Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Stor skillnad?

822 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 30 October 2009 - 22:37

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0
Ett öppet blindtest vore kanske bra.

Ingen får veta vad de lyssnar på eller varför ;)

Redigerat av Ageve, 30 October 2009 - 22:41.

Postad 30 October 2009 - 22:50

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlägg
  • 0

Ett öppet blindtest vore kanske bra.

Ingen får veta vad de lyssnar på eller varför ;)

"Eller varför"-biten blir nog svårast att anordna. ;)

Postad 31 October 2009 - 08:48

greenlock
  • greenlock
  • Användare

• 204 inlägg
  • 0
Kanske ett tyst, blint lyssningstest vore att föredra? Då blir man ju av med all placebo.

Postad 31 October 2009 - 10:47

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

• 785 inlägg
  • 0

Kanske ett tyst, blint lyssningstest vore att föredra? Då blir man ju av med all placebo.

Då kan ju dessuton döva som garanterat inte hör skillnader vara med ;) .

Sorry, men jag kunde inte låta bli ;) .

Någon nämnde kompensation med tonkontroller. Jag har inga sådans rattar på mina förstärkare. Det kanske är ett dåligt tecken.

Sedan kan man ju fundera över klangmatchade högtalare, vad innebär det egentligen?

osv osv.

Lustigt egentligen. Att ett, förhoppningsvis vänskapligt, test i USA leder till en sådan diskussion här. Om det gjordes ett test här skulle väl tråden aldrig ta slut.

Postad 31 October 2009 - 11:12

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Och det är så otroligt underhållande att se er alla skriva er blåa i nyllet, över något som ni alla har helt fel i. Medan jag sitter på sanningen.... Postad bild

Postad 31 October 2009 - 11:12

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

• 12561 inlägg
  • 0

Och det är så otroligt underhållande att se er alla skriva er blåa i nyllet, över något som ni alla har helt fel i. Medan jag sitter på sanningen.... Postad bild

+1

Du är såå cool ;)

Postad 31 October 2009 - 11:16

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Jo, alltså, det har ju hänt att jag själv har haft svårt att inse hur cool jag egentligen är, så sjukt cool är jag ! Postad bild

// ;)

Postad 31 October 2009 - 12:31

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Jo, alltså, det har ju hänt att jag själv har haft svårt att inse hur cool jag egentligen är, så sjukt cool är jag ! Postad bild

// ;)

Du är den coolaste coolare som någonsin coolat! ;)

Postad 31 October 2009 - 13:07

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Postad bild

Postad 31 October 2009 - 15:13

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Postad bild

Vad uttrycker den smileyn?

Postad 31 October 2009 - 15:21

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

• 12561 inlägg
  • 0
Han är djupt rörd :P :D

Postad 31 October 2009 - 16:21

xxmannen
  • xxmannen
  • Användare

• 185 inlägg
  • 0
Eller ledsen...-------> "coolat" :P

Postad 31 October 2009 - 17:46

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Vad uttrycker den smileyn?

Gissa... ?! :P

Eller ledsen...-------> "coolat" :D

Mmmm.... :D :P ;) :P

Postad 31 October 2009 - 22:07

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0
Vi har nog tömt ut denna tråd, är jag rädd. Eller har någon något att tillägga?

Postad 01 November 2009 - 02:50

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

• 2416 inlägg
  • 0

Då kan ju dessuton döva som garanterat inte hör skillnader vara med :D .

Sorry, men jag kunde inte låta bli :P .

Någon nämnde kompensation med tonkontroller. Jag har inga sådans rattar på mina förstärkare. Det kanske är ett dåligt tecken.

Sedan kan man ju fundera över klangmatchade högtalare, vad innebär det egentligen?

osv osv.

Lustigt egentligen. Att ett, förhoppningsvis vänskapligt, test i USA leder till en sådan diskussion här. Om det gjordes ett test här skulle väl tråden aldrig ta slut.

Att "inga tonkontroller" är mer hi-end är en vanlig "åsikt", men det enda man vinner på det är fullständig ofårmåga att anpassa ljudet. Att justera kanske inte alltid är optimalt, ,men ett alternativ är ju att låta bli att justera dom även om dom finns där.

Loudness till exempel, bra - dåligt? (alla vet väl att loudness är "noobigt" och dåligt?) - är en finess som kompenserar för att örat är mindre känsligt för bas-ljud på låg volym, och då (iaf vissa Yamaha exempelvis) justerar den upp basen på låg volym och sänker med stigande volym.
Detta genererar ett mycket mer balanserat ljud som du annars skulle behöva justera till varje gång du pendlar mellan låg volym till hög, och tvärtom.
Annars får du med ljudet justerat på högre volym en mer framträdande diskant/mellan på låg volym, tunnt ljud - och med en bas justerad på/för låg volym så kommer den att dominera vid högre volym.
Där har du en egenhet du inte kommer ifrån på någon förstärkare, med eller utan tonkontroller. Med tonkontroller så GÅR det att justera (om man skulle orka).
Så, en sådan (riktig) loudness skulle inte heller vara fel, egentligen...
Det har inte så mycket med klang och kompensering av klangbalans att göra, men ändå, ett exempel på hur och varför justerbarhet kan vara användbart.
Man kan ju blanda in BRA EQs osv osv osv...

