Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Pentax K-7 *

1249 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Ricoh-Pentax K-7 (Systemkameror) 4 8.249998 (3) Inga priser
Ricoh-Pentax K-7 + 18-55/3,5-5,6 WR (Systemkameror) 1 7.5 (1) Inga priser
Ricoh-Pentax K-7 + 18-55/3,5-5,6 WR + 50-200/4,0-5,6 WR (Systemkameror) 1 8.75 (3) Inga priser
2 relaterade trådar

Postad 20 December 2009 - 15:19

Knegarn
  • Knegarn
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
Nu eller aldrig ! ! !
SKALL beställa/köpa en K-7 nu så frågan är :
Vilket köp/paket för MAX 15 000SKr är mest prisvärt??
Gärna LÄNK till ert tips!
Tar BARA kort på nära och kära i enkla miljöer där jag sen ev framkallar några bilder hos typ Fujifilm..
Mest på mina 2 döttrar.
Så objektiven osv MÅSTE inte va 100% perfekta i all optik/förvärngningar/linjer osv å vad det kan tänkas heta..dvs EJ proffskrav eller proffsfotande..och det vore lite skönt och bekvämt att slippa släpa på 17 st olika objektiv för då blir oftast objektiven hemma och inga kort tagna...
Tack på förhand för synpunkter,förslag och ideer
/Robban

Redigerat av Knegarn, 21 December 2009 - 20:10.

Postad 20 December 2009 - 16:09

access
  • access
  • Forumräv

• 512 inlägg
  • 0

Nu eller aldrig ! ! !
Tar BARA kort på nära och kära i enkla miljöer där jag sen ev framkallar några bilder hos typ Fujifilm..
Mest på mina 2 döttrar.
Så objektiven osv MÅSTE inte va 100% perfekta i all optik/förvärngningar/linjer osv å vad det kan tänkas heta..dvs EJ proffskrav eller proffsfotande..och det vore lite skönt och bekvämt att slippa släpa på 17 st olika objektiv för då blir oftast objektiven hemma och inga kort tagna...
/Robban

K-7 + Tamron 17-50/2,8 kanske.

Annars är väl K-7 + DA 18-55/4,5-5,6 WR helt ok om man inte ska köra allt för mycket i mörker och inomhus samt vill spara någon slant; plus att det räddar en när man klåpar och halkar ner i en pudersnödriva så allt blir täckt av snö, tack vare vädertätning,vilket jag fick erfara idag. ;)

Postad 23 December 2009 - 09:06

Unregistered0b884712
  • Unregistered0b884712
  • Veteran

• 1690 inlägg
  • 0
Pentax håller vad de lovar

According to the Japanese magazine DigitalCamera Magazine (the tradtional media arm of dc.watch.impress.co.jp) tests, not all100% view finders are built to be equals.

The results are:
K7:claimed 100%、actaul test result 99.9%
D300s:claimed 100%、actaul test result 98.2%
EOS 7D:claimed 100%、actaul test result 97.3%

Some Japanese Canon users are pretty pissed off, because one of 7D's selling point is the 100% view finder. Canon had to publish an explanation on the website to try explain away the missing percentage (they are using some pretty creative roundings...), but it seems people are not quite satisfied yet.

Just be glad Pentax didn't cheat us on their claim

Postad 23 December 2009 - 11:01

Knegarn
  • Knegarn
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0

Pentax håller vad de lovar

According to the Japanese magazine DigitalCamera Magazine (the tradtional media arm of dc.watch.impress.co.jp) tests, not all100% view finders are built to be equals.

The results are:
K7:claimed 100%、actaul test result 99.9%
D300s:claimed 100%、actaul test result 98.2%
EOS 7D:claimed 100%、actaul test result 97.3%

Detta betyder (på någorlunda lättförstålig svenska)??
/Robban

Postad 23 December 2009 - 11:11

Unregistered05a7d42c
  • Unregistered05a7d42c
  • Beroende

• 1345 inlägg
  • 0
Pentax K7 optiska sökare visar ca 100% av den färdiga bilden, Nikon D300s visar ca 98% och Canon 7D visar ca 97%.
Detta trots att alla lovar att de visar 100%, vilket ofta är ett krav hos mer seriösa fotografer. Med mindre än 100% blir det svårare att göra en exakt komponering av bilden, och man kanske måste beskära bort kanterna av bilden i efterhand då de inte syns i sökaren.

