jag tror inte att det är någon här eg som vill att BD skall gå samma öde tillmötes utan vore bättre om det kunde hålla sig till ett premium format för att säkra kvaliteten , exakt som klassiska SACD/DVD-Audio utgåvor. Låt masskonsumtionen stanna hos DVD, TV och streaming. Betalar jag 1a klass vill jag f...n i mig åka första klass åxå.
Kanske är pga att folk såg det som du som Dvd-audio/sacd aldrig blev nåra stora format, har själv aldrig brytt mig om de formaten pga att det finns för lite musik av den typ jag lyssnar på utgiven på de formaten. Däremot vet jag att mitt filmval kommer att se betydligt annorlunda ut ett tag framåt, kommer mer att satsa på filmer jag är ganska säker på att jag gillar än vad jag gjort tidigare bara för att ha råd att köpa fler på blu-ray, dvd-inköpen har redan minskat rejält och det som fått stryka på foten är filmer som jag är osäker på att jag verkligen kommer att uppskatta, det gör att nichfilmer förlorat ännu en köpare, då jag ofta köpt ganska okända filmer tidigare.
Postad 26 October 2008 - 19:06
henke007
-
henke007
-
Guru
-
-
5366 inlägg
hehe detta verkar vara rena varjedag såpan detta vad ska hända med BD och kommer nerladdning att ta över, hur gick det med satsningen på BD hos den lokale hyrbutiken och var verkligen iron man något att ha , ja vi får snart veta!!
Nästa veckas storyline: Dollarn stiger alltmer 8 kronor nu ca var ska detta sluta är Blu-Ray importen i fara, och kommer de svenska butikerna dra nytta av detta hoppas vi får svar på detta i veckan!!
Redigerat av henke007, 26 October 2008 - 19:07.
Postad 26 October 2008 - 19:26
Unregistered76636631
-
Unregistered76636631
-
Beroende
-
-
1029 inlägg
According to the Japan Electronics and Information Technology Industries Association (JEITA), the sales of Blu-ray Disc players and recorders in Japan represented 31% of the total market from October 2007 through September 2008. The represents a 10,700% increase in Blu-ray shipments in Japan from a year ago, which has driven a 4.5% increase in the consumer electronics market in general. Blu-ray intresset ökar inte bara i Japan.
Postad 26 October 2008 - 19:30
jonasprivate
-
jonasprivate
-
Über-Guru
-
-
11286 inlägg
Postad 26 October 2008 - 19:39
Rabalder
-
Rabalder
-
Beroende
-
-
1235 inlägg
Nästa veckas storyline: Dollarn stiger alltmer 8 kronor nu ca var ska detta sluta är Blu-Ray importen i fara, och kommer de svenska butikerna dra nytta av detta hoppas vi får svar på detta i veckan!!

Intressant inspel, får bolla detta vidare till mina branchanalytiker. Det är åxå snart dax o utse årets julklapp, det brukar ofta bli produkter som distributörerna har byggt upp för stora lager på pga optimistiska försäljningsprognoser...... hmmm vad ska det bli....
Postad 26 October 2008 - 20:33
Rabalder
-
Rabalder
-
Beroende
-
-
1235 inlägg
According to the Japan Electronics and Information Technology Industries Association (JEITA), the sales of Blu-ray Disc players and recorders in Japan represented 31% of the total market from October 2007 through September 2008. The represents a 10,700% increase in Blu-ray shipments in Japan from a year ago, which has driven a 4.5% increase in the consumer electronics market in general.
Blu-ray intresset ökar inte bara i Japan.
Nja.. det bidde visst inte helt rätt där.. - ökningstakten är fel (Säljindex ligger runt 17-1800) - Det stora drivet 4,5% kommer från BD recorders och PlattTV - fortfarande dominerar vanlg DVD i antalet sålda enheter (men dom har ett säljindex <100) Men visst stiger intresset speciellt som det för ett halvår sedan bara fanns 250BD titlar på den japanska marknaden. Förståsigpåarna räknar ju med samma boom i Sverige 2011/12 när BD-recorders förväntas släppas i Sverige.
