![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
Postad 13 oktober 2009 - 20:32
Postad 13 oktober 2009 - 20:33
Så om man har Maemo5 går det inte uppgradera till Maemo6 då?
Nokia vågar inte uttala sig om det så här tidigt
Jo men kommer inte maemo 7 sen osv? Jo då bytar dom till något annat dom håller på att ta fram osv då kan man ju vänta ihjäl sig.
Jo, själv ska ja köpa N900 utan tilläggsavgift, så säljer jag den och byter upp mig om det inte går att uppgradera till Maeomo 6. N900an verka pwna.
Redigerat av ake1010, 13 oktober 2009 - 20:38.
Postad 13 oktober 2009 - 20:40

Postad 13 oktober 2009 - 20:44
Hoppas det klargjorde lite
Redigerat av Alien08, 13 oktober 2009 - 20:46.
Postad 13 oktober 2009 - 20:46
Jo men egentligen så spelar det mindre roll ifall själva mobilen kan uppgraderas till Maemo 6 eller ej det viktiga är att den kommer att kunna köra applikationerna som utvecklas till den, dvs baserade på QT istället för GTK+, står ju klart och tydligt i inlägget som moparman klistrade in innan :-)
Så sant...
Postad 13 oktober 2009 - 20:59
Kanske lite men du förstår vad jag menar kanske, de förväntar sig knappt att folk ska köpa dennaNjaa...Men ratar är inte det ett väl starkt ord ?
Okej då får jag ta på mig dumstruten och ställa mig i hörnet... Jag uppfattade din post som att du inte orkade söka själv och detta stör jag mig på enormt, varför ska jag lägga ner min tid på att söka om den som frågar inte orkar! Så du får ursäkta mig, återkommer om jag hittar någon. Men det är nästan självklart att det kommer komma när telefonen är släppt iaf!jo det hade jag visst! men inte på engelska utan på svenska vill ha en svensk butik! om där fanns en universal som funkar. Som sagt slava hmm nä det e ju roligt att leta men ibland så har ju folk hittat på sidor som man själv inte kommer in på och kanske hittar bättre grejor än det man hittat själv!
Ne jag kanske uttryckte mig lite för hårt. Men mun-till-mun marknadsföring är nästan den ända som denna mobil har och det verkar ju fungera bra.Måste bara få flika in att nu är du redigt orättvis Lullenn, Han frågade ju faktiskt bara om någon hittat en bra hållare, han ville helt enkelt se om någon hade någon att rekommendera. Detta är ju inte så konstigt, eller? "Mun-till-mun marknadsföring" är ju dessutom ett av de bästa sätten att få mer eller mindre trovärdig info om en produkt, att bitcha som du gör är dock inte okej på ett forum (anser jag).
Ledsen för Off-Topic men vissa människor behöver en tillrättavisning när de vandrat fel...
Självklart är det så men att ha en 5mm tjock telefon är inte vad jag kräver utan jämför man bara med N97 så ska den vara 3mm smalare. Jag personligen tycker att det är en väsentlig skillnad, sen kan man alltid fråga sig varför den är tjockare då den har mindre batteri och annars så är de väldigt lika.Sen att man stör sig på storleken är ju extremt individuellt.
Har en TyTn 2 som är lite större än N900 och jag har aldrig stört mig på storleken..
Går ner i jeansfickan.
Klagar man på storleken ska man inte ha en sån här telefon.
Då köper man en puckofon med 2tums skärm å 5mm tjock
Postad 13 oktober 2009 - 21:09
GTK+ kommer ju ha community support så de kommer antagligen att fungera.Jo men egentligen så spelar det mindre roll ifall själva mobilen kan uppgraderas till Maemo 6 eller ej det viktiga är att den kommer att kunna köra applikationerna som utvecklas till den, dvs baserade på QT istället för GTK+, står ju klart och tydligt i inlägget som moparman klistrade in innan :-)
Angående applikationerna så kan jag bara ta en sån självklar som webbläsaren. I maemo 6 så kan man utgå från att snurrandet för surfandet kommer att försvinna iom multi-touchen. Sen kommer spelen att baseras på det också, kanske inte en jätteviktig sak. Men att ha en ny webbläsare är för mig ganska viktigt.
Låter som om jag tycker att N900an är världens sämsta telefon även om jag sitter och läser mig sönder här och på maemo talk...
Postad 13 oktober 2009 - 21:10
Det är en telefon....Som man brukar byta efter 1-2 år så varför haka upp sig på att det kommer nya modeller?
Så länge programen fortfarande fungerar så finns det ju ingen orsak till panik..
Är ju inte så att om 3 månader så kommer maemo 5 att utplånas från jordens yta
Edit
om nu den här webbläsaren funger mycket bra varför gräma sig över multi-touchen ?
Ser personligen ingen större fördel..
Däremot kan jag hålla med om spel...
Dock så bör man nog titta nån annanstans om man letar en telefon som har mycket spel..
Du lär hinna byta telefon säkert 2ggr innan det finns nått större utbud av spel som stödjer multi-touch
Redigerat av moparman, 13 oktober 2009 - 21:14.
Postad 13 oktober 2009 - 21:15
Tjaa...Tycker du överdriver lite men :-)
Det är en telefon....Som man brukar byta efter 1-2 år så varför haka upp sig på att det kommer nya modeller?
Så länge programen fortfarande fungerar så finns det ju ingen orsak till panik..
Edit
om nu den här webbläsaren funger mycket bra varför gräma sig över multi-touchen ?
Dock så bör man nog titta nån annanstans om man letar en telefon som har mycket spel..
Du lär hinna byta telefon säkert 2ggr innan det finns nått större utbud av spel som stödjer multi-touch
Håller med! Brukar typ efter ett år tycka att den man har börjar bli tråkig. Inte som med en tv direkt som man ska ha ett tag.
Men längtar nu efter denna som bara den! Kan ju få komma nu