De billigaste instegskamerornas sökare brukar visa 95-96% av bilden. (åtminstone enligt tillverkarnas specifikation)

Redigerat av Unregistered05a7d42c, 23 December 2009 - 11:35.

Postad 23 December 2009 - 21:39

maximm
  • maximm
  • Guru

• 4105 inlägg
  • 0

Nu eller aldrig ! ! !
Gärna LÄNK till ert tips!
Mest på mina 2 döttrar.
/Robban

8000kr Pentax K-7 Demo - http://www.dustinhom...5010372137.aspx
7000kr DA* 16-50 f2.8 (begagnat)
= 15000kr

Epic Win?

Postad 26 December 2009 - 15:21

Thunderbird
  • Thunderbird
  • Lärjunge

• 289 inlägg
  • 0
Hoppas kommer mellandags rea till Pentax-K-7 :D

Postad 26 December 2009 - 18:36

RedMarathon
  • RedMarathon
  • Veteran

• 1883 inlägg
  • 0
Ha inga stora förhoppningar om något "slå till pris" på K7:an Thunderbird, den är för ny för något sådant!

Utan det är som vanligt utgående modeller som skall ersättas, dessa reas ut! Man sätter ett lägre pris och köphysterin är igång men tyvärr nappar inte jag på detta jippo utan skulle som dig se lite mer kvalitetsprodukter som sätts ner något men detta scenarium kan både du och jag fortsätta att drömma om!

Det mest urlakade som finns är elektronikkedjornas mellandagsrea, det är som man vill lägga en "pizza"!
Synas det som finns i utbudet för rean så är det mesta "skit", om nu produkten skulle finnas hemma!

Tittade för skojs skull igenom ett utskick som en större elektronikkedja skickade ut det fanns med pris före rean (detta är ett pris som produkten aldrig har kostat) och reans pris, det mest skrattretande var att det mesta av reapriserna var dyrare än att köpa produkterna via nätet inom Sverige!

Men detta går Svensson igång på, så finns det pengar kvar efter all julklappsinköp så bränner han dem nu och skulle pengarna vara slut finns ju kreditkort och SMS lån för han vill ju göra ett riktigt klipp, tror han!

Redigerat av RedMarathon, 26 December 2009 - 18:56.

Postad 26 December 2009 - 18:58

Thunderbird
  • Thunderbird
  • Lärjunge

• 289 inlägg
  • 0
Ja det är sant! Bara hoppas de "omöjlia" :D

Postad 26 December 2009 - 19:01

RedMarathon
  • RedMarathon
  • Veteran

• 1883 inlägg
  • 0
Kan bara trösta dig med att du inte är ensam om denna önskan! :D

Postad 26 December 2009 - 20:52

Mange76
  • Mange76
  • Forumräv

• 534 inlägg
  • 0
Undra om man ska beställa från Tyskland kanske, nån som vet hur det är med garantier o så, måste den tillbaks till Tyskland då eller är det global garanti som vissa andra märken/apparater har?

http://www.computeru...9...610&pm=b AT

Postad 27 December 2009 - 00:11

Knegarn
  • Knegarn
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
God Fortsättning på er!!

Nu har jag bestämt mig..blir denna jag beställer..

http://global.ebay.c...0405076361/item

Hoppas jag inte gör nåt allt för tokigt!?!?

Känns skönt å bekvämt med bara ett objektiv mellan18-250....
Är säkert ett skitobjektiv men men..som okunnig amatör så lär jag ju inte se felen och bristerna på det...
Saknar dock lite av sakerna som är i dom "Bra" paketerbjudarna..
Kan man köpa vanligt genomskinligt plast på bygghandeln/måleribolaget å sätta på displayen som skydd??

