* Officiell Tråd - Onkyo TX-NR1007, 3007, 5007 *
1313 svar till detta ämne
Postad 06 June 2010 - 20:21
Unregisteredf7bba9d7
-
Unregisteredf7bba9d7
-
Beroende
-
-
1113 inlägg
Trodde det inte var något problem med att titta längst upp på sidan, där kan man se vem som säljer 3007:an för 10000kr.
Intropris.se är affären...
Tillägg: Intropris har nu höjt priset så det är inget fynd längre. Antagligen hade de fel pris eller så hade de bara ett fåtal att sälja ut för 10000kr för de hade receivers i lager och nu så har de det inte...
Redigerat av Unregisteredf7bba9d7, 06 June 2010 - 20:28.
Postad 09 June 2010 - 08:05
clawfinger
-
clawfinger
-
Användare
-
-
158 inlägg
Jag vet inte om det är jag som har rört till det för mig själv och/eller läst slarvigt, men stod det inte i senaste Hemmabio att 1007 har HDMI 1.4? Har inte 1007 HDMI 1.3, och 1008 HDMI 1.4? Eller har Onkyo uppgraderat 1007 till HDMI 1.4 på ålderns höst?
Postad 10 June 2010 - 19:31
Speedball
-
Speedball
-
Användare
-
-
101 inlägg
Jag hade minsann fått för mig att det var individuell Eq på subkanalerna, varför annars ha .2 justera nivåerna kan man ju göra i bak på suben menar jag.
Är det någon inställning som skall aktiveras eller finns det helt enkelt inte?
När du kör Audyssey kalibreringen så fixar den till båda subbarna individuellt. Som jag tidigare nämnt så är den manuella eq:n ett "skämt", om man inte har väldigt förmånliga förhållande i rummet, då kan den möjligen funka tillfredställande.
Postad 10 June 2010 - 21:43
jonasprivate
-
jonasprivate
-
Über-Guru
-
-
11286 inlägg
Jag vet inte om det är jag som har rört till det för mig själv och/eller läst slarvigt, men stod det inte i senaste Hemmabio att 1007 har HDMI 1.4? Har inte 1007 HDMI 1.3, och 1008 HDMI 1.4? Eller har Onkyo uppgraderat 1007 till HDMI 1.4 på ålderns höst?
Nope dom har skrivit fel om 1007,det är 08 modellerna som har 1.4
Postad 12 June 2010 - 18:24
AshtrayY
-
AshtrayY
-
Lärjunge
-
-
373 inlägg
Nope dom har skrivit fel om 1007,det är 08 modellerna som har 1.4
Men det måste väl betyda att det är 1008:an de testat, för de skriver väl inte att ARC och 3D funkar utan att prova det  ? Ska maila dem och fråga. Återkommer med svar. /Ash
Postad 12 June 2010 - 18:50
BioBerra
-
BioBerra
-
Guru
-
-
5773 inlägg
Jag ska koppla min Onkyo 1007 till projektorn, jag undrar bara hur man ska ställa in om man använder båda HDMI utgångarna. Jag har min TV kopplat till HDMI Main out, projektorn kommer kopplas till HDMI sub out. Nu till min fundering. Går det att switcha mellan dessa utgångar utan att behöva bläddra bland menyerna på Onkyon ?
Finns det någon snabb knapp på fjärren ?
Jag har inte listat ut att det finns någon snabbknapp ?
Postad 13 June 2010 - 08:58
ekon
-
ekon
-
Guru
-
-
5779 inlägg
Fanns ingen snabbknapp på föregående modeller iaf. Dock kan du väll bara fixa till ett makro med fjärren och koppla det till valfri knapp =)
Postad 13 June 2010 - 11:32
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
När du kör Audyssey kalibreringen så fixar den till båda subbarna individuellt. Som jag tidigare nämnt så är den manuella eq:n ett "skämt", om man inte har väldigt förmånliga förhållande i rummet, då kan den möjligen funka tillfredställande.
