Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vinyltillbehör

4965 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Denon DP-47F (Skivspelare) 1 8.2 (4) Inga priser
Simply Black Magic RIAA-Dynavox-TPR-2 (Försteg) 0 (0) Inga priser

Postad 11 June 2010 - 15:30

Ar@b
  • Ar@b
  • Lärjunge

• 349 inlägg
  • 0
DL110/160 har bättre spelglädje, tryck och dynamik än OM30, känner du att du vill ha det så kör på en 110/160'a, känner du dig fullt nöjd med det du har nu, kör på en ny OM30 nål :wub:

Postad 11 June 2010 - 16:32

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1813 inlägg
  • 0
Goldring 1042 jag köpte av dig, Ar@b, är en bra "rocker". Likaså
1012. Men har dom utgått?

HAde vart kul att prova den på VPI´n. Men den var alldeles för pillig
att montera. Jag är gubbe som ser halvilla och inte 100% vad gäller
finmotoriken.

Redigerat av Bongo_Mongo, 11 June 2010 - 16:43.

Postad 11 June 2010 - 20:16

Ar@b
  • Ar@b
  • Lärjunge

• 349 inlägg
  • 0
Den är fin :wub: men tyvärr har dom utgått och ersatts av 2000 serien, 2000 serien måste tyvärr skruvas ovanifrån, så dom blir svåra att montera på en TD166MKII, man kan säkert lösa det om man är händig

Postad 11 June 2010 - 23:56

barrman
  • barrman
  • Användare

• 153 inlägg
  • 0

Blir snart ägare till en Pro-Ject RPM5.1 :wub:
Undrar om ni som har skivspelare kör med någon dämpplattform under spelaren ?

Är ägare till föregångaren och kör inte med dämpplatta. Mitt val är istället väggmonterad lackbord. Tycker att det går hyggligt bra att spela starkt med det sättet att lösa dämpningen.

Postad 12 June 2010 - 10:51

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1813 inlägg
  • 0

Är ägare till föregångaren och kör inte med dämpplatta. Mitt val är istället väggmonterad lackbord. Tycker att det går hyggligt bra att spela starkt med det sättet att lösa dämpningen.

Ja, kan man ha vägghylla så är det det första valet. Annars är just IKEA Lack ett
effektivt och billigt val att ha just som skivspelarbord.

Postad 12 June 2010 - 12:08

Unregistered85f16d8f
  • Unregistered85f16d8f
  • Forumräv

• 540 inlägg
  • 0
Goldring serien finns fortsatt att köpa, men har skjutit i vädret i pris nått voldsomt.
http://www.needledoc...hono-Cartridges
http://www.bartletts...;sub=Cartridges

Postad 12 June 2010 - 16:24

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1813 inlägg
  • 0
550 USD :wub:

Då ska du ha många tack, Ar@b!!!

Ska köra lite 1200á ikväll. Dynavector xx-2 är satt i karantän
i väntan på nålrengöring. Spelade ett par nya vinyler otvättade
och vips så hade det bildas en sammansmält klump av gegga runt
nålen. Väntar på en flaska Clearaudio vätska som inte innehåller
alkohol. Tar det lite nätt. Och om det inte funkar så lämnar jag in den
på Audio Concept, så Robert får lägga den under mikroskopet och rensa.

Postad 12 June 2010 - 17:52

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1813 inlägg
  • 0
1200án ska inte ha vibrationsplattform. Jag var så j***la besviken på
den förra helgen då jag slängde upp den på Ginkon. Smsáde Svensk
Roger och kallade den för både det ena och det andra. :)

Den får stanna till hösten. Dyker det upp en Rega arm för tusingen så
kanske jag köper.

Goldring 1042: Bra Bra Bra!

Postad 13 June 2010 - 17:28

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0

Jo jag har läst om vägghylla,men mitt Solidtech rack jag har är stabilt.
Så jag börjar med det så får jag se längre fram.
Jag kommer först köra med Phono steget i recivern,senare köpa ett RIAA-steg.
Har kollat på ProJect Phonobox SE II och ProJect Tube Box SE II någon som har eller har testat något av dessa ?