Ha det gött!
/Robban

Postad 27 December 2009 - 09:02

RedMarathon
  • RedMarathon
  • Veteran

• 1883 inlägg
  • 0

Undra om man ska beställa från Tyskland kanske, nån som vet hur det är med garantier o så, måste den tillbaks till Tyskland då eller är det global garanti som vissa andra märken/apparater har?

http://www.computeru...9...610&pm=b AT

När du tittar på Tyskland och bestämmer dig före 15/1-10 så titta på "Pentax Trusted" då får du tillbaka en tusen lapp från Pentax(från dessa får du inte tillbaka något www.computeruniverse.net i slutändan bättre att beställa från exempelvis
Foto Erhard har beställt från dem och dom är pålitliga och har hyffsad snabba leveranser).

Mange använd denna sökmotor för Tyskland http://www.idealo.de...5mm-pentax.html, jämför även Versandskosten (frakten).

Enda nackdelen är att du måste ladda hem den svenska bruksanvisningen via nätet blir en större katalog om nu inte dessa kan beställas separat, vad tror du Fogel70?

Garantin gäller i Sverige jag har ringt till Pentax Sverige och det skulle inte vara några problem om den var köpt i Tyskland!

Bästa köp idag är från Foto Erhard med gällande dagskurs på euron 10.675,8 kr + runt 200 kr för frakten summa ~10900 kr - 1000 kr tillbaks från Pentax totalt 9900 kr och detta med objektiv

Har inte själv kommit till skott än! :D
Lycka till Mange med ditt köp!

Redigerat av RedMarathon, 27 December 2009 - 09:03.

Postad 27 December 2009 - 21:38

access
  • access
  • Forumräv

• 512 inlägg
  • 0
Kan meddela två saker från dagens exkursion:

1) K-7 + 18-55 WR tål regn utan problem :unsure:

2) Vintrarna i Skåne suger :o

Postad bild

Postad 27 December 2009 - 23:45

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

• 15622 inlägg
  • 0

Kan meddela två saker från dagens exkursion:

1) K-7 + 18-55 WR tål regn utan problem :lol:

2) Vintrarna i Skåne suger :lol:

Tycker synd om dig :lol:

Härmed vägrar jag flytta en endaste mm söderut från där jag är nu.

Flingor som femkronor seglar sakta ned och det är -8 grader :lol:

Postad 28 December 2009 - 09:45

maximm
  • maximm
  • Guru

• 4105 inlägg
  • 0
Ok, vill ha en K-7 nu för vädertätningen. Är ju för fan aldrig något bra väder, bara regn, snö, blask och fukt.

Vad tror ni, är någon villig att göra k-x + pengar = k-7 tror ni?
och vad blir pengar = k-7 - k-x?

Postad 28 December 2009 - 21:17

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

• 4148 inlägg
  • 0

God Fortsättning på er!!

Nu har jag bestämt mig..blir denna jag beställer..

http://global.ebay.c...0405076361/item

Tänk på att tull och moms tillkommer och du då landar på dryga 15kkr. Inte så stor skillnad att köpa nytt alltså.
Men det bästa hittills :)

Postad 28 December 2009 - 21:29

access
  • access
  • Forumräv

• 512 inlägg
  • 0
Vill man ha mer ljus och klarar sig utan tele-delen av zoomen så är väl https://www.prisjakt...ukt.php?p=94210 ett alternativ.

Postad 28 December 2009 - 21:30

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

• 15622 inlägg
  • 0

Ok, vill ha en K-7 nu för vädertätningen. Är ju för fan aldrig något bra väder, bara regn, snö, blask och fukt.

Vad tror ni, är någon villig att göra k-x + pengar = k-7 tror ni?
och vad blir pengar = k-7 - k-x?

Crelle på Fotosidan har en MÄKTIG annons ute, med en massa jäkla glas också.

http://www.fotosidan...w.htm?ID=118391

Hmmm konstigt att han säljer.....han har producerat en hel del bra konst med Pentax grejjer. Kanske lockas av FF.

Postad 28 December 2009 - 21:49

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

• 4148 inlägg
  • 0

Vill man ha mer ljus och klarar sig utan tele-delen av zoomen så är väl https://www.prisjakt...ukt.php?p=94210 ett alternativ.