Postad 26 October 2008 - 20:57
Unregistered81406615
-
Unregistered81406615
-
Forumräv
-
-
887 inlägg
Intressant inspel, får bolla detta vidare till mina branchanalytiker. Det är åxå snart dax o utse årets julklapp, det brukar ofta bli produkter som distributörerna har byggt upp för stora lager på pga optimistiska försäljningsprognoser...... hmmm vad ska det bli.... 
Men vänta nu. Rabalder gjorde ett inlägg utan att nämna det där nya namnet han uppfunnit for Blu-ray. Hmm, tror det är en omvändelse på g, även om han försöker dölja det väl.
Postad 26 October 2008 - 23:03
Rabalder
-
Rabalder
-
Beroende
-
-
1235 inlägg
Men vänta nu. Rabalder gjorde ett inlägg utan att nämna det där nya namnet han uppfunnit for Blu-ray. Hmm, tror det är en omvändelse på g, även om han försöker dölja det väl.
hehe, syftar du på oljeplattor så inkluderar det även DVD o CD skivor as well..... Omvändelse betr begreppet finns inte på denna planet men det vore ju spännande om någon av mina prognoser skulle gå fel. Men det vore väl för mycket att begära... Rabalder gillar Video...Rabalder tycker inte om föråldrad teknik..Rabalder vart glad i morse då bilens klocka hade ställt om sig av sig själv.... ps Oljeplatta, oljeplatta... nu har jag kompenserat för tidigare inlägg
Postad 26 October 2008 - 23:25
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Jag kanske skriver saker som du inte vill höra eller acceptera, men jag skriver medvetet inga felaktigheter.
Vad skulle det vara som jag inte vill höra eller acceptera? Att du argumenterar för något som inte finns, dvs ett seriöst alternativ till Bluray, eller att du kallar plastskivor för oljeplattor? Är det Viasats SD-tjänster med pixlig sunkbild som du kallar Bluray-dödare så tillåt mig småle. Men visst, det finns de som tycker att Telias digital-TV har bra bild med... Rabalder tycker inte om föråldrad teknik
Eftersom Bluray är det format som ger den överägset bästa tekniska kvaliteten i dagsläget så var det där en rätt stor motsägelse, eller hur? SVT har ju startat "högkvalitativa" webbsändningar i 720p (om man väljer högsta kvalitet). Tyvärr är bitraten så låg att bakgtrunder ser ut som om någon hade spillt en tub med superlim på bilden.
Redigerat av Ageve, 26 October 2008 - 23:28.
Postad 27 October 2008 - 00:07
Rabalder
-
Rabalder
-
Beroende
-
-
1235 inlägg
A: Vad skulle det vara som jag inte vill höra eller acceptera? B: Att du argumenterar för något som inte finns, dvs ett seriöst alternativ till Bluray, eller att du kallar plastskivor för oljeplattor? C: Är det Viasats SD-tjänster med pixlig sunkbild som du kallar Bluray-dödare så tillåt mig småle. Men visst, det finns de som tycker att Telias digital-TV har bra bild med... D: Eftersom Bluray är det format som ger den överägset bästa tekniska kvaliteten i dagsläget så var det där en rätt stor motsägelse, eller hur? E:SVT har ju startat "högkvalitativa" webbsändningar i 720p (om man väljer högsta kvalitet). Tyvärr är bitraten så låg att bakgtrunder ser ut som om någon hade spillt en tub med superlim på bilden.