Postad 13 June 2010 - 18:38

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1813 inlägg
  • 0
Prova stampa i golvet, Jonas. Då kan du avgöra vad som behövs. Finns
mkt billiga dämptrick att ta till. :)

Postad 13 June 2010 - 20:15

Ar@b
  • Ar@b
  • Lärjunge

• 349 inlägg
  • 0

Har kollat på ProJect Phonobox SE II och ProJect Tube Box SE II någon som har eller har testat något av dessa ?

Ägde en Phonobox SE II, saknade det sista i både botten och toppen, i övrigt så var den bra, ersattes med ett Proton försteg med en mycket bra RIAA-del.
Kolla gärna på vinylengine.com om du vill kolla upp lite alternativ, jag själv har ingen stor erfarenhet av RIAA-steg då jag är nöjd med den jag har, ett tips dock är Clearaudio Nano, många skriver gott om den ;)

Det gläldjer mej att du är nöjd med 1042'an Bongo_Mongo ;)

Postad 14 June 2010 - 21:35

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0

Jo jag har läst om vägghylla,men mitt Solidtech rack jag har är stabilt.
Så jag börjar med det så får jag se längre fram. Jag kommer först köra med Phono steget i recivern,senare köpa ett RIAA-steg. Har kollat på ProJect Phonobox SE II och ProJect Tube Box SE II någon som har eller har testat något av dessa ?

Jag har inte prövat just dessa, men annars finns ett mycket fint RIAA från HEED som heter Questar. Det är i min ägo just nu, det kostar runt 3000:- med god dammit va bra det är.

Postad 14 June 2010 - 21:50

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0

Ledsen för en längre frånvaro från denna tråd, men har inte varit sugen på att skriva.

Jag har undersökt och titta lite på olika DAC:ar och lånade hem HEEDs Dactilus med slutsatsen att det digitala ljudet inte är lika spännande att tweaka med. När jag kommer tillbaks till denna tråden känner jag mig som fisken i vattnet igen.

Lite besviken på den lånade DAC:en lämnade jag tillbaks den till Ljudmarkan idag. I butiken började vi diskutera analog ljud kontra digitalt varpå jag frågade: - Hur kommer det sig att vinyl låter bättre än cd? Säljarna tittade på varandra och flinade, sedan svarade en av dem: ”- Well, ämnet går att debattera i flera år i diverse forumtrådar, läsa artiklar osv. Men det finns inget enkelt och fullödigt svar, därför svarar vi: - det bara är så”.

Jag är nyexaminerad om ett halvår och kommer då vara färdig lärare. Jag har gått i tankarna att belöna mig själv med en examenspresent, kanske en Rega P5? Det stod en P5:a på Ljudmakarn som jag började dregla över: finare tonarm RB700, tjocka och ordentliga signalkablar mellan nål och arm, glastallrik, finare plint osv. Enligt säljaren skulle det vara ett rejält kliv från Rega P2 till P5. Jag lyfte på glastallriken och den var verkligen tung. När man ser den rotera på spelaren så snurrar den helt jämt, medan MDF-tallriken på min Rega P2 svarjar lite lätt i ytan mellan plint och tallrik.

Det känns alltid lika trevligt att skriva några rader här, och det har aldrig så vitt jag vet förekommit några dispyter här och det är så skönt.

Redigerat av Glidtassen, 14 June 2010 - 21:51.

Postad 14 June 2010 - 22:07

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0

Jag har inte prövat just dessa, men annars finns ett mycket fint RIAA från HEED som heter Questar. Det är i min ägo just nu, det kostar runt 3000:- med god dammit va bra det är.

Ska kollas in,ska till ljudmakaren i helgen och snacka med dom.

