Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

PlayStation 3 'hacked' by hardware crackers

1392 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 12 January 2011 - 11:13

Kimpost
  • Kimpost
  • Beroende

• 1134 inlägg
  • 0
De tummarna får du hålla utan min hjälp, Smith. :P

Jag vill ha homebrew, men skiter fullständigt i piratkopierade spel. Sonys bästa motdrag nu vore att snabbt tillåta OtherOS igen, och supporta det fullt ut den här gången. Vidare så borde de snabbt kasta upp en "PS3 App Store", naturligtvis efter att ha reviderat sin licenspolicy fullständigt.

Inget av ovanstående kommer dock hända. Aldrig. ;)

Postad 12 January 2011 - 11:22

CallMeNobody
  • CallMeNobody
  • Beroende

• 1126 inlägg
  • 0
"Medhjälp till spridande av upphovsskyddat material" var det väl piratebaykillarna åkte dit för och de hade ju bara en söksida. Amerikanarna borde ju lätt kunna ordna nått liknande i detta fallet när de anklagade aktivt har hackat enheten, öppnat säkerhetsluckorna och spritt det till allmänheten och genom det öppnat för piratkopiering.

Postad 12 January 2011 - 11:22

Unregistered1232
  • Unregistered1232
  • Veteran

• 1892 inlägg
  • 0

Varken apple eller Ms har ekonomiska problem. Definitivt inte till den grad som sony har. Vilket kan vara en motivering till stämningen. Vet inte. Men samtidigt så har dom i dagsläget panik. Vilket reflekteras tydligt i deras agerande. Oss emellan så skulle nog även jag ha det. Jag har ingen insikt i detaljerna gällande stämningen. Vad exakt den omfattar menar jag. Man kan formulera något extremt diffust. Nåja.

Det här går inte att stoppa. Det är för sent för d.

Såg att du redigerade svaret. Precis min tanke gällande stämningen. Det är möjlig att man på så vis önskar att olaglig förklara användandet av CFW och därmed rendera det till ett lagbrott med medföljande konsekvenser. Som sagt man skulle behöva ha detaljerad insikt i stämningen för att kunna ta ställning till vad exakt dom är ute efter.

Microsoft har stora ekonomiska problem, bara för att det går bra för xbox divisionen betyder det inte att hela bolaget går bra. Eftersom du drog med Apple så antar jag att du menade hela företagen det är därför jag tyckte att jag kanske behövde rätta till ;)

Redigerat av Unregistered1232, 12 January 2011 - 11:28.

Postad 12 January 2011 - 11:26

Unregistered1232
  • Unregistered1232
  • Veteran

• 1892 inlägg
  • 0

De tummarna får du hålla utan min hjälp, Smith. :P

Jag vill ha homebrew, men skiter fullständigt i piratkopierade spel. Sonys bästa motdrag nu vore att snabbt tillåta OtherOS igen, och supporta det fullt ut den här gången. Vidare så borde de snabbt kasta upp en "PS3 App Store", naturligtvis efter att ha reviderat sin licenspolicy fullständigt.

Inget av ovanstående kommer dock hända. Aldrig. ;)

Men tror du verkligen att utvecklingen av jailbreaken och möjligheten av att kunna spela piratkopierade spel skulle stoppas direkt bara för att man gör det möjligt att köra otheros igen? eller homebrew..

Postad 12 January 2011 - 11:33

Wixner
  • Wixner
  • Lärjunge

• 308 inlägg
  • 0

Men tror du verkligen att utvecklingen av jailbreaken och möjligheten av att kunna spela piratkopierade spel skulle stoppas direkt bara för att man gör det möjligt att köra otheros igen? eller homebrew..

Nu när hacket redan är gjort så tvivlar jag på att scenen kommer att stoppa, men om Sony aldrig hade tagit bort OtherOS-funktionen tror jag inte hackergrupperna hade arbetat så frenetiskt för att hitta luckorna.

Postad 12 January 2011 - 11:34

Unregistered883bce2a
  • Unregistered883bce2a
  • Forumräv

• 737 inlägg
  • 0

Åsikt som tillför diskussion är jag med på. Men att gå in och skriva att man önskar alla olycka som använder detta ser jag inte som något som tillför tråden.