Att klangmatcha HELA riggen går nog ut på att undvika för mycket av en viss summerad egenhet som ger hela anläggningen slagsida. Många bäckar små...

Postad 01 November 2009 - 03:15

dattacine
  • dattacine
  • Användare

• 163 inlägg
  • 0
Sitter en sån loudness på min gamla yamaha. Enligt manualen så kan man använda den ratten istället för volymratten och på så vis ha samma ljudkaraktär vid olika ljudstyrka vilket inte blir fallet om man justerar volymen med volymratten.
Den har iofs även en knapp för att koppla förbi alla såna reglage som för att motverka den försämring de skulle ge eller nåt.

Postad 01 November 2009 - 07:28

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

Att "inga tonkontroller" är mer hi-end är en vanlig "åsikt"

Märkligt nog verkar det som att många av de som absolut inte kan tänka sig att påverka / tweaka ljudet med tonkontroller eller eq, däremot kan tänka sig att försöka påverka / tweaka ljudet med dyrkablar (ett vanligt argument där). Finns även de som hellre försöker tweaka / påverka med t.ex. hifimöss och kabelbandage än med tonkontroller eller eq. Skumt...

Postad 01 November 2009 - 10:55

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

• 785 inlägg
  • 0

Att "inga tonkontroller" är mer hi-end är en vanlig "åsikt", men det enda man vinner på det är fullständig ofårmåga att anpassa ljudet. Att justera kanske inte alltid är optimalt, ,men ett alternativ är ju att låta bli att justera dom även om dom finns där.

Jag var inte ute efter att uttrycka någon åsikt. Jag har en relativt billig bioförstärkare, utan tonkontroller. Och en bra tvåkanalare, utan tonkontroller. Jag har haft förstärkare med tonkontroller som jag inte använde för jag tyckte det lät artificiellt. Jag har inga tonkontroller idag och jag saknar dom inte. Om någon använder dom har jag inget problem med det. Men att kompensera ett fel med tonkontrollerna kräver en referens som i de flesta fall saknas. Det var min poäng.

Sedan att tweaka ljudet med dyra kablar tycker jag inte går att jämföra med tonkontroller. I all synnerhet om man hävdar att kablar inte spelar någon roll, eller hur :P . Sedan har jag inga dyra kabler. Jag tycker det är upp till var och en.

För många är sedan fanns något som hette equalizers, en mera "avancerad" tonkontroll. Kanske något för dom som gillar att färga ljudet? Jag har inte sett en sådan apparat på länge men dom finns säkert kvar om man letar.

Postad 01 November 2009 - 12:54

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

Sedan att tweaka ljudet med dyra kablar tycker jag inte går att jämföra med tonkontroller. I all synnerhet om man hävdar att kablar inte spelar någon roll, eller hur B) .

Förstår inte riktigt hur du fick ihop det där men det är nog inte så vanligt att det är samma person som tweakar med kablar som hävdar att det inte spelar någon roll, eller hur? :)

Postad 01 November 2009 - 13:43

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0

För många är sedan fanns något som hette equalizers, en mera "avancerad" tonkontroll. Kanske något för dom som gillar att färga ljudet? Jag har inte sett en sådan apparat på länge men dom finns säkert kvar om man letar.

Dessa finns allt kvar, i allra högsta grad,fast kanske inte så vanligt inom hifin längre bara.
Finns många burkar som är tänkta till PA som kan använda för hemmabruk.

TEx DBX driverack PA där har man Digitalt aktivt delningsfilter,vanlig EQ,Auto EQ,justering an alla register separat mm mm mm i samma burk. Finns ju även en behringer DCX 2496 tror jag den heter,den kostar ungefär hälften.

Bara för att nämna lite som finns.

Postad 01 November 2009 - 13:51

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0

Annars får du med ljudet justerat på högre volym en mer framträdande diskant/mellan på låg volym, tunnt ljud - och med en bas justerad på/för låg volym så kommer den att dominera vid högre volym.
Där har du en egenhet du inte kommer ifrån på någon förstärkare, med eller utan tonkontroller. Med tonkontroller så GÅR det att justera (om man skulle orka).

HMM mkt skumt,jag har alltid tyckt det varit så att det är diskanten som blir överväldigande när man spelar högt,oavsett förstärkare. Inte att det blir för mkt bas..
Tycker basen tappar i energi istället på hög volym(när vi snackar hög volym så menar jag på gränsen till max)
Så du har rätt fast tvärtom skulle jag säga.

Det här fenomenet finns på allt jag lyssnat på hittills.

Postad 01 November 2009 - 15:46

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
vår hörsel fungerar så att ju högt volym vi lyssnar på, ju mer dämpas vår förmåga att uppfatta låga och höga frekvenser. alltså är det mellanregister och under diskant som blir dominerande.

Det som "upplevs som diskant" och jobbigt ettrigt ligger för det mesta under 8KHz och detta område dämpas inte så mycket vid hög volym som området över 8KHz och området under ca 300Hz.

alltså, basen dämpas och översta diskanten dämpas, men mellanregister och undre diskant dämpas mycket mindre och vi upplever det som skrikigt B)

Postad 01 November 2009 - 16:02

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

• 12561 inlägg
  • 0
Jag upplever den här tråden som skrikigt B)

Postad 01 November 2009 - 16:24

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Det är din subjektiva upplevelse, jag upplever den snarare som "grummlig" eller otydlig, i all fall den senare biten av tråden B)

Postad 01 November 2009 - 19:04

Micke_L
  • Micke_L
  • Beroende

• 1199 inlägg
  • 0
Hmmm tycker lixom att ni missar ett par välanvända tekniker i den här diskussionen.
Vad gäller "dynamisk loudness" så finns ju Audyssey dynamic EQ och Dolby Volume.
Och vad gäller equalizers så sitter det ju i rumskorrigeringen, även om den inte går att ändra manuellt alltid.
Gäller ju iofs bara för oss som kör hemmabioreceivers.

Ang Dynamic EQ så tycker jag den är kanon. Kan inte höra att den sabbar ljudkvalitén alls, men det är helskönt med lite "intelligens" i anläggningen B)

Postad 01 November 2009 - 20:00

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

• 785 inlägg
  • 0

Förstår inte riktigt hur du fick ihop det där men det är nog inte så vanligt att det är samma person som tweakar med kablar som hävdar att det inte spelar någon roll, eller hur? B)

Nej det blev fel, sorry :) . Jag syftade på ett tidigare inlägg som handlade om att kompensera "färgning" med tonkontroller.

Och nu riktar jag mig inte mot någon särskild.

Det jag inte förstår med den här typen av diskussioner är behovet av att få rätt. Jag tycker A och någon tycker B. Naturligtvis har jag fel men varför är det så viktigt att övertyga mig om detta?

Postad 01 November 2009 - 20:45

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Inägg 26 var ett exempel på att man kan sitta på en produkt
som totalt går emot det man själv mässar.

NiN som "mannen med 100 nick" hette då, pratade 24/7 om ofärgat transparent ljud
och att det skulle vara så om man lyssnade till musik på riktigt ..
samtidigt som han lyssnade till sin rörstärkare.
Det rimmade ganska illa, för de flesta.

Sedan följdes det upp i tråd efter tråd och orden FE test, Blindtest,
nivåmatchad osv .. blev till en plåga i varje tråd man ville diskutera
sina upplevelser och HiFi och nu går det igen i denna tråden.

HA HA HA HA !!! B) :) :o B)

Postad 01 November 2009 - 21:34

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

• 785 inlägg
  • 0
Noterade precis att HifiMatte blivit "banned" så det är väl skälet till att han slutat svara. Kan ju bli kul att se vilket som blir hans nästa namn. Budskapet lär väl inte ändra sig antar jag.

Postad 01 November 2009 - 21:50

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Noterade precis att HifiMatte blivit "banned" så det är väl skälet till att han slutat svara. Kan ju bli kul att se vilket som blir hans nästa namn. Budskapet lär väl inte ändra sig antar jag.

Har han ?? B)

Ja det har han !! :)

Postad 02 November 2009 - 17:49

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0

vår hörsel fungerar så att ju högt volym vi lyssnar på, ju mer dämpas vår förmåga att uppfatta låga och höga frekvenser. alltså är det mellanregister och under diskant som blir dominerande.

Det som "upplevs som diskant" och jobbigt ettrigt ligger för det mesta under 8KHz och detta område dämpas inte så mycket vid hög volym som området över 8KHz och området under ca 300Hz.

alltså, basen dämpas och översta diskanten dämpas, men mellanregister och undre diskant dämpas mycket mindre och vi upplever det som skrikigt :wub:

Ja,det upplevs som skrikigt,exakt.
Däremot tror jag att det inte till 100% beror på hörseln att det blir så,utan det är helt enkelt förstärkaren som inte orkar driva basen ordentligt när den pressas,och därför tar högre register över istället.
Detta plus hörseln skulle jag säga.
För detta fenomen är värst om man har som dom flesta har,en golvhögtalare med bas diskant o mellan sen en vanlig 2 kanalare som driver alla register. Delar man upp som jag har gjort så blir detta fenomen mkt mkt mindre.

För testa o koppla en klen stärk till ett par stora golvare o dra på rejält,vad händer?
Basen upplevs tunnare och diskanten tar över.
Koppla dit en starkare stärk och vips,basen tappar inte energi lika snabbt och man kan spela högre.

Postad 02 November 2009 - 18:01

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Ja,det upplevs som skrikigt,exakt.
Däremot tror jag att det inte till 100% beror på hörseln att det blir så,utan det är helt enkelt förstärkaren som inte orkar driva basen ordentligt när den pressas,och därför tar högre register över istället.
Detta plus hörseln skulle jag säga.
För detta fenomen är värst om man har som dom flesta har,en golvhögtalare med bas diskant o mellan sen en vanlig 2 kanalare som driver alla register. Delar man upp som jag har gjort så blir detta fenomen mkt mkt mindre.

För testa o koppla en klen stärk till ett par stora golvare o dra på rejält,vad händer?
Basen upplevs tunnare och diskanten tar över.
Koppla dit en starkare stärk och vips,basen tappar inte energi lika snabbt och man kan spela högre.

absolut, det har du rätt i, men detta inträffar bara om man har (som dom flesta har...) stärkare som är alldeles för underdimensionerade för kraftiga dynamiska toppar/stora effektuttag vid höga volymer. Dock så fungerar vår hörsel alltid lika dant och detta "fenomen" är konstant, alltså oavsett vilken anläggning du lyssnar på och oavsett hur feta stärkare/högtalare du hör så kommer alltid denna effekten :wub:

Dock så kan det blir påtagligt förstärkt av det som du nämner såklart :P

Jag upplever den effekten lite lite, mitt steg som driver modulerna orkar inte riktigt med när man kör på på gränsen till topparnas tålighet och +6dB ii förstärkning på modulerna. Då får man lite av den effekten ibland, alltså att steget klipper <_<

Postad 02 November 2009 - 19:56

Earshot
  • Earshot
  • Användare

• 165 inlägg
  • 0
Hmmm...

När vi kopplade 4 st AudioNet monoblock a 1000W till ett par TAD Reference One
så upplevde jag att ljudet blev enbart högre/starkare ju mer effekt vi "puttade på".

Dock inträder eftervart ett stadium när man obevekligen börjar vrida lite på sig,
för att öronen så smått börjar protestera.

Tusan vet om inte David har en poäng i sin analys om hörseln ändå...

Dock så fungerar vår hörsel alltid lika dant och detta "fenomen" är konstant, alltså oavsett vilken anläggning du lyssnar på och oavsett hur feta stärkare/högtalare du hör så kommer alltid denna effekten

Postad 02 November 2009 - 20:28

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 0
har suttit och jämnfört 3 stärkare här hemma ikväll:

marantz sr-12s1

marantz sr-18u

centrum titan 500

resultat.....en jäv.... skillnad... särskilt med sistnämnda stackaren ;)

Postad 03 November 2009 - 02:16

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

• 2416 inlägg
  • 0

Jag var inte ute efter att uttrycka någon åsikt. Jag har en relativt billig bioförstärkare, utan tonkontroller. Och en bra tvåkanalare, utan tonkontroller. Jag har haft förstärkare med tonkontroller som jag inte använde för jag tyckte det lät artificiellt. Jag har inga tonkontroller idag och jag saknar dom inte. Om någon använder dom har jag inget problem med det. Men att kompensera ett fel med tonkontrollerna kräver en referens som i de flesta fall saknas. Det var min poäng.

Sedan att tweaka ljudet med dyra kablar tycker jag inte går att jämföra med tonkontroller. I all synnerhet om man hävdar att kablar inte spelar någon roll, eller hur ;) . Sedan har jag inga dyra kabler. Jag tycker det är upp till var och en.

Jag trodde du ställde någon form av fråga...
Att EQ:a (kort för equalizer) är egentligen inte en färgning, om man använder den rätt - du kan ha dippar och peakar i rummet, eller av andra skäl, med en EQ som används på rätt sätt så kompenserar du för det - man kan också kompensera för hörsel, miljö och annat...

En absolut referens är en omöjlighet för massan, så varför älta om absoluta referenser? - huvudsaken DU är nöjd =)

HMM mkt skumt,jag har alltid tyckt det varit så att det är diskanten som blir överväldigande när man spelar högt,oavsett förstärkare. Inte att det blir för mkt bas..
Tycker basen tappar i energi istället på hög volym(när vi snackar hög volym så menar jag på gränsen till max)
Så du har rätt fast tvärtom skulle jag säga.

Det här fenomenet finns på allt jag lyssnat på hittills.

du är ju fortfarande mer känslig för diskanten, right? ,)

Postad 03 November 2009 - 15:23

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Hmmm...

När vi kopplade 4 st AudioNet monoblock a 1000W till ett par TAD Reference One
så upplevde jag att ljudet blev enbart högre/starkare ju mer effekt vi "puttade på".

Dock inträder eftervart ett stadium när man obevekligen börjar vrida lite på sig,
för att öronen så smått börjar protestera.

Tusan vet om inte David har en poäng i sin analys om hörseln ändå...

Dock så fungerar vår hörsel alltid lika dant och detta "fenomen" är konstant, alltså oavsett vilken anläggning du lyssnar på och oavsett hur feta stärkare/högtalare du hör så kommer alltid denna effekten

Jo, jag har ju en poäng, annars skulle jag inte skriva... :)
Detta gäller alltid, oavsett vad som producerar ljudet så inträffar detta "fenomen".

Dock så kan också det som corpsegrindern pratade om, också inträffa, och har upplevt det många gånger... Men detta är inget som "kan inträffa" utan som alltid gör det och dessutom mer och mer ju högre volymen blir.
Detta varierar också från person till person, en del varierar det mer hos än andra, en gemensam nämnare är dock att folk som har uttsatts för bullerskador oftast upplever detta starkare (vad jag förstått det som, och alltså inget som jag "vet")

Hörseln är bra lustig, och därför det är kul att "boosta" basen när man spelar högt, för att få en respons som upplevs som "linjär"... :o

Postad 03 November 2009 - 17:31

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0

absolut, det har du rätt i, men detta inträffar bara om man har (som dom flesta har...) stärkare som är alldeles för underdimensionerade för kraftiga dynamiska toppar/stora effektuttag vid höga volymer. Dock så fungerar vår hörsel alltid lika dant och detta "fenomen" är konstant, alltså oavsett vilken anläggning du lyssnar på och oavsett hur feta stärkare/högtalare du hör så kommer alltid denna effekten :)

Dock så kan det blir påtagligt förstärkt av det som du nämner såklart :o

Jag upplever den effekten lite lite, mitt steg som driver modulerna orkar inte riktigt med när man kör på på gränsen till topparnas tålighet och +6dB ii förstärkning på modulerna. Då får man lite av den effekten ibland, alltså att steget klipper :D

Men har man ett delat system,så märks det inte alls lika mkt som om en enda stärka får driva hela klabbet så att säga. Mina nuvarande har aldrig klippt även när jag spelat FÖR högt för vad som är nyttigt.

I vanliga setuper så märks fenomenet innan det ens blir högt,i dom fallen så är det nog till största delen grejerna som sviktar och inte öronen. Det är iaf min hypotes.

Postad 03 November 2009 - 18:04

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Men har man ett delat system,så märks det inte alls lika mkt som om en enda stärka får driva hela klabbet så att säga. Mina nuvarande har aldrig klippt även när jag spelat FÖR högt för vad som är nyttigt.

I vanliga setuper så märks fenomenet innan det ens blir högt,i dom fallen så är det nog till största delen grejerna som sviktar och inte öronen. Det är iaf min hypotes.

Öronen "sviker" inte.. det e bara så får hörsel fungerar, och det är int vid någon speciell ljudnivå som detta inträffar, allt över 0dB så börjar vår hörsel att sakta tappa känslighet för låga och höga frekvenser :o

Dina erfarenheter av delat vs icke delat system kan jag inte veta, men jag har då inte upplevt någon skillnad mellan delade och icke delade på den i den här frågan. Förutom att folk som kör delat har en tendens att efter hörseln kalibrerar så att dom har ca 4-6dB "boost" i området <70Hz och det inverkar ju såklart väldigt på resultatet :)

Har du inte mätt upp responsen så har du nästan garanterat en boost i basen, dom flesta föredrar det, jag föredrar det och kör ca +2-3dB hela tiden... :D

Postad 03 November 2009 - 19:55

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0

Öronen "sviker" inte.. det e bara så får hörsel fungerar, och det är int vid någon speciell ljudnivå som detta inträffar, allt över 0dB så börjar vår hörsel att sakta tappa känslighet för låga och höga frekvenser :o

Dina erfarenheter av delat vs icke delat system kan jag inte veta, men jag har då inte upplevt någon skillnad mellan delade och icke delade på den i den här frågan. Förutom att folk som kör delat har en tendens att efter hörseln kalibrerar så att dom har ca 4-6dB "boost" i området <70Hz och det inverkar ju såklart väldigt på resultatet :)

Har du inte mätt upp responsen så har du nästan garanterat en boost i basen, dom flesta föredrar det, jag föredrar det och kör ca +2-3dB hela tiden... :D

Konstigt.

Drar jag på med tex min kassa hemmabio med HKstärk på 45 watt och pytte element samt en inte så värstig 12" sub så inträffar detta fenomen vid runt 108-110 db,alltså det låter skrikigt.
Med "stora" riggen kan jag spela långt över 120 Db innan det märks nånting,knappt så jag märker det alls faktiskt.
Allt låter högt där istället.
Om det vore öronen som upplevde det skrikigt skulle även 110 db i Pa.t upplevas skrikigt,det gör det inte alls,det upplevs lika skrikigt som hemmabion gör vid kanske 70 eller nåt.. Dvs typ inget.
Förresten så är hemmabion " basigare" än vad stora riggen är,låter som basen är pucklad en 10 db om man jämför med PA:t vid samma ljudstyrka. Ändå blir den skrikig,det blir inte pa:t...

Hur fasen kan det bli så då?
Har jag annorlunda öron eller vad?
För om jag ska tolka dig rätt borde det vara tvärtom,att det basigare systemet upplevs mindre skrikigt,så är dock inte fallet med just dessa olika system. Nu är det ju visserligen en ganska fantastisk skillnad på ljudtryckskapacitet på dessa men iaf.. Öronen borde uppleva detsamma oavsett.