Postad 14 June 2010 - 22:58

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

• 784 inlägg
  • 0
Hej Bongo Mongo Glidtassen och alla ni andra!
Sysslar per definition intemedvinyl under sommarhalvåret. Då tar andra saker över som märkligt nog odling. Då är det samma som hifi betyder för mig funktion och design. Därför gillarjag min Michell Gyro. En av få skivspelare idag som har fjädrande upphängning. Löser lite av problemen med underlag som skramlar runt till musiken.

Var idag hemma hos en kille som i sitt hem hade uppskattningsvis mellan 30 000 till 40 000 skivor. Mitt popsnöre köpte en del pop och jag hittade bågra jazzskivor av Modern Jazz Quartet.HAn tycket nog attmin jazz smak var lite kuriös. Så ville han inte sälja några relativt sent utgivna konsertinspelninga avJimmy Hendrix men som är relativt dyra och svåråtkomliga. Orkar inte presentera några bilder idag.

Postad 15 June 2010 - 11:05

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Oj det va inte lite skivor,måste varit flera rum fyllda till bredden. :D

Postad 16 June 2010 - 06:26

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

• 784 inlägg
  • 0

Oj det va inte lite skivor,måste varit flera rum fyllda till bredden. :D

Jodu,bara i garaget bedömmer jag det till ca2 0 meter lagerbokhylla. Det får plats fem hyllplan. Det blir 100 meter skivor. Om det får plats 3 skivor per cm skulle det i garaget bli ca 30 000 lp-skivor. Han verkar också ha köpt på sig skivorna under den tid när få köpte vinyl. Och verkar också köpt med kunskap. Alltså en rejäl värdestegring.

Får se om jag lyckas köpa Jimmy Hendrixs skivorna jag vill ha.

Men är på jakt eftrer backar.

Postad 16 June 2010 - 12:05

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1813 inlägg
  • 0
Hallo Kronkan,

Tar det också lungt under sommaren. MC-kort står på agendan.
Vad odlar Ni? Bara lagliga grödor hoppas jag. :D

Redigerat av Bongo_Mongo, 16 June 2010 - 12:06.

Postad 16 June 2010 - 22:03

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

• 784 inlägg
  • 0

Hallo Kronkan,

Tar det också lungt under sommaren. MC-kort står på agendan.
Vad odlar Ni? Bara lagliga grödor hoppas jag. :blush:

Hejsan BongoMongo!!
Motorcyckel tillhör som vinyl livets goda. Till livets goda som jag odlar finns sparris, jordgubbar, nypotatis,bönor, aprikoser,vindruvor, rödbetor, björnbär,hallon, persiljerot, kronärskockor m m. Drogen är vin, öl, snaps eller calvados.

Redigerat av Kronkan, 16 June 2010 - 22:04.

Postad 18 June 2010 - 16:59

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Idag blev jag ägare till Pro-ject RPM 5 + speedbox mkII.
Den är lite moddad av förra ägaren.

Nya tonarmskablar från Clearaudio,tyngre antiskating,ny gummimatta,motorupphängningen även den moddad.
Pickup Grado prestige Gold 1, den är helt enkelt i toppskick.
Är grymt nöjd så kul att lyssna på vinyl igen,det blir senare ett RIAA steg från HEED som Glidtassen tipsade om. :(

Bilder finns i mitt album.

Postad 18 June 2010 - 17:49

Malbo
  • Malbo
  • Lärjunge

• 260 inlägg
  • 0

DL110/160 har bättre spelglädje, tryck och dynamik än OM30, känner du att du vill ha det så kör på en 110/160'a, känner du dig fullt nöjd med det du har nu, kör på en ny OM30 nål :(

Hittade orginalnålen (OM10) från när jag köpte min TD166 för länge sedan, helt oanvänd men ljudet blev ganska
platt och tråkigt. Det lutar helt klart åt en DL110! Har aldrig bytt PU tidigare, är det några problem att byta PU på en Thorens standard tonarm?

Postad 18 June 2010 - 18:02

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0

Idag blev jag ägare till Pro-ject RPM 5 + speedbox mkII.
Den är lite moddad av förra ägaren.

