Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Auzen X-Fi HomeTheater 7.1 vs Asus Xonar HDAV1.3

802 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 01 January 2010 - 11:51

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7392 inlägg
  • 0

Finns det något ljudkort som kan koda HD-ljudformaten och sedan analogt skicka ut dem (för oss som har en stärkare utan HD- avkodning)?

Om inte, är det på gång? Det finns ju Blu-Ray-spelare som klarar jobbet så det kan väl inte vara så svårt att skaka fram ett ljudkort för ändamålet.

Både Auzentech X-fi Home theatre och Asus hdav 1.3 Deluxe fixar det du efterfrågar, tänk bara på att asus deluxe upptar 2 expansionsplatser om man ska få de analoga utgångarna.

Postad 09 January 2010 - 18:41

Nebudchanezzer
  • Nebudchanezzer
  • Lärjunge

• 327 inlägg
  • 0
Funderar på att köpa ett HDAV1.3 Deluxe och skall använda den analoga utgången till min AVC-A1 SE (har ej ngn HDMI-ingång) men så läste jag detta:

Gällande HDAV1.3 deluxe.

har kortet idag kopplat analogt till min förstärkare, men håller på att bryta ihop totalt på det.
MItt gamla creative kort kände själv igen om det var 2 kanal eller flerkanals ljud.
Detta kort skickar ut ljud i alla högtalare om jag väljer 5.1 i min högtalaruppsättning fast spelar 2.0 ljud.
Jag vill ju att även om jag har 5.1 högtalare så skall den bara skicka ut till frontarna om jag spelar 2.0 ljud, jag vill inte ha ngt ur center/bak/subwoofer vid 2.0..

Är det så illa att jag måste byta högtalaruppsättning beroende på vad jag skall lyssa/titta på?
Enormt jobbigt i så fall..

Säg gärna..
Ferna.. ditt pucko, det fixar du lätt genom att....
Ingen skulle bli gladare än jag :D

Ska det verkligen vara så?

Det är ju annars en klar dealbreaker.

Postad 09 January 2010 - 18:50

ferna
  • ferna
  • Användare

• 179 inlägg
  • 0

Funderar på att köpa ett HDAV1.3 Deluxe och skall använda den analoga utgången till min AVC-A1 SE (har ej ngn HDMI-ingång) men så läste jag detta:

Ska det verkligen vara så?

Det är ju annars en klar dealbreaker.

Efter att har slitit mitt hår några gånger så fick jag till det. (är dock flint nu)
Var helt enkelt en mismatch mellan alla inställningar, dvs 7MC, Win7 samt asus.
Funkar nu.

Postad 09 January 2010 - 21:14

Nebudchanezzer
  • Nebudchanezzer
  • Lärjunge

• 327 inlägg
  • 0

Efter att har slitit mitt hår några gånger så fick jag till det. (är dock flint nu)
Funkar nu.

OK, det var en lättnad att höra det!

Använder du fortfarande de analoga utgångarna och är du nöjd med kortet/drivrutinerna?

Postad 10 January 2010 - 00:21

ferna
  • ferna
  • Användare

• 179 inlägg
  • 0

OK, det var en lättnad att höra det!

Använder du fortfarande de analoga utgångarna och är du nöjd med kortet/drivrutinerna?

Japps, kör det enbart analogt. Riktigt nöjd med kortet.

Postad 12 January 2010 - 21:13

Nebudchanezzer
  • Nebudchanezzer
  • Lärjunge

• 327 inlägg
  • 0

Funkar nu.

Du kan inte ge mig något tips här, har samma problem och börjar oxå bli lite tunnhårig....

Postad 21 January 2010 - 15:45

Nofear87
  • Nofear87
  • Amatör

• 75 inlägg
  • 0
Hej!

Jag har lite problem med mitt kort, jag undrar om någon vet hur man ställer in 2.1 ljud så jag kan ha med suben i 2-kanal som lite extra hjälp till basen bara?
Jag kör Hdmi för fler kanals ljud och analogt för 2-kanals ljud, men kan inte få på nått sätt 2.1 ljud.
Jag kör win 7 med nyaste drivrutinerna och har testat med massa olika program för uppspelning men de e samma med allt. Nån ide?

Postad 21 January 2010 - 17:12

smatter
  • smatter
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0

Hej!

Jag har lite problem med mitt kort, jag undrar om någon vet hur man ställer in 2.1 ljud så jag kan ha med suben i 2-kanal som lite extra hjälp till basen bara?
Jag kör Hdmi för fler kanals ljud och analogt för 2-kanals ljud, men kan inte få på nått sätt 2.1 ljud.
Jag kör win 7 med nyaste drivrutinerna och har testat med massa olika program för uppspelning men de e samma med allt. Nån ide?

Men är det inte förstärkaren som fixar det? Är det inte där du ställt in brytfrekvens så att de låga frekvenserna går till subben istället för till frontarna? Nu kör jag visserligen inte analogt ut utan bara HDMI med mitt Slim kort så jag kan ju snacka i nattmössan...

