Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Playzone Europe AB anmälda för bedrägeri efter några veckor med ny ägare

842 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 07 mars 2009 - 15:06

DIFference
  • DIFference
  • Lärjunge

• 423 inlägg
  • 0

Det låter som om man är "målvakt" så har man inget ansvar. Så illa kan det väl inte vara?

Målvakter brukar väl vara sådana som står som ägare och dylikt men inte gör något fysiskt? De som väl varit i butiken och lallat är ju högst skyldiga om det blir åtal.

Postad 07 mars 2009 - 15:20

mBr
  • mBr
  • Mästare

• 3 024 inlägg
  • 0

Jag ser det bara som ytterst osannolikt att två kriminellt belastade ungdomar som noll-taxerat de senaste åren (en har dessutom fogden efter sig) )och dessutom bor på två helt olika orter långt ifrån Kalmar skulle köpa butiken samt köra igång en massiv reklamkampanj. Men visst, jag kan ha fel...

Självklart låter det osannolikt men inte omöjligt. se alla(ja kanske inte alla men dom flesta) kändisar är också nolltaxerade =)

Jag säger inte hur det ligger till, bara att ingen av oss vet den egentliga sanningen.
Dessutom var det ingen som visste allt detta om Arvid från början. Så hur skulle ägaren veta det? tror inte det första man tänker på är att kolla upp brottsregister osv. Sedan att han gav uppgifterna till hyresvärden och någon mer utan att dom "hittade" något varför ska man då gå ännu längre med det om man inte misstänker något?

Fogden kan man få efter sig för småsaker, så det behöver inte betyda något heller.

Nu säger jag inte att jag har rätt men inte heller att ni har rätt. Det är fullt möjligt att dom killarna har löst detta själva, och inte är målvakter för något större.

Postad 07 mars 2009 - 15:50

fredrikzutt
  • fredrikzutt
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Nån tidning borde uppdatera fallet.. ifall vdn sitter anhållen eller om han är släppt.

Redigerat av fredrikzutt, 07 mars 2009 - 17:07.

Postad 07 mars 2009 - 16:21

Zanzibar
  • Zanzibar
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Okej, nu är jag förvånad.

Om vi bortser från ALLT jag sagt innan så har jag nyss varit med om något lite märkligt.

4400 Kronor har återbördats till mitt konto. Detta utan att jag varit i kontakt med varken polisen eller min bank.

Jag nämnde tidigare att det dragits två summor. Den ena, ca. 3800 kronor, är fortfarande avdragen. Detta är den "korrekta" summan. Den efter att de dragit av 40% rabatt på de spel som låg i ordern.

Nu vet jag inte riktigt vad som kommer att hända.

Postad 07 mars 2009 - 16:49

F-Forward
  • F-Forward
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0

Okej, nu är jag förvånad.

Om vi bortser från ALLT jag sagt innan så har jag nyss varit med om något lite märkligt.

4400 Kronor har återbördats till mitt konto. Detta utan att jag varit i kontakt med varken polisen eller min bank.

Jag nämnde tidigare att det dragits två summor. Den ena, ca. 3800 kronor, är fortfarande avdragen. Detta är den "korrekta" summan. Den efter att de dragit av 40% rabatt på de spel som låg i ordern.

Nu vet jag inte riktigt vad som kommer att hända.

Är pengarna faktiskt dragna eller bara reserverade?

Postad 07 mars 2009 - 17:30

Zanzibar
  • Zanzibar
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0

Är pengarna faktiskt dragna eller bara reserverade?

Hmm, jag kan inte riktigt svara på det då det visas som en vanlig minus post på kontot.
Det finns inget som säger att de bara är reserverade, så jag hade gissat på att de är dragna. Men jag kan inte svara med 100% säkerhet.

Någon som vet hur man ser skillnad på det med Handelsbanken?

Postad 07 mars 2009 - 17:47

lljooo
  • lljooo
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0

Hmm, jag kan inte riktigt svara på det då det visas som en vanlig minus post på kontot.
Det finns inget som säger att de bara är reserverade, så jag hade gissat på att de är dragna. Men jag kan inte svara med 100% säkerhet.

Någon som vet hur man ser skillnad på det med Handelsbanken?

När beloppet försvinner från kontot brukar pengarna ha reserverats, när sedan företagsnamnet, alltså Playzone i det här fallet, dyker upp till vänster om beloppet då har pengarna verkligen dragits. Ibland, av någon orsak jag inte känner till, så återkommer beloppet under några dagar, för att sedan dras. Jag skulle inte hoppas alltför mycket, tyvärr. Jag har vid några tillfällen varit med om att beloppet återkommit på kontot och legat där i ett par veckor, innan pengarna slutligen dragits... Men det kan ju alltid vara värt att kontakta banken för att se ifall något kan göras för att möjligen säkra den summa som kommit tillbaka.

Postad 07 mars 2009 - 18:22

Fjant
  • Fjant
  • Lärjunge

• 409 inlägg
  • 0

Alltså det kan finnas bra anledningar till att ett företag enbart skickar varor mot förskottsbetalningar och en av dessa är att företaget blivit blåst allt för många gånger av kunder som inte hämtar ut sina beställda varor. Playzone har sedan en tid tagit bort möjligheten till den typen av beställningar på grund av bland annat dyrare avgifter och sämre villkor från Posten och detta var innan ägarbytet skedde.

Blåst för att kunder inte hämtar ut varor??! Nej det låter som en dålig bortförklaring i så fall, om kunden inte hämtar ut varan är det väl bara att se till att skicka iväg en räkning på samtliga fraktkostnader till den som inte orkade hämta ut sitt paket. Problem löst...

Dyrare avgifter och sämre villkor från Posten?!? Nej det köper jag inte heller, kunden ska väl stå för fraktkostnaden så vad är problemet? Och har de inte råd eller tycker att postens avgifter är för dyra så ringer varningsklockorna igen (konkurs varning!!).

Så jag ser fortfarande INGEN anledning alls till varför ett företag endast erbjuder förskottsbetalning som betalsätt.

Postad 07 mars 2009 - 19:33

fredrikzutt
  • fredrikzutt
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Kanske postas tidigare. Men VDn sitter fortfarande anhållen misstänkt för grovt bedrägeri:

http://www.barometer...one(1195682).gm

Postad 07 mars 2009 - 22:36

TheSaurus
  • TheSaurus
  • Lärjunge

• 331 inlägg
  • 0
Jepp som någon sagt tidigare, borde det inte gå att få till något samarbete med bolagsverket, alla bolag eller dylikt? Så att man på företassidan skulle kunna fetcha $ägarbyten från $ORG_NR om detta finns lagrat någonstans?
Vore faktiskt en smart funktion.

/TS

Postad 07 mars 2009 - 22:44

Unregistered8b1dd9ee
  • Unregistered8b1dd9ee
  • Forumräv

• 791 inlägg
  • 0

Blåst för att kunder inte hämtar ut varor??! Nej det låter som en dålig bortförklaring i så fall, om kunden inte hämtar ut varan är det väl bara att se till att skicka iväg en räkning på samtliga fraktkostnader till den som inte orkade hämta ut sitt paket. Problem löst...

Dyrare avgifter och sämre villkor från Posten?!? Nej det köper jag inte heller, kunden ska väl stå för fraktkostnaden så vad är problemet? Och har de inte råd eller tycker att postens avgifter är för dyra så ringer varningsklockorna igen (konkurs varning!!).

Så jag ser fortfarande INGEN anledning alls till varför ett företag endast erbjuder förskottsbetalning som betalsätt.

Även om du tror att det är så enkelt så är det inte det.

Hämtar inte kunden ut ett paket blir det merkostnader för affären inte bara i form av fraktkostnader, sen kanske "kunden" struntar i räkningen och affären går då vidare tills inkasso vilket medför extra kostnader och struntar kunden i det har affären förlorat ytterligare tid+ pengar.

Visst en kund no harm done men många ja du fattar nog.
Du är vad du heter ;)

Redigerat av Unregistered8b1dd9ee, 07 mars 2009 - 22:45.

Postad 07 mars 2009 - 23:28

Fjant
  • Fjant
  • Lärjunge

• 409 inlägg
  • 0

Visst en kund no harm done men många ja du fattar nog.

Men då borde väl det problemet vara som störst för de som säljer allra mest på nätet? (de stora kedjorna).
Och inte kräver de förskottsbetalning? Nej tyvärr köper jag inte denna dåliga förklaring, motbevisa mig gärna men jag tror inte det finns några seriösa nätbutiker som kräver alla kunder på förskottsbetalning...

Postad 08 mars 2009 - 01:02

-pearl-
  • -pearl-
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0
Var lite för bra priser på deras varor, tjejen tyckte det ringde lite varningsklockor där. Jag ringde dit för ett par dagar sedan ang en 42" full-hd tv som de sålde för runt 5000:-, hursomhelst så hade dom då inte skrivit ut vilken modell tvn var på deras hemsida, och då inte "lagerkillen" som jag pratade med kunde säga vilken modell-beteckning tvn hade så kändes det lite skumt, tänkte vänta och se om någon som beställt därifrån verkligen fått sina varor, innan jag skulle beställa. Tur att man inte beställde.
Sedan så skulle ju den nya affären öppna 1a april... april, april (lite humor), bra att de åkt fast!

Postad 08 mars 2009 - 02:15

xbox-snabel
  • xbox-snabel
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0

Men då borde väl det problemet vara som störst för de som säljer allra mest på nätet? (de stora kedjorna).
Och inte kräver de förskottsbetalning? Nej tyvärr köper jag inte denna dåliga förklaring, motbevisa mig gärna men jag tror inte det finns några seriösa nätbutiker som kräver alla kunder på förskottsbetalning...

Så du menar att hur mer man säljer, ju mer förlorar man i % ? Problemet ligger i att små handlare vill vara garanterad pengar för det dom säljer, för att gå runt !större chans att en handlare blir blåst, än kunden!

och sen vet jag inte vad du menar med förskott! En kortbetalning är oxå ett förskott tex

och vad menar du med seriös! nä, köp på postförskott och tro att det är säkert, köper du på postförskott, vad säger det dig att du inte får en död säl i?

(och jo, det finns många tomtar som beställer och inte hämtar ut, så det tar bara en j***la massa tid o kraft för den enskilde handlaren.) Faktura är värst, dock!

Redigerat av xbox-snabel, 08 mars 2009 - 02:21.

Postad 08 mars 2009 - 12:44

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

• 4 194 inlägg
  • 0

och sen vet jag inte vad du menar med förskott! En kortbetalning är oxå ett förskott tex

Exakt min tanke, många som skriver här att man aldrig ska betala i förskott, men de flesta betalar med kort = förskott. Dubbelmoral?

Postad 08 mars 2009 - 12:58

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5 548 inlägg
  • 0

Exakt min tanke, många som skriver här att man aldrig ska betala i förskott, men de flesta betalar med kort = förskott. Dubbelmoral?

SUCK - folk skriver butiker som ENDAST erbjuder förskottsbetalning. Då har man som kund inget alternativ om man inte vet så mkt och just denna butik. Jo, ett alt. att inte handla alls.

Så ÅTERGEN - butiker som endast erbjuder förskottsbetalning har ett syfte med detta, att ALLA ska betala först innan de får sin vara.

Att skylla på posten, fördyrade kostnader, ej uthämtade varor m.m. är inte seriöst då de flesta andra nätbutiker erbjuder flera alt - bedragarna för både Kamereexperten och nu Playzone i Kalmar har både påsått OCH utnyttjat dessa "ursäkter" och det sitter några nu och försvarar?

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 08 mars 2009 - 13:01.

Postad 08 mars 2009 - 13:05

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3 782 inlägg
  • 0
Kan vi kanske enas om följande begrepp i fortsättningen så uppstår ingen förvirring:

*Förskottsbetalning. Betalning sker till butikens konto via banken, t.ex genom direktbetalningstjänst.
*Kortbetalning. Ett kort används. Är det ett kreditkort har man rätt att få tillbaka pengarna om leverans uteblir. Med ett betalkort (bankkort) är det upp till banken.

När man skriver att "butiken tar enbart förskottsbetalning" syftar det som jag uppfattar saken på man enbart kan betala genom banköverföring till konto. D.v.s butiken skickar inte varor mot postförskott eller faktura. I vissa fall har butiken möjlighet att ta kort (kortbetalning).

Varningsklockorna ringer riktigt ordentligt när förskottsbetalning (banköverföring/direktbetalning) är enda alternativet och inga andra alternativ erbjuds. Nystartade bluffbutiker (E-outlet, Teknikboom o.dyl) utan kortinlösenavtal erbjuder normalt enbart förskottsbetalning via bank.

När det gäller att betala med ett kort kontra att skicka pengar till butikens konto - ja, kortbetalning är att föredra och generellt brukar det garantera en mer "seriös" verksamhet jämfört med om förskottsbetalning är enda alternativet. Men man får ju alltid kolla verksamheten iövrigt, finns varken faktura eller postförskott som alternativ är det misstänkt även om ett kortavtal skulle finnas från en föregående ägare. Så plockar en butik plötsligt bort faktura och pf och kräver förskott är det en varningssignal. Även om den skulle ta kort.

Postad 08 mars 2009 - 13:23

Benkke
  • Benkke
  • Mega-Guru

• 7 289 inlägg
  • 0

Så plockar en butik plötsligt bort faktura och pf och kräver förskott är det en varningssignal. Även om den skulle ta kort.

OCH startar en kampanj med mycket billiga priser

Postad 08 mars 2009 - 14:46

StarChild
  • StarChild
  • Lärjunge

• 297 inlägg
  • 0

Så plockar en butik plötsligt bort faktura och pf och kräver förskott är det en varningssignal. Även om den skulle ta kort.

Om jag förstått det hela rätt av dom här inne, som handlat tidigare, så har PlayZone aldrig haft pf eller faktura.
Och det finns flera småföretag som inte har det, och ändå är seriösa. Men absolut vill man helst se att de har det, iaf pf.

Postad 09 mars 2009 - 00:04

Cozmoz79
  • Cozmoz79
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Tja.

Tänkte bara höra lite kort om det är nån mer än mig som handlat med kontokort (mastercard/visa) och har
handelsbanken? VIll veta hur det gått för er att få tillbaka era pengar. Hört att folk med Swedbank skulle få
tillbaka i alla fall.

Wish me luck, ska till polisen imorgon och göra anmälan och sedan gå till banken för att skriva på nån slags
reklammation om jag förstått rätt?

Ha det gött folks! :)

Postad 09 mars 2009 - 11:45

Kattsing
  • Kattsing
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Goda nyheter!

Banken ringde Mig precis och sa att de fått information om playzone och att jag kommer få mina pengar tillbaka! Väldigt snällt av Handelsbanken. Det man behöver är en orderbekräftelse samt ett bevis för att man ska ha ringt och/eller på annat sätt försökt kontakta playzone. En polisanmälan sa de inget om men det kan ju inte skada :)

Jag har betalat med visakort och kommer få göra en reklamation på det.

Hoppas det löser sig för er andra!

Postad 09 mars 2009 - 12:15

Unregistered0553660b
  • Unregistered0553660b
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0

Tja.

Tänkte bara höra lite kort om det är nån mer än mig som handlat med kontokort (mastercard/visa) och har
handelsbanken? VIll veta hur det gått för er att få tillbaka era pengar. Hört att folk med Swedbank skulle få
tillbaka i alla fall.

Wish me luck, ska till polisen imorgon och göra anmälan och sedan gå till banken för att skriva på nån slags
reklammation om jag förstått rätt?

Ha det gött folks! :)

Det räcker om man ringer Polisen och gör en anmälan det gick skitfort fast jag har 26 st före mig som väntade på kö. ring 114 14

Postad 09 mars 2009 - 12:24

DIFference
  • DIFference
  • Lärjunge

• 423 inlägg
  • 0

Goda nyheter!

Banken ringde Mig precis och sa att de fått information om playzone och att jag kommer få mina pengar tillbaka! Väldigt snällt av Handelsbanken. Det man behöver är en orderbekräftelse samt ett bevis för att man ska ha ringt och/eller på annat sätt försökt kontakta playzone. En polisanmälan sa de inget om men det kan ju inte skada :)

Jag har betalat med visakort och kommer få göra en reklamation på det.

Hoppas det löser sig för er andra!

Skönt att du får tillbaka pengarna. Grattis! Inte säkert alla har samma tur.

Postad 09 mars 2009 - 13:21

Johan78
  • Johan78
  • Beroende

• 1 419 inlägg
  • 0
Skulle vara intressant att få höra vad den tidigare ägaren tycker och om han kunde ana vart det barkade iväg. Organiserad brottslighet?

Nya trenden, ta över mindre välrenommerade firmor, blåsa kunderna på så mycket som möjligt, sen dra?

Postad 09 mars 2009 - 13:27

DIFference
  • DIFference
  • Lärjunge

• 423 inlägg
  • 0

Skulle vara intressant att få höra vad den tidigare ägaren tycker och om han kunde ana vart det barkade iväg. Organiserad brottslighet?

Nya trenden, ta över mindre välrenommerade firmor, blåsa kunderna på så mycket som möjligt, sen dra?

Det har ju gjorts inte kort intervju med den tidigare ägaren i Barometern.

Postad 09 mars 2009 - 14:08

Unregisteredcc128e50
  • Unregisteredcc128e50
  • Veteran

• 1 671 inlägg
  • 0
Enligt smålandsnytt på svt var antalet anmälningar till polisen i lördags ca 200. Räknat med ett mörkertal på ca 50-100 pers.. En genomsnittsaffär kanske var säg 4000:- vilket skulle ge drga miljonen i förtjänst.. Säkert mer med tanke på att fler kanske polisanmäler.

Postad 09 mars 2009 - 14:10

DIFference
  • DIFference
  • Lärjunge

• 423 inlägg
  • 0

Enligt smålandsnytt på svt var antalet anmälningar till polisen i lördags ca 200. Räknat med ett mörkertal på ca 50-100 pers.. En genomsnittsaffär kanske var säg 4000:- vilket skulle ge drga miljonen i förtjänst.. Säkert mer med tanke på att fler kanske polisanmäler.

Alla som handlat lär inte polisanmält heller. Lär vara över 1000 ordrar som lagts skulle jag tro.

Postad 09 mars 2009 - 14:34

RobieBwoi
  • RobieBwoi
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
http://www.barometer...tad(1198299).gm

Den 19-årige mannen som äger Playzone i Kalmar har begärts häktad.
Häktningsförhandlingen genomförs i dag klockan 15.

Postad 09 mars 2009 - 14:39

Unregisteredcc128e50
  • Unregisteredcc128e50
  • Veteran

• 1 671 inlägg
  • 0

Den 19-årige mannen som äger Playzone i Kalmar har begärts häktad.
Häktningsförhandlingen genomförs i dag klockan 15.

Säkert, mörkertalet är som sagt förmodligen stort..

Postad 09 mars 2009 - 18:01

RobieBwoi
  • RobieBwoi
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
...och där var ägaren häktad!

Postad 09 mars 2009 - 18:54

Jack of all trades
  • Jack of all trades
  • Veteran

• 1 846 inlägg
  • 0

Om jag förstått det hela rätt av dom här inne, som handlat tidigare, så har PlayZone aldrig haft pf eller faktura.
Och det finns flera småföretag som inte har det, och ändå är seriösa. Men absolut vill man helst se att de har det, iaf pf.

Har visserligen inte handlat av Playzone tidigare men jag vet att dom har haft det innan de ändrade detta (antagligen för att det gått allt sämre för dom innan ägaren sålde) på redan sagda grunder (om de var sanna eller ej vet jag dock inte).

Postad 09 mars 2009 - 18:54

Unregisteredb26a2f45
  • Unregisteredb26a2f45
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0
...och enligt TV4 Nyheterna Sydost har även 800.000 kronor beslagtagits!!!

19-åringen tjänade bra. :)

Postad 09 mars 2009 - 19:30

amorbavian
  • amorbavian
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Hejsan

Jag är en stupid dansker som faldt for ett gott svensk scam! :) Jag forsöker mig på svenska så gott som jag kan.

Jag bestållte 3.mars från PlayZone och så inte någon faresignaler. Sverige är jo billigare end Danmark, så prisen var ok imo. Jag tittade på hemsidan, och der var certificering og verified by visa and so on.
Jeg så inte det med forskötbetalning, eller forstod inte så gott svensk. Jag forstod som dom drar pengarne når de sender varerne (2 x PS3). Dom drog pengarne 5. mars och jag har naturligvis inte fåt nogen ting endnu!

Jag fick inte læst hele tråden, men ku se at någon af er har fåt varerne? Hvordan kan det være?

Jag har kontaktet min danske bank och dom säger at jag kan få pengene tilbaka (har köpt på Visa betalningskort). Så det är bra.
Men jag fik såld min 60GB PS3 och har lige fåt Killzone och kan inte spilla ;) Crap!
Hvor kan jeg billigst bestille en ny PS3 från en svensk butik? De må gerne være en, som inte er scam hehe

Hoppas ni forstår mit "svenska"! :blush:

Postad 09 mars 2009 - 21:14

Benkke
  • Benkke
  • Mega-Guru

• 7 289 inlägg
  • 0
Här? http://www.elgigante...tSKU=PS3CECHL04

Postad 09 mars 2009 - 21:23

amorbavian
  • amorbavian
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
HEHE Tack! Det er jo ennu bättre end Playzone.scam :) Og så er det vel "for real"?
Men jag måste tyvärr venta på at få mine pengar tilbaka från banken. Hoppas at Elgiganten holder prisen.

EDIT: Den er billigara på den svenska Elgiganten nästen 500 kr.

http://www.pricerunn...3-(80GB)-priser

Redigerat av amorbavian, 09 mars 2009 - 21:55.

Postad 10 mars 2009 - 13:09

tomtefiluren
  • tomtefiluren
  • Forumräv

• 658 inlägg
  • 0
Nu är det bara för alla att hålla tummarna för att den här mannen inte har skulder redan.
För det är alltid så att staten går före privatpersoner. Så har han skulder till fogden eller annat så kommer de beslagtagna pengarna att gå dit först och inte återbetalas till dom som blivit blåsta.

Postad 10 mars 2009 - 15:17

Alexandar
  • Alexandar
  • Användare

• 110 inlägg
  • 0

Nu är det bara för alla att hålla tummarna för att den här mannen inte har skulder redan.
För det är alltid så att staten går före privatpersoner. Så har han skulder till fogden eller annat så kommer de beslagtagna pengarna att gå dit först och inte återbetalas till dom som blivit blåsta.

Eftersom det är företagets pengar så skall dom tillbaka till företaget som är ett AB. Sen går inte alls staten före privatpersoner (med vissa undantag).

Postad 10 mars 2009 - 16:05

DIFference
  • DIFference
  • Lärjunge

• 423 inlägg
  • 0

Vissa banker betalar ju tillbaka enligt policy.

Postad 10 mars 2009 - 21:15

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14 172 inlägg
  • 0
Kan kan fråga om hur Swedbanks policy ser ut utan att för den delen vara varken nedvärderande mot andra medlemmar eller sättet dessa uttrycker sig på så jag har dolt inlägg.

Jag föreslår att du slår Swedbank en signal imorgon och frågar hur det ligger till, och sedan skriver vad du fick reda på här på forumet.

Postad 11 mars 2009 - 09:08

DIFference
  • DIFference
  • Lärjunge

• 423 inlägg
  • 0

Kan kan fråga om hur Swedbanks policy ser ut utan att för den delen vara varken nedvärderande mot andra medlemmar eller sättet dessa uttrycker sig på så jag har dolt inlägg.

Jag föreslår att du slår Swedbank en signal imorgon och frågar hur det ligger till, och sedan skriver vad du fick reda på här på forumet.

Vem svarade du till nu och vad är problemet?

Postad 11 mars 2009 - 12:24

jokoloko
  • jokoloko
  • Lärjunge

• 329 inlägg
  • 0
Jag har ett SEB Mastercard, så jag ringde dom för att kolla vad man måste göra för att få pengarna tillbaka.

Efter att hon som jag pratade med låtit mig vänta i 10 minuter, eftersom hon hade en vag aning om att hon hört talas om nåt med PlayZone, så fick jag beskedet att jag var tvungen att vänta 30 dar, sedan kunde jag göra en reklamation för utebliven vara.

Men det jag inte riktigt förstår, är då kommer jag ju bli tvungen att betala in beloppet i nästa räkning, och sedan få tillbaka det igen, och då jag vet sedan tidigare att kreditkortsflretag inte brukar vilja att man har positiv summa på sina kort, så ser jag bara att det kan orsaka problem, eller onödiga transaktioner fram och tillbaka. Nån som har nån annan insikt i detta, eller som också har SEB och kan bekräfta det jag nyss sagt?

Postad 11 mars 2009 - 12:58

Unregisteredcc128e50
  • Unregisteredcc128e50
  • Veteran

• 1 671 inlägg
  • 0

Jag har ett SEB Mastercard, så jag ringde dom för att kolla vad man måste göra för att få pengarna tillbaka.

Efter att hon som jag pratade med låtit mig vänta i 10 minuter, eftersom hon hade en vag aning om att hon hört talas om nåt med PlayZone, så fick jag beskedet att jag var tvungen att vänta 30 dar, sedan kunde jag göra en reklamation för utebliven vara.

Men det jag inte riktigt förstår, är då kommer jag ju bli tvungen att betala in beloppet i nästa räkning, och sedan få tillbaka det igen, och då jag vet sedan tidigare att kreditkortsflretag inte brukar vilja att man har positiv summa på sina kort, så ser jag bara att det kan orsaka problem, eller onödiga transaktioner fram och tillbaka. Nån som har nån annan insikt i detta, eller som också har SEB och kan bekräfta det jag nyss sagt?

Hmm, låter konstigt. Eftersom Playzone inte drivs aktivt längre (ägaren gripen, tillgångarna beslagtagna) finns det ju ingen som kan leverera inom 30 dagar. Hade nog ringt SEB igen för att undvika förfallodatum på fakturor etc. Generellt gäller ju att om du betalar en faktura så "godkänner" du den också. Jag skulle försöka reklamera direkt och bestrida fakturan eller liknande. Men, som sagt, ring igen. Du kanske hamnar hos ngn på banken som är lite mer erfaren och har koll på vad som gäller..

Postad 11 mars 2009 - 13:03

jokoloko
  • jokoloko
  • Lärjunge

• 329 inlägg
  • 0

Hmm, låter konstigt. Eftersom Playzone inte drivs aktivt längre (ägaren gripen, tillgångarna beslagtagna) finns det ju ingen som kan leverera inom 30 dagar. Hade nog ringt SEB igen för att undvika förfallodatum på fakturor etc. Generellt gäller ju att om du betalar en faktura så "godkänner" du den också. Jag skulle försöka reklamera direkt och bestrida fakturan eller liknande. Men, som sagt, ring igen. Du kanske hamnar hos ngn på banken som är lite mer erfaren och har koll på vad som gäller..

Tackar...ska prova det med en gång.

Postad 11 mars 2009 - 13:30

gyrosplate
  • gyrosplate
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Är en av de som blivit drabbad i detta ärende. Har SEB som bank och det har jobbat snabbt för idag fick jag ett samtal om att mina pengar kommer sättas in på mitt konto under eftermiddagen. Så skönt att det gick bra trots allt. Kommer aldrig köpa något som har 1 april i annonsen :).

Postad 11 mars 2009 - 13:36

Unregisteredcc128e50
  • Unregisteredcc128e50
  • Veteran

• 1 671 inlägg
  • 0

Är en av de som blivit drabbad i detta ärende. Har SEB som bank och det har jobbat snabbt för idag fick jag ett samtal om att mina pengar kommer sättas in på mitt konto under eftermiddagen. Så skönt att det gick bra trots allt. Kommer aldrig köpa något som har 1 april i annonsen :).

Betalade du med VISA, MasterCard eller bankgiro?

Postad 11 mars 2009 - 15:30

gyrosplate
  • gyrosplate
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

Betalade du med VISA, MasterCard eller bankgiro?

Jag betalade med VISA. För övirgt är pengarna hemma igen på mitt konto, underbart. Hoppas det löser sig för resten också!!

Redigerat av gyrosplate, 11 mars 2009 - 15:31.

Postad 11 mars 2009 - 15:36

Unregisteredcc128e50
  • Unregisteredcc128e50
  • Veteran

• 1 671 inlägg
  • 0

Jag betalade med VISA. För övirgt är pengarna hemma igen på mitt konto, underbart. Hoppas det löser sig för resten också!!

Kul! Har själv SEB och för mig är SEB synonymt med "inget strul, grym service." De har ju som sagt ingen skyldighet att ersätta dig men gör det ändå. Sedan kan man ju ställa sig frågan huruvida det är bra att bankerna "finansierar" bedrägerier, men å andra sidan är det bankerna som har makten att ställa högre krav på säkerhet etc.

Postad 11 mars 2009 - 21:56

VTi
  • VTi
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
jag polisanmälde + skickade reklamationsbrev till SEB igår kväll.

Fick tillbaka pengarna idag!

Har SEB + VISA!
Grymt snabb + bra service! Hoppas ni andra får tillbaka era pengar lika snabbt.

Har bokat en Vit Import PS3 nu istället som bekant ska ta hem nästsa vecka. :D

Postad 16 mars 2009 - 15:03

Kattsing
  • Kattsing
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Jag fick pengarna tillbaks i fredags, har handelsbanken och betalade med visa. Gjorde polisanmälan och skickade med den sen tog det en dag. Awesome.

Sen gick jag till webhallen och köpte ett xbox premium för 2500 och skate 2. Det äger.

Jag hade nog inte blivit så glad över att få mitt xbox om jag inte blivit blåst på ett först haha.

Postad 16 mars 2009 - 16:02

dreamcatch
  • dreamcatch
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Jag och en kompis gick in till banken (swedbank) med våra polisanmälningar och skrev på lite papper! Hon som arbetade sa då man inte vet när eller om man får några pengar tillbaka?!...kan dröjja från 1dag upp till ett halvår om inte mer! Vi betalade med visakort! Någon annan som har swedbank och fått några andra besked?

/ två-vill-gärna-ha-tillbaka-pengar-dudes! ;)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny projektor
    thhmo
    2025-05-11 11:17:07
  • Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.