Postad 13 oktober 2009 - 21:19
Vidare jo GTK+ kommer att ha communityn men inte helt fel om man kan köra QT apps också, kommer säkert utvecklas massor av sådana då de kommer att kunna köras på i princip alla platformar och inte bara Maemo 6 (linux).
Tänk bara på hur många olika användbara apps det finns idag till respektive platform skulle det inte vara nice om man bara kunde köra de oavsett vilket OS man har på mobben.
Är också fundersam på hur pass mycket Maemo 6 kommer skilja i hårdvara mot femman den ska ju trots allt släppas rätt snart o mycket modernare hårdvara än den som sitter i N900 finns ej för tillfället. Klart sen kan man ju alltid vänta tills Nvidia släpper nästa gen av ION eller nästa snapdragon gen som är på g osv men blir ett evigt väntande :-(
Redigerat av Alien08, 13 oktober 2009 - 21:22.
Postad 13 oktober 2009 - 21:32
So, the choice is up to you; you buy it or you don't--there's no point in coming here and demanding that Nokia promises you anti-obsolescence.
Releasing the Maemo 6 SDK doesn't mean that the device that goes with it is around the corner. The Maemo 5 SDK was first released in Alpha on 2009-03-02 and in Beta on 2009-04-28.
Given what Nokia has done in the past:
Maemo 1 - N770 - November 2005
Maemo 2 - N770 - November 2006
Maemo 3 - N800 - January 2007
Maemo 4 - N810 - November 2007
Maemo 5 - N900 - November 2009
It would be logical to expect Maemo 6 on the N910 (?) no sooner than November 2010.
If you can wait that long it will probably be a better OS on a better device. Of course the same can be said for the Android or Apple phones that we will see next November.
Edit
Så jag kommer absolut INTE att vänta

Varje dag är som en vecka
Edit
hittade en till kommentar.
We already know there are other devices on the roadmap before we even get to Maemo 6.
Redigerat av moparman, 13 oktober 2009 - 21:37.
Postad 13 oktober 2009 - 21:41
Postad 13 oktober 2009 - 21:45
Postad 13 oktober 2009 - 21:49
Men innan den tror jag att det kommer släppas mycket trevliga mobiler baserade på Nvidia chip :-) mums
Postad 13 oktober 2009 - 21:51
Inte alls omöjligt att det kommer en ny Maemo telefon Q1 2010...
Men knappast Maemo 6
Postad 13 oktober 2009 - 21:58
Postad 13 oktober 2009 - 22:04
varför ens köpa något när utvecklingen går framåt?
För det är förbannat roligt

(jag vet att du va ironisk

Postad 13 oktober 2009 - 22:07
Kanske ska sluta frågesätta allt så mycket...Jag kommer inte ha mobilen som en speltelefon utan det är bara småspel som kan vara roligt o ha på föreläsningar m.m. Hade den bara haft usb-host hade det varit så mycket enklareTjaa...Tycker du överdriver lite men :-)
Edit

Ursäkta tror att det är den lååånga väntan som får mig att se så mycket nackdelar