Din hypotes tror jag på,du har koll på det mesta.
MEN jag tror faktiskt att anläggningars olika tendens till ansträngdhet/skrikighet spelar större roll för hur vi uppfattar höga volymer. Sen har hörseln inverkan,det är helt klart.
Och det jag uppfattar som högt skulle säkert många tycka är sinnessjukt.
Jag har fullgod hörsel kan tilläggas.

Alltså: Vi är olika

Postad 03 November 2009 - 21:13

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

• 785 inlägg
  • 0

En absolut referens är en omöjlighet för massan, så varför älta om absoluta referenser? - huvudsaken DU är nöjd =)

Helt riktigt. Är du nöjd med dina grejer och jag med mina så är det ju bra.

Skall man prata om referenser så krävs nog absolut gehör och liknande. Sedan att kompensera med en equalizer är jag tveksam till. Teoretiskt är det kanske möjligt men hur många beräknar rummets stående vågor och kompenserar med detta som en av utgångspunkterna. Det går nog mera på känsla, men bara man är nöjd så. Sedan kanske man kan säga att rummet "färgar" åt ett håll och man försöker vrida tillbaka med EQ'n. Det blir i så fall bara en fråga om ordval.

Det är väl det som jag brukar reagera på in denna typ av "diskussioner". Att A har rätt och B har fel är väl en sak. Men varför måste A övertyga B om detta?

Postad 04 November 2009 - 06:14

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

Det är väl det som jag brukar reagera på in denna typ av "diskussioner". Att A har rätt och B har fel är väl en sak. Men varför måste A övertyga B om detta?

Det är ju enkelt, det är en upplysningsfråga. Det handlar alltså mer om C,D,E osv.. än om att B måste övertygas.

Postad 04 November 2009 - 09:04

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Konstigt.

Drar jag på med tex min kassa hemmabio med HKstärk på 45 watt och pytte element samt en inte så värstig 12" sub så inträffar detta fenomen vid runt 108-110 db,alltså det låter skrikigt.
Med "stora" riggen kan jag spela långt över 120 Db innan det märks nånting,knappt så jag märker det alls faktiskt.
Allt låter högt där istället.
Om det vore öronen som upplevde det skrikigt skulle även 110 db i Pa.t upplevas skrikigt,det gör det inte alls,det upplevs lika skrikigt som hemmabion gör vid kanske 70 eller nåt.. Dvs typ inget.
Förresten så är hemmabion " basigare" än vad stora riggen är,låter som basen är pucklad en 10 db om man jämför med PA:t vid samma ljudstyrka. Ändå blir den skrikig,det blir inte pa:t...

Hur fasen kan det bli så då?
Har jag annorlunda öron eller vad?
För om jag ska tolka dig rätt borde det vara tvärtom,att det basigare systemet upplevs mindre skrikigt,så är dock inte fallet med just dessa olika system. Nu är det ju visserligen en ganska fantastisk skillnad på ljudtryckskapacitet på dessa men iaf.. Öronen borde uppleva detsamma oavsett.

Din hypotes tror jag på,du har koll på det mesta.
MEN jag tror faktiskt att anläggningars olika tendens till ansträngdhet/skrikighet spelar större roll för hur vi uppfattar höga volymer. Sen har hörseln inverkan,det är helt klart.
Och det jag uppfattar som högt skulle säkert många tycka är sinnessjukt.
Jag har fullgod hörsel kan tilläggas.

Alltså: Vi är olika

Klart det blir skillnad i detat falelt, du jämnför ju ett system som förmodligen disstar som djävulen själv mot ett system som sannerligen inte gör det vid samma ljudnivåer... :o
Det är ju lite orättvist... stor mängd disst upplevs som jobbigt, om det är "fel" disst !
alltså disstorsion som inte utvecklas linjärt med tonkurvan och högtalarens övriga energirespons (nu pratar jag om något som jag själv håller på och lär mig för tillfället, så jag är inte helt hemma här !)
Det kallas för lavinartad disst och det är vad som låter skit/ansträngt och man får upplevelsen så som du beskriver :)
Men jag pratar om 2st helt identiska settupper gällande disst betenden (för att man ska kunna jämnföra) och enda skillnaden att det ena systemet är bosstat 6dB i basen. Då kommer det att resultera i vad jag beskrev här ovanför. Även rummet som högtalarna spelar i inverkar väldigt gällande detta, ett dåligt dämpat rum eller ett rum med "fel" dimmensioner hjälper till att förstärka effekten.
din placering i rummet spelar också väldigt stor roll (naturligt vis:)) !

Så, du har rätt i det du säger, men din jämnförelse blir väldigt orättvis... :D

summa: du får denna effekt av följande orsaker

1: Om du har ett slutsteg som inte klarar att leverera i basområdet

2: Om du har högtalare som disstar väldigt och då framförallt i mellanregister/diskantområdet.

3: För att vår hörsel helt enkelt fungerar på detta sättet

Edit: med att vår hörsel "fungerar så" så menar jag inte att det behöver börja låta "dåligt" dock att basens nivå upplevs som att den försvagas med ökat ljudtryck och att högre frekvenser då blir mer dominerande = kan upplevas som skrälligt för viss och bara "dåligt" av andra. Men effekten går inte att bli av med, den är där likt förbannat, men förstärks såklart av att högtalare disstar otrevligt i mellan/diskant området och förstärkare som inte orkar med att driva m.m.

Postad 04 November 2009 - 15:14

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0

Klart det blir skillnad i detat falelt, du jämnför ju ett system som förmodligen disstar som djävulen själv mot ett system som sannerligen inte gör det vid samma ljudnivåer... :)
Det är ju lite orättvist... stor mängd disst upplevs som jobbigt, om det är "fel" disst !
alltså disstorsion som inte utvecklas linjärt med tonkurvan och högtalarens övriga energirespons (nu pratar jag om något som jag själv håller på och lär mig för tillfället, så jag är inte helt hemma här !)
Det kallas för lavinartad disst och det är vad som låter skit/ansträngt och man får upplevelsen så som du beskriver :unsure:
Men jag pratar om 2st helt identiska settupper gällande disst betenden (för att man ska kunna jämnföra) och enda skillnaden att det ena systemet är bosstat 6dB i basen. Då kommer det att resultera i vad jag beskrev här ovanför. Även rummet som högtalarna spelar i inverkar väldigt gällande detta, ett dåligt dämpat rum eller ett rum med "fel" dimmensioner hjälper till att förstärka effekten.
din placering i rummet spelar också väldigt stor roll (naturligt vis:)) !

Så, du har rätt i det du säger, men din jämnförelse blir väldigt orättvis... :)

summa: du får denna effekt av följande orsaker

1: Om du har ett slutsteg som inte klarar att leverera i basområdet

2: Om du har högtalare som disstar väldigt och då framförallt i mellanregister/diskantområdet.

3: För att vår hörsel helt enkelt fungerar på detta sättet

Edit: med att vår hörsel "fungerar så" så menar jag inte att det behöver börja låta "dåligt" dock att basens nivå upplevs som att den försvagas med ökat ljudtryck och att högre frekvenser då blir mer dominerande = kan upplevas som skrälligt för viss och bara "dåligt" av andra. Men effekten går inte att bli av med, den är där likt förbannat, men förstärks såklart av att högtalare disstar otrevligt i mellan/diskant området och förstärkare som inte orkar med att driva m.m.

Klockrent skrivet!

Håller med dig fullständigt och totalt i detta ovan. ;)
Just punkt ett är ju väldigt vanligt.

Postad 04 November 2009 - 18:27

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

• 785 inlägg
  • 0

Det är ju enkelt, det är en upplysningsfråga. Det handlar alltså mer om C,D,E osv.. än om att B måste övertygas.

Men om B är lika övertygad om att han har rätt? Det är ju då dom här evighetsdiskussionerna kommer igång. När det gäller HIFI som skall vara kul förstår jag inte behovet av att övertyga någon. Som en amerikan kan säga "I respecfully disagree".

Gäller det cancermedicin så är det en annan sak, då kan det vara direkt farligt. Det är ju normalt inte farligt att köpa för dyra kablar eller att inte höra skillnaden mellan dyr och billig. Samtidigt så fungerar ju faktiskt placebo ibland rent medicinskt. Någon i kontrollgruppen blir ju ibland bättre också trots att det var sockerpiller i burken.

Redigerat av Mr_Tom, 04 November 2009 - 18:36.

Postad 04 November 2009 - 19:52

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

Men om B är lika övertygad om att han har rätt? Det är ju då dom här evighetsdiskussionerna kommer igång. När det gäller HIFI som skall vara kul förstår jag inte behovet av att övertyga någon.

Så du menar att om B skriver något som är felaktigt så bör det få passera utan diskussion bara för att han tror att det är rätt? Nyligen påstod en medlem att det var bortkastat att köpa en hdmikabel på 15m från Kjell&Co då den ändå inte skulle funka. Bättre att köpa en dubbelt så dyr menade han.
En snabb sökning visade att det fanns ett flertal exempel på att kablar (Clicktronic) från Kjell&Co funkade och jag fann inget som stödde det motsatta påståendet. Anser du att jag inte borde påpekat detta?

Gäller det cancermedicin så är det en annan sak, då kan det vara direkt farligt. Det är ju normalt inte farligt att köpa för dyra kablar eller att inte höra skillnaden mellan dyr och billig. Samtidigt så fungerar ju faktiskt placebo ibland rent medicinskt. Någon i kontrollgruppen blir ju ibland bättre också trots att det var sockerpiller i burken.

Så du menar ungefär att påståendet om icke fungerande kablar från Kjelle borde få stå oemotsagt för att det inte fysiskt skadar någon, det ger bara ett något större hål i plånboken?

I respectfully disagree. :unsure: Jag tycker tvärtom att saker bör upplysas och diskuteras runt, så får tredje person själv bedöma och göra sina val därefter. Speciellt passande på forum imo.

Postad 04 November 2009 - 20:07

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Så du menar att om B skriver något som är felaktigt så bör det få passera utan diskussion bara för att han tror att det är rätt?

Vem är det som säjer att B har fel i frågan ? A ? Vad är det som säjer att A håller på den absoluta sanningen, om
C, D, E och F håller med B....?

Redigerat av Bakerman, 04 November 2009 - 20:07.

Postad 04 November 2009 - 20:45

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

Vem är det som säjer att B har fel i frågan ? A ?

Nej, det var Mr_Tom som exemplifierade med antagandet att A hade rätt och B fel.

Vad är det som säjer att A håller på den absoluta sanningen, om
C, D, E och F håller med B....?

Upp till var och en att bedöma. Finns diskussionen så kan de iaf lättare bilda sig en uppfattning. I exemplet med hdmikabeln så skulle det inte bli mer sant bara för att fler höll med om det grundlösa påståendet att det finns många exempel på att15m kabel från Kjell&Co inte funkar. Finns det fler exempel på att de funkar så spelar det ingen roll om 50 pers tror / önskar det motsatta. Det är ändå inte sant.

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 04 November 2009 - 21:05.

Postad 04 November 2009 - 21:01

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

• 785 inlägg
  • 0

Nej, det var MrTom

Intrycket är att bakerman22 förstod vad jag menade medan du inte gjorde det.

Både A och B anser sig naturligtvis ha rätt vilket jag väl också skrev. Men bara en kan ju rimligen ha det. Resten handlar om hur man beter sig i en diskussion. Skaparen av den här tråden blev "banned" vilket väl inte direkt kan ses som en merit.

Tyvärr dök Kjelles kablar in i diskussionen och gjorde den principiellt ointressant. Åtminstone för mig :) . Jag har aldrig sett en kabeldiskussion som inte spårat ur. Så jag lägger ner nu.

Postad 04 November 2009 - 21:25

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

Intrycket är att bakerman22 förstod vad jag menade medan du inte gjorde det.

Han kanske är tankeläsare...? :D

Både A och B anser sig naturligtvis ha rätt vilket jag väl också skrev.

Nej, du skrev: "Att A har rätt och B har fel är väl en sak. Men varför måste A övertyga B om detta?" Du ser skillnaden mot det du skrev nu?

Tyvärr dök Kjelles kablar in i diskussionen och gjorde den principiellt ointressant. Åtminstone för mig :) . Jag har aldrig sett en kabeldiskussion som inte spårat ur. Så jag lägger ner nu.

Du förstod nog inte... Det är inte en specifik kabelfråga. Tar frågan en gång till utan produkt:
Påstående: Många i forumet menar att X inte funkar, ingen idé att köpa den.
Är det då fel att påpeka att det tvärtom är många som menar att X funkar och ingen(?) som menar motsatsen?

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 04 November 2009 - 21:31.

Postad 04 November 2009 - 21:43

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0
Givetvis kan ingen ingen ifrågasätta att 1 är lägre än 2, men man kan t.ex inte skriva att "music superduper" låter bättre än "fidelity turbo" som en absolut sanning, för att en kille med bättre hörsel än stålmannen har sagt det.
Om inte jag tycker det då ? Har jag fel då ? Jag menar, killen har ju bättre hörsel än stålmannen själv...
Väldigt ofta är det ju tycke, smak och känsla det handlar om, och vissa har VÄLDIGT svårt att acceptera att inte alla tycker samma.. Jag tycker t.ex att pi60 är fula som stryk. Har jag FEL då ??

Postad 04 November 2009 - 21:57

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

• 785 inlägg
  • 0

Han kanske är tankeläsare...? :D

Kanske det.

Många i forumet menar att X inte funkar, ingen idé att köpa den.
Är det då fel att påpeka att det tvärtom är många som menar att X funkar och ingen(?) som menar motsatsen?

Om vi nu skall märka ord: I första meningen menar många att X inte funkar. I den andra menar många att X funkar och ingen menar motsatsen. Vad hände med de "många" från första meningen? Men strunta i det.

Problemet med den här typen av diskussioner är att man vet inte vem man diskuterar med. A kan vara en 15 åring med sina kunskaper och sina referensramar. B kan vara en docent i signalbehandling. I en sådan diskussion kan man väl anta att B vet lite mera om just signalbehandling..

Jag tycker inte det spelar så stor roll vem som har rätt egentligen. I dessa sammanhang handlar mycket om att respektera varandra. Om B har rätt och A anser sig ha rätt så får C värdera argumenten. Det är inte alltid lätt. Men om man tar in informationen om 15-åringen och docenten kanske man värderar annorlunda. Det är upp till var och en :) . Väldigt mycket är ju ändå tycke och smak.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.