A: Vet ej men du sa att jag hade så fel när jag beskrev målgrupperna för några filmer. B: Vad jag argumenterar är ett seriöst alternativ till Videokonsumtion, har ALDRIG påstått att inom dom närmaste åren kommer att få en pixel/bitrate orgie som BD kan ge. Jag har ju själv BD för ett synnerligen begränsat men j...t njutbart frossande. C: Va kul att du redan har tillgång till den nya tjänsten som introducerades i veckan, tråkigt om den skulle vara så fruktansvärt pixlig o dålig. Antar att du suttit o tankat ner 400 filmer i veckan. D: Se B samt att det är inte lagringstekniken jag syftar på, det är distributionsformen som i sig medför dyra och begränsade möjligheter för konsumenten. E: Eftersom du redan har en ViaSat HD box så kan jag förstå att du redan är bortskämd med SVTHD bilden på denna jämfört med något test från deras hemsida. Sedan förstår jag inte den allmänna argumenteringen att det inte finns Video alternativ utanför BD... "kanske om några år"... I min värld finns dessa men.... BD finns inte... finns vare sig att köpa eller hyra i min närhet (butiker, mackar, stormarknader etc etc). Som tur är så reser jag mycket och kan på så sätt hitta dom få BD skivor jag vill/kommer vilja ha. Men jag tror säker att det kommer i framtiden iaf inom ett år eller två.
Postad 27 October 2008 - 00:27
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Skrev iofs inte att jag själv har Viasat. Har bara svårt att tro att bilden på deras "on demand" tjänst har bättre bild
än deras vanliga sändningar (som är betydligt sämre än Canal Digital).
At SVT HD har ovanligt bra bild beror på att de kör 720p50, istället för 1080i som "många" andra kanaler. 1080i
med så begränsad bitrate ger mycket pixlig bild så fort det finns rörelse i bilden
Då snackar vi ändå om 10-15Mbit/s, att jämföra med 30-40Mbit/s på Bluray (H.264, MPEG-4 eller vad man nu vill
kalla det). Så Bluray handlar knappast om någon orgie i bitrate. Det behövs helt enkelt för att ge en felfri bild.
Redigerat av Ageve, 27 October 2008 - 00:29.
Postad 27 October 2008 - 00:48
Rabalder
-
Rabalder
-
Beroende
-
-
1235 inlägg
Skrev iofs inte att jag själv har Viasat. Har bara svårt att tro att bilden på deras "on demand" tjänst har bättre bild än deras vanliga sändningar (som är betydligt sämre än Canal Digital).
At SVT HD har ovanligt bra bild beror på att de kör 720p50, istället för 1080i som "många" andra kanaler. 1080i med så begränsad bitrate ger mycket pixlig bild så fort det finns rörelse i bilden
Då snackar vi ändå om 10-15Mbit/s, att jämföra med 30-40Mbit/s på Bluray (H.264, MPEG-4 eller vad man nu vill kalla det). Så Bluray handlar knappast om någon orgie i bitrate. Det behövs helt enkelt för att ge en felfri bild.
Om du inte har sett det så tycker jag det är fel att gnälla på det... men jag kan hålla med om att ViaSat generellt suger iaf jämfört med CD men löjligt mycket bättre än analog Comhem. Att säga att 1080i blir pixlig så fort något rör sig är överdrivet men det är sant att tex Hockey gör sig bättre i 720p. BD behöver den höga bitraten för att hinna med o blinka med alla pixlar som i dom flesta situationer är osynliga för det mänskliga synsinnet. En bil behöver inte vara bättre för att den tankas med 98 oktan istf etanol, det är bara så att vissa motorer "kräfer denna dryck"....
Postad 27 October 2008 - 18:45
Acid
-
Acid
-
Lärjunge
-
-
352 inlägg
I min värld finns dessa men.... BD finns inte... finns vare sig att köpa eller hyra i min närhet (butiker, mackar, stormarknader etc etc). Som tur är så reser jag mycket och kan på så sätt hitta dom få BD skivor jag vill/kommer vilja ha. Men jag tror säker att det kommer i framtiden iaf inom ett år eller två.
Var bor du? Långt in i dom mörkaste skogarna eller?