Tillsammans med PEQ på subbarna och den manuella så fick jag till det såhär, så ett skämt skulle inte jag kalla det iaf. Men visst hade man önskat mer band i den
svs_b_da_8_juni.jpg 91.94K
0 Antal nerladdningar
Postad 13 June 2010 - 11:36
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
Jag ska koppla min Onkyo 1007 till projektorn, jag undrar bara hur man ska ställa in om man använder båda HDMI utgångarna. Jag har min TV kopplat till HDMI Main out, projektorn kommer kopplas till HDMI sub out. Nu till min fundering. Går det att switcha mellan dessa utgångar utan att behöva bläddra bland menyerna på Onkyon ? Finns det någon snabb knapp på fjärren ? Jag har inte listat ut att det finns någon snabbknapp ?
Snabbknapp är väl att ta i,Men två knapptryck så är du där om du trycker. "Prev ch/MENU Video" på fjärren, och sen stegar till höger eller vänster. Du kan ju även ha på båda hela tiden så slipper du ändra. Iaf kan jag det på min 5007
Postad 13 June 2010 - 11:36
cedergren
-
cedergren
-
Beroende
-
-
1356 inlägg
Jag ska koppla min Onkyo 1007 till projektorn, jag undrar bara hur man ska ställa in om man använder båda HDMI utgångarna. Jag har min TV kopplat till HDMI Main out, projektorn kommer kopplas till HDMI sub out. Nu till min fundering. Går det att switcha mellan dessa utgångar utan att behöva bläddra bland menyerna på Onkyon ? Finns det någon snabb knapp på fjärren ? Jag har inte listat ut att det finns någon snabbknapp ?
Det finns en knapp på fjärren Om du ställer HDMI i "both" så funkar båda på samma gång
Postad 13 June 2010 - 17:20
Speedball
-
Speedball
-
Användare
-
-
101 inlägg
Tillsammans med PEQ på subbarna och den manuella så fick jag till det såhär, så ett skämt skulle inte jag kalla det iaf. Men visst hade man önskat mer band i den
Det är ju kanon att den funkat bra i ditt rum. Vad jag menar med "skämt", är i jämförelse med vad Audysseyn presterar. Åtminstonde i mitt rum. Om du upplever att den är ok så är jag glad för din skull. Jag har ett öppet ganska svårt rum, där mina tidigare Pioneer, Yamaha, div externa eq samt den manuella eq:n går bet. Får liknande resultat som du, fast med en peak vid 48hz. Kör jag däremot Audyssey:n, så blir kurvan i det närmsta spikrak. Den vinner liksom på knock out hos mig.
Postad 13 June 2010 - 20:26
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
Det är ju kanon att den funkat bra i ditt rum. Vad jag menar med "skämt", är i jämförelse med vad Audysseyn presterar. Åtminstonde i mitt rum. Om du upplever att den är ok så är jag glad för din skull.
Jag har ett öppet ganska svårt rum, där mina tidigare Pioneer, Yamaha, div externa eq samt den manuella eq:n går bet. Får liknande resultat som du, fast med en peak vid 48hz. Kör jag däremot Audyssey:n, så blir kurvan i det närmsta spikrak. Den vinner liksom på knock out hos mig. 
Om jag hade kunnat köra audyssey på bara subbarna så hade jag vart glad, tycker den gör konstiga inställningar annars
Postad 14 June 2010 - 11:32
AshtrayY
-
AshtrayY
-
Lärjunge
-
-
373 inlägg
Men det måste väl betyda att det är 1008:an de testat, för de skriver väl inte att ARC och 3D funkar utan att prova det ? Ska maila dem och fråga. Återkommer med svar.
/Ash
"Nej, det är 1007 vi testar, det är jag som har fyllt i fel kolumn i tabellen när jag gjorde testen:( Felet är alltså bara mitt, kan inte ens skylla på tryckfelsnisse, Onkyo 1007 har HDMI 1.3. mvh Magnus Fredholm"
Postad 15 June 2010 - 18:27
Speedball
-
Speedball
-
Användare
-
-
101 inlägg
Om jag hade kunnat köra audyssey på bara subbarna så hade jag vart glad, tycker den gör konstiga inställningar annars
Ahh, då förstår jag problematiken. Intressant tanke om man enbart kunde kalibrera subbarna. Jag gillar iofs audyssey på alla kanaler vid filmtittande, men vid 2-kanals lyssning är det möjligt att soundet även hos mig skulle vinna på mer "naturell" återgivning från frontarna. Kör oftast musik på pure direct, men gillar stödet av subbarna vid stereo läget, så din teori skulle ju vara en kombo av dessa lägen
Postad 15 June 2010 - 18:54
Triggerhappy
-
Triggerhappy
-
Forumräv
-
-
853 inlägg
Nya 1008´an har inte induviduella sub-utgångar med egna justeringar...WTF!!!
Postad 15 June 2010 - 21:28
jonasprivate
-
jonasprivate
-
Über-Guru
-
-
11286 inlägg
Märkligt är du säker på det ?
Postad 15 June 2010 - 22:29
Triggerhappy
-
Triggerhappy
-
Forumräv
-
-
853 inlägg
Märkligt är du säker på det ?
Min tolkning utifrån manualerna... 1007, står det tydligt att de är separata. 1008, står det tydligt att det är SAMMA signal i båda utgångarna...
Postad 15 June 2010 - 22:33
cedergren
-
cedergren
-
Beroende
-
-
1356 inlägg
"Nej, det är 1007 vi testar, det är jag som har fyllt i fel kolumn i tabellen när jag gjorde testen:( Felet är alltså bara mitt, kan inte ens skylla på tryckfelsnisse, Onkyo 1007 har HDMI 1.3. mvh
Magnus Fredholm"
Vilket gjorde att alla de andra fick minus för att de BARA har 1.3 och onkyon blev bästa valet pga sina många funktioner Den skulle haft ett JÄTTE stort minus för att audyssey inte fungerar som det skall och inte minst webradion som också togs upp som en jätte bra funktion. Ja, om den funkat som den skall Sedan att man inte kan köra sub i direktläget utan bara i stereoläget gör ju att man inte kan lyssna till "ren" 2 kanal med sub Testar man flerkanalare så är det bla tre saker som är viktiga Ljudet i alla kanaler ( onkyo okey för film ) 2 kanal ( inte i närheten av Yamanha, pioneer, denon och marantz) HDMI växlare ( har aldrig testat en flerkanalare som har större problem med HDMI) och att audyssey fungerar så klart Sedan det fruktansvärda klickljudet som det skrivs om på alla forum Hur kan man välja den till den bästa flerkanalaren i det sällskap man hade i testen ? För mig ofattbart om man kan sin sak Ursäkta mig om någon som äger denna tar illa upp. Men jag var bara tvungen att säga vad jag tycker om Hifi & Musiks och hemmabiotidningens tester att det sedan råkade bli när de testar onkyo var ju olyckligt
Redigerat av cedergren, 15 June 2010 - 23:05.
Postad 15 June 2010 - 22:54
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
Någon som vet om man kan sätta fasta delningsfrekvenser INNAN man kör audessy på 5007. Man kan ju ändra i efterhand, men då blir nivåerna helt galna.
Postad 15 June 2010 - 23:00
cedergren
-
cedergren
-
Beroende
-
-
1356 inlägg
Niklas
Jag är inte hundra, men jag tror inte att man kan göra det
Har faktiskt inte tänkt på det när jag testat receivrar men jag tror inte
att jag sett det på någon.
Man får helt enkelt ändra crossover efter kalibrering
Men hur menar du att nivåerna blir fel
Postad 16 June 2010 - 08:02
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
Niklas
Jag är inte hundra, men jag tror inte att man kan göra det Har faktiskt inte tänkt på det när jag testat receivrar men jag tror inte att jag sett det på någon.