Att prata om konsekvenser är liksom inte samma sak.

Jo men det jag syftade på va "Om man inte har för plan att köra Homebrew så varför är man då inne i tråden?" som du skrev. Tycker inte riktigt det stämmer.
Jag följer tråden för att jag är intresserad av hur det går. Och hoppas att Sony på något sätt lyckas stoppa det. Även om det verkar högst otroligt. Mediafunktioner osv har jag inget emot att folk pysslar med men jag är rädd att det leder till fuskande och andra besvärligheter för som spelande.

Postad 12 January 2011 - 11:40

Lalikula
  • Lalikula
  • Lärjunge

• 472 inlägg
  • 0
@Shan1.

;) Du har säkerligen rätt. Har inte följt siffrorna. Var dock inte jag som tog upp just dessa 2 utan Palminio och han däremot har koll på siffror. Dock högst tveksamt att något av nyssnämnda bolag sitter i samma ekonomiska kris som sony gör. Var bara det jag ville poängtera. :P

Postad 12 January 2011 - 11:41

Kamui
  • Kamui
  • Beroende

• 1316 inlägg
  • 0

Microsoft har stora ekonomiska problem, bara för att det går bra för xbox divisionen betyder det inte att hela bolaget går bra. Eftersom du drog med Apple så antar jag att du menade hela företagen det är därför jag tyckte att jag kanske behövde rätta till ;)

Va? Deras suveräna Windows 7 säljer ju som smör i solsken, och även WP7 verkar ju ha fått en helt ok start. Kinect säljer ju (märkligt nog) oerhörda mängder och ska väl lanseras till pc snart. Vad är det som går så dåligt?

Postad 12 January 2011 - 11:45

Unregistered4a9b099f
  • Unregistered4a9b099f
  • Forumräv

• 958 inlägg
  • 0

Vill du spela online köp orginalspelen, annars tror jag man är 100% säker.

Givetvis kommer jag inte spela annat är original, men det finns ju annat gott man vill ta del av (reg.fri bd och medicenter t.ex. om det blir verklighet). Mest rädd för att inte kunna ladda hem patchar till originalspelen jag köper om jag kör homebrew och blir bannad. Vore ju bra om man kunde ladda hem patchen till datorn och installera med usb.

Postad 12 January 2011 - 11:46

Unregistered1232
  • Unregistered1232
  • Veteran

• 1892 inlägg
  • 0

@Shan1.

;) Du har säkerligen rätt. Har inte följt siffrorna. Var dock inte jag som tog upp just dessa 2 utan Palminio och han däremot har koll på siffror. Dock högst tveksamt att något av nyssnämnda bolag sitter i samma ekonomiska kris som sony gör. Var bara det jag ville poängtera. :P

Tittar man på Sony i helhet Film/Musik/Elektronik/TV osv osv... så går det ganska bra för Sony. Det är bara PS3 delen som lider just nu skulle jag tro.

Redigerat av Unregistered1232, 12 January 2011 - 11:57.

Postad 12 January 2011 - 11:49

Unregistered1232
  • Unregistered1232
  • Veteran

• 1892 inlägg
  • 0

Va? Deras suveräna Windows 7 säljer ju som smör i solsken, och även WP7 verkar ju ha fått en helt ok start. Kinect säljer ju (märkligt nog) oerhörda mängder och ska väl lanseras till pc snart. Vad är det som går så dåligt?

Vet inte vad det är som gör att det går så dåligt men sedan Steve Ballmer tog över så har aktien bara gått ner på börsen. Kan kanske bero på en del dåliga investeringar de gjort sedan tidigare (Vista, Zune? osv...), och den vinst de gör idag kanske inte är tillräcklig för att komma tillbaka än. T.ex så tar det väl en tid innan MS får tillbaka pengarna som de investerat på att utveckla kinect.

Hur som helst, back to topic.

Redigerat av Unregistered1232, 12 January 2011 - 11:55.

Postad 12 January 2011 - 11:49

klarinettmeister
  • klarinettmeister
  • Beroende

• 1058 inlägg
  • 0

Bara att hålla tummarna för att domstolen sätter ner foten hårt och snabbt mot dessa bovar och banditer. Att hela hackningen avslutas är osannolikt men domstolen kan iaf göra det till ett väldigt tråkigt klimat för dessa herrar och andra som vill följa i deras spår.

Jag håller med dig där med Smith! Nu är det kraftig risk för pajkastning, men detta är samtidigt ett forum och vad jag vet är det fritt fram med sina åsikter precis som HoliPoli säger. Annars får ni ändra trådrubriken till "Vi som vill köra CFW" så får vi andra skapa en mottråd.

Metaforen med Iphone känns inte relevant heller. Det är inte samma sak anser jag. Nu äger jag produkten (PS3:an). Att säga att man ska modifiera sin PS3:a innebär såklart att det blir fler som hänger på. Jag tycker att hela den här tråden ligger farligt nära vad som är tillåtet enligt forumreglerna. Det är väl klart att ingen här vågar säga rakt ut att de ska ha CFW för att piratkopiera spel, men läs mellan raderna så...

Kan tillägga att jag är arbetslös och snart inne i de sk. jobbgarantierna och har väldigt dyra hobbies (kolla fotoalbumen) och hade gärna velat använda mina pengar på dem, men vill jag ha något betalar jag för det och betalar för mina spel och filmer. Jag vill gärna se Uncharted 3 och 4 till PS3!

Och jag tror inte ett dyft på att piratkopieringen stoppas för att man tar fram OtherOS igen.

Postad 12 January 2011 - 11:54

Kamui
  • Kamui
  • Beroende

• 1316 inlägg
  • 0

Vet inte vad det är som gör att det går så dåligt men sedan Steve Ballmer tog över så har aktien bara gått ner på börsen. Kan kanske bero på en del dåliga investeringar de gjort sedan tidigare (Vista, Zune? osv...), och den vinst de gör idag kanske inte är tillräcklig för att komma tillbaka.

Hur som helst, back to topic.

Där ser man, trodde de gick som tåget till skillnad från Sony! ;)

Hur som helst så ser jag verkligen fram emot CFW, får man till en mediaspelare som tar det mesta (mkv, iso, bd) så kommer jag jailbreaka direkt. Jag spelar ändå inte på PS3:an längre.

Postad 12 January 2011 - 12:14

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

• 7899 inlägg
  • 0
Hurvida det går rent ekonomiskt för olika bolag disukterar vi inte i den här tråden då det lätt blir massa fokus på det istället. Back to topic.

Postad 12 January 2011 - 12:53

Unregisterede32cf070
  • Unregisterede32cf070
  • Guru

• 5006 inlägg
  • 0

Har snabbt läst igenom stämningsansökan.

Sony begär att de anklagade (Hotz, Bushing, Cantero, Peter, Segher, plus diverse andra med okända namn),
- slutar med sin verksamhet
- betalar eventuella pengar de har tjänat på detta till Sony
- lämnar in använd utrustning för destruktion
- ersätter Sony för ekonomisk skada (belopp kommer att anges vid domstolsförhandlingen)

Detta motiveras i huvudsak med att de har gjort det möjligt för andra att köra piratkopierade spel, men även av att de har gått runt PS3 kopieringsskydd i sig.

Patetiskt av de. Sony får skylla sig själva, men i de ofrias land blir det antagligen så att de med störst plånbok bestämmer.

Postad 12 January 2011 - 15:05

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

• 3266 inlägg
  • 0

Patetiskt av de. Sony får skylla sig själva, men i de ofrias land blir det antagligen så att de med störst plånbok bestämmer.

Att avslöja hur man hackar PS3an är en sak, men att faktiskt publicera nycklarna på nätet tycker jag är att gå över gränsen och att de borde förvänta sig en stämning.
När någon välmenad person hittar ett hack eller säkerhetshål så brukar man först ge leverantören en chans att laga det innan man publicerar.

Nu är det väl dock inte publiceringen av nycklarna i sig som stämningen gäller...

Postad 12 January 2011 - 15:25

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

• 7899 inlägg
  • 0

On boot the system contacts the server and uploads the play list etc. this list alone is enough to get anyone that goes online banned as it shows the bootmanger etc. has been running. Here is the list and what they do, I port sniffed this a while ago before I went online with a retail unit >.> because I am not stupid hehe.

Surprising absolutely none it looks like Sony are detecting homebrew applications meaning that everyone who went on PSN with a jailbroken console can expect to be banned eventually. This is definitely not the only way that Sony can detect jailbroken systems so we'll never truly ever know if it's going to be safe to go online. That ban may come tommorow or it may come in 6 months time but it will almost certainly eventually come.

Postad 12 January 2011 - 15:27

Wixner
  • Wixner
  • Lärjunge

• 308 inlägg
  • 0
Det som sägs ovan, står det någonstans i EULA'n att Sony förbehåller sig rätten att skicka detta material? Torde inte detta inskränka på någon integritetslag?

Postad 12 January 2011 - 15:50

random111
  • random111
  • Forumräv

• 922 inlägg
  • 0

Nu är det väl dock inte publiceringen av nycklarna i sig som stämningen gäller...

Jo, det är faktiskt en del av stämningen.

Postad 12 January 2011 - 16:56

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0

Tittar man på Sony i helhet Film/Musik/Elektronik/TV osv osv... så går det ganska bra för Sony. Det är bara PS3 delen som lider just nu skulle jag tro.

Jämfört med MS så går det inte bra.

Skillnaden är att MS har långsiktiga problem. Alltså att deras kärnområden tunnas ut. Men kortsiktigt är där inga problem. MS kontra Sony i aktiekurs ljuger inte direkt.

Sony sitter inne på stor förmögenhet i tillgångar men inte i kapital. Microsoft sitter inne på en förmögenhet i kapital.

Men jag tror dock inte bolagens ekonomiska situation som avgör här utan deras inställning till denna typen. Sony har ju ett track record över att gå front upp mot pirater. Stämningar, aggressivt deltagande i "jaktgrupper" och så vidare (Rootkit för att ta en klassiker).

Tror mjukvaruföretag, så som Apple och Microsoft ändå är, redan har insett att man inte kan lägga pengar på att slåss mot pirater utan tittar mer på nya vägar.

Postad 13 January 2011 - 14:09

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlägg
  • 0
http://www.vg247.com...out-psn-access/
va tror ni?

Postad 13 January 2011 - 15:35

Unregistered32f0b602
  • Unregistered32f0b602
  • Mästare

• 3086 inlägg
  • 0
Man kan ju alltid hoppas.......

Postad 13 January 2011 - 15:48

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0

http://www.vg247.com...out-psn-access/
va tror ni?

Har du inställningarna på så är det ju självklart.

Lösningen är enkel. Antingen så blockar man Internet i PS3an eller så blockar man PS3an i sin router. Kan den inte gå online så finns där ingen risk.

Postad 13 January 2011 - 16:42

klarinettmeister
  • klarinettmeister
  • Beroende

• 1058 inlägg
  • 0
Gött!

Postad 13 January 2011 - 20:25

Unregistered8147b14e
  • Unregistered8147b14e
  • Veteran

• 2473 inlägg
  • 0

A strange tactic Sony is attempting to use against Mr. Hotz was to send him $1 via his paypal account, which was the same as his email address, to prove that he was taking donations

Håhåå. Sneaky sneaky! :blink:

Postad 13 January 2011 - 23:29

-Q-
  • -Q-
  • Forumräv

• 670 inlägg
  • 0
Det som hade varit skönt är om man kunde få PS3an helt regionfri, samt möjligheten att köra alla "on-demand"-tjänster som svtplay et cetera utan en massa problem, men om priset man får betala är en massa fusk i spel och dylikt (det fuskas ju en del redan, men inte alls som på PC) så är det inte värt det. Personligen har jag köpt en Oppo för att få regionfri BD, och nästa steg blir väl en Mac Mini eller dylikt för att kunna köra on-demand - men visst, om PS3 kommer kunna fixa det ändå så är det ju rätt onödigt att köpa samma produkt två gånger.

Postad 14 January 2011 - 08:19

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

• 7899 inlägg
  • 0

Håhåå. Sneaky sneaky! :blink:

Det där vet man ju inte om det är sant eller inte.
Lär vi aldrig få veta heller.