Postad 28 October 2008 - 07:05
Pulver
-
Pulver
-
Veteran
-
-
2387 inlägg
Jag har inte hängt med i denna diskussion, men nu har det dykt upp en ny "skandalrubrik" på IDG: Praktfiasko för blu-ray-spelaren
Postad 28 October 2008 - 08:58
Johan78
-
Johan78
-
Beroende
-
-
1419 inlägg
Jag har inte hängt med i denna diskussion, men nu har det dykt upp en ny "skandalrubrik" på IDG:
Praktfiasko för blu-ray-spelaren
Vem bryr sig om de mupparna. De vill ju bara sälja "lösnummer"
Postad 28 October 2008 - 09:16
Paganmoon
-
Paganmoon
-
Beroende
-
-
1111 inlägg
Dom har ju även denna artikel på huvudsidan http://www.idg.se/2....-video-via-webb
Postad 28 October 2008 - 09:23
json01
-
json01
-
Användare
-
-
119 inlägg
tror inte att blu-ray kommer att slå som dvd:n gjorde.
tv-apparaterna börjar ju komma med nätverkstöd och det blir nog så att man kommer att streama filmerna från datorn till tv:n direkt.
Postad 28 October 2008 - 11:13
Johan78
-
Johan78
-
Beroende
-
-
1419 inlägg
Dom har ju även denna artikel på huvudsidan 
http://www.idg.se/2....-video-via-webb
Det är ju bara att inse att smidig nedladdning via internet ligger 3-5 år i framtiden. De flesta sitter trots allt idag på 0,5Mbit-linor som inte duger mer än till att streama SR-radio.
Postad 28 October 2008 - 11:50
jonasprivate
-
jonasprivate
-
Über-Guru
-
-
11286 inlägg
Det är ju bara att inse att smidig nedladdning via internet ligger 3-5 år i framtiden. De flesta sitter trots allt idag på 0,5Mbit-linor som inte duger mer än till att streama SR-radio.
Jo precis de som vill streama blu-ray får snällt vänta några år till.
Postad 28 October 2008 - 13:32
Svante Skoog
-
Svante Skoog
-
Guru
-
-
6892 inlägg
Taget från IDG artikeln
"Räknas försäljningen av Playstation 3-konsoler in i statistiken ser läget ljusare ut. Enligt distributören Nordisk film har Sony hittills sålt 135 000 Playstation 3-maskiner i Sverige. Men varken Sony eller Elektronikbranschen kan eller vill svara på hur många Playstationägare som använder sin spelkonsol till att titta på film. "
De flesta köpte ju faktiskt en PS3:a just som en billig BD spelare och jag tror de flesta som äger en PS3:a äger en BD film även de som använder den mest som spelkonsoll. Så nog tycker jag att PS3:an ska räknas in i statistiken då det faktiskt ÄR en BD spelare också. På samma sätt var det många som använda sin PS2:a som DVD i början när DVD spelarna kostade multum
Räknar på att jag kommer att få nån kritiskt kommentar på detta inom 1-2 inlägg
Redigerat av Svante Skoog, 28 October 2008 - 13:40.
Postad 28 October 2008 - 15:35
Unregistereda398c9a6
-
Unregistereda398c9a6
-
Lärjunge
-
-
251 inlägg
Genombrottet lär nog dröja ett tag till... Eftersom de måste ändra prognosen så kraftigt. Orsaken till de ej gått? Jo priset på BD spelarna. De bara PS3 som verka drivande kraften. Nyheter Svag försäljning av blu-ray-spelare [Idag, 10:55] "Blu-ray-spelare har ännu inte fått något genomslag på den svenska marknaden. Enligt den senaste statistiken från Elektronikbranschen ligger försäljningen på cirka 800 spelare i månaden, vilket ger en total försäljning 2008 på 8.000 hittills. Sedan premiären för ett par år sedan har totalt 15.000 blu-ray-spelare sålts på svenska marknaden. I Elektronikbranschens prognos skulle cirka 40.000 blu-ray-spelare säljas under året, en prognos som nu får skrivas ned till hälften.Drygt 700.000 dvd-spelare kommer att säljas på helåret, vilket i så fall ger blu-ray-spelaren en marknadsandel på knappt tre procent. Bland leverantörer finns förväntningar på årets fjärde kvartal, rapporterar IT24 även om ingen tror att formatets genombrott sker till julhandeln i år. Enligt distributören Nordisk Film har Sonys Playstation 3 sålt 135.000 exemplar i Sverige. Rapporten ”2008 Annual Report on the Home Entertainment Industry” menar att Sonys PlayStation 3 kommer att vara den drivande kraften bakom Blu-rayförsäljningen fram till nästa år. Detta med anledning av att 87 procent av användarna tittar på Blu-rayfilm via konsolen." http://www.elektroni...;articleid=3559
Postad 28 October 2008 - 16:29
Unregisteredc96d6be8
-
Unregisteredc96d6be8
-
Mega-Guru
-
-
7392 inlägg
Frmgår heller inte om antalet blu-rayenheter för datorbruk ingår i statestiken, jag själv tex använder enheten i datorn för att kolla på blu-rayfilmer, flera av mina vänner har gjort likadant mest för att de om de skulle vilja även kan bränna på blu-rayskivor även om det är lite dyrt fortfarande.
Postad 28 October 2008 - 18:19
Turtle
-
Turtle
-
Beroende
-
-
1399 inlägg
Konstigt att det floppar i det här landet!
NOPE!
Postad 29 October 2008 - 23:36
Rabalder
-
Rabalder
-
Beroende
-
-
1235 inlägg
Frmgår heller inte om antalet blu-rayenheter för datorbruk ingår i statestiken, jag själv tex använder enheten i datorn för att kolla på blu-rayfilmer, flera av mina vänner har gjort likadant mest för att de om de skulle vilja även kan bränna på blu-rayskivor även om det är lite dyrt fortfarande.
För typ ett halvår sedan så sa dom Amerikanska prognoserna att det skulle säljas ung 0,5 BD film per såld BD spelare PS3 och dator inkluderat. (fördelning typ 75/15/10%) Detta är åxå svaret på Svantes påstående. btw. ganska roligt att se hur vissa fortfarande vägrar att acceptera fakta om Trådrubrikens aktualitet. För den som undrade var jag bodde så bor jag i Sydsverige 1 mil från närmaste stad 50m från havet, Ingen BD försäljning i städerna runt omkring men 8Mbit lina har vi iaf.. Antar man måste bo i norra Sverige typ Stockholm o Arvika för att kunna ha ett vettigt BD utbud.
Postad 29 October 2008 - 23:55
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
Så Rabalder !
Nu räcker det .. du snackar bara en massa Bull ..
Vi andra vet också allt om nerladdning bla bla bla ....
Du bor i södra sverige och inte hittar blu ray filmer ?
Bor också södra sverige i en mindre stad
500 meter bort har jag uthyrare som har alla blu ray som kommer ut
200 meter bort har jag onoff och expert som säljer alla blu ray
1 mil bort har jag ännu två stora affärer som säljer ännu mer blu ray
1-5 mil bort har jag >25 affärer som säljer lika mycket blu ray
inom detta område i södra sverige bor det kanske 500.000 invånare
ytterligare 4 mil bort ( dvs 9 mil från mig ) har vi 1 miljon invånare till )
Gissa hur mycket affärer det finns där
Så nog med B-S från din sida nu ..
Artikeln i tidningen ljuger precis som Svante säger med mer milda ordalag än mig.
8000 spelare är sålda och visst det är kass .. Men nästan 130.000 ps3 är sålda
och många av dom är sålda för att kunna se Blu Ray. Och om syftet var att spela spel
i första hand, så är inte köparna så dumma att de inte hyr blu ray istället för DVD
Så kan vi skippa skitsnacket nu .. och komma upp på vägen igen ...