Man får helt enkelt ändra crossover efter kalibrering
Men hur menar du att nivåerna blir fel
Om förstärkaren sätter delning till 40 Hz på frontarna och sätter dom på en viss nivå, sen ändrar du den till 80Hz manuellt istället, Då blir ju allt mellan 40Hz och 80hz på frontarna i fel nivå, för det har ju audessy redan justerat in via subbarna. Är du med på hur jag tänker. Jag har inget förstroende för audessy iom att den sätter subbarna ca 10-12 db hot heller. Det dundrar på något för jävligt om jag kör enligt den.
Postad 16 June 2010 - 10:29
Speedball
-
Speedball
-
Användare
-
-
101 inlägg
Jag har inget förstroende för audessy iom att den sätter subbarna ca 10-12 db hot heller. Det dundrar på något för jävligt om jag kör enligt den.
En liten tanke. kan det möjligen vara Dynamic EQ:n som ställer till det? Den är väl default påslagen vid audessy och är man van vid flack respons, så upplevs nog den som dundrande, särskilt om man delar uppåt 80hz.
Postad 16 June 2010 - 12:33
SunfireTHX
-
SunfireTHX
-
Forumräv
-
-
781 inlägg
Vilket gjorde att alla de andra fick minus för att de BARA har 1.3 och onkyon blev bästa valet pga sina många funktioner Den skulle haft ett JÄTTE stort minus för att audyssey inte fungerar som det skall och inte minst webradion som också togs upp som en jätte bra funktion. Ja, om den funkat som den skall Sedan att man inte kan köra sub i direktläget utan bara i stereoläget gör ju att man inte kan lyssna till "ren" 2 kanal med sub
Testar man flerkanalare så är det bla tre saker som är viktiga Ljudet i alla kanaler ( onkyo okey för film ) 2 kanal ( inte i närheten av Yamanha, pioneer, denon och marantz) HDMI växlare ( har aldrig testat en flerkanalare som har större problem med HDMI)
och att audyssey fungerar så klart
Sedan det fruktansvärda klickljudet som det skrivs om på alla forum
Hur kan man välja den till den bästa flerkanalaren i det sällskap man hade i testen ? För mig ofattbart om man kan sin sak
Ursäkta mig om någon som äger denna tar illa upp. Men jag var bara tvungen att säga vad jag tycker om Hifi & Musiks och hemmabiotidningens tester att det sedan råkade bli när de testar onkyo var ju olyckligt 
Märkligt att de inte "löst" problemet med de klickande ljuden än... har själv en "gammal" Onkyo TX NR 905 ..d är bara att vänja sig... Och att man inte kan köra sub i direktläget håller jag med om att det är grymt irriterande ... Det vill man ju kunna göra ... Någon som vet om man kan sätta fasta delningsfrekvenser INNAN man kör audessy på 5007. Man kan ju ändra i efterhand, men då blir nivåerna helt galna.
Man kan det inte på de äldre modellerna ... Det skulle ju helt klart vara en stor fördel ifall det gick... Jag förstår precis vad du menar ...
Postad 16 June 2010 - 13:40
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
En liten tanke. kan det möjligen vara Dynamic EQ:n som ställer till det? Den är väl default påslagen vid audessy och är man van vid flack respons, så upplevs nog den som dundrande, särskilt om man delar uppåt 80hz.
Är det inte den som gör att det skall låta lika oavsett om jag kör 50db eller 110db? Om det är den så låter det konstigt att den skulle skruva upp subbarna.
Postad 16 June 2010 - 13:59
Speedball
-
Speedball
-
Användare
-
-
101 inlägg
Är det inte den som gör att det skall låta lika oavsett om jag kör 50db eller 110db?
Om det är den så låter det konstigt att den skulle skruva upp subbarna.
Den är ju egentligen inget annat än en avancerad variabel loudness, så effekten blir ju likvärdig med att öka gain på subbarna, speciellt vid lägre volymer, exempelvis mellan -50 till -25db. Loudness är ju något som en del gillar och andra avskyr, så kaske det kan vara värt ett test i alla fall? Jag kan definitivt inte ha den på när jag lyssnar på musik. Men vid lite mera stillsamt filmtittande är den ok. Vid referensvolym är den flack i alla fall oavsett.
Postad 16 June 2010 - 15:22
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
Den är ju egentligen inget annat än en avancerad variabel loudness, så effekten blir ju likvärdig med att öka gain på subbarna, speciellt vid lägre volymer, exempelvis mellan -50 till -25db.
Loudness är ju något som en del gillar och andra avskyr, så kaske det kan vara värt ett test i alla fall?
Jag kan definitivt inte ha den på när jag lyssnar på musik. Men vid lite mera stillsamt filmtittande är den ok. Vid referensvolym är den flack i alla fall oavsett.
Nej någon loundess mega basboost vill man inte veta av, visste inte att det slogs på efter man hade kört audessy. Men det kan ju förklara ett och annat i det jag upplevde ljudmässigt då.
Postad 16 June 2010 - 15:28
Unregistered0502f88f
-
Unregistered0502f88f
-
Wannabe
-
-
40 inlägg
Någon som vet om man kan sätta fasta delningsfrekvenser INNAN man kör audessy på 5007. Man kan ju ändra i efterhand, men då blir nivåerna helt galna.
Nivåerna ändras ju inte om du byter delningsfrekvens. du kalibrerar ju varje kanal för sig ,med "rak frekvensgång" och samma nivå då spelar det ingen roll om du delar vi 40 eller 80hz
Postad 16 June 2010 - 15:28
LTMS
-
LTMS
-
Forumräv
-
-
845 inlägg
Är det inte den som gör att det skall låta lika oavsett om jag kör 50db eller 110db?
Om det är den så låter det konstigt att den skulle skruva upp subbarna.
Den höjer väl allt? Inkl subbarna?
Postad 16 June 2010 - 15:34
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
Nivåerna ändras ju inte om du byter delningsfrekvens. du kalibrerar ju varje kanal för sig ,med "rak frekvensgång" och samma nivå då spelar det ingen roll om du delar vi 40 eller 80hz
A = Audessy Om nu A har kalibrerat så att allt skall vara rakt vid 40 delning av mina frontar, och jag sen går in och ändrar det manuellt till 80 delning i efterhand, så blir ju kalibreringen helt knas. Tycker det säger sig självt, Hur skall A veta hur micen har tagit upp allt mellan 40 till 80 om det inte fanns med vid mätningen?
Postad 16 June 2010 - 15:35
Unregistered0502f88f
-
Unregistered0502f88f
-
Wannabe
-
-
40 inlägg
Om förstärkaren sätter delning till 40 Hz på frontarna och sätter dom på en viss nivå, sen ändrar du den till 80Hz manuellt istället, Då blir ju allt mellan 40Hz och 80hz på frontarna i fel nivå, för det har ju audessy redan justerat in via subbarna. Är du med på hur jag tänker. Jag har inget förstroende för audessy iom att den sätter subbarna ca 10-12 db hot heller. Det dundrar på något för jävligt om jag kör enligt den.
Det mellan 40 o 80hz flyttas från frontarna till subben och du får rätt nivå. Jag får rak frekvensgång ner till 23hz med mina subbor ingen extra bas vid någon frekvens .
Postad 16 June 2010 - 15:59
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
Det mellan 40 o 80hz flyttas från frontarna till subben och du får rätt nivå. Jag får rak frekvensgång ner till 23hz med mina subbor ingen extra bas vid någon frekvens .
Men om då subbarna är 10-12 db hot ( det är så A har ställt in dom ) och du flyttar över ytterligare frekvenser dom skall spela så får man ju en megapuckel i basregistret när man ändrar manuellt. Och då ser jag ingen nytta med A längre, Jag har mätt upp db skillnaden med en radioschack.
Postad 16 June 2010 - 16:30
Speedball
-
Speedball
-
Användare
-
-
101 inlägg
A = Audessy Om nu A har kalibrerat så att allt skall vara rakt vid 40 delning av mina frontar, och jag sen går in och ändrar det manuellt till 80 delning i efterhand, så blir ju kalibreringen helt knas. Tycker det säger sig självt, Hur skall A veta hur micen har tagit upp allt mellan 40 till 80 om det inte fanns med vid mätningen?
