Tack.
Du måste ha en hårddisk eller usb sticka i Dune ! för att det ska fungera.
MrDTS
Officiell tråd - HDI Dune Base/Prime/Center
Startad av
Cthugha
, aug 27 2008 19:03
1515 svar till detta ämne
8 relaterade trådar
Postad 13 december 2011 - 18:41
Du måste ha en hårddisk eller usb sticka i Dune ! för att det ska fungera. MrDTS Postad 13 december 2011 - 20:49 Jag vill bara veta Fungerar Jukeboxen i Dune både med filmer och serier på ett bra sätt ? Är det enkelt att fixa till med jukeboxen? Funkar det med Mac? Jag frågar för att jag måste hitta en mediaspelare som fungerar som den skall Har ratat Boxee för den dåliga bildhanteringen och nu är jag så (Censur) på Popcorn A-300 (orkar inte berätta) Tacksam för ett positivt svar, för jag vill helst inte återvända till Tvix Redigerat av MalcomX, 13 december 2011 - 20:49. Postad 14 december 2011 - 08:56 Funkar bra både för film och serier (då pratar jag om jukeboxen yaDIS). Om du söker på yaDIS i denna tråd hittar du mycket info om hur man installerar och då borde det inte vara svårt att få till. Vet ej om det funkar för Mac. Postad 14 december 2011 - 12:49 Som tur är funkar mac med windows ![]() Yadis verkar inte allt för svårt att få till så det är ju bara att köra Jag frågar, därför att den Popcorn jag har hemma nu inte fungerar speciellt bra med YAMJ som är popcorns motsvarighet till Yadis och det vet i tusan om det någonsin kommer att fungera Dessutom verkar det som att det är många fler som använder Dune både här och på component.se och det gör det enklare för en "svensk" att få ihop det hela Någon som har lite mer tips, så är ni hjärtligt välkomna ![]() Postad 14 december 2011 - 18:44
Bump Postad 15 december 2011 - 00:18 Eller är det någon som testat DuneX för Mac Eftersom att jag ännu inte har någon Dune ( får väl hem en på fredag ) så måste jag fråga ![]() Redigerat av MalcomX, 15 december 2011 - 03:24. Postad 15 december 2011 - 22:29 ![]() http://dune-hd.com/news/303-new-beta-firmware-version-for-dune-hd-media.html Postad 16 december 2011 - 21:21 Postad 16 december 2011 - 23:56 Jag har bara haft min i några timmar, men gått igenom alla format och kanske startat upp ett 30 tal filmer Inga som helst problem med varken Mkv, iso eller BDMV Men det har jag inte heller haft med Tvix eller Popcorn När filer inte fungerar så är det till 99% beroende på att filen är korrupt Dålig rippning eller att dett fattas info i filen Inte helt ovanligt om man laddar ner sina filer från internet Redigerat av MalcomX, 16 december 2011 - 23:58. Postad 18 december 2011 - 11:48 Sätt i en riktig (snabb) HD extern eller intern. För övrigt så existerar det korrupta mkv- filer. Är det så att vissa mkv- filer funkar och andra inte så kan du dra lite slutsatser den vägen. Redigerat av Unregisterede08ae2cf, 18 december 2011 - 11:49. Postad 18 december 2011 - 13:52 Postad 18 december 2011 - 14:43 Har provat "netgear N600" wireless dual band USB adapeter. Enligt intruktionsboken, så ska det gå. Har en thomsen router som används, så det ska inte bli något problem. Jag går in på "nätverk" på min Dune prime 3.0 ,låter den söka men den hittar ingen nätverk säger den... S å där är det stopp.. Jag vet att det är inte bra skicka högupplösningfilmer via nätverka, enligt många sidor. Men jag har intern HD i min dune. Så tanken är skicka direkt dit, i stället för min externa HD. Är det någon har lösning?? Tacksam för svar.. Jag är nörd när det gäller hårdvara ![]() Postad 18 december 2011 - 19:46 Så jag tänkte jag skulle dela med mig av mina nyfunna erfarenheter av Dune D1 och installationen Har fått några pm från andra som undrar hur jag har löst det eller detta och tar det därför här Om vi börjar med vad man skall välja för någon Jukebox, så valde jag Yadis framför Zappiti och det beror först och främst på att jag lyckades nästan till 100% med Yadis. Jag kommer att ge mig på