Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Navigon 2110 Max *

1049 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 09 June 2009 - 19:41

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

• 3266 inlägg
  • 0

Har nu sett 2110max köra mn7.4.0 mjukvaran (google is your friend). Trist att upptäcka det så här. Förstår inte strategin bakom att inte släppa en uppdatering när det bevisligen fungerar och man hade kunnat ta betalt för uppdateringen.

Finns för mycket frågetecken angående kartor, garanti osv för att jag ens ska våga överväga att uppgradera så här.
Men om det verkligen är sant att det fungerar så det riktigt illa att man ska tvingas köpa en ny maskin när alla andra modeller har fått uppgraderingar.

Postad 09 June 2009 - 22:39

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

• 3266 inlägg
  • 0
har mailat supporten nu angående varför de inte släpper MN 7.4 om den nu fungerar till 2110 max.
Känns lite dåligt att de begär att man ska byta hårdvara på en knappt 1 år gammal navigator för att få dessa funktioner. 8110 är ju lika gammal och har fått uppdateringen (eller ska få iallafall..verkar vara försenad)

Postad 10 June 2009 - 11:18

Macsailor
  • Macsailor
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0
Kanske dags att skaffa en iPhone istället och därmed byta GPS- och kartleverantör? Kolla in http://iphone.tomtom.com/

Postad 10 June 2009 - 11:54

shapic
  • shapic
  • Beroende

• 1446 inlägg
  • 0

Kanske dags att skaffa en iPhone istället och därmed byta GPS- och kartleverantör? Kolla in http://iphone.tomtom.com/

Exakt det jag har tänkt ;)

Postad 10 June 2009 - 13:54

Macsailor
  • Macsailor
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0

Exakt det jag har tänkt ;)

Navigon känns som historia för mig. Är inte så intresserad att betala för några (eventuellt, men troligen ej kommande) uppgraderingar som rimligtvis borde vara kostnadsfria.

Sällar mig till shapic och lägger härmed ut min Navigon till försäljning. ;)

Postad 10 June 2009 - 21:21

lvpumpen
  • lvpumpen
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0

Navigon känns som historia för mig. Är inte så intresserad att betala för några (eventuellt, men troligen ej kommande) uppgraderingar som rimligtvis borde vara kostnadsfria.

Sällar mig till shapic och lägger härmed ut min Navigon till försäljning. :)

Och kartuppdateringarna verkar vara ren skämtet.
Åkte nyligen sträcka Stockholm - Umeå. Dom nya fartbegränsningarna 60, 80, 100 har inte uppdaterats! Där hastigheten sänkts från 90 till 80 km/tim upplyste Navigon om att den fanns en fartkamera på platsen men Navigon tyckte att jag kunde passera kameran i 90 kilometer trots att gällande hastighet var 80.
Sträckan Enånger - Umeå vill jag påstå att Navigon hade fler fel än rätt vad gäller gällande hastighet.
Jag börjar tro att Navigon fresch är en kartuppdatering och inget annat. Har det tillkommit en ny rondell längs ngn väg dyker den upp i samband med uppdatering efter ett halvt år.
Innan resan Sthlm - Umeå köpte jag en uppdatering till min RoadPilot för 230 kronor. RoadPilot var up to date.
För en tid sedan körde jag en sträcka där jag passerade cirka 10 fartkameror och min Navigon sov så sött vid samtliga kamerapassager.
Min Navigon 2110 får ligga hemma på skrivbordet tills vidare. Jag tänker uppdatera den vid kommande uppdateringar. Kommer någon uppdatering värt namnet så börjar jag använda den igen, annars inte, dom få gånger jag inte hittar till målet duger mobilens GPS Torts att ATLAS kartan..
Följer med stort intresse tråden..
Mvh

Postad 10 June 2009 - 22:11

Unregistered015a20cf
  • Unregistered015a20cf
  • Användare

• 171 inlägg
  • 0
Ursäkta min sarkasm, men en GPS är väll i första hand till för att hjälpa dig komma fram till rätt adress inte att hjälpa dig läsa skyltar efter vägen? :)
Om ni nu inte kan hålla reda på vilken hastighet som gäller eller om det kommer en fartkamera (som är skyltad i förväg som det är svårt att missa) så skulle jag alvarligt reflektera om jag verkligen ska framföra ett fordon på allmän väg ;)

Postad 11 June 2009 - 00:55

shapic
  • shapic
  • Beroende

• 1446 inlägg
  • 0

Jag börjar tro att Navigon fresch är en kartuppdatering och inget annat. Har det tillkommit en ny rondell längs ngn väg dyker den upp i samband med uppdatering efter ett halvt år.