Postad 14 January 2011 - 08:25

SirIdot
  • SirIdot
  • Beroende

• 1272 inlägg
  • 0

Det där vet man ju inte om det är sant eller inte.
Lär vi aldrig få veta heller.

Om de tänker använda det som bevis i domstol så kommer det ju bli offentligt, och det låter konstigt att de skulle gjort detta av nån annan anledning.

Postad 14 January 2011 - 10:06

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

• 5773 inlägg
  • 0
Skulle inte förvåna mig om Sony anställer Geohotz :blink:

Postad 14 January 2011 - 10:19

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

• 7899 inlägg
  • 0

Om de tänker använda det som bevis i domstol så kommer det ju bli offentligt, och det låter konstigt att de skulle gjort detta av nån annan anledning.

Precis, jag tror inte speciellt mycket på det där ryktet.

Postad 14 January 2011 - 10:38

Sir Anselm
  • Sir Anselm
  • Beroende

• 1475 inlägg
  • 0

Man kan ju alltid hoppas.......

Du hoppas alltså att du har en maskin som så fort den får kontakt med internet skickar en massa för dig okänd data till servrar du inte har någon kontroll över?

Postad 14 January 2011 - 10:46

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

• 7899 inlägg
  • 0

Du hoppas alltså att du har en maskin som så fort den får kontakt med internet skickar en massa för dig okänd data till servrar du inte har någon kontroll över?

Spelar ju mindre roll om man inte har "hackat" den. Vill Sony ta del av den datan så får dom gärna göra det för min del.
Men alla är vi olika, vissa tycker säkert att det är "integritetskränkande". Det tycker inte jag.
Beror ju kanske på vad man har på PS3:an men kan inte tänka mig att det är speciellt många som har personlig data på den.
Bättre att dom ( Sony ) gör det än nån hacker som är ute efter att förstöra. Med det säger jag inte att alla hackers är ute efter det.

Redigerat av BrittBastard, 14 January 2011 - 10:48.

Postad 14 January 2011 - 10:54

random111
  • random111
  • Forumräv

• 922 inlägg
  • 0

Skulle inte förvåna mig om Sony anställer Geohotz :blink:

Haha... Har du läst stämningsansökan?

Tydligen har Geohotz (på skämt?) erbjudit sig att jobba åt Sony, och detta använder nu Sony som bevis på att Geohotz var medveten om vilken skada han orsakade Sony...

Postad 14 January 2011 - 10:58

Unregistered32f0b602
  • Unregistered32f0b602
  • Mästare

• 3086 inlägg
  • 0

Med tanke på följande så hoppas jag att Sony har en möjlighet att åtgärda det ja.....

Citera(fourzerotwo @ IW)
Sony has recently acknowledged a breach in security on the PS3 which resulted in games to become exposed to exploits and hacks. Modern Warfare 2 is no exception to this security exploit and we understand that some of you have experienced problems with stats and other issues associated with this.

Games rely on the security of the encryption on the platforms they're played on, therefore; updates to the game through patches will not resolve this problem, unless the security exploit itself is resolved on the platform. Regretfully, Call of Duty games are receiving the bulk of the hacker's attention, due to its high player counts and popularity. However, the number of legitimate players severely outweighs the bad apples.

If you are concerned about playing with players who are hacking, I encourage you to play exclusively with friends by utilizing the party or private match options in Modern Warfare 2 and Call of Duty 4 to avoid such players as much as possible until this issue is resolved by Sony.

At this time, we do not have the ability to restore or adjust individual stats.

This only applies to legacy games such as Call of Duty 4 and Modern Warfare 2. In the future we plan to adjust our approach to not rely solely on platform security and reduce the ability for this to happen in our games, as has already been displayed by the work Treyarch has done on Call of Duty: Black Ops to prevent similar measures.

Jag har inget på min PS3:a som är känsligt så jag bryr mig inte ett piss för att svara på din fråga.....

Postad 14 January 2011 - 12:00

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

• 7899 inlägg
  • 0

Haha... Har du läst stämningsansökan?

Tydligen har Geohotz (på skämt?) erbjudit sig att jobba åt Sony, och detta använder nu Sony som bevis på att Geohotz var medveten om vilken skada han orsakade Sony...

Gäller ju att vara väldigt noga, ord för ord, om man skriver nåt till Sony. Såklart dom använder det till sin fördel nu då han självklart är/var medveten om vilken "skada" han orsakat Sony.
Frågan är bara hur dom ska bevisa exakt vilken skada han har orsakat?! Det är ju omöjligt/väldigt svårt att visa hur stor ekonomisk skada detta innebär.
Eller vad tror ni?

Kan inte låta bli, bjuder på en lika som bär:

Frodo:
Postad bild

Geo Hotz:
Postad bild

Hahaha!

Redigerat av BrittBastard, 14 January 2011 - 12:11.

Postad 14 January 2011 - 12:35

Wixner
  • Wixner
  • Lärjunge

• 308 inlägg
  • 0
.. och här sitter jag och tycker Elijah Wood ser knepig ut :)

Redigerat av Wixner, 14 January 2011 - 12:35.

Postad 14 January 2011 - 13:39

Unregisteredddb310e6
  • Unregisteredddb310e6
  • Mästare

• 2625 inlägg
  • 0

Då undrar jag vad det är för data du har på din PS3a som du är livrädd för att Sony ska ta del av? Jag har ju lite svårt att tro att t.ex. semesterbilder bara hux flux förs över till Sonys servrar när du startar din maskin. Då tycker jag det låter troligare att informationen om att "du har använt bildvisaren" överförs, men det kanske oxå känns jobbigt?

Postad 14 January 2011 - 14:18

Widar
  • Widar
  • Lärjunge

• 310 inlägg
  • 0

Skulle inte förvåna mig om Sony anställer Geohotz :)

Det skulle förvåna mig. Mer troligt är väl att Microsoft anställer honom så att nästa krysslåda blir säkrare. Men det beror på va de vill satsa på, sälja hårdvara eller mjukvara.

On topic, intervju med George Hotz på G4;
http://www.youtube.c...h?v=GYtEKQf1msI

Postad 14 January 2011 - 15:44

Sir Anselm
  • Sir Anselm
  • Beroende

• 1475 inlägg
  • 0

Då undrar jag vad det är för data du har på din PS3a som du är livrädd för att Sony ska ta del av? Jag har ju lite svårt att tro att t.ex. semesterbilder bara hux flux förs över till Sonys servrar när du startar din maskin. Då tycker jag det låter troligare att informationen om att "du har använt bildvisaren" överförs, men det kanske oxå känns jobbigt?

Jag citerar dig men får väl försöka bemöta alla i en post :)

Jag har i princip ingen data alls i min PS3:a, den står oftast och samlar damm faktiskt. Däremot är är jag definitivt emot att maskiner beter sig på detta vis överhuvudtaget, av ren princip. Hade ni varit lika nöjda om Microsoft, eller Apple, vid varje avstängning av din dator skickade en logg över allt som gjorts på datorn sedan förra rapporten? Eller om din teleon skickade alla sms, telefonlistor och bilder du tagit till din operatörs servrar?

Jag är ingen integritetskämpe, är t.ex för mer övervakningskameror i det offentliga rummet, på bussar osv. Men detta är en typ av informationsinsamlande som jag inte vill se i samhället.

Postad 14 January 2011 - 16:42

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

• 7899 inlägg
  • 0

Jag citerar dig men får väl försöka bemöta alla i en post :)

Jag har i princip ingen data alls i min PS3:a, den står oftast och samlar damm faktiskt. Däremot är är jag definitivt emot att maskiner beter sig på detta vis överhuvudtaget, av ren princip. Hade ni varit lika nöjda om Microsoft, eller Apple, vid varje avstängning av din dator skickade en logg över allt som gjorts på datorn sedan förra rapporten? Eller om din teleon skickade alla sms, telefonlistor och bilder du tagit till din operatörs servrar?

Jag är ingen integritetskämpe, är t.ex för mer övervakningskameror i det offentliga rummet, på bussar osv. Men detta är en typ av informationsinsamlande som jag inte vill se i samhället.

Jag håller med dig till viss del och förstår vad du menar, men tycker det är ganska stor skillnad på vad man gör på en PS3:a och på en dator/mobil.

Postad 14 January 2011 - 21:50

Unregistered5f833d6c
  • Unregistered5f833d6c
  • Forumräv

• 779 inlägg
  • 0

Jag håller med dig till viss del och förstår vad du menar, men tycker det är ganska stor skillnad på vad man gör på en PS3:a och på en dator/mobil.

Det är väl lite av en slippery slope dock. Om man tycker att det är okej att PS3 beter sig på detta vis men inte exempelvis en dator/mobil, var någonstans exakt drar man gränsen, vilka faktorer är det exakt som avgör i det specifika fallet? Jag är själv helt oinstatt i vad det är för data som PS3 skickar till Sony så tänker inte ta nån speciell position. Det är ju en intressant debatt dock.
Angående jailbreak så känner jag iaf spontant att jag står på Geohots sida. Har jag betalat för en maskin så bör jag kunna göra vad jag vill med den. Det är såklart en helt annan debatt när man börjar prata om piratkopiering, manipulera saker som ligger/körs på Sonys servrar osv.

Postad 14 January 2011 - 22:02

Pip
  • Pip
  • Veteran

• 1792 inlägg
  • 0

Hade ni varit lika nöjda att vid varje avstängning av din dator skickade en logg över allt som gjorts på datorn sedan förra rapporten? Eller om din teleon skickade alla sms, telefonlistor och bilder du tagit till din operatörs servrar?

Telefonen skickar loggar till servers som tillhandahålls av FRA. Sedan har du Facebook som automatiskt installerar programvara på din dator för att kunna anpassa reklam efter det som det så fint heter. Facebook äger även rättigheterna till allt du lägger upp där så som bilder.

Att Sony vill att min maskin skickar data som verifierar om den är hackad eller inte skiter jag fullständigt i för det är inte i närheten av lika sjukt som övriga saker i samhället.

Tillbaks till topic:

Föresten har jue Geohot sagt på "skämt" att han har planer på att hacka PSP2:an när den kommer ut.

Redigerat av Pip, 14 January 2011 - 22:02.

Postad 15 January 2011 - 00:23

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24891 inlägg
  • 0

Det skulle förvåna mig. Mer troligt är väl att Microsoft anställer honom så att nästa krysslåda blir säkrare. Men det beror på va de vill satsa på, sälja hårdvara eller mjukvara.

On topic, intervju med George Hotz på G4;
http://www.youtube.c...h?v=GYtEKQf1msI

360 är dock den enda konsollen som inte blivit knäckt den här generationen. Verkar inte som ngn kommer lyckas heller.

Haha. Vad är det för pinsamma personer som tycker det är coolt att fuska sig till trophies?

http://www.evilavata...ad.php?t=133895

Redigerat av Unregistereddc471864, 15 January 2011 - 00:23.

Postad 15 January 2011 - 13:09

Unregisteredddb310e6
  • Unregisteredddb310e6
  • Mästare

• 2625 inlägg
  • 0

Angående jailbreak så känner jag iaf spontant att jag står på Geohots sida. Har jag betalat för en maskin så bör jag kunna göra vad jag vill med den. Det är såklart en helt annan debatt när man börjar prata om piratkopiering, manipulera saker som ligger/körs på Sonys servrar osv.

Nu inser ju du problematiken själv, men det är ändå intressant. Att man anser sig ha rätt att "förändra" maskinen eftersom man är missnöjd med vissa detaljer som Sony valt att lägga in är en sak (t.ex. reg-fri spelare skulle även jag vilja ha). Men att man fortfarande anser sig ha RÄTT till att förändra maskinen för egen vinning när man VET hur stor skada detta kommer att göra för både företaget som skapat maskinen, spelutvecklare OCH mängder med privatpersoner är en helt annan. Då undrar jag hur höga tankar man har om sig själv, man måste ju anse sig viktigare än alla andra.

"Du" får en regfri spelare, folk börjar fuska till sig trophies.
"Du" kan installera spel på hårddisken, folk förlorar all sin statistik och alla perks i MW2 (bl.a.).
"Du" får homebrew, folk börjar piratkopiera.
("Du" syftar inte på dig Fr0ggeh)
Men visst, man är väl alltid viktigast själv.

Postad 15 January 2011 - 14:02

ROCA
  • ROCA
  • Beroende

• 1298 inlägg
  • 0
@ Rangwald: Kunde inte ha sagt det bättre själv!!

Det verkar som att de som vill ha homebrew osv inte använder konsollen till att spela.

Jag köpte mitt PS3 för att spela spel, thats it! Andra features som kom med var bara ett plus.

Vill ni spela MKV, köp en TViX el WD TV Live.
Vill ni spela reg fri Bluray, köp då en reg fri Bluray.
Vill ni spela emulatorer, köp ett PSP
Vill ni köra linux, gör det på datorn.

Jag hoppas att Sony börjar banna konsoller snart, och att dom gör konsollerna helt obrukbara både online och offline.
Som det ser ut idag så är 2 av mina favorit lir (COD4 o MW2) helt ospelbara pga detta ###### hackande.

Postad 15 January 2011 - 14:13

Unregistered1232
  • Unregistered1232
  • Veteran

• 1892 inlägg
  • 0

Det verkar som att de som vill ha homebrew osv inte använder konsollen till att spela.

Jag köpte mitt PS3 för att spela spel, thats it! Andra features som kom med var bara ett plus.

Jag hoppas att Sony börjar banna konsoller snart, och att dom gör konsollerna helt obrukbara både online och offline.
Som det ser ut idag så är 2 av mina favorit lir (COD4 o MW2) helt ospelbara pga detta ###### hackande.

Går rykten om att Black Ops också är hackat... Sony måste göra något väldigt snart.

Postad 15 January 2011 - 14:20

Birkanoff
  • Birkanoff
  • Mästare

• 2532 inlägg
  • 0
Kan hålla med om att man äger maskinen man köpt. Men då tycker jag även att denna maskin skall bannas från publik åtkomst om man bestämmer sig för något sånt här bullshit.

Helt klart införande av bann på hackade konsoler som är uppkopplade på PSN.

Postad 15 January 2011 - 14:29

ROCA
  • ROCA
  • Beroende

• 1298 inlägg
  • 0

Går rykten om att Black Ops också är hackat... Sony måste göra något väldigt snart.

Black Ops största problem är inte hackandet kan jag lova! ;)

Postad 15 January 2011 - 14:52

Unregistered1232
  • Unregistered1232
  • Veteran

• 1892 inlägg
  • 0

Black Ops största problem är inte hackandet kan jag lova! :)

hehe tro mig jag vet ;)

Postad 15 January 2011 - 15:07

Kimpost
  • Kimpost
  • Beroende

• 1134 inlägg
  • 0

Konsolen är för mig en multifunktionsmaskin där spel bara är en del av det hela.

• Sony har mediaspelare som tillåter MKV, varför bromsar de den funktionen på PS3? Man kan inte låta bli att undra om de helt enkelt är dumma i huvudet.
  • Sony har BR spelare som kan göras regionfria. Varför tillåter de inte det på PS3? Man kan inte låta bli att undra om de helt enkelt är dumma i huvudet.
  • För att köra emulatorer på PSP så måste den hackas. Jag har för övrigt aldrig spelat ett enda spel (förutom ett par demos) på min (ohackade) PSP. Jag tittar på film och serier med den, när jag reser. Människor har uppenbarligen konsoler till olika saker.
  • Vore det inte rätt kul om ovanstående kunde köras på en PS3? Jag dristar mig till och med till att säga att det är rätt lite begärt.
Jag vill inte se hackade spel. Jag vill se vettig funktionalitet. Jag tycker inte att mina krav är orimliga. Om Sonys dumheter leder till hack så anser jag att den största skulden ligger hos Sony. Det är för övrigt helt OK enligt mig, om Sony bannar hackade maskiner från PSN. Det tycker jag de har full rätt att göra. Jag tycker däremot inte att de har rätt att försämra eller försvåra för vanliga användare i en sådan process.

Puss alla. ;)

Redigerat av Kimpost, 15 January 2011 - 15:08.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.