Zappiti senare För Yadis måste man fixa till sina mappar Jag valde att göra detta med Therenamer Yadis vill ha mappnamn Filmens Namn (2011) Inga punkter utan bara mellanslag Samma gäller serier och har ni flera säsonger så lägger ni dessa i en mapp Blue Bloods (2011) Sedan kan ni lägga in säsongerna i egna mappar i huvudmappen om ni vill det Jag fick 100% träff på alla serier och kanske 5% miss på filmer. Men de filmer som missades hade fått svenska namn och då var det bara att skifta till engelska och alla hittades Jag har valt att lägga alla mina filer i externa USB HDD som jag har kopplat till min Dune direkt Har valt att ha ett USB minne i Dune istället för HDD som står och snurrar Jag fick första formatera mitt usb och lägga dit två partitioner Den första fick 2 GB och den är formaterad som EXT2 eftersom att Dune använder detta Den andra fick 6 GB och blev NTCS (för att jag ville testa) och i den lade jag ett par filer för att den inte skulle var tom När ni går till Storage i inställningar och väljer att initiera en intern HDD så väljer den bara den tomma partitionen Om man inte gör två partitioner så hittar ni inte usb minnet på nätverket och ni kommer bara att hitta det som INTE är förvalt till att vara internal storaget När ni skall lägga in Yadis ( läs den manualen som alla länkar till ) http://www.mediasmar...0-for-the-dune/ Det är här som det viktiga kommer att man har någonstans att exportera Yadis filen Den skall INTE ligga på samma disk som ni har filer. Då kan ni råka radera alla era filer Sedan är allt ganska enkelt och det mesta löser sig själv Ni skall bara leta upp yadis mappen och göra den till favorit, så kommer den upp på "HEM" sidan på er spelare Det jag har skrivit ovan, var kanske inte så självklart av manualen och jag har fått leta lite info för att själv förstå hur det funkar. Delar därför med mig av detta och inte för att jag tror att jag kan detta här bättre än någon annan Ni som använder en NAS ( vilket jag också skall börja göra nu när jag fattar hur det funkar ) Kan välja att tex lägga Yadis filen i Publicmappen och sedan välja de HDD som ni har filmer i på nätverket och Nasen Då kommer det att fungera precis likadant Det går att ställa in NFS om man bara vet hur man skall göra och den infon hittade jag i en film http://www.youtube.com/watch?v=xnREgyxL6HM Redigerat av MalcomX, 18 december 2011 - 21:59. Postad 18 december 2011 - 20:23 Kan man göra något med Yadis innan man får hem sin Dune ? Yadis 2.1.7 http://www.mediafire...8pwl93jvqsfvx1q Ja, man kan tex fixa till alla mappar som jag nämner i förra inlägget och sedan borde det logiskt sätt gå att indexera allt, genom att koppla upp sig till alla sina diskar antingen genom att koppla dessa till sin dator eller över nätverket genom att välja dessa som mappar i inställningar När man sedan får hem sin Dune, så är det antingen bara att välja ny plats i inställningar om man tex vill ha diskarna kopplade till sin Dune direkt. Annars är det ju lämpligt att välja rätt plats från början och bara köra Det är först när man exporterar som man måste ha sin Dune på plats Redigerat av MalcomX, 18 december 2011 - 20:33. Postad 18 december 2011 - 21:06 Detta spara mycket tid för mig som är nybörjare Postad 19 december 2011 - 19:23 Men när jag testar med W7 från en virituell installation funkar det inte alls så bra Är det allmänt att W7 inte fungerar eller är det mitt skit det är fel på Tänk om de hade kunnat göra Yadis till Mac ![]() Redigerat av MalcomX, 19 december 2011 - 19:24. Postad 21 december 2011 - 00:33 Jag blir allt mer impad av denna boxen Den fungerar som sagt perfekt och jag har än så länge inte stött på några hinder Jag är jättenöjd med Yadis och efter att ha testat Zappiti lite kort, så tror jag nog att jag håller vid Yadis ( såvida inte någon kan hjälpa till att reda ut allt manuellt pill som Zapiti kräver