Blu Ray är här för att stanna och även om utvecklingen tar sig sakta framåt
så går det framåt. Nerladdning kommer inte att stoppa blu ray .. De som vill hyra film
och de som vill köpa film kommer succesivt gå över till blu ray.
Maveric
Redigerat av Unregistered1103, 30 October 2008 - 00:00.
Postad 30 October 2008 - 00:40
Svante Skoog
-
Svante Skoog
-
Guru
-
-
6892 inlägg
+1
Bra talat Maveric!
Postad 30 October 2008 - 00:50
Rabalder
-
Rabalder
-
Beroende
-
-
1235 inlägg
Så Rabalder !
Nu räcker det .. du snackar bara en massa Bull ..
Så kan vi skippa skitsnacket nu .. och komma upp på vägen igen ... Maveric
MaVeRiC, du brukar i vanliga fall ha ganska kloka inlägg men ovanstående var bland det töntigaste jag har läst. Uppenbarligen köper vi våra BD i samma område, skillnaden är att du bor mitt i smeten och jag någom timmes bilväg därifrån. Detta har jag sagt i ett tidigare inlägg. Men tydligen vet du mycket mer om utbudet i min närhet än vad jag gör! Vad är lögnen i artikeln, möjligtvis att dom skriver ner prognosen till 20.000 när dom har en säljtakt på 800/månad. Dom reviderade prognoserna jag har sett har sagt ung 10.000 BD spelare iår (se tidigare inlägg) Att BD försäljningen ligger på 0,5/ spelare är gammal skåpmat som enbart kan tydas som att BD filmer hos PS3 ägare inte är så vanligt för jag vägrar att tro att någon lagt en förmögenhet på en BDSpelare utan att köpa filmer. Jag föstår att det gör ont i hjärtat att behöva läsa samma saker i "tidningen" som jag sagt i denna tråd i flera månader. Life sucks. Men för femtioelfte gången, BD is here to stay! ... men som ett nischformat inom videokonsumtionen. Som tur är så har dom stora elektronikdrakarna fattat att dom inte är i BD-branchen utan in underhållningselektronik branchen. Mao så kommer dom inte att säcka ihop som typ gamla Facit, gamla SJ osv osv PS3 är väl ett lysande exempel på detta, bara den senaste lilla boxen man kopplar till så att den blir en DVB-T PVR... suveränt tänkt!
Postad 30 October 2008 - 01:15
Unregistered2e3b64ba
-
Unregistered2e3b64ba
-
Forumräv
-
-
565 inlägg
Jag har varit runt på en rad butiker här i stockholmsområdet Åhlens city, diverse Siba, On-Off, El-giganten, PC-City etc i norra stockholm och kan bara konstatera att utbudet av BD-film är skralt i nästan varenda butik. Den enda butik med bra BD utbud som jag sett här i stockholmsområdet har varit Media Markt. Dom flesta andra har haft som mest 10-15 titlar vilket ligger ungefär i samma klass som Statoil macken här i kommunen.
Redigerat av Unregistered2e3b64ba, 30 October 2008 - 01:16.
Postad 30 October 2008 - 01:17
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
MaVeRiC, du brukar i vanliga fall ha ganska kloka inlägg men ovanstående var bland det töntigaste jag har läst.!
Rabalder ... bara för att jag inte tycker precis som du i denna fråga så behöver du inte kalla mitt inlägg för töntigt. Det är ju sant .. Min och Många andras sanning ! Jag vill inte påstå att dit tjat om nerladdning är töntigt .. - Det är däremot ganska tjatigt ! Det är möjligt att du kommer få rätt, men samtidigt måste du låta oss andra få tro på vår övertygelse vad gäller BD. Du kommer aldrig att övertyga oss om motsatsen. Det enda som kan övertyga oss om att du har rätt, är att tiden får visa att det blir så .. Din Tönt  Maveric
Postad 30 October 2008 - 06:04
Unregistereda398c9a6
-
Unregistereda398c9a6
-
Lärjunge
-
-
251 inlägg
Jag förstår ej vad era inlägg har med min fråga göra.  inget ont alls.