Nya tonarmskablar från Clearaudio,tyngre antiskating,ny gummimatta,motorupphängningen även den moddad.
Pickup Grado prestige Gold 1, den är helt enkelt i toppskick.
Är grymt nöjd så kul att lyssna på vinyl igen,det blir senare ett RIAA steg från HEED som Glidtassen tipsade om. :(

Bilder finns i mitt album.

Vad roligt att du är nöjd

Jag var förbi ditt album idag och kollade in din spelare. Det ser ut att vara en stabil pjäs och jag gissar att den låter bra. Du kan läsa mer om RIAAT från HEED i mitt album där jag oftast lägger till texter till mina bilder.

Första utgiften för hösten kommer nog dock bli en resa till Grekland tillsammans med min far. Jag har lagt ganska mycket pengar på hifi på senare år, men glömmer desvärre bort hur man kopplar av med ett miljöombyte. För mig att mitt intresse nästintill landat i tröstshopping, vilket inte är sunt för mig. Men jag överväger fortfarande en finare spelare som examenspresent till mig själv. Vi får se hur det blir?

:D

Postad 19 June 2010 - 22:34

Ar@b
  • Ar@b
  • Lärjunge

• 349 inlägg
  • 0

Hittade orginalnålen (OM10) från när jag köpte min TD166 för länge sedan, helt oanvänd men ljudet blev ganska
platt och tråkigt. Det lutar helt klart åt en DL110! Har aldrig bytt PU tidigare, är det några problem att byta PU på en Thorens standard tonarm?

Har den inga hål rätt igenom pickupskalet så blir det lite småbökigt då man måste skruva underifrån, men det går såklart :P innan du byter så skriv ut en "protractor" (inställningsmall) från vinylengine.com (se till att skrivaren inte skalar upp/ner den, det finns även lite att läsa på vinylengine om mallarnas betydelse B)

Postad 20 June 2010 - 13:40

Malbo
  • Malbo
  • Lärjunge

• 260 inlägg
  • 0

Har den inga hål rätt igenom pickupskalet så blir det lite småbökigt då man måste skruva underifrån, men det går såklart :P innan du byter så skriv ut en "protractor" (inställningsmall) från vinylengine.com (se till att skrivaren inte skalar upp/ner den, det finns även lite att läsa på vinylengine om mallarnas betydelse B)

Pickupskalet har hål rätt igenom ;) Tack för tipsen!

Postad 21 June 2010 - 19:35

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

• 784 inlägg
  • 0
Hej alla!
Var förbi IKEA idag och frågade efter deras back Trissa. Den finns inte kvar i sortimentet längre. Och jag som behöver flera backar för att förvara nyinköpen.Är det någon som vet något bra alternativ till en stabil och snygg skivback?

Postad 21 June 2010 - 21:11

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Märkligt då den finns på deras hemsida,vilken av alla IKEA va du på ?

Postad 21 June 2010 - 23:00

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Åk ut till Kungens kurva, där har jag köpt mina backar.

Postad 22 June 2010 - 11:17

cedergren
  • cedergren
  • Beroende

• 1356 inlägg
  • 0
Jag skulle vilja höra lite mer av HEED och era intryck av denna och vad som skiljer mot annat i samma prisklass
Det finns ingen som säljer dom där jag bor, så jag kan inte låna hem

Skulle också vilja höra lite mer om andra riia och om ni har lite goda länkar till material att läsa
Har googlat lite, men hittar inget bra

OBS: Ni kan väl gå in i denna tråden och hålla med :) https://www.minhembi...howtopic=264092

Redigerat av cedergren, 22 June 2010 - 11:38.

Postad 22 June 2010 - 20:44

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
RIAA-steg är en känslig del av vinylanläggningen.

Med tanke på att en signal från en vinylspelare är 3 ggr så svag som en från en cd-spelare så måste den först
behandlas genom ett RIAA. Ett RIAA är alltså ett försteg som behandlar signalen från vinylspelare och sedan vidareförmedlar den till förstärkaren.