Absolut. Kanske kommer även tokinas 16.5-135 i "pentaxkläder" nån gång. Det diskuteras i nån tråd på pentaxforums att patentet för den zoomen rent av är pentax. Jag hoppas verkligen på det då det skulle stärka objektivfloran mkt.

Postad 29 December 2009 - 11:23

Knegarn
  • Knegarn
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0

Tänk på att tull och moms tillkommer

det säljs ju från England men skeppas ifrån Hong Kong så då blir det väl inte Moms och tull..är väl moms ocg tullfritt inom EU?!?
Eller??
/R

Postad 29 December 2009 - 11:57

Unregistered05a7d42c
  • Unregistered05a7d42c
  • Beroende

• 1345 inlägg
  • 0
Det är varifrån varorna skickas som avgör om man behöver betala moms & tull.
Då Hong-Kong ligger utanför EU så tillkommer dessa avgifter.

Det står även i klartext i det finstilta i annonsen.

The item will be shipped to you from our Hong Kong office. The item may be subjected to customs import tax/fee when it enters your country. By buying internationally, you are considered an importer. Therefore it is your responsibility in case there is some import tax/fee to pay.

Postad 29 December 2009 - 13:19

Knegarn
  • Knegarn
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
jaha... :)

Polarna har köpt mycket på det här sättet och inte behövt betala moms och tull nån ggn..??
Men gör jag det så åker jag väl på det! :-( :-(

Skiter snart i allt..skall man behöva krångla eller ge en förmögenhet för allt så fortsätter jag väl med min lilla 6år gamla Kompakt Konick dom bilderna den har kvár innan den ger upp..
/R

Postad 29 December 2009 - 14:34

maximm
  • maximm
  • Guru

• 4105 inlägg
  • 0

jaha... :)

Polarna har köpt mycket på det här sättet och inte behövt betala moms och tull nån ggn..??
Men gör jag det så åker jag väl på det! :-( :-(

Skiter snart i allt..skall man behöva krångla eller ge en förmögenhet för allt så fortsätter jag väl med min lilla 6år gamla Kompakt Konick dom bilderna den har kvár innan den ger upp..
/R

Eller så gör man följande:
1. Kollar upp vad man vill ha och vad det kostar totalt.
2. Kollar upp hur mycket pengar man har råd att spendera.
3. Tar punkt 2 minus punkt 1. Blir svaret positivt så gör man ett köp.
4. Känner sig nöjd och glad.

För att slippa tull/moms så ber du om följande: Att markera som Gift samt skriva ner tjafset till ett värde av $10 och märka om trasig elektronik. Detta har för mig fungerat i nästan alla fall utom några få.

Redigerat av maximm, 29 December 2009 - 14:37.

Postad 29 December 2009 - 15:32

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11229 inlägg
  • 0
maximm, följer du alltid dessa regler? 1. Kollar upp vad man vill ha...... :)

Postad 29 December 2009 - 15:44

maximm
  • maximm
  • Guru

• 4105 inlägg
  • 0

maximm, följer du alltid dessa regler? 1. Kollar upp vad man vill ha...... :)

Äsch, vad ska det där betyda =).

Postad 29 December 2009 - 18:57

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

• 12974 inlägg
  • 0
Knegarn: Den kameran du vill ha kostar med objektiv m.m runt 15 papp hur du än vrider och vänder på det. Har du inte de pengarna rekommenderar jag dej att köpa en billigare begagnad systemkamera och under tiden du lär dig fota med den så sparar du ihop till den du egentligen vill ha. Så gjorde jag. Lärde mig massor med min Canon Eos 350D som jag inte var så jätte nöjd med rent funktionsmässigt, men helnöjd bildmässigt. När ett år hade gått hade jag sparat ihop en del och sålde den kameran så jag fick råd att köpa min nuvarande K20D.

Det är klart att om du vill ha Pentax värsta kamera som även är ganska ny på marknaden så blir du tvungen att hosta upp lite stålar för kalaset. Så har du inte pengarna, spara vidare eller satsa på nåt billigare under tiden du sparar.