Om du följer tråden och har läst tråden så borde ha läst att kartuppdateringar från både TeleAtlas och Navteq har en fördröjning på 6 månader. Dvs, om du har kartorna 2009Q1 inlagda i din gps så är det i realiteten kartuppdateringar från 2008Q3.

Tyvärr är det så, även om jag inte riktigt kan begripa varför... Det känns som att vägverket borde ha ganska exakt information om typ allt som har med väginfrastrukturen i vårt land och jag kan inte riktigt förstå varför de inte delar med sig av denna information... Nej, istället måste Navteq och TeleAtlas åka runt i specialutrustade bilar och kartlägga varje meter väg...helt sanslöst.

Ursäkta min sarkasm, men en GPS är väll i första hand till för att hjälpa dig komma fram till rätt adress inte att hjälpa dig läsa skyltar efter vägen? ;)
Om ni nu inte kan hålla reda på vilken hastighet som gäller eller om det kommer en fartkamera (som är skyltad i förväg som det är svårt att missa) så skulle jag alvarligt reflektera om jag verkligen ska framföra ett fordon på allmän väg ;)

Visst är det så, men om man skyltar med att den ska visa hastighetsskyltar så anser iaf jag att det bör till 99% vara korrekt information, annars kan man lika gärna ta bort den funktionen då det istället blir trafikfarligt...

Sällar mig till shapic och lägger härmed ut min Navigon till försäljning. B)

Jaha, då var min såld :) Känns som otrolig befrielse faktiskt.

Postad 11 June 2009 - 00:58

Kuenring
  • Kuenring
  • Lärjunge

• 418 inlägg
  • 0

Och kartuppdateringarna verkar vara ren skämtet.
Åkte nyligen sträcka Stockholm - Umeå. Dom nya fartbegränsningarna 60, 80, 100 har inte uppdaterats! Där hastigheten sänkts från 90 till 80 km/tim upplyste Navigon om att den fanns en fartkamera på platsen men Navigon tyckte att jag kunde passera kameran i 90 kilometer trots att gällande hastighet var 80.
Sträckan Enånger - Umeå vill jag påstå att Navigon hade fler fel än rätt vad gäller gällande hastighet.
Innan resan Sthlm - Umeå köpte jag en uppdatering till min RoadPilot för 230 kronor. RoadPilot var up to date.
För en tid sedan körde jag en sträcka där jag passerade cirka 10 fartkameror och min Navigon sov så sött vid samtliga kamerapassager.
Min Navigon 2110 får ligga hemma på skrivbordet tills vidare. Jag tänker uppdatera den vid kommande uppdateringar. Kommer någon uppdatering värt namnet så börjar jag använda den igen, annars inte, dom få gånger jag inte hittar till målet duger mobilens GPS Torts att ATLAS kartan..
Följer med stort intresse tråden..
Mvh

Apropå nya hastighetgränsar.
Oktober 2008 började man med omskyltning av Europavägar och större riksvägar.
Andra statliga vägar får nya skyltar november/december 2009.
Dessutom ändras många hastighetsgränser också utan förvarning.

Det tar tid också för Navteq att samla in all information som ska ligga i kartorna
och sedan för Navigon att anpassa materialet till de olika MN-versionerna.
Det hela ska också testas, så att vi blir nöjda med resultatet.
Att Sverige ligger något vid sidan om, gynnar oss inte heller i det avseendet

När jag köper en bilnavigator, så vill jag hitta en bra väg och få information om trafikstopp,
så att jag kan köra enlig planeringen.

Visst gör Road Pilot ett bra jobb, men den har bara en uppgift - att blinka när den får en signal.
Det är också enklare att få ihop uppdateringar.

/Franz

Postad 11 June 2009 - 06:46

Macsailor
  • Macsailor
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0
Borde inte de nya kartuppdateringarna (Q2) ha kommit vid det här laget? Det är ju snart Q3!

Redigerat av Macsailor, 11 June 2009 - 06:48.

Postad 11 June 2009 - 13:01

lvpumpen
  • lvpumpen
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0
Visst gör Road Pilot ett bra jobb, men den har bara en uppgift - att blinka när den får en signal.

/Franz
[/quote]
> Franz Håller med dig, Road Pilot har en klart enklare uppgift och enklare att få ihop uppdateringar.
Jag tror att den som tar fram en ALLT i ETT maskin, värd namnet kommer att sitta på en riktig STORSÄLJARE.
Tror även att forumet kan påverka till förbättringar.