Skillnaden mellan mitt Vincent PHO-111 och mitt nuvarande HEED Questar har varit stor, men det nya RIAAT kostar också 3 ggr så mycket.

För att göra en jämförelse med Vincent PHO-111 så har HEED Questar:

Mindre brus
Mer dynamik
Tystare bakgrund
Bättre nätdel

Vincent hade en extern trafo som strålade mycket, så fort man nuddade den med en signalkabel fick man jordbrum.
Med HEED så får man visserligen inte ingångar för både MM och MC pick-up, men det tror jag att man kan välja vid köpet. Jag har kört dessa två RIAA bredvid varandra och anser att Vincent är ett bra RIAA i instegsklassen om man just börjat intressera sig för vinyl, men om man vill gå vidare så blir det andra pengar. Jag behåller dock HEED och anser att det är avsevärt mycket bättre än mitt första Vincent.

Postad 22 June 2010 - 21:05

kungzlatan
  • kungzlatan
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0

Med tanke på att en signal från en vinylspelare är 3 ggr så svag som en från en cd-spelare så måste den först
behandlas genom ett RIAA. Ett RIAA är alltså ett försteg som behandlar signalen från vinylspelare och sedan vidareförmedlar den till förstärkaren.

Skillnaden mellan mitt Vincent PHO-111 och mitt nuvarande HEED Questar har varit stor, men det nya RIAAT kostar också 3 ggr så mycket.

Mindre brus
Mer dynamik
Tystare bakgrund
Bättre nätdel

Vincent hade en extern trafo som strålade mycket, så fort man nuddade den med en signalkabel fick man jordbrum.
Med HEED så får man visserligen inte ingångar för både MM och MC pick-up, men det tror jag att man kan välja vid köpet. Jag har kört dessa två RIAA bredvid varandra och anser att Vincent är ett bra RIAA i instegsklassen om man just börjat intressera sig för vinyl, men om man vill gå vidare så blir det andra pengar. Jag behåller dock HEED och anser att det är avsevärt mycket bättre än mitt första Vincent.

Tjenare Glidtassen

Har funderat på nästa steg i hifin och kommit fram till att det är just RIAAt som jag borde satsa på att uppgradera.

Har idag

Jag räknar med att det blir rejäl skillnad om jag köper ett RIAA i stil med HEED som du rekommenderar

Mvh Andreas

Postad 22 June 2010 - 21:10

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Jag gick till Ljudmakarn och pratade med en av säljarna.

Detta var i samband med att jag köpte min Hegel H1mk4 och fick därför en bra rabatt i samband med köpet av RIAAT.
Men först fick jag låna hem RIAAT under två dagar. Redan vid inkoppling hördes en skillnad till det bättre, men det stannade inte där. När det hade stått på under natten och blivit varmt och gott släppte ljudet ytterligare.
Musiken får verkligen spänst med detta RIAA, men jag antar att det är därför det också vunnit priser.

Låna hem och pröva under några dagar, utvärdera sedan.

Jag har lagt över 10 000:- sammanlagt på min vinylrigg, men det har varit värt pengarna. Jag äger en bra cd-spelare, men tycker det inte är spännande med att lyssna på cd längre. Jag bläddar mer i mina backar och njuter av lugna studer med vinyl.

Mvh Tassen :)

Redigerat av Glidtassen, 22 June 2010 - 21:28.

Postad 22 June 2010 - 21:38

kungzlatan
  • kungzlatan
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0

Tjenare Glidtassen (och ni andra)

Har funderat på nästa steg i hifin och kommit fram till att det är just RIAAt som jag borde satsa på att uppgradera.

Har idag

Jag räknar med att det blir rejäl skillnad om jag köper ett RIAA i stil med HEED som du rekommenderar

Mvh Andreas

Vill lägga till - funderar över hur mycket flaskhals kablarna är som går från skivspelaren till RIAAt. Min Rega P2 är från -85 och jag antar kablarna inte var så väldigt hifi på den tiden. Hur mycket spelar det in tror ni om jag skulle byta RIAA?