Postad 13 oktober 2009 - 22:08
varför ens köpa något när utvecklingen går framåt?
Hehe precis kanske lika bra o bara dregla över spec :-)
Postad 13 oktober 2009 - 22:11
Kanske ska sluta frågesätta allt så mycket...Jag kommer inte ha mobilen som en speltelefon utan det är bara småspel som kan vara roligt o ha på föreläsningar m.m. Hade den bara haft usb-host hade det varit så mycket enklare
Ne men självklart kommer den inte att utplånas. Jag gör det så svårt för mig själv, vet att jag har en tendens lägga stor vikt vid saker som låter bra på pappret men som inte har en större betydelse. Tex så har jag lagt mycket vikt på Symbian för att det finns många program till den platformen. Men när jag köpte min N70 för ett bra antal år sedan så installerade jag en mängd olika program när jag fick den och tyckte att det var roligt i 1 vecka. Sedan öppnade jag inte änns de igen. Så man kanske ska koncentrera sig på de sakerna som kommer att användas dvs sms/mail,ringa, surf, musik/film o skriva kortare dokument samt lite vpn och framför allt att det är snyggt. För detta så kanske N900n är ultimat(fast förutom usb-host)
Ursäkta tror att det är den lååånga väntan som får mig att se så mycket nackdelar
Du har ju alltid HTC HD2 om USB-host och multitouch är viktigt för dig, hyfsad lur den med
Postad 13 oktober 2009 - 22:20
Jo det är ju helt klart dumt! Men tror ni missuppfattar mig lite, kollar man på android-telefonerna så ser jag absolut inte samma problem. Det är skillnad på en stor uppdatering(som maemo 6 KAN vara) och en mindre uppdatering(som att gå från xp-win7). Men jag läste idag att LTE ska komma under 2010. Det är väl ingen ny information i sig men det stod i slutet att några få mobiler kanske kommer få det i slutet av året och då förde det mig direkt till tankarna om maemo 6. Vet att detta inte är något som man bör änns tänka på men då det verkar vara slutet för data-begränsningen så kan det vara intressant om det skulle komma då.varför ens köpa något när utvecklingen går framåt?
Blev lite off-topic... Men nu får det vara slut på mitt klagande en gång för alla!
Föresten N900an skulle ha någon överaskning ryktades det om på maemo talk. Vet man vad detta är ännu?
Postad 13 oktober 2009 - 22:49
Postad 13 oktober 2009 - 22:54
Haha, det är inte en så liten uppdatering...Tvivlar på att det finns en enda kodrad av XP kvar i Win 7."en mindre uppdatering(som att gå från xp-win7)"
Svårt med någon mobiljämförelse, men som att gå från en XP->Win7 måste väl vara som Maemo 4->6 eller tja Android 1.0->2.0.
Tror du skall sluta "blarra" strunt

Postad 13 oktober 2009 - 22:57
Är det verkligen någon som använder multitouch-zomen på iphonen speciellt mycket. Tyckte att vanlig dubbeltapp var smidigare 90 % av gångerna även på iphone. Tycker faktiskt inte att Apple lyckats göra den speciellt användbar. Dock finns det nog en del 3-parts program (vägrar skriva appar) där den varit fin. Dock måste den väll vara den grymmaste marknadsförings gimmick hitintills på mobilmarknaden om man räknar användbarhet vs uppmärksamhet.Angående applikationerna så kan jag bara ta en sån självklar som webbläsaren. I maemo 6 så kan man utgå från att snurrandet för surfandet kommer att försvinna iom multi-touchen. Sen kommer spelen att baseras på det också, kanske inte en jätteviktig sak. Men att ha en ny webbläsare är för mig ganska viktigt.
Angående snurrrörelse så tycker jag det är en smidig funktion på datorns touchboard så jag kan inte varför det skulle funka sämre på en mobil.
(Att scrolla med snurrrörelse på datorn har fördelen av att det är en behaglig rörelse att göra då man slipper flytta fingrarna ur skrivposition. Dessutom har den inga ändlägen. Man kan snurra hur länge som helst. Denna fördelen gäller ju även zoomen i maemo 5)
Postad 13 oktober 2009 - 22:57
Den luren är självklart av intresse! Större skärm och smalare är den också. Känns dock som att det är maemo jag vill ha kan dock inte riktigt förklara vad jag ser som är så mycket bättre än wm och android, känslan? Är lite utav en nokia fan-boy på ett sätt, klurigt. Men om jag ställer frågan så här, vad är det som är bättre med N900an än andra telefoner så som HD2 och kanske SE X3?Du har ju alltid HTC HD2 om USB-host och multitouch är viktigt för dig, hyfsad lur den med
Det som är för nokian är ju enligt mig:
- Nokia, har alltid tyckt att alt varit stabilt och fungerat exakt som jag förväntat mig
- Tangentbord
- Maemo, öppenheten!
- Multi-tasking
- tv-out
- pris
och de andra
- tjockleken
- större skärm
- multi-touch
ang bilfäste så hittar jag inget för N900 men för N810, finns det för den så kommer det absolut finnas för N900. Den kostar dock 550kr då den har en kulled och sladd för laddning.
Edit: med liten uppdatering menar jag inte ur utvecklingssyfte utan ut användarsyfte. För mig är win7 som att köra xp med annat gränssnitt. Känner många som har just iphone och på dom så verkar det vara en big deal med multi-touchen. Kanske just för att den inte har så mycket mer att erbjuda än det o lek-appsen