Bara ett tips från mig.

Postad 30 December 2009 - 01:39

Knegarn
  • Knegarn
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
Sådär..nu blev det en beställning ifrån Pixmania.se
Orkar inte hålla på med detta längre..tråkigt bara att det blir inte förens en bit in på nya året jag får Kamran.
Det komiska i det hela är att då jag föröskte läsa mig på dom olika betalningsalternativen så försvann min beställning så jag gjorde om den och plupps så hoppade den gamla åxå fram då så nu har jag 2st beställningar liggandes!! ;) :)
Får se vad som händer och sker nu,bad om annulation på ena iallafall..
Återkommer om info..
TACK ALLA för ALL HJÄLP och svar/synpunkter..
/Vel-Robban

Postad 30 December 2009 - 11:08

Thunderbird
  • Thunderbird
  • Lärjunge

• 289 inlägg
  • 0
Hur man kan se vilken firmware i kameran? Såg på Pentax hemsida står att senast firmware är 1.02.

Postad 30 December 2009 - 17:08

access
  • access
  • Forumräv

• 512 inlägg
  • 0

Hur man kan se vilken firmware i kameran? Såg på Pentax hemsida står att senast firmware är 1.02.

Håll in Menu när kameran startar.

Postad 31 December 2009 - 00:01

Knegarn
  • Knegarn
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
Denna blev det..

http://www.pixmania....era-af-obj.html

ok att det kanske är värsta mögobjektivet men för 150kr mer än vad jag kunde hitta det billigatse huset för då så kändes det som den summan (+ det lilla extra i ev ökad fraktkostnad) var väl objektivert värt...

Skall läsa på mig lite mera på dom olika objektiven i helst 18-250/300 klassen men har svårt att hitta recensioner på dom nyaste objektiven med dess förkortningar... Hittar på äldre,så bra länktips till nya objektiv i inte pris över 5000SKr...

För även OM huset och objektiven är skyddade i WR klass var för sig så är det väl ändå ökad risk att skiten slinker in vid objektivbytena..då spelar det väl inte lika stor roll hur skyddad och klassad dom olika sakerna är..?!?!
Tackar och bockar på förhand..
/R
P.S Gött Nytt Fotoår på er alla cybervänner!! ;-) :-) D.S

Postad 01 January 2010 - 01:09

Knegarn
  • Knegarn
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
God Fortsättning på er alla!!
/Robban

Postad 01 January 2010 - 09:26

RedMarathon
  • RedMarathon
  • Veteran

• 1883 inlägg
  • 0

För även OM huset och objektiven är skyddade i WR klass var för sig så är det väl ändå ökad risk att skiten slinker in vid objektivbytena..då spelar det väl inte lika stor roll hur skyddad och klassad dom olika sakerna är..?!?

Om du har detta synsättet på K7:an, varför köpte du inte Kx istället?

För mig är i allafall argumentet att skaffa en K7 att den är väderskyddad!
Sedan får ju väderförhållandena styra lite om vilket objektiv som sitter på.
Att gå ut med tredjeparts glugg utan väderskydd i spöregn får ju anses dumdristigt.

Om det nu skulle vara riktigt skitväder och man ändå är på fotohumör så tror jag att om man är någorlunda insatt så byter man objektiv under skyddade förhållanden.

Skall man riktigt svartmåla så finns det väl alltid risk att det slinker skit mellan objektivbytena.

/God fortsättning på det nya året!

Postad 01 January 2010 - 13:17

Knegarn
  • Knegarn
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0

Om du har detta synsättet på K7:an, varför köpte du inte Kx istället?

För mig är i allafall argumentet att skaffa en K7 att den är väderskyddad!
Sedan får ju väderförhållandena styra lite om vilket objektiv som sitter på.
Att gå ut med tredjeparts glugg utan väderskydd i spöregn får ju anses dumdristigt.

Om det nu skulle vara riktigt skitväder och man ändå är på fotohumör så tror jag att om man är någorlunda insatt så byter man objektiv under skyddade förhållanden.