Vi kan väl sammanfatta denna tråd väl? Konstantera en del fakta, vilket gör att det har ej gått så fort som marknaden vill.. OBS Detta i MAJ månad när jag skrev frågan OBS Mycket har hännt sedan då.
1) Priserna var för höga åtgärd? efter en del grejor sjunker priserna. Typ förbättra produktionen linjen.
2) Utbudet är för dåligt . Åtgärd ? förenkla för filmbolagen att föra över filmer i BD. vilket har märks sista tiden.
Men det är fortfarande trögt. Marknanden har själv sagt det. Inte bara i blasktidnegerna. Vi är i NOV månad.
Man märker ingen reklam som bordes göras med ny tekniik. Utbudet är rätt så kraslig även om den är bättre än i MAJ månad. För många är BD fortfarande okännt, snackade senast med 2 st i går. De flesta verka nöjda med DVD än så länge. De lär knappast köpa BD närmaste tiden. Men de missar något tycker jag  ... skulle skriva mer men tjo tiden går och jag måste kila till jobbet *suck*
Postad 30 October 2008 - 07:07
Unregistered36883
-
Unregistered36883
-
Mästare
-
-
3680 inlägg
Men för femtioelfte gången, BD is here to stay! ... men som ett nischformat inom videokonsumtionen.
Ungefär som DVD var när det kom menar du... när importfilmer på R1 kostade ÄNNU mer än vad en import BD gör på DiscShop i dagsläget...??
Postad 30 October 2008 - 07:50
SunfireTHX
-
SunfireTHX
-
Forumräv
-
-
781 inlägg
Rabalder ... bara för att jag inte tycker precis som du i denna fråga så behöver du inte kalla mitt inlägg för töntigt. Det är ju sant .. Min och Många andras sanning !
Jag vill inte påstå att dit tjat om nerladdning är töntigt .. - Det är däremot ganska tjatigt !
Det är möjligt att du kommer få rätt, men samtidigt måste du låta oss andra få tro på vår övertygelse vad gäller BD. Du kommer aldrig att övertyga oss om motsatsen. Det enda som kan övertyga oss om att du har rätt, är att tiden får visa att det blir så ..
Din Tönt 
Maveric
Exakt ! Håller med.
Postad 30 October 2008 - 09:14
Paganmoon
-
Paganmoon
-
Beroende
-
-
1111 inlägg
Att BD försäljningen ligger på 0,5/ spelare är gammal skåpmat som enbart kan tydas som att BD filmer hos PS3 ägare inte är så vanligt för jag vägrar att tro att någon lagt en förmögenhet på en BDSpelare utan att köpa filmer.
Lika lite som dom har räknat in PS3:an som BDspelare i sin statistik, så har dom (och kan säkerligen inte ens) räkna med BD importen, vilket är en stor del av BD försäljningen i Sverige. Mestadels pga pris, vilket håller smått o gått på att sjunka. /P
Postad 30 October 2008 - 10:22
Unregistered36883
-
Unregistered36883
-
Mästare
-
-
3680 inlägg
Ja importen är nog ett väldigt stort mörkertal.... av mina ca 100 BD filmer så är ungefär 90 av dom köpta från USA, England, Tyskland eller Asien....
Edit: Lika bra att tillägga att jag använder PS3 som BD spelare....
Redigerat av Unregistered36883, 30 October 2008 - 10:22.
Postad 30 October 2008 - 12:10
nrd
-
nrd
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Postad 30 October 2008 - 12:19
Svante Skoog
-
Svante Skoog
-
Guru
-
-
6892 inlägg
"Bluray är snart gårdagens format"
http://www.e24.se/br...ikel_828255.e24
Ojojoj, Är det nån mer än jag som tror att Adam Erlandsson är avundsjuk för att han inte har en BD spelare  Helt otroligt vad mycket skit BD får i pressen, börjar nästan bli parodi på det hela
Redigerat av Svante Skoog, 30 October 2008 - 12:23.
Postad 30 October 2008 - 12:23
henke007
-
henke007
-
Guru
-
-
5366 inlägg
Själv undrar jag hur många HD filmer totalt jag kommer ha inom 5 år med kvalitet som nerladdning bara kan drömma om?!
Postad 30 October 2008 - 12:28
Johan78
-
Johan78
-
Beroende
-
-
1419 inlägg
Vem f-n bryr sig. Det var ju samma struntsnack strax efter DVD kom. Om 2 år tror jag att Blu-ray har en rejält mycket starkare ställning.
Postad 30 October 2008 - 12:35
Svante Skoog
-
Svante Skoog
-
Guru
-
-
6892 inlägg
Ja det var lika dant då. De flesta VHS anhängarna hängde sig kvar vid sina sunkiga kassetter 5-6 år innan dom tack och lov gick över
De flesta idag som gnäller var antingen för unga eller för senila för att komma ihåg hur det var för 10 år sen.
Jag tycker vi skjuter fram domedagen tills december 2011. Om Svensson fortfarande matar sin FullHD tv med sunk DVD vid den tidpunkten så kanske BD endast förblir ett format för oss som vill ha KVALITÉ.
"ÅH NEJ, formatet har funnits i TVÅ ÅR! Svensson sitter fortfarande med DVD. FORMATET ÄR DÖENDE/DÖTT!!!!"
Redigerat av Svante Skoog, 30 October 2008 - 12:36.
Postad 30 October 2008 - 12:38
thetias
-
thetias
-
Mästare
-
-
2965 inlägg
det finns alltid en massa mätta bakåtsträvare, tänk om alla hade vart såna då hade vi inte varit på månen precis...
Alla format "dör ut" tillslut, det blir så när utvecklingen går framåt.
Jag har fortfarande kvar mina VHS fasten jag inte titta på dom på säkert 8 år. Känns lite kult.
Redigerat av thetias, 30 October 2008 - 12:38.
Postad 30 October 2008 - 13:09
Svante Skoog
-
Svante Skoog
-
Guru
-
-
6892 inlägg
Jag har fortfarande kvar mina VHS fasten jag inte titta på dom på säkert 8 år. Känns lite kult. 
Det håller jag med om. Finns en del guldkorn somnog aldrig kommer att släppas på nåt nytt format. Plus jag älskar dom gamla tjocka omslagen  Synd att DVHS/D-Theatre inte slog så man kunde haft HD på VHS istället
Postad 30 October 2008 - 14:24
jonasprivate
-
jonasprivate
-
Über-Guru
-
-
11286 inlägg
Ja detta är ett riktigt hett ämne,som får känslor att svalla.
Postad 30 October 2008 - 14:33
Johan78
-
Johan78
-
Beroende
-
-
1419 inlägg
Det alla negativa Blu-ray-bloggare missar är att förklara hur fungerande och smidig nedladdning kommer bli. Det är fortfarande ett osäkert kort. Det är ju knappast Gunnar 50 år som köper filmer på SF anytime.
Sen är det problematiken med INTERNET INFRASTRUKTUREN. Idag är en bråkdel storförbrukare av bandbredd och stamlinorna pallar helt enkelt inte av mer last.
Det är många fina beskrivningar om DRM-fri och helt underbart bra fungerande nedladdningstjänster i framtiden men det är kanske rent utav en utopi? Inom låt säga 5 år.
Postad 30 October 2008 - 14:51
jonasprivate
-
jonasprivate
-
Über-Guru
-
-
11286 inlägg
Jo och orka vänta minst 5 år,för att kunna njuta av BD.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
High Definition
-
→
Blu-ray
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|