Mvh

Postad 11 June 2009 - 13:18

lvpumpen
  • lvpumpen
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0

Ursäkta min sarkasm, men en GPS är väll i första hand till för att hjälpa dig komma fram till rätt adress inte att hjälpa dig läsa skyltar efter vägen? :)

Du är ursäktad!
Din egen sak om du vill leva med din sark...
Man har gjort studier på hur många och vilka skyltar som fastnar på näthinnan Länge sedan jag läste studien men om jag minns rätt så registerar vi väldigt få skyltar.

Här diskuterar vi Navigon 2110 eller har jag missat något?

Mvh

Postad 11 June 2009 - 13:51

Kuenring
  • Kuenring
  • Lärjunge

• 418 inlägg
  • 0

/Franz

> Franz Håller med dig, Road Pilot har en klart enklare uppgift och enklare att få ihop uppdateringar.
Jag tror att den som tar fram en ALLT i ETT maskin, värd namnet kommer att sitta på en riktig STORSÄLJARE.
Tror även att forumet kan påverka till förbättringar.

Mvh

Ett seriöst forum kan påverka, där har du rätt.
Problemet är att vi konsumenter matas med alldeles för många prylar som
ska kunna allt. Dessutom ska dessa inte kosta några pengar. Resultatet heter: PROBLEM.
Jag minns att jag köpte min första GPS i slutet på 90-talet, sedan hade jag
under några år en PDA med både navigation och telefon. Nu försöker flera att låsa upp sina navigatorer
för att förvandla dem igen till en PDA.
Jag vill inte ens tänka på alla nya mobiler som ska kunna allt.
Det är väl mest frågan om glädjen att kunna köpa någonting. Rena cirkusen........

Visst vore det bra att äga t ex en navigator som inte kan så mycket, men gör ett
bra jobb när det gäller navigering med tillhörande funktioner, får "real time updates"
och strular inte till det för vanligt folk.

Hälsning

/Franz

Postad 11 June 2009 - 18:50

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

• 3266 inlägg
  • 0

Jaha, då var min såld :) Känns som otrolig befrielse faktiskt.

Vad får man för en sån här maskin da?
Har Text-Speech och 1 år kvar på kartuppdateringarna

Postad 11 June 2009 - 19:22

shapic
  • shapic
  • Beroende

• 1446 inlägg
  • 0

Vad får man för en sån här maskin da?
Har Text-Speech och 1 år kvar på kartuppdateringarna

Jag fick från början 1500 för min, inkl. 1 års kartuppdateringar och ett nytt hardcase. Dock hittade jag inte kvittot så snubben fick köpa den för 1300.

Redigerat av shapic, 11 June 2009 - 19:23.

Postad 11 June 2009 - 19:46

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

• 3266 inlägg
  • 0

Jag fick från början 1500 för min, inkl. 1 års kartuppdateringar och ett nytt hardcase. Dock hittade jag inte kvittot så snubben fick köpa den för 1300.

Jösses det e ju riktigt bra betalat. Betalade 1995:- för min för ganska exakt ett år sen (då kostade den 2495:- egentligen). NU finns de att få att få tag på för 1695 nya. Verkar vara rätt bra andrahandsvärde på de här ändå.

HUr fungerar det med uppdateringarna? Hänger det ihop med hårdvaran eller Fresh kontot? Man vill ju egentligen inte ge bort sina inloggningsuppgifter med navigatorn.

Redigerat av e3henri, 11 June 2009 - 19:47.

Postad 11 June 2009 - 21:45

shapic
  • shapic
  • Beroende

• 1446 inlägg
  • 0

Jösses det e ju riktigt bra betalat. Betalade 1995:- för min för ganska exakt ett år sen (då kostade den 2495:- egentligen). NU finns de att få att få tag på för 1695 nya. Verkar vara rätt bra andrahandsvärde på de här ändå.

HUr fungerar det med uppdateringarna? Hänger det ihop med hårdvaran eller Fresh kontot? Man vill ju egentligen inte ge bort sina inloggningsuppgifter med navigatorn.

Nja, den finns i lager för knappt 2000kr inkl. frakt enligt prisjakt. De som har lägre priser utsatt har inga på lager, inga hos leverantören samt ingen info om när eller OM de får in fler. Finns en coOch personligen tror jag inte de kommer få in den mer då de nya modellerna förmodligen är tänkta att ersätta bl.a. 2110 Max.

Uppdateringarna hänger med fresh-kontot samt den produkt du registrerat där. Det går att överföra ett fresh-konto, men då måste man ringa kundtjänst.. Själv kan man i Freshkontot endast byta e-mailadress och inte lösenord (sunkigt!). Men eftersom jag inte använder det lösenordet till något annat så skickade jag helt enkelt med mina inloggningsuppgifter och bad honom att byta e-mailadress till något annat.

Postad 14 June 2009 - 17:57

RedMarathon
  • RedMarathon
  • Veteran

• 1883 inlägg
  • 0
Lite kuriosa för er som använder navigatorn i andra länder än Sverige!

Just hemkommen från Irland använde navigatorn i 4 dagar.

Ni som klagar på uppdateringar gällande Sveriges kartor har inte varit i Irland, där saknades miltals av olika motorvägar som inte var inlagda vid den senaste uppdateringen (Dessa motorvägar har inte blivit klara för några månader sedan utan verkar varit i bruk ett tag.).

Kört minst 10 mil på åkrar och ängar (enligt navigatorn).

Märkte också att Navigatorn inte riktigt hängde med gällande snabbast väg heller, skall sluta klaga nu, den fungerade bra iallafall i städerna samt hastighetsskyltarna hängde med riktig bra så länge jag befann mig på vägen och inte ute i koåkrarna, beträffande det övriga så är man ju trots allt läskunnig.

Kan tänka mig att Irland är ett sämre uppdaterad land än Sverige med Navigonskartuppdateringar!

Redigerat av RedMarathon, 14 June 2009 - 23:47.

Postad 14 June 2009 - 18:12

RedMarathon
  • RedMarathon
  • Veteran

• 1883 inlägg
  • 0

Och vilken Navigator har du ev tänkt att köpa nu?

Återkom gärna med feedback gällande den nya navigatorn du köper shapic!

Redigerat av RedMarathon, 14 June 2009 - 18:14.

Postad 14 June 2009 - 18:41

Macsailor
  • Macsailor
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0
Min Navigon 2110Max kan härmed köpas till det fashionabla priset av 1500:-. Ett års uppdateringar ingår, liksom text-to-speech. Likaså ingår en väska, extra SD-minne (4GB) och Brodits passiva hållare med kulled (+ den hållare som ingick vid det ursprungliga nyköpet). Kvitto på allt som ingår, finns någonstans i mina lådor. :D

Tror nog att jag hoppar över att skaffa mig en ny GPS. Satsar istället på fotografering. :D

Postad 14 June 2009 - 21:24

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

• 3266 inlägg
  • 0

Nja, den finns i lager för knappt 2000kr inkl. frakt enligt prisjakt. De som har lägre priser utsatt har inga på lager, inga hos leverantören samt ingen info om när eller OM de får in fler. Finns en coOch personligen tror jag inte de kommer få in den mer då de nya modellerna förmodligen är tänkta att ersätta bl.a. 2110 Max.

Uppdateringarna hänger med fresh-kontot samt den produkt du registrerat där. Det går att överföra ett fresh-konto, men då måste man ringa kundtjänst.. Själv kan man i Freshkontot endast byta e-mailadress och inte lösenord (sunkigt!). Men eftersom jag inte använder det lösenordet till något annat så skickade jag helt enkelt med mina inloggningsuppgifter och bad honom att byta e-mailadress till något annat.

JO nu börjar den ju bli svår att få tag på, men för några månader sedan fick man en under 1800:- utan problem.

Min Navigon 2110Max kan härmed köpas till det fashionabla priset av 1500:-. Ett års uppdateringar ingår, liksom text-to-speech. Likaså ingår en väska, extra SD-minne (4GB) och Brodits passiva hållare med kulled (+ den hållare som ingick vid det ursprungliga nyköpet). Kvitto på allt som ingår, finns någonstans i mina lådor. :D

Tror nog att jag hoppar över att skaffa mig en ny GPS. Satsar istället på fotografering. :(

Va ska du ha för brodithållaren da? Du råkar inte ha själva bildelen till Volvo V70 2008? :D

Postad 14 June 2009 - 21:25

Kuenring
  • Kuenring
  • Lärjunge

• 418 inlägg
  • 0

Tror nog att jag hoppar över att skaffa mig en ny GPS. Satsar istället på fotografering. :D

Ett klokt beslut!
Jag har nästan alltid en kamera i fickan när jag går ut.
Dessutom inga problem med uppdateringar - ok, någon gång firmware update.
Men reser man en del, så ligger här också en GPS på önskelistan som
jobbar ihop med kameran.
Det är bekvämt att kunna lagra koordinaterna där man har tagit ett kort.
Du ser, GPSen förföljer en överallt :(

/Franz

Postad 14 June 2009 - 23:00

shapic
  • shapic
  • Beroende

• 1446 inlägg
  • 0

Och vilken Navigator har du ev tänkt att köpa nu?

Återkom gärna med feedback gällande den nya navigatorn du köper shapic!

Då jag har en iPhone och kommer köpa den nya iPhone 3GS i juli när den kommer så blir det TomTom's iPhone-gps-mjukvara som jag kommer köpa när det släpps.

Även Navigon har utanonnserat att de kommer släppa sin mjukvara till iPhone, så snart som innan månadsskiftet. Men det kommer definitivt inte bli Navigon igen, om inte prisskillnaden skulle vara enormt motiverande.

Köper jag TomTom så återkommer jag självklart med omdöme i relation till 2110:an.

Redigerat av shapic, 15 June 2009 - 00:09.

Postad 14 June 2009 - 23:46

RedMarathon
  • RedMarathon
  • Veteran

• 1883 inlägg
  • 0

Då jag har en iPhone och kommer köpa den nya iPhone 3GS i juli när den kommer så blir det TomTom's iPhone-gps-mjukvara som jag kommer köpa när det släpps.

Även Navigon har utanonnserat att de kommer släppa sin mjukvara till iPhone, så snart som innan månadsskiftet. Men det kommer definitivt inte bli Navigon igen, om inte prisskillnaden skulle vara enormt motiverande.

Köper jag TomTom så återkommer jag självklart med omdöme i relation till 2110:an.

Synd bara att TomToms layout är så fruktansvärd ful gentemot Navigons.
Men jag har förståelse för att du bytt då du inte fått alla det funktioner som du ansett dig behöva samt deras undermåttliga support.

Ser fram emot din recension på din nästa navigator! OBS "våra förväntningar är väldigt höga"! :)

Postad 16 June 2009 - 18:02

järker
  • järker
  • Lärjunge

• 325 inlägg
  • 0
Jag kan inte ens uppgradera Freshmaps längre, när jag öppnar FM så vill den uppgradera från 1.6.0 till 1.6.1 men den hittar inte filen bl.a bl.a och eftersom man tydligen inte kan kolla vilka kartor som finns ute, senaste Q2 kartorna borde väl ha kommit nu, utan att uppgradera FM först.

Någon som har en ide om vad man kan göra förutom att avinstallera FM för det har jag testat men det hjälper inte.

Mvh ! J

Postad 16 June 2009 - 18:18

Kuenring
  • Kuenring
  • Lärjunge

• 418 inlägg
  • 0

Jag kan inte ens uppgradera Freshmaps längre, när jag öppnar FM så vill den uppgradera från 1.6.0 till 1.6.1 men den hittar inte filen bl.a bl.a och eftersom man tydligen inte kan kolla vilka kartor som finns ute, senaste Q2 kartorna borde väl ha kommit nu, utan att uppgradera FM först.

Någon som har en ide om vad man kan göra förutom att avinstallera FM för det har jag testat men det hjälper inte.

Mvh ! J

Kolla först om setup-filen har hamnat av misstag i en undermapp till den ordinarie mappen.
Det kan vara orsaken till varför uppdateringen inte fungerar.

Om du inte hittar filen där, så kan du ladda ned FRESH som en zip-fil från
Navigons's hemsida.

http://www.navigon.c...s/navigon_fresh

/Franz

Postad 16 June 2009 - 18:24

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

• 3266 inlägg
  • 0

Mvh ! J

Finns inte ett spår av några Q2 kartor här.

Postad 16 June 2009 - 18:43

järker
  • järker
  • Lärjunge

• 325 inlägg
  • 0
Usch vad tråkigt att inte Q2 har kommit ännu, 77 av 91 dagar av Q2 har ju redan gått.

Franz, jag testade Fresh på gummans dator och det funkade, men inte på någon av mina XP och Win7 burkar så jag testade att söka upp alla Navigon-filer och tog bort de och installerade på nytt, problemet var att Fresh inte klarade av ÅÄÖ vilket default-katalogen var, det har fungerat hur bra som helst förut, jag har inte bytt namn men däremot verkar ju Navigon att man ska byta namn för att det ska passa deras program, då kanske de inte ska använda sökvägen med användarnamn som default om de inte klarar svenska så ska inte heller det kunna väljas.

/ J

Postad 16 June 2009 - 20:41

Macsailor
  • Macsailor
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0

Usch vad tråkigt att inte Q2 har kommit ännu, 77 av 91 dagar av Q2 har ju redan gått.

Franz, jag testade Fresh på gummans dator och det funkade, men inte på någon av mina XP och Win7 burkar så jag testade att söka upp alla Navigon-filer och tog bort de och installerade på nytt, problemet var att Fresh inte klarade av ÅÄÖ vilket default-katalogen var, det har fungerat hur bra som helst förut, jag har inte bytt namn men däremot verkar ju Navigon att man ska byta namn för att det ska passa deras program, då kanske de inte ska använda sökvägen med användarnamn som default om de inte klarar svenska så ska inte heller det kunna väljas.

/ J

Samma problem i XP Home (som jag kör i Virtual Box på min MacBook Pro). I sonens Vista fungerar det utan problem. Är det »klantarslarna» på Navigon som slutat att stödja XP (och Windows 7) !! ;)

Har gett upp Navigon nu och lagt ut min burk på Tradera. Q2 verkar inte komma och Fresh klarar inte av att uppdatera från 1.6.0 till 1.6.1. It’s way to much to handle and accept. :)

Navigon var så lovande i början, men sedan sket det tyvärr sig i vår relation.

Postad 16 June 2009 - 22:26

shapic
  • shapic
  • Beroende

• 1446 inlägg
  • 0

Samma problem i XP Home (som jag kör i Virtual Box på min MacBook Pro). I sonens Vista fungerar det utan problem. Är det »klantarslarna» på Navigon som slutat att stödja XP (och Windows 7) !! :P

Har gett upp Navigon nu och lagt ut min burk på Tradera. Q2 verkar inte komma och Fresh klarar inte av att uppdatera från 1.6.0 till 1.6.1. It’s way to much to handle and accept. ;)

Navigon var så lovande i början, men sedan sket det tyvärr sig i vår relation.

Skicka in skilsmässopapprena, tro mig, det känns oerhört mkt bättre efteråt! :blink:

Det som kanske är mest irriterande med Navigon är att de inte har stöd för Mac. Än. (2009!!).

Garmin har ett brett utbud av program till Mac.
TomTom har sin desktop klient TomTom HOME till mac.
Mio hittar jag inte ens ett pc-program till. Men någonting bör ju finnas..
Och Navgion har Navigon FRESH, som enbart finns till Windows, och inte ens där fungerar det som det ska :D

Var bara tvungen att spy ur mig det, ska sluta gnälla nu :)

Redigerat av shapic, 16 June 2009 - 22:26.

Postad 16 June 2009 - 22:47

Macsailor
  • Macsailor
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0

Det som kanske är mest irriterande med Navigon är att de inte har stöd för Mac. Än. (2009!!).

Garmin har ett brett utbud av program till Mac.
TomTom har sin desktop klient TomTom HOME till mac.
Mio hittar jag inte ens ett pc-program till. Men någonting bör ju finnas..
Och Navgion har Navigon FRESH, som enbart finns till Windows, och inte ens där fungerar det som det ska :)

Redan i strax efter årsskiftet 08/09 så fick jag »löfte» om att det skulle förmodligen släppas en macversion av fresh i samband med CeBIT, men CeBIT kom, CeBIT gick , men ingen macversion av Fresh. To bad, to bad.

Hade de lyckats hålla detta löftet (+ fixat att man kunde lägga in koordinaterna manuellt i navigatorn), så hade jag nog stannat kvar. Men kan de inte fixa sådana här enkla lösningar, så vill inte jag vara kvar i deras kundkrets.

Postad 23 June 2009 - 20:47

pollax
  • pollax
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Suck och pust... när kommer Q2 egentligen?? Någon som har hört nåt?

Det vore ju snyggt om vi hann in i Q3 innan Q2-uppdateringen släpps.

Postad 24 June 2009 - 06:37

keb
  • keb
  • Amatör

• 96 inlägg
  • 0

Suck och pust... när kommer Q2 egentligen?? Någon som har hört nåt?

Det vore ju snyggt om vi hann in i Q3 innan Q2-uppdateringen släpps.

Var i kontakt med Navigon support och de sa slutet utav juni.

Postad 24 June 2009 - 10:22

järker
  • järker
  • Lärjunge

• 325 inlägg
  • 0
De kanske vill vänta in i det sista för att få med vägar och hus från 2004, skulle ju vara himla bra om de kunde få med såna saker som man själv meddelat de om, iofs. tog det nästan 5 år för eniro att inse att det "nybyggda" område faktiskt finns, men å andra sidan finns ju inte vårt förra hus med ännu, någonstans, byggt 1990 !

/ J

Postad 24 June 2009 - 11:46

Wildboar
  • Wildboar
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0

De kanske vill vänta in i det sista för att få med vägar och hus från 2004, skulle ju vara himla bra om de kunde få med såna saker som man själv meddelat de om, iofs. tog det nästan 5 år för eniro att inse att det "nybyggda" område faktiskt finns, men å andra sidan finns ju inte vårt förra hus med ännu, någonstans, byggt 1990 !

/ J

Nu är det inte Navigon som står för själva kartmaterialet utan Navteq. Och om du saknar nåt på kartmaterialet kan du göra dom uppmärksam på brister genom att använda deras Map Reporter. Se http://www.navteq.com/

Postad 24 June 2009 - 14:21

järker
  • järker
  • Lärjunge

• 325 inlägg
  • 0

Nu är det inte Navigon som står för själva kartmaterialet utan Navteq. Och om du saknar nåt på kartmaterialet kan du göra dom uppmärksam på brister genom att använda deras Map Reporter. Se http://www.navteq.com/

Japp, det var så det heter, det är ju över 1 år sedan jag gjorde det och förhoppningen finns om att de går igenom dessa rapporter för att bättra på sitt kartmaterial.

/ J

Postad 24 June 2009 - 15:21

Macsailor
  • Macsailor
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0
Har nu sålt min Navigon 2110 max och kommer förmodligen att skaffa en Tomtom. Det fanns en del gobitar hos Navigon, men till slut orkade jag inte med allt strul. Känns skönt att ha sålt den, men jag har inga illusioner om att det skulle finnas en helt felfri och perfekt navigator.

Vissa är bättre på vissa saker, andra är bättre på andra saker. Ibland väljer man fel pryl, men för andra hade det kanske varit helt rätt pryl.

Postad 25 June 2009 - 18:30

discomega
  • discomega
  • Forumräv

• 715 inlägg
  • 0
Q2 ute nu.

Postad 25 June 2009 - 18:49

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

• 3266 inlägg
  • 0
Q2 2009 finns nu
Irriterande att uppgraderingen till 1.6.2 av fresh inte fungerar automatiskt, utan man måste själv leta upp updatefilen i nån obskyr temp map (den mapp som Fresh anger som felaktig)

Postad 25 June 2009 - 19:09

Kuenring
  • Kuenring
  • Lärjunge

• 418 inlägg
  • 0

Q2 2009 finns nu
Irriterande att uppgraderingen till 1.6.2 av fresh inte fungerar automatiskt, utan man måste själv leta upp updatefilen i nån obskyr temp map (den mapp som Fresh anger som felaktig)

Hej e3henri,

eftersom du tar upp detta problem, så svarar jag på ditt inlägg,
men det bör läsas av alla andra som hamnar i samma sits.
Fresh kämpar fortfarande med det här problemet och jag har för
någon vecka sedan postat ett inlägg i en annan tråd var jag påpekade
att uppdateringsfilen ligger i en undermapp till den
mapp som den egentligen skulle ligga i.
Ta en kopia på sökvägen i felmeddelandet, så går det lättare att hitta setup-filen
och klicka på den.

/Franz

Postad 25 June 2009 - 19:12

järker
  • järker
  • Lärjunge

• 325 inlägg
  • 0
Någon som kan tyska och kan förklara felmeddelandet man får upp nu när man ska hämta Q2 ?

###fresh_CLI.exe ist abgesturzt###

Edit. konstigt att felmeddelandet blev på ett obegripligt språk, fick till det till slut iaf.

Bra att man kan välja enskilda länder istället som förut.

/ J

Redigerat av järker, 25 June 2009 - 19:18.

Postad 25 June 2009 - 19:29

Kuenring
  • Kuenring
  • Lärjunge

• 418 inlägg
  • 0

Någon som kan tyska och kan förklara felmeddelandet man får upp nu när man ska hämta Q2 ?

###fresh_CLI.exe ist abgesturzt###

Edit. konstigt att felmeddelandet blev på ett obegripligt språk, fick till det till slut iaf.

Bra att man kan välja enskilda länder istället som förut.

/ J

Fresh_CLI.exe (Fresh Client Line Interface) har kraschat.............

Servern är enormt överbelastad och det lär uppstå
en hel del fel hos somliga.
Lösningen? Ta det lugnt med Q2.

/Franz

Redigerat av Kuenring, 25 June 2009 - 19:53.

Postad 25 June 2009 - 19:36

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

• 3266 inlägg
  • 0

Hej e3henri,

Ta en kopia på sökvägen i felmeddelandet, så går det lättare att hitta setup-filen
och klicka på den.

/Franz

Jo det var ungefär så jag gjorde.

Fresh_CLI.exe har kraschat.............

Servern är enormt överbelastad och det lär uppstå
en hel del fel hos somliga.
Lösningen? Ta det lugnt med Q2.

/Franz

Fick hem Q2 utan problem från servern (har aldrig haft problem med servrarna). Har just nu installerat 90%

En nyhet verkar vara att man nu kan välja vilka länder man vill ha med. Det beror troligtvis på att 2GB kortet börjar bli fullt.

Om man inte har lagt på egna filer och kör med tillägget text-speech så hamnar man på endast 9MB ledigt med samtliga länder.
Så i kommande uppgraderingar blir det nog att skaffa nytt kort eller välja bort länder.

Postad 25 June 2009 - 19:42

Kuenring
  • Kuenring
  • Lärjunge

• 418 inlägg
  • 0

Jo det var ungefär så jag gjorde.

Fick hem Q2 utan problem från servern (har aldrig haft problem med servrarna). Har just nu installerat 90%....

Det är samma här, men så har vi kanske varit med ett tag :)

/Franz

Redigerat av Kuenring, 25 June 2009 - 19:43.

Postad 25 June 2009 - 20:40

ClasHe
  • ClasHe
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Någon som lyckats utröna huruvida de "nya" (i höstas alltså...) hastigheterna är med?

Postad 26 June 2009 - 03:18

RedMarathon
  • RedMarathon
  • Veteran

• 1883 inlägg
  • 0

Hej e3henri,

/Franz

Är det samma okunniga människor som sitter i supporten som även har hand om Navigons datatekniska problem,
då förstår man att det tar tid för det verkar som kompetens saknas hos dem, verkligen synd att dom inte erbjuder dig ett välbetalt jobb där Franz för det förtjärnar du!!

Postad 26 June 2009 - 05:14

Kuenring
  • Kuenring
  • Lärjunge

• 418 inlägg
  • 0

Är det samma okunniga människor som sitter i supporten som även har hand om Navigons datatekniska problem,
då förstår man att det tar tid för det verkar som kompetens saknas hos dem, verkligen synd att dom inte erbjuder dig ett välbetalt jobb där Franz för det förtjärnar du!!

Jag behåller gärna min amatör-status, men tack för omtanken!

Det vore bra om flera skulle använda forumets sökfunktion,
många frågor/svar upprepas.
Min 2110max fungerar kanske så bra, eftersom jag inte hinner navigera :)

Hej på dig!

/Franz

Postad 26 June 2009 - 07:10

discomega
  • discomega
  • Forumräv

• 715 inlägg
  • 0
Kuenring: En fråga till dig. Känner mig som värsta grinollen som återkommer till detta men jag är lite nyfiken. Du verkar ha koll på de tyska forumen om Navigon. Vad säger dom om MN 7.4.X för 2110max. Är det upprörda röster eller "visste alla" att en uppdatering för vår enhet inte var på gång?

Postad 26 June 2009 - 10:21

Robbis76
  • Robbis76
  • Användare

• 113 inlägg
  • 0
Ang. hastigheter på Q2 2009 på 2110 max så har jag bara hunnit kolla nån sträcka genom att simulera en sträcka å på den sträckan så har de uppdaterat hastigheten. Vi får väl hålla tummarna för att övriga hastigheter är skapligt uppdaterade.

Postad 26 June 2009 - 10:26

Kuenring
  • Kuenring
  • Lärjunge

• 418 inlägg
  • 0

Kuenring: En fråga till dig. Känner mig som värsta grinollen som återkommer till detta men jag är lite nyfiken. Du verkar ha koll på de tyska forumen om Navigon. Vad säger dom om MN 7.4.X för 2110max. Är det upprörda röster eller "visste alla" att en uppdatering för vår enhet inte var på gång?

Man hoppades länge att 2110max får en "bantad 7.3.x uppgradering"
- anpassad till hårdvaran - som gör ruttberäkningen bättre.
Vi gjorde t ex en namninsamling i danska Nav-user forumet.
Listan skulle skickas till Navigon.
Sedan fick vi faktiskt en "skandinavisk uppdatering" för 2110max var man
ändrade några värden men det var ingenting att ha och den föll i glömskan.

I Tyskland var 2110max en storsäljare och man är naturligtvis
missbelåten att Navigon "glömde" maxen när man släppte flera nya funktioner
till de nyare modellerna.
Nu avtar protesterna, den vanliga kunden är egentligen rätt så nöjd
med apparaten och de som gillar prylar ska ändå ha en ny GPS varje år....

Annars inget nytt.

Jag har inget problem med maxen och därför får den leva garantitiden ut.
Skulle jag köpa en ny GPS i dag, så valde jag en 4310max.

/Franz

Redigerat av Kuenring, 26 June 2009 - 10:34.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.