för att fungera lika bra ) Sitter just nu och är glad för att det är så enkelt att föra över filer från sin NAS Min Qnap har ingen filhanterare som kan föra över filer till annan enhet Men I Dune så finns det en ypperlig filhanterare I filhanteraren valde jag min Nas och den externa USB HDD som finns kopplas till Nasen Markerade de filer som jag vill ha överförda och sedan valde jag kopiera alla markerade filer Gick sedan till min externa USB HDD kopplad till DUNE och där valde jag klistra in Imponerande 70 Mbit/s Redigerat av MalcomX, 21 december 2011 - 00:35. Postad 22 december 2011 - 15:07 jag vill bara ha en spelare som klarar av att streama full HD film perfekt. allt annat lullull som omslag och sånt behöver jag inte. kommer att streama från min Synology NAS. Postad 22 december 2011 - 15:09 Postad 22 december 2011 - 15:21 då vill jag bara ha svar på denna fråga. är detta den bästa och säkraste mediaextendern på marknaden som kostar runt 2000kr? Postad 22 december 2011 - 15:37
Svårt säga vilken som är den bästra, men i minna ögon och de jag har haft och testat osv.. så är det den jag har gillat mest. Har en Dune prime 3.0 Postad 22 december 2011 - 16:04 ![]() Annars går det ju betydligt snabbare att bara bläddra sig fram. Postad 23 december 2011 - 09:35 Enda anledningen till att jag köpte Dune var att det (då) var den enda spelaren som kunde spela upp BD-ISO (perfekt) med fulla menyer. Det finns dock flera spelare som klarar "full HD film perfekt" sedan en tid tillbaka, så frågan är vad du egentligen lägger för värderingar i "full HD film perfekt"; container, bitrate, format, ljud, undertexter, menyer, bd-live, ...? Listan kan göras lång. Jag håller helt med om att yaDIS är (väldigt) snyggt, men det är ganska trögt att underhålla, även om det inte finns något bättre. Både jag och barnen hamnar nästan alltid i det vanliga folder-bläddrandet. Redigerat av Unregistered1425, 23 december 2011 - 09:36. Postad 23 december 2011 - 21:51
jag vill ha den spelaren för ca 2000kr som har bästa bilden och som inte hackar vid svåra panoreringar osv. sedan ska den kunna skicka DTS osv utan att koda den (passthrough). det är allt jag vill : ) Postad 25 december 2011 - 13:33
Jag har haft många spelare, mede8er, playon hd, popcorn, xtreamer mm. Men ingen har klarat av att strteama blurays lika finnt som den jag har nu. Dune smart D1. Det där med ljudet kan jag inte svara på eftersom jag inte får upp nån info på receivern om vad det är för ljud men det kommer i alla fall ljud när det tex är dts ma hd. Jag kör med smb inställt på nätverksmapparna i dunen eftersom det laggar med nfs men det funkar klockrent. Postad 26 december 2011 - 12:22 Postad 27 december 2011 - 01:24 Vill inte hålla med om det Jag har sett till att ordna mina filmer manuellt så att de ligger sorterade efter rätt Genre Land År Använder man dessa taggar så går det mycket fortare att hitta en film i stora biblioteket Jo, den ses som virus Men det är ju bara att tillåta, så tas filen inte bort Postad 27 december 2011 - 08:51 Hehe, här gäller det att inte ha den minsta paranoia ![]() Postad 27 december 2011 - 08:55 Om du vill ha "bra" tips så behöver du som sagt skriva lite mer om dina (tekniska) behov. Räcker det t ex med mkv-filer eller vill du även kunna spela BD-iso? Redigerat av Unregistered1425, 27 december 2011 - 08:55. Postad 27 december 2011 - 10:18
Programet som du nämer Therenamer, kan man göra bara ändringar på mapp namnet byta ut tex alla punkter till mellanslag? Postad 27 december 2011 - 12:28
Jag hoppar på här och fyller på med undringar. Det verkar som alla andra trådar är fulla av folk som är missnöjda med sina mediaspelare och de blir rekommenderade Dune av de frälsta. Jag funderar därför på en D1:a. Vad är det för skillnad på D1/H1/B1? Är det samma spelare fast man kan stoppa i BD-spelare eller hårddisk? Är det en IR-fjärr? Dvs, kommer den vara kompis med min Logitech Harmony? Postad 27 december 2011 - 13:11 D1=Display H1=Harddrive B1=Blu-Ray Fast du kan sätta i en 3,5" SATA hårddisk internt i D1:an också. Logitech Harmony fungerar utmärkt till Dune. /V-man Postad 27 december 2011 - 16:01
egentligen bara MKV men jag hittade alla mina svar här http://www.mediasmar...1-media-player/ kommer att införskaffa en D1 Postad 28 december 2011 - 09:37 Du kan även "hot-swappa" (byta hårddisk när maskinen är igång) i H1, vilket jag trodde H:et stod för ![]() Kör även jag Harmony (1100) som funkar klockrent. Postad 28 december 2011 - 11:14 Så kan det vara. ![]() /V-man Postad 28 december 2011 - 21:06 Postad 29 december 2011 - 09:18 fick hem min Dune D1 igår och fick vanliga MKV att fungera men provade en blu-ray ISO och den fungerade inte så bra den hackade och fick audio drop outs. ska man köra SMB eller NFS när man streamar stora filer? jag streamar från min Synology NAS DS111 Postad 29 december 2011 - 22:11 alla .mkv fungerar klockrent ifrån yadis, men ingen DVD-iso fungerar. Det står "playlist is empty" när man försöker spela upp en .iso-fil medans den glatt spelar upp .mkv (filerna accessas över nätverket) Testade då att strunta i yadis och gå in via nätverket och spela upp manuellt. Till min förvåning så fungerade det klockrent och på det viset så kan jag spela alla filmer. Kanske är det någon som har någon idé på vad felet kan vara? Jag har försökt att söka efter info men inte hittat något. jag använder yadis 2.1.3 och den senaste stabila firmwaren till Dunen. Redigerat av Unregistered8147b14e, 29 december 2011 - 22:12. Postad 29 december 2011 - 23:03 Koppla er HDD direkt till spelaren och utan Yadis och annat Om inte felet finns då, så får ni finna felet i antingen Yadis eller ert nätverk Troligtvis är det er nätverk, då jag inte har hittat en enda bug i Yadis Om ni får problem med Mkv filer, så beror det antingen på att ni har korrupta filer från nätet eller att ni har använt disken med en dator som skapat extra filer i mappen som stör Ni kan se dessa om ni slår på "se alla filer" i Dune eller i er dator/nas Ta bort dessa filer och det fungerar för det mesta Har ni tex en Ntfs hdd så är det bara en fil som skall vara där i grunden tror den heter ufsm om jag minns rätt Postad 30 december 2011 - 10:05 Brukar inte spela så stor roll nu för tiden. Kör du trådat eller trådlöst mellan D1:an och NAS:en? Postad 30 december 2011 - 12:08
jag kör trådat. fick igång NFS igår men det gick inge bra med BDMV filen. den startade och allt men sen började det lagga etc... sen när jag gick tillbaka till SMB mappen så blev det bara mappar av BDMV filen. gick alltså inte att spela den i SMB längre. konstigt men säkert något jag ställt till med i NASen. måste man ha USB eller HDD system storage aktiverat för att spela BDMV & ISO? Postad 30 december 2011 - 14:37 Postad 31 december 2011 - 15:31
Jag har samma problem typ. Det laggar när jag kör via nfs. Streamar trådat från en qnap ts-219p. Vad gjorde du för att få det att funka? ![]() Gott nytt år alla!! Redigerat av zitzo, 31 december 2011 - 15:31. Postad 31 december 2011 - 20:32 Postad 01 januari 2012 - 05:09 yaDIS 2.1.9 Nu har man lagt till funktionen "Sagas" som varit önskat ett tag. Det innebär att man kan lägga som i mitt exempel Scream 1,2,3 och 4 under samma cover När man sedan klickar på detta, så får man upp som på bilden nedan och väljer där vilken film man vill se Så här ser det ut hos mig ![]() Redigerat av MalcomX, 01 januari 2012 - 05:15. Postad 01 januari 2012 - 07:24 så man får hoppas de kommer med en Smart modell då den i artikeln inte var gratis direkt ![]() http://www.mediasmar...es-dune-hd-pro/ Postad 01 januari 2012 - 14:54 Vill du spela 3D så kan du ju köpa en LG eller liknande BD spelare för 1500 kr 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |