Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Spekulationer om Sonys kommande fotoprodukter

1481 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 27 August 2009 - 18:14

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14172 inlägg
  • 0
Och idag kom Sony Sveriges pressrelease:

Fånga ögonblicket
α500 & α550 – två supersnabba nya DSLR-kameror

DSLR-α500 DSLR-α550

• Du får detaljrika bilder tack vare 12.3/14.2 megapixlar (α500/ α550), CMOS-sensor och ny förbättrad BIONZ-processor
• Det kraftigt minskade bildbruset möjliggör fotografering på upp till ISO 12800 – ett stearinljus räcker som ljusskälla
• Snabb sekvensfotografering med upp till sju bilder per sekund
• Förbättrad ”Quick AF Live View” fångar rörliga motiv och vackra porträtt med ”Face Detection”
• Nytt gränssnitt som underlättar navigering i direktvisningsläget

Med de nya kraftfulla DSLR-kamerorna från Sony är det enklare än någonsin att fånga dina motiv – oavsett om det är actionbilder, familjeporträtt eller semesterminnen. Sony har försett DSLR-α500 (12,3 megapixel) och DSLR-α550 (14,2 megapixel) med den senaste tekniken. Friheten i direktvisningsläget har kombinerats med ett många nya möjligheter för att nå den optimala bilden.

Snabb respons med ny BIONZ™-processor
Båda modellerna har utrustats med en ny Exmor™ CMOS-sensor som garanterar skarpa detaljrika bilder med en naturlig färgåtergivning. Den avancerade sensorn styrs av den nyutvecklade och extremt snabba BIONZ™-bildprocessorn. Samspelet ger förstklassiga bilder och en exeptionellt snabb svarstid. Det kraftigt minskade bildbruset möjliggör även superkänslig fotografering på upp till ISO 12800. Även om du så fotograferar utan stativ i miljöer där enda ljuskällan är stearinljus får du ett bra resultat. Med ”Quick AF Live View” får du också snabb och precis autofokus.

Upp till sju bilder per sekund
Med den nya BIONZ-processorn är det även enkelt att sekvensfotografera motiv i rörelse. I läget ”Live View” fotograferar du upp till fyra bilder per sekund, och med genomsiktssökaren upp till fem bilder per sekund. DSLR-α550 har även utrustats med den nya funktionen ”Speed Priority” som höjer ribban ytterligare och ger otroliga sju bilder per sekund (med AF- och AE-inställningarna intakta från första bilden). Det är en kraftfull och kreativ funktion som hjälper dig att fånga rörliga motiv.

Automatiska leenden
De nya modellerna är de första DSLR-kamerorna där ”Quick AF Live View” försetts med ”ansiktsavkänning”. Skarpa och vackra porträtt med naturliga hudtoner skapas enkelt genom att AF prioriterar ansikten och finjusterar exponering och vitbalans. Ny är även funktionen ”leendeavkänning” som många Cyber-shot™-modeller har. Funktionen upptäcker ansikten i läget ”Live View” och slutaren går av automatiskt vid rätt tillfälle och fångar leende motiv.

Förhandsgranska på en gång
Du får ytterligare hjälp av det nya läget “Manual Focus Check Live View” som finjusterar din bild. Bilder tagna i svagt ljus kan förhandsgranskas direkt från CMOS-sensorn för att bedöma fokus och detaljer. Det finns också en valbar 7x/14x zoomfunktion för att avgöra fokus på nära håll.

Ljusstarka LCD-skärmar
Skärmarna underlättar bekväm och detaljrik förhandsgranskning. α500 har en skarp och ljusstark 3 tum stor Clear Photo LCD Plus-skärm som kan tiltas. α550 har utrustats med en 3 tum stor Xtra Fine LCD-skärm (921 000 punkter) som ger superb konstrast och starka färger. Skärmen kan vinklas upp och ner 90º åt båda hållen vilket underlättar fotografering i direktvisningsläge. En ljussensor ökar automatiskt ljusstyrkan på LCD-skärmen för extra skärpa vid starkt ljus. Båda modellerna har också en klar och ljus genomsiktssökare med 95 procents täckning som ett alternativ till fotografering i direktvisningsläget.

Nytt gränssnitt underlättar navigering
Både α500 och α550 är mycket lätthanterliga. Med det nydesignade gränssnittet är det enkelt att navigera och hitta funktioner i direktvisningläget. En unik grafisk display ger en tydlig indikation på hur slutartiden och bländar-inställ¬ningar kommer att påverka slutresultatet.

HDR-bilder utan dator
De kreativa möjligheterna har breddats med det nya läget “Auto HDR” (High Dynamic Range) som fångar en stor mängd skuggor och detaljer i alla typer av bilder. Det som tidigare enbart var tillgängligt för entusiaster utrustade med stativ och bildbehandlingsprogram gör nu HDR tillgängligt för alla. Special-tekniken kombinerar bilder om två bildrutor eller fler vid olika exponeringsinställningar. Både α500 and α550 använder algoritmer för att kombinera och optimera två bra bilder tagna inom två sekunder. Därmed korrigeras eventuella felinställningar mellan bilder vid fotografering utan stativ. Tekniken från Sony resulterar i en enda oöverträffad HDR-bild – utan att en dator eller stativ behövs.

Bildoptimering i realtid
Funktionen ”D-Range Optimiser”, som funnits i tidigare DSLR-modeller, har förbättrats för bättre resultat i bilder med hög kontrast eller bakgrundsbelysning. BIONZ™-processorn optimerar nu bilddata i realtid – även vid sekvensfoto¬grafering – och bearbetar klarhet och kontrast i varje bild för ett mer balanserat och naturligt resultat. Optimeringen kan också styras manuellt i fem olika lägen.

Öka bildstorleken med en knapptryckning
Knappen “Smart Teleconvertor” ökar bildstorleken omedelbart med 1.4x eller 2x för att öka zoomobjektivets räckvidd ytterligare för närbilder. Precis som tidigare DSLR-kameror från Sony så har de två nya modellerna utrustats med “SteadyShot™ INSIDE”. Den kraftfulla optiska bildstabiliseringsfunktionen minskar effekten av kameraskakningar på upp till fyra exponeringssteg oavsett vilket objektiv som används.

Koppla kameran till din BRAVIA™
Båda modellerna kan enkelt kopplas till din BRAVIA™-tv via HDMI (kabel finns som tillval) för att se dina bilder på storbild. Kompatibla BRAVIA™-modeller ställer automatiskt om till läget ”PhotoTV HD” för en optimerad stillbildsvisning med en klar och detaljrik bild med otrolig färgåtergivning. Funktionen “BRAVIA Sync” gör det även möjligt att styra bildvisningen med fjärrkontrollen till TV:n.

Oöverträffad batteritid
Med de nya DSLR-kamerorna kan du fotografera länge, utan att oroa dig över batteritiden. Med α500:s uppladdningsbara InfoLITHIUM™-batteri (NP-FM500H) från Sony kan du ta upp till 1 000 bilder (ungefärlig siffra, CIPA-test). Det är den högsta kapaciteten hos någon DSLR-kamera på marknaden. Batteriet till α550 räcker upp till 950 bilder på en enda laddning.

Vill du vara ännu bättre utrustad kan två NP-FM500H-batterier fästas i det nya vertikala greppet VG-B50AM. Det ger α500-användare en kapacitet på otroliga 2 000 bilder (α550: 1 900 bilder). Bytet mellan batterierna sker automatiskt och återstående batteritid visas i procent på LCD-skärmen.

Tillgänglighet och cirkapriser
DSLR-α550 och α500 finns i handeln från och med oktober 2009.

Cirkapriser inklusive moms:
DSLR-α550: från 10 000 kr
DSLR-α500: från 9 000 kr

Postad 27 August 2009 - 18:22

fastson
  • fastson
  • Lärjunge

• 470 inlägg
  • 0
Explorer: Japp, nice. :( Lite sugen är man allt.

Dreadlock: Tackir, ingen PR om 850? Priset lär väl hamna på 20-21k?

Det kraftigt minskade bildbruset möjliggör fotografering på upp till ISO 12800 – ett stearinljus räcker som ljusskälla

Upp till bevis! Var äro bilderna?

Edit: Såg den andra tråden nu.. Does not compute? 27000 ?
Rekommenderade priset på 550 i USA är 950USD, priset i sverige blev 10 000, nästan en direkt översättning (bara en nolla efter det amerikanska priset). 2000USD är priset på 850 i USA och det hamnar på 27k i sverige? Sonystyle tar ca. 30k för en A900.

Vill dom inte sälja 850 i Sverige? ;) Sjukt misslyckat.

Redigerat av fastson, 27 August 2009 - 18:31.

Postad 27 August 2009 - 19:27

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14172 inlägg
  • 0
27100 retail på 850 som jag skrev i 850 tråden :(

Postad 27 August 2009 - 19:38

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

• 3956 inlägg
  • 0
Jag låter kanske jättepessimistisk nu, men var det lönt? I princip samma kamera för några ynka tusenlappar mindre. De hade väl kunnat sänkt priset på A900 istället? Men det är klart, det optiska prismat blir kanske billigare att tillverka och så får de mycket gratis marknadsföring nu så för Sony betalar det väl sig iaf.

Postad 27 August 2009 - 19:44

fastson
  • fastson
  • Lärjunge

• 470 inlägg
  • 0

Jag låter kanske jättepessimistisk nu, men var det lönt? I princip samma kamera för några ynka tusenlappar mindre. De hade väl kunnat sänkt priset på A900 istället? Men det är klart, det optiska prismat blir kanske billigare att tillverka och så får de mycket gratis marknadsföring nu så för Sony betalar det väl sig iaf.

I USA är prisskillnaden bra mycket större, 1/3. Fattar inte hur de tänker med den prissättningen de har här i Sverige.

Postad 27 August 2009 - 19:47

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

• 3956 inlägg
  • 0
Sant, det är trist när vi knappt märker av prissänkningarna här. Blir väl till att importera själv kanske...

Postad 27 August 2009 - 20:02

fastson
  • fastson
  • Lärjunge

• 470 inlägg
  • 0
Nästa gång blir det att rösta YA till Euro, då blir det inte lika lätt att blåsa svenskar. :D
..För det rekommenderade priset är väl €2000 (VAT inc), alltså 20.4k?

Ja Joakim, isf får det bli import. Sällan man vill stödja den ocker som pågår i Sverige.

Postad 27 August 2009 - 20:05

Dark2
  • Dark2
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0
man blev lite sugen på en 550. Men fortfarande lockar A700 mera. Är jag dum eller gillar jag bara större kameror?`

Postad 27 August 2009 - 20:08

(SiC)
  • (SiC)
  • Beroende

• 1025 inlägg
  • 0

man blev lite sugen på en 550. Men fortfarande lockar A700 mera. Är jag dum eller gillar jag bara större kameror?`

Samma för mig...

Postad 27 August 2009 - 20:10

fastson
  • fastson
  • Lärjunge

• 470 inlägg
  • 0
550 verkar helnajs faktiskt. Ska bli kul att testa den i butik.

Här finns en videointroduktion av kameran.
http://www.sony.co.u...ck/2/subblock/2

Postad 27 August 2009 - 20:12

Dark2
  • Dark2
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0
Ska bli kul att höra vad folk tycker om A550. Men hoppas även att det kommer en A550 vs A700.

Postad 27 August 2009 - 20:13

Unregistered0b884712
  • Unregistered0b884712
  • Veteran

• 1690 inlägg
  • 0
Flyg tur och retur new york. 4500, hotell några nätter, 4500 kr (om man inte är för kräsen), Mat 4000, En sony 850 14000 kr. summa - 27000

En hundring billigare än att köpa en i sverige.

Vänta nu, det kanske så sony importerar kamerorna till sverige, We are on to somthing here!!

Redigerat av Unregistered0b884712, 27 August 2009 - 20:14.

Postad 27 August 2009 - 20:21

Troublesome
  • Troublesome
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0
A550 ser riktigt spännande ut, hoppas bara att greppet är bra - det ser i alla fall okej ut på bilderna, inte som på de nya instegarna i alla fall. 7 fps lockar ju helt klart men jag undrar hur bildkvalitén och ISO-prestandan är gentemot A700 - ny sensor bådar gott. Hur som helst börjar Sonys uppsättning se riktigt vass ut nu, med en uppföljare till A700 nästa år är man uppdaterad på alla nivåer.

Just att A550 kommer att gå för 10k tror jag kan göra den till en storsäljare.

EDIT: Någon på Dyxum länkade till ISO-test mellan A700 och A500/A550:
http://www.klubkm.pl...p;postcount=422

Redigerat av Troublesome, 27 August 2009 - 20:30.