Redigerat av kungzlatan, 22 June 2010 - 21:38.

Postad 22 June 2010 - 21:48

cedergren
  • cedergren
  • Beroende

• 1356 inlägg
  • 0

Min Rega P2 är från -85 och jag antar kablarna inte var så väldigt hifi på den tiden. Hur mycket spelar det in tror ni

Det är en sådan fråga många inte vågar svara på och jag har för lite erfarenhet av Vinyl för att svara
som jag skulle gjort i vanliga fall.

Men, om kablaget är från mitten av 80 talet, så skulle det nog inte skada att byta kablar

Dumt att chansa, eller hur :)

Edit: och byter du inte, så kommer du aldrig att få veta om det skulle bli bättre.
Men det skulle vara mycket intressant om du först köpte dig ett riiasteg och sedan
bytte kablarna en vecka senare. Då får man verkligen veta om det gjorde någon skillnad

Redigerat av cedergren, 22 June 2010 - 21:49.

Postad 22 June 2010 - 21:58

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Ja det finns massor inom vinyl, tex byta tonarmskabel vilket ska vara ett riktigt pillgöra.
RIIA steg,byta PU,köpa skivtvätt. så detta ser ut att bli ytterligare en dyr hobby.

Postad 22 June 2010 - 22:28

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Men det är en tacksam hobby där man upplever skillnader med tweaks.

Jag har prövat tre olika signalkablar mellan RIAA och förstärkare, men har inte bytt signalkablen som går in i LP-spelare.

För detta måste man ha en bättre lödkolv med rätt temperatur, annars kan det ske olyckor när man löder i
närheten av känsliga kretsar - jag talade med Mirre på Veteran Hifi om detta. Det är bara att titta på signalkablarna som sitter på en Rega P5 och sedan jämföra med en P2. Visst finns det folk som köper separata signalkablar för att dra om i spelaren, men jag tror att det är finare mikrofonkablar som brukar kosta en del att byta ut.

Jag lyckades hitta en bild på en kabel från en Rega P5 på nätet. På den dyrare spelaren sitter en signalkabel med riktiga kontakter.

Bifogad fil  cables.jpg   51.55K   0 Antal nerladdningar

Redigerat av Glidtassen, 22 June 2010 - 22:35.

Postad 22 June 2010 - 22:46

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Har jag fattat detta rätt nu, när jag skaffar RIAA så måste jag ha ett par signalkablar till.
Ett mellan RIAA och skivspelare och ett par mellan RIAA och förstärkare ?

Postad 22 June 2010 - 22:49

cedergren
  • cedergren
  • Beroende

• 1356 inlägg
  • 0
Det här med kablarna var en av anlednigarna till att jag köpte Pro-ject spelaren
Den har en plint och därför kan jag välja en ny kabel varje dag :)

Har jag fattat detta rätt nu, när jag skaffar RIAA så måste jag ha ett par signalkablar till.
Ett mellan RIAA och skivspelare och ett par mellan RIAA och förstärkare ?

YES

Postad 22 June 2010 - 22:51

Unregistered53a69b62
  • Unregistered53a69b62
  • Användare

• 232 inlägg
  • 0

Mindre brus
Mer dynamik
Tystare bakgrund
Bättre nätdel

Jeg delar tillfulla Glidtassens erfarenheter med ett viktigt undantag. Signalen från en typisk MM-pickup måste förstärkas ca 500 gången innan den matas in i förstärkaren. Med MC-pickuper är det än värre. Räkna med att signalen måste förstärkas ca 10 000 gåner. När detta är klart inser man hur viktig RIAA-steget är i signalkedjan, för att inte tala om strömförsörjningen.
Det kan ju även vara praktiskt att signalen från RIIAA-steget kan kalibreras så att det matchar signalen från t ex CD-spelaren.

Som Glidtassen skriver:
Ett bra RIAA-steg sänker bruset och ger bättre dynamik,
Jag skulle även vilja tillägga, större bredd och djup

MVH

Björn

IMPROVED audio

Postad 22 June 2010 - 22:53

Unregisteredb27a28b7
  • Unregisteredb27a28b7
  • Veteran

• 2307 inlägg
  • 0
En Plint vill jag ha på min spelare.. Trist med snören..
Jag har en Nad 552 (tydligen samma spelare som p2)

Postad 23 June 2010 - 07:03

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0

Jeg delar tillfulla Glidtassens erfarenheter med ett viktigt undantag. Signalen från en typisk MM-pickup måste förstärkas ca 500 gången innan den matas in i förstärkaren. Med MC-pickuper är det än värre. Räkna med att signalen måste förstärkas ca 10 000 gåner. När detta är klart inser man hur viktig RIAA-steget är i signalkedjan, för att inte tala om strömförsörjningen.
Det kan ju även vara praktiskt att signalen från RIIAA-steget kan kalibreras så att det matchar signalen från t ex CD-spelaren.

Som Glidtassen skriver:
Ett bra RIAA-steg sänker bruset och ger bättre dynamik,
Jag skulle även vilja tillägga, större bredd och djup

MVH

Björn

IMPROVED audio

Man lär sig någonting nytt varje dag, så tack.

Jag insåg emellertid när jag skrev det att tre gånger så svag signal inte räckte till.

Mitt HEED Questar har även en inspelningstid på några veckor, sedan släpper det enligt säljaren ytterligare.
Questar saknar on/off knapp och får stå på hela tiden efter det blivit inkopplat. Men visst skiljer sig nätdelen från mitt föregående RIAA. Med HEED kommer en riktig strömförsörjning med en bättre kabel med tillhörande kontakt.

Bifogad fil  heed2.jpg   115.9K   3 Antal nerladdningar

Man kopplar skivspelaren RCA-kabel till RIAATs "IN" och drar sedan en annan signalkablel från RIAATs "OUT" vidare till förstärkaren och kopplar till önskad linjeingång. Om redan förstärkaren har ett inyggt RIAA, se bara till att inte koppla på "Phono-ingången" i så fall. (En del köper separata RIAA-steg då de inte vill använda sig av RIAAT som kommer med förstärkaren).

Jag har prövat tre olika signalkablar mellan RIAA och försträrkaren, och alla har låtit olika. Men den jag föredrog var en signalkabel från Van den huul som tagits fram bara för detta ändamål. Den har tom en jordkabel mellan kontakterna. Skillnaderna är inte stora, men fullt urskiljbara. Så om ni vill tweaka med signalkablar mellan RIAA och förstärkare så kan det vara värt att pröva.

På bilden av signalkabeln kan man se stumpen av den föregående jordkablen. Men jag nöp av den med tång då jag hela tiden stack mig på den, vidare har jag inbyggd jord i Rega armen 250. Kabeln är från Van Den Huul men jag minns inte vad den heter?

Bifogad fil  riakb.jpg   41.28K   4 Antal nerladdningar

Bifogad fil  skiv2.jpg   24.76K   3 Antal nerladdningar

När jag byggde plinten.

Redigerat av Glidtassen, 23 June 2010 - 07:46.

Postad 23 June 2010 - 09:01

Unregistered53a69b62
  • Unregistered53a69b62
  • Användare

• 232 inlägg
  • 0
Det är just som Glidtassen skriver.

Slå inte ava RIIA-steget.
Den behöver ca två veckor för att låta riktigt bra.

MVH

Björn
IMPROVED Audio

Postad 23 June 2010 - 09:01

Unregistered53a69b62
  • Unregistered53a69b62
  • Användare

• 232 inlägg
  • 0
Det är just som Glidtassen skriver.

Slå inte ava RIIA-steget.
Den behöver ca två veckor för att låta riktigt bra.

MVH

Björn
IMPROVED Audio

Postad 23 June 2010 - 09:11

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3281 inlägg
  • 0
Många RIAA-steg, både inbyggda och separata, har en omkopplare för MC/MM av den anledningen att MC (Moving Coil) generellt lämnar en utnivå som är ca 10 ggr lägre än MM (Moving Magnet) och alltså kräver extra förstärkning.

En MC-pickup lämnar en utsignal om ca 0.3-0.5 mV att jämföra med MM som lämnar ca 3-6 mV vid 1000 Hz, 5cm/sek. Saknar RIAA-steget omkopplare för MC/MM så finns det en del högnivå MC som inte kräver extra förstärkning.

Postad 23 June 2010 - 18:15

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0

Det här med kablarna var en av anlednigarna till att jag köpte Pro-ject spelaren
Den har en plint och därför kan jag välja en ny kabel varje dag :)

Jo det har du rätt i, jag kör just nu med Nordost Heimdall mellan spelare och reciver.
Dock ska jag köra med Heimdall även från reciver och slutsteg,det är näst på listan.

Postad 24 June 2010 - 21:36

kungzlatan
  • kungzlatan
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0
Jag är inne på att gå efter Glidtassens omdöme och beställa Heed RIAAt. Passar på att sälja mitt gamla till svågern.

Har mailat ljudmakarn och det är lugnt för dom att testa och sedan skicka tillbaka inom 14 dagar ifall jag inte skulle vara nöjd.

Såg att man kan köpa till externt power supply. Det ska visst ha en del inverkan på ljudet. Ett självklart val att köpa till eller? 300:- extra.

Skattepengarna måste brännas på någon pryl och just nu är det RIAAt som står närmast till hands för uppgradering :)

Mvh Andreas

Redigerat av kungzlatan, 24 June 2010 - 21:40.

Postad 24 June 2010 - 21:57

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
En extern, enklare nätdel följer med Questar.

Men den är mindre och i plast.

Men om du syftar till deras finare så heter den "Heed Audio QPSU"

Men då kostar den över 3000:- och skall lyfta ljudet ytterligare, men jag har inte testat den.

Redigerat av Glidtassen, 24 June 2010 - 22:00.

Postad 24 June 2010 - 22:30

kungzlatan
  • kungzlatan
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0

En extern, enklare nätdel följer med Questar.

Men den är mindre och i plast.

Men om du syftar till deras finare så heter den "Heed Audio QPSU"

Men då kostar den över 3000:- och skall lyfta ljudet ytterligare, men jag har inte testat den.

Vad jag kan se kostar det 2990:- utan QPSU och 3299:- med? Isåfall är valet lätt. Ingen stor skillnad på pris.

Postad 24 June 2010 - 22:47

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3281 inlägg
  • 0

Vad jag kan se kostar det 2990:- utan QPSU och 3299:- med? Isåfall är valet lätt. Ingen stor skillnad på pris.

2990:- utan QPSU, med QPSU är det +3290 dvs total 6280:-

Postad 25 June 2010 - 07:45

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Det stämmer, bara den externa nätdelen kostar 3200:-

Men frågan är om det är värt det, jag har svårt att tro att skillnaden blir dubbelt så stor. Du kanske har förväxlat deras nätdel och själva RIAAT, flertalet av deras produkter se likadana ut. Med nätdel får du hem två st lådor som ser likadana ut.

Först när jag kopplade in Questar, insåg jag - Oj, här var det skillnad. Jag började att pröva fler skivor och insåg hur mycket mer information jag fick ur spåren. Men det var inte bara det, Questar har en mer behaglig klangkaraktär i jämförelse med mitt gamla Vincent. Som tidigare nämnt så händer det inte mycket första timmarna, men du får se vad som istället händer när det fått stå på och bli varmt under natten?

:P

Redigerat av Glidtassen, 25 June 2010 - 07:53.

Postad 25 June 2010 - 09:07

kungzlatan
  • kungzlatan
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0
Tack för infon!

Då missförstod jag det. Trodde det var ett påslag på endast 300:-. Kollade på denna sidan.

Då blir det ingen nätdel till att börja med :P

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.