Om A sätter frontarna till 40hz så kommer A's EQ filter innehålla en kurva från 40hz och upp till diskanområdet någonstans på frontarna. Subbens kurva går från botten och upp till åtminstonde 120hz, troligen mer. Så att byta till 80 är helt safe. Skulle du däremot sänka under 40hz, så finns ju inget filterdata där för frontarna och då blir det konstigt. BTW, Hittade en "Room correction setup guide for Martin Logan’s". Kanske finns några bra tipps där: http://www.martinlog...read.php?t=9401
Postad 16 June 2010 - 16:35
Unregistered0502f88f
-
Unregistered0502f88f
-
Wannabe
-
-
40 inlägg
Men om då subbarna är 10-12 db hot ( det är så A har ställt in dom ) och du flyttar över ytterligare frekvenser dom skall spela så får man ju en megapuckel i basregistret när man ändrar manuellt. Och då ser jag ingen nytta med A längre, Jag har mätt upp db skillnaden med en radioschack.
Stang av alla Audyssey Dynamic Volum,Audyssey Dynamic EQ ,Dolby® Volume och prova med att flytta subbarna o kalibrera om .Om det fortfarande blir fel är det nog fel på stärkaren ,micken eller db mätaren.
Postad 16 June 2010 - 16:39
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
Om A sätter frontarna till 40hz så kommer A's EQ filter innehålla en kurva från 40hz och upp till diskanområdet någonstans på frontarna. Subbens kurva går från botten och upp till åtminstonde 120hz, troligen mer. Så att byta till 80 är helt safe. Skulle du däremot sänka under 40hz, så finns ju inget filterdata där för frontarna och då blir det konstigt.
BTW, Hittade en "Room correction setup guide for Martin Logan’s". Kanske finns några bra tipps där: http://www.martinlog...read.php?t=9401
Knas att det blir som det blir hos mig då, jag kikade lite snabbt på länken du postade, blev ju yr
Postad 17 June 2010 - 07:39
Unregistered284c4ad1
-
Unregistered284c4ad1
-
Wannabe
-
-
31 inlägg
Och att man inte kan köra sub i direktläget håller jag med om att det är grymt irriterande ... Det vill man ju kunna göra ...Min sub fungerar både i direct och pure audio. Där finns en inställning där man kan välja sub på eller av i direct, och då funkar det även i pure audio.
Postad 17 June 2010 - 07:43
AshtrayY
-
AshtrayY
-
Lärjunge
-
-
373 inlägg
För att få sub i direct så måste ju ljudet igenom extra kretsar och då blir det ju inte direct längre, utan stereo. Dessutom tycker jag personligen att stereo-läget låter bättre än direct-läget på min Integra.
/Ash
Postad 17 June 2010 - 10:25
boefs
-
boefs
-
Amatör
-
-
61 inlägg
Postad 17 June 2010 - 10:41
ILCapitano
-
ILCapitano
-
Lärjunge
-
-
448 inlägg
Testar man flerkanalare så är det bla tre saker som är viktiga Ljudet i alla kanaler ( onkyo okey för film ) 2 kanal ( inte i närheten av Yamanha, pioneer, denon och marantz) HDMI växlare ( har aldrig testat en flerkanalare som har större problem med HDMI)
Du sprider väldigt mycket "sanningar" omkring dig. Är inte det en smaksak? Personligen tyckte jag Marantz 6003 gav ett väldigt tråkigt stereoljud, ägde en Onkyo tidigare som jag tyckte gav bättre ljud och hade en felfri HDMI växel. Förövrigt har väl många haft problem med Marantz 6004 och HDMI. Abslolut ingen Onkyo ****** men tycker du kategoriskt bara dissar Onkyo och förklarar vad som är rätt
Postad 17 June 2010 - 12:30
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
Du sprider väldigt mycket "sanningar" omkring dig. Är inte det en smaksak? Personligen tyckte jag Marantz 6003 gav ett väldigt tråkigt stereoljud, ägde en Onkyo tidigare som jag tyckte gav bättre ljud och hade en felfri HDMI växel. Förövrigt har väl många haft problem med Marantz 6004 och HDMI.
Abslolut ingen Onkyo ****** men tycker du kategoriskt bara dissar Onkyo och förklarar vad som är rätt
+1, håller med dig
Postad 17 June 2010 - 17:05
Unregistered0502f88f
-
Unregistered0502f88f
-
Wannabe
-
-
40 inlägg
Vilket gjorde att alla de andra fick minus för att de BARA har 1.3 och onkyon blev bästa valet pga sina många funktioner Den skulle haft ett JÄTTE stort minus för att audyssey inte fungerar som det skall och inte minst webradion som också togs upp som en jätte bra funktion. Ja, om den funkat som den skall Sedan att man inte kan köra sub i direktläget utan bara i stereoläget gör ju att man inte kan lyssna till "ren" 2 kanal med sub
Hur kan man välja den till den bästa flerkanalaren i det sällskap man hade i testen ? För mig ofattbart om man kan sin sak
Ursäkta mig om någon som äger denna tar illa upp. Men jag var bara tvungen att säga vad jag tycker om Hifi & Musiks och hemmabiotidningens tester att det sedan råkade bli när de testar onkyo var ju olyckligt 
audyssey fungerar fint på min, webradio funkar som det ska, klickar gör den en gång när man byter ljudformat. ljudet är helt okej(1007) ,bättre än marants 6004 enl mig.Men på den här nivån så är hur bra stärkaren funkar ihop med dina högtalare som är viktigast för ljudet. Jämföra olika stärkare kopplade till olika högtalare- så har man inte suck att avgöra vilken som är bäst
Postad 19 June 2010 - 09:17
Ralle_81
-
Ralle_81
-
Lärjunge
-
-
418 inlägg
Verkar som herr cedergren har ngt emot Onkyo.....inte första tråden du e tokaggro mot onkyo. Har sj en 1007a, har INGA som helst problem av det du beskriver ovan, inga klickljud, inga probs me webradion (iaf inte när ja testade den), inte heller med övriga nätverksfunktioner....hdmi växeln funkar finfint, inga problem där heller.... kan dock hålla med om att det kanske inte var en testvinnare, men det får hemmabiotidningen stå för. SEN skall det väl tilläggas, att skall du lyssna SERIÖST i 2 kanals läge, så funkar INGEN receiver i normalprisklass för detta ändamål, då skall du ha en 2-kanals anläggning för detta ändamål...iaf e min åsikt sådan. tillägg: litet klickljud har ja, dock väldigt lågt och inget man stör sig på direkt.....hörs ju knappt. Mitt gamla Thule PR350B slutsteg klickade mycket högre vid byte mellan 2 kanals / 5 kanals läge
Postad 20 June 2010 - 18:03
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
Jo visst har man ett klickljud när man byter källa, men knappast något man stör sig på. Plus att detta har minskat iom näst senaste uppdateringen i mjukvaran.
Att min audessy inte ställer in rätt kan faktiskt ha med mina elektrostater att göra, var visst inte helt enkelt att äga ett par såna och köra A med fick jag reda på
Visst skulle jag vilja ha ett par nuforce-steg till mina SL3:or, men min 5007 gör verkligen inte bort sig i 2 kanalslyssning med dom.
Postad 21 June 2010 - 17:57
Audio Code 3
-
Audio Code 3
-
Über-Guru
-
-
12561 inlägg
Nu har ny firmware kommit: http://www.eu.onkyo...._en_8699784.php Firmware Update TX-NR807/1007/3007/5007, PR-SC55072010-06-15 We are pleased to offer this firmware update for the best possible performance of your AV Receiver. TX-NR807 (Software version: Ver. 1.10) TX-NR1007, TX-NR3007, TX-NR5007, PR-SC5007 (Software version: Ver.1.08) Solve following problems: 1. Stabilizes operation immediately after power is turned on (thereby avoiding problems of no sound output after AV Receiver have been in the Standby mode with Network control: Enable). 2. Improves the playback stability of a selected WMA Internet radio stations. 3. Improves the delay in start of Internet Radio in Zone 2. Further information about the firmware update can be found in the service area.
Postad 15 July 2010 - 11:30
dalle
-
dalle
-
Forumräv
-
-
537 inlägg
Min nyinköpta 1007a blir onödigt varm i standby och jag undrar om man kan stänga av funktionalitet i standby. Jag har på egen hand hittat att man kan stänga av HDMI control och NET control. När jag sökte på standby i tråden hittade jag: HDMI-signalen kan skickas igenom förstärkaren om den står i Standby-läge. Kommer just nu inte ihåg vad den funktionen heter, nån annan får hjälpa till där.
/Ash
och svaret: HDMI skall stå på Trough
Jag kan inte hitta den inställningen, varken i menyerna eller i manualen. Den fanns på min gamla 606a men finns den på 1007an? I så fall, hur hittar jag den? Edit: Nevermind, när jag stängde av NET och HDMI så svalnade den.
Redigerat av dalle, 16 July 2010 - 09:32.
Postad 16 July 2010 - 15:35
K-Man
-
K-Man
-
Användare
-
-
106 inlägg
Hej,
Jag är en lycklig ägare av ett stycke TX-NR1007 som jag tycker sköter sig bra när jag kollar på film. När jag lyssnar på musik tror jag dock det skulle kunna bli bättre så nu är jag lite sugen på att uppgradera. Det jag framför allt är inne på är ett externt stereoslutsteg för frontkanalerna och/eller extern DAC typ DacMagic. Nu undrar jag om någon annan här på forumet testat liknande uppgraderingar och om om dom i så fall kan dela med sig av erfarenheter? Dvs om det t ex var värt pengarna att köpa extern DAC eller vilka typer av förbättringar(/försämringar) nya slutsteg gav? Om jag ska vara helt ärlig så är ju dessa uppgraderingar eventuellt onödiga men det är ju som bekant jävligt kul med nya grejer :-)
Tackar på förhand!
Postad 18 July 2010 - 01:33
johane77
-
johane77
-
Användare
-
-
200 inlägg
Vad skiljer 5007:an mot 906:an?
Är DSP-Z7 bättre än dom 2 ovan?
Postad 18 July 2010 - 11:53
LTMS
-
LTMS
-
Forumräv
-
-
845 inlägg
Ahh, då förstår jag problematiken.
Intressant tanke om man enbart kunde kalibrera subbarna. Jag gillar iofs audyssey på alla kanaler vid filmtittande, men vid 2-kanals lyssning är det möjligt att soundet även hos mig skulle vinna på mer "naturell" återgivning från frontarna.
Kör oftast musik på pure direct, men gillar stödet av subbarna vid stereo läget, så din teori skulle ju vara en kombo av dessa lägen 
Det ska gå att ställa in så att subben funkar vid Pure Audio
Postad 18 July 2010 - 12:35
Audiovector
-
Audiovector
-
Guru
-
-
4885 inlägg
Det ska gå att ställa in så att subben funkar vid Pure Audio 
Nej, det går tyvärr inte vid 2-kanaligt material. Bara vid flerkanaligt, t.ex. DTS 5.1.
Postad 18 July 2010 - 13:26
Unregistered1017
-
Unregistered1017
-
Forumräv
-
-
664 inlägg
pure audio om man tar musik t.ex är ju 2 kanaligt stereo, inte 2.1 så det vore lite ologiskt om stärkaren matade ut 2.1 istället för 2.0 i pure audio.
helt logiskt mao.
ska man ha stereo med sub så går det att ställa in men då blir det stereoläget som gäller såvitt jag minns.
Postad 18 July 2010 - 14:07
LTMS
-
LTMS
-
Forumräv
-
-
845 inlägg
Försteget 5507 klarar detta, jag måste ha läst fel i bruksen till de övriga då
Kolla sidan 96 i bruksen till 1007, där får jag det till att denna också kan ställas in så att det funkar med sub i Pure Audio
Redigerat av LTMS, 18 July 2010 - 14:13.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Förstärkare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|