Postad 21 January 2010 - 19:17

Nofear87
  • Nofear87
  • Amatör

• 75 inlägg
  • 0
Jo man ställer ju in i stärkaren med men inställningarna i ljudkortet går före så de spelar ingen roll vad jag ställer i stärkaren och på subben, de går ändå först. Får subben att funka i 5.1 men då e alla högtalarna med plus att jag kan antingen bara ställa in så att hela registret i frontarna e med och suben inte alls eller ställa in så att subben tar allt ;).

Postad 29 January 2010 - 20:46

RedEnzo
  • RedEnzo
  • Användare

• 218 inlägg
  • 0
Har införskaffat hdav 1.3 och har ett problem, jag får ingen bild. Har kopplat från mitt ATI 2600 pro med hdmi till hdav från hdav till min Marantz 6004 med hdmi. Måste jag välja någonstans att bilden ska komma från hdav? Fungerar klockrent när jag kör direkt från ATI 2600 till Marantzen

Tacksam för all hjälp jag kan få!

Postad 30 January 2010 - 11:09

RedEnzo
  • RedEnzo
  • Användare

• 218 inlägg
  • 0
Efter en jäkla massa bök fick jag bilden att fungera om jag kollade på min projektor (full-hd 1920x1080) växlar jag tillbaka till tv´n (hd-ready 1360x768) blir det svart, fattar ingenting är lite lätt frustrerad nu... Jag kan ändra tv´ns upplösning till 1920x1080 50Hz men det hjälper inte, även testat 720 60 Hz. Vad f..n är felet trodde verkligen att ljudkortet bara skulle skicka vidare bildsignalen men tydligen inte? Kravet kan ju inte vara att man ska ha en full-hd skärm? Testade att ladda ner senaste drivarna från Asus men då säger datorn att jag ska sätta in kortet i datorn, trots att kortet redan är installerat så verkar det som att dom senaste drivarna inte hittar kortet.

Är det någon som har haft liknande problem?

All hjälp mottages mer än gärna!

Edit: ska kanske tillägga att det är ett slim-kort och att jag sitter på vista 32-bit

Redigerat av RedEnzo, 30 January 2010 - 11:12.

Postad 30 January 2010 - 11:52

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7392 inlägg
  • 0

Efter en jäkla massa bök fick jag bilden att fungera om jag kollade på min projektor (full-hd 1920x1080) växlar jag tillbaka till tv´n (hd-ready 1360x768) blir det svart, fattar ingenting är lite lätt frustrerad nu... Jag kan ändra tv´ns upplösning till 1920x1080 50Hz men det hjälper inte, även testat 720 60 Hz. Vad f..n är felet trodde verkligen att ljudkortet bara skulle skicka vidare bildsignalen men tydligen inte? Kravet kan ju inte vara att man ska ha en full-hd skärm? Testade att ladda ner senaste drivarna från Asus men då säger datorn att jag ska sätta in kortet i datorn, trots att kortet redan är installerat så verkar det som att dom senaste drivarna inte hittar kortet.

Är det någon som har haft liknande problem?

All hjälp mottages mer än gärna!

Edit: ska kanske tillägga att det är ett slim-kort och att jag sitter på vista 32-bit

Vet inte riktigt kopplat, Har du en bildutgång från grafikkortet till en skärm, eller stänger du av datorn när du kopplar om?

Postad 30 January 2010 - 13:50

RedEnzo
  • RedEnzo
  • Användare

• 218 inlägg
  • 0

Vet inte riktigt kopplat, Har du en bildutgång från grafikkortet till en skärm, eller stänger du av datorn när du kopplar om?

Från grafikkort till ljudkort, från ljudkort till förstärkare, från förstärkare till tv och projektor.
Såg på asus hemsida att det inte har stöd för 1360x768 upplösning, har testat 1920x1080 50 Hz och det fungerar inte, 60 Hz kan jag inte välja då min tv inte verkar klara det. 1280x720 60Hz fungerar inte heller, blir bara svart och det blinkar "ingen signal". Fattar inte vad som är felet.

Postad 30 January 2010 - 14:08

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7392 inlägg
  • 0
Har din förstärkare 2 hdmiutgångar eller skiftar du kabel?

Redigerat av Unregisteredc96d6be8, 30 January 2010 - 14:11.

Postad 30 January 2010 - 14:37

RedEnzo
  • RedEnzo
  • Användare

• 218 inlägg
  • 0

Har din förstärkare 2 hdmiutgångar eller skiftar du kabel?

Den har 4 st hdmi in och 2 st hdmi ut, Marantz 6004.

Tror att det är tv´n som är boven i dramat (LG LB1R) Men det måste ju finnas en lösning, kan ju inte vara så att jag måste köpa mig en ny tv?! Sen fattar jag inte varför jag inte kan installera senaste drivern, finns iof ingen specifik driv till hdav 1.3 slim men jag antar att det är samma som hdav 1.3? Hur har ni installerat era kort?

Så trist när de inte fungerar, har inte ens hunnit testa ljudinställningarna på grund av mitt bildproblem...

Håller på att beta av hela tråden och ligger på sid 10, så ha förståelse om jag råkar ta upp något som ni redan har diskuterat.

//RE

Postad 30 January 2010 - 14:42

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7392 inlägg
  • 0
Funkar det inte om du slår på förstärkare och tv, sen startar datorn efteråt heller? ställ då först in tex 720p 60hz när du har bild på projjen.

Postad 31 January 2010 - 04:17

RedEnzo
  • RedEnzo
  • Användare

• 218 inlägg
  • 0

Funkar det inte om du slår på förstärkare och tv, sen startar datorn efteråt heller? ställ då först in tex 720p 60hz när du har bild på projjen.

Det fungerar tyvärr inte...

Ingenting fungerar just nu! TMT som jag fick med fungerar inte ens att starta, har installerat om det 3-4 gånger och det händer inte ett skvatt. Testade att ladda hem TMT från Asus sida men i ljudinställningarna får jag inte med HDMI passtrough utan endast HDMI, varför kan man fråga sig? Var ju den senaste dom hade på sidan. Innan jag skulle installera medföljande TMT hade jag en icke rumsren version där HDMI passtrough fanns med men jag lyckades ändå inte få just passtrough, vad är det för inställning som gäller? Väljer jag Dolby digital i HDAV Center får jag DD oavsett ljudspår och väljer jag DTS blir det samma sak fast allt blir DTS, fattar nada.

Det jag skulle behöva hjälp med är som följer...

1. Hur f..n ska jag få ut bilden till tv´n? måste ju gå på nåt sett?

2. Finns det någon TMT jag kan ladda ner som har funktionen HDMI-Passtrough där jag kan använda den medföljande serial koden?

3. Vilka inställningar i Vista samt HDAV Center för att få ut just Passtrough.

Har lagt ner mer än 10 timmar denna helg på det här kortet och nu känns det hopplöst!

Hoppas att någon kan hjälpa mig med någon av punkterna...

Goldstar stort tack för att du försöker hitta en lösning!

Redigerat av RedEnzo, 31 January 2010 - 04:19.

Postad 31 January 2010 - 08:02

smatter
  • smatter
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0

Ingenting fungerar just nu! TMT som jag fick med fungerar inte ens att starta, har installerat om det 3-4 gånger och det händer inte ett skvatt. Testade att ladda hem TMT från Asus sida men i ljudinställningarna får jag inte med HDMI passtrough utan endast HDMI, varför kan man fråga sig? Var ju den senaste dom hade på sidan. Innan jag skulle installera medföljande TMT hade jag en icke rumsren version där HDMI passtrough fanns med men jag lyckades ändå inte få just passtrough, vad är det för inställning som gäller? Väljer jag Dolby digital i HDAV Center får jag DD oavsett ljudspår och väljer jag DTS blir det samma sak fast allt blir DTS, fattar nada.

2. Finns det någon TMT jag kan ladda ner som har funktionen HDMI-Passtrough där jag kan använda den medföljande serial koden?

Har lagt ner mer än 10 timmar denna helg på det här kortet och nu känns det hopplöst!

Jag har ett grafikkort med 2 utgångar. Den ena går till TV:n direkt den andra kopplas till HDAV. Så mina inställningar kanske inte hjälper dig men here goes...

1) Dra ner senaste drivisarna för HDAV
2) Ställ in HDMI i HDAV center de övriga inställnigarna spelar ingen roll
3) Ställ in SPDIF/Passthrough i Vista/Windows (högerkliocka på den lilla högtalaren nere till höger välj playback devices sätt SPDIF/passthrough som default)
4) Testa om du får ljud ut
5) Funkar inte det avinstallera HDAV och installera de drivisar som kom med kortet (det funkade för mig, jag har inte de senaste drivisarna men jag har passthrough av allt)

Postad 31 January 2010 - 15:29

MikaelJ
  • MikaelJ
  • Forumräv

• 758 inlägg
  • 0

Kan du inte ändra tvupplösning i Maranten så att det funkar med tv´n. Har inte pillat så ingående på den maskinen men som jag minns det kan jag välja olika signal ut för de olika utgångarna. I så fall behöver du ju inte ändra utsignalen från datorn. Sen skulle jag göra som smatter skriver. Jag vet hur frustrerande de är jag höll på i väldigt många timmar innan det löste sig för mig oxå.

Lycka till och ge inte upp// MikaelJ

Postad 31 January 2010 - 16:02

RedEnzo
  • RedEnzo
  • Användare

• 218 inlägg
  • 0

Jag har ett grafikkort med 2 utgångar. Den ena går till TV:n direkt den andra kopplas till HDAV. Så mina inställningar kanske inte hjälper dig men here goes...

1) Dra ner senaste drivisarna för HDAV
2) Ställ in HDMI i HDAV center de övriga inställnigarna spelar ingen roll
3) Ställ in SPDIF/Passthrough i Vista/Windows (högerkliocka på den lilla högtalaren nere till höger välj playback devices sätt SPDIF/passthrough som default)
4) Testa om du får ljud ut
5) Funkar inte det avinstallera HDAV och installera de drivisar som kom med kortet (det funkade för mig, jag har inte de senaste drivisarna men jag har passthrough av allt)

Tack!

Vet inte hur men till slut lyckades jag få ut True HD. Det var Resident Evil på BD, skönt tänkte jag och hivade in en Alice Cooper konsert på HD-DVD som bl a har DTS-HD, någon som tror att det fungerade? Svaret är NEJ! Har inte lyckas få ut HD-ljud från HD-DVD över huvudtaget. Kan fortfarande inte välja HDMI Passtrough i TMT så egentligen kan jag inte fatta att jag fick True HD att fungera men det kanske räcker med att välja HDMI under audio i TMT, har versionen som heter 139 på slutet, vilken har ni?

Det är problemet med ljudet som jag har, nu tillbaka till bilden.

När jag kollade på BD ville jag självklart köra 24p men då försvinner bilden helt och jag måste starta om datorn. Testade att köra 720 50p och då försvinner bilden också, samma sak med 1080 50p. Måste man köra 60Hz i sånt fall fattar jag inte hur f..n dom har tänkt? Ska man behöva köra fel refreshrate på PAL filmer för att man ska få bilden att visas?

Har haft HTPC i 3-4 år och har varitt med om både det ena och det andra men det här är en klass för sig, finner inga ord.

Det är riktigt smutt att ha en allt i ett lösning men nu funderar jag verkligen på om det är värt det...

//RE

Postad 31 January 2010 - 23:42

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7392 inlägg
  • 0
Verkar som att du har den första versionen av kortet, den klarade inte 24hz efter vad jag läst i den här tråden iaf.

Postad 01 February 2010 - 06:42

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14172 inlägg
  • 0
Det skulle förklara 24p problemet, men mitt rev8 kort (gamla versionen) spelade 50hz utan problem.

Vad har du för grafikkort i övrigt?

Postad 01 February 2010 - 10:37

RedEnzo
  • RedEnzo
  • Användare

• 218 inlägg
  • 0
Vet inte vad som är fel men någonting är det som inte står rätt till...

Efter en massa pillande lyckades jag köra både 24p, 50p, 60p både i 720 och 1080. Testade på skoj att välja min tv profil som är 1360x768 med projjen ikopplad o det fungerade också...ÄNTLIGEN tänkte jag och switchade om till tv´n och till min stora förvåning fungerade de också? Testade både 1920x1080 50/60p med tv och det fungerade...

MEN efter ett par omstarter så är allt som vanligt igen totalt svart på tv´n och strul med bilden på projjen också, fattar inte mycket nu...

Grafikkort Ati 2600 pro, testa en uppsjö olika drivare utan framgång. (Någon som har detta kort och kan rekomendera en stabil drivare under Vista?)

Ljudet har jag fått lite kläm på tyvärr har endast en av mina BD DD True HD och det fungerar MEN Varför fungerar inte True HD och DTS HD MA på HD-DVD ? Såg tidigare i tråden att någon fått ut HD-Ljud från HD-DVD.

Tack för svaren hittills!
//RE

Postad 01 February 2010 - 13:20

bolor
  • bolor
  • Amatör

• 93 inlägg
  • 0

Vet inte vad som är fel men någonting är det som inte står rätt till...

Efter en massa pillande lyckades jag köra både 24p, 50p, 60p både i 720 och 1080. Testade på skoj att välja min tv profil som är 1360x768 med projjen ikopplad o det fungerade också...ÄNTLIGEN tänkte jag och switchade om till tv´n och till min stora förvåning fungerade de också? Testade både 1920x1080 50/60p med tv och det fungerade...

MEN efter ett par omstarter så är allt som vanligt igen totalt svart på tv´n och strul med bilden på projjen också, fattar inte mycket nu...

Grafikkort Ati 2600 pro, testa en uppsjö olika drivare utan framgång. (Någon som har detta kort och kan rekomendera en stabil drivare under Vista?)

Ljudet har jag fått lite kläm på tyvärr har endast en av mina BD DD True HD och det fungerar MEN Varför fungerar inte True HD och DTS HD MA på HD-DVD ? Såg tidigare i tråden att någon fått ut HD-Ljud från HD-DVD.

Tack för svaren hittills!
//RE

tyvärr så har hdav-korten problem ibland med handshake. För mig blev det ett byte av grafikkort som löste problemet med den svarta skärmen....

Postad 01 February 2010 - 14:12

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14172 inlägg
  • 0
Jag har ju kört det gamla hdav 1.3 kortet ett tag och det har väl funkat förrutom 24p och att den inte kunde stänga av splendid som gjorde så bilden blev helt grå. Sagt och gjort - bytte till ett slim kort och det vägrade andra upplösningar än 800x600 med mitt integrerade intel-grafikkort. Jag kunde ändra sliden till andra upplösningar, den handskakade om men när bilden kom tillbaka och jag skulle godkänna den nya upplösningen så var den 800x600 igen.

Bytte till ett nvidia som satt i servern (behöver inget prestandakort då jag låter cpu avkoda allt) och vips - hela registret inklusive 1080p24 fungerar direkt. Funkar även vid sleep/resume.

Postad 01 February 2010 - 16:22

RedEnzo
  • RedEnzo
  • Användare

• 218 inlägg
  • 0
Ok!

Så ni tror att det är grafikkortet som är boven? Har ju som sagt ett ATI 2600 pro som har hängt med sen bygget av min HTPC och har fungerat mer än tillfredställande...

Även fast det tar emot så kanske de är sista utvägen att byta grafikkort? Någon som har ett förslag på ett passivt kort som kan skaka hand med HDAV 1.3 slim?

//RE

Postad 01 February 2010 - 16:29

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14172 inlägg
  • 0
Jag hjälpte grannen att bygga htpc och då satte vi ett sånthär i hans burk:

Postad 01 February 2010 - 23:32

RedEnzo
  • RedEnzo
  • Användare

• 218 inlägg
  • 0
I nuläget är jag så förvirrad att jag knappt vet vart jag ska ta vägen men jag gör ett försök att berätta om min upplevelse, vill poängtera att jag inte är någon superduper dator teknik snubbe men tycker väl själv att jag är över medel...

Nu ska vi se, jag följde råden jag hade fått här och började jaga efter ett nytt grafikkort. Av ren slump lyckades jag hitta en trasig burk på jobbet som jag kunde slakta, i den hittade jag ett Gigabyte GV-NX6600, med stor glädje hoppade jag in i bilen och satte fullt spett hemåt...

Tryckte in kortet, in med senaste drivarna och på med burk och tv, ska tillägga att jag installerade om ljudkortet i samma veva bara för att få en fräsch installation. Svart i tv´n? Svar: JA växlade över till projektorn och fick bild. OK tänkte jag och slängde in en BD bara för att passa på att njuta lite när man hade chansen, efter 10 sek stängs filmen av, grafikkortet har inte HDCP stöd så där sprack den njutningen. Kollade på prisjakt vilka som hade Ati kortet som Dreadlock tipsade om, och tänkte panikköpa kortet men butiken jag tänkte dra till hade stängt. Då tog jag bort allt vad Ati heter från burken, satte i mitt gamla kort in med senaste drivarna, in med grafikkortet i ljudkortet och på med tv´n. Svart igen? JA! Växlade om till projektorn och vips fick jag bild. De som nu slog mig var att det kanske inte är handskaknings problem utan att felet sitter i TV/Förstärkare trots att jag faktiskt fick det att fungera igår. Så det fick bli uteslutningsmetoden, kopplade om så att tv´n fick out 2 istället för out 1 i förstärkaren och vise versa med projektorn. Växlade till out 2 och det är fortfarande svart i tv´n, över till out 1 = bild på projektorn. Eftersom det fungerade innan att växla mellan TV/Proj i förstärkaren när jag körde endast med grafikkortet så vill jag inte tro att felet ligger där och återigen det fungerade en stund igår. Sista saken jag hade möjlighet att testa var att gå förbi förstärkaren helt, alltså kopplade jag som följer: HDMI från grafikkort till ljudkort, från ljudkort till tv. Svart igen? NEJ! Bilden var klockren, matade tv´n med 1360x768 60p, provade olika upplösningar och allt fungera, eftersom jag nu fick bild blev jag än mer osäker på att det är handskaknings problem. Den största nackdelen med att gå förbi förstärkaren är ju att man inte får nåt ljud alls vilket är lite tråkigt ;-)

Är helt nollställd nu, kan inte förstå logiken. Har spenderat snart 20 timmar på detta sen i fredags så hjärnan börjar bli lite lätt mosig. Jag kan verkligen inte fatta vart felet kan ligga. Hoppas ni kan se nåt jag har missat som ni tror kan vara fel. Jag tycker att jag har testat ALLT nu. Klart jag kan lägga trehundra spänn till på ett nytt grafikkort men det känns verkligen som pengarna i sjön om det inte skulle fungera, tror ni att det kommer att lösa mina problem? Tack för att ni orkar bry er och försöker hjälpa mig...

En sista sak, jag hatar att ge upp och jag kommer inte ge upp. Är så förtvivlad nu att jag inte kan tänka på något annat. Jag vet att det ska fungera, jag har sett det med mina egna ögon!

//RE

Redigerat av RedEnzo, 01 February 2010 - 23:39.

Postad 02 February 2010 - 00:02

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7392 inlägg
  • 0
Du kan ju alltid köpa en hdmi-splitter och koppla både tv och proj på samma utgång på förstärkaren. Det förutsätter ju att tvn och projjen kan hantera samma upplösning.

Edit/ Alternativt att du ställt in förstärkaren på att skicka 1080p och tvn inte klarar av det, vet inte vad din tv klarar för insignal

Redigerat av Unregisteredc96d6be8, 02 February 2010 - 00:06.

Postad 02 February 2010 - 00:17

RedEnzo
  • RedEnzo
  • Användare

• 218 inlägg
  • 0

Du kan ju alltid köpa en hdmi-splitter och koppla både tv och proj på samma utgång på förstärkaren. Det förutsätter ju att tvn och projjen kan hantera samma upplösning.

Edit/ Alternativt att du ställt in förstärkaren på att skicka 1080p och tvn inte klarar av det, vet inte vad din tv klarar för insignal

Har du någon aning om vad som kan vara felet efter min beskrivning? HDMI splitter är ju ett alternativ men då tycker jag att man tappar vitsen med bildväxlaren i förstärkaren och de va bl a. Därför som jag köpte just Marantzen.

Postad 02 February 2010 - 00:40

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7392 inlägg
  • 0

Har du någon aning om vad som kan vara felet efter min beskrivning? HDMI splitter är ju ett alternativ men då tycker jag att man tappar vitsen med bildväxlaren i förstärkaren och de va bl a. Därför som jag köpte just Marantzen.

Som sagt titta i din marantz handbok och ta reda på så du inte ställt in skalning till 1080p för om du har det ut ur förstärkaren på båda hdmi ut så spelar det ingen roll vad du ställer in datorn på för upplösning. Börja där, hitta inte mycket info om din tv, men de trådar som behandla den på detta forum var ca 2år gamla dvs sen senaste inlägget.

Postad 02 February 2010 - 09:21

RedEnzo
  • RedEnzo
  • Användare

• 218 inlägg
  • 0

Som sagt titta i din marantz handbok och ta reda på så du inte ställt in skalning till 1080p för om du har det ut ur förstärkaren på båda hdmi ut så spelar det ingen roll vad du ställer in datorn på för upplösning. Börja där, hitta inte mycket info om din tv, men de trådar som behandla den på detta forum var ca 2år gamla dvs sen senaste inlägget.

Skalningen är avstängd i förstärkaren, och som sagt när jag körde utan ljudkortet dvs från grafikkortet till förstärkaren fungerade det klockrent att byta från tv till projektor och vise versa, samma inställningar nu i förstärkaren som då. Kan det vara så att det händer någonting med signalen som är känsligare för tv´n än projektorn när man går via ljudkortet?

Postad 02 February 2010 - 09:30

bran
  • bran
  • Beroende

• 1033 inlägg
  • 0
Det här kanske inte hjälper dig nåt, men jag hade lite problem förut med upplösning och efter viloläge etc.

Detta löstes helt genom att installera om datorn, och installera ljudkortet INNAN grafikkortet. Uppdatering av firmwaren skedde även då, vet inte om det avhjälpte nåt också. Men nu har jag alltid 1080p utan overscan till TVn, och allt skickas genom receivern som är inställd till "through" dvs ingen bildbehandling.

Postad 03 February 2010 - 23:35

RedEnzo
  • RedEnzo
  • Användare

• 218 inlägg
  • 0

Det här kanske inte hjälper dig nåt, men jag hade lite problem förut med upplösning och efter viloläge etc.

Detta löstes helt genom att installera om datorn, och installera ljudkortet INNAN grafikkortet. Uppdatering av firmwaren skedde även då, vet inte om det avhjälpte nåt också. Men nu har jag alltid 1080p utan overscan till TVn, och allt skickas genom receivern som är inställd till "through" dvs ingen bildbehandling.

Hej och tack för ditt svar!

Orkade inte installera om hela burken men jag avinstallerade ljud- och grafikkort. Det som är skumt är att det inte gick att avinstallera HDAV center, provade med alla möjliga olika avinstallationsprogram utan framgång. När både ljud- och grafikkort var avinstallerat installerade jag först ljudkortet och sedan grafikkortet. Efter det fick jag faktiskt bild på tv´n men efter att jag hade switchat över till PS3an och tillbaka till HTPC förblev det svart. Har rovat idag att ta HDMI kabeln som går till projjen och sätte in den i tv´n men det vart tyvärr samma resultat, fick för mig att det kanske var kabeln som spökade. Nu har jag iallafall kommit fram till att det måste bero på kombinationen mellan ljudkortet, receivern och tv´n. Fungerar som sagt om man kopplar förbi receivern dvs. direkt från ljudkort till tv´n och det fungerar om man kopplar förbi ljudkortet och går direkt från grafikkortet till receivern och sen till tv´n. Det känns på nåt sätt som att signalen tar stryk på vägen. Tv´n är som sagt snart 4år gammal och jag vet inte vad den har för HDMI-version om det nu skulle ha någon betydelse.

Ljudkortet sitter fortfarande i burken men jag har nu kopplat från grafikkort till receivern och sen till tv´n, nu har jag både bild och ljud iallafall, om än sämre ljud men hellre sämre ljud än inget ljud och ingen bild...

Det enda som finns kvar att testa är att byta tv, har ingen möjlighet till det nu och vi får se när tillfälle ges.

Känns så j....a tragiskt just nu med tanke på att man har fått ta del av en helt annan ljudupplevelse och man har i praktiken den hård- och mjukvara som behövs för att det ska fungera MEN så gör det inte det... SUCK!

Tack iallafall för att ni har engagerat er, vi lär nog höras!

Go natt!

//RE

Postad 08 February 2010 - 23:33

RedEnzo
  • RedEnzo
  • Användare

• 218 inlägg
  • 0
Än har jag inte gett upp... Har legat lite lågt i helgen men idag fick jag tummen ur och försökte ringa till Asus. Tog inte lång tid innan jag fick reda på att Asus inte har någon support på deras komponenter och vart hänvisad till deras forum. Har läst lite trådar på deras forum och jag verkar tyvärr inte vara ensam med problemet att man inte får någon bild. Slog en signal till butiken där jag köpte kortet och han tyckte också att det var väldigt märkligt men han trodde att felet låg i förstärkaren eller att det var en inställning i datorn. Hade lovat mig själv och min sambo att jag inte skulle pilla mer med burken men jag kände att jag var tvungen eftersom jag inte får lämna tillbaka kortet. Ut med burken koppla om sladdar, på med tv o proj. Precis som förut ingen bild, blev förbannad och tänkte att jag ta mig f..n har testat allt och gav upp igen. Gick ut till köket för att fixa lite käk, snegla in i sovrummet och kom på att jag har ju inte testat att koppla in sovrums tv´n. Slet ner tv´n från väggen bar ut den i vardagsrummet koppla in HDMI-kabeln från vanliga tv´n till sovrums tv´n, på med burken och vipps där kom den efterlängtade bilden. Bytte från tv till proj, fån HTPC till PS3 fram och tillbaka kors och tvärs och allt fungerade prima ;-)

Nu VET jag att det är tv´n som är boven och det känns skönt men inte för pluskan. Vad som är fel har jag inte en aning om och jag kommer säkert inte att få svaret men jag vet att det inte är fel på kortet, datorn eller förstärkaren och det känns skönt. Någon som har en vild chansning?

En annan fråga som jag tror någon har svar på, varför fungerar inte HD-ljuden när man spelar HD-DVD?

Tack så länge!

Edit: Sovrums tv´n är en typ 4 år gammal Sony-Bravia 26" HD-Ready...

Redigerat av RedEnzo, 08 February 2010 - 23:39.

Postad 15 February 2010 - 18:36

zyberzeke
  • zyberzeke
  • Användare

• 138 inlägg
  • 0
Går det att få S/PDIF pass through på kortet.
Har köp tAsus Xonar HDAV1.3 slim kortet och jag kan bara få antingen Stereo PCM) i HDAV center dolby digital eller DTS förinställt.
Kollar jag på en film med DTS tex sså blir det inte DTS om jag inte ställt in det i HDAV center.

Japp tror jag fått det att funka nu, det löste sig med TMT installerat, men helt klockrent är det inte än så länge.

Redigerat av zyberzeke, 15 February 2010 - 21:48.

Postad 07 April 2010 - 13:56

Unregistered0663f9bd
  • Unregistered0663f9bd
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0
Försöker få lite grepp om allt i denna djungel.
Jag kör optiskt från mitt moderkort https://www.prisjakt...kt.php?e=387470 -> till min Marantz 7002.
Eftersom jag tittar primärt på HDfilmer från min dator så vill jag lyfta ljudet och främst DTS ljudet.
Är ett av dessa ljudkorten den bästa lösningen?

Redigerat av Unregistered0663f9bd, 07 April 2010 - 14:00.

Postad 07 April 2010 - 16:28

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14172 inlägg
  • 0
Well, är det de nya ljudformaten du vill åt så ja - har du dina hd-filmer på datorn med dts-core ljudet så klarar du dig med din befintliga setup

Postad 08 April 2010 - 12:55

Unregistered0663f9bd
  • Unregistered0663f9bd
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0
Så ljudbilden blir inte annorlunda då? Exempelvis som de som kör cambridge dac magic för att lyfta upp ljudet från mp3'or, spotify och filmer från datorn.

Postad 09 April 2010 - 07:45

Unregistered80d04991
  • Unregistered80d04991
  • Användare

• 133 inlägg
  • 0
Nu börjar jag bli desperat. Får inte till bitstreaming med mit Xonar HDAV1.3 Slim.

Jag har nu installerat om hela HTPC:n och installerat alla nyaste drivrutinerna, i rätt ordning och får exakt samma resultat som innan.

Setup:
Gigabeyte Mobo med inbyggt Radeon HD3200 -> kopplat med HDMI till HDMI in i -> Xonar HDAV1.3 Slim -> kopplat från HDMI ut till -> Maratnz SR6004 -> 9.1 högtalarsystem

Inställningar:
Windows ljud: Xonar S/PDIF Pass through divice,
Xonar CP: HDMI-mode, 8 speakers, 192k (vilket förstärkaren klarar av, har testat lägre också), 7.1.
vet inte varför man måste ställa in detta när det bitstreamas men har gjort det iaf
TMT3 (asus oem): HDMI

Symtom:
Inga kodade format fungerar, när jag kör allt ljud bitstream mot förstärkaren. MEN ljudet fungerar i övrigt, kan tex titta på TV, kan lyssna på musik osv. Då går det en Stereo 192K signal som förstärkaren tar emot och spelar upp felfritt. Men när jag ska köra en DVD/BD med DTS, Dolby Surround, DTS-HD, Dolby TrueHD osv är det tyst som i graven. Ännu konstigare är det att när det är en DTS-signal så tänds DTS-loggan upp på förstärkaren, men inget ljud, på alla andra format är ser det ut som att ingen signal är på väg in i förstärkaren.

Allting fungerar klockrent att bitstreama från min PS3 slim, har testat både de vanliga och HD-formaten. så recievern är rätt inställd antar jag.

Har alltså testat både att köra det från TMT3 med både DVD och BD, från MC och WMP.

Jag tror jag har läst 40 sidor på AVSforums tråd om kortet, googlat och läst på ett otal andra forum, t.o.m börjat översätta franska och tyska forum utan att hitta ledtrådar B)
Vad sjutton kan jag göra för fel?

Redigerat av Unregistered80d04991, 12 April 2010 - 10:31.

Postad 12 April 2010 - 10:37

Unregistered80d04991
  • Unregistered80d04991
  • Användare

• 133 inlägg
  • 0
obs, dubbel post, ta bort... Gjorde fel vid redigering

Redigerat av Unregistered80d04991, 12 April 2010 - 10:38.

Postad 13 April 2010 - 17:09

isolde
  • isolde
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0
Hejsan !

Jag har versionen 3.0.1.161 av TMT då funkat det men måste byta från spdif till hmi Pass Trough när jak kopplar in min projektor. Har försökt med andra versioner men det funkat inte. Kör Windows 7 Pro.

Vet inte om det hjälper ?

isolde

Postad 01 August 2010 - 20:27

merry
  • merry
  • Forumräv

• 685 inlägg
  • 0
Hej!
Är i behov av ett nytt kort och det verkar vara Asus som drar det längsta strået för mig än så länge.
Men hur är det med alla problem som ni hade i början, är det fixat nu eller? Är det ett visst batch nr som gäller för att slippa gamla problem kort och isåfall vilket nr?
Jag kör även analogt ut till slutsteg ifrån kortet.
En annan sak som någon kunnig på HTPC kanske kan svara på är om jag vill kunna justera delay separat på varje kanal är det möjligt via Asus kortet? Om inte går det att göra det på något annat vis då? :)

Postad 02 August 2010 - 08:31

Unregistered80d04991
  • Unregistered80d04991
  • Användare

• 133 inlägg
  • 0
Jag hade problem med mitt kort ett tag, men i mitt fall var kortet defekt, och efter mycket sen RMA så löste sig alla problem för mig.

Det var hyfsat nytt när jag köpte det, har kommit en hel drös med nya drivrutiner och uppgraderingar för TMT sedan dess.

Jag är GANSKA säker på att du kan ställa delay på varje kanal på kortet, men tänker inte svära på det. Gör det själv i min amp

Postad 02 August 2010 - 19:54

merry
  • merry
  • Forumräv

• 685 inlägg
  • 0
Okej, ingen som kan svara säkert på min fråga ang delay? Om det inte går hur löser ni det då ni som kör analogt till slutsteg?

Postad 02 August 2010 - 21:33

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14172 inlägg
  • 0
Så vitt jag vet har inte xonarn någon delayhantering i drivrutinerna

Postad 04 August 2010 - 14:11

merry
  • merry
  • Forumräv

• 685 inlägg
  • 0
Okej, det va ju mindre bra då. Är det ingen som har nått skvaller om nå nya kort på gång? Man vill ju ha nytt varje år väl :)

Postad 20 November 2010 - 10:01

ingvar
  • ingvar
  • Lärjunge

• 438 inlägg
  • 0
Är det fortfarande samma elände med kassa drivrutiner, funkar bara med TMT osv?

Skulle vilja ha ett ljudkort som fixar HD-ljud men trivs bra med PowerDVD som jag
fått att fungera bra (vilket TMT inte gör på min maskin) så jag har ingen lust att
bli inlåst i TMT.

Mvh,
Ingvar

Postad 20 November 2010 - 14:10

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

• 1988 inlägg
  • 0
Lägg hellre pengarna på ett grafikkort från ati's 5000 serie. Där funkar samtliga format utan problem via hdmi utgången.
du får ett riktigt schysst, passivt kylt kort för ca: 500 kr.

Redigerat av somoene2, 20 November 2010 - 14:10.

Postad 21 November 2010 - 11:04

ingvar
  • ingvar
  • Lärjunge

• 438 inlägg
  • 0
Problemet är bara att jag måste jag ha analog 5.1/7.1.

Min hemmabioprocessor (Lexicon MC-12) har inte HDMI in och jag vill
inte byta ut den om jag inte absolut måste.

Mvh,
Ingvar

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.