Redigerat av Lullenn, 13 oktober 2009 - 23:04.
Postad 14 oktober 2009 - 00:00
Om de är någon annan orsak folk gnäller om det vill jag verkligen veta vad det är som är så bra?
Har nämligen aldrig lyckats bli imponerad av äpplet.
Btw: Såg precis att Gigantti Finland har fått in den, betyder jag får åka å kika på den imorgon

Redigerat av Icee, 14 oktober 2009 - 00:17.
Postad 14 oktober 2009 - 00:16
Vet någon när 32GB kommer till marknaden, det är ju väldigt intressant att ha ett sådant i N900 då telefonen är mer datorlik, dessutom tror jag att den kommer att klara av 64GB utan några problem.
//Mobilproffs
Postad 14 oktober 2009 - 01:01

Beskriv vad du menar med tung! Kan det bli obehagligt tungt? Kvalitetskänslan låter riktigt bra, det väger ju mycket högre än vikten.
Jag har själv suttit och kollat lite på 32GB men det var inget av intresse som jag hittade. Eller har för mig att jag hittade att N900an kommer att stödja minnen större än 32GB när de kommer även om dessa inte är standard. Vad jag kan minnas så var det ett antal pins som skapade max-begränsningen och större minnen kommer ha fler pins vilket N900n kan avläsa. Dock så lär det dröja innan dessa kommer och dels så ska detta inte tolkas som annat än påhitt från mig innan någon konfirmerar detta.
Postad 14 oktober 2009 - 03:33
Jag har varit helt frälst i min Htc TyTn2 för den var verkligen de bästa som fanns att köpa för 2 år sen och WM var riktigt grymt då...
Tyvärr så är WM helt enkelt fruktansvärt föråldrat nu fast WM 6.5 precis släppts.
Fast man med WM har stora möjligheter att med andra skal få den som man vill..
Men de räcker ju med att bara titta på en video av Maemo eller Htc Hero med Android så vet man ju direkt att der är framtiden.
Bara att ha 4 sidor som är helt blanka och att man själv får välja precis vad man vill ha är ju otroligt för att inte tala om att äntligen ha en webbläsare som klarar svt play..tv4..UFC.com ...Farmville osv..
Tv ut..Ett måste
Radio
Fm sändare...Otroligt fint att ha
Tangentbord
Enda nackdelarna enligt mig är usb host och varför varför har den inte trådlöst nätverk N ?

Hur blir det med gps ?
Kommer man att kunna köra in TomTom ?
Enda gps programet jag verkligen gillar
Postad 14 oktober 2009 - 07:47
Perkele, ibland känns det onödigt att vara en finne i sverige.
Gör ju ingen nytta =P
EDIT: Yey! Köplats 27 på katshing nu.
3 st måste ha droppat =)
Redigerat av Toivanen, 14 oktober 2009 - 07:55.
Postad 14 oktober 2009 - 08:16
Om man inte ber någon annan köpa och skicka den.
Postad 14 oktober 2009 - 08:52
skumt att finska "elgiganten" har till försäljning.
Postad 14 oktober 2009 - 08:54
kanske är nå fel med elgigantens lagerstatus ?
Postad 14 oktober 2009 - 08:59
Inwarehouse E-butik svarar: 19 st. 2009-10-15(Preliminärt)
efter min beställning.Dessutom verkar fler E-butiker tro att
de får leveranser i morgon!?
Kan det stämma?
På ordern står det:
.... 1 st. har förväntat sänddatum 2009-10-15
Redigerat av Clob, 14 oktober 2009 - 09:20.
Postad 14 oktober 2009 - 09:24
återförsäljare eller har någon kompis i sådan position
som vet något om leveransdatum på 900:an?
Postad 14 oktober 2009 - 09:29
Postad 14 oktober 2009 - 09:30
Någon som sett det tidigare eller om de ändrat till detta
datum nyligen (Komplett är samma som Inware..)?
Postad 14 oktober 2009 - 10:26

Postad 14 oktober 2009 - 10:49
Någon som sett nåt test med det än? Alla jag hittat, både filmade och skrivna är i vågrätt läge. För mig känns det precis lika viktigt att den funkar med "enhandsfattning" så att säga

Berns
Postad 14 oktober 2009 - 10:53
Postad 14 oktober 2009 - 11:32
Jag tycker både Inwarehouse och Komplett är två bra nätbutiker, absolut, men jag skulle inte gå efter deras releasedatum om jag vore er.

Redigerat av Unregisteredcc23e210, 14 oktober 2009 - 12:30.
Postad 14 oktober 2009 - 11:57
beställning och lägger min "pre order" hos någon annan med bättre pris.
Postad 14 oktober 2009 - 12:00
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar