Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Pioneer KRP-500A/M och KRP-600A/M

1242 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 12 februari 2010 - 09:44

ajzman
  • ajzman
  • Forumräv

• 957 inlägg
  • 0
Well, nu verkar Xboxen ÄNTLIGEN fungera som den ska. Gav den en egen HDMI ingång (2) till KRPen (inställd på RGB:16-235) samt RGB:Standard / Output: RGB och nu ser spelen skitbra ut! Underbar svärta och grymma färger - utan några som helst black crush tendenser! ******** va najz!! Mass Effect 2 ser så sjuuuukt bra ut nu! :)

Resten av mina enheter (PS3 med RGB=Full, HD DVD, HD PVR) är kopplade till KRPns HDMI ingång 1, via min förstärkare och där är KRPn inställd på AUTO, vilket fungerar perfa. Rekommenderar dock alla som har problem med sin X360 via HDMI att läsa denna tråd (och testa med "gråskalebilden" på en usb-sticka), för det hjälpte åtminstone mig som fan:
http://www.avsforum....d.php?t=1087510

Ah just det, hade tagit fel på vad HD DVDn skickade för colorspace signal egentligen, det var inte Y'CbCr 4:4:4 som jag först skrev utan Y'CbCr 4:2:2, vilket ju låter mer korrekt.

Postad 12 februari 2010 - 10:18

The 4 Rings
  • The 4 Rings
  • Forumräv

• 511 inlägg
  • 0
Grattis :) kul att det funkar bra för dig,själv ska jag spara pengar o köpa ny teve less på min

Postad 05 april 2010 - 20:41

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16 356 inlägg
  • 0
Ett gratisprogram från en av killarna på avsforum gör det möjligt att ISF:a din apparat. Det verkar inte skilja mycket från controlCal. :)

För mig som har en macbook(ni kommer se mina fåniga frågor..)så hade hjag förhoppningar att jag kunde styra programmet från min laptop. De som är haj på macbook kan gärna skriva några rader om hur jag på enklast möjliga sätt kan styra programmet på min macbook, om det nu ens går.

Har ingen aning om programmet är "godkänt" av Pioneer.
länk till program

Redigerat av Unregistered1fef72f3, 05 april 2010 - 20:42.

Postad 07 april 2010 - 15:35

ajzman
  • ajzman
  • Forumräv

• 957 inlägg
  • 0

Ett gratisprogram från en av killarna på avsforum gör det möjligt att ISF:a din apparat. Det verkar inte skilja mycket från controlCal. ;)

För mig som har en macbook(ni kommer se mina fåniga frågor..)så hade hjag förhoppningar att jag kunde styra programmet från min laptop. De som är haj på macbook kan gärna skriva några rader om hur jag på enklast möjliga sätt kan styra programmet på min macbook, om det nu ens går.

Har ingen aning om programmet är "godkänt" av Pioneer.
länk till program

Frestande att prova, men vete tusan om jag vågar... "Kör det på egen risk" har ju skaparen av programmet skrivit på AVS forum och jag skulle inte bli glad om ngt hände med min KRP 500-M... Men jaa, klart frestande som sagt, hade inte alls varit dumt att ha tillgång till ISF-lägena.

Postad 07 april 2010 - 16:01

Noobman
  • Noobman
  • Forumräv

• 635 inlägg
  • 0

Frestande att prova, men vete tusan om jag vågar... "Kör det på egen risk" har ju skaparen av programmet skrivit på AVS forum och jag skulle inte bli glad om ngt hände med min KRP 500-M... Men jaa, klart frestande som sagt, hade inte alls varit dumt att ha tillgång till ISF-lägena.

Fegis där....(säger han som tittar fram bakom knuten och hoppas någon tar första steget) ;) .

Har liknande betänkligheter som dig, ISF vore som sagt en tillgång men min Pioneer's hälsa värderas åtskilligt högre så därför tar jag inga chanser/risker.

Mvh.
Mats

Postad 07 april 2010 - 18:49

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16 356 inlägg
  • 0
Är det någon som fattar hur man kopplar mot teven? Har jag rätt att det bara är att koppla nätverkskabeln direkt in i teven och säga till vilken IP-adress den har?

Tyvärr måste jag "omvandla" min macbook till en PC för att köra programmet. Det tycker jag är väldigt synd. Iden att bara koppla den direkt till teven är ju underbar.. ;)

Om han gör så att den passar mac kommer jag prova direkt.

Postad 07 april 2010 - 19:19

ajzman
  • ajzman
  • Forumräv

• 957 inlägg
  • 0

Fegis där....(säger han som tittar fram bakom knuten och hoppas någon tar första steget) ;) .

Har liknande betänkligheter som dig, ISF vore som sagt en tillgång men min Pioneer's hälsa värderas åtskilligt högre så därför tar jag inga chanser/risker.

Mvh.
Mats

Hehe, kom igen nu "friskt vågat hälften vunnet" eller vad är det man brukar säga...? B) Skämt åsido, tror som sagt inte jag vågar prova detta just nu, känns alldeles för risky för min kääääära KRP 500-M! ;)

Men fan va nyfiken man blir på ISF-lägena trots allt, håhåjaja... ;)

Postad 26 juli 2010 - 09:25

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16 356 inlägg
  • 0
Tråden börjar bli gammal så jag tänkte liva upp den lite. Jag hittade en kille som postade ett intressant svar från tyskland:

skillnad i svärta mellan 500M och 500A?

Vad får Pioneer-experterna här på forumet för intryck av svaret? Jag har själv länge hävdat att KRP 500M har djupare svärta än sin kusin 500A. Egentligen har jag hävdat det utan att ha något på fötterna, utan det var mer ett rykte som surrade om att KRP 500M var "förbättrad", en så kallad 9.5 generation.

500M fick lite av det som Pioneer skulle komma med sin 10:e generation. Därav "9.5" epitetet. Men fick 500A det också...?

Vad säger ni lärde?

Postad 26 juli 2010 - 21:13

Zero
  • Zero
  • Beroende

• 1 272 inlägg
  • 0
Som jag fattar det så har de europeiska krp500m tillverkade under 2008 fått lite 10g i sig, de krp500m som är tillverkade 2009 har samma teknik som krp600a alltså inte 10g utan 9g. Så det verkar som att vissa krp500m faktiskt kan gå ännu djupare i svärta än andra pioneer 9g modeller....

Postad 27 juli 2010 - 08:31

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16 356 inlägg
  • 0

Som jag fattar det så har de europeiska krp500m tillverkade under 2008 fått lite 10g i sig, de krp500m som är tillverkade 2009 har samma teknik som krp600a alltså inte 10g utan 9g. Så det verkar som att vissa krp500m faktiskt kan gå ännu djupare i svärta än andra pioneer 9g modeller....

Jag uppfattade det också på det sättet. Fast det blev lite rörigt för mig att förstå texten. Tur att man köpte sin 2008.. :rolleyes:

Postad 07 november 2010 - 22:23

The 4 Rings
  • The 4 Rings
  • Forumräv

• 511 inlägg
  • 0
Upptäckte en sak idag,prova med att spela upp Dvd i 576i o bilden är lika bra som uppskalad i 1080p? Hur är det möjligt???

Postad 08 november 2010 - 11:59

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4 773 inlägg
  • 0

Upptäckte en sak idag,prova med att spela upp Dvd i 576i o bilden är lika bra som uppskalad i 1080p? Hur är det möjligt???

Har du funderat på att tv:n kanske skalar upp bilden? :blink:

Postad 08 november 2010 - 12:02

nisseläsk
  • nisseläsk
  • Forumräv

• 742 inlägg
  • 0
Din TV skalar minst lika bra som din DVD, har du ingen påkostad DVD så bör TV:n göra det betydligt bättre till och med.

Redigerat av nisseläsk, 08 november 2010 - 12:03.

Postad 08 november 2010 - 18:58

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16 356 inlägg
  • 0
Om någon vill kolla hur bra svärtan är på 500M så ska man kolla in Draktränaren. Oj oj. :blink: Det är lite coolt att denna teve fortfarande inte överträffats i svärtan.

Sedan har jag en fråga angående teven. Är den någon som vet hur man får den att stanna i "dot per dot"-läge? Som det är nu måste man välja det läget när filmen startar.

Postad 13 november 2010 - 06:26

The 4 Rings
  • The 4 Rings
  • Forumräv

• 511 inlägg
  • 0
Nej det står 576i när jag trycker på info... har en Pio bdp 320 bluray

Postad 13 november 2010 - 10:07

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1 667 inlägg
  • 0
Info visar endast inkommande signal, Pion visar alltid bilden med panelens upplösning. Samtliga platt-TV skalar om bilden att matcha panelupplösningen om den inkommande signalen inte redan är skalad till att matcha, dvs antingen sker:

{internt (uppspelare/receiver/processor)} källans upplösning -> skalas till panelens upplösning {/internt (uppspelare/receiver/processor)} -> [platt TV visar bild med panelens upplösning]

eller:

[(uppspelare/receiver/processor)] -> källans upplösning -> {internt platt TV} skalas till panelens upplösning {/internt platt TV} -> [platt TV visar bild med panelens upplösning]

Man ska alltid kolla båda alternativ för att se vad som ger bäst resultat, är det likvärdigt använd det som är mest praktiskt. För interlace signal, om källan är kapabel till att skicka den signalen, speciellt för DVD, dvs 576/480i, tillkommer att kolla var i kedjan de-interlace utförs bäst.

Redigerat av Wolfy, 13 november 2010 - 10:09.

Postad 13 november 2010 - 13:13

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16 356 inlägg
  • 0
Går det att pixelmappa endast med digitala källor?

Postad 13 november 2010 - 16:13

Tomanista
  • Tomanista
  • Veteran

• 2 396 inlägg
  • 0

Går det att pixelmappa endast med digitala källor?

Skärmen är i 1920x1080 och de enda materialen i det formatet är digitala så...

Postad 13 november 2010 - 20:24

Unregistered3ff26ed4
  • Unregistered3ff26ed4
  • Forumräv

• 720 inlägg
  • 0

Skärmen är i 1920x1080 och de enda materialen i det formatet är digitala så...

Men det utesluter ju inte för den skull 1080i över komponent tex så.. ;)

För att svara på frågan då, ja det går även att köra dot-by-dot över analogt,
dvs RGB från komponent eller VGA.

Redigerat av Unregistered3ff26ed4, 13 november 2010 - 20:29.

Postad 14 november 2010 - 18:09

The 4 Rings
  • The 4 Rings
  • Forumräv

• 511 inlägg
  • 0
Ok då sköter min Bluray uppskalningen mycket mycket bättre än Tv:n,men jag tror det är 576i den kör i för det går inte att använda dot by dot... Deinterlace??? vad fasiken e det? Är ni nöjda med teven fortfarande?

Postad 14 november 2010 - 21:00

Tomanista
  • Tomanista
  • Veteran

• 2 396 inlägg
  • 0
Får du 576i från din BD-spelare så är det TV'n som sköter uppskalningen.

Postad 15 november 2010 - 11:00

ajzman
  • ajzman
  • Forumräv

• 957 inlägg
  • 0

Hehe, kom igen nu "friskt vågat hälften vunnet" eller vad är det man brukar säga...? :D Skämt åsido, tror som sagt inte jag vågar prova detta just nu, känns alldeles för risky för min kääääära KRP 500-M! :D

Men fan va nyfiken man blir på ISF-lägena trots allt, håhåjaja... ;)

Har läst lite mer i AVS-tråden och jag ska banne mig prova detta program på min KRP-500M! Det verkar ju riktigt lätt att installera (koppla in TVn på mitt lokala nätverk via ethernet-sladd) + att man får tillgång till ISF-lägena, helt utan kostnad! Hoppas kunna testa detta i veckan och kommer naturligtvis posta mina resultat när jag har mer info tillhanda.

Postad 15 november 2010 - 16:29

Noobman
  • Noobman
  • Forumräv

• 635 inlägg
  • 0

Har läst lite mer i AVS-tråden och jag ska banne mig prova detta program på min KRP-500M! Det verkar ju riktigt lätt att installera (koppla in TVn på mitt lokala nätverk via ethernet-sladd) + att man får tillgång till ISF-lägena, helt utan kostnad! Hoppas kunna testa detta i veckan och kommer naturligtvis posta mina resultat när jag har mer info tillhanda.

Men skynda dig då... :D, väntar med spänning på resultatet.

Mats

Postad 15 november 2010 - 18:32

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16 356 inlägg
  • 0
KRP 500M är ju en otrolig burk. Just nu går jag igenom Moonbase Alpha från Network. Jag är på näst sista skivan av första säsongen. Bildkvaliteten är väldigt bra, men framför allt är svärtan på nästan alla avsnitt mycket djup. Jag skulle vilja nästan påstå referensklass. Hudtoner är lite si och så med. Ibland är ansikten på gränsen till grisfärgade men ofta med bra detaljrikedom.

En sak undrar jag dock. Mina inställningar när det gäller färgmättnad skiljer sig väldigt mycket från dem jag jämfört med. När jag är nöjd hamnar jag på runt minus 35(?!) Detta gäller ALLA filmer.

Jag vet att 500M har dubbelt så många "steg" i sina parametrar. 120 steg till skillnad mot den vanliga 5090 tex. Men jag är nyfiken på vad ni andra hamnar på när det gäller färgmättnad.

Kan min teve kommit från fabrik med extra låga värden?

Annat jag funderat på är att jag börjar dras mot att sätta gamman på 4. Jag vet att det är rekommenderat med 1 eller 2 när det gäller gamman. Någon annan som har fastnat för gamma4? Hoppar jag från gamma 2 till gamma 3 så ser jag ingen skillnad. Också lite konstigt.

Jag skulle också vilja veta om det finns någon proffskalibrerare har rört vid denna otroliga teve. Jag har ännu inte hört något om någon från europa som sagt något i alla fall, så jag tänkte höra mig för om någon på minhembio har försökt med en kalibrering på denna teve? Jag är nyfiken på vad man kommit fram till för resultat.

Redigerat av Unregistered1fef72f3, 15 november 2010 - 18:34.

Postad 15 november 2010 - 20:42

ajzman
  • ajzman
  • Forumräv

• 957 inlägg
  • 0

Men skynda dig då... :D, väntar med spänning på resultatet.

Mats

Hehe, förstår det, men har inte all fritid i världen sen jag blev farsa tyvärr... :blush: Får se vad man hinner med i veckan helt enkelt.

Edit: kunde inte hålla mig, har precis låst upp ISF-lägena, hur lätt som helst!! Återkommer med mer info...

Edit2: har nu testat en stund, lagt in D-nice "referensvärden" och justerat en aning enligt eget tycke och smak och FAN SÅ BRA DET BLIR!!! :) ;) B) Isf Day tar verkligen det bästa från Pure läget (=naturlig bild), men lägger till en hel del kontrast och ljustyrka så att bilden ändå inte känns "grå och tråkig" (som den faktiskt kan göra ibland med enbart Pure). Holy shit, detta blir sinnessjukt bra alltså! Ska ställa in några saker till, men sen kommer jag lätt att köra på Isf day i stort sett på alla inputs och program (ja, förutom sport då, eftersom den inte kan ställa om Pure Cinema och Drive Mode, så för sport blir det helt enkelt User eller Standard läget). Hursom, kan varmt rekommendera Kurocontrol till alla KRP-M ägare, otroligt lätt att installera och förstå sig på och Isf lägena är ju enastående bra!
Testar vidare och hör av mig imorgon med ny status, over and out...

Redigerat av ajzman, 15 november 2010 - 23:53.

Postad 16 november 2010 - 09:16

ajzman
  • ajzman
  • Forumräv

• 957 inlägg
  • 0
Har skrivit ett inlägg i AVS-tråden (mitt alias där är eddie_p) som ett litet tack till utvecklaren av Kurocontrol:
http://www.avsforum........0606&page=9

Postad 18 november 2010 - 07:36

The 4 Rings
  • The 4 Rings
  • Forumräv

• 511 inlägg
  • 0
Gäller detta bara 500M?

Postad 19 november 2010 - 12:50

ajzman
  • ajzman
  • Forumräv

• 957 inlägg
  • 0

Gäller detta bara 500M?

Tror det tyvärr, läs tråden på AVS forum för mer info: http://www.avsforum....d.php?t=1240606

Postad 19 november 2010 - 13:13

BennySlyden
  • BennySlyden
  • Forumräv

• 981 inlägg
  • 0
Köp ControlCal istället. Det kostar ett par hundra kronor och det är det väl värt?

Redigerat av BennySlyden, 19 november 2010 - 13:20.

Postad 19 november 2010 - 19:44

Juhan
  • Juhan
  • Forumräv

• 679 inlägg
  • 0
Jag är toknöjd med min 5090H som det följde med fotstativ och högtalare. Jag har aldrig någonsin varit så nöjd med en tvn.

Jag ville ha en KRP 500 egentligen men dom är omöjlig att få tag på såg någon i USA på ebay em 500M men det stod att skickas ej, köparen kommer och hämtar tvn och det är lite väl långt för en tv. Samtidigt så vill jag inte bara betala i förskott för en tv utan att titta på den och så vill jag att det ska följa med fotstativ och högtalare. Så då dök det upp en 5090H med fotstativ och högtalare bara sju mil från där jag bor.

Postad 20 november 2010 - 08:15

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16 356 inlägg
  • 0

Köp ControlCal istället. Det kostar ett par hundra kronor och det är det väl värt?

Fast man kan väl göra lika mycket med KuroControl eller vad den heter? Jag har Controlcal och hade hellre velat ha gratisversionen om utvecklaren hade gjort den för macbook också. Men neeej då. Det ska bara vara för PC. Hehe..

Postad 20 november 2010 - 12:03

ajzman
  • ajzman
  • Forumräv

• 957 inlägg
  • 0

Fast man kan väl göra lika mycket med KuroControl eller vad den heter? Jag har Controlcal och hade hellre velat ha gratisversionen om utvecklaren hade gjort den för macbook också. Men neeej då. Det ska bara vara för PC. Hehe..

Ja, det kan man, dessutom (förutom att programmet är helt gratis) är det skitlätt att installera, i med en nätverkssladd i KRPn, leta upp den på nätverket, ladda över ISF inställningar i XML-format från t ex D-nice... Hela processen tog ca 15-20 minuter för mig, sen hade jag låst upp ISF day, night och auto, very nice!! :)

Du kanske kan låna en bärbar PC från en polare eller helt enkelt emulera Windows på Maccen (ska funka fint enligt trådskaparen på AVS Forum)? :)

Redigerat av ajzman, 20 november 2010 - 12:04.

Postad 20 november 2010 - 14:58

BennySlyden
  • BennySlyden
  • Forumräv

• 981 inlägg
  • 0

Jag tolkade The 4 Rings kommentar som att han kanske inte kunde köra KuroControl :) Tänkte säga att samma funktioner finns att tillgå via ControlCal till alla Kuro-maskiner och att ControlCal också är typ gratis (i dessa sammanhang iaf :))

Postad 20 november 2010 - 18:13

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16 356 inlägg
  • 0
I början av avsforums tråd säger skaparen av kurocontrol att han inte orkade programmera kontroller för gamman. Stämmer det?

Postad 21 november 2010 - 06:32

The 4 Rings
  • The 4 Rings
  • Forumräv

• 511 inlägg
  • 0
Så controlcal fungerar till krp500a men inte Kuro control?

Postad 23 november 2010 - 14:06

ajzman
  • ajzman
  • Forumräv

• 957 inlägg
  • 0

Så controlcal fungerar till krp500a men inte Kuro control?

Yep, men Controlcal är dock inte gratis, kostar ca en tusing + att du måste ha en speciell seriellkabel till dain laptop som du kopplar in till KRPn. Det var därför jag körde på Kurocontrol, så mycket enklare för mig som har KRP-M.

I början av avsforums tråd säger skaparen av kurocontrol att han inte orkade programmera kontroller för gamman. Stämmer det?

Nää, det tror jag inte stämmer. Det går ju att välja Gamma precis som vanligt, dvs 1-5, och sen finns ju den betydligt mer noggranna 9-stegs gamman (som jag kör på, mha XML-fil från D-nice). Om du ska testa Kurocontrol rekommenderar jag klart att du laddar ner XML-filerna från D-nice och använder dessa värden för ISF-day, ISF-night... Blir jäkligt najz faktiskt + att gamman ser väldigt fin ut. :)

Postad 23 november 2010 - 14:20

BennySlyden
  • BennySlyden
  • Forumräv

• 981 inlägg
  • 0
ControlCal kostar 35 dollar vilket var 250 spänn förra veckan.. Kabeln är en vanlig seriell kabel för rs232.. kostar väl ca 50 spänn. Om KuroControl bara fungerar på monitorerna så är det kanske ide för The 4 Rings att köpa ControlCal om han nu har en 500A?

Redigerat av BennySlyden, 23 november 2010 - 14:21.

Postad 23 november 2010 - 15:26

ajzman
  • ajzman
  • Forumräv

• 957 inlägg
  • 0

ControlCal kostar 35 dollar vilket var 250 spänn förra veckan.. Kabeln är en vanlig seriell kabel för rs232.. kostar väl ca 50 spänn. Om KuroControl bara fungerar på monitorerna så är det kanske ide för The 4 Rings att köpa ControlCal om han nu har en 500A?

Ok, det var iofs inte den information jag fick av "Turbe" (ansvarig för Controlcal) när jag mejlade med honom för ett par veckor sedan:

"Yes, for the Pioneer Profiles for ControlCAL, you donate. It really is step by step with ControlCAL.

The difficult part is the serial cable, since straight-throughs are hard to find/get. Also, many Adapters have issues and/or their drivers. I only provide support for the Keyspan and our own Adapter.

The good news is, you can get ControlCAL (both Profile Sets), Our Adapter and our cable shipped for $92 (again, shipping included), this way, it will be step by step all the way and I can even help setup the hardware.

See: [url="http://www.controlcal.com/forum/showthread.php?t=173""]http://www.controlcal.com/forum/showthread.php?t=173[/url] "

Och visst, 92 dollar är inte jättemkt, så det kan ju vara värt om man vill kalibrera sin KRP-A. Dessutom får man teknisk support och hjälp, som man inte får om man enbart kör Kurocontrol...

Redigerat av ajzman, 23 november 2010 - 15:29.

Postad 23 november 2010 - 15:38

BennySlyden
  • BennySlyden
  • Forumräv

• 981 inlägg
  • 0
Klart Turbe vill sälja en bundle :)... men som sagt programmet ControlCal kostar 35 dollar. Jag köpte det förra veckan och det fungerade. Finns två typer av kablar, om man råkar ha fel kabel så behöver man bara skifta plats på 2an o 3an vid ena kontakten så har man löst det problemet. Poängen var f.ö. inte att man ska låta bli KuroControl utan att alla Kuro-ägare (har en lx5090h) kan köra ControlCal för att komma åt ISFccc... ett s.k. tips...

Redigerat av BennySlyden, 23 november 2010 - 15:38.

Postad 23 november 2010 - 16:31

ajzman
  • ajzman
  • Forumräv

• 957 inlägg
  • 0

Poängen var f.ö. inte att man ska låta bli KuroControl utan att alla Kuro-ägare (har en lx5090h) kan köra ControlCal för att komma åt ISFccc... ett s.k. tips...

Absolut, helt enig! Reagerade bara på att ditt prisex var så billigt, men precis som du säger, det är ju klart att Turbe vill kränga på en bundles... :)

Postad 23 november 2010 - 18:25

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16 356 inlägg
  • 0

Yep, men Controlcal är dock inte gratis, kostar ca en tusing + att du måste ha en speciell seriellkabel till dain laptop som du kopplar in till KRPn. Det var därför jag körde på Kurocontrol, så mycket enklare för mig som har KRP-M.

Nää, det tror jag inte stämmer. Det går ju att välja Gamma precis som vanligt, dvs 1-5, och sen finns ju den betydligt mer noggranna 9-stegs gamman (som jag kör på, mha XML-fil från D-nice). Om du ska testa Kurocontrol rekommenderar jag klart att du laddar ner XML-filerna från D-nice och använder dessa värden för ISF-day, ISF-night... Blir jäkligt najz faktiskt + att gamman ser väldigt fin ut. :)

Jag menade den programerbara gamman som finns tillgänglig via controlCal. Finns den på Kurocontrol?

Postad 24 november 2010 - 12:04

ajzman
  • ajzman
  • Forumräv

• 957 inlägg
  • 0

Jag menade den programerbara gamman som finns tillgänglig via controlCal. Finns den på Kurocontrol?

Jodå, det ska gå (tror jag iaf??), åtminstone om man skriver ner sina värden i en XML-fil som man sedan laddar upp i Kurocontrol. Ska posta en skärmdump ikväll för mer info hur det ser ut på min PC...

Redigerat av ajzman, 24 november 2010 - 12:04.

Postad 24 november 2010 - 14:53

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16 356 inlägg
  • 0
Det var den programmerbara som beskrivs i hans tråd att han inte brydde sig om att göra. Jag hoppas dock att du har rätt och att den faktiskt finns.

Postad 24 november 2010 - 20:41

ajzman
  • ajzman
  • Forumräv

• 957 inlägg
  • 0

Det var den programmerbara som beskrivs i hans tråd att han inte brydde sig om att göra. Jag hoppas dock att du har rätt och att den faktiskt finns.

Har testat nu och det går finfint att ändra i "ISF-gamman" (även om jag kommer behålla D-Nices värden där...). Bifogar skärmdump på hur det ser ut, det var den funktionen du tänkte på eller...?

Bifogad fil  kurocontrol_isfgamma1.png   76,48K   1 Antal nerladdningar

Redigerat av ajzman, 24 november 2010 - 20:41.

Postad 25 november 2010 - 10:35

BennySlyden
  • BennySlyden
  • Forumräv

• 981 inlägg
  • 0
Intressant info! Var publicerades D-Nice's värden som ligger till grund för den här filen? Color 138 borde motsvara +10 och det är verkligen högt jämfört med vad man brukar se i andra kalibreringsrapporter. Verkar också som att vitbalansen behövde tweakas till ganska rejält åt det kallare hållet.

Postad 25 november 2010 - 11:44

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16 356 inlägg
  • 0
Ja det var den jag menade. Tack.

Intressant om det är d-nice siffror. Han har bland annat skruvat lite med Color Management System. Jag vet att gråskalan ändras när man ändrar i CMS. Men han är ju en känd kalibrerare, så han vet vad han gör. Det man undrar lite är om man kan få programmet att ställa tillbaks allt till Default. Då kan man ju joxa bäst man vill utan att ställa till det om man glömmer skriva ner siffrorna.

Har verkligen d-nice pillat i detta program kan man undra?

Redigerat av Unregistered1fef72f3, 25 november 2010 - 11:45.

Postad 25 november 2010 - 12:45

ajzman
  • ajzman
  • Forumräv

• 957 inlägg
  • 0

Intressant info! Var publicerades D-Nice's värden som ligger till grund för den här filen? Color 138 borde motsvara +10 och det är verkligen högt jämfört med vad man brukar se i andra kalibreringsrapporter. Verkar också som att vitbalansen behövde tweakas till ganska rejält åt det kallare hållet.

Ehh, alltså, D-nice värden ligger till grund för detta (och framförallt för ISF-gamman) men sen har jag tweakat till värdena på egen hand. Det är alltså jag som har ställt upp färgen till +10, ändrat DRE=Low osv, så att bilden får lite mer "punch" och passar min personliga smak... :D Sorry att jag var lite otydlig angående detta.

D-nice original värden kan ni däremot hitta här (I Xml-format):
http://www.avsforum....06#post18770406

Redigerat av ajzman, 25 november 2010 - 12:53.

Postad 25 november 2010 - 12:50

ajzman
  • ajzman
  • Forumräv

• 957 inlägg
  • 0

Ja det var den jag menade. Tack.

Intressant om det är d-nice siffror. Han har bland annat skruvat lite med Color Management System. Jag vet att gråskalan ändras när man ändrar i CMS. Men han är ju en känd kalibrerare, så han vet vad han gör. Det man undrar lite är om man kan få programmet att ställa tillbaks allt till Default. Då kan man ju joxa bäst man vill utan att ställa till det om man glömmer skriva ner siffrorna.

Har verkligen d-nice pillat i detta program kan man undra?

Nope, tror inte han har pillat i själva Kurocontrol utan det är en annan användare som "lånat" hans värden från Controlcal-forumet och sedan copy-pastat in dem i separata XML-filer, som går att ladda upp i Kurocontrol.

Man kan faktiskt spara en mängd olika ISF-profiler (xml-filer) via Kurocontrol. Just nu har jag t ex tre olika ISF-nights respektive ISF-day xml:er som jag testar med (där den första av dessa är D-nices org värden och de två sista mina egna "tweaks" och justeringar...). Funkar hur bra som helst. Dessutom har jag ställt in så att ISF-day kör Drive Mode = 2 och PC = standard (för digital-TVn) och ISF-night kör Drive Mode = 1 och PC = Advanced (för DVD, Blu-ray). Klockrent! :D

Postad 25 november 2010 - 20:27

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16 356 inlägg
  • 0
Det är intressant att han ändrat lite i gammavärdena. Undrar om det är för att kunna styra gråskalan lite exaktare. Slänger man upp en gråskala på Kuron märker man att vissa fält på gråskalan kan vara en aning gröna eller röda, eller blå. Teoretiskt borde man kunna styra detta via gamman.

Postad 25 november 2010 - 21:04

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1 667 inlägg
  • 0
Det låter trist, gråskalan på de Kuro jag har rattat har alltid trackat riktigt bra, så pass bra att det räcker gott och väl med RGB high/low. Förutom då om man varit inne och pillat i vad Pioneer kallar Color Management.

Pioneers gamma-EQ fungerar sisådär, även här har jag funnit att less-is-more, men då har jag ännu inte haft nöjet att ratta en KRP... ännu.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.