Postad 28 August 2009 - 09:05

Dennis_hembio
  • Dennis_hembio
  • Forumräv

• 986 inlägg
  • 0
Trendbrott?
Jag vet inte om jag är snett ut nu men...
Har haft en känsla av att det tidigare har varit så att när Sony har knåpat ihop en ny sensor så kom den först i en modell från Nikon och först därefter släppte Sony en kamera med den sensorn. I alla fall när det gäller APS-C-sensorer.
Men nu kom två nya kameror från Sony med två nya sensorer som än så länge inte sitter i någon modell från Nikon.

Om den här känslan/uppfattningen jag har haft är fel så rätta mig gärna.
Annars så känns det väldigt intressant och man blir ju nyfiken på vad för slags sensor som kan tänkas hamna i en a700-uppföljare :D

Postad 28 August 2009 - 15:23

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0

Flyg tur och retur new york. 4500, hotell några nätter, 4500 kr (om man inte är för kräsen), Mat 4000, En sony 850 14000 kr. summa - 27000

En hundring billigare än att köpa en i sverige.

Vänta nu, det kanske så sony importerar kamerorna till sverige, We are on to somthing here!!

Fast Sony importeras inte från USA, snarare Japan. :)

Trendbrott?
Jag vet inte om jag är snett ut nu men...
Har haft en känsla av att det tidigare har varit så att när Sony har knåpat ihop en ny sensor så kom den först i en modell från Nikon och först därefter släppte Sony en kamera med den sensorn. I alla fall när det gäller APS-C-sensorer.
Men nu kom två nya kameror från Sony med två nya sensorer som än så länge inte sitter i någon modell från Nikon.

Om den här känslan/uppfattningen jag har haft är fel så rätta mig gärna.
Annars så känns det väldigt intressant och man blir ju nyfiken på vad för slags sensor som kan tänkas hamna i en a700-uppföljare :)

En ny sensor är det. Sensorn i A500 är samma som sitter i A700.

Postad 28 August 2009 - 18:44

Dennis_hembio
  • Dennis_hembio
  • Forumräv

• 986 inlägg
  • 0

En ny sensor är det. Sensorn i A500 är samma som sitter i A700.

Inte enligt AlphaMountWorld, de skriver följande i sin Hands-On Report om a500:
"Underneath it has a brand new higher sensitivity 12.3MP CMOS Sensor (not the A700's CMOS sensor) with sensitivity capabilities now reaching ISO 12,800 and a new Bionz Processor specifically developed for these cameras."
Länk:
http://www.alphamoun...-brief-hands-on

Postad 28 August 2009 - 19:10

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0
Ajjdå, jag hade visst fått det hela om bakfoten då. :) Läser väl och litar för mycket på dyxum..
Tack för rättelsen!

EDIT: Ska bli väldigt spännande att se hur de presterar på högre iso-tal.

Redigerat av Explorer45, 28 August 2009 - 19:13.

Postad 28 August 2009 - 22:07

Dennis_hembio
  • Dennis_hembio
  • Forumräv

• 986 inlägg
  • 0
Nu när vi vet det mesta om a500/550/850 (ja, förutom den lilla detaljen om hur bra bilder de tar) så är det väl hög tid att spekulera vilt igen...

En sak jag funderade på medan barnen nattades är det här med att Sony hittills inte har velat inkludera videofunktion i en dSLR. En nackdel med en klassisk systemkamera när man ska filma är det fysiska formatet, det finns anledning till att videokameror är utformade på ett sätt medan stillbildskameror har en annan utformning.
Men det skulle vara fint med en videokamera som kan använda alpha-objektiv, har en lika stor och fin sensor och drivs med samma typ av batteri. Så hur vore det att ta en alpha-kamera och stöpa om den i form av en klassisk videokamera? Man skulle då i princip få en videokamera som även kan ta bra stillbilder (om dock med lite taskig ergonomi), snarare än en stillbildskamera som även kan filma video (om dock med taskig ergonomi).
Har inte riktigt klurat ut hur, men på något vis kanske man kan montera ett batterigrepp på en sådan kamera som både ger finfina batteritider och gör den mer användbar som stillbildskamera.

En nackel med videokameraformen skulle tyvärr bli taskig ergonomi vad gäller zoomning. Men då kom jag att tänka på min Minolta 5xi som numera mest vilar i sin väska. I xi-serien ingår det objektiv med motoriserad zoom, denna zoom justerar man vanligen på objektivet men den kan även styras av kameran. En finess - som jag dock sällan lyckades få att fungera i praktiken - var att man kunde låsa zoom och fokus på ett objekt som närmar sig och då skulle kameran auotomagiskt justera zoom och fokus allteftersom bilen, skidåkaren eller linslusen närmade sig kameran. Eller avlägsnade sig.
Så möjligheten finns i fattningen, en alpha-videokamera skulle mycket väl kunna utrustas med en särskild objektivserie med (tyst!) motordriven fokus och zoom för att kunna zooma på klassiskt videokameravis. Om man nödvändigtvis vill filma med sin beercan får man väl stå ut med att det blir lite osmidigt att zooma.

Hur knasig är en sådan tanke på en skala från 1 till V?

Edit: Herregud, vilken vansinnig balans en sådan kamera skulle få med ett stort och tungt zoomobjektiv långt där framme! Nu borde jag gå och lägga mig innan jag kommer på fler galna idéer...

Redigerat av Dennis_hembio, 28 August 2009 - 22:17.

Postad 29 August 2009 - 08:08

Drey123
  • Drey123
  • Veteran

• 1960 inlägg
  • 0
Jag vet inte vad det rekommenderade priset i EU är?
Dock är det inte Focus Trading som gått ut med det svenska priset utan det är Svenska Sony.

Postad 29 August 2009 - 10:15

fastson
  • fastson
  • Lärjunge

• 470 inlägg
  • 0
€2000 för bara huset.

Och det svenska priset måste vara ink. objektiv. Rek US pris med objektivet 28-75mm SAM är $2800 och Europa € 2688. Det rimmar mycket bättre.

Och en trevlig nyhet, A850 kommer i vissa länder bundlas ihop med DXO Optics, Sony har tydligen blivit så imponerade av hur väl programmet behandlar A900ans bilder.

"As some have noticed already, v5.3.5 has been released yesterday. This new version supports the new Sony Alpha DSLR-850.
Allow me to say a few words about both the latest version 5.3.5 and the promised modules. Sony Europe approached us a few month ago : they were so impressed on how well DxO Optics Pro RAW converter performed on Sony DSLR images that they decided to include a full version of DxO Optics Pro in the Alpha 850 box in some European countries. This is why we’ve had a chance to calibrate an Alpha850 before product launch.
As you can imagine, we are very proud of the recognition that Sony brings to the DxO Optics Pro technology by bundling it with the Alpha850."

Postad 29 August 2009 - 12:22

ekke
  • ekke
  • Veteran

• 2466 inlägg
  • 0
ja dxo är bra!

Intro priset är alltid högt. Man gör bäst i att vänta en månad

Postad 29 August 2009 - 20:30

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

• 3956 inlägg
  • 0
Bättre mjukvara till Sonys systemkameror är ett bra framsteg!

Hoppas också att det stämmer att intropriset inkluderar objektivet, allt annat verkar konstigt. Prispress!! B)

Postad 31 August 2009 - 18:20

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14172 inlägg
  • 0
Ja, det verkar lite märkligt, men man kan inte riktigt läsa det till sig i Sonys pressrelease heller...

Postad 02 September 2009 - 18:11

fastson
  • fastson
  • Lärjunge

• 470 inlägg
  • 0
Surfade runt på Camerapedia ( http://www.cameraped.../wiki/Main_Page ) och hittade en länk till Sony AMC Alpha Mount Camera division .. Där hittade jag en sida där man kan gå en guidad tur genom deras byggnad.. eller inte riktigt, men man får i alla fall se lite filmer över processen där de utvecklat och tillverkar olika objektiv.

Huvudsida: http://www.sony.jp/d...ducts/tech-lab/
Plant tour: http://www.sony.jp/d...ch-lab/1-1.html - Klicka på de olika nivåerna (1,2,3,4) för att komma vidare, sedan finns det små klipp utspridda lite här och var.

Hade varit roligt med en engelsk version.

Postad 02 September 2009 - 20:15

ekke
  • ekke
  • Veteran

• 2466 inlägg
  • 0
Kul fynd!!

Postad 10 September 2009 - 09:10

Dennis_hembio
  • Dennis_hembio
  • Forumräv

• 986 inlägg
  • 0
Sony Alpha 850: 'Live View is an entry-level feature' says Sony Chief
http://www.amateurph...ews_288932.html

Känns som att Sony gör sitt bästa för att inte ryckas med i flest-finesser-i-kameran-vinner-rejset. Att försöka ha lite is i magen och inte stoppa in funktioner förrän de fungerar tillräckligt bra.
Kvalitet istället för kvantitet, i varje fall för kameror ovan instegsklass. Bra, tycker jag.

Huruvida video o dyl fungerar tillräckligt bra i konkurrenternas kameror låter jag vara osagt, har ingen aning om hur det står till på den fronten. Finns antagligen lika många åsikter om den saken som det finns läsare av den här tråden ;)

Postad 10 September 2009 - 11:13

Unregistered05a7d42c
  • Unregistered05a7d42c
  • Beroende

• 1345 inlägg
  • 0
Jag förstår inte riktigt Sonys resonemang där, för en traditionell live-view är ju till stor del till för att kunna verifiera att fokus ligger rätt och förbättra/förenkla manuell fokus. Med de högupplösta sensorer som A900/A850 har så kan det vara svårt att se det genom sökaren. Att A500-serien har fått "Manual Focus Check Live View" som komplement till "Quick AF Live View" är lite märkligt då det är en funktion som passar bättre för mer avancerade användare som är mer intresserade av kameror som A850/A900.

Jag tror mer att uttalandet om att de slopade möjligheten till live view i A850 för att få ut den snabbare på marknaden ligger närmare sanningen.

Postad 10 September 2009 - 11:36

Dennis_hembio
  • Dennis_hembio
  • Forumräv

• 986 inlägg
  • 0
Ja, att få ut 850 snabbare var huvudanledningen, det framgår rätt klart. Sedan att de gärna vill få till en bra kontrastbaserad AF när de väl inför funktionen i det dyrare segmentet är väl bra.

Framför allt tycker jag att det är bra att Sony förklarar lite hur de ser på saker och ting och hur de resonerar. Då behöver vi inte famla fullt lika mycket i mörkret och frustrerat undra "varför har de inte infört den och den funktionen i den och den kameran?"
Jag hoppas att de fortsätter förklara tankegångar.

En tankegång som kan kan föranleda kul spekulationer är denna:
Sony hints at mirror-less interchangeable camera system
http://www.amateurph...ews_288858.html

Ett par utdrag:
When pressed on the issue of whether or not a mirrorless Sony system camera such as the eagerly awaited Samsung NX10 may be in the offing he added 'if we do it, we will do it much better'.

'I cannot tell you what will happen in the future, but Sony will probably have a slightly different way of seeing this product'. He concluded 'I will let you imagine what it might be, but as you know, we are an entertainment company, so maybe our vision will be slightly different, you will have to wait and see.'

Frasen "I will let you imagine what it might be" känns som en direkt uppmaning till trådar som denna!!!

Postad 10 September 2009 - 11:56

Unregistered05a7d42c
  • Unregistered05a7d42c
  • Beroende

• 1345 inlägg
  • 0

Ja, att få ut 850 snabbare var huvudanledningen, det framgår rätt klart. Sedan att de gärna vill få till en bra kontrastbaserad AF när de väl inför funktionen i det dyrare segmentet är väl bra.

Det är nog bra, men om Sony haft en en färdig live view med långsam AF när A850 släpptes så hade den fått live view, det är jag helt övertygad om.

Att de nu säger att de slopat detta för att AF inte är tillräckligt snabb är bara en börtförklaring.

Postad 10 September 2009 - 12:12

ekke
  • ekke
  • Veteran

• 2466 inlägg
  • 0

Det är nog bra, men om Sony haft en en färdig live view med långsam AF när A850 släpptes så hade den fått live view, det är jag helt övertygad om.

Att de nu säger att de slopat detta för att AF inte är tillräckligt snabb är bara en börtförklaring.

Nej för 850 är 900 bara det att de tagit bort lite funktionalitet, dvs det är försumbara utvecklings (nerveckling?) kostnader.

lägga till funktionalitet tar tid och pengar...

Postad 22 September 2009 - 13:25

Dennis_hembio
  • Dennis_hembio
  • Forumräv

• 986 inlägg
  • 0
Sonys försvarstal
Inte så mycket spekulation den här gången. Snubblade över en artikel hos Sony där de förklarar bakgrunden till designen av instegskamerorna. Känns lite som en respons på kritiken. Nåja, återstår fortfarande att se vem som skrattar högst...
"New standards in design that bring the value of cameras back into focus"
http://www.sony.net/...80/a380_01.html

Postad 09 October 2009 - 14:26

Dennis_hembio
  • Dennis_hembio
  • Forumräv

• 986 inlägg
  • 0
Exmor R i a500/550 trots allt?
Har nyss läst en intressant tråd på Dyxum startad av svenske "hRs" som sett en annons i tidningen "DigitalFoto För Alla" för a500 där det står att det sitter en Exmor R-sensor i kameran. Annonsen blandar dock a500 och a550 på ett halvmysko vis. I tråden har han lagt in en bild på annonsen.
Frågan är om Sonys annonsavdelning här i Sverige har klantat sig eller om det ligger någon sanningshalt bakom påståendet i denna annons... Själv gissar jag nog på tryckfelsnisse.
Länk till tråden: http://www.dyxum.com...topic53386.html

Postad 09 October 2009 - 16:54

Unregistered05a7d42c
  • Unregistered05a7d42c
  • Beroende

• 1345 inlägg
  • 0
Jag tror inte man kan hoppas på något annat än att det är ett ytterligare bevis på vilken klass Sonys svenska marknadsavdelning håller.

Postad 09 October 2009 - 17:22

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0

Jag tror inte man kan hoppas på något annat än att det är ett ytterligare bevis på vilken klass Sonys svenska marknadsavdelning håller.

Håller med, var är Sony på alla mässor??

Postad 09 October 2009 - 20:21

fastson
  • fastson
  • Lärjunge

• 470 inlägg
  • 0

3rd

Postad 09 October 2009 - 20:26

Dark2
  • Dark2
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0
Sitter här och tänker om man ska köpa en Sony a700 för 6000kr eller en A550 för 7500kr (om fotovideo håller det priset) som verkar få ett rätt bra mottagande. Om man tar bort LV ur A550 vem vinner matchen då? (Tycker det är kul att krypa för att få bra bilder :angry: )

Postad 09 October 2009 - 20:48

Unregistered05a7d42c
  • Unregistered05a7d42c
  • Beroende

• 1345 inlägg
  • 0
A700 är en betydligt robustare och proffsigare kamera och kommer passa bättre för den som har foto som en seriös hobby. Tror inte det är så många punkter där A550 kommer vara bättre än A700.

Postad 10 October 2009 - 10:10

mayro
  • mayro
  • Mästare

• 3556 inlägg
  • 0
NY A700 för 6000 kr liggande hemma i kameraväskan laddad o klar ? Jisses om det är sant.??.....

Hypotetiskt sett...Det är i princip som att en Nikon D300 skulle säljas för 6500 kr ny...

Kön till det företaget som sålde dom D300órna vore låååång .... Mycket lång.... :angry:

Postad 10 October 2009 - 15:54

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0

Sitter här och tänker om man ska köpa en Sony a700 för 6000kr eller en A550 för 7500kr (om fotovideo håller det priset) som verkar få ett rätt bra mottagande. Om man tar bort LV ur A550 vem vinner matchen då? (Tycker det är kul att krypa för att få bra bilder :) )

Var kostar en A700 6000:-?

Postad 10 October 2009 - 15:58

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0

Hypotetiskt sett...Det är i princip som att en Nikon D300 skulle säljas för 6500 kr ny...

Kön till det företaget som sålde dom D300órna vore låååång .... Mycket lång.... :)

Snarare D300 för 10 500:-. :P

Postad 10 October 2009 - 16:01

fastson
  • fastson
  • Lärjunge

• 470 inlägg
  • 0
Fotokonijnenberg (där beställde jag min A900) har A700 + 18-70mm för ca. 7625, hittar den inte utan objektiv. Ca. 50EUR i frakt och om du betalar genom visa så lägg på 2.5% i kortavgift.

http://www.fotokonij...___18-70mm.html

Redigerat av fastson, 10 October 2009 - 16:33.

Postad 10 October 2009 - 16:25

Drey123
  • Drey123
  • Veteran

• 1960 inlägg
  • 0
D300 och A700 är långt ifrån samma kamera.

Postad 10 October 2009 - 16:36

waconda
  • waconda
  • Beroende

• 1026 inlägg
  • 0
Sony kan ha hur många försvarstal dom vill...230, 330 och 380 är helt kassa ergonomiskt. Jag har provat med stora labbar. Min dotter har provat med små labbar och en polare har testat med lagom labbar. Ingen gillar dom. Punkt!!
Det är möjligt att dom ändå är ok rent bildmässigt men vad hjälper det när ingen kan hålla i dom??

Hoppas att dom toksänker priset för det är Sonys enda chans att sälja instegarna år 2009 tyvärr. Andra märken har bättre alternativ som det ser ut nu. A500-550 är en annan femma men här hatar ju fototidningarna dom för avsaknad av filmfunktion. Detta har jag lite svårt att fatta. Filmfunktionen hos ex Canon eos 500d eller Nikon D5000 är ju inte lysande precis. Jag vill ta bra stillbilder från min kamera och bryr mig mycket lite om videofunktionen men tydligen är jag rätt ensam här eftersom alla fototidningar tjatar om detta :)

Postad 10 October 2009 - 16:48

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0

Håller med till fullo. D300 är en högre klass kamera utan tvekan. Det är ju förmodligen gjort medvetet från Sonys sida dock då de inte vill konkurrera med samma företag som de tjänar pengar på..

Postad 10 October 2009 - 18:47

mayro
  • mayro
  • Mästare

• 3556 inlägg
  • 0

Givetvis är det inte "samma" kamera... Däremot är dom i samma liga .. Vilket man även konstaterar på Dxo markt...

Postad 10 October 2009 - 18:56

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0

Givetvis är det inte "samma" kamera... Däremot är dom i samma liga .. Vilket man även konstaterar på Dxo markt...

Att sätta dem i samma liga är inte schysst IMO. D300 är utan tvekan en klass över A700. Det som får mig att tycka så är bla:
51 af-punkter vs. 11
6fps vs. 5fps
Högre skärmupplösning hos D300
0,94x sökarförstoring vs. 0,90x
100% sökarteckning vs. 95%
Bättre brusegenskaper hos D300
etc.

Så nej, A700 är inte i samma liga som D300.

Postad 10 October 2009 - 19:52

mayro
  • mayro
  • Mästare

• 3556 inlägg
  • 0
"Olika lag" kan spela i samma liga trotts där finns skillnader .. Har aldrig sagt nått annat..

Skärmupplösning föresten??

Redigerat av mayro, 10 October 2009 - 19:54.

Postad 10 October 2009 - 19:58

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0
D300 är en klass över A700 som A900 är en klass över A850.

Det sitter en skärm bak på kameran som man kan använda till att se inställningar, tagna bilder m.m.

Postad 10 October 2009 - 23:53

mayro
  • mayro
  • Mästare

• 3556 inlägg
  • 0
Bra att du vet vart skärmen sitter.Och tack för den upplysningen så jag vet vart den sitter.... Det vista jag ju inte givetvis innan du så vänligt berättade det...

Vad har då en A700 för skärmupplösning ?? Du som vet.....

Och om du tycker att D300 är en klass utöver så är det vad du anser. Och det är väl helt ok. åsikter är ju fritt för dig att ha exakt som det är för mig att anse anorlunda samt även utala det utan behöva kriga om det med varken dig eller drey....Och jag anser A700 och D300 tillhöra "samma liga"..

Och vad som triggade er var då jag skrev följande som svar på en annans inlägg...

Kön till det företaget som sålde dom D300órna vore låååång .... Mycket lång....

Och det var för visa på hur snurrigt mycke kamera man får för dom 6000 kr som det påstås man kan köpa en A700 för... inte för att sedan sitta med märkestjafs...

Postad 11 October 2009 - 15:25

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0

Bra att du vet vart skärmen sitter.Och tack för den upplysningen så jag vet vart den sitter.... Det vista jag ju inte givetvis innan du så vänligt berättade det...

Eftersom du var tvungen att fråga om skärmupplösning så fanns det egentligen två alternativ att välja på, antingen vet du inte vad skärmupplösning är eller så förstod du inte att det sitter en skärm bak på kameran. Därför förklarade jag vad skärmen sitter och att upplösningen är högre på D300s skärm jämfört med A700s (om än ingen milsvid skillnad).

Vad har då en A700 för skärmupplösning ?? Du som vet.....

A700s skärmupplösning

Och jag anser A700 och D300 tillhöra "samma liga"..

Visst får du anse det. Du lär ju vara den enda men visst får du det..

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.