Skall man riktigt svartmåla så finns det väl alltid risk att det slinker skit mellan objektivbytena.

/God fortsättning på det nya året!

Hmmm..kanske var otydlig..(Men det lät bra i mitt huvud iallafall! ;-) )
Tänkte/menade mera att vilket känns som tryggaste och bästa kombinationen om man är ute och fotar i naturen/på sandiga crossbanor/i duggregn..
En K-7 med typ 18-55WR och 50-200WR som man får byta imellan då utan att kunna springa in i nån bil/stuga/tält
eller en K-7 och ett 18-200 objektiv som EJ är WR och som man slipper byta under tiden??

Önskar och inväntar ju naturligtvis att det skall komma en prismöjlig WR i liknande Zoomklass men tills det kommer/finns pengar att köpa det för så..

/Robban

Postad 01 January 2010 - 15:10

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

• 15622 inlägg
  • 0

Hmmm..kanske var otydlig..(Men det lät bra i mitt huvud iallafall! ;-) )
Tänkte/menade mera att vilket känns som tryggaste och bästa kombinationen om man är ute och fotar i naturen/på sandiga crossbanor/i duggregn..
En K-7 med typ 18-55WR och 50-200WR som man får byta imellan då utan att kunna springa in i nån bil/stuga/tält
eller en K-7 och ett 18-200 objektiv som EJ är WR och som man slipper byta under tiden??

Önskar och inväntar ju naturligtvis att det skall komma en prismöjlig WR i liknande Zoomklass men tills det kommer/finns pengar att köpa det för så..

/Robban

Robban: Pentax kommer att släppa gammla objetiv i WR utförande under året (tror jag :( ) Förmodligen kommer DA 50-300 i WR, förmodligen så kommer superzoomen i WR också. Det vore dumt av Pentax att inte göra det. Tokina har köpt den av Pentax, men det är fortfarande Pentax's patent (tror jag).

Köp det du vill ha nu!

Postad 01 January 2010 - 15:11

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

• 4148 inlägg
  • 0

förmodligen så kommer superzoomen i WR också.

Syftar du på 16.5-135? :(

Postad 01 January 2010 - 17:51

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

• 15622 inlägg
  • 0

Syftar du på 16.5-135? :(

Ja. Jag har bara sett lite lösa meningar om den på PentaxForums.....

Postad 01 January 2010 - 17:52

access
  • access
  • Forumräv

• 512 inlägg
  • 0
Lite nyårsfyrverkerier fastnade tydligen igår med K-7 + M 50 mm ƒ/1,7: http://albin.abo.fi/...earseve2009.m4v

Komplett med cheesy intro text. :(

Postad 01 January 2010 - 19:51

access
  • access
  • Forumräv

• 512 inlägg
  • 0
Ser man på: http://www.1001noisy...-year-2009.html

Postad 01 January 2010 - 20:18

Tec
  • Tec
  • Forumräv

• 572 inlägg
  • 0
Positivt att se, nu blir man ju nästan glad igen :(

Postad 01 January 2010 - 23:32

Knegarn
  • Knegarn
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
Kamran är beställd och godkänd på Pixmania men den verkar ha trögt att komma ut genom dörrarana där.. :-( :-( :-(

Blev "bara" ett hus där men iom att att objektivet följde med för ytterligare 150Kr så snålade jag å köpte med det då..Andra WR paketen låg ett par tusen dyrare...

Väntar nu in ett BRA Suoerzoom i WR utförande och detta får väl hänga med under mer restrikta former sålänge...
Kollade på dom andra objektiven jag fick tips om men dom är ju "ej lagerförda/lagerlagda" så jag måste kolla mer med dom efter alla ledigheter nu..

Väl möt!
/R

Postad 02 January 2010 - 09:49

Thunderbird
  • Thunderbird
  • Lärjunge

• 289 inlägg
  • 0

Håll in Menu när kameran startar.

Tusen Tack. Har kollat min tjejs kamerans F.W är 1.0 sen undrar jag går det bra uppdatera F.W direkt genom internet?

Postad 02 January 2010 - 11:08

access
  • access
  • Forumräv

• 512 inlägg
  • 0

Tusen Tack. Har kollat min tjejs kamerans F.W är 1.0 sen undrar jag går det bra uppdatera F.W direkt genom internet?

Jepp, bara att följa instruktionerna på Pentax sida. Uppdaterade min till 1.02 utan problem.

Postad 02 January 2010 - 19:04

RedMarathon
  • RedMarathon
  • Veteran

• 1883 inlägg
  • 0
Inför 2010 tror ni att K7:an kommer att komma i någon uppdaterad form med t.ex den sensor som Kx har i sitt kamerahus?
Då jag är ruskigt dålig på engelska så ger det mig inte så mycket att surfa på utländska sidor!

Postad 02 January 2010 - 19:45

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

• 15622 inlägg
  • 0

Inför 2010 tror ni att K7:an kommer att komma i någon uppdaterad form med t.ex den sensor som Kx har i sitt kamerahus?
Då jag är ruskigt dålig på engelska så ger det mig inte så mycket att surfa på utländska sidor!

Oj....Pentax är ett företag som överaskar. Dom släpper oförutsedda bomber och det är bara att följa med!

Kanske blir det uppföljare på både K-7 och Kx, eller bara på en av dom. Eller inget. Eller en uppföljare till K-10/K-20 kamerorna som heter K-30. Eller en Fullformatskamera med Sony sensor.

Det spekuleras i att dom ska släppa 645 kameran, ett mellanformat. Vilket dom har lovat i många år. Det blir en liten tillverkning i kvantitet, med ett par nya objektiv för att tillfredställa MF användarna.

Kanske 645 och en ny instegskamera!

Eller kanske inget.........

Jag skulle hellre se att dom ser till att fler DA objektiv görs om till WR.

Det blir nån stor mässa om nån vecka nånstans i världen (tror jag) och då får vi se om det kommer nåt spännande.

Postad 03 January 2010 - 05:14

Soyish
  • Soyish
  • Lärjunge

• 263 inlägg
  • 0
Men en sak jag vet, once you got a Pentax, you'll never go back :P Min första systemkamera var en K-7a, och jag ångrar mig inte en sekund att spenderade 15k på en kamera. :blink:

Postad 03 January 2010 - 19:02

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

• 15622 inlägg
  • 0
Ni som har K-7 här.....

Jag var ute lite i snön och fotade och tycker den gav lite mörka bilder helt plötsligt!

Det vart dock betydligt bättre med exoneringskomp på +1.

Har inte tänkt på detta förut och tycker inte det har varit nåt fel heller. Men nu låg även histogrammet till vänster på alla bilderna.

Har det med all den vita snön att göra? Att kamerans system inte riktigt vet hur den ska göra när 90% av bilden är vitt.

Annars tycker jag den har exponerat perfekt med jämna histgram. Det verkar vara mycket snö som ställer till det.

Postad 03 January 2010 - 19:23

access
  • access
  • Forumräv

• 512 inlägg
  • 0
Är ett standardproblem med alla kameror att fotografera snö… allt för mycket ljus som reflekteras från den. Tricket är som du redan upptäckte att kompensera lite manuellt. Finns en del skrivet om det om man orkar söka. :)

Postad 03 January 2010 - 19:40

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

• 15622 inlägg
  • 0

Är ett standardproblem med alla kameror att fotografera snö… allt för mycket ljus som reflekteras från den. Tricket är som du redan upptäckte att kompensera lite manuellt. Finns en del skrivet om det om man orkar söka. :)

Jo jag har nog ett det nämnas när jag tänker efter :)

Första vintern med systemkamera....man lär sig.

Postad 05 January 2010 - 23:29

Knegarn
  • Knegarn
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
Fel????
Hej Snabb fråga..läser och läser och läser..Hittar bara att man skall ladda batteriet i 390 min (6,5Tim) men fick uppfattningen här i tråden att det var ett dygn..vad gäller?!?

och sen står det i svenska instruktionsboken att det skall lysa rött men min lyser grön?!?

Tack för snabba svar..
/Robban

Redigerat av Knegarn, 05 January 2010 - 23:39.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.